[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 451 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 22:05
vso schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:57:
[...]
& @Ethnocentrix

wat is er zo "slim" aan deze ? ...
Denk vooral het stroom gebruik? Op die van mij zit ook nog een druk meter, wat goed uit kwam bij het testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

GodDamage schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:29:
Hier thuis ben ik de achterwand aan het tegelen. Over de Eurocol 686 lijm ben ik niet heel enthousiast want het laat zich moeilijk kammen maar dat kan ook aan mijn gladde wand liggen.
[Afbeelding]

Morgen weer verder want de buurt is er niet zo blij mee als ik tot middernacht tegels sta te flexen.
Ik heb pas ook een achterwandje gedaan, had eerst een klein potje 690, dat was gauw op. Daarna 682 gehaald, dat vond ik wel lekker gaan, is meer zo'n lijm, minder zandachtig. Voor grote tegels waarbij je snel kan werken zou ik net zo makkelijk lijm aanmaken, maar voor zo'n achterwandje waarbij je niet veel M2 per uur kan doen vanwege het uitlijnen en op maat maken is dat kant en klare spul wel erg handig omdat het beter te bewaren is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 08:04
_ferry_ schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:08:
[...]

Ik heb pas ook een achterwandje gedaan, had eerst een klein potje 690, dat was gauw op. Daarna 682 gehaald, dat vond ik wel lekker gaan, is meer zo'n lijm, minder zandachtig. Voor grote tegels waarbij je snel kan werken zou ik net zo makkelijk lijm aanmaken, maar voor zo'n achterwandje waarbij je niet veel M2 per uur kan doen vanwege het uitlijnen en op maat maken is dat kant en klare spul wel erg handig omdat het beter te bewaren is.
Mijn emmer 686 is bijna op nu dus zal de a hterwand van het aanrecht in de bijkeuken met een restant 609 gaan tegelen. Het werkt inderdaad prettig met een emmer kant en klaar lijm als je veel met hoekjes en gaatjes te maken hebt, zoals ik vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1godjS-MXkPD-f_0hjDUpxKGI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRHJrNbt5vdU29teOAMuQshD.jpg?f=fotoalbum_large

Met poederlijm en mijn werktempo, gooi ik toch per 4 zakken lijm, eentje weg omdat het sneller uithardt dan me lief is en de restjes die je teveel aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

peligro2k schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:07:
[...]

Denk vooral het stroom gebruik? Op die van mij zit ook nog een druk meter, wat goed uit kwam bij het testen
dus je betaald 200,- meer omdat je 10,- stroom bespaart ?? dat lijkt me toch niet de echte besparing oid ..

of zit er meer zaken op dan zuiniger stroom ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:36
_Arthur schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:52:
[...]

Hebben de knieschotten nog een dragende functie? Zitten er draagbalken achter verstopt? Of is het echt alleen een simpel plankje ter aftimmering?
Het is 10mm slaanplaat met een houten frame. Dit houten frame is rondom maar ongeveer 34x34mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:14

_Arthur

blub

BreiTech schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:44:
Het is 10mm slaanplaat met een houten frame. Dit houten frame is rondom maar ongeveer 34x34mm.
Nou, weg er mee met die slaanploat 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 22:05
vso schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:43:
[...]

dus je betaald 200,- meer omdat je 10,- stroom bespaart ?? dat lijkt me toch niet de echte besparing oid ..

Geen idee. Ik heb op MP een Albrand Boxer gekocht voor 120 euro die nieuw 450 kost. Dus vind het prima zo 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:55
Is Knauf uniflott hetzelfde als fugenfit? Op de site van knauf kom ik alleen uniflott tegen, voegenfit is daar niet te vinden, maar wel in de bouwmarkt.

Beide zou vezelversterkte gips zijn.

Bij de hornbach is fugenfit een euro goedkoper dan uniflott.

Ik heb nu unifill gebruikt, maar met zijn 9 euro voor 1.5 kg een kostbare zaak. uniflott en voegenfit kost dat per 5kg. Huis is vooral houtopbouw dus ivm. bewegen lijkt mij een vezelversterkte voeg tussen het gips het best.

[ Voor 43% gewijzigd door LED-Maniak op 11-07-2020 20:32 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Het verschil kan ik je niet zeggen. Wel dat uniflott niet de eind laag is. Daar moet je nog een finish overheen smeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:22
[...]

Dit vat goed mijn conclusie samen toen ik eerder dit jaar voor een soortgelijke keuze stond: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"

Met een pompschakelaar ertussen is het aantal draaiuren al zo weinig geworden dat het een flinke tijd zou duren voordat ik een zuinigere variant terugverdiend zou hebben.

Wat tegellijm discussie betreft: de tegelzetter hier heeft lijm van het merk ‘Coba’ gebruikt. Voor de wanden kant-en-klare pastalijm. Voor de vloer poederlijm (cementbasis). Pastalijm blijft enigszins flexibel en kun je dus niet voor vloer gebruiken, je voegen kunnen stuk gaan omdat tegels onderling kunnen bewegen.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2020 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ThinkPadd schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:54:
[...]

Dit vat goed mijn conclusie samen toen ik eerder dit jaar voor een soortgelijke keuze stond: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"

Met een pompschakelaar ertussen is het aantal draaiuren al zo weinig geworden dat het een flinke tijd zou duren voordat ik een zuinigere variant terugverdiend zou hebben.
was eigenlijk een sarcastische opmerking omdat men niet te veel info gaf van oude --> nieuwe situatie ..
En het dus een beetje overkwam als "edelmetaal bij maanlicht door elfen gesmeed' ...

maar eigenlijk hoopte ik op een uitleg waarom deze verdeler beter is dan ...

+1 en thx voor de uitleg
Waarom over 5 jaar niet 10 a 15 jaar tvt ??
En is continue draaien niet beter als beperkte tijden (egeale warmte) ..

ik zal er wel in gaan duiken wanneer het tijd hier word om VV aan te leggen . .een ja/nee (kort) verhaaltje is wel gewaardeerd

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
barry86 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:27:
Het verschil kan ik je niet zeggen. Wel dat uniflott niet de eind laag is. Daar moet je nog een finish overheen smeren
Oh dat lees ik nergens. Waarom dan niet?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 14:01

Nhz

Deventer

_Arthur schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:54:
[...]

Nou, weg er mee met die slaanploat 8)
Maar dat houten frame kan best eens dragend zijn. Dus eerst goed uitzoeken voordat je dat weg haalt. Bij mijn ouders staat er op ongeveer 75cm uit de hoek gevel/dak ook een dragend knieschot van balkjes, circa 40x40mm. Dak bestaat uit dakplaten met circa 16cm EPS.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:01
ThinkPadd schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:54:
[...]

Wat tegellijm discussie betreft: de tegelzetter hier heeft lijm van het merk ‘Coba’ gebruikt. Voor de wanden kant-en-klare pastalijm. Voor de vloer poederlijm (cementbasis). Pastalijm blijft enigszins flexibel en kun je dus niet voor vloer gebruiken, je voegen kunnen stuk gaan omdat tegels onderling kunnen bewegen.
+1 voor de pomp schakelaar.
Ik heb nog een oude pomp en dat ding verbruikt serieus wat stroom op jaar basis. Ik heb ingeschat dat zo'n pomp schakelaar per jaar zo'n 80 euro bespaart.
Ik heb nu alleen zonnepanelen met overcapaciteit dus die besparing is nu stuk minder 😂

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben me aan het inlezen in het water en vochtvrij maken van een douchewand als voorbereiding om te gaan tegelen. De ondergrond is groene gipsplaat. Dit vereist wel enige extra bescherming als je vochtproblemen wil voorkomen.

Je kan het beste ook nog een een 'afdichtingsmat' zoals Schlüter Kerdi of Mapei Mapeguard WP 200 tegen de gipsplaten bevestigen begrijp ik.

@FabianGTI heeft hier ervaring mee lag ik in deel 4.

Nog tweakers met ervaring of tips?

Klopt het dat ze dit spul niet in de bouwmarkt verkopen, of op wat zoek je dan?
Blijf je voor accessoires zoals kimband in de hoeken, tegellijm etc. bij dezelfde fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

sloth schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:39:
Nog tweakers met ervaring of tips?
In de filmpjes van Home Renovision gebruiken ze ook Schluter.
Jeff geeft over het algemeen een boel nuttige tips, scroll eens door zijn andere video's :)

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 12-07-2020 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Nu online
LED-Maniak schreef op zondag 12 juli 2020 @ 03:36:
[...]

Oh dat lees ik nergens. Waarom dan niet?
Knauf geeft het zelf ook aan.
De 'knauf uniflot' is een vuller en geen finisher.
Daarna ga jer nog dun met de 'knauf uniflot finish' er overheen. (Of een andere finisher)

Beiden gedragen zich ook heel anders.
De vuller is 45min goed en gemakkelijk te verwerken en hard daarna heel snel uit en de kleur is creme wittig. Het oppervlak blijft best ruw.

De finisher blijft in de pot gewoon zacht en hard pas bij een dun film laagje heeel langzaam uit en wordt knetterwit. De finisher laat zich ook zo glad afsmeren dat naschuren niet eens nodig is (als je het goed doet dan).

Ik ben er wel fan van als het om gipsplaat afwerking gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door barry86 op 12-07-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door barry86 op 12-07-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 22:56
BreiTech schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:33:
Echter een vraag. Onderstaande foto in de hoek zijn er aan beide zijdes van het dakkapel een stuk knieschot laten staan. Het verplaatste knieschot is wel doorgetrokken (op verzoek). Bouwer gaf aan dit niet te mogen verwijderen, zelf kon en mocht ik dat prima doen. Het door laten lopen van de verzette knieschotten vind ik vele malen mooier.
Ik heb ook een huis gehad met knieschotten die daar op lijken. Tijdens de bouw was het dak er kant-en-klaar met een hijskraan opgetakeld. Het stond vast op die knieschotten, bij de betonvloer was het alleen maar dichtgepurd. Als je dan de knieschotten verwijderd staat het dak aan die kant niet meer vast aan de zoldervloer.

Mocht jouw dak de zelfde soort constructie hebben dan moet je dus niet die knieschotten verwijderen. Misschien een bouwkundige laten kijken voor je het weghaalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
barry86 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:09:
[...]

Knauf geeft het zelf ook aan.
De 'knauf uniflot' is een vuller en geen finisher.
Daarna ga jer nog dun met de 'knauf uniflot finish' er overheen. (Of een andere finisher)

Beiden gedragen zich ook heel anders.
De vuller is 45min goed en gemakkelijk te verwerken en hard daarna heel snel uit en de kleur is creme wittig. Het oppervlak blijft best ruw.

De finisher blijft in de pot gewoon zacht en hard pas bij een dun film laagje heeel langzaam uit en wordt knetterwit. De finisher laat zich ook zo glad afsmeren dat naschuren niet eens nodig is (als je het goed doet dan).

Ik ben er wel fan van als het om gipsplaat afwerking gaat.
Jouw en andere posts hebben mij toch weer aan het denken gezet. :)

Ik heb nu unifill gebruikt, ook een vezelversterkte plamuur, maar daar zitten geen stukjes in, werkt glad uit. De eerste laag had ik er al op gedaan en is nu droog en gekrompen, dus ben nu toe aan een tweede laag.

Het is jammer dat uniflott niet te verkrijgen is bij de bouwmarkten hier. Wel voegenfit, maar gezien ik dat op de site van knauf niet eens tegen kom heb ik geen idee of het vergelijkbaar is.

In ieder geval weer bedankt voor je uitleg. Leer elke dag weer bij en nog genoeg kiertjes te vullen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:47
Echter een vraag. Onderstaande foto in de hoek zijn er aan beide zijdes van het dakkapel een stuk knieschot laten staan. Het verplaatste knieschot is wel doorgetrokken (op verzoek). Bouwer gaf aan dit niet te mogen verwijderen, zelf kon en mocht ik dat prima doen. Het door laten lopen van de verzette knieschotten vind ik vele malen mooier.
Hier eenzelfde antwoord als hierboven al staat. Wij hebben ook dat soort knieschotten en daar zit zelfs een sticker op dat het een bouwkundig element is wat onder geen beding verwijderd mag worden. Diezelfde boodschap kregen we tijdens oplevering ook nog eens mee. Dus ik zou daar inderdaad enigszins voorzichtig mee omgaan en goed (laten) controleren dat je geen elementen verwijderd waar je later nog eens spijt van zou kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 08:20
Binnenkort moet ik bij een maat zijn convectorput verwijderen. Het lijkt niet zo heel lastig (zijkanten opruwen, plaat aan de onderkant, wapening en volstorten). Nu zit ik alleen nog even met het vraagstuk hoe je de wapening netjes in de bestaande vloer krijgt. +/- 15cm in beide kanten van de bestaande vloer moet voldoende zijn, maar dat betekend dus dat je aan één zijde 30cm diep moet boren en dan bij het terughalen van de wapening met een leeg gat van 15cm blijft zitten. Het lijkt me bijna onmogelijk om hier de lucht uit te halen en weer op te vullen met beton...

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:27
MochiGohan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:44:
Binnenkort moet ik bij een maat zijn convectorput verwijderen. Het lijkt niet zo heel lastig (zijkanten opruwen, plaat aan de onderkant, wapening en volstorten). Nu zit ik alleen nog even met het vraagstuk hoe je de wapening netjes in de bestaande vloer krijgt. +/- 15cm in beide kanten van de bestaande vloer moet voldoende zijn, maar dat betekend dus dat je aan één zijde 30cm diep moet boren en dan bij het terughalen van de wapening met een leeg gat van 15cm blijft zitten. Het lijkt me bijna onmogelijk om hier de lucht uit te halen en weer op te vullen met beton...

Iemand hier ervaring mee?
Twee lengtes bewapening en dan aan elkaar vlechten?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:19

Tjark

DON'T PANIC

Moet 't 15 cm zijn? Mss aan beide zijden met een haakse slijper een gleuf als halve maan (horizontaal) erin slijpen, zodat je 't wapeningijzer diagonaal kan insteken?

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:44
Misschien een beetje Offtopic, maar ik heb het nog nergens kunnen vinden op Tweakers.
Ik wil onze badkamer gaan opknappen en zoek een winkel waar onder andere een douchecabine voor een scherpe prijs te koop is. Iemand hier ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:17

A13X

Dude

LogiZ5500 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:05:
Misschien een beetje Offtopic, maar ik heb het nog nergens kunnen vinden op Tweakers.
Ik wil onze badkamer gaan opknappen en zoek een winkel waar onder andere een douchecabine voor een scherpe prijs te koop is. Iemand hier ervaringen?
badkamer topic

Ik gok de sanitair dumpen winkels.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
Raym09 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:11:
[...]

badkamer topic

Ik gok de sanitair dumpen winkels.
Daar ook wel goed opletten overigens wat je koopt, er zit ook Chinese meuk tussen die je je slechtste buur nog niet toewenst..

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 08:20
GermanPivo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:50:
[...]

Twee lengtes bewapening en dan aan elkaar vlechten?
Gek genoeg had ik die optie helemaal niet op mijn lijstje staan, dit waarschijnlijk de meest werkbare optie. Thanks!
Tjark schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:06:
Moet 't 15 cm zijn? Mss aan beide zijden met een haakse slijper een gleuf als halve maan (horizontaal) erin slijpen, zodat je 't wapeningijzer diagonaal kan insteken?
15 is misschien wat overdreven ja, maar je creëert natuurlijk een blok beton van 500x40cm die je moet "ophangen" aan de bestaande vloer. Opruwen met een haakse slijper of boorhamer is waarschijnlijk ook wel handig inderdaad.

Zal wat foto's posten als het zover is d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
LinuxMan schreef op zondag 12 juli 2020 @ 23:49:
[...]

Ik heb ook een huis gehad met knieschotten die daar op lijken. Tijdens de bouw was het dak er kant-en-klaar met een hijskraan opgetakeld. Het stond vast op die knieschotten, bij de betonvloer was het alleen maar dichtgepurd. Als je dan de knieschotten verwijderd staat het dak aan die kant niet meer vast aan de zoldervloer.

Mocht jouw dak de zelfde soort constructie hebben dan moet je dus niet die knieschotten verwijderen. Misschien een bouwkundige laten kijken voor je het weghaalt?
Echter is het knieschot verplaatst zoals op de foto te zien. Dus over de hele lengte rust deze evt al daarop ipv die 2 kleine stukjes. Ik ben bekend met die sticker echter wordt dat al verwijderd door de dakkapel boer.

Wat ik nu heb gedaan is er een extra staanders tussen gezet aan de zijdes van het te verwijderen deel, en alles rondom afgepurd. De schotjes zijn nu verwijderd, deze zaten gewoon los, en droegen mijn inziens al weinig meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:20

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

vso schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:57:
[...]
& @Ethnocentrix

wat is er zo "slim" aan deze ? ...
Ik heb niet gezegd dat 'ie slim is, dat is nou eenmaal de naam die ze aan dat ding gegeven hebben.

Het verschil met "gewone" verdelers is dat deze met een LTV ventiel geschikt te maken is voor lagetemperatuurverwarming (met een cv ketel, voor een warmtepomp niet). Een gewone verdeler heeft vaak water nodig van 75 graden of hoger, deze werkt vanaf ongeveer 50 graden. Lagere CV temperatuur is zuiniger slikken :)
[...]

Het verschil is 350kWh vs 44kWh, wat neerkomt op zo'n 67 euro per jaar. TVT is dan net iets meer dan 3 jaar, terwijl een verdeler makkelijk 10+ jaar meegaat.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ethnocentrix schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:23:
[...]

Ik heb niet gezegd dat 'ie slim is, dat is nou eenmaal de naam die ze aan dat ding gegeven hebben.

Het verschil met "gewone" verdelers is dat deze met een LTV ventiel geschikt te maken is voor lagetemperatuurverwarming (met een cv ketel, voor een warmtepomp niet). Een gewone verdeler heeft vaak water nodig van 75 graden of hoger, deze werkt vanaf ongeveer 50 graden. Lagere CV temperatuur is zuiniger slikken :)

[...]

Het verschil is 350kWh vs 44kWh, wat neerkomt op zo'n 67 euro per jaar. TVT is dan net iets meer dan 3 jaar, terwijl een verdeler makkelijk 10+ jaar meegaat.
maar ik zie veel "sales" OH in de link.. elke nieuwe pomp die je neemt is "zuinig" .. waarom zou je een oude kopen .. de afgelopen 5 jaar oid moet je wel erg je kop in het zand geduwt hebben wil je een energie onzuinig model hebben kunnen kopen .. ..,

Voor mij heeft het meerwaarde als het met mijn klok (domotica/slimme) thermostaat oid kan meeschakelen ..

Het is net alsof je een nieuwe koelkast koopt .. 10 jaar geleden waren ze al A+ oid .. moest je moeite doen om een B,C of D te kopen .. en nu word A++ verkocht maar tegen een meerprijs van 20% terwijl dezelfde functionaliteiten er in zitten maar 25kWh per jaar verbruik minder ..

Overgens is deze "rant" niet tegen jou bedoelt .. maar meer algemeen ..

Erger nog ze zijn "zuiniger" maar gaan ook minder lang mee .. dus waar jij 10 jaar verwacht mag je blij zijn als hij na 3 jaar het nog doet .. of 5 jaar .. gewoon materiaal kosten die "bezuinigd' worden ..
Wat logisch is want iedereen vervangt alles binnen een zeer korte tijd .. niet alsof je nog 30 jaar met een product doet.. (of kan doen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Nu online
LED-Maniak schreef op maandag 13 juli 2020 @ 00:05:
[...]

Het is jammer dat uniflott niet te verkrijgen is bij de bouwmarkten hier. Wel voegenfit, maar gezien ik dat op de site van knauf niet eens tegen kom heb ik geen idee of het vergelijkbaar is.
Amazon? De duitse variant heeft het sowieso.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Een maat van mij heeft een prachtige big green egg bbq gekocht. Nou wil hij daar natuurlijk een mooi meubel omheen, maar eentje kopen kost al snel 800 euro.

We hebben op marktplaats een tweedehands keukenblad gescoord voor een tientje, en ik heb er in Sketch een ontwerp voor gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-bRKbeGGE-KeyeSIiRsb6XYFa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OZjnf9EE9DJjf2UXMUO7KLO.jpg?f=fotoalbum_large

Erg tevreden over, flinke bult aan douglas / lariks hout. Rond de €250 euro, Eiken werd wat te gortig.

Nou heb ik zelf beperkte ervaring met houtbewerken (twee zand speeltafeltjes, een timmerbank en wat los spul), en ben ik op zoek naar twee dingen:

1. Waar koop ik goed en niet te duur Douglas / Lariks geschaafd om dit te maken. Ik heb een goede precieze afkortzaag, bovenfrees en Japanse trekzagen, wat beitels, maar geen vlak / van dikte banken om ruw hout recht en glad te trekken.

2. Alle wandjes zijn van sponningplanken en vallen in groeven in het buitenste frame. De bodems liggen op 2 regels en worden geschroefd.
Het ontwerp is nu zo dat we het bovenste frame en het onderste frame los kunnen bouwen, gevolgd door het bij elkaar voegen met de middendelen.
Welke verbindingen kan ik het beste gebruiken?
Voor de steunplanken onder het granieten blad zat ik aan pocketscrews te denken (ik heb zo’n jig). Ik zou ook een gat kunnen uitfrezen zodat ze tijdens de glue-up gewoon muurvast zitten.
Voor de grote verbindingen mortise/tenon. Goed idee? Alles in combinatie met lijm natuurlijk. De tenon kan ik maken op mijn afkortzaag, of met de japanse trekzaag, voor de mortise zat ik te denken aan frezen + beitelen voor rechte hoeken. Goed idee?
Ik heb een goede winkelhaak om deze verbindingen zo nauwkeurig mogelijk uit te meten.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 15:07
Dit weekend een leuk projectje bedacht. Onze dochter heeft veel plezier van een keukentje binnen, maar ook buiten kan zoiets leuk zijn natuurlijk. Daarom even nagedacht, gemeten wat ongeveer de maten zijn van het binnen keukentje, dat +20% en uiteindelijk naar eigen ontwerp een keuken / werkbank gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0Y2z1b-UxjJsVuG8T6sqnCV8Zw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IAg6Sh7d811iSicENbmd5gX8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4Q2XRcvLFe0UCbeQ60r5QKlBL4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XrMMOXnmf1824FwXdjMf33zE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iH2eAKmdC-BeIYeV7fXu-5K_I0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nV1GhQrcNhvK96zB2DBCwGRT.jpg?f=user_large

Uiteindelijk circa 90 hoog, 80 breed en 40 diep. Uiteraard zo stevig dat papa er op kan staan indien buiten een opstapje nodig is.

[ Voor 30% gewijzigd door Wetterhahn op 14-07-2020 12:32 . Reden: Kleinere plaatjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
barry86 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:41:
[...]

Amazon? De duitse variant heeft het sowieso.
Uiteindelijk bij de bouwmaat kunnen kopen. Mooi spul!!

Ik heb het als tweede laag toegepast samen met papieren voegband. Na een paar uurtjes leek het al droog dus kunnen opschuren en grootste gedeelte van badkamer kunnen stucen. Ben benieuwd of het er morgen vlak uit ziet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 12:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb deze avond eindelijk de kapstok opgehangen.

In een muur van gips voor je makkelijk een gat voor een plug.Protip het is wel handig als je geen waterleiding raakt. Is gelukkig ook niet gebeurd.

Met hulp van Mn vader hangt ie nu.
Canvas heb ik zelf opgehangen, maar het frame is helaas beetje scheef/niet vlak. Geen idee wat ik daar aan kan doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV-XdBMITPboafphB5LDIOa0Aw0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZMCMGtjXcx683s4OOuqpGPMF.jpg?f=user_large

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:28
mrc4nl schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:50:
Canvas heb ik zelf opgehangen, maar het frame is helaas beetje scheef/niet vlak. Geen idee wat ik daar aan kan doen
Frame opnieuw monteren in nieuwe iets hoger geplaatste gaten (zodat canvas over oude gaten heen valt)? En dan deze keer wel een waterpas gebruiken bij het aftekenen van de gaten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
_eLMo_ schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:42:
1. Waar koop ik goed en niet te duur Douglas / Lariks geschaafd om dit te maken. Ik heb een goede precieze afkortzaag, bovenfrees en Japanse trekzagen, wat beitels, maar geen vlak / van dikte banken om ruw hout recht en glad te trekken.
Ik weet niet hoeveel je kan besparen door ongeschaafd hout te kopen, maar is dit niet iets voor je? https://www.gereedschapce...ody-in-mbox-82mm-2mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 12:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

diabolofan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:39:
[...]

Frame opnieuw monteren in nieuwe iets hoger geplaatste gaten (zodat canvas over oude gaten heen valt)? En dan deze keer wel een waterpas gebruiken bij het aftekenen van de gaten 8)
Volgens mij is er sprake van een misverstand? .Het canvas hangt aan een enkele schroef. die is makkelijk waterpas te stellen.

maar mijn probleem is dat het canvas op 3 punten netjes tegen de muur hangt maar rechtonder een dikke vinger van de muur loskomt.Het houten frame is krom. :|

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Alsjemenou schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:43:
[...]

Ik weet niet hoeveel je kan besparen door ongeschaafd hout te kopen, maar is dit niet iets voor je? https://www.gereedschapce...ody-in-mbox-82mm-2mm.html
Ja, zo’n ding heb ik wel, maar daar ga je geen balken van 2 meter recht mee schaven, haha.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
  • Laatst online: 14:28
mrc4nl schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:49:
[...]

Volgens mij is er sprake van een misverstand? .Het canvas hangt aan een enkele schroef. die is makkelijk waterpas te stellen.

maar mijn probleem is dat het canvas op 3 punten netjes tegen de muur hangt maar rechtonder een dikke vinger van de muur loskomt.Het houten frame is krom. :|
Aha, dacht inderdaad dat er een ophangframe achter zat :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 22:44
Weet iemand hier hoe je een dak verankerd aan je woning als je een uitbouw wilt maken?

Ik had dus het idee om de keuken 2x zo groot te maken met een uitbouw, van hout, flinke isolatie en gevelpanelen. Dan kan ik dat fijn op m’n gemak opbouwen en op het laatst de gevel eruit breken en afwerken. Nu had ik het er met m’n broer over die erg handig is en flink wat van bouwen weet, maar we weten eigenlijk niet hoe je het dak van de aanbouw dan vastmaakt aan de bestaande woning.

Kan dat achteraf, of is het verstandiger om eerst dus een flinke h-balk met L profielen (om binnen en buitenmuur op te vangen) en ankers voor het dak in te bouwen ? Maar dan heb je dus al een tijd de gevel open liggen.

Want je wilt dat binnendak natuurlijk aan de binnenmuur bevestigen, of toch niet ?

Heb al gezocht op “bouwdetail aanbouw” maar nog geen antwoord op m’n vraag kunnen vinden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ik dat soort vragen lees dan kun je beter contact opnemen met een bouwkundige. Hier valt zonder de bestaande woning te kennen geen zinnig woord over te zeggen en zal alleen maar eindigen in een woning waarbij de achtergevel van de verdieping op de grond ligt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

De_Bastaard schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:28:
Weet iemand hier hoe je een dak verankerd aan je woning als je een uitbouw wilt maken?

Ik had dus het idee om de keuken 2x zo groot te maken met een uitbouw, van hout, flinke isolatie en gevelpanelen. Dan kan ik dat fijn op m’n gemak opbouwen en op het laatst de gevel eruit breken en afwerken. Nu had ik het er met m’n broer over die erg handig is en flink wat van bouwen weet, maar we weten eigenlijk niet hoe je het dak van de aanbouw dan vastmaakt aan de bestaande woning.

Kan dat achteraf, of is het verstandiger om eerst dus een flinke h-balk met L profielen (om binnen en buitenmuur op te vangen) en ankers voor het dak in te bouwen ? Maar dan heb je dus al een tijd de gevel open liggen.

Want je wilt dat binnendak natuurlijk aan de binnenmuur bevestigen, of toch niet ?

Heb al gezocht op “bouwdetail aanbouw” maar nog geen antwoord op m’n vraag kunnen vinden...
Heb je uberhaupt al uitgezocht of je vergunningvrij bezig bent? Zo niet, dan zou ik daar eens beginnen.
Kaasplank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:36:
Als ik dat soort vragen lees dan kun je beter contact opnemen met een bouwkundige. Hier valt zonder de bestaande woning te kennen geen zinnig woord over te zeggen en zal alleen maar eindigen in een woning waarbij de achtergevel van de verdieping op de grond ligt ;-)
ghehe _O-

is er een keer iemand "niet te bang", is het weer niet goed :+ ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Fraggert op 14-07-2020 14:04 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Wolly op 14-07-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nee, niks ervan, nou wil ik het weten ook :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:05:
[...]

nee, niks ervan, nou wil ik het weten ook :P
Ik wou zeggen dat de uniflott bij de Bouwmaat is te krijgen maar stond al iets verder in het topic :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wolly schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:06:
[...]

Ik wou zeggen dat de uniflott bij de Bouwmaat is te krijgen maar stond al iets verder in het topic :+
Alleen jammer dat particulieren niet welkom zijn.

Gelukkig kon ik een pas aanvragen op een bedrijf dat totaal niets met bouw te maken heeft.
Sindsdien kom ik er wel regelmatig overigens. :+ Ze hebben spul dat een gamma niet heeft.

(Zoals papieren voegband en schroeven van 4.8x160)

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 14-07-2020 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Ik haal zelf ruw bezaagd douglas bij Jongeneel. Volgens mij verkopen zij ook geschaafd hout, en het is zeker een stuk beter spul dan bij de gemiddelde bouwmarkt.
Om de prijzen te bekijken moet je even een account aanmaken, maar ze zijn wat mij betreft een goede bron van materiaal, en vaak ook niet onwillig om een wat op (ruwe) maat te zagen zodat het in de auto past.

Na mijn vakantie ben ik van plan om een (bordspellen)kastje te bouwen, en hiervoor ga ik ook Russisch berken multiplex gebruiken (zelf hardhouten edge-banding er op maken). Deze ga ik waarschijnlijk ook bij Jongeneel halen, aangezien zij bij mij in de buurt zitten.

Verder ontwerp en voortgang van dit project zal ik later ook hier delen 8)
Eerst @s0ulmaster nog wat verder helpen met het huidige tv-kastje project.

[ Voor 22% gewijzigd door dragonhaertt op 14-07-2020 14:25 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-05 21:54
Ik heb een opbouw vloerverwarming gekregen op de begane grond in mijn jaren 30 woning. Nu heb ik 4 deuren die afgekort moeten worden en ik vervang ook meteen de scharnieren (zijn de orginele nog die flink ingesleten zijn)

Deur 1 ging zonder echt noemenswaardige problemen. Deur 2 daarintegen... Ik heb aan de slotplaatzijde dat deze klemt tegen het kozijn a 2 mm. Ik kon niet meer 2 mm naar de scharnier kant toe omdat de ruimte te weinig wordt dan. Boven en onderzijde gaan goed,

Werkwijze:
- 2 punten meten in het oude kozijn en van deze waardes 5mm er af halen.
- Onderzijde deur afkorten (ongeveer 3 cm) en deze proefplaatsen in het kozijn.
- Originele scharnierplekken iets vergroot zodat de scharnieren passen (oude zaten er in geschoven)
- Scharnieren uit elkaar en plaatsen
- Kom dan altijd op een verschil uit van 2 mm qua hoogte verschil op de scharnieren.

Die zijn de orginele jaren 30 paneel deuren, dus genoeg vlees om te zagen.

Heeft iemand een betere werkwijze om deuren af te korten en te voorzien van nieuwe scharnieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Houd er rekening mee dat iedereen aan het klussen is geslagen met... Douglas ;)

Dus op dit moment zie je dat bijvoorbeeld douglas-hout.nl al het geschaafde hout van de website heeft gehaald. Ik vermoed omdat ze geen tijd hebben om te schaven. Levertijden van 3+ weken is bij andere shops ook soms normaal (en dan niet eens geschaafd).
Voor €250 heb je bij HBM al een aardige vandiktebank, het kan economisch zijn om zo'n ding maar gewoon aan te schaffen in plaats van te wachten totdat er iemand tijd/zin heeft om het voor een goede prijs geschaafd te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

TheGhostInc schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:26:
[...]

Houd er rekening mee dat iedereen aan het klussen is geslagen met... Douglas ;)

Dus op dit moment zie je dat bijvoorbeeld douglas-hout.nl al het geschaafde hout van de website heeft gehaald. Ik vermoed omdat ze geen tijd hebben om te schaven. Levertijden van 3+ weken is bij andere shops ook soms normaal (en dan niet eens geschaafd).
Voor €250 heb je bij HBM al een aardige vandiktebank, het kan economisch zijn om zo'n ding maar gewoon aan te schaffen in plaats van te wachten totdat er iemand tijd/zin heeft om het voor een goede prijs geschaafd te leveren.
Als je het zelf wil doen heb je een vlakbank, vandiktebank, tijd en ruimte nodig. En zelfs dan kan het een uitdaging zijn om het goed haaks te krijgen.
Laat je het hout een tijdje liggen of was het niet goed gedroogd, dan zit je daarna meteen weer met wat kromme planken.

Ik snap het wel dat veel mensen geschaafd hout halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alsjemenou
LED-Maniak schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:13:
[...]

Alleen jammer dat particulieren niet welkom zijn.

Gelukkig kon ik een pas aanvragen op een bedrijf dat totaal niets met bouw te maken heeft.
Sindsdien kom ik er wel regelmatig overigens. :+ Ze hebben spul dat een gamma niet heeft.

(Zoals papieren voegband en schroeven van 4.8x160)
Jawel hoor :)

Vraag hier je Bouwmaat pas aan als particulier: https://www.zelfbouwinned...en-en-gereedschap/koop-je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 22:44
Fraggert schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:02:
[...]

Heb je uberhaupt al uitgezocht of je vergunningvrij bezig bent? Zo niet, dan zou ik daar eens beginnen.

[...]

ghehe _O-

is er een keer iemand "niet te bang", is het weer niet goed :+ ;)
Nee maar die heb ik waarschijnlijk wel nodig :-) Was me alleen aan het oriënteren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dragonhaertt schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:31:
[...]

Als je het zelf wil doen heb je een vlakbank, vandiktebank, tijd en ruimte nodig. En zelfs dan kan het een uitdaging zijn om het goed haaks te krijgen.
Laat je het hout een tijdje liggen of was het niet goed gedroogd, dan zit je daarna meteen weer met wat kromme planken.
Vlak & vandiktebank combi

Als het krom gaat trekken, dan trekt het krom. De houthandel trekt hetzelfde hout door de machines heen, dus dat trekt net zo hard geschaafd krom als gezaagd. Snel verwerken en goed opslaan is de enige optie.
Het voordeel van zelf vlakken is dat je eventueel al wat kunt zagen. Een flink getordeerde balk kun je misschien in 2 kortere stukken zagen en vlakken, waardoor je iets meer balk overhoud.
dragonhaertt schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:31:
Ik snap het wel dat veel mensen geschaafd hout halen.
Ik zou het ook doen, maar als je dan de hoofdprijs betaalt of ergens eind volgende maand pas je hout hebt, dan is dit een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik wil een gat boren voor de stroomdraad naar mijn electrische zonnewiering buiten. Dit gat gaat net boven het kozijn door de spouwmuur.

Ik zit me alleen af te vragen of er een stalen H-profiel in de muur zal zitten, waar ik dan ook doorheen zal moeten boren. dat maakt het boren nl weer iets lastiger.. Het betreft een woning uit 1935.

Iemand toevallig een idee?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
Een maat van mij heeft een prachtige big green egg bbq gekocht. Nou wil hij daar natuurlijk een mooi meubel omheen, maar eentje kopen kost al snel 800 euro.

We hebben op marktplaats een tweedehands keukenblad gescoord voor een tientje, en ik heb er in Sketch een ontwerp voor gemaakt.

[Afbeelding]

Erg tevreden over, flinke bult aan douglas / lariks hout. Rond de €250 euro, Eiken werd wat te gortig.

Nou heb ik zelf beperkte ervaring met houtbewerken (twee zand speeltafeltjes, een timmerbank en wat los spul), en ben ik op zoek naar twee dingen:

2. Alle wandjes zijn van sponningplanken en vallen in groeven in het buitenste frame. De bodems liggen op 2 regels en worden geschroefd.
Het ontwerp is nu zo dat we het bovenste frame en het onderste frame los kunnen bouwen, gevolgd door het bij elkaar voegen met de middendelen.
Welke verbindingen kan ik het beste gebruiken?
Voor de steunplanken onder het granieten blad zat ik aan pocketscrews te denken (ik heb zo’n jig). Ik zou ook een gat kunnen uitfrezen zodat ze tijdens de glue-up gewoon muurvast zitten.
Voor de grote verbindingen mortise/tenon. Goed idee? Alles in combinatie met lijm natuurlijk. De tenon kan ik maken op mijn afkortzaag, of met de japanse trekzaag, voor de mortise zat ik te denken aan frezen + beitelen voor rechte hoeken. Goed idee?
Ik heb een goede winkelhaak om deze verbindingen zo nauwkeurig mogelijk uit te meten.
Gewoon bij de praxis, anders zijn voor zo'n klein projectje de verzendkosten te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
MrBarBarian schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:56:
Ik wil een gat boren voor de stroomdraad naar mijn electrische zonnewiering buiten. Dit gat gaat net boven het kozijn door de spouwmuur.

Ik zit me alleen af te vragen of er een stalen H-profiel in de muur zal zitten, waar ik dan ook doorheen zal moeten boren. dat maakt het boren nl weer iets lastiger.. Het betreft een woning uit 1935.

Een leiding/metaal zoeker kopen/lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:01
mierenfokker schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:56:
[...]

Gewoon bij de praxis, anders zijn voor zo'n klein projectje de verzendkosten te hoog.
Je moet nooit hout bij de bouwmarkt kopen als het in het zicht komt. Dat hout is zo krom als een hoepel altijd en op de een of andere manier krijgen de bouwmarkten (misschien m.u.v. Hornbach) altijd de b-stock aangeleverd en het is véél te duur.

@mierenfokker geef even aan welke regio je vandaan komt dan kan iemand vast wel een goede houthandel in de buurt aanraden die wel kwaliteit levert. Ik ga altijd met veel plezier naar https://www.bakkerdehouthandel.nl/. Bezorgen gratis in NH + Lelystad.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:30
Davidshadow13 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:21:
[...]

Je moet nooit hout bij de bouwmarkt kopen als het in het zicht komt. Dat hout is zo krom als een hoepel altijd en op de een of andere manier krijgen de bouwmarkten (misschien m.u.v. Hornbach) altijd de b-stock aangeleverd en het is véél te duur.

@mierenfokker geef even aan welke regio je vandaan komt dan kan iemand vast wel een goede houthandel in de buurt aanraden die wel kwaliteit levert. Ik ga altijd met veel plezier naar https://www.bakkerdehouthandel.nl/. Bezorgen gratis in NH + Lelystad.
Alleen nog gratis boven een bepaald bedrag. Dit hebben ze helaas aangepas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:41
LogiZ5500 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:05:
Goede ervaringen met q1sanitair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
Iemand ervaring met de metal stud - c50 profielen van de Hornbach voor plafond?

Ik zie van Gyproc een systeem waarbij ik langs de wanden U profielen monteer en dan als liggers C profielen op Zijn kant. Nu wil ik dat met die van de Hornbach doen maar is me niet duidelijk of dit kan. Gyproc spullen kan ik verder niet vinden dan bij Gamma (= te duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:14

_Arthur

blub

BreiTech schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:38:

Ik zie van Gyproc een systeem waarbij ik langs de wanden U profielen monteer en dan als liggers C profielen op Zijn kant. Nu wil ik dat met die van de Hornbach doen maar is me niet duidelijk of dit kan. Gyproc spullen kan ik verder niet vinden dan bij Gamma (= te duur).
Hier alles te halen mbt metalstud: https://www.metalstudwand.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
Davidshadow13 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:21:
[...]

Ik zeg alleen dat het bezorgen te veel geld kost bij douglas houthandels online voor zo’n project. Ik haal het bij gadero (ook niet goedkoop trouwens) of Arnhemse houthandel (weet je ook waar ik woon). Alleen zo’n project is dat Veel te klein om daar te halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ben nu bezig met een overkapping naast de schuur. Ongeveer 2,50 x 2,10.

Als palen heb ik 9x9 gebruikt en dit ook voor de liggers tussen de palen. Aan één zijde zit het vast aan de bestaande schuur.

Nu wil ik dwarsbalken gaan monteren voor het dak. Maar zit een beetje met de maat. 9x9 zou mooi aansluiten tegen de liggers.
Maar zag ook 11,9 x 6,9. Welke maat zou beter zijn om de 2,10 te overspannen?
Is het beter om iets hoger en minder breed te doen (11,9 x 6,9) of is de 9x9 juist steviger?

Met deze balken wil ik ook een klein afschot regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
Die zijn met alles duurder + 70e verzenden?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:51
Zo de volgende klus gaat beginnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor je vraag of het verstandig is wil ik je dit meegeven:

Gebaseerd op de foto en beschrijving lijkt het dak op een sporenkap. Hierbij lopen de dragende balken van boven uit de nok naar de goot. Zo’n kap heeft drie steunpunten:
  • de nok bovenin waar de voor- en achterkant van je dak tegen elkaar aan steunen,
  • de muurplaat (die balk die je achter het knieschot op de grond ziet, met die hoekijzers)
  • en het knieschot
De muurplaat vangt de krachten van de kap op en geeft die via de hoekijzers door aan de betonvloer. De hoekijzers die je achter het knieschot ziet zorgen dat de muurplaat niet wegrolt zegmaar. Het knieschot zorgt dat je dak niet doorbuigt. Of anders benaderd, het zorgt dat er met dunnere balken gewerkt kan worden en de kap toch sterk genoeg is. Een kwestie van kostenbesparing. De plek van het knieschot is hierbij belangrijk, het is onderdeel van de hefboom.

Bij het plaatsten van een dakkapel wordt er een gat gemaakt in de kap. Hierbij worden een aantal sporen doorgezaagd. Om de krachten van die sporen op te vangen wordt er een raveelbalk geplaatst (dat is die bovenste horizontale balk die je ziet op de foto waar de dakkapel nog in de lucht hangt) tussen de twee intacte sporen. Stel je hierbij voor dat de voorkant van het dak, duwt tegen het dak van de achterkant. Maar in plaats van een gelijkmatige krachtverdeling in de kap is er nu sprake van twee puntkrachten.
Een constructeur kan via een ’statische berekening’ voor je bepalen of de hele constructie van je kap nog klopt of dat je iets moet verstevigen, inclusief je knieschot en hoekijzers en muurplaat. Het zijn standaard krachtenberekeningen die ze vrij snel voor je kunnen uitvoeren. En mogelijk kan de constructeur je aan de telefoon al vertellen of iets wel of niet kan. Een simpele vuistregel die ik me herinner is "wat je weghaalt, moet je ergens anders bijleggen".

De reden dat ik me het bovenstaande ongeveer nog herinner is dat het bij mij 10 jaar geleden misging na het plaatsen van een dakkapel. In mijn geval was een van de uitkomsten van de berekening om herstel te kunnen doen dat het verplaatste knieschot terug moest naar de oorspronkelijke plaats en versterkt moest worden om weer te voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreiTech
Snelletomaat schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:41:
[...]

Voor je vraag of het verstandig is wil ik je dit meegeven:

Gebaseerd op de foto en beschrijving lijkt het dak op een sporenkap. Hierbij lopen de dragende balken van boven uit de nok naar de goot. Zo’n kap heeft drie steunpunten:
  • de nok bovenin waar de voor- en achterkant van je dak tegen elkaar aan steunen,
  • de muurplaat (die balk die je achter het knieschot op de grond ziet, met die hoekijzers)
  • en het knieschot
De muurplaat vangt de krachten van de kap op en geeft die via de hoekijzers door aan de betonvloer. De hoekijzers die je achter het knieschot ziet zorgen dat de muurplaat niet wegrolt zegmaar. Het knieschot zorgt dat je dak niet doorbuigt. Of anders benaderd, het zorgt dat er met dunnere balken gewerkt kan worden en de kap toch sterk genoeg is. Een kwestie van kostenbesparing. De plek van het knieschot is hierbij belangrijk, het is onderdeel van de hefboom.

Bij het plaatsten van een dakkapel wordt er een gat gemaakt in de kap. Hierbij worden een aantal sporen doorgezaagd. Om de krachten van die sporen op te vangen wordt er een raveelbalk geplaatst (dat is die bovenste horizontale balk die je ziet op de foto waar de dakkapel nog in de lucht hangt) tussen de twee intacte sporen. Stel je hierbij voor dat de voorkant van het dak, duwt tegen het dak van de achterkant. Maar in plaats van een gelijkmatige krachtverdeling in de kap is er nu sprake van twee puntkrachten.
Een constructeur kan via een ’statische berekening’ voor je bepalen of de hele constructie van je kap nog klopt of dat je iets moet verstevigen, inclusief je knieschot en hoekijzers en muurplaat. Het zijn standaard krachtenberekeningen die ze vrij snel voor je kunnen uitvoeren. En mogelijk kan de constructeur je aan de telefoon al vertellen of iets wel of niet kan. Een simpele vuistregel die ik me herinner is "wat je weghaalt, moet je ergens anders bijleggen".

De reden dat ik me het bovenstaande ongeveer nog herinner is dat het bij mij 10 jaar geleden misging na het plaatsen van een dakkapel. In mijn geval was een van de uitkomsten van de berekening om herstel te kunnen doen dat het verplaatste knieschot terug moest naar de oorspronkelijke plaats en versterkt moest worden om weer te voldoen.
Bedankt voor je reactie. Wat niet op de foto staat is nog een onderliggen van muur tot muur. Gemonteerd vlak boven uitsparing dakkapel. Voor het doorhangen is deze ook relevant en totale overspanning van onderliggen tot verplaatst knieschot is kleiner dan voorheen (originele knieschot t.o.v. De nok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Heb met de spullen van Hornbach prima kunnen werken, maar de U profielen monteer je op plafond & vloer. De C profielen zijn de staanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:51
BreiTech schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:10:
[...]

Bedankt voor je reactie. Wat niet op de foto staat is nog een onderliggen van muur tot muur. Gemonteerd vlak boven uitsparing dakkapel. Voor het doorhangen is deze ook relevant en totale overspanning van onderliggen tot verplaatst knieschot is kleiner dan voorheen (originele knieschot t.o.v. De nok).
Misschien neemt die ook alle krachten richting de muurplaat wel over en staat het knieschot nu buiten spel. Ik zou het bij een constructeur even navragen, een belletje en je bent waarschijnlijk al voldoende wijzer. En anders blijft het toch raar dat de bouwer zegt dat hij het stukje knieschot niet mag weghalen (...maar jij wel ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:19

Tjark

DON'T PANIC

https://www.hornbach.nl/c...eidingswand_plaatsen.html

Zo'n tang werkt wel mooi, maar je kan ook met snelbouwschroeven met fijne draad 't spul vastzetten. En verder zou ik eerst 9-12mm osb plaatsen en daarover gips.

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:11

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Tip met osb, voorboren. Doordat de snelbouwschroeven geen deeldraadschroeven zijn trek je een osb plaat lastig tegen de staanders. Of je moet iets met fijne deeldraad kunnen vinden...

Met gipsplaat heb je dat probleem niet, daar trek je ze gewoon doorheen.

[ Voor 24% gewijzigd door deWit op 15-07-2020 09:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 16:49

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Nog een aanvulling op bovenstaand douglas:

Het meeste wat voorhanden is inlands douglas, wat zich kenmerkt door een snelle groei. Door deze snelle groei liggen de jaarringen ver uit elkaar. en hoe verder deze uit elkaar liggen hoe meer zo'n balk zal werken.

Hier nog een mooi stukje over het 'juist' zagen van diverse planken:

http://www.zaagmolen.nl/zagen/bomenenplanken2.htm

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@_eLMo_

zelfs mijn fijnbezaagde douglas van de houthandel waar ik mee bouw, daar haal ik de bandschuurmachine nog overheen. Allicht ook een idee voor jou?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FjdDvu0Tr317cvWt12009WaCDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nd4erKp9kAd2YUAvi0TrMUm0.jpg?f=fotoalbum_large

Die zijn redelijk goedkoop te vinden, zelfs in de Aldi parkside hoek.

Gaat ie stuk> garantie
Overleeft ie het> mooi meegenomen

Korrel 60/80 en gaan met dat ding d:)b
MrBarBarian schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:56:

In het gemeente dossier de bouwvergunning doorspitten? Kun je gewoon een afspraak voor maken.

Dan ben je allicht een stukje verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
dragonhaertt schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:20:
[...]

Ik haal zelf ruw bezaagd douglas bij Jongeneel. Volgens mij verkopen zij ook geschaafd hout, en het is zeker een stuk beter spul dan bij de gemiddelde bouwmarkt.
Om de prijzen te bekijken moet je even een account aanmaken, maar ze zijn wat mij betreft een goede bron van materiaal, en vaak ook niet onwillig om een wat op (ruwe) maat te zagen zodat het in de auto past.

Na mijn vakantie ben ik van plan om een (bordspellen)kastje te bouwen, en hiervoor ga ik ook Russisch berken multiplex gebruiken (zelf hardhouten edge-banding er op maken). Deze ga ik waarschijnlijk ook bij Jongeneel halen, aangezien zij bij mij in de buurt zitten.

Verder ontwerp en voortgang van dit project zal ik later ook hier delen 8)
Eerst @s0ulmaster nog wat verder helpen met het huidige tv-kastje project.
Waar haal jij je edge-banding? En ik neem aan dat het materiaal dan van echt hout is ipv plastic troep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-03 21:26
Wat is de makkelijkste manier om zelf een fitting + snoer en schakelaar in een kleine tafellamp te maken?

Ik heb weleens een lamp gemaakt met een LED strip, en daarbij is het meer plug en play, want op die strips zit vaak al een geïntegreerde 12V DC aansluiting.

Als ik bij 'gewone' lampen (kleine LED lampen) kijk, vind ik alleen maar fittingen waarbij je zelf nog het snoer moet maken (strippen/solderen). Zijn hier ook eenvoudigere oplossingen voor? Waarbij je alles in 1 set (fitting, schakelaar, snoer) koopt en alleen de fitting hoeft vast te zetten?

[ Voor 11% gewijzigd door city17 op 15-07-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Alsjemenou schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:32:
[...]

Waar haal jij je edge-banding? En ik neem aan dat het materiaal dan van echt hout is ipv plastic troep?
Ik ben van plan gewoon een plank hardhout te halen (zelfde materiaal als wat ik voor de lade-front ga gebruiken) en deze over de zaagtafel halen op 2-3mm.
Deze strips kan je met wat schilderstape of bendyclamps aan je paneel verlijmen. Houtlijm is sterker dan veel mensen denken.
En daarna met de flush-trim router bit er overheen.
city17 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:04:
Wat is de makkelijkste manier om zelf een fitting + snoer en schakelaar in een kleine tafellamp te maken?

Ik heb weleens een lamp gemaakt met een LED strip, en daarbij is het meer plug en play, want op die strips zit vaak al een geïntegreerde 12V DC aansluiting.

Als ik bij 'gewone' lampen (kleine LED lampen) kijk, vind ik alleen maar fittingen waarbij je zelf nog het snoer moet maken (strippen/solderen). Zijn hier ook eenvoudigere oplossingen voor? Waarbij je alles in 1 set (fitting, schakelaar, snoer) koopt en alleen de fitting hoeft vast te zetten?
Elke bouwmarkt heeft hier gewoon onderdelen voor. Daarnaast zijn elektra-installaties vaak schroef/klem of crimp verbindingen, en niet soldeer.
Stel deze vraag anders eens in het MME subforum als je er echt niet uit komt.

[ Voor 48% gewijzigd door dragonhaertt op 15-07-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
Volgende week ga ik samen met de timmerman nieuwe deuren afhangen binnen! Hiervoor dien ik de oude deuren te verwijderen en dus ook de oude scharniergaten op te vullen. In het verleden heb ik grotere gaten weleens gevuld met poly-plamuur. Dit hecht goed aan het hout en wordt keihard. Alleen als je erna een schroef erin draait kan de plamuur barsten. Dus wel altijd goed voorboren.

Het grote nadeel van dit spul vind ik, is dat als het eenmaal droog is je je er een ongeluk aan staat te schuren als het per ongeluk te dik is opgezet. De schuurblaadjes lopen allemaal direct vol..

Hebben jullie wellicht een goed alternatief voor de bovengenoemde situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Krijnemans schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:32:
Volgende week ga ik samen met de timmerman nieuwe deuren afhangen binnen! Hiervoor dien ik de oude deuren te verwijderen en dus ook de oude scharniergaten op te vullen. In het verleden heb ik grotere gaten weleens gevuld met poly-plamuur. Dit hecht goed aan het hout en wordt keihard. Alleen als je erna een schroef erin draait kan de plamuur barsten. Dus wel altijd goed voorboren.

Het grote nadeel van dit spul vind ik, is dat als het eenmaal droog is je je er een ongeluk aan staat te schuren als het per ongeluk te dik is opgezet. De schuurblaadjes lopen allemaal direct vol..

Hebben jullie wellicht een goed alternatief voor de bovengenoemde situatie?
In de grotere gaten zou ik met houtlijm (goede houtlijm) op maat gemaakte duvels erin lijmen.

Dan heb je in feite gewoon “normaal” hout in die gaten zitten.

Ik heb zelf in huis ook 1 deur gehad waar de schroefgaten van scharnieren uitgelubberd waren, ik heb toen wat stukjes hout op maat gemaakt, ingelijmd en afgeschuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Bovenstaande inderdaad,

Heb onlangs ook een deur 'omgedraaid'. en met 2 componenten plamuur gewerkt die 'zacht' blijft, Even kijken op youtube hoe je de messen mooi weg laat draaien, op die manier zet je het ook niet te dik op.

Toen het half was uitgehard nog even de nerf van het hout er in gesneden en het is nu amper zichtbaar.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
1nsane schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:55:
[...]

In de grotere gaten zou ik met houtlijm (goede houtlijm) op maat gemaakte duvels erin lijmen.

Dan heb je in feite gewoon “normaal” hout in die gaten zitten.

Ik heb zelf in huis ook 1 deur gehad waar de schroefgaten van scharnieren uitgelubberd waren, ik heb toen wat stukjes hout op maat gemaakt, ingelijmd en afgeschuurd.
De inkassingen van de bestaande scharnieren zijn ca. 15x2 cm² en ongeveer 0,5cm diep denk ik zo.. Is plamuren dan de gemakkelijkste methode? Houtjes van 0,5cm dik maken is ook weer relatief veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 08:55
Jelte,89 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:07:
Heb onlangs ook een deur 'omgedraaid'. en met 2 componenten plamuur gewerkt die 'zacht' blijft, Even kijken op youtube hoe je de messen mooi weg laat draaien, op die manier zet je het ook niet te dik op.

Toen het half was uitgehard nog even de nerf van het hout er in gesneden en het is nu amper zichtbaar.
Welke plamuur was dat? Ik zit met een zelfde klus.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Krijnemans schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:24:
[...]

De inkassingen van de bestaande scharnieren zijn ca. 15x2 cm² en ongeveer 0,5cm diep denk ik zo.. Is plamuren dan de gemakkelijkste methode? Houtjes van 0,5cm dik maken is ook weer relatief veel werk.
Ik bedoelde het vooral voor de gaten waar de schroeven in zaten.

Voor de inkassingen, zou ik ook houten plaatjes maken en inschuren op de sponning.

Plamuren is inderdaad eenvoudiger maar het nadeel van plamuur vind ik dat het krimpt en dat is lelijk en niet per se degelijk.

Natuurlijk is het meer werk om houten plaatjes te maken die erin passen, maar het is wel het mooiste qua eindresultaat.

Voor de oude schroefgaten zou ik sowieso die wel met wat stukjes hout vullen als je die van plan bent weer te gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:30:
[...]

Durf ik niet te zeggen, ik heb een maatje wat schilder is, dus daar van 'geleend' waren 2 tubes in zo'n dubbele kitspuit

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NOFEAR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 13:32
[...]

Ik gebruik voor het opvullen van hout twee componenten van Vewelux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 21:37
city17 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:04:

Ik zou als je het in een kleine tafellamp wil maken toch voor 'lossen onderdelen' gaan, immers is een snoer dunner/ smaller om deze door de voet van de lamp heen te geleiden (er van uitgaande dat je e.e.a. er echt 'in' wilt monteren). Anders moet je kabel + schakelaar er doorheen werken, en dat is altijd lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Fraggert schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:21:
@_eLMo_

zelfs mijn fijnbezaagde douglas van de houthandel waar ik mee bouw, daar haal ik de bandschuurmachine nog overheen. Allicht ook een idee voor jou?

[Afbeelding]

Gaat ie stuk> garantie

Welke bandschuurmachine heb jij als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Beun schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:52:
[...]
Welke bandschuurmachine heb jij als ik vragen mag?
Nee, Staatsgeheim! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 13:25
Waarom koop je als particulier een professionele bandschuurmachine? Een profi zaagtafel of boormachine kan ik nog inkomen, maar een schuurmachine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

[...]

Je kunt ook gewoon repair care gebruiken (Houtrot vuller). Wel aan de prijs maar werkt super goed en snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Het doet al pijn aan mijn portemonnee als ik er naar kijk :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Oei, had ik het maar niet gevraagd haha. Dit is boven het budget voor een schuurmachine ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Fraggert schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:21:
@_eLMo_

[Afbeelding]

Gaat ie stuk> garantie

Bandschuurmachine is een superhandig ding. Ik heb ooit nog een elektrische schaaf gekocht voor 15 euro op marktplaats van zo'n Duits 2e rangs merk. Doet het perfect die twee keer per jaar dat ik hem gebruik en is ook ideaal voor balken glad maken.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jannibal23 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:05:
Waarom koop je als particulier een professionele bandschuurmachine? Een profi zaagtafel of boormachine kan ik nog inkomen, maar een schuurmachine?
Omdat het fijn werkt? Ik zit totaal niet op dat niveau maar heb wel een festool schuurmachine. Dat is een keuze ( Zie het gereedschaptopic...) en dat voelt voor sommige mensen gewoon goed. Het kost wat meer maar het is luxe en gaat niet stuk.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +66 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30

Felyrion

goodgoan!

Het is een "kleine" klus, maar vond hem toch leuk om even te delen :P

Mijn neefje wou perse een garage met zijn verjaardag, maar dat kreeg hij niet (want de standaard plastic garages waren niet echt wat, en de houten waren duur...).

Toen heb ik met mijn grote mond geroepen dat ik er anders zelf wel één kon maken.
Belofte maakt schuld, dus een tijdje terug maar eens wat multiplex gekocht en gewoon begonnen.
Hem wat keuzes laten maken (wasstraat, garage, tankstation en helikopterplatform) en op basis van een modelletje op internet een start gemaakt.

Een eerste layout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gskQZRMWTpgwMaqFoeh-96_kRyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpyM2utuS4kbITLXoBJNoMJj.jpg?f=fotoalbum_large

En zo door naar de volgende verdieping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJsaZrIYw8T5HL45UaXPx654Sks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e50vrXWs9ZtkMnIWPUfVNwQ.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze manier alles gemeten en gezaagd, en dan hou je dit over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0s23mw0ODD6CUf_g4h7j5NhTg0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5o5yAtJAeNWl4gwgI9aWlUT.jpg?f=fotoalbum_large

De hekjes bleken totaal niet praktisch dus later geschrapt en vervangen door een rode rand.
Veel meer kind-proof en het ziet er wel strak uit :)

Dan het eindresultaat :9

De deur kan open, en zijn naam is verwerkt in het logo van de garage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bg1Re7nKFKH50n8t6q2PF1cnx9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWbA0jpbfSUI9KWhPhkpw7T2.jpg?f=fotoalbum_large

De Tesla charger kon niet ontbreken, want ze hebben een Tesla :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El3qJPtSv1BlO9mKVPSqc2nMyu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hx5IbfZhcN0GSLyWTByBAsjR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKlHUxnZuB9qaqu1HRil1aJZFdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPBfcTu0ggksoOJ1vbsy9yHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al zeer tevreden :*) Veel geleerd en het was erg leuk om te maken. En hij is er blij mee, dus dan is het al snel goed O+

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gaaf hoor! Heb je die S nou geblurd? @Felyrion

De 5-jarige Boudewijn had dit echt wel dik gevonden ;)

Eigen vraag:

Ik ben bezig met operatie schutting, en dat loopt goed. Nu ben ik bij de deur aangekomen en die bestaat uit hardhouten planken op een stalen frame. De beunhaas die het in elkaar heeft gezet heeft schroeven gebruikt, die ik identificeer als vleugelboorschroeven:
https://www.amazon.nl/Vle...oef&qid=1594844603&sr=8-1

Ik heb nu aan 1 kant de planken losgemaakt zodat ik de verroeste schroeven kan vervangen en het hout kan beitsen (was ongebeitst hardhout). Van de 30 stuks waren er 5 al halverwege de schroefdraad afgebroken. De boel is gaan roesten op veel plekken en het staat er pas anderhalf jaar.
Nu wilde ik voor de nettigheid de afgebroken schroeven uit het staal uitboren.

Kan ik voor dit klusje weer het beste vleugelboorschroeven nemen? Volgens mij kan dit toch netjes met een metaalschroefje opgelost worden, als het maar verzinkt en verzonken is. De vleugels van die vleugelboorschroeven maken het gat in het hout wat groter begrijp ik... maar dat is op zich al gebeurd. Ik wil de bestaande gaten gebruiken.
Op zich zijn de afgebroken schroeven niet heel erg, elke plank zit nog met 6 schroeven vast, dus met de stevigheid zit het wel snor. Maar ik heb ook weinig vertrouwen meer in wat er nu uit is gekomen... doe mij maar nette degelijke schroeven.

offtopic:
Uit de gewone schuttingdelen heb ik al minstens 3 verschillende schroeven gevist. Meestal verzinkkoppen, soms lange, soms korte, soms een sleufschroevendraaierschroef... meestal pozidriv... soms philips. Wat een geitenbende.

[ Voor 106% gewijzigd door Boudewijn op 15-07-2020 23:35 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30

Felyrion

goodgoan!

Boudewijn schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:21:
Gaaf hoor! Heb je die S nou geblurd? @Felyrion

De 5-jarige Boudewijn had dit echt wel dik gevonden ;)
hehe, thanks :P En ja, omdat zijn volledige naam in de rode rand staat.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:21:
De vleugels van die vleugelboorschroeven maken het gat in het hout wat groter begrijp ik...
De vleugels van deze schroeven, ook wel zelftappers genoemd, zorgen er voor dat er een gaatje in het onderliggende metaal kan worden geboord zonder voor te boren. Dit zorgt er voor dat de schroeven in één keer door zowel hout als metaal hun weg vinden zonder steeds te wisselen. En ja, dat het gaat roesten is op zich ook niet zo vreemd, je bewerkt het onderliggende metaal waar uiteindelijk geen verzinkt laagje meer op zit.

Mijn idee: vervangen door een RVS versie die je wel moet voorboren maar die je wel goed in staal weg kunt schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:44

orf

Felyrion schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:09:
Het is een "kleine" klus, maar vond hem toch leuk om even te delen :P

Mijn neefje wou perse een garage met zijn verjaardag, maar dat kreeg hij niet (want de standaard plastic garages waren niet echt wat, en de houten waren duur...).

Toen heb ik met mijn grote mond geroepen dat ik er anders zelf wel één kon maken.
Belofte maakt schuld, dus een tijdje terug maar eens wat multiplex gekocht en gewoon begonnen.
Hem wat keuzes laten maken (wasstraat, garage, tankstation en helikopterplatform) en op basis van een modelletje op internet een start gemaakt.

Een eerste layout:
[Afbeelding]

En zo door naar de volgende verdieping.
[Afbeelding]

Op deze manier alles gemeten en gezaagd, en dan hou je dit over:
[Afbeelding]

De hekjes bleken totaal niet praktisch dus later geschrapt en vervangen door een rode rand.
Veel meer kind-proof en het ziet er wel strak uit :)

Dan het eindresultaat :9

De deur kan open, en zijn naam is verwerkt in het logo van de garage.
[Afbeelding]

De Tesla charger kon niet ontbreken, want ze hebben een Tesla :+
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al met al zeer tevreden :*) Veel geleerd en het was erg leuk om te maken. En hij is er blij mee, dus dan is het al snel goed O+
Wat óntzettend mooi en goed gedaan! :)
Daar moet wel erg veel werk in zitten. Het ziet er superstrak en stijlvol uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 07:56
Lang verhaal kort, ik heb ooit de opening in ons tuinhek verplaatst, omdat het niet symetrisch was. Sindsdien werkt de klink/nippel ding niet meer (te ruime opening) en dat was tot nu toe geen probleem, maar nu wil ik toch dat het het hek dicht kan.
  1. Verplaatsen van de paal waar de nippel in zou moeten vallen is helaas geen optie :( (beton, de rest van het hek, etc, etc).
  2. Het breder maken van het deel waar de nippel in valt, heb ik bekeken, maar dat wordt ERG lelijk en daar schuur je altijd langs wanneer je door het hekje loopt.
  3. De eerste 'punt' aan de bovenkant van het hekje zou er wat mij betreft af mogen, als ik daar iets op moet monteren. Helaas is het hekje maar 2.8cm diep en die schuifmechanismes zijn allemaal veel te breed (of te kort).
Heeft er iemand ideeen om dit (fatsoenlijk) te kunnen fixen? Het hoeft dus niet perse via de klink te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKuUvfDupb2D7S7NiDc_bmWJjcI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndmnFBKKf63xok1KdTcW23re.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM737Z1_g53S4W4JkhJPkCMfyis=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhT4okNJVDfyqGohUtZ0Ax9k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sVuldD2ci3j6s1fZOE3jf_eGZM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJ1Hkq2GFl1BxErd7ZWhb3kg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiwXw8i3ldTuZecvuEeCLmvmSGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXZWk8urvB7OYuAhlitNgsUw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLWtny7hK49HxbpSCl4vF0KSVMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcOAZtf8LZE01LhsrwQ116xk.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik weet dat het geheel in de verf moet, maar aangezien dat 50 meter is, heb ik daar nu nog weinig trek in ;).

We proberen namelijk dit beest binnen te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lmx84z5Rs-9jI7gcYdXBCo8hUZc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbhQ6E68aej1rKJrCAcroRAp.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 25 ... 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/