Een nieuwe week, een nieuw klusje uit het verleden. Ik wilde graag een
Sonos Beam, maar ik was uiteraard weer te gierig om er eentje aan te schaffen. Dus besloot ik mijn oude Logitech speaker drivers op te offeren en deze te combineren met een versterker en power supply van AliExpress. Dit keer iets meer foto's van het proces:
Ik begon met een basis van MDF. Over de lengte gezaagd met handcirkelzaag, de rondingen gedaan met een passer en decoupeerzaag:
De voor- en achterkant op maat gezaagd, maar nog niet gemonteerd:
Zijkanten gemaakt, en deze vastgelijmd:
Don't worry, de voor- en achterkant komen niet zo ver naar binnen. De panelen staan echter wel enkele mm naar binnen. Ik wil namelijk om de soundbar speakerdoek wikkelen, en ik wil niet dat de speaker drivers tegen het doek aandrukken waardoor de zichtlijn minder mooi is.
De panelen tot dusver in de grondverf en de montage van de speaker drivers:
De speaker drivers zijn vastgeschroefd met acoustic foam tussen de driver en het hout, om trillingen te voorkomen:
Even kijken of alles gaat passen:
Na het monteren van de componenten en solderen van de bedrading:
Tijd voor de achterkant Hiervoor moest ik wat passen en meten om alle aansluitingen goed te krijgen. De draaiknoppen zijn verzonken zodat ze niet teveel uit de achterkant steken:
Naast de draaiknoppen heb ik ook nog een aux-in aansluiting en een externe aansluiting voor de subwoofer. De versterker kan ook aangestuurd worden dmv Bluetooth:
Een volledige shot inclusief de aansluiting voor 230v. Al deze componenten zijn eenvoudig te sourcen op AliExpress. Je hebt alleen wat geduld nodig:
Tijd om de speakerdoek te wikkelen en vast te nieten. Zoals je kunt zien liep ik hier tegen het probleem op dat het speakerdoek door het strak trekken ietwat concaaf ging staan. Ik heb ervoor gekozen dit maar zo te laten, ik wilde in dit stadium eigenlijk klaar zijn met het project:
Nu was het tijd om het project af te wikkelen en de deksel te monteren:
Ik heb geen foto's van de deksel. Maar op de deksel had ik kleine blokjes gemonteerd waar ik moertjes in heb verzonken en vastgezet met epoxy. Zo kon ik vanuit de onderzijde van de soundbar bouten bevestigen waardoor ik de deksel aan de base vast kon zetten, maar eventueel later ook weer bij de interne componenten kon. Ik wilde geen bouten zichtbaar aan de bovenkant. Tussen de deksel en base had ik stroken acoustic foam bevestigd zodat hier geen geluid door kon lekken.
Al met al een super leuk project om te doen. Lang niet mooi als een product dat je kan kopen, maar goedkoper dan een Sonos en meer voldoening. En de geluidskwaliteit is ook nog eens erg goed!
Wat algemene opmerkingen:
- zorg dat je speaker zo luchtdicht mogelijk is. De geluidskwaliteit veranderd hier dramatisch door
- de geluidskwaliteit? Top. Vooral voor iemand die niets heeft berekend qua enclosure volume etc.
- uiteindelijk mis ik iets meer bereik van mijn speaker drivers, en is een externe subwoofer echt aan te raden. Gelukkig had ik rekening gehouden met een externe subwoofer, maar achteraf had ik wellicht een kleine woofer moeten monteren in de soundbar of drivers monteren met een groter bereik.
- kosten waren circa 50 euro omdat ik de speaker drivers al had. Circa 25 dollar voor de versterker, 15 dollar dollar voor de voeding (12v of 24v, vergeten) en 25-30 dollar voor overig materiaal.
- inputs zijn aux-in en bluetooth