Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Plenkske schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:08:
[...]

Is je domoticz omgeving beveiligd met username/wachtwoord ? Dan moet je die ook in de link zetten (base64 encoded). Zie de wiki van domoticz:
https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL's
Mijn edit heeft jouw post net gekruist. Het is inderdaad beveiligd met een username/wachtwoord. Voor degene die hetzelfde "probleem" hebben, houdt rekening met codering BASE64 voor je gebruikersnaam en wachtwoord :-)

[ Voor 18% gewijzigd door freestyler2 op 03-01-2022 20:17 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-07 21:27
Een shelly EM met zo'n klem die je om een draad zet; als je die klem in je meterkast op een groep installeert, sluit je dan de shelly zelf ook op rechtstreeks dezelfde groep aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:30
Hij moet sowieso op dezelfde fase aangesloten worden. De groep maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Is dat zo? Ik vroeg me dat ook af, met die klem sluit je toch niks rechtstreeks aan, die klem registreert toch alleen maar "contactloos" hoeveel stroom er door de kabel gaat die in de klem zit?

(Niet dat ik meteen een reden zie om hem op een andere fase te zetten, maar wellicht dat anders uit zou komen als je er niet op let idd als twee groepen toevallig of bewust op een andere fase gezet zijn)

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 05-01-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

Op dit moment is er een shelly dimmer 2 naar mij onderweg die ik wil gebruiken om de lampen op de overloop te schakelen/dimmen. Aangezien de dimmer in een contactdoos moet komen waar op dit moment een dubbele wireless schakelaar (aqara) tegenaan geplakt zit, en ik graag een fysiek draadje naar de dimmer wil hebben, ga ik hier een dubbele pulsedrukker op plaatsen. De aqara schakelaar wil ik niet meer gebruiken. Nu zou ik graag willen dat 1 knop van de pulsedrukker de dimmer aan en uit zet (en het dim level aanpast als hij ingedrukt wordt gehouden) en de andere knop een andere slimme lamp aan/uit zet. Die slimme lamp is niet op dezelfde contactdoos aangesloten en zal dus via home assistant geschakeld worden.

Nu is mijn vraag of dat kan door in de shelly dimmer een IO Actie Button 2 URL hiervoor te gebruiken, zonder dat het indrukken van knop 2 iets met de lamp doet die aan de shelly dimmer hangt. Deze mag alleen op knop 1 reageren. Is dit mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:36
Stefke schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:57:
Is dat zo? Ik vroeg me dat ook af, met die klem sluit je toch niks rechtstreeks aan, die klem registreert toch alleen maar "contactloos" hoeveel stroom er door de kabel gaat die in de klem zit?

(Niet dat ik meteen een reden zie om hem op een andere fase te zetten, maar wellicht dat anders uit zou komen als je er niet op let idd als twee groepen toevallig of bewust op een andere fase gezet zijn)
De klem meet de stroom, om actueel vermogen te bepalen moet je ook de spanning weten. Om de powerfactor te weten, moet je daarnaast ook het faseverschil tussen stroom en spanning weten, dus moet ie op dezelfde fase als de klem.
Tym schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:28:
Op dit moment is er een shelly dimmer 2 naar mij onderweg die ik wil gebruiken om de lampen op de overloop te schakelen/dimmen. Aangezien de dimmer in een contactdoos moet komen waar op dit moment een dubbele wireless schakelaar (aqara) tegenaan geplakt zit, en ik graag een fysiek draadje naar de dimmer wil hebben, ga ik hier een dubbele pulsedrukker op plaatsen. De aqara schakelaar wil ik niet meer gebruiken. Nu zou ik graag willen dat 1 knop van de pulsedrukker de dimmer aan en uit zet (en het dim level aanpast als hij ingedrukt wordt gehouden) en de andere knop een andere slimme lamp aan/uit zet. Die slimme lamp is niet op dezelfde contactdoos aangesloten en zal dus via home assistant geschakeld worden.

Nu is mijn vraag of dat kan door in de shelly dimmer een IO Actie Button 2 URL hiervoor te gebruiken, zonder dat het indrukken van knop 2 iets met de lamp doet die aan de shelly dimmer hangt. Deze mag alleen op knop 1 reageren. Is dit mogelijk?
Ja, dat kan. Ik heb hier een vergelijkbare setup draaien met een shelly1L.

[ Voor 43% gewijzigd door borft op 05-01-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
tnx
Tym schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:28:

Ja dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:53
Ik wil middels shelly componenten, zonder tussenkomt van een HUB een bepaalde scene realiseren.

Gewenste situatie;
  1. Grote rode drukknop aan de muur
  2. Na indrukken van deze knop wordt diverse verlichting geschakeld; de hoofdverlichting moet uitgaan, 3 andere lampen moeten aan gaan.
  3. Er moet muziek afspelen via een sonos speaker
  4. Bij het nog een keer drukken moet de muziek weer uitgaan, net als die 3 lampen, en gaat de oorspronkelijke hoofdverlichting weer aan.
Hoe ik het aan denk te moeten pakken:
Achter de schakelaar van de hoofdverlichting plaats ik een Shelly 1 Plus zodat deze te schakelen is middels knop én app. De 3 losse lampen zijn allemaal met stekker aangesloten, dus kunnen met een Shelly Plug aangestuurd worden.

Uitdagingen
  • Hoe kan ik een rode drukknop verbinden met bijvoorbeeld een shelly button, of is er iets anders beters?
  • Hoe zou ik Sonos kunnen koppelen om een bepaald nummer te spelen?
  • Via mijn shelly-app op m'n telefoon kan ik scenes maken, maar is deze dan afhankelijk van m'n telefoon? Als ik niet aanwezig ben en iemand anders drukt op de knop moet de scene namelijk óók werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

@borft en @Stefke, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
brentnl schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:09:
Ik wil middels shelly componenten, zonder tussenkomt van een HUB een bepaalde scene realiseren.

Gewenste situatie;
  1. Grote rode drukknop aan de muur
  2. Na indrukken van deze knop wordt diverse verlichting geschakeld; de hoofdverlichting moet uitgaan, 3 andere lampen moeten aan gaan.
  3. Er moet muziek afspelen via een sonos speaker
  4. Bij het nog een keer drukken moet de muziek weer uitgaan, net als die 3 lampen, en gaat de oorspronkelijke hoofdverlichting weer aan.
Hoe ik het aan denk te moeten pakken:
Achter de schakelaar van de hoofdverlichting plaats ik een Shelly 1 Plus zodat deze te schakelen is middels knop én app. De 3 losse lampen zijn allemaal met stekker aangesloten, dus kunnen met een Shelly Plug aangestuurd worden.

Uitdagingen
  • Hoe kan ik een rode drukknop verbinden met bijvoorbeeld een shelly button, of is er iets anders beters?
  • Hoe zou ik Sonos kunnen koppelen om een bepaald nummer te spelen?
  • Via mijn shelly-app op m'n telefoon kan ik scenes maken, maar is deze dan afhankelijk van m'n telefoon? Als ik niet aanwezig ben en iemand anders drukt op de knop moet de scene namelijk óók werken.
Ik denk dat het lastig is om dit zonder hub te bereiken. Het in en uitschakelen van lampen is allemaal wel te doen, maar een nummer spelen op een Sonos is volgens mij niet zo simpel. Je kan als er op de knop gedrukt word een URL aanroepen, maar om daar mee de Sonos API aan te roepen lijkt mij onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:15
Weet iemand hoe je op de dimmer 2 24volt DC op de switch inputs kan gebruiken? Het diagram heeft het expliciet over de L en de N.

De dimmers komen in de meterkast en alle schakelaars zijn via een ster verbonden met 24volt DC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@gassiepaart Dat kan helemaal niet, de Dimmer 2 werkt zelf op 230V AC en de inputs moet je ook met 230V AC aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
JeroenE schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:56:
@gassiepaart Dat kan helemaal niet, de Dimmer 2 werkt zelf op 230V AC en de inputs moet je ook met 230V AC aansturen.
Jammer.
Misschien dat er via de GPIO wat mogelijk is, als ik kijk naar dit project zijn er nog wat hacks mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-07 12:47
gassiepaart schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:25:
Weet iemand hoe je op de dimmer 2 24volt DC op de switch inputs kan gebruiken? Het diagram heeft het expliciet over de L en de N.

De dimmers komen in de meterkast en alle schakelaars zijn via een ster verbonden met 24volt DC
Shelly RGBW2?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
Bij mijn weten kan de RGBW2 alleen laagspanning dimmen, geen 230volt. Het gaat mij om de switch inputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:40
@gassiepaart De switch inputs zijn direct gerefereerd aan de mains. Dus zonder extra hardware ga je die niet met 24V aan kunnen sturen. Of in ieder geval niet op een manier dat veilig is. De GPIO, en dus ook de rotary in het gelinkte project, zitten ook direct met mains verbonden.

Je schakelaarbekabeling niet gewoon geschikt voor 230V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Een vraag over een Shelly rgbw, zou ik met onderstaande aansluiting de led strip (s) moeten kunnen dimmen middels een pulse schakelaar ? (Knop ingedrukt houden is dimmen op-en-neer?)

Ik heb ze nu aangesloten zoals onderstaand maar ik kan de led strip alleen aanschakelen en vervolgens met bijv de Shelly app dimmen. Ik hoopte op een AC methode zodat ik de led strips ook kan dimmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/px2BwPKTGdVbCr7hWDu55G-KW60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oj8JCyxgU5fn2RgwL8h98Dnk.png?f=fotoalbum_large

Edit: dit werkt gewoon. Aansluiten volgens bovenstaand schema en momentary buttons aan. Ik had een factory reboot nodig wilde het omhoog en omlaag dimmen werken.

[ Voor 13% gewijzigd door knights16 op 07-01-2022 16:02 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:53
Erwin537 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:45:
[...]

Ik denk dat het lastig is om dit zonder hub te bereiken. Het in en uitschakelen van lampen is allemaal wel te doen, maar een nummer spelen op een Sonos is volgens mij niet zo simpel. Je kan als er op de knop gedrukt word een URL aanroepen, maar om daar mee de Sonos API aan te roepen lijkt mij onmogelijk.
Ok, hoe kan ik de eerste uitdaging regelen middels shelly? (drukknop een scene laten triggeren) en werkt dit dan ook buiten mijn telefoon om? Slaat shelly alle scene's op op alle aparaten of in de cloud?

En qua sonos; welke HUB zou hiervoor geschikt zijn? Thuis maak ik gebruik van Homey, maar dat vind ik in deze in te dure oplossing voor enkel Sonos. Raspi met home-assistant zou kunnen, maar is mijn ervaring nogal bewerkelijk; onderhoud/updates nodig, onderhevig aan storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
knights16 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:43:
Een vraag over een Shelly rgbw, zou ik met onderstaande aansluiting de led strip (s) moeten kunnen dimmen middels een pulse schakelaar ? (Knop ingedrukt houden is dimmen op-en-neer?)
Ik heb dit zelf nooit geprobeerd, maar heb je het button type in de settings wel op "momentary" ingesteld?
brentnl schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:45:
Ok, hoe kan ik de eerste uitdaging regelen middels shelly? (drukknop een scene laten triggeren) en werkt dit dan ook buiten mijn telefoon om? Slaat shelly alle scene's op op alle aparaten of in de cloud?
Volgens mij kan je een scene wel triggeren, maar dan moet je dus wel met de Shelly Cloud werken. Bijvoorbeeld in de marketing teksten van de i3 wordt dit aangeprezen. Je telefoon hoeft dan niet aanwezig te zijn.

Helaas kan ik je er verder weinig over vertellen, want ik werk niet met de Shelly Cloud (en ook niet met Sonos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:31
Ik probeerde zonet een Shelly 1L OTA te flashen naar Tasmota. Bij een eerdere 1L ging dat zonder problemen. De tweede lijkt echter gebrickt te zijn. Ik wilde nu proberen om de originele firmware terug te zetten via de hardwired debug interface. Ik heb een usb-RS232 adapter, maar de dupont draadjes die ik er bij heb lijken te groot te zijn voor de connectors op de Shelly.

Weet iemand waar je de juiste maat stekkertjes/draadjes kunt kopen, of moet je dan zelf iets solderen? Of moet ik gewoon accepteren dat de Shelly dood is en een nieuwe bestellen?

En andere vraag:
ik ging er een beetje van uit dat een Shelly in "Detached switch" mode i.c.m. Home Assistant alsnog aan/uit kon schakelen. Ik heb in HA een channel_1_input en een switch.

Mijn beeld was dat de input de schakelaar is, die aan of uit kan staan. De switch is de daadwerkelijke schakelaar in de Shelly die de lamp wel/niet van stroom voorziet.

Ik had dus verwacht dat als ik in HA een automation maak die triggert op de input en dan de switch aanzet of uitzet hetzelfde zou zijn als de standaard "Toggle switch" mode. Maar ik krijg dat niet voor elkaar. Mijn aanname over hoe het werkt met detached mode is dus fout? Of maak ik gewoon een fout in HA?

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
brentnl schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:45:
[...]

En qua sonos; welke HUB zou hiervoor geschikt zijn? Thuis maak ik gebruik van Homey, maar dat vind ik in deze in te dure oplossing voor enkel Sonos. Raspi met home-assistant zou kunnen, maar is mijn ervaring nogal bewerkelijk; onderhoud/updates nodig, onderhevig aan storingen.
Ik moet zeggen dat ik weinig ervaring heb met scenes etc. Maar zoals @JeroenE zegt staat dit los van je telefoon. Dat shelly zonder hub werkt is eigenlijk omdat zij de hub voor jou hosten in de vorm van shelly cloud. Je kan het volgens mij ook doen met HTTP action calls, dan doe je het volgens mij zonder scenes en dus ook zonder cloud. (misschien dat iemand anders dit kan bevestigen)

Verder denk ik inderdaad dat homeassistent dit zou moeten kunnen. Vziw heeft HA een Sonos plug in en kan je daar acties aan koppelen dat op een bepaalde trigger iets afgespeeld word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chevalric schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:13:
Weet iemand waar je de juiste maat stekkertjes/draadjes kunt kopen, of moet je dan zelf iets solderen?
Ik heb ze vroeger wel in een webshop zien staan, maar die verkopen ze nu blijkbaar niet meer :(
Ik had dus verwacht dat als ik in HA een automation maak die triggert op de input en dan de switch aanzet of uitzet hetzelfde zou zijn als de standaard "Toggle switch" mode. Maar ik krijg dat niet voor elkaar. Mijn aanname over hoe het werkt met detached mode is dus fout? Of maak ik gewoon een fout in HA?
Ik weet niet hoe je dit in HA moet instellen. Maar als je de button op detached zet betekent dat alleen dat de Shelly zelf niet meer zal schakelen als je de knop induwt.

Je kan de Shelly zelf wel nog de output op aan of uit laten zetten. Bijvoorbeeld via de Shelly App, aanroepen van een http-commando of via MQTT.

Je kan ook nog steeds de status van de button uit lezen en die gebruiken om iets anders te schakelen via een domotica controller en/of de Action URLs van de Shelly zelf.

Zoals je het omschrijft lijkt het mij op zich wel logisch. Kan je überhaupt die Shelly wel aan/uit laten schakelen met HA? Zie je wel signalen binnen komen als je op de knop duwt? Ik bedoel: wellicht gaat er gewoon iets mis in de communicatie tussen HA en die Shelly?

@Erwin537 In principe kan je allerlei zaken aanroepen, zeker als het andere Shellies zijn. Maar Shelly zegt zelf dat je niet te veel zaken moet doen (ze geven aan dat 2 acties veilig is). Als je dus veel lampen wil schakelen dan gaat dit niet. Ik las al minimaal 5 acties en als er meer dan 1 "hoofdverlichting" is dan worden het er nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
Septillion schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:26:
@gassiepaart De switch inputs zijn direct gerefereerd aan de mains. Dus zonder extra hardware ga je die niet met 24V aan kunnen sturen. Of in ieder geval niet op een manier dat veilig is. De GPIO, en dus ook de rotary in het gelinkte project, zitten ook direct met mains verbonden.

Je schakelaarbekabeling niet gewoon geschikt voor 230V?
duidelijk!

Ik ben aan het oriënteren voor een nieuw setup in een toekomstig nieuwbouw huis, waarbij ik geen centraal dozen systeem wil, maar een sternet naar een centrale ruimte. Alle schakelaars wil ik verbinden met utp, daar kan geen 230v over. De dimmers komen in de schakelkast. De keuze voor Shelly is niet vast, maar een eis is dat het systeem autonoom kan werken (als het domotica systeem uitvalt), de shelly dimmer2 lijkt dat te kunnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
gassiepaart schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:18:
Alle schakelaars wil ik verbinden met utp, daar kan geen 230v over.
Shellies kunnen alleen niet aangesloten worden met een UTP kabel.
De keuze voor Shelly is niet vast, maar een eis is dat het systeem autonoom kan werken (als het domotica systeem uitvalt), de shelly dimmer2 lijkt dat te kunnen....
Ja, die kunnen autonoom werken, maar het hangt er maar net vanaf hoe je het inregelt. Ik heb bij mij veel Shellies in 'detached' mode staan, hierdoor zit de knop en de lamp niet meer fysiek aan elkaar en werkt het schakelen van lampen dus niet meer op het moment dat mijn Domotica wegvalt.

[ Voor 49% gewijzigd door rens-br op 07-01-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
rens-br schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Shellies kunnen alleen niet aangesloten worden met een UTP kabel.

[...]

Ja, die kunnen autonoom werken, maar het hangt er maar net vanaf hoe je het inregelt. Ik heb bij mij veel Shellies in 'detached' mode staan, hierdoor zit de knop en de lamp niet meer fysiek aan elkaar en werkt het schakelen van lampen dus niet meer op het moment dat mijn Domotica wegvalt.
UTP als in stroomdraad /signaaldraad (laagspanning), geen netwerk TCP/IP

Detached zou kunnen maar dan lijkt de Shelly plus i4 meer geschikt

[ Voor 6% gewijzigd door gassiepaart op 07-01-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gassiepaart Waarom wil je die schakelaars aansluiten met UTP en niet "gewoon" met installatiedraad? Daar kan wel 230V AC over en dan gaat het dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:17
Ik probeerde zonet een Shelly 1L OTA te flashen naar Tasmota. Bij een eerdere 1L ging dat zonder problemen. De tweede lijkt echter gebrickt te zijn. Ik wilde nu proberen om de originele firmware terug te zetten via de hardwired debug interface. Ik heb een usb-RS232 adapter, maar de dupont draadjes die ik er bij heb lijken te groot te zijn voor de connectors op de Shelly.

Weet iemand waar je de juiste maat stekkertjes/draadjes kunt kopen, of moet je dan zelf iets solderen? Of moet ik gewoon accepteren dat de Shelly dood is en een nieuwe bestellen?
Ik herken het probleem en was er destijds ook tegenaan gelopen. Ik heb het opgelost door naalden te pakken en hier draadjes aan te solderen. Een hoop gepriechel, maar uiteindelijk heb ik zo wel de Shelly1L weer 'tot leven' kunnen wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Chevalric Ik heb geen 1L, maar misschien past deze ook?

Je mist dan wel 1 pinnetje, maar volgens mij heb je die debug TX niet nodig. Dit is een plaatje van de 1L pinout. En deze is van de 2.5 pinout.

Maar wellicht kan je voor 12 euro beter zelf wat in elkaar knutselen? Heel goedkoop vind ik dat ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
JeroenE schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:10:
[...]
Ik heb dit zelf nooit geprobeerd, maar heb je het button type in de settings wel op "momentary" ingesteld?

[...]
Thnx, ja staat ingesteld op momentary. Dus did setting lijkt goed.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft

Ik heb korte stukjes uit een solid utp kabel gebruikt en die in de juiste gaatjes gefriemeld, en aan de andere kant aan de serial-> usb converter gemaakt met een kroonsteentje, werkt als een malle.

btw, is ie echt gebrickt? of komt de wifi nog wel op? want dan kan je soms nog flashen (zelfs als de web interface het niet doet), door direct de goeie URL aan te roepen.

Oh ja, en soms kan het flashen best lang duren, omdat ie eerst naar tasmota-minimal gaat, en dan pas de hele image erin flasht en tussendoor ook nog moet rebooten.

[ Voor 7% gewijzigd door borft op 07-01-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
knights16 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Thnx, ja staat ingesteld op momentary. Dus did setting lijkt goed.
Ik heb het zo opgelost, om de tweede switch input van een shelly1L te gebruiken om een andere shelly te schakelen. Hiervoor gebruik ik home-assistant + mqtt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '1639579495302'
  alias: toggle christmas lights with livingroom switch
  description: Toggle Christmas light in the garden
  trigger:
  - platform: device
    domain: mqtt
    device_id: 8d34da3135966bbc56666ce5e8f75188
    type: button_short_press
    subtype: button_2
    discovery_id: shelly1l-84CCA8AD1A03-input-1 button_short_press
  condition: []
  action:
  - service: switch.toggle
    target:
      entity_id: switch.tuin_stopcontact
  mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiavillian
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-10-2023
Goedemiddag Allen,
Graag had ik een Shelly 2.5 gebruikt om een digitale schakeling in te bouwen voor een lamp. Aan deze lamp is vandaag 1 schakelaar gekoppeld (Niko 7016). Ik wens de Shelly achter de schakelaar in te bouwen.

Deze schakeling heb ik gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwYe8hw5vGxuf5vrD2XEMezOCD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/244BZBbKywdeQvCyTMQzufpM.png?f=fotoalbum_large

Zoals te zien op deze foto (Let op, de kleuren komen niet overeen. Met de draden in de muur. L = Zwart maar N = Bruin, niet blauw):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3aoERXeBKJYiGSxSQSMPO7MzVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WswwuDFzWfjRK48LT2c2e3m.jpg?f=fotoalbum_large

Echter als ik deze schakeling opzet begint de zekering te trillen. Volgens mij veroorzaakt het dus kortsluiting.

Iemand die me in de juiste richting kan wijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 18:58
Machiavillian schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:27:
Goedemiddag Allen,
Graag had ik een Shelly 2.5 gebruikt om een digitale schakeling in te bouwen voor een lamp. Aan deze lamp is vandaag 1 schakelaar gekoppeld (Niko 7016). Ik wens de Shelly achter de schakelaar in te bouwen.

[Afbeelding]

Zoals te zien op deze foto (Let op, de kleuren komen niet overeen. Met de draden in de muur. L = Zwart maar N = Bruin, niet blauw):
[Afbeelding]

Echter als ik deze schakeling opzet begint de zekering te trillen. Volgens mij veroorzaakt het dus kortsluiting.

Volgens mij heb je 2 fouten gemaakt, ik heb hier de correcties uitgevoerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ccic0asrPqEXuLgQPDp_R0AsnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NZ0vwRWNcjBxdGGjJwI9C8kZ.png?f=fotoalbum_large
- de schakelaar moet je met de L lijn verbinden (ik heb geen idee of de 2 L aansluitingen op de shelly fysisch verbonden zijn met elkaar, dus mogelijks is dit een onnodige verbetering)
- de N ingang op de shelly moet je verbinden met de N draad, niet met de draad naar de lamp

[ Voor 10% gewijzigd door schoene op 07-01-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiavillian
schoene schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:37:
[...]

Volgens mij heb je 2 fouten gemaakt, ik heb hier de correcties uitgevoerd:
[Afbeelding]
- de schakelaar moet je met de L lijn verbinden (ik heb geen idee of de 2 L aansluitingen op de shelly fysisch verbonden zijn met elkaar, dus mogelijks is dit een onnodige verbetering)
- de N ingang op de shelly moet je verbinden met de N draad, niet met de draad naar de lamp
Bedankt voor je reactie. Wat je zegt lijkt me logica.
1) De L in de shelly 2.5 is inderdaad intern verbonden, dus deze dient niet nog apart te worden gekoppeld.
2) Zoals je ziet op de foto komen er maar 2 draden toe aan de schakelaar. Er is dus geen derde draad die rechtstreeks van de lamp komt, zover ik kan zien. Enig idee hoe ik hier alsnog de shelly tussen kan plaatsen? (Of omgekeerd, ik kan de "01" van de shelly dus niet rechtstreeks aan de lamp koppelen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schoene
Machiavillian schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:49:
[...].
2) Zoals je ziet op de foto komen er maar 2 draden toe aan de schakelaar. Er is dus geen derde draad die rechtstreeks van de lamp komt, zover ik kan zien. Enig idee hoe ik hier alsnog de shelly tussen kan plaatsen? (Of omgekeerd, ik kan de "01" van de shelly dus niet rechtstreeks aan de lamp koppelen.)
Dat lijkt me raar. Er moeten toch sowieso 2 draden naar je lamp gaan. De 1e verbind je met de N draad, de andere met de 'O1' aansluiting op je shelly

edit:
ikzelf vind een 'horizontaal draadschema' soms eenvoudiger, omdat je zo overal je nodige draden kan zien:
(ik heb geen rekening gehouden met de kleuren van de draden bij jou)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXwJ8NBDwdq5J7YUtKpjAL86Wgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JXK4kKELtpQbjYmvwo4YE1Lz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door schoene op 07-01-2022 17:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borft
Machiavillian schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:27:
Goedemiddag Allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hmm, zo krijgt de shelly geen voeding, je moet de N met neutral verbinden. Als de shelly nu schakelt, maakt ie kortsluiting ;) Die kleuren van de kabels op je foto zijn echt niet OK trouwens.... weet je zeker dat de zwarte kabel L is, en niet de kabel naar je lamp? En waar komen de rode draden vandaan? En als bruin N is, wat is blauw dan? ;)
Machiavillian schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Er moet toch een draad van de doos naar de lamp toe lopen? En ik neem aan dat de lamp zelf al een neutraal heeft. Die hoeft natuurlijk niet per se via die centraaldoos te lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door borft op 07-01-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pooh22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 19:13
ik heb sinds kort een paar shellyplug-s wifi dingen, erg leuk, maar ik twijfel een beetje of de kwaliteit OK is. Ik heb een TV setup met rpi (libreelec) en TV met soundbar achter een van de shelly plugs gedaan. De stekkerdoos waar de shelly in zit had ook een tijdschakelaar met (oude) kerstverlichting erin. Als we aan het netflixen waren haperde soms de stream (stoppen en herstarten van de stream was meestal voldoende), dit gebeurde opvallend vaak als de timer van aan naar uit ging :-/ maar ook tussendeur weleens.

De shelly ertussenuit halen hielp om deze hapering op te lossen, maar nu de kerstverlichting opgeruimd is kan ik het niet meer verder testen.... Ik heb de TV weer in de shelly gestopt, dus als het weer hapert lag het niet alleen aan de kerstverlichting (die overigens nu ook weg gaat, want veel te onzuinig).

(ik snap natuurlijk dat dit een combinatie is van veel apparaten en internet, dus alles bij elkaar moeilijk zoeken naar de exacte oorzaak)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@knights16 Jammer, het leek zo voor de hand liggend. Ik heb genoeg rgbw2's, maar ik heb op geen enkele een schakelaar zitten die ik kan gebruiken. Bovendien gebruik ik ze met DC en niet AC, al lijkt mij dat niet per se het verschil te maken.

Ik heb toch even geknutseld en bij mij werkt het gewoon. 1 keer puls geven is aan of uit. Langer contact is harder/zachter/harder/zachter etc. Ik heb wel RGB leds, maar dat maakt voor zover ik weet ook niet uit.

Ik heb geen 230V AC leds om dit mee te proberen.

@Machiavillian Ik weet niet waar je woont, maar dat bruin een N is kan volgens mij nooit kloppen. Weet je dat zeker? In dat geval kan je beter eerst de juiste kleur draden gebruiken want dat gaat gegarandeerd problemen geven als er iemand anders gaat klussen. Wellicht ben jij degene die tegen gerotzooi van iemand anders aanloopt...

@schoene Op zich komt het wel vaak voor dat er van de schakelaar maar 1 draad naar de lamp gaat. Dat is dan vaak een zwarte schakeldraad. Bij de lamp zelf zit dan de blauwe N en kan je de lamp daar dus wel op 2 draden aansluiten. Dat is juist een reden waarom er soms een 1L wordt gebruikt die je niet apart een L en N hoeft te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schoene
JeroenE schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:00:
@schoene Op zich komt het wel vaak voor dat er van de schakelaar maar 1 draad naar de lamp gaat. Dat is dan vaak een zwarte schakeldraad. Bij de lamp zelf zit dan de blauwe N en kan je de lamp daar dus wel op 2 draden aansluiten. Dat is juist een reden waarom er soms een 1L wordt gebruikt die je niet apart een L en N hoeft te geven.
Ok, duidelijk. Zelf heb ik dit nog nooit gezien. Misschien wordt dit vaker in Nederland gedaan en minder in België?
Edit: maar ik kom nu ook niet elke dag in contact met electrische schakelingen

[ Voor 6% gewijzigd door schoene op 07-01-2022 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@schoene Ik weet niet hoe het in België zit, maar in Nederland komt dit zeker vaak voor. Bij de schakelaar heb je dan ook alleen maar de bruine L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiavillian
[JeroenE]
[Machiavillian] Ik weet niet waar je woont, maar dat bruin een N is kan volgens mij nooit kloppen. Weet je dat zeker? In dat geval kan je beter eerst de juiste kleur draden gebruiken want dat gaat gegarandeerd problemen geven als er iemand anders gaat klussen. Wellicht ben jij degene die tegen gerotzooi van iemand anders aanloopt...
Ik woon in België, regio Kempen. Toen ik de schakelaar van de muur haalde waren er slechts 2 draden op aangesloten, de bruine en de zwarte. Op basis van deze 2 draden werkt de schakelaar. Verder is er geen derde draad voorzien bij deze schakelaar. Ik moet overigens zeggen dat de kleuren van draad doorheen het huis wel vaker niet correct zijn. Soms hing er een stukje verftape aan met de vermelding welke draad het betrof. Hier dus niet. Onder de schakelaar waarvoor ik de schakeling heb getekend hangt nog een andere schakelaar voor een andere lamp. Bij deze komt er wel een blauwe draad (en 2 rode).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
  • Laatst online: 22:19
Machiavillian schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:03:
[...]

Ik woon in België, regio Kempen. Toen ik de schakelaar van de muur haalde waren er slechts 2 draden op aangesloten, de bruine en de zwarte. Op basis van deze 2 draden werkt de schakelaar. Verder is er geen derde draad voorzien bij deze schakelaar. Ik moet overigens zeggen dat de kleuren van draad doorheen het huis wel vaker niet correct zijn. Soms hing er een stukje verftape aan met de vermelding welke draad het betrof. Hier dus niet. Onder de schakelaar waarvoor ik de schakeling heb getekend hangt nog een andere schakelaar voor een andere lamp. Bij deze komt er wel een blauwe draad (en 2 rode).
Dat er maar 2 draden zijn aangesloten is prima. De bruine (fase) staat altijd spanning. De zwarte is de schakeldraad. Blauw heb je niet nodig bij de schakelaar, die kan ook prima bij de lamp zitten

[ Voor 4% gewijzigd door Rowwan op 07-01-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiavillian
borft schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:06:
[...]
Hmm, zo krijgt de shelly geen voeding, je moet de N met neutral verbinden. Als de shelly nu schakelt, maakt ie kortsluiting ;) Die kleuren van de kabels op je foto zijn echt niet OK trouwens.... weet je zeker dat de zwarte kabel L is, en niet de kabel naar je lamp? En waar komen de rode draden vandaan? En als bruin N is, wat is blauw dan? ;)
[...]
Er moet toch een draad van de doos naar de lamp toe lopen? En ik neem aan dat de lamp zelf al een neutraal heeft. Die hoeft natuurlijk niet per se via die centraaldoos te lopen.
Klopt, aan het geluid te horen maakt hij inderdaad kortsluiting nu. Er komt naar deze schakelaar enkel een Bruine en zwarte draad. Dit was reeds zo voorzien en zorgt ook voor het aan en uitschakelen van de lamp. Geen idee wat de draden anders kunnen zijn dan L en N als de schakelaar toch werkt.

Naar de lamp wel, maar er komt geen 3e draad toe (nog een extra N of iets anders) aan de schakelaar momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
Ik zou je even verdiepen in hoe een schakelaar werkt. Zoals ik al eerder zei is bruin + zwart zoals het hoort. Een blauwe draad hoort niet op een schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiavillian
Rowwan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:14:
[...]

Dat er maar 2 draden zijn aangesloten is prima. De bruine (fase) staat altijd spanning. De zwarte is de schakeldraad. Blauw heb je niet nodig bij de schakelaar, die kan ook prima bij de lamp zitten
Ok bedankt, dus als ik het goed begrijp moet nog "ergens" een blauwe N vandaan komen om de Shelly te kunnen laten werken. Of kan het ook enkel op basis van deze 2 draden? (En zo ja, via welke schakelopstellen?)

(Bedankt allemaal al trouwens, er hulpzaam!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
Sommige shellys kunnen zonder N, maar volgens mij de 2.5 niet. Je hebt dus idd een blauwe draad nodig. Je hebt nu al een aantal keren (gelukkig) kortsluiting gehad, maar het kan ook best zijn dat je je Shelly al gesloopt hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiavillian
Rowwan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:29:
Sommige shellys kunnen zonder N, maar volgens mij de 2.5 niet. Je hebt dus idd een blauwe draad nodig. Je hebt nu al een aantal keren (gelukkig) kortsluiting gehad, maar het kan ook best zijn dat je je Shelly al gesloopt hebt
Welke Shelly zou zonder N kunnen werken? Allicht is dat dan een alternatief! :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:37

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Machiavillian schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:14:
[...]

Welke Shelly zou zonder N kunnen werken? Allicht is dat dan een alternatief! :-)
Er loopt een blauwe draad, te zien op je foto. En tenzij iemand de regels flink aan zijn laars heeft gelapt, is dat gewoon de nul draad.
Als je daarover twijfelt, is het tijd om dat goed te controleren.

De bruine en zwarte draad zijn de fase en schakeldraad. De zwarte loopt rechtstreeks naar je lamp - als het goed is.

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 07-01-2022 23:24 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Machiavillian
remco_k schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:18:
[...]

Er loopt een blauwe draad, te zien op je foto. En tenzij iemand de regels flink aan zijn laars heeft gelapt, is dat gewoon de nul draad.

De bruine en zwarte draad zijn de fase en schakeldraad. De zwarte loopt rechtstreeks naar je lamp - als het goed is.
Top, dat moest ik weten. Bedankt. Morgen terug een testje. Hopen dat de Shelly nog leeft :-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knights16
JeroenE schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:00:
@knights16 Jammer, het leek zo voor de hand liggend. Ik heb genoeg rgbw2's, maar ik heb op geen enkele een schakelaar zitten die ik kan gebruiken. Bovendien gebruik ik ze met DC en niet AC, al lijkt mij dat niet per se het verschil te maken.

Ik heb toch even geknutseld en bij mij werkt het gewoon. 1 keer puls geven is aan of uit. Langer contact is harder/zachter/harder/zachter etc. Ik heb wel RGB leds, maar dat maakt voor zover ik weet ook niet uit.

Ik heb geen 230V AC leds om dit mee te proberen.

@Machiavillian Ik weet niet waar je woont, maar dat bruin een N is kan volgens mij nooit kloppen. Weet je dat zeker? In dat geval kan je beter eerst de juiste kleur draden gebruiken want dat gaat gegarandeerd problemen geven als er iemand anders gaat klussen. Wellicht ben jij degene die tegen gerotzooi van iemand anders aanloopt...

Thnx
Ik heb de Shelly een factory reset gegeven en nu werkt die wel 😜

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
JeroenE schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:12:
@gassiepaart Waarom wil je die schakelaars aansluiten met UTP en niet "gewoon" met installatiedraad? Daar kan wel 230V AC over en dan gaat het dus wel.
Het is evident dat het wel kan met gewoon installatiedraad. Maar ik wil de dimmers in de meterkast en het is onwenselijk om 8 draden met 230volt naar de schakelaars te trekken.

Het gaat mij er niet om hoe het normaliter aangesloten wordt, maar of het ook anders kan:
Geen dimmers achter de schakelaar; geen 230v impuls.
Geen centraal dozen systeem.
Wel alles centraal in de meterkast, zodat ik alles kan vervangen zonder alle schakelaars op de muren open te moeten schroeven
Wel 24volt over UTP of signaalkabels, zodat ik de hele boel in de toekomst kan vervangen door een PLC oid.

De reden dat ik shelly's onderzoek is dat ik gecharmeerd ben van de mogelijkheden en de prijs, zeker nu de pro's op de markt komen, die hebben wel ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gassiepaart Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe de Pro's op DC werken, ik heb er nog geen documentatie van gezien. Het is dan maar de vraag of je dan wel 230V AC kan aanschakelen voor je lampen of dat je dan ook DC lampen moet hebben. Ik neem aan dat het wel kan, maar op de productpagina's (zoals deze) staat er nu in ieder geval helemaal niets over.

Er staat ook nog geen Pro Dimmer op het programma, al weet je natuurlijk nooit wat er gaat komen.

Als je heel graag wil werken met lagere spanning DC en niet met 230V AC, dan vraag ik me wel af of Shelly wel is wat je zoekt. In eerste instantie is dit allemaal voor 230V AC ontwikkeld, zodat je het relatief makkelijk in bestaande installaties er bij kan maken.

Wat je aan het ontwerpen bent klinkt veel meer als een heel systeem op PLC of KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
JeroenE schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:41:

Wat je aan het ontwerpen bent klinkt veel meer als een heel systeem op PLC of KNX.
KNX valt af
PLC kan, leercurve is nogal steil als ik dit autonoom wil laten werken... Maar zoals gezegd ben ik aan het orienteren, doel is een ontwerp waar ik niet vast zit aan één leverancier en makkelijk kan switchen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiavillian
remco_k schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:18:
[...]

Ik heb zonet de nieuwe schakel geprobeerd zoals onderstaande op basis van jullie input:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyBGy06q9OHdi-z-pF1CigfUnuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yHvd5L6ZJeEqBgwt6iJYMO8j.png?f=fotoalbum_large

Dit gaf de volgende bedrading:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXavc2VxDjwjS5zUbM9fBEoxHVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mK7YZzhkpP0L97q8evMVM3cg.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij aangegeven:
  • De blauwe draad van de 2e schakelaar werd afgetapt en gebruikt in de "N" van de shelly.
  • De bruine draad werd als "L" aangesloten op de Shelly, ervan uitgaand dat dit de fase is.
  • De Zwarte draad werd aan de Shelly gekoppeld vanuit de gedachte dat hieraan de lamp gekoppeld is (schakeldraad)
  • Er zit geen extra verbindingsdraad tussen de 2 "L" kanalen op de Shelly omdat in de documentatie staat dat deze intern verbonden zijn.
Door op deze manier te schakelen brand de lamp nu. Echter werkt de schakelaar niet, en krijgt de Shelly geen stroom (het rode lichtje springt niet aan.)

Dingen die ik al getest heb zonder resultaat:
  • Een nieuwe Shelly, vanuit de bedenking dat de andere mogelijk stuk is.
  • Een ander verbindingsklem voor de blauwe draad.
Toch enigszins vreemd dat de lamp wel aan springt maar de Shelly zelf geen stroom krijgt? Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-07 11:55
Machiavillian schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:47:
[...]

Ik heb zonet de nieuwe schakel geprobeerd zoals onderstaande op basis van jullie input:
[Afbeelding]

Dit gaf de volgende bedrading:
[Afbeelding]

Hierbij aangegeven:
  • De blauwe draad van de 2e schakelaar werd afgetapt en gebruikt in de "N" van de shelly.
  • De bruine draad werd als "L" aangesloten op de Shelly, ervan uitgaand dat dit de fase is.
  • De Zwarte draad werd aan de Shelly gekoppeld vanuit de gedachte dat hieraan de lamp gekoppeld is (schakeldraad)
  • Er zit geen extra verbindingsdraad tussen de 2 "L" kanalen op de Shelly omdat in de documentatie staat dat deze intern verbonden zijn.
Door op deze manier te schakelen brand de lamp nu. Echter werkt de schakelaar niet, en krijgt de Shelly geen stroom (het rode lichtje springt niet aan.)

Dingen die ik al getest heb zonder resultaat:
  • Een nieuwe Shelly, vanuit de bedenking dat de andere mogelijk stuk is.
  • Een ander verbindingsklem voor de blauwe draad.
Toch enigszins vreemd dat de lamp wel aan springt maar de Shelly zelf geen stroom krijgt? Wat denken jullie?
De kleuren op je bedrading klopt niet. Iemand heeft zitten prutsen. Pak er een multimeter bij en ga lekker meten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiavillian
TereZz schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:00:
[...]

De kleuren op je bedrading klopt niet. Iemand heeft zitten prutsen. Pak er een multimeter bij en ga lekker meten. :)
Helaas geen multimeter liggen. Maandag eentje halen. Ik heb de blauwe "N" draad verwijderd uit de opstelling, de lamp brand nog steeds. Vermoed dus dat deze helemaal niet dient als "N". 8)7 Zoals je al zegt, geprul met de draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-07 23:01
Ik heb dit ook al in het projectmatige nieuwbouwwoning topic gepost, maar wellicht is het hier iets logischer om te plaatsen:

Weet iemand of de Jung Multipulsdrukker 532-4EU basiselelement te combineren is met de Jung AS500 serie?

https://www.elektrobode.n...ulsdrukker-met-2x-532-4eu

Volgens de Jung site alleen met de CD en LS serie. De LS990 serie is ook mooi, maar liever kies ik voor een eenheid in mijn nieuwe woning.

Ik vind het wel een mooie oplossing i.c.m. een Shelly i4 om een centrale schakelaar in de woning te maken waarmee ik 4x12 acties mee kan uitvoeren. (dus bijv in 1x alle lampen aan of een bepaalde scene starten) Overige optie is ook nog een shelly schakelaar te gebruiken, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Machiavillian schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:38:
Helaas geen multimeter liggen. Maandag eentje halen. Ik heb de blauwe "N" draad verwijderd uit de opstelling, de lamp brand nog steeds. Vermoed dus dat deze helemaal niet dient als "N". 8)7 Zoals je al zegt, geprul met de draden.
De N bij deze schakeling heeft niets te maken met de lamp, die zal zelf al op de N zijn aangesloten. het Hoe zit het met die zwarte draad. Gaat die wel echt naar je lamp? Als je de N los haalt van de Shelly doet hij niets en zou er dus sowieso niets aan moeten zijn.

Waar zijn die rode draden uit de foto voor bedoeld?

Ik ben verder dus niet bekend met elektra in België, maar het lijkt er eerlijk gezegd meer op alsof bij de lamp al een L is en dat juist de N geschakeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@user_tweakers Volgens @DUX past dat niet en moet je de 535EU gebruiken met de AS-series. Zie DUX in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" en daar berichten daar in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiavillian
JeroenE schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:14:
[...]
De N bij deze schakeling heeft niets te maken met de lamp, die zal zelf al op de N zijn aangesloten. het Hoe zit het met die zwarte draad. Gaat die wel echt naar je lamp? Als je de N los haalt van de Shelly doet hij niets en zou er dus sowieso niets aan moeten zijn.

Ik ben verder dus niet bekend met elektra in België, maar het lijkt er eerlijk gezegd meer op alsof bij de lamp al een L is en dat juist de N geschakeld moet worden.
Gezien de lamp aan gaat als de zwarte aan de O1 van de Shelly hangt, en de bruine aan de L, denk ik wel dat die inderdaad naar de lamp gaat. Het lijkt erop alsof de "N" in het tweede stopcontact geen Neuter is maar een andere schakeldraad. De elektricien heeft vroeger zijn werk niet helemaal keurig gedaan als ik het zo kan zien.
Ondertussen lijkt mij dat de enige oplossing is een Shelly 1L te gebruiken voor deze schakeling, gezien die geen nood heeft aan een Neuter (En eventueel een bridge over de lamp, als die minder dan 20 Watt vraagt.). Zonet besteld. Ik zal hier een update plaatsen over het resultaat, mogelijk geeft dit ook een oplossing voor iemand anders met hetzelfde probleem. :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rowwan
Laat aub iemand kijken met verstand van zaken. Een lamp brand niet op twee schakeldraden. Aangezien je vorige posts over de schakelaar heb ik niet het idee dat je echt weet waar je mee bezig bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 18:46
gassiepaart schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:43:
[...]Het is evident dat het wel kan met gewoon installatiedraad. Maar ik wil de dimmers in de meterkast en het is onwenselijk om 8 draden met 230volt naar de schakelaars te trekken.

Het gaat mij er niet om hoe het normaliter aangesloten wordt, maar of het ook anders kan:
Geen dimmers achter de schakelaar; geen 230v impuls.
Geen centraal dozen systeem.
Wel alles centraal in de meterkast, zodat ik alles kan vervangen zonder alle schakelaars op de muren open te moeten schroeven
Wel 24volt over UTP of signaalkabels, zodat ik de hele boel in de toekomst kan vervangen door een PLC oid.

De reden dat ik shelly's onderzoek is dat ik gecharmeerd ben van de mogelijkheden en de prijs, zeker nu de pro's op de markt komen, die hebben wel ethernet.
Het lijkt me een beetje dat je een centraal PLC systeem wil, zonder een meerprijs te willen betalen, dat wordt moeilijk.
Je kan een relais gebruiken, met spoel op de DC van je schakelaars, om dan 230V AC op de ingangen van de Shelly's te zetten, maar dan zal iedereen die de installatie ziet vragen waarom de schakelaars niet gewoon 230V schakelen...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
JeroenE schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Ik zit nu te denken om misschien over te stappen van AS en LS serie van jung. Dan kan ik ook kiezen voor een multipuls schakelaar (zowel enkel of dubbel) Om zo dus omhoog te kunnen dimmen (feller) en omlaag te dimmen (minder fel) met een dimmer 2.

Zou dit ook kunnen werken met een hotelschakeling i.c.m. een enkele dimmer2 module?

Volgens mij zou het redelijk eenvoudig zijn om het aan te sluiten vanuit een standaard hotel/wissel schakeling?

klopt het eerste schema op pagina 3?: https://media.home2link.n...tschema%20voorbeelden.pdf

Edit:
Schema hierboven is voor een dubbele impulsdrukker en niet een multi dubbele impuls.

Ik denk trouwens dat het niet mogelijk is. Er loopt volgens mij maar een schakeldraad onderling de schakelaars bij een wissel/hotel schakeling en daarom kan ik denk alleen SW1 van dimmer2 aansluiten. SW2 kan wel aangesloten worden bij de schakelaar waar de dimmer2 achter zit, maar de andere schakelaar blijft maar alleen op SW1 kunnen schakelen.

Enige optie is dan misschien die schakelaar via een shelly i3 laten communiceren naar de dimmer2?
Andere optie is denk een schakelaar met multipuls (+ dimmer2 erachter) andere schakelaar een enkele puls schakelaar?

[ Voor 21% gewijzigd door user_tweakers op 09-01-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Laatst online: 26-07 09:25

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Misschien een stomme vraag, maar is het met de Plug S of andere Shelly apparaten mogelijk deze uit te schakelen wanneer de consumptie onder een bepaalde wh blijft voor x tijd?

Ik heb een 3D printer achter een Shelly Plug S hangen en als die klaar is wil ik hem eigenlijk na 5-10 minuten helemaal uit laten schakelen.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjhuisman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:33
Rubman schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:48:
Misschien een stomme vraag, maar is het met de Plug S of andere Shelly apparaten mogelijk deze uit te schakelen wanneer de consumptie onder een bepaalde wh blijft voor x tijd?

Ik heb een 3D printer achter een Shelly Plug S hangen en als die klaar is wil ik hem eigenlijk na 5-10 minuten helemaal uit laten schakelen.
Stand Alone voorzover ik weet niet. Mocht je gebruik maken van Home Assistant; dan kan het zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 10:16

Eraser127

Nijkerk

Dit kan gewoon volgens mij. Zelf heb ik Home assistant hiervoor in gebruik (ivm status weergave en bericht op telefoon). Maar kijk eens naar onderstaande afbeeldingen uit de interface, je kan een aan/uit schema opzetten ahv tijd of zonsopgang/zonsondergang of een timer activeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsnONkSQkuOR2yDJ9hP66ZDrReI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/roVggrGIlLLFk0kPdT0XwHvW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLFJXy15o6GnSb7qQfFkEkByNvs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4c2lF14QjR501643gj7GcPS6.png?f=fotoalbum_tile

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

@Eraser127 dat is enkel timer en geen controle op basis van verbruik.

Home assistant vind ik echt een drama, kom er niet lekker mee uit de voeten en het is nog te veel voor waar ik Shelly en Google e.d. voor gebruik. Misschien moet ik er toch eens aan geloven, maar de keren dat ik het geprobeerd heb ben ik er heel snel weer mee gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Machiavillian schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:47:
Gezien de lamp aan gaat als de zwarte aan de O1 van de Shelly hangt, en de bruine aan de L, denk ik wel dat die inderdaad naar de lamp gaat.
Maar dat is dus al vreemd. De L en de O1 horen helemaal niet "zo maar" doorverbonden te zijn op een Shelly 2.5.

Ik sluit ook niet uit dat de Shelly stuk is en dat daarom die verbinding er wel is.

Krijg je de Shelly wel aan als je alleen een L en N aansluit?
De elektricien heeft vroeger zijn werk niet helemaal keurig gedaan als ik het zo kan zien.
Dat zou kunnen, maar dat lijkt me dan meer een reden om dit eerst goed te maken in plaats van verder te gaan zonder duidelijk is wat er nu aan de hand is.
user_tweakers schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:51:
Ik denk trouwens dat het niet mogelijk is. Er loopt volgens mij maar een schakeldraad onderling de schakelaars bij een wissel/hotel schakeling en daarom kan ik denk alleen SW1 van dimmer2 aansluiten.
Bij een standaard aansluiting lopen er 2 zwarte draden tussen de schakelaars onderling. Bij een enkele pulsschakeling heb je niet meer draden nodig, alleen wel anders. Je hebt 1 nodig die continu L is (die zou dus beter bruin kunnen zijn) en 1 voor de puls. Je hebt waarschijnlijk wel meer lasdoppen, maar dat ligt aan de schakelaars. Bij iedere schakelaar sluit je de L aan en de "pulsdraad" zodat bij het indrukken van de schakelaar er spanning op deze draad komt te staan. In principe kan je dit dan oneindig voortzetten en zoveel schakelaars aansluiten als je wil. Aan het "einde" sluit je dan de draad aan op de ingang van de Shelly zodat die een puls kan zien.

Als je apart omhoog en omlaag wil dimmen dan heb je 3 draden nodig. 1 voor de L, 1 voor omhoog en 1 voor omlaag.

Als je maar 2 draden hebt dan kom je er dan 1 te kort en moet je er een derde draad bij trekken.
Enige optie is dan misschien die schakelaar via een shelly i3 laten communiceren naar de dimmer2?
Heb je dan wel een N bij al die schakelaars? Anders kan je niet zo maar een andere Shelly daar plaatsen.
Met de standaard Shelly firmware kan dit niet. Ik meen dat het wel kan als je alternatieve firmware gebruikt, zoals Tasmota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-07 19:09
@Rubman

Met HA kan je zeker je plug laten schakelen op basis van het gebruik wat wordt gemeten zijn zat voorbeelden van te vinden zoek eens naar google notificatie als wasmachine klaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

@JeroenE
Is het met een tasmota geflashte plug nog mogelijk deze via de Shelly app te bedienen? Of moet ik dat dan weer via een andere gaan beheren?

Zoals eerder aangegeven heb ik HA geprobeerd, maar kon er niet mee overweg en zeker niet mijn vrouw, moet lekker makkelijk blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:05:
@JeroenE
Is het met een tasmota geflashte plug nog mogelijk deze via de Shelly app te bedienen?
Nee, dat kan alleen als er Shelly firmware op staat. Als het maar om 1 gaat kan je wellicht beter gewoon in je browser naar http://ip-adres-van-je-shelly/ gaan. Daar kan je de plug ook beheren en simpel uit/aan schakelen. Bij Tasmota werkt dat voor zover ik weet ook zo makkelijk. Alleen de instellingen onder Tasmota is wel veel ingewikkelder.

Maar als alles eenmaal is ingesteld maakt dat natuurlijk niet zo veel uit. Je kan waarschijnlijk op de telefoon van je vrouw ook wel een shortcut maken zodat gelijk het juiste adres wordt geopend (zet in je DHCP-server dan ook het ip-adres van je Shelly vast) en je enkel op de aan/uit button hoeft te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-07 08:55
Hier de laatste tijd wat gekke problemen met Shelly modules icm Home Assistant.

Zo wat alle lampen en rolluiken zijn voorzien van shelly apparaten, deze zijn allemaal gekoppeld aan een goed dekkend Unifi ( 5 accespoints door het huis ).
Het heeft altijd zeer stabiel gewerkt in home assistant, heb er ook veel automations enz aan gekoppeld ( deur sensoren en motion etc ) Dat werkt allemaal goed.

Maar sinds de laatste paar maanden heb ik regelmatig dat er met enkele apparaten de verbinding met home assistant weg valt. Het gaat meestal om 2 kamers met beide een dimmer 2 en een shutter ( shelly 2.5 ) en de zolder met 2x shutter en 2x shelly 2.5 voor 4 lichtpunten.
Op het moment dat de verbinding weg is, kan je met de shelly app de lampen of rolluiken gewoon bedienen via wifi, en dan zie je de status ook veranderen in HA ! dus er is wel iets van verbinding aanwezig maar het lijkt alsof er geen schrijfrechten zijn voor HA.

Als je dan een actie uitvoert in HA, zie je ook "niet beschikbaar" voor dat apparaat na paar seconde.
Af en toe werkt het vanzelf weer, maar meestal doe ik een reboot via de shelly app en dan werkt het weer normaal voor een paar uur.

Iemand nog ideeen hierover ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
JeroenE schreef op maandag 10 januari 2022 @ 06:32:
[...]
Maar dat is dus al vreemd. De L en de O1 horen helemaal niet "zo maar" doorverbonden te zijn op een Shelly 2.5.

Ik sluit ook niet uit dat de Shelly stuk is en dat daarom die verbinding er wel is.

Krijg je de Shelly wel aan als je alleen een L en N aansluit?

[...]
Dat zou kunnen, maar dat lijkt me dan meer een reden om dit eerst goed te maken in plaats van verder te gaan zonder duidelijk is wat er nu aan de hand is.

[...]
Bij een standaard aansluiting lopen er 2 zwarte draden tussen de schakelaars onderling. Bij een enkele pulsschakeling heb je niet meer draden nodig, alleen wel anders. Je hebt 1 nodig die continu L is (die zou dus beter bruin kunnen zijn) en 1 voor de puls. Je hebt waarschijnlijk wel meer lasdoppen, maar dat ligt aan de schakelaars. Bij iedere schakelaar sluit je de L aan en de "pulsdraad" zodat bij het indrukken van de schakelaar er spanning op deze draad komt te staan. In principe kan je dit dan oneindig voortzetten en zoveel schakelaars aansluiten als je wil. Aan het "einde" sluit je dan de draad aan op de ingang van de Shelly zodat die een puls kan zien.

Als je apart omhoog en omlaag wil dimmen dan heb je 3 draden nodig. 1 voor de L, 1 voor omhoog en 1 voor omlaag.

Als je maar 2 draden hebt dan kom je er dan 1 te kort en moet je er een derde draad bij trekken.

[...]
Heb je dan wel een N bij al die schakelaars? Anders kan je niet zo maar een andere Shelly daar plaatsen.

[...]
Met de standaard Shelly firmware kan dit niet. Ik meen dat het wel kan als je alternatieve firmware gebruikt, zoals Tasmota.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Een extra N bijtrekken is niet zo'n probleem voor een i3, maar als ik de twee schakeldraden dus behoud tussen de schakelaars en een extra fase trek zou ik er ook al kunnen zijn. En natuurlijk een nul bij de shelly.

Klopt mijn onderstaande in paint gekalkte schema?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UdCig--hNxdqjRaESSC3dp3eME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xXfGWJzTkHzpzGTNccC5F81d.png?f=fotoalbum_large
Dit zou dus een hotel/wissel schakeling moeten met 2 losse 1-voudige multi impulsdrukkers (dus twee losse schakelaars die naar boven en beneden ingedrukt kunnen worden) (Jung 531-41U)

Een schakeldraad heb ik rood gemaakt om beter onderscheid te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
user_tweakers schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:40:
Klopt mijn onderstaande in paint gekalkte schema?
Ja, die klopt.

Er staat nu wel een 'normale' schakelaar in het schema waardoor het lijkt alsof er altijd een signaal op SW1 staat. Maar als je een pulsdrukker gebruikt is dat natuurlijk wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@user_tweakers (en even @JeroenE omdat die al iets langer in de discussie zit)

Waarom zou je het ooit zo aansluiten met de fase van twee kanten? Ringen zijn erg onwenselijk (en misschien / hopelijk verboden).

Of bedoel je dat de linker schakelaar alleen de rode schakeldraad krijgt en de rechter alleen de zwarte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Septillion Ik zou het in eerste instantie niet zo aansluiten, maar ik kan me wel voorstellen dat er situaties zijn waarbij je makkelijker van de Shelly bij schakelaar "links" kan komen dan van schakelaar "links" naar schakelaar "rechts".

Je zou wel een ring kunnen krijgen als men tegelijkertijd op twee schakelaars duwt, maar ik zie eerlijk gezegd niet in wat daar mis aan zou zijn in deze situatie. Maar ik ben geen elektricien. Waarom zou dat niet mogen?

Sowieso moet zowel links als rechts beide schakeldraden zijn anders kan je niet apart omhoog/omlaag dimmen bij 1 schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@JeroenE Ah,dubbele pulsdrukkers. Dat had ik uit het schema niet gehaald. Ik dacht dat rood nu feitelijk een NC contact was. Dan is beide draden naar beide schakelaars wel logisch.

En waarom je geen ring wilt, je verwacht niet dat ergens spanning blijft staan als je een draad los haalt van de voedende kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Septillion Aha op die manier. Maar als je netjes de groep uit zet zoals je zou moeten doen als je aan elektriciteitsdraden gaat knutselen zal dat niet gebeuren natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@JeroenE Wel, want daarna zet je hem weer aan met de verwachting een deel afgekoppeld te hebben en krijg je als nog een optater ;)

Moet je natuurlijk checken maar handig is dus anders

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 11-01-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:20

Japie.G

Colour Classic

Gebruikt er hier iemand Gen2 shelly devices met Mqtt vanuit NodeRed?

Ik snap er niets van, mijn gen1 devices kan ik met een simpele message over Mqtt besturen, maar met de gen2 kom ik er niet uit.. Ik heb een Shellyplus1 waarvan ik het relais aan en uit wil schakelen via een inject node. Iemand een gouden voorbeeld?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:09
Japie.G schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:48:
Gebruikt er hier iemand Gen2 shelly devices met Mqtt vanuit NodeRed?

Ik snap er niets van, mijn gen1 devices kan ik met een simpele message over Mqtt besturen, maar met de gen2 kom ik er niet uit.. Ik heb een Shellyplus1 waarvan ik het relais aan en uit wil schakelen via een inject node. Iemand een gouden voorbeeld?
Bij Gen2 zijn de messages anders.
Zie: https://shelly-api-docs.shelly.cloud/gen2/

Als je in dit topic even zoekt vind je volgens mij wel een voorbeeld van iemand die nodered gebruikt.

Zelf gebruik ik de Plus 1 PM alleen om verbruik te monitoren, dat heb ik opgelost met scripts (toegevoegd in shelly webinterface).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:20

Japie.G

Colour Classic

Helaas ik kan nergens iets vinden dat lijkt op een voorbeeld om een actie uit te voeren via mqtt. Enkel luisteren naar messages, dat lukt wel .. ik wil een schakel actie uitvoeren 🙁

Wellicht gebruik ik verkeerde zoektermen.

[ Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 11-01-2022 17:22 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 01:25
baggerwerkert schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 06:44:
Ik heb de mechanische ventilatie (perilex) aangesloten op een Shelly 2.5 volgens benedenstaand schema (van een ander forum geplukt). Werkt in principe perfect, ik kan alleen geen verbruik meten. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

[Afbeelding]
Dank je! Ik heb aan de hand van jouw aansluitschema een Stork Zehnder WHR 90 slim kunnen maken.
Bij dit model is L1 voor aansturing van Hoog en L2 voor Midden, deze heb ik omgedraaid en respectievelijk aangesloten op SW2 en SW1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Japie.G schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:21:
Helaas ik kan nergens iets vinden dat lijkt op een voorbeeld om een actie uit te voeren via mqtt. Enkel luisteren naar messages, dat lukt wel .. ik wil een schakel actie uitvoeren 🙁
Heb je de laatste firmware? Ik weet niet of dat per se nodig is, maar lijkt me op zich wel handig.

Je moet een MQTT request sturen naar het topic wat je hebt ingesteld op je Shelly 1 Plus + "/rpc". Default is dat "shelly1plus-<idnr>/rpc" waarbij "<idnr>" dus de default ID van die shelly is.

In mijn geval is dat bijvoorbeeld "shellyplus1-a8032aba75ec/rpc". Je moet daar een JSON in publishen.

Bijvoorbeeld om de output aan te zetten:
{"id":456, "src":"testerdetesttest", "method":"Switch.Set", "params":{"id":0, "on":true}}

Bijvoorbeeld om te schakelen van uit naar aan of omgekeerd:
{"id":457, "src":"testerdetesttest", "method":"Switch.Toggle", "params":{"id":0}}

Let op, in het topic wat je met "src" opgeeft wordt het antwoord geplaatst.

De "id" is verder niet heel belangrijk, maar die komt ook in de output terecht, dus daar kan je wel mee controleren of het juiste commando is verwerkt (als je steeds een andere ID opgeeft natuurlijk).

Ik heb verder geen verstand van Nodered, dus hoe je daar moet zorgen dat de juiste JSON in het juiste topic komt weet ik niet. Wellicht een idee om eerst handmatig te stoeien met iets als MQTT explorer zodat je in ieder geval weet dat het niet aan instellingen in Nodered ligt?

Op deze pagina staat wat je allemaal kan doen met de "Switch". Er staan alleen eerst 4 voorbeelden over configuratie opvragen/instellen etc en dan komen pas de 'leuke' opties om de switch te kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baggerwerkert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-03-2023
prothello schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:41:
[...]

Dank je! Ik heb aan de hand van jouw aansluitschema een Stork Zehnder WHR 90 slim kunnen maken.
Bij dit model is L1 voor aansturing van Hoog en L2 voor Midden, deze heb ik omgedraaid en respectievelijk aangesloten op SW2 en SW1.
Leuk om te horen! Bij mij draait het sinds maart uitstekend. Inmiddels is de shelly, een koolstofmonoxide sensor en een fijnstof sensor (IKEA Vindriktning) geïntegreerd in Home Assistant om de ventilatie unit aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-07 08:19
Weet iemand hoe ik de Shelly werkend kan krijgen met een mesh netwerk (ziggo smart pods)?

Ik had altijd 5ghz en 2.4ghz gescheiden door gebruik te maken van twee verschillende 2 SSIDs. Nu heb ik onlangs de smart wifi pods van Ziggo ontvangen en die heeft er dezelfde SSID van gemaakt. Het gevolg daarvan is dat de shelly niet wil verbinden. Ik heb de shelly instellingen gewijzigd zodat hij verbinding moet maken met de nieuwe SSID maar de shelly komt er dus niet op.

Wellicht was dit de reden waarom ik vroeger de netwerken gescheiden heb gemaakt.

Iemand ideeën? of tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
michaeltb schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:50:
Weet iemand hoe ik de Shelly werkend kan krijgen met een mesh netwerk (ziggo smart pods)?

Ik had altijd 5ghz en 2.4ghz gescheiden door gebruik te maken van twee verschillende 2 SSIDs. Nu heb ik onlangs de smart wifi pods van Ziggo ontvangen en die heeft er dezelfde SSID van gemaakt. Het gevolg daarvan is dat de shelly niet wil verbinden. Ik heb de shelly instellingen gewijzigd zodat hij verbinding moet maken met de nieuwe SSID maar de shelly komt er dus niet op.

Wellicht was dit de reden waarom ik vroeger de netwerken gescheiden heb gemaakt.

Iemand ideeën? of tips?
Hier heten mijn 2,4Ghz en 5Ghz netwerk ook hetzelfde en daar hebben mijn Shellies geen problemen mee. Geeft de Shelly aan waarom hij niet wilt verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
rens-br schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:52:
[...]

Hier heten mijn 2,4Ghz en 5Ghz netwerk ook hetzelfde en daar hebben mijn Shellies geen problemen mee. Geeft de Shelly aan waarom hij niet wilt verbinden?
Hoe kan ik dat zien? Weet eigenlijk ook niet hoe ik nu nog bij mijn Shellies kom :+ . Zal ik het modem even tijdelijk moeten instellen op 2.4ghz only.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
michaeltb schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:50:

Iemand ideeën? of tips?
Shellys werken alleen met WiFi, dat is per definitie geen mesh netwerk ;)

De default instelling van shellies is, dat ze niet mogen roamen tussen AP's. Mogelijk dat dat het probleem is? Ik heb geen aparte ssid's voor 5 en 2.4, en dat werkt hier prima, dus denk niet dat dat het probleem is.
michaeltb schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Hoe kan ik dat zien? Weet eigenlijk ook niet hoe ik nu nog bij mijn Shellies kom :+ . Zal ik het modem even tijdelijk moeten instellen op 2.4ghz only.
Als de Shelly niet met je wifi kan verbinden, gaat ie vanzelf in AP mode.

[ Voor 15% gewijzigd door borft op 13-01-2022 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
michaeltb schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:54:
Nou ik neem aan dat je ergens instelt met welk Wifi netwerk hij moet verbinden en neem dan ook aan dat hij ergens aangeeft dat dit niet gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltb
borft schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Shellys werken alleen met WiFi, dat is per definitie geen mesh netwerk ;)

De default instelling van shellies is, dat ze niet mogen roamen tussen AP's. Mogelijk dat dat het probleem is? Ik heb geen aparte ssid's voor 5 en 2.4, en dat werkt hier prima, dus denk niet dat dat het probleem is.

[...]

Als de Shelly niet met je wifi kan verbinden, gaat ie vanzelf in AP mode.
Ging inderdaad in AP mode (Blijkbaar dus vanzelf als hij geen verbinding kan maken nadat je de wifi instellingen hebt gewijzigd).

En nu kan hij ook gewoon verbinden met mijn netwerk 5ghz/2.4ghz 1 SSID. Schiet mij maar lek waarom het nu wel werkt, beetje zonde van de resources excuus, bedankt voor het meedenken :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Krijgt iemand ook deze melding in het log.

Failed to resolve 'time.google.com', server 8.8.8.8
Failed to resolve 'api.shelly.cloud', server 8.8.8.8

Device is dus niet te updaten en heeft geen Time: --:-

Gebruik een Fritzbox router en xs4all internet.

Het rare is dat ze het op een ziggo internet hij/ze het wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik neem aan dat een Shelly 1 als relais een 12v DC circruit kan schakelen terwijl hij zelf op 220v aangesloten is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Herman1550 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:26:
Klinkt als een firewall of adblocker die toegang tot die sites blokkeert.
Stefke schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:10:
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik neem aan dat een Shelly 1 als relais een 12v DC circruit kan schakelen terwijl hij zelf op 220v aangesloten is?
Bij een 1 is het relais gescheiden dus kan je zogenaamd potentiaalvrij schakelen. Wat je op de I zet komt er dan op de O weer uit. Dat staat dus los van de voeding. Je kan de Shelly dus op AC draaien en DC laten schakelen of de Shelly op de DC draaien en AC schakelen. De input voor de schakelaar moet wel bij de voeding horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Stefke schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:10:
De Shelly heeft een potentieel vrij contact, die kan dus inderdaad een andere circuit schakelen dan waar hij zelf op aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:36
Herman1550 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:26:
Krijgt iemand ook deze melding in het log.

Failed to resolve 'time.google.com', server 8.8.8.8
Failed to resolve 'api.shelly.cloud', server 8.8.8.8

Gebruik een Fritzbox router en xs4all internet.

Het rare is dat ze het op een ziggo internet hij/ze het wel doen.
Bij mij hielp het door ze een fixed IP te geven (in de router, en dezelfde in de Shelly instellingen) en ook de Gateway in te stellen (het ip adres van je router)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
ChrisM schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 06:34:
[...]

Bij mij hielp het door ze een fixed IP te geven (in de router, en dezelfde in de Shelly instellingen) en ook de Gateway in te stellen (het ip adres van je router)
Hetzelfde ingesteld als jou en het ging goed totdat ik de MQTT instelde en toen ging het weer mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-07 08:55
tolunaygul12 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:48:
problemen met verbinding.

Iemand die toevallig een idee of tip heeft om de verbinding weer goed te laten verlopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
tolunaygul12 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:48:
Hier de laatste tijd wat gekke problemen met Shelly modules icm Home Assistant.

Zo wat alle lampen en rolluiken zijn voorzien van shelly apparaten, deze zijn allemaal gekoppeld aan een goed dekkend Unifi ( 5 accespoints door het huis ).
Het heeft altijd zeer stabiel gewerkt in home assistant, heb er ook veel automations enz aan gekoppeld ( deur sensoren en motion etc ) Dat werkt allemaal goed.

Maar sinds de laatste paar maanden heb ik regelmatig dat er met enkele apparaten de verbinding met home assistant weg valt. Het gaat meestal om 2 kamers met beide een dimmer 2 en een shutter ( shelly 2.5 ) en de zolder met 2x shutter en 2x shelly 2.5 voor 4 lichtpunten.
Op het moment dat de verbinding weg is, kan je met de shelly app de lampen of rolluiken gewoon bedienen via wifi, en dan zie je de status ook veranderen in HA ! dus er is wel iets van verbinding aanwezig maar het lijkt alsof er geen schrijfrechten zijn voor HA.

Als je dan een actie uitvoert in HA, zie je ook "niet beschikbaar" voor dat apparaat na paar seconde.
Af en toe werkt het vanzelf weer, maar meestal doe ik een reboot via de shelly app en dan werkt het weer normaal voor een paar uur.

Hier iets wat er op lijkt:

+/- 20 shelly' s gekoppeld aan Unifi.
Prima dekkend signaal en lange tijd stabiel gewerkt.
Sinds een maand nu last van random uitval. Niet alleen in HA, maar ook in de Shelly omgeving raken er dagelijks devices "offline". Ik kan geen patroon ontdekken, het gaat heel willekeurig. Snelle oplossing is het Unifi AP herstarten, maar kwestie van tijd en dan gaat er weer eentje offline....

Intussen al flink wat zoekwerk gedaan, de moeite waard om te lezen zijn bijv:
https://www.reddit.com/r/...stable_in_a_unifi_system/ en
https://sequr.be/blog/2021/03/shelly-colot-unicast/

Ik ga de boel deze week eens op Unicast zetten en kijken.
Andere optie is misschien nog om met de firmware te spelen (upgraden, of misschien juist downgraden!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claesto
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-01 10:58

Aansluiting Shelly EM

Ik kocht recent een Shelly EM om meer inzicht, via Home Assistant, te krijgen in het elektrisch verbruik van onze woning, inclusief de opbrengst van onze zonnepanelen.

Na een periode van een drietal weken, begon ik me echter vragen te stellen over de gerapporteerde data. Volgens de Shelly EM zou onze woning overdag "amper" tussen de 120-250 Watt verbruiken. Dit geeft een dagelijks gemiddelde in Home Assistant tussen 3kWh - 7kWh (afhankelijk of wasmachine, droogkast, etc. gedraaid heeft of niet). Dit ligt net onder (of heel ver) van wat er online te vinden is qua gemiddeld verbruik voor een gezin met 4 (waarvan de kinderen ondertussen 18 en 15 zijn).
Op onderzoek
Dus heb ik een keertje de data genoteerd. Klokslag middernacht de meterstand opgenomen (15/01) en opnieuw (16/01) om middernacht de meterstand genoteerd: 997688,85 kWh -> 997698,00 kWh ofwel 9,15kWh verbruik.

Als ik echter het energie-dashboard van Home Assistant erbij neem voor 15/01, dan krijg ik volgend resultaat: 4,9kWh verbruik voor heel de woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btek3VEz12mzANcI2HspOzQQ0oI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KDJKgBRebynsT6YJaz4RJahw.png?f=fotoalbum_large

Kan niet anders dat ik de "verbruiksklem" van de Shelly EM foutief heb aangesloten. Alleen begrijp ik dus niet goed "waarom" of hoe ik hem dan wel moet aansluiten.
Zekeringkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOCYrzYF25fnCV36aNsF55zwG8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbT57YtrGiq2N7GLH0Saks0W.jpg?f=fotoalbum_large
  1. Hier komt de fase-draad vanaf de meterkast binnen in de zekeringkast. Deze gaat bovenaan in de differentieel.
  2. Onderaan de differentieel vertrekt er een zwarte kabel (waar de klem op zit) naar een zekering hoger in de kast (nummer 3).
  3. Hier komt dus de zwarte kabel toe die vanaf 2 vertrekt
  4. Langs de bovenzijde van nummer 3, vertrekt een kabel richting nummer 4
  5. Nummer 5 is de klem die van de zonnepanelen komt en die in de puls-teller gaat
Dus ik dacht dat ik met die zwarte kabel, vermits alles achter die eerste differentieel zit (1), alles wel zou meten. Maar bij het schrijven van deze tekst bedenk ik me net, dat wellicht alles bovenin de zekeringkast wel gemeten wordt, maar de onderste rij zekeringen die via een brug verbonden zijn met de diff (1), dat deze niet gemeten worden (correct?)

Ik heb net even gekeken en de wasplaats, keuken (stopcontacten), oven, microgolfoven, fornuis (inductie) zitten allemaal op die onderste rij zekeringen - wat natuurlijk wel het grote verschil kan verklaren 8)7

Dus als ik het goed heb, en de klem op de bruine kabel krijg (niet heel veel plek) die bovenaan in de diff. gaat op nummer 1 - zou ik als het goed is wel de hele woning hebben, toch?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 18-01-2022 09:32 . Reden: lijst nummering fix ]

Pagina: 1 ... 33 ... 83 Laatste