Hier alles ook future linear! En ook net bij mijn ouders gemonteerd in hun nieuwe woning. Ik heb een uitgebreide vergelijking gedaan van de goedkope adressen in NL en bij de 'buren'. Het ligt aan wat je allemaal wil bestellen qua producten en hoeveelheid. Amazon.nl was vaak net iets goedkoper dan de NL adressen, maar niet met alles en moet je goed zoeken. (Soms op code omschrijving) Maar Elektro Wandelt was met veel nog net goedkoper. Daarmee had ik die €10,- bezorgkosten er makkelijk uit. Scheelde toch iets van €70,- op de totale woning nog met o.a. Amazon.peligro2k schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:42:
Iemand ervaring met Busch Jaeger Future Linear? Wij hebben nu standaard Busch Jaeger knoppen in ons huis maar vind die Future Linear lijn wel strak en modern. Ik zou dan ook voor de mat witte variant willen gaan. Zie dat het in Duitsland een stuk goedkoper is dan in Nederland.
Overigens vind ik Gira E2 ook heel netjes, alleen dan zouden we dus alle binnenwerken ook moeten vervangen.
Geen ervaring met Future Linear specifiek (nou ja, de hoogglans witte variant heb ik wel eens gebruikt), maar mat schakelmateriaal in het algemeen wordt wel snel vuil en is lastiger schoon te maken. Het oppervlak is ruwer dan het gladde van hoogglans materiaal.peligro2k schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:42:
Iemand ervaring met Busch Jaeger Future Linear? Wij hebben nu standaard Busch Jaeger knoppen in ons huis maar vind die Future Linear lijn wel strak en modern. Ik zou dan ook voor de mat witte variant willen gaan. Zie dat het in Duitsland een stuk goedkoper is dan in Nederland.
Mijn keuze zou het niet zijn.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ergens in de komende dagen zullen wij onze zolder voorzien van een nieuwe click PVC vloer. De zolder bestaat uit twee ruimtes, namelijk een hal van 3x1m en een zolderkamer van 4x4m.
De naden van de vloerplanken leg ik met het lichtinval van het dakkapel. Dat betekent echter dat de planken in de hal dwars op de looprichting liggen. Oftewel, de hal van 3 x 1 meter wordt in dwarsrichting voorzien van 1,2 meter lange planken.
Mijn vraag is nu of ik voor hele planken zou gaan of toch een wildverband in dit deel aan zou brengen?
De naden van de vloerplanken leg ik met het lichtinval van het dakkapel. Dat betekent echter dat de planken in de hal dwars op de looprichting liggen. Oftewel, de hal van 3 x 1 meter wordt in dwarsrichting voorzien van 1,2 meter lange planken.
Mijn vraag is nu of ik voor hele planken zou gaan of toch een wildverband in dit deel aan zou brengen?
als ik zoiets zoek, dan hobbel ik met dat fototje op mijn smartphone altijd naar de ijzerboer hier een stukje verder. Daar zit een GBI (voorheen E-norm) en die lui hebben van die wandelpaden met kasten met 17.4739209.938294028.392722 miljoenmiljard laatjes vol schroeven, boutjes en hang- en sluitwerk.MMatthijsV schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:38:
Ik ben al een tijd op zoek naar raambeslag voor het raam in onze voordeur. Een van de twee sluitingen is namelijk kapot. Heeft iemand een idee hoe zoiets heet of waar ik dit kan vinden?
[Afbeelding]
Meestal lopen ze in 1 x naar het goeie laatje overigens
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Het kan allebei. Wat je zelf mooi vind, of als je daardoor net een pak minder kan gebruiken in wildverband om kosten te sparen.ChillPascal schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 06:52:
Ergens in de komende dagen zullen wij onze zolder voorzien van een nieuwe click PVC vloer. De zolder bestaat uit twee ruimtes, namelijk een hal van 3x1m en een zolderkamer van 4x4m.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Omdat ik mijn eigen garage volledig heb geïsoleerd, zou ik het aanraden. Ik had voorheen veel last van vochtvorming en grote verschillen in temperatuur. Met die paar honderd euro ga je er helaas niet komen, uiteraard afhankelijk van de afwerking die je zoekt. Ik denk dat je slechts voor houten raamwerk/isolatie/folie/tape/schroeven/slagpluggen/pur al snel > 1000 komt. Dit is wel even afhankelijk of je dak van de garage al geïsoleerd is. Te zien aan je foto's lijkt dat me wel. Maar dan reken ik nog niet eens gipsplaten, stuc/renovies, schilderwerk en vloer mee.jsiegmund schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:01:
Nog een isolatie vraagje hier. Bij de bouw van ons huis konden we er destijds voor kiezen om de garage te laten isoleren. Hebben dat toen niet gedaan omdat we die optie te duur vonden en ik dacht: dat fix ik zelf wel. Dat punt moet nog komen, maar ik wil in ieder geval even gaan kijken wat de opties zijn.
De situatie:
* Standaard garage, 3 meter breed en een meter of 6-7 lang
* Aan de linkerkant verbonden met het huis, aan de rechterkant met de garage van de buren (2^1 kap)
* Aan de voorkant witte garagedeur. De deur heb ik al een klein beetje geïsoleerd door er aan de binnenkant schuim tegenaan te zetten. Scheelt vast iets, maar het is een standaard garagedeur dus luchtdicht kun je 'm niet noemen.
* Aan de achterkant enkel steens muur met deur. In de deur zit triple beglazing (hebben we overal).
* Plat dak met daar onder deze constructie:
[Afbeelding]
De warmte in de zomer is het grootste probleem. Ik heb wat kratten bier in de garage staan en overweeg er een extra koelkast neer te gaan zetten, maar die ruimte wordt toch echt best wel warm. Voor de koelkast is de zolder een back-up optie.
Eigenlijk is mijn grootste vraag: zou het überhaupt zin hebben? De kans is groot dat onze kinderen over een paar jaar de garage in en uit vliegen en de deur toch niet dicht gaan doen. Aan de andere kant: als het loont en niet teveel kost wil ik er wel wat moeite in steken om het iets beter te maken dan het nu is.
Tweede vraag is: zo ja, hoe? Ik zou onder het plafond wat platen extra kunnen zetten. Ik heb ook overwogen om kiezels op de garage te gooien of misschien zelfs een sedum dak te maken. Op onze uitbouw liggen bijvoorbeeld wel witte kiezels en ik vermoed dat dat ook gedaan is om het dak minder warmte te laten opnemen.
Dus... wat zouden jullie adviseren en waarom? Oh budget is wat mij betreft niet veel meer dan een paar honderd euro aan materiaal en 1 of 2 weekendjes werk.
Gezien het beperkte budget wellicht de belangrijkste dingen eerst aanpakken. De isolatie van je platte dag valt uit de foto niet af te leiden, maar met muren die aan beide zijden zijn ingesloten lijkt het dak de belangrijkste factor? En een enkelsteens muur met een deur met triple beglazing is wel een gekke combinatie.jsiegmund schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:01:
[...]
* Aan de achterkant enkel steens muur met deur. In de deur zit triple beglazing (hebben we overal).
* Plat dak met daar onder deze constructie:
Zomaar isoleren aan de binnenkant kan niet zonder goed na te denken over vocht. Sedum is hip, en schijnt je dak per definitie rond de 35-40 graden te houden. Ik heb op mijn platte dag zonnepanelen gezet, dat helpt ook al.Tweede vraag is: zo ja, hoe? Ik zou onder het plafond wat platen extra kunnen zetten. Ik heb ook overwogen om kiezels op de garage te gooien of misschien zelfs een sedum dak te maken.
Die kiezels zijn ballast denk ik, niet voor de isolatie.Op onze uitbouw liggen bijvoorbeeld wel witte kiezels en ik vermoed dat dat ook gedaan is om het dak minder warmte te laten opnemen.
Identificeer de grootste lekken, dicht die eerst. Hoe is je dak isolatie? Een paar honderd euro aan budget is denk ik te beperkt om iets goed aan te pakken.Dus... wat zouden jullie adviseren en waarom? Oh budget is wat mij betreft niet veel meer dan een paar honderd euro aan materiaal en 1 of 2 weekendjes werk.
Kiezels zijn voornamelijk om de dakbedekking te beschermen tegen UV licht. Veel mensen vernieuwen het dak en leggen de kiezels niet meer terug, waardoor dakbedekking veel minder lang mee gaat en wellicht ook warmer wordt dan met kiezels.Die kiezels zijn ballast denk ik, niet voor de isolatie.
Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.
Geldt dat eigenlijk ook voor EPDM?Creep schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:59:
[...]
Kiezels zijn voornamelijk om de dakbedekking te beschermen tegen UV licht. Veel mensen vernieuwen het dak en leggen de kiezels niet meer terug, waardoor dakbedekking veel minder lang mee gaat en wellicht ook warmer wordt dan met kiezels.
Ik ben van plan voor de volgende zomer mijn garagedak daarmee te doen. Er liggen wel zonnepanelen op dus het oppervlakte in de volle zon is beperkt, maar juist daarom overweeg ik om er iets overheen te leggen (sedum, kiezels...) om zo te voorkomen dat het deel in de zon veel sneller aan vervanging toe is dan het deel onder de panelen.
Ik heb dezelfde bij de bouwmaat gehaald. Het is alleen de beugel ZONDER bouten/moeren of schroevenGoofyduck384 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:02:
Ik heb twee leuning houders nodig van (volgens mij) Hermeta:
https://www.hermeta.nl/leuninghouder-3553.html
Zitten de bevestigingsmateriaal er dan ook bij? Dat kan ik in de advertenties die ik online zie staan niet goed zien. En een hornbach, die ze ook verkoopt, heb ik niet dichtbij zitten.
Zo niet, zit in de muur vast met volgens mij stokschroeven M8? En hoe heten die moeren die daar bovenop zitten dan? Moeten dan namelijk wel in dezelfde soort gekocht worden, anders ziet het er niet uit.
Dit zijn mijn andere leuninghouders:
[Afbeelding]
Ik dacht dat zowel bitumen als EPDM tegenwoordig beter tegen UV kan, en dat kiezels juist alleen nog gebruikt worden als de dakbedekking niet volledig verkleeft is met de ondergrond (dus los ligt). Ballast is best zwaar.
Een deel van mijn dak heeft ook EPDM, dus ben wel benieuwd wat wijsheid is.
Nee, bij EPDM zou dat niet nodig moeten zijnRobNemoo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:09:
[...]
Geldt dat eigenlijk ook voor EPDM?
Ik ben van plan voor de volgende zomer mijn garagedak daarmee te doen. Er liggen wel zonnepanelen op dus het oppervlakte in de volle zon is beperkt, maar juist daarom overweeg ik om er iets overheen te leggen (sedum, kiezels...) om zo te voorkomen dat het deel in de zon veel sneller aan vervanging toe is dan het deel onder de panelen.
Zou inderdaad niet nodig moeten zijn qua UV-bescherming, maar het helpt wel met reduceren van hoeveelheid zon op je dak (en daardoor reductie van warmte op het dak).
Let bij sedum-bedekking goed op het extra gewicht aan water wat sedum kan opnemen v.w.b. belasting van je dak.
Let bij sedum-bedekking goed op het extra gewicht aan water wat sedum kan opnemen v.w.b. belasting van je dak.
Ik zou zo maar eens een klus kunnen hebben. Vanochtend heel vroeg werd ik wakker van het feit dat het inbouwreservoir van mijn wc doorliep. Ik slaapdronken zoeken naar het geluid (dacht eerst dat het de keuken was) en heb toen de wc even doorgespoeld. Stopte daarna met lopen, prima, zal wel , verder slapen
.
Vanochtend zag alles er prima uit, tot ik naar de plee ging en niet meer door kon spoelen. Alle weerstand is uit de drukknop. Ik heb het paneeltje er even afgeklikt en zie netjes het armpje bewegen, maar denk dat het armpje in het luchtledige beweegt in het reservoir.
Uiteraard de klusjesman van mijn huurbaas gebeld, maar die neemt niet op (nice) en reageert niet op appjes (nice^2). Nu ben ik vandaag aan het werk, maar wil wel straks graag naar de plee kunnen. Mijn appartement heeft overigens 1.0 wc.
Ik heb wel eens een wc afgebroken en gebouwd en het is geen rocket science. Wel vervelend is dat dit allemaal inbouwwerk is.
Weet iemand waar ik het beste kan gaan kijken? Ik zet mijn geld in op een droogstaand reservoir gezien ik 0 weerstand heb op de knop. Iemand tips?

Vanochtend zag alles er prima uit, tot ik naar de plee ging en niet meer door kon spoelen. Alle weerstand is uit de drukknop. Ik heb het paneeltje er even afgeklikt en zie netjes het armpje bewegen, maar denk dat het armpje in het luchtledige beweegt in het reservoir.
Uiteraard de klusjesman van mijn huurbaas gebeld, maar die neemt niet op (nice) en reageert niet op appjes (nice^2). Nu ben ik vandaag aan het werk, maar wil wel straks graag naar de plee kunnen. Mijn appartement heeft overigens 1.0 wc.
Ik heb wel eens een wc afgebroken en gebouwd en het is geen rocket science. Wel vervelend is dat dit allemaal inbouwwerk is.
Weet iemand waar ik het beste kan gaan kijken? Ik zet mijn geld in op een droogstaand reservoir gezien ik 0 weerstand heb op de knop. Iemand tips?
Ik zou:Boudewijn schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:29:
Ik zou zo maar eens een klus kunnen hebben. Vanochtend heel vroeg werd ik wakker van het feit dat het inbouwreservoir van mijn wc doorliep. Ik slaapdronken zoeken naar het geluid (dacht eerst dat het de keuken was) en heb toen de wc even doorgespoeld. Stopte daarna met lopen, prima, zal wel , verder slapen.
1. Een emmer water neerzetten in de wc (met schoon water) zodat je de emmer kan gebruiken om de wc door te spoelen. Dat neemt tijdsdruk weg. Vervelend klussen als je hoge nood hebt
2.Het bedieningspaneel eraf halen, misschien kun je daar al iets aan zien en je kan dan proberen of je zonder de bedieningsknop wel het reservoir kan bedienen.
Wellicht een plastic pin afgebroken ofzo.
Succes
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Dat vroeg ik me al af inderdaad. Die zakken met substraat en sedum zijn al extra gewicht natuurlijk, daar komt dan nog water bij en ik neem aan dat je voor de winter periode ook nog eventuele sneeuwval moet berekenen. Als ik dan vervolgens het dak moet gaan verzwaren gaat dat het doel weer een beetje voorbij en zijn kiezels wel makkelijker. Toevallig enig idee waar je rekening mee zou moeten houden?CappieL schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:21:
Zou inderdaad niet nodig moeten zijn qua UV-bescherming, maar het helpt wel met reduceren van hoeveelheid zon op je dak (en daardoor reductie van warmte op het dak).
Vooral een praktische combinatie denk ik, omdat alles is gebouwd met exact dezelfde kozijnen en deuren. De halve wijk hier is door dezelfde aannemer gebouwd met dezelfde materialen, dus dan maakt zo'n ruitje ook niet zoveel uit en is het minder werk om in een niet geisoleerde garage eenzelfde deur te plaatsen als in een wel geïsoleerde garage. Zonnepanelen zijn geen optie qua ligging, dat haal ik er nooit uit.gibraltar schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:56:
[...]
Gezien het beperkte budget wellicht de belangrijkste dingen eerst aanpakken. De isolatie van je platte dag valt uit de foto niet af te leiden, maar met muren die aan beide zijden zijn ingesloten lijkt het dak de belangrijkste factor? En een enkelsteens muur met een deur met triple beglazing is wel een gekke combinatie.
Helemaal isoleren ga ik sowieso niet doen. De vloer gaat ook niet veranderen en stucen is ook niet nodig. Kortom: ik zoek quick wins, geen volledig verbouwingsproject. Als ik de pieken qua warmte en kou er een beetje uit kan halen ben ik al blij.Alsjemenou schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:29:
[...]
Omdat ik mijn eigen garage volledig heb geïsoleerd, zou ik het aanraden. Ik had voorheen veel last van vochtvorming en grote verschillen in temperatuur. Met die paar honderd euro ga je er helaas niet komen, uiteraard afhankelijk van de afwerking die je zoekt. Ik denk dat je slechts voor houten raamwerk/isolatie/folie/tape/schroeven/slagpluggen/pur al snel > 1000 komt. Dit is wel even afhankelijk of je dak van de garage al geïsoleerd is. Te zien aan je foto's lijkt dat me wel. Maar dan reken ik nog niet eens gipsplaten, stuc/renovies, schilderwerk en vloer mee.
Dan heb je ongeveer het volgende nodig:jsiegmund schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:45:
Helemaal isoleren ga ik sowieso niet doen. De vloer gaat ook niet veranderen en stucen is ook niet nodig. Kortom: ik zoek quick wins, geen volledig verbouwingsproject. Als ik de pieken qua warmte en kou er een beetje uit kan halen ben ik al blij.
- houten regelwerk
- isolatiemateriaal
- schroeven/spijkers
- Pur-schuim
- folie voor warme en koude zijde
- tape voor de naden van de folie
- nietjes
Aangenomen dat je al een muur met spouwgaten hebt.
Dan ziet het er niet uit aangezien je tegen folie aankijkt, maar dan ben je voor een eurotje of 750 euro (excl plafond?) klaar schat ik
[ Voor 4% gewijzigd door Alsjemenou op 08-07-2020 11:58 ]
Veiligheid voor alles.Njay schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:53:
Ik ben zelf niet een hele grote klusser
hangt boven de bank
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Meestal zijn spijkerpluggen sterk genoeg. Toch varieert de kwaliteit onderling enorm. Ik zou geen risico nemen en die handel vervangen. Koop wat goede pluggen en schroeven en je hebt binnen een half uur dat ding weer hangen. Het gelinkte product is waarschijnlijk overkill maar zo'n ding op je hoofd is geen pretje. Voor 5 euro en een half uurtje werk zit je toch een stuk lekkerder op de bank.Njay schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:53:
Geen idee of dit hier kan maar here go's
Ik ben zelf niet een hele grote klusser maar wij hebben er nu voor gekozen zelf zaken te gaan boren en ophangen. nu hangt boven de bank een open kastje met 3 planken en een metalenframe gemiddeld gewicht is ongeveer 10kg maar ik denk zelfs nog minder.
deze hangt in de muur met 2 schroeven van 5x40 mm in een nylon plug en nu komt het , ik dacht lekker makkelijk te zijn en bij de gamma zakjes met schroeven en pluggen te kopen , nu blijken dit achter af nylon spijkerpluggen te zijn, het kastje hangt nu al 5 maanden zonder problemen en ik kan er aan beide kanten aan trekken zonder dat het los komt of zit , volgens mij zwager moet ik de pluggen wel vervangen.
wat is jullie mening?
Of PIR met daarop al OSB. Iets als dit. Alleen nog ventilatielatten erachter. Met wat montagemateriaal kom je voor 20 euro per vierkante meter een heel eind. PIR heeft cachering en is dus redelijk dampdicht. Scheelt veel folie plakken.Alsjemenou schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:57:
[...]
Dan heb je ongeveer het volgende nodig:
[...]
Zelf overigens nog geen ervaring mee, wellicht iemand hier wel?
jsiegmund schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:01:
De warmte in de zomer is het grootste probleem. Ik heb wat kratten bier in de garage staan en overweeg er een extra koelkast neer te gaan zetten, maar die ruimte wordt toch echt best wel warm. Voor de koelkast is de zolder een back-up optie.
Goede prioriteiten stelling!![]()
Eigenlijk is mijn grootste vraag: zou het überhaupt zin hebben? De kans is groot dat onze kinderen over een paar jaar de garage in en uit vliegen en de deur toch niet dicht gaan doen. Aan de andere kant: als het loont en niet teveel kost wil ik er wel wat moeite in steken om het iets beter te maken dan het nu is.
Deurdranger?
Ik heb overal Future Linear Mat Zwart en ben er zeer tevreden over! Past allemaal top op het bestaande schakelmateriaal wat ik heb laten zitten (ook van Bush Jaeger uiteraard). Zoals hierboven al benoemd: blijft meer stof op liggen, wat je ook nog eens goed zit bij ons omdat we dus de Mat Zwart hebbenpeligro2k schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:42:
Overigens vind ik Gira E2 ook heel netjes, alleen dan zouden we dus alle binnenwerken ook moeten vervangen.
yes, dat hebben wij in huis gebruikt. mat wit en mat zwart. via elektrototaalmarkt, maar geen idee of dat de goedkoopste is.peligro2k schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:42:
qua vuil etc kan ik er nog weinig over zeggen na 3 maanden
Thanks heb voor de volgende klus inderdaad fisher duo plugs gehaald met bij passende schroeven , ik laat het kastje voor nu hangen na alle reacties hier en controleer af en toe met een klein beetje kracht of er geen beweging in komt, zo gauw dat gebeurd vervang ik gelijk de hele handelAlsjemenou schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:55:
[...]
Meestal zijn spijkerpluggen sterk genoeg. Toch varieert de kwaliteit onderling enorm. Ik zou geen risico nemen en die handel vervangen. Koop wat goede pluggen en schroeven en je hebt binnen een half uur dat ding weer hangen. Het gelinkte product is waarschijnlijk overkill maar zo'n ding op je hoofd is geen pretje. Voor 5 euro en een half uurtje werk zit je toch een stuk lekkerder op de bank.
PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest
Ik heb afgelopen weken mijn veranda in de Remmers douglas beits en blanke lak gezet. Nu heb ik een steigerhouten tafel en stoelen besteld online. Nu wil ik die set behandelen zodat die langer mooi blijft en beter aansluit bij de veranda waar de set onder staat. Ik lees overal dat je voor steigerhout speciale beits hebt. Echter heb ik nog veel Remmer douglas beits en Blanke lak over. Zou ik dit gewoon kunnen gebruiken op de set of raden jullie dit echt af om te doen?
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Yup dat is wat ik gedaan heb. Zowel 1 als 2. Bij 2 zie je weinig geks, het armpje beweeg netjes en ik zie geen breuken oid.fmb schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:14:
[...]
Ik zou:
1. Een emmer water neerzetten in de wc (met schoon water) zodat je de emmer kan gebruiken om de wc door te spoelen. Dat neemt tijdsdruk weg. Vervelend klussen als je hoge nood hebt![]()
2.Het bedieningspaneel eraf halen, misschien kun je daar al iets aan zien en je kan dan proberen of je zonder de bedieningsknop wel het reservoir kan bedienen.
Wellicht een plastic pin afgebroken ofzo.
Succes
Klusjesman komt hopelijk eind vd middag.
Hopen dat ik voor die tijd niet enorm hoef te kakken oid

Er zit weinig verschil tussen douglas en vuren, dus lijkt me prima.GAEvakYD schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:17:
Ik heb afgelopen weken mijn veranda in de Remmers douglas beits en blanke lak gezet. Nu heb ik een steigerhouten tafel en stoelen besteld online. Nu wil ik die set behandelen zodat die langer mooi blijft en beter aansluit bij de veranda waar de set onder staat. Ik lees overal dat je voor steigerhout speciale beits hebt. Echter heb ik nog veel Remmer douglas beits en Blanke lak over. Zou ik dit gewoon kunnen gebruiken op de set of raden jullie dit echt af om te doen?
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Gevaarlijke uitspraken weer-DarkShadow- schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:00:
[...]
Er zit weinig verschil tussen douglas en vuren, dus lijkt me prima.
Revive the guild!
@jsiegmund Ik ga de garage begin september ook isoleren. Garage is 7 x 3m
Het dak is al geïsoleerd met PIR platen 80 mm.
Het volgende heb ik nu ongeveer uitgerekend wat ik nodig heb. Let op, niet alle muren hoeven ivm deels muur die aan bijkeuken zit en al geïsoleerd is:
Het volgende heb ik nu ongeveer uitgerekend wat ik nodig heb. Let op, niet alle muren hoeven ivm deels muur die aan bijkeuken zit en al geïsoleerd is:

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Toch minder eigenwijs geweest en fisher 6 x 30 pluggen geinstalleerd met bijpassende schroeven ! ik merkte tijdens het aandraaien van de schroef dat dit prima ging met een beetje weerstand. deze pluggen hebben een randje ik neem aan dat dit randje buiten het boorgat moet? laatste stukje van de plug heb ik getikt zachtjes met een hamerAlsjemenou schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:55:
[...]
Meestal zijn spijkerpluggen sterk genoeg. Toch varieert de kwaliteit onderling enorm. Ik zou geen risico nemen en die handel vervangen. Koop wat goede pluggen en schroeven en je hebt binnen een half uur dat ding weer hangen. Het gelinkte product is waarschijnlijk overkill maar zo'n ding op je hoofd is geen pretje. Voor 5 euro en een half uurtje werk zit je toch een stuk lekkerder op de bank.
Ik vind dat randje er nooit mooi uit zien (ook al komt het vaak achter een kapje oid) of is niet praktisch omdat iets strak tegen de muur gemonteerd wordt dus ik geef er altijd wat extra tikken op zodat niets naar buiten steekt. Je kan altijd boren zodat hij verzonken in de muur zit.Njay schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:53:
[...]
Toch minder eigenwijs geweest en fisher 6 x 30 pluggen geinstalleerd met bijpassende schroeven ! ik merkte tijdens het aandraaien van de schroef dat dit prima ging met een beetje weerstand. deze pluggen hebben een randje ik neem aan dat dit randje buiten het boorgat moet? laatste stukje van de plug heb ik getikt zachtjes met een hamer
Er hangt iets voor gelukkig maar zal je tip meenemen voor de volgende keer, ik neem aan dat het randje niks afdoet qua sterkte van de plug? ik lees overal als je b.v. het niet diep genoeg boort je de plug weer uit de muur draait met de schroef?Alsjemenou schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:17:
[...]
Ik vind dat randje er nooit mooi uit zien (ook al komt het vaak achter een kapje oid) of is niet praktisch omdat iets strak tegen de muur gemonteerd wordt dus ik geef er altijd wat extra tikken op zodat niets naar buiten steekt. Je kan altijd boren zodat hij verzonken in de muur zit.
Ik heb van de Busch Jaeger Future Linear nog een aantal Hirschmann coax einddozen liggen inclusief de Linear coax centraalplaat.djjvb schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:08:
[...]
Hier alles ook future linear! En ook net bij mijn ouders gemonteerd in hun nieuwe woning. Ik heb een uitgebreide vergelijking gedaan van de goedkope adressen in NL en bij de 'buren'. Het ligt aan wat je allemaal wil bestellen qua producten en hoeveelheid. Amazon.nl was vaak net iets goedkoper dan de NL adressen, maar niet met alles en moet je goed zoeken. (Soms op code omschrijving) Maar Elektro Wandelt was met veel nog net goedkoper. Daarmee had ik die €10,- bezorgkosten er makkelijk uit. Scheelde toch iets van €70,- op de totale woning nog met o.a. Amazon.
Ik doe er niets mee, je mag ze tegen verzendkosten hebben. Of iemand anders die dit leest
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal
Nee, dat maakt niets uit. Het randje dient er slechts voor dat de plug niet verdwijnt in het gat wat verwijdering moeilijker maaktNjay schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:21:
[...]
Er hangt iets voor gelukkig maar zal je tip meenemen voor de volgende keer, ik neem aan dat het randje niks afdoet qua sterkte van de plug? ik lees overal als je b.v. het niet diep genoeg boort je de plug weer uit de muur draait met de schroef?
[ Voor 5% gewijzigd door Alsjemenou op 08-07-2020 16:36 ]
Thanks voor al je hulp wordt gewaardeerdAlsjemenou schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:28:
[...]
Nee, dat maakt niets uit. Het randje dient er slechts voor dat de plug niet verdwijnt in het gat wat verwijdering moeilijker maakt
P.S. Ik mistte even de tip, ik las alleen maar een vraag
Volgens mij staat op de verpakking van de pluggen hoe diep je moet boren?Njay schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:21:
[...]
Er hangt iets voor gelukkig maar zal je tip meenemen voor de volgende keer, ik neem aan dat het randje niks afdoet qua sterkte van de plug? ik lees overal als je b.v. het niet diep genoeg boort je de plug weer uit de muur draait met de schroef?
In ieder geval: gat moet diep genoeg zijn zodat de schroef de muur niet raakt.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Ik moest even zoeken, maar dit wordt gebruikt bij renovatie. (Dit is bij ons ook toegepast en werkt goed)I-King schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:27:
Ik wil op de zolder een nieuwe vloer leggen. Hierbij wil ik de huidige trekbalk wegwerken voor een egale verdiepingsvloer. Deze is 45mm hoog, dus ik wil haaks op de huidige balken kepers leggen en daar OSB op vastschroeven. De vloer moet dan zwevend worden om contactgeluid waar mogelijk wat te verminderen.
Ik wil echter tussen de kepers en de balken 'iets' leggen wat dempt, zonder dat het te zacht is en de vloer gaat veren. Wat kan ik dan het beste gebruiken? Het zou idealiter maar een paar mm dik zijn. Heeft iemand tips?
https://duofor.eu/nl/producten/dts-geluidsisolatiestroken
Denk ongeveer 10 mm dik.
Goed lijstje. Ik werkte voorheen met huismerk slagpluggen en die sloeg ik na 2 klappen steeds krom. Naar overstap op Fisher ging het een stuk makkelijker.Possible schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:33:
[Afbeelding]
Klopt. Slagpluggen zijn eigenlijk alleen nodig voor de staanders die op de grond liggen. Voor de cls balken ga ik gewone schroeven gebruiken. Twijfel nog we tussen kruiskop of torxAlsjemenou schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:40:
[...]
Goed lijstje. Ik werkte voorheen met huismerk slagpluggen en die sloeg ik na 2 klappen steeds krom. Naar overstap op Fisher ging het een stuk makkelijker.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik denk eerder dat de spoelbak vol water staat, anders zou je water moeten horen stromen aangezien die dingen vollopen totdat de vlotter omhoog drijft en de kraan afsluit.Boudewijn schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:29:
Ik zou zo maar eens een klus kunnen hebben. Vanochtend heel vroeg werd ik wakker van het feit dat het inbouwreservoir van mijn wc doorliep. Ik slaapdronken zoeken naar het geluid (dacht eerst dat het de keuken was) en heb toen de wc even doorgespoeld. Stopte daarna met lopen, prima, zal wel , verder slapen.
Zoals je zegt, de armen bewegen in de lucht, oftewel ze maken geen contact meer met de 'plug' die je buis naar je wc afsluit, normaal gesproken trekken die armen de plug omhoog en stroomt het water de wc in.
Ik denk niet dat er iets is gebroken maar dat de armen uit de haakjes (plastic rechthoek bovenop) van de puggen zijn gegaan, dat kan soms gebeuren als je erg hard op de knop drukt. Even de knoppen uit hun ophanging nemen, de arm weer in het haakje friemelen en de knop weer ophangen.
Als dat niet lukt zit achter het afdek paneel een 2e paneel dat je zonder gereedschap of met een schroevendraaier los kunt maken. Als dat weg is kan je er met je handen in en daarna de armen ion de haakjes friemelen
Je kunt sowieso bijna alles repareren / vervangen zonder dat je hoeft te breken
Gisteravond een nieuwe kraan op het badmeubel aangesloten, maar hij maakt tot 80% "vermogen" een enorm lawaai. Je hoort heel erg veel stroomgeluid door de leiding.
Heeft iemand enig idee wat hier de reden van zou kunnen zijn?
kiezels dienen wel degelijk ook als ballast, hier ligt op het hele complex de isolatie + dakbedekking los op het dak, wel met trimmen uiteraard, en wordt met kiezels op zijn plaats gehouden.Creep schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:59:
[...]
Kiezels zijn voornamelijk om de dakbedekking te beschermen tegen UV licht. Veel mensen vernieuwen het dak en leggen de kiezels niet meer terug, waardoor dakbedekking veel minder lang mee gaat en wellicht ook warmer wordt dan met kiezels.
Niet twijfelen maar voor Torx kiezen! Werkt zoveel fijnerPossible schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:04:
[...]
Klopt. Slagpluggen zijn eigenlijk alleen nodig voor de staanders die op de grond liggen. Voor de cls balken ga ik gewone schroeven gebruiken. Twijfel nog we tussen kruiskop of torx
Revive the guild!
Torx is inderdaad geen twijfel over mogelijk,dat werkt zóveel fijner dan kruiskop. Jammer dat gipsplaatschroeven niet al in torx zijn. Ik ben iig over naar torx voor alles.
Wellicht een braam? Of spanen in de kraan?Ardj schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:25:
Gisteravond een nieuwe kraan op het badmeubel aangesloten, maar hij maakt tot 80% "vermogen" een enorm lawaai. Je hoort heel erg veel stroomgeluid door de leiding.
[ Voor 52% gewijzigd door LED-Maniak op 09-07-2020 10:46 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Uurtje ff bezig geweest nieuwe kraan op de badkamer te monteren .. gelijk de afvoer maar eens gedemonteerd / schoon gemaakt enzv .. (volgende jaar gaat het geheel toch tegen de vlakte) .. alleen de kraan was helaas zo danig "defect" dat ik vervangen nu moest gebeuren.
Even wat vasiline gepakt voor de rubbers .. maar wat wil GRRR tot ergenis loopt die #I%&#@)$(*# wasbak gewoon nog leeg .. werkelijk ik haat gewoon aansluit materiaal wat slecht past ..
Zelfde ervaring met Ikea spul .. (jaren terug) dat was ook weer niet "Standaard" .. echt neigingen om de ontwerper / sales persoon oid aan het spit te rijgen ..
Even wat vasiline gepakt voor de rubbers .. maar wat wil GRRR tot ergenis loopt die #I%&#@)$(*# wasbak gewoon nog leeg .. werkelijk ik haat gewoon aansluit materiaal wat slecht past ..
Zelfde ervaring met Ikea spul .. (jaren terug) dat was ook weer niet "Standaard" .. echt neigingen om de ontwerper / sales persoon oid aan het spit te rijgen ..
Zolang het niet plat is ... "boeiend" .. elke platte schroef die ik zie is insta vervangen door kruis / torx .. dat is mijn "don cachote" missie ..LED-Maniak schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:45:
Torx is inderdaad geen twijfel over mogelijk,dat werkt zóveel fijner dan kruiskop. Jammer dat gipsplaatschroeven niet al in torx zijn. Ik ben iig over naar torx voor alles.
Tja vanalles
It’s not a bug, it’s a feature. Doordat hij bij Philips koppen er makkelijk uit springt bij teveel koppel zorg je dat je niet te snel door de gipsplaat schroeft. Daarom gebruiken ze ook geen Pozi voor gipsplaatschroeven over het algemeen.LED-Maniak schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:45:
[...]
Wellicht een braam? Of spanen in de kraan?
Dat is by designAlsjemenou schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:40:
[...]
Goed lijstje. Ik werkte voorheen met huismerk slagpluggen en die sloeg ik na 2 klappen steeds krom. Naar overstap op Fisher ging het een stuk makkelijker.
Slagpluggen zijn heel zacht, omdat ze goed tegen trekkrachten moeten kunnen. Als de schroef zou afbreken heb je er weinig aan natuurlijk. Dit is ook waarom je ze amper kan schroeven, de kop is veel te zacht.
Ik ben verder ook geen fan van slagpluggen, maar dit is dus waarom je de meeste zo snel krom slaat.
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Gipsplaatschroeven gaan nooit in Torx komen. één van de uitgangspunten voor het ontwerp van kruiskop (Philips), is juist dat ze bij grotere kracht gaan "slippen". Dit is handig, bij situaties als productie ed, waarbij er niet teveel kracht gezet moet worden. En daarmee is het juist ook een ideale kop voor gipsplaat: Wanneer de schroef precies klemt op het papier, gaat de bit skippen (indien gebruikt met de juiste adapter). Zo draai je de schroef dus niet dwars door de plaat heen.LED-Maniak schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:45:
Naturol 037 vanwegew de €€€ ?Possible schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:33:
[Afbeelding]
Anders zou ik 032 nemen. Zelfde dikte, zelfde type materiaal, betere isolatie waarden.
zit er in zo'n bithouder (die jij adapter noemt?) dan een soort slipkoppeling?Raymond schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:37:
[...]
Gipsplaatschroeven gaan nooit in Torx komen. één van de uitgangspunten voor het ontwerp van kruiskop (Philips), is juist dat ze bij grotere kracht gaan "slippen". Dit is handig, bij situaties als productie ed, waarbij er niet teveel kracht gezet moet worden. En daarmee is het juist ook een ideale kop voor gipsplaat: Wanneer de schroef precies klemt op het papier, gaat de bit skippen (indien gebruikt met de juiste adapter). Zo draai je de schroef dus niet dwars door de plaat heen.
of moet je dat in je slagschoroefmachine/boormachine regelen?
Daar gebruik je zo'n houder voor:Fraggert schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:14:
[...]
zit er in zo'n bithouder (die jij adapter noemt?) dan een soort slipkoppeling?
https://www.toolstation.nl/wiha-snelbouwschroefbit/p61475
't is eigenlijk geen houder, maar een bitje met een 'kapje'
Wanneer de schroef op de juiste diepte zit loopt ook de voorkant van 't kapje tegen de gipsplaat waardoor je niet dieper kan: en dus slipt de philips head mooi.
*insert signature here
Ik zie het nu pas haha... ik dacht dat het altijd met de lengte te maken had van de rollen...barry86 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:49:
[...]
Naturol 037 vanwegew de €€€ ?
Anders zou ik 032 nemen. Zelfde dikte, zelfde type materiaal, betere isolatie waarden.

Dan inderdaad 032
Nee, er wordt handig gebruik gemaakt van het makkelijke slippen van een philips bit. Door zo'n gipsplaatbithouder die Tjark/Joram laten zien.Fraggert schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:14:
[...]
zit er in zo'n bithouder (die jij adapter noemt?) dan een soort slipkoppeling?
@Fraggert typisch iets wat je leert kennen op 't moment dat je met gips/stucplaat gaat werken: zo'n bitje maakt 't heeeel veel makkelijker.
*insert signature here
Ja, dat blijkt, nog nooit gipsplaat gezetTjark schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:55:
@Fraggert typisch iets wat je leert kennen op 't moment dat je met gips/stucplaat gaat werken: zo'n bitje maakt 't heeeel veel makkelijker.
[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 09-07-2020 17:43 ]
kortom "we leren van elkaar" daar is een forum toch voor (bedoelt)Fraggert schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:43:
[...]
Ja, dat blijkt, nog nooit gipsplaat gezetmaar zeker goed om van te voren te weten
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 09-07-2020 18:19 ]
Tja vanalles
Makkelijk, maar niet het bitje dat ik heb lijkt wel. Ik heb nooit het gevoel dat de schroeven echt onder de gipsplaat liggen maar nog steeds wat uitsteken. Druk ik met de boormachine verder, dan zie ik een afdruk van het bitje in de gipsplaat.Tjark schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:55:

Wellicht verkeerde gipsschroeven? Geen idee of daar veel verschil in zit. 'k heb ze met grof schroefdraad van toolstation. Kan natuurlijk ook aan het hout er onder liggen. Is heel oud super ruw hout.
[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 09-07-2020 20:47 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
@LED-Maniak de kop van zo'n snelbouwschroef ik gewoon plat en PH2, dus ik denk dat 't dan aan je bitje zal liggen. Ik had volgens mij 2 stuks van de Hornbach en ze kwamen mooi een millimetertje ofzo onder 't maaiveld.
*insert signature here
'k heb er ook nog een van de Gyproc liggen, zal die morgen eens testen. Ik moet ze nu echt doorduwen tot ik afdruk van de ring zie anders liggen ze te hoog op het gips.
ik heb ijzeren en rubber .. met rubber heb je minder last van "erop" liggen .. die ijzeren heb ik een noodschop gegeven ..LED-Maniak schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:50:
'k heb er ook nog een van de Gyproc liggen, zal die morgen eens testen. Ik moet ze nu echt doorduwen tot ik afdruk van de ring zie anders liggen ze te hoog op het gips.
btw op 2de hands sites kan je ook nog aan een schroefautomaat komen 50 euro bv (bekabeld)

ps ik had op chinese website een "opzet" stuk voor een boormachine besteld .. maar past op geen enkele van de 6 die ik heb past tie op .. (miskoop dus)
Als je een heftige verbouwing met veel osb/gips(gyproc) gaat doen is dat wel een aanrader .. de diepte is instelbaar .. en als je een setje "schroeven" op band krijgt .. een doos losse schroeven kan je de bandjes weer hervullen .. niet oneindig maar met 10/20 bandjes kom en wat huis vleit kom je een heel eind
Zet hem daarna weer lekker te koop .. eind van het jaar gaat die van mij op MP hopenlijk
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 09-07-2020 23:10 ]
Tja vanalles
Leuk die gipsplaat bitjes, maar ik had er altijd ruzie mee. De schroeven gingen me net niet diep genoeg.
Nu had ik die bitjes met metalen kraag van de bouwmarkt, maar die heb ik dus de afvalhoop op geschopt.
Heb nog een verstelbare snelbouwbit geprobeerd, gaat een stuk beter.
https://www.weragereedsch...T2--mSU3Opg0aAsFKEALw_wcB
Maar uiteindelijk stond ik ze er gewoon op gevoel in te draaien, en dat ging nog verassend goed.
Heb er ondertussen wel 10 of 20 duizend van die rotschroeven gehad.
Krijgen jullie eigenlijk ook van die schroeven splinters in je vingers?
Nu had ik die bitjes met metalen kraag van de bouwmarkt, maar die heb ik dus de afvalhoop op geschopt.
Maar uiteindelijk stond ik ze er gewoon op gevoel in te draaien, en dat ging nog verassend goed.
jazekers, er gaat ook haast geen dag voorbij dat ik hier niet rondwaar. Ik ben er ook al bij sinds deeltje 1vso schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:19:
[...]
kortom "we leren van elkaar" daar is een forum toch voor (bedoelt)
Hands down zijn het Klus- en Gereedschaptopic de allerallerleukste topics op Tweakers
mede door jullie allemaal
*ow wacht, ik dacht dat dit het Gereedschaptopic was
[ Voor 22% gewijzigd door Fraggert op 10-07-2020 07:30 ]
Dat laatste: ja.FRANQ schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:09:
Leuk die gipsplaat bitjes, maar ik had er altijd ruzie mee. De schroeven gingen me net niet diep genoeg.
Overigens zit er op (alle?) accutollen een instelbare ring met cijfers. Als je begint met het vastzetten op 5 en dan afhankelijk hoe ver je komt met de schroef steeds een tandje erbij doet weet je na een paar schroeven de juiste instelling om ze, niet te diep, vast te zetten.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Huh, daar heb ik nooit van gehoord en gelukkig ook nooit gehad. Ik heb wel last van de vingerafdruk sensor van mijn telefoons die het gewoon nooit doen omdat ik door het klussen steeds een andere vingerafdruk krijg.FRANQ schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:09:
Jup! Ligt wel heel erg aan soort schroef.Alsjemenou schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 08:09:
[...]
Huh, daar heb ik nooit van gehoord en gelukkig ook nooit gehad. Ik heb wel last van de vingerafdruk sensor van mijn telefoons die het gewoon nooit doen omdat ik door het klussen steeds een andere vingerafdruk krijg.
Maar heb regelmatig na veel schroeven zooi in m’n vingertoppen.
Lang leve de sensor inderdaad op m’n telefoon die t meer niet dan wel doet.
Nou werk ik er ook elke dag mee als zzp-er, wordt er ook niet beter van
Gruwelijk gejatte Icoon!
Ik wil komend weekend mijn zolder plafond gaan behandelen zodat ik het kan gaan verven. Eerste stap is alle niet gaatjes dichtsmeren met staal plamuur. Verder zal ik nog iets moeten doen om de zijkanten en kopse kanten van onderstaande latten te behandelen. Hebben jullie nog tips? Ook kwa voorstrijk en verf eventueel?
:strip_exif()/f/image/fpMuh4KnRKmjEBfOXHaBHINQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou daar eerst glasvezel behang overheen plakken, daarna pas verven. Hoef je de nietjes ook niet weg te plamuren. Mogelijk wel even voorstrijken.
Die kopse kanten krijg je namelijk nooit mooi in de verf.
Die kopse kanten krijg je namelijk nooit mooi in de verf.
Kopse kanten eerst met plamuur dichtsmeren. Ik gebruik altijd Renoband voor dat soort klusjes. Staalplamuur is mooi spul voor buiten maar binnen is het overkill en je schuurt je de pleuris.Wimploo schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:29:
Ik wil komend weekend mijn zolder plafond gaan behandelen zodat ik het kan gaan verven. Eerste stap is alle niet gaatjes dichtsmeren met staal plamuur. Verder zal ik nog iets moeten doen om de zijkanten en kopse kanten van onderstaande latten te behandelen. Hebben jullie nog tips? Ook kwa voorstrijk en verf eventueel?
[Afbeelding]
Thanks dan gaan we dat proberen.GodDamage schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:40:
[...]
Kopse kanten eerst met plamuur dichtsmeren. Ik gebruik altijd Renoband voor dat soort klusjes. Staalplamuur is mooi spul voor buiten maar binnen is het overkill en je schuurt je de pleuris.
Ik moet zeggen dat ik altijd redelijk blij ben met die bitjes, ik gebruik zelf dit:FRANQ schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:09:

dat in combinatie met een lekker licht schroefmachinetje. Enige rottige is dat die gipsplaatschroeven vaak van die minibraampjes hebben. dus je vingers gaan er wel aan.
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Lang leve de luchtige witte verfhandschoenen.
*insert signature here
Zo!
Jullie hadden wel even mogen melden hoeveel werkt het is om een badkamer om te toveren tot iets moois.
Ik ben nu 2.5 week fulltime bezig(10 tot 17 uur).
Tot nu toe heb ik:
- Afvoerput vervangen voor douchegoot en storten nieuw beton op afschot
- Volledige dak van badkamer geisoleerd met 140mm pir.
- Afgetimmerd met gips
- Verwarming verplaats en flexibele leidingen in muur gelegd
- LED-Spots en PIR sensor geplaatst
Voor mijn gevoel gaat het ultra traag. Het is een badkamer van 3x2 meter.
Nu nog stucen, verven, douchecabine plaatsen en epoxy vloer gieten..
Als de rest van het huis ook zo traag gaat ben ik nog wel even bezig
Jullie hadden wel even mogen melden hoeveel werkt het is om een badkamer om te toveren tot iets moois.
Tot nu toe heb ik:
- Afgetimmerd met gips
Verwijderd
Dichtsmeren met houtlijm. Of plamuur kan ook nog.Wimploo schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:29:
[Afbeelding]
Nou, we zien er niets van!LED-Maniak schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:08:
Zo!
(Waar zijn de foto's dan?)
Klopt, zonder foto’s zijn het sterke verhalen._Arthur schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:27:
[...]
Nou, we zien er niets van!
Een badkamer is echt een draak van een ruimte om te verbouwen en helemaal als je er al woont en je moet douchen bij familie of zoals in mijn geval zelfs buiten onder de tuinslang. 2 tot 3 weken ben je gewoon kwijt door alle arbeidsgangen en droogtijden.
Ik durf ze nog niet te tonen. Echt resultaat moet nog komen._Arthur schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:27:
[...]
Nou, we zien er niets van!

Dit is het "klussende" tweaker topic; niet het show je bling bling crib topic.LED-Maniak schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:00:
Ik durf ze nog niet te tonen. Echt resultaat moet nog komen.
Hier thuis ben ik de spatwand / achterwand van de keuken aan het tegelen. Over de Eurocol 686 lijm ben ik niet heel enthousiast want het laat zich moeilijk kammen maar dat kan ook aan mijn gladde wand liggen.
Morgen weer verder want de buurt is er niet zo blij mee als ik tot middernacht tegels sta te flexen.
:strip_exif()/f/image/9Y5GiKMtV6By2PlO7vlHHy3v.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen weer verder want de buurt is er niet zo blij mee als ik tot middernacht tegels sta te flexen.
+1 voor de missende foto's opmerking en +1 voor "laat zien wat je doet'LED-Maniak schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:08:
Zo!
Tot nu toe heb ik:
- Afgetimmerd met gips
maar ligt die 3 weken aan je gebrek aan planning of overwachte zaken of slecht gereedschap .. zoals eerder opgemerkt .. van A-Z lijkt me 1 week een vrij "unieke" aangelegenheid..
aangezien je dit (niet) vaak doet is de tijd ervoor nemen ook wel handig .. die extra uren vertalen zich wel naar werk waar je straks hopelijk ook trots op kan zijn .. en nog 10-20 jaar tegenaan kijkt met plezier naast de bakken geld die je bespaart .. of juist uitgeeft aan de extra luxe zaken ..
Ander iets is dat jij wellicht elke ruimte goed benut, waar vakmannen .. gewoon zo vlak mogelijk werken elk hoekje/nisje ofzo betekend extra tijd/moeite en gepriegel ..
en zolang je niet naderhand (water)schade of los zittende tegels hebt of andere narigheid .. ssstt besteed die tijd er nu maar aan .. je hele gezin is straks trots en die tijd "primitief" leven .. ach dat vergeten jullie toch snel ..
Vat dit btw niet op als kritiek ..
Tja vanalles
Op zich is het meeste gereedschap er wel of relatief snel verkregen. Ik stuitte in het begin op een 10cm dikke betonnen vloer waar de douchegoot in moet. Die had ik even niet verwacht, dus mocht een deel uitgeslepen worden. Daarna nieuw afschot maken met zandcement.vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:42:
[...]
maar ligt die 3 weken aan je gebrek aan planning of overwachte zaken of slecht gereedschap .. zoals eerder opgemerkt .. van A-Z lijkt me 1 week een vrij "unieke" aangelegenheid..
Daarnaast is het een huis uit 1917 dus alles is verder hout. Kostte al een dag om bijvoorbeeld al het gips, oude isolatie en tegels netjes te verwijderen.
Daarna kon ik alleen met kleine stukjes PIR werken, allemaal vreemde hoeken en afschuiningen waar het in moest passen. Dus dat was heel veel zagen en passen en meten.
Plus een hoop van de taken waren first timers voor mij en hier heeft misschien wel meeste werk in gezeten. Plaatsen van spotjes en een sensor klinkt triviaal, 5 gaatjes boren. Maar echt veel ruimte was er niet en de sensor reageert niet goed als hij in de verkeerde hoek hangt(=veel testen). Was flink passen en meten om alles er ook op het oog nog prima uit te laten zien.
Ach ja, volgende keer gaat het vast weer sneller!
Gelukkig zijn de slaapkamers veel meer recht toe recht aan.
Ik zal morgen als ik wat verder ben wat foto's plaatsen van verschillende stappen.
@LED-Maniak kortom onverzien maar wel meteen goed aangepakt ..
nee volgende keer is weer aanmodderen maar in die tussentijd leer je wel meer van wat "beter" kan
en er zijn nieuwe spullen dus ..
ik ben al 5 jaar bezig in huis en moet nog beginnen met badkamer .. zit binnen op "zolder" al tijdje vast ... maar geld is/was onze hindernis .. daarnaast moeten veel zaken "samenvallen" .. (verwarming/ventilatie en warmwater leiding werk .. keuken verplaatsen etc ..
zucht ..
Ach nu is de buitenboel wel over paar weken helemaal in orde (isoleren had prio) .. maar vooruit plannen helpt veel .maar helaas blijft onverzien .. onverzien
nee volgende keer is weer aanmodderen maar in die tussentijd leer je wel meer van wat "beter" kan
ik ben al 5 jaar bezig in huis en moet nog beginnen met badkamer .. zit binnen op "zolder" al tijdje vast ... maar geld is/was onze hindernis .. daarnaast moeten veel zaken "samenvallen" .. (verwarming/ventilatie en warmwater leiding werk .. keuken verplaatsen etc ..
Ach nu is de buitenboel wel over paar weken helemaal in orde (isoleren had prio) .. maar vooruit plannen helpt veel .maar helaas blijft onverzien .. onverzien
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 10-07-2020 23:30 ]
Tja vanalles
Met gips dichtstrijken en meesauzen met de muur, of met antraciet voegmiddel afstrijken. Ga eerst een teststukje doen met voegmiddel en als dat naar wens is, de rest ook doen. In mijn vorige huis had ik de rand van de achterwand met gips gladgemaakt en meegeschilderd en dat zag er prima uit.Ethiron schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:32:
@GodDamage
Netjes! Hoe ga je de lichte kopse kanten van de tegeltjes afwerken?
Heb je wel voorgestreken met 099? Dat zou het kammen wel eens een hoop kunnen vergemakkelijken.GodDamage schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:29:
Hier thuis ben ik de achterwand aan het tegelen. Over de Eurocol 686 lijm ben ik niet heel enthousiast want het laat zich moeilijk kammen maar dat kan ook aan mijn gladde wand liggen.
[Afbeelding]
Realiseer je dat de meeste aannemers dit soort zaken gewoonweg niet zo netjes en mooi proberen te maken wat jij nu doet. De aannemer kijkt niet of de sensor het wel of niet goed doet, die plaatst hem volgens de tekening, en dat jij je er de komende 10 jaar aan ergert dat het licht uit gaat als je voor de wastafel staat is niet zijn probleem.LED-Maniak schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:20:
[...]
Maar echt veel ruimte was er niet en de sensor reageert niet goed als hij in de verkeerde hoek hangt(=veel testen). Was flink passen en meten om alles er ook op het oog nog prima uit te laten zien.
En kleine hoekjes zet een aannemer gewoon een grote plaat voor zodat het een vlakke wand wordt, ook al maakt dat het effectief gebruik van de badkamer weer kleiner.
Wat je jezelf vaak moet afvragen bij dit soort klussen: welke klus doe ik zoals een aannemer het zou doen (grote stappen snel thuis)? En welke zaken ga ik mij de komende 10 jaar aan ergeren en wil ik beter doen dan de aannemer (en dan ga je pielen op een klein detail)? Ga niet op elk detail pielen, maar kies alleen die dingen waar je echt profijt van hebt in de toekomst.
Geen Eurocol 099 gebruikt maar Weber Flevopol. Is ook een dispersieprimer dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Met de Eurocol 709 Superflex poederlijm was dit een prima combi.breinonline schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 07:21:
[...]
Heb je wel voorgestreken met 099? Dat zou het kammen wel eens een hoop kunnen vergemakkelijken.
Als ik ooit weer eens een wand moet tegelen, dan ga ik een ander merk pastalijm proberen. Met poederlijm heb ik geen probleem gehad met het inkammen.
Choose your battles!LinuxMan schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:59:
[...]
Realiseer je dat de meeste aannemers dit soort zaken gewoonweg niet zo netjes en mooi proberen te maken wat jij nu doet. De aannemer kijkt niet of de sensor het wel of niet goed doet, die plaatst hem volgens de tekening, en dat jij je er de komende 10 jaar aan ergert dat het licht uit gaat als je voor de wastafel staat is niet zijn probleem.
En kleine hoekjes zet een aannemer gewoon een grote plaat voor zodat het een vlakke wand wordt, ook al maakt dat het effectief gebruik van de badkamer weer kleiner.
Wat je jezelf vaak moet afvragen bij dit soort klussen: welke klus doe ik zoals een aannemer het zou doen (grote stappen snel thuis)? En welke zaken ga ik mij de komende 10 jaar aan ergeren en wil ik beter doen dan de aannemer (en dan ga je pielen op een klein detail)? Ga niet op elk detail pielen, maar kies alleen die dingen waar je echt profijt van hebt in de toekomst.
Ik zou voorstrijk en lijm altijd van dezelfde fabrikant houden. Die twee zijn op elkaar afgestemd en zouden het dus goed moeten doen. Bij twee verschillende merken hoeft dat niet zo te zijn.GodDamage schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:26:
[...]
Geen Eurocol 099 gebruikt maar Weber Flevopol. Is ook een dispersieprimer dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Met de Eurocol 709 Superflex poederlijm was dit een prima combi.
Als ik ooit weer eens een wand moet tegelen, dan ga ik een ander merk pastalijm proberen. Met poederlijm heb ik geen probleem gehad met het inkammen.
Mooi werk, badkamer hier moet ik ook nog een keer doen (huis uit ongeveer hetzelfde bouwjaar maar zeer veel geknutseld in de loop der tijd). Hoe heb je de afwerking bij de kozijnen gedaan waar je een voorzetwand hebt gemaakt?LED-Maniak schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:20:
[...]
Op zich is het meeste gereedschap er wel of relatief snel verkregen. Ik stuitte in het begin op een 10cm dikke betonnen vloer waar de douchegoot in moet. Die had ik even niet verwacht, dus mocht een deel uitgeslepen worden. Daarna nieuw afschot maken met zandcement.
Daarnaast is het een huis uit 1917 dus alles is verder hout. Kostte al een dag om bijvoorbeeld al het gips, oude isolatie en tegels netjes te verwijderen.
Daarna kon ik alleen met kleine stukjes PIR werken, allemaal vreemde hoeken en afschuiningen waar het in moest passen. Dus dat was heel veel zagen en passen en meten.
Plus een hoop van de taken waren first timers voor mij en hier heeft misschien wel meeste werk in gezeten. Plaatsen van spotjes en een sensor klinkt triviaal, 5 gaatjes boren. Maar echt veel ruimte was er niet en de sensor reageert niet goed als hij in de verkeerde hoek hangt(=veel testen). Was flink passen en meten om alles er ook op het oog nog prima uit te laten zien.
Ach ja, volgende keer gaat het vast weer sneller!
Gelukkig zijn de slaapkamers veel meer recht toe recht aan.
Ik zal morgen als ik wat verder ben wat foto's plaatsen van verschillende stappen.
Hier overigens hetzelfde, veel tijd bezig geweest met eigenlijk de meest simpele dingen (hotelschakeling bv.) maar goed ik ben dan ook geen professional. Voornamelijk veel dingen geleerd denk ik, en ik zou sommige dingen ook wel anders hebben gedaan wat niet wil zeggen dat ik niet achter de gemaakte keuzes sta.
Volgende 'grote' project is het dakterras, dat is wel een mooie klus wat veel gaat opleveren.
[ Voor 11% gewijzigd door einz op 11-07-2020 10:46 ]
Inmiddels is het zo goed als klaar en kunnen we genieten. Vandaag nog een zonnedoek eronder hangen. De latjes komen later wel, ben er klaar mee voor nu en meer dan tevreden.mierenfokker schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:26:
Bezig met een ietwat grote pergola.. begin is er :-)
Palen en planken met 2 lagen in de lazuur gezet en daarna 2 lagen Longlife UV lazuur, op betonpoeren.
Straks nog 16 planken erop die gitzwart zijn. En dan nog latjes van 6x4 ook gitzwart er bovenop. 1 juli komen 3x 300cm blauwe regen tegen 3 palen aan te staan.
***members only***
Members only: Pergolaatje
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@mierenfokker nice! Welke tuinset is dat?
*insert signature here
Zo de volgende klus gaat beginnen.
:strip_exif()/f/image/pYNhYC9Pruh4b0jwg2EMIYCH.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter een vraag. Onderstaande foto in de hoek zijn er aan beide zijdes van het dakkapel een stuk knieschot laten staan. Het verplaatste knieschot is wel doorgetrokken (op verzoek). Bouwer gaf aan dit niet te mogen verwijderen, zelf kon en mocht ik dat prima doen. Het door laten lopen van de verzette knieschotten vind ik vele malen mooier.
:strip_exif()/f/image/pYNhYC9Pruh4b0jwg2EMIYCH.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter een vraag. Onderstaande foto in de hoek zijn er aan beide zijdes van het dakkapel een stuk knieschot laten staan. Het verplaatste knieschot is wel doorgetrokken (op verzoek). Bouwer gaf aan dit niet te mogen verwijderen, zelf kon en mocht ik dat prima doen. Het door laten lopen van de verzette knieschotten vind ik vele malen mooier.
:strip_exif()/f/image/vnPDZO2nmuzwGOHrtjiTtQU3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door BreiTech op 11-07-2020 12:35 ]
Dus je vraag is nu of het verstandig is? Die kan ik niet beantwoorden, maar als je ze laat staan leent die nis die ontstaat zich natuurlijk perfect om een mooi lang werkboad tussen te zetten
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Inmiddels een moderne verdeler gekocht op Marktplaats, aangesloten, compressor erop gezet met 3.5bar. Alles ziet er tot nu toe goed uit!Ethnocentrix schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:10:
[...]
Ik heb zelf deze hangen: https://www.installatieva...el-pomp-2-groeps-sl100102 doet het al 5 jaar prima.
De WTH verdeler van marktplaats heeft geen a-label pomp, wat betekent dat 'ie 5 tot 10 keer zoveel elektriciteit verbruikt.
& @Ethnocentrixpeligro2k schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:27:
[...]
Inmiddels een moderne verdeler gekocht op Marktplaats, aangesloten, compressor erop gezet met 3.5bar. Alles ziet er tot nu toe goed uit!
wat is er zo "slim" aan deze ? ...
Tja vanalles
Hebben de knieschotten nog een dragende functie? Zitten er draagbalken achter verstopt? Of is het echt alleen een simpel plankje ter aftimmering?BreiTech schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:33:
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/