Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste
Acties:

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Nu online
Waar heeft hij last van dan?

@mierenfokker! Netjes! Complimenten!

Revive the guild!

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 08:17

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Weet iemand hier wat er voor platen gebruikt worden om dakbeschot van te maken? Ik hoorde iets van brandvrije platen van ~0,5cm dik, die ook enigszins watervast zouden zijn. Dienen ter vervanging van de huidige asbestplaten...

En ja ik heb al nagedacht om een flinke isolatie als dakbeschot te gebruiken maar dat maakt het project nu even wat te complex gezien de tijd die de mannen die meekomen klussen hebben...

Houtvezelplaat?

[Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 25-06-2020 11:06]

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
Jelte,89 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:24:
[...]

Hoewel je gelijk hebt, hoeft het niet, want aan de binnenzijde van de rabatdelen zit een dubbele 'zaagsnede' dit om het werken, wat vooral hol/bol is op te vangen.
Doel jij dan niet op een blokhutprofiel?

ik snap niet wat je bedoelt met een dubbele zaagsnede?

Whiskey Tango Foxtrot

• Asteroid9
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07-07 20:41

Asteroid9

General Failure

2 groeven aan de binnenzijde van de plank van een paar mm diepte (op de brede non-zichtzijde zeg maar). Dat zie je wel vaker en kan inderdaad wat van de werking opvangen.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 07:56
De vorige bewoners hebben een lage plantenbak gemaakt in de voortuin van 2 lagen stapelblokken gelijmd met pur steenlijm en ligt gewoon op de zandgrond (geen fundering). Nu wil ik deze rechthoekige bak een stuk verlengen, dus ik wil een zijmuurtje slopen en van daaruit verder bouwen. Hoe kan ik het zijmuurtje het beste slopen, flinke hamer en rammen of zijn er nog handige tips die jullie uit ervaring kunnen delen?

• devino
  • Registratie: december 2005
  • Nu online

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Hier iemand nog een suggestie? In onze buitenmuur zit een vorstvrije buitenkraan, welke de vorige bewoners waarschijnlijk veel te vast hebben dichtgedraaid omdat ze het lekken niet hebben gesnapt.
Nu krijg ik de kraan totaal niet meer open.

Dit type dus.
Ik heb al geprobeerd met een (metalen) kastensleutel, maar die draaide ik daarmee kapot, de Bahco erop zorgt dat ik over de hoekjes heen glij en dus de kraan rond maak. Ook ingesprayd met wd40 achting spul en na een uurtje inwerken proberen, maar helaas.
Het probleem is dat ik niet bij de knel koppeling kan om de gehele kraan te vervangen, want in de spouw muur ziet het er zo uit.

Iemand nog suggesties?

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• spank_mojoo
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
griptang?

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 07:24
dopsleutel ?

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Jelte,89
  • Nu online
Fraggert schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:09:
[...]

Doel jij dan niet op een blokhutprofiel?

[Afbeelding]

ik snap niet wat je bedoelt met een dubbele zaagsnede?
Hier iets zichtbaar....

[Voor 10% gewijzigd door Jelte,89 op 25-06-2020 14:01]

Revive the guild!

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 07:34

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Vandaag maar even een gat in de muren en plafonds geslagen om te zien hoeveel isolatie er nu zit en hoeveel ik maximaal kan plaatsen:

Plafonds: 15cm gordingen met 4cm glaswol met papieren achterkant, ligt er gewoon los in!
- Daarbovenop zit gipsplaat(met al kant en klaar raamwerk van de oude gips platen).
- Doel om hier dan 140mm PIR aan de binnenkant te plaatsen, direct op het hout van het dak geplakt.

Zijmuren:
- 4cm EPS(Rd van 1.11 dus)
- Ik kan hier maximaal 60mm PIR kwijt, maar dan moet dit direct tegen de muur geplakt, volgens mij moet je een kleine spouw houden?
- Wil ik dikker PIR dan zit ik in de knel met de kozijnen.

Eigenlijk zou veel dikker PIR wenselijk zijn op de zijmuren, maar dan moet ik dus ook de binnenkant van de kozijn en en vensterbank vervangen. Ik weet niet of ik daar nu wel zin in heb..

Appeltaart is lekker!

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

devino schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:39:
Hier iemand nog een suggestie? In onze buitenmuur zit een vorstvrije buitenkraan, welke de vorige bewoners waarschijnlijk veel te vast hebben dichtgedraaid omdat ze het lekken niet hebben gesnapt.
[Afbeelding]
Dit type dus.
Ik heb al geprobeerd met een (metalen) kastensleutel, maar die draaide ik daarmee kapot, de Bahco erop zorgt dat ik over de hoekjes heen glij en dus de kraan rond maak. Ook ingesprayd met wd40 achting spul en na een uurtje inwerken proberen, maar helaas.
Het probleem is dat ik niet bij de knel koppeling kan om de gehele kraan te vervangen, want in de spouw muur ziet het er zo uit.
[Afbeelding]

Iemand nog suggesties?
Gleuf maken met de flex en dan losdraaien.

• Fraggert
  • Nu online
Helder, die ken ik ja. Weet nu dus ook waar 't voor is :+

Whiskey Tango Foxtrot

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:09:
Vandaag maar even een gat in de muren en plafonds geslagen om te zien hoeveel isolatie er nu zit en hoeveel ik maximaal kan plaatsen:

Plafonds: 15cm gordingen met 4cm glaswol met papieren achterkant, ligt er gewoon los in!
- Daarbovenop zit gipsplaat(met al kant en klaar raamwerk van de oude gips platen).
- Doel om hier dan 140mm PIR aan de binnenkant te plaatsen, direct op het hout van het dak geplakt.

Zijmuren:
- 4cm EPS(Rd van 1.11 dus)
- Ik kan hier maximaal 60mm PIR kwijt, maar dan moet dit direct tegen de muur geplakt, volgens mij moet je een kleine spouw houden?
- Wil ik dikker PIR dan zit ik in de knel met de kozijnen.

Eigenlijk zou veel dikker PIR wenselijk zijn op de zijmuren, maar dan moet ik dus ook de binnenkant van de kozijn en en vensterbank vervangen. Ik weet niet of ik daar nu wel zin in heb..
Goed isoleren krijg je nooit spijt van.
En het is ook goed voor de eventuele verkoop van je huis (als je tenminste de aankoopbewijzen als bewijsstukken bewaart).
EPS werd in het verleden wel vaak tegen de muur geplakt maar weet niet of PIR daar tegen kan. 1cm spouw lijkt mij daarom nooit verkeerd.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

Boudewijn

omdat het kan

[Afbeelding]
Dit type dus.
[Afbeelding]

Iemand nog suggesties?
Behuizing verwarmen zodat hij wat groter wordt? En keer een tik(je) op dat draaiend deel geven zodat hij wellicht een impuls krijgt en wat losser schiet?

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• dreamscape
  • Laatst online: 08:24
[Afbeelding]

Iemand nog suggesties?
Die knelkoppeling zit als het goed is nog verder naar binnen. Geen idee wat daar zoal zit, maar wellicht zit hij in of achter een keukenkastje?

Eigenlijk moet zo'n ding altijd bereikbaar blijven, maar in de praktijk gebeurt dat natuurlijk niet. Als bij mijn vorstvrije buitenkraan iets verkeerd gaat (dat gebeurt niet, want mijn vriendin en ik weten dat je dat ding niet zo lomp dicht moet draaien), dan moet ik in de keuken 'even' de vaatwasser demonteren om hem los te draaien.

@Boudewijn Verwarmen werkt waarschijnlijk niet zo. Waarschijnlijk zit de afsluiter van de kraan helemaal vastgedraaid en die zit binnen. Wordt met een lange as door het buiten- en binnenblad heen bediend.
Maar het kan natuurlijk geen kwaad om dat ook eens te proberen.

Een vriend van me kocht een huis en vroeg aan mij of ik hem kon helpen met zijn buitenkraan, want hoe hard hij hem ook dichtdraaide, hij bleef water lekken. Stopte wel na een paar seconden, maar hij vond het maar irritant. Ik heb hem snel uitgelegd hoe zo'n ding werkt en dat dat dus by design zo werkt. :)

[Voor 23% gewijzigd door dreamscape op 26-06-2020 09:34]

Punctuality is the politeness of kings

• LED-Maniak

LED-Maniak

nokiaan958GB schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:39:
[...]

Goed isoleren krijg je nooit spijt van.
En het is ook goed voor de eventuele verkoop van je huis (als je tenminste de aankoopbewijzen als bewijsstukken bewaart).
EPS werd in het verleden wel vaak tegen de muur geplakt maar weet niet of PIR daar tegen kan. 1cm spouw lijkt mij daarom nooit verkeerd.
Ik denk dat ik inderdaad maar voor dikker ga en dan de vensterbank ook vervangen.

Plaatsen van de PIR platen naar plafond is duidelijk:
Direct op dakbeschot plakken en dan de gipsplaten op de gordingen schroeven.

Op de muur is minder duidelijk:
Rachelwerk op de muur(hoe dik? 1cm?), dan PIR hier tegenaan lijmen en dan gipsplaten hierop bevestigen?
Ik las ergens dat je niet direct op de muur mag ivm doorslag van water. Het is een enkelsteensmuur.

[Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 26-06-2020 09:52]

Appeltaart is lekker!

• devino
  • Registratie: december 2005
  • Nu online

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

dreamscape schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:32:
[...]

Die knelkoppeling zit als het goed is nog verder naar binnen. Geen idee wat daar zoal zit, maar wellicht zit hij in of achter een keukenkastje?

Eigenlijk moet zo'n ding altijd bereikbaar blijven, maar in de praktijk gebeurt dat natuurlijk niet. Als bij mijn vorstvrije buitenkraan iets verkeerd gaat (dat gebeurt niet, want mijn vriendin en ik weten dat je dat ding niet zo lomp dicht moet draaien), dan moet ik in de keuken 'even' de vaatwasser demonteren om hem los te draaien.
Helaas, de koppeling zit echt in de muur, want de binnenkant van de muur is de garage en daar zie ik natuurlijk prima of er een koppeling zit. Dus als niets werkt kan ik altijd daar gaan hakken, maar daar had ik minder zin in.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 07-07 14:52
LED-Maniak schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:52:
[...]

Ik denk dat ik inderdaad maar voor dikker ga en dan de vensterbank ook vervangen.

Plaatsen van de PIR platen naar plafond is duidelijk:
Direct op dakbeschot plakken en dan de gipsplaten op de gordingen schroeven.

Rachelwerk op de muur(hoe dik? 1cm?), dan PIR hier tegenaan lijmen en dan gipsplaten hierop bevestigen?
Ik las ergens dat je niet direct op de muur mag ivm doorslag van water. Het is een enkelsteensmuur.
Gipsplaten op de gordingen schroeven?
Ik roep nu maar iets he, maar kan er dan geen vocht door de gordingen de platen in trekken?
Ben er niet zeker van, maar gevoelsmatig zou ik dat niet zo graag doen.

Iemand kan dit vast wel bevestigen of ontkrachten. En hopelijk ook met een beargumentatie :+

• dreamscape
  • Laatst online: 08:24
devino schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Helaas, de koppeling zit echt in de muur, want de binnenkant van de muur is de garage en daar zie ik natuurlijk prima of er een koppeling zit. Dus als niets werkt kan ik altijd daar gaan hakken, maar daar had ik minder zin in.
Ah, dan is de kraan niet alleen verkeerd gebruikt geweest, maar ook verkeerd gemonteerd. ;)

Op je foto ziet het er namelijk uit alsof de leiding ook door het binnenblad heen gaat. Maar als dat in de muur verwerkt zit, dan is dat nog een aangenaam klusje...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:26
LED-Maniak schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:52:
Gewoon bereken met de ubakus uwert tool;

Meest belangrijke is de dampwerende folie (nr 4).

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 07:59

Iemand nog suggesties?
Een inwendige torx dop er met wat geweld op slaan om los te draaien of eventueel met een speciale linksuitdraaier proberen, maar dat is allemaal weer duurder. Denk dat je het met een inwendige torx dop wel moet lukken. Kost je een paar euro voor een losse dop en bij een automaterialen handel wel op voorraad.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Krijnemans schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:12:
[...]

Gipsplaten op de gordingen schroeven?
Ik roep nu maar iets he, maar kan er dan geen vocht door de gordingen de platen in trekken?
Ben er niet zeker van, maar gevoelsmatig zou ik dat niet zo graag doen.

Iemand kan dit vast wel bevestigen of ontkrachten. En hopelijk ook met een beargumentatie :+
Gipsplaten op gordingen want tussen de gordingen zitten de PIR platen die omspoten zijn met flexibele PUR-schuim en daarna afgeplakt met aluminium tape. Heb het al redelijk vaak gezien.

Anyway, knoop weer doorgehakt en 80 m2 isolatie besteld.. 140mm en 80mm PIR.
Dan ga ik van een Rd van 1.11 naar een Rd van 3.65 muur + 6.35 dak.

Ik denk dat de energierekening wel ietsjes omlaag gaat. :+

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
devino schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Tip:
Pak een dozenboor of kernboor ipv te hakken.
Met hakken ben je nogal een tijdje aan het schipperen of je verder moet hakken en de halve muur aan het slopen. Met een dozenboor heb je in 1x een net gat. Kun je eventueel later een afdekplaatje opzetten of de kern er weer terug in plakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
LED-Maniak schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:10:
Anyway, knoop weer doorgehakt en 80 m2 isolatie besteld.
Koop ook een goed stofmasker. Ik heb zelf dit gekocht; https://www.conrad.nl/p/3...1-stuks-din-en-140-831216

Verwerken van PIR geeft een aardig stofboel.

• DynamicDreams
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 07-07 16:14
Ik ben bezig met een speelhuisje en het dak is gemaakt van OSB-platen. Welk materiaal kan ik het beste gebruiken voor de dakbedekking en hoe kan ik dit het beste vastmaken?

Het liefste heb ik iets met leislag erop. Kan ik gewoon iets als Aquaplan plakrol met leislag gebruiken? Of plakt dat niet op OSB?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• ciris
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

DynamicDreams schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:00:
Ik ben bezig met een speelhuisje en het dak is gemaakt van OSB-platen. Welk materiaal kan ik het beste gebruiken voor de dakbedekking en hoe kan ik dit het beste vastmaken?

Het liefste heb ik iets met leislag erop. Kan ik gewoon iets als Aquaplan plakrol met leislag gebruiken? Of plakt dat niet op OSB?
Dat plakt prima op OSB.

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 07-07 14:52
LED-Maniak schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Gipsplaten op gordingen want tussen de gordingen zitten de PIR platen die omspoten zijn met flexibele PUR-schuim en daarna afgeplakt met aluminium tape. Heb het al redelijk vaak gezien.

Anyway, knoop weer doorgehakt en 80 m2 isolatie besteld.. 140mm en 80mm PIR.
Dan ga ik van een Rd van 1.11 naar een Rd van 3.65 muur + 6.35 dak.

Ik denk dat de energierekening wel ietsjes omlaag gaat. :+
Ik dacht meer via het dakbeschot door de gordingen. Maar misschien is het wel doemdenken.. is ook een lange weg voor wat vocht 8)7

Je maakt dan wel nog een regelwerk of hoe? Zodat e.e.a. mooi strak ligt?

• LED-Maniak

LED-Maniak

_Arthur schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:53:
[...]

Koop ook een goed stofmasker. Ik heb zelf dit gekocht; https://www.conrad.nl/p/3...1-stuks-din-en-140-831216

Verwerken van PIR geeft een aardig stofboel.
Ik heb de 3M 7500(ook ivm. PUR dampen). Alleen verkrijgbaarheid van stoffilters is momenteel erg lastig. ;(

Appeltaart is lekker!

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Nu online

mark-k

AKA markkNL

LED-Maniak schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:07:
[...]

Ik heb de 3M 7500(ook ivm. PUR dampen). Alleen verkrijgbaarheid van stoffilters is momenteel erg lastig. ;(
Bajonetfilters zijn toch nog wel gewoon te krijgen? Niemand die daarmee loopt tegen corona.

• _Arthur
mark-k schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:17:
Bajonetfilters zijn toch nog wel gewoon te krijgen? Niemand die daarmee loopt tegen corona.
Ik denk meer een algemene verschuiving van middelen (dus mensen die eerst met een normaal ffp3 filter prima konden werken, werken nu met halfgelaatsmaskers omdat die anderen er ook niet meer zijn). Maar ook bajonetfilters zijn al maanden heel erg slecht verkrijgbaar.

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:10
Ik heb zelf (bijna) al mijn ffp3 filters aan de huisarts gegeven, dus momenteel ook alleen maar een halfgelaatstmasker om mee te klussen. Stel ik moet met het OV dan zet ik dat ding gewoon op hoor, best cofortabel.
Gelukkig heb ik nog een paar stoffilters liggen.

Though we all crumble, we will still perpetuate,
Far beyond all in which, we can participate.
We will live on in all that, which we propagate,
Destined to always be heard, as we resonate.

• LED-Maniak

LED-Maniak

mark-k schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:17:
[...]

Verkrijgbaarheid is nog steeds slecht. Wel via rs-online maar dan moet ik 20 sets kopen, iets te veel :)

[edit]
Isolatieshop belde net.. B-kwaliteit platen houdt dit keer in dat ze PIR schuim leveren waarbij het aluminium aan de binnenkant zit en kraftpapier aan de buitenkant. Er zou verder geen verschil zijn.. Nou als dat alles is.. oke..

[Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 26-06-2020 14:32]

Appeltaart is lekker!

• peligro2k
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:41
Iemand ervaring met het zelf gieten van een PU gietvloer? Heb al een beetje rondgekeken en bijvoorbeeld decochip.nl komt er goed uit. Heb ze ook even telefonisch gesproken en werd wonderbaarlijk voor een technische vraag teruggebeld (vind ik een soort wonder in deze drukke Corona klustijden). Ik betaal dan ongeveer 35 euro per vierkante meter. Het enige wat ik qua voorbereiding moet doen is de voegen van mijn in beton gezette plavuizen dichtsmeren.

De enige grote nadelen die ik zie is dat het volgens mij redelijk makkelijk beschadigd door zand of harde voorwerpen, en dat we twee verdiepingen moeten leeg halen.

• Spartex
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 08:06
TheGhostInc schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:34:
[...]

Als je het over muren/vloeren hebt -> sleuvenfrees kopen (bv. FERM WSM1008, wel een 150mm variant ivm diepte). Tijd klinkt wel realistisch. Zeker als je ook een dozenboor koopt. Zelf gaan kappen op een stopcontact of schakelaar is een drama, dan ben je zo een paar uur verder.
Houd rekening dat de sleuven ook droogtijd hebben. Zo snel mogelijk al je buiswerk fixeren en de diepste gaten vullen en elektra buizen meteen voorzien van alle bedrading, afmonteren doe je dan eventueel later.
Bedankt voor het eerdere advies! Op dit moment ben ik concreet aan het rondkijken om goed gereedschap te huren/aan te schaffen, om zo volgende week zo efficiënt mogelijk sleuven te frezen (in betonnen muren). Bovenstaande sleuvenfrees werkt dus goed? Ik las in enkele reviews namelijk dat het zijwaarts frezen lastig gaat, ervaringen?

Mocht iemand anders een goede link hebben naar goed gereedschap om voor de elektra in betonnen muren sleuven te frezen hoor ik het graag. Koop of huur, sta voor beide opties open. Het zal mijn eerste verbouwing worden dus ik heb totaal geen idee wat ik hiervoor zou moeten aanschaffen. Ondertussen meerdere adviezen gekregen, de één adviseert een slijper en de ander een echte sleuvenfrees..

Tot slot, iemand nog een goed advies voor een goede dozenboor geschikt voor betonnen muren? En wat te doen met het stof wat vrij gaat komen, voldoet een bouwstofzuiger in dit geval?

@MikeyMan Jij toevallig ervaring met sleuven frezen en dozenboren voor betonmuren? O-)

[Voor 19% gewijzigd door Spartex op 28-06-2020 00:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

peligro2k schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:32:
Iemand ervaring met het zelf gieten van een PU gietvloer? Heb al een beetje rondgekeken en bijvoorbeeld decochip.nl komt er goed uit. Heb ze ook even telefonisch gesproken en werd wonderbaarlijk voor een technische vraag teruggebeld (vind ik een soort wonder in deze drukke Corona klustijden). Ik betaal dan ongeveer 35 euro per vierkante meter. Het enige wat ik qua voorbereiding moet doen is de voegen van mijn in beton gezette plavuizen dichtsmeren.

De enige grote nadelen die ik zie is dat het volgens mij redelijk makkelijk beschadigd door zand of harde voorwerpen, en dat we twee verdiepingen moeten leeg halen.
Het schijnt dat je beschadigingen met PU inderdaad heel snel ziet.

Daarom heb ik net een epoxy vloer aangeschaft met PU coating. Is harder en kan je makkelijk achteraf nog eens overheen smeren.

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 08:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Spartex ja zat, maar ik doe alles met de slijptol ;)

Sleuven frees wel beter ivm afzuiging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Supreme
  • Laatst online: 08:27
Ik wil in een nieuwbouwwoning een wand maken op zolder, echter moet ik dan door de bekende groene platen heen schroeven om het regelwerk te bevestigen.

Kan dit zomaar? of boor ik dan door dampremmende folie en gaat mijn dak kapot?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• opcxtreme
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 07-07 18:58
Spartex schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:57:
[...]

Bedankt voor het eerdere advies! Op dit moment ben ik concreet aan het rondkijken om goed gereedschap te huren/aan te schaffen, om zo volgende week zo efficiënt mogelijk sleuven te frezen (in betonnen muren). Bovenstaande sleuvenfrees werkt dus goed? Ik las in enkele reviews namelijk dat het zijwaarts frezen lastig gaat, ervaringen?

Mocht iemand anders een goede link hebben naar goed gereedschap om voor de elektra in betonnen muren sleuven te frezen hoor ik het graag. Koop of huur, sta voor beide opties open. Het zal mijn eerste verbouwing worden dus ik heb totaal geen idee wat ik hiervoor zou moeten aanschaffen. Ondertussen meerdere adviezen gekregen, de één adviseert een slijper en de ander een echte sleuvenfrees..

Tot slot, iemand nog een goed advies voor een goede dozenboor geschikt voor betonnen muren? En wat te doen met het stof wat vrij gaat komen, voldoet een bouwstofzuiger in dit geval?

@MikeyMan Jij toevallig ervaring met sleuven frezen en dozenboren voor betonmuren? O-)
Houdt rekening met de diepte die je frees kan.
Ik heb er 1 die 3cm diep kan. Das prima voor electra buizen, maar afvoeren voor een wastafel lukt er dus niet mee.

Qua gatenboor/dozenboor. Neem er met diamantjes op de zaagrand. De boor absoluut niet op kloppen zetten! Dan moet dat ok wel goedkomen.

Ik heb mijn muurfrees bij de lidlshop besteld voor 70€.
Daar heb ik door het hele huis de electra mee vervangen. En nog extra leidingen ingefreest.

Afvoeren heb ik met een gatenboor gedaan en daarna uitgekapt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Als ik een radiator koop, zeg deze:
https://afium.nl/verwarmi...-h500-b800-1492-watt.html

Kan ik deze dan omdraaien?

Ik heb de water aanvoer rechts uit de muur komen, maar de thermostaatkraan moet linksboven. De interne stijgbuis in de radiator gaat naar rechtsboven.

Veel sites die radiatoren verkopen maar bij geen van hen kom ik duidelijke plaatjes tegen..

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Nu online

mark-k

AKA markkNL

LED-Maniak schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:23:
Als ik een radiator koop, zeg deze:
https://afium.nl/verwarmi...-h500-b800-1492-watt.html

Kan ik deze dan omdraaien?

Ik heb de water aanvoer rechts uit de muur komen, maar de thermostaatkraan moet linksboven. De interne stijgbuis in de radiator gaat naar rechtsboven.

Veel sites die radiatoren verkopen maar bij geen van hen kom ik duidelijke plaatjes tegen..
Misschien even de verkoper een berichtje sturen? Wij kunnen niet zien wat er aan de achterkant zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Net met ze gechat, maar krijg wat vreemde reacties..

Op klusforums lees ik dat er zowel links als rechts bestaat voor interne stijgbuizen maar kom dit nergens tegen in de shops 8)7

[edit]
De radiator heeft achter beugels, maar in de summiere handleiding zie ik dat je ook J-beugels kan gebruiken.
Interpreteer ik dit juist dat je de radiator daardoor ook kan omdraaien, aansluiten met J-beugels en vervolgens de panelen er voor?

[Voor 41% gewijzigd door LED-Maniak op 28-06-2020 14:17]

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spartex
opcxtreme schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:58:
[...]
Houdt rekening met de diepte die je frees kan.
Ik heb er 1 die 3cm diep kan. Das prima voor electra buizen, maar afvoeren voor een wastafel lukt er dus niet mee.

Qua gatenboor/dozenboor. Neem er met diamantjes op de zaagrand. De boor absoluut niet op kloppen zetten! Dan moet dat ok wel goedkomen.

Ik heb mijn muurfrees bij de lidlshop besteld voor 70€.
Daar heb ik door het hele huis de electra mee vervangen. En nog extra leidingen ingefreest.

Afvoeren heb ik met een gatenboor gedaan en daarna uitgekapt.
Hoelang was je bezig om de sleuven aan te brengen? Ik twijfel zelf een beetje om een muursleuvenzaag te huren via https://www.boels.nl/hure...n-slijpen/muursleuvenzaag, alleen kost dat inclusief stofzuiger al snel €80-90,- euro per dag. Dan zou ik bijna net zo makkelijk zelf een muursleuvenzaag kunnen aanschaffen: https://www.bol.com/nl/p/...4/#product_specifications.

Sleuvenzaag zal voornamelijk gebruikt worden voor de elektra, loodgieter zorgt zelf voor het frezen van de leidingen enzovoort.

PS: Ik ben ook op zoek naar stofkapjes (verwijderen dekvloer + sleuven etc), ik kom uit op: https://www.toolstation.n...r-met-ventiel-8312/p65347 & https://www.toolstation.nl/3m-halfgelaatsmasker-6000/p97026. Zijn die grote maskers echt nodig of voldoen de kleinere maskers ook gewoon - FFP1 of FFP3 voor de bovenstaande werkzaamheden?

[Voor 12% gewijzigd door Spartex op 28-06-2020 15:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• opcxtreme
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 07-07 18:58
@Spartex ben alles bij elkaar een paar dagen bezig geweest.
Denk een dag per verdieping ongeveer.
Zet een lijn uit en volg die. Dan is het zo gepiept.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
Supreme schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:57:
Ik wil in een nieuwbouwwoning een wand maken op zolder, echter moet ik dan door de bekende groene platen heen schroeven om het regelwerk te bevestigen.

Kan dit zomaar? of boor ik dan door dampremmende folie en gaat mijn dak kapot?
metaal is nogal dampdicht (understatement), dus een metalen schroef mag je door een folie heen schroeven. Pas als je er overal schroeven indraait en weer uitdraait gaat het mis omdat je dan gaten in het folie hebt die open zijn. Enkele schroeven die er structureel in blijven zitten is geen probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 06:42
LED-Maniak schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:50:
Net met ze gechat, maar krijg wat vreemde reacties..

Op klusforums lees ik dat er zowel links als rechts bestaat voor interne stijgbuizen maar kom dit nergens tegen in de shops 8)7

[edit]
De radiator heeft achter beugels, maar in de summiere handleiding zie ik dat je ook J-beugels kan gebruiken.
Interpreteer ik dit juist dat je de radiator daardoor ook kan omdraaien, aansluiten met J-beugels en vervolgens de panelen er voor?
Je kunt de radiator niet omdraaien, de voorkant blijft de voorkant. Maar je kunt het wel links. rechts of in het midden aansluiten,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Paul Hewson schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:07:
[...]

Je kunt de radiator niet omdraaien, de voorkant blijft de voorkant. Maar je kunt het wel links. rechts of in het midden aansluiten,
Het probleem is dat dit alleen kan als ik de buizen al zo hebt liggen of er buizen omheen ga klussen.

De (flexibele) buizen komen van rechts uit de muur, maar omwille van de ruimte moet de radiatorkraan links van de radiator. Ik kan dit natuurlijk oplossen door de wateraanvoer helemaal door te trekken naar de linkerkant van de radiator, maar dit is niet fraai. Want bij veel radiatoren zit er intern al een buis die omhoog gaat, maar die gaat dus naar rechts(radiatoren met 6 of 8 aansluitingen).

Met J-klemmen lijk je de radiator wel om te kunnen draaien, allen dan zitten er nog strips op de radiator gelast. Er gaat uiteindelijk nog een stalen afdekplaat voor, dus de vraag is of dat dan gaat passen.

[Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 28-06-2020 17:17]

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +20Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De trap in ons nieuwe huis was voorzien van hardhouten treden. De onderste gebleekt door de zon. Maar de rest was donker en niet passend bij de vloer.

Dus eiken planken gekocht en aan de slag gegaan:

Eerste 2 zitten er op als test, de rest staat klaar om geschuurd te worden:

Nu nog de juiste afwerking kiezen, heb wel wat producten gevonden op de site van Trae Lyx, maar het lijkt allemaal zo op elkaar, dus ik wacht hun advies even af :P En wat noesten opvullen met Knottec ofzo. Want er zitten redelijk wat "rustieke" delen bij om het zo maar te zeggen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• peligro2k
  • Laatst online: 22:41
_ferry_ schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:31:
De trap in ons nieuwe huis was voorzien van hardhouten treden. De onderste gebleekt door de zon. Maar de rest was donker en niet passend bij de vloer.

Dus eiken planken gekocht en aan de slag gegaan:
[Afbeelding][Afbeelding]

Eerste 2 zitten er op als test, de rest staat klaar om geschuurd te worden:[Afbeelding]

Nu nog de juiste afwerking kiezen, heb wel wat producten gevonden op de site van Trae Lyx, maar het lijkt allemaal zo op elkaar, dus ik wacht hun advies even af :P En wat noesten opvullen met Knottec ofzo. Want er zitten redelijk wat "rustieke" delen bij om het zo maar te zeggen.
Netjes! Vind zelf de ultramatte Skylt erg mooi op eiken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: april 2010
  • Nu online
peligro2k schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:32:

Wij wilden het eerst ook zelf doen, maar ik zou het ten zeerste afraden. Vrienden van ons hebben dat gedaan en zitten met de volgende problemen:

- materiaal van gietvloer was niet compatibel met de dekvloer. Door chemische reactie laat een gedeelte lost waardoor blaasjes ontstaan. In de blaasjes hoopt vocht op door de vloerverwarming/vloerverkoeling en/of normale werking door temperatuurverschillen
- randen van de vloeren waar scheuren onstaan door warmtewerking
- putjes in de vloer die niet meer mooi dichtgaan
- verschillen in kleur, terwijl ze voor een egale kleur hebben gekozen. Normaal gieten ze namelijk met 3 tot 5 personen omdat de droogtijd soms erg kort is en ze overal een gelijke afwerking willen.
- stof in de lagen omdat ze niet de juiste maatregelen hebben genomen om het stofvrij te houden

Het lijkt alsof je een goede deal hebt, maar het gieten van een PU vloer is echt een vak apart. Wij hebben het uiteindelijk laten doen en zijn zeer tevreden met het resultaat. Ja het is pokke duur, maar de kwaliteit is van een andere wereld. De vloer bestaat bij ons uit 5 lagen, waaronder een epoxy laag voor de stevigheid.

P.S. Hoewel ik tevreden ben met het design van onze gietvloer, zou ik het niet opnieuw doen. Je ziet er eenmaal veel meer op en het is gewoon niet zo krasbestendig als bijv PVC.

[Voor 9% gewijzigd door Alsjemenou op 28-06-2020 22:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 07:38
Alsjemenou schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:16:
[...]
P.S. Hoewel ik tevreden ben met het design van onze gietvloer, zou ik het niet opnieuw doen. Je ziet er eenmaal veel meer op en het is gewoon niet zo krasbestendig als bijv PVC.
PVC is niet echt krasbestendig. Korreltje zand onder een stukje vilt van de stoel en de krassen trekken zo in de toplaag.. Hebben donker PVC hier, blanke toplaag, krijg je witte krassen in de vloer, dat raad ik iedereen af.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 04-07 16:16
(het ging hier om een kapot geroeste schroef waarvan het restant nog in de plug onder het tegelwerk van de douche bleef zitten - ik kreeg de schroef er niet uit getrokken)
jsiegmund schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:08:
[...]

Misschien proberen om met een klein boortje via het bestaande gat rondom materiaal (voornamelijk de plug) weg te halen? Beetje monnikenwerk waarschijnlijk, maar wanneer je het houvast rondom de schroef kunt weghalen kun je die er daarna met een spitse pincet oid wel uit vissen. Maar wellicht zijn er betere methoden, ben ook wel benieuwd :)
Dit was de juiste tip. Ik heb mijn kleinste steenboortje opgezocht en ben er omheen gaatjes gaan boren. Heel voorzichtig, om het bestaande gat in de tegel niet teveel uit te boren. Het viel niet mee. Na een tijdje prutsen kon ik het boortje 2 cm diep onder de tegel draaiend om de schroef heen helemaal rond krijgen en nog wilde hij er niet uit. Nog bijna een centimeter dieper, toen zat er genoeg beweging in. Nog steeds flink moeten poeren en trekken met een punttang, met een pincet was het niet gelukt. Het gat is netjes dicht, achter de nieuwe douchestang zie je er bijna niets meer van. Bedankt voor het meedenken d:)b

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DynamicDreams
Hoe kan ik ramen maken, zoals aan de zijkant (zie het voorbeeld), die open en dicht kunnen?

Voorbeeld:

Het huisje zelf is gemaakt van douglas. Ik ben bang dat als ik smalle stroken maken van het douglas, dat dat helemaal krom gaat trekken en dat niet gaat werken voor een raampje? Iemand goede tips?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 08:22
Mijn ervaring met douglas is ook dat het behoorlijk werkt en krom trekt. Van hardhout een raampje maken wat in je huidige ramen valt. Zo te zien heb je genoeg vlees en kan je wel scharnieren bevestigen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jelte,89
  • Nu online
Kan in principe wel, maar dan zou ik het glas vervangen voor plexiglas,

Revive the guild!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou uberhaupt geen (plexi) glas in zo'n speelhuisje zetten. Gaat alleen maar extra klapperen in de wind. Zou er sowieso wel iets opzetten waarmee het raam dichtgehouden kan worden (windhaakje aan de binnenkant ofzo).
Verder lijkt het me prima om er gewoon hardhouten gegronde glaslatten voor te gebruiken. Evt aflakken maar dat houdt het wel voldoende jaren tot de kids er op uitgekeken zijn lijkt me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DynamicDreams
The Eagle schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:04:
Ik zou uberhaupt geen (plexi) glas in zo'n speelhuisje zetten. Gaat alleen maar extra klapperen in de wind. Zou er sowieso wel iets opzetten waarmee het raam dichtgehouden kan worden (windhaakje aan de binnenkant ofzo).
Verder lijkt het me prima om er gewoon hardhouten gegronde glaslatten voor te gebruiken. Evt aflakken maar dat houdt het wel voldoende jaren tot de kids er op uitgekeken zijn lijkt me :)
Glas of plexiglas is sowieso niet de bedoeling, het blijft gewoon open. Het is meer voor de show. Ik zal eens gaan kijken naar de hardhouten gegronde glaslatten.

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 08:05
Een vraag met hoop van slagen. Ik kan namelijk niet bij deze kraan op het moment daar hij in Duitsland zit. Ik wil echter wel weten welke maat deze heeft om een tuinslang aan te koppelen d.m.v verloopnippel. Iemand een idee met welke nippels ik het meeste kans maak?

• Maarce
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07-07 17:05
Boinkie schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:37:
Een vraag met hoop van slagen. Ik kan namelijk niet bij deze kraan op het moment daar hij in Duitsland zit. Ik wil echter wel weten welke maat deze heeft om een tuinslang aan te koppelen d.m.v verloopnippel. Iemand een idee met welke nippels ik het meeste kans maak?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De meeste doucheslangen zijn 1/2", en daar heeft Gardena iig gewoon aansluitingen voor.

• Spartex
Iemand goed advies om makkelijk spaanplaat (gelijmd) van een zand-cement dekvloer af te krijgen?

• PRoeske
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 07-07 14:54
Spartex schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:19:
Iemand goed advies om makkelijk spaanplaat (gelijmd) van een zand-cement dekvloer af te krijgen?
Het antwoord op deze vraag hangt van een paar variabelen af:
- Hoe groot is het stuk spaanplaat?
- Moet het spaanplaat intact blijven?
- Moet de dekvloer intact blijven, of kan die bijgewerkt worden?
- Op wat voor manier is het spaanplaat verlijmd?

• Spartex
PRoeske schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:55:
[...]

Het antwoord op deze vraag hangt van een paar variabelen af:
- Hoe groot is het stuk spaanplaat?
- Moet het spaanplaat intact blijven?
- Moet de dekvloer intact blijven, of kan die bijgewerkt worden?
- Op wat voor manier is het spaanplaat verlijmd?
Spaanplaat zit onder het gehele parket (wat eruit gaat)

Spaanplaat hoeft niet intact te blijven, de gehele dekvloer gaat eruit met een breekhamer. Vloerverwarming erin en dan wordt er een nieuwe dekvloer gestort. Ik vermoed dat hij met watervaste lijn is gelijmd.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kipfel
  • Laatst online: 07-07 16:18
Spartex schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:37:
[...]

[Afbeelding]

Spaanplaat hoeft niet intact te blijven, de gehele dekvloer gaat eruit met een breekhamer. Vloerverwarming erin en dan wordt er een nieuwe dekvloer gestort. Ik vermoed dat hij met watervaste lijn is gelijmd.
Gewoon weghakken tegelijk met de dekvloer?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DasNieNix
  • Laatst online: 08:22
Als de hele dekvloer eruit gaat hoef je je toch niet af te vragen hoe het verlijmd zit; zoals hierboven gemeld alles eruit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 07-07 14:54
[...]

[Afbeelding]

Ik ga hier ook mee met de reacties van @kipfel en @DasNieNix . Gewoon met de dekvloer mee wegbreken.

• Felyrion
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 07-07 19:08

Felyrion

goodgoan!

Ligt eraan hoeveel en hoe vast, maar anders kun je nog overwegen een stripper te huren (nee, niet zo'n stripper) bij Boels of iets dergelijks.

Bijvoorbeeld
https://www.boels.nl/hure...atie/tapijtstripper-zwaar

of een breekhamer met zo'n brede beitel op een trolley:
https://www.boels.nl/hure...ley-voor-breekhamer-18-kg

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +12Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 08:30
Vanaf afgelopen vrijdag had ik vakantie, en liep al langer met het idee in m'n hoofd om de schuur indeling wat aan te pakken. Helaas geen vooraf foto, maar stond een oud keuken blok en wat random keuken kastjes in, en van die goedkope blikken/stalen stellingen. Dus vrijdag maar ff wat hout gehaald.

Uur later nog meer gehaald, planning was weer gewijzigd. Na een uur of wat zagen en schroeven had ik dit staan.

Uiteindelijk de oude keukenkast scharnieren gebruikt, en 2 platen die ik over had, en dit is het eindresultaat.

Veel meer opberg en vloer ruimte nu, ik is dikke blij! *O*

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | RoG R280 Platinum 3GB | 12GB DDR3 | Windows 10.1 |

Acties:
  • +21Henk 'm!

• bolleh
  • Laatst online: 20:52
Na allerlei mooie projecten hier gezien te hebben ben ik zelf ook eens aan de slag gegaan om zelf van hout een onderstel te maken voor de door mij bestelde pizza oven. De oven zelf is metaal en weegt helemaal niet veel, maar ik wilde wel een onderstel maken dat er goed uit ziet en dus ben ik voor stevigheid gegaan.

Het uitgangspunt was alles van Douglas hout dmv halfhout verbindingen in elkaar te zetten zonder schroef of lijm. Ik had slechts 1 keer eerder een aantal halfhout verbindingen gemaakt met vurenhout dus ik moest voor elk onderdeel goed nadenken hoe ik dat zou doen met de beperkte gereedschap tot mijn beschikking.

De handelingen die ik vaker moest herhalen waren op het eind een stuk netter en beter dan in het begin, maar al doende leert men. Uiteindelijk was het niet zo strak als ik had gehoopt en wiebelde het geheel een stuk meer dan ik wilde. Maar eenmaal in de paalhouders geschoven zorgde ervoor dat het geheel wat onder spanning lijkt te staan en nu dus echt superstevig aanvoelt :*)

Ik wil op de onderste dwarsbalken nog een aantal liggers maken waar het haardhout kan komen te liggen, en aan de rechterkant zit bovenin een tweede dwarsbalk waarop ik een verwijderbaar zijtafeltje wil kunnen plaatsen waarop ik de pizza straks kan klaarmaken, daar heb ik toevallig nog een stuk aanrechtblad voor wat qua afmetingen prima past. Maar ik ben al best blij met het resultaat tot nu toe :D

Gebruikt gereedschap: Kapzaag, accuboormachine, rechte vijl, hamer en beitel

• Night-Reveller
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 07-07 17:14
Mijn vrouw wil graag tuinieren op ons balkon en dacht 2 speciekuipen op elkaar te zetten (de onderste op z'n kop), als goedkope effectieve manier.

Ik denk dat het efficiënter moet kunnen, want er is ongeveer 1 bij 1 meter aan ruimte en een speciekuip benut dat niet optimaal.

Zelf dacht ik aan een custom-made bak van weerbestendig hout, maar dat is véél duurder. Het moet ca 40 cm diep worden, dus bedbakken van de IKEA zijn te ondiep. Heeft iemand andere ideeën dat goedkoop te maken is en die ruimte wel goed benut?

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Night-Reveller schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:44:
Mijn vrouw wil graag tuinieren op ons balkon en dacht 2 speciekuipen op elkaar te zetten (de onderste op z'n kop), als goedkope effectieve manier.

Ik denk dat het efficiënter moet kunnen, want er is ongeveer 1 bij 1 meter aan ruimte en een speciekuip benut dat niet optimaal.

Zelf dacht ik aan een custom-made bak van weerbestendig hout, maar dat is véél duurder. Het moet ca 40 cm diep worden, dus bedbakken van de IKEA zijn te ondiep. Heeft iemand andere ideeën dat goedkoop te maken is en die ruimte wel goed benut?
ik zou vurenhout pakken, bank maken en daarop plasticbakken (deze kan je ook met latjes ertegen aan schroeven / montage kit oid ) kan je alle kanten op ..
onder de bank ruimte voor je "tuinier stuff" .. verf het vurenhout, 3 tot 5 jaar moet je zeker wel lukken kwa stevigheid.. zeker als je de onderkant niet direct op beton zet maar "plastic voetjes' tussen hout en de vloer maakt .. reken op 2 cm water oid op je balkon ..

ben je tuinieren zat of wil je het anders .. kan je de bank gewoon benutten.

Kijk overgens hier Het grote tuinen, balkons en plantentopic wellicht staan er voorbeelden die jij wel leuk vind

[Voor 7% gewijzigd door vso op 30-06-2020 20:05]

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Vraagje voor iedereen die verstand heeft van stuccen. Binnenkort moet ik een zolder aftimmeren met gipsplaat. Dat heb ik wel vaker gedaan en ik ben dan gewend dat er daarna een stucadoor komt die eerst alle naden afplakt met kimband gaasband en vuller om vervolgens alles af te gipsen. Nu zegt de specifieke stucadoor die straks deze zolder moet komen stuccen dat kimband nergens voor nodig is en dat hij alles gewoon in een keer af kan smeren. Klopt dit?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 06:57

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Kimband? Bedoel je geen gaasband? Eea hangt af van wat voor gipsplaten je hebt, platen met AK rand zou ik gaasband op doen en dan volsmeren. Bijeen ronde kant zou ik de platen met een naad plaatsen zodat die goed vol zit (of stucplaten nemen als je het toch in z'n geheel laat stuccen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• s138
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
Harrie_ schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:55:
Vraagje voor iedereen die verstand heeft van stuccen. Binnenkort moet ik een zolder aftimmeren met gipsplaat. Dat heb ik wel vaker gedaan en ik ben dan gewend dat er daarna een stucadoor komt die eerst alle naden afplakt met kimband en vuller om vervolgens alles af te gipsen. Nu zegt de specifieke stucadoor die straks deze zolder moet komen stuccen dat kimband nergens voor nodig is en dat hij alles gewoon in een keer af kan smeren. Klopt dit?
Alleen als je stucplaten gebruikt en ze met een kier ertussen monteert dan hoeft er geen gaas op. Maar als je ze stotend monteert of AK platen gebruikt dan zou ik zeker gaas gebruiken. Het is ook max een half uur werk om een hele zolder van gaas te voorzien.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

@deWit en @s138 bedankt voor de antwoorden. Is het dan ook een optie om het niet te stuccen, RK platen te pakken en zelf de naden vol te smeren?

• deWit

deWit

Zeker voor een zolder is dat mijn inziens prima, gaat er nog iets overheen van behang? Afsmeren en ff schuren is prima.

Edit: niet goed gelezen, met RK zou ik dat niet doe, met AK wel.

[Voor 22% gewijzigd door deWit op 30-06-2020 21:16]

• s138
  • Nu online
Harrie_ schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:09:
@deWit en @s138 bedankt voor de antwoorden. Is het dan ook een optie om het niet te stuccen, RK platen te pakken en zelf de naden vol te smeren?
Als je RK platen wil gebruiken zal je ze moeten kitten. Naden van AK platen dichtzetten is overigens best makkelijk.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

s138 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:14:
[...]

Als je RK platen wil gebruiken zal je ze moeten kitten. Naden van AK platen dichtzetten is overigens best makkelijk.
Dus kortsamengevat:
AK platen zetten (strak tegen elkaar of met een kier?), daarna volsmeren met gipsplaatvuller? En daarna glasvezelbehang erop?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• s138
  • Nu online
Harrie_ schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:09:
[...]

Dus kortsamengevat:
AK platen zetten (strak tegen elkaar of met een kier?), daarna volsmeren met gipsplaatvuller? En daarna glasvezelbehang erop?
Platen strak tegen elkaar, gaas erin, volsmeren, nog een keer volsmeren, schuren en dan kan je behangen.

• Nathaniel
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:45
Kaasplank schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:58:
[Afbeelding]
Paar luchtzakjes her en der maar waterdicht zal het wel zijn. Nu de boei er nog aan en de trim er op

Viel nog niet mee dat lijmen op zaterdag nadat er vrijdag 2 meibomen geplaatst werden. Had me een mega kater en liep direct achter omdat ik vrijdag de spotjes al wou plaatsen. Dat werd dus zaterdagochtend terwijl ik tuntelig op een trapje stond 🙈
Dit ziet er verrekte netjes uit. Plak je dit er gewoon op ofwat? Kan ik dit gewoon over mijn dakbedekking heen leggen?

• JtjeWtje
  • Laatst online: 06-07 17:10
[...]

[Afbeelding]

Koevoet eronder en wrikken maar.

• Spartex
Bedankt voor alle adviezen, aankomende donderdag halen we het spaanplaat eruit met de trolley+breekhamer (18kg). Tegelijk met de dekvloer hopen we met een dag of 3 klaar te zijn.

Koevoet hebben we geprobeerd maar dat is een hels karwei, overbodig ook zoals aangegeven, omdat de dekvloer er toch uit gaat. Geluk bij een ongeluk want als we de dekvloer er niet uit wilden halen had het behoorlijk wat tijd en energie gekost.

[Voor 40% gewijzigd door Spartex op 30-06-2020 23:52]

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:08
Possible schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:29:
Ik heb afgelopen jaar mijn garage dak laten isoleren met 80mm PIR platen. Meteen ook nieuwe dakbedekking erop zodat ik weer vooruit kan gaan. Merk nu al in de garage dat het een stuk koeler is.

Nu wil ik tijdelijk onze stalen garage kanteldeur gaan isoleren (volgend jaar nemen we openslaande deuren ipv budget)

Nu wou ik for the time being hier van die 30 mm piepschuim platen tegen aan plakken. (Rd 0,85 ik weet het) maar alles is beter dan niets (pal op het oosten)

Nu is mijn vraag: Wat voor montage kit kan ik hier het beste voor gebruiken?
Iemand ? :+

Daarnaast nog een vraag: We krijgen een nieuwe keuken waar de afzuigkap weg gaat. Er zit dus een gat in de muur wat dicht moet. kan ik deze gewoon dicht purren en de stuccadoor hier gewoon over laten stuccen? Ik weet dat het namelijk mogelijk is met pur schuim.

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• deWit

deWit

PUR kun je overheen stuccen maar het is niet ideaal; daarnaast, als je ooit iets wil opgangen dan eindig je met PUR+Stuc met een bende. Beter is gewoon er een steen in schuiven met wat metselspecie.

Wil je toch met PUR aan de gang zou ik een stuk gasbeton nemen op ongeveer de juiste maat en de rand dichtpurren.

• Fraggert
  • Nu online
ik zou dat gewoon doen met een paar dotten/strepen montagekit ofzo, ff op de tube checken of die geschikt is voor piepschuim en plakken maar, niks mis mee toch?

Whiskey Tango Foxtrot

• Fraggert
  • Nu online
Possible schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:02:
[...]

Daarnaast nog een vraag: We krijgen een nieuwe keuken waar de afzuigkap weg gaat. Er zit dus een gat in de muur wat dicht moet. kan ik deze gewoon dicht purren en de stuccadoor hier gewoon over laten stuccen? Ik weet dat het namelijk mogelijk is met pur schuim.
precies wat @deWit zegt, stuk blok pakken en dat erin verlijmen.

PUR kan, maar misschien is montageschuim een wat makkelijker hanteerbaar alternatief, dat expandeert gewoon een stuk minder en kun je wat makkelijker mee werken, is mijn ervaring in elk geval.

Whiskey Tango Foxtrot

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:08
Oke thanks! Dan haal ik ff zon gas beton blok en zal ik die ff op maat zagen. Ik zal dan wel nog een deel gaan purren voor isolatie.

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• LED-Maniak

LED-Maniak

Gisteren 80m2 140mm PIR binnen gekregen. Wat een gedoe om 2.5x1.2 meter platen te verwerken zeg. Daar heb ik mij even op verkeken. :)

Isoleren gaat voortvarend gelukkig alleen zit ik met het volgende probleem:

Hoe kan ik het beste een radiator monteren na het isoleren?
Met hollewand pluggen direct in het gips ophangen? Gipsplaat zit vast gelijmd met PUR aan de PIR plaat.

Of toch bij het rachelwerk een extra multiplex plaat monteren en dan een schroef dwars door gips+PIR+multiplex die de radiator vasthoudt?

Door een dakraam heb ik geen ruimte om nog een frame voor het pir te plaatsen. Ik dacht eerst aan multiplex plaat, maar in een badkamer is dat ook geen goed idee.

[Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 01-07-2020 09:40]

Appeltaart is lekker!

• Spartex
Volgende klus biedt zich aan, convectorput dichtmaken:

Afmetingen: 290 bij 30 cm, 55 cm diep.

Iemand ervaring met het dichtstorten van deze putten of die kan meedenken? Is het nodig om een bekisting te maken/plaat aan de onderkant? Of kunnen we gewoon opvullen met Tempexblokken?

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 07:02
Mijn convectorput is een houten bak in de vloer. Dus die zou ik niet dichtstorten. Dan dondert'ie naar beneden (in mijn geval de kelder in).

Als ik hem dicht zou willen hebben, zou ik er gewoon een plaat overheen leggen, denk ik. Radiator eruit, leidingen afsluiten, bak weghalen en een stevige plaat erover, met wat isolatie eronder.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deWit

deWit

Als het een betonnen bak is in een betonnen vloer zou ik hem volstapelen met EPS100 en dan ~10-12 cm beton eroverheen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
ben al eventjes bezig om voor mijn vader een tv meubel te maken.

Had bij de houthandel in arnhem anigre gekocht, gewoon omdat de kleur me beviel en het me de mogelijkheid geeft om verschillende soorten hout te leren kennen.

Hier hoe ik met een beetje gekunstel de panelen verlijm. De panelen zijn uitgelijnd met lamello's (gekope einhell machine, maar werkt aardig).

het wordt een kast van ~1500x500x500 in 3 secties ingedeeld. dus ik heb 2 lange panelen gemaakt van 1500x50 en 4 kleine panelen van 500x500. links en rechts komt deurtjes en in het midden komen 2 lades.

Omdat ik een nieuwe (2ehands) freestafel had gekocht, wou ik eens proberen om daarmee een boxjoint te maken.
Even op een restant stukje geoefend en het resultaat mag er wezen, de plankjes waren bij voorbaat al niet helemaal haaks en recht, maar de pasform is echt ultiem! De incra ls-positioner indexeert op een as met increments van 1mm, daardoor is het met hun templates bijna onmogelijk om er naast te zitten.

De eerste gang op het daadwerkelijke paneel! spannend.

En ja hoor...het liftsysteem van de triton router die er onderhangt is niet solide genoeg om zonder klemming te machine tijdens het frezen niet te laten zakken. Dan maar de plunge klem om de frees elke keer vast zetten

Of niet....De bout die dit vast zet miste :( kan er wel een gewone m10 bout indraaien, maar ben bang dat ik de buis waarop die klemt beschadig. De originele bout is of van messing of er zit een koperen plaatje tussen.

Om de machine toch maar weer naar origine te herstellen, voor 15 euro uit de uk reserve onderdelen besteld. 6 euro voor de onderdelen en 9 euro voor de verzending.

Naja het is even niet anders. Dit weekend maar weer verder met het frezen en kijken of ik een (proeffit van) doosje af kan hebben.

Ik zal binnenkort even een plaatje posten van hoe het ontwerp er uit moet komen te zien, maar ik ben net gisteren begonnen met fusion360 te leren, dus moet nog even wat youtube lessen verder zijn voordat ik het hele concept af kan hebben :P

Excuses voor de lange post, maar ik heb er weer zin in! en ook dank aan @dragonhaertt voor de hulp met het frezen O+

Without magic smoke, it ain't broken!

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
s0ulmaster schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:19:
ben al eventjes bezig om voor mijn vader een tv meubel te maken.

Had bij de houthandel in arnhem anigre gekocht, gewoon omdat de kleur me beviel en het me de mogelijkheid geeft om verschillende soorten hout te leren kennen.

Hier hoe ik met een beetje gekunstel de panelen verlijm. De panelen zijn uitgelijnd met lamello's (gekope einhell machine, maar werkt aardig).

[Afbeelding]

het wordt een kast van ~1500x500x500 in 3 secties ingedeeld. dus ik heb 2 lange panelen gemaakt van 1500x50 en 4 kleine panelen van 500x500. links en rechts komt deurtjes en in het midden komen 2 lades.

Omdat ik een nieuwe (2ehands) freestafel had gekocht, wou ik eens proberen om daarmee een boxjoint te maken.
Even op een restant stukje geoefend en het resultaat mag er wezen, de plankjes waren bij voorbaat al niet helemaal haaks en recht, maar de pasform is echt ultiem! De incra ls-positioner indexeert op een as met increments van 1mm, daardoor is het met hun templates bijna onmogelijk om er naast te zitten.

[Afbeelding]

De eerste gang op het daadwerkelijke paneel! spannend.

[Afbeelding]

En ja hoor...het liftsysteem van de triton router die er onderhangt is niet solide genoeg om zonder klemming te machine tijdens het frezen niet te laten zakken. Dan maar de plunge klem om de frees elke keer vast zetten

Of niet....De bout die dit vast zet miste :( kan er wel een gewone m10 bout indraaien, maar ben bang dat ik de buis waarop die klemt beschadig. De originele bout is of van messing of er zit een koperen plaatje tussen.

Om de machine toch maar weer naar origine te herstellen, voor 15 euro uit de uk reserve onderdelen besteld. 6 euro voor de onderdelen en 9 euro voor de verzending.

Naja het is even niet anders. Dit weekend maar weer verder met het frezen en kijken of ik een (proeffit van) doosje af kan hebben.

Ik zal binnenkort even een plaatje posten van hoe het ontwerp er uit moet komen te zien, maar ik ben net gisteren begonnen met fusion360 te leren, dus moet nog even wat youtube lessen verder zijn voordat ik het hele concept af kan hebben :P

Excuses voor de lange post, maar ik heb er weer zin in! en ook dank aan @dragonhaertt voor de hulp met het frezen O+
Zet je de Triton frees wel vast met de zwarte hendel nadat je 'm op hoogte hebt gesteld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Spartex schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand ervaring met het dichtstorten van deze putten of die kan meedenken? Is het nodig om een bekisting te maken/plaat aan de onderkant? Of kunnen we gewoon opvullen met Tempexblokken?
zoals @deWit zegt is isoleren van de bak met EPS (bij beton) wellicht de beste optie .. ik zou alleen 4 cm dik beton pakken en een wapenings net oid .. eventueel een boogvorm ..

Echter ik snap niet dat je hem "dicht" wilt maken .. natuurlijk is het een stofnest/vuil ophoping enzv ..

Maar ik heb de mijne (betonnen vloer/betonnen bak) bekleed met radiator folie .. ik wou dat ik dat 4 jaar terug had gedaan..de gehele ruimte is 4x zo snel warm..samen met HR++ glas is dit echt een zeer prettige verandering geweest.

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
orf schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Zet je de Triton frees wel vast met de zwarte hendel nadat je 'm op hoogte hebt gesteld?
s0ulmaster schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:19:

Nee dus ;)
Zonder vastzetbout is het lastig vast te zetten.

[Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 01-07-2020 12:10]

Though we all crumble, we will still perpetuate,
Far beyond all in which, we can participate.
We will live on in all that, which we propagate,
Destined to always be heard, as we resonate.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
Spartex schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:49:

...

...

ik heb vorige week onze convectieput verwijderd. ik heb een houten constructievloer en de polyester put hing hier in. ik heb de radiator en put volledig verwijderd en de leidingen afgedopt. vervolgens heb ik frame gemaakt van 50*70-ers in het gat en hier een stuk underlayment van 18mm op geschroefd.

• Gandalf68
  • Laatst online: 07:06
LED-Maniak schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:12:
Wat een keuzes allemaal tijdens het klussen. PIR of Steenwol.. voor steenwol is ruimte genoeg. Samen met frame tussen gordigen is het net zo duur als B-keus PIR(ik ga voor Rd=4), maar geluid en warmtedoorslag is beter. Alleen installatie is bij PIR een stuk sneller.

:)
Ha herkenbaar ik ben ook bezig met isoleren.

Na dakbeschot een luchylaag van 1 cm. Daarna 12 cm steenwol ,geluidswerend isolerend en brandvertragend. Dan folie er over.

Rachels met gipsplaten (en dus automatisch een stilstaande lucht kaag en fat wordt gestuucd.

Kortom genoeg isolatie voor zolder dak.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
orf schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Dat wat @dragonhaertt dus zegt... Ding is pleite....
Maar ik krijg volgende week een nieuwe binnen :)

Het plastic deel heb ik nog wel liggen :')

Without magic smoke, it ain't broken!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
vso schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:47:
[...]

Echter ik snap niet dat je hem "dicht" wilt maken .. natuurlijk is het een stofnest/vuil ophoping enzv ..

Maar ik heb de mijne (betonnen vloer/betonnen bak) bekleed met radiator folie .. ik wou dat ik dat 4 jaar terug had gedaan..de gehele ruimte is 4x zo snel warm..samen met HR++ glas is dit echt een zeer prettige verandering geweest.
Convectorput is niet meer van deze tijd joh. Beetje CV-installatie die je goed waterzijdig hebt ingeregeld draait met max. 50 graden aanvoer wanneer je een goed geisoleerd huis hebt. Zo'n convectorput heeft hoge temperaturen nodig, capaciteit kakt fors in bij lage aanvoer.

Om over warmtepomp i.p.v. CV-ketel nog maar niet te spreken, dan is je aanvoer nog lager en zal een convectorput dus helemaal nauwelijks wat doen.

Vloerverwarming ftw.

[Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2020 15:12]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou zonder er een hele discussie over te starten, maar met een paar fannetjes er in kun je denk ik een hoop vermogen uit zo'n put halen? Doet in de basis niet onder voor een muurconvector toch? Of zijn ze zo ondiep?

Hier juist niet voor vloerverwarming gekozen. Had ook geen eeuwige tijd om de aanpassingen daarvoor te doen. Incl. Kruipruimte isolatie. Heb 2 mooie platte convectoren geplaatst. En met fannetjes er in zouden die ook prima met een WP kunnen werken, omdat de aanvoertemperatuur dan nog verder omlaag kan. En dan stook ik gewoon als ik thuis ben, in plaats van een vloer op temperatuur te houden.

Global warming ftw :+

[Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 01-07-2020 15:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

_ferry_ schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:51:
Nou zonder er een hele discussie over te starten, maar met een paar fannetjes er in kun je denk ik een hoop vermogen uit zo'n put halen? Doet in de basis niet onder voor een muurconvector toch? Of zijn ze zo ondiep?

Hier juist niet voor vloerverwarming gekozen. Had ook geen eeuwige tijd om de aanpassingen daarvoor te doen. Incl. Kruipruimte isolatie. Heb 2 mooie platte convectoren geplaatst. En met fannetjes er in zouden die ook prima met een WP kunnen werken, omdat de aanvoertemperatuur dan nog verder omlaag kan. En dan stook ik gewoon als ik thuis ben, in plaats van een vloer op temperatuur te houden.

Global warming ftw :+
Isoleren is denk ik key, convectorput is fugly .. het bewust erin zetten is niet handig (denk ik) ..

Als je het al hebt zoals ik en bezig met je huis aan het isoleren (zoals ik heb) is radiator folie plaatsen en inderdaad/eventueel ventilators erbij een goeie oplossing .. scheelt je veel geld.

Maar ik denk wel dat LTV key is .. wat VV is ..

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Spartex
Inmiddels is de put netjes dicht! Reden van verwijdering is simpel; we vinden hem niet mooi en nemen vloerverwarming op de begane grond.

Uiteindelijk tempex blokken gebruikt, betonmatten en ijzerstaven aangebracht en het dichtgestort.

Nu morgen de dekvloer eruit breken ;(

[Voor 3% gewijzigd door Spartex op 01-07-2020 19:18]

Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True