[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
JB schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:55:
Hier ook d-day/week… Uiterlijk vrijdag kunnen we onze vakantie (week 2) naar Oostenrijk annuleren.
Tenzij je Janssen hebt is er geen reden om te annuleren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15

JB

Cédric roelt!

ZieMaar! schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:38:
[...]

Tenzij je Janssen hebt is er geen reden om te annuleren toch?
Ik krijg niet scherp wat het betekent voor kids onder de 12. Wel/niet testen etc. Ik word nogal ongeduldig als ik zou moeten gokken op een negatieve PCR test op moment dat je daar aan komt :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ow ja logisch, ik vergeet steeds dat het met kinderen lastiger is. Op wintersport.nl hebben ze een aantal duidelijke blogs over de maatregelen. Ik denk, maar ik heb me er niet in verdiept, dat kinderen <12 eigenlijk niets hoeven....Maar dat weet ik dus niet zeker :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ZieMaar! schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:22:
Ow ja logisch, ik vergeet steeds dat het met kinderen lastiger is. Op wintersport.nl hebben ze een aantal duidelijke blogs over de maatregelen. Ik denk, maar ik heb me er niet in verdiept, dat kinderen <12 eigenlijk niets hoeven....Maar dat weet ik dus niet zeker :).
Ja dat heb ik dus ook. Ik poog daar al enkele dagen eea te volgen maar valt nogal tegen;

https://www.wintersport.nl/forum

Allemaal versnipperd.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:15
Op https://www.nederlandwere...sadvies#anker-coronavirus lees ik dat kinderen onder de 12 zijn vrijgesteld van vaccinatieplicht/pcr test. Kortom, het lijkt erop dat ze meemogen.

Voor mij ook wel handig, ga 24-12 met 2 kinderen, 1 van 9 (ongevaccineerd) en 1 van 12 (wel gevaccineerd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
JB schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:33:
[...]

Ja dat heb ik dus ook. Ik poog daar al enkele dagen eea te volgen maar valt nogal tegen;

https://www.wintersport.nl/forum

Allemaal versnipperd.
Dat forum raakt vervuild met allemaal mensen die hun eigen situatie willen bespreken en de redactie weet soms hun eigen content goed te verbergen ;): https://www.wintersport.n...orona#situatie-oostenrijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:59
YouTube: Alles wat je moet weten voor je vertrek - Wintersport corona update ...

Dit is van hun YouTube kanaal, vond ik erg duidelijk.

Zelf begin ik wel te vrezen voor Omikron... Het ziektebeeld lijkt een stuk minder (maar dat is allemaal nog niet "zeker"), maar de besmettingen lopen echt wel snel op in sommige landen... Gezien er nog veel onduidelijkheid over de impact van Omikron op de zorg vrees ik toch stevige maatregelen binnenkort, zie de curves in bv Denemarken, die gingen al omhoog en daar hebben ze met de opmars van Omikron nóg een versnelling in hun cijfers...

Hopen dat het allemaal wel meevalt, maar ik heb er niet zo'n best gevoel bij...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

foutje.

[ Voor 97% gewijzigd door JB op 14-12-2021 14:15 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:31
Italië vereist nu een negatieve test, zelfs al zijn je vaccinaties helemaal ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
phobosdeimos schreef op woensdag 15 december 2021 @ 00:05:
Klopt. En dan ook nog van Max 24 uur oud. Dat is, met tussenovernachting, best krap. Ik ga vrijdag, maar kan tot vanavond annuleren en dan alsnog naar ski amadé gaan (waar de omstandigheden echt heel goed zijn). Ff puzzelen dus nog :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Kijk en deze ellende kun je je toch niet op voorbereiden. Dan kom je in zo'n gekke ellende mbt annuleren etc. Vandaag deze vragen stellen mbt onze vakantie. Met name;

- wat als één persoon van het reisgezelschap niet mee kan omdat regels alsnog veranderd worden

Nu is dat met een zelftest (nog) niet het geval, maar ik zie ze ook weer sleutelen aan geldigheid vaccins :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 10:19
ZieMaar! schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:31:
[...]

Klopt. En dan ook nog van Max 24 uur oud. Dat is, met tussenovernachting, best krap. Ik ga vrijdag, maar kan tot vanavond annuleren en dan alsnog naar ski amadé gaan (waar de omstandigheden echt heel goed zijn). Ff puzzelen dus nog :).
PCR blijft 48 uur geldig, misschien geeft dat iets lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-09 21:24
ZieMaar! schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:31:
[...]

Laat aub even weten hoe je dit aanpakt of dat je annuleert. Ik zit binnenkort namelijk met hetzelfde 'probleem'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Jebus4life wanneer ga jij? Zie overigens dat er een EU top gaande is ivm Omikron? Van Dissel begint nu ook te paniekeren in de media :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
JB schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:59:
@Jebus4life wanneer ga jij? Zie overigens dat er een EU top gaande is ivm Omikron? Van Dissel begint nu ook te paniekeren in de media :/
26 december tot en met 2 januari naar "See"
Gezien de huidige besmettingen in Oostenrijk ziet dat er op zich wel best goed uit, maar de cijfers in Groot Britannië & Noorwegen gaan echt in sneltempo de volledig verkeerde kant uit.

Zelf hebben we weinig angst voor een besmetting op wintersport, dus indien we kunnen gaan, gaan we nadien met zekerheid een dag of 10 in zelfquarantaine, just in case (als ik ziek zou worden is dat mijn eigen verantwoordelijkheid, ik wil het niet (onbewust) verspreiden).

Grootste risico's op besmetting:
-Skiliften
=>Gondels vermijden waar mogelijk, sowieso is het FFP2 in de liften daar
-Hutten
=> We voorzien om s'morgens gewoon wat lunchpaketten te maken en (helaas) niet uitgebreid te lunchen
-Aprés Ski
=> Zijn we soweiso niet voor. Enkel een leuk nieuwsjaarfeestje misschien, maar dat slaan we dan ook maar over.
-Avondeten
=> Gezien we half pension hebben op een hotel is zelf koken geen optie.hebben half pension, Dus dat risico kunnen we niet echt minimaliseren.

Dus indien alles doorgaat hebben we daar alvast over nagedacht. Indien het niet kan doorgaan zou het wel écht klote zijn... Vooral omdat ik eindelijk geen openstaande vouchers meer had, maar dan toch weer aan een nieuwe voucher zou vasthangen |:( :+ ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:48
Ja lekker, net aangekomen in Oostenrijk. Wilden vrijdag dagje Sella Ronda doen, iets anders verzinnen dus…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Even iets anders dan Corona: wij gaan niet echt op wintersport :+ Maar meer twee weken op ontdekkingsreis in Oostenrijk, omdat ik dit jaar zoveel moeite en tijd erin gestoken heb om te bewijzen dat ik vanaf geboorte de Oostenrijkse nationaliteit verworven had B)

Onze reis ziet als volgt uit: een midweek nabij Zell am See, daarna een weekendje Graz en dan naar Klagenfurt. Wat overigens dichtbij Slovenië ligt... maar het is maar de vraag of het tegen die tijd wel toegestaan is, om Slovenië in te reizen voor minder dan 24 uur.

De echte vraag is: hoe omzeil je de toltunnels? Bij Google Maps aangeven, tolwegen vermijden betekend dat je ook de vignet mijdt. Maar € 9,50 vind voor het vignet, wil ik juist wel betalen en dat is het ook echt waard. Nu heb ik zelf al het een en ander uitgezocht.

Om van Zell am See naar Graz te rijden, kun je 30km omrijden over de S6 en S35. Echter als ik geen speld op die S6 neerzet, dan zal Google Maps mij ten alle tijden door die toltunnels willen leiden. Hoe doen jullie dit? Of is dit eigenlijk al een slimme manier, om de toltunnels te vermijden?

PS iemand ervaring met zonder vignet in Slovenië rijden? Wij zouden het meer van Bled willen bezoeken en volgens Google Maps, moet dat mogelijk zijn zonder dat je een vignet nodig hebt.

Alleen de ANWB wilt altijd het beste jongetje van de klas zijn, dus beweren ze dat je echt een vignet nodig hebt. Dat lijkt mij echter foutieve informatie, want provinciale wegen zijn in Slovenië gewoon tolvrij. Alleen de ANWB beweert dus, dat je in Slovenië zonder aankondiging plotseling op een autosnelweg terecht kunt komen...

Overigens het kan zich in deze tijd lonen rechtstreeks via hotels te boeken, inplaats van TUI of dergelijke. Ik kon in geval van het hotel nabij Klagenfurt gewoon voor dezelfde prijs rechtstreeks via het hotel boeken, zonder dat ik met beperkende annuleringsvoorwaarden te maken had.

Alleen best wel vaak krijg je nee te horen... sommige hotels betalen liever commissie, dan dat ze zelf een goedkoper tarief aanbieden :X Ik kan echter niemand aan te raden, om nu via een partij als Traveldeal te gaan boeken. Want dat is vaak niet eens zo goedkoop en je kunt niet annuleren, als je plotseling als Nederlander niet meer welkom bent in het vakantieland :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
Over de tolwegen kan ik weinig zeggen (ik betaal gewoon). Ik boek meestal mijn accomodaties ruim op voorhand altijd via booking.com, daar heb je altijd de filter "Gratis annuleren" waardoor je enkel hotels te zien krijgt die gratis annuleren toestaan tot (meestal) 1 a 3 dagen voor je incheckdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
larrylaffer schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:51:
[...]

Laat aub even weten hoe je dit aanpakt of dat je annuleert. Ik zit binnenkort namelijk met hetzelfde 'probleem'.
We gaan zo de knoop doorhakken. De checks zijn willekeurig bij de grens. Als ik om 9:30 test (in NL) en dan ga rijden weet ik nog voor ik de grens over ben of ik negatief ben. Dan rij ik door tot München, slaap daar en moet voor 9:30 de brenner over zijn. Daar red ik wel.

Maar dat is als het Italië wordt. Misschien wordt het dus nog Oostenrijk. Net ff minder gedoe en voor de tijd van het jaar zeer goede omstandigheden. Dolomieten zijn altijd goed half december, dus dat kan altijd nog.

Ik neig naar Oostenrijk, mijn vriendin twijfelt ivm de nog redelijke volle ziekenhuizen (die hard leeglopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
ZieMaar! schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:02:
[...]

We gaan zo de knoop doorhakken. De checks zijn willekeurig bij de grens. Als ik om 9:30 test (in NL) en dan ga rijden weet ik nog voor ik de grens over ben of ik negatief ben. Dan rij ik door tot München, slaap daar en moet voor 9:30 de brenner over zijn. Daar red ik wel.
Ik neem aan dat je dan voor een commerciële PCR sneltest gaat? Wij maken een overnachting aan de Brenner en gaan dus dezelfde dag nog de grens naar Italie over, maar we hebben toch liever de marge van een test die 48 uur geldig is. Geen zin om met stress op vakantie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Ik ben zelfs 1x vanuit Salzburg in Oostenrijk, helemaal naar Cesky Krumlov in Tsjechië gereden en heb daarbij geen cent tol betaald in beide landen :+ Dat was ruim 195km binnendoor en je rijdt dan circa 1 uur langer.

Maar alle toltunnels ook wel Streckenmaut genoemd, liggen meer in het midden van Oostenrijk en allemaal doorkruisen ze grote bergen. Het alternatief is vaak om over een bergpas te rijden: dat bespaart bij de Tauern Autobahn tussen de € 6,50 en € 13 bijvoorbeeld.

Juist voor de Streckenmaut is een vignet niet verplicht: echter Google Maps is te dom om enkel toltunnels of vignetten te vermijden. Je kunt het wel in Viamichelin aanvinken, echter die App lijkt mij niet zo goed geschikt om mee te navigeren.

Maar zo'n beetje alle landen die voor een deel in de Alpen liggen, hebben allemaal een vignet plicht. Daarbij vind ik Slovenië nog best duur ook: € 15 voor 7 dagen, terwijl het autosnelwegnet van Slovenië niet zo denderend schijnt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.wegenwiki.nl/thumb.php?f=Slovenia_motorway_map.png&width=400

Alleen Zwitserland bied geen optie aan voor een vignet voor een week, dus het vignet van Oostenrijk is een koopje. Om naar Zell am See te rijden heb je echt ook echt geen vignet nodig, tot de afrit Kufstein Süd is er namelijk geen vignet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
larrylaffer schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:24:
[...]

Ik neem aan dat je dan voor een commerciële PCR sneltest gaat? Wij maken een overnachting aan de Brenner en gaan dus dezelfde dag nog de grens naar Italie over, maar we hebben toch liever de marge van een test die 48 uur geldig is. Geen zin om met stress op vakantie te gaan.
Nee, voor Antigeen. Ik wil niet onderweg zijn als ik er achter kom dat ik positief ben dus dan heeft de PCR niet zoveel toegevoegde waarde.

Maar het is niet meer van toepassing, we hebben geannuleerd en gaan lekker naar Oostenrijk :).

• larrylaffer
ZieMaar! schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:14:
[...]

Nee, voor Antigeen. Ik wil niet onderweg zijn als ik er achter kom dat ik positief ben dus dan heeft de PCR niet zoveel toegevoegde waarde.

Maar het is niet meer van toepassing, we hebben geannuleerd en gaan lekker naar Oostenrijk :).
Okay, duidelijk. Eigenlijk hoop ik dat de situatie verbeterd en dat de regels misschien nog van wijzigen maar ik heb er inmiddels weinig hoop op. Veel plezier in Oostenrijk in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
larrylaffer schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:04:
[...]

Okay, duidelijk. Eigenlijk hoop ik dat de situatie verbeterd en dat de regels misschien nog van wijzigen maar ik heb er inmiddels weinig hoop op. Veel plezier in Oostenrijk in ieder geval!
Even aankijken, misschien verandert het wel hoor. Alleen nooit voor dit weekend én het is ook een mooie kans voor ons om een paar gebieden van onze shortlist te plukken die normaal lastig zijn voor ons (wij skiën voor kerst en tweede helft maart) qua sneeuw, maar die er nu perfect bijliggen. Plan a was al Oostenrijk, plan b werd Italië door de lockdown dus eigenlijk gaan we terug naar plan a :).

We zitten in Eben, en gaan iig naar Filzmoos, Schladming, Hochkonig en waarschijnlijk ook Bad hofgastein en Wagrain, maar dat zien we ter plekke wel. Ik merk vooral dat ik bijna niet kan geloven dat ik zaterdag in de sneeuw sta…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Wij gaan vandaag ook bevestigen! Ik hoop dat die Omikron ons niet gaan vervelen. Annuleringsverzekering erop, die een eventuele positieve test vtv dekt en dan maar hopen dat de Oostenrijkers ons in januari gewoon willen...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Daar gaan we… OMT spoedoverleg. Ik zie de bui wederom hangen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
JB schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:23:
Daar gaan we… OMT spoedoverleg. Ik zie de bui wederom hangen.
Dat is alleen voor Nederland, zolang de wintersportlanden niets veranderen rij je gewoon bij Bergh de BAB3 op...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

hoevenpe schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:40:
[...]

Dat is alleen voor Nederland, zolang de wintersportlanden niets veranderen rij je gewoon bij Bergh de BAB3 op...
Laten we het hopen… nog 2 weken :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Voor Oostenrijk is vanaf maandag een pcr test nodig om binnen te reizen. Als je je booster gehad hebt, vervalt die eis. Zie wintersport.nl…

Ik rij morgen Oostenrijk in, dus da’s net op tijd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ZieMaar! schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:06:
Voor Oostenrijk is vanaf maandag een pcr test nodig om binnen te reizen. Als je je booster gehad hebt, vervalt die eis. Zie wintersport.nl…

Zoals verwacht. Volgende week de volgende eis en dan is het weer klaar voor dit seizoen.
Voor kinderen boven de 12 gelden dezelfde eisen als volwassen als ze gevaccineerd zijn. Als de kinderen niet gevaccineerd zijn hebben deze een Holiday Ninja Pass of equivalent nodig. De Ninja Pass kun je verkrijgen als de kinderen de eerste vijf dagen van de vakantie drie testen te doen, waarvan tenminste twee PCR-testen. Bij negatief testresultaat gelden deze als 2-G-bewijs en hoeft er op dag zes en zeven niet meer getest te worden.
Ga er maar aan staan…

[ Voor 37% gewijzigd door JB op 17-12-2021 21:40 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
JB schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:37:
Zoals verwacht. Volgende week de volgende eis en dan is het weer klaar voor dit seizoen.
Net vandaag winterbanden besteld, zal je zien dat we niet verder komen dan SnowWorld... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn

Ik rij zondag weer terug. Valt mij wel op dat men hier in de horeca veel strakker qr codes controleert ivm NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

hoevenpe schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:49:
[...]

Net vandaag winterbanden besteld, zal je zien dat we niet verder komen dan SnowWorld... :|
Op dit moment zie ik zelfs doemscenario’s als de dag voor vertrek ski koffer erop, dag later niet meer welkom :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
Ik vertrek zondag de 26e (al twijfel ik er meer en meer of het hierbij zal blijven...).

Echt absurde regels...Maarja, geen andere keuze dus maar direct afspraken ingeboekt voor een PCR test op vrijdagochtend... Probleem is niet per se die test (OK, dat suckt, en kost weer eens wat geld), maar dat ik me plots de vraag moet stellen: Moet we hier nu weer wéér alle sociale interacties beginnen vermijden met het oog op die test, wantja, als je positief test: Geen reis & geen geld terug...

***EDIT***
Nuja, áls ik daar geraak heb ik het gevoel dat het wel eens héél rustig kan zijn op de piste, toch voor een schoolvakantie 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Jebus4life op 18-12-2021 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Jebus4life schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:59:
Ik vertrek zondag de 26e (al twijfel ik er meer en meer of het hierbij zal blijven...).

Echt absurde regels...Maarja, geen andere keuze dus maar direct afspraken ingeboekt voor een PCR test op vrijdagochtend... Probleem is niet per se die test (OK, dat suckt, en kost weer eens wat geld), maar dat ik me plots de vraag moet stellen: Moet we hier nu weer wéér alle sociale interacties beginnen vermijden met het oog op die test, wantja, als je positief test: Geen reis & geen geld terug...

***EDIT***
Nuja, áls ik daar geraak heb ik het gevoel dat het wel eens héél rustig kan zijn op de piste, toch voor een schoolvakantie 8)7
Bij een positieve test ben je toch ziek, dus geld terug van annuleringsverzekering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Precies, de positieve test is kut omdat lastminute je vakantie niet doorgaat, maar dat lijkt me een zeer gegronde reden om geld van je annuleringsverzekering terug te krijgen.

Die controle lijkt me ook logisch (de 2g), alles om de komende drie weken open te blijven gok ik maar zo…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Neen. Geen enkele annuleringsverzekering dekt Corona zover ik weet. Dan moet je dit echt bij de reis hebben afgesloten. De doorlopende reisverzekering en annuleringsverzekering alhier doen niets met Corona gerelateerde zaken omdat je “zelf risico neemt”. Mocht je in ziekenhuis belanden, word je uiteraard geholpen maar alles eromheen wordt een lastig verhaal/gezeik.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Eerlijk gezegd geen idee hoe het met onze annuleringsverzekering (ing) zit. Ik heb ook nog niets betaald. Heb zelf het hotel direct geboekt.

Als ik naar de inreisvoorwaarden op BuZa kijk is een aanvullende pcr test alleen nodig voor mensen met een herstelbewijs, niet voor gevaccineerden (zonder booster)

https://www.nederlandwere...sadvies#anker-coronavirus
U kunt naar Oostenrijk reizen met 1 van onderstaande 3 coronabewijzen (DCC):
Eisen aan het vaccinatiebewijs
U bent volledig gevaccineerd met 2 vaccinaties. Uw 2e vaccinatie is niet langer dan 270 dagen geleden gegeven. Direct na de 2e vaccinatie wordt u als volledig gevaccineerd gezien, of;
U heeft het Janssen-vaccin 22 dagen of langer geleden gehad, maar niet langer dan 270 dagen geleden.
Let op: Voor het inreizen is de vaccinatie van Janssen nog steeds 270 dagen geldig. Alleen binnen Oostenrijk geldt de eenmalige Janssen-vaccinatie per 3 januari als onvoldoende. Dit betekent dat u met uw eenmalige Janssen-vaccinatie wel kan inreizen zolang deze niet ouder is dan 270 dagen, maar binnen Oostenrijk is deze per 3 januari niet geldig als toegangsbewijs.
Als u het Janssen-vaccin én een boosterprik heeft gehad, dan is uw DCC geldig als toegangsbewijs.
Lees meer over de geldigheid van het Janssen-vaccin in Oostenrijk op de website van de Oostenrijkse overheid (informatie in het Duits).
Eisen aan het herstelbewijs
U bent hersteld van corona en u heeft 1 vaccinatie gehad. Als herstelbewijs (ook in de DCC) moet u een positieve PCR-test laten zien die minstens 21 dagen vóór uw 1e vaccinatie is afgenomen. De enige dosis van de vaccinatie heeft u niet langer dan 270 dagen geleden gekregen, of;
U heeft een medische verklaring waaruit blijkt dat u binnen een periode van 180 dagen vóór aankomst in Oostenrijk met corona besmet bent geweest. De verklaring kan pas 14 dagen na de eerste verschijnselen van de besmetting afgegeven worden. In de verklaring moet staan dat u niet langer een infectierisico bent op basis van onderzoek door een medisch laboratorium. U kunt het herstelbewijs ook in de DCC laten zien.
Een antilichamentest (bloedtesten) is niet geldig als herstelbewijs. Lees meer over de huidige maatregelen in Oostenrijk (informatie in het Duits).
Eisen aan het testbewijs
U heeft een PCR-test nodig die bij aankomst niet ouder is dan 72 uur.
Jongeren ouder dan 12 jaar moeten ook een PCR test laten zien.
De test moet afgenomen zijn door een erkende instantie (zoals een apotheek, een teststraat).
Let op: antigeentesten worden niet geaccepteerd om Oostenrijk binnen te komen.
Kinderen jonger dan 12 jaar hoeven niet getest te worden om Oostenrijk in te reizen.

[ Voor 90% gewijzigd door Cai op 18-12-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Volgens https://www.austria.info/...-heenreis-naar-oostenrijk moet het testen sowieso wel. Geldt voor iedereen.

Lekker verwarrend dit. Ik ga de PCR test inplannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
Wij begonnen per donderdag om meer "in de bubbel" te gaan leven om de kans op besmetting binnen het gezin zo klein mogelijk te houden. Aanstaande donderdag gepland vertrek naar Oostenrijk. Echter bleek gisterochtend onze zoon van 10 positief na een zelftest, en gisteravond bevestigd door de GGD.

Nu wordt het allemaal wel erg twijfelachtig. Gelukkig zijn de overige gezinsleden (2x volwassen + 1x 12 jaar) nog negatief getest, en als dat zo blijft dan zie ik nog wel een grote kans om te gaan, maar als 1 van ons 3 het krijgt wordt het een no go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Laatst online: 15:58
Cai schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:22:
Volgens https://www.austria.info/...-heenreis-naar-oostenrijk moet het testen sowieso wel. Geldt voor iedereen.

Lekker verwarrend dit. Ik ga de PCR test inplannen
Je moet testen of een booster hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier

Dat wordt voordringen, want vooralsnog zijn ze bij 1961. Maar dat afspraken systeem is zo lek als een mandje, dus je kunt gewoon een afspraak maken voor boosterprik.

Zelf heb ik alvast een afspraak gemaakt voor begin volgend jaar: als die geannuleerd wordt, dan heb ik pech. Echter naar Duitsland voor een boostervaccinatie is een geen optie meer en een PCR test doen, dat zie ik niet zitten.

Of de Nederlandse overheid moet het weer bekostigen? Voor vandaag kon ik in iedere geval al een afspraak voor mijn vrouw krijgen, ben benieuwd of dat allemaal gaat lukken. In Duitsland is trouwens ook al op veel plekken 2G+ dus een booster, is niet alleen voor Oostenrijk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Weet iemand of de doorreisregels voor Duitsland gewijzigd zijn?

Vooralsnog heb ik voor Duitsland: niets coronatechnisch voorbereiden (want op doorreis zonder overnachting)

Oostenrijk: Qr code + pcr (Voor beide kids onder de 12 niks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Cai schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:41:
Weet iemand of de doorreisregels voor Duitsland gewijzigd zijn?

Vooralsnog heb ik voor Duitsland: niets coronatechnisch voorbereiden (want op doorreis zonder overnachting)

Oostenrijk: Qr code + pcr (Voor beide kids onder de 12 niks)
Die zijn geloof ik niet veranderd: alleen als je die doorreis onderbreekt, met een hotelovernachting. Dan kan het zijn dat je 2G+ nodig hebt. Dus of negatieve test of een boosterprik....

Vandaar dat ik ook gewoon ga proberen, of ik niet eerder mijn boosterprik kan krijgen. Want wij gaan wel overnachten in Stuttgart. Met een baby en vrouw, rij ik liever niet in 1x naar Oostenrijk. Dan zit je meer dan 10 uur in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Weissbier schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:38:
[...]
Echter naar Duitsland voor een boostervaccinatie is een geen optie meer [...]
Hoezo niet? Dat kan toch nog gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Tom-Z schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:58:
[...]

Hoezo niet? Dat kan toch nog gewoon?
Je dient minimaal in Duitsland verzekerd te zijn: oftewel in Duitsland wonen of werken, want op een andere manier kun je niet een Duitse zorgverzekering hebben. Mijn vrouw heeft die toevallig wel...

Maar dan zit je met administratieve rompslomp: als je een boosterprik in Duitsland haalt, dan krijg je hem dus niet in de Coronacheck app geregistreerd. Tot voor kort konden Nederlanders zich inderdaad gewoon laten boosteren in Duitsland, maar dat liep natuurlijk de spuigaten uit.

Er kwamen Nederlanders die aan de kust bij wijze van spreken wonen, helemaal naar Duitsland toe voor een boosterprik. Dat was natuurlijk ook niet helemaal de bedoeling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Weissbier schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:45:
[...]

Die zijn geloof ik niet veranderd: alleen als je die doorreis onderbreekt, met een hotelovernachting. Dan kan het zijn dat je 2G+ nodig hebt. Dus of negatieve test of een boosterprik....

Vandaar dat ik ook gewoon ga proberen, of ik niet eerder mijn boosterprik kan krijgen. Want wij gaan wel overnachten in Stuttgart. Met een baby en vrouw, rij ik liever niet in 1x naar Oostenrijk. Dan zit je meer dan 10 uur in de auto.
Hoe oud ben je dan? Ik zie mezelf geen booster geregeld krijgen voor 2 januari…

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Weissbier schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:03:
[...]

Je dient minimaal in Duitsland verzekerd te zijn: oftewel in Duitsland wonen of werken, want op een andere manier kun je niet een Duitse zorgverzekering hebben. Mijn vrouw heeft die toevallig wel...

Maar dan zit je met administratieve rompslomp: als je een boosterprik in Duitsland haalt, dan krijg je hem dus niet in de Coronacheck app geregistreerd. Tot voor kort konden Nederlanders zich inderdaad gewoon laten boosteren in Duitsland, maar dat liep natuurlijk de spuigaten uit.
Hmm, dat is jammer. Ik had gisteren een afspraak gemaakt voor een inenting donderdag in Aachen, en op de site van het vaccinatiecentrum staat vermeld dat je er terecht kan en de QR-code kan ophalen bij de apotheek. Wat gebeurt er als ik toch ga? Word ik dan weggestuurd, ondanks mijn afspraakbevestiging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23
Kleinwalsertal blijft een 2G beleid (uitzondering) houden. Waarschijnlijk omdat het alleen vanuit Duitsland toegankelijk is en niet vanuit Oostenrijk zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
JB schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:11:
[...]
Hoe oud ben je dan? Ik zie mezelf geen booster geregeld krijgen voor 2 januari…
Voor mijn vrouw kon ik vandaag nog een afspraak krijgen: zoals gezegd, die website is lek als een mandje. Je DigiD is toch een soort digitaal identiteitsbewijs? Waarom kan je dan gewoon een afspraak maken, nadat je met je DigiD ingelogd bent :+

Hoe oud ik ben, daar wil ik niets over zeggen: maar in 1961 ben ik in iedere geval niet geboren, dus met mijn eigen geboortejaar zou ik niet verder kunnen gaan in het afspraken systeem. Bij de 1e en 2e vaccinatie kon ik zo ook al een afspraak maken, door een geboortejaar in te vullen die wel al aan de beurt was.

Toen werd je afspraak gewoon telefonisch geannuleerd, maar nu schijnt dat niet meer het geval te zijn. Dus wij gaan het straks zien bij mijn vrouw, want die kon gewoon nog voor vandaag een afspraak plannen en is echt niet van 1961 hoor :+

Ik ben niet zo'n voorstander van voor dringen: maar als ze het zo makkelijk maken, dan probeer ik gewoon al een afspraak in te plannen. Op 2 januari lukte mij dus ook niet, bij mij was het vroegste 5 januari. Dat zou net op tijd zijn voor de reis naar Oostenrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:55
Hier ontstaat inmiddels ook behoorlijke twijfel over wat te doen, zouden 2e kerstdag vertrekken naar Engelberg (Zwitserland). Tot middernacht kunnen we gratis annuleren daarna zijn we 1600 euro lichter als we niet gaan, achteraf wellicht toch geen vol pension moeten boeken, dan was je alleen de overnachtingen kwijt geweest. Toch wat bang dat de Zwitsers straks weer quarantaine invoeren/grenzen sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Weissbier ik trek het slecht om daar tussen mensen te gaan staan die mijn ouders hadden kunnen zijn, door middel van een lekke afspraak-site.

@Ruut88 ik mag aannemen wanneer je niet kan gaan omdat het land alles dichtgooit, je wel geld terug gaat zien?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Mrk87 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:29:
Kleinwalsertal blijft een 2G beleid (uitzondering) houden. Waarschijnlijk omdat het alleen vanuit Duitsland toegankelijk is en niet vanuit Oostenrijk zelf.
Bijzonder? Daar gaan wij ook naar toe.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
[b]JB in "[Vakantie] Het Grote 2020/2021/2022 Wintersport topic!"

@Ruut88 ik mag aannemen wanneer je niet kan gaan omdat het land alles dichtgooit, je wel geld terug gaat zien?
Nee volgens mij niet, zie onderstaande stukje van de consumentenbond:

"Accommodatie geboekt:
Heb je alleen een accommodatie geboekt en kun je die niet bereiken vanwege een inreisverbod? Dan heb je geen recht op geld terug"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
Ruut88 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:31:
Hier ontstaat inmiddels ook behoorlijke twijfel over wat te doen, zouden 2e kerstdag vertrekken naar Engelberg (Zwitserland). Tot middernacht kunnen we gratis annuleren daarna zijn we 1600 euro lichter als we niet gaan, achteraf wellicht toch geen vol pension moeten boeken, dan was je alleen de overnachtingen kwijt geweest. Toch wat bang dat de Zwitsers straks weer quarantaine invoeren/grenzen sluiten.
Ik kan niet voor je beslissen, maar als ik kon annuleren met geld terug zou ik dat onmiddellijk doen. Ik heb die optie helaas niet en acht de kans 95+% dat ik over 8 dagen simpelweg niet kan vertrekken.

Een week geleden zag het er allemaal positief uit, inmiddels is het hoogst onzeker en lijkt het erop dat veel landen de komende week stevig gaan verstrengen. Ik zie nu geen enkele variabel die er komende week wél beter zal uitzien dan vandaag dus ik acht nóg strengere maatregelen zeer waarschijnlijk...

(en helaas een flinke duit méér dan 1600 euro kwijt :N)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Pfff inderdaad. Als je nu werkelijk een 60-plusser met een booster ongehinderd toegang geeft en een recent herstelde tiener niet, dan heb ik werkelijk geen idee meer waar je nog mee bezig bent.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
JB schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:36:
@Weissbier ik trek het slecht om daar tussen mensen te gaan staan die mijn ouders hadden kunnen zijn, door middel van een lekke afspraak-site.
Wij waren al een kwartier te laat: maar inderdaad alleen maar ouderen, met hier en daar mensen die overduidelijk ergens in de 30 a 40 jaar waren. Uiteindelijk is mijn vrouw niet gevaccineerd, omdat ze geen zorgpersoneel is...

Als je dus liegt over je beroep en ergens in de 30 bent, dan kun je wel een boosterprik krijgen. Mocht de afspraak niet geannuleerd worden en in januari, zijn toch de dertigers en veertigster aan de beurt. Dan heb je dus al een afspraak staan.

Maar wij werden helaas terug gestuurd, ookal hadden wij een afspraak gemaakt. Dus dat wordt dan testen of mijn vrouw dan maar in Duitsland een boosterprik halen, want daar doen ze niet aan leeftijdsdiscriminatie. Enige voorwaarde is dat je in Duitsland woont of werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Und jetzt :? Harde lockdown… maar wel met de auto richting de sneeuw?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Iedereen voor 7 januari een booster?
Dat zou voor Oostenrijk wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
Jebus4life schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:15:
[...]

Ik kan niet voor je beslissen, maar als ik kon annuleren met geld terug zou ik dat onmiddellijk doen. Ik heb die optie helaas niet en acht de kans 95+% dat ik over 8 dagen simpelweg niet kan vertrekken.

Een week geleden zag het er allemaal positief uit, inmiddels is het hoogst onzeker en lijkt het erop dat veel landen de komende week stevig gaan verstrengen. Ik zie nu geen enkele variabel die er komende week wél beter zal uitzien dan vandaag dus ik acht nóg strengere maatregelen zeer waarschijnlijk...

(en helaas een flinke duit méér dan 1600 euro kwijt :N)
Zojuist ons hotel gebeld en de situatie voorgelegd. Antwoord verraste me zeer: Als de Zwitserse overheid zou beslissen dat u niet de grens over kan zullen wij geen kosten in rekening brengen, ook als u niet meer zou kunnen annuleren volgens de voorwaarden. In het geval van algehele lockdown binnen Zwitserland met grenzen open idem omdat het hotel alleen bereikbaar is met lift.

Nu maar hopen Zwitserland open blijft 🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
hoevenpe schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:50:
Iedereen voor 7 januari een booster?
Dat zou voor Oostenrijk wel mooi zijn.
Nee er stond: iedereen die 18+ is moet voor 7 januari de mogelijkheid hebben om een afspraak te maken, dus ik hoop oprecht dat de mijne van 5 januari niet geannuleerd wordt...

Maar de booster geld direct: dus op 7 januari een booster en dan naar de wintersport rijden, behoort tot de mogelijkheden. Alleen vaccinatie heeft vaak koorst toch bijwerking, dus je kunt er toch beter een dag tussen laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Fijn als je 2 januari gaat -O-

Maar begreep ik het goed dat je wel gewoon op reis mag?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
JB schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:57:
Fijn als je 2 januari gaat -O-

Maar begreep ik het goed dat je wel gewoon op reis mag?
Dan PCR test 72u van tevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
Ruut88 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:55:
[...]

Zojuist ons hotel gebeld en de situatie voorgelegd. Antwoord verraste me zeer: Als de Zwitserse overheid zou beslissen dat u niet de grens over kan zullen wij geen kosten in rekening brengen, ook als u niet meer zou kunnen annuleren volgens de voorwaarden. In het geval van algehele lockdown binnen Zwitserland met grenzen open idem omdat het hotel alleen bereikbaar is met lift.

Nu maar hopen Zwitserland open blijft 🤞🏻
Eigenlijk wel een slimme policy van dat hotel.
Zo 1 annulering is geen ramp, maar zolang er onzekerheid is willen veel mensen toch annuleren (want wie wil z'n geld kwijt zijn).

Op zich hebben ze er weinig mee te verliezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:05
Vraag, ik kan mijn booster pas na 7 januari krijgen, maar wij gaan wel rond 7 januari richting Oostenrijk. Een PCR-test doen is prima, maar de vraag die ik nog heb;

Moet je voor het voldoen aan de 2G-regel in Oostenrijk ook de booster al hebben gehad?

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Mundatin schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:56:
Vraag, ik kan mijn booster pas na 7 januari krijgen, maar wij gaan wel rond 7 januari richting Oostenrijk. Een PCR-test doen is prima, maar de vraag die ik nog heb;

Moet je voor het voldoen aan de 2G-regel in Oostenrijk ook de booster al hebben gehad?
Op dit moment niet. De vraag is, wat zijn de geldende regels op 7 januari ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Werkt een normale pcr test qua qr code ook gewoon bij de grens? (dus ipv een betaalde reistest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@ZieMaar! jij bent nu toch in Oostenrijk?

Hoe is het daar, wat heb je in de praktijk gemerkt van alle regels. Last but not least, hoe is de sneeuw... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Een boosterprik in Nederland voor 7 januari krijgen is echt een verloren zaak: afspraak voor 5 januari werd vandaag afgebeld, dus dan gaan wij het toch in Duitsland proberen.

Ik zei nog aan de telefoon, dat het oneerlijk was dat jongeren weer op extra kosten gejaagd werden en ouderen probleemloos op wintersport konden gaan nu. Want ik legde uit, dat die boosterprik nu nodig is voor Oostenrijk en anders moet je een dure PCR test doen. Voor twee volwassenen zou dat dan € 160 circa zijn :(

Persoonlijk vind ik dat nogal veel geld, vooral als je bedenkt dat veel jongeren het sowieso al niet zo breed hebben als hun ouders of grootouders. En waarschijnlijk blijft het niet bij een test, want zal mij niets verbazen als in Oostenrijk straks overal 2G+ geldt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jopie
Ik snap je helemaal, maar ook dat de overheid het beleid niet aanpast voor mensen die wel genoeg geld hebben voor een wintersport, maar niet voor een PCR test.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:22:
@ZieMaar! jij bent nu toch in Oostenrijk?

Hoe is het daar, wat heb je in de praktijk gemerkt van alle regels. Last but not least, hoe is de sneeuw... :D
Klopt! Gisteren aangekomen en even ingeskiet in Filzmoos. Leuk, schattig gebiedjes met lekker pistes. Sneeuw was daar wat hard, maar ook vooral veel :). Gebied is klein en uitgestorven, maar het lijkt me heerlijk met kleine kinderen.

Vandaag Hochkonig. Strakblauw, fijnere sneeuw (iets zachter) maar wel redelijk druk. Eigenlijk alleen maar Oostenrijkers nog. In de middag lagen de zuidhellingen er ouderwets verrot bij :).

Qua Corona: vrij ontspannen allemaal. Liften zit je alleen in, als het enigszins kan en bij rijen zit het ook niet overvol. Iedereen draagt overal FFP2, zonder uitzondering. Werkt prima, ook met skiën. Overal wordt gecheckt/gevraagd of je gevaccineerd bent en zeker bij het activeren van de skipas gebeurt dat ook goed. De dagen zijn nog kort, dus tegen half drie/drie uur gaan we lunchen en dan is het ook mooi geweest. Tussen 12 en 14 zijn de pistes heel rustig, terwijl het weer dan het fijnste is, maar dat valt me elk jaar weer op :).

Het is wel koud, echt koud en het wordt nog kouder. Morgen minder mooie dag waarschijnlijk, daarna 2 mooie dagen. Sowieso een dagje Schladming, misschien nog Wagrain en Zauchensee, even per dag kijken. Het ene dal kan iets bewolkt zijn, terwijl het verderop strakblauw is.

Iedereen lijkt blij te zijn dat alles open is, met een soort besef dat het helpt als je de maatregelen volgt. We voelen ons werkelijk overal heel welkom (en dat ben ik niet altijd gewend op wat drukkere dagen in Oostenrijk).

Druk is nog steeds relatief, ik vind wachttijd druk. Als ik ergens meer dan 3 minuten heb gewacht is het veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORAcC-5XdjNz9-IjPB22x_PSdpc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P67Vq7cB2xgNcKxLkolE7RmY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kB9yjTtjRgM1HjA9eu3ZebGLvs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykXtT4E0bF8eWg9hZ1gijrAh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnqXwJ-dmh9fug3q1aK6UGwjfj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0l74PCtXXE0tsu1RM7ZVkJSs.jpg?f=fotoalbum_tile

/edit indien gewenst wil ik wel meer updates posten :).

[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 19-12-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
jopie schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:27:
Ik snap je helemaal, maar ook dat de overheid het beleid niet aanpast voor mensen die wel genoeg geld hebben voor een wintersport, maar niet voor een PCR test.
Dat begrijp ik ook wel hoor: zou ik waarschijnlijk ook gezegd hebben, als ik niet binnenkort naar Oostenrijk op reis ging :+

Anyway in Aken net een boosterprik gekregen, ze deden helemaal niet moeilijk. Hoefde niet eens mijn identiteitsbewijs te laten zien en de vorige vaccinaties aantonen, met de Coronacheck app was voldoende.

Hier kun je een afspraak maken: locatie ligt midden in het centrum, dus je dient in een van de vele parkeergarages te parkeren. Voor de QR-code dien je daarna nog naar een apotheek te gaan ofzo, al kun je hem wel niet in de Coronacheck app krijgen. Dus je zult een andere app moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Poh lekker hoor @ZieMaar!

Ben bang dat de rest het kan vergeten tijdens de kerstvakanties. Hoor je ik Oostenrijk al nieuws of men daar herzieningen gaat treffen mbt beleid?

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 19-12-2021 20:31 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• renegrunn
Weer thuis na 3 dagen Oostenrijk, vanuit verblijfplaats 3 gebieden / gebiedjes aangedaan: Oetz, Sölden & Ehrwald. Het weer was keizerlijk, genoeg sneeuw maar wel hard / ijzig. Meeste gebieden zijn na dit weekend open, maar vaak nog niet alle liften / pistes.

Qua maatregelen: alles was goed georganiseerd. Overal waar van toepassing (horeca / ski pas kopen) werd 100% gecontroleerd op QR code. Mondkapjes in liften verplicht, maar vergat ik ook wel eens per ongeluk en werd niets van gezegd. Maar goed, het was overal ook nog wel erg rustig.

Vrijdagavond nog even Innsbruck in geweest: erg druk (kerstmarkt). Drukte snel verlaten, en rustig kroegje opgezocht.

Zal komende week ongetwijfeld weer druk zijn: reden vanochtend in de vroegte de Fernpass over, 1 lange stoet aan auto's (voornamelijk Duitsers) tot aan Reutte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sCZ9tAEa3QrtJuVIOetR33Xe1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWCjD9PIqbsplNsDmTQiYmW2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h_d7NFYtCFNugWz5mBDJjGANcs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3MBq7v1w5eyDbFwiiDhYsoO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0PIykDIthLif7szzl2NCUDb2ZY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kv15SBkuLFEhbCs48Kxzv0Oo.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Geniet ervan allemaal!
Nu al zin in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:26
Nog Tweakers die naar Frankrijk gaan? Wij zouden eerst naar Oostenrijk gaan maar hebben omgeboekt naar Frankrijk. Ze waren bang voor de lockdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
Maandag over een week vertrekken wij hier ook weer naar Oostenrijk. Hier komt de booster ook niet op tijd maar zullen we uitwijken naar een PCR test. Weet iemand of een PCR test in Oostenrijk ook goed te doen is? Met de kerstdagen is dat hier ook nog een uitdaging. Anders maar later vertrekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
JB schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:31:
Poh lekker hoor @ZieMaar!

Ben bang dat de rest het kan vergeten tijdens de kerstvakanties. Hoor je ik Oostenrijk al nieuws of men daar herzieningen gaat treffen mbt beleid?
Nee, nog niets gehoord. Maar dit was net de derde dag dat veel liften, hotels en hutjes weer open zijn. De situatie is anders dan in Nederland, ze hebben de lockdown net achter de rug dus t/m nieuwjaar loopt de zorg (hard) leeg, de besmettingen zijn laag dus ze hebben wat dat betreft een net iets betere uitgangspositie.

Puur persoonlijk zou ik me vooral zorgen maken als ik tussen de kerst en krokus zou gaan, als er omikron maatregelen komen, dan zal het dan zijn. Maar vergelijk ook vooral met de rest van de Europa. Overal is de horeca nog open, alleen in Nederland niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
SmoothTweaker schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:38:
Maandag over een week vertrekken wij hier ook weer naar Oostenrijk. Hier komt de booster ook niet op tijd maar zullen we uitwijken naar een PCR test. Weet iemand of een PCR test in Oostenrijk ook goed te doen is? Met de kerstdagen is dat hier ook nog een uitdaging. Anders maar later vertrekken
Je zou ff moeten zoeken, maar hier in de supermarkten liggen van die gorgeltests. Ik weet niet hoe dat werkt, maar dat zou een optie kunnen zijn? Ook skigebieden (de grotere) hebben testvoorzieningen geregeld. Ik denk wel dat je feitelijk je hotel niet uitmag tot aan de uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ZieMaar! schreef op maandag 20 december 2021 @ 07:44:
[...]

Nee, nog niets gehoord. Maar dit was net de derde dag dat veel liften, hotels en hutjes weer open zijn. De situatie is anders dan in Nederland, ze hebben de lockdown net achter de rug dus t/m nieuwjaar loopt de zorg (hard) leeg, de besmettingen zijn laag dus ze hebben wat dat betreft een net iets betere uitgangspositie.

Puur persoonlijk zou ik me vooral zorgen maken als ik tussen de kerst en krokus zou gaan, als er omikron maatregelen komen, dan zal het dan zijn. Maar vergelijk ook vooral met de rest van de Europa. Overal is de horeca nog open, alleen in Nederland niet.
Hopelijk doet onze lockdown nu helpen richting beleid Oostenrijk en andere landen, zodat we mogen blijven komen de komende tijd.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
JB schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:12:
[...]
Hopelijk doet onze lockdown nu helpen richting beleid Oostenrijk en andere landen, zodat we mogen blijven komen de komende tijd.
Volgens mij kunnen ze eigenlijk niet meer doen (qua inreisen) dan nu. Sinds vorige winter is er volgens mij en Europa afgesproken dat de grenzen in principe open blijven, waarmee ze volgens mij niet een specifiek land kunnen uitsluiten. Maar het blijft afwachten, het zijn helaas allemaal dagkoersen.

Vandaag is het bewolkt hier overigens. In de loop van de dag komt de zon terug (om tot donderdag iig geen wolkje meer ervoor te hebben). Denk dat we de grote gebieden heel even laten voor wat het is en laag blijven (in Radstadt en vanmiddag Monte Popolo), tenzij de webcams zo al iets beters laten zien in Flachau oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
SmoothTweaker schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:38:
Is het een optie om even langs Aken te rijden? Ik was ook echt het stressen vanwege die boosterprik, maar uiteindelijk kon ik hem zonder problemen in Duitsland krijgen. Want die PCR test zul je moeten doen voordat je het land binnenkomt.

Het kan ja zijn dat je gecontroleerd wordt bij de grens en dan ben je het haasje, als je niet voldoet aan de inreisvoorwaarden. Andere optie zou zijn in Duitsland een PCR test te doen.
Alle personen zonder PCR-test of boostervaccinatie zijn verplicht hun reis online aan te melden en zijn verplicht zich aan een thuisquarantaine te houden totdat een negatieve PCR-testuitslag kan worden overlegd. Deze quarantaine geldt voor 10 dagen en kan worden verkort door op de vijfde dag vrij te testen. De dag van het inreizen geldt als dag nul.
Ik vond dit stukje even op Google, als ik het goed begrijp mag je pas na 5 dagen uit quarantaine mits je negatief test. Dus ik zou echt van tevoren al die PCR test doen, maar zelf zou ik dan wel al beginnen met rijden. Al kan het wel zijn dat je die uitslag pas de volgende dag heb, wat geen probleem zou zijn als je niet dezelfde dag Oostenrijk inreizen doet.
JB schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:12:
[...]
Nederland moet gewoon eens keihard gaan handhaven: op mijn werk heeft 50% van de klanten jonger dan 18 jaar geen mondkapje op, terwijl dat in winkels verplicht is. Daarnaast veel volwassenen die zich niet aan de maatregelen houden, waaronder de mondkapjes plicht.

In Oostenrijk hebben ze net een keiharde lockdown achter de rug en voor ongevaccineerde geld nog steeds een lockdown, maar in Nederland handhaven ze niet eens de basisregels. Het toegangsbewijs word/werd ja ook slecht gecontroleerd en nu is de horeca weer dicht >:)

Dat is simpelweg het verschil tussen Nederland en andere landen: en de reden waarom wij weer in lockdown zitten, waarschijnlijk tot de lente :X

[ Voor 21% gewijzigd door Weissbier op 20-12-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Weissbier jep helemaal eens. Ik ga nu ook concreet naar Duitsland kijken voor die booster.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:00
Weissbier schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:39:
Dat is simpelweg het verschil tussen Nederland en andere landen: en de reden waarom wij weer in lockdown zitten, waarschijnlijk tot de lente :X
lol, van de zomer was ik in Oostenrijk en daar werd ook amper gecontroleerd of nageleefd. In het hotel 1x bij aankomst de QR code moeten laten zien, daarna was het in het hotel net of corona niet meer bestond.

Voor het eerst sinds corona ook weer als haringen in een ton in een (wandel)bus gestaan daar. Mondkapje was verplicht, maar als je er geen op wilde of je er geen bij je had was dat ook geen probleem.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
Even wat info centraliseren:
Ik zou het in de TS zetten, maar het verandert zó ongelofelijk snel...

Vanaf Austria.info
Alles over jouw heenreis naar Oostenrijk
De lockdown in Oostenrijk is opgeheven, maar er gelden wel een aantal strenge regels om Oostenrijk binnen te komen en om bij allerllei faciliteiten binnen te komen.

(Laatste update: 20.12.2021)

2-G+ regel bij binnenkomst in Oostenrijk

Vanaf maandag 20 december is een 2-G bewijs vereist voor toegang. Bovendien moet een actuele PCR-test (niet ouder dan 72 uur) of een herhalingsvaccinatie beschikbaar zijn. De PCR-test is niet vereist voor personen die een booster hebben gekregen (2e prik voor Janssen). Mensen die een herstelbewijs hebben en twee keer gevaccineerd zijn, hebben ook geen PCR-test nodig. Deze nieuwe verordening is van toepassing op de binnenkomst uit alle landen, met uitzondering van gebieden met een virusvariant. Toegang zonder vaccinatie of herstel is de facto niet mogelijk voor vakantiedoeleinden. 2-G bewijs is ook vereist voor binnenkomst voor beroepsdoeleinden.

Dit geldt voor kinderen

Uitzonderingen gelden voor kinderen jonger dan 12 jaar, zij zijn niet onderhevig aan de 2 G+ regel. Uitzonderingen gelden ook voor kinderen in de schoolgaande leeftijd, zij kunnen het land binnenkomen met een negatieve PCR-test. Een certificaat van het zogenaamde "Ninja Passport" of "Holiday Ninja Passport" is ook geldig. Kinderen en jongeren in de schoolgaande leeftijd die na 31 augustus 2006 zijn geboren, kunnen van deze regeling gebruik maken. Voor kinderen en adolescenten die niet onder deze regeling vallen, is een vaccinatie of herstelbewijs vereist, alsmede een negatieve PCR-test of een herhalingsvaccinatie.

Verdere uitzonderingen

Er gelden uitzonderingen op de 2-G-regel voor zwangere vrouwen en voor mensen die om medische redenen niet kunnen worden gevaccineerd. Zij hebben een medisch attest nodig en een negatieve PCR-test. Uitzonderingen worden gemaakt voor pendelaars, die het land nog mogen binnenkomen met een 3-G-certificaat (PCR-test niet ouder dan 72 uur of antigeentest niet ouder dan 24 uur volstaan). De PCR-test is niet vereist voor personen die een booster hebben gekregen (2e prik voor Janssen). Mensen die een herstelbewijs hebben en twee keer gevaccineerd zijn, hebben ook geen PCR-test nodig.

Geen PCR test of booster

Het is mogelijk het land binnen te komen met een 2-G-test maar zonder PCR-test of boosterbewijs. Wel is dan registratie via de pre-travel clearance vereist, en moet je na aankomst onmiddellijk in quarantaine. Dit wordt alleen beëindigd door een negatief PCR-testresultaat. Houd er rekening mee dat het 24 uur of langer kan duren voordat het testresultaat beschikbaar is. Daarom wordt sterk aangeraden Oostenrijk binnen te komen met een negatieve PCR-test.

Binnenkomst zonder vaccinatie of herstel

Toegang zonder vaccinatie of herstelbewijs is niet mogelijk. Een 2-G certificaat is ook vereist voor zakenreizigers. Uitzonderingen bestaan onder meer voor Oostenrijkse burgers, EU-burgers en personen die een verblijfplaats in Oostenrijk hebben. Zij kunnen het land binnenkomen zonder 2-G-certificaat, maar moeten wel verplicht in quarantaine, die op zijn vroegst op de vijfde dag kan worden beëindigd door een negatieve PCR-test. Bovendien moet je je registreren.

Deze certificaten zijn geldig

Om je 2-G-status te bewijzen, kun je het beste het digitale Covid-certificaat (groene paspoort) van de EU gebruiken. Het vaccinatiebewijs of herstelbewijs kan echter ook worden getoond op papier of met de Corona QR code (vaccinatiebewijs, vaccinatiepaspoort, enz.). Internationale gasten wier bewijs niet in het Duits of Engels beschikbaar is, gelieve de officiële formulieren voor de medische verklaring te gebruiken.

Het volgende wordt beschouwd als een volledige vaccinatie

Dubbele vaccinatie: geldig gedurende 270 dagen vanaf de datum van de tweede vaccinatie of vanaf de datum van een nieuwe vaccinatie. Tussen de tweede en derde vaccinatie moeten ten minste 120 dagen liggen en tussen de eerste en de tweede vaccinatie ten minste 14 dagen.

Voor Johnson & Johnson is de geldigheid 270 dagen vanaf de 22e dag na vaccinatie. Attentie. Vanaf 3.1.2022 volstaat een enkele vaccinatie met Johnson & Johnson niet meer, er is een booster nodig.

Indien herstelde personen worden gevaccineerd, is de eerste dosis reeds 270 dagen geldig vanaf de datum van vaccinatie.

Alleen de volgende vaccins komen in aanmerking: BioNtech/Pfizer, AstraZeneca/Covishield, Johnson & Johnson, Moderna, alsook Sinopharm en Sinovac. Zogenaamde kruisvaccinaties zijn ook toegestaan. Voorzichtig. De vermelde vaccins zijn geldig bij binnenkomst. Voor de 2-G-regel gelden andere regels tijdens het verblijf in Oostenrijk.

Herstelbewijs

Een herstelbewijs geeft recht op toegang gedurende 180 dagen vanaf de genezing. Een herstelbewijs, een medische bevestiging dat de infectie is overwonnen (moet worden bevestigd door een PCR-test) of een kennisgeving van isolatie gelden als bewijs.

Testbewijs (in aanvulling op 2-G)

Je hebt een PCR test nodig die niet ouder is dan 72 uur. De test moet worden bevestigd door een erkende instantie (zoals een apotheek, een teststraat). Als je al een herhalingsvaccinatie hebt gehad, hoef je niet nog eens een PCR-test te ondergaan.

Registratieplicht

Registratie voor binnenkomst is niet vereist voor gevaccineerde en herstelde personen en hun begeleidende kinderen (uitzondering: binnenkomst uit gebieden met een virusvariant). Registratie is vereist indien u binnenkomt met 2-G status maar zonder PCR-test of booster, alsook indien u binnenkomt zonder 2-G status.
Controles zullen plaatsvinden aan de grensovergangen.
Uit een Oostenrijkse krant (en door google translate gehaald, zo goed is mijn Duits niet)
Corona: 2G plus ook na een kort ritje over de grens

Sinds middernacht heeft de federale inreisverordening strengere regels opgesteld voor de toegang tot Oostenrijk. Naast geldig 2G-bewijs (gevaccineerd of hersteld) omvat dit een negatieve PCR-test die bij vertrek beschikbaar moet zijn (2G plus). Een boostervaccinatie bevrijdt u van de PCR-test. Let op: De regeling geldt ook voor iedereen die slechts een kort ritje over de grens maakt!

Sinds 20 december middernacht hebben alle personen die Oostenrijk binnenkomen over het algemeen een bewijs van 2G-plus nodig. Iedereen die geen negatief testresultaat heeft, moet zich registreren (pre-travel clearance) en meteen in quarantaine gaan. Iedereen die al een “boost” heeft (3e vaccinatie) heeft geen PCR-test nodig.

“Oostenrijkers, EU-, EER-burgers en mensen die in de EU wonen en geen vaccinatie- of herstelcertificaat hebben, moeten zich registreren en onmiddellijk in quarantaine van tien dagen gaan. Met een negatieve PCR-test kun je jezelf op zijn vroegst op de vijfde dag testen', aldus de Tiroler politie.

In het woon-werkverkeer kan in plaats van een negatieve PCR-test ook een negatieve antigeentest die niet ouder is dan 24 uur ter inschrijving worden aangeboden. Doorgaand verkeer is vrijgesteld van deze regeling. De politie benadrukte: "De strengere toegangsregels gelden ook voor Oostenrijkers die bijvoorbeeld Duitsland alleen verlaten voor een korte shoppingtrip!"

De strengere toegangsregels worden gecontroleerd door de politie in samenwerking met de strijdkrachten en de gezondheidsautoriteiten, "waarbij de controledichtheid vanaf maandag geleidelijk wordt verhoogd", aldus de uitvoerende macht.

Sinds het weekend worden op Innsbruck Airport naadloze controles uitgevoerd. De gegevens van mensen die vanuit Groot-Brittannië binnenkomen, worden geregistreerd, inclusief hun verblijfplaats en verblijfsduur.

[ Voor 53% gewijzigd door Jebus4life op 20-12-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:23

Zewatanejo

Fine Thanks!

Wackmack schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:45:
Nog Tweakers die naar Frankrijk gaan? Wij zouden eerst naar Oostenrijk gaan maar hebben omgeboekt naar Frankrijk. Ze waren bang voor de lockdown.
Ja de eerste week van januari naar Chatel. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen mbt corona beleid in Frankrijk. Ik heb het vage vermoeden dat ze de booster eis van 15 januari naar voren gaan trekken.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Ik ben in april positief getest op het coronavirus bij de GGD middels een antigeen test. Het gevolg is dat ik alleen een nationaal herstelbewijs heb (internationaal is een PCR test nodig).

In mei ben ik met een Mrna vaccin gevaccineerd. Omwille van het vrij reizen heb ik telefonisch geregeld om eind juni een tweede vaccinatie ontvangen.

Deze is als volgt geregistreerd in de coronacheck app. Is dit nu een booster registratie? Heeft iemand al een booster registratie gezien in de app?

(Ik denk dat ik sowieso wel even een PCR test ga doen om gez*#k voor te zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZFZ4X_Zq-cLVg8uVk37Xd3Irhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/td7cle8fAp54KM0iyic1N0aL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vertrek woensdagochtend naar Gerlos. Ik zal mijn ervaringen van de trip wel posten hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Cai op 20-12-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Cai schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:23:
Ik ben in april positief getest op het coronavirus bij de GGD middels een antigeen test. Het gevolg is dat ik alleen een nationaal herstelbewijs heb (internationaal is een PCR test nodig).

In mei ben ik met een Mrna vaccin gevaccineerd. Omwille van het vrij reizen heb ik telefonisch geregeld om eind juni een tweede vaccinatie ontvangen.

Deze is als volgt geregistreerd in de coronacheck app. Is dit nu een booster registratie? Heeft iemand al een booster registratie gezien in de app?

(Ik denk dat ik sowieso wel even een PCR test ga doen om gez*#k voor te zijn)

[Afbeelding]

Ik vertrek woensdagochtend naar Gerlos. Ik zal mijn ervaringen van de trip wel posten hier.
Vanaf vandaag moet je sowieso een negatieve PCR-test tonen om Oostenrijk binnen te komen (2G+)

In Oostenrijk zelf geldt momenteel alleen 2G. Je kan via de volgende website testen of je QR geldig is: https://greencheck.gv.at/ (even openen op een device met camera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
LordSinclair schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:22:
[...]

lol, van de zomer was ik in Oostenrijk en daar werd ook amper gecontroleerd of nageleefd. In het hotel 1x bij aankomst de QR code moeten laten zien, daarna was het in het hotel net of corona niet meer bestond.

Voor het eerst sinds corona ook weer als haringen in een ton in een (wandel)bus gestaan daar. Mondkapje was verplicht, maar als je er geen op wilde of je er geen bij je had was dat ook geen probleem.
Wij waren ook van het zomer een paar dgn in Oostenrijk, Ischgl en daar moest je overal je QR laten zien, incl. op het terras. Iedereen hield zich ook netjes aan de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
Jebus4life schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:25:
Even wat info centraliseren:
Ik zou het in de TS zetten, maar het verandert zó ongelofelijk snel...

Vanaf Austria.info

[...]

Controles zullen plaatsvinden aan de grensovergangen.
Uit een Oostenrijkse krant (en door google translate gehaald, zo goed is mijn Duits niet)

[...]
Thanks! Wij willen op 1 januari naar Oostenrijk, maar sinds vorige week maandag is mijn vrouw ziek. De PCR test was positief, dus ze zit al een week in isolatie (en ik gezellig met de kinderen in quarantaine).

Wij zijn allemaal dubbel gevaccineerd (en als het aan ons had gelegen ook al geboosterd, maar ja, wij hebben Hugo de Betweter).

Ik maakte me dus zorgen over de PCR test van 31-12 voor mijn vrouw, maar als ik het goed begrijp is een herstelbewijs, in combinatie met de twee eerdere vaccinaties een reden om geen negatieve PCR test te hoeven overleggen. (bron: https://www.sozialministe...ise-nach-Oesterreich.html)

Nu lees ik dat daarvoor eigenlijk een verklaring door een arts afgegeven moet worden, namelijk een ingevulde Annex I (https://www.ris.bka.gv.at...nlage=11&Uebergangsrecht=)

Heb je enig idee of we dit ook zelf kunnen invullen? Of zou de huisarts hieraan mee willen werken?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hoe werkt dat 2G+ dan mbt afreizen Oostenrijk als het verder alleen 2G is :? Ze gaan toch niet aan de grens controleren lijkt me?

Hier wordt het een beetje boosterprik DE vs negatieve PCR test. De 1e geeft ellende met registratie maar is gratis. De 2e kost 80 euro en geeft (nog meer) onzekerheid...

Wat een casino zo...

Nog mooier, Kleinwalsertal hanteert 2G beleid net als Duitsland maar ligt wel in Oostenrijk 8)7

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
JB schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:04:
Hoe werkt dat 2G+ dan mbt afreizen Oostenrijk als het verder alleen 2G is :? Ze gaan toch niet aan de grens controleren lijkt me?
Nou, dat is precies wat ze gaan doen (random) ;). Net als Italië sinds vorige week is gaan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door renegrunn op 20-12-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Hier wordt het een beetje boosterprik DE vs negatieve PCR test. De 1e geeft ellende met registratie maar is gratis. De 2e kost 80 euro en geeft (nog meer) onzekerheid...

Wat een casino zo...

Nog mooier, Kleinwalsertal hanteert 2G beleid net als Duitsland maar ligt wel in Oostenrijk 8)7
Ik ben bij beide vaccinaties een dag niet in orde geweest. Mijn vrouw bij de tweede vaccinatie bijna een week. No-way dat ik die vlak voor mijn vakantie ga halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, blijkbaar wel dus. Maar het zal vooral ook bij de check-in van hotels neerkomen verwacht ik. Je kunt dus niet inchecken zonder 2G+ (denk ik hoor, geen ervaring mee).
Die boosterprik in Duitland gaat schijnbaar ook niet meer zo eenvoudig. Je moet een Duits zorgverzekeringspasje hebben. In Frankrijk ook zoiets, of je moet kunnen aantonen dat je er werkt.
Wat een casino zo...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Blihi schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:08:
[...]

Thanks! Wij willen op 1 januari naar Oostenrijk, maar sinds vorige week maandag is mijn vrouw ziek. De PCR test was positief, dus ze zit al een week in isolatie (en ik gezellig met de kinderen in quarantaine).

Wij zijn allemaal dubbel gevaccineerd (en als het aan ons had gelegen ook al geboosterd, maar ja, wij hebben Hugo de Betweter).

Ik maakte me dus zorgen over de PCR test van 31-12 voor mijn vrouw, maar als ik het goed begrijp is een herstelbewijs, in combinatie met de twee eerdere vaccinaties een reden om geen negatieve PCR test te hoeven overleggen. (bron: https://www.sozialministe...ise-nach-Oesterreich.html)

Nu lees ik dat daarvoor eigenlijk een verklaring door een arts afgegeven moet worden, namelijk een ingevulde Annex I (https://www.ris.bka.gv.at...nlage=11&Uebergangsrecht=)

Heb je enig idee of we dit ook zelf kunnen invullen? Of zou de huisarts hieraan mee willen werken?
Als ik mij niet vergis geeft alleen de booster je een uitzondering op het niet hoeven doen van een negatieve test: wil je het zeker weten, neem dan een eens contact op met de Oostenrijkse Ambassade. Die zijn erg behulpzaam is mijn ervaring :)

Dus volledig gevaccineerd + herstelbewijs geeft je geen uitzondering, je dient echt die boosterprik te hebben. Hoe onlogisch het ook klinkt.

Wat betreft de huisarts: vragen kan altijd, maar bereid je voor dat ze niet mee willen of kunnen werken. Wanneer je boosterprik in Duitsland haalt, dan wordt deze ook niet in Nederland geregistreerd. Wat betekend dat je ergens in januari een uitnodiging van de GGD krijgt :+

PS het klopt dat Nederlanders bij sommige Duitse vaccinaties locaties weggestuurd worden, dus wellicht alvast oefenen op de zachte G. Want de reden dat ze ook Nederlanders vaccineren, is omdat het het oorspronkelijk bedoeld was voor grensbewoners.
Waarschijnlijk steekproefmatig, maar ik zou er rekening mee houden dat je ook nog gecontroleerd kan worden zodra je de grens al lang en breed over bent.

[ Voor 8% gewijzigd door Weissbier op 20-12-2021 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hoeveel dagen na je booster kan je Oostenrijk in trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Weissbier schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:12:
[...]

Als ik mij niet vergis geeft alleen de booster je een uitzondering op het niet hoeven doen van een negatieve test: wil je het zeker weten, neem dan een eens contact op met de Oostenrijkse Ambassade. Die zijn erg behulpzaam is mijn ervaring :)
Dat dacht ik ook, maar de gelinkte documenten zeggen wat anders. Dat staat ook in het vertaalde document dat @Jebus4life postte.
Dus volledig gevaccineerd + herstelbewijs geeft je geen uitzondering, je dient echt die boosterprik te hebben. Hoe onlogisch het ook klinkt.
Dat staat er dus wel (https://www.ris.bka.gv.at...n&Gesetzesnummer=20011574) artikel 4.10 (3):
(3) Die Verpflichtung zum Mitführen eines negativen Ergebnisses eines Tests oder eines ärztlichen Zeugnisses über ein solches gemäß § 6 Abs. 2 gilt nicht, wenn ein ärztliches Zeugnis entsprechend der Anlage H oder der Anlage I vorgewiesen werden kann, das folgende Voraussetzungen erfüllt:

a) Bestätigung über das Vorliegen einer in den letzten 90 Tagen erfolgten und zum Zeitpunkt der Ausstellung abgelaufenen Infektion mit SARS-CoV-2,

b) Ausstellung frühestens 14 Tage nach dem Erstnachweis bzw. nach Symptombeginn,

c) Symptomfreiheit mindestens 48 Stunden vor Ausstellung des Attests und

d) Bestätigung, dass trotz Vorliegens eines positiven Testergebnisses auf SARS-CoV-2 aufgrund der medizinischen Laborbefunde davon ausgegangen werden kann, dass keine Ansteckungsgefahr mehr besteht.
Ofwel: Je hoeft geen negatieve PCR test te laten zien (wel een positieve) als je in de afgelopen 90 dagen positief getest bent geweest, dat tenminste 14 dagen geleden was en je 48 uur klachtenvrij bent. Wel moet je dan dat formulier invullen en (laten) ondertekenen. Geen idee of je dat ook gewoon zelf kunt doen, dat ondertekenen.
Wat betreft de huisarts: vragen kan altijd, maar bereid je voor dat ze niet mee willen of kunnen werken. Wanneer je boosterprik in Duitsland haalt, dan wordt deze ook niet in Nederland geregistreerd. Wat betekend dat je ergens in januari een uitnodiging van de GGD krijgt :+

PS het klopt dat Nederlanders bij sommige Duitse vaccinaties locaties weggestuurd worden, dus wellicht alvast oefenen op de zachte G. Want de reden dat ze ook Nederlanders vaccineren, is omdat het het oorspronkelijk bedoeld was voor grensbewoners.
Die zachte G heb ik wel als het nodig is :)
[...]

Waarschijnlijk steekproefmatig, maar ik zou er rekening mee houden dat je ook nog gecontroleerd kan worden zodra je de grens al lang en breed over bent.
Ik vermoed dat het een eis wordt bij check-in. Want voor de doorreis is het niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 20-12-2021 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
hoevenpe schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:14:
Hoeveel dagen na je booster kan je Oostenrijk in trouwens?
Direct, al kan ik dat niet adviseren! Het vaccin kan nare bijwerkingen tot gevolg hebben, zo voelde ik mij vanmiddag best wel moe. Nog vermoeider dan normaalgesproken als ouder zijnde van een jong kind :+

@Blihi goed speurwerk: dat laat ik normaalgesproken aan de Österreichische Botschaf in Den Haag, die zijn daar echt goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PS. Ik moet wel een voorbehoud maken, want er staat boven dit artikel dat het verloopt op 31-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Weissbier @Blihi zou voor ons dus niet nodig moeten zijn want Kleinwalsertal 8)7 maar waar moet je nog op vertrouwen. Ik verwacht niet dat het hier bij blijft de komende weken.

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 6 ... 42 Laatste