[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 19:29
larsbeumer.apd schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Ziet er gaaf uit! Hoe heb je het bevestigd aan de muur? En zitten de onderste plankjes alleen vast aan het draadeind met die moeren, of ook nog aan de muur ofzo?
'gewoon' met een hoek ijzer /anker bij de bovenste plank

Ik was voornemens om dat onder ook te doen maar het voelde stevig genoeg aan zo

Ik had er nog wel over nagedacht om het proberen blind te bevestigen door in die bovenste plank van achter uit 2 grote gaten te boren, dan het achterste stuk van de plank af te zagen en dat stukje aan de muur te boren, 2 grote deuvels in de gaten van stap 1 en dan het restant van de plank ook over die deuvels te schuiven (beetje slecht uitgelegd maar het dat is volgens mij best een mooie methode voor blind bevestigen)

[ Voor 33% gewijzigd door louzy82 op 07-06-2020 10:22 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:56
Tof! Heb je een tekening van hoe het gaat worden? Ergens dit jaar ga ik ook beginnen aan ons kippenhok :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

vso schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:41:
[...]

ligt eraan hoe je grijs bedoelt .. er zijn paar wegen naar gronigingen zeg maar ..

Je kan ook bv een brander er "kort" erop zetten .. met een harde borstel het roet weg halen en dan met een kwast /vacht roller grijze verf eroverheen en daarna met een doek een gedeelte wegvegen (whitewash techniek)

of juist verdunde verf ..

of de azijn methode idd .

Beste is gewoon zelfde soort hout in de bouwmarkt halen .. om te proberen
Schutting is grenen, afdeklatten ook, zo slim was ik wel geweest ;)
Nou alleen dat verouderen nog. Moeilijk doen met verf zie ik niet echt zitten, te bewerkelijk en de rest is ook niet afgelakt ofzo. Maar staalsponsje in azijn zou dus moeten werken begrijp ik? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
De laatste tijd ook druk bezig geweest in onze nieuwe woning. Onder andere:

- plaatsen inbouwspots
- trapkast bouwen
- tussenmuurtje op zolder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdqWhle7W14VtaltiAwHo3KZjh0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xl8oyMYRnPCHWKz8co7va7re.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpasxcX2jbSmc41v_VVWikxz8FU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYExE2X875Qobq23ROTXpPfx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLvk0qCIpi5zR7nS3Q01-Ht1hUY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPH4sUmDMWldiHxPDhd8uAqd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCjxPCsq0Q745KFtZF7GyXugVFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQ2QdcbdNiKYEKMxCQOGozeV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWNZtKMFjVq-qDuuf7Q8kZ1oiNk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8Nqrl3aM9zWP44157ldwKK1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ0EtcKIUSJLyudgnXV6uicfIIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tk5vl5khpVYlQU8Ku2Pa34GD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

The Eagle schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:31:
[...]

Schutting is grenen, afdeklatten ook, zo slim was ik wel geweest ;)
Nou alleen dat verouderen nog. Moeilijk doen met verf zie ik niet echt zitten, te bewerkelijk en de rest is ook niet afgelakt ofzo. Maar staalsponsje in azijn zou dus moeten werken begrijp ik? :)
kort antwoord: ja

Vrouwlief had het geprobeerd op een houten doosje van een knutsel project, maar vond het resultaat niet echt mooi .. vandaar de andere opties

Maar jij hebt een schutting die je gelijk wilt trekken dat is een ander verhaal, en B laten matchen met A is een uitdaging op zich .. uiteraard kost dit ook tijd . (lees soms is het gewoon wachten) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:54

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

louzy82 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:13:
Het valt natuurlijk in het niet bij alle mooie projecten die er hier voorbij komen maar toch. Gisteren een prullaria houder voor vrouwlief gemaakt van een draadeind en een oude steigerplank

Ik heb de moeren en draadeind verouderd door ze een nachtje in natuurazijn te leggen

[Afbeelding]
Prullariahouder _O- netjes gedaan hoor, staat super zo op die muur/dat beton-ciré :Y

Happy wife - happy life d:)b :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ephymerous schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:31:
[...]

Tof! Heb je een tekening van hoe het gaat worden? Ergens dit jaar ga ik ook beginnen aan ons kippenhok :)
Gee tekening helaas, wel een dienstopdracht van de vrouw hoe het moet worden :P

Op de lange kant komt niet een hele raampartij, maar een deur en raampje.
Aan de voorzijde sluit het hok straks aan op een grote buitenren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8wZSEms_Fj0_KHI3_jswjMVtb4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o5EoYnkaP0FfM67TTbddgN5Z.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:22
Komende week ben ik van plan om een muurtje in huis een nieuwe kleur te geven. Op dit moment zit er spachtelputz op deze muur.

Om te voorkomen dat ik straks strepen/banen ga zien heb ik reeds voorstrijk aangebracht.
In het verleden heb ik wel eens Flexa muurverf op mijn muren gebruikt, maar dat gaf geen mooi resultaat.

Welke muurverf geeft snel een dekkend mat resultaat? Ik zat zelf te kijken naar Sikkens Alphacryl Pure Mat?

Daarnaast vroeg ik me af hoe ik een strakke lijn ga krijgen bij de overgang muur - plafond. Ik verwacht namelijk dat onder de afplaktape makkelijk wat verf kruipt. Zijn er mogelijkheden om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:22
endless90 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:36:
Komende week ben ik van plan om een muurtje in huis een nieuwe kleur te geven. Op dit moment zit er spachtelputz op deze muur.

Om te voorkomen dat ik straks strepen/banen ga zien heb ik reeds voorstrijk aangebracht.
In het verleden heb ik wel eens Flexa muurverf op mijn muren gebruikt, maar dat gaf geen mooi resultaat.

Welke muurverf geeft snel een dekkend mat resultaat? Ik zat zelf te kijken naar Sikkens Alphacryl Pure Mat?

Daarnaast vroeg ik me af hoe ik een strakke lijn ga krijgen bij de overgang muur - plafond. Ik verwacht namelijk dat onder de afplaktape makkelijk wat verf kruipt. Zijn er mogelijkheden om dit te voorkomen?
Als je plafond wit is, schilder je eerst over de rand tape met wit, dat trucje zag ik laatst. Daarna ga je de muur schilderen met wat je wilt :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:23

A13X

Dude

Net 1,5 weken geleden, zonder voorstrijk, zo'n 100+m2 spachtelputz geschilderd met Sigma Sigmapearl clean Matt streeploos en zelfs bijtippen droogt zonder kleurverschil op.

Hadden zelfs te kort waardoor we halverwege een muur moesten stoppen met een kleur. 2 dagen later doorgegaan en nog 1x de complete muur gedaan. Is nu niks meer van te zien.

Goed aftappen helpt, gele tape van de action werkt verbazingwekkend goed, de paarse iets minder. Ik deed 2 rijen tape zodat ik met de grote roller tegen het plafond kon stoppen zonder verf op het plafond te krijgen. Kleine roller met lange "haren" voor de randen, grote roller voor de rest. Klein kwastje om de diepe gaatjes bij te tippen.

Rollers en kwasten eerst even een half uurtje in water laten liggen dan spoel je ze daarna zo uit.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

klusje van vandaag (zonnewering aansturen)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PHoDhgz.jpg

KAKU + shelly 2.5.. (omdat het kan)

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 07-06-2020 19:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 12-09 18:10
Niet de meest moeilijk klus maar toch leuk om te showen. Voor onze kinderkamer een boom gemaakt van twee douglas schaaldelen. Plankjes in gemaakt om nog wat praktische of leuke dingetjes op te zetten. Daarna van wat resthout van een andere klus nog drie open wandkastjes gemaakt om wat grijp dingetjes in te kunnen zetten. Ik denk dat ik er nog wat olie overheen ga halen voor de finishing touch, iemand nog tips voor goed spul?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxD48_uHurNbP5CBjE51LJ3K82g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnVNQx6IvESUQMvlpFeps0VV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

https://www.sigma.nl/part...lafond/sigma-perfect-matt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
_ferry_ schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:53:
Weinig zin om daar 3 dagen aan tijd en energie
Daar zijn machines voor...
Even zoeken naar een houtbewerkingsbedrijf bij je in de buurt. (mijn broertje had zo'n machine staan tot voor kort)
Afbeeldingslocatie: http://www.memphis.nl/fotos/EX_boere02_1.jpg
http://www.memphis.nl/ind...nteken=boere02&item=Boere

Of een vlakvandiktebank die je echt nauwkeurig af kunt stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Bedankt voor alle reacties, blij dat het sneller kan :)

Maar net als @Kaasplank dacht ik ook dat de hamerstand (ik gebruik een Metabo hamerboor hiervoor) niet mocht bij het dozen boren....

Volgens mij is de doeznboor niet op of bot, voor zover dat kan... er zitten ijzeren nokken op en die zien er nog goed uit. Dit is een dozenboor van een euro of 30 a 40 bij de Hornbach als ik het mij goed herrinner, geen Action ding ofzo...

Maar wel hamerstand dus...? Dat zou een verschil uitmaken. (en ja, hij stond niet in z'n achteruit, daar heb ik op gezet ;))

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

EMP schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:55:
Bedankt voor alle reacties, blij dat het sneller kan :)

Maar net als @Kaasplank dacht ik ook dat de hamerstand (ik gebruik een Metabo hamerboor hiervoor) niet mocht bij het dozen boren....

Volgens mij is de doeznboor niet op of bot, voor zover dat kan... er zitten ijzeren nokken op en die zien er nog goed uit. Dit is een dozenboor van een euro of 30 a 40 bij de Hornbach als ik het mij goed herrinner, geen Action ding ofzo...

Maar wel hamerstand dus...? Dat zou een verschil uitmaken. (en ja, hij stond niet in z'n achteruit, daar heb ik op gezet ;))
Is het centreerboortje bot?
Bij mij ging het op een gegeven moment ook moeizaam met de diamantboor. bleek dat dat boortje bot was, en als die niet verder komt komt de gatenboor zelf ook niet verder.

@sypie Ook een optie. Alleen de zijkanten dan nog met de bandschuurmachine doen. Maar zou mooi zijn als er 1 is in de buurt die ze in ruil voor een krat pils ofzo er doorheen wil steken. Ga ik eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:23

A13X

Dude

vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:39:
klusje van vandaag (zonnewering aansturen)

[Afbeelding]

KAKU + shelly 2.5.. (omdat het kan)
Heb je daar een schema van? Ik heb hier nog 3 schermen die ik naar een AB zou willen en later via iets van domotica.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
_ferry_ schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:59:
Alleen de zijkanten dan nog met de bandschuurmachine doen.
Zoek bij voorkeur een trappenmaker bij je in de buurt. Die hebben die machines staan. De zijkanten kunnen soms ook met deze machines gedaan worden, afhankelijk van de instelbare hoogte. Mocht dat niet met zo'n machine kunnen dan kan dat vast met een verticale bandschuurmachine. Daar kun je dan je plankje zo bij langs schuiven. Net zo met de kopse kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Raym09 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:01:
[...]

Heb je daar een schema van? Ik heb hier nog 3 schermen die ik naar een AB zou willen en later via iets van domotica.
Afbeeldingslocatie: https://static2.computeridee.nl/media/uploads/2013/12/20/Schermafbeelding%202013-12-20%20om%202.52.00%20PM.png

X en X zijn verbonden naar de shelly (x1 = sw1 en x2 = sw2)

Afbeeldingslocatie: https://miro.medium.com/max/1066/0*yrBgNnkuoh54gTjH.jpg

01 en 02 gaan naar de motor

Voor de rest sluit je L(fase) N(eutraal) op zowel de Shelly als de KaKu aan .. en Aarde van het zonnescherm/rolluik sluit je op de aarde van het stopcontact aan .
ps de "com" van de Kaku = L (fase)

Helaas zie ik met de KAKU geen stroom verbruik via de shelly .. lopen .. (in de app) .. als ik in de shelly bedien zie ik dat wel.. :? wierd

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLKv7UtPgA3lVXiWpk7V6UO128w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/poHkyfkNCxLyIyvPFFDfhf6B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UG2XLSpfz5_WEAkYQ0WIW7Ezwbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/96yjfuKGsWGps5ArUmBCPUEf.png?f=fotoalbum_large

Heren,

Ik zit even met een dilemma, binnenkort ga ik een kast in het tuinhuisje bouwen. Ik zit nu in dubio met de afmetingen van de balken die ik ga kopen. De kast (je ziet twee varianten in de afbeelding) is in totaal ongeveer 2100mm lang. Het bovendeel is 400mm diep en onder 600mm diep. De schappen zijn ongeveer 600mm breed. Nu vraag ik mij af hoe dik de balken moeten worden. Er zal verfspul, fietsgereedschap, haspels, bouwlampen en nog veel meer in komen te liggen. Wat zeggen jullie?

Schappen heb ik nu 3,6mm dik multiplex
Balken zijn 44x 69
liggers zijn 27x44

Het is hobby, maar ik wil wel rekening houden met de portemonnee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvLoFDRNLqReztxrkPZqREZn1Cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ih4bfp4R4fP6SdxnLXEG271.png?f=fotoalbum_large

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

stevens20 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:16:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heren,

Ik zit even met een dilemma, binnenkort ga ik een kast in het tuinhuisje bouwen. Ik zit nu in dubio met de afmetingen van de balken die ik ga kopen. De kast (je ziet twee varianten in de afbeelding) is in totaal ongeveer 2100mm lang. Het bovendeel is 400mm diep en onder 600mm diep. De schappen zijn ongeveer 600mm breed. Nu vraag ik mij af hoe dik de balken moeten worden. Er zal verfspul, fietsgereedschap, haspels, bouwlampen en nog veel meer in komen te liggen. Wat zeggen jullie?

Balken zijn 44x 69
liggers zijn 27x44

[Afbeelding]
ik heb gewoon voor 25,- opberg rekken gehaald bij de bouwmarkt .. die zijn sterk zat en vele malen goedkoper .. alleen zou ik bv als het een schuif systeem is bv een extra (metalen)hoekje met boutje/moertje zelf ertussen extra zetten .. (zodat het niet snel los kan schuiven )

Verf eventueel het kale hout en/of doe er plakfolie overheen .. en als het nat / vochtig word scheelt je dat bergen ergenis ..

Ik zelf had dit achteraf graag gedaan want alles valt na een paar jaar na ellende uit elkaar. niet omdat het niet stevig is .. want ik zet er gewoon bakstenen enzo in .. alleen door trillingen gaat alles uit verband en/of schuift los.

deze dus (elke bouwmarkt heeft ze)
https://www.praxis.nl/bad...o-200kg-176x90x40/5656994

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 07-06-2020 21:23 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heren,

Balken zijn 44x 69
liggers zijn 27x44

[Afbeelding]
Ik zou zeggen.......wees geduldig en kijk op marktplaats naar van die stalen archiefkasten, net zo duur of goedkoper dan zo'n hele zwik hout.

Ga je toch bouwen, kijk even naar het nut van dat randje, daar ga je zut op zetten dat je straks 15 x in je handen hebt als je de bovenste kastjes wilt opendoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jsiegmund schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:40:
Niet de meest moeilijk klus maar toch leuk om te showen. Voor onze kinderkamer een boom gemaakt van twee douglas schaaldelen. Plankjes in gemaakt om nog wat praktische of leuke dingetjes op te zetten. Daarna van wat resthout van een andere klus nog drie open wandkastjes gemaakt om wat grijp dingetjes in te kunnen zetten. Ik denk dat ik er nog wat olie overheen ga halen voor de finishing touch, iemand nog tips voor goed spul?

[Afbeelding]
Leuk gedaan d:)b

Slim gebruik van de ruimte en lekker organisch zo'n beetje hout, nice :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 07-09 18:45
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heren,

Balken zijn 44x 69
liggers zijn 27x44

[Afbeelding]
Hout neemt al snel veel ruimte in beslag. Is wandrailsysteem niet iets? Of zoals hierboven van die stalen opberg rekken. (En kijk voor de grap eens hoeveel gewicht je in een simpel hang keukenkastje hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Fraggert schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:39:
[...]

Ik zou zeggen.......wees geduldig en kijk op marktplaats naar van die stalen archiefkasten, net zo duur of goedkoper dan zo'n hele zwik hout.

Ga je toch bouwen, kijk even naar het nut van dat randje, daar ga je zut op zetten dat je straks 15 x in je handen hebt als je de bovenste kastjes wilt opendoen.
Ik snap jullie advies maar dit zie ik ook een beetje als hobby. Studie is straks hopelijk af en dan zelf meubels maken. Een dergelijke kast hebben we al in de bijkeuken waar de gereedschappen en sportspullen liggen. In de kelder ga ik zelf planken plaatsen en zoon kast leek me wel wat voor in het tuinhuisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024

Zelf ook sikkens gebruikt, uitermate tevreden over en ook nog eens afwasbaar.

Over de tape overschilderbare witte kit spuiten en snel schilderen dan dat gedeelte bij de afplaktape. Na een 10-tal minuten de afplaktape er weer afhalen (iig weer voordat het droog is).

(Wel beetje spuit11 gevoel nu)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

stevens20 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:54:
[...]

Ik snap jullie advies maar dit zie ik ook een beetje als hobby. Studie is straks hopelijk af en dan zelf meubels maken. Een dergelijke kast hebben we al in de bijkeuken waar de gereedschappen en sportspullen liggen. In de kelder ga ik zelf planken plaatsen en zoon kast leek me wel wat voor in het tuinhuisje.
Hartsikke goed d:)b dan is het een mooie oefening.

En als je meubels wilt gaan maken, breng dan even een bezoekje aan het nederlandse houtbewerkersforum op woodworking.nl

https://www.woodworking.nl/

Een aantal van ons zul je daar ook treffen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
Fraggert schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:27:
[...]

Hartsikke goed d:)b dan is het een mooie oefening.

En als je meubels wilt gaan maken, breng dan even een bezoekje aan het nederlandse houtbewerkersforum op woodworking.nl

https://www.woodworking.nl/

Een aantal van ons zul je daar ook treffen :)
Goede tip. Die kende ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 10:02
Bo0bz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:12:
Wij willen volledig van het gas af gaan. Met de komt van een warmtepomp icm zonnepanelen lukt dat een heel eind. Blijft alleen het koken op gas nog over. Ter vervanging wil ik overgaan op inductie. Ons huidige kookplaat heeft een oudere binnenmaat waar ik geen 5-pits inductie in kwijt kan. Aangezien de keuken door de vorige bewoners is geïnstalleerd weet ik niet wat voor een blad we hebben. Is dit graniet?

Bovenkant:
[Afbeelding]

Onderkant:
[Afbeelding]

Kan ik in dit blad zagen om meer ruimte te krijgen voor een 5 pit inductie?
@Bo0bz dit is Nero Zimbabwe graniet... Geen composiet. Slijptol is een optie, stof een probleem :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DjGeRo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:13:
[...]

@Bo0bz dit is Nero Zimbabwe graniet... Geen composiet. Slijptol is een optie, stof een probleem :).
Het lijkt ook wel op ons blad, dat is Nero assoluto, graniet ook.

Edit: na wat inzoomen toch niet, te veel spikkels denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 07-06-2020 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Goudvis schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Goed, dit doe je met zijn tweeën. (Ervan uitgaande dat je een vaste schakelaar hebt die binnen zit. Anders houd je gewoon de AB bij je ;) )

Ik heb het met ons tweedehands rolluik als volgt gedaan. Eerst een beetje kloten met naar boven, schroefje stellen, naar beneden, weer naar boven, net zo lang tot de uitgangspositie voor finetunen bereikt was.
Bij ons was dat startpunt dat de 'oprol-stand' nog scherm (bv. 30cm) overheeft, en het scherm in de 'afrol-stand' ook een veilige marge niet afrolt (bv. 30cm).

Je moet het rolluik dus eerst helemaal laten afrollen, maar zeker niet tot het punt dat de motor zichzelf uitschakelt. In plaats daarvan kan je dmv de stelschroef (en veel naar boven- en naar beneden rollen) aftasten wanneer de motor op tijd stopt.
Hopelijk heb je hier iets aan. :)
Haha nou na lang kutten is het me vorige week toch gelukt hoor. Het probleem was dat deze aardappel de eerste 8-kant ring niet goed op de nokjes van die motor had geschoven waardoor hij geen eindpunt kon herkennen, d'oh! :o :X.

Daarna verliep het allemaal zonder problemen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Yowzawood schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:09:
Ik zou echt met een grote boog om het "advies" hier heenlopen m.b.t. het zelf zagen/slijpen in je composiet keukenblad.

Klinkt allemaal leuk, en inderdaad kan je composiet op zich gewoon met een haakse slijper te lijf gaan. Leuk bijvoorbeeld om er een klein hoekje af te halen en iets passend te maken. Maar niet om zo'n groot gat nog groter te maken. Het blad is niet voor niets bij de fabriek/leverancier al van de gaten voorzien. Dit soort grote openingen leveren flink wat stress op voor het blad en de ruimte die eromheen zit is al beperkt. Aan de voor- en achterzijde is dat nagenoeg zeker zo (meestal het minimale een cm 3-4) en aan de beide zijkanten zal er ook waarschijnlijk geen grote stevigheid meer aanwezig zijn. De kans dat je met een haakse slijper te ver gaat of zodanig stress/druk op je blad gaat zetten dat de (dunne) zijkanten schade oplopen of zelfs breken is reëel.

Zelfs de meeste keukenbladen leveanciers passen geen grote dingen aan op locatie in stenen/composiet werkbladen, en dat heeft een reden. Die platen ogen wel heel stevig maar zo dik zijn ze niet en zeker bij je speolbak en kookplaat heb je vaak een heel dun randje over best een lengte.

Ik zou gewoon een inductieplaat kiezen die wel past..... er zijn er ook in een groter formaat van bijvoorbeeld 70cm (80 waarschijnlijk niet) met een "gewone" inbouwmaat van 56cm. Of een plaat met flexibele "zones".

En verder bevestig je de plaat vaak aan de zijkant, de kanten die jij moet vergroten. Dan is een strakke maatvoering ook een eis anders ligt je plaat niet lekker vast. En hopelijk heb je dan ook nog een plaat met een flinke oversteek aan de zijkanten zodat je genoeg kan smokkelen onder je plaat, anders is je speelruimte helemaal beperkt.
Dit valt mee. Heb hetzelfde moeten doen met een composiet aanrechtblad van IKEA. Ja het is inderdaad spannend, want de kans op breken is er. Een werkblad van €1500 verprutsen is dan niet leuk. Maar gelukkig helemaal goed gegaan, het composiet was redelijk makkelijk te slijpen met een diamantschijf in de haakse slijper.

Bij ons was het issue dat bij het bestellen bij IKEA men wel een opening kon laten slijpen voor een kookplaat, maar dit zat vast aan bepaalde marges (xx cm uit de kant blijven e.d.). In onze opzet kwam dit niet goed uit, dan zou de kookplaat niet mooi in het midden van het kastje eronder liggen. We hebben het blad toen besteld met de grootst mogelijke opening en toen zelf nog een strook van een cm of 5 breed eruit geslepen. Wij hadden wel het voordeel dat we de keuken nog moesten bouwen, dus we konden het blad buiten slijpen i.v.m. stof. Als je het binnen moet doen zou ik zeker een assistent laten helpen met bouwstofzuiger erbij houden. En beiden een mondkapje op.

De kookplaat ligt er gewoon los in, hij is zwaar genoeg om niet te gaan schuiven/wiebelen o.i.d en heeft rondom genoeg overlap waardoor je niks ziet van zaagsnede. Onlangs nog een monteur in huis gehad i.v.m. een storing aan de inductieplaat, die heeft daar ook niks over gezegd dus zal vaker voorkomen dat de plaat er gewoon los in ligt. En bij mij kijk je van onderaf niet op het composiet (wat idd maar 12mm dik is ofzo), er zit bij mij nog hout onder ter versteviging.

Ligt er nu een jaar of 3 in en aanrechtblad is nog steeds heel. Maar YMMV.
ThinkPadd in "Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1" links aan de kant van de koelkast hebben we stukje eruit gehaald.

CC @Bo0bz

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2020 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:19
ThinkPadd schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:02:
[...]

Dit valt mee. Heb hetzelfde moeten doen met een composiet aanrechtblad van IKEA. Ja het is inderdaad spannend, want de kans op breken is er. Een werkblad van €1500 verprutsen is dan niet leuk. Maar gelukkig helemaal goed gegaan, het composiet was redelijk makkelijk te slijpen met een diamantschijf in de haakse slijper.

Bij ons was het issue dat bij het bestellen bij IKEA men wel een opening kon laten slijpen voor een kookplaat, maar dit zat vast aan bepaalde marges (xx cm uit de kant blijven e.d.). In onze opzet kwam dit niet goed uit, dan zou de kookplaat niet mooi in het midden van het kastje eronder liggen. We hebben het blad toen besteld met de grootst mogelijke opening en toen zelf nog een strook van een cm of 5 breed eruit geslepen. Wij hadden wel het voordeel dat we de keuken nog moesten bouwen, dus we konden het blad buiten slijpen i.v.m. stof. Als je het binnen moet doen zou ik zeker een assistent laten helpen met bouwstofzuiger erbij houden. En beiden een mondkapje op.

De kookplaat ligt er gewoon los in, hij is zwaar genoeg om niet te gaan schuiven/wiebelen o.i.d en heeft rondom genoeg overlap waardoor je niks ziet van zaagsnede. Onlangs nog een monteur in huis gehad i.v.m. een storing aan de inductieplaat, die heeft daar ook niks over gezegd dus zal vaker voorkomen dat de plaat er gewoon los in ligt. En bij mij kijk je van onderaf niet op het composiet (wat idd maar 12mm dik is ofzo), er zit bij mij nog hout onder ter versteviging.

Ligt er nu een jaar of 3 in en aanrechtblad is nog steeds heel. Maar YMMV.
ThinkPadd in "Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1" links aan de kant van de koelkast hebben we stukje eruit gehaald.

CC @Bo0bz
Kookplaat gisteren besteld en zojuist alle materialen gehaald om in de meterkast aan te sluiten zoals een krachtgroep. Bekende van ons die heeft een boor en zaagbedrijf gespecialiseerd in steen en beton. Die kon ons wel helpen voor een vriendelijk prijsje. Heb zelf namelijk geen bouwstofzuiger!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Omdat de prijsopgave voor het plaatsen van een bitumen dak op mijn overkapping nogal tegen viel overweeg ik nu toch weer om een epdm dak te plaatsen.

Wie heeft hier ervaring mee en is het inderdaad zoals zoveel websites roepen dat het voor een leek prima te doen is? Het gaat om ca 26 m2 in een L-vorm.

Ik heb een hele stapel b-keus PIR platen gekocht van 25mm waarop ik de epdm wil lijmen. Mijn dakbeschot bestaat uit vellingdelen van 18mm dik. Normaliter zou je pir vast schroeven met schroeven + schotels maar er is maar 18mm aan hout op de meeste locaties om hem in vast te schroeven voordat ze eronderuit prikken. Er is wel een balklaag maar die dat is maar elke 61cm wat weer lastig is met de platen van 60x120cm. Zou het dan handiger zijn de pir te verlijmen? Vervangen wordt dan wel een probleem gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:32
Kaasplank schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:20:
Ik heb een hele stapel b-keus PIR platen gekocht van 25mm waarop ik de epdm wil lijmen. Mijn dakbeschot bestaat uit vellingdelen van 18mm dik. Normaliter zou je pir vast schroeven met schroeven + schotels maar er is maar 18mm aan hout op de meeste locaties om hem in vast te schroeven voordat ze eronderuit prikken. Er is wel een balklaag maar die dat is maar elke 61cm wat weer lastig is met de platen van 60x120cm. Zou het dan handiger zijn de pir te verlijmen? Vervangen wordt dan wel een probleem gok ik
Let op dat niet op alle PIR-platen de EPDM gelijmd kan worden.

Je kunt gewoon schroeven op 18mm hout. Is het erg als de schroeven er een klein stukje doorheen steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
-Paul- schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Let op dat niet op alle PIR-platen de EPDM gelijmd kan worden.
Ik heb IKO Enertherm platen met alu cachering. Volgens mij mag daar vrij veel op verlijmd worden maar ik zal voordat ik ergens wat bestel het even navragen. Goede tip
Je kunt gewoon schroeven op 18mm hout. Is het erg als de schroeven er een klein stukje doorheen steken?
Dat is erg ja want de vellingdelen zijn direct mijn plafond wat in het zicht komt. Anders was ik wel voor underlayment gegaan ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:32
Kaasplank schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:40:
[...]

Dat is erg ja want de vellingdelen zijn direct mijn plafond wat in het zicht komt. Anders was ik wel voor underlayment gegaan ;-)
Anders leg je er nog een laag underlayment of OSB op? Deze kun je dan in de balken schroeven. Maar lijmen kan uiteraard ook.

[ Voor 4% gewijzigd door -Paul- op 08-06-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:25
Aan onze aanbouw (platdak) is een kamer gerealiseerd van +- 20m2 die aan de woonkamer grenst.
nu heeft deze ruimte afgelopen jaren als keuken en opslag gediend bij de vorige eigenaren. Ik wil deze nu omtoveren naar speel kamer. Nu zit er al een verlaagd gestukadoord plafond in met een dunne laag van ik schat 5cm isolatie wol.

Nu zat ik te denken om plafond er uit te halen en fatsoenlijke isolatie terug te stoppen en 4 tal spotjes te plaatsen.

Iemand tips/ervaringen hoe je het best zo'n plafond er uit kan slopen zodat je het richel werk behouden blijft en welke isolatie is hier het best geschikt voor bv (ROCKWOOL Steenwol RockSono Solid bouwplaat Rd 2,85) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

kiefty14 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:25:
Aan onze aanbouw (platdak) is een kamer gerealiseerd van +- 20m2 die aan de woonkamer grenst.
nu heeft deze ruimte afgelopen jaren als keuken en opslag gediend bij de vorige eigenaren. Ik wil deze nu omtoveren naar speel kamer. Nu zit er al een verlaagd gestukadoord plafond in met een dunne laag van ik schat 5cm isolatie wol.

Nu zat ik te denken om plafond er uit te halen en fatsoenlijke isolatie terug te stoppen en 4 tal spotjes te plaatsen.

Iemand tips/ervaringen hoe je het best zo'n plafond er uit kan slopen zodat je het richel werk behouden blijft en welke isolatie is hier het best geschikt voor bv (ROCKWOOL Steenwol RockSono Solid bouwplaat Rd 2,85) ?
kies voor glaswol .. (steenwol is nogal vocht gevoelig) ..

je zal wat meer informatie over het huidig dak moeten geven (foto is ook prettig) .. en eventueel tekening als we gezamelijk meer informatie willen/kunnen geven..als advies.

Kwa elektra probeer gewoon 20 jaar vooruit te kijken .. kids worden groot wat ga je er daarna mee doen .. ? denk bv aan UTP, tv, kantoor.. kortom flexibele mogelijkheden .. bv nu kan je makkelijker en relatief goedkoop 3 UTP locaties aanleggen / stopcontacten en verlichtings punten .. afwerken en als het "doel' van de kamer (ipv speel honk .. naar kantoor) is het een kwestie van bureau plaatsen en "done" .. ipv weer alles opentrekken.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:56
Kaasplank schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:20:
Omdat de prijsopgave voor het plaatsen van een bitumen dak op mijn overkapping nogal tegen viel overweeg ik nu toch weer om een epdm dak te plaatsen.

Wie heeft hier ervaring mee en is het inderdaad zoals zoveel websites roepen dat het voor een leek prima te doen is? Het gaat om ca 26 m2 in een L-vorm.
I can confirm :)
Hmmbob schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:13:
Dakplaten en -bedekking
Platen erop EPDM vastkitten
Als dakplaten hebben we standaard OSB-platen van 18mm gebruikt. Deze kun je makkerlijk in elkaar schuiven en vastschroeven op de dragers. Tip: zet effe een hulplijntje waar de onderliggende balk zit - dat maakt het schroeven een stuk makkelijker. Daarna hebben we vuren balkjes van 5x8 op de randen geschroefd om een opstaande rand te krijgen. Als de platen en balkjes vast zitten kan de EPDM op het dak uitgerold worden - deze moet een uur rusten. Dit uur werd onze diner-tijd, waarna we de boel vastgekit hebben. EPDM kan je op 3 manieren 'vast' leggen: los liggend met grind erop, volledig verlijmen, of zoals wij gedaan hebben: rillen kit iedere 50 cm. We hebben hiervoor Den Braven Folievix SPUR gebruikt: dat verwerk je heel makkelijk maar heeft wel een afgrijselijk groene kleur. Voor de onderkant van de folie is dat geen ramp maar bij het kitten van de regendoorvoer is dat niet zo handig gebleken; je drukt de kit er namelijk iets onderuit om een goede waterdichte seal te krijgen maar nu heb ik dus een groen cirkeltje op mijn dakje. Ach, het zit helemaal ver weg in de hoek dus ik ga het toch niet zien :+ (tip voor de volgende keer: zeker stellen dat je zwarte kit hebt). De overlengte van de folie hebben we over de dakrand naar beneden laten hangen en verwerken we onder de randafwerking:

Randafwerking en extra staander
Randafwerking Extra paal tbv wandje
Om de rand met overhangende EPDM netjes af te werken, hebben we 2x geschaafde Douglas planken op lengte boven elkaar gemonteerd. Het overhangende EPDM zit hier onder vast, naast de ril kit op de bovenzijde van de opstaande rand. De planken zijn samen iets breder dan de hoogte van de dakbalken en de opstaande rand, dus ze steken er iets boven en onder uit - dat geeft ook een mooie luxe afwerking.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
Situatie: dochter wordt binnenkort 3 jaar, de vrouw wil graag een speelhuisje voor haar. We kunnen zo'n huisje natuurlijk kant-en-klaar kopen, maar het is natuurlijk ook wel erg cool om zoiets zelf te maken. Hieronder in de inspiratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsSnK-1XZxqhxADBuPvVM-xmtKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GejFpdAbrL2BGanWjVXzCKfT.png?f=user_large

De belangrijkste eigenschappen:
  • In afwijking op het voorbeeld wil ik de 'balustrade' laten oversteken.
  • Huisje wordt 120x120, balustrade 120x60.
  • Er komen dus alleen 4 palen onder het huisje. De schoren wil ik weglaten, als in de praktijk blijkt dat de stabiliteit door verankering in de grond voldoende is.
  • Qua materiaal wil ik douglas gebruiken (palen en de planken).
  • Voor de vloer in het huisje wil ik betonplex gebruiken.
  • Onder het huisje komt een zandbak
  • Het plateau waar het huisje op komt wil ik eerder maken dan het huisje zelf. Het huisje zelf ik wil prefab voorbereiden, zodat ik die op de avond voor haar verjaardag in elkaar kan zetten op de juiste plek.
Mijn vragen aan jullie mede-tweakers:
  • Zijn palen van 85mm voldoende? Als ik naar het voorbeeld kijk, gok ik dat ze dat daar ook gebruiken.
  • Ik wil de 4 palen onder het huisje ca. 40 cm in de grond laten steken (zodat ik uit 1 stuk van 3 meter in totaal 2 palen kan halen: 110 cm boven de grond, 40 cm in de grond). Geeft dat voldoende stevigheid? Is er noodzaak om de palen in beton te zetten?
  • Kan ik als 'timmerhout' voor het frame van de zijwanden, rondom de raampjes en voor het dak gebruik maken van eenvoudig vurenhout, aangezien dat toch droog blijft? Of is douglas een must daarvoor?
  • Met welk materiaal kan ik het beste het dak waterdicht maken? Pakje daksingles?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
DynamicDreams schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:02:
Situatie: dochter wordt binnenkort 3 jaar, de vrouw wil graag een speelhuisje voor haar. We kunnen zo'n huisje natuurlijk kant-en-klaar kopen, maar het is natuurlijk ook wel erg cool om zoiets zelf te maken. Hieronder in de inspiratie:

[Afbeelding]

De belangrijkste eigenschappen:
  • In afwijking op het voorbeeld wil ik de 'balustrade' laten oversteken.
  • Huisje wordt 120x120, balustrade 120x60.
  • Er komen dus alleen 4 palen onder het huisje. De schoren wil ik weglaten, als in de praktijk blijkt dat de stabiliteit door verankering in de grond voldoende is.
  • Qua materiaal wil ik douglas gebruiken (palen en de planken).
  • Voor de vloer in het huisje wil ik betonplex gebruiken.
  • Onder het huisje komt een zandbak
  • Het plateau waar het huisje op komt wil ik eerder maken dan het huisje zelf. Het huisje zelf ik wil prefab voorbereiden, zodat ik die op de avond voor haar verjaardag in elkaar kan zetten op de juiste plek.
Mijn vragen aan jullie mede-tweakers:
  • Zijn palen van 85mm voldoende? Als ik naar het voorbeeld kijk, gok ik dat ze dat daar ook gebruiken.
  • Ik wil de 4 palen onder het huisje ca. 40 cm in de grond laten steken (zodat ik uit 1 stuk van 3 meter in totaal 2 palen kan halen: 110 cm boven de grond, 40 cm in de grond). Geeft dat voldoende stevigheid? Is er noodzaak om de palen in beton te zetten?
  • Kan ik als 'timmerhout' voor het frame van de zijwanden, rondom de raampjes en voor het dak gebruik maken van eenvoudig vurenhout, aangezien dat toch droog blijft? Of is douglas een must daarvoor?
  • Met welk materiaal kan ik het beste het dak waterdicht maken? Pakje daksingles?
Leuk project, wij hebben hetzelfde besloten. De baas wilde het meer in 1 geheel met de tuin. Dus nu dezelfde materialen gebruikt als voor de schuur + bloembakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFfaqJX1sV-OlnG4DW5Fd0CBbyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNNqe80AFoJtZPlsgVNnHw9K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lY6UnwTBPAHwf9bTkpkBIxJQ7K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqOKubT9kABg2N4bAxTAvBfc.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op de rotzooi, maar is work in progress.

Voor palen 85 x 85 Douglas gebruikt, dit is echt al overkill, maar vonden wij mooi. De vloer van vlonder planken gemaakt, en beneden wilden wij het dicht hebben. Komt een soort ijsco kraampje in.

Boven wordt een open, met een dakje erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:24
@DynamicDreams Laat ik nu net vorige week exact hetzelfde huisje 2e hands hebben gekocht :)
Als je iets van maten wilt weten kan ik het je dus vertellen :9 .
Overigens kan je de schoren niet weglaten is mijn gevoel. Hij is dan zeker instabiel. Ik vind hem met schoren al niet super stijf. Als je klussen leuk vindt zou ik het zeker zelf doen maar op de bekende handel sites barst het van de huisjes (in allerlei soorten en maten) en als je een beetje geduld hebt tik je er ook zo eentje op de kop voor max 200-250 euro.

[ Voor 79% gewijzigd door GeeMoney op 08-06-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:10
ephymerous schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:31:
[...]

Klikkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:39
@DynamicDreams denk aan een deksel voor de zandbak.

Tip: ik zou de scharnieren van het deurtje aan de andere kant zetten, dan kan je er als volwassene ook nog enigzins fatsoenlijk bij (voor zover dat al mogelijk is in zo'n klein &*%& huisje), zonder dat je helemaal trapje op moet, deurtje open, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Maeslant schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:13:
[...]

Leuk project, wij hebben hetzelfde besloten. De baas wilde het meer in 1 geheel met de tuin. Dus nu dezelfde materialen gebruikt als voor de schuur + bloembakken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Let niet op de rotzooi, maar is work in progress.

Voor palen 85 x 85 Douglas gebruikt, dit is echt al overkill, maar vonden wij mooi. De vloer van vlonder planken gemaakt, en beneden wilden wij het dicht hebben. Komt een soort ijsco kraampje in.

Boven wordt een open, met een dakje erop.
hoeveel was je kwijt denk je ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
vso schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:20:
[...]

hoeveel was je kwijt denk je ?
Tot nu toe ongeveer 300 euro. Maar dat komt omdat de zwarte planken rest stukken waren van een schuur die gebouwd werd. Verder had ik het hekje over van de bloembakken.

Als ik tips mag geven;

Schroeven en boortjes bij ecotools vandaan halen. Goede prijs kwaliteit.
Hout momenteel is gewoon schaars en duur. Heb het bij de houthandel gehaald. Online in het verleden te kromme planken/balken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 20:29
Zo'n beetje 2 jaar geleden dat ons huis gestuct is en de plinten geplakt zijn.

Dat betekent dat het nu wel uitgehard is en we eindelijk de plinten mochten schilderen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 22:49
kiefty14 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:25:

is het de enige dakisolatie? Denk er dan wel aan om er vochtregulerend klimaatfolie onder te zetten! Anders heb je straks houtrot in je constructie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 23:07

ChillPascal

In the end...

Wij zijn voornemens om boven op zolder een nieuwe vloer te leggen. Vooralsnog staat Click-PVC bovenaan de lijst.

De huidige vloer is bekleed met een soort heel fijn vilt. Het lijken meer miniscule haartjes op een betonnen ondergrond. M.i. kan dit prima functioneren als ondervloer. Ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken. Iemand ervaring of tips om een dergelijke vloer als ondervloer te gebruiken bij PVC of laminaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ChillPascal schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:17:
Wij zijn voornemens om boven op zolder een nieuwe vloer te leggen. Vooralsnog staat Click-PVC bovenaan de lijst.

De huidige vloer is bekleed met een soort heel fijn vilt. Het lijken meer miniscule haartjes op een betonnen ondergrond. M.i. kan dit prima functioneren als ondervloer. Ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken. Iemand ervaring of tips om een dergelijke vloer als ondervloer te gebruiken bij PVC of laminaat?
Waarom die paar tientjes besparen voor een goede ondervoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 23:07

ChillPascal

In the end...

Martinusz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:21:
[...]

Waarom die paar tientjes besparen voor een goede ondervoer?
Ah dat had ik er inderdaad niet bij verteld. Het gaat in ieder geval niet om die paar tientjes. Maar enerzijds het werk en duurzaamheid. Waarom iets vervangen en weggooien als het functioneert. Daarbij de de hoogte ook nog enigszins belangrijk i.c.m. de deur.

Een ondervloer is al snel 8-10mm. Ik schat dat dat toch wel een paar mm dikker is dan de huidige vloerbedekking. Wel een goed idee om dat morgen eens op te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
ChillPascal schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:25:
[...]

Ah dat had ik er inderdaad niet bij verteld. Het gaat in ieder geval niet om die paar tientjes. Maar enerzijds het werk en duurzaamheid. Waarom iets vervangen en weggooien als het functioneert. Daarbij de de hoogte ook nog enigszins belangrijk i.c.m. de deur.

Een ondervloer is al snel 8-10mm. Ik schat dat dat toch wel een paar mm dikker is dan de huidige vloerbedekking. Wel een goed idee om dat morgen eens op te meten.
8-10mm dik? Je hebt gewoon folies van 2-3mm dik ;)
Je moet het zelf weten uiteraard, maar ik zou er altijd een ondervoer onder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 12:49
Martinusz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:18:
[...]

8-10mm dik? Je hebt gewoon folies van 2-3mm dik ;)
Je moet het zelf weten uiteraard, maar ik zou er altijd een ondervoer onder doen.
Maar met ondervoer krijg je weer last van muizen :P

Zonder gekheid, er zijn wel vloeroppervlakken die geschikt zijn om er laminaat of PVC overheen te leggen maar zonder foto’s is het lastig oordelen.

Verder kan je dan inderdaad prima van dat folie gebruiken, dat kost sowieso geen bal vergeleken met van die ondervloer platen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 15:20
Had je niet beter wat ruimte kunnen laten tussen de opsluitbandjes en de palen? Ze sluiten nu direct aan. Ondanks de folie kunnen ze nu nat blijven. Als je wat ruimte laat (bv 1 cm) dan kan de paal altijd drogen en rot het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

T i M schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:29:
[...]

Had je niet beter wat ruimte kunnen laten tussen de opsluitbandjes en de palen? Ze sluiten nu direct aan. Ondanks de folie kunnen ze nu nat blijven. Als je wat ruimte laat (bv 1 cm) dan kan de paal altijd drogen en rot het niet.
Er komt nu geen vocht tussen, dat is het hele plan :) ...

Hier de schematische opbouw van opsluitband, folie en houten kolom/blokhutprofiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAb2PCxScnqNJjZqQOpE0EjbpUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12SDQ8cr5ZP4ibsLxUpUBoBg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Laatst online: 12-09 12:45

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Korte vraag.

Voor een zelf te bouwen pergola is de enige variant nog geschaafd vs fijnbezaagd Douglas hout.
kosten zijn best anders namelijk.

wil sowieso zelf nog beitsen (schuren) en uiteraard altijd alles voorboren met bouwen.

Maakt het dan veel verschil welk type ik neem?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rubman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:02:
Korte vraag.

Voor een zelf te bouwen pergola is de enige variant nog geschaafd vs fijnbezaagd Douglas hout.

wil sowieso zelf nog beitsen (schuren) en uiteraard altijd alles voorboren met bouwen.

Heb je een (band)schuurmachine?

"Fijnbezaagd" is nog steeds heel erg grof, de palen uit mijn kippenhokpost zijn dat ook namelijk.

Dat is één groot splinterfestival :P

Daar jaag ik de bandschuur overheen met K60 (dacht ik) en daar laat ik het bij, dat is dan al vele malen gladder als de zaagmarkeringen. Geschaafd hout vind ik zonde voor buitentoepassingen muv buitenmeubels waar je op zit of aan komt.

check dit even voor je beeldvorming
https://gadero.nl/blog_ru...hout-wat-is-het-verschil/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:56

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

@Fraggert
Ja band en gewone schuurmachine aanwezig en wil er met een grove korrel goed overheen voordat ik ga beitsen.
Vind juist het grovere zelf wel knap en de echter splinters trek ik er wel met schuren af, hoekjes pak ik ook even mee om deze af te kanten.

Maar zat dus meer met zijn er echt voor en nadelen wat betreft beitsen of is het puur uiterlijk en de extra bewerking die al gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:54
Korte vraag.

Ik heb m'n pergola gemaakt met geschaafd hout, en dat is qua uitstraling een stuk strakker. Vaak is geschaafd hout ook gedroogd (al dan niet erg snel, maar toch), wat betekend dat het een stuk minder zal werken dan het vaak ongedroogde bezaagde hout. Het is imho een beetje wat je wilt, wil je een 'rustieke' look, of juist een strakke?

Beitsen kan op beide, alleen zal je meer beits gebruiken op een bezaagde paal dan op een geschaafde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rubman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:15:
@Fraggert
Ja band en gewone schuurmachine aanwezig en wil er met een grove korrel goed overheen voordat ik ga beitsen.
Vind juist het grovere zelf wel knap en de echter splinters trek ik er wel met schuren af, hoekjes pak ik ook even mee om deze af te kanten.

Maar zat dus meer met zijn er echt voor en nadelen wat betreft beitsen of is het puur uiterlijk en de extra bewerking die al gedaan is.
Met een grove korrel houd je IMHO genoeg robuuste look zonder meteen naar superstrak en glad hout te zitten staren :)

Ik heb mijn hout verder niet behandeld.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mesajjb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 13:43
@Rubman @Fraggert

Heb dit hok onlangs zelf gebouwd. Gekozen voor fijnbezaagde palen en bewust niet grof gemaakt (dat strakke paste juist goed bij de zwarte zweedse rabat delen. Alles is in de beits gezet om vergrijzing tegen te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK0LGV-5OgVhaKgHHd71py72ITM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXZ09JxelNQedwLgJXTozKCm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mesajjb schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:37:
@Rubman @Fraggert

Heb dit hok onlangs zelf gebouwd. Gekozen voor fijnbezaagde palen en bewust niet grof gemaakt (dat strakke paste juist goed bij de zwarte zweedse rabat delen. Alles is in de beits gezet om vergrijzing tegen te gaan.

[Afbeelding]
Ik vind zelfs het "fijnbezaagde" aan de grove kant, grof schuren levert een iets gladder resultaat op, maar minder glad als echt geschaafd.

Persoonlijk laat ik mijn douglas juist graag vergrijzen. Iets meer de faux-eiken look voor een derde van het geld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Korte vraag.

Ik heb juist voor geschaafd gekozen omdat fijnbezaagd normaliter ongedroogd is en dus nog op allerlei wijnze krom kan trekken. Geschaafd is vaak gedroogd voor het schaven en daardoor rechter en maatvaster.

Bovendien vond ik het mooier en fijner aanvoelen. Zeker met een afgerond / schuin kantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kaasplank schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:51:
[...]

Ik heb juist voor geschaafd gekozen omdat fijnbezaagd normaliter ongedroogd is en dus nog op allerlei wijnze krom kan trekken. Geschaafd is vaak gedroogd voor het schaven en daardoor rechter en maatvaster.

Bovendien vond ik het mooier en fijner aanvoelen. Zeker met een afgerond / schuin kantje.
Dat klopt als een bus, je wilt niet weten hoe die dikke balken hier hebben geknapt, mijn vrouw schrok zich steeds lam _O-

200x200 staanders en 200x300 liggers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0KmJNqAHqrGKYg1zgfPXnNbddw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Izi4QdwT64ont7iTiLNf175O.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

mwah kromtrekken ben ik met +-2,5m diep en 3m breed niet heel bang voor. Palen komen 1/3 in de grond en worden met halfhoutverbinding vast gezet
Ook andere zaken die ik daar gezaagd besteld heb zijn nooit echt significant kromgetrokken plus dat dit een stuk beter vast gaat zitten dan een schutting met plankjes en dus nog minder krom gaat trekken.

Dat knappen en zetten is dan wel weer leuk, lekker schrikken O-)

Maar kort is het grotendeels een uitstraling ding en verwerking met bouwen. Dan wordt het voor mij meer een kosten dingetje en even kijken wat de verschillen zijn qua kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:01

Wish

ingwell

Vraagje: mijn bovenverdieping is op dit moment "in verbouwing". Bestaande (vermoedelijk eiken) leggers en spanten van de woning heb ik zoveel mogelijk laten zitten, maar vanwege de bouw van een nieuwe dakkapel ligt er nu ook nieuw hout (vuren) in. In de eindfase is het de bedoeling dat de houten spanten zichtbaar blijven.

Wat is dan een goede tip om het nieuwe hout meer op het oude hout te laten lijken... toch iets als dekkende beits gebruiken of iets dergelijks als dit:
https://www.verfwebwinkel.nl/timberex-coloured.html of
https://www.verfwebwinkel.nl/wijzonol-aqua-kleurbeits.html ?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 22:35
Ik wil een kant onder mijn veranda dichtmaken. Het gaat om de zijkant aan de korte zijde. Veranda ziet er nu zo uit. Er komt nog een nieuwe eettafel en stoelen enzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKKemwZFhIVUNFJ36g1lJ0gz2Bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDjAj3UArpZicXUjnoYoBOJL.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf vind ik het mooier om een houten kozijn met vakken erin te maken. Mijn vrouw heeft het idee dat het open kunnen zetten dmv van een wand een pre is. Dat klopt ook wel een beetje, dus neig ik nu met haar mee te gaan. Benieuwd naar jullie mening.

Ik heb gisteren in een grote woon/tuin zaak in Uddel, zal geen namen noemen. :) een drietal foto's gemaakt ter vergelijking.

Optie1: schuifwand met zwarte accenten. Erg mooi maar de verkoper zei dat dit systeem al richting de 1500 euro zou gaan. Dat vind ik te duur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbT4K8TJdL_mEzYeL2iDD_jCprA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qZjlU57hzQpJIdtnPKvl1YZ.jpg?f=fotoalbum_large

Optie2: Schuifwand met losse panelen. Dit heeft de voorkeur van de vrouw, wel in kleur antraciet. Kosten 720 euro incl funderingskoker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwWPPiSfBDhO0nXUHK8gWZ3988A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXU2087tyZRjEjon4c8TL8ZI.jpg?f=fotoalbum_large

Optie3: Vast kozijn met vakken erin. Verkochten ze niet daar maar stond in de showroom bij een veranda. Zelf vind ik dit het mooiste. Ik weet alleen niet wat zoiets zou kosten. Zelf ben ik best handig maar ik denk niet dat zoiets zelf te maken is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGHp6qZwiX0wTuQXb39tYlCgJ6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CqZr0pYRqL2F6ZDx4FaGj1N.jpg?f=fotoalbum_large

Er is nog een optie 4 maar dat vind de vrouw niets. Namelijk op de korte zijde ook een paal zetten en net als links lamellen maken die je open en dicht kan zetten. Daarbij is ze bang dat het te donker word. Ik heb dit wel eens getekend in een Sketchup render.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MndS7dEj-BUe-tlwGwBIHD0omVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F1B0abs8ERMvDd8RjnfLtTFQ.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk hebben we voor onszelf gezegd dat we maximaal 800-1000 euro willen uitgeven aan die wand/kozijn. Welke voorkeur heeft die van jullie en indien dat optie 3 is, hebben jullie enig idee waar ik aan moet denken aan prijs en wat daarvan eventueel zelf te maken is? Andere argumenten voor en tegen ben ik ook wel benieuwd naar. Te veel keuze hier. >:)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevens20
Ik heb onlangs ook een mooie project gehad. Het dak is vernieuwd en ik had met de timmerman afgesproken dat ik het plafond in de "overkapping" zelf dicht zou maken.

Dat is nu eindelijk gebeurd (ook credits aan mijn vriendin). Het was wel een hele klus omdat er isolatie geplaatst moest worden boven de gevel. Daarbij moest er een luik in het plafond zitten om bij het elektra van de spotjes te kunnen. Dat is allemaal opgelost door, uiteraard, een luik in het plafond te maken en een paneel PIR met een houten plank aan de achterkant van een touw te voorzien zodat dat aan de kant getrokken kan worden zodat je boven het plafond binnen bij het elektra kan. Onderstaand een aantal foto's.

Van bovenaf tijdens het vervangen van het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1vRueaI1vgRTUlljkV42RXC6Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajhJWyUlzVIomKb2uiErWDkf.jpg?f=fotoalbum_large

van onderaf toen het nog open was. Rechts waar de elektronica vandaan komt daar zit nu een PIR luik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CYyf-_sxNvCJ1ioKXLTe_YChV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsVKFSxwY08sObnhBNEWrCAp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is hoe het nu is.Een grotere klus dan we dachten. Ook omdat de plaat boven de ramen niet fatsoenliujk gezaagd was. Dus daarom een dikke plint er tegenaan gezet waar het panelen bovenover liggen. Het luik steunt daar ook op en is van onderaf in te duwen en uitneembaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXWndXyKYAHcuHLQGyA64fRrMVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfIxOsKhw8UMoVmRT32lteo2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm6AYcaIqxwxJMLMe0793y_C-FM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGFTI3UMFGxGBYOLMvHVjIqD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Kaasplank schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:51:
[...]

Dit dus. Koste uiteindelijk maar 150 euro meer op 4 x 14x14 en 26 5m planken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 07:57

World Citizen

FreeReef.nl

Heeft iemand misschien ideeën om een ronde geul in een houten balk te maken.

De lengte van de balkjes is maar 20cm max. Ik hoef dus geen hele meters te hebben aan 1 stuk.
De maat is ongeveer 70x50 mm

- 1 - Doel
Een lat/balk met een geul erin.

- 2 - Idee om het met rondgatboor te doen door er een stukje opvulhout tussen te klemmen. Dit is was lastig uit te meten op een kolomboor thuis en veel meer als de boordiepte kan je niet gaan.

- 3 - Een idee om het schurend te doen. Iets van een pvc buis omkleden met schuurpapier en op een boormachine steken. Wellicht met nog een drager aan de andere kant van de buis om recht te blijven.

Als iemand een ander idee heeft hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z39KJpzpn88EcfnlcVdA_Jl6pko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5f8ySzfsJs6Eo9ea93plkLZO.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Laatst online: 11:40

krietjur

Where am I?

Holprofielfrees met de juiste diameter, heb je natuurlijk wel een freesmachine nodig.
Of ouderwets handwerken met een guts :-)

Wat wil je precies bereiken (als in: hoe netjes moet het worden en hoe belangrijk is het dat het mooi rond is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

World Citizen schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:32:

De lengte van de balkjes is maar 20cm max. Ik hoef dus geen hele meters te hebben aan 1 stuk.

- 1 - Doel

- 2 - Idee om het met rondgatboor te doen door er een stukje opvulhout tussen te klemmen. Dit is was lastig uit te meten op een kolomboor thuis en veel meer als de boordiepte kan je niet gaan.

- 3 - Een idee om het schurend te doen. Iets van een pvc buis omkleden met schuurpapier en op een boormachine steken. Wellicht met nog een drager aan de andere kant van de buis om recht te blijven.

[Afbeelding]
haakse slijper / cirkelzaag (met diepte instelling) .. ? ligt ook een beetje aan de gewenste radius ..

dit is voor haakse slijper .. https://www.amazon.nl/Sta...NM/ref=asc_df_B085M9YQNM/

haakseslijper kan je weer op een diy houder zetten (tapdraad/bout) ..

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 09-06-2020 16:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

krietjur schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:38:
Holprofielfrees met de juiste diameter, heb je natuurlijk wel een freesmachine nodig.
Of ouderwets handwerken met een guts :-)

Wat wil je precies bereiken (als in: hoe netjes moet het worden en hoe belangrijk is het dat het mooi rond is)
Die frees heb ik inderdaad niet, en ik wilde er nou niet iets voor gaan kopen. Dan kan ik net zo goed een profiel bestellen :). Maar ja dat is eigenlijk het beste plan inderdaad.

Het worden blokjes om camera lenzen op te leggen, en heel nauwkeurig hoeft het niet omdat ik er leer in ga leggen. Dus de ronding zie je uiteindelijk niet. Anderzijds, als het wel helemaal mooi strak zou zijn.. zou ik er enkel leren strips in doen zodat je meer hout ziet.
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:57:
[...]

haakse slijper / cirkelzaag (met diepte instelling) .. ? ligt ook een beetje aan de gewenste radius ..

dit is voor haakse slijper .. https://www.amazon.nl/Sta...NM/ref=asc_df_B085M9YQNM/

haakseslijper kan je weer op een diy houder zetten (tapdraad/bout) ..
Een slijptol heb ik inderdaad wel, en een soort van frame kan ik wel maken voor dat ding. Je zou het hout er doorheen kunnen trekken, en steeds dieper gaan of gewoon je hout steeds hoger leggen (dat maakt het frame wat eenvoudiger).

Thanks heren!

FreeReef.nl

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:59

orf

World Citizen schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:32:

- 1 - Doel

[Afbeelding]
Heb je een cirkelzaagtafel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Wouw dit is perfect!

Wat een geweldige techniek. Dit kende ik nog niet en ik ben je eeuwig dankbaar voor deze tip.

Ja ik heb een zaagtafel, en deze methode gaan we dan ook uitvoeren. Ik zal er een foto van maken.

Super enorm bedankt hiervoor!

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 09:05
World Citizen schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:49:
[...]

Wouw dit is perfect!

Wat een geweldige techniek. Dit kende ik nog niet en ik ben je eeuwig dankbaar voor deze tip.

Ja ik heb een zaagtafel, en deze methode gaan we dan ook uitvoeren. Ik zal er een foto van maken.

Het kan ook met een cirkelzaag, 'de Polish plane'

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

World Citizen schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:49:
[...]

Wouw dit is perfect!

Dit bedoelde ik ook met ...
vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:57:
cirkelzaag (met diepte instelling) .. ? ligt ook een beetje aan de gewenste radius ..
maar ja soms werken plaatjes beter :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

vso schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:51:
[...]

Dit bedoelde ik ook met ...

[...]

maar ja soms werken plaatjes beter :)
Ahh sorry :),

Heel dat kwartje van schuin erdoorheen halen was bij mij niet gevallen. Ook niet met een slijptol trouwens.

EDIT:

Op zich is dat Polish Plane wel slim inderdaad. Kun je veel mee.

[ Voor 22% gewijzigd door World Citizen op 09-06-2020 17:55 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

World Citizen schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:53:
[...]

Ahh sorry :),

Heel dat kwartje van schuin erdoorheen halen was bij mij niet gevallen. Ook niet met een slijptol trouwens.

EDIT:

Op zich is dat Polish Plane wel slim inderdaad. Kun je veel mee.

[YouTube: How to surface plane with a circular saw]
maakt niet uit .. we helpen elkaar @orf was zo slim om gelijk het plaatje erbij te vinden .. we denken in oplossingen niet in problemen :+

[edit] ik kijk graag op diy dingen (diresta/methias wendel, diy perks oid) wat ze bouwen is niet altijd mooi maar de manier waarop ze soms met dingen (gereedschap) omgaan is wel erg handig als je zelf een keer voor een uitdaging staat.

[ Voor 33% gewijzigd door vso op 09-06-2020 17:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

ik wil een klein opslaghokje maken, voor hout en ook om de regenton te verbergen uit het zicht. Deze wil ik op de bestrating zetten, daar deze bestrating gloednieuw is. kan ik geïmpregneerde grenen balken daar zo opzetten en van daaruit verder bouwen of gaat dat heel snel wegrotten als het direct op bestrating staat (vocht?). mijn idee was de horizontale palen er op te zetten en dan de verticale palen voor de bodem een cm of 3 van de grond af. :)

https://degroenestoker.nl.../Houtopslag-DIY-maken.pdf dit idee dus maar dan op de bestrating.

en de houtverbindingen van de balken die de bodem als het ware dragen, zouden jullie die schroeven of met een slotbout verbinden? ik wil die ook van 6.8 bij 6.8 balken maken.

[ Voor 24% gewijzigd door Waypoint op 09-06-2020 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 22:58
Waypoint schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:38:
ik wil een klein opslaghokje maken, voor hout en ook om de regenton te verbergen uit het zicht. Deze wil ik op de bestrating zetten, daar deze bestrating gloednieuw is. kan ik geïmpregneerde grenen balken daar zo opzetten en van daaruit verder bouwen of gaat dat heel snel wegrotten als het direct op bestrating staat (vocht?). mijn idee was de horizontale palen er op te zetten en dan de verticale palen voor de bodem een cm of 7(oid) van de grond af. :)

https://degroenestoker.nl.../Houtopslag-DIY-maken.pdf dit idee dus maar dan op de bestrating.
Ik heb mijn fietsenschuurtje van geimpregneerd hout op tegeldragers staan. Op die manier trekt er geen vocht vanaf de grond het hout in.

[ Voor 5% gewijzigd door Thy... op 09-06-2020 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

GAEvakYD schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:49:
Ik wil een kant onder mijn veranda dichtmaken. Het gaat om de zijkant aan de korte zijde. Veranda ziet er nu zo uit. Er komt nog een nieuwe eettafel en stoelen enzo.

[Afbeelding]

Zelf vind ik het mooier om een houten kozijn met vakken erin te maken. Mijn vrouw heeft het idee dat het open kunnen zetten dmv van een wand een pre is. Dat klopt ook wel een beetje, dus neig ik nu met haar mee te gaan. Benieuwd naar jullie mening.

Ik heb gisteren in een grote woon/tuin zaak in Uddel, zal geen namen noemen. :) een drietal foto's gemaakt ter vergelijking.

Optie1: schuifwand met zwarte accenten. Erg mooi maar de verkoper zei dat dit systeem al richting de 1500 euro zou gaan. Dat vind ik te duur.
[Afbeelding]

Optie2: Schuifwand met losse panelen. Dit heeft de voorkeur van de vrouw, wel in kleur antraciet. Kosten 720 euro incl funderingskoker
[Afbeelding]

Optie3: Vast kozijn met vakken erin. Verkochten ze niet daar maar stond in de showroom bij een veranda. Zelf vind ik dit het mooiste. Ik weet alleen niet wat zoiets zou kosten. Zelf ben ik best handig maar ik denk niet dat zoiets zelf te maken is.
[Afbeelding]

Er is nog een optie 4 maar dat vind de vrouw niets. Namelijk op de korte zijde ook een paal zetten en net als links lamellen maken die je open en dicht kan zetten. Daarbij is ze bang dat het te donker word. Ik heb dit wel eens getekend in een Sketchup render.
[Afbeelding]

Eigenlijk hebben we voor onszelf gezegd dat we maximaal 800-1000 euro willen uitgeven aan die wand/kozijn. Welke voorkeur heeft die van jullie en indien dat optie 3 is, hebben jullie enig idee waar ik aan moet denken aan prijs en wat daarvan eventueel zelf te maken is? Andere argumenten voor en tegen ben ik ook wel benieuwd naar. Te veel keuze hier. >:)
Je moet kiezen wat je zelf mooi vindt. Onze keuzes gaan alle kanten op, schiet je niks mee op :P
Als je nou je sketchup render als basis pakt, en aan de rechtse kant een paar flinke scharnieren denkt...wieltje er onder en je draait zo de hele zijkant open. Kan natuurlijk ook in twee delen.
Dirty oplossing: garagedeur :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker

Ik las net dat frogtape ook soelaas bied. Geen ervaring mee overigens

https://www.ibood.com/diy-nl/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Zijn eigenlijk 2 'trucjes' voor, langs het plafond sowieso afplakken met goede tape, en dan of eerste met wit voorschilderen langs de rand (wat onder de tape loopt of een kleine beetje doorlekt valt weg) waardoor de rand 'gevuld' is, of door een dun randje kit langs diezelfde tape te doen en dan te schilderen. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
Dat doe je dat kit:

Edit: beter filmpje :)

[ Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 10-06-2020 09:01 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Ik vind dat met die kit maar raar, die kleur loopt nu een Klein stukje door (op de kit) op het stuk wat niet geel moet zijn. Ik noem dat geen perfecte scheidingslijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
Martinusz schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:29:
[...]

Ik vind dat met die kit maar raar, die kleur loopt nu een Klein stukje door (op de kit) op het stuk wat niet geel moet zijn. Ik noem dat geen perfecte scheidingslijn :P
Klopt, de uitvoering is niet ideaal, maar het gaat om de techniek. Het ideale filmpje vond ik zo snel niet.

Het idee is als volgt:
1. Je plakt twee stroken plakband op de muur. Een op de wand die je gaat verven strak in de hoek. Een op de andere wand ~ 2 mm van de hoek af.
2. Je kit de hoek en trekt zolang de kit nog nat is de strook plakband weg die op de wand zit die je gaat schilderen. De kitrand die je hebt gezet zou nu een strakke lijn moeten hebben.
3. Je wacht tot de kit droog is.
4. Je schilder de hoek waar de kit zit.
5. Je trekt de tape met kit weg.

De kit zorgt ervoor dat je verf niet onder de tape terecht komt, de minimale mm hechting op de wand zorgt ervoor dat de kit makkelijk met de tape mee weg te trekken is.

Oftewel, je hoort de kit niet te laten zitten daar waar je de strakke lijn wil hebben. Dezelfde techniek werkt ook voor strakke lijnen in het midden van een vlak zoals in het begin van de video.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 10-06-2020 08:46 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 21:03

Exigence

dnkroz

Ik plak altijd met een laser een stuk plakband op 2 cm vanaf het plafond (of waar je de strakke lijn ook maar wilt hebben). Vervolgens pak ik een klein penseel en verf ik de rand (waarvan je bang bent dat er verf onder kruipt) in de kleur van de reeds bestaande ondergrond. Eenmaal met een penseel de rand gedaan en opgedroogd kan er niks meer onder kruipen en kun je naar hartelust rollen.

Zelfde idee als @Joopieboy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05
Ik plak altijd gewoon tape op de muur, en wrijf/druk deze dan stevig na/aan met een zachte doek zodat de tape zich ook daadwerkelijk in de structuur/poriën van de muur zet. Dit herhaal ik een paar keer. Daarna de taperand van boven naar beneden (dus de kwast van de tape af laten glijden) schilderen, vooral niet de andere kant op schilderen want dan heb je kans dat je de verf alsnog onder de taperand 'duwt'. En de rest gewoon rollen. Zolang de verf nog nat is de tape direct verwijderen door deze tegen de verf in los te trekken. Ik heb op deze manier altijd strakke lijnen, geen kit of wat dan ook nodig. De tape die ik hier het liefste voor gebruik is de paarse tape van de action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:59
Vraagje voor de medeklussers. Volgende maand word op zolder een dakkapel geplaatst. Deze ga ik zelf aftimmeren/afwerken. De schuine kap is afgewerkt met de welbekende groene spaanplaat (en wit gesausd door vorige bewoners). Alles wil ik afwerken met gips ak zodat de stucadoor dit mooi glad kan maken (soms moet je niet alles zelf willen doen).

Vraag waar ik mee zit, moeten hier nog rachels onder of kan ik die gipsplaten gewoon tegen het groene spaanplaat aanwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:41
@BreiTech ,waarom neem je geen stucplaten? Nog goedkoper en voor de stukadoor makkelijker omdat je die niet hoeft voor te strijken

Kan je gewoon rechtstreeks aan het spaanplaat schroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:59
FabianGTI schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:49:
@BreiTech ,waarom neem je geen stucplaten? Nog goedkoper en voor de stukadoor makkelijker omdat je die niet hoeft voor te strijken

Kan je gewoon rechtstreeks aan het spaanplaat schroeven
Dank voor je reactie. Stucadoor gaf aan met gipsplaten ak minder werk te hebben door enkel de naden en schroefgaten te hoeven afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 16:22
BreiTech schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:01:
[...]

Dank voor je reactie. Stucadoor gaf aan met gipsplaten ak minder werk te hebben door enkel de naden en schroefgaten te hoeven afwerken.
Mijn ervaring is dat dat toch minder mooi is na het afwerken met een kleurtje
Tis inderdaad makkelijker voor de stuccer, die hoeft alleen de naden en schroefgaatjes te vullen/schuren, maar zou zelf voor stucplaten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap