[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:52
Vandaag weer aan de klus geweest.

Ik en m’n kompanen hadden onszelf als doel gesteld om de hoekbar compleet op te bouwen uit resthout van de bouw van het gebouw met uitzondering van het bladwerk (Ikea aanrechtbladen).

Tot nu toe gaat dat top. Balkjes zijn 43x43 overschot van het dak. Vervolgens hebben we een aantal muurdelen op maat gemaakt ter versteviging.

We hebben ook nog smallere schroten die ik op maat heb gezaagd om de omlijsting van de bar af te werken. Inmiddels is het al een stevig geheel, grootste uitdaging was om het waterpas te krijgen op het blad. De vloerdelen liggen op betonnen binten met fundering eronder maar de vloer is niet 100% waterpas overal, isj natuur. Over de breedte van de bar, is de afstand van het waterpas barblad tot de vloer 2 a 3mm meer van de ene naar de andere kant. Enfin, het is nog niet af maar we maken goede voortgang :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilhY9axR8TC8Tmyq19ix9_8mMNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80XxecaxcxtnEyM32sD59u21.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJqyj1hV-bmNFCpy_VypUiLg8V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VE02P43tGLLLbhUICTEtSgVY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lls9Xh-IQ_x5eqpxUYXS_krdCRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rECf0UpurcVuPCqSoUWJFogp.jpg?f=fotoalbum_large

Het blad wat er nu op ligt, is voor de kassa en aanverwanten, er komt nog een blad bovenop uiteindelijk wat verder naar voren uitsteekt en het ook wat makkelijker maakt om aan de 1,5m norm te voldoen als sportkantines weer open mogen op den duur. Genoeg werk te doen nog!

[ Voor 6% gewijzigd door 1nsane op 31-05-2020 20:12 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-06 14:50

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@iedereen die heeft meegedacht over de tegels en de anderen...

Vandaag nog eens goed gekeken naar de deur, daar is een probleem met de hoogte.

LinksAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzHiBiN_djCcRFqy4g62aD_rNg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtjvI6zfiJymkGUnj42395La.jpg?f=fotoalbum_tileRechtsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JdoakCjLH7pWicgC0fL5dQxXSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsQ0BdzSmOQBG4isZfKrxJFo.jpg?f=fotoalbum_tileEen tegel op de vloer gelegdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tytEQb2qD17dpH5QjZ7m3hq3bT8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLfLfyVdv9SrgJif3cuzdU2M.jpg?f=fotoalbum_tile

Kortom, dat gaat dus niet werken. De enige oplossing is een deurmat (daar ligt al iets op het beton en dat past precies.) zo groot als waar de deur komt, maar dan krijg je daar weer opstapje naar de tegels waar je misschien net tegenaan stoot. Dat is moeilijk in te schatten.

Daarnaast heb ik ook nog een stukje aflopende vloer (iets van 0,8 cm hoogteverschil), dus dat zou betekenen dat de tegels licht aflopend moeten komen.

En dan te bedenken dat je met een pot betonverf van 90 euro ook uit de voeten kan. Het is maar een berging... Maar dat is niet zo leuk. :P Dat maakt dus keus dus best wel moeilijk. Voor alleen al dat bedrag heb je misschien een passende deurmat.

Adviezen en ervaringen zijn welkom, ook met betonverf.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

T.Kreeftmeijer schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:16:
@iedereen die heeft meegedacht over de tegels en de anderen...

Vandaag nog eens goed gekeken naar de deur, daar is een probleem met de hoogte.

Links[Afbeelding]Rechts[Afbeelding]Een tegel op de vloer gelegd[Afbeelding]

Kortom, dat gaat dus niet werken. De enige oplossing is een deurmat (daar ligt al iets op het beton en dat past precies.) zo groot als waar de deur komt, maar dan krijg je daar weer opstapje naar de tegels waar je misschien net tegenaan stoot. Dat is moeilijk in te schatten.

Daarnaast heb ik ook nog een stukje aflopende vloer (iets van 0,8 cm hoogteverschil), dus dat zou betekenen dat de tegels licht aflopend moeten komen.

En dan te bedenken dat je met een pot betonverf van 90 euro ook uit de voeten kan. Het is maar een berging... Maar dat is niet zo leuk. :P Dat maakt dus keus dus best wel moeilijk. Voor alleen al dat bedrag heb je misschien een passende deurmat.

Adviezen en ervaringen zijn welkom, ook met betonverf.
Ik heb even niet meer scherp wat voor deur het hier gaat, maar aangezien het om een berging gaat iets "buitendeur" achtigs?

Je kunt de deur wat in korte (met een schaaf of cirkelzaag) zodat je genoeg clearance krijgt voor de tegelvloer. Ter voorkoming van eventuele tocht zou je dan de dorpel met een hardhouten lat weer wat kunnen verhogen. Eventueelmet een alu-ribbelprofiel eroverheen. Heb dat hier bij de achterdeur gedaan en dat werkt prima. Enige is wel dat daar dus al sprake was van een duidelijke opstap, als alles nu gelijkvloers is zo'n hardhouten dorpeltje geen porem en niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-06 14:50

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

MJV schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:55:
[...]

Ik heb even niet meer scherp wat voor deur het hier gaat, maar aangezien het om een berging gaat iets "buitendeur" achtigs?
Inderdaad een buitendeur, is een inpandige berging. Deur draait dus wel naar binnen.
Je kunt de deur wat in korte (met een schaaf of cirkelzaag) zodat je genoeg clearance krijgt voor de tegelvloer. Ter voorkoming van eventuele tocht zou je dan de dorpel met een hardhouten lat weer wat kunnen verhogen. Eventueelmet een alu-ribbelprofiel eroverheen. Heb dat hier bij de achterdeur gedaan en dat werkt prima. Enige is wel dat daar dus al sprake was van een duidelijke opstap, als alles nu gelijkvloers is zo'n hardhouten dorpeltje geen porem en niet handig.
Deur inkorten is geen optie. De deur is van/heeft een aluminium kozijnen en frame en dat is dus niet echt af te schuren, iets hoger hangen (hebben we met de hal/berging deur wel gedaan in verband met de dorpel, maar dat is een houten binnendeur met speling in het kozijn) gaat ook niet, het past precies in elkaar.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Cavalera125 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:48:
[Afbeelding]

Vraagje over deze ringbalk die in een overkapping komt. Maakt het uit welke zijde onder komt, is dit afhankelijk van de richting van de jaarringen?
Je moet kijken naar de kromming van de balk, niet naar de nerf. Als de balk kaarsrecht is moet je daar (in tegenstelling tot wat je zou denken) helemaal niet blij mee zijn. Een ringbalk gaat immers altijd doorhangen; het beste gebruik je dus een balk die een beetje krom is (en dat zijn ze meestal allemaal wel) en dan leg je de kromme kant naar boven. Nadat je gordingen hebt geplaatst en het dak hebt afgewerkt zal de ringbalk vanzelf wat uitvlakken. Gebruik je een kaarsrechte balk dan zal de ringbalk in 9 van de 10 gevallen na verloop van tijd wat door gaan hangen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Afgelopen week een trampoline gekregen en direct in gegraven. Dat ingraven 8s blijkbaar niet helemaal accuraat gebeurt. Achteraf ontzettend stom 🤦‍♂️!

Nu heb ik de trampoline geplaatst, de zijkant opgevuld met zand en graszoden erop gelegd. De zijkanten zijn natuurlijk super instabiel. Volgens mij is er maar 1 oplossing, om het steviger te maken.

Aan de zijkant een houtplank in de grond staat en opvullen met zand en daarop de graszoden leggen of graszaaien, mee eens?

Weet alleen niet zo goed, welk hout ik het beste kan gebruiken? Het worden gewoon dunne houten platen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZboVGCxg8tjDpxtE6vqwgShOguw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHvWjh77U6zvKfehMqJ54qtF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-5MUKLG2Nenp2I39-c5dTI8I3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCkbaB0cIg72zKIo2mcAOoKR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:09
@Wackmack zat er verder niets bij?
Ik heb toevallig afgelopen vrijdag mijn trampoline gedaan maar daar zat een heel aluminium frame met PVC rand bij wat de grond in moest. Ook heb ik de eerste rand wat breder gehouden “just in case” (30cm ipv 25cm) en daarna pas de diepte in.
Overigens heb ik hem ook dieper afgegraven dan op de doos/handleiding stond aangegeven en ik heb de bodem opgevuld met 10 a 15cm grind en overal zit worteldoek. Dan kan het water makkelijker en sneller wegzakken en kan je er dus eerder op springen als het geregend heeft of als je je gazon hebt besproeid.

Een houten rand maken gaat rotten?

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 01-06-2020 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ik ben bezig met het verbouwen van ons bijgebouw. Dit moet uiteindelijk een volwaardig guesthouse worden, dus inclusief badkamer. Ik ben hierbij al een heel stuk opgeschoten.

Uitgangspositie was een oude garage die een aantal jaren geleden al omgebouwd was tot een gedeeltelijk kantoor. Hierdoor was alles al geïsoleerd. In de centrale ruimte liggen tegels, ook de muren zijn betegeld. Er was al een cv installatie en een (eenvoudig) keukenblok. Hierdoor had ik al water aansluitingen.

Voor de badkamer heb ik eer bepaald waar deze moet komen. Een douche en wastafel is voldoende dus het hoeft niet al te groot. Hier heb ik in de vloer en muur sleuven gefreesd om de leidingen voor water en afvoer weg te kunnen werken. Uiteindelijk ook door de dubbel steens buitenmuur een gat laten boren voor de afvoer richting rioolbuis die buiten het huisje om loopt.

Ik zit nu in de opbouwende fase. Afvoer is aangelegd en aangesloten, waterleidingen zijn aangesloten en in de muur gelegd. Gister heb ik de profielen van de muren gezet. Hier komen nog (vochtwerende) gipsplaten tegenaan.

Vraag: Voor de muren aan de binnenkant van de badkamer kijk ik naar kunststof wandbekleding in plaats van tegels. Dit lijkt me makkelijker waterdicht te maken en houden, en ook makkelijker te plaatsen. De prijs is ongeveer gelijk met circa 30-35 euro all-in.

Heeft hier iemand ervaring met kunststof wandbekleding? Het gaat om een product als Dumawall. Dit is onder andere te koop online maar ook bij de Gamma.

Hieronder enkele foto’s om een indruk te geven van de werkzaamheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC65cUeCIbfJkKOXT4ia6S1XYcY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fe6qU3JlfL3FgyEg3R1Tw23g.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggqPTlP8a7zdzZVnf4fJsSr2M4Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5kTMglfcxKwLPBEunFyqQ7pE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJZY87Mn40yUB8GKTVn73kJvFQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rAYuNnXLCFEXNlKolfabxsc0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
GeeMoney schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:46:
@Wackmack zat er verder niets bij?
Ik heb toevallig afgelopen vrijdag mijn trampoline gedaan maar daar zat een heel aluminium frame met PVC rand bij wat de grond in moest. Ook heb ik de eerste rand wat breder gehouden “just in case” (30cm ipv 25cm) en daarna pas de diepte in.
Overigens heb ik hem ook dieper afgegraven dan op de doos/handleiding stond aangegeven en ik heb de bodem opgevuld met 10 a 15cm grind en overal zit worteldoek. Dan kan het water makkelijker en sneller wegzakken en kan je er dus eerder op springen als het geregend heeft of als je je gazon hebt besproeid.

Een houten rand maken gaat rotten?
Nee, dit is het. Eigenlijk hoor je alleen een gat te graven waar het doek ligt. Dan blijft het frame boven het gras maar dat is niet mooi. Het probleem is dat, al het zand wat ik aanvult, valt weer naar beneden. Daarom lijkt een soort schot of plank een goed idee. Zo blijft het zand tegen de gras en kan er gras op. Dat het langzaam gaat rotten is niet zo'n probleem verwacht ik. Trampoline blijft hier ook geen 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
Wackmack schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:47:
[...]

Nee, dit is het. Eigenlijk hoor je alleen een gat te graven waar het doek ligt. Dan blijft het frame boven het gras maar dat is niet mooi. Het probleem is dat, al het zand wat ik aanvult, valt weer naar beneden. Daarom lijkt een soort schot of plank een goed idee. Zo blijft het zand tegen de gras en kan er gras op. Dat het langzaam gaat rotten is niet zo'n probleem verwacht ik. Trampoline blijft hier ook geen 10 jaar.
Ben maar een leek, maar het eerste wat bij mij opkomt: misschien kan je vlonderplanken gebruiken, van +/- 2cm dik. Bijvoorbeeld op marktplaats een paar Bangkirai vlonderplanken scoren. Die dingen gaan echt heel lang mee. Nieuw kopen kan ook, maar is niet zo duurzaam natuurlijk en vrij prijzig, 2e hands gaan ze voor bijna niets weg. Alternatief: van die kunststof varianten.

Ik heb zelf eens een Bangkirai houten terras van iemand overgekocht. Dat lag er al 10-15 jaar. Sommige planken zaten deels 'ingegraven' in een plantenbak-constructie en zelfs die waren nog niet weggerot.

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 01-06-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 23:15

World Citizen

FreeReef.nl

Hmmmm.. Ik wil mijzelf weer eens uitdagen, maar begin me toch achter de oren te krabben.

Ontwerp stoel:

- Dit past precies uit hardhout wat ik nog heb liggen.
- Voorste pootjes worden chrome,
- Stoel dekking word denk ik RVS met daarop losse kussens.
- Zit gedeelte leunt 10graden
- Rug gedeelte opzichte van zit gedeelte 100graden
- Zitting is 50 diep
- Rug is 40 hoog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JNAT6wUmZTb4bmRvP_A_8WpKB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zLfNgYUkhEVyVbkjStOnCtgt.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
[...]

Ah, het verschil is dus dat je een bovengrondse trampoline hebt :) de mijne is een flat ground versie en hoort dus ingegraven.
Mogelijk kom je een beetje in de knoei met springen. Je doek laat veel minder lucht door omdat dat normaal gesproken dus via alle zijkanten weg kan. Als hij ingegraven is moet het door het doek heen anders kan het niet weg. Mijn doek is dus ook niet zo dik verweven als de jouwe. Al zal het allemaal wel meevallen tenzij je Epke heet :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-06 20:59
[...]

Let ook op het feit dat deze trampoline niet bedoeld lijkt om zo diep in te graven, de lucht zal ergens heen moeten.

Wat je zoekt zijn kunststof platen, hout gaat natuurlijk een keer rotten. Als je zoekt op “trampoline inbouwkit” zie je verschillende mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

je hebt plastic borderliner/border rand .. 20/30cm hoog ..

Ps doe je zelf een lol en zet de trampoline 5 a 10cm hoger (op steen) optisch is gelijk met het gras mooier .. maar je gaat je irriteren aan de "klappen" v.d trampoline. terwijl ze erop springen. Dit gebeurt omdat het lucht niet weg kan..

Worteldoek op de grond is wel prettig, alhoewel je weinig daar zal groeien .. ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wetterhahn schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:19:
Ik ben bezig met het verbouwen van ons bijgebouw. Dit moet uiteindelijk een volwaardig guesthouse worden, dus inclusief badkamer. Ik ben hierbij al een heel stuk opgeschoten.

Uitgangspositie was een oude garage die een aantal jaren geleden al omgebouwd was tot een gedeeltelijk kantoor. Hierdoor was alles al geïsoleerd. In de centrale ruimte liggen tegels, ook de muren zijn betegeld. Er was al een cv installatie en een (eenvoudig) keukenblok. Hierdoor had ik al water aansluitingen.

Voor de badkamer heb ik eer bepaald waar deze moet komen. Een douche en wastafel is voldoende dus het hoeft niet al te groot. Hier heb ik in de vloer en muur sleuven gefreesd om de leidingen voor water en afvoer weg te kunnen werken. Uiteindelijk ook door de dubbel steens buitenmuur een gat laten boren voor de afvoer richting rioolbuis die buiten het huisje om loopt.

Ik zit nu in de opbouwende fase. Afvoer is aangelegd en aangesloten, waterleidingen zijn aangesloten en in de muur gelegd. Gister heb ik de profielen van de muren gezet. Hier komen nog (vochtwerende) gipsplaten tegenaan.

Vraag: Voor de muren aan de binnenkant van de badkamer kijk ik naar kunststof wandbekleding in plaats van tegels. Dit lijkt me makkelijker waterdicht te maken en houden, en ook makkelijker te plaatsen. De prijs is ongeveer gelijk met circa 30-35 euro all-in.

Heeft hier iemand ervaring met kunststof wandbekleding? Het gaat om een product als Dumawall. Dit is onder andere te koop online maar ook bij de Gamma.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je zou zeggen dat je je eigen slachterij in de garage aan het bouwen bent zou ik je ook geloven :+
Geen ervaring met dat plastic spul. Persoonlijk wel mee in aanraking gekomen en ik moet zeggen dat het er knap goedkoop uitziet qua afwerking. Zelf zou ik gewoon voor waterbestendige gipsplaat plus tegels gaan, veel en veel mooier :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Laatst online: 07:11

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Kunnen jullie even meedenken mbt kleurgebruik? De constructie en blinde montage, daar kom ik wel uit. Maar kleurtjes en "wat staat mooi" is wat minder mijn specialiteit :+

Het gaat om een metalen "vrije vorm figuur" die op een houten sokkeltje/plankje komt te staan, en vervolgens kunnen er achter een paar openingen in het ijzer (pas)foto's geplakt worden. Het wordt een "bedankt-cadeau" voor een kennis van m'n moeder, leeftijd zo'n 55-65 jaar.

Specificaties: (het ontwerp zelf maak ik liever niet openbaar)
  • Lasergesneden figuur uit 5mm staalplaat met buitenmaat van ca. 200mm breed en 200mm hoog.
    waarvan het grootste deel weggesneden wordt en je er dus doorheen kunt kijken. Het dunste deel van de overblijvende "spijlen" is 10mm breed. (denk aan een plakje gatenkaas, de Eifeltoren, dat soort werk)
  • 2D figuur, dus alleen de platte plaat, geen zetwerk / gebogen hoeken
  • Blinde montage van de figuur via onderkant van de sokkel, montagepunt ver uit het midden voor "zwevend" effect.
  • Sokkel is breder en langer dan het object wat erop komt te staan, rechthoekig, buitenmaat ca. 230 x 150 mm, dikte ca. 25mm (ca. 10mm constructief, en 15mm beschikbaar om de montage weg te kunnen werken
  • De sokkel zelf krijgt iets van vilt-voetjes ivm krassen. (vergelijkbaar met de voet van een prijs-beker)
Maar nu dus de vraag: welke kleuren zouden mooi staan?
Ik dacht zelf aan het staal zwart (zijdeglans/mat). Of "blauwen" maar ik heb én geen oventje, én geen verlopen olie... O-)
Voor het houten sokkeltje zat ik te denken aan insmeren in meubelolie of iets soortgelijks. Eventueel een plankje hardhout bovenop, en daaronder wat "witter" hout.

Of kan het beter al het hout één kleur blijven? En is "houtkleurig" wel de juiste keuze? Zou wit beter staan? Keuzes, keuzes, keuzes... :X

Dus: wat denken jullie?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
Wetterhahn schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb zelf in mijn douchehoek (natte gedeelte) hpl-plaat gebruikt met een montagesysteem van Bostik. 2 platen van vloer tot plafond, enkel naden op de vloer en in de hoek afkitten en klaar. Geen probleem met kalkaanslag want dat zie je niet op witte plaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
Ik heb wat inspiratie nodig voor een nieuw kozijn op de bovenverdieping. Het is nu een vast raam met een uitzetraam ernaast. Ik vind zo'n lap glas alleen een beetje... meh... Doet me altijd een beetje aan goedkope sociale huurwoningen denken. Het oogt wel ruimtelijk binnen en dat is nodig ook, want de verdieping is maar +/- 2.10 hoog (bovenkant kozijn is plafondhoogte).

Ik zat eerder te denken aan 3 draai-kiepramen naast elkaar, maar het worden dan wel relatief hoge panelen, dat ziet er misschien ook een beetje raar uit.

[ Voor 4% gewijzigd door APBaguette op 12-02-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@APBaguette heb je 3 ramen nodig die open kunnen?
Waarom niet één openslaande raam in het midden en rechts en links daarvan vaste ramen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Of andersom, 2 zijramen die open kunnen en een groot middenraam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Ik heb een vraag over of ik beter een invalzaag kan kopen of een cirkelzaag. Op internet heb ik rondgekeken en me ingelezen, maar ik kom er niet achter waarom ik nu voor het één of ander zou moeten gaan. Behalve het invallen van de invalzaag kunnen ze allebei redelijk hetzelfde lijkt het. Sowieso wil ik er een geleiderail bij om lange stukken netjes recht te zagen. Ik kwam een DeWalt cirkelzaag tegen met rail en een Makita invalzaag met rail, in de range van 200 a 300 euro.

Ik wil vanalles maken: uitschuifbare eettafel, kleine tafel in de woonkamer, bankjes, stoelen, radiatorombouw, kast, etc. Dus grote platen zagen maar ook latten.

Wie kan uitleggen wat ik ga tegenkomen bij de één of de ander qua beperkingen/onmogelijkheden? :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:52
De bar is bijna af maar kon helaas niet meer verder want de 40mm torxjes waren op haha. Voor het idee even de laatste 4 latten er losjes ingezet (daarom lijkt het scheef op het eind maar het is recht allemaal).

Wel gaaf want waar het gebouw van is gemaakt, het hout wat over was, hebben we de bar van gemaakt en we komen precies uit met het hout :-) alleen de bladen zijn van Ikea.

Uiteraard wordt het nog verder afgewerkt, op de hoek komt een stalen L profiel en U profielen over de blootliggende randen. De zichtbare draagbalk komen ook nog schrootjes op of een mooi U profiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJ-kXeSaujMQGMiM-sQW5IeY7bQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRhNMQaFayjQsBuBX2cAZ8Jw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GT5Fchf96YNzPb4DXX-SBe-NqmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRLX20mnGYwcl9JLrUM6ByTi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door 1nsane op 01-06-2020 19:23 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
TerraGuy schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:41:
Ik heb een vraag over of ik beter een invalzaag kan kopen of een cirkelzaag. Op internet heb ik rondgekeken en me ingelezen, maar ik kom er niet achter waarom ik nu voor het één of ander zou moeten gaan. Behalve het invallen van de invalzaag kunnen ze allebei redelijk hetzelfde lijkt het. Sowieso wil ik er een geleiderail bij om lange stukken netjes recht te zagen. Ik kwam een DeWalt cirkelzaag tegen met rail en een Makita invalzaag met rail, in de range van 200 a 300 euro.

Ik wil vanalles maken: uitschuifbare eettafel, kleine tafel in de woonkamer, bankjes, stoelen, radiatorombouw, kast, etc. Dus grote platen zagen maar ook latten.

Wie kan uitleggen wat ik ga tegenkomen bij de één of de ander qua beperkingen/onmogelijkheden? :)
Zoek in het gereedschapstopic even op invalzaag en/of cirkelzaag. Die discussie is al veel te vaak gevoerd ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Zoals beloofd een foto. Iedereen bedankt voor het advies betreft gereedschappen. Ik merk nu hoe fijn het is om met kwalitatief goed gereedschap te werken.

Let op, dit is mijn eerste project/bouwwerk en let niet op de rommel die je een beetje ziet ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBo32Yk4_Cam8EDXu_UeAkyWOM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAAt2wQi0Syl1HdONPWMVTre.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PN-YdGs-cwXCORo8WCFky43kM5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsZU4gKuL3WDhoHyCxnfYQyT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Beun op 01-06-2020 19:04 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 11:32
Vandaag begonnen met de kliko ombouw. Op de achtergrond mijn vorige project die ik nog niet heb kunnen posten. De buitenkeuken, veranda in de beits en lamellenscherm. Ik wacht nog op de 8 bestelde lampen die 10dagen levertijd hebben. Dat maakt het plaatje en foto compleet. :). Owja en het keukenblad (chinees hardsteen) wat uit China komt en als het goed is over twee weken binnen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B736VJCL2-mHnShaepJDbkefzIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZybAzc4W5lXxNcdNSxJmcWgW.jpg?f=fotoalbum_large

Van de week de planken horizontaal monteren met een korte ruimte er tussen zodat er voldoende ventilatie is om het geen stinkhok te laten zijn.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
-

[ Voor 100% gewijzigd door APBaguette op 21-08-2022 12:53 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMl95eNoo17tz_e6crXBn-R69hM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYmv3UMqms3PxaxidNGG7rWY.jpg?f=fotoalbum_large
Plaatjes onder de kolommen iets verzinken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_FQu2ErRRlUA3-xY5CL3u04VdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMa0gtbHxlj1rAYZhwnReICe.jpg?f=fotoalbum_large

Zwaluwstaarten voor de balklaag maken. Deze worden ook nog vastgeschroefd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPDWqcHgu5cPm1jaI4z3NUNm6cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PnR4jXO4hBsb3qkREYJBhVu.jpg?f=fotoalbum_large

Paar dagen beitsen en wat buurmannen opgetrommeld. Frame is nu zo goed als klaar. Volgende zijn de klossen aan de overstekken. En ja mijn naaste buurman heeft een container als berging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Kaasplank schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:05:
[Afbeelding]
Plaatjes onder de kolommen iets verzinken

[Afbeelding]

Zwaluwstaarten voor de balklaag maken. Deze worden ook nog vastgeschroefd

[Afbeelding]

Paar dagen beitsen en wat buurmannen opgetrommeld. Frame is nu zo goed als klaar. Volgende zijn de klossen aan de overstekken. En ja mijn naaste buurman heeft een container als berging
Hoe heb je de mal gemaakt voor de zwaluwstaarten? Heb je misschien wat foto's/afmetingen? Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

APBaguette schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:01:
Ik heb wat inspiratie nodig voor een nieuw kozijn op de bovenverdieping. Het is nu een vast raam met een uitzetraam ernaast. Ik vind zo'n lap glas alleen een beetje... meh... Doet me altijd een beetje aan goedkope sociale huurwoningen denken. Het oogt wel ruimtelijk binnen en dat is nodig ook, want de verdieping is maar +/- 2.10 hoog (bovenkant kozijn is plafondhoogte).

Ik zat eerder te denken aan 3 draai-kiepramen naast elkaar, maar het worden dan wel relatief hoge panelen, dat ziet er misschien ook een beetje raar uit.

[Afbeelding]
Wat komt er beneden, moet het daarmee te combineren zijn?
Ik zou zelf beneden voor 1 of zelfs 2x dubbele deuren gaan. Voor boven wellicht een Frans balkon.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Alsjemenou schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Hoe heb je de mal gemaakt voor de zwaluwstaarten? Heb je misschien wat foto's/afmetingen? Thanks!
Uitgetekend in cad adhv mijn maat kopieerhuls voor de bovenfrees en de gebruikte frees. Heb een pdf van 2 balkafmetingen. Kan morgen als ik op kantoor ben de pdf wel delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Wat komt er beneden, moet het daarmee te combineren zijn?
Ik zou zelf beneden voor 1 of zelfs 2x dubbele deuren gaan. Voor boven wellicht een Frans balkon.
Oeh, Frans balkon is hier een leuk idee :-)

Ik zou de vakindeling van beneden ook boven aanhouden.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
marc.r schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:35:
[...]

Let ook op het feit dat deze trampoline niet bedoeld lijkt om zo diep in te graven, de lucht zal ergens heen moeten.

Wat je zoekt zijn kunststof platen, hout gaat natuurlijk een keer rotten. Als je zoekt op “trampoline inbouwkit” zie je verschillende mogelijkheden.
Goeie tip, dat moet ik inderdaad hebben! Qua springen, heb hier een kleuter en peuter dus dat gaat (nog) prima. Zal het in de gaten houden qua lucht, goeie tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
-

[ Voor 100% gewijzigd door APBaguette op 21-08-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Ik heb dat destijds opgelost door rondom paaltjes in de grond te zetten. En die te bekleden met hardhout multiplex 9mm. Dat was wel een ronde trampoline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
saviour schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:03:
[...]
Ik heb dat destijds opgelost door rondom paaltjes in de grond te zetten. En die te bekleden met hardhout multiplex 9mm. Dat was wel een ronde trampoline.
Heb je misschien een foto? Wil eigenlijk het liefste zo weinig mogelijk zien. Moet zeggen dat het er al iets beter uitziet na 3 dagen. Moet het echter nog wel beter afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 10:48
Wij willen volledig van het gas af gaan. Met de komt van een warmtepomp icm zonnepanelen lukt dat een heel eind. Blijft alleen het koken op gas nog over. Ter vervanging wil ik overgaan op inductie. Ons huidige kookplaat heeft een oudere binnenmaat waar ik geen 5-pits inductie in kwijt kan. Aangezien de keuken door de vorige bewoners is geïnstalleerd weet ik niet wat voor een blad we hebben. Is dit graniet?

Bovenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG-SHTvvXLZ9kMceUnXewGQMbhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vNRaDCP64U1tvqahmrB7K96.jpg?f=fotoalbum_large

Onderkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7C10k9iLIQHPg-mo9l0PdiFK1yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvUq427mLiWoaribM8Zgm4YM.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik in dit blad zagen om meer ruimte te krijgen voor een 5 pit inductie?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:38
Bo0bz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:12:
Wij willen volledig van het gas af gaan. Met de komt van een warmtepomp icm zonnepanelen lukt dat een heel eind. Blijft alleen het koken op gas nog over. Ter vervanging wil ik overgaan op inductie. Ons huidige kookplaat heeft een oudere binnenmaat waar ik geen 5-pits inductie in kwijt kan. Aangezien de keuken door de vorige bewoners is geïnstalleerd weet ik niet wat voor een blad we hebben. Is dit graniet?

Bovenkant:
[Afbeelding]

Onderkant:
[Afbeelding]

Volgens mij is dit composiet. Zagen zal lastig worden ben ik bang.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 13:41

Crazy-

Best life ever

Bovenkant:
[Afbeelding]

Onderkant:
[Afbeelding]

Zit met hetzelfde probleem; een composiet werkblad waarbij de nis 3cm breder dient te worden voor inductieplaat. Veel twijfels om dit wel/niet te doen ...

de 1 zegt : pak een handinvalzaag met diamant en doe dit heel rustig, liefst zelfs met watergekoeld systeem ivm het stuiven. Ander zegt : dont! :X

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:18

Exigence

dnkroz

Composiet kun je prima met een haakse slijper bewerken, geen enkel probleem. En wanneer je een opbouw inductiekookplaat hebt zou ik het wel aandurven om het zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:33
KaiseRRuby schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:38:
Andere kwestie: buitenboel gedaan en alles zit weer keurig in de verf. Helaas bij het raam van de badkamer niet goed opgelet en nu is er verf onder het plakband doorgelekt op het raam. Het raam is helaas niet vlak maar een soort gebobbeld-achtig raam zoals je vaker bij badkamers ziet (zodat het niet doorzichtig is).

Hoe krijg ik dat in vredesnaam eraf? De verfkrabber kan niet, want die pakt lang niet alles mee. Verfafbijt heb ik nu op de voorkant zitten om te proberen maar ja, daar heb je hetzelfde probleem van het gebobbelde raam.

Wie heeft de tip?
Het antwoord was: veel schrobben met thinner. Daarna schoonmaken met terpentine.

Nu heb ik ook verf op mijn tegels buiten. Daar durf ik niet zo goed met thinner op. Iemand een beter idee? Verfafbijt geeft lelijke vlekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 10:48
Exigence schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:15:
Composiet kun je prima met een haakse slijper bewerken, geen enkel probleem. En wanneer je een opbouw inductiekookplaat hebt zou ik het wel aandurven om het zelf te doen.
Gaat inderdaad om opbouw waardoor eventuele kleine splinters in het blad onder de opbouw vallen. Is zo iets droog te zagen? Zie dat er bedrijven zijn die al gauw 250€ vragen voor een paar zaagsnedes.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:18

Exigence

dnkroz

Bo0bz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:25:
[...]

Gaat inderdaad om opbouw waardoor eventuele kleine splinters in het blad onder de opbouw vallen. Is zo iets droog te zagen? Zie dat er bedrijven zijn die al gauw 250€ vragen voor een paar zaagsnedes.
Valt prima droog te zagen als je rustig aan doet, laat de omgeving van de zaagsnede niet te heet worden, is niet goed voor het composiet. Geeft alleen wel een enorme stofbende, dus wees daar op voorbereid (ook qua PBM's! want dat stof wil je niet inademen).

Meestal zijn die composietbladen aan de randen opgedikt, en is het daadwerkelijke blad maar een millimeter of 12 dik, daar ben je zo doorheen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Exigence op 02-06-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:39
Vraagje met betrekking tot een deurkozijn: Ik heb besloten tijdens de verbouwing om 9mm osb aan beide kanten van het kozijn te verwerken zodat ik spullen op kan hangen (en om de muur te versterken: Het is een dragende muur voor de vliering er boven). Gevolg is nu dat ik met mijn kozijn voor muurdikte 100mm, 9 mm te dik ga :+.

Ik zat er aan te denken de opdekrand weg te frezen en na het stuccen een koplat langs het kozijn te plaatsen. Iemand een andere invalshoek?

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Alsjemenou schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:18:
[...]

https://we.tl/t-SmB4cy4QOR

bij deze. voor balk ca 70x190 en 50x150
Werkt bij mij in combinatie met een kopieerhuls van 24mm en een Festool HW SCHACHT 8 MM HW S8 D20/26/10° - 491165 op 25mm diepte.

Het kan zijn dat je 1 vd mallen iets groter / kleiner moet zagen. En natuurlijk wat hulpplankjes aan de mal vastschroeven om hem aan je werkstuk vast te klemmen.

De rode lijn moet je overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Kaasplank schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:06:
[...]

https://we.tl/t-SmB4cy4QOR

bij deze. voor balk ca 70x190 en 50x150
Werkt bij mij in combinatie met een kopieerhuls van 24mm en een Festool HW SCHACHT 8 MM HW S8 D20/26/10° - 491165 op 25mm diepte.

Het kan zijn dat je 1 vd mallen iets groter / kleiner moet zagen. En natuurlijk wat hulpplankjes aan de mal vastschroeven om hem aan je werkstuk vast te klemmen.

De rode lijn moet je overnemen.
Thanks dude. Super!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:13

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Je kunt een aardig idee van de verwerking krijgen door aan de onderzijde te boren.

Pak even een nieuwe scherpe betonboor (niet kloppen!) en een metaalboor en kijk eens wat dat doet.

Ik denk dat je met een kleine diamantschijf van 115 (die past volgens mij gewoon in een 125 slijper) lansg een stalen rei of houten latje een heel eind op weg komt om dat zelf te doen.

@Exigence : spijker op zijn kop, even je PBM's erbij op en zorgen dat er iemand naast staat met een geschikte stofzuiger.

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 02-06-2020 10:21 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Ik zou echt met een grote boog om het "advies" hier heenlopen m.b.t. het zelf zagen/slijpen in je composiet keukenblad.

Klinkt allemaal leuk, en inderdaad kan je composiet op zich gewoon met een haakse slijper te lijf gaan. Leuk bijvoorbeeld om er een klein hoekje af te halen en iets passend te maken. Maar niet om zo'n groot gat nog groter te maken. Het blad is niet voor niets bij de fabriek/leverancier al van de gaten voorzien. Dit soort grote openingen leveren flink wat stress op voor het blad en de ruimte die eromheen zit is al beperkt. Aan de voor- en achterzijde is dat nagenoeg zeker zo (meestal het minimale een cm 3-4) en aan de beide zijkanten zal er ook waarschijnlijk geen grote stevigheid meer aanwezig zijn. De kans dat je met een haakse slijper te ver gaat of zodanig stress/druk op je blad gaat zetten dat de (dunne) zijkanten schade oplopen of zelfs breken is reëel.

Zelfs de meeste keukenbladen leveanciers passen geen grote dingen aan op locatie in stenen/composiet werkbladen, en dat heeft een reden. Die platen ogen wel heel stevig maar zo dik zijn ze niet en zeker bij je speolbak en kookplaat heb je vaak een heel dun randje over best een lengte.

Ik zou gewoon een inductieplaat kiezen die wel past..... er zijn er ook in een groter formaat van bijvoorbeeld 70cm (80 waarschijnlijk niet) met een "gewone" inbouwmaat van 56cm. Of een plaat met flexibele "zones".

En verder bevestig je de plaat vaak aan de zijkant, de kanten die jij moet vergroten. Dan is een strakke maatvoering ook een eis anders ligt je plaat niet lekker vast. En hopelijk heb je dan ook nog een plaat met een flinke oversteek aan de zijkanten zodat je genoeg kan smokkelen onder je plaat, anders is je speelruimte helemaal beperkt.

[ Voor 29% gewijzigd door Yowzawood op 02-06-2020 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Yowzawood schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:09:
Ik zou echt met een grote boog om het "advies" hier heenlopen m.b.t. het zelf zagen/slijpen in je composiet keukenblad.

Klinkt allemaal leuk, en inderdaad kan je composiet op zich gewoon met een haakse slijper te lijf gaan. Leuk bijvoorbeeld om er een klein hoekje af te halen en iets passend te maken. Maar niet om zo'n groot gat nog groter te maken. Het blad is niet voor niets bij de fabriek/leverancier al van de gaten voorzien. Dit soort grote openingen leveren flink wat stress op voor het blad en de ruimte die eromheen zit is al beperkt. Aan de voor- en achterzijde is dat nagenoeg zeker zo (meestal het minimale een cm 3-4) en aan de beide zijkanten zal er ook waarschijnlijk geen grote stevigheid meer aanwezig zijn. De kans dat je met een haakse slijper te ver gaat of zodanig stress/druk op je blad gaat zetten dat de (dunne) zijkanten schade oplopen of zelfs breken is reëel.

Zelfs de meeste keukenbladen leveanciers passen geen grote dingen aan op locatie in stenen/composiet werkbladen, en dat heeft een reden. Die platen ogen wel heel stevig maar zo dik zijn ze niet en zeker bij je speolbak en kookplaat heb je vaak een heel dun randje over best een lengte.

Ik zou gewoon een inductieplaat kiezen die wel past..... er zijn er ook in een groter formaat van bijvoorbeeld 70cm (80 waarschijnlijk niet) met een "gewone" inbouwmaat van 56cm. Of een plaat met flexibele "zones".

En verder bevestig je de plaat vaak aan de zijkant, de kanten die jij moet vergroten. Dan is een strakke maatvoering ook een eis anders ligt je plaat niet lekker vast. En hopelijk heb je dan ook nog een plaat met een flinke oversteek aan de zijkanten zodat je genoeg kan smokkelen onder je plaat, anders is je speelruimte helemaal beperkt.
U bent ervaringsdeskundige? :) gezien uw "advies" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Nu online
The Eagle schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:30:
[...]

Als je zou zeggen dat je je eigen slachterij in de garage aan het bouwen bent zou ik je ook geloven :+
Geen ervaring met dat plastic spul. Persoonlijk wel mee in aanraking gekomen en ik moet zeggen dat het er knap goedkoop uitziet qua afwerking. Zelf zou ik gewoon voor waterbestendige gipsplaat plus tegels gaan, veel en veel mooier :)
De oorsponkelijke uitstraling van deze tot kantoor verbouwde garage was inderdaad meer een abattoir inderdaad. Ik had echter geen zin om overal alle tegels te verwijderen en de muren opnieuw af te werken. Wellicht ga ik nog een gedeelte aanpakken, maar de nieuwe muren van de badkamer (en de muren om het trapgat, je ziet er nog een stukje van) geven het al een heel andere uitstraling.

Ik heb zelf in de winkel deze kunststof wandbekleding bekeken, en ik vind het er echt niet goedkoop uitzien of aanvoelen. Dus die mening deel ik niet met je.
Paul Hewson schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:14:
[...]

Ik heb zelf in mijn douchehoek (natte gedeelte) hpl-plaat gebruikt met een montagesysteem van Bostik. 2 platen van vloer tot plafond, enkel naden op de vloer en in de hoek afkitten en klaar. Geen probleem met kalkaanslag want dat zie je niet op witte plaat :+
HPL plaat was ook een mogelijkheid. Alleen heb ik gezien dat je bij de kunststof tegels meer keuze lijkt te hebben in kleur en motief. Hierdoor krijg je toch meer een badkamer gevoel, in plaats van een douchehokje.

HPL werkt natuurlijk wel lekker makkelijk en biedt een grote mate van waterdichtheid door het grote oppervalk.

Andere vraag die ik nog heb: Ik moet de douchebak nog op de bestaande tegelvloer lijmen. De douchebak is gemaakt van zogenaamd polybeton. In de gebruiksaanwijzing van de douchebak staat dat deze het beste gelijmd kan worden met een lijm op basis van silicone. Omdat silicone kit niet echt bedoeld is als lijm, en niet volledig uithard, dacht ik eigenlijk om Bison Polymax te gebruiken. Iemand gedachten hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Wackmack schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:18:
[...]

Heb je misschien een foto? Wil eigenlijk het liefste zo weinig mogelijk zien. Moet zeggen dat het er al iets beter uitziet na 3 dagen. Moet het echter nog wel beter afwerken.
Die kon ik gisterenavond zo snel niet vinden. Maar zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qayuNlecnt8vZgZB_uV4YGEDUxI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1xrSVI0Jmk6BJSdVkSvgXbZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Let niet op de losstaande palen. Die bleven over nadat we een grotere trampoline plaatsten. En let ook niet op de hoge waterstand. Dit is van januari 2018. :P De enige reden waarom we nu voor deze oplossing hebben gekozen, is omdat de rand anders afbrokkelde. De vorige trampoline die we hadden was eigenlijk ook niet bedoeld om in te graven. Wanneer we de trampoline verplaatsen graaf ik het gat op een andere manier. De huidige trampoline valt over het gat heen, dus daar zie je niets van. In jouw geval kun je het gras tot het gat laten groeien.

[ Voor 5% gewijzigd door saviour op 02-06-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
saviour schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:37:
[...]
Die kon ik gisterenavond zo snel niet vinden. Maar zie hieronder.

[Afbeelding]

Let niet op de losstaande palen. Die bleven over nadat we een grotere trampoline plaatsten. En let ook niet op de hoge waterstand. Dit is van januari 2018. :P De enige reden waarom we nu voor deze oplossing hebben gekozen, is omdat de rand anders afbrokkelde. De vorige trampoline die we hadden was eigenlijk ook niet bedoeld om in te graven. Wanneer we de trampoline verplaatsen graaf ik het gat op een andere manier. De huidige trampoline valt over het gat heen, dus daar zie je niets van. In jouw geval kun je het gras tot het gat laten groeien.
Perfect, zoiets zoek ik inderdaad, thnx voor het delen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09-2024
Zo hebben wij het destijds opgelost, soort van ‘kist’ gebouwd met iets dieper erin geslagen palen van geïmpregneerde tuinplanken. Hebben voor de zekerheid wel RVS schroeven gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgcAKfIpk8gjoQ3khB3yzFzbJdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s49MsZlwNWFqKPoJwUHIE3j4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05
Nou, ik dacht even snel m’n inbouw rolluik om te bouwen naar elektrisch. Alles zit goed in elkaar, maar ik krijg die motor maar niet fatsoenlijk afgesteld. Iemand die er ervaring mee heeft ?

Ik heb een motor van Jalousiescout.de, jarolift SL45 die je met twee schroeven moet afstellen. Ze leggen uit dat je het beste de motor in de “rolluik aflaten “ stand moet zetten tot die vanzelf stopt. Helaas blijft mijn motor maar doorlopen totdat deze vanwege oververhitting zichzelf even uitschakelt. Er lijkt iig geen einde aan te komen.

Als ik met de afstelschroef het afdraaien op een gegeven moment “stop” zet, dan stopt de motor mooi. Wanneer ik de motor vervolgens de andere kant opdraai (met rolluik bevestigd en dus op rol) geef ik ook de stop positie aan.

Vervolgens draait de motor echter helemaal niet meer de andere kant op (afrollen), tenzij ik dat stelschroefje net los genoeg draai maar dan blijft hij weer draaien.

Doe ik nu iets verkeerd? Ben me er al zeker de hele middag aan aan het ergeren :7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Beun
Vandaag ondanks de hitte rustig verder gegaan. Morgen hopelijk het dakbeschot en de boeidelen erop.

(Ja het is een rommeltje :p)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKhIUs_ES5MHjWljYknLyGhEeB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KykQTeGmAVlpHADFIKYpJxI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Beun op 02-06-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Laatst online: 13:55

s3n

GAEvakYD schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:50:
Vandaag begonnen met de kliko ombouw. Op de achtergrond mijn vorige project die ik nog niet heb kunnen posten.

[Afbeelding]

Van de week de planken horizontaal monteren met een korte ruimte er tussen zodat er voldoende ventilatie is om het geen stinkhok te laten zijn.
Leuk! Ben benieuwd naar het resultaat. Zoiets staat na al het schilderwerk ook vrij hoog op mijn todo lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:21
@Beun Waren die schroeven wel nodig geweest gezien alle horizontale balken die de boel bij elkaar houden?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
CurlyMo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:05:
@Beun Waren die schroeven wel nodig geweest gezien alle horizontale balken die de boel bij elkaar houden?
Bij elk filmpje en how to kom ik dit tegen. Ik ben dus voor zekerheid gegaan. De schroeven zitten erin om de horizontale en verticale balken op hun plaats te houden. Ik heb ze op de ingekeepte staander geschroefd.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, maar eens een robuust kippenhok bouwen met de vrouw :)

Funderinkje van opsluitbandjes
Dit keer maar even PVC tussen steen en hout want dat was ik met het vorige tuinhuis vergeten en dat vind hout toch niet echt leuk, in de vochtige hoek bleek het spul helemaal rot toen we gingen slopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdPhBDVi0HLCIMCxaMfGOjXDEKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MA3HzeuSAJLFNuz9oTwIAEtG.jpg?f=fotoalbum_large

En maar eens de Douglas palen schuren, toch even fraaier dan zo "fijn"bezaagd :+
De stofzuiger er maar even op maar een bandschuurmachine, K60-bandje en vol gas is toch wat veel van het goede :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FjdDvu0Tr317cvWt12009WaCDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nd4erKp9kAd2YUAvi0TrMUm0.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, dat ziet er beter uit........straks nog een 45graad verzetje aan de hoeken, maar eerst de palen maar eens op lengte (voor de juiste hoogte) afzagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI9jPZGiA5YLSDH4PI8CzAp8E0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKWhqsWRCqyEzFqUkGzVzmVH.jpg?f=fotoalbum_large

De palen maar eens neerzetten om een idee van de indeling te krijgen en te beslissen met welke maatvoeringen we gaan werken. De palen komen overigens óp de opsluitbanden, dus de linker en rechter komen dus nog 10 cm naar buiten te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGAqcFP_z11vvmT16uifnP3EDNo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vUbStWdvN6vZyuTob1pBFXbX.jpg?f=user_large

En zoiets moet het worden, dit huisje diende als inspiratie wat betreft de look & feel.
Het portaaltje aan de voorzijde wordt het droge buitenverblijfje en de rest van de schuur wordt binnenhok.
Aan de voorzijde van het hok komt overigens nog een hele grote uitloop voor de kipjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8wZSEms_Fj0_KHI3_jswjMVtb4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o5EoYnkaP0FfM67TTbddgN5Z.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 03-06-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik dacht even de nieuwe tuindeuren in de grondverf te zetten. Dat ging wel prima , maar ik heb ook de glaskit even mee gegrond op diverse plekken waar we nieuwe ruiten hebben gekregen. Om echt zeker te zijn dat de aflak goed hecht. Wat denk je ...? Trek ik de afplaktape er na een paar dagen af, gaat ook de verf los op de kit :X. Echt in smalle reepjes zeg maar.

Kortom hij hecht niet goed op de beglazingskit. Normaal gesproken geen enkel probleem mee gehad , dit is voor t eerst. Ik weet niet welke kit de timmerman gebruikt heeft hiervoor maar weet wel dat het beglazingskit is. En ik gebruik sikkens primer extra , dat zou ook geen issue moeten zijn. 2x van te voren voren ontvet met st Marc en dan nog.... zou het kunnen komen omdat ik de afplaktape er achteraf heb afgehaald ? Voorheen deed ik het altijd als het nog nat was. Ik weet dat kit schilderen niet hoeft maar mijn ervaring is wel dat als ik dit niet doe het heel lelijk gaat verkleuren buiten. Ik zie het echt niet zitten alles eraf te halen maar wat is nu wijsheid ? Voorzichtig erover met aflak of is er nog een tweakers truukje :9 ?

Ander vraagje : gronden jullie acrylaatkit exterieur altijd eerst voordat je er met aflak over gaat ? Ik heb die van den brave. Of is dat echt onzin voor de hechting ? Scheelt wel een hoop tijd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Waypoint schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:59:
Ik dacht even de nieuwe tuindeuren in de grondverf te zetten. Dat ging wel prima , maar ik heb ook de glaskit even mee gegrond op diverse plekken waar we nieuwe ruiten hebben gekregen. Om echt zeker te zijn dat de aflak goed hecht. Wat denk je ...? Trek ik de afplaktape er na een paar dagen af, gaat ook de verf los op de kit :X. Echt in smalle reepjes zeg maar.

Kortom hij hecht niet goed op de beglazingskit. Normaal gesproken geen enkel probleem mee gehad , dit is voor t eerst. Ik weet niet welke kit de timmerman gebruikt heeft hiervoor maar weet wel dat het beglazingskit is. En ik gebruik sikkens primer extra , dat zou ook geen issue moeten zijn. 2x van te voren voren ontvet met st Marc en dan nog.... zou het kunnen komen omdat ik de afplaktape er achteraf heb afgehaald ? Voorheen deed ik het altijd als het nog nat was. Ik weet dat kit schilderen niet hoeft maar mijn ervaring is wel dat als ik dit niet doe het heel lelijk gaat verkleuren buiten. Ik zie het echt niet zitten alles eraf te halen maar wat is nu wijsheid ? Voorzichtig erover met aflak of is er nog een tweakers truukje :9 ?

Ander vraagje : gronden jullie acrylaatkit exterieur altijd eerst voordat je er met aflak over gaat ? Ik heb die van den brave. Of is dat echt onzin voor de hechting ? Scheelt wel een hoop tijd natuurlijk.
Dan heeft hij gewoon beglazingskit genomen met siliconen. Sowieso is een beglazingskit die geschikt is voor verf "beperkt overschilderbaar".

Kun je een beglazingskit droog afmessen kun je er vaak met acrylverf overheen schilderen, moet je hem nat afmessen zit er siliconen in en is schilderen, zoals je merkt, geen optie.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

KillaZ schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:06:
[...]

Dan heeft hij gewoon beglazingskit genomen met siliconen. Sowieso is een beglazingskit die geschikt is voor verf "beperkt overschilderbaar".

Kun je een beglazingskit droog afmessen kun je er vaak met acrylverf overheen schilderen, moet je hem nat afmessen zit er siliconen in en is schilderen, zoals je merkt, geen optie.
Stel dat je gelijk hebt. Wat is dan wijsheid (behalve de fik erin :9 )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Waypoint schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:08:
[...]

Lekker laten zitten, die timmerman zal beter kunnen kitten dan jij ;) Of is het een enorme plakkaat kit geworden?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Waypoint schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:08:
[...]

Ik heb geen idee of het gaat werken, maar je zou de siliconenkit kunnen schoonmaken en met je vinger er een dun laagje overschilderbare kit kunnen over smeren, en deze uiteindelijk schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Alsjemenou schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:11:
[...]

Ik heb geen idee of het gaat werken, maar je zou de siliconenkit kunnen schoonmaken en met je vinger er een dun laagje overschilderbare kit kunnen over smeren, en deze uiteindelijk schilderen.
Dat wordt alleen maar een grotere kliederboel. De acrylkit hecht ook maar beperkt op de siliconenkit. Daarnaast is het met afmessen de bedoeling dat je een strakke naad krijgt, wat je vervolgens met het laagje kit erop teniet doet.

K to the KillaZ

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CurlyMo
Trek ik de afplaktape er na een paar dagen af, gaat ook de verf los op de kit :X. Echt in smalle reepjes zeg maar.
Schilderstape hoor je er direct na het schilderen weer vanaf te trekken. In ieder geval zolang de verf nog een beetje nat is en hoogstens binnen 24 uur. De schilderstape rollen die ik heb liggen vermelden dat ook allemaal op de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
KillaZ schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:16:
[...]

Dat wordt alleen maar een grotere kliederboel. De acrylkit hecht ook maar beperkt op de siliconenkit. Daarnaast is het met afmessen de bedoeling dat je een strakke naad krijgt, wat je vervolgens met het laagje kit erop teniet doet.
Eens, goede punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

KillaZ schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:09:
[...]

Lekker laten zitten, die timmerman zal beter kunnen kitten dan jij ;) Of is het een enorme plakkaat kit geworden?
Nee dat niet maar nu heb ik dus grondverf die niet helemaal hecht. Beste kan ik dus met aflakken het strak besnijden en dat ik zo min mogelijk over de kit ga schilderen ? Of er gewoon op gokken en de kit overschilderen met als slechtste geval dat deze op plekjes in de toekomst los laat ? Er zit nu immers ook al wat op van de grondverf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

CurlyMo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:17:
[...]

Schilderstape hoor je er direct na het schilderen weer vanaf te trekken. In ieder geval zolang de verf nog een beetje nat is en hoogstens binnen 24 uur. De schilderstape rollen die ik heb liggen vermelden dat ook allemaal op de verpakking.
Ik heb die van kip de fineline 3508 washi , deze zou langer moeten kunnen blijven zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Waypoint schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:22:
[...]

Ik heb die van kip de fineline 3508 washi , deze zou langer moeten kunnen blijven zitten
Bij mij gaat alle tape aan het eind van een dag verven er weer vanaf. Daarom koop ik mijn rollen ook lekker goedkoop bij de Action. Dat spul werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harmageddon
  • Laatst online: 09:12
Wat een vage constructies voor de inbouw trampolines...
Bij mijn schoonouders hebben we zoals onderstaande foto kunnen graven..
Afbeeldingslocatie: https://www.bergtoys.com/media/wysiwyg/content-images/trampoline-digging/digging-step3.jpg

Aap!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 10:52

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
En zo'n kuil is ook nog eens makkelijk te realiseren met een V1 oid :P

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:23
Jelte,89 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:10:
En zo'n kuil is ook nog eens makkelijk te realiseren met een V1 oid :P
Wordt'ie wel wat groter ;)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-06 20:29

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

De_Bastaard schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:31:
Nou, ik dacht even snel m’n inbouw rolluik om te bouwen naar elektrisch. Alles zit goed in elkaar, maar ik krijg die motor maar niet fatsoenlijk afgesteld. Iemand die er ervaring mee heeft ?

Ik heb een motor van Jalousiescout.de, jarolift SL45 die je met twee schroeven moet afstellen. Ze leggen uit dat je het beste de motor in de “rolluik aflaten “ stand moet zetten tot die vanzelf stopt. Helaas blijft mijn motor maar doorlopen totdat deze vanwege oververhitting zichzelf even uitschakelt. Er lijkt iig geen einde aan te komen.

Als ik met de afstelschroef het afdraaien op een gegeven moment “stop” zet, dan stopt de motor mooi. Wanneer ik de motor vervolgens de andere kant opdraai (met rolluik bevestigd en dus op rol) geef ik ook de stop positie aan.

Vervolgens draait de motor echter helemaal niet meer de andere kant op (afrollen), tenzij ik dat stelschroefje net los genoeg draai maar dan blijft hij weer draaien.

Doe ik nu iets verkeerd? Ben me er al zeker de hele middag aan aan het ergeren :7
Goed, dit doe je met zijn tweeën. (Ervan uitgaande dat je een vaste schakelaar hebt die binnen zit. Anders houd je gewoon de AB bij je ;) )

Ik heb het met ons tweedehands rolluik als volgt gedaan. Eerst een beetje kloten met naar boven, schroefje stellen, naar beneden, weer naar boven, net zo lang tot de uitgangspositie voor finetunen bereikt was.
Bij ons was dat startpunt dat de 'oprol-stand' nog scherm (bv. 30cm) overheeft, en het scherm in de 'afrol-stand' ook een veilige marge niet afrolt (bv. 30cm).

Je moet het rolluik dus eerst helemaal laten afrollen, maar zeker niet tot het punt dat de motor zichzelf uitschakelt. In plaats daarvan kan je dmv de stelschroef (en veel naar boven- en naar beneden rollen) aftasten wanneer de motor op tijd stopt.
Hopelijk heb je hier iets aan. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Wackmack schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:31:
Afgelopen week een trampoline gekregen en direct in gegraven. Dat ingraven 8s blijkbaar niet helemaal accuraat gebeurt. Achteraf ontzettend stom 🤦‍♂️!

Nu heb ik de trampoline geplaatst, de zijkant opgevuld met zand en graszoden erop gelegd. De zijkanten zijn natuurlijk super instabiel. Volgens mij is er maar 1 oplossing, om het steviger te maken.

Aan de zijkant een houtplank in de grond staat en opvullen met zand en daarop de graszoden leggen of graszaaien, mee eens?

Weet alleen niet zo goed, welk hout ik het beste kan gebruiken? Het worden gewoon dunne houten platen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De hovenier waarmee ik in het verleden heb samengewerkt deed dat zo bij een ronde trampoline.
Beoogde hoogte zó dat de rand van de trampoline 5-10cm boven het gras uitsteekt.
  • Ruim afgraven, wat doorgaans in één teug gebeurde met het met de kraan boetseren van de kraan.
  • Dan een 5 of 6-hoek uitzetten met hardhouten palen.
  • Met hardhouten planken (20 of 24 mm dik) een grondkering maken. Planken dmv slotbouten vastzetten. Mooist is moer aan de buitenzijde, kop slotbout aan de binnenzijde, vandaar ook ruim afgraven. :)
  • Dan tegels op de punten waar de trampoline komt. Bij voorkeur 40x60, anders iets moois optuigen met bv. 30x30. Antiworteldoek vastzetten aan de planken vd grondkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

SnelheidsDuivel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:16:
Zo hebben wij het destijds opgelost, soort van ‘kist’ gebouwd met iets dieper erin geslagen palen van geïmpregneerde tuinplanken. Hebben voor de zekerheid wel RVS schroeven gebruikt.

[Afbeelding]
Ik vind de combinatie van RVS schroeven en geïmpregneerde planken mooi. Kan je tenminste ooit de schroeven nog hergebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 15:03
Goudvis schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:54:
[...]

De hovenier waarmee ik in het verleden heb samengewerkt deed dat zo bij een ronde trampoline.
Beoogde hoogte zó dat de rand van de trampoline 5-10cm boven het gras uitsteekt.
  • Ruim afgraven, wat doorgaans in één teug gebeurde met het met de kraan boetseren van de kraan.
  • Dan een 5 of 6-hoek uitzetten met hardhouten palen.
  • Met hardhouten planken (20 of 24 mm dik) een grondkering maken. Planken dmv slotbouten vastzetten. Mooist is moer aan de buitenzijde, kop slotbout aan de binnenzijde, vandaar ook ruim afgraven. :)
  • Dan tegels op de punten waar de trampoline komt. Bij voorkeur 40x60, anders iets moois optuigen met bv. 30x30. Antiworteldoek vastzetten aan de planken vd grondkering.
Veul te moeilijk. Gewoon een gat graven wat diep genoeg is, worteldoek erop en inderdaad zorgen dat er een cm of 5-10 speling is. Trampoline bij mijn ouders staat er zo al 15 jaar in en werkt perfect. Doek klappert niet, de boel verzakt of brokkelt ook niet af. Wat we gedaan hebben is eerst het frame opzetten en ingraven, en daarna een cirkel in het midden eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb net een truuckje uitgeprobeerd, als ik afplaktape over de kit plak en even wacht , dan trek ik de grondverf zo van de kit af. Ik denk dat ik dat ga doen want anders wordt het natuurlijk niks.

Denk dat ik Tav mijn vraag over de exterieur acrylaatkit eerst even een proefstukken maak nu 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:02

Sharky

Skamn Dippy!

ITrek ik de afplaktape er na een paar dagen af, gaat ook de verf los op de kit :X. Echt in smalle reepjes zeg maar.
Je grootste fout is de tape er na een paar dagen afhalen. Die haal je er meteen af als de verf nog nat is normaal gesproken.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Beste tweakers, binnenkort wil ik de afvoer van de douchebak vervangen door de volgende afvoer/sifon set van Viega:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivIy91wl6aYIDaUi9YCU2CXb2Sw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MhCKh2DLhUzz99IZ5x9HqDpx.jpg?f=user_large

Nu heeft deze een PP aansluiting, en heb ik een PVC afvoersysteem. Ik kom er maar niet achter hoe je deze het beste kunt koppelen. Lijmen is naar ik begrijp geen optie.
Wie kan het mij vertellen?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Sharky schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Je grootste fout is de tape er na een paar dagen afhalen. Die haal je er meteen af als de verf nog nat is normaal gesproken.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit het probleem is voor de hechting. Wellicht werkt het niet bevorderlijk maar op alle plekken hecht de verf niet op de kit, ook niet aan de rand met de glaslat . Dat is echt heel anders op andere plekken in het huis waar ik ook de kit heb meegeschilderd. Als het alleen de tape was zou de verf op sommige plekken toch ook moeten hechten lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:02

Sharky

Skamn Dippy!

Waypoint schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:59:
[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat dit het probleem is voor de hechting. Wellicht werkt het niet bevorderlijk maar op alle plekken hecht de verf niet op de kit, ook niet aan de rand met de glaslat . Dat is echt heel anders op andere plekken in het huis waar ik ook de kit heb meegeschilderd. Als het alleen de tape was zou de verf op sommige plekken toch ook moeten hechten lijkt mij :)
Soms hechten verf en kit heel slecht inderdaad, zelfs als het overschilderbare kit is. Mijn opmerking staat er ook los van eigenlijk. Maar als de hechting redelijk was en de verf zou blijven zitten, dan heb je het misschien wel verpest door de tape te lang te laten zitten.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom is het slimmer om de tape er meteen af te halen? Trek je bij wel gedroogde verf stukjes opgedroogde verf mee waardoor je geen strakke lijn meer krijgt of is er wat anders?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 10:52

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Boudewijn schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:05:
Waarom is het slimmer om de tape er meteen af te halen? Trek je bij wel gedroogde verf stukjes opgedroogde verf mee waardoor je geen strakke lijn meer krijgt of is er wat anders?
Helemaal correct!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:35
Wat voor soort schroeven gebruiken jullie voor het maken van CLS 38x89 frames? Ik neem aan dat halfdraad 4x50 genoeg is hiervoor. Ook zit ik wat te twijfelen hoe ik 70x70 lariks met elkaar wil verbinden (het wordt een kippenren). Tellerkopschroeven lijken mij hiervoor het meest geschikt zodat de schroef niet te ver in het zachte hout draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Nu online
bartvl schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:55:
Beste tweakers, binnenkort wil ik de afvoer van de douchebak vervangen door de volgende afvoer/sifon set van Viega:
[Afbeelding]

Nu heeft deze een PP aansluiting, en heb ik een PVC afvoersysteem. Ik kom er maar niet achter hoe je deze het beste kunt koppelen. Lijmen is naar ik begrijp geen optie.
Wie kan het mij vertellen?
Toevallig heb ik dezelfde vraag gehad kort geleden. PP kun je inderdaad niet met PVC verlijmen. Hiervoor gebruik je dan ook een overschuifmof. Bijvoorbeeld deze. Je kunt overschuifmoffen vinden van PVC met rubberen ringen aan de binnenkant of ook volledig rubberen overschuifmoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Werkt overigens ook bij andere materialen zo. Bijv. super strakke kit randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Laatst online: 09:12
Niet alleen dat, maar door capillaire werking kan de verf ook onder de verf gaan lopen waardoor je strakke lijn ook naar de knoppen is.

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Even een vraagje voor de handige tweakers hier:

Wat is jullie advies voor het eventueel zelf vervangen van een deur in huis. Wij willen graag van onze "standaard deuren" naar zwarte deuren die nu helemaal in zijn.

We hebben enkele offertes op gevraagd en zij vragen al snel 900-1500 euro voor het vervangen + leveren + afvoeren van 1 deur in de woonkamer. Nu kwam mijn vriendin aan met de Praxis..:

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/06/03/image.th.png

Iemand een idee of zoiets voor een leek met twee linkerhanden te vervangen is? Is een standaard maat die overeenkomt met de praxis site. Tips / advies is welkom. Praxis kwaliteit OK?

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/06/03/53274620-5281-4f78-a551-aa45d4e6e5d4.th.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/06/03/f6882691-746d-40b6-95cc-89588521750a.th.jpg

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@Workaholic Er zijn twee typen deurkozijnen. Stomp en opdek. Wat jij daar hebt is opdek. Dat betekend dat een stuk van de deur over het kozijn heen valt. Bij stomp valt de hele deur in het kozijn. Je kan deze niet uitwisselen, dus je zal een opdekdeur moeten zoeken die je bevalt, óf het hele kozijn + deur vervangen.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Arjan schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:33:
@Workaholic Er zijn twee typen deurkozijnen. Stomp en opdek. Wat jij daar hebt is opdek. Dat betekend dat een stuk van de deur over het kozijn heen valt. Bij stomp valt de hele deur in het kozijn. Je kan deze niet uitwisselen, dus je zal een opdekdeur moeten zoeken die je bevalt, óf het hele kozijn + deur vervangen.
Thanks voor je hulp! Praxis geeft ook een opdek optie. Als ik jou uitleg goed begrijp zou dit dan wel lukken denk je? Indien ja - dan blijft alleen de vraag staan of dit lastig zelf te doen is en of iemand weet of de kwaliteit van de deuren van de Praxis nog enigzins te doen is... Scheelt namelijk zonder arbeidsloon al gauw 500-1000 euro vs twee bedrijven die we gevraagd hebben om een offerte uit te brengen

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/06/03/image1f7d9fd5d7921772.md.png

[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 03-06-2020 16:42 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Zover mij bekend is het, zeker bij opdek deuren, een kwestie van de juiste maat bestellen, paumelles overzetten/nieuwe bevestigen en klaar.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Bah ik had glas en ik denk .. zet er piepschuim tegenaan en bouw nu zie ik dat het piepschuim te heet is geworden .. zucht nu iets goedkoops zoeken om aan de buitenkant te bekleden .. tzt wil ik het balkon dichtmaken (inpandig balkon) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:59

orf

vso schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:50:
Bah ik had glas en ik denk .. zet er piepschuim tegenaan en bouw nu zie ik dat het piepschuim te heet is geworden .. zucht nu iets goedkoops zoeken om aan de buitenkant te bekleden .. tzt wil ik het balkon dichtmaken (inpandig balkon) ..
Ik begrijp er helemaal niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Wetterhahn schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:25:
[...]

Toevallig heb ik dezelfde vraag gehad kort geleden. PP kun je inderdaad niet met PVC verlijmen. Hiervoor gebruik je dan ook een overschuifmof. Bijvoorbeeld deze. Je kunt overschuifmoffen vinden van PVC met rubberen ringen aan de binnenkant of ook volledig rubberen overschuifmoffen.
Daar is idd speciaal spul voor in de handel. Ligt gewoon bij de Gamma in de rekken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:20
Workaholic schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:29:
Even een vraagje voor de handige tweakers hier:

Wat is jullie advies voor het eventueel zelf vervangen van een deur in huis. Wij willen graag van onze "standaard deuren" naar zwarte deuren die nu helemaal in zijn.

We hebben enkele offertes op gevraagd en zij vragen al snel 900-1500 euro voor het vervangen + leveren + afvoeren van 1 deur in de woonkamer. Nu kwam mijn vriendin aan met de Praxis..:

[Afbeelding]

Iemand een idee of zoiets voor een leek met twee linkerhanden te vervangen is? Is een standaard maat die overeenkomt met de praxis site. Tips / advies is welkom. Praxis kwaliteit OK?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je deur is verre van standaard trouwens ;) is nog best een dure deur ook.

Het is gewoon een kwestie van meten, deuren zijn er in bepaalde afmetingen beschikbaar, meet de breedte en de hoogte en kies een deur uit die je wilt.
Daarna is het een kwestie van oude deur eruit, paumelle eruit draaien, paumelle in nieuwe deur draaien en nieuwe deur erin hangen. (kan zijn dat je nog wat moet schaven aan de onderkant, maar dat zie je pas als je hem erin hangt)

Hier ervaring met Praxis, begin dit jaar 9 deuren besteld, 1tje was licht beschadigd, werd zonder problemen vervangen.

Oh ja tip: via de website zijn de bezorgkosten duurder dan dat je het in de winkel besteld en laat bezorgen ;)
Via website geloof ik 65,-, via de winkel 30 of 35 euro ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 13:41

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:43:
[...]

Aannemer ivm Garantie; nee, geen onderhoud geweest aan de deur waarschijnlijk. Helaas.

Tja makkelijk te zeggen...

Net losgehaald; best een aardig plek. Lijkt dat het door het schroef-gat naar binnen gelopen is (niet gekit?)

- oude bewoner aanspreken op basis van verborgen gebrek?
- zelf herstellen; boel zover mogelijk weghalen/schrapen. Kaal maken; nieuw hout er in. Afsmeren, plamuren etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weer een paar stapjes verder!

Na het weghalen van houtrot, plank op maat gemaakt van hardhout multiplex. Deur in houtrot impregneer gezet. Daarna na uitharden afgewerkt met een laag houtrot-reparatie en 24 uur laten uitharden.

Voor het vastzetten van de plank heb ik een dikke laag hout reparatie gebruikt. (2-componenten) waarna ik de plank er in gedrukt heb en met klemmen vast gezet. Kwam er mooi langs de randen uitzetten.

Weer 24 uur uitharden en daarna strak gemaakt met de schuurmachine geschuurd (eerst K80, daarna K150)

Staat nu een laagje grondverf. Moet de kleurverf nog bestellen maar twijfel even over de kleur.

De garage deuren zijn antraciet-glans. Wellicht dezelfde kleur doen. Of zijde-glans .. twijfel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dg-Cpd_fJsE7ldipZuHrGI1e3w4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WW1qKPsK03JT10wojrs1KMVf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/favwyhP41miBMU2UkwJD7B3FH8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MH1ZIdDddz7VryuTKsCgYM6y.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSLHHuYF_xazqcxSIyu2hiNQI_c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bojbx18oxd7YNuh3KoTqvWsL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bU8tK012FyHM3_ZD1qU4ukh72k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/COhMv6pbIKRZ50oaLCfzfMDl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB9k3UWNTGr4rPvP-C3ZksCJzgo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dZFuf0uxylYaXdY9ACrAGCVY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5_R0DNvN4dsPW3VtRaoiP4bVSI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K3Zm3w4zXnrSbyG5Fa6JJZIF.jpg?f=user_large

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Onze woning is onder de ramen deels bekleed met rabatdelen. Dus is dit hout echt aan vervanging toe.

Welk hout kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ik zit te denken aan Douglas maar weet niet of dit geschikt om te verven met een lakverf.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alsjemenou
Workaholic schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:40:
[...]

Thanks voor je hulp! Praxis geeft ook een opdek optie. Als ik jou uitleg goed begrijp zou dit dan wel lukken denk je? Indien ja - dan blijft alleen de vraag staan of dit lastig zelf te doen is en of iemand weet of de kwaliteit van de deuren van de Praxis nog enigzins te doen is... Scheelt namelijk zonder arbeidsloon al gauw 500-1000 euro vs twee bedrijven die we gevraagd hebben om een offerte uit te brengen

[Afbeelding]
Kijk wel even of je huidige kozijnen de standaard paumellegaten hebben. Ik heb namelijk bij mijn vorige woning al eens tegengekomen dat de gaten niet overeen kwamen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• readefries
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 21:54
hammy87 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:32:
[...]

De 2x3 direct aan plafond bevestigen. Met een rei en/of waterpas en uitvulplaatjes alles uitlijnen (zelf zo ook gedaan met rachelwerk voor schuin dak)
https://www.gereedschapsk...ellen-met-uitvulplaatjes/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SU2ZnvtrWcxx1Tp9htCOmeb9G8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycvfIv6veJjihfDGObW5ZZ9u.jpg?f=fotoalbum_large

Oké, vandaag de 2x3 balken aan ‘t plafond bevestigd, morgen de balken voor eronder en de opvulblokjes ophalen.

Wat voor balken of regels zou je gebruiken om hieronder aan te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:16
readefries schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:45:
[...]

[Afbeelding]

Oké, vandaag de 2x3 balken aan ‘t plafond bevestigd, morgen de balken voor eronder en de opvulblokjes ophalen.

Wat voor balken of regels zou je gebruiken om hieronder aan te bevestigen?
Ziet er goed uit.

Zelf 22x50 gebruikt. Kan dikker als je meer hoogte nodig hebt. Die dan netjes waterpas krijgen met de vulplaatjes.
Pagina: 1 ... 14 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/