[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 456 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-07 20:23
CurlyMo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:28:
[...]

Als je toch je dak opnieuw gaat doen levert buitenkant isolatie véél minder gezeik op.
Waarom zou dat minder gedoe opleveren?
En een extra verticale balk om de overspanning kleiner te maken.
Ik zat meer te denken aan kleine verticale balkjes tussen de lange horizontale balken. Anders wordt het weer extra werk.
Vind ik lastig. Ik zou ze eventueel daar niet vast schroeven of er anders een mastiek schroot tussen zetten. Vraag is alleen of je die in de juiste maat vind.
Mastiekschroot! Kijk, goed om te weten. Nu dus in de juiste helling en lengte zien te krijgen. Of zelf maken, maar dan is een zaagtafel wel erg handig om te hebben. ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aan één kant verbinden zou ik sowieso niet doen net pocket holes nee.

Maar het is wel snel en vaak prima sterk genoeg. (Behalve bij mdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:01

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ossi schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:53:
[...]

Waarom zou dat minder gedoe opleveren?

[...]

Ik zat meer te denken aan kleine verticale balkjes tussen de lange horizontale balken. Anders wordt het weer extra werk.

[...]

Mastiekschroot! Kijk, goed om te weten. Nu dus in de juiste helling en lengte zien te krijgen. Of zelf maken, maar dan is een zaagtafel wel erg handig om te hebben. ^^
Als je naar een goede houthandel gaat willen ze die vaak best even voor je zagen als je de hoek weet... Wat je ook kunt doen is er een extra spant met hanebalk in het binnen bijzetten en de bestaande gording opdikken door er een balk onder te zetten en dat te verlijmen/spijkeren aan de bestaande gording met een stuk underlayment, daarmee win je wel wat stijfheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:14
@Ossi Buitenkant isoleren is zo'n no-brainer als je de mogelijkheid hebt, dat ik je zou adviseren eerst zelf eens wat op te zoeken over de best practices van isolatie, voordat hier alles wordt aangedragen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ossi schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:53:
Mastiekhoek, mastiekschroot ligt gewoon bij de Gamma.....

https://www.gamma.nl/asso...oot-10x10x120cm/p/B605194

...mochten deze afmetingen je passen

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:29
Geen idee of ik hier al ooit wat voortgang van mijn werkbank had gepost (kan het zo gauw niet terug vinden), maar hij is nu eindelijk klaar (alleen de prarie dogs nog boren).

geniet van de foto's :) Ik heb er genoeg van het hele bouwproces mocht iemand die willen zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0vn84KXg_U5nzDLx2iIrSY9Xqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ndzo3wtSdnOlmvpkwrBE1D4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoMasw-RTL6_G0z2LqG6-RY4-xI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ucsv2js37YEQNkLCphg4wDP2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxee3t4FjaDBBSVm_46F6wSL5RI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McNnMf2Z7LDkb548IuxHKDXA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWyhCPnHShGrRFhSDhPEi_PBFzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PUiQwgVFHivtqYs30MoOGHf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xqk4_DoqBNwAVwLx6RZFbpThaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NXv6KMUoBTaiUf0dn7UOPGq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4gsAXvXQcQnMA6s6-UG3waxC-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSjLBbmVvUIAZV27pnBYLdgc.jpg?f=fotoalbum_large

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:14

orf

s0ulmaster schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:31:
Geen idee of ik hier al ooit wat voortgang van mijn werkbank had gepost (kan het zo gauw niet terug vinden), maar hij is nu eindelijk klaar (alleen de prarie dogs nog boren).

geniet van de foto's :) Ik heb er genoeg van het hele bouwproces mocht iemand die willen zien

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Héél mooi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:32
In het vorige topic (deel 5) had je al iets laten zien, maar de meesten hier vinden het niet zo erg om dit soort werk nog een paar keer te bekijken.

Mijn werkbank bestaat uit resten aanrecht van mijn keuken (ik had een randje verkeerd gezaagd en moest dus een nieuw aanrechtblad gaan kopen...) die steunen op plankdragers en geïmproviseerde pootjes. Met daarop een bankschroef van de Lidl. Ik ben dus best wel wel jaloers op dit soort werk... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
pwo, fantastisch knap stukje werk _/-\o_

Heb je die ook op woodworking.nl staan toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
dreamscape schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:44:
[...]

In het vorige topic (deel 5) had je al iets laten zien, maar de meesten hier vinden het niet zo erg om dit soort werk nog een paar keer te bekijken.

Mijn werkbank bestaat uit resten aanrecht van mijn keuken (ik had een randje verkeerd gezaagd en moest dus een nieuw aanrechtblad gaan kopen...) die steunen op plankdragers en geïmproviseerde pootjes. Met daarop een bankschroef van de Lidl. Ik ben dus best wel wel jaloers op dit soort werk... ;)
Ik mag ook blij zijn dat ik een vriendin in huis heb dit mijn veel te dure hobbies toestaat :P
Ik hou haar altijd maar voor dat mijn hobbies tot nu toe nog goedkoper zijn dan het hebben en onderhouden van een nette auto :+ ... Lijkt aardig te werken

@Fraggert ik heb dezelfde foto's net op woodworking gepost inderdaad in mijn topic over mijn werkplaats :)

[ Voor 6% gewijzigd door s0ulmaster op 29-05-2020 08:50 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:27

Wow, te mooi om te gebruiken eigenlijk ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw! Die scharnierende tafelpootklem :9~

Waar verwacht je die voor te gaan gebruiken?
deWit schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 07:36:
[...]

Als je naar een goede houthandel gaat willen ze die vaak best even voor je zagen als je de hoek weet... Wat je ook kunt doen is er een extra spant met hanebalk in het binnen bijzetten en de bestaande gording opdikken door er een balk onder te zetten en dat te verlijmen/spijkeren aan de bestaande gording met een stuk underlayment, daarmee win je wel wat stijfheid.
De hoek weet ik nóg niet, maar dat zou te bepalen moeten zijn met een hoekmeter. Ik zet m op de boodschappenlijst.

Voor mij zou het in dit tuinhuis makkelijker zijn om meerdere gordingen te plaatsen dan nieuwe spanten.

CurlyMo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 07:51:

@Ossi Buitenkant isoleren is zo'n no-brainer als je de mogelijkheid hebt, dat ik je zou adviseren eerst zelf eens wat op te zoeken over de best practices van isolatie, voordat hier alles wordt aangedragen.
Heb je tips welke zoekwoorden ik het beste kan gebruiken? Want ik verdrink in de informatie. Dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Ossi schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:54:
[...]

Wauw! Die scharnierende tafelpootklem :9~

Waar verwacht je die voor te gaan gebruiken?

[...]
Die leg vise leek me vooral handig als ik dingen wil klemmen die de diepte van de klem goed kunnen gebruiken. Ook grote panelen kun je door het klem oppervlak in z'n geheel langs de lange kant van de tafel klemmen.

Daar ik liever wat groter werk doen, zoals eettafels, tv meubeles en salontafels leek het mij wel handig...vraag me alleen niet naar de prijs van de klem :X

Of ik het echt nodig ga hebben? geen idee, dankzij het hondjes systeem kan ik makkelijk en snel kleine en grote panelen bovenop de werkbank klemmen :9

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:55
s0ulmaster schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:49:
[...]
Ik mag ook blij zijn dat ik een vriendin in huis heb dit mijn veel te dure hobbies toestaat :P
Ik hou haar altijd maar voor dat mijn hobbies tot nu toe nog goedkoper zijn dan het hebben en onderhouden van een nette auto :+ ... Lijkt aardig te werken
Los van het geld, ook de tijd en de aandacht. Ik zie dat je zelfs plinten in je schuur hebt! Wellicht kom ik daar aan toe wanneer ik over 30 jaar met pensioen ga ;)

Maar erg fraai! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Jannibal23 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:00:
[...]

Los van het geld, ook de tijd en de aandacht. Ik zie dat je zelfs plinten in je schuur hebt! Wellicht kom ik daar aan toe wanneer ik over 30 jaar met pensioen ga ;)

Maar erg fraai! _/-\o_
Scherp opgemerkt, moet ook eerlijk bekennen dat ik dat niet zelf bedacht heb, maar de eigenaar van het pand ineens tijd te veel had en toen ik 2 dagen na het vloer leggen terug kwam ik ineens plinten had O-)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
Ossi schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:54:
[...]
Heb je tips welke zoekwoorden ik het beste kan gebruiken? Want ik verdrink in de informatie. Dankjewel :)
Schuin dak isolatie warme kant of koude kant.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
s0ulmaster schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:59:
[...]

Daar ik liever wat groter werk doen, zoals eettafels, tv meubeles en salontafels leek het mij wel handig...vraag me alleen niet naar de prijs van de klem :X
Nodig of niet, een pareltje is het wel.
Wat heeft het gekost? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Ossi schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:58:
[...]

Nodig of niet, een pareltje is het wel.
Wat heeft het gekost? :+
450e 8)7 + 250e voor de twinscrew vise op de kopse kant :X en dat is nog exclusief het hout dat erop zit :z

[ Voor 20% gewijzigd door s0ulmaster op 29-05-2020 10:08 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:33
s0ulmaster schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:01:
[...]

450e 8)7 + 250e voor de twinscrew vise op de kopse kant :X en dat is nog exclusief het hout dat erop zit :z
Wat voor hout heb je gebruikt, en waar heb je dat gehaald als ik vragen mag? Ben altijd benieuwd waar mensen zulke stukken hout vandaan halen :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
TheJVH schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:43:
[...]

Wat voor hout heb je gebruikt, en waar heb je dat gehaald als ik vragen mag? Ben altijd benieuwd waar mensen zulke stukken hout vandaan halen :) .
Dit hout (beuken) werd als stamdelen aangeboden en heb ik bij Rick van Masave in Zwolle opgehaald. Zoals je wellicht kan zien hebben sommige delen een hele fraaie tekening.
Niet de grootste houthandel geen fancy website, maar wel een toffe gast die je verwelkomt met een kopje koffie en lekker met je meedenkt over je project/houtkeuze. Heeft ook een leuk aanbod aan gitaarhout.

Als ik wat beter weet wat ik wil ga ik ook dikwijls naar de arnhemse fijnhout handel.
Die hebben alles gesorteerd op soort/maat in ruwe plankdelen voor je klaar liggen en een goede website waar je alle houtsoorten kan bekijken die ze aanbieden. Is alleen een veel minder persoonlijk bedrijf, dus eigenlijk als het uitkomt ga ik liever naar Rick.

Die strookjes in de legvise die je ziet zijn trouwens van purperhart. O+

[ Voor 3% gewijzigd door s0ulmaster op 29-05-2020 11:13 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
s0ulmaster schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:11:
[...]

Dit hout (beuken) werd als stamdelen aangeboden en heb ik bij Rick van Masave in Zwolle opgehaald. Zoals je wellicht kan zien hebben sommige delen een hele fraaie tekening.
Niet de grootste houthandel geen fancy website, maar wel een toffe gast die je verwelkomt met een kopje koffie en lekker met je meedenkt over je project/houtkeuze. Heeft ook een leuk aanbod aan gitaarhout.

Als ik wat beter weet wat ik wil ga ik ook dikwijls naar de arnhemse fijnhout handel.
Die hebben alles gesorteerd op soort/maat in ruwe plankdelen voor je klaar liggen en een goede website waar je alle houtsoorten kan bekijken die ze aanbieden. Is alleen een veel minder persoonlijk bedrijf, dus eigenlijk als het uitkomt ga ik liever naar Rick.

Die strookjes in de legvise die je ziet zijn trouwens van purperhart. O+
Purperhart is mooi, maar niet te lang in UV licht laten liggen want dan wordt het bruin :P .

Ik heb tot op heden vooral gekeken naar geschaafd hout bij de Arnhemse Fijnhouthandel, maar zeker als je wat grotere stukken wilt wordt dat een prijzig grapje. Nadeel van de ruwe delen is dat er volgens mij geen prijzen bij staan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
TheJVH schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:15:
[...]

Purperhart is mooi, maar niet te lang in UV licht laten liggen want dan wordt het bruin :P .

Ik heb tot op heden vooral gekeken naar geschaafd hout bij de Arnhemse Fijnhouthandel, maar zeker als je wat grotere stukken wilt wordt dat een prijzig grapje. Nadeel van de ruwe delen is dat er volgens mij geen prijzen bij staan toch?
Hun hobby hoekje staan inderdaad de prijzen op de delen zelf benoemd. Aangezien die al bekantrecht en geschaaft zijn zijn die best wel prijzig ja.

De ruwe delen kun je vrij makkelijk uitrekenen wat dat per plank kost. De m3 prijs staat gewoon netjes op hun site vermeld. Beuken bij kost je 1.800/m3 excl. en eiken 3.000/m3 en ebben kost je zelfs een whooping 66.000/m3

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
s0ulmaster schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:22:
[...]

Hun hobby hoekje staan inderdaad de prijzen op de delen zelf benoemd. Aangezien die al bekantrecht en geschaaft zijn zijn die best wel prijzig ja.

De ruwe delen kun je vrij makkelijk uitrekenen wat dat per plank kost. De m3 prijs staat gewoon netjes op hun site vermeld. Beuken bij kost je 1.800/m3 excl. en eiken 3.000/m3 en ebben kost je zelfs een whooping 66.000/m3
Dat wist ik inderdaad, maar nooit de moeite genomen om daar eens goed over na te denken :$ . Feitelijk is het dus: hoogte * breedte * lengte (in cm) / 1.000.000 * kuubprijs.

Ik wil binnenkort een koffietafeltje gaan maken, het blad wil ik van Tigerwood maken wat ik al heb liggen, maar voor het onderstel wil ik iets anders gebruiken, en heb ik hout nodig van een cm of 4 dik. Dat is vrij lastig te vinden geschaafd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
TheJVH schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:26:
[...]

Dat wist ik inderdaad, maar nooit de moeite genomen om daar eens goed over na te denken :$ . Feitelijk is het dus: hoogte * breedte * lengte (in cm) / 1.000.000 * kuubprijs.

Ik wil binnenkort een koffietafeltje gaan maken, het blad wil ik van Tigerwood maken wat ik al heb liggen, maar voor het onderstel wil ik iets anders gebruiken, en heb ik hout nodig van een cm of 4 dik. Dat is vrij lastig te vinden geschaafd.
ruw hout komt is veel gevallig in 26 en 52mm. na het schaven heb je van en 52mm plank al snel een halve tot hele cm kwijt als het eerst schaaft, dan verlijmd en dan nogmaals vlak schaaft.

Het maakt je leven wel makkelijker als je een vlak/vandikte bank hebt, met dit soort werk.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
Mooie quote van die eigenaar van de Arnhemse Fijnhouthandel over eiken vloerdelen:
Als u een 'kruimeldief-stofzuiger' in huis heeft - dan kunt u dit vloerhout beter niet kopen.... Ik denk dat laminaat van de bouwmarkt voor u dan beter geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
s0ulmaster schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:34:
[...]

ruw hout komt is veel gevallig in 26 en 52mm. na het schaven heb je van en 52mm plank al snel een halve tot hele cm kwijt als het eerst schaaft, dan verlijmd en dan nogmaals vlak schaaft.

Het maakt je leven wel makkelijker als je een vlak/vandikte bank hebt, met dit soort werk.
Klopt, maar ik zou in dat geval eerst de plank opdelen in grove lengtes en breedtes die ik nodig heb, scheelt een hoop schaafwerk. Vandiktebank staat nog op het lijstje, zo'n broodtrommelformaat. Met een slede kan je daar ook op vlakken :) . Anders wordt het een hoop handwerk ( :') ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jannibal23 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:36:
Mooie quote van die eigenaar van de Arnhemse Fijnhouthandel over eiken vloerdelen:

[...]
Ik snap 'm niet :?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-07 09:51
s0ulmaster schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:49:
[...]

@Fraggert ik heb dezelfde foto's net op woodworking gepost inderdaad in mijn topic over mijn werkplaats :)
Mijn vriendin heeft twee paarden, die discusie win ik gellukig ook atlijd 8) _/-\o_

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Even een vraagje.

Ik wil mijn huisje weer gaan schilderen en het dit keer zelf doen.
De verf zit er (behalve de liggen delen) nog erg goed op.

Kan ik de Rubbol XD er gewoon overheen doen? Of juist wel eerst nog een laagje grondverf er tussendoor? Of juist niet?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Cyberpope schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:17:
Even een vraagje.

Ik wil mijn huisje weer gaan schilderen en het dit keer zelf doen.
De verf zit er (behalve de liggen delen) nog erg goed op.

Kan ik de Rubbol XD er gewoon overheen doen? Of juist wel eerst nog een laagje grondverf er tussendoor? Of juist niet?
Heel lichtjes opschuren met >180 korrel, daarna goed afborstelen, ontvetten met iets van st. marc en dan pas schilderen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

skai21 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:39:
[...]

Heel lichtjes opschuren met >180 korrel, daarna goed afborstelen, ontvetten met iets van st. marc en dan pas schilderen zou ik zeggen.
Sorry. Dat snap ik (alleen ontvet ik voor het schuren: ontvetten, schuren, borstelen, natte spons). Die standaardstappen die ik altijd.

Het gaat met primair of ik tussendoor nog een keer moet gronden. Voegt dat iets toe?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Cyberpope schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:43:
[...]

Sorry. Dat snap ik (alleen ontvet ik voor het schuren: ontvetten, schuren, borstelen, natte spons). Die standaardstappen die ik altijd.

Het gaat met primair of ik tussendoor nog een keer moet gronden. Voegt dat iets toe?
Ik vind het voordeel van die vochtige doek na het schuren/borstelen dat je nog veel stof weghaalt.
De verf pakt dan echt beter heb ik het idee.

Er is geen toegevoegde waarde aan nogmaals gronden denk ik, die laag zit eronder nog gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Nog even een vraagje over de houten balken van mijn tuinhuisje. Het was lastig meten boven mijn hoofd, maar ik kwam op de volgende maat voor de gordingen: 37,5mm * 137,5mm. Dit vond ik een vreemde maat en kan het zo gauw in Nederland ook niet vinden. Nu lees is op deze site dat het waarschijnlijk om 1,5 inch * 5,5 inch gaat: https://www.thespruce.com...lumber-definition-1821735

Nu gaat dat om actual size, en de nomimal size is dan 2*6 inch. Heb je in Nederland ook dat houten balken een netto en bruto maatvoering hebben?
En kun je bij een houthandel nog Engelse maten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

skai21 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:45:
[...]

Ik vind het voordeel van die vochtige doek na het schuren/borstelen dat je nog veel stof weghaalt.
De verf pakt dan echt beter heb ik het idee.
Dan daar de vochtige spons na het afborstelen. Die pakt echt nog wel het nodige stof mee.
Maar wel ontvetten voor het schuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Ossi naar mijn weten zijn zo ongeveer alle houtmaten engelse maten, of een verbasterde vorm daarvan. Een van de meest voorkomende maten is de zogenaamde 5x7 (bruto 50x75, netto 44x70) die ook weer heel vaak (o.a. hier op het forum) 2x3 wordt genoemd (want 2x3inch). In de lengte maten van hout zie je het ook terug; dat gaat vaak per voet. Omdat wij hier metrisch werken heb je wel bijv. steigerhout in de lengtematen 3, 4 en 5 meter maar veel balkhout loopt in de maten 240cm, 270cm, 300cm, 330cm, etc.

Om terug te komen op je vraag: het is hier ook gangbaar om bruto en netto maatvoering te hebben. Een balk wordt eigenlijk altijd uitgedrukt in de bruto maat (ongeschaafd), maar wanneer je de geschaafde versie neemt krijg je dus de netto maat...

Op zich is het niet zo vreemd dat er een vreemde maat in je tuinhuisje zit. Dat soort dingen zijn vaak bouwpakketten en worden in grote aantallen geproduceerd, en dan kunnen de houtmaten nog weleens afwijken conform gangbare houtmaten. Als je alle spanten of gordingen een paar mm smaller kunt maken dan heb je op een productie van een paar duizend tuinhuisjes weer een oplegger hout bespaard. Maar dat soort praktijken loont natuurlijk alleen bij echte massproductie.

Een gangbare balkmaat die dicht in de buurt komt van jouw gemeten maat is 38x140 (nettomaat geschaafd). Als je zeker weet dat die 137,5mm klopt (gemeten met een schuifmaat dat je op halve mm's uitkomt?) dan zou je natuurlijk bij de houthandel 38x140 kunnen halen en ze daar langs de zaagtafel kunnen laten schulpen om er 2mm vanaf te halen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
Het gaat over de werking van het hout, dus 's winters wat kieren tussen de planken moet je voor lief nemen.

Als je dus een slechte stofzuiger hebt dan kan je beter laminaat kopen.

Vind dit soort uitspraken vooral leuk omdat het passie voor je product uitstraalt, ipv zoveel mogelijk willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:24

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:43:
ontdek ik net dat de deurplaat aan het rotten is :-( woning is amper 5 jaar oud.... niet best

de hobbels links onder brievenbus is het hout compleet zacht

- brievenbus er af
- ruim vierkant/rechthoek uitzagen met multitool
- nieuwe hardhout plaat op maat maken en inlijmen
- gaan met de banaan weer

[Afbeelding]
Aannemer ivm Garantie; nee, geen onderhoud geweest aan de deur waarschijnlijk. Helaas.

Tja makkelijk te zeggen...

Net losgehaald; best een aardig plek. Lijkt dat het door het schroef-gat naar binnen gelopen is (niet gekit?)

- oude bewoner aanspreken op basis van verborgen gebrek?
- zelf herstellen; boel zover mogelijk weghalen/schrapen. Kaal maken; nieuw hout er in. Afsmeren, plamuren etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJQlUl4d1y7ENcPm6UrPke4PDVM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Hko3wNaVxOGRYKBbuOmP2vM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCaRLpSNdfctJ-64mAeniS8zyO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1R10J7fmErdKoW3rMvzYAqrl.jpg?f=user_large

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Gewoon zelf herstellen. Dat is het handigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:51
[...]

Normaliter kun je gewoon over een oude laag heen schilderen als de bestaande laag een goede hechting heeft. Let wel: dit is productgebonden. Altijd even checken op het productblad.

Altijd eerst ontvetten en dan schuren. Wanneer dit andersom gebeurd wordt het vet als het ware in de ondergrond gewreven en kan het resultaat minder strak worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

De vorige was sikkens rubbol. Nu rubbol XD. Dat zit dus wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:13
In mijn badkamer is er 1 specifieke tegel die loslaat. Hij beweegt ook een beetje. De kit is er tussenuit. Kan ik dit zelf gewoon simpel weer dichtkitten of hebben jullie nog andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:56
Als de tegel beweegt zit hij los. Zou voegmiddel ntjes zoveel als mogelijk rondom die tegel los halen en dan de tegel er uit pakken. Vermoedelijk ondergrond laten drogen en daarna opnieuw lijmen en voegen.
KaiseRRuby schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:17:
In mijn badkamer is er 1 specifieke tegel die loslaat. Hij beweegt ook een beetje. De kit is er tussenuit. Kan ik dit zelf gewoon simpel weer dichtkitten of hebben jullie nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
[...]

Gronden doe je alleen op kaal hout of ter herstel van vorige laag.
Als de huidige laag er goed op zit, licht schuren en weer schilderen :) (en idd eerst ontvetten dan schuren)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crazy- schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:43:
[...]

Aannemer ivm Garantie; nee, geen onderhoud geweest aan de deur waarschijnlijk. Helaas.

Tja makkelijk te zeggen...

Net losgehaald; best een aardig plek. Lijkt dat het door het schroef-gat naar binnen gelopen is (niet gekit?)

- oude bewoner aanspreken op basis van verborgen gebrek?
- zelf herstellen; boel zover mogelijk weghalen/schrapen. Kaal maken; nieuw hout er in. Afsmeren, plamuren etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je dit gaat plamuren op een voordeur ben ik bang dat je verf gaat barsten op die geplamuurde randen. Zeker als er een beetje zon op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:27

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik ben lost. Vrij simpel probleem. Ik heb vier van dit soort gaten geërfd van de vorige bewoners en wil die netjes dicht hebben. De inbouwdoos is 4 cm breed. Ik hoef de boel echt niet dicht geplamuurd te hebben maar een blindplaat of iets dergelijks is goed genoeg, maar tot nu toe kan ik alleen te grote versies vinden(van de ronde plastic plaatjes die je erin kan klemmen) of versies die waarschijnlijk niet gaan passen (een blindplaat die normaal over een leeg aansluitpunt voor bijv een stopcontact heen gaat).

Iemand die me op weg kan helpen waar ik naar moet zoeken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9R_UW-AgY168X_iVSDd35Q6gtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztIbMcSk8naT70QQagSga6Vy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door br00ky op 29-05-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Omdat de wasmachine en droger tijdens de aankomende verbouwing verhuizen van de bijkeuken naar één van de badkamers, heb ik daar een wasbak opgeofferd. Nu blijft er na het verwijderen van de sifon een afvoer (nagenoeg vlak met de muur) over. Ik snap alleen de maatvoering niet. Ik verwacht of 32mm of 40mm, maar de buitenmaat is 37.xx en de binnenmaat 32.xx.

Normaliter worden PVC-buizen toch geduid met de diameter van de buitenzijde? Maar naar welke maat kijk ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Harrie_ schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:06:
@Ossi naar mijn weten zijn zo ongeveer alle houtmaten engelse maten, of een verbasterde vorm daarvan. Een van de meest voorkomende maten is de zogenaamde 5x7 (bruto 50x75, netto 44x70) die ook weer heel vaak (o.a. hier op het forum) 2x3 wordt genoemd (want 2x3inch). In de lengte maten van hout zie je het ook terug; dat gaat vaak per voet. Omdat wij hier metrisch werken heb je wel bijv. steigerhout in de lengtematen 3, 4 en 5 meter maar veel balkhout loopt in de maten 240cm, 270cm, 300cm, 330cm, etc.

Om terug te komen op je vraag: het is hier ook gangbaar om bruto en netto maatvoering te hebben. Een balk wordt eigenlijk altijd uitgedrukt in de bruto maat (ongeschaafd), maar wanneer je de geschaafde versie neemt krijg je dus de netto maat...

Op zich is het niet zo vreemd dat er een vreemde maat in je tuinhuisje zit. Dat soort dingen zijn vaak bouwpakketten en worden in grote aantallen geproduceerd, en dan kunnen de houtmaten nog weleens afwijken conform gangbare houtmaten. Als je alle spanten of gordingen een paar mm smaller kunt maken dan heb je op een productie van een paar duizend tuinhuisjes weer een oplegger hout bespaard. Maar dat soort praktijken loont natuurlijk alleen bij echte massproductie.

Een gangbare balkmaat die dicht in de buurt komt van jouw gemeten maat is 38x140 (nettomaat geschaafd). Als je zeker weet dat die 137,5mm klopt (gemeten met een schuifmaat dat je op halve mm's uitkomt?) dan zou je natuurlijk bij de houthandel 38x140 kunnen halen en ze daar langs de zaagtafel kunnen laten schulpen om er 2mm vanaf te halen...
Ik zal m eens opmeten met een schuifmaat, de volgende voor de boodschappenlijst :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Wolly schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:32:
[...]

Als je dit gaat plamuren op een voordeur ben ik bang dat je verf gaat barsten op die geplamuurde randen. Zeker als er een beetje zon op komt.
Al wat stappen verder. Houtrot weggehaald. Mbv multitool & verfkrabber.

Kwam er achter dat de deur geen massieve deur is; maar binnenkant gevuld met soort van (zwart) piepschuim. Buitenplaat van 5mm multiplex ...

Of het hardhout is twijfel ik ten zeerste!

Maar goed; uurtje krabben en zagen vlak gemaakt.

Staat nu in de houtrot-impregneer om de boel hard te maken. Heb ondertussen van hardhout een nieuw stuk op maat gemaakt welke er weer netjes in past.

Morgen eerst de boel vullen met isolatiemateriaal (stukje teveel weggehaald) en daarna vlak maken met hout reparatie 2-componenten.

Daarna met Bison D3 plak ik de nieuwe plaat er in en de naden vul ik op met dezelfde hout reparatie.

Zodra alles hard is afvlakken, schuren etc. en weer netjes in de lak zetten.

Daarna brievenbus er weer op; maar ditmaal wel de gaten afkitten .... en de buitenrand van de brievenbus ook even zodat er geen water tussen kan lopen

Hopelijk gaat dit weer paar jaar mee ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YYOLnppqiRcm1-N0RBgpbpevJE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JMEzpNOlzVUov71BBEHFvuOq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUZI2HdR1QTlG8jNTrBZ66Wizjw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZaDsi9aBt2WHCVXFvwaYTlrc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lct9Cq1mI25fbwDFlUbD-YKZ3-c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LwL0mIvTD7vXxeXSR87ZA2mS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fzxp6wmrqAG1ZdpScS8ns0hTd4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xBVxTcR2V2msJzKPB2upc1ds.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
br00ky schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:48:
Ik ben lost. Vrij simpel probleem. Ik heb vier van dit soort gaten geërfd van de vorige bewoners en wil die netjes dicht hebben. De inbouwdoos is 4 cm breed. Ik hoef de boel echt niet dicht geplamuurd te hebben maar een blindplaat of iets dergelijks is goed genoeg, maar tot nu toe kan ik alleen te grote versies vinden(van de ronde plastic plaatjes die je erin kan klemmen) of versies die waarschijnlijk niet gaan passen (een blindplaat die normaal over een leeg aansluitpunt voor bijv een stopcontact heen gaat).

[Afbeelding]
Lijkt op iets als ABB 3101 inbouwdoos. Die zijn 50mm (buitendiameter). Als ik de foto zo zie, tenzij hij heel erg vertekend, lijkt de buitendiamater aardig in de buurt van die 50mm te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:13
Andere kwestie: buitenboel gedaan en alles zit weer keurig in de verf. Helaas bij het raam van de badkamer niet goed opgelet en nu is er verf onder het plakband doorgelekt op het raam. Het raam is helaas niet vlak maar een soort gebobbeld-achtig raam zoals je vaker bij badkamers ziet (zodat het niet doorzichtig is).

Hoe krijg ik dat in vredesnaam eraf? De verfkrabber kan niet, want die pakt lang niet alles mee. Verfafbijt heb ik nu op de voorkant zitten om te proberen maar ja, daar heb je hetzelfde probleem van het gebobbelde raam.

Wie heeft de tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-07 22:15

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

darklord007 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:19:
[...]

ik denk dat die snijder het zwaar heeft om die tegel te kunnen breken.
Ik zou sowieso voor eens kijken voor een 2e hands snijder en sowieso 1 van min 60cm (voor eventuele toekomstige projected).
Even een korte zoektocht op marktplaats leverde al wel wat resultaten op. Rubi Fast, TX, TS, Speed magnet. Allemaal redelijk nieuw en met een nieuw mesje volgens mij inderdaad beter geschikt dan de Star.
Ik vind het niet echt een eerlijk vergelijk wat je doet. NL aanschaf gereedschap (wat zijn waarde houd en nog zgan is na een dergelijk projectje) tov arbeidsloon wat geen waarde meer heeft.
Ja en nee, mee eens. Natuurlijk heeft gereedschap een restwaarde, geen twijfel. Maar als je een enorme investering (600 euro) moet doen of iemand komt het voor de helft doen, dan moet je nog wel veel aan het gereedschap hebben. Dat is in dit geval niet zo.
Gereedschap als een tegelsnijder of ander specifiek spul kan gewoon weer op marktplaat. Dat heb ik komende tijd toch niet meer nodig.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
KaiseRRuby schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:38:
Andere kwestie: buitenboel gedaan en alles zit weer keurig in de verf. Helaas bij het raam van de badkamer niet goed opgelet en nu is er verf onder het plakband doorgelekt op het raam. Het raam is helaas niet vlak maar een soort gebobbeld-achtig raam zoals je vaker bij badkamers ziet (zodat het niet doorzichtig is).

Hoe krijg ik dat in vredesnaam eraf? De verfkrabber kan niet, want die pakt lang niet alles mee. Verfafbijt heb ik nu op de voorkant zitten om te proberen maar ja, daar heb je hetzelfde probleem van het gebobbelde raam.

Wie heeft de tip?
Gewoon met een doek gedept in terpentine proberen schoon te wrijven/schrobben?

@Crazy-, misschien overwegen om een overkapping te plaatsen boven de deur? Van die standaard kappen die te koop zijn bij een bouwmarkt. Scheelt een boel invallend vocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Ossi op 29-05-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nog een schildersvraag.

Ik heb een poort, die staat veel in de zon. Het is een hardhouten poort van panelen.
Probleem is dat de verf elke keer "stuk" gaat op de aansluting van de panelen.
Gevolg is dat ik zo beetje elk jaar de deur mag schilderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHVViXkTVZQIQQx9-kTRv8tflRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJoTJUlhD1tXbW479b0cTgkA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnNOM7wuMLEtKFaXLdFgUMXK32A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgq2xRsXUEq9N4WwUGXufnwv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4D1A6UgUfDVaLj3dqzhh00zeBlI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcbYIXJA21RLqpvJWCk5nAEh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cayEBbbiEvm0SuFDsGWGzZAhK3o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clVfSCMOTLBc4NU7PMyE22nr.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb al diverse dingen geprobeerd
Polyester op de kieren
Aclyraat kit in de naadjes
Houtrot impregnatie erop

Maar geen effect. Wie heeft de gouden tip?

(ja gebruik ook hier goede verf. Sikkens. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 00:29
Cyberpope schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:17:
Nog een schildersvraag.

Ik heb een poort, die staat veel in de zon. Het is een hardhouten poort van panelen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Polyester op de kieren
Houtrot impregnatie erop

Hier dezelfde situatie gehad behalve dan dat de deur wel goed blijft. Heb je de deur al eens volledig goed terug geschuurd en daarna met verfsysteem? Alle lagen goed laten drogen?

Ik kijk net beter naar je foto’s.. smeer je de verf te dik bij de randen? Dan wordt het nooit goed hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Nog een schildersvraag.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Polyester op de kieren
Houtrot impregnatie erop

Grondlaag ook eerst aangebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ja en ja.

Ja, ik heb hem vaker helemaal kaal gehad. Echt heel goed kaal. Schuren en met staalwol in de randjes.
Ik heb erop gehad
- Menie
- supergrond
- Gewone grondverf (Sikkens & Sigma)

En elke keer heel goed laten drogen, goed opschuren tussendoor. En dunne laagjes.

Deur is wel behoorlijk op zuiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 29-05-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb kozijnen die 12 jaar niet gedaan zijn, ook op het zuiden, en die zien er zowat beter uit. Wel de tijd gegeven om te laten drogen zonder teveel hitte of vocht?

Ik heb kozijnen binnen geschuurd, ben nog bezig, maar op sommige plekken 3 a 4 lagen, druipers en butsen. Soms vlogen de schilfers ook in het rond als ik de verfkrabber pakte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_8DxCCw2x1TPxbVt_hRbwcvHaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPltiFq7Ar5nGqLNiFGwCIa2.jpg?f=fotoalbum_large

En daar probeer ik weer wat moois van te maken.
Is een grondverf dan nog erg belangrijk? Feitelijk heb je dat vooral nodig op blank hout. Geen idee of de oude verflagen op water of Terpentine basis zijn, het is vrij gelig, dus zou op terpentine basis kunnen zijn. Maar vroeger deed je je kozijnen ook niet in ral9010, veel te wit! :+
Misschien een witte grondverf en dan kan ik de boel wellicht in 1x in de hoogglans wit zetten? Of ben ik dan te optimistisch :P

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 29-05-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

_ferry_ schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:03:
Ik heb kozijnen die 12 jaar niet gedaan zijn, ook op het zuiden, en die zien er zowat beter uit. Wel de tijd gegeven om te laten drogen zonder teveel hitte of vocht?
Ja zeker... Het kozijn er rondom heen ziet er nog goed uit en is 8 jaar geleden geschilderd. Mijn andere kozijnen zitten na 9 jaar ook nog goed in de lak en daar ga ik gewoon overheen deze zomer. Ik weet wel te schilderen.

Het lijkt erop dat de deur te veel "werkt" Net even een tijdje "open" gehad en ging spontaan niet meer dicht (ja met enige kracht wel). Het zit echt in de panelen lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Cyberpope schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:08:
[...]

Ja zeker... Het kozijn er rondom heen ziet er nog goed uit en is 8 jaar geleden geschilderd. Mijn andere kozijnen zitten na 9 jaar ook nog goed in de lak en daar ga ik gewoon overheen deze zomer. Ik weet wel te schilderen.

Het lijkt erop dat de deur te veel "werkt" Net even een tijdje "open" gehad en ging spontaan niet meer dicht (ja met enige kracht wel). Het zit echt in de panelen lijkt het.
Dat zou best kunnen. Misschien een platte deur nemen dan, of met alucore, als dat tot de mogelijkheden behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nou ik was nog niet zo ver dat ik de poort ga vervangen. Is een hardhouten exemplaar dat zonde zou zijn om zo weg te doen. Dus andere oplossingen zijn gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik probeer een gat te zagen in 2,1cm ipe hardhout te zagen, maar dat gaat voor geen meter met een "normale" gatenzaag. Nu ben ik aan het kijken naar een goede hardhouten gatenzaag en kwam ik deze tegen:

https://www.profitgatzage...e/gatenzaag-multi-purpose en dan de 82mm versie.

Maar ja 50 euro lichter vind ik wat veel :-). Ik moet ongeveer 30 gaten zagen. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

br00ky schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:48:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://bouwkern.com/image/cache/catalog/product-4297/Bouwkern04389-750x750.jpg
https://bouwkern.com/klus...t?sort=p.price&order=DESC
mierenfokker schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:56:
Ik probeer een gat te zagen in 2,1cm ipe hardhout te zagen, maar dat gaat voor geen meter met een "normale" gatenzaag. Nu ben ik aan het kijken naar een goede hardhouten gatenzaag en kwam ik deze tegen:

Maar ja 50 euro lichter vind ik wat veel :-). Ik moet ongeveer 30 gaten zagen. Iemand een idee?
goed gereedschap is "duur" .. denk dat je dit beter kan doen.. zeker als je vergelijkt met de meuk die je nu hebt (wellicht overdreven gezegd) uit de 5 euro bak bij de bouwmarkt ..

die 5 euro meuk is leuk voor enkele (gipsplaat/osb) maar moet je 30 doen uit harder materiaal --> betere zaag ..

Een goeie en "botte" zaag merk je echt het verschil .. je zult geen spijt hebben van de investering .. (je kan wellicht iets goedkoper c.q andere winkels kijken .. maar verwacht 50-40 niet 50 --> 15

[ Voor 31% gewijzigd door vso op 29-05-2020 20:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-07 15:23

Bosch heeft ook goede gatzagen, iets goedkoper maar als je 30 gaten moet zagen is 't iets meer dan een euro per gat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:38

BCC

Gezien de dalende druk in mij cv en een vochtige mat, heb ik zo het vermoeden dat mijn vloerverwarming lek is. De lekdokter is al een keer geweest maar kon toen niets vinden, dus moet ik zelf maar weer aan de bak. Ik heb zo’n robot vloerverdeler met 8 groepen en geen lijstje met wat wat is. De aanvoer kan ik dichtdraaien maar is er een handiger manier om de retour af te doppen of daar ook een kraan tussen te plaatsen? Dan kan ik iig proberen het lek te isoleren.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 10:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj11846CozqFe20GHv9K7VctJ7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4LTjr9NbvnC16FZZnioDfmj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpaAWdhFD2M0vi1vK-R0iGcDps4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJ6vqvEWzxw8w12RqrvQjLEG.jpg?f=fotoalbum_large

Het volgende corona projectje begint ergens op te lijken. Ben nog niet helemaal zeker over het blad op deze manier, gaat nog wel een keer vervangen worden denk ik. Maar voor nu goed genoeg. Wat zouden jullie adviseren om 't hout (Douglas) te behandelen? Tegen het weer maar ook vetvlekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Cyberpope schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:27:
Nou ik was nog niet zo ver dat ik de poort ga vervangen. Is een hardhouten exemplaar dat zonde zou zijn om zo weg te doen. Dus andere oplossingen zijn gewenst.
Ff zoeken of er een verf/beits is die wat rekbaarder is ofzo?

Of....kaal schuren en met transparante olie/beits de deur behandelen en dus natuurlijke kleur behouden ipv in een dekkende kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nog een schildersvraag.

Polyester op de kieren
Houtrot impregnatie erop

Je hebt een kit nodig die overschilderbaar is, flexibel blijft en geschikt voor buitengebruik. Ik denk aan een beglazingskit als Hybriseal 2PS.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Cyberpope schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:28:
Ja en ja.

Ja, ik heb hem vaker helemaal kaal gehad. Echt heel goed kaal. Schuren en met staalwol in de randjes.
Ik heb erop gehad
- Menie
- supergrond
- Gewone grondverf (Sikkens & Sigma)

En elke keer heel goed laten drogen, goed opschuren tussendoor. En dunne laagjes.

Deur is wel behoorlijk op zuiden.
Het is riskant, maar je zou op de naden met een multitool de kier in het hout wat groter maken en die vullen met 2-componenten houtvuller. Misschien wordt het hout dan meer een geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:32
Cyberpope schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:27:
Heb je al eens een lichtere kleur geprobeerd? En zou dat anders een optie zijn? Door de lichtere kleur wordt de verf veel minder warm in de zon en lijdt deze minder. Hoogglans zou ook sterkere verf moeten zijn dan zijdeglans. Verder zit ook in de verf van Sikkens kwaliteitsverschil natuurlijk. Ik heb er geen verstand van maar een korte Google actie leert dat je de rubbol lijn zou moeten hebben voor de beste kwaliteit.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:43

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Aan de ene kant denk ik: Het komt al aardig.

En tegelijkertijd: Mijn god wat een lange weg nog te gaan :').

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdjF4GYEPfpzQsL-ZqduV0lLuQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDhzW7YE4tJUIihUeFQmcXWP.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag uit resthout en een frontje van een oude ikea ladenkast een lade geconstrueerd. De runners ook hergebruikt. Nog niet makkelijk als er geen voorgeboorde gaatjes zitten _O-. Toch ook wel constructielijm gebruikt, want zit retestevig en is sneller dan ingewikkelde verbindingen bouwen, dat is voor later, ik heb nu gewoon ruimte nodig. Heel veel meten, de zaag opnieuw afstellen want toch een beetje scheef. Men roept 'werk naar je gereedschap' maar dat vind ik nog lastig als het enige rechte gereedschap mijn pas gekochte blokhaak is :P. De lade is niet overal vlekkeloos recht, maar het loopt soepel en er past veel in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vd2L_1H0VChXRO5hQY0wCfbxHSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eEVpnPlrQfLPaIBnWBbpg0q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil er nog een tweede lade bij maar eerst andere prioriteiten zoals de kastjes erboven en het inrichten van de achterwand. Dan kan ik tenminste ook aan verlichting beginnen want dat mis ik daar nu wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-07 21:16
Inmeet vraag.

Oude kozijnen uit de jaren 60, in prima staat. Ergens in de jaren 80 is er dubbel glas ingezet. Nu willen we een ventilatierooster in het raam aanbrengen en upgraden naar HR++ en direct bij inmeten snap ik het al niet meer.

Hoe kom ik aan een nauwkeurige sponning maat, met het glas en de latten er nog in? En kan het zijn dat mijn huidige glas heeeel ruim in de sponning zit of is dat gezichtsbedrog. Lijkt wel of de verticale rand v het raam paar mm na het kit stopt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNc5iFaYvuVFzew-IfnFmme24Zc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8quYvP4lFcb2TK93MrOXT4WU.png?f=user_large

Kortom hoe goed in te meten?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Alsjemenou schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:21:
[...]

Het is riskant, maar je zou op de naden met een multitool de kier in het hout wat groter maken en die vullen met 2-componenten houtvuller. Misschien wordt het hout dan meer een geheel.
Ik heb zitten bedenken dat ik eens goed naar de kieren wil kijken en of ik deze met lijmklemmen kan beïnvloeden. Want dan zou wellicht de optie lijm ertussenin en aanklemmen.
decipherer schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:27:
[...]

Heb je al eens een lichtere kleur geprobeerd? En zou dat anders een optie zijn? Door de lichtere kleur wordt de verf veel minder warm in de zon en lijdt deze minder. Hoogglans zou ook sterkere verf moeten zijn dan zijdeglans. Verder zit ook in de verf van Sikkens kwaliteitsverschil natuurlijk. Ik heb er geen verstand van maar een korte Google actie leert dat je de rubbol lijn zou moeten hebben voor de beste kwaliteit.
Ik geloof niet dat een lichtere kleur zoveel uit gaat maken als ik eerlijk ben. En ja, Robbol en Robbol XD zit erop. Met bijbehorende grondverven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb goede ervaringen met de boren en gatzagen van Rotec

83mm

https://www.zaagbladenxl....en-metaal-83mm-3-1-4.html

23 euro, moet je alleen wel nog een adapter bij hebben, denk dat je wel sn zulk geld moet denken wil je dit voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Cyberpope schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:41:
[...]

Ik heb zitten bedenken dat ik eens goed naar de kieren wil kijken en of ik deze met lijmklemmen kan beïnvloeden. Want dan zou wellicht de optie lijm ertussenin en aanklemmen.
Krijg je dan niet teveel spanning in het hout? Als je de kieren echt opvult met een stevig opvulmiddel, heb je dan niet het beste van beide werelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ossi schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:58:
[...]
@Crazy-, misschien overwegen om een overkapping te plaatsen boven de deur? Van die standaard kappen die te koop zijn bij een bouwmarkt. Scheelt een boel invallend vocht.
Heb ik over nagedacht. Echter het is de zuid-west kant; open vlakte. Ofwel: met gemiddelde Nederlandse wind en regen blaast alles pal op de deur.

We hebben zelfs de latei boven de deuren van de garage dicht gekit daar het er doorheen sijpelde begin dit jaar met de stormen....

Dus een overkapping zal zeker wel iets schelen, maar niet oplossen. Voorkomen door de brievenbus incl schroegaten af te kitten dat het water er niet langs de bovenkant en randen in kan lopen; lijkt mij beter.

Zie ook deze foto hoe de binnenkant is :-( duidelijk gevalletje inwatering via schroef...

Edit: brievenbus is wel weer gemaakt uit een massief blok..... vuren 🥺

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rr3A130da2eF3JN-AN-ESk6FB9o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n8sjx0W4ErIUFcmwFIQQj9Wa.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 29-05-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:52

Exigence

dnkroz

Je kunt eens kijken bij Ecotools. Bi-metaal gatzaag in die maat kost € 7,63 ex. btw en ex. adapter. Een TCT gatzaag € 5,21.

Maar ik denk dat beide typen het ook moeilijk gaan krijgen in hardhout. Mijn ervaring met hardhout is dat je soms liever gebruik maakt van gereedschap geschikt voor metaal. Het mooiste zou zijn een gatfrees: https://www.ecotools.nl/hm-gatfrees-85x5-mm/ . Maar daarmee haal je je 2,1 cm niet. Je zou ook nog met een goede bovenfrees en freesmal kunnen proberen. Vermoed dat dat ook wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Crazy- schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:06:
[...]

Heb ik over nagedacht. Echter het is de zuid-west kant; open vlakte. Ofwel: met gemiddelde Nederlandse wind en regen blaast alles pal op de deur.

We hebben zelfs de latei boven de deuren van de garage dicht gekit daar het er doorheen sijpelde begin dit jaar met de stormen....

Dus een overkapping zal zeker wel iets schelen, maar niet oplossen. Voorkomen door de brievenbus incl schroegaten af te kitten dat het water er niet langs de bovenkant en randen in kan lopen; lijkt mij beter.

Zie ook deze foto hoe de binnenkant is :-( duidelijk gevalletje inwatering via schroef...

Edit: brievenbus is wel weer gemaakt uit een massief blok..... vuren 🥺

[Afbeelding]
Dat is wel lastig dan inderdaad. Dan is het waarschijnlijk beter om het gat volledig te dichten en een losse brievenbus aan de muur te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Alsjemenou schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:51:
[...]

Krijg je dan niet teveel spanning in het hout? Als je de kieren echt opvult met een stevig opvulmiddel, heb je dan niet het beste van beide werelden?
Hij werkt nu als de ziekte de deur. Dus gok dat elk opvulmiddel zich er ook weer uitwerkt.
Ga diverse opties eens bekijken. En anders wellicht voor de eerder genoemde beglazingskit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:27

br00ky

Moderator Harde Waren
Twijfels schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:28:
[...]

Lijkt op iets als ABB 3101 inbouwdoos. Die zijn 50mm (buitendiameter). Als ik de foto zo zie, tenzij hij heel erg vertekend, lijkt de buitendiamater aardig in de buurt van die 50mm te komen.
Lijkt inderdaad 50mm te zijn.
vso schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:03:
[...]
Plaatje klem blindplaat
Ik kan me herinneren dat ik dat ooit geprobeerd heb een paar jaar geleden maar dat die te breed is (gat is 5 cm doorsnede) maar misschien heb ik toendertijd de klemmetjes niet los genoeg gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ossi schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:21:
[...]

Ik zal m eens opmeten met een schuifmaat, de volgende voor de boodschappenlijst :)
Je kunt ook een plat stukje hout tegen de balk aanhouden en daar tegenaan meten, dan ben je ook vrij nauwkeurig, maar de ervaring leert als je een geschaafde balk (met afgeronde kanten) met bijv. een rolmaat opmeet je al snel een mm of 2 naast zit.

Succes in ieder geval :)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:11
Hoi! Ik ben iemand mee aan het helpen met het bouwen van een kantine, gaat al aardig de goede kant op maar we zitten even te piekeren over het ophangen van de aanrechtbladen. Het is een modulair gebouw dus liefst willen we zo min mogelijk boren (uiteraard wel voor verankering). Iemand suggesties voor een stellage/elegante manier om dit te doen? Er komt ook een bar, haaks op waar het blad komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilhY9axR8TC8Tmyq19ix9_8mMNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80XxecaxcxtnEyM32sD59u21.jpg?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:14

orf

1nsane schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:38:
Hoi! Ik ben iemand mee aan het helpen met het bouwen van een kantine, gaat al aardig de goede kant op maar we zitten even te piekeren over het ophangen van de aanrechtbladen. Het is een modulair gebouw dus liefst willen we zo min mogelijk boren (uiteraard wel voor verankering). Iemand suggesties voor een stellage/elegante manier om dit te doen? Er komt ook een bar, haaks op waar het blad komt.

[Afbeelding]
Bij een kantine zou ik denken aan een frame van RVS koker profielen van bijvoorbeeld 40x40. Dan kun je daar je bladen op monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FirePuma142 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:16:
Omdat de wasmachine en droger tijdens de aankomende verbouwing verhuizen van de bijkeuken naar één van de badkamers, heb ik daar een wasbak opgeofferd. Nu blijft er na het verwijderen van de sifon een afvoer (nagenoeg vlak met de muur) over. Ik snap alleen de maatvoering niet. Ik verwacht of 32mm of 40mm, maar de buitenmaat is 37.xx en de binnenmaat 32.xx.

Normaliter worden PVC-buizen toch geduid met de diameter van de buitenzijde? Maar naar welke maat kijk ik dan?
Plaatje erbij ter verduidelijking. Met de schuifmaat is de binnenmaat dus 32 en een beetje. De buitenmaat 37 en een beetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GICeSRhmLT3YVWij47tv4CJ37Vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wd7I0LbVB57qel1EzVZAJzOf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

FirePuma142 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:12:
[...]

Plaatje erbij ter verduidelijking. Met de schuifmaat is de binnenmaat dus 32 en een beetje. De buitenmaat 37 en een beetje.

[Afbeelding]
Weet niet wat je ermee wil, maar als de binnendiameter 32 mm is dan kun je daar toch een PVC dop ofzo met een (buiten)diameter van 32 mm in doen? Of snap ik jouw probleem niet. :P

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bastien schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:30:
[...]

Weet niet wat je ermee wil, maar als de binnendiameter 32 mm is dan kun je daar toch een PVC dop ofzo met een (buiten)diameter van 32 mm in doen? Of snap ik jouw probleem niet. :P
Dat kan wellicht, had ik idd ook bedacht. Ik snap vooral geen jota van het formaat. Ik dacht wellicht weet men hier hoe dat zit. Kan ook gewoon oude meuk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

FirePuma142 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Dat kan wellicht, had ik idd ook bedacht. Ik snap vooral geen jota van het formaat. Ik dacht wellicht weet men hier hoe dat zit. Kan ook gewoon oude meuk zijn.
Waarschijnlijk ingemetselde mancet of schuifmof. Daar in is de binnenmaat 32, zodat je er een standaard buis van 32 in kunt schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Nog een vraagje, thuis hebben we in de badkamer een douche met zo’n douchegoot. Werkt prima maar laatste tijd stinkt heel de badkamer naar riool. Als ik dan water laat stromen in de douche, is het weer weg.

Als ik de wastafels gebruik, dan hoor je de doucheput hard borrelen.

Verstopt is het zeker niet want als ik een emmer water in de put gooi, stroomt het snel weg.

Op de afvoer zit dus die put, 2 wastafels en aan de andere kant van de muur zit het washok waar de wasmachine en droger ook hun vloeistoffen in een vertakking gieten.

Ik denk dat door dat geborrel/vacuum de zwanenhals van de doucheput dus leeg gaat waardoor de riool lucht omhoog komt. Als ik er een fles bleek in gooi, is het een paar dagen weg maar komt het net zo hard weer terug.

Enig idee wat ik het beste kan doen? 2 componenten ontstopper van HG ofzo? (Ook al is/lijkt de boel niet verstopt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-07 16:57
1nsane schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:55:
Nog een vraagje, thuis hebben we in de badkamer een douche met zo’n douchegoot. Werkt prima maar laatste tijd stinkt heel de badkamer naar riool. Als ik dan water laat stromen in de douche, is het weer weg.

Verstopt is het zeker niet want als ik een emmer water in de put gooi, stroomt het snel weg.

Op de afvoer zit dus die put, 2 wastafels en aan de andere kant van de muur zit het washok waar de wasmachine en droger ook hun vloeistoffen in een vertakking gieten.

Ik denk dat door dat geborrel/vacuum de zwanenhals van de doucheput dus leeg gaat waardoor de riool lucht omhoog komt. Als ik er een fles bleek in gooi, is het een paar dagen weg maar komt het net zo hard weer terug.

Enig idee wat ik het beste kan doen? 2 componenten ontstopper van HG ofzo? (Ook al is/lijkt de boel niet verstopt)
Maak je de douche goot wel eens schoon? Dus niet alleen de kap eraf maar ook dat bakje eruit trekken wat daar onder zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Je doucheputje als eens schoongemaakt. Zo heeft mijn vriendin lange haren. En op dan duur zorgen deze ervoor dat ze als een hevel waarlang het water loopt de douchegoot leegloopt. Dan gaat de boel stinken, vooral als het wat warmer weer is.

Even schoonmaken en meer paar manden klachten vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
kaboom1555 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:05:
[...]

Maak je de douche goot wel eens schoon? Dus niet alleen de kap eraf maar ook dat bakje eruit trekken wat daar onder zit?
Zeker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:38

BCC

1nsane schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:55:

Lijkt me eerder dat de wastafels een vaccuum creëren en daarmee het sifon van de douche leegzuigen. Is er ook beluchting aanwezig ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
BCC schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Lijkt me eerder dat de wastafels een vaccuum creëren en daarmee het sifon van de douche leegzuigen. Is er ook beluchting aanwezig ?
Geen idee, het is een huurhuis. Ik ben dus beperkt in wat ik kan doen. Deze stank klachten heb ik echter nooit eerder gehad in de 4 jaar dat ik hier woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

1nsane schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:28:
[...]

Geen idee, het is een huurhuis. Ik ben dus beperkt in wat ik kan doen. Deze stank klachten heb ik echter nooit eerder gehad in de 4 jaar dat ik hier woon.
Als het niet eerder gehad hebt, is bijna zeker je douchegoot eens goed schoonmaken. Als het een ontwerpfout zou zijn, had je het eerder gehad.

Dus even alle afvoeren in je douche goed schoonmaken. Zowel van je wastafels als van je douchegoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:57
Controleer ook even of dat PVC kapje in je douchegoot (vaak de eigenlijke sifon) er wel goed opzit - wij hebben dit ook als hij niet juist erop geschoven is maar er gewoon "los overheen hangt".

Denk omdat dan de afsluiting niet goed is ofzo.

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 30-05-2020 12:38 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Cyberpope schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:51:
[...]

Waarschijnlijk ingemetselde mancet of schuifmof. Daar in is de binnenmaat 32, zodat je er een standaard buis van 32 in kunt schuiven.
Helder, weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-07 22:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q66kPZgXyZnKPeTR1P1ZB0lbq2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moybeclLqBZGmnL1NpBop7TY.jpg?f=fotoalbum_large

Vraagje over deze ringbalk die in een overkapping komt. Maakt het uit welke zijde onder komt, is dit afhankelijk van de richting van de jaarringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Cavalera125 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:48:
[Afbeelding]

Vraagje over deze ringbalk die in een overkapping komt. Maakt het uit welke zijde onder komt, is dit afhankelijk van de richting van de jaarringen?
Als ik de barsten zie, A onder maar ik doe zelf het liefst D boven of onder vanwege de nerf maar dat is gebaseerd op eigen ervaring. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je goed voorboort enz en degelijk montage materiaal gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheJVH

30 gaten is wel veel. Probleem is vaak dat de gatenzagen vol lopen. Pas deze tip ergens gezien (misschien wel in dit topic?) YouTube: How to Drill with a Holesaw without Burn Marks. . Ik moest 3 spots in m'n Cumaru vlonder inbouwen, en de eerste twee gingen ok-ish met de gatenzaag. Op de kolomboor was het eigenlijk niet zo'n probleem, maar uit de hand was het wel moeilijk. De derde heb ik met de decoupeerzaag gedaan, en dat ging verreweg het makkelijkste. Je moet even de tijd ervoor nemen, en je moet ook geen exact gat verwachten, maar ik had zat speling dus dat zou m'n keuze de volgende keer ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Vanavond eens een losse plank geprobeerd te olieen met CetaBever Vlonderolie. Tot m'n verbazing was de vloeistof helemaal wit, en ook bij het aanbrengen was het wit nog te zien. Trok uiteindelijk wel weg, maar hoort dit? Ook geprobeerd aan te brengen met een latex-blokkwast, maar ik denk dat ik toch echt een beits-blokkwast moet gaan halen want dit is niks...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFV7CdHQGOuSX_5C7Dxwuzno6Uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KwYwXPJnpQl6hWPI6e06VBL5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:58
TheJVH schreef op zondag 31 mei 2020 @ 01:04:
Vanavond eens een losse plank geprobeerd te olieen met CetaBever Vlonderolie. Tot m'n verbazing was de vloeistof helemaal wit, en ook bij het aanbrengen was het wit nog te zien. Trok uiteindelijk wel weg, maar hoort dit? Ook geprobeerd aan te brengen met een latex-blokkwast, maar ik denk dat ik toch echt een beits-blokkwast moet gaan halen want dit is niks...

[Afbeelding]
Heb hier mijn pallet-kruidenrek ook in de CetaBever in blanke beits gezet, dat spul was ook wit en bleef dat nog wel een tijdje tot het goed droog was. Dan zie je er niets meer van en droogt het mooi blank op.
Pagina: 1 ... 13 ... 456 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/