[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Arjan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:34:
[...]

Ik ben dit ook aan het doen en ga voor steenwol ivm geluidsisolatie. Als dat geen factor is zou ik voor pir+fermacell gaan. De zware fermacell platen helpen overigens ook bij geluidsisolatie.
steenwol houd vocht vast .. word niet voor niks gebruikt als alternatief voor aarde in de kassen voor bloemen en groente kweken

Zou steenwol alleen inzetten in droge ruimte(s) binnen .. voor de rest is glaswol beter alternatief.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 07:57

World Citizen

FreeReef.nl

@orf @vso @Jampot007

Ik ben vanmorgen gaan testen met die Cove cutting methode op de zaagtafel en dat werkt helemaal prima. Ik had nog een video gevonden om je oude zaagblad te hertanden (vijlen) zodat je mooiere uitsneden krijgt, en zal dat dit weekend eens proberen. Ik heb nog een blad over ergens dacht ik.

Maar :) nu het probleem wat met wellicht een oog, 2 vingers en een oorlel gaat kosten.
De radius van mijn zaagtafelblad en van mijn handcirkelzaag is te groot voor wat ik wil doen. Mijn hout is te klein dus ik zou dan maar een hele ondiepe "cove" krijgen.

Ik wil dit dus gaan doen met een dremel en een zaagblad voor op een Dremel. Althans... dat is het idee.
De radius is dan kleiner en dan kan ik precies de cove maken die ik wil. De vraag is alleen of dit genoeg vermogen gaat hebben.

Als ik het doe met die Dremel verleng slang. Ander is je Dremel te groot en zou je met je hout klem zitten op je Dremel. Maar met die verleng slang word het vermogen er ook niet beter op.

Maar hopelijk met heeeeeel langsaam doorvoeren dat het gaat lukken. Overigens is het voordeel wel dat de tanden van een Dremel zaagblad recht staan en niet uitsteken of om en om zijn. Hierdoor zou in theorie je cove veel gladder moeten zijn.

Beloofde foto en evt video komt er aan.

Afbeeldingslocatie: https://img.staticbg.com/images/upload/2014/04-1/SKU120386%20(1.jpg

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik vroeg me af, doe je nog iets aan geluidsisolatie in je kluskamer? Je woont in een appartement dacht ik te zien. Ik kan me voorstellen dat de buren je geklus goed kunnen horen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 09:05
World Citizen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:35:
@orf @vso @Jampot007

Ik ben vanmorgen gaan testen met die Cove cutting methode op de zaagtafel en dat werkt helemaal prima. Ik had nog een video gevonden om je oude zaagblad te hertanden (vijlen) zodat je mooiere uitsneden krijgt, en zal dat dit weekend eens proberen. Ik heb nog een blad over ergens dacht ik.

Maar :) nu het probleem wat met wellicht een oog, 2 vingers en een oorlel gaat kosten.
De radius van mijn zaagtafelblad en van mijn handcirkelzaag is te groot voor wat ik wil doen. Mijn hout is te klein dus ik zou dan maar een hele ondiepe "cove" krijgen.

Ik wil dit dus gaan doen met een dremel en een zaagblad voor op een Dremel. Althans... dat is het idee.
De radius is dan kleiner en dan kan ik precies de cove maken die ik wil. De vraag is alleen of dit genoeg vermogen gaat hebben.

Als ik het doe met die Dremel verleng slang. Ander is je Dremel te groot en zou je met je hout klem zitten op je Dremel. Maar met die verleng slang word het vermogen er ook niet beter op.

Maar hopelijk met heeeeeel langsaam doorvoeren dat het gaat lukken. Overigens is het voordeel wel dat de tanden van een Dremel zaagblad recht staan en niet uitsteken of om en om zijn. Hierdoor zou in theorie je cove veel gladder moeten zijn.

[Afbeelding]

[YouTube: Cove cutting on the table saw: improved method]
Veiliger om een bovenfrees te gebruiken dan :p

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:33
Arjan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:34:
[...]

Ik ben dit ook aan het doen en ga voor steenwol ivm geluidsisolatie. Als dat geen factor is zou ik voor pir+fermacell gaan. De zware fermacell platen helpen overigens ook bij geluidsisolatie.
ah, dat is niet echt van heel groot belang. Mogelijk wel tegen de achterwand van de schuur, die grenst aan de schuur van mijn buurman. Maar het is een niet al te best geïsoleerde schuur, dus dan is glaswol misschien wel beter ivm vocht.

Bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:33
vso schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:23:
[...]

steenwol houd vocht vast .. word niet voor niks gebruikt als alternatief voor aarde in de kassen voor bloemen en groente kweken

Zou steenwol alleen inzetten in droge ruimte(s) binnen .. voor de rest is glaswol beter alternatief.
Bedankt voor de tip, glaswol is qua geluidsisolatie even goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38

orf

World Citizen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:35:
@orf @vso @Jampot007

[Afbeelding]

[YouTube: Cove cutting on the table saw: improved method]
In de video die ik linkte laten ze zien dat je bijna elke radius kan maken door de hoek aan te passen waar je het hout overheen voert. Hij verwijst naar een tooltje waarmee je de hoek kan uitrekenen op basis van de diameter van je zaagblad en de gewenste radius. Lukt het dan niet alsnog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 18:01
Is het slim op al je radiatoren een thermostaat kraan te zetten ipv de standaard open-dicht kraan? Of zitten daar ook (voor mij onbekende) nadelen aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:16

A13X

Dude

Goofyduck384 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:06:
Is het slim op al je radiatoren een thermostaat kraan te zetten ipv de standaard open-dicht kraan? Of zitten daar ook (voor mij onbekende) nadelen aan?
Zolang je het maar niet doet in de kamer waar je thermostaat hangt ;)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik zie de laatste tijd dat die french cleat hangsystemen populair zijn hier... Ik vraag me af (vooral gericht aan de mensen die zoiets gemaakt hebben), heeft het nu echt meerwaarde dat je je gereedschap anders in kunt delen? In de praktijk hang je toch je hamer of je beitels op aan de muur en dan... hangen ze daar. Of zie ik iets over het hoofd wat zo'n systeem heel fijn maakt?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

FirePuma142 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:43:
[...]

Ik vroeg me af, doe je nog iets aan geluidsisolatie in je kluskamer? Je woont in een appartement dacht ik te zien. Ik kan me voorstellen dat de buren je geklus goed kunnen horen.
Nee, maar ik doe wel uitvoerig overleg.
- Zaagtafel of frees gebruik ik enkel tussen 12:00 en 16:00, en dan vooral in het weekend. Liever niet doordeweeks. (behalve toevallig vanmorgen omdat ik voor een bovenbuurman toch iets moest zagen :) )
- Ik teken alles af en leg alles klaar voordat ik de machines aanzet. Ik zaag dan het liefst alles in 1 keer (soms meerdere projecten). In de avonduren doordeweeks kan ik dan montage doen.
- Als ik langer dan 3 minuten (een paar zaagsnedes) de machines aan moet zetten... dan oveleg ik dat met mijn buren rondom.
- Buren kunnen voor projecten bij mij aankloppen en ik zaag of maak graag iets voor ze
- Iedereen is eigenlijk wel blij met hoe het gaat hier :)

Ik vind het zelf ook vervelend om te doen, maar het is voorlopig niet anders. En als je goed overlegd en niet je zaagtafel constant minuten lang aan laat staan, dan valt het best wel mee.

Ik heb wel nu een stuk dik rubber gehaald te grote van de kamer die ik op de grond ga leggen. Mocht er iets vallen dan scheelt dat heel veel geluid. Dit is eigenlijk voor in auto garages. Ik kon het goedkoop kopen en vond het wel een upgrade voor mijn onderbuurman.
orf schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:02:
[...]

In de video die ik linkte laten ze zien dat je bijna elke radius kan maken door de hoek aan te passen waar je het hout overheen voert. Hij verwijst naar een tooltje waarmee je de hoek kan uitrekenen op basis van de diameter van je zaagblad en de gewenste radius. Lukt het dan niet alsnog?
Ja dat kan inderdaad wel. Ik schrijf het niet goed, want je kun de hoek heel klein maken waardoor je een smalle diepe cove kan maken.
Alleen is dat relatief ten opzichte van mijn kleine stukje hout dan zo een geweld, dat ik bang ben dat alles uit elkaar spat. Misschien ga ik het toch eens proberen dan.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Die dingen links laten liggen. Heb ik ook en is dikke troep. Ze zijn niet gecentreerd, waardoor je Dremel bij 10k rpm (of wat ook de max. mag zijn) enorm gaat trillen alsof het een vibrator is :+ Echt veilig lijkt mij dat ook niet als die dingen niet gecentreerd op dat asje zitten met risico dat ze eraf schieten.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 10-06-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 22:34
Ik will een tatami mat ophangen van 25 kg, om te gebruiken als hoofdboard van ons nieuwe bed. Maar dat wil ik zonder zichtbare schroeven doen en ik weet even niet hoe dat het handigste zou kunnen. Wellicht hebben jullie ideeen?

Mijn beste plan tot nu toe is om een balkje te monteren, die het meeste gewicht draagt. Dan hoeft er alleen een constructie te komen die voorkomt dat hij kantelt.

De kast is 5 cm dik en vrij stevig, dus ik kan er wel iets in schroeven, oogjes ofzo, die dan over schroeven in de muur vallen en elkaar stevig vasthouden. Maar dergelijke oogjes zijn loodrecht op het oppervlak.

Iemand een idee?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Twee berichten boven je wordt er gesproken over het 'french cleat' systeem, misschien is dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 09:05
Harrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:11:
Ik zie de laatste tijd dat die french cleat hangsystemen populair zijn hier... Ik vraag me af (vooral gericht aan de mensen die zoiets gemaakt hebben), heeft het nu echt meerwaarde dat je je gereedschap anders in kunt delen? In de praktijk hang je toch je hamer of je beitels op aan de muur en dan... hangen ze daar. Of zie ik iets over het hoofd wat zo'n systeem heel fijn maakt?
Heb t zelf niet maar mij lijkt t opzich wel praktisch als je weer nieuw gereedschap krijgt dan kan je dat er makkelijk bijplaatsen door wat te schuiven. Anders heb je dat de 11e Wera schroevendraaier net niet meer past in je layout :p

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DarkShadow schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:52:
[...]

Bedankt voor de tip, glaswol is qua geluidsisolatie even goed?
dunno .. maar vocht + hout is niet bevoordelijk(er) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 12:49
vso schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:50:
[...]

dunno .. maar vocht + hout is niet bevoordelijk(er) ..
Mwah, zat huizen die op heipalen van hout staan en die moeten juist onder grondwater blijven staan want anders gaat het rotten :-)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Harrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:11:
Voor mij persoonlijk:
Uitbreiding van een categorie is nu makkelijker (als perfectionist), als er nu bv 1 tang bijkomt, maak ik een nieuw tangenbord, ipv dat je je hele rek opnieuw moet maken omdat de tang anders niet mooi past. (bij een spijkers in plaat systeem).
Gaatjesplaat heb ik geen ervaring mee, maar dat vind ik er dan weer niet mooi uitzien.

Daarnaast kun je in de loop der tijd nieuwe onzin bedenken die er aan moet hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

1nsane schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:52:
[...]

Mwah, zat huizen die op heipalen van hout staan en die moeten juist onder grondwater blijven staan want anders gaat het rotten :-)
ik denk dat onder grondwater niveau bouwen niet het gewenste eindresultaat is .. ..

ps .. sinds dat het grondwater niveau daalt zijn ook die palen waaraan je refereert ook gaan rotten ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

World Citizen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:35:
[...]

Nee, maar ik doe wel uitvoerig overleg.
- Zaagtafel of frees gebruik ik enkel tussen 12:00 en 16:00, en dan vooral in het weekend. Liever niet doordeweeks. (behalve toevallig vanmorgen omdat ik voor een bovenbuurman toch iets moest zagen :) )
- Ik teken alles af en leg alles klaar voordat ik de machines aanzet. Ik zaag dan het liefst alles in 1 keer (soms meerdere projecten). In de avonduren doordeweeks kan ik dan montage doen.
- Als ik langer dan 3 minuten (een paar zaagsnedes) de machines aan moet zetten... dan oveleg ik dat met mijn buren rondom.
- Buren kunnen voor projecten bij mij aankloppen en ik zaag of maak graag iets voor ze
- Iedereen is eigenlijk wel blij met hoe het gaat hier :)

Ik vind het zelf ook vervelend om te doen, maar het is voorlopig niet anders. En als je goed overlegd en niet je zaagtafel constant minuten lang aan laat staan, dan valt het best wel mee.

Ik heb wel nu een stuk dik rubber gehaald te grote van de kamer die ik op de grond ga leggen. Mocht er iets vallen dan scheelt dat heel veel geluid. Dit is eigenlijk voor in auto garages. Ik kon het goedkoop kopen en vond het wel een upgrade voor mijn onderbuurman.
Klinkt als een fijne buur(t) :)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

ThinkPadd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:38:
[...]

Die dingen links laten liggen. Heb ik ook en is dikke troep. Ze zijn niet gecentreerd, waardoor je Dremel bij 10k rpm (of wat ook de max. mag zijn) enorm gaat trillen alsof het een vibrator is :+ Echt veilig lijkt mij dat ook niet als die dingen niet gecentreerd op dat asje zitten met risico dat ze eraf schieten.
Ja ik moet eigenlijk toch gewoon doen wat @orf zegt. Maar toen ik vanmorgen alles ingespannen had, en een test deed met wat groter hout.. vond ik het al best stevig geweld. Ik ben zo bang dat mijn lat splijt en uiteenspat.

Dat die schijfjes niet gebalanceerd zijn valt me eigenlijk wel tegen ja. Nu heb ik toevallig een balanceer apparaat voor de propellers van mijn drones, dus zou het kunnen verbeteren, maar of ik daar aan wil beginnen is ten tweede. Het apparaat zou er wel echt perfect voor geschikt zijn. Dat is een zwevende as tussen 2 magneten.

Zoiets-isch
Afbeeldingslocatie: https://d2rormqr1qwzpz.cloudfront.net/photos/2016/03/16/86348-1-supplies.jpg

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 22:34
ThinkPadd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:46:
Twee berichten boven je wordt er gesproken over het 'french cleat' systeem, misschien is dat iets?
Ziet er goed en slim uit!
Ook een alternatief gevonden in metalen keeplatten.

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 16:23
Jongens en meisjes,

Ik heb hier mijn schaamhoek uit de tuin.

Tussen mijn huis, huis van de buren, mijn vijver en terras in heb ik een filter-put van 3 bij 2 meter.
Dit is een ergernis van hier tot tokio van zowel mijn vriendin als mij.

Het WAS een oké uitziende vlonder (eigenlijk wel een mooie), maar omdat mijn vriendin graag 5mm tussen de planken wilde is hij de eerste winter al gesneuveld.
Nu 5 jaar verder groot deel van de planken los, frame uit elkaar gedrukt (omdat de planken in de winter opzetten) gebroken 8mm fretbouten etc.

Samenvattend een groot fiasco.

Nu wil ik hem graag opnieuw maken, want dit is een eitje vergeleken met wat ik nog meer doe.
Maar ik heb geen idee waar ik goed aan doe.

Alles toch hardhout, bamboe of toch maar over op composiet.

Huidige situatie :$ :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaYtjYFtcB4PKj7sgvVZSmYETFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjXjwI3b9eZ5Kcsq4Bdl6wdc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2zPVYRm4icaJ8mtaZ9eiPa-uQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQjdPstBWTneSBfgCXViz0qx.jpg?f=fotoalbum_large

Maar de regels die op palen in de grond staan hebben een afstand van 85cm en 93cm van elkaar
Net als de huidige luiken wil ik hier dwars op een nieuwe "balklaag" maken.

MAAR de 4 filters zijn 80x80cm dus die tussenafstand moet vrij zijn.
Ook moet de afdekking makkelijk te openen zijn en beloopbaar zijn.

Ik heb zelf bedacht om dus dwars op de vaste regels een frame te schroeven van regels waarbij de filterbakken vrij blijven.
Dan in de vierkante openingen een soort los frame te maken, en dan het geheel met composiet planken te bekleden.
Het liefst zou ik de naden tussen de planken zoveel mogelijk dicht maken (als een scheepsdek) zodat geluid geweerd word. Het filter borrelt en klotst de hele nacht, wat je op de slaapkamer kan horen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4GZ5woCcZlQmBAzGMTVefMUb-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y8UvjsMui4UJ8zCWlJDlB75J.png?f=fotoalbum_large

Deze regel zou ideaal zijn, als dat rare randje er niet op zat.
https://nubuiten.nl/eleph...-30-x-50-mm-lengte-225-cm

Planken die ik erg fraai vind:
bamboe
https://nubuiten.nl/bambo...rof-fijn-220-cm-653903202
composiet
https://nubuiten.nl/fiber...rplank-20-x-127-mm-366-cm
of deze:
https://nubuiten.nl/compo...mm-multibrown-wild-300-cm

Hele lap tekst.

Maar ik ben dus niet zeker of dit de juiste oplossing is.
Wat zouden jullie doen?

Naast de schaamhoek 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84-E6kdkwfPoNG7ipXtcNHHxtmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bwUB83iupYaP6B4FSei0t4L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 10-06-2020 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:54
World Citizen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:10:
[...]

Ja ik moet eigenlijk toch gewoon doen wat @orf zegt. Maar toen ik vanmorgen alles ingespannen had, en een test deed met wat groter hout.. vond ik het al best stevig geweld. Ik ben zo bang dat mijn lat splijt en uiteenspat.

Dat die schijfjes niet gebalanceerd zijn valt me eigenlijk wel tegen ja. Nu heb ik toevallig een balanceer apparaat voor de propellers van mijn drones, dus zou het kunnen verbeteren, maar of ik daar aan wil beginnen is ten tweede. Het apparaat zou er wel echt perfect voor geschikt zijn. Dat is een zwevende as tussen 2 magneten.

Zoiets-isch
[Afbeelding]
Als je zo bang bent om je plankje te verpesten en het met de zaagmachine een geweld vind, waarom koop je dan niet gewoon een bovenfrees? En je kan toch ook gewoon een kleiner blad kopen voor je zaagtafel? Je bent nu allemaal hacks aan het verzinnen die of niet goed werken, of simpelweg gevaarlijk zijn. Als ik je zo lees ben je best wel serieus met houtbewerken, en een bovenfrees is imho een van de meest veelzijdige machines die je kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

TheJVH schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:46:
[...]

Als je zo bang bent om je plankje te verpesten en het met de zaagmachine een geweld vind, waarom koop je dan niet gewoon een bovenfrees? En je kan toch ook gewoon een kleiner blad kopen voor je zaagtafel? Je bent nu allemaal hacks aan het verzinnen die of niet goed werken, of simpelweg gevaarlijk zijn. Als ik je zo lees ben je best wel serieus met houtbewerken, en een bovenfrees is imho een van de meest veelzijdige machines die je kan hebben.
Ow zeker, goed punt. Alleen is dit een projectje van resthout voor een niet echt nuttig doel. En onderweg in het ontwerpen leek mij een geul in hout heel handig.

Dus ik ben aan het kijken of ik dat kan maken met de middelen die ik heb. Gevaarlijk is maar relatief, want ik ben ruim in de beschermmiddelen, en de manier van opklemmen voorkomt dat er ook maar iets kan gebeuren. De techniek is gewoon in orde en er is niks mis mee, ik heb er alleen weinig ervaring mee.
Bang ben ik niet, maar ik ben heel voorzichtig. Ik wil heel graag 10 vingers houden omdat ik ook nog wel eens over een piano heen speel :).

Plankje verpesten is inderdaad wel een probleem waar ik bang voor ben.. .dus ik doe er graag 10 dagen over en 10 tests met vurenhout voordat ik mijn mooie stukje rest hardhout ga zagen :D.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Waypoint schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:38:
https://degroenestoker.nl.../Houtopslag-DIY-maken.pdf dit idee dus maar dan op de bestrating.

en de houtverbindingen van de balken die de bodem als het ware dragen, zouden jullie die schroeven of met een slotbout verbinden? dwz de balken die ik horizontaal in de diepte ga maken ik wil die ook van 6.8 bij 6.8 balken maken.
denk ik te moeilijk? ik dacht aan of twee schroeven zijwaarts of een slotbout.. of een houtdraadbout .
of boeit het eigenlijk niet :+ ? wanneer gebruik je welke soort eigenlijk... kan ik weinig over vinden
ps mijn vraag gaat over nr 5 en 4 op de tweede pagina van de link :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Waypoint ik denk dat je te moeilijk denkt. Ik zou aan deze constructie het dak sowieso met schroeven vast maken, want dat hoeft verder weinig te dragen. Als je die balken in de diepte wil maken van 6,8x6,8 dan kom je sowieso uit bij schroeven 6x120, dat lijkt me afdoende maar als je van plan bent om een paar honderd kilo op dat bodemplateautje te leggen dan kun je misschien beter bouten gebruiken voor nr.4.

Een houtdraadbout werkt niet anders dan een schroef maar is gewoon veel sterker en heeft dus veel meer dragende kracht. Voordeel van een (slot)bout is dat deze helemaal door en door is maar daar zou je ook gewone bouten voor kunnen gebruiken. Het enige voordeel van slotbouten (de naam zegt het al) is dat die maar vanaf een kant los te maken zijn en dat de kop er fraaier uit ziet. Om die reden zie je vaak dat ze slotbouten gebruiken om hengen aan een poort te maken (dan kan een boef de poort niet van buitenaf losdraaien). Verder worden slotbouten ook vaak toegepast in tuinmeubilair omdat dat er een stuk fraaier uitziet dan een schroefkop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik wil een klein opslaghokje maken, voor hout en ook om de regenton te verbergen uit het zicht. Deze wil ik op de bestrating zetten, daar deze bestrating gloednieuw is. kan ik geïmpregneerde grenen balken daar zo opzetten en van daaruit verder bouwen of gaat dat heel snel wegrotten als het direct op bestrating staat (vocht?). mijn idee was de horizontale palen er op te zetten en dan de verticale palen voor de bodem een cm of 3 van de grond af. :)

https://degroenestoker.nl.../Houtopslag-DIY-maken.pdf dit idee dus maar dan op de bestrating.

en de houtverbindingen van de balken die de bodem als het ware dragen, zouden jullie die schroeven of met een slotbout verbinden? ik wil die ook van 6.8 bij 6.8 balken maken.
check even mijn fotos hierzo

Fraggert in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

edit: deze foto dus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPiqEKE-0d8x7B7Fs00Oh01LlHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONY6gbrpiubb0qsY2VDXy5pK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuvEDq5kLlE5-BY-JlSQ9oyDGUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmFpEEfVsix55MSdm3WoAWBC.jpg?f=fotoalbum_large

dat is een soort fundering van opsluitbandjes die boven de bestarting uitsteken.

Daarop leg ik een strook vijverfolie. Vocht trek namelijk gewoon dwars door klinkers, bakstenen en beton heen.

Dat heb ik geleerd van mijn vorige tuinhuis :P

[ Voor 28% gewijzigd door Fraggert op 11-06-2020 08:21 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:37
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met fermacell egalisatiekorrels en vloerplaten?
Dus: https://www.hornbach.nl/s...liter/252471/artikel.html en https://www.hornbach.nl/s...30-mm/200839/artikel.html

Ik wil op mijn zolder achter het knieschot de boel gelijk trekken aangezien daar geen zandcementvloer ligt. Ik wil zo'n 3 cm egaliseren en daarop een zo'n 3cm plaat en dan kom ik precies gelijk uit met de houten randen van het knieschot. Dat maakt het dan ook weer makkelijker om dozen ect erachter te schuiven.

Ik vind deze optie juist interessant omdat het ook een goede geluidsdemping zou hebben en een stuk eenvoudiger aan te brengen is dan zelf een zandcementvloer te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jazekers........ @zwahiel kom er eens in kerel, iets over korrels enzo

zwahiel in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31
Fraggert schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:20:
[...]

check even mijn fotos hierzo

Fraggert in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

edit: deze foto dus

dat is een soort fundering van opsluitbandjes die boven de bestarting uitsteken.

Daarop leg ik een strook vijverfolie. Vocht trek namelijk gewoon dwars door klinkers, bakstenen en beton heen.

Dat heb ik geleerd van mijn vorige tuinhuis :P
Ik heb er geen verstand van en ondanks dat dat wel het meeste vocht zal weren denk ik blijft er toch wel gewoon water staan bij de paal nu op die rand? Met een flinke plensbui duurt dat wel even en kan het alsnog in de paal trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GeeMoney schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:54:
[...]

Ik heb er geen verstand van en ondanks dat dat wel het meeste vocht zal weren denk ik blijft er toch wel gewoon water staan bij de paal nu op die rand? Met een flinke plensbui duurt dat wel even en kan het alsnog in de paal trekken?
uhm, ik ben niet niet klaar met bouwen he :P

Die hele fundering van opsluitbandjes, daar komt geen regen meer bij straks, de wanden en de palen die er op komen te staan steken namelijk over.

Schematisch krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAb2PCxScnqNJjZqQOpE0EjbpUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12SDQ8cr5ZP4ibsLxUpUBoBg.jpg?f=fotoalbum_large

Links de 15x15 staander en rechts dwarsdoorsnede van de wand (blokhutprofiel.

En ja, er komt een dak op :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 12-09 19:33

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Wimploo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:36:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met fermacell egalisatiekorrels en vloerplaten?
Dus: https://www.hornbach.nl/s...liter/252471/artikel.html en https://www.hornbach.nl/s...30-mm/200839/artikel.html

Ik wil op mijn zolder achter het knieschot de boel gelijk trekken aangezien daar geen zandcementvloer ligt. Ik wil zo'n 3 cm egaliseren en daarop een zo'n 3cm plaat en dan kom ik precies gelijk uit met de houten randen van het knieschot. Dat maakt het dan ook weer makkelijker om dozen ect erachter te schuiven.

Ik vind deze optie juist interessant omdat het ook een goede geluidsdemping zou hebben en een stuk eenvoudiger aan te brengen is dan zelf een zandcementvloer te storten.
Zeker, zoals @Fraggert al zegt. Ik heb mijn schots en scheve vloer ermee opgevuld. Dat werkte perfect. Paar puntjes van aandacht:
- Zorg voor een goede rij
- Leg de vloer erop goed recht en zorg dat er wat gewicht op komt, het geheel kan namelijk nog wat inklinken. Ik loste dat op door platen erop te leggen en een goeie sping workout te gaan doen daarop. Dat werkt prima. Daarna een beetje bijstorten zodat het weer recht en egaal is en klaar.
- Zorg voor een frame waarin je vloer evengoed ligt. De ruimten in dat frame vul je op. Anders krijgt de vloer de kans om toch nog door te zakken zeg maar.

Ik gebruikte OSB met tong en groef en schroefde dat vast aan een frame. De vloer is nog wel bewegelijk af en toe (het is geen cement of zo) maar voor mij is dat prima. Soms irriteer ik me dat de wasmachine het geheel doet trillen. Hoe ik dat op moet lossen weet ik niet precies, want onder de wasmachine ligt al een vierkant van 60x60 op de juiste hoogte van de vloer. Dus de vloer steunt daar juist op. Toch trilt bij centrifugeren de hele vloer een heel klein beetje.

Die korrels zijn makkelijk, snel en goedkoop. Neem trouwens ook even een mondkapje tegen de stof ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

d:)b
zwahiel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:58:
[...]

Paar puntjes van aandacht:
Rei? voordat @Wimploo al die korrels achter elkaar aan gaat leggen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Fraggert schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:00:
d:)b

[...]

Rei? voordat @Wimploo al die korrels achter elkaar aan gaat leggen :P
Ja bedoel ik! O-)

Een grote lange waterpas (sowieso onmisbaar bij praktisch elke klus) is wel handig hierbij. En steeds blijven meten. Al zat dat achter zo'n knieschot niet zo'n enorm probleem zijn. Gewoon een paar balkjes erin zetten op de juiste hoogte zodat je weet hoe hoog je korrels moeten als je grotere ruimtes doet.

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41
ik wil een klein opslaghokje maken, voor hout en ook om de regenton te verbergen uit het zicht. Deze wil ik op de bestrating zetten, daar deze bestrating gloednieuw is. kan ik geïmpregneerde grenen balken daar zo opzetten en van daaruit verder bouwen of gaat dat heel snel wegrotten als het direct op bestrating staat (vocht?). mijn idee was de horizontale palen er op te zetten en dan de verticale palen voor de bodem een cm of 3 van de grond af. :)

en de houtverbindingen van de balken die de bodem als het ware dragen, zouden jullie die schroeven of met een slotbout verbinden? ik wil die ook van 6.8 bij 6.8 balken maken.
Ik heb een paar jaar een vergelijkbaar houthok gehad. Een paar praktijktips:

1: Het houthok op de tekening heeft geen diagonale balken/planken. Daardoor is het niet een hele sterke constructie. Als ie leeg is, kan een goede windvlaag het hok plat duwen. Zolang het hok vol ligt het hout zal dat waarschijnlijk niet snel gebeuren.

2: Voor hout wil je sowieso dat de wind goed onder het houthok door kan waaien. En het is prettig zodat je daar ook schoon kan maken. Ik had onder elke hoek drie stoeptegels gelegd waardoor het goed doorwaaide, en je het ook kan schoonmaken.

3: Een vaste bodem in een houthok lijkt makkelijk maar beperkt ook wat je kan doen met het houthok. Fietsen passen er niet in, zo'n grote kamado BBQ past niet, je kan er niet onder zitten. Een open bodem geeft je meer mogelijkheden. Je kan het hout dan op een pallet opstapelen, en dan kun je de rest van het hok gebruiken voor overige spullen.

4: Wat de fundering betreft, ik snap dat je bestrating nu mooi ligt en dat het heel eng klinkt om daar iets aan te veranderen. Maar denk eens na over een fundering van betonpoeren. Daarvoor hoef je alleen de klinkers eruit te halen op de plek waar de betonpoeren hoeven te komen. Het voordeel is dat je hok ontzettend stevig staat, zeker in combinatie met diagonale balken overleeft dat elke storm.

Overigens heeft dat hok hier een jaar of 2-3 gestaan en heb ik het dit jaar vervangen voor een groter hok waarin ik zelf ook nog kan zitten als ik wil :p

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 12-09 18:10
Fraggert schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:57:
[...]

Die hele fundering van opsluitbandjes, daar komt geen regen meer bij straks, de wanden en de palen die er op komen te staan steken namelijk over.

[...]
Ik heb dit dus allemaal niet gedaan. Wandjes van ons tuinhuis rusten op opsluitbandjes, in het midden daarvan. Zit ook niets tussen. De palen zelf staan wel vrij. Ik merk in de winter inderdaad dat de onderste plank wat vochtiger blijft dan de rest, is ook te zien aan de kleur.

Wat zou ik hier nog aan kunnen / moeten doen? Ik krijg die wandjes niet zomaar meer van de bandjes af. Maar ik heb blokhutprofiel planken gebruikt die aan de onderzijde zo'n inkeping hebben. Met een beitel en wat ouderwets prutswerk krijg ik die randjes er misschien nog wel afgetikt om plaats te maken, dan zou ik een centimetertje of zo vrij kunnen maken. Zou dat de moeite waard zijn?

Het schuurtje staat btw langs een muur en normaal gezien staat de wind zo dat die bandjes niet vaak heel erg nat worden. Maar na een goeie hoosbui is het natuurlijk wel vochtig.

[ Voor 8% gewijzigd door jsiegmund op 11-06-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jsiegmund schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:27:
[...]

Ik heb dit dus allemaal niet gedaan. Wandjes van ons tuinhuis rusten op opsluitbandjes, in het midden daarvan. Zit ook niets tussen. De palen zelf staan wel vrij. Ik merk in de winter inderdaad dat de onderste plank wat vochtiger blijft dan de rest, is ook te zien aan de kleur.

Wat zou ik hier nog aan kunnen / moeten doen? Ik krijg die wandjes niet zomaar meer van de bandjes af. Maar ik heb blokhutprofiel planken gebruikt die aan de onderzijde zo'n inkeping hebben. Met een beitel en wat ouderwets prutswerk krijg ik die randjes er misschien nog wel afgetikt om plaats te maken, dan zou ik een centimetertje of zo vrij kunnen maken. Zou dat de moeite waard zijn?

Het schuurtje staat btw langs een muur en normaal gezien staat de wind zo dat die bandjes niet vaak heel erg nat worden. Maar na een goeie hoosbui is het natuurlijk wel vochtig.
mja, dat ligt er een beetje aan, staat dat ding er al 5 jaar en denk je binnenkort aan veranderen/vervangen? Dan zou ik niks doen. Ook als het een beetje een waaibomenhouten-ding is lekker zo laten.

Wij kwamen er ook pas achter met slopen dat de onderste randen echt zacht waren geworden. Aan het schuurtje merkte ik verder nog niet veel hoor. Behalve één hoek, het schurtje stond, net als bij jou langs een schuttingwand met 2 zijdes, dat bleef daar zeiknat.

Staan de bandjes bij jou echt in lijn met het hout? Of binnen de opsluitband?
Je kunt een regenprofieltje plaatsen, ben je het probleem ook kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnDiLiu0W0IP1VfvN3bejzfxu1s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hyr4OCMwq96fzQpPi2j0f2Hb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Wij zijn bezig met het veranderen van onze voortuin en nu hebben wij bij de voordeur een luifel met een klein drainagepijpje wat het water naar beneden laat druppelen. Dit wil ik eigenlijk graag vervangen door een verzinkte regenpijp o.i.d. maar nu vraag ik me af hoe ik dat het beste kan doen. Iemand hier tips / adviezen voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2_H-h0MqILbN_sxIpgf9Dcr7FM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXO7qbDzw5rmflApPkyDwsIY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1GjtnUo8tHldrqa51MIOJW0g_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jcuj4hr2W58MY1ilNnSG08fq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sspGrBpRHzbk1YbguhFaUTcX78Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RxCC34tEFTXZRkNyGxbRdP7.jpg?f=fotoalbum_large

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Wij zijn aan het nadenken om eventueel een veranda aan onze uitbouw te maken. Het liefst een met glazen dak (ivm lichtdoorlating) en we PolyCarbonaat platen niet mooi vinden. Dat geeft natuurlijk een aardig gewicht op de constructie (400 kg glas).

Ivm met onze uitbouw mag ik niet hoger dan 3m gaan. Onze achterpui heeft ook veel glas (zie schets hieronder) met een hoog kozijn. Het kozijn is 2.8 meter hoog, wat 20 cm overlaat voor de muurbevestiging. Normaal zou je een balk over de breedte neerleggen met daarop de liggers van het dak, maar dat past hier dus niet, dan loopt de balk voor het glas langs.
Bijkomend detail is dat alleen de muren links en rechts van het kozijn van steen zijn, boven het kozijn is het afgetimmerd met betonplex.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gZZsFmn/veranda.jpg

Hebben jullie tips voor hoe een dergelijke veranda aan de gevel te bevestigen. Of is dat onmogelijk?

De schets is trouwens een zeer ruwe schets hoor, qua stabiliteit etc is er vast nog veel aan te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jsiegmund schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:27:
[...]

ik heb deze onder mijn schuur (elke bouwmarkt verkoopt ze)

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/nubuiten-images/033907078f0083c94c89c6f6ae220b93/1232-1232_14087-composiet-fundamentbalk.

https://tuinhout.nl/compo...balk-funderingsbalk-300cm

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zandpaddo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:54:
Wij zijn aan het nadenken om eventueel een veranda aan onze uitbouw te maken. Het liefst een met glazen dak (ivm lichtdoorlating) en we PolyCarbonaat platen niet mooi vinden. Dat geeft natuurlijk een aardig gewicht op de constructie (400 kg glas).

Ivm met onze uitbouw mag ik niet hoger dan 3m gaan. Onze achterpui heeft ook veel glas (zie schets hieronder) met een hoog kozijn. Het kozijn is 2.8 meter hoog, wat 20 cm overlaat voor de muurbevestiging. Normaal zou je een balk over de breedte neerleggen met daarop de liggers van het dak, maar dat past hier dus niet, dan loopt de balk voor het glas langs.
Bijkomend detail is dat alleen de muren links en rechts van het kozijn van steen zijn, boven het kozijn is het afgetimmerd met betonplex.

[Afbeelding]

Hebben jullie tips voor hoe een dergelijke veranda aan de gevel te bevestigen. Of is dat onmogelijk?

De schets is trouwens een zeer ruwe schets hoor, qua stabiliteit etc is er vast nog veel aan te merken.
Sorrie voor het verkrachten van je sketchup-skills, ik kan dat niet zo mooi, ik ben van Generation-P (aint) :+

Persoonlijk zou ik zo'n kajuit niet aan mijn huis vast willen hebben. Dit in verband met mogelijke zetting. Mijn hele veranda staat los van het huis op poeren. De aansluiting is gedicht middels comprimband en aan de bovenzijde met overlappende EPDM dakbedekking.

In jouw geval zou ik nabij het huis 2 palen zetten met een ligger over de hele breedte.

In de rode cirkel nog een estetisch puntje....ik zou die paal op de hoeken zetten en in het ergste geval nog 1 in het midden. Ik kan niet zo goed tegen die uitstekende liggers op de hoeken zonder dat daar een paal onder staat, ik vind dat persoonlijk(!) geen smoelwerk. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x52FhAuVuEU00A_tzwJHF08ACFo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/03xlZQtS9v5MLX2wtrwrfX2f.jpg?f=user_large

Ik mis in jouw verhaal even hoe je hier denkt glas op te leggen, ga je een lichtstraat maken? Of had je dat glas bedacht zo op die liggers/balkenlaag te doen?

in de herhaling nog maar eens...de veranda van * Fraggert Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0KmJNqAHqrGKYg1zgfPXnNbddw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Izi4QdwT64ont7iTiLNf175O.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 11-06-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 13:59

[Afbeelding]

20 cm is toch zat om een balk over de achtergevel te maken (desnoods met wat uitsparingen voor de liggers). Stel balk van 15 cm, 5 cm uitsparing voor elke ligger. Kan je liggers (die je ook een uitsparing van 5 cm geeft aan het uiteinde) van 10 cm gebruiken en zit je alsnog binnen de 20cm.

Edit: En los van de gevel kan natuurlijk ook met een paar extra staanders.

[ Voor 4% gewijzigd door Jannibal23 op 11-06-2020 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42

_Arthur

blub

FRANQ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:42:
Alles toch hardhout, bamboe of toch maar over op composiet.
Met composiet ben je gelijk van al het onderhoud af. Want kennelijk heeft het daar aan gelegen waarom nu al je terrasplanken nu kaduuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Moet het van hout zijn? Wij hebben vorige maand een aluminium overkapping laten plaatsen. Hierin had je de optie om exact op de door jouw getekende manier glazen platen te zetten. Deze constructies zijn hier specifiek voor gemaakt.

De combinatie van op deze manier hout en glas wordt pittig om netjes weg te werken. In de alu constructies liggen de platen aan weerszijden in een groef (kleine overlap glazen plaat en ligger dus) een vanaf de bovenkant zit er een lat op de liggen die de platen vastzet en op hun plek houdt. Grof beschreven dan. Het echte werk is een stuk beter uitgewerkt, dus vandaar de eerste vraag.

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01
RevellNL schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:52:
Wij zijn bezig met het veranderen van onze voortuin en nu hebben wij bij de voordeur een luifel met een klein drainagepijpje wat het water naar beneden laat druppelen. Dit wil ik eigenlijk graag vervangen door een verzinkte regenpijp o.i.d. maar nu vraag ik me af hoe ik dat het beste kan doen. Iemand hier tips / adviezen voor?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even een andere invalshoek, wat denk je van een ketting plaatsen waarlangs het water naar beneden loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 12-09 18:10
Fraggert schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:49:
[...]

mja, dat ligt er een beetje aan, staat dat ding er al 5 jaar en denk je binnenkort aan veranderen/vervangen? Dan zou ik niks doen. Ook als het een beetje een waaibomenhouten-ding is lekker zo laten.

Wij kwamen er ook pas achter met slopen dat de onderste randen echt zacht waren geworden. Aan het schuurtje merkte ik verder nog niet veel hoor. Behalve één hoek, het schurtje stond, net als bij jou langs een schuttingwand met 2 zijdes, dat bleef daar zeiknat.

Staan de bandjes bij jou echt in lijn met het hout? Of binnen de opsluitband?
Je kunt een regenprofieltje plaatsen, ben je het probleem ook kwijt.

[Afbeelding]
Het zijn douglas delen van 25mm dik, staat er nu bijna 2 jaar. Ik verwacht ook zeker niet dat het volgend jaar uit elkaar valt maar voorkomen is beter dan genezen natuurlijk. Profieltje is wel een prima idee, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jsiegmund schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:53:
[...]

Het zijn douglas delen van 25mm dik, staat er nu bijna 2 jaar. Ik verwacht ook zeker niet dat het volgend jaar uit elkaar valt maar voorkomen is beter dan genezen natuurlijk. Profieltje is wel een prima idee, thanks.
you're welcome :)
Als je met zo'n profieltje kunt voorkomen dat regen tussen je bandjes en het hout kan kruipen, meteen doen zou ik zeggen. Kleine moeite en investering d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Goof2000 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:46:
[...]

Even een andere invalshoek, wat denk je van een ketting plaatsen waarlangs het water naar beneden loopt?
Heb ik ook over nagedacht inderdaad, maar ik vind het geen mooie oplossing om te zien. Regenpijp kan ik aansluiten op afwatering die daar onder de grond langsloopt.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:37
zwahiel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:58:
[...]

Zeker, zoals @Fraggert al zegt. Ik heb mijn schots en scheve vloer ermee opgevuld. Dat werkte perfect. Paar puntjes van aandacht:
- Leg de vloer erop goed recht en zorg dat er wat gewicht op komt, het geheel kan namelijk nog wat inklinken. Ik loste dat op door platen erop te leggen en een goeie sping workout te gaan doen daarop. Dat werkt prima. Daarna een beetje bijstorten zodat het weer recht en egaal is en klaar.
- Zorg voor een frame waarin je vloer evengoed ligt. De ruimten in dat frame vul je op. Anders krijgt de vloer de kans om toch nog door te zakken zeg maar.

Ik gebruikte OSB met tong en groef en schroefde dat vast aan een frame. De vloer is nog wel bewegelijk af en toe (het is geen cement of zo) maar voor mij is dat prima. Soms irriteer ik me dat de wasmachine het geheel doet trillen. Hoe ik dat op moet lossen weet ik niet precies, want onder de wasmachine ligt al een vierkant van 60x60 op de juiste hoogte van de vloer. Dus de vloer steunt daar juist op. Toch trilt bij centrifugeren de hele vloer een heel klein beetje.

Die korrels zijn makkelijk, snel en goedkoop. Neem trouwens ook even een mondkapje tegen de stof ;)
Super, bedankt!
Over een tijdje maar eens mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:59
Ik weet niet of ik hier nu een eigen topic voor moet openen of niet, maar weet iemand misschien waar ik een fatsoenlijk overzicht kan zien van soorten gevelbekleding?

We hebben een huis uit '56, vrijstaand en wit geverfd. In de toekomst zullen we de toko waarschijnlijk een flink moeten gaan isoleren en dan kom je uit op spouwmuur isolatie (die maar beperkte isolatie biedt) of een compleet nieuwe buitengevel. Nu zijn er hier in Duitsland best interessante kredieten te krijgen om je huis te verduurzamen (0,75% rente, x% rente kwijtschelding, e.d.) waardoor het misschien best te overwegen is om voor een compleet nieuwe buitengevel te gaan en dit te financieren.

Het enige waar ik eigenlijk mee zit is dat veel van die gevelrenovatie projecten je huis uit laten zien alsof het heel modern is, of een houten blokhut (als je kiest voor die vezelcementplaten).

Heeft iemand hier al eens eerder met een vergelijkbare situatie te maken gehad? De kosten verschillen namelijk ook nog al flink. We willen dus niet dat ons huis te modern uit gaat zien vanwege die strakke platen, maar een hele geven laten metselen (tegen die isolatie aan) kost (gok ik) 200euro per meter ofzo?

Is het wellicht handiger om met zo'n vraagstuk bij een architect langs te gaan en die eens wat ideeen te laten opperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

De_Bastaard schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:47:
Ik weet niet of ik hier nu een eigen topic voor moet openen of niet, maar weet iemand misschien waar ik een fatsoenlijk overzicht kan zien van soorten gevelbekleding?

We hebben een huis uit '56, vrijstaand en wit geverfd. In de toekomst zullen we de toko waarschijnlijk een flink moeten gaan isoleren en dan kom je uit op spouwmuur isolatie (die maar beperkte isolatie biedt) of een compleet nieuwe buitengevel. Nu zijn er hier in Duitsland best interessante kredieten te krijgen om je huis te verduurzamen (0,75% rente, x% rente kwijtschelding, e.d.) waardoor het misschien best te overwegen is om voor een compleet nieuwe buitengevel te gaan en dit te financieren.

Het enige waar ik eigenlijk mee zit is dat veel van die gevelrenovatie projecten je huis uit laten zien alsof het heel modern is, of een houten blokhut (als je kiest voor die vezelcementplaten).

Heeft iemand hier al eens eerder met een vergelijkbare situatie te maken gehad? De kosten verschillen namelijk ook nog al flink. We willen dus niet dat ons huis te modern uit gaat zien vanwege die strakke platen, maar een hele geven laten metselen (tegen die isolatie aan) kost (gok ik) 200euro per meter ofzo?

Is het wellicht handiger om met zo'n vraagstuk bij een architect langs te gaan en die eens wat ideeen te laten opperen?
Hoezo? Je kunt je gevel toch op verschillende manieren opnieuw bekleden? Als je bijvoorbeeld met PIR aan de gang gaat kun je daar tegenaan zelfs gewoon complete bakstenen muren opnieuw metselen. Of je hebt van die platen die eruit zien als baksteen die je er letterlijk tegenaan plakt, waarbij de voegen opgevoegd worden en het gewoon eruit ziet als een bakstenen huis.

Rabatdelen zijn er ook in plastic, kijk eens naar Keralit of naar concurrenten daarvan. Je kunt het ook letterlijk stuken, dus gewoon je isolatie en daaroverheen stuken. Dat kan ook. Net wat je wil. Het ligt er denk ik een beetje aan waarop je de gevel isoleert. Isoleer je direct op de buitenmuur waarbij er binnen nog een spouw zit, of haal je de buitenmuur weg en ga je direct op de binnenmuren isoleren waarna er een compleet nieuwe gevel tegenaan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Jannibal23 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:26:
[...]

20 cm is toch zat om een balk over de achtergevel te maken (desnoods met wat uitsparingen voor de liggers). Stel balk van 15 cm, 5 cm uitsparing voor elke ligger. Kan je liggers (die je ook een uitsparing van 5 cm geeft aan het uiteinde) van 10 cm gebruiken en zit je alsnog binnen de 20cm.

Edit: En los van de gevel kan natuurlijk ook met een paar extra staanders.
15-20cm hoge liggers en een 20cm balk (en inkepingen van 7.5-10cm diep in beide) zou idd een oplossing zijn. Een paar extra staanders kan ook, maar daarop moet nog steeds een ligger dus daarvoor geldt dan hetzelfde.
Fraggert schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:25:
[...]

Sorrie voor het verkrachten van je sketchup-skills, ik kan dat niet zo mooi, ik ben van Generation-P (aint) :+

Persoonlijk zou ik zo'n kajuit niet aan mijn huis vast willen hebben. Dit in verband met mogelijke zetting. Mijn hele veranda staat los van het huis op poeren. De aansluiting is gedicht middels comprimband en aan de bovenzijde met overlappende EPDM dakbedekking.

In jouw geval zou ik nabij het huis 2 palen zetten met een ligger over de hele breedte.

In de rode cirkel nog een estetisch puntje....ik zou die paal op de hoeken zetten en in het ergste geval nog 1 in het midden. Ik kan niet zo goed tegen die uitstekende liggers op de hoeken zonder dat daar een paal onder staat, ik vind dat persoonlijk(!) geen smoelwerk. ;)

[Afbeelding]

Ik mis in jouw verhaal even hoe je hier denkt glas op te leggen, ga je een lichtstraat maken? Of had je dat glas bedacht zo op die liggers/balkenlaag te doen?

in de herhaling nog maar eens...de veranda van * Fraggert [Afbeelding]
Zetting is inderdaad een aandachtspunt, thanks.

De glasplaten zou ik kunnen bevestigen met dergelijke profielen, soortgelijk aan de aluminium variant: Klik

Al was in geinspireerd door hetvolgende ontwerp,waar ze het in het hout hebben opgelost, maar dat mag ook wel voor de prijs:
Afbeeldingslocatie: https://media.vanvanee.nl/20191126103641/woongenot-houten-glas-4-1600x800.jpg

Qua positie van de staanders beide opties stonden nog open, maar dank voor je mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zandpaddo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:40:

Zetting is inderdaad een aandachtspunt, thanks.

De glasplaten zou ik kunnen bevestigen met dergelijke profielen, soortgelijk aan de aluminium variant: Klik

Al was in geinspireerd door hetvolgende ontwerp,waar ze het in het hout hebben opgelost, maar dat mag ook wel voor de prijs:
[Afbeelding]

Qua positie van de staanders beide opties stonden nog open, maar dank voor je mening.
Dát bedoel ik, veel strakker ontwerp, maar dat is mijn smaak, zo met die palen onder de buitenste hoeken.

Met zulk profiel heb ik trouwens mijn lichtstraat ook gemaakt, werkt echt heel goed d:)b

Een alternatief voor de ligger aan het huis is allicht een stalen balk. Maar daar heb ik geen verstand van of dat dan minder hoog uitgevoerd kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqztMitiFny85mfhpAUsNMRgvNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5DbFxw5RmrGf4WwuuuxVsqO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09 16:52
Wij hebben onlangs de afzuigkap weggehaald en nu zit er een mooi gat in onze binnenmuur. Ik twijfel een beetje over de beste manier om dit gat dicht te maken. Heeft iemand tips/ideeën? Er komt overigens nog een stukadoor langs om de muur glad te maken. Het is volgens mij een gasbetonmuur.

Het ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Jrz-aL_8MGszV9j283ty5JGH5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9tZdMJ1JUbMH1aMYlp5iKg6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 17:20
Gasbeton / vuilwerk metselsteen erin metselen en de stucadoor het mooi af laten smeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 12:03
Na lang wikken en wegen neigen we nu toch naar een eiken vloer voor onze twee verdiepingen. We vinden laminaat toch te plastic. hoewel het natuurlijk erg praktisch is.. Heeft iemand ervaringen met een goede leverancier van eiken vloerdelen met mes en groef? Ik ben van plan deze zelf te leggen, en daarna te lakken met lak van Skylt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Fraggert schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:49:
[...]

Dát bedoel ik, veel strakker ontwerp, maar dat is mijn smaak, zo met die palen onder de buitenste hoeken.

[Afbeelding]
Thanks. tis een kwestie van smaak, zelfde ontwerp anders uitgevoerd:

Afbeeldingslocatie: https://media.vanvanee.nl/20191126103648/woongenot-houten-glas-10-1600x800.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zandpaddo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:36:
[...]

[Afbeelding]
precies, ik vind het wat minder geslaagd, zelfs met die glazen panelen die nog iets van een hoek maken.

die zijkanten zijn wel gaaf met die 2 liggers overigens d:)b

Het is echt een aanwinst zo'n tuinkamer. Ik ga nog deuren plaatsen in de openingen zodat we er nog langer van gebruik kunnen maken :)

Als de winterzon schijnt zit ik in begin februari al met mijn ontbijt onder dat ding :P

Succes met de uitvoer, ik zie graag je vorderingen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kings54 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:01:
Er komt overigens nog een stukadoor langs om de muur glad te maken.
wat zegt de stukadoor? Vraag het hem ff, die kan je vast adviseren.

ik zeg verder: baksteen erin metselen en dichtsmeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 17:00
[...]

[Afbeelding]
Wat is dat tegenwoordig met die lompe palen? Je hebt hier het vrijheidsgevoel van glas. Maar gelijk weer de beperking in vrijheidsgevoel van enorm overgedimensioneerde palen/constructie.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 16:18

Sharky

Skamn Dippy!

Ik wil graag een forse houten paal van ongeveer 30x30 rechtop in mijn tuin. Die gebruik ik dan onder andere om een parasol aan vast te maken. Die paal zal ergens tussen 3,5 en 4 meter lang zijn waarbij circa 1,5 meter onder de grond zit. Ik zet hem vast met Beamix oid.

Ik zit even met de houtsoort. Douglas ziet er prima uit en is betaalbaar. Hoe rotbestendig is dat? Of is het makkelijk rotbestendig te maken? Moet dat dan alleen ondergronds of ook bovengronds? Zie ik een houtsoort over het hoofd?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:08
LordSinclair schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:55:
[...]

Wat is dat tegenwoordig met die lompe palen? Je hebt hier het vrijheidsgevoel van glas. Maar gelijk weer de beperking in vrijheidsgevoel van enorm overgedimensioneerde palen/constructie.
Compensatie voor het feit dat niemand zelf meer kan rekenen hoe dik/zwaar/lang iets moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 19:29
peligro2k schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:31:
Na lang wikken en wegen neigen we nu toch naar een eiken vloer voor onze twee verdiepingen. We vinden laminaat toch te plastic. hoewel het natuurlijk erg praktisch is.. Heeft iemand ervaringen met een goede leverancier van eiken vloerdelen met mes en groef? Ik ben van plan deze zelf te leggen, en daarna te lakken met lak van Skylt.
Esco vloeren!

Louzy#2475

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 13:59
LordSinclair schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:55:
[...]

Hahaha de eerste post na je begint over een houten paal van 30x30 :p

Tsja smaak is lastig. Beetje de trend ofzo? Geeft natuurlijk een gevoel van degelijkheid, gecombineerd met buitenleven. Zoiets, even wat kreten uit de losse pols? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Sharky schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:00:
Ik wil graag een forse houten paal van ongeveer 30x30 rechtop in mijn tuin. Die gebruik ik dan onder andere om een parasol aan vast te maken. Die paal zal ergens tussen 3,5 en 4 meter lang zijn waarbij circa 1,5 meter onder de grond zit. Ik zet hem vast met Beamix oid.

Ik zit even met de houtsoort. Douglas ziet er prima uit en is betaalbaar. Hoe rotbestendig is dat? Of is het makkelijk rotbestendig te maken? Moet dat dan alleen ondergronds of ook bovengronds? Zie ik een houtsoort over het hoofd?
Gewoon het gedeelte wat in de grond zit (+ een centimeter of 10/20 boven de grond) goed in de menie zetten. Dan staat die paal zeker wel een jaar of 10, misschien wel langer dan 20. Dat laatste is altijd moeilijk te zeggen met hout in de grond; dat heeft heel erg te maken met de zuurtegraad van de grond.

Voordat je de plaal instort kun je er het beste wel een aantal lange dikke schroeven of houtdraadbouten indraaien (die dan dus uitsteken uit de paal uiteraard)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:00
Den_S85 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:00:
[...]

Compensatie voor het feit dat niemand zelf meer kan rekenen hoe dik/zwaar/lang iets moet zijn.
'zelf meer kan rekenen'? Kon iedereen dat vroeger wel dan?

Afijn, ik denk dat men tegenwoordig een bepaalde robuuste uitstraling wil creëren...

Als je 'vorm volgt functie' aanhoudt, dan lijkt het het meest natuurlijk (vind ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:57

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik heb een betonvloer verwijderd uit mijn oude badkamer. Deze lag deels op de balken en deels in de muur gestort. Het binnenspouwblad is dus over een lengte van 3 meter en de andere hoek 2 meter uitgebikt. Zo'n 5 cm diep en 7cm hoog. Kan ik dat gewoon vullen met een cement gebonden stuc of is het beter om dit constructief te versterken door bijvoorbeeld beton ijzer verticaal aan te brengen en beton erin te storten? Gaat dus om (Evt constructieve) reparatie van de muur. Vloer wordt uiteindelijk zwaluwstaartplaat..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyDCVCLfALnJMiSEiDFgLvThmE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Do4Bd9Jo1P5Mqz525aBdPYWO.jpg?f=user_large

Edit: ja ik heb qua rottende vloer ook nog wel iets te doen 😩

[ Voor 11% gewijzigd door prein2 op 11-06-2020 19:18 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

prein2 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:52:
Ik heb een betonvloer verwijderd uit mijn oude badkamer. Deze lag deels op de balken en deels in de muur gestort. Het binnenspouwblad is dus over een lengte van 3 meter en de andere hoek 2 meter uitgebikt. Zo'n 5 cm diep en 7cm hoog. Kan ik dat gewoon vullen met een cement gebonden stuc of is het beter om dit constructief te versterken door bijvoorbeeld beton ijzer verticaal aan te brengen en beton erin te storten?

[Afbeelding]

Tja is het niet handiger alle losse "troep" weg te halen .. vertikaal en horizontaal waarom beton ? je kan ook wediplaat/qboard gebruiken als het redelijk vlak is .. teminste als je een douche wilt .. bad zou ik wellicht ook zwaluwplaat met beton nodig zijn ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

@vso Ja ik ga inderdaad qboard plaatsen (zie het voordeel van 2x zo dure wedi niet)

Wat ik me vooral afvraag is of ik de muur constructief niet moet versterken, gezien over de hele lengte en breedte van de badkamer de (buiten) muur zo is in gehakt.
Nog een foto voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IafWoXMMY5QV1UTLfDYF3JfF3vQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gd8tRhZdSsiJ75dBH4N8npxw.jpg?f=user_large

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 16:18

Sharky

Skamn Dippy!

Harrie_ schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:58:
[...]

Gewoon het gedeelte wat in de grond zit (+ een centimeter of 10/20 boven de grond) goed in de menie zetten. Dan staat die paal zeker wel een jaar of 10, misschien wel langer dan 20. Dat laatste is altijd moeilijk te zeggen met hout in de grond; dat heeft heel erg te maken met de zuurtegraad van de grond.

Voordat je de plaal instort kun je er het beste wel een aantal lange dikke schroeven of houtdraadbouten indraaien (die dan dus uitsteken uit de paal uiteraard)...
Ok tnx. Was niet helemaal zeker van de duurzaamheid van douglas. Menie en paar goeie bouten was ik al van plan.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:22
prein2 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:09:
@vso Ja ik ga inderdaad qboard plaatsen (zie het voordeel van 2x zo dure wedi niet)

Wat ik me vooral afvraag is of ik de muur constructief niet moet versterken, gezien over de hele lengte en breedte van de badkamer de (buiten) muur zo is in gehakt.
[Afbeelding]
moeilijk te zien op de foto, maar ik zou het voor de zekerheid gewoon ff wat dichtsmeren met wat cement voordat je de plaat ertegen zet. Kost niet veel en geeft je iig een zekerder gevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:00

[Afbeelding]

Beiden 20cm hoog nemen en 50% inkepen.
Welke hoek neem je?

Let ook op de kopse zijde bij de wateraflating van het glas. Daar moeten ook profielen gemonteerd worden omdat anders verloop der tijd je glas de-lamineerd.

De in jou aangegeven overkapping heeft het niet en gaat daar last van krijgen.
[...]

[Afbeelding]
Al kostprijs glas opgevraad? Dat ligt hoog!

Verder lekker bezig!

[ Voor 11% gewijzigd door barry86 op 11-06-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42

_Arthur

blub

[...]

[Afbeelding]
Het nat worden van het hout en de afvoer van hemelwater is wel een dingetje met deze constructies zo te zien. De eerste twee jaar zal het vast netjes zijn, maar daarna heb je half 'mooie' stukken en grijze stukken. En ring-vlekken door het natworden.

Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ zekers. Weten alles van vloeren, importeren ook zelf. Hele goede ervaringen mee :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

_Arthur schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:39:
[...]

Het nat worden van het hout en de afvoer van hemelwater is wel een dingetje met deze constructies zo te zien. De eerste twee jaar zal het vast netjes zijn, maar daarna heb je half 'mooie' stukken en grijze stukken. En ring-vlekken door het natworden.

Jammer.
Inderdaad dat dacht ik ook. Men claimt ingebouwde onzichtbare goot constructie te hebben, het water zou er niet aflopen. Ik zie nog niet hoe.....
barry86 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:25:
[...]

Beiden 20cm hoog nemen en 50% inkepen.
Welke hoek neem je?

Let ook op de kopse zijde bij de wateraflating van het glas. Daar moeten ook profielen gemonteerd worden omdat anders verloop der tijd je glas de-lamineerd.

De in jou aangegeven overkapping heeft het niet en gaat daar last van krijgen.

[...]

Al kostprijs glas opgevraad? Dat ligt hoog!

Verder lekker bezig!
Thanks voor de tip qua delaminatie, zou zonde zijn. Ja qua glas was het meen ik 1500 euro grofweg, via dezelfde site als de profielen. Misschien zetten we ook eerst de constructie wel neer en dan later pas het glas.

[ Voor 40% gewijzigd door zandpaddo op 11-06-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]
Goeie vraag maar ben geen constructief expert, alleen de muur redelijk glad maken lijkt me zoiezo handig waarom niet met beton/cement ? fix en finish is voor paar mm niet voor centimeters oid ..

Dus waarom zou je niet doen ?

En ik vraag me af hoeveel tweakers uberhaupt aan een (de)foto kunnen zien of de muur constructief dragende muur is ? Lijkt me handiger dat je bouwtekeningen raadpleegt.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 16:23

[Afbeelding]
Omdat de muur erop staat en je achteraf geen gezeik wilt hebben zou ik dit toch wel overleggen met iemand die bouwtechnisch onderlegd is.
Een constructeur ofzo.

Alleen vol smeren met stuc specie of iets dergelijks lijkt mij persoonlijk niet afdoende.

Voorheen zat de betonvloer hier dus in gestort, waarschijnlijk om de betonvloer op de muur te laten dragen en niet alleen de balklaag.
Maar daarmee was het een geheel met de muur en had de muur dus ook ondersteuning aan de vloer.

Zonder verdere raadpleging van iemand die er echt verstand van heeft zou ik zelf ervoor kiezen om om de 30 tot 50 centimeter een gat te maken waar je met krimpvrije mortel een steen in kan metselen.

Maar mijn nummer 1 advies is dus het advies er een expert bij te halen. En dat hoeft echt niet de wereld van te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 10:29

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Weet iemand of de levelling clips van Rubi ook werken/passé met de kegs van FixPlus?

Rubi:
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/623/409/DV_8_10140524_01_4c_NL_20190719174650.jpg

FixPlus:
Afbeeldingslocatie: https://www.fix-plus.nl/Files/2/49000/49879/ProductPhotos/Large/1041513340.png

Ik heb een tang en kegs van FixPlus liggen en wil zaterdag wat gaan regelen, maar kom er net achter dat ik geen clips meer heb. :+ Online bestellen ben ik dus net te laat mee, maar morgen ff langs de Hornbach rijden lukt nog wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Ethnocentrix op 11-06-2020 23:09 ]

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Ethnocentrix schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:07:
Weet iemand of de levelling clips van Rubi ook werken/passé met de kegs van FixPlus?

Rubi:
[Afbeelding]

FixPlus:
[Afbeelding]

Ik heb een tang en kegs van FixPlus liggen en wil zaterdag wat gaan regelen, maar kom er net achter dat ik geen clips meer heb. :+ Online bestellen ben ik dus net te laat mee, maar morgen ff langs de Hornbach rijden lukt nog wel.
Ja! De Rubi clips werken prima met de FixPlus clips. Alhoewel de Rubi clips uit jouw foto er wel anders uitzien als de mijne. De mijne zien er zo uit: https://www.gereedschapce...tem-1mm-3-12mm-200st.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 12-09 13:36
prein2 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:52:
[...]
Vloer wordt uiteindelijk zwaluwstaartplaat..

[Afbeelding]

Dan gaan je plankjes er toch gewoon uit? Vooral de balklaag controleren en versterken waar nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

djluc schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:29:
[...]

Dan gaan je plankjes er toch gewoon uit? Vooral de balklaag controleren en versterken waar nodig.
klopt. de balklaag eronder is ook aangetast. Kan nog niet zien hoeveel, maar het lijkt mee te vallen.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:29
prein2 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:04:
[...]

klopt. de balklaag eronder is ook aangetast. Kan nog niet zien hoeveel, maar het lijkt mee te vallen.
Eventueel een balk er langs maken.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 14:03

BLACKfm

o_O

Iemand die mij kan vertellen welk stuk gereedschap dit is?

Ik ben zelf landmeter/uitzetter en gebruik deze tang voor het slaan van spijkers in asfalt. Scheelt een hoop blauwe vingers :).

Een collega vindt dat wel een handig dingetje, maar ik weet niet hoe dit ding heet en of waar het te koop is.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFrf9ur51EulwCbZ5HR5mc63Yu4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8XVFcfwSaZeWQm5iAXiL6kQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWZV1Nwk45Is-W5WqiYFiH-3vPY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vh0p4aejmFYB2XX5CdSn2DDx.jpg?f=fotoalbum_medium

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:35
Als ik zoek op "spijkerhouder", dan kom ik vergelijkbare tangen tegen alleen dan voornamelijk van kunststof. Kun je hetzelfde niet bereiken met een simpele combinatie tang?

In mijn zoektocht kwam ik nog een mooie catalogus tegen:
https://docplayer.nl/5088...dschap-bouwcatalogus.html

318 pagina's met allerlei soorten handgereedschap/tangen! Nog snel wat uitzoeken voor vaderdag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

hpmkruit schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:11:
Als ik zoek op "spijkerhouder", dan kom ik vergelijkbare tangen tegen alleen dan voornamelijk van kunststof. Kun je hetzelfde niet bereiken met een simpele combinatie tang?
Door de gebogen 'bek' klep je de vingers ook niet tussen het handvat en het oppervlakte waar je de spijker in slaat. Een simpele (combinatie) tang heeft mogelijk hetzelfde effect, maar heeft wat minder praktische voordelen.

Enige herkenbare aan de tang is overigens dat in de rode handvatten het woord 'Germany' (duitsland) staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BLACKfm schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:58:
Iemand die mij kan vertellen welk stuk gereedschap dit is?

Ik ben zelf landmeter/uitzetter en gebruik deze tang voor het slaan van spijkers in asfalt. Scheelt een hoop blauwe vingers :).

Een collega vindt dat wel een handig dingetje, maar ik weet niet hoe dit ding heet en of waar het te koop is.

Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://www.amazon.nl/Con...componenten/dp/B071HWVVMD

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Helaas, dit lijkt op een krimptang en die heeft over het algemeen geen gaten waar je de spijker in kunt vasthouden.

Mijn tang heeft 3 rechthoekige (vierkante) gaten van groot, midden en klein formaat. En het gebogen deel zit al voor het scharnierpunt. Niet dat dat laatste noodzakelijk is, maar de spijkers gebruikt worden zijn 2-5mm dik, een goede grip is wel van belang.

Meeste gereedschap kun je denk ik geen gat in boren, anders zou een lang neus tang nog wel gemodificeerd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 10:29

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Alsjemenou schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:21:
[...]

Ja! De Rubi clips werken prima met de FixPlus clips. Alhoewel de Rubi clips uit jouw foto er wel anders uitzien als de mijne. De mijne zien er zo uit: https://www.gereedschapce...tem-1mm-3-12mm-200st.html
Ik heb ze net gehaald en ze passen inderdaad perfect! Bedankt!!

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap