mesajjb schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:08:
Even een vraag waar ik met zoeken op internet geen eenduidig antwoord krijg.
Wanneer ons nieuwbouwhuis gereed is ga ik zelf een houten schuurtje (+/- 15m2) bouwen achter in onze tuin. Hier wil ik hier graag ook een werkbankje in maken en mijn gereedschap opbergen. Ik wil echter niet het risico lopen dat het hier allemaal gaat roesten. Hoe kan ik dat het beste voor elkaar krijgen?
Ik begrijp dat het allerbelangrijkste onderdeel goede ventilatie is. Hoeveel meerwaarde heeft isolatie verder nog (even meegenomen dat het schuurtje niet verwarmd gaat worden)?
Verdere punten als afvoer van regenwater (regenton met overloop in drainageput o.i.d) en voorkomen van optrekkend vocht door de vloer ga ik in ieder geval meenemen. Zijn er nog andere tips en zaken waarmee ik rekening moet/kan houden? Of is bovenstaande allemaal niet haalbaar? In dat geval zal ik een andere plek moeten zoeken voor het opbergen van gereedschap.
Tips:
- Drainage: graaf een "put" , leg worteldoek/geodoek erin .. vullen met stenen/grind) sla het doek eroverheen en een laagje zand eroverheen .. HWA ernaast/erop en verder terug ingraven .. tot boven de grond je regenton met een overloop erop aansluiten .. (water van dak --> regenton --> overloop --> drainage put)
- Als je op natte/kleigrond "verzakkingen" hebt zou ik je EPS-100 platen van 2m x 1m x 10cm adviseren als fundering (houten schuur) 20cm dik ingraven. laagje zand (5cm) en dan je "tegels"
- vooraf een verlijmde PVC-buis van "schuur" naar meterkast" (recht en max 2 "bochten" voor stroom .. (gelijk stroom meetrekken & netwerk we zijn tweakers nietwaar?) Tyleen buis ernaast voor Water
- aarde pen ? (voor je elektra werk?)
- Je houten constructie op composiet balk (hout niet direct op tegels dat rot weg)
- je vloer (nadat schuur is geplaatst) aan de binnenkant voorzien van "vijverfolie' en een vlonder erop (1 hoekje afwatering de grond in .. voorkomt meuk tussen de tegels door (groei) en optrekkend vocht/kou)
je kan eventueel isolatie leggen (dat is aan jou)
- dak isoleren (word het niet bloedheet zomers/te koud winter) ..
Elektra heb ik in de schuur afgemonteerd met een zekering (zoals in de meterkast) en 2 kabels + 1 loze voor PV, alle 3 gezekerd .. is niet "nodig" maar binnen heb ik via verlichting altijd "stroom" en buiten verlichting (foto heb ik gepost in dit topic)
99% van wat hier staat doe ik/nog te doen .. en ik heb er tot op heden geen spijt van .. de tyleenslang hoef je niet aan te sluiten maar misschien wel prettig
ps isolatie hoef je niet te doen, (dak/vloer) net zoals een goeie fundering .. maar je geniet er wel van als je bv een kleine verwarming in je schuur plaatst om verf of andere zaken (-10) vorstvrij te houden ..
ik doe het zelf niet wegens roest .. meer omdat het gewoon prettig is..
[
Voor 5% gewijzigd door
vso op 27-05-2020 10:09
]