[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57

World Citizen

FreeReef.nl

colvano schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:30:
[...]

Ik ben eigenlijk best tevreden over de kolomboor, nauwkeurig genoeg tot nu toe. Ik ga eens kijken of het een upgrade verdient.

Het is inderdaad goed marktplaats in de gaten houden om een mooie Engelse oude bankschroef te vinden. Voor metaalbewerking zijn er genoeg, voor hout wat minder. Erg leuk om te doen en deze kan zo weer 50 jaar mee!
Je moet er wat geluk mee hebben. Of je nou die van Einhel, Parkside, Pattfield etc hebt, af en toe zit er wel eens een zwiebel in de boorkop.

Ik merk dat als ik met een 15mm+ boor in dik aluminium wil boren. Je gaten worden dan meerkantig.

Maar als hij goed is... niks aan doen :).

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 19:38
sloth schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:43:
Kan je epoxy gebruiken als gietshars alternatief voor een gietmof? Is dit geschikt?

Wat kadering: ik heb een kabelbreuk van grondkabel gerepareerd door een stukje nieuwe kabel in een kabeldoos te verbinden dmv Wago klemmen. Het zou zonde zijn om nieuwe gietmoffen te bestellen zoals deze van Attema omdat je dan dubbel voor de kabeldoos betaalt.

Hoe het er uitziet boeit me uiteraard niet, het gaat me er alleen om dat alles jaren 100% waterdicht blijft.
Ik kan je niet met zekerheid vertellen dat het wel of niet geschikt is, maar ik zou niet gaan hobbyen met dit soort dingen, onder de grond wil je het gewoon goed hebben toch?

Giethars speciaal voor deze toepassing kun je ook los krijgen. Bijvoorbeeld Barnicol en Cellpack verkopen losse zakken. Ik betwijfel of je die goedkoper kunt vinden dan zo'n kant en klaar Attema pakket, maar het bestaat.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 07:41

TrekDr0p

QR niet scannen

1nsane schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:03:
[...]

Misschien een paar kruizen maken tussen de grote openingen? Dat zie je meestal bij grotere kasten sowieso wel.

Om een idee te geven wat ik bedoel;

https://www.bcosy.be/webs...shelves-library-span.html
Ik wilde die kruizen eventueel van staaldraad maken, ring in zijkant kabel erdoor diagornaal een ring met kabelspanner en dan de kabel vastmaken aan kabelspanner en dan strak trekken en dat dan 2 keer in een kruis.

Maar misschien een stalen koker in koker zetten misschien ook nog een idee, alleen ben ik bang dat hij da alsnog blijft schudden als de gaten in de koker te groot zijn.
Devler schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:16:
Herkenbaar, ik kwam dit plaatje tegen en vroeg me het ook af.
[Afbeelding]

Moeder de vrouw heeft hetzelfde plaatje gevonden en heeft dit op haar verlanglijstje gezet.
Enige dat ik momenteel kan bedenken is gebruik van rubberen blokken/plaat om de schokken wat te absorberen.
Ik ga de wasmachine en droger vastzetten door boven op een afstandbus ertegen aan te draaien dat hij op de grond gedrukt word. Dan kan hij ook noet meer springen in de opening
vso schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:26:
[...]

Erhm .. je slingert 8 kilo (of 16 kg) met 4000 toeren per minuut ...

thuis maakte de wasmachine ook erg leven .. ik ben moeder de vrouw eens gaan vragen wat ze er in doet .. ja 8 kilo was .. hoe meet je ? .. tja erhm "gevoel" .,maar je weet dat 8 kilo "nat" en 8 kilo droog erg veel verschil is :? Gevolg is dat we nu minder leven hebben :X

Maar goed, ik zou 50x50 stenen bovenop de kast leggen .. stuk of 2 , gezien je niet wilt boren is dit wellicht een beter alternatief .. en die plankjes iets dikker maken en meer schroeven erin :)
Max 7 kilo, als er meer in zit dan gaat de wasmachine niet draaien, dus geen wetenschap voor nodig :+

Hele kast is van 3cm steigerhout gemaakt.
Kan misschien nog wat meer schroeven erin draaien voor de zekerheid.

Heb eerder het idee dat het vooral komt omdat je een +- 90cm zit tussen de onderplank en de bovenplank en dat hij daarom "flexibel" wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0NuCUU4xf4c6KxloK9l5p6C5z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkI7J4TKaYYss7IcGNIqLlx2.jpg?f=fotoalbum_large
Onderkant word hij nog gefixeerd door 2 planken, maar daarna is het 90cm omhoog zonder verband.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FDEB5Gsgp3wSYLbyg_lT47zS8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cq8makd2yAsnp8TISbKgBIm7.jpg?f=fotoalbum_large

En nee ik ga er geen 2 tegels 50x50 opzetten. En die wegen echt niet genoeg om doe kast te doen stoppen met bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

TrekDr0p schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:20:

En nee ik ga er geen 2 tegels 50x50 opzetten. En die wegen echt niet genoeg om doe kast te doen stoppen met bewegen.
Tja, het is wel meest simpele en effectieve manier om te achterhalen of fixeren nodig is :) of je het permanent doet is punt 2 .. maar dat snapt je zelf ook wel toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:27
Iemand nog een slimme tip om kantfolie egaline-proof te maken?

Ik heb onlangs een schuimbeton+anhydrietvloer laten storten en het wordt nu tijd voor de pvc laag.
Hoewel er geen vloerverwarming is heb ik wel kantfolie gebruikt omdat dat voorgeschreven werd. Nu geeft de pvc legger aan dat zo’n dun laagje egaline niet heel blijft op het krimprandje omdat dat flexibel is, waar ik me iets bij kan voorstellen.

Snelcement viel af omdat dat niet werkt met anhydriet, maar is er ook een gipsgebonden variant die wel mogelijk is?
Of kan ik het gewoon dichtsmeren met tegelijm of zelfs kit?

Bij 1 van de deuren ligt de kantfolie overigens tegen een betonnen dorpel aan waarbij het de bedoeling is dat de pvc vloer eroverheen gelegd wordt, dat lijkt me het heikele punt, de rest ligt :+ aan de kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:29
[...]

Ik wilde die kruizen eventueel van staaldraad maken, ring in zijkant kabel erdoor diagornaal een ring met kabelspanner en dan de kabel vastmaken aan kabelspanner en dan strak trekken en dat dan 2 keer in een kruis.

Maar misschien een stalen koker in koker zetten misschien ook nog een idee, alleen ben ik bang dat hij da alsnog blijft schudden als de gaten in de koker te groot zijn.

[...]

Ik ga de wasmachine en droger vastzetten door boven op een afstandbus ertegen aan te draaien dat hij op de grond gedrukt word. Dan kan hij ook noet meer springen in de opening

[...]

Max 7 kilo, als er meer in zit dan gaat de wasmachine niet draaien, dus geen wetenschap voor nodig :+

Hele kast is van 3cm steigerhout gemaakt.
Kan misschien nog wat meer schroeven erin draaien voor de zekerheid.

Heb eerder het idee dat het vooral komt omdat je een +- 90cm zit tussen de onderplank en de bovenplank en dat hij daarom "flexibel" wordt.

[Afbeelding]
Onderkant word hij nog gefixeerd door 2 planken, maar daarna is het 90cm omhoog zonder verband.
[Afbeelding]

Onderkant van de kast is ook niet voldoende gesteund. Ik zou minimaal een hardboard plaat aan de achterkant bevestigen. Onderkant zou je ook met extra plank moeten verstevigen, maar dit gaat mogelijk wel te koste van die lade. Meer gewicht bovenop gaat het probleem alleen erger maken ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49

En daarom dus een paar kruizen in die vakken maken aan de achterkant. Wordt het zo veel stijver van.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:52

Milmoor

Footsteps and pictures.

Devler schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:01:
[...]
Kijk is naar die van amazonbasics? Eigenlijk kopie van de Ergotron en kunnen redelijk wat aan. Bij mij (tafelversie) hangt er een 34" aan zonder probleem.
Ziet er goed uit, maar het probleem is het maximale hoogteverschil, niet het gewicht. Die staat nergens genoemd, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat deze groter is dan gebruikelijk.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:37

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

--- Input/advies gevraagd ---

Vandaag het frame en bovenblad van de werkbank in elkaar gezet en op zijn plaats geduwd. Is nog lang niet klaar, maar nu heb ik de kans om nog wat met de hoogte te doen. Het blad zit nu op ~102 centimeter hoogte. Dat is stevig, maar wel perfect voor staand, fijn werk. De bank is bedoeld voor houtwerk, maar ook bijvoorbeeld om een carburateur uit en in elkaar te prutsen, een blokrevisie en andere precisiewerkjes. Ik ben zelf 1m81 overigens :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rn_IqaEAiFuc04Uh2PBPXM_JZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLTgqKvtVRCley6BqcbpT6YE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n06ZgOrv_6TqPakv5S6aVsQ21e4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poiFCJM98RpBJbdNv6uwXAxl.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vrouw zei gelijk 'wow wat hoog!'. Ze vroeg zich af hoe je kracht van bovenaf op een werkstuk gaat zetten (schroeven b.v.). Dat is natuurlijk lastiger, maar er komt sowieso nog een werkbank centraal in de ruimte.

Ik kan natuurlijk overal een paar centimeter van de poten afhalen (en dan gelijk stelpootjes eronder zetten, want de vloer is niet perfect egaal en 3 van de 8 poten zweven een beetje). Maar erbij is lastiger :P dus ik moet het zeker weten. Wat voor hoogte vinden jullie perfect voor zo'n werkbank? Er komt geen groot gereedschap (zaagmachines enzo) op, alleen 1 of 2 bankschroeven.

Hierbij is het belangrijk te overwegen dat:

- Aan de linkermuur óók een werkbank komt voor het zwaardere gereedschap, sowieso een vandiktebank (tafelmodel). De werkstukken die ik zal maken zijn maximaal 2.5m hoog/lang, want hoger zijn de muren in het huis niet. De lengte tussen de groene kast links en de achtermuur waar nu de werkbank staat is ongeveer 6 meter. Stel dat ik tot een meter voor de vandiktebank reserveer heb ik precies genoeg ruimte om werkstukken links in en rechts uit te voeren. De werkbank langs de linkermuur zal dan ook lager moeten worden dan die ik nu gebouwd heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsK4VgdcYnm_bugZNaqYMoCyP70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YesiWNLlxI4zY62C6znlsPBw.jpg?f=fotoalbum_large

- Centraal in de ruimte (waar nu de oude witte keukentafel nog even dienst doet) een echt houtwerktafel komt (die wil ik o.a. met de vandiktebank gaan maken). Die zal lager worden (ik denk op dit moment ~85 centimeter) en is bedoeld om de grote werkstukken (tafels, kasten, banken) in elkaar te gaan zetten. Daar komen ook klemmen op, en hangende stroom om direct aan/op de werkstukken te werken.

Resumé dus links de zware gereedschappen, achterin de hoge bank voor fijner werk en op de OSB plaat komt ook al het houtgereedschap (gutsen, zagen bijlen etc etc etc) en centraal de werkstuktafel.

Welke aanpassingen zouden jullie maken?

(N.B. rechts achterin naast de werkbank komt een hoektrap naar boven tot en rechts voorin de garage staan mijn motoren, daar komt later nog een heftafeltje met wat kastjes voor onderhoud en onderdelen enzo, dus die ruimte blijft daarvoor gereserveerd).

- edit -

Ik vind deze richtlijn:

https://www.hornbach.nl/c...n/ergonomisch_werken.html

Waarbij ze dus aangeven dat 100-110cm werkbladhoogte juist is voor precisiewerk voor mannen rond de 177cm lang. Ik zit dan dus aardig in de 'ballpark' lijkt me. De werktafel in het midden moet dan meer richting de 90 denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-05-2020 21:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:22
Check ook even of je wasmachine waterpas staat, dat scheelt ook met trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@HTT-Thalan ik zou die stelpoten sowieso doen onder wat je nu hebt. Beter mee verlegen dan om verlegen :)

Vwb die vandiktebank: mag dat ding ook op een stevig los kastje, al dan niet icm schoren voor lange werkstukken? If so ben je veel flexibeler, kun je het ding ook de hoek in rijden en boeit de hoogte ook niet zo. Maar ik heb zelf geen ervaring met dat soort machines. Then again, als een afkortzaag op een los kastje kan zou dat met een vandiktebank ook moeten kunnen lijkt me.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

The Eagle schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:01:
@HTT-Thalan ik zou die stelpoten sowieso doen onder wat je nu hebt. Beter mee verlegen dan om verlegen :)

Vwb die vandiktebank: mag dat ding ook op een stevig los kastje, al dan niet icm schoren voor lange werkstukken? If so ben je veel flexibeler, kun je het ding ook de hoek in rijden en boeit de hoogte ook niet zo. Maar ik heb zelf geen ervaring met dat soort machines. Then again, als een afkortzaag op een los kastje kan zou dat met een vandiktebank ook moeten kunnen lijkt me.
Natuurlijk kan dat, maar de stukken die erdoorheen gaan zijn typisch wat langer. Je hebt dus altijd een voor en een achter nodig om de stukken aan te voeren en op te vangen. En die moeten dan ook dezelfde hoogte hebben. Dat is wat lastig te doen met een verrijdbare kast waar dat ding op staat. Bovendien wil ik dat ding permanent waterpas gesteld hebben en niet telkens moeten hoeven stellen als ik hem wil gaan gebruiken. Hij is maar klein dus dat stukje werkbank offer ik er graag voor op, de plek er links en rechts naast kan ik gewoon voor ander werk gebruiken wanneer ik de vandiktebank zelf niet nodig heb.

De werkbank achterin gaat, zodra gesteld, permanent aan de muur gezekerd worden. Ik twijfel dus nog of ik er niet gewoon een paar wigjes onder moet slaan (het zijn maar 3 poten die niet lekker staan nu) en dan gewoon zekeren. Als ik er wel stelpootjes onder zet kan ik hem perfect level proberen maken, maar het ding is gemaakt met bouwmarkhout en er zitten overal kleine afwijkingen vanwege het toch niet helemaal rechte hout, Misschien moet ik me de moeite sparen en dat perfectionisme bewaren voor de centrale werkbank.

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-05-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:22
Ben bezig met een overkapping en heb inmiddels een aantal staanders staan. Door omstandigheden kan ik de ringbalken waarschijnlijk pas over 2 weken plaatsen. Nu regent het zo nu en dan, is het verstandig de bovenkanten van de staanders af te dekken met een plastic zak bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB100
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 21:59
Beste Tweakerss,

Mijn broer zit met een kapotte buitenkraan, het draaigedeelte was ooit van kunststof en is er inmiddels niet meer. Nadien is de kraan een aantal keer met de waterpomptang geopend/gesloten maar dat werkt nu ook niet meer :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJpQskRj77sjaVDK5k81ZYmucCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wWmveAEz9o8TUiwSr2zXy8b.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de binnenzijde van deze muur is een keukenkastenwand, dit wordt erg lastig om aan de kant te schuiven (om de hele boel te vervangen).
Ik hoop dan ook dit iemand deze kraan herkent en dat het dan mogelijk is om bijv alleen het binnenwerk + draaigedeelte te vervangen.

Mocht iemand deze kraan herkennen of een andere oplossing weten, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:23
GB100 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:27:
Beste Tweakerss,

Mijn broer zit met een kapotte buitenkraan, het draaigedeelte was ooit van kunststof en is er inmiddels niet meer. Nadien is de kraan een aantal keer met de waterpomptang geopend/gesloten maar dat werkt nu ook niet meer :/

[Afbeelding]

Aan de binnenzijde van deze muur is een keukenkastenwand, dit wordt erg lastig om aan de kant te schuiven (om de hele boel te vervangen).
Ik hoop dan ook dit iemand deze kraan herkent en dat het dan mogelijk is om bijv alleen het binnenwerk + draaigedeelte te vervangen.

Mocht iemand deze kraan herkennen of een andere oplossing weten, dan hoor ik het graag.
Is dat niet deze? https://www.tegeldepot.nl...06MgTCEAQYASABEgLdSfD_BwE

Binnendeel kan je normaal gezien vanaf de voorkant vervangen bij zo’n vorstvrije buiten kraan.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Cavalera125 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:12:
Ben bezig met een overkapping en heb inmiddels een aantal staanders staan. Door omstandigheden kan ik de ringbalken waarschijnlijk pas over 2 weken plaatsen. Nu regent het zo nu en dan, is het verstandig de bovenkanten van de staanders af te dekken met een plastic zak bijvoorbeeld?
Ik zou het gewoon even doen. 10 minuten werk en dan bescherm je het kopshout tegen regen. Plastic zak + ductape :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Alsjemenou schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:33:
[...]

Ik zou het gewoon even doen. 10 minuten werk en dan bescherm je het kopshout tegen regen. Plastic zak + ductape :)
Gaat dat geen problemen geven als de zon straks schijnt? Het verdampte vocht kan dan nergens heen. Verbeter mij als ik het verkeerd heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Beun schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:41:
[...]

Gaat dat geen problemen geven als de zon straks schijnt? Het verdampte vocht kan dan nergens heen. Verbeter mij als ik het verkeerd heb :)
Ik zou inderdaad eerder voor een emmer kiezen en er een blokje hout tussen leggen voor ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06

Een nieuwe knop erop schroeven, is dat niet voldoende?

Waarschijnlijk is hij niet zomaar 'kapot gegaan', maar gewoon gemold door ondeskundig gebruik. Die vorstvrije buitenkranen lopen nog even leeg zodra je hem dichtdraait. Veel mensen hebben dan de neiging hem nog wat strakker dicht te draaien, vandaar dat die knop kapot gedraaid zal zijn. Als je daarna een tang erop zet, maak je de boel echt kapot.

Wellicht kan er een nieuwe knop op, maar als dat gedrag niet aangepast wordt, gaat de boel uiteindelijk helemaal kapot.

Ze zijn van binnen doorgaans met een knelkoppeling aangesloten. Die moeten altijd bereikbaar zijn, dus daar zou je bij moeten kunnen. Als dat ook niet kan, is die kraan dus verkeerd geïnstalleerd en daarna verkeerd gebruikt.

Waarschijnlijk kun je hem vanaf buiten met spindel en al eruit halen. Zo niet, dan moet toch die kastenwand even aan de kant.

Ik heb ook zo'n kraan en geef toe dat die ook niet perfect bereikbaar is. Maar als ik een paar schroeven los haal en de vaatwasser naar voren schuif, kan ik er wel gewoon bij.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

World Citizen schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:34:
[...]

Je moet er wat geluk mee hebben. Of je nou die van Einhel, Parkside, Pattfield etc hebt, af en toe zit er wel eens een zwiebel in de boorkop.

Ik merk dat als ik met een 15mm+ boor in dik aluminium wil boren. Je gaten worden dan meerkantig.

Maar als hij goed is... niks aan doen :).
Daar is een truukje voor:
https://www.dumpert.nl/item/7854563_0e27e081

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readefries
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-08 10:17
Ik ben vooral een vojeur op dit forum. Maar heb toch een vraag over de afwerking van mijn plafond in de schuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iQxVlixJMgZCPXGD3oD4SqR500=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swgFg5VAz2zx8wR0KVpAfPUq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80CpJQLZacn4L8_lXh_P9Oysxhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70CXaxA0gkPjXcKKp2pYn2mn.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt misschien kunt zien zijn de muren gestukt en heb ik een frame op het plafond gemaakt. Hieraan wil ik platen bevestigen met twee Innr spot sets en een sensor zodat deze lampen automatisch aangaan.

Nu ben ik er nog niet helemaal uit welke platen ik het beste aan het plafond kan bevestigen. Hebben jullie tips of suggesties welke platen ik het beste kan gebruiken?

Bedankt alvast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@readefries Niet te zware in ieder geval. Erg veel gewicht gaat dit niet kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17

BCC

Gips of Agnes

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 23:10
readefries schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:27:
Ik ben vooral een vojeur op dit forum. Maar heb toch een vraag over de afwerking van mijn plafond in de schuur.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals je kunt misschien kunt zien zijn de muren gestukt en heb ik een frame op het plafond gemaakt. Hieraan wil ik platen bevestigen met twee Innr spot sets en een sensor zodat deze lampen automatisch aangaan.

Nu ben ik er nog niet helemaal uit welke platen ik het beste aan het plafond kan bevestigen. Hebben jullie tips of suggesties welke platen ik het beste kan gebruiken?

Bedankt alvast!
Die kleine verticale blakjes zitten alleen vast met 1 smal hoekankertje?
Ik had op zijn minst dan van die brede hoekankers gepakt en niet op de kopste kant gedaan ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@HTT-Thalan Hey, die lange hoge werkbank achterin tegen die OSB platen. Heb je dat frame enkel kops door de palen in de dragers geschroefd?

Ik ben bang dat als je bijvoorbeeld met een guts of beitel aan de gang gaat, dat die hele tafel staat te schudden. Ik ben daar zelf hardleers achter gekomen. Mijn tafel stond telkens te bonken tegen de muur omdat het frame wat flex had.

Je zou hem natuurlijk kunnen vastschroeven aan de achterwand, maar dan nog heb je zijwaards flex.
Ik heb hem halfhouts gezaagd nu, en her en der wanden met MDF in aangebracht om te zorgen dat hij minder flex heeft.

Maar ik kan het mis hebben...

Werkhoogtes moet je op je eigen gevoel doen. Ik maak tafels altijd iets te hoog en ga er dan aan werken. Als ik eenmaal een aantal uur zonder rugpijn aan het werk ben vink ik hem af.

Ik heb andere hoogtes voor mijn zaagtafel, kolomboor tafel, soldeertafel etc. Bijvoorbeeld een kolomboor wil je lager hebben staan dan een afkortzaag. Ook is het bijvoorbeeld handig om afkortzagen iets in laten zinken in je werkblad, zodat je dus eigenlijk de werkhoogte van de zaag op bladhoogte hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 25-05-2020 09:50 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt alvast!
Dat gaat niet werken zoals je dat nu hebt gedaan. Die meubelhoekjes gaan buigen en als je dat al zo wilt doen had je er meer moeten gebruiken. Je plafond gaat zakken en de platen gaan doorbuigen.

Waarom heb je dit zo gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
schroef aan de andere kant ook zo'n beugeltje dan kunnen ze iig niet meer kantelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met een paar 2-3tjes die je aan de muur had vastgezet en halverwege aan het plafond (met minimaal 2 pluggen) had je het gewicht wel kunnen hebben. Maar met deze latjes kun je er hooguit wat triplex tegenaan nieten. Best kans dat ze splijten ook als je er nog wat gipsplaatschroeven in gaat draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Kaasplank schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:48:
schroef aan de andere kant ook zo'n beugeltje dan kunnen ze iig niet meer kantelen
Dat zal niet gaan want dan gaat dat houtje splijten. Wat @_ferry_ ook zegt. Het hout droogt ook nog wat in de loop der jaren. Ik ben bang dat de pootjes wat te dun zijn.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bedankt alvast!
Je kunt er doek tegenaan nieten....

Veel zwaarder zou ik er niet aan durven te hangen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

World Citizen schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:40:
@HTT-Thalan Hey, die lange hoge werkbank achterin tegen die OSB platen. Heb je dat frame enkel kops door de palen in de dragers geschroefd?

Ik ben bang dat als je bijvoorbeeld met een guts of beitel aan de gang gaat, dat die hele tafel staat te schudden. Ik ben daar zelf hardleers achter gekomen. Mijn tafel stond telkens te bonken tegen de muur omdat het frame wat flex had.

Je zou hem natuurlijk kunnen vastschroeven aan de achterwand, maar dan nog heb je zijwaards flex.
Ik heb hem halfhouts gezaagd nu, en her en der wanden met MDF in aangebracht om te zorgen dat hij minder flex heeft.

Maar ik kan het mis hebben...

Werkhoogtes moet je op je eigen gevoel doen. Ik maak tafels altijd iets te hoog en ga er dan aan werken. Als ik eenmaal een aantal uur zonder rugpijn aan het werk ben vink ik hem af.

Ik heb andere hoogtes voor mijn zaagtafel, kolomboor tafel, soldeertafel etc. Bijvoorbeeld een kolomboor wil je lager hebben staan dan een afkortzaag. Ook is het bijvoorbeeld handig om afkortzagen iets in laten zinken in je werkblad, zodat je dus eigenlijk de werkhoogte van de zaag op bladhoogte hebt.
Blad zit met (veel) schroeven op het frame idd, maar na het stellen word 'ie boven, onder en zijkant aan de muur gezekerd.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:18
Gisteren wederom een "coronaprojectje" afgerond. Ditmaal plantenbakken voor klimhortensia's, die de zijkanten van het hekwerk moeten gaan begroeien. Ik had nog wat hout over (dakplanken) van de blokhut, en kon deze hier mooi voor gebruiken. On to the next one: containerombouw!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gm6wRs---aMlRGyGuWlIWGhXW58=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6fngTHYscV6dj7cEOii6E41.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5odfUERlH4tcZa6K-x6tIHCKks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPekZ7rDO9sToAfbJpUG9ji0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
Soms heb je van die klusjes die enorm veel tijd kosten en waar je uiteindelijk maar heel weinig van ziet.

Ik heb een Jaga Tempo convector in mijn werkkamer en met de l/w warmtepomp zou ik daarmee ook kunnen koelen. Dan moet je de lucht door die dingen wel forceren.

Tijdens de bouw heb ik achter iedere convector een wcd gemaakt daarvoor. Met wat 12 cm computerfans erbij ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPodwrUjdqvm4BIaegMu1F7ivMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bX8uW7NwnJPSlcwPzDv9V9p7.png?f=fotoalbum_large
Die bak gaat vervolgens weer dicht en dan zie je er bijna niets van.

Ik moest alleen nog even de lichtschakelaar vervangen door een dubbele en vanaf daar een schakeldraad trekken naar die convector. Die draad moet via de centraaldoos van de keuken beneden en vanaf daar weer naar de andere kant van de kamer.

Ons huis heeft namelijk alleen beneden een centraaldoossysteem dat direct ook de bovenverdieping bedient.

Kortom: een kloteklus. alle schakelmateriaal los, lamp van de keuken weg, oude bedrading eruit, oude troep uit leidingen verwijderen want de trekveer liep natuurlijk vast, nieuwe bedrading erin en een nieuwe dubbele schakelaar monteren.

Een hele middag werk, vijftig keer de trap op en af rennen en heel veel gevloek. En wat is er dan uiteindelijk te zien van al dat werk....?

VoorNa
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/40845/123Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/40841/123

Maar zodra het warm wordt, heb ik tijdens het thuiswerken wel gewoon koeling in mijn werkkamer. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
dreamscape schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:54:
Soms heb je van die klusjes die enorm veel tijd kosten en waar je uiteindelijk maar heel weinig van ziet.

Ik heb een Jaga Tempo convector in mijn werkkamer en met de l/w warmtepomp zou ik daarmee ook kunnen koelen. Dan moet je de lucht door die dingen wel forceren.

Tijdens de bouw heb ik achter iedere convector een wcd gemaakt daarvoor. Met wat 12 cm computerfans erbij ziet dat er zo uit:
[Afbeelding]

Ik moest alleen nog even de lichtschakelaar vervangen door een dubbele en vanaf daar een schakeldraad trekken naar die convector. Die draad moet via de centraaldoos van de keuken beneden en vanaf daar weer naar de andere kant van de kamer.

Ons huis heeft namelijk alleen beneden een centraaldoossysteem dat direct ook de bovenverdieping bedient.

Kortom: een kloteklus. alle schakelmateriaal los, lamp van de keuken weg, oude bedrading eruit, oude troep uit leidingen verwijderen want de trekveer liep natuurlijk vast, nieuwe bedrading erin en een nieuwe dubbele schakelaar monteren.

Een hele middag werk, vijftig keer de trap op en af rennen en heel veel gevloek. En wat is er dan uiteindelijk te zien van al dat werk....?

VoorNa
[Afbeelding][Afbeelding]

Maar zodra het warm wordt, heb ik tijdens het thuiswerken wel gewoon koeling in mijn werkkamer. 8)
Vergeet zeker straks als het warmer wordt je resultaten te posten in :
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8

Zojuist een discussie een beetje tot rust gekomen over koelen met een L/W WP :p .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Laatst online: 10-09 21:51
Ons dochtertje is anderhalf en loopt heel het huis door, nu wil ik een bureautje maken waar ze lekker aan kan spelen en kleuren met een handig opberg vak.

Dit bureautje komt binnen te staan, wat voor hout adviseren jullie voor een project als dit? De eerste keer dat ik zelf met hout aan de slag ga namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEwjW4fmvdeuxLJPqDhRy8cZITc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hgdu38i3N84cSGBfrp0P7voj.jpg?f=user_large

P.s. het bovenstaande plaatje is niet gelijk aan de afmetingen die ik ga gebruiken, maar meer voor de beeldvorming.

[ Voor 10% gewijzigd door jordyyyys op 25-05-2020 11:15 ]

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 07:53
jordyyyys schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:14:
Ons dochtertje is anderhalf en loopt heel het huis door, nu wil ik een bureautje maken waar ze lekker aan kan spelen en kleuren met een handig opberg vak.

Dit bureautje komt binnen te staan, wat voor hout adviseren jullie voor een project als dit? De eerste keer dat ik zelf met hout aan de slag ga namelijk.

[Afbeelding]

P.s. het bovenstaande plaatje is niet gelijk aan de afmetingen die ik ga gebruiken, maar meer voor de beeldvorming.
Als het je eerste keer is pak dan gewoon vurenhout/mdf. Goedkoop en makkelijk te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Laatst online: 10-09 21:51
SmoothTweaker schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:30:
[...]

Als het je eerste keer is pak dan gewoon vurenhout/mdf. Goedkoop en makkelijk te bewerken.
Duidelijk, zijn deze scharnieren dan ook genoeg? https://www.meubelbeslags...epgewicht-8-of-12-kg.html

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 16:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Beste Tweakerss,

[Afbeelding]

Wandel een keer bij de Praxis binnen? Ik heb ook een vorstvrije buitenkraan (minus die ronde plaat) en die sleuteltjes zijn gewoon los verkrijgbaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane

[Afbeelding]

VoorNa
[Afbeelding][Afbeelding]

Maar de voldoening is des te groter! Ik ken het hoor, comfort +10 maar je ziet er geen bal van en het is een *piep* klus.

Zo was ik een aantal weken geleden van plan om internet aan te leggen in m’n nieuwe garage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFeWGkMYE0dRImKBlqFH9B83ZGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ka77S2zxx03tIGgj9eas3JvC.jpg?f=fotoalbum_large

Daar ligt ze (vanuit het slaapkamerraam).

Dan nog het “hoe”.

Zoals te zien, zit er een klein schoorsteentje op. Dan zou je met p2p richtantennes kunnen werken maar, iedereen kan bij die schoorsteen en dan is er straks ineens een antenne “weg”.

Toen begon m’n creatieve brein te draaien.

Ik woon 3 hoog en heb in de kelder al via een Ziggo powerline kit 180mbit (volledig randaarde dus met een MiMo kit haal je dan nog aardige snelheid). Toen plannen gemaakt om een utp kabel in te graven en naar die schoorsteen te trekken maar wat nou als per toeval de hoofdzekering van de garages in de centrale ruimte van ons portiek zit? Ik kon het altijd proberen natuurlijk en mn kelderbox zit letterlijk naast die technische ruimte dus wie weet kom ik met nog een powerline kitje wel uit.

In de technische ruimte zit een stopcontact aan een groepenkast, toch eens kijken of ik signaal krijg tussen de technische ruimte en de garage.

Dat lukte maar het was heel zwak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0tQ1_Ej66ecQlk5FQuwN1HvfPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBQKbpEJCIMe7BIpy7nAE5DN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was echter hoopvol want die kabel gaat vanuit het complex naar de boxen.

Enfin ik had het bijna opgegeven maar toen bedacht ik me, er zit nog een stoppenkast naast de kast met stopcontact, zou dat dan de voeding van de garageboxen zijn? Maar een manier om daar achter te komen, een stopcontact aanleggen en kijken of ik verbinding krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ta1eS69nzUtQQwMtLNUMVkipQFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CxcrZceZzXZq9UEgn5nHNwe.jpg?f=fotoalbum_large

En jawel! Een mooi schoon signaal dus de elektra in de garage ook gelijk uitgebreid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1Vz6JhxNikIc03j59ps4lFqNMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAN9Cvc5ueCwd7uG6c5MykDo.jpg?f=fotoalbum_large

Extra TL bak en stopcontacten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbU20Dscf1xgG6o5ZNZ8if3bAH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eA6vGaWtr8iJlzkFcR7DrxEm.jpg?f=fotoalbum_large

Mini wifi router en camera.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh2zKFi6EtJqIfIgOsgMDNKSfTk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NCPuXDqtYEOVNwmquaxmDwqM.jpg?f=user_large

En hatsa, internet en de camera werkt!

Nu blijft er maar 30mbit over in de garage maar dat is al afdoende. Binnenkort zal dat echter beter worden.

Op het moment “storen” beide powerline sets elkaar nog wat.

In de technische ruimte komt de hoofdkabel binnen, die splitst daar naar de verschillende groepen. Vervolgens zit de eerste powerline kit op onze eigen groep (waarvan de gemeente stop in de meterkast 3 hoog zit) en de tweede op die van de garage dus er zit al flink wat fysieke scheiding tussen. Beide kits zijn via een utp kabel verbonden in de kelder.

Echter zitten er nog oude gemeentestoppen in overal wat de storing verklaart. Nu zou Stedin die in april al vervangen maar dat was van Corona uitgesteld. Als ze dat binnenkort echter alsnog doen, zal de storing tussen de verschillende gemeentegroepen afnemen en de snelheid dus toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding]

VoorNa
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ken het :P Pas ook allemaal nieuwe kabels en WCD's geplaatst. En 2 convectoren. Geen WCD in de convector overigens, wel er vlak naast. Prop ik daar een 12V adapter in, kabeltje langs of achter de plint, goed genoeg. Anders moest ik ook weer een leiding om de hoek maken, en da's een rotklus, diep uitslijpen/hakken om de binnenbocht te kunnen maken.

Heb je nou ook zo'n mooie kurken (onder)vloer trouwens? Kwam hier ook tevoorschijn onder het laminaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readefries
_ferry_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:49:
Met een paar 2-3tjes die je aan de muur had vastgezet en halverwege aan het plafond (met minimaal 2 pluggen) had je het gewicht wel kunnen hebben. Maar met deze latjes kun je er hooguit wat triplex tegenaan nieten. Best kans dat ze splijten ook als je er nog wat gipsplaatschroeven in gaat draaien.
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:41:
[...]
Waarom heb je dit zo gedaan?
Nog nooit gedaan, dus ga je dingen proberen :D

Denk je dat als ik de pootjes aan het plafond vervang met 2-3tjes en stevigere bevestigingshoekjes (geen idee nog welke), het dan meer kans van slagen heeft?

Bedankt iig voor jullie reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FirePuma142 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:39:
Mijn vader heeft een tweetal muren in de keuken opnieuw in de latex gezet. Niet in grote verticale banen, maar in kleine horizontale vakjes. En met een lakroller, niet een muurverfroller. Resultaat: Vlekken galore, je kunt de vakjes duidelijk zien.

Logischerwijs moet het opnieuw, ik twijfel of er nu eerst nog een laag latex verdund moet aanbrengen, of hier direct een nieuwe laag op zet. Wat zouden jullie doen?
Iemand hier nog een tip voor?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

readefries schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:51:
[...]

[...]

Nog nooit gedaan, dus ga je dingen proberen :D

Denk je dat als ik de pootjes aan het plafond vervang met 2-3tjes en stevigere bevestigingshoekjes (geen idee nog welke), het dan meer kans van slagen heeft?

Bedankt iig voor jullie reacties :)
Maar waarom moet dat plafond verlaagt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:54:
[...]

Iemand hier nog een tip voor?
Direct een nieuwe laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:59
readefries schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:51:
Ik zou wegblijven bij de bevestigingshoekjes. Je kan de 2-3tjes toch ook gewoon direct aan het beton vastmaken? Desnoods herbruik je de al gemaakte gaten van je bevestigingshoekjes voor je plug, scheelt wellicht wat boorwerk.

Misschien heb je hier nog wat aan? https://www.klusidee.nl/F...onnen-plafond-t98808.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
_ferry_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:36:
Heb je nou ook zo'n mooie kurken (onder)vloer trouwens? Kwam hier ook tevoorschijn onder het laminaat :P
Niet zozeer ondervloer. Dit is gewoon onze kurkvloer.

Dit is de kamer in kwestie, toen het spul er net in lag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzPHe_5rFARM04Ls7UKJXDlsQg4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VnoRC1EdljNnzdJZF3oV1UPx.png?f=user_large

Op de bovenverdieping en beneden in de hal ligt deze 'naturel' kurk. In de woonkamer (met allerlei stijlen qua meubels door elkaar, maar vooral met wat bruine kasten) hebben we een soort white wash versie van dezelfde kurk toegepast.

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 25-05-2020 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Stap je dan niet af en toe in een punaise? :+

Grapje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 17:20
Vraagje aan de kenners die met hout werken.

Voor mijn te bouwen overkapping wil ik een soortgelijke hoekverbinding maken, maar hoe zorg ik er voor dat de liggers ook aan de paal / staander vast komen te zitten. Wat voor een stevige constructie zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZfghEF9g9WJUXoobvUgLTrO5d8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kAc4dONECPgJfRr2GgexAGHD.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
paar flinke tellerkopschroeven van boven d'r in jetsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 22:34
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt alvast!
Kleine platen zijn handzamer, ik had stuc platen van 200 bij 40 cm en voor de badkamer 120*60. Schroef de platen vast met gipsplaat schroeven zodat je geen roestplekkjes in het stucwerk krijgt en gebruik goede slagpluggen van 6mm om de balken het aan het plafond en muren te bevestigen en ram ze goed vast.

Ik zelf heb Plagyb D gebruikt voor het verlagen van alle kamers in ons huis. Dit werkt het snelst en makkelijkst. Koop of leen een 360 graden laser en het hangt perfect waterpas.

Als je het graag met hout wil doen. schroef langs de randen 2 bij 10 latten tegen de muren. Maak een raster van 5 bij 7 balken waarbij de balken tegen het plafond 60cm uitelkaar liggen. Schroef om de 60 cm de balken vast aan het beton. De 5 bij 7 balken die daaroverheen liggen 40 cm uit elkaar. Schroef de gips of stucplaten daar tegen aan. pak (stuc) platen van 120 of 200 cm lang en schroef die platen niet aan ze zijkanten maar om de 40 cm in de lengte vast op het raster. Ook voor dit werk kun je het beste een 360 laser gebruiken.

De versie met Plagyb D zorgt voor minimaal 50% minder boren en tijd aan uitvullen. het spul weegt niks en kost geen drol bij de Hornbach. Bij beide versies is het belangrijk dat het raster 40cm hard op hard uitelkaar zit en dan bij de muren er wel helemaal overheen valt. anders ga je veel zitten kutten met snijden.

Mischien dat jouw constructie wel blijft hange, maar het gaat sowieso doorhangen wanneer de er de platen tegenaanschroefd. Doe er je voordeel mee en zoek filmpjes op internet. Dan heb je er nog jaren plezier van.

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk013 op 25-05-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:22
_Chris_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:45:

Voor mijn te bouwen overkapping wil ik een soortgelijke hoekverbinding maken, maar hoe zorg ik er voor dat de liggers ook aan de paal / staander vast komen te zitten. Wat voor een stevige constructie zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

[Afbeelding]
Ligt ook een beetje aan de dikte van de balken
Wordt nog wel eens een bezemsteel in gejast, beetje bruislijm eraan en geen beweging in te krijgen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:51

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
daar is de houtdraadbout voor uitgevonden ;)

Eerste even een gat boren met een speedboor zodat je de kop kunt verzinken, dan voorboren op de gewenste diepte en dan de bout erin.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Fraggert schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:23:
[...]

Eerste even een gat boren met een speedboor zodat je de kop kunt verzinken, dan voorboren op de gewenste diepte en dan de bout erin.
En dan afsmeren of zo? Een verzonken kop waar water in blijft staan is niet zo handig bovenop?
of vergis ik me?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Cyberpope je kunt dat gat weer opvullen met een 'prop' (deuvel) in dezelfde diameter als het geboorde verzinkgat, en die prop/deuvel weer 'flush' afzagen.

Je kunt ook gewoon direct een lange deuvel (de eerder aangehaalde 'bezemsteel') erin stoppen en die afzagen.

Edit: bij die laatste optie dus zonder houtdraadbout.

[ Voor 9% gewijzigd door Ethiron op 25-05-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32
Vraagje over het maken van ventilatievoegen. Ik ga de buitenmuur isoleren. Nu moet het natuurlijk wel kunnen ventileren. Moet ik dan aan de boven en onderkant stootvoegen maken of is aan 1 boven of onderkant voldoende? Zeg maar om de meter een stootvoeg (7 meter in totaal lang)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Possible schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:35:
Vraagje over het maken van ventilatievoegen. Ik ga de buitenmuur isoleren. Nu moet het natuurlijk wel kunnen ventileren. Moet ik dan aan de boven en onderkant stootvoegen maken of is aan 1 boven of onderkant voldoende? Zeg maar om de meter een stootvoeg (7 meter in totaal lang)
Boven en onder stootvoegen aanbrengen. Kleine moeite, groot voordeel. Vergeet te stootvoegroosters of bijenbekjes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Cyberpope schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:27:
[...]

En dan afsmeren of zo? Een verzonken kop waar water in blijft staan is niet zo handig bovenop?
of vergis ik me?
Normaliter gaat hier je EPDM of andere dakbedekking natuurlijk overheen :)

kijk maar bij mijn staanders, daar waar een ligger eroverheen gaat zitten er dikke houtdraadbouten doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0KmJNqAHqrGKYg1zgfPXnNbddw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Izi4QdwT64ont7iTiLNf175O.jpg?f=user_large

Die worden daarna afgedekt door het EPDM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:10
Daarom heb ik een hekel aan installatiewerk.
De hele dag bezig en je ziet er niks van.

Mijn vrouw bekrachtigd dat door te vragen:
"wat heb je nu al die tijd gedaan dan?" }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Chris_
FabianGTI schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Ligt ook een beetje aan de dikte van de balken
Wordt nog wel eens een bezemsteel in gejast, beetje bruislijm eraan en geen beweging in te krijgen :*)
12x12

dank voor de hulp en tips @Fraggert @FabianGTI ! Op zoek naar een paar flinke houtdraadbouten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Fraggert schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:23:
[...]

Ik dacht, wellicht een stokschroef er in draaien? Leg je daarna die bout er op, chassisring, moer, en dan de boel aantrekken. Dan blijft er ook geen water in dat verzonken gat staan.
Maar als er natuurlijk een dak overheen komt maakt dat niet uit, maar je hebt ook van die balkconstructies waar zo'n zonnescherm tussen komt te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@Luuk013 Kuch ;)

Misschien samen bouwen? >:)

Edit, excuus... deze vraag kwam in een ander topic voorbij... kon je niet weten,

[ Voor 24% gewijzigd door Jelte,89 op 25-05-2020 15:10 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_ferry_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:03:
[...]

Ik dacht, wellicht een stokschroef er in draaien? Leg je daarna die bout er op, chassisring, moer, en dan de boel aantrekken. Dan blijft er ook geen water in dat verzonken gat staan.
Maar als er natuurlijk een dak overheen komt maakt dat niet uit, maar je hebt ook van die balkconstructies waar zo'n zonnescherm tussen komt te hangen.
Dat is omslachtiger dan een houtdraadbout pakken met een ring eronder en die niet verzinken.

Ik heb zo'n balkconstructie zonder dak geamaakt bij de buren, 2 palen en een dwarsbalk, ook met verzonken houtdraadbouten. In het gat heb ik sikaflex gedaan, dat bliijft flexibel en zorgt dat er geen water in komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Fraggert schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:14:
[...]

Dat is omslachtiger dan een houtdraadbout pakken met een ring eronder en die niet verzinken.

Ik heb zo'n balkconstructie zonder dak geamaakt bij de buren, 2 palen en een dwarsbalk, ook met verzonken houtdraadbouten. In het gat heb ik sikaflex gedaan, dat bliijft flexibel en zorgt dat er geen water in komt te staan.
Klopt. Enig voordeel is dat je de palen er op kunt steken en meteen al "vast" liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 25-05-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:22
Jelte,89 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:09:
@Luuk013 Kuch ;)

Misschien samen bouwen? >:)

Edit, excuus... deze vraag kwam in een ander topic voorbij... kon je niet weten,
Ik moet zaterdag ook nog zo'n ellende ding maken, uiteraard niet voor mezelf dus is het meteen een stuk minder leuk om te maken :+
Enig voordeel is dat het niet op eigen kosten hoeft

Ik moet binnenkort nog wel voor mezelf een schutting maken van Douglas, ik vraag me alleen nog af hoe ik de schermen (zelfbouw) moet koppelen op een nette manier aan de staander :X
En eigenlijk wil ik ook nog een klein houthok maken bij de voordeur, ook van Douglas, maar hoe zet je de 'schermen' dicht naar de palen, zonder daar meteen hele frames achter te moeten maken?
Dak wil ik maken van Douglas/Red Cedar dakshingles, als die nog ergens betaalbaar te vinden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
FabianGTI schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:42:
[...]

Ik moet zaterdag ook nog zo'n ellende ding maken, uiteraard niet voor mezelf dus is het meteen een stuk minder leuk om te maken :+
Enig voordeel is dat het niet op eigen kosten hoeft

Ik moet binnenkort nog wel voor mezelf een schutting maken van Douglas, ik vraag me alleen nog af hoe ik de schermen (zelfbouw) moet koppelen op een nette manier aan de staander :X
En eigenlijk wil ik ook nog een klein houthok maken bij de voordeur, ook van Douglas, maar hoe zet je de 'schermen' dicht naar de palen, zonder daar meteen hele frames achter te moeten maken?
Dak wil ik maken van Douglas/Red Cedar dakshingles, als die nog ergens betaalbaar te vinden zijn
Schermen bevestig je met deze dingen

Met schermen bedoel je gewoon het zweeds rabat? dat zal je toch ergens op moeten bevestigen, een alternatief is het infrezen in de staander, maar die word dan optisch 'dunner' en je freest dan net zoveel geld weg als wanneer je een 5x7 koopt.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:55

Bommes

Capo del formaggio

@_Chris_
Kaasplank schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:57:
paar flinke tellerkopschroeven van boven d'r in jetsen
Dat is wat ik ook heb gedaan, iets van 200 lang of zo uit mijn hoofd.

Gebruik je houtdraadbouten, ook goed maar vergeet dan niet voor te boren!
En een maal vast niet meer verdraaien of nog even natrekken!.
Door het er in draaien kunnen die houtdraadbouten erg warm worden, verdraai je ze dan nog een keer of trek je ze nog na dan breken ze soms sneller dan je zou verwachten.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
@Bommes Ik wil de houtdraadbouten inderdaad wel voorboren (en verzinken). Ik heb zelf het gevoel dat een houtdraadbout wat steviger is dan een tellerkopschoef.

Maar bedankt voor je tip / toevoeging. Ik zal er rekening mee houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
_Chris_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:03:
@Bommes Ik wil de houtdraadbouten inderdaad wel voorboren (en verzinken). Ik heb zelf het gevoel dat een houtdraadbout wat steviger is dan een tellerkopschoef.

https://www.wovar.nl/blog...uten-wat-is-het-verschil/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
_Chris_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:03:

Je hebt wel een redelijke lengte nodig, 15x15 waren je palen toch? ik vraag me af of er houtdraadbouten zijn met zo'n lengte

Die zijn er blijkbaar wel

En nog goedkoper ook dan tellerkop, € 16,50 (10x200mm) om € 35,40 (8x200mm)

Ik zou het combineren, even naar de action voor een bezemsteel, (80cent oid) en die diameter bepalend maken voor het gat dat je maakt voor het verzinken van de houtdraadbout.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readefries
Jannibal23 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:58:
[...]

Ik zou wegblijven bij de bevestigingshoekjes. Je kan de 2-3tjes toch ook gewoon direct aan het beton vastmaken? Desnoods herbruik je de al gemaakte gaten van je bevestigingshoekjes voor je plug, scheelt wellicht wat boorwerk.

Misschien heb je hier nog wat aan? https://www.klusidee.nl/F...onnen-plafond-t98808.html
Maar dan kan ik geen hoogte verschilmaken, wat ik nodig heb voor de spotjes. Of begrijp ik je niet helemaal?
_ferry_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:49:
Waarmee kan ik die 2-3tjes dan het beste bevestigen? Ik heb het hout aan de muren met slagpennen bevestigd, want ik dacht dat ik daar de balken het beste overdwars aan vast kon maken, maar daarna zag ik niet meer hoe ik het het beste kon bevestigen en ben ik uiteindelijk op de pootjes uitgekomen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Alsjemenou
Een nieuwe week, een nieuw klusje uit het verleden. Ik wilde graag een Sonos Beam, maar ik was uiteraard weer te gierig om er eentje aan te schaffen. Dus besloot ik mijn oude Logitech speaker drivers op te offeren en deze te combineren met een versterker en power supply van AliExpress. Dit keer iets meer foto's van het proces:

Ik begon met een basis van MDF. Over de lengte gezaagd met handcirkelzaag, de rondingen gedaan met een passer en decoupeerzaag:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o50da4l.jpg

De voor- en achterkant op maat gezaagd, maar nog niet gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dyq6zpo.jpg

Zijkanten gemaakt, en deze vastgelijmd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZfSwgxM.jpg

Don't worry, de voor- en achterkant komen niet zo ver naar binnen. De panelen staan echter wel enkele mm naar binnen. Ik wil namelijk om de soundbar speakerdoek wikkelen, en ik wil niet dat de speaker drivers tegen het doek aandrukken waardoor de zichtlijn minder mooi is.

De panelen tot dusver in de grondverf en de montage van de speaker drivers:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hGpI7un.jpg

De speaker drivers zijn vastgeschroefd met acoustic foam tussen de driver en het hout, om trillingen te voorkomen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ol7NI3b.jpg

Even kijken of alles gaat passen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5de3ARL.jpg

Na het monteren van de componenten en solderen van de bedrading:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ET97m9I.jpg

Tijd voor de achterkant Hiervoor moest ik wat passen en meten om alle aansluitingen goed te krijgen. De draaiknoppen zijn verzonken zodat ze niet teveel uit de achterkant steken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RVBG1XV.jpg

Naast de draaiknoppen heb ik ook nog een aux-in aansluiting en een externe aansluiting voor de subwoofer. De versterker kan ook aangestuurd worden dmv Bluetooth:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3qhAkAC.jpg

Een volledige shot inclusief de aansluiting voor 230v. Al deze componenten zijn eenvoudig te sourcen op AliExpress. Je hebt alleen wat geduld nodig:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SPtz3zW.jpg

Tijd om de speakerdoek te wikkelen en vast te nieten. Zoals je kunt zien liep ik hier tegen het probleem op dat het speakerdoek door het strak trekken ietwat concaaf ging staan. Ik heb ervoor gekozen dit maar zo te laten, ik wilde in dit stadium eigenlijk klaar zijn met het project:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XVsHVF0.jpg

Nu was het tijd om het project af te wikkelen en de deksel te monteren:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iY4ik1q.jpg

Ik heb geen foto's van de deksel. Maar op de deksel had ik kleine blokjes gemonteerd waar ik moertjes in heb verzonken en vastgezet met epoxy. Zo kon ik vanuit de onderzijde van de soundbar bouten bevestigen waardoor ik de deksel aan de base vast kon zetten, maar eventueel later ook weer bij de interne componenten kon. Ik wilde geen bouten zichtbaar aan de bovenkant. Tussen de deksel en base had ik stroken acoustic foam bevestigd zodat hier geen geluid door kon lekken.

Al met al een super leuk project om te doen. Lang niet mooi als een product dat je kan kopen, maar goedkoper dan een Sonos en meer voldoening. En de geluidskwaliteit is ook nog eens erg goed!

Wat algemene opmerkingen:
- zorg dat je speaker zo luchtdicht mogelijk is. De geluidskwaliteit veranderd hier dramatisch door
- de geluidskwaliteit? Top. Vooral voor iemand die niets heeft berekend qua enclosure volume etc.
- uiteindelijk mis ik iets meer bereik van mijn speaker drivers, en is een externe subwoofer echt aan te raden. Gelukkig had ik rekening gehouden met een externe subwoofer, maar achteraf had ik wellicht een kleine woofer moeten monteren in de soundbar of drivers monteren met een groter bereik.
- kosten waren circa 50 euro omdat ik de speaker drivers al had. Circa 25 dollar voor de versterker, 15 dollar dollar voor de voeding (12v of 24v, vergeten) en 25-30 dollar voor overig materiaal.
- inputs zijn aux-in en bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:43

dragonhaertt

@_'.'

readefries schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:22:
[...]

Maar dan kan ik geen hoogte verschilmaken, wat ik nodig heb voor de spotjes. Of begrijp ik je niet helemaal?
De vraag is volgens mij vooral, waarom wil je 20cm naar beneden, als je ook 7.5 cm hoogte verschil kan maken door een 2x3" direct aan het betonnen plafond te bevestigen?
Dan is er geen behoefte om metalen hoekankertjes te gebruiken, kan je zo een schroef dwars door je balk je plafond in jagen, en dat is meteen een stuk steviger dan een plankje van 1.5cm dik.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

In mijn nieuwe badkamer wil ik een handdoekradiator op de CV aangesloten én met elektrisch element erin.
Nu schijnt er een T-stuk te bestaan om beide zaken tegelijk te kunnen aansluiten
(bijvoorbeeld: https://laurens-radiatoren.nl/t-stuk-voor-combi-bedrijf-nl).
Nu heeft mijn uitgekozen radiator de aansluiting voor de CV leidingen dicht bij elkaar (https://www.installatieva...-mm-1658-w-wit-8660178-04)

Ik vind nergens een plaatje hoe het er dan uit zou gaan zien. Kan iemand me helpen?
Mijn idee is om de CV leiding in de muur te gaan zetten. Dat zou dus betekenen dat ik vanaf dit T-stuk met een radiatorkraan-T richting de muur kan wijzen. Mijn thermostaatknop staat dan evenwijdig met de radiator.
in ieder geval, dat denk (hoop) ik...
Iemand een idee?

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 16:53
Alsjemenou schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:28:
Dus besloot ik mijn oude Logitech speaker drivers op te offeren en deze te combineren met een versterker en power supply van AliExpress.
Is het mogelijk een boodschappenlijstje te plaatsen?

Zou eigenlijk standaard onderdeel moeten uitmaken van samenvattingen hier :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
CurlyMo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:01:
[...]

Inloggen bij AliExpress doet nu moeilijk. Zal vanavond proberen te posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

prein2 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:03:
In mijn nieuwe badkamer wil ik een handdoekradiator op de CV aangesloten én met elektrisch element erin.
Nu schijnt er een T-stuk te bestaan om beide zaken tegelijk te kunnen aansluiten
(bijvoorbeeld: https://laurens-radiatoren.nl/t-stuk-voor-combi-bedrijf-nl).
Nu heeft mijn uitgekozen radiator de aansluiting voor de CV leidingen dicht bij elkaar (https://www.installatieva...-mm-1658-w-wit-8660178-04)

Ik vind nergens een plaatje hoe het er dan uit zou gaan zien. Kan iemand me helpen?
Mijn idee is om de CV leiding in de muur te gaan zetten. Dat zou dus betekenen dat ik vanaf dit T-stuk met een radiatorkraan-T richting de muur kan wijzen. Mijn thermostaatknop staat dan evenwijdig met de radiator.
in ieder geval, dat denk (hoop) ik...
Iemand een idee?
Dat gaat niet met deze radiator en leidingen uit de muur.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:29

UTM

Voor het schuren van een bankje wil ik m’n Bosch PSM 80a gebruiken. Het bijhorende schuurpapier is echter op. Omdat het een redelijk oud model betreft, ben ik niet helemaal zeker welk schuurpapier erop past. Gamma verkoopt bv. ‘standaard’ PSM schuurpapier, maar past dat ook (nog) op dit model?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Vandaag hout gehaald en gezaagd voor de legplanken links en rechts, en voor de zijwanden waar de lades komen. Ik heb vervolgens besloten (ik ben gék op recyclen, zeker met hout) om een oude ikea kast die toch al te gammel was geworden om nog te gebruiken, te scavengen. Ik heb er o.a. de runners voor de lades vanaf gehaald, een bende knoppen (voor de lades maar ook de kastjes die boven de bank komen) en de frontjes van de lades zelf hergebruik ik ook, inclusief de afstandslatjes ertussen. En niet te vergeten een hele zwik scharnieren voor de deurtjes van de kastjes straks :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOAaj3jvly0AIMwpG2HRRL22T5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYfNVqkQXqlE0IyXuvpNa8Kw.jpg?f=fotoalbum_large

Efficient en behulpzaam als ze zijn bij mijn lokale Hubo hebben ze me geholpen de boel zo uit te tekenen dat ik dat allemaal uit één plaat multiplex kon halen. Dat gaan we ook voor de lades zelf doen, en voor de kastjes indien mogelijk.

Vervolgens mocht ik gratis nog een bende afgezaagd hout uit de voorraadbak bij de zaagmachine uitzoeken :) leuk voor projectjes en plankjes enzo. Ook gelijk een nieuw zaagblad op mijn oude cirkelzaag gestoken, dat scheelt echt een bende zeg, zo'n nieuw scherp blad! Ding kan weer jaren mee :).

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-05-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:28
Klussers, inspiratie gezocht...
Op de slaapkamer hebben we een vide, toegankelijk met een ladder die op te hangen is.
Het verlengde van de vide is een bergzoldertje, beiden onder het schuine dak.
Nu wil ik daar eigenlijk een leuk deurtje voor maken, maar ik zit met een paar problemen, zie foto.
  • Deurtje moet naar de vide toe open draaien
  • Deurtje kan niet aan de rechterkant scharnieren ivm hoogteverschil
  • Deurtje links scharnierend komt tegen de ladder aan
  • De ladder kan ik niet frontaal ophangen, daar zit geen goed 'vlees' achter, tenzij ik al met L profielen ga werken, maar dat wordt er niet mooier en steviger op denk ik
Ik denk dat de enige leuke oplossing een soort vouwdeur is, met 2 of zelfs 3 delen, zodat ik hem wel helemaal kan omklappen langs de ladder. Of heeft iemand nog een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IV9cvNtYf1gw1WAvyHnEDyxdzwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avfHVw5dZBN07cInDyJSn8Td.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

frietsje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:00:
Op de slaapkamer hebben we een vide, toegankelijk met een ladder die op te hangen is.
Nu wil ik daar eigenlijk een leuk deurtje voor maken, maar ik zit met een paar problemen, zie foto.
  • De ladder kan ik niet frontaal ophangen, daar zit geen goed 'vlees' achter, tenzij ik al met L profielen ga werken, maar dat wordt er niet mooier en steviger op denk ik
Ik denk dat de enige leuke oplossing een soort vouwdeur is, met 2 of zelfs 3 delen, zodat ik hem wel helemaal kan omklappen langs de ladder. Of heeft iemand nog een idee?

[Afbeelding]
Een schuifdeurtje dat naar links opent, en als daar op het bergzoldertje geen ruimte is, dan een rolsysteem zoals je ook bij archiefkasten ziet. Die trek je naar links open maar die rolt langs een rail links en dan naar achteren weg. Zie je buiten niks van.

Afbeeldingslocatie: https://www.terborgse.nl/public/data/image/article/34298/97288/zoom/roldeurkast-ahrend-145x120-cm-hxb.jpg

zoiets dus. Alleen dan van houten latten (en niet van plastic) want het moet meer zelfdragende kracht hebben in jouw geval, de rechterkant is immers lager dan de linkerkant van de 'deur'.

[ Voor 25% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-05-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multensor
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:41

Multensor

wtf

even een vraagje tussendoor. Ik heb hier zelf een kamer gamaakt en heb nu dus een mooie deuropening (voor een opdek deur).
De breedte is 81 cm, en nu zag ik dat standaard maten van deuren 78cm of 83 cm zijn.
Zou ik hier gewoon een 78 cm (opdek)deur voor kunnen kopen en gaat het dan passen? Of moet ik echt een deur op maat laten maken (is voor zolderkamer, dus beetje zonde wmb)?

erhmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Multensor schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:02:
even een vraagje tussendoor. Ik heb hier zelf een kamer gamaakt en heb nu dus een mooie deuropening (voor een opdek deur).
De breedte is 81 cm, en nu zag ik dat standaard maten van deuren 78cm of 83 cm zijn.
Zou ik hier gewoon een 78 cm (opdek)deur voor kunnen kopen en gaat het dan passen? Of moet ik echt een deur op maat laten maken (is voor zolderkamer, dus beetje zonde wmb)?
Of je pakt een 83cm en je haalt er aan de scharnierzijde 2cm af. Nieuwe scharnierdiepte infrezen of beitelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multensor

Multensor

wtf

HTT-Thalan schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:04:
[...]

Of je pakt een 83cm en je haalt er aan de scharnierzijde 2cm af. Nieuwe scharnierdiepte infrezen of beitelen.
Is met een opdekdeur niet echt een optie toch? Dan ben je het " opdek" stukje kwijt aan 1 kant

erhmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Multensor schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:04:
[...]

Is met een opdekdeur niet echt een optie toch? Dan ben je het " opdek" stukje kwijt aan 1 kant
Als je er rotweg 2cm afzaagt wel ja :P. Je kunt de cirkelzaag ook op diepte instellen (moet je wel nauwkeurig werken) en dan je 'dekje' heel houden (en afzonderlijk inkorten). Maar goed, het is een zolder. Je kan ook een gordijn ophangen.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-05-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multensor

Multensor

wtf

HTT-Thalan schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:06:
[...]

Als je er rotweg 2cm afzaagt wel ja :P. Je kunt de cirkelzaag ook op diepte instellen (moet je wel nauwkeurig werken) en dan je 'dekje' heel houden (en afzonderlijk inkorten). Maar goed, het is een zolder. Je kan ook een gordijn ophangen.
Het is vooral tegen geluid van toestenbord en 3d-printer :D Daar helpt een grodijn neit zo goed tegen.

erhmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-08 15:51

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Ik hoop dat iemand me kan voorzien van een goede suggestie voor het volgende:

Tijdens het verherbouwen van het appartement van mijn vriendin hebben we wat aanpassingen aan de badkamer gedaan. Hiervoor is tegen een koof een houten achterwand geplaatst om als bad/douchewand te fungeren. Nu is bij het tegelen e.e.a. niet helemaal strak gedaan en zitten we nog tegen een lelijke kop van het wandje aan te kijken.

We komen er niet helemaal uit wat nu een handige manier is om dit af te werken.

Dikte van de wand is ca. 82 mm, afstand van de tegels die het verste uitsteken is ca. 10 mm
De tegel nu nog slijpen zie ik niet zo zitten, Ik ben bang dat er dan 1 of meer tegels klappen of helemaal loskomen. Dan zijn we nog verder van huis.

Ik heb gekeken naar een kunststof profiel (grofweg een grote kabelgoot) wat eroverheen zou schuiven maar niets kunnen vinden

Totale lengte is ca 1,5 m..

Wie heeft de gouden tip ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5eCAlZ7KvOMCErdbWz7RQppgTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwtL7wUAcXIJwL8BePs7moVb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOrVxV3eHNM2Ng4vp8PqnS-xblc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mB9mtKsfTWhVQFUnRkwQQKt4.jpg?f=fotoalbum_tile

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
leon0013 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:27:
Ik hoop dat iemand me kan voorzien van een goede suggestie voor het volgende:

Tijdens het verherbouwen van het appartement van mijn vriendin hebben we wat aanpassingen aan de badkamer gedaan. Hiervoor is tegen een koof een houten achterwand geplaatst om als bad/douchewand te fungeren. Nu is bij het tegelen e.e.a. niet helemaal strak gedaan en zitten we nog tegen een lelijke kop van het wandje aan te kijken.

We komen er niet helemaal uit wat nu een handige manier is om dit af te werken.

Dikte van de wand is ca. 82 mm, afstand van de tegels die het verste uitsteken is ca. 10 mm
De tegel nu nog slijpen zie ik niet zo zitten, Ik ben bang dat er dan 1 of meer tegels klappen of helemaal loskomen. Dan zijn we nog verder van huis.

Ik heb gekeken naar een kunststof profiel (grofweg een grote kabelgoot) wat eroverheen zou schuiven maar niets kunnen vinden

Totale lengte is ca 1,5 m..

Wie heeft de gouden tip ?

[Afbeelding][Afbeelding]
Om te beginnen zou ik een houten lat tegen de kopse kant aanzetten om te zorgen dat de tegels niet meer oversteken. Anders tik je geheid de tegels een keer kapot. Dan kan je daarna nog een kijken of je dat voldoende vind of dat er nog iets van een afwerkprofiel overheen moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 19:38
Waaj schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:36:
[...]

Om te beginnen zou ik een houten lat tegen de kopse kant aanzetten om te zorgen dat de tegels niet meer oversteken. Anders tik je geheid de tegels een keer kapot. Dan kan je daarna nog een kijken of je dat voldoende vind of dat er nog iets van een afwerkprofiel overheen moet.
Zoiets misschien combineren met een verchroomd (want lijkt op stijl van douchewand) L-profiel wat je op de hoek bevestigd?

Zichtbare kant van de lat gewoon aflakken lijkt me.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-08 11:17
readefries schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:22:
[...]
[...]
Waarmee kan ik die 2-3tjes dan het beste bevestigen? Ik heb het hout aan de muren met slagpennen bevestigd, want ik dacht dat ik daar de balken het beste overdwars aan vast kon maken, maar daarna zag ik niet meer hoe ik het het beste kon bevestigen en ben ik uiteindelijk op de pootjes uitgekomen.
Bij de bouw van mijn huis hebben ze gewoon panlatten aan het plafond bevestigd en die iets opgevuld met blokjes waar nodig om het waterpas te maken, over dwars nog een stel latten en zo werd een hoogte gecreeerd van 55-60 mm. Dit zou voor normale GU10 spotjes niet diep genoeg zijn, maar je hebt ook platte spotjes. Zelf heb ik ze van Paulmann, die passen in elke standaard GU10 houder. De inbouwdiepte van die Paulmann is 35mm. Wellicht is dit een optie voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
frietsje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:00:

[Afbeelding]
Zoiets?

YouTube: Evolution Door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Kopse kant ook tegelen en klein L profieltje er overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Iemand hier ervaring met Lariks/Douglas hout? Ik heb een houthandel gevonden die grote partijen tegen interessante prijzen aanbied. Ik weet dat het populair tuinhout is, kun je er ook wat mee binnenshuis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41

Ik heb tellerkopschroeven gebruikt van Woodies, 8x200 lang. Waren niet eens zo duur, 50 van die dingen voor 30 euro bij de plaatselijke houthandel. Voorgeboord met een boortje van 4x200 en je draait ze er zo in, vond het echt fijne schroeven om mee te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xqr7m88o8b1DZg6OTI4HUBLxd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seh5115XdSQm2OMxUnAOdRLc.jpg?f=fotoalbum_large

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
CurlyMo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:01:
[...]

Bij deze:

- power switch: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dOnHWx5
- bedrading: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dOnHWx5
- 12v 5a power supply: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dOnHWx5
- versterker (kan 12v en 24v aan): https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dOnHWx5
- speaker doek: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dOnHWx5
- mdf: bouwmarkt
- speaker drivers: had ik al
- bass aansluiting: https://nl.aliexpress.com/item/33016112848.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 16:53
@Widow horen ze diagonaal geschroefd te worden? En hoeveel kracht kan dat nu dragen?

@Alsjemenou Wat is de reden om dit allemaal bij Ali te bestellen en niet bij electonica vakhandels zoals http://www.reichelt.de in Duitsland of https://elektronica-online.nl in Nederland?

[ Voor 52% gewijzigd door CurlyMo op 26-05-2020 10:14 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 19:43

dragonhaertt

@_'.'

HTT-Thalan schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:01:
Iemand hier ervaring met Lariks/Douglas hout? Ik heb een houthandel gevonden die grote partijen tegen interessante prijzen aanbied. Ik weet dat het populair tuinhout is, kun je er ook wat mee binnenshuis?
Ik vind douglas zelf een stuk fijner dan vurenhout (zeker van de bouwmarkt) om te gebruiken als algemeen zachthout.
Dus voor elk kleine projectje gebruik ik nu liever Douglas van Jongeneel dan dat ik naar de bouwmarkt ga.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
CurlyMo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:09:
@Widow horen ze diagonaal geschroefd te worden? En hoeveel kracht kan dat nu dragen?
Recht is volgens mij iets beter, maar volgens mij maakt het in de praktijk weinig uit. De schoren zijn alleen bedoeld om de constructie te behoeden voor zijwaardse krachten, en volgens mij is dit prima sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Is meer vanuit praktisch oogpunt: als ik ze vanaf de andere kant zou willen boren, wordt dat erg lastig omdat daar een schutting en een uitbouw zit. Die schutting kan eventueel nog aan de kant, maar de uitbouw niet. En ik denk niet dat het heel veel uitmaakt voor de maximale kracht die je er op kan zetten.

Wat het gewicht betreft, we zijn uitgegaan van 300kg in totaal. Er zitten vier palen onder, en vier betonpoeren, die dus ongeveer 75kg per stuk worden belast. Is niet heel veel belasting in verhouding tot het formaat iig, en toen de acht diagonale balken erin gingen merkte je dat de constructie echt ontzettend stijf werd. Het zou me niet verbazen als je er een auto op kan parkeren iig, maar de exacte berekeningen heb ik niet zelf gemaakt :p ik zal de hele build hier wel een keer plaatsen als ie af is.

[ Voor 10% gewijzigd door Widow op 26-05-2020 10:21 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
@Alsjemenou Wat is de reden om dit allemaal bij Ali te bestellen en niet bij electonica vakhandels zoals http://www.reichelt.de in Duitsland of https://elektronica-online.nl in Nederland?
Geen reden. Het was lekker goedkoop en ik had geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Widow schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:17:
[...]

Is meer vanuit praktisch oogpunt: als ik ze vanaf de andere kant zou willen boren, wordt dat erg lastig omdat daar een schutting en een uitbouw zit. Die schutting kan eventueel nog aan de kant, maar de uitbouw niet. En ik denk niet dat het heel veel uitmaakt voor de maximale kracht die je er op kan zetten.

Wat het gewicht betreft, we zijn uitgegaan van 300kg in totaal. Er zitten vier palen onder, en vier betonpoeren, die dus ongeveer 75kg per stuk worden belast. Is niet heel veel belasting in verhouding tot het formaat iig, en toen de acht diagonale balken erin gingen merkte je dat de constructie echt ontzettend stijf werd. Het zou me niet verbazen als je er een auto op kan parkeren iig, maar de exacte berekeningen heb ik niet zelf gemaakt :p ik zal de hele build hier wel een keer plaatsen als ie af is.
Heb jij toevallig de afmetingen van het bouwwerk? Alleen lengte, breedte en hoogte is voldoende.
Pagina: 1 ... 10 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/