[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 125 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Crazy- schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:37:
ik zit hier met een stapel 150x40 (±) 15mm gegrond multiplex.

Prima spul! Maar ik wil daar eigenlijk mijn onderbouw van gaan maken voor mijn werkbank; 3x 15mm verlijmd.
Ik twijfel alleen over het feit of dit kan aangezien het gegrond is. .. dan ga ik de verflaag verlijmen wat mij dus niet optimaal lijkt

timmerman Koos heeft over soortgelijk iets ook een filmpje en daar zag je inderdaad het breekpunt op de verlaag ipv het hout
Dat is toch niet zo spannend? Lijmen en schroeven.

Ik zie je ontwerp. Als je schroefloos op wil bouwen hoeft lijmen en schroeven geen probleem te zijn. Gewoon de verbindingen niet schroeven, maar de stroken onderling wel. Hoeft je dogohles ook niet in de weg zitten. Even slim je schroeven plaatsen.

Ik ben benieuwd hoe je de verbindingen schroefloos wil maken. Ik zie een aantal koude verbindingen. Misschien dat dit bedrog is. Kunnen natuurlijk penverbindingen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Point.Flare op 16-04-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Point.Flare schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:45:
[...]

Dat is toch niet zo spannend? Lijmen en schroeven.

Ik zie je ontwerp. Als je schroefloos op wil bouwen hoeft lijmen en schroeven geen probleem te zijn. Gewoon de verbindingen niet schroeven, maar de stroken onderling wel. Hoeft je dogohles ook niet in de weg zitten. Even slim je schroeven plaatsen.

Ik ben benieuwd hoe je de verbindingen schroefloos wil maken. Ik zie een aantal koude verbindingen. Misschien dat dit bedrog is. Kunnen natuurlijk penverbindingen zijn.
Plaatje is van mij, had even snel van google wat gepakt ;-)
het gaat meer om het principe qua idee (3x latten op elkaar gelijmd voor het frame, alleen de buitenzijdes, tussenbalken gaan sowieso anders.

Montage inderdaad pen-gat

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Prima spul! Maar ik wil daar eigenlijk mijn onderbouw van gaan maken voor mijn werkbank; 3x 15mm verlijmd.
Ik twijfel alleen over het feit of dit kan aangezien het gegrond is. .. dan ga ik de verflaag verlijmen wat mij dus niet optimaal lijkt
Houtlijm zal niet lukken, maar zou het gewoon op elkaar rossen met constructiekit. Zo'n krachten komen daar ook niet op te staan, toch? Moest het toch ergens delamineren, een deuvel erdoor lijmen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
ik zit hier met een stapel 150x40 (±) 15mm gegrond multiplex.

timmerman Koos heeft over soortgelijk iets ook een filmpje en daar zag je inderdaad het breekpunt op de verlaag ipv het hout

EDIT: ik wil niet schroeven ivm ontwerp van de werkbank die ik gedachten heb - alternatief is dat ik gewoon nieuw hout haal ;-)
De krachten op je werkbank zijn niet zo groot dat het een probleem gaat vormen. Als je alles gebouwd hebt, wel de kopse kanten allemaal gronden. Dus als je het materiaal over hebt, zou ik het gewoon doen.

Ik sluit me overigens ook aan bij bovenstaande opmerkingen: schroeven en lijmen. Want mocht je de pure filosofie van een werkbank nastreven, dan ook geen multiplex gebruiken maar mooi gedroogd hardhout.

Overigens, dat het gegrond is betekent niet dat er absoluut géén zuigende werking meer is. Dan zou verf nooit mooi kunnen opdrogen op een grondlaag. Dus gewoon een goede fles Titebond scoren, schroeven en knallen maar! Het wordt namelijk toch niet je laatste werkbank ;)

[ Voor 11% gewijzigd door herofruit op 16-04-2021 14:46 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

herofruit schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:44:
[...]

De krachten op je werkbank zijn niet zo groot dat het een probleem gaat vormen. Als je alles gebouwd hebt, wel de kopse kanten allemaal gronden. Dus als je het materiaal over hebt, zou ik het gewoon doen.

Ik sluit me overigens ook aan bij bovenstaande opmerkingen: schroeven en lijmen. Want mocht je de pure filosofie van een werkbank nastreven, dan ook geen multiplex gebruiken maar mooi gedroogd hardhout.

Overigens, dat het gegrond is betekent niet dat er absoluut géén zuigende werking meer is. Dan zou verf nooit mooi kunnen opdrogen op een grondlaag. Dus gewoon een goede fles Titebond scoren, schroeven en knallen maar! Het wordt namelijk toch niet je laatste werkbank ;)
Wat ik uiteraard kan doen; is na alles in elkaar gezet & geboord te hebben nog wat schroeven er in te draaien.

Ik ga eens kijken naar Titebond. Hoor er meer over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
Ik wil van het weekend voor de eerste keer mijn kozijnen gaan schilderen met watergedragen lak (binnenkant).

Momenteel zit er nog terpetine op, maar de sikkens rezisto primer +rezisto satura zou daar geen probleem mee hebben.

Alles netjes ontvetten, schuren, bijwerken en kitten, allemaal niet zo spannend.

Maar ik wil het deze keer wel eens goed afplakken.

Nu heb ik goede KIP 238 gekocht, maar zeker naar de muur zou ik alles graag in 1x strak willen hebben.

Ik lees de tip om er een beetje acrylaatkit over te smeren, te laten drogen en dan schilderen.

Ook dit lijkt mij een prima aanpak.
Enige waar ik nog over twijfel --> Zou ik dit ook aan de glaskant doen?
En kan ik de tape gewoon laten zitten wanneer ik de primer heb aangebracht en pas verwijderen nadat de laklaag erop zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vraagje, ik wil op mijn keukenkraan een tuinslang aan kunnen sluiten. Enig idee waar ik een opzetstuk kan kopen zodat ik dit kan doen?

Dit is mijn kraan (sorry voor de vage foto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cr3FL6LMib-ottGb1DXWhJtgU1U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zw8zauRXi4srSdjWKnX9hqDa.png?f=fotoalbum_large

Dit is de schroefdraad met het eindstuk er af gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USYI6PdKq_gV_6869ywZO6w4L5Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XXjEmVVA0h7VoCYUllVkOjTn.png?f=user_large

En zo ziet de filter/eindstuk er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEpolpejJb4u9qSEQb34F2DH7KI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ez2PrTfUtm4gKKguuaDkqGi8.png?f=user_large

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
miicker schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 21:51:
Vraagje, ik wil op mijn keukenkraan een tuinslang aan kunnen sluiten. Enig idee waar ik een opzetstuk kan kopen zodat ik dit kan doen?

Dit is mijn kraan (sorry voor de vage foto):
[Afbeelding]

Dit is de schroefdraad met het eindstuk er af gehaald:
[Afbeelding]

En zo ziet de filter/eindstuk er uit:
[Afbeelding]
Zoiets kan volgens mij op elke kraan.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:54

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

miicker schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 21:51:
Ik had in ons vorige huis zo'n koppelstuk, werkte prima:

https://www.gardena.com/n...uk-binnenshuis/967980601/

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
-

[ Voor 99% gewijzigd door GermanPivo op 16-04-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@GermanPivo @Ethnocentrix thanks :) zo makkelijk kan het zijn

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:18
En als je haast hebt; een Welkoop of ander tuincentrum/bouwmarkt heeft dat vaak zo liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
henkjanvdkolk schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:16:
[...]

En als je haast hebt; een Welkoop of ander tuincentrum/bouwmarkt heeft dat vaak zo liggen.
Moet je wel hopen dat je snel een afspraak kan maken :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
GermanPivo schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:26:
[...]

Moet je wel hopen dat je snel een afspraak kan maken :Y)
Ja, dat dacht ik ook. Tot ik hoorde dat de Welkoop geen afspraken hanteert omdat ze voer voor dieren verkopen en daarmee in 1e levensbehoeften voorzien. Of dat volgens de regels gaat weet ik niet. Maar zo druk is het hier in het dorp niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:22
Dat is hier bij de Aveve ook zo, kun je zo binnenlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Vandaag begonnen met het zagen van de eerste onderdelen van m’n nieuwe werkbank. Dit zullen de verticale staanders worden.

Helaas (...) merk je toch dat accuraat zagen echt een uitdaging is; zowel met zaagtafel als de afkortzaag. Daar baal ik wel van....

- gaat het om amper 0,5mm over de volle lengtes Pietje precies (zaagtafel geleider ellende...)
- soms toch wat scheef (met name de kopse kant welke ik 90% met de afkortzaag gedaan heb, maar te herstellen nog)

Merk met name dat ik geen afstand-stop & zaagwerkblad heb voor de afkortzaag dat alle lengtes exact gelijk te krijgen best een uitdaging is.

De 100% finesse is gelukkig niet een noodzaak in dit geval; krijg dat wel goed straks (hopelijk)

Voorlopig maar nog niet beginnen aan een meubelstuk ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRDWXsifE6OeQwhSYcux16JZ_ik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhYvCi5Fp19aNn1c4saS5eKZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FU_PZrFSLOSeBTj31RmU68xLLz8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBNGzAmqcec6cf7ZMHDkBcbE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o451D8txyrX1uiEy3XBZFf5NU9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZjVeWr3dPZgzCn0psPqf251.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f2XUinzeHbEOjKr4gop3zUVLP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBajkLngKFArfa22TE3jGJ9n.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Met een afkortzaag op de vloer kun je nog best wel goed werken hoor. Soms beter dan wanneer je die zaag op een tafel / werkbank zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wij hebben een betonnen latei die de vorige bewoner geschilderd heeft. Zoals alles heeft ie dat slecht gedaan en kwamen de vellen er vanaf.

Wij hebben nu 2 keer met Alabastine verf afbijt de latei ingesmeerd en hebben heel wat verf er vanaf gekregen. Morgen proberen we laag drie.

Mocht dat nu niet veel meer verschillen, zou ik die latei dan met een grove korrel kunnen schuren om hem weer 'kaal' te krijgen?

Het resultaat tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agmL7-aKxKDGOD8eIPYxCBRbQwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pne2DDjYmjlGqCpwC5C6jYif.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door PaT op 17-04-2021 21:47 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zeker wel. Is niet heel anders dan een betonnen muur opschuren voordat je hem verft.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 09:17
Helaas geen showcase maar wel een situatie: ruim 2 jaar geleden hebben wij een lekkage tussen aanbouw en gevel gehad. Dit kwam omdat er door een hevige hoosbui, dakbedekking en de loodflap was losgekomen. Resultaat een woonkamer en keuken die blank stond.

Afijn alles verholpen via de verzekering alleen hebben ze toen niet naar de vloer gekeken.

Laatst moest de vaatwasser vervangen worden en dat ging niet door de opgezette vloer. Resultaat: stuk vloer eruit, schimmel, controle door parketboer. Die constateerde dat de vorige bewoners laminaat hebben gelegd op folie op een andere laminaat vloer op isoboard op een tegelvloer zonder enige vorm van damp werende folie (dus van onder naar boven: tegelvloer op beton, isoboard, laminaat, niet dampwerende ondervloer folie, laminaat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7KBoi8uCwsmvtMf0VbgcfSRGyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccdyhE04X042FYH2H5vhLOlw.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel is heel de vloer eruit gehaald en komt er nieuwe laminaatvloer voor in de plaats. Ook is vocht omhoog getrokken langs de randen en moeten de muren die nat zijn geworden toentertijd, tot +-30 cm van de grond opnieuw gestuct worden. Dus voor nu leven we met twee bouw drogers om alles zsm te ontvochten.

Echter is dat in mijn ogen niet de uitdaging, want nu was alles onder de bovenste laminaat vloer beschimmeld inclusief de tegels.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jc1s5Cby-NQeuUdGwYk-D8m4Al0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoB4wjDp36gBGSFj5mLKwMkf.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna 3 flessen allesreiniger verder maar toch heb ik het gevoel dat het maar vies blijft. Ook heb ik geprobeerd om een stuk schoon te stomen maar dat leek ook niet te helpen.

In verband met een baby van 7 maanden wil ik liever niet met chloor aan de gang. Heeft iemand een tip hoe ik die vloer zo schoon mogelijk kan krijgen zodat die kan drogen en ze zsm de nieuwe vloer kunnen komen leggen?

[ Voor 10% gewijzigd door sarlo op 18-04-2021 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:20
@sarlo heb je al Soda geprobeerd. Emmertje lauw water, flink scheut soda er bij en schrobben maar.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:40

_Arthur

blub

sarlo schreef op zondag 18 april 2021 @ 07:30:
Heeft iemand een tip hoe ik die vloer zo schoon mogelijk kan krijgen zodat die kan drogen en ze zsm de nieuwe vloer kunnen komen leggen?
Tegels er af hakken geen optie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
Gisteren eindelijk de tijd en ruimte gehad (lees: de vrouw is een weekend weg en de kids logeren bij. opa en oma) om de meterkast op te ruimen en de groepenkast te vervangen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C8lyyZp6g5GonqPVFXi2M1f7FQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VF1d0k1rhvMYDr7CPfdjeESU.jpg?f=fotoalbum_medium

Moet nog wat kleine dingen ordenen en afmaken maar het grootste werk zit er op. Wat een heerlijk gevoel om die oude kast er uit te halen..

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:12

Amphiebietje

In de blubber

Echter is dat in mijn ogen niet de uitdaging, want nu was alles onder de bovenste laminaat vloer beschimmeld inclusief de tegels.[Afbeelding]

Bijna 3 flessen allesreiniger verder maar toch heb ik het gevoel dat het maar vies blijft. Ook heb ik geprobeerd om een stuk schoon te stomen maar dat leek ook niet te helpen.

In verband met een baby van 7 maanden wil ik liever niet met chloor aan de gang. Heeft iemand een tip hoe ik die vloer zo schoon mogelijk kan krijgen zodat die kan drogen en ze zsm de nieuwe vloer kunnen komen leggen?
Let op, er zijn tegels met een ietwat ruwe bovenzijde die er van nature uit kunnen zien alsof ze beschimmeld zijn kwa patroon. ;)

Overigens, gezien de kans dat de schimmeldraden zich in de tegels hebben verankerd zou ook ik naar uitbreken neigen. Wel een vervelende klus, maar minder risico op problemen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:03
Amphiebietje schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:42:
[...]

Let op, er zijn tegels met een ietwat ruwe bovenzijde die er van nature uit kunnen zien alsof ze beschimmeld zijn kwa patroon. ;)

Overigens, gezien de kans dat de schimmeldraden zich in de tegels hebben verankerd zou ook ik naar uitbreken neigen. Wel een vervelende klus, maar minder risico op problemen later.
Ik heb in het verleden wel eens HG schimmel en weerplekken spray gebruikt voor zoiets. Al is dat wel vrij chemisch spul dus weet niet of de vraagsteller dat wil (ruikt naar ouderwets zwembad).

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:37

A13X

Dude

Wij waren onze handdoeken situatie in de badkamer zat, bovenop de kastjes zag er rommelig uit en in de kastjes is geen ruimte meer.

Dus afgelopen weekend bij Frank Power in Doorwerth een mooi massief eiken plank uitgezocht en op maat laten zagen. Afgelopen week in de avond de 6 gaten voor de ophanging geboord. Achteraf waarschijnlijk zwaar overkill, echter de andere blinde ophangingen waren meestal maar 10cm diep en konden amper 2kg op 15cm hebben. De planken zijn 25cm diep en met jonge kids in huis... Dan maar liever iets wat te lomp, ze komen in ieder geval niet meer van de muur :+

Gisterochtend opgehangen, best spannend om in een muur van 10cm, + tegel en net nieuwe stuc aan de andere kant, een gat van 14mm rond en 8cm diep te boren :D

Maar vriendin is happy dus missie geslaagd!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A6kTpJAl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Bz65FX5l.jpg

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:26

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Ziet er strak uit! Dat heb ik ook eens gedaan in een tussenwand en met het aandraaien van de bouten een mooie bobbel aan de andere kant tot gevolg..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 15:23

inhico

pw

1nsane schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:37:
[...]

Ik heb in het verleden wel eens HG schimmel en weerplekken spray gebruikt voor zoiets. Al is dat wel vrij chemisch spul dus weet niet of de vraagsteller dat wil (ruikt naar ouderwets zwembad).
HG schimmelspray is ook chloor.
Wat is er mis met chloor? Daar kan een baby van 7 maanden prima tegen. Uitgaande van normaal in de handel verkrijgbare oplossingen. En als je het toch eng vindt: goed ventileren en de baby tijdens het schrobben opbergen aan de andere kant van het huis.

Maar je kunt ook soda gebruiken evt ook schoonmaakazijn (maar dan eerst even testen of je kalkhoudende tegels hebt).

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
inhico schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:51:
[...]

.. en de baby tijdens het schrobben opbergen aan de andere kant van het huis.

..
Als vader van twee kinderen ging ik helemaal stuk hier.. opbergen ook.

"Zet hem maar even in de berging schat!" _/-\o_ _O-

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:27
Het is ook al vaker voorbijgekomen maar ik word er niet wijs uit.
Ik wil mijn laatste enkelsteense muur in de garage graag isoleren.
De situatie is dat het nieuwbouw betreft en ik dus een geisoleerde vloer heb, vanuit de bouw een vol geisoleerd dak (gelijk aan de woning), 1 kant grenst met een spouw aan de woning en de achterzijde is ook vol geisoleerd en grenst aan de “bijkeuken”.

De enkelsteens zijde grenst dus aan mijn tuin (vrijstaande bouw). In die muur zitten ventilatie sleuven en in mijn garage is mechanische ventilatie aanwezig (vanuit de bouw geregeld, inblaas).
Ik heb een geisoleerde sectionaaldeur die afsluit rondom met rubbers.

Het wordt geen verblijfsruimte maar mijn idee is dat het in de winter in ieder geval geen -10 kan worden door de boel volledig te isoleren. En mocht ik wat bij verwarmen dat het ook een beetje blijft “hangen”.

Hoe isoleer ik nu het beste die laatste zijde? Is er nog dampwerende folie nodig bijvoorbeeld en moeten die sleuven open blijven? Als ze open moeten blijven dan zou ik ook een soort lucht spouw moeten creëren denk ik?

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 18-04-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Helaas geen showcase maar wel een situatie: ruim 2 jaar geleden hebben wij een lekkage tussen aanbouw en gevel gehad. Dit kwam omdat er door een hevige hoosbui, dakbedekking en de loodflap was losgekomen. Resultaat een woonkamer en keuken die blank stond.

Afijn alles verholpen via de verzekering alleen hebben ze toen niet naar de vloer gekeken.

Laatst moest de vaatwasser vervangen worden en dat ging niet door de opgezette vloer. Resultaat: stuk vloer eruit, schimmel, controle door parketboer. Die constateerde dat de vorige bewoners laminaat hebben gelegd op folie op een andere laminaat vloer op isoboard op een tegelvloer zonder enige vorm van damp werende folie (dus van onder naar boven: tegelvloer op beton, isoboard, laminaat, niet dampwerende ondervloer folie, laminaat).

[Afbeelding]

Momenteel is heel de vloer eruit gehaald en komt er nieuwe laminaatvloer voor in de plaats. Ook is vocht omhoog getrokken langs de randen en moeten de muren die nat zijn geworden toentertijd, tot +-30 cm van de grond opnieuw gestuct worden. Dus voor nu leven we met twee bouw drogers om alles zsm te ontvochten.

Echter is dat in mijn ogen niet de uitdaging, want nu was alles onder de bovenste laminaat vloer beschimmeld inclusief de tegels.[Afbeelding]

Toch met cloor, alleen geen HG. Moest op zondag altijd magazijn schoonmaken op mijn bijbaantje, ook tegels. Natmaken met brandslang, paar flessen chlorix er onverdund overheen, schrobben met schrobbers en dan nog eens afspuiten en droogdweilen.
Nou is bij jou een brandslang ws geen optie :P Maar principe van gewoon natmaken, chlorix er overheen en schrobben gaat wel werken. Wel voldoende ventileren :)

En kinderen "even opbergen": de wens is de vader van de gedachte. Ik heb twee jochies van 3 en 5. Een hamer is de wereld, dus wee mijn gebeente als ik mijn gereedschapskist open laat staan :+

Edit: je kunt natuurlijk ook een vloerenschrobmachine huren, lenen of 2e hands kopen. Trek je het ook zo mee schoon. Komt uiteraard ook schoonmaakmiddel bij te pas, maar is vermoedelijk de snelste optie.
Maar dat

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 18-04-2021 12:56 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

GeeMoney schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:09:
Het is ook al vaker voorbijgekomen maar ik word er niet wijs uit.
Ik wil mijn laatste enkelsteense muur in de garage graag isoleren.
De situatie is dat het nieuwbouw betreft en ik dus een geisoleerde vloer heb, vanuit de bouw een vol geisoleerd dak (gelijk aan de woning), 1 kant grenst met een spouw aan de woning en de achterzijde is ook vol geisoleerd en grenst aan de “bijkeuken”.

De enkelsteens zijde grenst dus aan mijn tuin (vrijstaande bouw). In die muur zitten ventilatie sleuven en in mijn garage is mechanische ventilatie aanwezig (vanuit de bouw geregeld, inblaas).
Ik heb een geisoleerde sectionaaldeur die afsluit rondom met rubbers.

Het wordt geen verblijfsruimte maar mijn idee is dat het in de winter in ieder geval geen -10 kan worden door de boel volledig te isoleren. En mocht ik wat bij verwarmen dat het ook een beetje blijft “hangen”.

Hoe isoleer ik nu het beste die laatste zijde? Is er nog dampwerende folie nodig bijvoorbeeld en moeten die sleuven open blijven? Als ze open moeten blijven dan zou ik ook een soort lucht spouw moeten creëren denk ik?
Waar wil je mee gaan isoleren? Steenwol, PIR, of wat anders. Afhankelijk daarvan kan je bepalen welke lagen je nodig hebt. Simpel gezegd wil je een dichte laag tussen je afwerking aan de binnenzijde en je isolatie, om vochtintrekking te voorkomen en juist een damp open laag aan de andere kant van je isolatie.

Die sleuven in je baksteen kunnen mooi je eventuele spouw die je maakt ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 16:40

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@sarlo Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou zelf geneigd zijn ze te vervangen. Dan wat grotere tegels die zijn ook fijner met schoonmaken/houden, al die voegen bij kleine oude tegeltjes is sowieso al *meh*
Al begrijp ik uit je verhaal niet precies of je weer laminaat erop wilt leggen.

Wat je eventueel kan doen zonder chemicaliën is ook gaan schuren of een laagje egaline erover. Want dat wat er nu nog ligt zit kennelijk al redelijk vast. Zijn beide geen hele nette oplossingen.

Eruit halen blijft mijn voorkeur.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
PaT schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:20:
[...]

Waar wil je mee gaan isoleren? Steenwol, PIR, of wat anders. Afhankelijk daarvan kan je bepalen welke lagen je nodig hebt. Simpel gezegd wil je een dichte laag tussen je afwerking aan de binnenzijde en je isolatie, om vochtintrekking te voorkomen en juist een damp open laag aan de andere kant van je isolatie.

Die sleuven in je baksteen kunnen mooi je eventuele spouw die je maakt ventileren.
PIR als het kan. Ik heb 3 “beertjes” aan de binnenkant en had gehoopt daar binnen te kunnen blijven of “vlak af” met de beertjes maar als ik dus een luchtspouw moet maken dan zal ik daar fors voor moeten blijven of ik moet tussen elk beertje in sleuven maken?
Een beertje is volgens mij 12cm.
Uiteindelijk aan de binnenkant gewoon underlayment of OSB is prima. Aan de drie andere wanden kan ik genoeg dingen schroeven als ik dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:05
Iemand ervaring met opslagtenten?

Ik moet een maand of 3 mijn meubels opslaan. In een container voor de deur kan maar loopt in de papieren voor een aantal maanden.

Ik dacht aan een 4x6 tent die je kan afsluiten. Maar ik heb wel een stoffen bank en houten meubels. Zal dat goed gaan?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 22:28

Matis

Rubber Rocket

LED-Maniak schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:44:

Ik moet een maand of 3 mijn meubels opslaan. In een container voor de deur kan maar loopt in de papieren voor een aantal maanden.

Ik dacht aan een 4x6 tent die je kan afsluiten. Maar ik heb wel een stoffen bank en houten meubels. Zal dat goed gaan?
Nee, condensvorming gegarandeerd. Dan kun je beter alles weggooien en na de verbouwing nieuw kopen. Ook in een container krijg je er op den duur last van.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:29
PaT schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:43:
Wij hebben een betonnen latei die de vorige bewoner geschilderd heeft. Zoals alles heeft ie dat slecht gedaan en kwamen de vellen er vanaf.

Wij hebben nu 2 keer met Alabastine verf afbijt de latei ingesmeerd en hebben heel wat verf er vanaf gekregen. Morgen proberen we laag drie.

Mocht dat nu niet veel meer verschillen, zou ik die latei dan met een grove korrel kunnen schuren om hem weer 'kaal' te krijgen?

Het resultaat tot nu toe:
[Afbeelding]
Als beton eenmaal geverfd is, is het echt bijna niet meer schoon te krijgen. Wellicht zou je hem met een slijptol + een Beton schuurschijf een heel eind komen, maar je blijft altijd verf overhouden in de diepere gedeeltes.
Persoonlijk zou ik met een draadborstel alle losse verf eraf halen en dan met een goede betonverf hem weer lekker wit maken.
Hij zit onder een mooie afdak, dus van de elementen zal hij weinig te verduren krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:20
Ik moet voor mijn vlonderterras een 8 meter lange draagblak realiseren met balken (4x7) van 3 meter lengte. Daarvoor wil ik de balken liplassen. Is er verschil tussen een rechte en schuine liplas? De draagbalk wordt bevestigd aan een stuk of 9 piketpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 20:58

Guldan

Thee-Nerd

Kan je niet zo'n opslag ruimte huren ergens? Of was dat prijs technisch geen optie?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ligt denk ik sterk aan het seizoen. Ik zou het niet doen en lekker een opslagbox huren, mijn bank is me dat wel waard :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Guldan schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:52:
[...]

Kan je niet zo'n opslag ruimte huren ergens? Of was dat prijs technisch geen optie?
Dat is voor het aantal meubels flink aan de prijs(dan kan je ze beter weggooien :p).

Ik had het gevoel dat het wel kon, gezien een container ook veel wordt gedaan. Elke dag luchten en zorgen dat condenswater afgevoerd wordt. Nu het nog mild is qua temperatuur schatte ik het eigenlijk wel doenbaar in.

Ik las van iemand dat hij er maanden gipsplaten had opgeslagen zonder problemen..

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 18-04-2021 21:07 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
LED-Maniak schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:04:
[...]

Dat is voor het aantal meubels flink aan de prijs(dan kan je ze beter weggooien :p).

Ik had het gevoel dat het wel kon, gezien een container ook veel wordt gedaan. Elke dag luchten en zorgen dat condenswater afgevoerd wordt. Nu het nog mild is qua temperatuur schatte ik het eigenlijk wel doenbaar in.

Ik las van iemand dat hij er maanden gipsplaten had opgeslagen zonder problemen..
Ik heb 5 jaar geleden voor ruim een jaar een container gehuurd “verwarmd” en bewaakt voor destijds €140,- per maand.
Ik weet niet wat die tent kost maar ik zou voor zekerheid gaan en er even wat knaken tegenaan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
GeeMoney schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:09:
[...]

Ik heb 5 jaar geleden voor ruim een jaar een container gehuurd “verwarmd” en bewaakt voor destijds €140,- per maand.
Ik weet niet wat die tent kost maar ik zou voor zekerheid gaan en er even wat knaken tegenaan gooien.
Ik zie nu in de buurt inderdaad 16 euro per week bij allsafe. Is het gedoe niet waard zo'n tent. :)

Nu maar eens verder kijken hoe de huiskamer vloer te isoleren. Vele opties. Ben benieuwd hoe druk de beton stort bedrijven zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 18-04-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

chrisborst schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:54:
[...]

Als beton eenmaal geverfd is, is het echt bijna niet meer schoon te krijgen. Wellicht zou je hem met een slijptol + een Beton schuurschijf een heel eind komen, maar je blijft altijd verf overhouden in de diepere gedeeltes.
Persoonlijk zou ik met een draadborstel alle losse verf eraf halen en dan met een goede betonverf hem weer lekker wit maken.
Hij zit onder een mooie afdak, dus van de elementen zal hij weinig te verduren krijgen.
Dank! Maar het lijkt er op dat ik geluk heb.

Ik heb er nu 3 keer afbijt op gesmeerd en met een verfkrabber de boel eraf gehaald. Na de derde keer was zeker nog niet alles weg.

Vervolgens heb ik met korrel 40 met de schuurmachine de boel geschuurd en dat gaat best goed. Daarmee kan ik vrij gecontroleerd de latei schuren. Vanavond om 19:00 moest ik stoppen, maar ik denk dat ik morgen toch een heel eind ga komen.

Het zal waarschijnlijk nooit 100% kaal worden, maar 99% is in dit geval goed genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
@all bedankt voor de reacties! Misschien niet geheel duidelijk, maar de verzekering laat een nieuwe laminaatvloer plaatsen en al het meerwerk wordt vergoed (stuccer, schilder etc). De nieuwe vloer kan volgens de parketvloer prima op de tegelvloer, dus uithakken is helaas geen optie.

Maar dan zal ik eerst eens met soda en wellicht dat hg spul aan de slag gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

CappieL schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:48:
Met een afkortzaag op de vloer kun je nog best wel goed werken hoor. Soms beter dan wanneer je die zaag op een tafel / werkbank zet.
het grootste nadeel van 'op de vloer' is toch wel de houding van mijzelf in persoon; ergonomisch dus echt ruk.

maar een goede afstandhouder/stop-block is ook wel zo handing. ben van het weekend maar eens gaan peinzen hoe ik dit ga realiseren in het verlengde van mijn werkbank.

Edit:

mijn werkbank wil ik voorzien van een 30-40mm werkblad. twijfel nog even waarmee ik deze ga opbouwen.

- 2x18mm platen verlijmen (beuken multiplex)
- 30x30 regels verzagen naar 28x28 (afvlakken) douglas verlijmen + een 12mm (beuken multiplex) plaat

een volledig 36mm werkblad kopen loopt ook aardig in de papieren O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Crazy- op 19-04-2021 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Opslag als allsafe etc ismeestal eeste maand gratis, dat scheelt al.
Verder is een verhuisbedrijf vaak nog goedkoper voor tijdelijke opslag. Crux is dat je een paar dagen vooraf moet bellen als je je spullen wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:26
DonJunior schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:23:
Gisteren eindelijk de tijd en ruimte gehad (lees: de vrouw is een weekend weg en de kids logeren bij. opa en oma) om de meterkast op te ruimen en de groepenkast te vervangen..

[Afbeelding]

Moet nog wat kleine dingen ordenen en afmaken maar het grootste werk zit er op. Wat een heerlijk gevoel om die oude kast er uit te halen..
Nice, doe je dat allemaal zelf? Is het standaard in NL om losse draden via buizen te laten lopen?

Hier ook bezig met de electra vervangen. Nieuwe meterkast in de kelder geplaatst en de oude zit via de nieuwe doorgelust, zodat we in de rest van het huis nog electiciteit hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Jolke schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:31:
[...]

Nice, doe je dat allemaal zelf? Is het standaard in NL om losse draden via buizen te laten lopen?

Hier ook bezig met de electra vervangen. Nieuwe meterkast in de kelder geplaatst en de oude zit via de nieuwe doorgelust, zodat we in de rest van het huis nog electiciteit hebben.
Ja. Alles via buizen, niet direct in de muur. Is ook makkelijker als je later nog eens iets moet vervangen.

In Nederland mag je echter de meterkast weer niet naar de kelder verplaatsen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
PaT schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:43:

Wellicht te laat maar alsnog: als je iets in de verfafbijt zet, kan je het het beste direct met aluminiumfolie bedekken. Dat voorkomt dat de verfafbijt droogt, en zorgt ervoor dat de verf eronder beter wordt opgelost :) je kan het alu folie de volgende dag eraf halen, en dan is de verf een stuk weker en trek je die er makkelijker van af.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Jolke schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:31:
[...]

Ja helemaal zelf gedaan, wel met een bak advies vanaf dit forum,dus het voelde toch een beetje als samen.
Overigens de groepenkast geconfigureerd via een website (zij maken dan de groepenkast klaar) dus die krijg je als pakketje thuis.
In mijn geval was het een kwestie van de bestaande meterkast opruimen, nieuwe groepen maken en/of samenvoegen zodat ik in de nieuwe situatie wat meer groepen heb. En dan hop de kast wisselen.
Nja hop.. uiteindelijk toch nog wel een halve dag mee bezig geweest. (omdat ik het heel netjes wilde hebben) :o

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
inhico schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:51:
[...]

HG schimmelspray is ook chloor.
Wat is er mis met chloor? Daar kan een baby van 7 maanden prima tegen. Uitgaande van normaal in de handel verkrijgbare oplossingen. En als je het toch eng vindt: goed ventileren en de baby tijdens het schrobben opbergen aan de andere kant van het huis.
Je hebt van die schimmelreiniger 2 soorten:

- Normale spray: https://hg.eu/nl/producte...vocht-weerplekkenreiniger
- Schuimspray: https://hg.eu/nl/producten/hg-schimmelreiniger-schuimspray

De schuimspray ruikt veel minder naar zwembad. De normale spray moet je inderdaad goed ventileren en ruik je na een paar dagen nog steeds. Werkt wel goed overgens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:25

ChillPascal

In the end...

Vorig najaar hebben zelf een schutting geplaatst van zwarte douglas rabat planken. Door de houthandelaar werd geadviseerd deze aan het begin v/d zomer zwart te beitsen. Nu ben ik op zoek naar een goede beits, maar iets met bomen en bos.

De houthandelaar zelf had het beits van het met Remmers op voorraad, maar ik weet niet of dit de beste keuze is.
Ik vind o.a. goede reviews over:
  • Remmers GW-310
  • Sikkens Rubbel EPS
  • Beitz
Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
Zelf gebruik ik Tenco houtcoat zwart, onder andere op mijn tuinhuis en met hout beklede buitenmuur van mijn aanbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
ChillPascal schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:37:
Vorig najaar hebben zelf een schutting geplaatst van zwarte douglas rabat planken. Door de houthandelaar werd geadviseerd deze aan het begin v/d zomer zwart te beitsen. Nu ben ik op zoek naar een goede beits, maar iets met bomen en bos.

De houthandelaar zelf had het beits van het met Remmers op voorraad, maar ik weet niet of dit de beste keuze is.
Ik vind o.a. goede reviews over:
  • Remmers GW-310
  • Sikkens Rubbel EPS
  • Beitz
Tips?
Nou als de houthandelaar dergelijk spul op voorraad heeft... waarom zou je daar dan aan twijfelen?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:50

Tjark

DON'T PANIC

@ChillPascal Remmers is een gerenommeerd Duits merk.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 19:14
Vraagje:

Ik wil graag rolluiken aan de achterkant van mijn huis laten plaatsen op onze 2 slaapkamers. Enerzijds tegen het licht, anderzijds om de warmte wat meer buiten te houden (want op het zuidwesten gelegen).

Zijn er hier mensen die merken en/of bedrijven voor adviseren in de regio Delft / Pijnacker?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Pizza_Boom schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:41:
[...]
Ja. Alles via buizen, niet direct in de muur. Is ook makkelijker als je later nog eens iets moet vervangen.

In Nederland mag je echter de meterkast weer niet naar de kelder verplaatsen. ;)
Grappig, hier moest de meterkast juist de kelder in, omdat er een meter aan vluchtweg rond de kast moest zijn. En dat kon niet bij de huidige kast.

Ik laat overigens het aansluiten op de meterkast over aan een electriciën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 14:50
RobbieB schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:58:
Vraagje:

Ik wil graag rolluiken aan de achterkant van mijn huis laten plaatsen op onze 2 slaapkamers. Enerzijds tegen het licht, anderzijds om de warmte wat meer buiten te houden (want op het zuidwesten gelegen).

Zijn er hier mensen die merken en/of bedrijven voor adviseren in de regio Delft / Pijnacker?
Online bestellen en zelf plaatsen, stelt echt niet zoveel voor. ;)

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 12:41
Wij krijgen binnenkort een warmtepomp en laten dus ook 8 groepen in de woonkamer frezen. Omdat de warmtepomp op een andere plek komt (ver van de verdeler), moet langs de keuken 2x 32 mm uponor lopen. In hoeverre is dit te ''buigen'' naar 90 graden? Want ik wil het liefste koppelingen voorkomen.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 19-04-2021 15:13 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Viel mij vies tegen met Uponor 25mm, je zit wel aan bepaalde buigradius vast om te zorgen dat het niet gaat knikken. Met 32mm zal het nog pittiger zijn.

Edit: ff gezocht, heb hier een datasheet gevonden waar de buigradius staat beschreven.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 19-04-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Zon vermoeden had ik al.. Anders zit er niks anders op dan deze te gebruiken:

https://www.warmteservice...B1P8W4-yvueMaAkqmEALw_wcB

Maar die prijs :X

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Possible schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:16:
Zon vermoeden had ik al.. Anders zit er niks anders op dan deze te gebruiken:

https://www.warmteservice...B1P8W4-yvueMaAkqmEALw_wcB

Maar die prijs :X
22 100 euro op een investering van enkele duizenden? 8)7 (van uit gaan dat je er 4 nodig hebt haha)
maar zijn goedkoper te vinden hoor ;) https://www.vakhandeljans...kAao_-BES4nEaAtiGEALw_wcB

[ Voor 26% gewijzigd door Crazy- op 19-04-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Crazy- schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:22:
[...]

22 euro op een investering van enkele duizenden? 8)7
Haha nee dat is ook zo hoor, maar vind de prijs echt belachelijk hoog voor wat je krijgt zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 18:53
RobbieB schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:58:
Vraagje:

Ik hou me aanbevolen :), toevallig ook op zoek in dezelfde regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 19:24
Possible schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:23:
[...]

Haha nee dat is ook zo hoor, maar vind de prijs echt belachelijk hoog voor wat je krijgt zeg maar.
Waarom gebruik je dan geen koper? Uponor ansich is ook al 2x zo duur als koper.

[ Voor 1% gewijzigd door B-lex op 19-04-2021 15:36 . Reden: Helemaal fout. Scuzie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:48
Ik ben eigenlijk opzoek naar een ongelijk alu profiel voor bovenaan de trap.
De vloeren winkels hebben niet de maat die ik zoek en kaal alu is ook niet bepaald mooi (zoek meer de brons kleur wat je vaker bij vloeren ziet.)

Iemand een idee waar dat te bestellen is?
Is een hoekprofiel van 70x20mm:
https://www.aluminiumopma...minium-hoekprofielen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
B-lex schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:29:
[...]

Mag koper gewoon in het beton gestort worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Possible schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:31:
[...]

Mag koper gewoon in het beton gestort worden?
Ah, dat veranderd de zaak. :)

Ik ging uit van bovengrondse leidingen, onder het keukenblok door o.i.d.

Edit: Volgens mij kan het wel, maar dan moet het koper in een mantel zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door B-lex op 19-04-2021 15:37 . Reden: Zie eerdere post. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:13

Asteroid9

General Failure

B-lex schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:29:
[...]

In 32mm kost koper ook al snel 25 euro de strekkende meter, gaat hard! :X

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeHo791SHFGyQqyK3VGzym2tQVo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cewpx0ZlE8b8ZaCC987ozHvq.jpg?f=user_large

Dus zon 14 koppelingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Asteroid9 schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:34:
[...]

In 32mm kost koper ook al snel 25 euro de strekkende meter, gaat hard! :X
Post al aangepast, ik zat helemaal fout. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Is het mogelijk om deze leidingen lager dan de VV te frezen? Dus 2 hele diepe sleuven in een flauwe bocht. Die dichtzetten, en de vloerverwarming hoger leggen.

Dan kun je mogelijk zonder koppelingen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
B-lex schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:39:
[...]

Is het mogelijk om deze leidingen lager dan de VV te frezen? Dus 2 hele diepe sleuven in een flauwe bocht. Die dichtzetten, en de vloerverwarming hoger leggen.

Dan kun je mogelijk zonder koppelingen uit.
De cementdekvloer is hier maar zon 4-5 cm.. Dus ben bang dat het hem dan niet gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Possible schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:43:
[...]

De cementdekvloer is hier maar zon 4-5 cm.. Dus ben bang dat het hem dan niet gaat worden.
Kun je uit met 25mm uponor voor dat stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:13

Asteroid9

General Failure

Possible schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:43:
[...]

Hmmm, 32mm leiding met koppelingen er op infrezen in 4-5cm dekvloer? Dan blijft er maar een erg dun laagje over. Ga je nog 1-2cm egaliseren naderhand?

Zo niet, dan worden afwerkingen zoals een gelijmde vloer bovenop die leidingen denk ik wel een risico?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
Tranze schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:29:
[...]

Ik hou me aanbevolen :), toevallig ook op zoek in dezelfde regio.
Als je tijd en twee rechterhanden hebt is dit heel gemakkelijk zelf te doen. Je schroeft de zijgeleiders aan de muur, kabel doorvoeren en hij hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
B-lex schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:46:
[...]

Kun je uit met 25mm uponor voor dat stuk?
Zou ook nog kunnen, die is natuurlijk wel stuk kleiner.

Dat is wel een goede trouwens, want dan plaats ik de vloerverdeler gewoon in de bijkeuken waar de wp op aangesloten kan worden.

Dan met een t splitsing kan deze aangesloten worden op de aanvoer /retournleiding van m’n huidige cv welke wel 25 mm is.

@Asteroid9 er komt inderdaad nog 3 mm egaline over voor pvc. Maar wat blex zegt is nog niet eens zo gek, want dan wordt 25 mm gebruikt voor radiatoren boven en 32 gaat dan vanaf garage dak in de bijkeuken rechtreeks de verdeler in.

[ Voor 20% gewijzigd door Possible op 19-04-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
32mm pex buis buigen, daar moet je sterk voor zijn :-) Ik gebruik zelf Henco voor leidingen, die zijn over het algemeen goedkoper dan uponor. En koppelingen kun je goedkoper bestellen bij viawww (wat lastige webshop interface, maar wel goede prijzen).

Ik heb voor Henco Toolstation, Bouwmaat, Benem, Viawww en Warmteservice vergeleken: buis is het goedkoopste bij Warmteservice, koppelingen van goedkoop naar duur: Viawww, Benem, Toolstation, Bouwmaat, Warmteservice.

Kun je de leidingen niet boven de grond onder je keukenblok leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Er zijn bij ons vandaag rolluiken geplaatst, de bediening is als volgt gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rILAnHMwnRgbJg910FJ9e65QBrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSUsU06c0bH8pbJBmhzETD22.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYDR6hy073NMkiPn4n5_Hj_-vxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16ofIkvloJBoregXbCWhvy70.jpg?f=fotoalbum_large

Dat opbouw ding vind ik uiteraard niet zo mooi, hoe kan ik dit netjes krijgen? Het is een gipsblokken wandje, ik dacht zelf om een extra inbouwdoos links van de WCD te maken en dan een inbouwschakelaar (zoiets) op de plaats van de WCD te zetten. Alleen hoe krijg ik de toevoer netjes in de doos weggewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
njitter schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:19:
[...]

Je hebt van die schimmelreiniger 2 soorten:

- Normale spray: https://hg.eu/nl/producte...vocht-weerplekkenreiniger
- Schuimspray: https://hg.eu/nl/producten/hg-schimmelreiniger-schuimspray

De schuimspray ruikt veel minder naar zwembad. De normale spray moet je inderdaad goed ventileren en ruik je na een paar dagen nog steeds. Werkt wel goed overgens.
Nog even contact gehad met het bedrijf dat de drogers/blazers heeft geplaatst (die zijn ook weer thuis in schimmelpreventie etc): sodapasta gebruiken en met een zachte bezem alles schoonmaken.

Dat vandaag dus ook gedaan, alleen nu kregen de voegen een baard o<:) tijdens het drogen. Volgens hun salpeter afzetting omdat het alleen in de voegen is. Maar ze komen donderdag weer langs om het verder te controleren.

Hoop oprecht net dat de tegelvloer er ook uit moet ivm de kleine die net kruipt :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Jolke schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:22:
[...]

Grappig, hier moest de meterkast juist de kelder in, omdat er een meter aan vluchtweg rond de kast moest zijn. En dat kon niet bij de huidige kast.

Ik laat overigens het aansluiten op de meterkast over aan een electriciën.
Bij particulieren in Nederland max. 3 meter van de voordeur, zodat de brandweer er snel bij zou kunnen en e.e.a. eenvoudig te bereiken is voor onderhoud.

Ik heb bijvoorbeeld mij watermeter ergens halverwege mijn woning zitten in de kelderkast. Als ik nu een aansluiting zou laten verplaatsen moet deze naar de meterkast toe. Dat doe ik natuurlijk niet, hij zit mij best in de kelderkast, bovendien zitten al mijn wateraansluitingen daar ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:00
cooper87 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat opbouw ding vind ik uiteraard niet zo mooi, hoe kan ik dit netjes krijgen? Het is een gipsblokken wandje, ik dacht zelf om een extra inbouwdoos links van de WCD te maken en dan een inbouwschakelaar (zoiets) op de plaats van de WCD te zetten. Alleen hoe krijg ik de toevoer netjes in de doos weggewerkt?
Het stopcontact lijkt gebruikt te worden om het scherm van stroom te voorzien?
Is het niet mogelijk om de draaiknop in de WCD van stroom te voorzien zodat je het enkele stopcontact vervangt door de knop?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wellicht is het mogelijk om een inbouwdoos te plaatsen rechts van het bestaande stopcontact en er een dubbel frame plaatsen met een stopcontact en een schakelaar (weet niet of daar al leiding/draden lopen)?
Dan heb je ook nog een vrij stopcontact.

[ Voor 3% gewijzigd door sarlo op 19-04-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Nu online
Flix20 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:08:
[...]

Het stopcontact lijkt gebruikt te worden om het scherm van stroom te voorzien?
Is het niet mogelijk om de draaiknop in de WCD van stroom te voorzien zodat je het enkele stopcontact vervangt door de knop?
De WCD vervangen voor een (inbouw)knop begrijp ik? Dat zou prima zijn ja, ik weet echter niet helemaal hoe ik de stroomkabel van het rolluik netjes in die doos ga krijgen.
sarlo schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:10:
[...]

Wellicht is het mogelijk om een inbouwdoos te plaatsen rechts van het bestaande stopcontact en er een dubbel frame plaatsen met een stopcontact en een schakelaar (weet niet of daar al leiding/draden lopen)?
Dan heb je ook nog een vrij stopcontact.
Links dan (net iets meer ruimte), maar dat zou prima zijn.. wel zelfde vraag als hierboven, hoe krijg ik de stroomkabel van het rolluik netjes in die doos?

[ Voor 34% gewijzigd door cooper87 op 19-04-2021 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 16:29

breinonline

Are you afraid to be known?

Sleufje maken in de muur en een elektrapijpje erin. Daarna weer dicht stucen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:37

dragonhaertt

@_'.'

cooper87 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:13:
[...]

De WCD vervangen voor een (inbouw)knop begrijp ik? Dat zou prima zijn ja, ik weet echter niet helemaal hoe ik de stroomkabel van het rolluik netjes in die doos ga krijgen.

[...]

Links dan (net iets meer ruimte), maar dat zou prima zijn.. wel zelfde vraag als hierboven, hoe krijg ik de stroomkabel van het rolluik netjes in die doos?
Het makkelijkste is gewoon een gleufje zagen, en dan dat afdekken met gips, en plastic strip (zoals een kabelgoot) of een houten stripje.
Dan in het gleufje netjes je PVC pijp van de inbouwdoos naar de zijkant leggen, en daar de kabel doorheen laten lopen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 15-09 18:53
henkjanvdkolk schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:47:
[...]

Als je tijd en twee rechterhanden hebt is dit heel gemakkelijk zelf te doen. Je schroeft de zijgeleiders aan de muur, kabel doorvoeren en hij hangt.
Die twee rechterhanden heb ik wel, getuige mijn posts soms in dit topic. Maar onze verbouwing is helaas nog lang niet klaar, dus sowieso geen tijd :D En soms is wat uitbesteden ook wel fijn, met zo'n rolluik op een steiger balanceren voelde niet fijn aan toen ik ze er af haalde samen met de mannen die kozijnen kwamen vervangen. Daarnaast doen mijn schoonouders ze cadeau... heb nog geprobeerd om nee te zeggen, maar tevergeefs haha :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
Tranze schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:22:
[...]

Die twee rechterhanden heb ik wel, getuige mijn posts soms in dit topic. Maar onze verbouwing is helaas nog lang niet klaar, dus sowieso geen tijd :D En soms is wat uitbesteden ook wel fijn, met zo'n rolluik op een steiger balanceren voelde niet fijn aan toen ik ze er af haalde samen met de mannen die kozijnen kwamen vervangen. Daarnaast doen mijn schoonouders ze cadeau... heb nog geprobeerd om nee te zeggen, maar tevergeefs haha :).
Ik begrijp je helemaal, wat tijd betreft :) Lekker laten doen dan. Scheelt wel enorm met de hitte in huis. Wij hebben het al een tijd, en sinds vorige week ook airco :9 Laat de zomer maar komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@cooper87 geen idee of het kan.
Maar als je het stopcontact er uithaalt, dat. Is misschien genoeg ruimte om met een lange boor in een hoek teoopzichte van muur richting je kozijn te boren zonder schade aan je muur...

Misschien.. anders gleufje maken, buisje er in. En netjes maken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jeetje wat lelijk. Was je er bij toen ze dit voorstelden? Zou ik niet pikken, zo prutsen op je nette muur. Ik begrijp trouwens ook niet dat dit soort schakelaars de standaard zijn; roomwit, design jaren '80...

[ Voor 3% gewijzigd door henkjanvdkolk op 19-04-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke

[Afbeelding]

[Afbeelding]

:X :X

Foei, wat lelijk. Allereerst, dat ze stroom niet direct van de stekkerdoos onder het behang gepakt hebben. En dan een opzetdoos die qua kleur helemaal niet overeenkomt met de kleur van de bestaande stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wat afgrijselijk!

Snel vervangen voor iets normaals? Gewoon direct in je electradoosje.. Of een doosje erbij boren.

https://www.elektramat.nl...yd4yseayzCNMaAipzEALw_wcB

https://www.elektramat.nl...IVUHkcg1FhmUaAjj9EALw_wcB

https://www.toolstation.n...W00YGODt3vAwaAlseEALw_wcB

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 19-04-2021 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Springuin schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:06:

Kun je de leidingen niet boven de grond onder je keukenblok leggen?
Dit dus. Door je muurtje, onder je keukenblok en dan tussen de pootjes van je keuken richting het punt waar je heen wil. Hoef je enkel even je plint weg te halen. En met wat mazzel kan het gewoon met flexibele buis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cooper87
  • Nu online
Het is idd “afgrijselijk”, maar wel zo afgesproken ;) ze leveren het functioneel op en dan ga ik het zelf afwerken. Als ik zie hoe die lui tekeer gaan is dat geen slechte beslissing geweest, ik denk dat ik het met alle tips wel netjes voor elkaar krijg, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:58
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:55:
[...]

Ecoleum is voor jou ook een goed idee trouwens.
Op het specificatie blad (of hoe je dat ook noemt) staat het volgende:

Bestaand hout:
NB: Ecoleum kan alleen worden toegepast op oude voldoende verweerde geïmpregneerde ondergronden die open/zuigend zijn zodat het product er goed in kan trekken

Kan het dan op zwart douglas gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 21:51
Possible schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:50:
[...]

Zou ook nog kunnen, die is natuurlijk wel stuk kleiner.

Dat is wel een goede trouwens, want dan plaats ik de vloerverdeler gewoon in de bijkeuken waar de wp op aangesloten kan worden.

Dan met een t splitsing kan deze aangesloten worden op de aanvoer /retournleiding van m’n huidige cv welke wel 25 mm is.

@Asteroid9 er komt inderdaad nog 3 mm egaline over voor pvc. Maar wat blex zegt is nog niet eens zo gek, want dan wordt 25 mm gebruikt voor radiatoren boven en 32 gaat dan vanaf garage dak in de bijkeuken rechtreeks de verdeler in.
Houd er wel rekening mee dat de fabrikant vd WP een bepaalde diameter voorschrijft om de delta T te kunnen halen, 5 K voor vlv en 7 K voor rad. Een installateur of hobbybob kan wel makkelijk dunnere slangen nemen maar als er daardoor hogedruk storingen ontstaan is de fabrikant niet meer in voor garantie oid. Dat zelf knutselen heeft in dit geval meer gevolgen als zomaar een vlv aan een cv ketel knopen.

[ Voor 4% gewijzigd door scofield op 19-04-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:17
Ik ben van plan een kledingkast te gaan maken en wil eigenlijk dat ik deze ook weer uit elkaar kan halen om hem te verplaatsen/te verhuizen. Hebben jullie een goed idee om dit te doen waarbij de verbindingen mooi zijn en stevig? Ik heb nu het volgende idee:

- Boven/onder/zijkanten grote platen
- Hierbinnen de kast onderverdelen dmv 'blokken' die ik vervolgens dan vastschroef aan elkaar/de zijkant zodat aan de buitenkant geen verbindingen zichtbaar zijn

Maar goed, dat bedenk ik nu wel.... misschien zijn er wel hele goede andere ideeën. Ik weet dat er fantastische materialen zijn als Clamex van Lamello of verbinders die horen bij de Dominofrees van Festool maar dat is een brug te ver voor mij qua budget. Hoor graag jullie ideeën/ervaringen.
Pagina: 1 ... 125 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/