Kan ik de leidingen via de muur vrezen ?
Is het een dragende muur? Over het algemeen is het horizontaal infrezen van leidingen niet zo handig omdat je de sterkte van de muur over een grote breedte aantast. Ik heb bij ons thuis ook zoiets gedaan, daar moest de radiator naast de nieuwe keukenkastjes komen. Uiteindelijk gaan die leidingen horizontaal over de muur (achter de achterwand van de keukenkastjes) en alleen de laatste 20cm duiken ze de muur in naar de radiator. Mocht een volgende bewoner ooit een nieuwe keuken willen zal er wel een 'wtf' momentje komen, maar qua stevigheid wel de beste optie..
Misschien kan je via de kruipruimte? Kun je meteen die andere leidingen mooi passeren.
het is op zolder ;-) vai de kruipruimte is best een eind omT_knoop schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:18:
[...]
Is het een dragende muur? Over het algemeen is het horizontaal infrezen van leidingen niet zo handig omdat je de sterkte van de muur over een grote breedte aantast. Ik heb bij ons thuis ook zoiets gedaan, daar moest de radiator naast de nieuwe keukenkastjes komen. Uiteindelijk gaan die leidingen horizontaal over de muur (achter de achterwand van de keukenkastjes) en alleen de laatste 20cm duiken ze de muur in naar de radiator. Mocht een volgende bewoner ooit een nieuwe keuken willen zal er wel een 'wtf' momentje komen, maar qua stevigheid wel de beste optie..
Misschien kan je via de kruipruimte? Kun je meteen die andere leidingen mooi passeren.
Gewoon voor de muur "langs" zou ook nog wel een opties zijn aangezien ervoor ook het een komt te staan / afgewerkt wordt.
@wd200
Dat kan, alleen zit je met de overige verticale leidingen. Zoals jij het getekend hebt is onzinnig omdat je op je hoogste punt niet kan ontluchten en dus kans op een luchtbel houdt.
Achter de keukenkastjes zit normaal twee cm ruimte tussen muur en hardboard achterwand, dan hoef je alleen de zijkanten van de corpussen in te zagen en zie je er niets van, laatste stukje infrezen.
Onder de kastjes is ook altijd ruimte, achter de achterpootjes/even meten, op de muur zitten denk ik wel de afvoeren in de weg, maar misschien past daar wel 16 mm achterlangs? En dan het laatste stukje infrezen.
Je kan ook nog over de vloer, door het midden onder de kasten/even meten waar de pootjes staan, naar de zijkant van je keuken en dan het laatste stukje infrezen.
Persoonlijk zou ik over de muur achter de kasten aanhouden, dan kan je de leiding uit de vloer langer laten om een koppeling op te zetten(die je eventueel wel verdiept zodat het achter de kast past) dan dat je een koppeling "op de vloer" plaatst. Gaat er dan iets fout dan heb je nog leiding over.
Maar met de juiste voorbereiding en expertise hoeft dat natuurlijk niet fout te gaan. Als je zo laag een knelkoppeling gebruikt ipv pers dan kan je altijd de leiding veranderen/aanpassen mocht dat ooit nodig zijn.
Dat kan, alleen zit je met de overige verticale leidingen. Zoals jij het getekend hebt is onzinnig omdat je op je hoogste punt niet kan ontluchten en dus kans op een luchtbel houdt.
Achter de keukenkastjes zit normaal twee cm ruimte tussen muur en hardboard achterwand, dan hoef je alleen de zijkanten van de corpussen in te zagen en zie je er niets van, laatste stukje infrezen.
Onder de kastjes is ook altijd ruimte, achter de achterpootjes/even meten, op de muur zitten denk ik wel de afvoeren in de weg, maar misschien past daar wel 16 mm achterlangs? En dan het laatste stukje infrezen.
Je kan ook nog over de vloer, door het midden onder de kasten/even meten waar de pootjes staan, naar de zijkant van je keuken en dan het laatste stukje infrezen.
Persoonlijk zou ik over de muur achter de kasten aanhouden, dan kan je de leiding uit de vloer langer laten om een koppeling op te zetten(die je eventueel wel verdiept zodat het achter de kast past) dan dat je een koppeling "op de vloer" plaatst. Gaat er dan iets fout dan heb je nog leiding over.
Maar met de juiste voorbereiding en expertise hoeft dat natuurlijk niet fout te gaan. Als je zo laag een knelkoppeling gebruikt ipv pers dan kan je altijd de leiding veranderen/aanpassen mocht dat ooit nodig zijn.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Misschien een domme vraag... maar kan je de leidingen op de grond verlengen en de omleiding onder de vloer (die komt er neem ik aan nog bovenop?) leggen.
Ik zou het niet moeilijker maken dan het is. Kennelijk komt daar op die plek iets te staan/hangen wat het nodige leidingwerk met zich meebrengt. Ik zou de leidingen (geïsoleerd) langs de plinten doen, boven elkaar, achter de afvoer langs.wd200 schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:57:
of iemand een goed idee ?
Zo ongeveer:
/f/image/rnv00KNvJCrWDfM5o5uTNyYC.png?f=fotoalbum_large)
De vloer is al gestort, schreef @wd200 in zijn bericht, dus dat is geen optie meer.
Makkelijkst en het beste is wat hiervoor al is gezegd: Gewoon netjes over de muur laten lopen, achter het te plaatsen meubel langs.
Als je er wat meer tijd in wilt steken, kan je overwegen alsnog de vloer open te breken. Dat is met zandcement niet zoveel werk, het is in mijn ervaring meer zand dan cement
Dus met een half uurtje hakwerk heb je een nieuwe sleuf gemaakt en heb je de huidige verwarmingsleiding vrijgemaakt en kan je hem verleggen naar waar je hemt wilt hebben liggen.
Maar als ik het zo inschat, is de bestaande leiding te kort om uit te komen op de plek waar je ze wilt hebben en zal je een koppeling in de vloer moeten maken. Ik twijfel of dat verstandig is. Maar misschien kan je op de verdieping eronder er nog bij en kan je daar de koppeling maken. Maar als je er daar bij kan, lijkt het me sowieso handiger om daar de boel te verleggen
Door de muur zoals getekend lijkt me geen optie, al wat het alleen maar omdat je er dan altijd lucht in zal houden.
Makkelijkst en het beste is wat hiervoor al is gezegd: Gewoon netjes over de muur laten lopen, achter het te plaatsen meubel langs.
Als je er wat meer tijd in wilt steken, kan je overwegen alsnog de vloer open te breken. Dat is met zandcement niet zoveel werk, het is in mijn ervaring meer zand dan cement
Maar als ik het zo inschat, is de bestaande leiding te kort om uit te komen op de plek waar je ze wilt hebben en zal je een koppeling in de vloer moeten maken. Ik twijfel of dat verstandig is. Maar misschien kan je op de verdieping eronder er nog bij en kan je daar de koppeling maken. Maar als je er daar bij kan, lijkt het me sowieso handiger om daar de boel te verleggen
Door de muur zoals getekend lijkt me geen optie, al wat het alleen maar omdat je er dan altijd lucht in zal houden.
Recentelijk is mijn dak gerenoveerd. Ze hebben een nieuwe bitumenlaag over de bestaande laag gebrand. Nu zie ik op sommige plekken spleten: dus geen rups / binding tussen de oude en de nieuwe laag. Is hier wellicht iemand met kennis die meer kan zeggen over of dit een gebrek is of dat dit "zo hoort".
:strip_exif()/f/image/CurP3fhS5mavIXkqd8DI4q2J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DmfAhpEGP0TugQblXlKIod4Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kIXR6TitTYk3rmxz7SNhMm7T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CurP3fhS5mavIXkqd8DI4q2J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DmfAhpEGP0TugQblXlKIod4Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kIXR6TitTYk3rmxz7SNhMm7T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vBfapohBeZ2Vlryh5SrKEhWa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ongeveer een jaar geleden hebben wij de trap vernieuwd. Hiervoor was een vereiste dat de trap hetzelfde laminaat had als boven. Hiervoor hebben wij ook F profielen gebruiktCarpeVentum schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:01:
@bottom line Ik denk dat verstek op zo'n dunne laminaat plank net te gek is voor mij! Maar het klinkt wel logischer om 'm door te laten lopen tot de trap, zoals @cverkooyen en @ID-College ook zeggen. Dat gaat 'm worden denk ik, met hoekprofiel. Dan doe ik die laatste 2 plankjes even opnieuw
Ik vond op internet deze en vond ik er netjes uitzien een soort F-vorm die je in de grond vastzet, en het laminaat tussen kan klemmen. Heeft een van jullie daar ervaring mee? Wordt wel lastig klikken én in het profiel schuiven...
[Afbeelding]
Bij de trap was het gemakkelijk, profielen plaatsen, laminaat erin leggen (met daaronder montagekit) daarna een voorzet stootbord.
Bij de overgang van trap naar de verdiepingsvloer hadden wij hetzelfde probleem als wat je beschrijf, dit profiel hebben we vastgekit, en ongeveer 24uur voorzien van lijmklemmen.
:strip_exif()/f/image/CLSjlZxwOioqb2JUAhGeUgd1.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee punten van aandacht, dikte van het laminaat tov de ruimte in het profiel en de dikte van de ondervloer die je moet uitvullen. Hiervoor hebben wij multiplex gebruikt.
met zo'n verhaal zijn foto's eigenlijk wel verplichthenkjanvdkolk schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:33:
[...]
Ik heb zelf een speelhuisje/boomhutbed in de slaapkamer van onze zoon gebouwd. Met vier dikke palen van kastanjehout en douglas.
Geld (en tijd!) bespaar je er niet mee, maar je kunt wel helemaal losgaan qua avontuurlijke dingen. Zo heeft zijn bed monkey bars, een brandweerpaal, verlichting en een katrolsysteem waarmee hij zijn zusje omhoog takelt.
Als ik zoiets buiten zou maken, denk ik aan een klimwand, water-/zandbak, wrc-shingles, geheime deur, touwladder, noem maar op. En een plekje waar je buiten kan slapen in de zomer!
Maar goed, ik heb eigenlijk nooit genoeg tijd voor alles, dus ik koop ook wel eens kant en klaar

Volgens mij kom je dan 4 andere leidingen tegen.....
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Thanks voor je reactie nog! Een paar vragen: als je laminaat net zo dik is als de ruimte in het F profiel is opvullen niet nodig lijkt me? De ondervloer snijd ik die laatste paar cm wel weg, dus daar heb ik dan geen last van. En, als ik het goed begrijp, heb je dus het laminaat in het profiel geschoven en toen het laminaat en het profiel tegelijkertijd erin geklikt en op z'n plek gedrukt, terwijl de onderkant van het profiel al kit bevatte? Waar heb je het F profiel vandaan? Ben het bij de bouwmarkten (waar ik ben geweest) niet tegengekomen.lyncyst schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:23:
[...]
Bij de overgang van trap naar de verdiepingsvloer hadden wij hetzelfde probleem als wat je beschrijf, dit profiel hebben we vastgekit, en ongeveer 24uur voorzien van lijmklemmen.
[Afbeelding]
Twee punten van aandacht, dikte van het laminaat tov de ruimte in het profiel en de dikte van de ondervloer die je moet uitvullen. Hiervoor hebben wij multiplex gebruikt.
[ Voor 8% gewijzigd door CarpeVentum op 12-04-2021 13:45 ]
Je wil onder het profiel een stevige ondervloer. Maar omdat het profiel niet de dikte van je ondervloer heeft moet je deze ruimte overbruggen, hieronder een tekening met in het grijs deze op te vullen ruimte.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kApKePKpYA7Eh3CVPvg1EcfJ.jpg?f=user_large)
Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van 3.6mm multiplex, dit + de dikte van het profiel kwam bij mij het beste uit. Dit kan uiteraard per type ondervloer verschillen.
Vervolgens kan je het het profiel en de laatste laminaat strook er inderdaad zo indraaien zoals je aangeef. Vervolgens een balkje erop en twee lijmklemmen en 24 uur oid niet meer aanraken
De profielen heb ik eind 2018 besteld bij www.vloermat24.nl, Duitse leverancier. Ik vermoedt omdat de reviews niet denderend waren dat men de website heeft veranderd in floordirekt.nl. Deze profielen zie je inderdaad niet in de bouwmarkt, en ik kon ze ook niet vinden bij andere leveranciers voor een soortgelijke prijs.
Ik zie trouwens dat je deze profielen nu ook op Amazon.de kan vinden/bestellen als je zoek op treppenkantenprofil.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kApKePKpYA7Eh3CVPvg1EcfJ.jpg?f=user_large)
Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van 3.6mm multiplex, dit + de dikte van het profiel kwam bij mij het beste uit. Dit kan uiteraard per type ondervloer verschillen.
Vervolgens kan je het het profiel en de laatste laminaat strook er inderdaad zo indraaien zoals je aangeef. Vervolgens een balkje erop en twee lijmklemmen en 24 uur oid niet meer aanraken
De profielen heb ik eind 2018 besteld bij www.vloermat24.nl, Duitse leverancier. Ik vermoedt omdat de reviews niet denderend waren dat men de website heeft veranderd in floordirekt.nl. Deze profielen zie je inderdaad niet in de bouwmarkt, en ik kon ze ook niet vinden bij andere leveranciers voor een soortgelijke prijs.
Ik zie trouwens dat je deze profielen nu ook op Amazon.de kan vinden/bestellen als je zoek op treppenkantenprofil.
Voor mijn nieuwe cross-cut slede wil ik een strook HDPE/Polyethyleen gebruiken. Deze zal ik moeten zagen naar 400x19mm (de plaat is 400x100)
Voorkeur is om deze te zagen met de zaagtafel ivm exact haaks. Decoupeerzaag is geen optie (niet met de mijne tenminste :-))
Kan ik deze gewoon zagen met een 60T/5neg blad op de Bosch? Of is dit te “wild” etc?
alternatieven hoor ik graag....
Voorkeur is om deze te zagen met de zaagtafel ivm exact haaks. Decoupeerzaag is geen optie (niet met de mijne tenminste :-))
Kan ik deze gewoon zagen met een 60T/5neg blad op de Bosch? Of is dit te “wild” etc?
alternatieven hoor ik graag....
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Is het niet makkelijker om de ondervloer door te trekken tot aan het rand? Dan hoef je namelijk niks op te vullen.lyncyst schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:52:
Je wil onder het profiel een stevige ondervloer. Maar omdat het profiel niet de dikte van je ondervloer heeft moet je deze ruimte overbruggen, hieronder een tekening met in het grijs deze op te vullen ruimte.
[Afbeelding]
Vervolgens kan je het het profiel en de laatste laminaat strook er inderdaad zo indraaien zoals je aangeef. Vervolgens een balkje erop en twee lijmklemmen en 24 uur oid niet meer aanraken![]()
@CarpeVentum
Zie hier wat een gewone hoge plint kan doen:
:strip_exif()/f/image/ldQWaxHhEv76sPVvtE2CIAs3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/krOGtufQGUpbkJ9GuQWtot4L.jpg?f=fotoalbum_large)
Ligt nu ca 10 jaar zo. Ok, het slijt maar ik heb achter het schot nog een paar meter van dat spul liggen. Vervangen is zo gedaan en is eigenlijk net zo hoog als een plakplint. Sluit prima aan
:strip_exif()/f/image/ldQWaxHhEv76sPVvtE2CIAs3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/krOGtufQGUpbkJ9GuQWtot4L.jpg?f=fotoalbum_large)
Ligt nu ca 10 jaar zo. Ok, het slijt maar ik heb achter het schot nog een paar meter van dat spul liggen. Vervangen is zo gedaan en is eigenlijk net zo hoog als een plakplint. Sluit prima aan
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Iemand een idee waar ik in Limburg een "afbouwscherm" kan kopen?
Alles wat ik op internet kan vinden zijn bedrijven boven in Nederland, en verzendkosten voor zo'n paneeltje vind ik iets teveel van het goede.
Alles wat ik op internet kan vinden zijn bedrijven boven in Nederland, en verzendkosten voor zo'n paneeltje vind ik iets teveel van het goede.
Kan, afhankelijk van de ondervloer.Brutalsranan schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:36:
[...]
Is het niet makkelijker om de ondervloer door te trekken tot aan het rand? Dan hoef je namelijk niks op te vullen.
Afhankelijk van de ondervloer kan je of een verend effect krijgen, of een slechte hechting van de kit.
Ik had zo'n zigzag ondervloer met aan beide zijdes folie, daarom heb ik gekozen om dit met multiplex op te lossen.
Mooie oplossingThe Eagle schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:38:
@CarpeVentum
[Afbeelding]
[Afbeelding]
©2004
Vond ik ook ja. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het er al in zat toen we het huis kochten, dus niet mijn eigen idee. Maar wel goed gevonden.
Bijkomend voordeel: die plinten zijn makkelijk te verwerken, je schaaft ze zo bij als het moet. Pas maken dus relatief simpel. En als je een stukje verprutst pak je een nieuwe plint want het kost geen kont
Ik was eerst sceptisch, dacht dat het snel zou slijten. Maar zeg nou zelf, hoe vaak ga je daadwerkelijk op de rand van de trede staan?
Bijkomend voordeel: die plinten zijn makkelijk te verwerken, je schaaft ze zo bij als het moet. Pas maken dus relatief simpel. En als je een stukje verprutst pak je een nieuwe plint want het kost geen kont
Ik was eerst sceptisch, dacht dat het snel zou slijten. Maar zeg nou zelf, hoe vaak ga je daadwerkelijk op de rand van de trede staan?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Vraagje:
Ik wil nieuw deur beslag op onze opzet deuren monteren en moet daarvoor 2 nieuwe gaten boren. Geen probleem, maar weet uit eerdere ervaringen dat het precies horizontaal boren een uitdaging kan zijn.
YouTube biedt geen uitkomst. Overal wordt de voor op de deur gezet en geboord en wordt maar aangenomen dat dit voor iedereen zo soepel is.
Maar zijn er trucjes om ervoor te zorgen dat het gat zo horizontaal en recht mogelijk is?
Ik wil nieuw deur beslag op onze opzet deuren monteren en moet daarvoor 2 nieuwe gaten boren. Geen probleem, maar weet uit eerdere ervaringen dat het precies horizontaal boren een uitdaging kan zijn.
YouTube biedt geen uitkomst. Overal wordt de voor op de deur gezet en geboord en wordt maar aangenomen dat dit voor iedereen zo soepel is.
Maar zijn er trucjes om ervoor te zorgen dat het gat zo horizontaal en recht mogelijk is?
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
ik irriteer me eerder aan het vuil, en de kit oid die je moet gebruiken om het netjes te laten hechten..The Eagle schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:27:
Vond ik ook ja. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het er al in zat toen we het huis kochten, dus niet mijn eigen idee. Maar wel goed gevonden.
maar tijdje terug heb ik een schaafmachine gehuurd om mijn zoldervloer te kunnen egaliseren .. (heuvel landschap) en lag in 2 tegenovergestelde hoeken een cm hoger dan het laagste punt ..
Achteraf gezien is het best veel werk & kostbaar .. de winst versus iets hoger egaliseren is minimaal .. en ik moet alsnog egaliseren ..
voordeel is dat de vloer en trap wel 1 egale laag is .. en daar ben ik wel erg blij om
Als ik het geld heb voor het juiste materiaal is het me zeker wel waard om nog een keer te doen .. maar dan wel in huis waar je minder "last" hebt van de stof die het veroorzaakt ..
Tja vanalles
Ik heb zitten twijfelen tussen dit topic en het tuinentopic, maar daar gaat het wel echt alleen over groen dus toch maar hier 
Ik wil een buitendouche maken in de tuin die aangesloten is op de riolering. Ik heb al een afvoer op 1 meter afstand dus dat is eenvoudig te regelen. Ik kan met name over dat aansluiten maar weinig voorbeelden vinden.
Ik zit er nu over te denken om gewoon een budget douche-bak te kopen, deze aan te sluiten op de riolering en verzonken in de grond te plaatsen. Daar overheen vlonderplanken te leggen zodat de bak zelf niet zichtbaar is. Hebben jullie een beter idee?
Ik wil een buitendouche maken in de tuin die aangesloten is op de riolering. Ik heb al een afvoer op 1 meter afstand dus dat is eenvoudig te regelen. Ik kan met name over dat aansluiten maar weinig voorbeelden vinden.
Ik zit er nu over te denken om gewoon een budget douche-bak te kopen, deze aan te sluiten op de riolering en verzonken in de grond te plaatsen. Daar overheen vlonderplanken te leggen zodat de bak zelf niet zichtbaar is. Hebben jullie een beter idee?
[ Voor 8% gewijzigd door FireFoz op 12-04-2021 23:07 ]
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Bovenfrees pakken met een onderzagend freesje?RobbieB schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:42:
Vraagje:
zou tegels pakken voor dakterras (waterdoorlatend) vind zelf vlonders niet zo prettig maar dat is persoonlijke voorkeur denk ik ..FireFoz schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:06:
Ik heb zitten twijfelen tussen dit topic en het tuinentopic, maar daar gaat het wel echt alleen over groen dus toch maar hier
tja zwanenhals aansluiten (tegen stank uit de HWA/Riool) ik zou bv wat vijvervolie van 2m x 2m eroverheen leggen met een gat erin die iets kleiner is de buis .. en afvoerputje erin duwen .. dan geo-doek (tegen zand en ander vuil) en dan grind eroverheen .. opvullen tot gewenste hoogte .. vlonder of tegels is dan persoonlijke keuze ..
De geodoek en grind erover zorgt ervoor dat je snel veel water weg kan laten sijpelen het riool in .. zonder dat zand of andere ongein je put gaat verstoppen .. zou wel een duidelijke marking voor "afvoer" maken en rekening houden met vorst in de grond .. zwanenhals diep in de grond oid .. de markering is meer dat je bij verstopping niet denkt "waar zat het ook alweer" ..
btw pintrest en zoeken op outdoor shower moet genoeg te vinden zijn ? als visuele oogstrelende oplossingen
Tja vanalles
Gewoon met een schrijfhaak? of misschien snap ik het probleem nietRobbieB schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:42:
Vraagje:
Gewoon een straatput/kolk?FireFoz schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:06:
Zoiets dus:

Awesome
Ik spijker altijd transparant zeil tegen een houten balk en zet deze met plafondplaatstempels tegen het plafond. Stempels kosten 10 euro/stuk met gratis verzending en dan een simpel zeiltje. Althans, als ik je omschrijving van “afbouwscherm” goed heb begrepen, ik lees daarin een zogenoemd stofschot..NeutraleTeun schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:02:
Iemand een idee waar ik in Limburg een "afbouwscherm" kan kopen?
Tikfout
[ Voor 96% gewijzigd door Fuel_80 op 13-04-2021 07:08 ]
Check!Joost.B schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 06:51:
[...]
Ik spijker altijd transparant zeil tegen een houten balk en zet deze met plafondplaatstempels tegen het plafond. Stempels kosten 10 euro/stuk met gratis verzending en dan een simpel zeiltje. Althans, als ik je omschrijving van “afbouwscherm” goed heb begrepen, ik lees daarin een zogenoemd stofschot..
Ik heb pas bij de Aveve/Boerenbond (Merkelbeek) zeil hiervoor gehaald. Verkopen ze daar ook wel als landbouwzeil. Er zijn waarschijnlijk meerdere Aveves in Limburg waar je dit kunt krijgen.
€2 per meter (van 6m breed) dus echt niet duur en heel stevig.
Wellicht zoek ik dan verkeerd.
Met afbouwscherm bedoel ik een houten schutting deel die van 180 schuin afloopt naar 90.
Met afbouwscherm bedoel ik een houten schutting deel die van 180 schuin afloopt naar 90.
Haha nee blijkbaar heb jij juist wel gelijk en is dat een schuin aflopend stuk schutting. Nooit geweten dat dat dan een afbouwscherm zou heten. Vraag me dan ook af of mensen dat op marktplaats ook als zodanig zouden omschrijven. Ik zou zoiets eerder 'tuinscherm schuin' noemen als ik zoiets zou verkopen..NeutraleTeun schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:47:
Na het succes met het lijmen van de PVC is nu het volgende klusje aan de beurt. Ik wil wat gevel lampen ophangen aan de buitenwand. Op zich geen probleem, maar er zit 2 - 3 cm belgisch hardsteen tussen. Dit zijn lange zuilen, en dat is een erg duur grapje als ik wat stuk maak.
De vraag is hoe ik dit het best kan boren? Ik lees iets van diamand zaag icm water en langzaam boren, is this the way to go? (Kan ik dat met een gewone boormachine doen (geen klop-stand)? of heb je hier aparte machine voor nodig omdat je met water moet koelen)
De vraag is hoe ik dit het best kan boren? Ik lees iets van diamand zaag icm water en langzaam boren, is this the way to go? (Kan ik dat met een gewone boormachine doen (geen klop-stand)? of heb je hier aparte machine voor nodig omdat je met water moet koelen)
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
zoek eens naar "tuinscherm verloop"NeutraleTeun schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:47:
Een vraagje voor mijn gemoedsrust.
Ik wil een hangend toilet maken, dat gaat lukken, alleen adviseert mijn tegelzetter een Gebrit Kombifix; Het systeem dat je tegen de wand schroeft, zonder staanders op de grond::strip_exif()/f/image/wOQnfGrYyZvGXhEHLgIT5hX7.jpg?f=fotoalbum_large)
De tegelzetter metselt dan wand eromheen, top geen probleem, is alles netjes recht is voor hem makkelijk tegelen.
Ik maak me alleen zorgen om de stevigheid. De wand waaraan dit komt te hangen is een 7cm dikke gipsblokkenwand. Hier komen vier bouten in en that's it
Nu ben ik niet de lichtste (100+KG) en ik zit er niet op te wachten om tijdens een grote boodschap op de grond te eindigen....
De tegelzetter gaf al aan dat ik de bestaande tegels kon laten zitten en de kombifix extra kan vast zetten met HighTack kit. Maar gaat dit voldoende zijn? Of moet ik aan 'zwaardere maatregelen denken', bijvoorbeeld:
- Een achterplaat van Constructieplaat OSB en die goed vast zetten, of
- De wand opdikken dmv. gipsblokken (5cm), verankerd, dan heb ik een 12/13 cm dikke achterwand, of
- De wand opdikken dmv. kalkzandsteen, ook verankerd;
- Een veel beter idee...
Kunnen jullie mijn gemoed sussen?
Ik wil een hangend toilet maken, dat gaat lukken, alleen adviseert mijn tegelzetter een Gebrit Kombifix; Het systeem dat je tegen de wand schroeft, zonder staanders op de grond:
:strip_exif()/f/image/wOQnfGrYyZvGXhEHLgIT5hX7.jpg?f=fotoalbum_large)
De tegelzetter metselt dan wand eromheen, top geen probleem, is alles netjes recht is voor hem makkelijk tegelen.
Ik maak me alleen zorgen om de stevigheid. De wand waaraan dit komt te hangen is een 7cm dikke gipsblokkenwand. Hier komen vier bouten in en that's it

Nu ben ik niet de lichtste (100+KG) en ik zit er niet op te wachten om tijdens een grote boodschap op de grond te eindigen....
De tegelzetter gaf al aan dat ik de bestaande tegels kon laten zitten en de kombifix extra kan vast zetten met HighTack kit. Maar gaat dit voldoende zijn? Of moet ik aan 'zwaardere maatregelen denken', bijvoorbeeld:
- De wand opdikken dmv. gipsblokken (5cm), verankerd, dan heb ik een 12/13 cm dikke achterwand, of
- Een veel beter idee...

Discoveries are made by not following instructions.
Ik zou hiervoor een gewone boormachine met een diamantboor gebruiken. Niet hard duwen, rustig laten draaien en waterkoelen met bijvoorbeeld een Gloria pomp. Je kan ook met een kannetje water er bij gieten, vooral zorgen dat het nat blijft. Zo verschrikkelijk hard is hardsteen niet in mijn ervaring.xoror schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:53:
Na het succes met het lijmen van de PVC is nu het volgende klusje aan de beurt. Ik wil wat gevel lampen ophangen aan de buitenwand. Op zich geen probleem, maar er zit 2 - 3 cm belgisch hardsteen tussen. Dit zijn lange zuilen, en dat is een erg duur grapje als ik wat stuk maak.
Hierbij een vraag voor de medeklussers. Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede vitrinekast.
Aangezien ik hem het liefst langs 2 muren wil laten lopen en hij vrij groot wordt zat ik te denken om zelf iets te maken.
Ik heb alleen geen goed idee hoe ik de steunen het beste kan maken zodat planken te verplaatsen zijn. Dit ivm dat ik er lego in wil zetten. Vanwege het verplaatsen leken mij houtehoekprofielen niet echt een goed idee. Hieronder een voorbeeldje waar ik aan het te denken.
:strip_exif()/f/image/ik9LBCvoZL480MOmtJO8pPz6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus hierbij mijn vraag: een van jullie nog ideen hiervoor.
Aangezien ik hem het liefst langs 2 muren wil laten lopen en hij vrij groot wordt zat ik te denken om zelf iets te maken.
Ik heb alleen geen goed idee hoe ik de steunen het beste kan maken zodat planken te verplaatsen zijn. Dit ivm dat ik er lego in wil zetten. Vanwege het verplaatsen leken mij houtehoekprofielen niet echt een goed idee. Hieronder een voorbeeldje waar ik aan het te denken.
:strip_exif()/f/image/ik9LBCvoZL480MOmtJO8pPz6.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit iets?dracothetm schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:27:
Hierbij een vraag voor de medeklussers. Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede vitrinekast.
[Afbeelding]
https://furniturefittings.../91/plankdrager-glas.html
https://www.retif.nl/plan...d-nikkel-per-2-stuks.html
Ik zou het zoeken in zaken die hardware voor winkelinrichting verkopen. Die hebben dezelfde vraagstukken denk ik.
Ik zou de tegelzetter vragen of een duofix(UP320) ook goed is. Die steunen op de grond
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Als je denkt aan het oppikken van de achterwand, waarom dan niet gewoon kiezen voor de Geberit UP320*? Deze wordt bevestigd op de vloer en aan de wand. Zo op de foto te zien komt er toch een ombouw omheen. Qua werkzaamheden voor de tegelzetter lijkt het mij geen verschil te maken.Peter_B schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:02:
Een vraagje voor mijn gemoedsrust.
Ik wil een hangend toilet maken, dat gaat lukken, alleen adviseert mijn tegelzetter een Gebrit Kombifix; Het systeem dat je tegen de wand schroeft, zonder staanders op de grond: [Afbeelding]
Ik maak me alleen zorgen om de stevigheid. De wand waaraan dit komt te hangen is een 7cm dikke gipsblokkenwand. Hier komen vier bouten in en that's it![]()
- Een veel beter idee...
Of wordt het toilet volledig in de muur verwerkt zoals op dit filmpje is te zien?
*De UP320 is wel 8 cm breder dan de kombifix.
[ Voor 3% gewijzigd door NeoAtomic op 13-04-2021 10:47 ]
@henkjanvdkolk aan dat soort steuntjes hadik al zitten denken maar, konniet goed bedenken hoe ik de staanders ging maken. De winkelinrichting zaken helpt zeker. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Zal daar vanavond eens in kijken.
Bedankt! ik kwam dit nog tegen: YouTube: KERBO door diverse harde materialen boren dat ziet er ook redelijk makkelijk uithenkjanvdkolk schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:09:
[...]
Ik zou hiervoor een gewone boormachine met een diamantboor gebruiken. Niet hard duwen, rustig laten draaien en waterkoelen met bijvoorbeeld een Gloria pomp. Je kan ook met een kannetje water er bij gieten, vooral zorgen dat het nat blijft. Zo verschrikkelijk hard is hardsteen niet in mijn ervaring.
[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 13-04-2021 11:07 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Ja het idee is dat het helemaal in de muur wordt verwerkt. Dat wordt dan door de tegelzetter gedaan, die geeft voorkeur aan dit systeem, minder 'klankkast' door de ombouw om de stortbak en gelijk recht voor zijn werk.NeoAtomic schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:43:
[...]
Als je denkt aan het oppikken van de achterwand, waarom dan niet gewoon kiezen voor de Geberit UP320*? Deze wordt bevestigd op de vloer en aan de wand. Zo op de foto te zien komt er toch een ombouw omheen. Qua werkzaamheden voor de tegelzetter lijkt het mij geen verschil te maken.
Of wordt het toilet volledig in de muur verwerkt zoals op dit filmpje is te zien?
*De UP320 is wel 8 cm breder dan de kombifix.
Maar ik twijfel of het hele systeem blijft zitten aan een 'dun' gipsmuurtje.
[ Voor 4% gewijzigd door Peter_B op 13-04-2021 11:28 ]
Discoveries are made by not following instructions.
En draag een halfgelaatsmasker...xoror schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:59:
[...]
Bedankt! ik kwam dit nog tegen: YouTube: KERBO door diverse harde materialen boren dat ziet er ook redelijk makkelijk uit
Een schroefhaak of iets dergelijks om de boor doen. Als je niet horizontaal boort schuift deze naar "beneden". Eenvoudig truucje.RobbieB schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:42:
Vraagje:
Ok. Foto's. De takel hangt aan de monkey bars__REMCO__ schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:14:
[...]
met zo'n verhaal zijn foto's eigenlijk wel verplicht
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Wij hebben net een huis (jaren `70 rijtjeshut) gekocht en druk bezig om een plan te maken voor woningverbeteringen.
Als eerste staat er dakisolatie (en nieuwe pannen) op mijn lijstje. Voorkeur voor PIR aan de buitenzijde (warm dak).
Later (1 jr.) in mijn plan staat actieve ventilatie (evt. met WTW). Dan zal er door het dak een afvoer en evt. aanvoer moeten komen. Wat is het risico dat installateurs mijn vrij vers aangelegde dakisolatie rondom die afvoer om zeep helpen? Bv. door de folie niet goed dicht om de afvoer te maken? Of is dit eigenlijk niet aan de orde?
Als eerste staat er dakisolatie (en nieuwe pannen) op mijn lijstje. Voorkeur voor PIR aan de buitenzijde (warm dak).
Later (1 jr.) in mijn plan staat actieve ventilatie (evt. met WTW). Dan zal er door het dak een afvoer en evt. aanvoer moeten komen. Wat is het risico dat installateurs mijn vrij vers aangelegde dakisolatie rondom die afvoer om zeep helpen? Bv. door de folie niet goed dicht om de afvoer te maken? Of is dit eigenlijk niet aan de orde?
Dat risico is klein, maar zeker aanwezig. Waarom niet gelijk de dakdoorvoeren meenemen als je toch het hele dak gaat vervangen? Die kan je tot aan de installatie van de WTW dan evt. opvullen met wat isolatie en afsluiten met een deksel.stok schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:19:
Wij hebben net een huis (jaren `70 rijtjeshut) gekocht en druk bezig om een plan te maken voor woningverbeteringen.
All-electric.
wat leuk gemaakt zeg!henkjanvdkolk schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:18:
[...]
Ok. Foto's. De takel hangt aan de monkey barsNatuurlijk moest er ook 'geholpen' worden bij de bouw. De eerste maanden sliep hij bovenin. Nu geeft hij de voorkeur aan de bank
.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Weet je wat voor merk/type leiding het is? en welke maat je onderblok je heeft? Je kan flexibele leidingen vaak gewoon knellen met een knelsetje (bijv knelset 1/2" binnendraad voor buis 16 mm).Koptelefoontje schreef op zondag 11 april 2021 @ 07:26:
Ik ben radiatoren aan het ophangen en heb een vraag. Weet iemand toevallig wat ik nodig heb om de flexibele buis in zo’n onder blok te monteren?
Dit is wat ik wil maken, 1 van de verwarmingen heeft namelijk geen onder blok en dat oogt erg rommelig. Maar ik weet niet zeker wat ik nodig heb om de flexibele buis vast te maken in het blok.
[Afbeelding]
Dat ziet er wel heel goed uit!henkjanvdkolk schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:18:
[...]
Ok. Foto's. De takel hangt aan de monkey barsNatuurlijk moest er ook 'geholpen' worden bij de bouw. De eerste maanden sliep hij bovenin. Nu geeft hij de voorkeur aan de bank
.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zou alleen zelf nog doppen zetten op de bouten en moeren, geheid dat ze zich een keer eraan gaan stoten en dan is het fijner als het bij een blauwe plek blijft ipv dat je naar de eerste hulp kan voor hechtingen.
Staat nog op de lijst, inderdaad verstandig.Remcoder schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:52:
[...]
Dat ziet er wel heel goed uit!
Ik zou alleen zelf nog doppen zetten op de bouten en moeren, geheid dat ze zich een keer eraan gaan stoten en dan is het fijner als het bij een blauwe plek blijft ipv dat je naar de eerste hulp kan voor hechtingen.
Miniklus gedaan. Bankje in elkaar gezet. Stalen frame gekocht en losse Angelim balken 40x195x1950 gekocht zodat ik geen onderconstructie hoef te maken gezien de overspanning van 1610. Bankje is totaal 1750 breed. Morgen nog even olien. Daarna de bestrating vernieuwen met wat meer afwateringsmogelijkheden.
:strip_exif()/f/image/GAqjr7ND60kUy0tyZhHVMhPR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eXUR6Qs6VuJVcLAjlNidIEdH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GAqjr7ND60kUy0tyZhHVMhPR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eXUR6Qs6VuJVcLAjlNidIEdH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rEILkhTkKjOoXS3rILtfoJUU.jpg?f=fotoalbum_large)
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Ziet er top uit, linkje voor het frame? (vraag ik voor een vriend)Zuluman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:53:
Miniklus gedaan. Bankje in elkaar gezet. Stalen frame gekocht en losse Angelim balken 40x195x1950 gekocht zodat ik geen onderconstructie hoef te maken gezien de overspanning van 1610. Bankje is totaal 1750 breed. Morgen nog even olien. Daarna de bestrating vernieuwen met wat meer afwateringsmogelijkheden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik zie dat de prijs 10 euro is gestegen en de levertijd is uitgesteld zie ik. populair artikel.Jfwiet schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:54:
[...]
Ziet er top uit, linkje voor het frame? (vraag ik voor een vriend)
https://www.industriele-t...nk-loungestoel-frame.html
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Gebruik dan zwarte boutenZuluman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Float like a butterfly, sting like a bee.
Ziet er mooi uit, waar staat ie dan kom ik hem vanavond even inladen in de aanhanger.Zuluman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet aan gedacht. En niet gezien bij de bouwmaat. en vindt t contrast wel mooi zo.Martinusz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:01:
[...]
Gebruik dan zwarte boutenook al zit het aan de achterkant
[ Voor 6% gewijzigd door Zuluman op 13-04-2021 17:46 ]
Neem je een vriend mee? Is geen licht bankje. en wel even lachen voor de camera. en zo erg is t hier niet. vastmaken staat wel op de agenda morgen.cvs79 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:05:
[...]
Ziet er mooi uit, waar staat ie dan kom ik hem vanavond even inladen in de aanhanger.
Vraagje voor de klussende tweaker: bij de loodgieter (en elektra) werkzaamheden in ons nieuwe huis zijn ze toch redelijk als slagers door de Tonzon vloerisolatie gegaan. De zakken onder de vloer zijn op verschillende plekken stuk. Moet dit door een professional worden afgedicht of kan ik ook met bijv. wat alu-tape zelf aan de slag?
Mooi bankje!Zuluman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:53:
Zit er nog iets van rubber voetjes onder het frame? Zo nee, ligt het onderframe dan dus plat op de grond? Gaat dat geen problemen geven (met verplaatsen/schuren en regen)?
Er zit (nog) niks onder. Staat als een huis met het gewicht van de hardhouten balken. Moet zeggen dat het kwalitatief goed gecoat is. Heb m op mijn bankirai terras in elkaar gezet en flink geschoven maar geen krassen. Denk dat ik m misschien op rubber zet. Goede suggestie.silmaril8 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:03:
[...]
Mooi bankje!
Zit er nog iets van rubber voetjes onder het frame? Zo nee, ligt het onderframe dan dus plat op de grond? Gaat dat geen problemen geven (met verplaatsen/schuren en regen)?
FTFYZuluman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:53:
Miniklus gedaan. Morgen nog even olien en een slotje zodat niemand mijn mooie bankje wegkaapt.
Daarna de bestrating vernieuwen met wat meer afwateringsmogelijkheden.
zie nu dat je dat al van plan was, hopelijk op tijd. Een avondklok scheelt natuurlijk wel
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 13-04-2021 20:48 ]
Bij no. 40cvs79 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:05:
[...]
Ziet er mooi uit, waar staat ie dan kom ik hem vanavond even inladen in de aanhanger.
Tonzon verkoopt zelf prachtige alu-tape om dit op te lossen. Ben geen expert maar mijn conclusie is dat je dat inderdaad zo dicht kan plakken. Een professional doet 1 ding wat jij niet gaat doen en dat is een factuur opsturenCarpeVentum schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:14:
Vraagje voor de klussende tweaker: bij de loodgieter (en elektra) werkzaamheden in ons nieuwe huis zijn ze toch redelijk als slagers door de Tonzon vloerisolatie gegaan. De zakken onder de vloer zijn op verschillende plekken stuk. Moet dit door een professional worden afgedicht of kan ik ook met bijv. wat alu-tape zelf aan de slag?
@Tranze Goed bezig! Het is voor het eerst dat ik horizontaal geplaatste gipsplaten zie, is daar nog een speciale reden voor? De vloer misschien, als ik naar de laatste foto kijk...?
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ongelijk plafond, (of verlaagd plafond om leidingen kwijt te kunnen) nu kan de stucadoor makkelijker stucen?rockhopper schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:32:
@Tranze Goed bezig! Het is voor het eerst dat ik horizontaal geplaatste gipsplaten zie, is daar nog een speciale reden voor? De vloer misschien, als ik naar de laatste foto kijk...?
Zoiets meet ik persoonlijk gewoon op wanneer ik ze op lengte snij en verticaal plaats. Dus dat lijkt me niet de reden. Ik ben gewoon benieuwd naar de reden. Ik zie vooral dat de vloer achter in de laatste foto een enorm hoogteverschil heeft. De onderste horizontale plaat zweeft daar.Boudewijn schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:41:
[...]
Ongelijk plafond, (of verlaagd plafond om leidingen kwijt te kunnen) nu kan de stucadoor makkelijker stucen?
Het is meer een leermomentje voor mij, dus ik hoor graag een onderbouwd antwoord.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Mooi bankje!! Welk frame is dat dan?Zuluman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stond in het bericht onder de foto's
Zuluman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:58:
[...]
ik zie dat de prijs 10 euro is gestegen en de levertijd is uitgesteld zie ik. populair artikel.
https://www.industriele-t...nk-loungestoel-frame.html
Hahah okayNeoAtomic schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:15:
[...]
Stond in het bericht onder de foto's![]()
[...]
Maar dat hele voortuintje ziet er ook mooi uit icm de olijfboom in bak.. Ik wil mijn achtertuin ook een beetje mooier maken en dit bevalt mij wel!
[ Voor 22% gewijzigd door Dennis013 op 14-04-2021 11:20 ]
Achter de gipsplaten zitten wandjes van vuren balken en verticale OSB platen. De wanden zijn precies de hoogte van een OSB plaat, dus dat was lekker snel werken. De gipsplaten hebben we daar vervolgens haaks opgezet, dus horizontaal. Vorige verbouwing ook zo gedaan en geen scheuren gekregen.rockhopper schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:32:
:strip_exif()/f/image/7xvXMfTbeeclulAhiyvVgc5j.jpg?f=fotoalbum_large)
Het hoogteverschil in de vloer moet ik nog wegwerken.
Ik denk eerst een laag pir van 5 cm met daarop een laag zandcement oid.
Even een vraag of mijn theorie bevestigd kan worden.
Ben momenteel al even aan het stoeien met een deur die we maar niet goed geplaatst krijgen.
Nu hangt hij goed wanneer het bovenste en onderste scharnier geplaatst is, achter wanneer ik het middelste scharnier plaats, dan gaat de deur toch onderin wat trekken.
Feitelijk hangt de deur dus niet helemaal 100% goed, maar hij werkt en er staat op geen enkel punt spanning(op het blote oog). Deur blijft neutraal hangen wanneer je er vanaf blijft. Ook in gesloten stand.
Nu heb ik 2 opties. Deur weer helemaal losmaken en weer gaan klooien dat het middelste scharnier ook goed werkt.
Of de optie waar mijn voorkeur nu naar uit gaat; If it works, it works. Lekker laten hangen op de 2 scharnieren.
Het is een holle stompe deur van 201hoog.
Online vind ik de richtlijn dat er bij deuren <211cm prima kunnen hangen op 2 scharnieren. Dus daar neig ik ook wel naar of zie ik iets over het hoofd waardoor dit absoluut niet zou moeten.
Ben momenteel al even aan het stoeien met een deur die we maar niet goed geplaatst krijgen.
Nu hangt hij goed wanneer het bovenste en onderste scharnier geplaatst is, achter wanneer ik het middelste scharnier plaats, dan gaat de deur toch onderin wat trekken.
Feitelijk hangt de deur dus niet helemaal 100% goed, maar hij werkt en er staat op geen enkel punt spanning(op het blote oog). Deur blijft neutraal hangen wanneer je er vanaf blijft. Ook in gesloten stand.
Nu heb ik 2 opties. Deur weer helemaal losmaken en weer gaan klooien dat het middelste scharnier ook goed werkt.
Of de optie waar mijn voorkeur nu naar uit gaat; If it works, it works. Lekker laten hangen op de 2 scharnieren.
Online vind ik de richtlijn dat er bij deuren <211cm prima kunnen hangen op 2 scharnieren. Dus daar neig ik ook wel naar of zie ik iets over het hoofd waardoor dit absoluut niet zou moeten.
PSN: Flix20-NL
schroeven van middelste scharnier aan kozijnkant loshalen. en scharnierdeel met pen aan deur vastmaken.Flix20 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:31:
Even een vraag of mijn theorie bevestigd kan worden.
Deur op bovenste en onderste scharnier hangen.
Bij open deur kijken hoe schroefgaten van middelste scharnier vallen. Desnoods iets aanpassen en dan vastschroeven.
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
ik wil wat kasten gaan maken maar daarin wil ik planken dragers in maken ..
wat is nu een handig/veelzijdige mal oid die ik hiervoor kan gebruiken om beetje gelijke afstanden ertussen te maken
ps ik zou een stukje hout oid kunnen gebruiken ja .. maar in dit geval is het ook leuk / handig als vaderdag/verjaardags kado oid
Mocht je een leuk handig bitje / schroef ding erbij hebben houd ik me ook aanbevolen (auto stop oid)
wat is nu een handig/veelzijdige mal oid die ik hiervoor kan gebruiken om beetje gelijke afstanden ertussen te maken
ps ik zou een stukje hout oid kunnen gebruiken ja .. maar in dit geval is het ook leuk / handig als vaderdag/verjaardags kado oid
Mocht je een leuk handig bitje / schroef ding erbij hebben houd ik me ook aanbevolen (auto stop oid)
Tja vanalles
Totaal niet verkrijgbaar deze, maar zoiets zoek je denk ik:
https://www.gereedschappr...-mm-systeem-te-boren.html
Ik heb er zelf al eens naar gezocht, het aanbod van LR32 systemen loopt nogal uiteen.
https://www.gereedschappr...-mm-systeem-te-boren.html
Ik heb er zelf al eens naar gezocht, het aanbod van LR32 systemen loopt nogal uiteen.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Mij bevalt het lr32 systeem van Festool wel. Kun je meteen 1400m (of langere) rijen maken.
Wel ander prijskaartje. Ik ben met zo'n kleine mal toch bang dat er foutjes insluipen bij het verzetten van de mal.
Wel ander prijskaartje. Ik ben met zo'n kleine mal toch bang dat er foutjes insluipen bij het verzetten van de mal.
Vraagje, in de badkamer is een drain van 69.5x10cm. Deze maat zie je blijkbaar zelden. Nu wil ik de drain zwart spuiten, zou dat een probleem zijn?
https://www.hornbach.nl/s...0-ml/7453767/artikel.html
Die kan ook voor de goot? Dus dan maakt water erop niet uit, lijkt mij?
https://www.hornbach.nl/s...0-ml/7453767/artikel.html
Die kan ook voor de goot? Dus dan maakt water erop niet uit, lijkt mij?
@Asteroid9 & @Boudewijn thx .. tja het moet leuk blijven 40,- is redelijk de max (voor diy thuis) voor dit 1ne geval .. dan
misschien dat ik dan beter een stuk hout oid kan pakken met metalen buisjes erin oid .. en een goed bitje die niet te diep (kan) gaan .. door een plank boren is "duurder" dan goed gereedschap
en ik moet nogal wat kasten maken ..
ps ja ik weet dat er stopjes zijn voor boren maar daar heb ik nog geen prettige ervaringen mee (wellicht doe ik wat fout ?)
thx anyway !
misschien dat ik dan beter een stuk hout oid kan pakken met metalen buisjes erin oid .. en een goed bitje die niet te diep (kan) gaan .. door een plank boren is "duurder" dan goed gereedschap
ps ja ik weet dat er stopjes zijn voor boren maar daar heb ik nog geen prettige ervaringen mee (wellicht doe ik wat fout ?)
thx anyway !
[ Voor 17% gewijzigd door vso op 14-04-2021 22:20 ]
Tja vanalles
Nevermind
[ Voor 97% gewijzigd door Woohooo op 14-04-2021 22:54 ]
Misschien dat dit wat is voor eenmalig/incidenteel gebruik https://www.toolstation.n...-voor-plankdragers/p18990vso schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:19:
@Asteroid9 & @Boudewijn thx .. tja het moet leuk blijven 40,- is redelijk de max (voor diy thuis) voor dit 1ne geval .. dan
misschien dat ik dan beter een stuk hout oid kan pakken met metalen buisjes erin oid .. en een goed bitje die niet te diep (kan) gaan .. door een plank boren is "duurder" dan goed gereedschapen ik moet nogal wat kasten maken ..
thx anyway !
Ik kan de Milescraft 1366 CabinetMate aanbevelen, die valt nog binnen je budget.vso schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:02:
ik wil wat kasten gaan maken maar daarin wil ik planken dragers in maken ..
Ik heb ook voor het model van Rockler gekeken, maar met de CabinetMate kan je meer gaatjes per keer boren - hoe minder je zo'n mal hoeft te verschuiven, hoe strakker het resultaat.. Er zit ook een goede centreerboor met dieptestop bij.
Maar het belangrijkste verschil met die van Rockler is nog, dat die set van Rockler een gaatjesrij maakt van een kwart inch: 6,25 mm. De CabinetMate is voor 5mm gaatjes en dat is volgens mij in NL meer de standaard. Je kunt daar makkelijker plankdragers voor vinden. Ben geen meubelmaker maar dat is mijn ervaring.
Goed punt, inderdaad, 5mm is wel de standaard in europa. Nog een alternatief zou de versie van Kreg kunnen zijn.checkdiz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:51:
Ik kan de Milescraft 1366 CabinetMate aanbevelen, die valt nog binnen je budget.
Ik heb ook voor het model van Rockler gekeken, maar met de CabinetMate kan je meer gaatjes per keer boren - hoe minder je zo'n mal hoeft te verschuiven, hoe strakker het resultaat.. Er zit ook een goede centreerboor met dieptestop bij.
Maar het belangrijkste verschil met die van Rockler is nog, dat die set van Rockler een gaatjesrij maakt van een kwart inch: 6,25 mm. De CabinetMate is voor 5mm gaatjes en dat is volgens mij in NL meer de standaard. Je kunt daar makkelijker plankdragers voor vinden. Ben geen meubelmaker maar dat is mijn ervaring.
Grootste nadeel van dit soort mallen lijkt me toch vooral dat het misschien wel OK werkt voor een enkele rij, maar dan moet je nog steeds heel precies de gatenrij op dezelfde hoogte maken aan de achterkant van dezelfde plank en ook nog twee rijen op de andere plank. Om dat allemaal netjes uit te lijnen en dus de plankjes zonder wiebelen te kunnen monteren lijkt me best lastig.
En dat is het grote voordeel van zo'n LR32 lineaal van Festool, die ook aanslagen heeft om ze op dezelfde hoogte en afstand van de zijkant te laten beginnen. Bosch heeft ook zo'n lineaal (stuk goedkoper dan Festool, uiteraard), maar het lijkt er niet op dat ze daar die aanslagen voor hoogte en zijkant bij hebben, dus even goed lastiger om netjes uit te lijnen. Maar goed, dat zijn oplossingen in een heel andere prijsklasse.
Zo heb ik het inderdaad gedaan.CvP_tweakers schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:50:
[...]
schroeven van middelste scharnier aan kozijnkant loshalen. en scharnierdeel met pen aan deur vastmaken.
Deur op bovenste en onderste scharnier hangen.
Bij open deur kijken hoe schroefgaten van middelste scharnier vallen. Desnoods iets aanpassen en dan vastschroeven.
Maar toch creëert dat een bepaalde spanning in de deur/kozijn.
PSN: Flix20-NL
Ik moet een gat boren door de muren heen, zo'n 40cm in totaal ongeveer.
Ik heb dus een lange steenboor, boor je dan steeds stukje en haal je hem er steeds uit om gruis te lozen of gewoon rustig doorgaan tot het einde?
Ik heb dus een lange steenboor, boor je dan steeds stukje en haal je hem er steeds uit om gruis te lozen of gewoon rustig doorgaan tot het einde?
Ik zoek me rot naar goede binnendeuren die beetje snel geleverd kunnen worden. Een basic facet (stomp) deurtje moet toch wel ergens uit voorraad geleverd kunnen worden lijkt me? Alles is zo'n beetje 5-10 werkdagen.
Bijvoorbeeld
- Weekamp WK 6511 A1
of
- Skantrae SKS 1227
Bijvoorbeeld
- Weekamp WK 6511 A1
of
- Skantrae SKS 1227
Altijd verstandig om tussendoor terug te halen. Vindt je boorkop ook fijn qua hitte.Martinusz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:37:
Ik moet een gat boren door de muren heen, zo'n 40cm in totaal ongeveer.
[ Voor 4% gewijzigd door Dzine op 15-04-2021 09:45 ]
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb zelf plankendragers met de hand gedaan (aftekenen, en op het oog met de bovenfrees) en dat wiebelt helemaal niet.henkie196 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:21:
[...]
Grootste nadeel van dit soort mallen lijkt me toch vooral dat het misschien wel OK werkt voor een enkele rij, maar dan moet je nog steeds heel precies de gatenrij op dezelfde hoogte maken aan de achterkant van dezelfde plank en ook nog twee rijen op de andere plank. Om dat allemaal netjes uit te lijnen en dus de plankjes zonder wiebelen te kunnen monteren lijkt me best lastig.
Als je een beetje netjes werkt zal het met zo'n mal helemaal makkelijk gaan.
:strip_exif()/f/image/HvwmtLgK7wmiCrqSpRVGCbgL.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 20% gewijzigd door dragonhaertt op 15-04-2021 10:21 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
@Tranze, goed bezig! Vind de woonkamer ervoor wel een stuk rustiger. 
Is het optisch bedrog, of zijn de schroeven midden op de gipsplaten niet verticaal uitgelijnd? Die 1/3 glazen deur heb je zo te zien ook zelf gezet. Zo één wil ik er ook in de waskeuken zetten. Ik lees veel commentaren dat ze makkelijk te openen zijn zonder sleutel, dus minder geschikt als buitendeur. Wat is jouw ervaring?
Is het optisch bedrog, of zijn de schroeven midden op de gipsplaten niet verticaal uitgelijnd? Die 1/3 glazen deur heb je zo te zien ook zelf gezet. Zo één wil ik er ook in de waskeuken zetten. Ik lees veel commentaren dat ze makkelijk te openen zijn zonder sleutel, dus minder geschikt als buitendeur. Wat is jouw ervaring?
Die Kreg is ook nog een optie inderdaad.henkie196 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:21:
[...]
Goed punt, inderdaad, 5mm is wel de standaard in europa. Nog een alternatief zou de versie van Kreg kunnen zijn.
En dat is het grote voordeel van zo'n LR32 lineaal van Festool, die ook aanslagen heeft om ze op dezelfde hoogte en afstand van de zijkant te laten beginnen. Bosch heeft ook zo'n lineaal (stuk goedkoper dan Festool, uiteraard), maar het lijkt er niet op dat ze daar die aanslagen voor hoogte en zijkant bij hebben, dus even goed lastiger om netjes uit te lijnen. Maar goed, dat zijn oplossingen in een heel andere prijsklasse.
Andere alternatieven gaan zeker naar een andere prijsklasse.
Ik had nog eens wat extra uitdagingen; ik moest de gatenrijen maken in een bestaande kast, die erg diep is (100cm), en ook nog 1 schuine zijde heeft. Uiteindelijk is het gelukt, waarbij geen enkele plank wiebelt. Maar zonder kruislijnlaser was me dit niet gelukt.
Ging uiteindelijk heel soepel, halverwege zit ook spouw, dus dat geeft wat lucht, het was geen 40cm dik betonDzine schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:44:
[...]
Altijd verstandig om tussendoor terug te halen. Vindt je boorkop ook fijn qua hitte.
Bij de bouwmarkten?mr3000 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:40:
Ik zoek me rot naar goede binnendeuren die beetje snel geleverd kunnen worden. Een basic facet (stomp) deurtje moet toch wel ergens uit voorraad geleverd kunnen worden lijkt me? Alles is zo'n beetje 5-10 werkdagen.
Bijvoorbeeld
- Weekamp WK 6511 A1
of
- Skantrae SKS 1227
[ Voor 39% gewijzigd door Martinusz op 15-04-2021 13:08 ]
Iemand een idee of het bestaat en zo ja hoe het heet?
Ik heb nu 5/8 buis door de muur voor een elektrakabel naar buiten, maar ik zou het liever zo goed als dicht maken. Is er niet iets van een doorvoerrubber ofzo hiervoor? die dus op/in de buis drukt en in het midden een gat waar je de kabel door duwt? (beetje zelfde als wat je wel bij bureau's ziet)
Ik heb nu 5/8 buis door de muur voor een elektrakabel naar buiten, maar ik zou het liever zo goed als dicht maken. Is er niet iets van een doorvoerrubber ofzo hiervoor? die dus op/in de buis drukt en in het midden een gat waar je de kabel door duwt? (beetje zelfde als wat je wel bij bureau's ziet)
Zoiets? https://www.conrad.nl/o/kabeldoorvoeringen-0809040Martinusz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:01:
*sowieso
Wijmaplast, is een soort 'klei' onder andere hiervoor bedoeld.Martinusz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:01:
Steam - PTR83
Zo te zien niet uitgelijnd idd, maar door de osb er achter en de laag stuc die er overheen gaat maakt dat ook niks uitJolke schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:34:
@Tranze, goed bezig! Vind de woonkamer ervoor wel een stuk rustiger.
Die 1/2 glazen kunststof deur komt van Martijn Kozijn, aldus hun site: "Perfect geschikt voor een garage of schuur!
Voor een woning adviseren wij deuren met een 3-punt sluiting."
Bij ons zit na deze deur nog een garage, die heeft dubbele deuren met goede sloten. Ik heb die deur daar vooral geplaatst vanwege de luchtdichtheid (ivm. WTW ventilatie) tegenover een gewone binnendeur (of een veel te dure speciale luchtdichte binnendeur).
ik zit hier met een stapel 150x40 (±) 15mm gegrond multiplex.
Prima spul! Maar ik wil daar eigenlijk mijn onderbouw van gaan maken voor mijn werkbank; 3x 15mm verlijmd.
Ik twijfel alleen over het feit of dit kan aangezien het gegrond is. .. dan ga ik de verflaag verlijmen wat mij dus niet optimaal lijkt
timmerman Koos heeft over soortgelijk iets ook een filmpje en daar zag je inderdaad het breekpunt op de verlaag ipv het hout
EDIT: ik wil niet schroeven ivm ontwerp van de werkbank die ik gedachten heb - alternatief is dat ik gewoon nieuw hout haal ;-)
Prima spul! Maar ik wil daar eigenlijk mijn onderbouw van gaan maken voor mijn werkbank; 3x 15mm verlijmd.
Ik twijfel alleen over het feit of dit kan aangezien het gegrond is. .. dan ga ik de verflaag verlijmen wat mij dus niet optimaal lijkt
timmerman Koos heeft over soortgelijk iets ook een filmpje en daar zag je inderdaad het breekpunt op de verlaag ipv het hout
EDIT: ik wil niet schroeven ivm ontwerp van de werkbank die ik gedachten heb - alternatief is dat ik gewoon nieuw hout haal ;-)
[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 16-04-2021 12:56 ]
Bezig met meranti plinten in huis maar nu is een plint aardig getordeerd...Is er nog een truc om dat een beetje recht te krijgen? Er is best aardig wat kracht voor nodig dus dat ga ik niet rechttrekken met het kitten/lijmen zoals je met schroeven wel kunt doen.
Waarom niet verlijmen en van onderaf 30 40mm schroeven erin jagen?Crazy- schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:37:
ik zit hier met een stapel 150x40 (±) 15mm gegrond multiplex.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
begrijp niet helemaal wat je bedoeld met 'van onderaf' ?JT schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:39:
Bezig met meranti plinten in huis maar nu is een plint aardig getordeerd...Is er nog een truc om dat een beetje recht te krijgen? Er is best aardig wat kracht voor nodig dus dat ga ik niet rechttrekken met het kitten/lijmen zoals je met schroeven wel kunt doen.
[...]
Waarom niet verlijmen en van onderaf 30 40mm schroeven erin jagen?
dit betreft het onderstel - daar ik zijkanten van de poten ook diverse gaten ga maken etc (dogholes) maar ook wil ik hem volledig schroefloos opbouwen.
zoiets ongeveer:
/f/image/0tOACgU3T4IG10nj0jCpdrGI.png?f=fotoalbum_large)
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/