[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 110 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:36
sOid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Hmm maar piepschuim is toch geen PP of PE, maar PS of EPS? Dat maak ik iig op uit de wikipediapagina: Wikipedia: Geëxpandeerd polystyreen

Werkelijk geen idee in hoeverre dat scheikundig allemaal van elkaar verschilt.
Qua geschikte kunststoffen staan er alleen 'harde' zoals PVC en PU expliciet genoemd. PS lijkt me niet hieronder vallen, maar je kunt altijd een proefstukje proberen natuurlijk en kijken of het blijft plakken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04

Wuursj

want worst is al bezet

Tranze schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:06:
[...]

Nou... ondertussen ziet de vloer er hier zo uit:[Afbeelding]

Geen schuimbeton dus. Een buurman attendeerde mij er op dat de grond in de straat enorm verzakt... 7 jaar geleden is de straat zelfs opgespoten. Dus schuimbeton was helemaal geen optie..
Nu dus voor de VBI renovatievloer semi droog gegaan, wat we zelf doen. De balken en broodjes zitten er bijna helemaal in. Binnenkort nog vloerverwarming leggen en daarna laten we er een laag anhydriet op storten.
* volg aangezien dat hier volgend jaar ook in de planning zit.

Hoe ga je je vloerverwarming leggen? Ik had begrepen dat volgens Lewis dat alleen haaks op de vouwen mag van de zwaluwstaartvloer en je dus geen meander slakkenhuis legplatroon kan maken? Dat zou ik wel een flink nadeel vinden.

Ook nog de renovatie vloer van Havebo overwogen?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Valorian schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:57:
Ik weet niet of mijn vraag hier helemaal op zijn plek is, hoop van wel.

Ik heb een afzuigkap die vanuit keuken via een buis naar een gat naar buiten gaat. Vanuit daar gaat er een soort schoorsteen omhoog (aluminium buis van zo'n 13cm doorsnede) tot bijna 1 meter bóven mijn keukendak, dus bijna 4 meter boven de grond. Hoewel ik er niet echt last van heb is het ook niet echt heel mooi. Kan ik die buis gewoon inkorten of heeft zo'n lente nog een bepaald voordeel? De afzuiging wordt opgewekt door de afzuigkap met motor zelf toch, of geeft een langere buis dan nog meer 'trek' ofzo?
Lijkt me inderdaad geen voordeel hebben. Voor zover ik heb gelezen is korter (en minimaal aantal bochten) altijd beter met dit soort dingen.
NB: Grappig detail: mijn buren (aan wie mijn keuken gekoppeld is, huizen zijn gespiegeld) hebben juist helemaal géén 'schoorsteen' voor de afzuiging. En zij hebben ook geen centrale verwarming, ik vermoed dat daar een oude keukengeiser hangt die ook gebruik maakt van afzuiging door de muur aan de zijkant van de keuken. Als die aan gaat dan ruik ik letterlijk die geiser-lucht (geen idee hoe te omschrijven, maar het ruikt alsof het giftig is, beetje gas-achtig). Zij zouden juist gebaat zijn bij zo'n enorme schoorsteen toch? Onze schutting is lager dan het punt waar de lucht de keukens verlaat, dus die geiser-lucht slaat ook neer in mijn tuin...
Dan vraag ik me af of je er wel een terugslagklep in hebt zitten? Want het lijkt me niet de bedoeling dat je dat ruikt. Je hebt wel kans dat het erger wordt als je die pijp inkort.
hpmkruit schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Qua geschikte kunststoffen staan er alleen 'harde' zoals PVC en PU expliciet genoemd. PS lijkt me niet hieronder vallen, maar je kunt altijd een proefstukje proberen natuurlijk en kijken of het blijft plakken :*)
Ja da's waar, misschien gewoon maar even proberen. Las trouwens ook dat sommige mensen het met simpele witte houtlijm doen. Maar anderen zeggen weer dat die lijm niet goed droogt/wordt opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Kudt :/

Bezig met rolluik, ik wou gisteren even kijken of ik ergens anders een handigere opening kon maken voor de kabel van de motor. Dus de kap eraf gehaald die vastzit met wat lijkt 4 RVS schroeven. Weer terugzetten in precies dezelfde gaten. Eentje gaat wat stroef, ik zet wat kracht PATS breekt er zo eentje af...De laatste notabene. Ik ging het net proberen uit te boren maar het lijkt toch echt RVS :X met 2mm en 2,5mm boortje geprobeerd maar je haalt meer alu van de behuizing weg met uitschieten dan dat je RVS schroef weghaalt :X Nog los van dat beide boortjes ook al gebroken zijn...Ik weet nu echt niet hoe verder te gaan...iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbbcLC1uI1o8pbYwBkjfoCJeY7k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUKcTm6A4ZV1PaikBqhzcf2A.jpg?f=fotoalbum_medium

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34
sOid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Lijkt me inderdaad geen voordeel hebben. Voor zover ik heb gelezen is korter (en minimaal aantal bochten) altijd beter met dit soort dingen.

[...]

Dan vraag ik me af of je er wel een terugslagklep in hebt zitten? Want het lijkt me niet de bedoeling dat je dat ruikt. Je hebt wel kans dat het erger wordt als je die pijp inkort.
[...]
Dank voor je reactie. Het zijn twee verschillende zaken. Mijn pijp wordt alleen gebruikt voor de afzuigkap, en is erg lang, en ruik ik overigens niet. De pijp van de buren wordt denk ik gebruikt voor geiser (gezien het soort lucht wat ik ruik en het feit dat ze geen CV-ketel hebben), en is eigenlijk niet eens een pijp maar gewoon een roostertje in de muur, en ruik ik wél (buiten in de tuin, als zij de geiser aan zetten voor bijv warm water).

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 26-02-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39
sOid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:35:
Ik ga een luik voor de kruipruimte maken. Geen standaardmaat dus de pre-made luiken gaan niet werken.
Ik heb nog wat piepschuim en multiplex liggen. En High Tack Kit van Den Braven (https://www.denbraven.com...men/zwaluw-high-tack/tds/ (PDF)).

Gaat het werken om piepschuim met die kit aan hout te bevestigen? In de data sheet zie ik geen EPS, PS of piepschuim staan...
Dat gaat wel werken. Pu lijm of gewoon met pur lukt ook. Bison kit lukt niet, daarmee wordt de eps vloeibaar :+

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:05:

Bezig met rolluik, ik wou gisteren even kijken of ik ergens anders een handigere opening kon maken voor de kabel van de motor. Dus de kap eraf gehaald die vastzit met wat lijkt 4 RVS schroeven. Weer terugzetten in precies dezelfde gaten. Eentje gaat wat stroef, ik zet wat kracht PATS breekt er zo eentje af...De laatste notabene. Ik ging het net proberen uit te boren maar het lijkt toch echt RVS :X met 2mm en 2,5mm boortje geprobeerd maar je haalt meer alu van de behuizing weg met uitschieten dan dat je RVS schroef weghaalt :X Nog los van dat beide boortjes ook al gebroken zijn...Ik weet nu echt niet hoe verder te gaan...iemand een idee?

[Afbeelding]
Je hebt dit soort setjes. Heb er wisselende successen mee gehad, maar wellicht het proberen waard: https://www.amazon.com/Ex...ss-63-65hrc/dp/B07GZ17QD9

Wat ik vaker doe is met een vijltje/dremel een gleufje erin vijlen. Daarna met platkopschroevendraaier eruit draaien.

Edit: plak er trouwens ff wat karton of zo om heen met duct/gaffertape. Minder kans op verdere beschadigingen als je uitschiet.
Valorian schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:07:
[...]

Dank voor je reactie. Het zijn twee verschillende zaken. Mijn pijp wordt alleen gebruikt voor de afzuigkap, en is erg lang, en ruik ik overigens niet. De pijp van de buren wordt denk ik gebruikt voor geiser (gezien het soort lucht wat ik ruik en het feit dat ze geen CV-ketel hebben), en is eigenlijk niet eens een pijp maar gewoon een roostertje in de muur, en ruik ik wél (buiten in de tuin, als zij de geiser aan zetten voor bijv warm water).
Ah oke je ruikt het dus niet binnen? Ik dacht namelijk dat het via die afzuigbuis bij jou weer naar binnen kwam. Dat lijkt me niet de bedoeling ;)
decipherer schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Dat gaat wel werken. Pu lijm of gewoon met pur lukt ook. Bison kit lukt niet, daarmee wordt de eps vloeibaar :+
Haha ok. Ben benieuwd wie er gelijk heeft, jij of @hpmkruit ;) Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

sOid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:13:
[...]

Je hebt dit soort setjes. Heb er wisselende successen mee gehad, maar wellicht het proberen waard: https://www.amazon.com/Ex...ss-63-65hrc/dp/B07GZ17QD9

Wat ik vaker doe is met een vijltje/dremel een gleufje erin vijlen. Daarna met platkopschroevendraaier eruit draaien.

Edit: plak er trouwens ff wat karton of zo om heen met duct/gaffertape. Minder kans op verdere beschadigingen als je uitschiet.
Het moeilijk is dat de kop eraf is, wat erop zit is nog bol, gaat zo een extractieset dan wel werken? Als ik er niet in kan boren, waarom zou dat spul dan wel grijpen? En vijl/Dremel klinkt als een goede suggestie, die heb ik beide. Alleen is het RVS, gaat dat dan wel lukken om daar echt een gleuf in te krijgen? Los van dat het bijna vlak met de behuizing ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door JT op 26-02-2021 11:20 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
sOid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:13:
[...]

Ah oke je ruikt het dus niet binnen? Ik dacht namelijk dat het via die afzuigbuis bij jou weer naar binnen kwam. Dat lijkt me niet de bedoeling ;)

[...]
Ha nee, in dat geval had ik al eerder actie ondernomen ;) .. Ik ruik het zelden. Alleen als ik op dat punt in de tuin sta (dus binnen +/- 2-3 van dat rooster van de buren) en dan heel even. Je hoort het dan ook, dus ik denk dat het is als zij de warmwater kraan opendraaien en dat duurt natuurlijk altijd maar eventjes.

Het was vooral nieuwschierigheid ook, ik kan mij voorstellen dat áls die lucht giftig is dat er een minimumhoogte zou moeten zijn. Maar ben ook niet van plan mijn buren te confronteren met iets waar ik eigenlijk nooit last van heb, maar toch benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:16:
[...]

Het moeilijk is dat de kop eraf is, wat erop zit is nog bol, gaat zo een extractieset dan wel werken? Als ik er niet in kan boren, waarom zou dat spul dan wel grijpen?
Maakt denk ik niet zo veel uit of het bol is, maar geen garanties. Met zo'n setje tap je eigenlijk een soort schroefdraad. In mijn ervaring grjipt dat wel beter dan een gewoon boortje. Wel belangrijk om langzaam toerental aan te houden.
En vijl/Dremel klinkt als een goede suggestie, die heb ik beide. Alleen is het RVS, gaat dat dan wel lukken om daar echt een gleuf in te krijgen?
Dat kun je maar op één manier uitvinden ;) Denk dat wel lukt hoor! Met een normaal ijzerzaagje kun je ook een RVS draadeind inkorten, bijvoorbeeld.

Maar misschien handig om nog even te wachten op andere reacties voor je bezig gaat!

Edit: hier een filmpje van hoe zo'n ding werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 26-02-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:50

Tjark

DON'T PANIC

@Valorian je moet rekening houden met 30cm sneeuw ofzo, maar een meter lijkt me veel. De meeste dakdoorvoeren voor afzuigkappen voor plat dak zijn idd 30-40cm hoog: https://www.google.com/se...orvoer+afzuigkap+plat+dak

*insert signature here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:06

breinonline

Are you afraid to be known?

JT schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:05:

[Afbeelding]
En lekker laten zitten en nieuw gaatje maken in de kap en het stuk eronder om een nieuw schroefje te gebruiken? Overigens, ik ben een schroefje kwijt en met 3 blijft de kap ook zitten ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

sOid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Hmm maar piepschuim is toch geen PP of PE, maar PS of EPS? Dat maak ik iig op uit de wikipediapagina: Wikipedia: Geëxpandeerd polystyreen

Werkelijk geen idee in hoeverre dat scheikundig allemaal van elkaar verschilt.
Kan je niet een klein stukje van het piepschuim pakken en dan een dropje kit erop om te kijken wat er gebeurt?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Tjark schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:32:
@Valorian je moet rekening houden met 30cm sneeuw ofzo, maar een meter lijkt me veel. De meeste dakdoorvoeren voor afzuigkappen voor plat dak zijn idd 30-40cm hoog: https://www.google.com/se...orvoer+afzuigkap+plat+dak
Thanks. Het is bij mij overigens geen dakdoorvoer maar een "muurdoorvoer": de afzuiging verdwijnt aan de kopse kant van de keuken in de muur en gaat dan buiten met een 90 graden hoek meteen omhoog (pijp), die pijp komt dan tot ver boven het keukendak uit. Sneeuw zou dus geen probleem zijn bij een kortere pijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

breinonline schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:40:
[...]

En lekker laten zitten en nieuw gaatje maken in de kap en het stuk eronder om een nieuw schroefje te gebruiken? Overigens, ik ben een schroefje kwijt en met 3 blijft de kap ook zitten ;)
Nieuw gaatje kan maar daar wordt het niet mooier op...zo laten betekent dat de kap iets van de behuizing komt en de wind eronder kan komen. Dat vind ik niet veilig.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
breinonline schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:43:
[...]

Kan je niet een klein stukje van het piepschuim pakken en dan een dropje kit erop om te kijken wat er gebeurt?
Jep ga ik doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 18:53
Wuursj schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:00:
[...]

* volg aangezien dat hier volgend jaar ook in de planning zit.

Hoe ga je je vloerverwarming leggen? Ik had begrepen dat volgens Lewis dat alleen haaks op de vouwen mag van de zwaluwstaartvloer en je dus geen meander legplatroon kan maken? Dat zou ik wel een flink nadeel vinden.

Ook nog de renovatie vloer van Havebo overwogen?
Ik gebruik de klemrails uit deze video: YouTube: Montage vloerverwarmingsleiding op LEWIS Zwaluwstaartplaten
Daar spreken ze ook over meander of slakkenhuis. Ik doe een dubbel meander patroon ipv slakkenhuis, omdat ik dan in de klemrails wat langere banen kan maken. Die banen lopen evenwijdig aan de vouwen, net als in dat filmpje. De stukken die haaks lopen zet ik vast met zadels en zelftappers.
De platen moet je trouwen wel vastschroeven aan de balken volgens de veelgestelde vragen bij vbi, ook als je vloerverwarming toepast.
Ik laat wel weten of het goed gaat 😅.

Havebo heb ik niet overwogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
Inmiddels ben ik verhuisd van een appartement naar een vrijstaande woning. Meer huis betekent meer problemen en meer (leren) klussen.

In zit met het volgende: bij een hoge grondwaterstand heb ik last van een lekkage in mijn kelder.
Na wat onderzoek blijkt dat er vanuit de mantel, waar de gasleiding doorheen loopt, lekt.

Ik heb de mantel een stukje opgegraven. De mantel zit om de gasleiding heen tot in de andere ruimte.
Iemand ideeën hoe dit het beste op te lossen? Ik zit zelf te denken om de mantel aan de buitenzijde van de muur open te snijden, dicht te sealen met rubber seal kit en eventueel nog wat snelcement eromheen te storten. Probleem is dan alleen dat er altijd water in de mantel zal blijven. In hoeverre zou dit kwaad kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eL83-7C_KYW_O3_9bw8sRvUQsxg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPEXbD31SXJRrPz8vN5TOuro.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGC0XxONTXRu7IpMkbxjE8J2-jc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhq0abBVF0FAFw5QQ4RNvEf0.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik kan de de grond om de mantel uitgraven maar dan ben ik nog wel even zoet.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe jullie zouden omgaan met een nachtschoot wat uit het gat van een tuinpoort te tillen is.
Ik heb al gekeken naar een veiligheidsslot maar de HoH afstand van de schroefgaten 'aan de voorkant' van de plaat wijken af van alle nieuwe beschikbare sloten. Doornmaat- en steekmaat komen wel overeen. De scharnieren zijn niet verder te stellen. Ik zat te denken aan een slotplaatje maar hoe zou je deze nog kunnen bevestigen op het staal (gaat dat op termijn roesten als je daarin gaat boren?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wa_vrtJnJvcstwyLDK7k1KtGgZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMZU5gVF9rG0Gm7k81DKxhAs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciKdkklicJ1Z6wE3c9EZsyxwGC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1T2TQFAP9Sbg48ZMYVkwBwW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QT1sRyROsC4kWIZG3UPWjqgeub8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXra1OgQZfKbsMMbqc7BiyHa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:35
Voor die mantel zou ik contact opnemen met het gasbedrijf. Zou er zelf niet aan lopen knoeien. Denk dat het je niets kost, het is buiten de woning.

Snap even niet wat het probleem is met die nachtschoot. Is het dat het poortje er makkelijk uit te tillen is of gaat die poort erg makkelijk “automatisch” van slot?
Als ik zoiets zou aanpakken zou eens op marktplaats of aliexpress kijken naar zo”n slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Laatst online: 19:52
vincent_1971 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:37:
Voor die mantel zou ik contact opnemen met het gasbedrijf. Zou er zelf niet aan lopen knoeien. Denk dat het je niets kost, het is buiten de woning.

Snap even niet wat het probleem is met die nachtschoot. Is het dat het poortje er makkelijk uit te tillen is of gaat die poort erg makkelijk “automatisch” van slot?
Als ik zoiets zou aanpakken zou eens op marktplaats of aliexpress kijken naar zo”n slot.
Bedankt voor je reactie!

Wat betreft de mantel, in de schuur zit nog een ketel. Vanuit de meterkast loopt er dus nog een extra gasleiding naar de schuur. Ik weet niet of het dan mijn verantwoordelijkheid is of die van het gasbedrijf.

Wat betreft het nachtschoot. Het poortje is lichtjes op te tillen waardoor je het nachtschoot uit het gat kan tillen. Als het nachtschoot verder in het gat zou vallen is de poort wel goed op slot: ook als je deze zou optillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

JT schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:51:
[...]

Nieuw gaatje kan maar daar wordt het niet mooier op...zo laten betekent dat de kap iets van de behuizing komt en de wind eronder kan komen. Dat vind ik niet veilig.
De bovenkant zit bij mij in een gleufje. Daar heb ik de schroef weggelaten, en die onderop wel gemonteerd. Op die manier kan hij niet los komen als het hard waait. Maar als ik jouw foto juist interpreteer is dan net de verkeerde afgebroken bij jou.

[ Voor 8% gewijzigd door breinonline op 26-02-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 22:35
JayRune schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Wat betreft de mantel, in de schuur zit nog een ketel. Vanuit de meterkast loopt er dus nog een extra gasleiding naar de schuur. Ik weet niet of het dan mijn verantwoordelijkheid is of die van het gasbedrijf.

Wat betreft het nachtschoot. Het poortje is lichtjes op te tillen waardoor je het nachtschoot uit het gat kan tillen. Als het nachtschoot verder in het gat zou vallen is de poort wel goed op slot: ook als je deze zou optillen.
Dan zou ik eens kijken naar de ophanging van die poort. Kijk eens of je die gaten en pinnen kunt aanpassen. Als ik zo lees zit er speling in.
Ik voor mij zou die pinnen eraf slijpen en er nieuwe pinnen op lassen. Wellicht iets met kogellagers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@breinonline @decipherer @hpmkruit Nou, geprobeerd: werkt niet. De tack kit blijft nat. Kan het er met weinig moeite weer af halen.

Dan maar wat bruislijm oid kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:07
Twijfels schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:59:
[...]

Ik heb idd ook 4040 en 4080 profielen gebruikt hiervoor.
Let wel, Aluxprofiel levert 'holle' profielen, ik heb profielen met 'massieve' vulling gebruikt.

Zit nog een best gewichtsverschil in ook (en waarschijnlijk dus sterkte verschil):
Gewicht holle type: 1,330kg/m
Gewicht massieve type: 1,775kg/m

Toebehoren van Aluxprofiel ben ik persoonlijk ook geen fan van, duidelijke mindere kwaliteit en geeft een beetje China vibes.
Als mijn garage later groot is wil ik ook zo'n werkbank :)
Ik weet niet wat je onder toebehoren verstaat maar welke verbindings stukken gebruik je voor de profielen te koppelen, ander merk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hpmkruit
sOid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:27:
@breinonline @decipherer @hpmkruit Nou, geprobeerd: werkt niet. De tack kit blijft nat. Kan het er met weinig moeite weer af halen.

Bedankt voor de terugkoppeling. Was te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
DasNieNix schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:05:
[...]

Als mijn garage later groot is wil ik ook zo'n werkbank :)
Ik weet niet wat je onder toebehoren verstaat maar welke verbindings stukken gebruik je voor de profielen te koppelen, ander merk?
Bolkop bouten :) schroefdraad tappen in t profiel en gat boren in het andere profiel

Toebehoren = alle sleufmoertjes (die zijn duuur..), bouten, enkele hoekijzers voor topblad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
JayRune schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Bedankt voor je reactie!

[...]
Alles na de gasmeter is je eigen verantwoordelijkheid, dit zo te horen dus ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:35
Binnenkort wil ik een aantal kistjes gaan maken, en ik dacht laat ik eens m'n freestafel gaan gebruiken voor wat 'box joints'.
Ik klem dus het werkstuk aan m'n paralelgeleider van m'n zaagtafel. Daar omheen heb ik een houten bekisting gemaakt voor de freestafel. En ik beweeg dus m'n paralelgeleider naar de frees toe.
De test is geslaagd, morgen even aan de slag om alles beter af te stellen, en ander hout gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y-Qaetvj1lF7xPZ2HUA9tEm74Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZuhMM9vdoEkqRqQ9iB3uPeG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJWsxV3hkBD27FSzC5hS6jUzNZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKlQjZ93G4Jqc6ZPkH2EM19N.jpg?f=fotoalbum_tile

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:34
JayRune schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:07:

Daarnaast ben ik benieuwd hoe jullie zouden omgaan met een nachtschoot wat uit het gat van een tuinpoort te tillen is.
Ik heb al gekeken naar een veiligheidsslot maar de HoH afstand van de schroefgaten 'aan de voorkant' van de plaat wijken af van alle nieuwe beschikbare sloten. Doornmaat- en steekmaat komen wel overeen. De scharnieren zijn niet verder te stellen. Ik zat te denken aan een slotplaatje maar hoe zou je deze nog kunnen bevestigen op het staal (gaat dat op termijn roesten als je daarin gaat boren?)
Hoeveel mm heb je nodig om tegen te gaan dat hij eruit kan worden getild? 3 mm?

Slotplaatje kan, stukje aluminium met vierkant kan. Ik zou in het hek boren en tappen (tapsetje van de Lidl). beetje vet op het schroefdraad en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 12:05
Hopelijk heeft iemand hier nog de gouden tip. Wij hebben mooie tuindeuren in de uitbouw van ons huis, maar helaas zijn we van de linkerdeur de sleutel kwijt.

Hoe kan ik de oude cilinder er uit halen en een nieuwe er in zetten (met draaiknop)?

Het betreft een halve cilinder, dus aan de buitenkant zit niks. De rechterdeur haakt met een 3-punts slot in de linkerdeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaM6ObeaTl_8Jx6aHk-EyPcwKmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXZZXvnPTwRUkwi8kbc86wTI.jpg?f=fotoalbum_large

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
sOid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:27:

Vreemd, heb een paar jaar geleden verschillende kitten/lijmen icm eps geprobeerd en toen bleef het prima zitten. Heb zojuist dan ook maar even een plankje aan een stukje eps gekit, morgen/overmorgen eens kijken hoe vast dat zit.

Overigens had ik toen de beste resultaten met bouwlijm (purschuim die niet/minder uitzet).

[ Voor 3% gewijzigd door decipherer op 26-02-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
decipherer schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:53:
[...]

Vreemd, heb een paar jaar geleden verschillende kitten/lijmen icm eps geprobeerd en toen bleef het prima zitten. Heb zojuist dan ook maar even een plankje aan een stukje eps gekit, morgen/overmorgen eens kijken hoe vast dat zit.

Overigens had ik toen de beste resultaten met bouwlijm (purschuim die niet/minder uitzet).
Ja ik heb het ook al 's met purschuim gedaan. Dat werkt op zich prima, maar het is onmogelijk om die eps-plaat dan goed te positioneren. Waarschijnlijk door het uitzetten indd.

Ben benieuwd of het bij jou werkt! Ik heb het niet heel lang laten drogen, maar toch een uurtje. Met alle andere materiaalcombinaties die ik met die kit heb gebruikt zat het na een minuut of 10 al nagenoeg muurvast. Hier kon ik het gewoon nog heen-en-weer schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Maar dan was de kit gewoon toch nog niet helemaal droog? Misschien iets langer laten drogen dan, het schuiven zou dan niet meer moeten lukken lijkt me. Uiteindelijk hoeft het ook niet meer te dragen dan het gewicht van de eps :)

Positioneren is met pur wel lastig inderdaad. Misschien kan je latjes aan de zijkant van de plaat klemmen zodat de eps niet verschuift?

[ Voor 23% gewijzigd door decipherer op 26-02-2021 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hajo360
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-09 10:55

Hajo360

Back in NL

In de komende weken wil ik de onderstaande klus gaan oppakken. De bedoeling is om het huis gedurende de zomer dagen iets minder zon inval te geven. En de gordijnen kunnen er zomers in gehangen worden zodat we op het terras kunnen zitten zonder meteen in de volle zon weg te branden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8Gf1ijs0voTT20-rBx3hebzl-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mamU3yZ4RSRcMcQxmAda6MDL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcvFJwI_LHpEpIdU-1ZjuUTrO-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fJa5oOjC47m9VveK631jUlP6.jpg?f=user_large

Waar ik op dit moment nog over twijfel is het volgende:
  • Ophanging aan de muur of poeren naast de muur plaatsen.
  • Ik heb nog geen raveeldrager gevonden waar de 150mm balken in passen zodat ik deze aan de woning kan bevestigen.

Kunststof kun je krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Pindakaas schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:20:
Hopelijk heeft iemand hier nog de gouden tip. Wij hebben mooie tuindeuren in de uitbouw van ons huis, maar helaas zijn we van de linkerdeur de sleutel kwijt.

Hoe kan ik de oude cilinder er uit halen en een nieuwe er in zetten (met draaiknop)?

Het betreft een halve cilinder, dus aan de buitenkant zit niks. De rechterdeur haakt met een 3-punts slot in de linkerdeur.

[Afbeelding]
Als de rechterdeur open is kun je toch de cilinder loshalen uit het linker deel met de schroef?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

HyperTrophy schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:51:
Als de rechterdeur open is kun je toch de cilinder loshalen uit het linker deel met de schroef?
Gaat niet lukken, want je zal het slot-zelf alsnog met de sleutel een stukje moeten draaien voordat je hem er uit kan nemen.

Dit is de 'default' stand van een cilinderslot, zie uitstaande lip aan de rechterkant.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/qwZBxZmj2RR/550x588.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Hajo360 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 07:30:
In de komende weken wil ik de onderstaande klus gaan oppakken. De bedoeling is om het huis gedurende de zomer dagen iets minder zon inval te geven. En de gordijnen kunnen er zomers in gehangen worden zodat we op het terras kunnen zitten zonder meteen in de volle zon weg te branden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Ik heb nog geen raveeldrager gevonden waar de 150mm balken in passen zodat ik deze aan de woning kan bevestigen.
Wow mooie klus! Klopt het dat het hele “dak” dan van een soort houten lamellen gemaakt wordt? Is dat vooral voor het “mooie”? Qua functie (zonwering) zou een harmonicadoek ook volstaan toch? Ik ga deze in ieder geval volgen want wil zelf ook eea op dit gebied gaan doen! Hoop dat je de progressie blijft posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@Pindakaas
Helaas, maar ook wel bijzonder dat het verschillende sloten en dus sleutels zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nou, het is gelukt met het rolluik. Eerst met een dremel geprobeerd een sleufje te slijpen, maar de schroevendraaier werkte niet want de schroef brak zo verder af. En verder met de dremel erin zou een dikke weggeslepen sleuf in de kast tot gevolg hebben. Ik zag echter wel dat mijn boor waarschijnlijk nu precies de schroef in zou gaan. Na lang boren (wat wellicht ook aan de prutsboortjes ligt) met 2mm, daarna 2,5 en toen een schroef nog niet soepel liep 3mm, pakte de schroef fatsoenlijk in het nieuwe gat waar geen schroef meer in zat! Ik heb de kap voor nu vast zitten met 3 schroefjes want ik kan de kap nu aan de goede kant vast maken. Eerst alles maar eens monteren en dan een nieuw schroefje regelen.

@sOid @breinonline

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hajo360 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 07:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi man! Kun je niet zelf een drager maken van hout, al dan niet zwart, die je aan de muur bevestigd? Bijvoorbeeld een klein stukje houten balk een stukje eruit beitelen waar de raveelbalk precies in past? Muur zou wel mijn voorkeur hebben denk ik, minder wat op de grond in de weg staat. Waarvan worden de gordijnen?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005

Pixeltje

Woo-woohoo!

[Afbeelding]
Je kunt een poging wagen om het slot open te peuteren, youtube heeft tutorials, maar voor een euro of 90 heb je een slotenmaker die het in 10 minuten regelt voor je. Geen schade en geen gedoe?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hajo360
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-09 10:55

Hajo360

Back in NL

Valorian schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:05:
[...]

Wow mooie klus! Klopt het dat het hele “dak” dan van een soort houten lamellen gemaakt wordt? Is dat vooral voor het “mooie”? Qua functie (zonwering) zou een harmonicadoek ook volstaan toch? Ik ga deze in ieder geval volgen want wil zelf ook eea op dit gebied gaan doen! Hoop dat je de progressie blijft posten :)
Er komt inderdaad geen dak op maar een stel lamellen die op een nog nader te bepalen afstand van elkaar staan. Ik heb al even zitten kijken naar de invalshoeken van de zon. De bedoeling is om in de zomer maanden geen direct zonlicht meer te hebben in de woonkamer. In de voor- en najaars-maanden kan de zon er alsnog onderdoor schijnen. En de vrouw zit nog na te denken over eventuele begroeiing op de lamellen. Dus een dynamische afdichting als een harmonica doek is niet echt haalbaar.
JT schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:12:
[...]

Mooi man! Kun je niet zelf een drager maken van hout, al dan niet zwart, die je aan de muur bevestigd? Bijvoorbeeld een klein stukje houten balk een stukje eruit beitelen waar de raveelbalk precies in past? Muur zou wel mijn voorkeur hebben denk ik, minder wat op de grond in de weg staat. Waarvan worden de gordijnen?
Oh daar had ik nog geen eens aan gedacht. Nu weet ik al dat ik uit deze klus wat reststukken overhoud van de 15cm balken. Ik ga dit weekend eens wat schetsen wat ik hiermee zou kunnen doen. Bedankt dit geeft mij weer wat nieuwe ideeën.
De gordijnen worden voorlopig katoenen gordijnen van Ikea. Ooit hadden we voor alle ramen van de woning deze gordijnen gekocht. Echter is de hoeveelheid straat verlichting in onze omgeving dusdanig dat je dan dus volledig verlicht in je bed ligt. We hebben er nog een aantal in gebruik die vervangen gaan worden door verduisterende gordijnen en we hebben er nog een stuk of 5 in de verpakking liggen. We gaan ze aan de onderzijde verzwaren en ze komen waarschijnlijk verder van de grond af dan op het huidige plaatje.

Kunststof kun je krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]
DIY: Lukt het je om de behuizing rondom de cilinderslot los te maken en de afdekplaat aan de andere kant van de deur (en kan je nadat je de rechterdeur open hebt gedaan bij de schroef die de cilinder vasthoudt en hem eruit draaien) en ben je bereid wat niet zichtbare schade te maken? Je moet dan van buitenaf de cilinderslot erdoorheen slaan en de "sluitlip" langs je slot moeten zien te krijgen, de behuizing van de slot zelf is van vrij dun materiaal gemaakt en zal meebuigen. Naderhand de slot zelf eruit halen en de omgebogen deel ff recht tikken met een hamertje en of met een tang weer zo netjes mogelijk maken en met een losse nieuwe cilinder met sleutel erin blijven exprimenteren totdat het allemaal soepeltjes loopt en dan pas weer in je deur inbouwen. Heb ik wel eens zo gedaan en zie je niks meer van als het allemaal weer ingebouwd is.

Uitboren raad ik af, daar heb ik een slot nog nooit mee open gekregen.

DNIY: Slotenmaker bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Heeft iemand ervaring, aankoopadvies met stofdeuren om stof uit je afgewerkte kamers te houden?
Ik zou nu voor een van deze opties gaan:
Amazon Hinrichs 2 x Stofdeuren met Rits - Stofdeur Rits Transparant - 220 x 120
Goedkoopste optie en reviews zijn wel ok.

Wolfcraft stofdeur met rits 125x225mm
13 euro per stuk, heb er meteen 2 nodig. Wellicht later nog flink wat meer.

Heb behoorlijk wat Wolfcraft spul, doet meestal wel wat je er van verwacht. Iets duurder dan de Amazon optie. Wel lekker snel verkrijgbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[Afbeelding]
Ik zie wat gekrabbel op dat slot maar ik denk geen SKG-keurmerk? Met andere woorden, het lijkt mij een oud slot zonder keurmerk? Die is waarschijnlijk niet zo sterk. Ik heb eens een slot eruit gekregen door een griptang er omheen te zetten, plaatje onder de grip tang, veel kracht, wrikken en doen. Met gepast geweld uiteraard ;) Uiteindelijk brak het slot door midden (was volgens mij grotendeels kunststof in het midden) en kon ik deze eruit halen. Wel even afdekplaat aan de binnenkant-zijkant enzo los halen, zoveel mogelijk los halen. Met de aanname dat het een oud slot is zonder keurmerk acht ik uitboren niet eens zo kansloos, alleen geen ervaring mee.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

sloth schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:38:
Heeft iemand ervaring, aankoopadvies met stofdeuren om stof uit je afgewerkte kamers te houden?
Ik zou nu voor een van deze opties gaan:
Amazon Hinrichs 2 x Stofdeuren met Rits - Stofdeur Rits Transparant - 220 x 120
Goedkoopste optie en reviews zijn wel ok.

Wolfcraft stofdeur met rits 125x225mm
13 euro per stuk, heb er meteen 2 nodig. Wellicht later nog flink wat meer.

Heb behoorlijk wat Wolfcraft spul, doet meestal wel wat je er van verwacht. Iets duurder dan de Amazon optie. Wel lekker snel verkrijgbaar
Die Wolfcraft lijkt me qua rits veel fijner, ook grotere opening mocht je het eens nodig hebben.

Wat ga je doen in huis? Bang dat het stof onder je deur door zo de rest van het huis in waait?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:27

[Afbeelding]
Kun je de cilinder niet uitboren?

Heb deze zelfde espagnolet en vroeg me ooit een keer af hoe die open moest. Kwam toen dit volgende topic tegen:
https://www.klusidee.nl/F...n-balkonespagnolet.62949/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Straks verder met rolluik ophangen maar eerst even verder met iets voor het bed van dochterlief :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-S8_rS_L2df2cw_998iurqZB20w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqOlYhxpiZptnLxR9XTXDW4n.jpg?f=fotoalbum_medium

Wou de spijlen om en om doen maar eigenlijk vond ik zo aaneengesloten mooier. En toen bedacht ik mij dat ik daarnaast ook wel iets van een "muur" van een huis kan maken met een "raam" (gat) erin. Straks eens vragen wat ze wil :P Misschien zelfs wel van zwarte rabatdelen ofzo :D

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 27-02-2021 13:24 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Laatst online: 14-09 15:19
sOid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:35:
Ik ga een luik voor de kruipruimte maken. Geen standaardmaat dus de pre-made luiken gaan niet werken.
Ik heb nog wat piepschuim en multiplex liggen. En High Tack Kit van Den Braven (https://www.denbraven.com...men/zwaluw-high-tack/tds/ (PDF)).

Gaat het werken om piepschuim met die kit aan hout te bevestigen? In de data sheet zie ik geen EPS, PS of piepschuim staan...
piepschuim verlijm/kit je met styrabond van bison staat me iets van bij uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
JT schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Die Wolfcraft lijkt me qua rits veel fijner, ook grotere opening mocht je het eens nodig hebben.

Wat ga je doen in huis? Bang dat het stof onder je deur door zo de rest van het huis in waait?
Dank :) . Heb deze maar bestel via amazon.nl voor een paar euro minder. Ik ben wat druk met DIY'en dus mogelijk denk ik er niet aan ervaringen te delen. Als er tweakers zijn met interesse is dan mention of DM me maar.

Ik ga nog wat tegelen en gipsplaat wanden schuren naast een ruimte die al gesausd is. Zou zonde zijn als daar stof en zooi van in de afgewerkte ruimte terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
sOid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:59:
[...]

Ja ik heb het ook al 's met purschuim gedaan. Dat werkt op zich prima, maar het is onmogelijk om die eps-plaat dan goed te positioneren. Waarschijnlijk door het uitzetten indd.

Ben benieuwd of het bij jou werkt! Ik heb het niet heel lang laten drogen, maar toch een uurtje. Met alle andere materiaalcombinaties die ik met die kit heb gebruikt zat het na een minuut of 10 al nagenoeg muurvast. Hier kon ik het gewoon nog heen-en-weer schuiven.
Ik heb het iets langer laten drogen en het zat dan goed vast. Bij het verwijderen nam ik een stukje eps mee. Vaster heeft geen zin in ieder geval :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhDLWWUURZ4oOncMKLnwC7M3cdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLodX9mgPHilNsvOVEO1qwdP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
decipherer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:38:
[...]

Ik heb het iets langer laten drogen en het zat dan goed vast. Bij het verwijderen nam ik een stukje eps mee. Vaster heeft geen zin in ieder geval :o

[Afbeelding]
Hmm apart! Welke kit heb je precies gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Laatst online: 14-09 15:19
Valorian schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:07:
[...]

Bij jouw afzuigkap zou je eerder zoiets verwachten:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vPtLA2SQKUsrN1vkbJMz1OmboM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VVDwSUiEZzaglOeuoRESTMBL.jpg?f=user_large
en bij de geiser vd buren een 90gr bocht al dan niet met een stuk alu rga buis en deze nelson kap erbovenop mits het een geiser is zonder ventilator.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4iZb5xHs0dxs1dCGUDb5fLfV2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/XsVNB4NykRm1w2JraykpSzLr.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Iemand hier ervaring met Wagner verfspuiten? Straks geprobeerd mijn kantoortje te verven, maar er kwam maar geen verf uit. Uiteindelijk de verf zover verdund dat ik het lak pistool kon gebruiken, maar ik ben bang dat het alles behalve mooi opdroogt. Ik heb de hele spuit twee keer uit elkaar gehad en gereinigd, maar hij zoog geen verf aan. Iemand de gouden tip?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 22:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Dode boom bij de buren, hij wilde er al een tijdje vanaf, dus vandaag was de dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wpII6vYabPi1N1UOBlUvwZI-jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoLgozq1I7q0ngmqFiQUzqa9.jpg?f=fotoalbum_large

Eerder heel veel video's over bomen vellen bekeken, dat kwam van pas. Lijn in de grond getrokken om te bepalen waar hij moet vallen, wig eruit zagen, zorgen dat je zaag niet vast komt te zetten en dat je recht zaagt. Ik durfde de wig in dit geval niet door het hart te zagen omdat de boom al een tijdje dood is en ook rotte plekken heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mFa05laQ250Axm2TUWoncJ2axg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4qEWv8KOdGkYaittv9cxGtP.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk bleef hij bovenin nog wat hangen maar na wat sjorren hadden we hem neer. Gelijk maar in mootjes gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhuWEQXO1Gm5SnTt23VdDLDisBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4FlH1alqzhIo40qjMmjfKnY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een stam overgehouden en twee losse stukken gezaagd om later uit te hollen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7VYwBzjIlK7_AetcClGJOhz1Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kn816WD2Bo81iJFALyVpldC.jpg?f=fotoalbum_large

Holte wat op maat gehakt met de bijl (makkelijk, een deel van het hout was al verteerd en zacht :P.
De stam die ik overgehouden heb heeft wat kleine zachte plekken maar de kern is nog goed hard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvxQ-B9GB8H6UqLQYO1NoM5zFQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToE1SUKXDoWajmgSMBaxfi6r.jpg?f=fotoalbum_large

En zo hebben we er een zitje bij aan de vuurplaats :).

Het platform dat je ziet is de fundering en vloer voor een trekkershut die ik van pallet en ander afvalhout aan het bouwen ben. Afgewerkt met perkoleum, binnenkort frame voor de muren bouwen en dakconstructie maken, ik wil er een groen dak op hebben dus het moet wat gewicht kunnen dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
JT schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Ik heb die Wolfcraft hier hangen terwijl ik de zolder aan verbouwen ben. Folie is voldoende dik, rits en meegeleverde tape plakken goed. Houdt stof heel
effectief tegen, ik ben er heel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Iemand al eens scheuren in een loodslab gerepareerd door er een stuk lood met ms polymeerkit op te plakken ?

Kwam dat hier tegen;
https://weekendproject.nl/loodslab-repareren-de-beste-manier
Met een jaar of 2/3 wil ik het geheel laten vervangen maar ik heb nu al een aantal scheuren .

Of kan ik beter dit https://www.werkenmetmerk...OIal2caAugWEALw_wcB#17523 gebruiken ?

[ Voor 32% gewijzigd door Waypoint op 27-02-2021 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ik ben bezig met het verven van de trap en daarvoor gebruik ik Flexa strak in de lak op waterbasis. Ik ben eigenlijk niet echt te spreken over die verf op waterbasis, ik vind het teveel vloeien, dun opdrogen en erg lopen. Wat mij betreft is de 'ouderwetse' verf op terpetinebasis veel beter. Maar misschien ligt het aan mijn onkunde of ligt het aan de voorbereiding die niet toereikend is?

[ Voor 8% gewijzigd door pizzacabonara op 27-02-2021 20:22 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Waypoint schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:44:
Iemand al eens scheuren in een loodslab gerepareerd door er een stuk lood met ms polymeerkit op te plakken ?

Kwam dat hier tegen;
https://weekendproject.nl/loodslab-repareren-de-beste-manier
Met een jaar of 2/3 wil ik het geheel laten vervangen maar ik heb nu al een aantal scheuren .

Of kan ik beter dit https://www.werkenmetmerk...OIal2caAugWEALw_wcB#17523 gebruiken ?
lood repareren is altijd een lapmiddel tenzij je het kunt solderen

zelf gebruik ik voor loodslabben en zinken goten loodband of bison rubber seal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:15
@pizzacabonara Het klopt dat watergedragen veel dunner opdroogt. Het water verdampt immers volledig. Wanneer goed glad geschuurd en de juiste roller / kwast ivm met goede verf kom je er echt wel.
Ook bij de professionele verven zit veel verschil. Zo heb ik het idee dat de Wijzenol Aqua wat dikker is en blijft dan Sigma S2U Nova bijvoorbeeld. Kwestie van persoonlijke voorkeur en ervaring. De Flexa nooit geprobeerd op waterbasis, maar je bevindingen komen wel redelijk overeen met waterbasis in het algemeen.

Ik vind het dunne opdrogen juist wel mooi. In houten kozijnen schilder je bijvoorbeeld niet zo snel de nerf dicht. Dat vind ik mooier. Wil je glad, zal je voorwerk ook echt glad moeten zijn. Daarna alleen nog licht matteren (tussen de lagen door) met scotch bright om laagdikte op te bouwen.

Ik ben geen schilder, maar dit is hoe ik het doe :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pizzacabonara schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:19:
Ik ben bezig met het verven van de trap en daarvoor gebruik ik Flexa strak in de lak op waterbasis. Ik ben eigenlijk niet echt te spreken over die verf op waterbasis, ik vind het teveel vloeien, dun opdrogen en erg lopen. Wat mij betreft is de 'ouderwetse' verf op terpetinebasis veel beter. Maar misschien ligt het aan mijn onkunde of ligt het aan de voorbereiding die niet toereikend is?
Welke kleur? Wit wordt namelijk gelig en dat heb ik zelf ondervonden maar toegegeven, het resultaat van terpetinebasis oogt wel veel strakker dan waterbasis en verft veel fijner, ben dat wel met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
sOid schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:40:
[...]

Hmm apart! Welke kit heb je precies gebruikt?
High tack kit van zwaluw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik dus ook. Maf. Wellicht verschil in samenstelling piepschuim of zo? Morgen misschien nog maar 's proberen maar dan langer laten drogen. Die verschillende resultaten kan ik niet goed uitstaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Eps is eps lijkt me. De zwarte bolletjes zit grafiet in begreep ik. Maar ik krijg hetzelfde resultaat als een aantal jaar geleden met compleet wit eps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 23:15

fmb

Arjan schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:48:
Iemand hier ervaring met Wagner verfspuiten? Straks geprobeerd mijn kantoortje te verven, maar er kwam maar geen verf uit. Uiteindelijk de verf zover verdund dat ik het lak pistool kon gebruiken, maar ik ben bang dat het alles behalve mooi opdroogt. Ik heb de hele spuit twee keer uit elkaar gehad en gereinigd, maar hij zoog geen verf aan. Iemand de gouden tip?
Er zijn er meerdere hier, zoek maar op Wagner O-)

Welke verfspuit heb je?
Ik heb deze fmb in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Bij de aanzuigslang bij de pomp zit een knopje wat je in kan drukken als er even geen verf uit komt. Dat hielp bij mij af en toe. Maar heb de 2e dag ook wel een keer met water het hele systeem moeten reinigen en daarna ging het weer top _/-\o_

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@fmb ik heb de Wagner w 570 van MP geplukt. Het is een set met een lakspuit en een muurverf spuit. Het is deze laatste waar ik ruzie mee heb. Heb ze nu weer helemaal uit elkaar en schoon. Dus kan morgen even proberen met water.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54

[Afbeelding]
Zelf heb ik de halve cilinder van de garagepoort uitgeboord, op youtube staan hier enkele filmpjes over.
Kwestie van nog geen 10 min (al duurde het bij mij 20 min omdat ik natuurlijk weer te erg op safe speelde met een te klein boortje... |:( )

PS: Persoonlijk zou ik naast een glaspartij nooit een draaiknop zetten, vanaf buiten is dan toch te zien dat er een draaiknop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 08:47
Ik wil wat simpele kasten en radiator ombouwen maken. Weet iemand een goed (recht) en betaalbaar alternatief voor berken multiplex? Een vriend van me gebruikt dit, en dit is redelijk recht. Hij moet wel altijd de goede platen eruit zoeken. Iemand nog een andere tip?

https://www.pontmeyer.nl/...eferenceType=articlegroup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
@peligro2k Persoonlijk zou ik underlayment niet beschouwen als alternatief voor berken multiplex.. Dat komt in de verste verte niet bij elkaar in de buurt.
Wil je de blanke houtkleur? Gaat het je om stevig? Wat zijn de eisen. Ik zou indien het schilderwerk word eerder voor MDF gaan. Wil je houtkleur behouden, populieren multiplex? Berken is ook in verschillende kwaliteiten te verkrijgen. Een CP plaat kost iets meer dan de helft van een B/BB plaat.. Het is maar net wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 08:47
milo-vs schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:07:
@peligro2k Persoonlijk zou ik underlayment niet beschouwen als alternatief voor berken multiplex.. Dat komt in de verste verte niet bij elkaar in de buurt.
Wil je de blanke houtkleur? Gaat het je om stevig? Wat zijn de eisen. Ik zou indien het schilderwerk word eerder voor MDF gaan. Wil je houtkleur behouden, populieren multiplex? Berken is ook in verschillende kwaliteiten te verkrijgen. Een CP plaat kost iets meer dan de helft van een B/BB plaat.. Het is maar net wat je wilt.
Eigenlijk wil ik het volgende

- goed beschikbaar
- niet meer dan 60 euro voor een volledige 122x244 plaat
- recht
- mooie tekening zonder teveel noesten

Zal gebruikt worden voor zichtwerk. Soms inderdaad wit gelakt. Maar vaak ook met bijvoorbeeld Skylt behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

nokiaan958GB schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:35:
[...]

lood repareren is altijd een lapmiddel tenzij je het kunt solderen

zelf gebruik ik voor loodslabben en zinken goten loodband of bison rubber seal
Hoe lang blijft zo’n reparatie met loodband goed is jou ervaring ? En rubber seal , doe je er dan een gaasje over de scheur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 23:15

fmb

Arjan schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:36:
@fmb ik heb de Wagner w 570 van MP geplukt. Het is een set met een lakspuit en een muurverf spuit. Het is deze laatste waar ik ruzie mee heb. Heb ze nu weer helemaal uit elkaar en schoon. Dus kan morgen even proberen met water.
Dat is wel een heel ander model. Kun je daar ook de druk mee instellen?
Ik heb de verf (muurverf latex) ook wel met iets van 20 tot 30% moeten verdunnen.

Succes!

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
@peligro2k Populieren plaat b/bb (nette kwaliteit) zit rond de 50 euro per plaat. Russisch berken CP (gerepareerde noesten e.d.) zit rond de 60 euro. Haal de plaat bij een degelijke houthandel. Daar heb je de meeste kans dat een plaat ook daadwerkelijk goed opgeslagen is en dus recht is en +- blijft.
Maar zolang je plaat niet los hangt (volledige hoogte deur oid) is recht wel fijn, maar met de meeste dingen kom je prima weg wanneer je hem zaagt.

Je kunt ook nog bekijken of een MDF plaat met fineer wat voor je is. Dan zou je zelfs een eiken fineer kunnen doen voor rond de 70 euro per plaat.

Allen 18mm dik uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
Hightack en EPS gaan niet goed samen, de hightack tast de toplaag van de eps aan en laat dan los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong

[Afbeelding]
Is het een halve cilinder? Dan is dit waarschijnlijk de oplossing.
Het zwarte Buva plaatje kan er af, daarachter zitten 2 inbusjes dan komt de behuizing los en komt de cilinder er vaak zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D.deJong schreef op zondag 28 februari 2021 @ 05:54:
[...]

Is het een halve cilinder? Dan is dit waarschijnlijk de oplossing.
Het zwarte Buva plaatje kan er af, daarachter zitten 2 inbusjes dan komt de behuizing los en komt de cilinder er vaak zo uit.
En de sluitlip dan, die zit niet in de "open" stand? Drm zal hij hem eruit moeten slaan, en naderhand de slot binnenwerk weer terug moeten buigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2021 @ 07:36:
[...]

En de sluitlip dan, die zit niet in de "open" stand? Drm zal hij hem eruit moeten slaan, en naderhand de slot binnenwerk weer terug moeten buigen?
Als ik in mijn geheugen graaf gaat die “sluitlip” nergens door. Er zit een kort inbusboutje door de cilinder en de behuizing houd dat vast.
Probeer het eens, er ontploft niks.

[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 28-02-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:07
Deze verwarming aansluiting is overbodig en ik zou hem graag wegwerken voordat de nieuwe vloer gelegd word. Er word egaline + pvc gelegd.

Ik ben al even in de kruipruimte geweest maar daar zie ik enkel isolatie, het lijkt me dus dat deze in de cementdekvloer zit?
Ik wou hem dan naar onder trekken, maar dat gaat dus niet.

Hoe kan ik deze nou netjes diep genoeg weg werken? Hoe kom ik er achter welke dit is op het verdeelblok?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fu48wWgsLyo0mxsksZv_ROV_R1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQkPVQlrgrXpg78scxBN4Og2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Komt er ook vloerverwarming? Anders zo ja, tegels eruit halen, uitbikken en vervolgens afzagen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Possible schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:11:
Komt er ook vloerverwarming? Anders zo ja, tegels eruit halen, uitbikken en vervolgens afzagen.
Er zit reeds vloerverwarming als hoofd verwarming. Ik weet ook niet goed waarom het toen niet helemaal is weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Koptelefoontje schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:12:
[...]

Er zit reeds vloerverwarming als hoofd verwarming. Ik weet ook niet goed waarom het toen niet helemaal is weggehaald.
Waarschijnlijk zijn het uponor leidingen (flexibel) nu is de vraag of deze aansluiting nog gebruikt wordt, want anders zou je hem in de cementdekvloer moet uitbikken voorzichtig, en vervolgens perskopplingen gebruiken. Ik zou geen knel gebruiken als de vloer helemaal dicht gaat.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D.deJong schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:47:
[...]

Als ik in mijn geheugen graaf gaat die “sluitlip” nergens door. Er zit een kort inbusboutje door de cilinder en de behuizing houd dat vast.
Probeer het eens, er ontploft niks.
Graaf maar wat harder :P Misschien snap je niet wat ik bedoel met sluitlip: _Arthur in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Possible schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:23:
[...]

Waarschijnlijk zijn het uponor leidingen (flexibel) nu is de vraag of deze aansluiting nog gebruikt wordt, want anders zou je hem in de cementdekvloer moet uitbikken voorzichtig, en vervolgens perskopplingen gebruiken. Ik zou geen knel gebruiken als de vloer helemaal dicht gaat.
Zijn inderdaad flexibel.
Ik had nu het volgende bedacht:
- systeem leeg laten lopen.
- slang bij verdeelstuk los
- Erin blazen om zeker te zijn dat het de juiste is
- indien juist slang gewoon eruit trekken.

Verdeelstuk heeft 4 verwarmingen. Waarvan 2 in gebruik, ik kan wel ongeveer gokken welke ik moet hebben.

Kan dit zo of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001

_Arthur

blub

Koptelefoontje schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:41:
Zijn inderdaad flexibel.

Verdeelstuk heeft 4 verwarmingen. Waarvan 2 in gebruik, ik kan wel ongeveer gokken welke ik moet hebben.

Zoals je schets zou ik het ook doen. Eventueel compressor er bij gebruiken; die blaast wat harder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Koptelefoontje schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:41:
[...]

Zijn inderdaad flexibel.

Het is geen uponor maar pex slang 14 of 16.
Zet de verwarming hoog en de radiatoren open en voel welke slangen warm worden bij de verdeler.
Diegene die warm worden zijn in gebruik, als het goed is worden er dan 2 niet warm.
Slangen loskoppelen kan weleens problemen geven, ze krimpen nogal eens en dan krijg je ze niet meer op de verdeler. Of de aansluiting gaat lekken op de verdeler omdat het rubber is uitgedroogd of je trekt die kapot bij demonteren.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
https://www.buva.nl/uploa...alkespagnolet-2017-06.pdf
Moet lukken als je het voorplaatje er af haalt, lijkt mij.

[ Voor 24% gewijzigd door D.deJong op 28-02-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59
Wij laten onze trap opnieuw bekleden, en hebben zelf de vloerbedekking die er al op zat verwijderd. Of althans, mijn vrouw want ik zit met een gebroken arm. In hoeverre moeten alle lijmresten er ook helemaal af zijn (kaal hout) als er weer een nieuwe vloerbedekking opgelijmd wordt?

Mijn vrouw heeft de winkel gebeld (tapijtcentrum) en de verkoopster roept natuurlijk meteen "helemaal schoon" - maar zij heeft op de benedenvloer ook al wat geroepen over ondervloeren wat door de stoffeerder die in kwam meten volledig onderuit gehaald werd - vandaar dat ik graag hier even check. Stoffeerders in het huis hier? Kan er gewoon over beperkte lijmresten heen gelijmd worden, of moet er kaal hout gemaakt worden?

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 28-02-2021 13:52 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Plaatje nummer 6 in jouw voorbeeld zegt het al. Zo te lezen heb je niet echt ervaring met cilinders eruit halen zonder sleutel, ik wel (zonder arrogant te willen klinken). Met sleutel kan de cilinder inderdaad zo eruit maar daar beschikt hij niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
edsandje schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:32:
[...]

Het is geen uponor maar pex slang 14 of 16.
Zet de verwarming hoog en de radiatoren open en voel welke slangen warm worden bij de verdeler.
Diegene die warm worden zijn in gebruik, als het goed is worden er dan 2 niet warm.
Slangen loskoppelen kan weleens problemen geven, ze krimpen nogal eens en dan krijg je ze niet meer op de verdeler. Of de aansluiting gaat lekken op de verdeler omdat het rubber is uitgedroogd of je trekt die kapot bij demonteren.
Goede!

Ja we hebben het nu even heel flintstone opgelost door aan het uiteinde te trekken en te kijken welke aan de verdeler beweegt. Dat blijkt goed te werken.

Nu nog wel de compressor nodig om het water uit het overgeblevene stuk slang te blazen - anders blijft dat natuurlijk in de cement dekvloer achter als ik hem eruit trek.

Er zit ook vloerverwarming maar als ik daar de pomp en retour uitzet en aftap bij de verdeler moet het goed gaan toch? Ik begreep dat je vloerverwarming niet mag aftappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:07:
[...]

Plaatje nummer 6 in jouw voorbeeld zegt het al. Zo te lezen heb je niet echt ervaring met cilinders eruit halen zonder sleutel, ik wel (zonder arrogant te willen klinken). Met sleutel kan de cilinder inderdaad zo eruit maar daar beschikt hij niet over.
Ha ha ha ha!
Zonder arrogant te willen klinken? dat gaat je niet best af.
Mijn persoontje is al meer dan 25 jaar werkzaam in de bouw waarvan de eerste jaren ook als timmerman en heb al heel wat van deze sloten door de handjes laten gaan.
Dat mijn kennis hieromtrent ietsjes stoffig is geworden omdat ik al heel wat jaren niet zelf meer met de handjes werk kan nou eenmaal gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 18:35
Hmmbob schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:51:
Wij laten onze trap opnieuw bekleden, en hebben zelf de vloerbedekking die er al op zat verwijderd. Of althans, mijn vrouw want ik zit met een gebroken arm. In hoeverre moeten alle lijmresten er ook helemaal af zijn (kaal hout) als er weer een nieuwe vloerbedekking opgelijmd wordt?

Mijn vrouw heeft de winkel gebeld (tapijtcentrum) en de verkoopster roept natuurlijk meteen "helemaal schoon" - maar zij heeft op de benedenvloer ook al wat geroepen over ondervloeren wat door de stoffeerder die in kwam meten volledig onderuit gehaald werd - vandaar dat ik graag hier even check. Stoffeerders in het huis hier? Kan er gewoon over beperkte lijmresten heen gelijmd worden, of moet er kaal hout gemaakt worden?
Kaal hout is niet vereist, maar het grootste deel van de lijmresten zou ik er wel afhalen. Zodanig dat het tapijt toch overal 'even hoog' is.
Zonder de trap te zien, kunnen we natuurlijk niet veel zeggen of het nodig is om er nog meer af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59
Ja precies, dus tapijtresten er wel af maar dunne lijmresten niet.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Koptelefoontje schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:17:
[...]

Goede!

Ja we hebben het nu even heel flintstone opgelost door aan het uiteinde te trekken en te kijken welke aan de verdeler beweegt. Dat blijkt goed te werken.

Nu nog wel de compressor nodig om het water uit het overgeblevene stuk slang te blazen - anders blijft dat natuurlijk in de cement dekvloer achter als ik hem eruit trek.

Er zit ook vloerverwarming maar als ik daar de pomp en retour uitzet en aftap bij de verdeler moet het goed gaan toch? Ik begreep dat je vloerverwarming niet mag aftappen?
Als je de vloerverwarming uitzet en je kan aftappen bij de verdeler blijft de vloerverwarming vol staan. (je mag vloerverwarming best aftappen).
Je kan in plaats van compressor ook waterstofzuiger gebruiken.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 18:21

[Afbeelding]
Je kan vrij makkelijk de cilinder uitboren, dan vallen de pinnen er uit en kan je de cilinder met een schroevendraaier rond draaien.. En dan zoals hierboven gezegd de de cilinder demonteren...
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/WPsMQ.jpg
Plaatje via google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:58
Koptelefoontje schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:09:
Deze verwarming aansluiting is overbodig en ik zou hem graag wegwerken voordat de nieuwe vloer gelegd word. Er word egaline + pvc gelegd.

Ik ben al even in de kruipruimte geweest maar daar zie ik enkel isolatie, het lijkt me dus dat deze in de cementdekvloer zit?
Ik wou hem dan naar onder trekken, maar dat gaat dus niet.

Hoe kan ik deze nou netjes diep genoeg weg werken? Hoe kom ik er achter welke dit is op het verdeelblok?

[Afbeelding]
Als ze toch overbodig zijn; kan je dit niet met een multitool strak boven de vloer afzagen? Neem aan dat de aansluiting bij de ketel dan ook weg kan.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 12:23
Zoooooo dit weekend echt veel werk verzet 8)
De vrouw en kinder waren dit weekend uit huis, dus dat betekend, VOL GAS! *O* *O*
Ik had al wat fotos hier en daar geplaatst met de tussenfase.

Begin dit weekend was ik hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4G9JqXgQwQKze1YnqQASI3QmnSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9x0e7ztoFL2nTjjBo16FU5x.jpg?f=fotoalbum_large

Dit weekend metal studs frame afgebouwd, houten latwerk afgemaakt, electra getrokken, tussenwanden geissoleerd, en 50 gipsplaten verwerkt.

Dit was het start punt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wbx-W_iBYk84qrroHF_uOU_Sajs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97uWCs05MPtkCkXjJt6oywQd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Awi2wfxfWrlaWkcmYisIWsaMC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZN86VWnEEFf8z0H3P5qyO18.jpg?f=fotoalbum_large

En zojuist fotos gemaakt:

De hal wordt verlengd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DyBx97ID2xsO4fpQ42aRipPsb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wBPdRLTo0o2jgTw09UZPnA5.jpg?f=fotoalbum_large

Opberghok:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdEI_2AyujSFIJ95g7yy_m6dpX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyViuXpnWHWWOkHpbPinNZVB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlGCM8BEEKbb3KcihCa4RJ5aRTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XgbQfjB2fv07hjRgJzNoWy0.jpg?f=fotoalbum_large

Gasten slaapkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCVnyj1A7iUqfXH7mcnkli_tjiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wsbliBTMVMa0eaTwEHqPcvg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xeY6wlPRize_dFvgZgciTO_wq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNenlc0C9hBLbkGuWLylTDJs.jpg?f=fotoalbum_large

Master bedroom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-avAUtHOi3LKbv_LTtIaT0iiZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAxnEy5QjBwFdUR60jAqgcLd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UINEVMsMb3s54X_QW3FL5KbCjzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MODKvkjuZWG5FtjLGgBKOUB.jpg?f=fotoalbum_large

Als de gipsplaten er inzitten en er is opgeruimd heb je echt het gevoel dat je bijna klaar bent :+
Nu nog stucen, vloertje, grote wandkast en andere afmontage werkzaamheden.
Ik ben erg tevreden met de afgelopen dagen 8)

Nog wel een dom foutje gemaakt; Ik gebruik 67mm wandcontactdozen, deze zijn in DL 10cent per stuk oid.
Maar ik heb alles op 73cm gezaagd 8)7 . Geen ramp, dat is verkrijgbaar in NL, maar is alleen wat duurder :)

Mijn lichaam doet nu wel wat zeer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
barry86 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:16:
Zoooooo dit weekend echt veel werk verzet 8)
De vrouw en kinder waren dit weekend uit huis, dus dat betekend, VOL GAS! *O* *O*
Ik had al wat fotos hier en daar geplaatst met de tussenfase.

Begin dit weekend was ik hier:
[Afbeelding]

Dit weekend metal studs frame afgebouwd, houten latwerk afgemaakt, electra getrokken, tussenwanden geissoleerd, en 50 gipsplaten verwerkt.

Dit was het start punt:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En zojuist fotos gemaakt:

De hal wordt verlengd
[Afbeelding]

Opberghok:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gasten slaapkamer:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Master bedroom:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als de gipsplaten er inzitten en er is opgeruimd heb je echt het gevoel dat je bijna klaar bent :+
Nu nog stucen, vloertje, grote wandkast en andere afmontage werkzaamheden.
Ik ben erg tevreden met de afgelopen dagen 8)

Nog wel een dom foutje gemaakt; Ik gebruik 67mm wandcontactdozen, deze zijn in DL 10cent per stuk oid.
Maar ik heb alles op 73cm gezaagd 8)7 . Geen ramp, dat is verkrijgbaar in NL, maar is alleen wat duurder :)

Mijn lichaam doet nu wel wat zeer :P
Lekker gewerkt! Kan afstanden lastig schatten, maar lijken wat weinig schroeven gebruikt te zijn. Zeker voor schuine delen en plafonds moet je niet te zuinig zijn. Iedere 20 cm een schroef is mij altijd verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

5 over de hele hoogte van de kamer is niet veel nee.
Vooral als je ze gaat stucen dan trekt er vocht in de platen tijdens het aanbrengen, wat ze zwakker maakt
En er komt nog eens extra gewicht aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-09 08:00
Netjes hoor, veel gedaan in een weekend!

Hoe heb je de muren opgebouwd? Gipsplaat - isolatie (wat voor?) - gipsplaat?
Pagina: 1 ... 110 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/