[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 119 ... 449 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 14:09

Eraser127

Nijkerk

mr3000 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:01:
Klein vraagje van deze amateur klusser haha.

Wat is het verschil tussen deze 2 symbolen. Ik kom overal alleen overal de linker tegen als geaarde WCD. Maar die rechter is anders?
[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat ik die rechter ook niet ken. Tenzij er iets in veranderd in de afgelopen jaren, heb ik het met mijn elektro kennis/interesse nog nooit gezien. Komt dit van een officiële tekening?

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:59
AMDFreak schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:39:
Heeft iemand tips om schilderkwasten goed te bewaren? tot max 1 maand?
Ik wil binnenkort een begin maken aan de buiten schilderwerk.. en ik weet niet of ik elke week tijd heb om te verven..
Verf dat ik ga gebruiken is op terpetine basis.
In de koelkast in een afgesloten boterhamzakje

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Vriezer? Koelkast.. doe het al jaren als het voor korte duur is. Wel goed afsluiten uiteraard. en anders koop ik een nieuwe kwast, dingen zijn niet heel duur tegenwoordig.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:36
LED-Maniak schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:26:
Vriezer? Koelkast.. doe het al jaren als het voor korte duur is. Wel goed afsluiten uiteraard. en anders koop ik een nieuwe kwast, dingen zijn niet heel duur tegenwoordig.
Meh, zou kwasten, zeker als er op terpentine basis mee geschilderd is, nooit in de koelkast leggen, hoe goed je het ook afsluit.

En ja, nieuwe kwasten zijn niet per se duur, goede kwasten kosten wél wat.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:18
Over kwasten gesproken :) Ik ben hier bezig met het bouwen van een nieuwe kast, gemaakt van V313 MDF. Daarnaast heb ik nog wat schilderwerk aan de trap en een binnendeur + wat plinten.

Alles wordt RAL9010. Voorheen kocht ik dan Perfection of een andere goedkope lak bij de Praxis, maar ik ben er inmiddels wel achter dat dat ook betekent dat je het dan een jaar later weer opnieuw kunt gaan doen. Dus dit keer wil ik iets beters.

Vragen: 1) kan ik beide dingen met dezelfde lak doen (ik weet ik dat het MDF nog moet gronden, wat is daar fijn voor?) 2) welke lak gebruiken jullie voor dit soort klusjes? Ik ben overigens nog wel steeds een beetje prijsbewust, dus bij voorkeur niet de allerduurste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 14:59

AMDFreak

Intel is zo..

LED-Maniak schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:26:
Moewhaa, je gaat toch al gauw naar 7 euro per stuk voor een goudhaantje.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
AMDFreak schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:28:
[...]

Moewhaa, je gaat toch al gauw naar 7 euro per stuk voor een goudhaantje.
Op een pot goede verf is dat een schijntje :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 10:21
We zijn van plan om onze garage aan het huis wat te verbouwen om de ruimte bij het huis te betrekken. De garagedeur gaat eruit en een kozijn erin. Nu moet ik voor de vergunningsaanvraag het volgende aantonen:
Opbouw warmteweerstand van de vloer, wanden en dak. U dient aan te tonen dat de gehele garage wordt geïsoleerd, conform artikel 5.6 (verbouweisen) uit het Bouwbesluit 2021. Het dak moet tenminste een warmteweerstand hebben van 6,0 m2 K/W, de gevel tenminste 4,5 m2K/W en de begane grondvloer, tenminste 3,5 m2K/W
De huidige muur is een dubbelsteens muur zonder spouw. Hier komt dus een voorzetwand voor met isolatie ertussen. Maar waar moet ik dan aan denken om aan een Rc van 4,5 te komen?
En hetzelfde geld voor de vloer. Dat is een betonnen vloer zonder kruipruimte, dus op zand gestort. Die willen we ook wel isoleren, maar wat gaat daarop om aan 3,5 te komen en waar moet ik qua dikte aan denken?

Nou ja, en dan ben ik voor het dak natuurlijk ook gelijk nieuwsgierig, als ik dan toch aan het vragen ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

L201 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:03:
We zijn van plan om onze garage aan het huis wat te verbouwen om de ruimte bij het huis te betrekken. De garagedeur gaat eruit en een kozijn erin. Nu moet ik voor de vergunningsaanvraag het volgende aantonen:

[...]

De huidige muur is een dubbelsteens muur zonder spouw. Hier komt dus een voorzetwand voor met isolatie ertussen. Maar waar moet ik dan aan denken om aan een Rc van 4,5 te komen?
En hetzelfde geld voor de vloer. Dat is een betonnen vloer zonder kruipruimte, dus op zand gestort. Die willen we ook wel isoleren, maar wat gaat daarop om aan 3,5 te komen en waar moet ik qua dikte aan denken?

Nou ja, en dan ben ik voor het dak natuurlijk ook gelijk nieuwsgierig, als ik dan toch aan het vragen ben :+
Is enkel het vervangen van het kozijn waarvoor je een vergunning aanvraagt? Want dat is namelijk meestal vergunningvrij, mits je niet in een monument woont.

Los daarvan is isoleren wel goed. Het snelst werken PIR platen. Bij de leveranciers zie je welke dikte welke Rc waarde haalt. Voor je vloer wordt het wel een uitdaging. Dan zou je naar drukvaste isolatie moeten kijken. Dan krijg je wel een vloer die waarschijnlijk hoger ligt dan de rest van je woning

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Je kunt je kwast toch gewoon in de stippot bewaren zolang er maar voldoende verf in zit? Eventueel gooi je er terpentine bij tot dat niveau. Kun je er later wel weer afgieten. Of gewoon elke keer goed schoonmaken.

Rollers bewaar ik bij de verf in het blik, blijven jaren goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:44
L201 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:03:

[...]

https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/ ;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Beekforel schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:59:
Rollers bewaar ik bij de verf in het blik, blijven jaren goed.
Hoe moet ik me dat voorstellen? Liggen ze dan op de bodem van je verfblik? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, dus ik dacht bijdehand te zijn door een kozijn/deur combinatie te kopen in plaats van de losse onderdelen. Zag vooral het infrezen van de scharnieren en het beslag niet zo zitten.

Dus deuren besteld, en afgelopen zondag gemonteerd. Dat ging op zich prima, deur uit kozijn gehaald, gat voor het kozijn op maat gemaakt en rondom met 2 componentenpur vast gezet. Zit als een huis.

Echter; bij het terugschroeven van de deuren, viel me op dat zelfs op standje 1 van de slipkoppeling, de schroeven doordraaien.

Deur er weer af; zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3TH8MVUnDFK0TwuRuQcKax00Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Xwu2Z6h1GcbptLOy91dssHG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYDRGuwHQA9H3w5LBduhwYTis4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPGht4xBMu9WMyh8vGlT86gb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5HoR8l38aaUvUyoKsu-pco80Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LdMK3bJlyGdAlBkFZYXbuHn.jpg?f=fotoalbum_large
Heb ook even de handleiding erbij gezocht:
Van: https://www.deuren.nl/ima...erkings_advies_Swing2.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wstvte5lIl2oxcyPWcBDFKlS-Og=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2RF3mHIz5qzCYnD0frhrF0jL.png?f=user_large

Gaan m.i. twee zaken mis:
- Houten frame van de deur is 3 cm, en de gebruikte schroeven hebben op de eerste drie cm geen schroefdraad.
- Volgens mij hebben ze voor de deurkant dezelfde mal gebruikt als voor de kozijnkant. Dit gat is eerder 59mm hoog dan de gestelde 47 voor het deurdeel. De schroeven hebben totaal geen 'vlees', en zitten er echt maar half in. Van de zes schroeven zitten er drie een beetje vast.

Ga maar eens contact opnemen met de leverancier. Wordt een leuke discussie vrees ik.

Trouwens ook al irritant dat het slot en de valdorpel los waren meegeleverd. Had die graag ook gemonteerd gezien, maargoed, dat regelen we wel.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 29-03-2021 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Tanooki schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Ja! Van een schilder geleerd... Je zoekt hem op met je roerstok en drukt hem zo weer op de rollerhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-05 13:53
Tanooki schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:21:
[...]

De roller "drijft" gewoon in de verf, zo blijft je roller inderdaad in prima conditie. Doordat de roller gewoon in de verf ligt, droogt hij niet uit en kun je hem direct gebruiken wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 15:03
Ik krijg het verzoek van mijn klusjes man om houten deuren uit te zoeken.
We hebben nu in het huis alu kozijnen met opdek deuren. Dat vond ik zelf een beetje goedkoop aanvoelen en uitzien dus heb verzocht deze te vervangen voor hout met stompe deuren. Nu begon ik te kijken en zie enorm veel prijsverschil. Het is natuurlijk fijn om mooie zware deuren te hebben die ook qua geluid goed isoleren.

Ik zie echter veel deuren die zowat hol zijn van binnen en van heel goedkoop hout gemaakt lijken te zijn maar ook massief houten opties die gelijk richting de 800 euro gaan. Het gaat om 1e verdieping kantoor deur + slaapkamer deur. en een badkamer deur. Op zolder nogmaals om 2 deuren. Wat is jullie ervaring en wat adviseren jullie? (hij vroeg mij overigens deuren uit te zoeken bij Pontmeyer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
@MikeyMan Stukje hout erin zetten met bruislijm, andere schroefjes en door met je leven? :)
Of was je daadwerkelijk van plan om de deur(en) terug te sturen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ThinkPadd schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:41:
@MikeyMan Stukje hout erin zetten met bruislijm, andere schroefjes en door met je leven? :)
Of was je daadwerkelijk van plan om de deur(en) terug te sturen :X
Ja laat ze het maar uitzoeken. Ik geloof nooit dat dit goed blijft zitten. wordt sowieso twee keer een 'blokje' van 5 mm, waar ik alsnog voor aan het frezen moet met risico op beschadiging. Gewoon gepruts dit. En daarnaast had deze deur m.i. uberhaupt nooit verkocht mogen worden met verdekte scharnieren. Er blijft welgeteld 19mm hout over achter het scharnier na het infrezen.

@mr3000 Sowieso voelen holle deuren nogal cheap; en voor (geluids-) isolatie doen ze ook weinig. Beter kanaalspaan of volspaan.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 29-03-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 09:27
mr3000 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:36:
Ik krijg het verzoek van mijn klusjes man om houten deuren uit te zoeken.
We hebben nu in het huis alu kozijnen met opdek deuren. Dat vond ik zelf een beetje goedkoop aanvoelen en uitzien dus heb verzocht deze te vervangen voor hout met stompe deuren. Nu begon ik te kijken en zie enorm veel prijsverschil. Het is natuurlijk fijn om mooie zware deuren te hebben die ook qua geluid goed isoleren.

Ik zie echter veel deuren die zowat hol zijn van binnen en van heel goedkoop hout gemaakt lijken te zijn maar ook massief houten opties die gelijk richting de 800 euro gaan. Het gaat om 1e verdieping kantoor deur + slaapkamer deur. en een badkamer deur. Op zolder nogmaals om 2 deuren. Wat is jullie ervaring en wat adviseren jullie? (hij vroeg mij overigens deuren uit te zoeken bij Pontmeyer)
Wij hebben met ons nieuwbouw huis wat "ervaring" opgedaan met deuren. Wij hebben wel Alu kozijnen, maar de deuren waren we vrij in (bij de Raab).

In eerste instantie hebben we Skantrae deuren uitgezocht (https://www.skantrae.com/skl-954.html)

Deze waren echter op het moment van leveren uitlopend -> zaten er op eens holle deuren in ons huis ( Theuma )

Uiteindelijk na wat discussie zijn ze vervangen door Svedex (https://www.svedex.nl/ass...deuren/lijndeur-al14.html)

Die deuren van Svedex kunnen in allerlei uitvoeringen geleverd worden, en dus ook massief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 15:03
MikeyMan schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:44:
[...]

Ja laat ze het maar uitzoeken. Ik geloof nooit dat dit goed blijft zitten. wordt sowieso twee keer een 'blokje' van 5 mm, waar ik alsnog voor aan het frezen moet met risico op beschadiging. Gewoon gepruts dit. En daarnaast had deze deur m.i. uberhaupt nooit verkocht mogen worden met verdekte scharnieren. Er blijft welgeteld 19mm hout over achter het scharnier na het infrezen.

@mr3000 Sowieso voelen holle deuren nogal cheap; en voor (geluids-) isolatie doen ze ook weinig. Beter kanaalspaan of volspaan.
Ik zie bijvoorbeeld als specificatie staan
"Vulling Gelamineerde houten stijlen en dorpels" Dit zegt me dus niet heel veel. maar het woord "vulling"
klinkt al als hol. bij bijvoorbeeld een SKANTRAE ORIGINAL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:31
mr3000 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:36:
(hij vroeg mij overigens deuren uit te zoeken bij Pontmeyer)
Ik zou lekker bij Hornbach uitzoeken, scheelt veel geld.
Ik dacht laatst ook even een plaatje MDF gegrond bij Pontmeyer mee te nemen omdat ik dan niet iets om hoefde te rijden.
Was daar €46 kwijt ipv €34,30 bij HB. Had gelijk spijt.
Ik betwijfel of jouw klusjesman 25% korting krijgt bij Pontmeyer.

Gewone volspaan vlakke binnendeuren kosten €65 tot €112 voor 231,5x103cm

Maar dus even zoeken op binnendeur + het formaat wat jij nodig hebt + stomp, om het aanbod overzichtelijk te houden. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 29-03-2021 11:59 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-05 17:12
Teijgetje schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:51:
[...]

Ik zou lekker bij Hornbach uitzoeken, scheelt veel geld.
Ik dacht laatst ook even een plaatje MDF gegrond bij Pontmeyer mee te nemen omdat ik dan niet iets om hoefde te rijden.
Was daar €46 kwijt ipv €34,30 bij HB. Had gelijk spijt.
Ik betwijfel of jouw klusjesman 25% korting krijgt bij Pontmeyer.

Gewone volspaan vlakke binnendeuren kosten nog geen €100.

Maar dus even zoeken op binnendeur + het formaat wat jij nodig hebt + stomp, om het aanbod overzichtelijk te houden. ;)
Hoe meer ik bij Hornbach haal, hoe meer spijt ik er van krijg... Het is echt allemaal F kwaliteit. Afwijkende plaat diktes, deurdiktes, van de 10 scharnieren die je pakt, zijn er 4 anders in tolerantie.
Met verf, met hout, met gereedschap met electra, echt een drama... Luchtbellen in MDF platen, kromtrekkende MDF plinten. En als je gezaagd hebt is het geen garantie meer. Nee voor een plantje of een schroefje misschien wel nog, maar anders echt niet...

Dan liever Pontmeijer of Bouwmaat, zodat je zeker weet dat je het kunt gebruiken en monteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
@dr paaj

Jouw ervaringen met Hornbach deel ik, en velen, dan weer niet, en ik haal daar als "pro" best veel voor klanten.
Ik zoek wel, overal waar ik koop overigens, uit wat ik in mijn kar leg, of check of het heel en compleet is, blindelings volladen doe ik zelden (gips cement ed wel, maar zelfs stenen zoek ik uit als ze niet per pallet komen).
Overal, ook bij Pontmeyer en Bouwmaat, liggen namelijk de "slechte" exemplaren bovenop, daar gelegd door anderen die ook het product eerst bekeken en kozen voor een exemplaar zonder beschadiging/afwijking. (Zelfs luxe toiletten hebben bv kleine glazuurfoutjes die acceptabel zijn voor de fabrikant maar als je even checkt je simpel kunt vermijden, echt alles moet je even nakijken ;)).
Afwijkende plaatdiktes en deurdiktes snap ik helemaal niet? Die staan aangegeven dus als je bv 18 mm dik, of een deur van 38 mm dik, koopt, dan snap ik niet hoe dat afwijkt? Alle plaatmaterialen hebben standaard maten zover ik weet.
En de slechte platen belanden, ook bij Hornbach, vaak weer bovenop, dus een paar platen aan de kant leggen als dat moet doe ik ook, daar sta je bij. Korting krijg je namelijk niet op beschadigde platen, dus onnodig die mee te nemen.
Ik bereken overigens altijd met actuele maten ipv een standaard maat, dat een plankje of balk een mm dunner of smaller is maakt dus niets uit.
En Mdf dat droog blijft trekt toch niet krom? Wellicht de achterkant gronden als de ruimte af en toe vochtig is? Of als iemand altijd zeiknat dweilt?

Zelfs een gezaagde MDF plaat, met zoals jij zegt "luchtbellen", (echt nog nooit meegemaakt en ik heb toch best al een paar pallets MDF van daar verwerkt), vallen onder productiefout en zou je gewoon een andere moeten kunnen pakken/laten zagen.
Probeer eens hun retourbeleid, dat is zonder meer goed.

Jammer dat echt alles, maar dan ook alles, wat jij daar koopt slecht is. :?
Zelfs de merkproducten begrijp ik????
Die ervaring heb ik dan weer bij Bouwmaat voor het allergoedkoopste aanbod , doorgaans meuk en ex btw duurder dan bij Hornbach. Merkproducten zijn net als bij Hornbach merkproducten, met bijbehorende kwaliteit.
(En Pontmeyer is sowieso veel te duur met alles.)

Ik zou als ik jou was dus gewoon bij Pontmeyer blijven kopen , en om verdere teleurstelling daar te voorkomen, hun aanbod is kleiner en ze hebben net zo goed (afwijkend) slecht hout als je het niet zelf uitzoekt en uit gaat van een maat in je hoofd ipv de werkelijke maat. ;)

Moraal van het verhaal:
Check altijd en overal wat je koopt op fouten en gebreken, als je dat in de winkel al doet voorkomt dat veel frustratie als je thuis bent en het wil gaan monteren/gebruiken. En weer terug moet.

[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 29-03-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-05 10:30
Waypoint schreef op zondag 26 juli 2020 @ 07:55:
Ik wil waarschijnlijk een click pvc vloer zwevend gaan leggen in onze jaren dertig woning. We hebben nog een houten balken vloer met daarop de originele planken.

Ik moet de vloer ca 15mm ophogen. Kan dat gewoon met spaanplaat of is het beter om dit met underlayment te doen ? Scheelt toch snel een factor 2 volgens mij in prijs (250 VS kleine 500 euro) voor alleen al de ondervloer

Edit : ik zie dat er ook al spaanplaat onder ligt (5/7mm?) maar dat is dus te weinig
Ik zou je adviseren iets met isolatie en zelfs iets met vloerverwarming te doen.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Waypoint
In de vloerenbranch/parketwereld wordt nooit met 15 mm spaanplaat gewerkt om een vloer uit te vlakken, altijd met 18 mm. Ook eigenlijk niet met underlayment, dat is veel zachter., en indien wel, dan 18 mm.

Wellicht kun je de oude 5/7mm plaatjes er beter uit halen en 18 mm gebruiken? Die dunne plaatjes buigen met de problemen mee en als je daar 15 (buigt ook) overheen zet dan krijg je "fout op fout".

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 29-03-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:40
Ik wil in de komende weken in de zolder een vliering maken. Wat is het verstandigste met betrekking tot de overspan van balken. Van muur tot muur (5,15m)? Of tussen de kap (3,50m)? Ik lees vooral dat van muur tot muur verstandig is maar dan krijg je wel enorme balken in lengte maar ook in breedte om doorzakken te voorkomen. Er komt alleen wat opslag spul te staan zoals kerstboom, babyspullen en wat dozen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bo0bz op 29-03-2021 13:49 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 10:19
Bo0bz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:48:
Ik wil in de komende weken in de zolder een vliering maken. Wat is het verstandigste met betrekking tot de overspan van balken. Van muur tot muur (5,15m)? Of tussen de kap (3,50m)? Ik lees vooral dat van muur tot muur verstandig is maar dan krijg je wel enorme balken in lengte maar ook in breedte om doorzakken te voorkomen. Er komt alleen wat opslag spul te staan zoals kerstboom, babyspullen en wat dozen.
Muur tot muur is verstandiger. De kap is vaak niet berekend op die extra last als je er een vliering tussen timmert.

Als je van muur tot muur doet worden je balken ongeveer 250-300mm dik, dat valt toch wel mee? (even de vuistregel aangehouden dat de dikte van je balk 1/20 van je overspanning is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-05 17:12
@Teijgetje Het is mijn ervaring en die hoeven we niet te delen, de merk spullen zijn goed daar struikel ik niet over. We noemen het niet voor niets Hoerebach.

Maatwerk kasten maak ik niet meer met hun platen... En zo vee landere dingen ook niet meer...

Andere Pro partijen zijn hier goed met hun prijzen meegegaan en voor een grote verbouwing betaal ik liever wat meer en weten dat het niet retour hoeft tijdens het verwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:11
@Teijgetje Pontmeyer te duur? Als je boven de 200 eu zit even een offerte vragen, pak je snel heel wat korting :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@KillaZ
Ik kom er te weinig om standaard 25% korting te krijgen inderdaad, ik ga ook niet wachten met kopen tot ik meer dan €200 moet uitgeven.
Dus als ik iets nodig heb dan laad ik dat, of laat het eerst zagen, bij Pontmeyer in de bus, en/of pak het binnen uit de schappen, ik ga niet eerst offerte vragen.
Ik verwacht gewoon als bedrijf een lage prijs, zonder dat ik offerte hoef te vragen, aan een bepaalde afname moet komen of me ingeschreven moet hebben.
Als je dus wel veel (25% extra) korting kan geven dan vraag je standaard te veel. ;)
En als ik als bedrijf korting vraag en je bent een kwart duurder dan HB dan zit je goed aan de prijs.

En ik snap best dat je als grootafnemer meer korting krijgt en bedrijven zich willen binden aan je.
HB is niet anders, daar krijg je bij grotere afname ook extra korting.
Maar bij bv Jongeneel (assortiment hout imo groter dan PM) krijg ik als bedrijf standaard korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 08:22
dr paaj schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:03:
@Teijgetje Het is mijn ervaring en die hoeven we niet te delen, de merk spullen zijn goed daar struikel ik niet over. We noemen het niet voor niets Hoerebach.

Maatwerk kasten maak ik niet meer met hun platen... En zo vee landere dingen ook niet meer...

Andere Pro partijen zijn hier goed met hun prijzen meegegaan en voor een grote verbouwing betaal ik liever wat meer en weten dat het niet retour hoeft tijdens het verwerken...
Helaas deel ik idd dezelfde ervaring.
Ze hebben voor het merendeel goede spullen en zijn goedkoop, maar ze hebben ook veel spullen waaraan je merkt dat het goedkoop is. Helaas maakt dat de complete beleving van de winkel wat minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

SjorsC schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:16:
[...]

Helaas deel ik idd dezelfde ervaring.
Ze hebben voor het merendeel goede spullen en zijn goedkoop, maar ze hebben ook veel spullen waaraan je merkt dat het goedkoop is. Helaas maakt dat de complete beleving van de winkel wat minder...
Beetje kritisch kijken wat je koop is dus het credo, toch? Genoeg zut die ik er niet koop... maar ook spullen die er prima zijn. En dat laatste dan voor een nette prijs.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 08:22
@Boudewijn Dat is zeker waar, vandaar ook de opmerking "voor het merendeel goede spullen".
Maar toch merk je het bij diverse producten, en helaas zijn ook vaker "merk" producten van een mindere kwaliteit (bij meerdere bouwmarkten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

@CvP_tweakers en @Teijgetje het bericht is van half vorig jaar😜. Ik heb het inmiddels wel opgelost en de vloer ligt er Naar m tevredenheid in met 18 mm multiplex ( van Jongeneel ) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 10-05 17:02

Crazy-

Best life ever

french cleat wand
Dankzij veel YT gekeken te hebben naar workshop & diy projecten de keuze gemaakt om minimaal achter de basis plek van de werkbank een 2 of 3 meter lang bij 1,5 (minimaal 1m vanaf de grond) french sheets wand te maken.

Echter alle latten wil ik niet kaal op de achterwand stenen muur monteren; geen zin om per lat 6 gaten in de muur te boren etc.

Is het een goed idee om een plaat van 244x122 (15mm osb, multiplex oid?) aan de muur te monteren met enkele slagpluggen & daar op weer de french cleats schroeven.

Dit lijkt mij stevig genoeg...

De FC latten wil ik maken van 15mm multiplex; heb daar nog zoveel van liggen

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:38:
french cleat wand
Dankzij veel YT gekeken te hebben naar workshop & diy projecten de keuze gemaakt om minimaal achter de basis plek van de werkbank een 2 of 3 meter lang bij 1,5 (minimaal 1m vanaf de grond) french sheets wand te maken.

Echter alle latten wil ik niet kaal op de achterwand monteren; geen zin om per lat 6 gaten in de muur te boren etc.

Is het een goed idee om een plaat van 244x122 (15mm osb, multiplex oid?) aan de muur te monteren met enkele slagpluggen & daar op weer de french cleats schroeven.

Dit lijkt mij stevig genoeg...

De FC latten wil ik maken van 15mm multiplex; heb daar nog zoveel van liggen
Ik mis even de logica hier, denk ik. Je wilt een wand monteren op french cleats. En daarom monteer je eerst een wand tegen de wand om de latten voor de french cleats op te schroeven om daar dan je wand tegenaan te hangen? Lijkt wat dubbelop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
henkie196 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:54:
[...]

Ik mis even de logica hier, denk ik. Je wilt een wand monteren op french cleats. En daarom monteer je eerst een wand tegen de wand om de latten voor de french cleats op te schroeven om daar dan je wand tegenaan te hangen? Lijkt wat dubbelop?
Zo klinkt het wel heel erg inception achtig. Hij wil gewoon een houten achterwand ipv de cleats rechtstreeks in steense muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

bbbrumbrum schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:59:
[...]

Zo klinkt het wel heel erg inception achtig. Hij wil gewoon een houten achterwand ipv de cleats rechtstreeks in steense muur.
Inderdaad ;-) anders zit ik “straks” met een gatenkaas-muur. (Of dat een ramp is,.. tja wie zal het zeggen...)

Scheelt wel heel veel boren 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

henkie196 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:54:
[...]

Muur - hout plaat - french cleats

Edit; ik snap de verwarring - heb m’n post iets aangepast

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 29-03-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 18:27
Onze erker (van een jaren 30 huis) krijgt een nieuw dakje. Is nu nog ongeisoleerd, maar de loodgieter wil het straks isoleren. Opbouw wordt dan van binnen naar buiten gips - raggelwerk - balken - houten plaatwerk - PIR - zink.

Nu woon ik aan een best gehorige straat dus wil wel enige geluidsisolatie / absorptie laten toe passen. PIR isoleert goed voor warmte maar minder voor geluid. Heeft iemand tips over hoe en wat? De loodgieter had het nog over rubberen tegels op het zink leggen voor de massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:12:

Ik snap wat je bedoelt, maar het lijkt nog steeds wat dubbelop? Waarom niet gewoon die eerste houten plaat gebruiken als achterwand voor je werktafel? Waarom daarop nog een tweede plaatsen, behalve omdat het leuk is om een keertje met french cleats te werken?

Maar buiten dat, om krachten over te dragen wil je dan denk ik ook je houten achterwand goed vast zetten, dus heb je alsnog een boel gaten in de stenen muur, maar op een andere plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Crazy- schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:12:
[...]

Ja, kan prima. Ik heb hier 6x OSB 18mm rondom de werkbank met 6 slagpluggen per plaat. Dat gaat echt nergens heen. En maakt inderdaad het ophangen van spullen stukken makkelijk :)

Nog work in progress, maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oN0tckIWJ7Lu6-CYVTrr_782R40=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opDO2Hc7uuxelGGbIZXZwOVi.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-05 15:44
koentjuh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:23:
Onze erker (van een jaren 30 huis) krijgt een nieuw dakje. Is nu nog ongeisoleerd, maar de loodgieter wil het straks isoleren. Opbouw wordt dan van binnen naar buiten gips - raggelwerk - balken - houten plaatwerk - PIR - zink.

Nu woon ik aan een best gehorige straat dus wil wel enige geluidsisolatie / absorptie laten toe passen. PIR isoleert goed voor warmte maar minder voor geluid. Heeft iemand tips over hoe en wat? De loodgieter had het nog over rubberen tegels op het zink leggen voor de massa.
Grote stappen zijn een groen dak en een dubbele gipsplaat.
Wat komt er tussen de balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

henkie196 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 06:59:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar het lijkt nog steeds wat dubbelop? Waarom niet gewoon die eerste houten plaat gebruiken als achterwand voor je werktafel? Waarom daarop nog een tweede plaatsen, behalve omdat het leuk is om een keertje met french cleats te werken?

Maar buiten dat, om krachten over te dragen wil je dan denk ik ook je houten achterwand goed vast zetten, dus heb je alsnog een boel gaten in de stenen muur, maar op een andere plek?
Ik mis even waar je een dubbele hout plaat uithaalt?
De situatie is een stenen, geïsoleerde, garage. Dus mijn binnenmuren zijn van van 12cm steen.

Om te voorkomen dat ik per french cleat lat allemaal gaten moet boren in de stenen muur wil ik eerst een hout plaat op de stenenmuur bevestigen:

Stenenmuur - hout plaat - french cleat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

GermanPivo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:31:
[...]

Ja, kan prima. Ik heb hier 6x OSB 18mm rondom de werkbank met 6 slagpluggen per plaat. Dat gaat echt nergens heen. En maakt inderdaad het ophangen van spullen stukken makkelijk :)

Nog work in progress, maar:
[Afbeelding]
Exact. Paar slagpluggen inderdaad; dit was mijn gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:42:
[...]

Ik mis even waar je een dubbele hout plaat uithaalt?
De situatie is een stenen, geïsoleerde, garage. Dus mijn binnenmuren zijn van van 12cm steen.

Om te voorkomen dat ik per french cleat lat allemaal gaten moet boren in de stenen muur wil ik eerst een hout plaat op de stenenmuur bevestigen:

Stenenmuur - hout plaat - french cleat
Ok, ik dacht uit je eerste post te begrijpen dat je een wand op wilde hangen met french cleats, maar het is dus andersom? Een wand waarop je de latten voor french cleats zet, en daarop dingen wilt hangen (kastjes ofzo?)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:28
Ik moet binnenkort mijn trap schilderen, iemand ervaring welke verf ik hiervoor het beste kan nemen?

De rest van het interieur heb ik geschilderd met Sikkens BL Rezisto, maar ik zie ook traplakken te koop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
barry86 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:35:
[...]

Grote stappen zijn een groen dak en een dubbele gipsplaat.
Wat komt er tussen de balken?
Nog niks, dus ben bang dat dit beetje als klankkast gaat werken. Het is overigens van binnenuit al afgewerkt dus kan alleen vanaf het raggelwerk naar boven nog wat doen. Geluidsabsorberende platen tussen de balken een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
FabianGTI schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:03:
Ik moet binnenkort mijn trap schilderen, iemand ervaring welke verf ik hiervoor het beste kan nemen?

De rest van het interieur heb ik geschilderd met Sikkens BL Rezisto, maar ik zie ook traplakken te koop staan.
Een muurverf hoeft niet bestand te zijn tegen mensen die er veel overheen lopen. Trap en vloer lakken slijten veel minder snel, en zijn daarom goed voor dat soort oppervlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:35
henkie196 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:48:
[...]

Een muurverf hoeft niet bestand te zijn tegen mensen die er veel overheen lopen. Trap en vloer lakken slijten veel minder snel, en zijn daarom goed voor dat soort oppervlakken.
En daarbij zijn traplakken vaak extra stug, zodat het niet een gladde spiegel trap wordt ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:00:
En daarbij zijn traplakken vaak extra stug, zodat het niet een gladde spiegel trap wordt ;)
Wij hebben Glitsa gewoon en anti-slip gebruikt voor de trap, waarbij de gewone toch behoorlijk glad kon zijn. Maar we hebben ook ondervonden dat de anti-slip meteen als eerste laag te gebruiken ook wat erg ruw resultaat oplevert, in ieder geval op een blanke houten trap. Werkt net wat fijner om de eerste twee lagen met gewone lak te doen, en dan de laatste met anti-slip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

henkie196 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:54:
[...]

Ok, ik dacht uit je eerste post te begrijpen dat je een wand op wilde hangen met french cleats, maar het is dus andersom? Een wand waarop je de latten voor french cleats zet, en daarop dingen wilt hangen (kastjes ofzo?)?
een foto zegt meer dan woorden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RWzzdg7PRHllkqHv6emOu9zsBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcG1JbhCYIeBwAVWuSLmWZRf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-05 15:44
koentjuh schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:11:
[...]

Nog niks, dus ben bang dat dit beetje als klankkast gaat werken. Het is overigens van binnenuit al afgewerkt dus kan alleen vanaf het raggelwerk naar boven nog wat doen. Geluidsabsorberende platen tussen de balken een idee?
Cellulose inblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 06:27
Bij ons op zolder willen we wat plisségordijnen ophangen. Heb echter weinig ruimte tussen kozijn en vensterbank. Nu heeft de hornbach van die klemprofielen. Ik vrees echter dat hierdoor het raam niet meer op kantelkiep kan. Mij lijkt het dat ik de klemprofielen wel kan lijmen op het kozijn ipv klemmen aan de onderkant als dit het geval is. Dan kan ik deze iets hoger monteren zodat het raam wel kan kiepen.
Ik ga van uit dat ik het grijze/metalen gedeelte los kan halen/helemaal in kan draaien. Dit lijkt tenminste wel te kunnen. Dan blijft alleen een plat stukje over waarin je het draadje voor het gordijn schuift.

Wat denken jullie? Is dit te doen met wat montagekit? Of kan ik beter op zoek naar een ander systeem om mijn plissegordijnen te bevestigen?

Gaat overigens om deze jongens: https://www.hornbach.nl/s...0-cm/6832627/artikel.html

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/407508402646810636/826382576334929940/unknown.png

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/407508402646810636/826382690307276830/unknown.png

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/407508402646810636/826382882322513930/1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 10:00

Wuursj

want worst is al bezet

@koentjuh
Dat kan maar een machine huren voor alleen een erkertje.. dan is houtvezel tussen de balken misschien goedkoper en doet ook een hoop tegen geluid. Iets duurder qua materiaal maar geen inblaasmachine nodig.

Maar bij beide oplossingen: Wel even kijken waar de condensatie punt komt te liggen. Als dat IN die laag komt, moet je een klimaatfolie toepassen tussen rachels en balken. Grove stelregel is dat je tot 1/3e van de RD waarde onder de dampdichte laag (=pir hier) kan toepassen zonder folie. Of dat kan hangt dus af van je balkhoogte en de isolatie waarde en dikte van de pir.

Een laag polypress tussen je balken tegen plaatwerk doet wellicht ook een hoop.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Je denkwijze zoals hierboven klopt helemaal. Ik heb mijn French Cleat muur op exact dezelfde manier gemaakt. 15mm multiplex werkt uitstekend.
Stenen muur > Houten plaat > Vaste latten > Verschuifbare Cleats.

Houd er wel rekening dat je de verschuifbare delen groot genoeg maakt met het oog op stabiliteit. (En wel hierom)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:52
Weet er iemand of er nog een bouwmarkt is die 'zaagservice' aanbiedt in combinatie met 'winkelen op afspraak' of 'click en collect'? Ik moet een MDF-plaat van 244x75 hebben wat dus neerkomt op één zaagsnede (standaardmaat is 244x122). Maar als ik zoek kom ik vooral bij bouwmarkten die dat alleen nog verzorgen in combinatie met bezorging a 40-50 euro. Dat is wat overdreven aangezien ik 1,5 km van allerlei bouwmarkten woon. En helaas is een full size plaat te groot voor de auto. Iemand een idee?

Enige wat ik nog kan bedenken is de belabberde accu-decoupeerzaag mee naar de parkeerplek, klein stuk eraf zagen zodat 'ie in auto past, plank mee in auto, en thuis met de cirkelzaag de juiste zaagsnede maken. Maar dat is wel omslachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Valorian schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:08:
Weet er iemand of er nog een bouwmarkt is die 'zaagservice' aanbiedt in combinatie met 'winkelen op afspraak' of 'click en collect'? Ik moet een MDF-plaat van 244x75 hebben wat dus neerkomt op één zaagsnede (standaardmaat is 244x122). Maar als ik zoek kom ik vooral bij bouwmarkten die dat alleen nog verzorgen in combinatie met bezorging a 40-50 euro. Dat is wat overdreven aangezien ik 1,5 km van allerlei bouwmarkten woon. En helaas is een full size plaat te groot voor de auto. Iemand een idee?

Enige wat ik nog kan bedenken is de belabberde accu-decoupeerzaag mee naar de parkeerplek, klein stuk eraf zagen zodat 'ie in auto past, plank mee in auto, en thuis met de cirkelzaag de juiste zaagsnede maken. Maar dat is wel omslachtig.
Ja hoor, ik was vorige week bij de Gamma (winkelafspraak) en daar hebben ze m'n 2440x1220 OSB plaat gewoon gezaagd volgens specificatie. :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
herofruit schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:09:
[...]

Ja hoor, ik was vorige week bij de Gamma (winkelafspraak) en daar hebben ze m'n 2440x1220 OSB plaat gewoon gezaagd volgens specificatie. :)
Ah goed om te weten! Dus bij winkelafspraak ter plekke is de zaagservice wel gewoon actief, perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 11:40

BrZ

Valorian schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Ah goed om te weten! Dus bij winkelafspraak ter plekke is de zaagservice wel gewoon actief, perfect!
Ja, ik ben 2 weken gelden bij Hornbach geweest, daar kon ik de zaagservice ook gewoon gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:16

Impry

Rallymedia.nl

Hier bij de Gamma vorige week ook. Afspraak gemaakt en meubelpaneeltje mooi gratis in 2 stukken laten zagen.
Ook via Cando/Gamma wat MDF verstek laten zagen, daar zat best wat levertijd op, maar ook net eindresultaat!

[ Voor 7% gewijzigd door Impry op 30-03-2021 12:24 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Wuursj schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:56:
[...]

@koentjuh
Dat kan maar een machine huren voor alleen een erkertje.. dan is houtvezel tussen de balken misschien goedkoper en doet ook een hoop tegen geluid. Iets duurder qua materiaal maar geen inblaasmachine nodig.

Maar bij beide oplossingen: Wel even kijken waar de condensatie punt komt te liggen. Als dat IN die laag komt, moet je een klimaatfolie toepassen tussen rachels en balken. Grove stelregel is dat je tot 1/3e van de RD waarde onder de dampdichte laag (=pir hier) kan toepassen zonder folie. Of dat kan hangt dus af van je balkhoogte en de isolatie waarde en dikte van de pir.

Een laag polypress tussen je balken tegen plaatwerk doet wellicht ook een hoop.
Dank. Ik ga even overleggen met de dakdekker. Een machine huren voor 4m2 lijkt wat overkill.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Vandaag de rugleuning & armleuningen gemonteerd!

Nog wat kleine puntjes afwerken & genieten maar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiJe_GFmf_VS8yLJLKLQw3mWIsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmH7SSxWXGcViIWqnHOvb2Yu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiJ5yz4UcasLds-_5HVe2NMpKhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X09udqkitDXbMW2m85PEGs77.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 18:59

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Valorian schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:08:
Het enige wat ik lees is dat je eindelijk een goed excuus hebt voor een accu cirkelzaag ;)

Even bellen met een filiaal is vaak wel handig, maar de zaagservice is volgens mij beschikbaar zoals hierboven gemeld.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 21:04
Bij winkelafspraak bij hornbach kan je idd gebruik maken van zaagservice.
Bij afhalen kan dat niet (weet ik uit ervaring)
Dus ik heb idd accuzaag meegenomen en op de parkeerplaats mijn underlaymentplaat ff langsop gezaagd. Nog geen 5 minuutjes werk, viel me mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
rockhopper schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:03:
[...]

Het enige wat ik lees is dat je eindelijk een goed excuus hebt voor een accu cirkelzaag ;)

Even bellen met een filiaal is vaak wel handig, maar de zaagservice is volgens mij beschikbaar zoals hierboven gemeld.
Hi yes, inmiddels een afspraak staan voor einde middag :) .. Ik had het verkeerd begrepen, bij "Click en collect" (net voor de versoepeling) kon je géén gebruik maken van de zaagservice. Maar bij het winkelen op afspraak wel. Fijn!

PS: Die decoupeerzaag-op-accu had ik al eens gekocht bij een Lidl-aanbieding (zo'n Parkside). In tegenstelling tot een hoop andere Lidl-apparatuur was dat in mijn optiek helaas niet echt wat. De bedrade decoupeerzaag is jaren terug al eens overleden, dus tijd voor een nieuwe goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 14:20
Raymond schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:11:
Bij winkelafspraak bij hornbach kan je idd gebruik maken van zaagservice.
Bij afhalen kan dat niet (weet ik uit ervaring)
Dus ik heb idd accuzaag meegenomen en op de parkeerplaats mijn underlaymentplaat ff langsop gezaagd. Nog geen 5 minuutjes werk, viel me mee :)
Bij de bauhaus geen probleem, even bellen en daarna de bestelling door mailen, met het zaagplan en ligt een dag later netjes gezaagd klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
En hoe ingewikkeld kun je het maken bij zo'n zaagservice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

deleted, nvm

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 30-03-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Korte check voor ik de bouwmarkt in schiet straks: als ik MDF wil en daar straks met muurverf (met structuur) overheen ga dan lijkt het mij wel comfortabel dat 'ie al gegrond is. Gelukkig verkopen ze die. Maar ze verkopen ook een model MDF-plaat met "lakdraagfolie" en de vermelding: Deze MDF plaat is voorzien van een speciale lakdraagfolie waardoor je hem heel gemakkelijk kunt aflakken zonder vooraf in de grondverf te zetten. Hiermee ben je altijd zeker van een superglad eindresultaat. MDF is niet vochtbestendig en kan daarom alleen binnen worden toegepast. MDF is een gemakkelijk te bewerken materiaal en is hierdoor zeer geschikt voor het maken van bijvoorbeeld meubels en kasten. MDF is niet vochtbestendig en kan daarom alleen binnen worden toegepast.

Wat is in praktijk het makkelijkste overschilderbaar? Gegrond of Lakdraagfolie? Of wordt het sowieso niet echt wat, met structuur-muurverf over mdf?

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 30-03-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Jelte schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:45:
En hoe ingewikkeld kun je het maken bij zo'n zaagservice?
Ligt aan de persoon die je treft en hoe druk het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@LED-Maniak Nu je op afspraak langs moet komen heb ik daar weinig zin in.
Ik heb de lokale Pontmeyer eens gemaild. Daar hebben ze betere kwaliteit multiplex. Kosten per meter zagen is €0,50 (onduidelijk of dat in- of exclusief BTW is).
En die zitten wel in de buurt, dus ik ga het daar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 10-05 17:50
Renzzie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:47:
Bij ons op zolder willen we wat plisségordijnen ophangen. Heb echter weinig ruimte tussen kozijn en vensterbank. Nu heeft de hornbach van die klemprofielen. Ik vrees echter dat hierdoor het raam niet meer op kantelkiep kan. Mij lijkt het dat ik de klemprofielen wel kan lijmen op het kozijn ipv klemmen aan de onderkant als dit het geval is. Dan kan ik deze iets hoger monteren zodat het raam wel kan kiepen.
Ik ga van uit dat ik het grijze/metalen gedeelte los kan halen/helemaal in kan draaien. Dit lijkt tenminste wel te kunnen. Dan blijft alleen een plat stukje over waarin je het draadje voor het gordijn schuift.

Wat denken jullie? Is dit te doen met wat montagekit? Of kan ik beter op zoek naar een ander systeem om mijn plissegordijnen te bevestigen?

Gaat overigens om deze jongens: https://www.hornbach.nl/s...0-cm/6832627/artikel.html

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit zelf ook, omdat ik kunstof kozijnen heb met ook bottom-up/top-down plissee en niet wilde boren. Ik heb ook weinig ruimte maar wat is "weinig"? Bij mij scheelt het echt maar 1 of 2 mm met het kozijn op kiepstand of gewoon dicht.. Je hebt volgens mij minimaal een halve centimeter nodig dus durf met 99% zekerheid te zeggen dat het geen probleem is. Ik heb ze van raamdecoratie.com overigens.

Kan wel meten hoeveel ik heb en dan weet je of het past, maar hier is ook maar heel beperkt ruimte beschikbaar en toch kan ik kiepen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 06:27
ID-College schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:56:
[...]

Ik heb dit zelf ook, omdat ik kunstof kozijnen heb met ook bottom-up/top-down plissee en niet wilde boren. Ik heb ook weinig ruimte maar wat is "weinig"? Bij mij scheelt het echt maar 1 of 2 mm met het kozijn op kiepstand of gewoon dicht.. Je hebt volgens mij minimaal een halve centimeter nodig dus durf met 99% zekerheid te zeggen dat het geen probleem is. Ik heb ze van raamdecoratie.com overigens.

Kan wel meten hoeveel ik heb en dan weet je of het past, maar hier is ook maar heel beperkt ruimte beschikbaar en toch kan ik kiepen..
Als je dat wilt doen, heel graag. Ik heb grofweg 8mm ruimte nu wanneer het raam dicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:48

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Korte vraag, we gaan rhombus profiel gebruiken als 'gevelbekleding' van onze muren in de achtertuin.
Dit gaan we op een frame van zwarte latten monteren. Daar hoort ook zwart doek bij.

Voor gevels van gebouwen snap ik dat men UV werend doek voorschrijft als uitgangspunt. Je wilt immers niet dat je gevel dermate opwarmt in de zomer dat de warmte naar binnen toe straalt en langer binnen blijft.

Ik heb echter doek nodig voor het bekleden van feitelijk 2 grote bloembakken en een keerwand. Het UV doek is bijzonder prijzig, terwijl normaal zwart doek stukken goedkoper is.

Zou ik dit dus kunnen maken zonder UV doek, of heeft het UV doek ook nog effect t.a.v. opwarming en dus werking van het hout (we gaan siberisch lariks rhombus profiel doen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wyfXi6zjBdYjMc6Wkh3aDRl6hs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aktX1QtHJnabs8xrE6rkO0VP.jpg?f=user_large

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
loewie1984 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:42:
Korte vraag, we gaan rhombus profiel gebruiken als 'gevelbekleding' van onze muren in de achtertuin.
Dit gaan we op een frame van zwarte latten monteren. Daar hoort ook zwart doek bij.

Voor gevels van gebouwen snap ik dat men UV werend doek voorschrijft als uitgangspunt. Je wilt immers niet dat je gevel dermate opwarmt in de zomer dat de warmte naar binnen toe straalt en langer binnen blijft.

Ik heb echter doek nodig voor het bekleden van feitelijk 2 grote bloembakken en een keerwand. Het UV doek is bijzonder prijzig, terwijl normaal zwart doek stukken goedkoper is.

Zou ik dit dus kunnen maken zonder UV doek, of heeft het UV doek ook nog effect t.a.v. opwarming en dus werking van het hout (we gaan siberisch lariks rhombus profiel doen)

[Afbeelding]
Het is UV-bestendig, niet -werend. Vaak zijn de hogere klasses gevelfolie ook brandwerend.

Zit er niet gewoon plaatmateriaal achter wat je zwart kan verven? Of gebruik zwart betonplex, ben je in 1 keer klaar.

Bovendien zal de UV-belasting ook afhangen van omliggende gebouwen, orientatie en opening tussen de rhombus latjes.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-03-2021 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 10-05 17:50
Renzzie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:48:
[...]

Als je dat wilt doen, heel graag. Ik heb grofweg 8mm ruimte nu wanneer het raam dicht zit.
Paar raampjes gecheckt. Ik heb hier 2cm ruimte tussen raam en vensterbank. De klemmetjes nemen 1cm in beslag (dus heb 1 cm speling). Als je het raam kiept houd ik nog 0,5cm over. Tov een dicht raam heb je dus wel minimaal 1,5cm nodig (ik heb ze van raamdecoratie).

Het ervan bewerken is vrij lastig want (mijn althans) ze zijn van alumnium en er zit een imbus onder (als je ook een klem wilt aanschaffen althans) om het klemmetje vast te klemmen tussen je kozijn (zodat hij aan je raam vast klemt, net als een bankschroef)

Edit: ik lees dat je wilt lijmen. Ik weet niet of dat gaat werken overigens, want bij kleinere ramen zit er veel meer spanning op als je je plissee verschuift. Je kan het proberen maar ik denk dat ie sneller los schiet dan je zou willen..

[ Voor 14% gewijzigd door ID-College op 31-03-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 22:48
loewie1984 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:42:

[Afbeelding]
Zelf net ook gedaan (schutting en kliko ombouw), met exact zelfde profielen (in de Hermadix olie gezet). Ik heb er goedkope grondbedekkingsvlies van Hornbach achter gedaan (https://www.hornbach.nl/s...-g-m/5979862/artikel.html). Is niet heel stevig maarja dat is ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:55:
[...]

Het is UV-bestendig, niet -werend. Vaak zijn de hogere klasses gevelfolie ook brandwerend.

Zit er niet gewoon plaatmateriaal achter wat je zwart kan verven? Of gebruik zwart betonplex, ben je in 1 keer klaar.

Bovendien zal de UV-belasting ook afhangen van omliggende gebouwen, orientatie en opening tussen de rhombus latjes.
Klopt. UV-bestendig is nodig bij een open gevel. Niet UV-bestendig doek kan dus niet tegen UV-licht en valt snel uit elkaar. Dakfolie dat niet UV-bestendig moet bijvoorbeeld binnen een maand zijn bedekt door de dakbedekking.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 21:01

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WilQLCtID2cmWSSmKsFkjF1jpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8eHmfy6QuFkDz9Vs0YoVyQM.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de gevel van dit hutje heb ik Falu RotFarg besteld, ofwel traditioneel Zweeds rood.

Maar voor de dakrand (die dubbele plank die het grasdak omlijst) overweeg ik zwart (zwarte teer om precies te zijn). Deels voor de waterbestendigheid daarvan maar ook gewoon omdat ik denk dat het beter staat dan volledig rood? Wat jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 10:33

Tjark

DON'T PANIC

@HTT-Thalan even met photoshop proberen hoe 't er uit ziet? Misschien met Flexa Visualizer App oid?

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 06:29

breinonline

Are you afraid to be known?

Voor zover ik van mijn vakantiefoto’s kan terugzien zijn de mooi rood gekleurde huizen voorzien van een witte windveren/boeidelen. Dat staat mijns inziens ook het mooiste.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

breinonline schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:46:
Voor zover ik van mijn vakantiefoto’s kan terugzien zijn de mooi rood gekleurde huizen voorzien van een witte windveren/boeidelen. Dat staat mijns inziens ook het mooiste.
Ja, maar dat is hier geen optie voor mij. Veel te 'zichtbaar'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Crazy- schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:12:
Vandaag de rugleuning & armleuningen gemonteerd!

Nog wat kleine puntjes afwerken & genieten maar!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel fraai hoor, veel mooier dan gerecyclede plastic meuk. Heb je lijnolie gebruikt?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

pizzacabonara schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:18:
[...]

Wel fraai hoor, veel mooier dan gerecyclede plastic meuk. Heb je lijnolie gebruikt?
Thanks.

Nee, Sigmalife VS-X Satin impregneer (3 lagen) en daarna Sigmalife DS TX Satin (3 lagen)
dit om het hout te beschermen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tjark schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:45:
@HTT-Thalan even met photoshop proberen hoe 't er uit ziet? Misschien met Flexa Visualizer App oid?
Heb ik niet, dus ik heb het maar met een kwast gedaan :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwYM5QpqZcc81rVCF7nTnltVroY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFXQ6HlgQNiy6abgeb3uudLL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 16:12

Christiano007

Ich bin der champion

We hebben de dimmer in de badkamer defect, hij maakt de klik niet meer als je de knop indrukt.

Nadat ik het kapje verwijderd had, kon ik met enig geweld de knop weer een keer loskrijgen en weer indrukken. Oftwel, hij is kapot ergens.

Nu wil ik hem wel vervangen, maar ik kan op google niet zo 1 2 3 dezelfde vinden.

Wat er in zit :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/W0bC1Lp/dimmeroud.jpg

Als ik zoek op Busch Dimmer 2250 600w 220V F2E krijg ik alleen maar dezelfde, maar dan met 600w en 230V met F2H, Voor de rest ziet hij er hetzelfde uit.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/63a26bd5f8a87e84b7b01548ce4b865d/a/b/abb-busch-jaeger-basiselement-dimmer-4139231.jpg

Kan ik 230V en F2H gebruiken of moet het exact dezelfde zijn? Zitten gewoon ouderwetse halogeen spotjes in dus geen LED.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Christiano007 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:24:
We hebben de dimmer in de badkamer defect, hij maakt de klik niet meer als je de knop indrukt.

Nadat ik het kapje verwijderd had, kon ik met enig geweld de knop weer een keer loskrijgen en weer indrukken. Oftwel, hij is kapot ergens.

Nu wil ik hem wel vervangen, maar ik kan op google niet zo 1 2 3 dezelfde vinden.

Wat er in zit :

[Afbeelding]

Als ik zoek op Busch Dimmer 2250 600w 220V F2E krijg ik alleen maar dezelfde, maar dan met 600w en 230V met F2H, Voor de rest ziet hij er hetzelfde uit.
[Afbeelding]

Kan ik 230V en F2H gebruiken of moet het exact dezelfde zijn? Zitten gewoon ouderwetse halogeen spotjes in dus geen LED.
toon volledige bericht
Deze kan prima. Is gewoon een nieuwer type dan je nu hebt. En we hebben nu allemaal 230V hè ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 16:12

Christiano007

Ich bin der champion

GermanPivo schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:30:
[...]

Deze kan prima. Is gewoon een nieuwer type dan je nu hebt. En we hebben nu allemaal 230V hè ;-)
Thnx :)

De knop zelf kan niet vervangen worden toevallig (het draaiding waar je normaal een knop op hebt in het midden)?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
Vraag? Weet iemand hoe dit heet? Het zijn piepschuim blokken met een groef messing. Deze worden gebruikt om de buiten muur in te pakken, waarna er een stuclaag overeen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmetKCKR2aMJnUZEiJqRBp09kks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D58ipgCnfWmvjczKFpG91Pv2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDV5yHKdDGoxu5HMJTjdnjF87T0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dh8OrLwF2BPl0hFUxUZa9Pba.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-05 23:22
Christiano007 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:32:
[...]

Thnx :)

De knop zelf kan niet vervangen worden toevallig (het draaiding waar je normaal een knop op hebt in het midden)?
Dat kan helaas niet vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
Christiano007 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:24:

Wat er in zit :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Misschien handig om meteen een led dimmer te plaatsen? Als je er dan nog eens led lampen in hangt, werkt het (een led dimmer kan wel halogeen of gloei dimmen, andersom vaak niet omdat de led lampen niet de minimale belasting van de dimmer halen)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:02
choman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:38:
Vraag? Weet iemand hoe dit heet? Het zijn piepschuim blokken met een groef messing. Deze worden gebruikt om de buiten muur in te pakken, waarna er een stuclaag overeen gaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn dat geen tand en groef spouwplaten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:06

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Valorian schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:35:
Korte check voor ik de bouwmarkt in schiet straks: als ik MDF wil en daar straks met muurverf (met structuur) overheen ga dan lijkt het mij wel comfortabel dat 'ie al gegrond is. Gelukkig verkopen ze die. Maar ze verkopen ook een model MDF-plaat met "lakdraagfolie" en de vermelding: Deze MDF plaat is voorzien van een speciale lakdraagfolie waardoor je hem heel gemakkelijk kunt aflakken zonder vooraf in de grondverf te zetten. Hiermee ben je altijd zeker van een superglad eindresultaat. MDF is niet vochtbestendig en kan daarom alleen binnen worden toegepast. MDF is een gemakkelijk te bewerken materiaal en is hierdoor zeer geschikt voor het maken van bijvoorbeeld meubels en kasten. MDF is niet vochtbestendig en kan daarom alleen binnen worden toegepast.

Wat is in praktijk het makkelijkste overschilderbaar? Gegrond of Lakdraagfolie? Of wordt het sowieso niet echt wat, met structuur-muurverf over mdf?
Als je perse voorbewerkt wil, kies dan gegrond. Lakdraagfolie is letterlijk om lak te dragen. Ik paste het toe in de decorbouw voor alles wat we met 2K lak in de spuiterij afwerkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
choman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant. Geeft zo’n combinatie van enkelsteens muur + platen + stucwerk dan ongeveer hetzelde effect als een dubbele muur met spouw + isolatie ertussen? Ofwel, is het bruikbaar om een enkelsteens uitbouw van isolatie te voorzien met minimaal ruimteverlies en geen aanvullende vochtproblemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik maak een chuckbox (campingkeuken) van Populieren multiplex. Dat soort, want het is lichter dan andere multiplex houtsoorten. Maar het kan duidelijk niet zo goed tegen vocht. Dus ik wil het behandelen met iets wat het voedselveilig waterdicht maakt.

Als in het blad moet voedselveilig zijn, de rest maakt niet zoveel uit. Daar zou ik de Lazuur voor kunnen gebruiken dat ik voor het speelhuisje heb gebruikt. Maar dat is duidelijk niet geschikt voor consumptie.

Woodcon zegt veilig voor mens en dier te zijn. Heeft iemand hier ervarint met Woodcon of iets anders om het blad van de chuckbox voedselveilig waterdicht/afstotend te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Valorian schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:30:
[...]

Interessant. Geeft zo’n combinatie van enkelsteens muur + platen + stucwerk dan ongeveer hetzelde effect als een dubbele muur met spouw + isolatie ertussen? Ofwel, is het bruikbaar om een enkelsteens uitbouw van isolatie te voorzien met minimaal ruimteverlies en geen aanvullende vochtproblemen?
Ja. Zoek maar eens op Eboard van Vandersanden, of thermosteen, of Klipla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Iemand wel eens Knauf betocontact gebruikt?
Ik maakte de pot open, toen had ik een soort pudding met een laag water:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdgYDCCJ17mDgGTnxTq-So1pzcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwaTOhf1BdqhSJXDaOvSUs4g.jpg?f=fotoalbum_large

Na flink roeren met een garde in de boormachine had ik een soort aardbeien milkshake met heel veel zand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcXTNjbuqMTGyf4AYW2i2d7P4Cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUFYcSVAC5RKusypkFruE8NO.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat valt dus helemaal niet aan te brengen :/ 8)7 het is gewoon water en zand, dus het zand vliegt rond en een beetje vocht blijft achter op de muur. Dat kan toch niet goed zijn? Toen de Stucadoor hier kwam had hij een voorstrijk, en dat was een stevige snottige laag (donkergroenig van kleur, ander emmer meer roze) en dat plakte juiste overal aan, gipsplaat, spachtelputz, centraaldoos, raamkozijn....
Gezien de groene opdruk op deze emmer dacht ik eigenlijk hetzelfde spul te hebben...

Dit is compleet waardeloos. Ondergrond is in mijn geval een muur met grotendeels een oude stuclaag met korrel en daaroverheen een laagje verf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
Die is niet goed meer inderdaad, moet gewoon een roze goedje zijn wat eenvoudig te rollen/kwasten/smeren is. Hier staan wat fotootjes van hoe het er uit hoort te zien: https://nl.decorexpro.com/gruntovka/knauf-betokontakt/

[ Voor 41% gewijzigd door decipherer op 31-03-2021 20:57 ]

Pagina: 1 ... 119 ... 449 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/