12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
:strip_exif()/f/image/6MA6PTjH8LS06Aqa2bPEQmL8.jpg?f=fotoalbum_large)
Kwamen alleen wel dit tegen.. gestapelde stoeptegels die tegen de convectorput aanlagen in plaats van een dekvloer. Links naast de dekvloer zit dan wel weer een dekvloer.
:strip_exif()/f/image/ZPWvMTxWpCTTtzdySDDc3HdN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik snap echt niet hoe of waarom ze dat gedaan hebben tijdens het bouw van het huis (1976). Ze hebben een soort van muurtje gemetseld.. Morgen de kruipruimte in om precies even te kijken hoe dat zit.
Waren eerst van plan om een breekhamer van 24 KG te gebruiken maar dat lijkt ons nu toch echt te zwaar. Veel te bang dat we door de betonvloer heen gaan en het de kruipruimte in valt. Morgen maximaal een 12KG breekhamer gebruiken, hopen dat die niet te zwaar is.
[ Voor 3% gewijzigd door Spartex op 01-07-2020 23:41 ]
En denk om de PBM’s zoals oordoppen, veiligheidsbril, stofmasker
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2020 23:24 ]

Ik zou inderdaad ook geen lomp zwaar ding nemen, het is aardig vermoeiend werk. Je moet het apparaat wel telkens weer optillen immers.
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2020 08:56 ]
Als je de ruimte hebt om er mee te werken kan zo'n ding ook wel enorm handig zijn, scheelt een hoop tilwerk.Spartex schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:15:
Dekvloer halen we eruit, spaanplaat zit er toch ook aan vast. Dan vloerverwarming en weer een nieuwe dekvloer laten storten. Huidige dekvloer is redelijk ongelijk waardoor infrezen op bepaalde punten lastig zou worden.
[Afbeelding]
Kwamen alleen wel dit tegen.. gestapelde stoeptegels die tegen de convectorput aanlagen in plaats van een dekvloer. Links naast de dekvloer zit dan wel weer een dekvloer.
[Afbeelding]
Ik snap echt niet hoe of waarom ze dat gedaan hebben tijdens het bouw van het huis (1976). Ze hebben een soort van muurtje gemetseld.. Morgen de kruipruimte in om precies even te kijken hoe dat zit.
Waren eerst van plan om een breekhamer van 24 KG te gebruiken maar dat lijkt ons nu toch echt te zwaar. Veel te bang dat we door de betonvloer heen gaan en het de kruipruimte in valt. Morgen maximaal een 12KG breekhamer gebruiken, hopen dat die niet te zwaar is.

Boels link
Awesome
Blijkbaar zijn ze een paar weken geleden verderop ook bezig geweest met het verwijderen van de dekvloer alleen hadden ze een te zware breekhamer. Viel er een vierkante meter betonvloer ineens De kruipruimte in, gapend gat in het midden van de woonkamer. Moeten we niet hebben.
@ThinkPad Containertje staat buiten en uiteraard hebben we de bescherming op orde!
Ik heb dezelfde uitdaging gehad, had zelf geen vertrouwen in gips+PIR om een volle radiator te dragen. Ik heb er zelf voor gekozen om de isolatie deels te onderbreken en hier houten balken te plaatsen waar muurbeugels van de radiator aan vast gezet konden worden. Deze balk weer verankerd aan de muur. Een andere optie die ik heb gekozen op een andere plek is montage op de vloer hier bestaan ook voeten voor.LED-Maniak schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:26:
Gisteren 80m2 140mm PIR binnen gekregen. Wat een gedoe om 2.5x1.2 meter platen te verwerken zeg. Daar heb ik mij even op verkeken.![]()
Isoleren gaat voortvarend gelukkig alleen zit ik met het volgende probleem:
Hoe kan ik het beste een radiator monteren na het isoleren?
Met hollewand pluggen direct in het gips ophangen? Gipsplaat zit vast gelijmd met PUR aan de PIR plaat.
Of toch bij het rachelwerk een extra multiplex plaat monteren en dan een schroef dwars door gips+PIR+multiplex die de radiator vasthoudt?
Door een dakraam heb ik geen ruimte om nog een frame voor het pir te plaatsen. Ik dacht eerst aan multiplex plaat, maar in een badkamer is dat ook geen goed idee.
[Afbeelding]
Achteraf had ik liever vloerverwarming gehad btw, maar goed dat was financieel niet te doen op dat moment.
Waarom niet wat houten plaatmateriaal achter het gips op de plek waar de radiator moet komen. Dan heb je een hele grote 'hollewandplug' wat volgens mij meer dan stevig genoeg is voor een radiatoreinz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:33:
[...]
Ik heb dezelfde uitdaging gehad, had zelf geen vertrouwen in gips+PIR om een volle radiator te dragen. Ik heb er zelf voor gekozen om de isolatie deels te onderbreken en hier houten balken te plaatsen waar muurbeugels van de radiator aan vast gezet konden worden. Deze balk weer verankerd aan de muur. Een andere optie die ik heb gekozen op een andere plek is montage op de vloer hier bestaan ook voeten voor.
Achteraf had ik liever vloerverwarming gehad btw, maar goed dat was financieel niet te doen op dat moment.
Vloerverwarming zou hier nóg meer gedoe en kosten geven, maar had inderdaad de voorkeur gehad. Gelukkig hoeft er vast niet veel gestookt te worden na het isoleren.einz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:33:
[...]
Ik heb dezelfde uitdaging gehad, had zelf geen vertrouwen in gips+PIR om een volle radiator te dragen. Ik heb er zelf voor gekozen om de isolatie deels te onderbreken en hier houten balken te plaatsen waar muurbeugels van de radiator aan vast gezet konden worden. Deze balk weer verankerd aan de muur. Een andere optie die ik heb gekozen op een andere plek is montage op de vloer hier bestaan ook voeten voor.
Ik ga een stukje uit de isolatie wegkrabben en hier twee balken plaatsen waar de radiator komt. Dan ook een balk onder het kozijn en daar maak in de twee balken aan vast. Dit helemaal vast purren en het moet vast goed komen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Geen idee of dat werkt, een PIR plaat is niet hol dus of dat ook daadwerkelijk de kracht verdeeld over een houten plaat ervoor dat weet ik niet? Ik zelf had PIR+Gips besteld (zit al aan elkaar) en had achteraf misschien ook beter voor PIR+OSB+gips kunnen gaan. Misschien dat zo'n plaat (die je vastschroeft aan je regelwerk) wel voldoende houvast heeft voor een radiator?darklord007 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:56:
[...]
Waarom niet wat houten plaatmateriaal achter het gips op de plek waar de radiator moet komen. Dan heb je een hele grote 'hollewandplug' wat volgens mij meer dan stevig genoeg is voor een radiator
Ik durfde het niet aan in ieder geval (type 33, vrij groot, lomp en zwaar). Maar ik heb eerlijk gezegd wel vaak de neiging om stevig overkill te doen aan verankering.
bij ons inbouwzwembad zit een kelder met pompen en aparatuur.
De bak is gemaakt van betonblokken van 20cm dik.
Helaas zie ik bij langdurige regenval dat er in 1 hoek water via de muren binnen komt.

wat zou ik het beste kunnen doen / gebruiken om dit te tegen te gaan?
De baasvrouw heeft een tuin, en een kat. Kat mag tuin niet uit, maar maakt graag onder de schutting door ruzie met andere katten. Die schutting staat vrij ver van de grond af.
Dat is irritant en kennelijk onwenselijk.
Oplossing: een lat onder de schutting monteren. Prima, ik zaag wel een lat op maat en hang tussen de verticale staanders een klein hoekijzertje. Prima klein klusje niets aan de hand.
Ik heb alleen geen idee wat voor houtsoort ze destijds heeft laten gebruiken...
:strip_exif()/f/image/TvAtfnHIndUrTMyG9XAFdH2n.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het hout na anderhalf jaar. Toen het er net stond was het oranje-bruinig, het deel dat onder een overkapping hangt is dat nog. Als ik een vuren lat neem (ik accepteer dat hij het geen 5 jaar volhoudt) zet ik die in de beits.... alleen kom je dan op donkerbruin ofzo uit. Onder deze schutting niet per se mooi.
Als ik een lat kan vinden van dit soort hout wellicht een beter idee, die kleurt na een jaar wel bij.
Iemand een suggestie?
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Dat zou hem zomaar kunnen zijn. Ik ben niet echt betrokken geweest bij die schutting (niet mijn huis...). Thanks.Luc S schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:04:
@Boudewijn Ziet eruit als redelijk standaard hardhout. Deze misschien? https://gadero.nl/schutting-per-meter-hardhout/
Ik ga even kijken of ik dat specifieke hout in latvorm kan vinden. Anders wellicht een paaltje (laten) verzagen. Denk niet dat ik de baasvrouw kan overhalen een invalcirkelzaag te kopen om een latje op maat te zagen

Ik zou eens kijken hoe dik te balk tussen de planken is. Ik zou namelijk vanaf de andere kant proberen er een opsluitband in te schuiven. Die kan je in grijs krijgen zoals de tegels, en is met een slijptol makkelijk op hoogte te slijpen.Boudewijn schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:57:
Zo, weer eens een vraagje van mij.
De baasvrouw heeft een tuin, en een kat. Kat mag tuin niet uit, maar maakt graag onder de schutting door ruzie met andere katten. Die schutting staat vrij ver van de grond af.
Oplossing: een lat onder de schutting monteren. Prima, ik zaag wel een lat op maat en hang tussen de verticale staanders een klein hoekijzertje. Prima klein klusje niets aan de hand.
[Afbeelding]
Dit is het hout na anderhalf jaar. Toen het er net stond was het oranje-bruinig, het deel dat onder een overkapping hangt is dat nog. Als ik een vuren lat neem (ik accepteer dat hij het geen 5 jaar volhoudt) zet ik die in de beits.... alleen kom je dan op donkerbruin ofzo uit. Onder deze schutting niet per se mooi.
Als ik een lat kan vinden van dit soort hout wellicht een beter idee, die kleurt na een jaar wel bij.
Iemand een suggestie?
Ik denk niet dat we nog langer dan 3 jaar hier wonen, dus het hoeft geen extreem bestendige oplossing te zijn.
De balk die je links ziet is vrij dik omdat daar de deur aan hangt. Rechts in de foto zie je de gewone verticale paal. Het betreft 4 of 5 van deze stukjes (waarvan 1 de poort is). Bij de poort kan ik sowieso niet een drempel opwerpen.
Ook goed om te weten is dat de tuin bewust wat afloopt naar achteren ivm waterafvoer (er zitten wat putjes in de brandgang achter de schutting). Ik denk dat ik die afwatering ook wel in de weg zit als ik er een afsluitband in knal; een lat kan ik 1cm boven de grond uit laten komen, dan zit ik het water niet in de weg.
Of mis ik een enorm voordeel van een afsluitband?
Zou ook bankirai kunnen zijn.Luc S schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:04:
@Boudewijn Ziet eruit als redelijk standaard hardhout. Deze misschien? https://gadero.nl/schutting-per-meter-hardhout/
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Hardhout wat vergrijst isBoudewijn schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:57:
Zo, weer eens een vraagje van mij.
[Afbeelding]
Iemand een suggestie?
Als je er niet heel lang woont zou ik mij persoonlijk weinig druk maken over de soort hout, zo'n plank eronder is sowieso niet heel mooi maar wel functioneel. (hier heeft de hele wijk inmiddels allerlei soorten planken onder de schutting om katten uit de tuin te houden.)Boudewijn schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:57:
(...)
(...)
Iemand een suggestie?
Bijna elk soort hout kleurt vrij snel, ik zou persoonlijk de maat opnemen en kijken wat ik heb liggen en anders bij de bouwmarkt iets halen wat er een beetje op lijkt, niet teveel werk is en niet te duur is. (misschien dat je iets kritischer bent
Ik ben niet zo kritisch, de vriendin wel
Ja. Eens kijken of dat los te koop is in kleine hoeveelheden. Is wel ideaal als het net zo vergrijsd is als het bestaande hout.
Hmm ja. Toch ff goed vergelijken als ik er weer ben. Thanks
Lol, ik heb werkelijk zelden een kat onder de poort door zien komen, erover heen des te meerGoof2000 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:09:
[...]
(hier heeft de hele wijk inmiddels allerlei soorten planken onder de schutting om katten uit de tuin te houden.)

Float like a butterfly, sting like a bee.
1) Eenvoudig te verkrijgen bij Praxis,Gamma,Hornbach.Boudewijn schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:19:
Hmmm dat is ook wel interessant, kun je me uitleggen wat dat als voordeel heeft?
Ik denk niet dat we nog langer dan 3 jaar hier wonen, dus het hoeft geen extreem bestendige oplossing te zijn.
De balk die je links ziet is vrij dik omdat daar de deur aan hangt. Rechts in de foto zie je de gewone verticale paal. Het betreft 4 of 5 van deze stukjes (waarvan 1 de poort is). Bij de poort kan ik sowieso niet een drempel opwerpen.
Ook goed om te weten is dat de tuin bewust wat afloopt naar achteren ivm waterafvoer (er zitten wat putjes in de brandgang achter de schutting). Ik denk dat ik die afwatering ook wel in de weg zit als ik er een afsluitband in knal; een lat kan ik 1cm boven de grond uit laten komen, dan zit ik het water niet in de weg.
Of mis ik een enorm voordeel van een afsluitband?
2) Goedkoop (3 euro voor een opsluitband)
3) Bestendig, het verrot niet.
Grindkoffer is een "worst" of "zak' van geodoek (of aantal lagen grond doek bij de action a 3,- per rol ) gevuld met "grind" wat natuurlijk ook ander puin kan zijn .. je zeeft wat je weggebroken hebt.. hout hoort er niet in.
het grove spul gaat in het doek .. het losse spul kan je op het doek leggen voordat je de aarde weer terug gooit .. gewonnen grond /zand gebruik je dan weer als ophoging v.d (voor)tuin
ik heb dit 4 jaar geleden gedaan met mijn tuin verbouwing .. (zit een meter diep) maar zelfs na heftige regenbuien is mijn tuin vrij snel weer "droog" .. dit was dan welliswaar niet met bouwpuin' .. maar scheelde me wel aardig wat ritjes naar de stort voor lelijke tuin tegels enzv.. ik heb het voornamelijk onder het terras gedaan .. en 1m diep .. en netjes in doek gewikkeld. Ik zag zelf niet het nut van stenen afvoeren en grind kopen .. ik heb hooguit 1 a 2 kuub "grond" gewonnen ..
ps ik moet nog VV aanleggen en ik ga dat wel netjes afvoeren omdat infiltratie niet meer nodig is .. in de tuin hooguit aan de voorkant v.h huis ... maar nog steeds 90% afvoeren
goeie tip@ThinkPad
Tja vanalles
Om bij de aansluiting aan de bovenkant te kunnen komen heb ik eerst een stukje muur weg moeten slopen. Dit is onderdeel van de "stoel" waar vroeger de schoorsteen op stond. Uiteindelijk zal deze helemaal weg moeten, nu nog even uitgesteld aangezien de betonnen plaat minimaal door de helft zal moeten, ik denk niet dat dit gaat lukken zonder de CV weg te halen.
- Mijn afzuigkap is een recirculatiekap, beide buizen dus maar gewoon op de MV aangesloten (scheelt weer geluid)
- Aan de onderkant gewerkt met klein stuke geluiddemper
- Aan de bovenkant flexibel met scherpe bocht vervangen voor semi-rigid
- Afzuigventiel op zolder (direct in MV) toegevoegd
Oud:
:strip_exif()/f/image/m0cARyj19sKJAInzLWzGAiqO.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuw:
:strip_exif()/f/image/4XFszmbq1gMTohjeax5mGB5f.jpg?f=fotoalbum_large)
Beneden in de keuken zijn dus twee buizen, in de ene zat een standaard wit ventiel (nu naar zolder verplaatst), de aansluiting van de afzuigkap was ongebruikt en afgedekt met een plaatje. Nu hier dus twee ventielen geplaatst, helaas zitten deze heel onhandig te dicht bij elkaar. Dus met de slijptol aan de slag geweest om één ventiel rond te slijpen en over de andere te laten vallen:
:strip_exif()/f/image/rrEJWrJCQ1kLpGp5ptsyFsDA.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot slot een laatste klusje, de oude ventilator was namelijk voorzien van 3-standen schakelaar maar dat is bij de nieuwe vraaggestuurde niet zo handig/zinvol, bij de nieuwe ventilator zit een draadloze afstandbediening:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SsJJDGdXsluDHRRqknmueUvW.jpg?f=user_large)
Eerst overwogen die ergens op de muur te plakken maar kon eigenlijk geen optimale plek vinden. Toen bedacht dat op de plek van de 3-standenschakelaar een extra stopcontact wel wenselijk zou zijn en dat op de muur waar de thermostaat zit een stopcontact zit dat ik nooit gebruik, dit was ook de beste plek voor de afstandbediening.
Dus aan de slag met de dremel en afstandbediening pas gemaakt in het kader. Eén minpuntje, uitgeschoten met schroevendraaier bij rechtduwen van de schakelaar en de muur beschadigd

:strip_exif()/f/image/5IywW988dfNxAiBl6WcUqGfM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door assje op 03-07-2020 11:23 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Nu kan douglashout nog wel eens scheuren.
Naar mijn idee ontstaat dit door niet gedroogd hout, dikke schroeven in het hout draaien, er ontstaan dan lokale spanningen en door het drogen ontstaan van daar uit de scheuren.
Kan ik dit scheuren voorkomen door eerst voor te boren. Of is dat niet nodig met Douglas
Of moet ik juist niet voorboren omdat ik anders geen vlees meer over heb.
In de 145x45mm komen 6mm dikke schroeven.
[ Voor 12% gewijzigd door barry86 op 03-07-2020 13:36 ]
Voorboren zou ik sowieso altijd doen. Metaal, plastic en alle verschillende soorten hout.barry86 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:33:
Kan ik dit scheuren voorkomen door eerst voor te boren. Of is dat niet nodig met Douglas
Tenzij je puur structureel even snel wat lange schroeven door een grote paal heen jast, is voorboren eigenlijk altijd een goed idee.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Nou... om even in z'n algemeenheid te praten (ik heb het nu dus niet over die poort van @barry86 met z'n schroeven van 6) maar voorboren zou ik dus niet sowieso zomaar altijd doen. Sterker nog, ik zou het in de meeste gevallen niet doen omdat het vaak niets toevoegt.dragonhaertt schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:36:
[...]
Voorboren zou ik sowieso altijd doen. Metaal, plastic en alle verschillende soorten hout.
Tenzij je puur structureel even snel wat lange schroeven door een grote paal heen jast, is voorboren eigenlijk altijd een goed idee.
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
voor koel/vries-kasten zit er een speciaal schuif mechanisme op .. zit meestal in de verpakkingWaypoint schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:23:
Ik zit te overwegen om een klein kastje te maken voor een nieuwe vriezer , zonder deurtjes . Echter als ik maar 49cm als breedte heb en de vriezer dit ook als maatvoering heeft, wil dan de deur nog wel open 😅? Zo nee, hoeveel cm zou ik daar op moeten tellen ?
voorbeeldjes "google"
[ Voor 22% gewijzigd door vso op 03-07-2020 21:10 ]
Tja vanalles
Rietstuc eruit.....Wat een teringbende

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wqZtmW7WwuKXYBtBLFGdy0u5.jpg?f=user_large)
Zat nog een mooie ruimte
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h7vGFVWAq4jThjVaBwNztLyF.jpg?f=user_large)
Isolatie aangebracht en de stucadoor heeft t weer netjes dicht gezet. Nu de afwerking nog.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bzPKgIkQlmj8EYc3moWh3ji1.jpg?f=user_large)
Nu nog afwerken. Schilderen, lampje, balk enzo
[ Voor 4% gewijzigd door caspervc op 03-07-2020 21:35 ]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
M'n ouders hebben een zorg unit gekregen.
Slaapkamer en douche. Alles goed ruim opgezet en daarmee is er ook ruimte voor een bureautje.
Alleen lijkt het wel onmogelijk om te vinden wat ze willen.
Ze zoeken een hoekbureau blad welke we aan 2 muren bevestigen en 2 pooten.
:strip_exif()/f/image/Y1SKgJiZLdXYHpDrnvMCZyA0.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals op deze afbeelding.
Alleen dan de lange zijde 120cm, korte zijde 100cm.
Dieptes aan beide kanten 60cm.
En dan in het wit.
Nu kan ik natuurlijk we meubelpaneel halen maar dan krijg ik nooit een goed afgewerkte hoek er in.
Daarnaast moet ik dan met een afwerkband werken welke weer makkelijk kan los laten.
Iemand een partij die wat degelijks kan leveren?
Blad moet wel goed stevig zijn. Dus iets van een 3cm dik denk ik.
Blad zal ook misbruikt worden om weer in de benen te kunnen komen. En niet door een lichtgewicht.
Nu heb ik schets gemaakt met het idee wat ik heb. Balken rondom aan de muur vastmaken, met 8mm schroeven. Daarop multiplex van 12 of 18mm. Vervolgens vastschroeven aan het de balken.
De muren zijn van baksteen: https://www.wienerberger....akstenen/grijs-hv-wf.html
Op het frame komen dus twee planken.
/f/image/Ix6BVdDYMlL3GfV2J6bd2WyT.png?f=fotoalbum_large)
Welke afmeting van de hout kan ik het beste gebruiken?
Hoe kan ik het beste de verbindingen in het midden maken? Zijn hoekankers bij voldoende of
Ik hoor verschillende verhalen over het boren in stenen. De een zegt dat je beter kan boren in de voeg, de ander beter in de steen. In een steen lijkt mij sterker. Wat is handig?
Vervangen van de mechanische ventilatie unit staat ook nog in mijn todo boek.assje schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:47:
Hier een klein klusje gedaan, AC mechanische ventilatie vervangen voor vraaggestuurde (Co2 & vocht) DC ventilatie. Reden hiervoor is besparing op elektriciteit (ca €70/jaar) door lager verbruik van de MV maar daarnaast besparing op stookkosten door vraaggestuurd ventileren.
Jij hebt hem uitgerust met 2 sensoren; gebruik je de standen schakelaar dan ook nog of wordt het helemaal of grotendeels automatisch geregeld?
Hij reageert automatisch op Co2 en vocht, daar hoef je dus niets aan te doen. Bij mij zijn alleen de keuken en WC aangesloten, de badkamer heeft een eigen ventilator. De vochtsensor had ik eigenlijk een beetje als extra genomen voor als ik ooit de badkamer nog wilde koppelen. Maar, het werkt een stuk beter dan ok dacht en is voor mijn keuken ook functioneel, zodra een pan begint te koken toert de afzuiging bij.DasNieNix schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:43:
Vervangen van de mechanische ventilatie unit staat ook nog in mijn todo boek.
Jij hebt hem uitgerust met 2 sensoren; gebruik je de standen schakelaar dan ook nog of wordt het helemaal of grotendeels automatisch geregeld?
Dat gaat dus prima vanzelf. Wat nog wel met de hand moet is bijvoorbeeld om stank van de WC weg te krijgen of zomers om snachts warmte weg te ventileren.
Dit kan dus met driestandenschakelaar (3SS) maar is niet optimaal. De ventilator neemt het laatste commando dat hij ontvangt aan, dit kan dus zeggen dat de 3SS in een andere dan de werkelijke stand staat. Daarnaast moet je er zelf aan denken hem weer terug te zetten.
De bijgeleverde knop die ik nu heb werkt simpelweg:
1x drukken is 15min
2x drukken 30 min
3x drukken 45min
Xx sec ingedrukt houden -> permanent
Op deze manier dus heel eenvoudig om override naar wens te doen.
Co2 sensor lijkt trouwens ook super te werken. Ik heb een sensor in huis en die was voorheen regelmatig oranje en met bezoek soms rood. Ik heb nu alleen nog maar groen gezien in alle ruimtes. Alleen nu een beetje de vraag hoeveel meer hij afzuigt, moeilijk te zeggen aangezien je niks hoort.
Dat lijkt me simpel, constructief is boren in de steen sowieso altijd beter. De reden om voor de voeg te kiezen is cosmetisch.ShuGos schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:25:
Ik hoor verschillende verhalen over het boren in stenen. De een zegt dat je beter kan boren in de voeg, de ander beter in de steen. In een steen lijkt mij sterker. Wat is handig?
Op de binnenmuur van je schuur wellicht dus minder relevant. Een buitenlamp op mijn voorgevel die mogelijk maar een paar jaar hangt boor ik liever in de voeg.
[ Voor 14% gewijzigd door assje op 03-07-2020 23:19 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ikea bureaublad .. galant serie .. ik kan je vertellen dat ze erg robuust zijn .ze zijn ook erg zwaar om te verplaatsen ..gasemans schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:52:
Gezien het aantal klussers hier misschien heb ik geluk en heeft iemand een goed adresje voor me.
Slaapkamer en douche. Alles goed ruim opgezet en daarmee is er ook ruimte voor een bureautje.
[Afbeelding]
En dan in het wit.
Nu kan ik natuurlijk we meubelpaneel halen maar dan krijg ik nooit een goed afgewerkte hoek er in.
Daarnaast moet ik dan met een afwerkband werken welke weer makkelijk kan los laten.
Blad zal ook misbruikt worden om weer in de benen te kunnen komen. En niet door een lichtgewicht.
Maar je kan ze altijd opdikken of verstevigen met extra hout of metalen kokers van 20mm x 20mm
tja .. ik heb keukenkastjes / balken tegen de stenen (schuur)muur gehad .. afgezien dat een dak lekkage niet de boel bevorderd heeft . kan je redelijk los gaan .. ligt een beetje aan de verwachte levens duur..ShuGos schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:25:
In mijn schuur wil ik opslagruimte maken.
Nu heb ik schets gemaakt met het idee wat ik heb. Balken rondom aan de muur vastmaken, met 8mm schroeven. Daarop multiplex van 12 of 18mm. Vervolgens vastschroeven aan het de balken.
De muren zijn van baksteen: https://www.wienerberger....akstenen/grijs-hv-wf.html
Op het frame komen dus twee planken.
[Afbeelding]
Welke afmeting van de hout kan ik het beste gebruiken?
Hoe kan ik het beste de verbindingen in het midden maken? Zijn hoekankers bij voldoende of
je kan ze vooraf verven . met restjes verf die men heeft liggen oid .. (wat je toch niet meer ziet)
Je kan ook kiezen om een ragelwerk (geverft) met 30cm h.o.h rond om te zetten https://www.goedkoopverpa...olie-6x50-meter-t200.html erop te nieten en de naden met alutape dicht te plakken .. en dan op de raggels geverft OSB / groene gipsplaten oid .. (gips waar je niks tegen aan gaat schroeven)
Het hangt af van je je bestemmingsplan v.d schuur .. opslag zou ik zeker niet te lastig maken. wil je klus/rook/locatie of voedsel/koelkast neerzetten is kan een klein beetje isolatie & ventilatie nooit weg..
OSB is meer dat je gewoon "lukraak" kan schroeven als de behoefte er is..
ik ben btw fan van (dit is dubbel maar ook in enkel)
2m lang .. zet ze 30 h.o.h ofzo .. en je kan flexibel met lange/korte beugels vol laden met van alles.. elke bouwmarkt heeft ze .. enkel is voldoende .. dubbel bewegen de "dragers" minder ..
Tja vanalles
Ja die ken ik.vso schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 02:22:
[...]
Ikea bureaublad .. galant serie .. ik kan je vertellen dat ze erg robuust zijn .ze zijn ook erg zwaar om te verplaatsen ..
Maar je kan ze altijd opdikken of verstevigen met extra hout of metalen kokers van 20mm x 20mm
Misbruik het onderstel voor m'n huidige bureau.
Alleen die serie bestaat niet meer. En volgens mij was die ook vele groter dan wat ik zoek.
Maar heb die wel op de lijst staan als mogelijke kandidaat om te verbouwen.
zoiets aanpassen? Volgens mij maken ze ook nieuwe bladen, je zou ze eens kunnen bellen of ze dat van jouw kunnen maken voor je.gasemans schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:52:
Gezien het aantal klussers hier misschien heb ik geluk en heeft iemand een goed adresje voor me.
[Afbeelding]
En dan in het wit.
Awesome
Heb er al een paar gebeld maar een aangepaste maat is of gewoon niet mogelijk. Of wordt mega duur.
Mogelijk heb ik een donor blad gevonden van ikea.
Eens kijken of ik die kan aanpassen en strak kan krijgen.
Al mee gewerkt? Ik ben benieuwd of dat spul goed is... Ik moet ook een plank doen. En kan je dat sowieso in een bouwmarkt kopen? Of alleen online?CurlyMo schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:21:
[...]
Ik ben ook aan het kijken naar Skylt. De instructies van Skylt Original zegt dat je 2 tot 3 uur verwerkingstijd hebt. Je mag de volgende laag aanbrengen na 3 tot 4 uur en je hebt 3 lagen nodig. Betekent dat dan dat ik 3 van die 0.5ml bussen moet kopen voor een kleine oppervlakte?
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Ik heb het gebruikt voor onze eettafel en een bed. Spul is top en werkt prima. Wel even opletten dat je geen druppels krijgt bij de randen, aangezien het een beetje de consistentie van melk heeft. Druppels drogen namelijk niet helder op maar blijven enigzins wit.ByteMe_ schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:54:
[...]
Al mee gewerkt? Ik ben benieuwd of dat spul goed is... Ik moet ook een plank doen. En kan je dat sowieso in een bouwmarkt kopen? Of alleen online?
Je kunt het voor zover ik weet alleen online kopen, en het is eenvoudig aan te mengen in de hoeveelheid die je nodig hebt. Al moet je het niet te lang laten staan, bij mij was een oude fles met nog wat erin na een halfjaar een soort yoghurt geworden en niet meer bruikbaar.
Nog niet.ByteMe_ schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:54:
[...]
Al mee gewerkt? Ik ben benieuwd of dat spul goed is... Ik moet ook een plank doen. En kan je dat sowieso in een bouwmarkt kopen? Of alleen online?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Hèt betreft een losse vrijstaande vriezer. Dan is dat niet standaard toch ? Ik kan er iig niks over vinden in de handleiding. Voordat ik hem bestel en hij niet past ....vso schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:09:
[...]
voor koel/vries-kasten zit er een speciaal schuif mechanisme op .. zit meestal in de verpakking
voorbeeldjes "google"
dunno .. soms kan je het onderdeel los bestellen .. bel de support lijn van je product .. nooit geschoten is zeker misWaypoint schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:09:
[...]
Hèt betreft een losse vrijstaande vriezer. Dan is dat niet standaard toch ? Ik kan er iig niks over vinden in de handleiding. Voordat ik hem bestel en hij niet past ....
Tja vanalles
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik zou niet weten waarom niet. Als je het ideaal wil doen zorg je dat in de PIR alleen hele buizen liggen en dus geen koppelingen. Dan is de kans vrijwel nihil dat het mis gaat. Ik zou wel een ruime baan maken zodat je het lekker vol met PUR kan spuiten. Als je er eerst nog even buisisolatie om de buizen doet dan heb je ze niet onder de PUR zitten als je er ooit iets mee moet en kan je de buizen makkelijker verwijderen zonder je PUR / PIR kapot te trekken. Heb je ook minder warmteverlies van je leidingen.LED-Maniak schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:18:
Is het vreemd om cv leidingen in PIR isolatie te leggen(dus een baan uitkrabben uit de plaat) in plaats van op de uiteindelijke muur? Scheelt een pak ruimte als ze zijn weggewerkt!
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Er is een hele goede reden om bijvoorbeeld drinkwater en CV-leidingen juist wel te verleggen. Je leidingen liggen nu waarschijnlijk 'open' aan de verwarmde kant van de ruimte in je huis. Als je deze achter PIR wegwerkt bereikt de warmte van je huis de leiding niet meer en kan, afhankelijk van je huidige situatie, het zo zijn dat de vorst doordringt in de leidingen. Simpel gezegd, als het buiten -10 is, en binnen +19, moet ergens tussenin een omslagpunt liggen <0, dit wil je niet hebben voorbij je leidingwerk. Dit is ook de reden waarom ik mijn waterleiding bijvoorbeeld niet achter 12cm PIR platen heb verwerkt en omgelegd met Alupex leidingen.LED-Maniak schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:18:
Is het vreemd om cv leidingen in PIR isolatie te leggen(dus een baan uitkrabben uit de plaat) in plaats van op de uiteindelijke muur? Scheelt een pak ruimte als ze zijn weggewerkt!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mSHKuabh9SROTfWAZrp51Psi.jpg?f=user_large)
aangezien ik nog stééds een werkbank moet hebben en dat nu toch wel nijpend werd heb ik me even boos gemaakt
:strip_exif()/f/image/UQcFAEF3zudehK1cmuY4cGF3.jpg?f=fotoalbum_large)
dus op naar de Hubo voor de aanbieding MDF (20,49 voor een volledige plaat 18mm) en ze waren zo vriendelijk om bij het op maat zagen eerst (op dezelfde blad-instelling) een serie 8cm brede strips van de plaat te zagen alvorens op de juiste maat af te korten. Vervolgens de bladen onderling 6mm in de breedte laten verspringen. Dan de hoekjes eruit, en dan hebben we een basis:
:strip_exif()/f/image/NZT8V3P9BAzKyCa9DyhzZppF.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens op mijn nieuwe Metabo een paar scrap balken gevlakt zodat ik een vlakke ondergrond kon creëeren voor het bovenblad:
:strip_exif()/f/image/ss3gC3BuoxJK4W28WmIhwzoa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AhbsqFuVEeFPsnFdOfi2L3dr.jpg?f=fotoalbum_large)
en daar komen die strips dus van pas
:strip_exif()/f/image/NZT8V3P9BAzKyCa9DyhzZppF.jpg?f=fotoalbum_large)
onderblad erop, met de frees de hoekjes nog even iets ruimer maken...
:strip_exif()/f/image/g3V9L6v9scs9MwxMMZygVADT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qWlROCnEiTKWWr4MjR9lnR0t.jpg?f=fotoalbum_large)
en daarna met veel moeite daarheen sjouwen, ding weegt wat
:strip_exif()/f/image/7gfUB9fB4C6UL6foobsvN6Ov.jpg?f=fotoalbum_large)
en stevig is het ook wel:
:strip_exif()/f/image/MJNcuAGlgnV6P121g8uE2ird.jpg?f=fotoalbum_large)
gelukkig is het ding na wat stelwerk ook vlak en waterpas
Nu op zoek naar een mooi 13mm dik houten blad om erop te maken (of desnoods zelf te maken). Dan ligt hij mooi gelijk met de zaagtafel
:strip_exif()/f/image/MJV2ZOhQZlz82bGIfx6YJRWj.jpg?f=fotoalbum_large)
De stut alone stempels er nog in, en opbouwen met lijmblokken

Weekje later de oude tussenmuur eruit, dan zie je pas de ruimte

Stroom en UTP richting de TV(links komt een voorzetwandje)

De vloer gelijk storten met de oude houten vloer, komt straks vloerverwarming in(isolatie+noppenplaat en daar over een anhydrietvloer)

Nu verder met het dak, hoop dat de kozijnen snel komen dan kan de metselaar ook zn ding doen
[ Voor 12% gewijzigd door Bakema op 05-07-2020 08:43 ]
is het voldoende om damwandjes te slaan en dan water weg te pompen ?
het bouwen etc .. en andere vragen heb ik een ander topic voor Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp maar er zijn behalve @Koffie niet veel met ingegraven zwembad .. en het gaat me puur om de voorbereiding van het geheel ..
[ Voor 28% gewijzigd door vso op 05-07-2020 16:13 ]
Tja vanalles
Ik weet niet waar je woont, maar heb je echt hoog grondwater of alleen een dikke kleilaag waar het niet doorheen wil?vso schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:09:
we zitten te denken aan een (vakkundig) zwembad oftewel een ingegraven zwembad .. maar het grondwater zit hier 80cm diep .. en het zwembad zou 130cm diep "moeten" worden . ik heb dichtbij een sloot waar ik het water in kan dumpen .. de buurman wil zijn tuin ophogen en wellicht een mooi 1-2tje .. (ik moet ook over zijn land om water in de sloot te dumpen) .. (zwembad zelf word 120 max diepte .. ) de extra 10cm is voor de vloer enzo ..
is het voldoende om damwandjes te slaan en dan water weg te pompen ?
het bouwen etc .. en andere vragen heb ik een ander topic voor Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp maar er zijn behalve @Koffie niet veel met ingegraven zwembad .. en het gaat me puur om de voorbereiding van het geheel ..
Ik had dezelfde angst bij de bouw, ook van alles bedacht tot pompen aan toe.
Uiteindelijk de gok genomen.
Wat bleek : het grondwater zit hier zo hoog vanwege de dikke klei waar het niet doorheen komt.
Er is niet veel water 'omhoog' gekomen (gewoon elke dag doorgewerkt) dus uiteindelijk weinig last.
Bij het plaatsen van de liner nog 1 keer met de watersotfzuiger de bodem zoveel mogelijk vochtvrij gemaakt , liner erin en daarna direct vullen.
Die tigduizenden kilo waterdruk houd dat grondwater dan wel tegen (moet je alleen niet in de winter je bad leeg laten lopen
Tijd voor een nieuwe sig..
ik denk wel een klei laag .. maar zeker weten doe ik het niet, dus liever voorbereid (lees weten wat te doen) .. ps je bouw wat je tot nu toe gedeelt heb .. is wel in mijn geheugen gebleven .. ik denk dat ik het zelfde ga bouwen ..Koffie schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:22:
[...]
Ik weet niet waar je woont, maar heb je echt hoog grondwater of alleen een dikke kleilaag waar het niet doorheen wil?
Ik had dezelfde angst bij de bouw, ook van alles bedacht tot pompen aan toe.
Uiteindelijk de gok genomen.
Wat bleek : het grondwater zit hier zo hoog vanwege de dikke klei waar het niet doorheen komt.
Er is niet veel water 'omhoog' gekomen (gewoon elke dag doorgewerkt) dus uiteindelijk weinig last.
Bij het plaatsen van de liner nog 1 keer met de watersotfzuiger de bodem zoveel mogelijk vochtvrij gemaakt , liner erin en daarna direct vullen.
Die tigduizenden kilo waterdruk houd dat grondwater dan wel tegen (moet je alleen niet in de winter je bad leeg laten lopen)
ik heb mijn tuin 4 jaar geleden al "afgegraven" .. maar omdat ik op 80cm (nu 1m oid) .. grond water tegenkwam het "plan" laten varen om hem toen in te graven .. achteraf misschien niet de meest beste beslissing .. maar ja de buurman wil wel als "gronddonor" fungeren .. is het plan opnieuw ontstaan ..
ja die tip van je liner die onthoud ik wel .. en dan zal ik wellicht ook door gaan pompen ipv winter klaar maken oid .. verlaagt btw je zout gehalte de bevriezings temp ? (lijkt me handig dit in het andere topic door te spreken) het gaat mij hier puur om grondwater stand laag te houden .. tijdens de bouw mocht het voorkomen..
Tja vanalles
Nu heb ik het probleem gevonden, hij maakt maar druk op 1 cilinder. Ik heb de kop er afgehaald en aan 1 kant is de klep nog prima maar aan de andere kant van de kop is hij gebroken.
Heeft iemand een idee waar dit soort klepjes nog te krijgen zijn?
:strip_exif()/f/image/YqT5SiEtSXzgGpFnNkKGKyMN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tFqjL0pJg90YVUR5MU8BjNKC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wq4TkIKtLGk6ccYG49MhjRnu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OX5cS6jF8b3YQM8kE0MBG0Zy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AcWQ9S362WfYLJ1GOR51yRVq.jpg?f=fotoalbum_large)
https://nl.boge.com/nl/or...en-en-onderhoudspakketten
Ah goed om te horen dat een bedrijf het net zo doetDennis schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:30:
Mooi om te zien @Bakema, de constructiewijze is vrijwel identiek aan de uitbouw die ik 3 jaar geleden heb laten bouwen. Maak je ook een lichtstraat in de uitbouw?
Die heb ik inderdaad een bericht gestuurd.. maar hoopte op een makkelijkere weg.TWCRay schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:54:
@Aapie , volgens mij kun je via Boge onderdelen bestellen.
https://nl.boge.com/nl/or...en-en-onderhoudspakketten
/f/image/zUMxU52R1xelvDUuTwYOz7zJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xFKSz9Isxj0il5kVoljTh4bH.png?f=fotoalbum_large)
We hebben er ongeveer twee dagen over gedaan, de container zit gelijk helemaal vol. Sommige stukken van de vloer braken we er zo uit, op andere stukken ging het enorm moeizaam. Ook een enorm verschil in hoogte zichtbaar maar dat is straks helemaal verleden tijd. Wel een enorme klus, vooral het spaanplaat was één en al ellende (het houdt de hele vloer bij elkaar en je komt er met veel moeite onder). Ik ben blij dat we vandaag allemaal een rustdag ingeroosterd hebben.
Nu morgen de vloer wat verder afvlakken en herstellen (op twee punten zijn we door de broodjes heen gegaan) en dan beginnen we met het strippen van de badkamer:
/f/image/XNY12phB9mTtqSRBVo1mLNtk.png?f=fotoalbum_large)
Mooi dat het gelukt is.. ik zie dat er een "broodjesvloer" in ligt. Zorg er wel voor dat de onderkant van de vloer hersteld wordt. Kijk voor de gein is in de kruipruimte. Dan zal je zien dat er heel wat los gekomen is van de broodjes. Even aan de onderkant van de broodjes een plaat of iets dergelijks aan brengen en bij de gaten opnieuw aanstorten met beton.Spartex schreef op zondag 5 juli 2020 @ 22:27:
Dekvloer is gistermiddag volledig verwijderd:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We hebben er ongeveer twee dagen over gedaan, de container zit gelijk helemaal vol. Sommige stukken van de vloer braken we er zo uit, op andere stukken ging het enorm moeizaam. Ook een enorm verschil in hoogte zichtbaar maar dat is straks helemaal verleden tijd. Wel een enorme klus, vooral het spaanplaat was één en al ellende (het houdt de hele vloer bij elkaar en je komt er met veel moeite onder). Ik ben blij dat we vandaag allemaal een rustdag ingeroosterd hebben.
Nu morgen de vloer wat verder afvlakken en herstellen (op twee punten zijn we door de broodjes heen gegaan) en dan beginnen we met het strippen van de badkamer:
[Afbeelding]
heb je niet te grof geschut gebruikt ??? teminste zo ver ik weet heb je een zachte dekvloer en de "harde" vloer .,. wellicht had je weinig keus ?
Tja vanalles
Mooi werk!HTT-Thalan schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:18:
Van een vriend kreeg ik onlangs een oude werktafel van metaal met een versleten spaanplaat blad erin:
[Afbeelding]
aangezien ik nog stééds een werkbank moet hebben en dat nu toch wel nijpend werd heb ik me even boos gemaakt. Het profiel van de liggers bood opties om iets te maken dat erin valt:
[Afbeelding]
dus op naar de Hubo voor de aanbieding MDF (20,49 voor een volledige plaat 18mm) en ze waren zo vriendelijk om bij het op maat zagen eerst (op dezelfde blad-instelling) een serie 8cm brede strips van de plaat te zagen alvorens op de juiste maat af te korten. Vervolgens de bladen onderling 6mm in de breedte laten verspringen. Dan de hoekjes eruit, en dan hebben we een basis:
[Afbeelding]
Vervolgens op mijn nieuwe Metabo een paar scrap balken gevlakt zodat ik een vlakke ondergrond kon creëeren voor het bovenblad:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en daar komen die strips dus van pas.
[Afbeelding]
onderblad erop, met de frees de hoekjes nog even iets ruimer maken...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en daarna met veel moeite daarheen sjouwen, ding weegt wat. Gelijk mijn nieuwe frees-skills op de proef gesteld:
[Afbeelding]
en stevig is het ook wel:
[Afbeelding]
gelukkig is het ding na wat stelwerk ook vlak en waterpas.
Nu op zoek naar een mooi 13mm dik houten blad om erop te maken (of desnoods zelf te maken). Dan ligt hij mooi gelijk met de zaagtafel.
[Afbeelding]
Ik zou er ene 12mm multiplex blad op lijmen. Dat maakt het nóg stijver, en die 1mm extra speling gaat je zeker van pas komen i.c.m. je zaagtafel!
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Een beetje n00b vraag vergeleken met wat hier zoal voorbij komt.. maar ik heb de voordeur geschilderd in een farrow & ball w55 duck green exterior eggshell water gedragen verf: https://www.farrow-ball.com/colour-by-nature/duck-green
Het was een zeer donker blauwe deur die ik licht heb opgeschuurd, met St Marc heb ontvet, en vervolgens eerst twee lagen met roller opgebracht, daarna drie lagen met blok kwast. De deur is denk ik hout of MDF.
En de kleur is nog steeds een aantal flinke tinten lichter dan op de kleurenwaaier, zie hier (op de foto ziet het er donkerder uit dan ook het echt):
:strip_exif()/f/image/9xe8UsdjPyK0iW9J5w1grHsO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is twee weken na het schilderen en tussen lagen heb ik telkens 4u droogtijd aangehouden. Het frappante is dat de kleur op mijn plastic verf bakje opgedroogd is tot de prachtige diep groene kleur die ik voor ogen had. Eveneens de gelekte verf op de zijkant van de pot is de juiste kleur. Ik snap er niets van - heeft iemand dit eerder meegemaakt?
en zoals je ziet moet er nodig wat gebeuren aan ons jaren 70 geel bovenlicht; aangezien we verder in het huis kunststof kozijnen hebben dacht ik aan een normaal transparant dubbel glas hoewel het een woning uit 1904 is dus glas in lood zou ook kunnen. Er zit alleen een verlaagd plafond achter dus dat kan er weer raar uitzien
[ Voor 11% gewijzigd door nel!s op 06-07-2020 09:36 ]
ik denk dat verf op houter altijd anders uitziet dan op een binnenmuur. De groen die je heel vaak op houtwerk van oudere huizen ziet is monumenten- of grachtengroen.nel!s schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:30:
(hopelijk juiste topic:)
Een beetje n00b vraag vergeleken met wat hier zoal voorbij komt.. maar ik heb de voordeur geschilderd in een farrow & ball w55 duck green exterior eggshell water gedragen verf: https://www.farrow-ball.com/colour-by-nature/duck-green
Het was een zeer donker blauwe deur die ik licht heb opgeschuurd, met St Marc heb ontvet, en vervolgens eerst twee lagen met roller opgebracht, daarna drie lagen met blok kwast. De deur is denk ik hout of MDF.
En de kleur is nog steeds een aantal flinke tinten lichter dan op de kleurenwaaier, zie hier (op de foto ziet het er donkerder uit dan ook het echt):
[Afbeelding]
Dit is twee weken na het schilderen en tussen lagen heb ik telkens 4u droogtijd aangehouden. Het frappante is dat de kleur op mijn plastic verf bakje opgedroogd is tot de prachtige diep groene kleur die ik voor ogen had. Eveneens de gelekte verf op de zijkant van de pot is de juiste kleur. Ik snap er niets van - heeft iemand dit eerder meegemaakt?
edit:
en zoals je ziet moet er nodig wat gebeuren aan ons jaren 70 geel bovenlicht; aangezien we verder in het huis kunststof kozijnen hebben dacht ik aan een normaal transparant dubbel glas hoewel het een woning uit 1904 is dus glas in lood zou ook kunnen. Er zit alleen een verlaagd plafond achter dus dat kan er weer raar uitzien
Wel in de zeikende regen, maar dit weekend (of eigenlijk zaterdag) had ik hulp van een goede vriend en handige klusser.
Het begon met hout

Meer hout

Beitsen

Nog meer Beitsen

Na wat graafwerk (paar weken later)

Beitelen en schuren

Eerste ligger op de inmiddels op maat gezaagde palen (plus de hulp)

Nog wat bij beitelen

De gording aan de schuur bevestigd

Halfhout verbinding tussen liggers en paal

Ingefreesde regel in de balk (past super strak

Halfhout verbinding tegen de schuur

Bijna alle regels erin.

zeiltje erover want de regen was niet fijn en er stond apparatuur onder

Eindresultaat alleen de schuine tussenstukken tussen paal en ligger nog.
Daarna nog een laatste keer alles in de beits en een druif planten om eroverheen te laten groeien.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Ik heb dezelfde slechte ervaring met de kleurechtheid van Farrow & Ball. Hier tijd terug een kleur van F&B uitgezocht voor op de muur. Maar nadat er al aardig wat m2 geschilderd waren, toch besloten voor een andere kleur te gaan en opnieuw te beginnen. Kleur pakte gewoon slecht uit, en leek ook niet op de kleurwaaier. De daarna uitgekozen kleur van Keim was op de muur exact zoals van de waaier. Hier geen F&B meer....nel!s schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:30:
...
En verder wat @thejoker80 zegt: ga je voor groen bij een oud huis kies dan grachtengroen of monumentengroen.
[ Voor 6% gewijzigd door berties op 06-07-2020 10:16 ]
Het kozijn is ca. 1800x1550 mm (BxH)
Maar hoe kan ik nu de verhoudingen bepalen hiervan? Gevoelsmatig kan ik natuurlijk wel een beetje inschatten wat 'mooi' is, maar zijn hier ook standaard verhoudingen voor?
Timmerman vertelde mij ooit dat hoogte 1,4 keer de breedte gangbaar is/was, maar heden ten dagen eerder 1,6. Voor het glasoppervlak dus...Krijnemans schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:28:
Vanmiddag komt bij ons een kozijnenleverancier een aantal kozijnen inmeten. Gezien we nu relatief weinig kunnen ventileren in het eetgedeelte zouden wij een vast raam willen vervangen door ene met draai-kiep ramen. Gezien de hoogte van het raam leek het ons mooi om dit met vaste bovenlichten te doen en dan de grote delen draaiend te maken ( https://imgur.com/JnUJfh8 ).
Het kozijn is ca. 1800x1550 mm (BxH)
Maar hoe kan ik nu de verhoudingen bepalen hiervan? Gevoelsmatig kan ik natuurlijk wel een beetje inschatten wat 'mooi' is, maar zijn hier ook standaard verhoudingen voor?
Ons eigen huis is erg hoog, 3 verdiepingen en 320cm plafond BG, daarbij vonden we hoge ramen beter passen dus wij zitten boven de 1,6, maar dat is voor de meeste huizen te veel denk ik.
Ik ga zelf binnenkort ook aan zoiets beginnen, een geisoleerde schuur/berging achterin de tuin bouwen. Nu weet ik alleen nog niet hoe ik de aansluiting tussen dak en wand het beste kan doen, heb jij daar misschien wat tips voor / foto's van jouw oplossing?Kaasplank schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:18:
Wandjes berging maken
[Afbeelding]
Planken dr an
[Afbeelding]
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Ik ben zelf niet een hele grote klusser maar wij hebben er nu voor gekozen zelf zaken te gaan boren en ophangen. nu hangt boven de bank een open kastje met 3 planken en een metalenframe gemiddeld gewicht is ongeveer 10kg maar ik denk zelfs nog minder.
deze hangt in de muur met 2 schroeven van 5x40 mm in een nylon plug en nu komt het , ik dacht lekker makkelijk te zijn en bij de gamma zakjes met schroeven en pluggen te kopen , nu blijken dit achter af nylon spijkerpluggen te zijn, het kastje hangt nu al 5 maanden zonder problemen en ik kan er aan beide kanten aan trekken zonder dat het los komt of zit , volgens mij zwager moet ik de pluggen wel vervangen.
wat is jullie mening?
PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest
Als je had gezegd dat dit een foto van het eindresultaat was had ik je ook geloofdSpartex schreef op zondag 5 juli 2020 @ 22:27:
[Afbeelding]
Misschien ben ik gek maar ik zou niet weten waarom? Omdat je een slagplug er normaliter in slaat en jij hebt geschroefd (als ik het goed begrijp)? Je draait ze er ook uit mocht dat nodig zijn dus volgens mij heeft het schroeven ipv slaan geen negatief effect op de draagkracht.Njay schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:53:
Geen idee of dit hier kan maar here go's
Ik ben zelf niet een hele grote klusser maar wij hebben er nu voor gekozen zelf zaken te gaan boren en ophangen. nu hangt boven de bank een open kastje met 3 planken en een metalenframe gemiddeld gewicht is ongeveer 10kg maar ik denk zelfs nog minder.
deze hangt in de muur met 2 schroeven van 5x40 mm in een nylon plug en nu komt het , ik dacht lekker makkelijk te zijn en bij de gamma zakjes met schroeven en pluggen te kopen , nu blijken dit achter af nylon spijkerpluggen te zijn, het kastje hangt nu al 5 maanden zonder problemen en ik kan er aan beide kanten aan trekken zonder dat het los komt of zit , volgens mij zwager moet ik de pluggen wel vervangen.
wat is jullie mening?
Even er vanuit gaande dat je wel de juist maat plug en schroef hebt gecombineerd. Maar het zit vast dus ik vermoed van wel.
Thanks voor je reply ik ben zelf echt een noobeinz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:55:
[...]
Misschien ben ik gek maar ik zou niet weten waarom? Omdat je een slagplug er normaliter in slaat en jij hebt geschroefd (als ik het goed begrijp)? Je draait ze er ook uit mocht dat nodig zijn dus volgens mij heeft het schroeven ipv slaan geen negatief effect op de draagkracht.
Even er vanuit gaande dat je wel de juist maat plug en schroef hebt gecombineerd. Maar het zit vast dus ik vermoed van wel.
Verwijderd
1,618 toevallig?berties schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:46:
[...]
[...]
eerder 1,6. Voor het glasoppervlak dus...
[...] dus wij zitten boven de 1,6
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2020 15:27 . Reden: Zo is het beter :) ]
Nee, stuk hoger, dacht 1,7/1,8, maar exact weet ik het niet meer.
Maar die 1,6 is niet voor niets een mooie natuurlijke verhouding
Als het nu goed vast zit gaat het echt niet spontaan van de muur vallen hoorNjay schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:53:
wat is jullie mening?
Ik gok dat het deze zijn: https://www.gamma.nl/asso...x40-mm-25-stuks/p/B914336
Belangrijker is hoe sterk de muur is en hoe 'strak' het gat is wat geboord is. Ik zou je niet zo'n zorgen maken
EDIT: Als het niet goed vast zit merk je dat snel genoeg, zeker bij constructies onder de 50kg. Pas daarboven moet je een beetje opletten met wat je precies doet, daaronder kunnen dingen alleen echt problemen geven als je in holle wanden enzo dingen gaat monteren.
[ Voor 10% gewijzigd door TheJVH op 06-07-2020 15:58 ]
Je kan gewoon dezelfde manier isoleren als de gevel. Je kan Miofol 125 G gebruiken voor de koude zijde, en Miofol 125 S voor de warme zijde. Tussen je warme en koude folies plaats je de isolatie. Zorg dat de banen folie elkaar een beetje overlappen en gebruik speciale tape om te voorkomen dat er vocht doorkruipt.RevellNL schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:31:
[...]
Ik ga zelf binnenkort ook aan zoiets beginnen, een geisoleerde schuur/berging achterin de tuin bouwen. Nu weet ik alleen nog niet hoe ik de aansluiting tussen dak en wand het beste kan doen, heb jij daar misschien wat tips voor / foto's van jouw oplossing?
lijkt me wel handig te weten welke "muur" .. cellenbeton/gips/stenen/beton .. en de redenatie v.d zwager in meer details .. en wat zit er in het kastje ? glaswerk en/of kostbare meuk zeg maar (niet super relevant)Njay schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:53:
wat is jullie mening?
in veel gevallen bezwijkt de kast eerder dan de schroef in de muur .. of zijn er al tekenen dat de boel schuin hangt ... als je alle bevestigingsgaten hebt gebruikt die aanwezig zijn .. zal er vaak niks aan de hand zijn ..
Tja vanalles
Ik zal het eindresultaat laten zien zodra die af isassje schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:03:
[...]
Als je had gezegd dat dit een foto van het eindresultaat was had ik je ook geloofd

Iets langer dan 2 dagen, zal het niet snel nog een keer doenvso schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:43:
@Spartex hoe lang heb je er nu over gedaan ? en waarom sloop je de badkamer gelijk mee ? (denk wel slim daar niet van ) Hoe ga je dit vlak krijgen ?? (welke tools ga je gebruiken ? )
heb je niet te grof geschut gebruikt ??? teminste zo ver ik weet heb je een zachte dekvloer en de "harde" vloer .,. wellicht had je weinig keus ?
Dekvloer ging er op zich redelijk uit, we hadden een 7KG en een 12KG breekhamer. 12KG was wel aan de zware kant, alhoewel die op sommige stukken weer ideaal was.
Vandaag hebben we de onderkant van de vloer hersteld. Vanuit de kruipruimte een plaat er tegenaan gemaakt en er betonmortel ingedaan om het weer netjes op te vullen.Aapie schreef op zondag 5 juli 2020 @ 22:53:
[...]
Mooi dat het gelukt is.. ik zie dat er een "broodjesvloer" in ligt. Zorg er wel voor dat de onderkant van de vloer hersteld wordt. Kijk voor de gein is in de kruipruimte. Dan zal je zien dat er heel wat los gekomen is van de broodjes. Even aan de onderkant van de broodjes een plaat of iets dergelijks aan brengen en bij de gaten opnieuw aanstorten met beton.
[ Voor 84% gewijzigd door Spartex op 06-07-2020 18:29 ]
Ik wil echter tussen de kepers en de balken 'iets' leggen wat dempt, zonder dat het te zacht is en de vloer gaat veren. Wat kan ik dan het beste gebruiken? Het zou idealiter maar een paar mm dik zijn. Heeft iemand tips?
Misschien die foam band welke je gebruikt bij profielen voor gipswanden?I-King schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:27:
Ik wil op de zolder een nieuwe vloer leggen. Hierbij wil ik de huidige trekbalk wegwerken voor een egale verdiepingsvloer. Deze is 45mm hoog, dus ik wil haaks op de huidige balken kepers leggen en daar OSB op vastschroeven. De vloer moet dan zwevend worden om contactgeluid waar mogelijk wat te verminderen.
Ik wil echter tussen de kepers en de balken 'iets' leggen wat dempt, zonder dat het te zacht is en de vloer gaat veren. Wat kan ik dan het beste gebruiken? Het zou idealiter maar een paar mm dik zijn. Heeft iemand tips?
Wordt dat niet erg dun als het belast wordt? Heeft het dan effect?Nicklazzz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:23:
[...]
Misschien die foam band welke je gebruikt bij profielen voor gipswanden?
Dacht zelf evt aan vilt of ondervloer van bijv laminaat, maar weet niet hoeveel dat helpt als het ingedrukt is.
Ik gok dat je verkeerd materiaal hebt gebruikt waardoor er te weinig verf wordt opgebracht.nel!s schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:30:
[Afbeelding]
edit:
Voor watergedragen acrylverf moet je speciale kwasten en/of rollers gebruiken.
Met een (blok)kwast breng je meer verf op dan met een roller. Maar ook na een paar lagen met een goeie roller zou het moeten dekken.
Ja die pluggen inderdaad , het gat is is ook met een 5mm boor geboord zoals aangegeven op de verpakking. aangezien de kast hangt aan de schroeven kan ik het begin van de plug nog netjes zien zitten is de dikkere rand en ik krijg geen beweging verder in de kastTheJVH schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:57:
[...]
Als het nu goed vast zit gaat het echt niet spontaan van de muur vallen hoor.
Ik gok dat het deze zijn: https://www.gamma.nl/asso...x40-mm-25-stuks/p/B914336
Belangrijker is hoe sterk de muur is en hoe 'strak' het gat is wat geboord is. Ik zou je niet zo'n zorgen maken.
EDIT: Als het niet goed vast zit merk je dat snel genoeg, zeker bij constructies onder de 50kg. Pas daarboven moet je een beetje opletten met wat je precies doet, daaronder kunnen dingen alleen echt problemen geven als je in holle wanden enzo dingen gaat monteren.
betonnen muur , de zaken op de plankjes in het frame zijn niet belangrijk maar hij hangt wel 40 cm boven onze hoofden daarom twijfelde ik even aan de gebruikte pluggen niet fijn om een punt daarvan op je koppie te krijgen al zal het niet zomaar ineens uit de muur vallen neem ik aanvso schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:19:
[...]
lijkt me wel handig te weten welke "muur" .. cellenbeton/gips/stenen/beton .. en de redenatie v.d zwager in meer details .. en wat zit er in het kastje ? glaswerk en/of kostbare meuk zeg maar (niet super relevant)
in veel gevallen bezwijkt de kast eerder dan de schroef in de muur .. of zijn er al tekenen dat de boel schuin hangt ... als je alle bevestigingsgaten hebt gebruikt die aanwezig zijn .. zal er vaak niks aan de hand zijn ..
[ Voor 30% gewijzigd door Njay op 07-07-2020 07:32 ]
Marktplaats voor een PIR-plaat valt me tegen, genoeg te krijgen maar per pak, en de losse stuks zijn al snel 80mm of dikker. Wat kan ik het beste gebruiken zonder enorm overschot, maar dat wel een beetje lekker isoleert? Als in RD 1,5 en hoger?
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Ik weet niet hoe groot hij is, maar misschien kun je iets met een voelermaatje. Die zijn van lekker flexibel staal, en natuurlijk in diverse diktes te koop. Alleen vaak niet zo heel breed, pakweg een centimeter.Aapie schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:14:
Ik heb vandaag een twee cilinder compressor gekocht om op te knappen. De compressor komt niet op druk max 4 bar en de afslag zou het niet doen(waarschijnlijk omdat hij niet op druk komt).
Nu heb ik het probleem gevonden, hij maakt maar druk op 1 cilinder. Ik heb de kop er afgehaald en aan 1 kant is de klep nog prima maar aan de andere kant van de kop is hij gebroken.
Heeft iemand een idee waar dit soort klepjes nog te krijgen zijn?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Heb ik ook al aan gedacht.. is nog een optie. Heb nu contact met boge, die hebben nog een complete set liggen met ventiel plaat.. wel wat duurder maar goed denk dat ik dat maar doe._ferry_ schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:29:
[...]
Ik weet niet hoe groot hij is, maar misschien kun je iets met een voelermaatje. Die zijn van lekker flexibel staal, en natuurlijk in diverse diktes te koop. Alleen vaak niet zo heel breed, pakweg een centimeter.
Ik zou iets van steenwol nemen van ca 2 cm dik om te ontkoppelen?I-King schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:41:
[...]
Wordt dat niet erg dun als het belast wordt? Heeft het dan effect?
Dacht zelf evt aan vilt of ondervloer van bijv laminaat, maar weet niet hoeveel dat helpt als het ingedrukt is.
Overigens vind ik Gira E2 ook heel netjes, alleen dan zouden we dus alle binnenwerken ook moeten vervangen.
[ Voor 16% gewijzigd door peligro2k op 07-07-2020 13:43 ]
Een drie weken geleden besteld voor de gehele benedenverdieping. Het prijsverschil met Duitsland vond ik te klein om buiten Nederland aan te schaffen. Kan natuurlijk zijn dat ik met mijn neus gekeken heb, wat vind jij een stuk goedkoper?peligro2k schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:42:
Iemand ervaring met Busch Jaeger Future Linear? Wij hebben nu standaard Busch Jaeger knoppen in ons huis maar vind die Future Linear lijn wel strak en modern. Ik zou dan ook voor de mat witte variant willen gaan. Zie dat het in Duitsland een stuk goedkoper is dan in Nederland.
Overigens vind ik Gira E2 ook heel netjes, alleen dan zouden we dus alle binnenwerken ook moeten vervangen.
Het is nog niet gemonteerd, maar dat wat ik in mijn handen heb gehad is echt erg mooi. Klasse beter dan het bouwmarktmateriaal wat er zat en wat ik eerder heb gemonteerd.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Nadeel is wel dat door het rechte uiterlijk er vrij makkelijk stof bovenop de afdekramen blijft liggen
https://www.hermeta.nl/leuninghouder-3553.html
Zitten de bevestigingsmateriaal er dan ook bij? Dat kan ik in de advertenties die ik online zie staan niet goed zien. En een hornbach, die ze ook verkoopt, heb ik niet dichtbij zitten.
Zo niet, zit in de muur vast met volgens mij stokschroeven M8? En hoe heten die moeren die daar bovenop zitten dan? Moeten dan namelijk wel in dezelfde soort gekocht worden, anders ziet het er niet uit.
Dit zijn mijn andere leuninghouders:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CPKKdBcJnDh1djTEfPOrUwDZ.jpg?f=user_large)
Wij hebben ze thuis overal. Erg blij mee, goede kwaliteit en makkelijk af te nemen met een doekje. Ik zou wel voor de hoogglans versie gaan, wij vonden de matte versie niet fijn schoon te houden. Wij hebben ze hier besteld. Niet goedkoop, wel mooi.peligro2k schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:42:
Iemand ervaring met Busch Jaeger Future Linear? Wij hebben nu standaard Busch Jaeger knoppen in ons huis maar vind die Future Linear lijn wel strak en modern. Ik zou dan ook voor de mat witte variant willen gaan. Zie dat het in Duitsland een stuk goedkoper is dan in Nederland.
Ik heb deze dimmers gekocht in plaats van de prijzige Busch Jaeger. Deze dimmer is compatibel met draaiknop. Inderdaad zonder rood lichtje, maar dat vinden we een voordeel ipv een nadeel.
[ Voor 14% gewijzigd door Alsjemenou op 07-07-2020 16:17 ]
Ik denk niet dat het bevestigingsmateriaal er standaard bij zit. Thuis hebben we overal M6 stokschroeven, volgens mij kon ik M8 niet eens vinden. Wat je zoekt zijn dopmoeren. Ik zou gewoon wat nieuwe dopmoeren halen en de oude vervangen.Goofyduck384 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:02:
Ik heb twee leuning houders nodig van (volgens mij) Hermeta:
https://www.hermeta.nl/leuninghouder-3553.html
Zitten de bevestigingsmateriaal er dan ook bij? Dat kan ik in de advertenties die ik online zie staan niet goed zien. En een hornbach, die ze ook verkoopt, heb ik niet dichtbij zitten.
Zo niet, zit in de muur vast met volgens mij stokschroeven M8? En hoe heten die moeren die daar bovenop zitten dan? Moeten dan namelijk wel in dezelfde soort gekocht worden, anders ziet het er niet uit.
Dit zijn mijn andere leuninghouders:
[Afbeelding]
Die moeren heten dopmoeren; heb je in 2 uitvoeringen; platte zoals op je foto en met bolle dop.Goofyduck384 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:02:
De opbouw van de wand van deze dakkapel is naar ik verwacht als volgt, afgaande op foto's van tijdens de bouw maar niet 100% zeker:
(binnen naar buiten): Gyproc > OSB > dampscherm > steenwol tussen regelwerk > OSB (of vergelijkbaar) > ventilatie rachels > dampopen scherm > gevelbekleding.
Nu zie ik dat bij onze buren de koelleiding direct door een (60mm) gat in de muur gaat en dat deze zowel binnen als buiten simpelweg gepurd is. Zelf lijkt het me netter om er een 60mm pvc buis doorheen te steken onder afschot en deze netjes op de schermen aan binnen en buiten zijden te laten aansluiten (voor zover mogelijk, met kit, tape of pur).
Mijn vragen over deze aanpak:
- Zou dit wellicht juist meer condensatie problemen geven? De warme lucht uit de muur kan tegen de koude PVC buis condenseren?
- Hoe zouden jullie de koelleidingen in de pvc buis afdichten, en alleen binnen of buiten, of beiden?
Pir per stuk is te koop bij o.a. Jongeneel. Daar mag je als particulier kopen. Ik zou dat gewoon doen. Heb nog heel veel 60 dik liggen, mag je zo komen halen in Dordrecht, maar das te dik voor je.FirePuma142 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:53:
De verdeler van de vloerverwarming die bij ons geplaatst gaat worden komt in de hal. De meest ideale plek is daar waar ooit een raam zat en nu een 16mm multiplex, aan de buitenkant afgewerkt met schroten. Nu heb ik nog 45mm ruimte om te isoleren, oppervlakte is krap 1,5m2.
Marktplaats voor een PIR-plaat valt me tegen, genoeg te krijgen maar per pak, en de losse stuks zijn al snel 80mm of dikker. Wat kan ik het beste gebruiken zonder enorm overschot, maar dat wel een beetje lekker isoleert? Als in RD 1,5 en hoger?
De situatie:
* Standaard garage, 3 meter breed en een meter of 6-7 lang
* Aan de linkerkant verbonden met het huis, aan de rechterkant met de garage van de buren (2^1 kap)
* Aan de voorkant witte garagedeur. De deur heb ik al een klein beetje geïsoleerd door er aan de binnenkant schuim tegenaan te zetten. Scheelt vast iets, maar het is een standaard garagedeur dus luchtdicht kun je 'm niet noemen.
* Aan de achterkant enkel steens muur met deur. In de deur zit triple beglazing (hebben we overal).
* Plat dak met daar onder deze constructie:
:strip_exif()/f/image/bLUYZl64hztGxQIqZJGMPNXn.jpg?f=fotoalbum_large)
De warmte in de zomer is het grootste probleem. Ik heb wat kratten bier in de garage staan en overweeg er een extra koelkast neer te gaan zetten, maar die ruimte wordt toch echt best wel warm. Voor de koelkast is de zolder een back-up optie.
Eigenlijk is mijn grootste vraag: zou het überhaupt zin hebben? De kans is groot dat onze kinderen over een paar jaar de garage in en uit vliegen en de deur toch niet dicht gaan doen. Aan de andere kant: als het loont en niet teveel kost wil ik er wel wat moeite in steken om het iets beter te maken dan het nu is.
Tweede vraag is: zo ja, hoe? Ik zou onder het plafond wat platen extra kunnen zetten. Ik heb ook overwogen om kiezels op de garage te gooien of misschien zelfs een sedum dak te maken. Op onze uitbouw liggen bijvoorbeeld wel witte kiezels en ik vermoed dat dat ook gedaan is om het dak minder warmte te laten opnemen.
Dus... wat zouden jullie adviseren en waarom? Oh budget is wat mij betreft niet veel meer dan een paar honderd euro aan materiaal en 1 of 2 weekendjes werk.
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/