Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

claesto schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:29:

Aansluiting Shelly EM

Kan niet anders dat ik de "verbruiksklem" van de Shelly EM foutief heb aangesloten. Alleen begrijp ik dus niet goed "waarom" of hoe ik hem dan wel moet aansluiten.
Dingen om na te kijken:
  • Oriëntatie van de klemmen. Er staat normaalgezien een pijltje op in de richting waarin je verbruik loopt
  • Je configuratie van het HASS energy dashboard
  • Het lijkt er inderdaad op dat je de onderste rail niet meepakt in je meting, je hangt de klem best op de inkomende zijde van je differentieel. Bij #1 op de foto dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 07:07
Goedemiddag allen, kortgeleden heb ik screens laten installeren, met een domme motor en een simpele 2 knopsbediening in de muur (inbouw). Dit werkte zonder Shellys goed (ook de eindbeveiliging is goed afgesteld). Nu heb ik via marktplaats 2 Shelly's 2.5 gekocht en geïnstalleerd. Beide werken goed en zijn, voor zover ik weet, goed afgesteld.

Eén van de twee Shelly's maakt een ruizend/fluitend geluid, dit veranderd niet bij het draaien van de motor en blijft ook als die in rust is. Om een idee te geven: YouTube: fluitende Shelly 2.5

Het geluid veranderd ook als ik in de Shelly knijp.. Het lijkt dus iets hardware gerelateerds.

Weet iemand wat dit is? Het is op de kamer van mijn zoontje, maar ik zou er niet bij willen slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-07 08:55
jellebelle schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:00:
[...]

Hier iets wat er op lijkt:

+/- 20 shelly' s gekoppeld aan Unifi.
Prima dekkend signaal en lange tijd stabiel gewerkt.
Sinds een maand nu last van random uitval. Niet alleen in HA, maar ook in de Shelly omgeving raken er dagelijks devices "offline". Ik kan geen patroon ontdekken, het gaat heel willekeurig. Snelle oplossing is het Unifi AP herstarten, maar kwestie van tijd en dan gaat er weer eentje offline....

Intussen al flink wat zoekwerk gedaan, de moeite waard om te lezen zijn bijv:
https://www.reddit.com/r/...stable_in_a_unifi_system/ en
https://sequr.be/blog/2021/03/shelly-colot-unicast/

Ik ga de boel deze week eens op Unicast zetten en kijken.
Andere optie is misschien nog om met de firmware te spelen (upgraden, of misschien juist downgraden!)
Bedankt voor de tips en links !
ColoT stond al aan, maar niet op HA adres maar gewoon op standaard mcast.
Heb dat nu bij de meeste devices aangepast, kijken hoe dit gaat werken.
Anders wordt het toch allemaal uitwisselen voor zigbee modules ben ik bang.. Dit werkt zo niet fijn, automations voor lampen en rolluiken werken niet goed op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:19
DrSpixel schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:48:
Goedemiddag allen, kortgeleden heb ik screens laten installeren, met een domme motor en een simpele 2 knopsbediening in de muur (inbouw). Dit werkte zonder Shellys goed (ook de eindbeveiliging is goed afgesteld). Nu heb ik via marktplaats 2 Shelly's 2.5 gekocht en geïnstalleerd. Beide werken goed en zijn, voor zover ik weet, goed afgesteld.

Eén van de twee Shelly's maakt een ruizend/fluitend geluid, dit veranderd niet bij het draaien van de motor en blijft ook als die in rust is. Om een idee te geven: YouTube: fluitende Shelly 2.5

Het geluid veranderd ook als ik in de Shelly knijp.. Het lijkt dus iets hardware gerelateerds.

Weet iemand wat dit is? Het is op de kamer van mijn zoontje, maar ik zou er niet bij willen slapen.
Geen idee wat de oorzaak is, maar ik zou het niet echt vertrouwen. Als je ze tweedehands hebt weet je natuurlijk ook niet wat de vorige eigenaar er mee heeft gedaan.. wellicht is er iets beschadigd met een slechte installatie. Sowieso zou ik dit bij Shelly support vragen, wellicht sturen ze je een vervanging.

Je kan (als de spanning er af is) het plastic kapje er redelijk makkelijk afhalen. Dan kan je de print misschien visueel inspecteren op defecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07 19:06
is dit in nederland of belgie

als de bruinedraad van af de meter komt is dat de draad om alles temeten

maar dan zou je helehuis achter deze aardlek zitten

kan je de zwarte punten aan passen naar de nummering op tekeniing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Laatst online: 19-07 07:07
@Erwin537 Goeie, een ticket heb ik net aangemaakt. Ik heb hem net open gehad, ik zie niks geks. Hij is iig van de spanning af. Dus we wachten de reactie van Shelly even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuffles
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-07 22:49
Kan iemand mij helpen? Ik probeer van mijn domme schakelaar een slimme schakelaar te maken. Ik heb begrepen dat ik dit met Shelly kan doen. Ik heb even de schakelaar van de keukenlamp opengetrokken en ik zie 2 zwarte draden en 1 bruine draad. Welke Shelly(s) kan ik het beste hiervoor gebruiken en waar moeten welke kabels in de Shelly?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTq13FuNHPUr2Tavp8ILaUaujec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ILTkXmTGz8Gl2TPqYt92lrm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Shuffles En zitten daar één of twee lampen aan de schakelaar? In eerste geval is er dus een tweede schakekaar voor dezelfde lamp?

Maar zonder N zit je vast aan een Shelly die zonder N werkt. Een 1L voor aan/uit of een Dimmer 2 als je wilt dimmen. Maar of ze daar toe te passen zijn hangt af van de antwoorden.

Als alternatief, kijk ook eens bij de lamp zelf. Als daar ruimte is dan is dat vaak een makkelijkere plek om hem te plaatsen omdat daar al N is etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:55
@Shuffles dit ziet er uit als het begin van een hotel-schakeling.
Een Shelly 1L zou je kunnen toepassen, afhankelijk van het vermogen van de keukenlamp.
Afbeeldingslocatie: https://www.domotica-shop.nl/media/catalog/product/cache/c9e0b0ef589f3508e5ba515cde53c5ff/s/h/shelly_1l_aansluitingen_2_switch.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.domotica-shop.nl/media/catalog/product/cache/c9e0b0ef589f3508e5ba515cde53c5ff/s/h/shelly_1l_aansluitingen.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door CappieL op 18-01-2022 09:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:05
als het één lamp is zou ik het bij de lamp zelf aansluiten. Omdat daar vaak een N-draad aanwezig is (en je vaak ook meer ruimte hebt). Zo heb ik de meeste shelly's aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
@Waah in dat geval zal @Shuffles nog wel een bruine draad richting die lamp moeten trekken.
Wanneer hij een bruine draad richting de lamp trekt, kun je ook een Shelly 1 aansluiten. Geen bypass nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:33
claesto schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:29:

Aansluiting Shelly EM

Ik kocht recent een Shelly EM om meer inzicht, via Home Assistant, te krijgen in het elektrisch verbruik van onze woning, inclusief de opbrengst van onze zonnepanelen.

Na een periode van een drietal weken, begon ik me echter vragen te stellen over de gerapporteerde data. Volgens de Shelly EM zou onze woning overdag "amper" tussen de 120-250 Watt verbruiken. Dit geeft een dagelijks gemiddelde in Home Assistant tussen 3kWh - 7kWh (afhankelijk of wasmachine, droogkast, etc. gedraaid heeft of niet). Dit ligt net onder (of heel ver) van wat er online te vinden is qua gemiddeld verbruik voor een gezin met 4 (waarvan de kinderen ondertussen 18 en 15 zijn).
Op onderzoek
Dus heb ik een keertje de data genoteerd. Klokslag middernacht de meterstand opgenomen (15/01) en opnieuw (16/01) om middernacht de meterstand genoteerd: 997688,85 kWh -> 997698,00 kWh ofwel 9,15kWh verbruik.

Als ik echter het energie-dashboard van Home Assistant erbij neem voor 15/01, dan krijg ik volgend resultaat: 4,9kWh verbruik voor heel de woning.
[Afbeelding]

Kan niet anders dat ik de "verbruiksklem" van de Shelly EM foutief heb aangesloten. Alleen begrijp ik dus niet goed "waarom" of hoe ik hem dan wel moet aansluiten.
Zekeringkast
[Afbeelding]
  1. Hier komt de fase-draad vanaf de meterkast binnen in de zekeringkast. Deze gaat bovenaan in de differentieel.
  2. Onderaan de differentieel vertrekt er een zwarte kabel (waar de klem op zit) naar een zekering hoger in de kast (nummer 3).
  3. Hier komt dus de zwarte kabel toe die vanaf 2 vertrekt
  4. Langs de bovenzijde van nummer 3, vertrekt een kabel richting nummer 4
  5. Nummer 5 is de klem die van de zonnepanelen komt en die in de puls-teller gaat
Dus ik dacht dat ik met die zwarte kabel, vermits alles achter die eerste differentieel zit (1), alles wel zou meten. Maar bij het schrijven van deze tekst bedenk ik me net, dat wellicht alles bovenin de zekeringkast wel gemeten wordt, maar de onderste rij zekeringen die via een brug verbonden zijn met de diff (1), dat deze niet gemeten worden (correct?)

Ik heb net even gekeken en de wasplaats, keuken (stopcontacten), oven, microgolfoven, fornuis (inductie) zitten allemaal op die onderste rij zekeringen - wat natuurlijk wel het grote verschil kan verklaren 8)7

Dus als ik het goed heb, en de klem op de bruine kabel krijg (niet heel veel plek) die bovenaan in de diff. gaat op nummer 1 - zou ik als het goed is wel de hele woning hebben, toch?
Volgens mij meet je idd 1 deel van je huis.

Er zou volgens mij een stukje documentatie bij de oplevering moeten zitten...
Heb hier een simpel A4 papier met wat info over hoe en wat, weliswaar 20 jaar oud maar het klopt wel.
Het is lastig op de foto te zien hoe de bedrading echt loopt.

Aan de bovenkant van 3 lijken namelijk 2 kabels te zitten.
Ik zou het nog eens goed nalopen wat nou precies waar vandaan komt en waar naar toe gaat.

Zou wel wat best guesses willen roepen, maar assumptions...
Anders zelf eens op papier, of simpel in paint zetten wat waar naar toe gaat.
Even met een zaklamp erbij goed checken. (btw, ik zie hier en daar wat koper, goed opletten met je vingers)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuffles
@Septillion Het zet maar 1 lamp aan voor zover ik weet; een grote hangende lamp van het plafond boven het aanrecht. Mijn kennis houdt een beetje op bij het doortrekken van een draad en achterhalen waar die naartoe gaat. In het plafond is er nog ruimte voor een extra lamp, welke is afgedicht met zo'n stuk plastic. Wellicht gaat de andere draad daar naartoe.

@CappieL De bruine draad in de L en de twee zwarte draden in de Sw1 en de Sw2? Begrijp ik het zo goed?

@Waah Het is een beste unit van een lamp waar ik eigenlijk niet aan wil zitten. Het liefst maak ik de wijzigingen bij de lichtschakelaar.

Ik heb ook even van een slaapkamer de schakelaar opengetrokken. Hier zit 1 zwarte kabel en 1 bruine kabel in. Begrijp ik dan goed dat ik de Shelly 1L hierop kan aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Shuffles Als de schakelaar echt een tweede lamp kan schakelen dan heeft de schakelaar ook twee flipper. De bruine draad zit op de foto helaas net voor het symbool op de schakelaar om dit met zekerheid te zeggen.

En nee, niet zomaar sw1 en sw2. Moeten toch echt eerst exact weten hoe de lamp zit aangesloten.

@CappieL Doordat vaak met centraaldozen gewerkt wordt en de boomstructuur van leidingen zit in ik denk 95% van de gevallen ook gewoon een bruine fasedraad bij de lamp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
@Septillion, klopt.
@Shuffles. wanneer je inderdaad de mogelijkheid hebt voor een 2e lamp, verwacht ik wel een tweede flipper. Anders zou deze schakelaar altijd 1 van de 2 lampen doen branden (om-en-om).
Als je straks beide lampen (onafhankelijk van elkaar) wilt kunnen bedienen, kun je beter een Shelly 2.5 gebruiken. Deze kan 2 circuits schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuffles
@Septillion Hierbij een betere(?) foto van de achterkant voor de keukenschakelaar. En ook een van een slaapkamer.

Keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tr1KNJZz6hRMhNqwrO9mZigHls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDffeFRFuFjxyMWqm8HvOxbA.jpg?f=fotoalbum_large

Slaapkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTM2LljW_zFbbFYXqLQ2QtTgLW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpmQoirnF9HPRO8Zyi3bhMy5.jpg?f=fotoalbum_large

@CappieL Vandaar dat ik een beetje verward ben. Het is maar 1 flipper. Wellicht had de vorige bewoner bij de installatie van de keuken die extra lamp weggehaald en afgesloten, en hier dan ook maar 1 flipper van had gemaakt. Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
tolunaygul12 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:00:
Bedankt voor de tips en links !
ColoT stond al aan, maar niet op HA adres maar gewoon op standaard mcast.
Heb dat nu bij de meeste devices aangepast, kijken hoe dit gaat werken.
Anders wordt het toch allemaal uitwisselen voor zigbee modules ben ik bang.. Dit werkt zo niet fijn, automations voor lampen en rolluiken werken niet goed op deze manier.
Ik ben benieuwd of dat verbetering brengt bij je.

Ikzelf heb gister eerst bij alle devices de firmare up-to-date gemaakt (v1.11.7), want dat liep nogal achter.
Ik wil eerst uitsluiten of het hier in zit, dus ga het een paar dagen aankijken. Daarna eventueel van mcast naar unicast.

Over dit laatste vond ik ook nog deze beschrijving:
https://wolfgang-ziegler.com/Blog/shelly-becomes-unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
jellebelle schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Ik ben benieuwd of dat verbetering brengt bij je.

Ikzelf heb gister eerst bij alle devices de firmare up-to-date gemaakt (v1.11.7), want dat liep nogal achter.
Ik wil eerst uitsluiten of het hier in zit, dus ga het een paar dagen aankijken. Daarna eventueel van mcast naar unicast.

Over dit laatste vond ik ook nog deze beschrijving:
https://wolfgang-ziegler.com/Blog/shelly-becomes-unavailable
En weer na een nacht slapen dat er enkele devices niet reageren, en enkele zelfs volledig offline zijn in HA, maar wel bestuurbaar via de app..
Wat me opvalt is dat de Webpage ook niet laad voor devices die niet goed werken, na een reboot zijn ze weer volledig responsive, mogelijk toch iets niet lekker in Unifi netwerk ?

Heb in unifi de Iot wlan even aangepast, deze stond al op 2.4Ghz.
Wel stond Optimize for Iot devices aan en heb deze nu uit gezet.
High Performance Devices en BSS Transition stonden aan, deze ook uit gezet nu.
Kijken wat dit gaat brengen.

//edit na toepassen van setting van unifi zijn ineens alle devices die offline waren weer online 7(8)7

[ Voor 4% gewijzigd door tolunaygul12 op 18-01-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Shuffles Dat is heel duidelijk een wisselschakelaar in de keuken. Je hebt dus heel duidelijk nog een tweede schakelaar voor dezelfde lamp. Of dat is ooit eens verwijdert en zit mooi ergens verborgen...

Maar kijk nu ook eens bij de lamp, in beide gevallen ;)

En wil je dimmen of niet?

@CappieL Ik heb wel eens een model gezien waarbij een enkele wip/flipper op een serieschakelaar past en daarmee beide altijd aan/uit zet tegelijk. Maar hier duidelijk een wisselschakelaar inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
@Shuffles: in de keuken heb je inderdaad een wisselschakelaar. Dit houdt in dat in de ene stand krijgt de ene zwarte draad spanning en in de andere stand krijgt de andere draad spanning.

Je zou even uit moeten zoeken welke zwarte draad op je huidige lamp is aangesloten.

De andere zwarte draad zou ik zelf afdoppen, want nu staat deze draad onder spanning wanneer je huidige keukenlamp uitstaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50iw6reC3JVTFA_fERoHolO7XqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfI3dRtpTC5bPDoQp7wWLmjw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door CappieL op 18-01-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuffles
@Septillion Dank voor de uitleg. Ik denk zelf dat het een keer is verwijdert en verborgen, want er is nergens op de muur wat te vinden. Bij de lamp zelf moet ik maar een andere keer kijken wanneer het mij lukt. Dimmen hoeft wat mij betreft ook niet, aan/uit is genoeg.

@CappieL Ook dank voor de uitleg. De tekening helpt het te begrijpen. Ik zal een keer kijken of ik de andere draad kan afdoppen.

Dus even ervan uitgaande dat er sprake is van 1 bruine kabel en 1 zwarte (zie slaapkamer bijv), dan is dit dus mogelijk om Smart te maken met Shelly? En waar op de Shelly moet welke kabel?

Tevens weet ik het vermogen van de lampen niet. Is dat heel belangrijk? Kan ik een Shelly nemen die wat hoger vermogen toestaat in het geval dat? - Of is dat makkelijk te meten op een bepaalde manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
@Shuffles Wanneer je keukenlamp een led-lamp is, zal het vermogen niet boven de 20W uit komen en kun je een Shelly 1L gebruiken met bypass.
Ik denk dat je de 1L het beste bij je schakelaar kunt plaatsen, want je dient de schakelaar enkel op de Shelly aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23QkDz9fUDd11LbUhG1GoQb9xW8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Cl7yxG2qfDl2nlnE5vh1QLO.jpg?f=user_large

Heb zelf alleen ervaring met de Shelly 1, deze heeft een blauwe en bruine draad nodig.
Afhankelijk wat voor draden je precies tot je beschikking hebt bij je lamp, zou je met een Shelly 1 uit de voeten moeten kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door CappieL op 18-01-2022 15:39 . Reden: kleine aanpassing in tekening ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Shuffles Dan even een van de twee zwarte uit de schakelaar halen en kijken of de lamp dan nog aan gaat. Dan weet je welke je kunt afdoppen.

Dan kan je gewoon een Shelly 1L pakken met eventueel een bypass. Zou het alleen niet naar zowel SW1 en SW2 doen zoals @CappieL maar alleen gewoon naar SW1. Daar SW1 en SW2 voor individuele switches bedoelt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
@Septillion, twijfelde even toen ik de tekening maakte, zag het nut er eigenlijk niet zo van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuffles
@Septillion @CappieL Beide dank voor jullie hulp. Ik begrijp het echter niet zo goed. De tekening verwart mij een beetje want de nuldraad heb ik niet, dus die moet ik even wegdenken. En daarnaast gaat de bruine kabel naar de N in je schema, ik dacht dat die naar de L op de Shelly moet? Ook zie ik een driedelige uitsplitsing van zwarte kabels, terwijl ik er maar 1 heb. Hoe pas ik dit toe op een lichtschakelaar met 1 zwarte en 1 bruine draad?

Heb ik ook per se een bypass nodig? Of kan ik ook zonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shuffles schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:30:
Heb ik ook per se een bypass nodig? Of kan ik ook zonder?
Bij ledlampen heb je vaak een bypass nodig, anders blijven die altijd een beetje aan. Bij halogeen en gloeilampen vaak niet.

Edit: het plaatje is ondertussen aangepast.

In je schakelaar moet je de bruine draad aansluiten op de Shelly op L. De bestaande zwarte draad die "niets" doet moet je afdoppen. De bestaande zwarte draad moet je aansluiten op de O.

Je hebt twee nieuwe stukjes zwarte draad nodig die je aansluit op de Shelly en de schakelaar. De ene doe je op de plek waar eerst de bruine zat en de ander op de plek waar eerst de zwarte zat die naar de lamp gaat.

De bypass moet je (als die nodig is) wel aansluiten bij je lamp, maar die wilde je dus juist niet demonteren.

[ Voor 49% gewijzigd door JeroenE op 18-01-2022 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Shuffles De N moet je niet wegdenken, die heb je namelijk wel en die zit bij de lamp. Je moet hem alleen even in het zwart denken tussen de lamp/bypass en de Shelly/schakelaar :D

Bruin naar L is aangepast en schakelaar alleen naar SW1is ondertussen aangepast.

Of je zonder bypass kunt hangt af van de lamp. Vuistregel (dus niet heilig) is dat je zo'n 20W aan lamp(en) moet hebben om zonder bypass te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuffles
Oke nu is het wat duidelijker. Jammer genoeg zal ik dus wel een bypass nodig hebben. Ik zeg jammer want ik word een beetje nerveus van berichten op sommige fora van Shelly bypass modules die stuk gaan/ontploffen zonder enige verklaring.

In dat geval laat ik die keukenlamp maar even voor wat het het is.

De andere lampen in het huis zijn simpel, en die kan ik makkelijk bewerken vanuit het plafond. Aangezien hier wel een nuldraad aanwezig is in het plafond, kan ik de Shelly module daar in het plafond hangen. Heb ik dat goed begrepen?

[ Voor 3% gewijzigd door Shuffles op 18-01-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
tolunaygul12 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:18:
[...]

//edit na toepassen van setting van unifi zijn ineens alle devices die offline waren weer online 7(8)7
Het duur niet lang en enkele devices zijn niet meer beschikbaar via home assistant.
Via de app werkt de verbinding perfect, dan zie je de status ook veranderen in HA.
wifi verbinding is bij alle apparaten ruim voldoende goed, al loopt de meeste wel via een een AP6 in de hal. mogelijk dat dat problemen geeft ?
Heb verder geen ideeën of oplossingen meer :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shuffles schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:06:
Oke nu is het wat duidelijker. Jammer genoeg zal ik dus wel een bypass nodig hebben. Ik zeg jammer want ik De andere lampen in het huis zijn simpel, en die kan ik makkelijk bewerken vanuit het plafond. Aangezien hier wel een nuldraad aanwezig is in het plafond, kan ik de Shelly module daar in het plafond hangen. Heb ik dat goed begrepen?
Je hebt in ieder geval een bruine L nodig. De N zal er wel zitten, die kan je aftakken. Dat is dus precies andersom bij je schakelaar waar je wel de L heb zitten maar geen N.

Het is geen garantie dat bij iedere lamp ook een L zit. Soms zit daar alleen de zwarte schakeldraad vanuit de schakelaar. Maar daar staat alleen spanning op als de schakelaar aan is en die kan je dus niet gebruiken om een Shelly aan te sluiten, die moet altijd stroom hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tolunaygul12 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:10:
wifi verbinding is bij alle apparaten ruim voldoende goed, al loopt de meeste wel via een een AP6 in de hal. mogelijk dat dat problemen geeft ?
Is dat ook de dichtsbijzijnde AP? Mijn ervaring is (in ieder geval met oudere firmware) dat het handiger was om een Shelly in te stellen op de plek waar je hem ophangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
JeroenE schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:26:
[...]
Is dat ook de dichtsbijzijnde AP? Mijn ervaring is (in ieder geval met oudere firmware) dat het handiger was om een Shelly in te stellen op de plek waar je hem ophangt.
Dat is wel de dichtstbijzijnde AP ja, deze hangt in de gang ( U6-Lite unifi ) en apparaten die problemen geven zitten op max 3 meter van deze AP af. Om de testen kan ik eens de AP van zolder hier monteren om zo de AP uit te sluiten. In het huis heb ik een goed dekkend netwerk met in elke verdieping minimaal 1 AP ( lite of u6 lite, alleen de woonkamer heeft een AP-AC in wall ). In het begin met oudere firmware versie werkte het werkelijk probleemloos voor 2 maanden, tot ik rond november een update voor alle devices heb door doorgevoerd :)
Zit er sterk aan te denken om alles 1 voor 1 te vervangen voor zigbee modules..

Het gekke is dat apparaten die 10 minuten wel werkten, maar daarna niet meer reageren via HA. En andersom ook, apparaten die halfuurtje geleden "offline" waren zijn nu bedienbaar via home assistant 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door tolunaygul12 op 18-01-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Shuffles Inderdaad goed begrepen maar zoals @JeroenE al zegt, er is geen garantie dat je bij de lamp een L/bruin hebt zitten. Wel is de kans vele malen groter dat je bij de lamp een L hebt dan een N bij de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tolunaygul12 Als je Shellies al op de dichtstbijzijnde AP zitten is het niet wat ik bedoelde. In het verleden bleven de Shellies nog wel eens "plakken" aan het AP op de lokatie waar je ze had ingesteld. Dus als je op zolder aan het knutselen bent en alles instelt maar de Shelly vervolgens in de woonkamer hangt dan had je dus kans dat hij 2 verdiepingen probeerde te overbruggen terwijl er anderhalve meter verderop een andere AP hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
JeroenE schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:02:
@tolunaygul12 Als je Shellies al op de dichtstbijzijnde AP zitten is het niet wat ik bedoelde. In het verleden bleven de Shellies nog wel eens "plakken" aan het AP op de lokatie waar je ze had ingesteld. Dus als je op zolder aan het knutselen bent en alles instelt maar de Shelly vervolgens in de woonkamer hangt dan had je dus kans dat hij 2 verdiepingen probeerde te overbruggen terwijl er anderhalve meter verderop een andere AP hing.
De AP hing al in de hal. De shelly's zijn later gemonteerd, en op hun vaste locatie gekoppeld aan het wifi netwerk. Wel heb ik ondertussen een extra AP op zolder in de rack gemonteerd en eentje in de meterkast.
Kan het zijn dat het daardoor stoort ?

Gekke is dat ik voordat de update doorgevoerd was ( ergens rond mid / eind november ) geen enkel probleem had, ook met de extra accespoints.

Moet ik trouwens dat unicast adres op elke shelly device doen ? momenteel heb ik dat alleen gedaan bij apparaten die de verbinding met home assistant verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tolunaygul12 Ik zou verwachten dat je er geen extra storing van zou hebben, maar een wifi expert ben ik ook niet.

Ik denk dat je het overal moet instellen, niet alleen op de Shellies die problemen geven, Maar ik weet verder niets van HA af of waarom dit het probleem zou oplossen.

Was er een specifieke reden dat je nieuwe firmware bent gaan gebruiken? Als dat niet zo is kan je misschien eens proberen of het helpt als je weer terug gaat naar oudere firmware.

Je kan hier linkjes aanmaken die je kan gebruiken om oude firmware op een Shelly te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
JeroenE schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:53:
@tolunaygul12 Ik zou verwachten dat je er geen extra storing van zou hebben, maar een wifi expert ben ik ook niet.

Ik denk dat je het overal moet instellen, niet alleen op de Shellies die problemen geven, Maar ik weet verder niets van HA af of waarom dit het probleem zou oplossen.

Was er een specifieke reden dat je nieuwe firmware bent gaan gebruiken? Als dat niet zo is kan je misschien eens proberen of het helpt als je weer terug gaat naar oudere firmware.

Je kan hier linkjes aanmaken die je kan gebruiken om oude firmware op een Shelly te laden.
Heb eigenlijk geen reden gehad om te updaten naar een nieuwe versie :), Ben meer iemand die meestal de nieuwste firmware installeert, omdat ik er vanuit ga dat alles blijft werken 8)7 .

Niet geweten dat je terug kon gaan in firmware !, zal eens kijken of ik ze 1 voor 1 kan terug flashen ( kleine 35 devices ondertussen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tolunaygul12 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:03:
Ben meer iemand die meestal de nieuwste firmware installeert, omdat ik er vanuit ga dat alles blijft werken 8)7 .
Dat zou je ook wel verwachten en is ook hoe ik meestal te werk ga. Maar als je hebt geupdate vanwege een nieuwe feature of bugfix dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-07 12:45
Inmiddels heb ik een tijdje 2 Shelly dimmer 2 dimmers in gebruik. Ze werken perfect alleen bij 1 van de dimmers gaat mijn lamp om de zoveel tijd (10 minuten ofzo?) Heel kort (< 1 sec) uit en daarna weer aan. Beide dimmers hebben de meest recente firmware. Is hier iets tegen te doen? Dimmers zijn aangesloten met een 0 draad en werken verder prima.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
IceM schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 06:57:
Inmiddels heb ik een tijdje 2 Shelly dimmer 2 dimmers in gebruik. Ze werken perfect alleen bij 1 van de dimmers gaat mijn lamp om de zoveel tijd (10 minuten ofzo?) Heel kort (< 1 sec) uit en daarna weer aan. Beide dimmers hebben de meest recente firmware. Is hier iets tegen te doen? Dimmers zijn aangesloten met een 0 draad en werken verder prima.
Dit ervaar ik ook, maar een korte knipper dat vrijwel gelijk loopt alle dimmers van shelly die op dat moment aanstaat. Dit heb ik al vanaf het begin dat ik ze heb. Zelf geen oplossing voor gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:36
IceM schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 06:57:
Ik ervaar sinds de zomer (= installatie) hetzelfde. Heb helaas nog steeds geen antwoord voor je! Maar mocht ik het oplossen, dan komt het binnen een dag hier in het topic te staan. ;)

Via Shelly zelf krijg ik eigenlijk alleen maar het antwoord "probeer het eens met andere lampen". Beetje een flauw en ontwijkend antwoord, daar ik ongeveer 5 verschillende type/merken ledlampen in m'n huis gebruik. En ze hebben het allemaal (maar nooit tegelijk).
tolunaygul12 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:22:
[...]

Dit ervaar ik ook, maar een korte knipper dat vrijwel gelijk loopt alle dimmers van shelly die op dat moment aanstaat. Dit heb ik al vanaf het begin dat ik ze heb. Zelf geen oplossing voor gevonden.
Als het bij allemaal tegelijk is, is het nog best waarschijnlijk dat het een verstoring in je eigen huis is. Dan zou je echt even moeten kijken of het samenloopt met apparaten zoals aanslaan van koelkastcompressor, vloerverwarmingspomp of ouderwetsche toiletventilator. Vergeet ook geen dingen als omvormer van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 14:16
Heeft iemand een idee of een Shelly EM (normale met 2 klemmen) nog geijkt moet worden?

Ik heb hier namelijk een aparte situatie:

Ik heb een 3-fase meterkast en een 1-fase PV systeem. De PV zitten op fase 2, en omdat de inverter te oud is om via modbus uit te kunnen lezen heb ik een Shelly EM gekocht en die aan de fasedraad van de inverter gehangen. Omdat het ding natuurlijk stroom genereert heb ik de klem zo aangesloten dat de Shelly een negatieve waarde teruggeeft.

Nu het vreemde: 's nachts, wanneer de inverter zichzelf heeft uitgeschakeld omdat er niet genoeg stroom van de panelen komt, geeft de Shelly EM een standaard opwek waarde van rond de -57W weer. De hoeveelheid varieert maar het ligt gedurende de hele nacht zo rond dat punt.

Dat an sich is al vreemd, maar nog gekker is als het eens zonnig is overdag: dan geeft de Shelly namelijk aan dat ik bijvoorbeeld 460W aan stroom opwek, terwijl mijn P1 meter tegelijkertijd zegt dat ik meer dan 700W exporteer.

Gezien mijn energie overzichten van de afgelopen maanden ben ik geneigd de P1 meter te geloven, wat dus zou betekenen dat de Shelly ontzettend onrealistische waarden opgeeft.

Heeft iemand een idee 1) OF dat ding geijkt kan worden en zo ja, hoe EN 2) Hoe het kan dat dat ding zulke vreemde waarden weergeeft terwijl mijn 'echte' energiemeter hele andere waarden geeft?

(Overigens, de Shelly meet wel degelijk een belasting op de lijn naar de inverter: als ik de hoofdschakelaar van de inverter uitzet dan springt de Shelly zelf ook onmiddelijk naar nul)

I don't get it...

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:46
@Dutchess_Nicole Je hebt de voeding van de Shelly EM wel aangesloten op dezelfde fase als de inverter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 14:16
dennistd schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:55:
@Dutchess_Nicole Je hebt de voeding van de Shelly EM wel aangesloten op dezelfde fase als de inverter?
Dat was inderdaad iets wat ik me afvroeg: ja ze zitten inderdaad op dezelfde fase. Daarom vind ik het zo vreemd.

Wat blijkt nou: ze ZATEN inderdaad op dezelfde fase, maar de elektromonteur heeft bij het herstellen van een fout in de meterkast blijkbaar die outlet verplaatst naar een andere fase!

Eerst zaten zowel de wasgroep als de PV inverter beiden op fase 2. Nu is blijkbaar de wasgroep verplaatst.

Dat verklaart inderdaad een hele hoop!

Ik ga even kijken of ik de Shelly op dezelfde fase kan krijgen als de inverter, dan zou dat faseverschil weg moeten zijn.

Helaas valt dan wel mijn plan in duigen om de wasgroep OOK door die Shelly te laten meten: dan krijg ik datzelfde faseverschil natuurlijk weer terug.

Thanks voor de tip!

[ Voor 49% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 20-01-2022 13:15 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
@tolunaygul12 en @Xi-s bedankt. Balen dat dus blijkbaar een euvel is in alle dimmers. Aangezien ik het maar bij 1 lamp heb ga ik deze eerst eens vervangen voor een andere shelly 2 dimmer om te kijken of dat het probleem oplost maar ben er bang voor dat dat dus ook niet gaat werken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
IceM schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:07:
@tolunaygul12 en @Xi-s bedankt. Balen dat dus blijkbaar een euvel is in alle dimmers. Aangezien ik het maar bij 1 lamp heb ga ik deze eerst eens vervangen voor een andere shelly 2 dimmer om te kijken of dat het probleem oplost maar ben er bang voor dat dat dus ook niet gaat werken.
Er hangen hier 11 dimmer2 modules met dezelfde euvel : )
Overigens is het niet tegelijkertijd na beter opletten, er zit wel een verschil in de interval en werken er knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:38
Hier ook het probleem met de Dimmer 2. Heb er 8 hangen en allemaal hebben ze dit euvel. Gebeurd op willekeurige tijdstippen, en niet op alle dimmers tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Xi-s schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Ik ervaar sinds de zomer (= installatie) hetzelfde. Heb helaas nog steeds geen antwoord voor je! Maar mocht ik het oplossen, dan komt het binnen een dag hier in het topic te staan. ;)

Via Shelly zelf krijg ik eigenlijk alleen maar het antwoord "probeer het eens met andere lampen". Beetje een flauw en ontwijkend antwoord, daar ik ongeveer 5 verschillende type/merken ledlampen in m'n huis gebruik. En ze hebben het allemaal (maar nooit tegelijk).

[...]

Als het bij allemaal tegelijk is, is het nog best waarschijnlijk dat het een verstoring in je eigen huis is. Dan zou je echt even moeten kijken of het samenloopt met apparaten zoals aanslaan van koelkastcompressor, vloerverwarmingspomp of ouderwetsche toiletventilator. Vergeet ook geen dingen als omvormer van zonnepanelen.
Ik dacht, laat ik eens een ticket aanmaken. Nou dat heeft ook niet veel zin :
Ticket Status: Resolved

Dear Sir/Madam,

There is no bug in the firmware.

Unfortunately, we cannot reproduce the issue.

You might try adding Bypass or neutral.

Kind regards,
Shelly Support Team

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-07 19:15
Het periodiek knipperen van de dimmers is hier al vaker voorbij gekomen:

https://gathering.tweaker...message/69445786#69445786

Inmiddels heb ik in bijna alle ruimtes een dimmer, met verschillende lampen in gebruik. Maar allemaal hebben ze er last van ca. 1x per uur. Ook heb ik een paar filament lampen die als ze fors gedimd worden flink knipperen, maar dat zal aan de kwaliteit van die lampen liggen.

Bij de 1L en 2.5 geen enkel probleem.

Zonde, want ik irriteer me er wel aan terwijl het verder fantastisch werkt en eenvoudig te configureren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
Het lijkt erop (ff afkloppen) dat ik het knipperen op heb kunnen lossen door opnieuw te calibreren. Cakibratie ging de eerste keer niet goed maar na de 2e keer heb ik de lamp nog niet zien knipperen 🤞

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Sinds deze ochtend mij eens helemaal los gelaten met een paar shellies, RPI-4, MQTT - Telegraf - Influxdb en Grafana. Ik heb er net 7 extra gekocht, nog wat meer grafiekjes :)

#click #noice

(en sorry voor het dialect in de labels, geen mooi nederlands but who cares :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naVq5hbtnBvU5nc7aBNRqQXre3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CpXXfPreDaibBx1q4YfEeCvR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:11
Goochelaar schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:21:
Het periodiek knipperen van de dimmers is hier al vaker voorbij gekomen:

https://gathering.tweaker...message/69445786#69445786

Inmiddels heb ik in bijna alle ruimtes een dimmer, met verschillende lampen in gebruik. Maar allemaal hebben ze er last van ca. 1x per uur. Ook heb ik een paar filament lampen die als ze fors gedimd worden flink knipperen, maar dat zal aan de kwaliteit van die lampen liggen.

Bij de 1L en 2.5 geen enkel probleem.

Zonde, want ik irriteer me er wel aan terwijl het verder fantastisch werkt en eenvoudig te configureren is.
Same here. Die flikker is echt zonde. Begrijp het ook niet. Die anti flickering debounce lijkt ook niet echt wat te doen. Het flikkeren is poot nog wel eens in verband gebracht met een signaal op het elektriciteitsnet dat piek- en dalstroom aankondigt. Maar dat signaal is als het goed is sinds afgelopen zomer verdwenen bij alle netbeheerders.

Ik gebruik een nuldraad per shelly voor voeding, dus geen bypass

Als iemand nog een gouden tip heeft ooit, please do tell:-)

Misschien gewoon kwaliteitsdingetje? Dimmer kost 25 euro, meeste led dimmers zijn duurder.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Heeft Shelly eigenlijk iets dat het verbruik van een inductie kookplaat aan kan? De zwaarste plaat is al 3700W in de power stand. Ik vermoed dat de plaat als het moet gemakkelijk de 5000W haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

knights16 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:03:
Misschien gewoon kwaliteitsdingetje? Dimmer kost 25 euro, meeste led dimmers zijn duurder.
Nou... ik had hier (bij de verbouwing) 3x gira-led-dimmer van 85 euro per stuk. Bleef flikkeren met diverse (dure) lampen. Op aanraden van GoT hier vervangen door leddimmers van 25 euro per stuk. Geen geflikker meer gehad. Dus daar zou ik niet vanuit gaan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:46
bucovaina89 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:53:
Heeft Shelly eigenlijk iets dat het verbruik van een inductie kookplaat aan kan? De zwaarste plaat is al 3700W in de power stand. Ik vermoed dat de plaat als het moet gemakkelijk de 5000W haalt.
Om te meten? De Shelly EM heeft klemmen van 50A en 120A. Dat moet toch genoeg zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
dennistd schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Om te meten? De Shelly EM heeft klemmen van 50A en 120A. Dat moet toch genoeg zijn :+
Onze rookmelder is het niet met je eens :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@bucovaina89 Ik gebruik geen EM, maar 50A is 11kW. De meeste huizen hebben niet eens een netaansluiting die zo hoog is.

Dat bij hoog verbruik een CT-klem gaat smeulen zodat je rookmelder af gaat heb ik nog nooit gehoord. Ook niet van allerlei andere apparaten die op die manier stroom meten (denk aan laadpalen voor auto's).

Hoe had je die EM aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@JeroenE : was een grapje van mij, dat de kookplaat alles doet aanbranden maar goed ;).

50A is idd zat veel voor thuisgebruik. Als ik dat verbruik dan moet ik toch eens goed nadenken wat ik aan't doen ben :).

Ik zat maar met de vraag dat de standaard shelly's 16A aankunnen. Dan kan ik maar 1 kookplaat op de powerstand zetten en is het kwestie van tijd eer die shelly eruit vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bucovaina89 Aha, dat je een grapje maakte over de rookmelder was mij niet duidelijk, ook al stond er een :+ achter.

Een Shelly EM zit niet er niet "tussen" en daarom kan die dus veel meer verbruik meten dan een gewone 1 PM die maar 16A kan meten.

Andersom kan je ook kijken of je met kookplaten uit de voeten komt die maar maximaal 16A trekken. Bijvoorbeeld deze. Maar als je al een kookplaat hebt wordt dat natuurlijk een duur grapje (ook al kan je ze in Duitsland voor veel minder krijgen).

Eerlijk gezegd weet ik ook niet of ik er dan wel een 1 PM tussen zou zetten. In principe moet het allemaal werken natuurlijk, maar ik zou dan eerder een EM nemen omdat die er niet tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@JeroenE : ik vermoed dat die met een klem meet.

De kookplaat hebben we gekregen en is op zich ok, niet het nieuwste model maar gratis. Die gaan we niet meteen vervangen. Enige probleem is dat die niet door ze "geldig" in te stellen (3 kookplaten op P) de boel eruit zou kunnen laten vliegen en dat mag natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bucovaina89 Ja, de EM meet met een klem. Je kan er wel een relais/contactor mee aansturen. Je kan dan ook instellen dat boven een bepaald verbruik dit afgesloten moet worden.

Ik weet natuurlijk niet welke kookplaat je hebt, maar bij "Nederlandse" modellen gebeurt dit trouwens vaak uit zich zelf al niet omdat die 'weten' dat ze niet te veel vermogen kunnen trekken. Als je dan te veel platen op P zet dan krijg je bijvoorbeeld dat ze steeds om en om wisselen tussen 9 en P.

P is trouwens wel leuk om te gebruiken snel om water te koken ofzoiets, maar als dat eenmaal kookt dan wil je dat echt niet op P laten staan. Drie kookplaten tegelijk op P is niet echt iets dat je vaak zou willen gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@bucovaina89 Als je de boel eruit kunt trekken door hem op max te zetten is ja aansluiting gewoon niet voldoende. Beveiliging zou niet door menselijk toedoen moeten zijn.

Of doel je nu op totale vermogen van je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@Septillion : Neen ik doel erop dat stel dat ik er gewoon een shelly 16A op zou zetten (bad idea, I know). Dat gaat goed gaan tot ik eens wat teveel vermogen vraag met de plaat. En dat is op zich rap gebeurd.

@JeroenE : ik zie 'P' ook enkel als snelle 'ramp up' voor gewoon koken op temperatuur is 'p' onbruikbaar, dan krijg je dus ruzie met de rookmelder ;).

Maar goed, ik ben wat aan het experimenteren met een handdoek rond een kookpot te doen voor gerechten die - eens ze op temperatuur zijn - lang moeten sudderen/koken zodoende dat ik zo snel mogelijk de plaat zo laag mogelijk kan zetten.

Het verschil in stand op het vuur is best groot. Maar dat vertaalt ook wel in iets langer moeten sudderen en ik weet ook niet of de standen op het vuur 1-14 (en P) recht evenredig lopen met opgenomen verbruik.

Ik wil dus ook hoe groot het verschil is in kWh met vs zonder haddoek. Ik vermoed groot, maar meten is weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bucovaina89 Ik heb het nooit nagemeten, dus ik weet niet hoe nauwkeurig het is, maar mijn kookplaat zegt aan het einde van de kooksessie zelf hoeveel kWh er is verbruikt. Wellicht kan jouw kookplaat dat ook, maar staat die instelling nog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer-r
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-07 10:56
Hier van alles geprobeerd met de Shelly Dimmer 2. Bypass, met blauwe draad en zonder, andere lampen gekocht. Niks helpt want het knipperen van de verlichting blijft! Ik kan hier niet aan wennen en het is super irritant.

Nu een test met een Fibaro dimmer 2 module gemaakt op één van de te dimmen groepen lampen in de woonkamer en het knipperen is verleden tijd!

Dus ik ga voor deze oplossing. Zwave controller en meerdere dimmer modules zijn besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:38
Hier begint de knipperende Dimmer 2 ook steeds meer te storen, onbegrijpelijk dat Shelly dit probleem niet erkend. Sta ook op het punt om de meest belangrijke lampen te voorzien van een ander type slimme dimmer.

In een eerdere post in dit topic stond een reply van Shelly dat ze het probleem niet konden reproduceren. Toch vreemd aangezien het internet vol staat met deze problemen i.c.m. verschillende lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
paul-s83 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:21:
Hier begint de knipperende Dimmer 2 ook steeds meer te storen, onbegrijpelijk dat Shelly dit probleem niet erkend. Sta ook op het punt om de meest belangrijke lampen te voorzien van een ander type slimme dimmer.

In een eerdere post in dit topic stond een reply van Shelly dat ze het probleem niet konden reproduceren. Toch vreemd aangezien het internet vol staat met deze problemen i.c.m. verschillende lampen.
Het ontbreekt mij even aan tijd. Maar als wellicht iemand hier een filmpje van het fenomeen zou kunnen maken zou dat wellicht inzicht geven. Slomo filmpje ofzo

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer-r
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-07 10:56
Ja, filmpje is weinig zeggend denk ik. De lampen knipperen/flikkeren kort.

Ik heb 2 modules in de woonkamer aangesloten op 2 apparte groepen en deze knipperen onafhankelijk van elkaar.

Ik zie ook geen verband tussen apparaten ofzo. Er is niet echt een logische verklaring zeg maar?

Maar het is bloed irritant. 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 18:46
Als ze bij Shelly eens een combo lamp en Shelly dimmer ophalen; en een oscilloscoop laten triggeren op het juiste moment (op de fase aan/afsnijding; gezien het flikkert naar feller zal er naar mijn vermoeden even een volle sinus doorgelaten worden), kunnen ze dat toch vlot afchecken. Op mijn werk heb ik ook lichtsensoren liggen die als trigger zouden kunnen gebruikt worden.

Probleem is dat ik thuis geen scoop heb liggen (en mijn vrouw niet akkoord zou zijn met een testopstelling).

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 25-01-2022 13:20 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Genoeg andere landen die last hebben van de knipperende shellies : https://www.shelly-suppor...mer-is-flashing/&pageNo=8

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarinW
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-10-2022
ik heb een vraagje.
ik zit met een ventilator in mijn badkamer die samen geschakeld zit met mijn verlichting. ik zou deze apart willen schakelen doormiddel van de humidity sensor of de shelly button 1. aan mijn ventilator dacht ik dan een shelly 1 te zetten.
is dit mogelijk? omdat de stroom dan telkens van de shelly gaat als de verlichting ook uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 11:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
JarinW schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:02:
ik heb een vraagje.
ik zit met een ventilator in mijn badkamer die samen geschakeld zit met mijn verlichting. ik zou deze apart willen schakelen doormiddel van de humidity sensor of de shelly button 1. aan mijn ventilator dacht ik dan een shelly 1 te zetten.
is dit mogelijk? omdat de stroom dan telkens van de shelly gaat als de verlichting ook uit gaat.
Als je de installatie verder niet aanpast en er alleen een Shelly bijzet die ook geschakeld wordt met je schakelaar gaat dat inderdaad niet werken. Wat voor kabels heb je beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarinW
rens-br schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Als je de installatie verder niet aanpast en er alleen een Shelly bijzet die ook geschakeld wordt met je schakelaar gaat dat inderdaad niet werken. Wat voor kabels heb je beschikbaar?
De ventilator zou wel niet moeten nadraaien ofzo.
bij de ventilator is er een L en N beschikbaar.
Dus in mijn hoofd zou het als volgt werken: ik schakel het licht aan dus de shelly krijgt ook stroom. hierna druk ik op de shelly button en schakelt de shelly de ventilator aan (dus enkel bij het douchen).
Maar ik weet niet of dit effectief zou kunnen werken, omdat de stroom altijd van de shelly gehaald word.
verbind de shelly telkens opnieuw met het netwerk als deze stroom krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JarinW schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:23:
verbind de shelly telkens opnieuw met het netwerk als deze stroom krijgt?
Ja, dat zal de Shelly inderdaad doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarinW
rens-br schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:27:
[...]

Ja, dat zal de Shelly inderdaad doen.
Dus zoals ik het in gedachte heb zou het ook effectief werken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JarinW schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:30:
[...]

Dus zoals ik het in gedachte heb zou het ook effectief werken denk je?
Ik neem even aan de ventilator gewoon blijft draaien op het moment dat je de lamp uitschakelt?

In ieder geval kan je zo wel regelen dat de ventilator niet elke keer meer aanspringt bij het schakelen van de lamp, maar dit kan je waarschijnlijk ook wel oplossen met een dubbele schakelaar. Stuk makkelijker en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarinW
rens-br schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Ik neem even aan de ventilator gewoon blijft draaien op het moment dat je de lamp uitschakelt?

In ieder geval kan je zo wel regelen dat de ventilator niet elke keer meer aanspringt bij het schakelen van de lamp, maar dit kan je waarschijnlijk ook wel oplossen met een dubbele schakelaar. Stuk makkelijker en goedkoper.
Nadraaien gaat niet en dubbele schakelaar ook niet omdat de ventilator boven mijn gyproc plafond zit doorgelust naar mijn verlichting, daarom zoek ik een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JarinW schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:08:
[...]

Nadraaien gaat niet en dubbele schakelaar ook niet omdat de ventilator boven mijn gyproc plafond zit doorgelust naar mijn verlichting, daarom zoek ik een andere oplossing.
Misschien is het handig om even schematich weer te geven hoe je nu alles hebt aangesloten. Welke (kleuren)draden je waarnaartoe hebt lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@JarinW Altijd vervelende situaties :/

Als je ook een permanente L beschikbaar hebt dan kan je daarmee natuurlijk de Shelly voeden ipv uit de schakelaar. Dan kan je ook nadraaien etc. Juist nadraaien is erg nuttig voor een fan in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-07 10:27
Voor wie nog wat wil kopen bij Shelly, coupon: HomeAssistant2022
Tot 4/2/2022 geldig, 10% korting.

[ Voor 12% gewijzigd door Slaut op 26-01-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Slaut schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:28:
Voor wie nog wat wil kopen, coupon: HomeAssistant2022
Tot 4/2/2022 geldig, 10% korting.
Waar? Bij shelly zelf?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-07 10:27
Ja, ging er een beetje vanuit dat dat voor iedereen de standaard was, foutje.
Via: https://www.reddit.com/r/...tant_community_doug_from/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:02
Ik zie nu dat de Shelly Pro lijn is uitgebreid.
Zie: https://shelly.cloud/shel...home-automation-solution/

Pro 1
Pro 1PM
Pro 2
Pro 2PM

Zijn nu in pre order op de shelly website.

Ten opzichte van de Plus 1 en Plus 1PM zijn ze wel wat duur, daar krijg je dan DIN mountable en LAN port voor terug. Ik zie verder geen andere voordelen ?

[ Voor 28% gewijzigd door Plenkske op 26-01-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Plenkske Je kan op de Pro versies ook eigen scripts draaien in mJs, net zoals dat op de Plus versies kan. Die draaien allemaal op een ESP32 ipv ESP8266. Dus ze zijn sneller, hebben meer geheugen etc. En daarom ook duurder natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:02
JeroenE schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:08:
@Plenkske Je kan op de Pro versies ook eigen scripts draaien in mJs, net zoals dat op de Plus versies kan. Die draaien allemaal op een ESP32 ipv ESP8266. Dus ze zijn sneller, hebben meer geheugen etc. En daarom ook duurder natuurlijk...
Klopt, die Plus versies bedoelde ik ook maar was ik er vergeten bij te zetten. (heb het nu aangepast)
De Pro 1PM is 3x duurder dan de Plus 1PM. En daar krijg je dus alleen DIN mountable en de LAN poort voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:57
Voor degenen die Shelly i.c.m. HomeKit gebruiken met de software https://github.com/mongoose-os-apps/shelly-homekit: de recentste alpha-versie ondersteunt nu voor de Shelly RGBW2 het gebruik van 4 aparte kanalen ipv enkel RGB(W).
Ik heb deze op een bordje gezet dat ik gebruik voor tests en werkt zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicJ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-03-2023
ik weet niet of deze vraag op zijn plek is hier, maar ik stel hem toch maar;
ik heb recent 2 shelly's aangeschaft, een dimmer en een 1 plus.
de 1plus is aangesloten in mijn computerkamer waar ik ook twee E14 tradfri lampen heb.
is het mogelijk om de Shelly 1plus zonder HA in Detached Mode te zetten? dus aansturen tradfri i.p.v. spanning? of zijn er andere mogelijkheden buiten HA?

ik heb shelly nu wel geïntegreerd in Google Home en dat werkt prima, zelfs met tradfri lampen;
dimmen via de Ikea integratie en aan/uit via de shelly integratie, al is dat is best omslachtig, vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SonicJ Ik begrijp niet precies wat je nu wil doen.

Een Shelly Plus 1 werkt via wifi en tradfri werkt via Zigbee. Je kan met je Shelly dus geen tradfri lampen aansturen en met een tradfri afstandsbediening geen Shelly aansturen.

Je kan dat wel via een domotica controller doen, zoals je nu blijkbaar al hebt.

Maar je kan ook via je telefoon of PC je Shelly lokaal aansturen (mits je op hetzelfde netwerk zit). Als je Shelly in de Shelly Cloud zit kan het ook met de Shelly App op je telefoon als je niet thuis bent. Het hoeft dus niet per se met een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicJ
@JeroenE dat Shelly en Tradfri via andere protocollen werken snap ik. echter vind ik het ''runnen'' van HomeAssistant nogal omslachtig (via een Pi 4 o.i.d.).

ik zou graag net zoals kan in HA, mijn Shelly 1 in "'detached mode'' willen zetten zodat ik een Tradfri lamp kan aansturen. maar HA vind ik omslachtig.

zijn er andere manieren; dus flashen van andere domotica op de shelly o.i.d. zodat ik tradfri kan aansturen met de Shelly anders dan Home Assistant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
SonicJ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:06:
@JeroenE dat Shelly en Tradfri via andere protocollen werken snap ik. echter vind ik het ''runnen'' van HomeAssistant nogal omslachtig (via een Pi 4 o.i.d.).

ik zou graag net zoals kan in HA, mijn Shelly 1 in "'detached mode'' willen zetten zodat ik een Tradfri lamp kan aansturen. maar HA vind ik omslachtig.

zijn er andere manieren; dus flashen van andere domotica op de shelly o.i.d. zodat ik tradfri kan aansturen met de Shelly anders dan Home Assistant?
Nee, een Shelly heeft een wifi antenne en een Tradfi een zigbee antenne. Dus die kunnen niet rechtstreeks met elkaar praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicJ
@verjager duidelijk, dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Knappa schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:53:
Voor degenen die Shelly i.c.m. HomeKit gebruiken met de software https://github.com/mongoose-os-apps/shelly-homekit: de recentste alpha-versie ondersteunt nu voor de Shelly RGBW2 het gebruik van 4 aparte kanalen ipv enkel RGB(W).
Ik heb deze op een bordje gezet dat ik gebruik voor tests en werkt zeer goed.
Thnx
Ik heb bij mijn Homebridge overigens sensuele plug-in draaien waardoor ik ook alle vier de (witte) kanalen met homekit kan instellen, dus brightness

PVoutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:35

DUX

blijft ook nu voor Oranje

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-07 14:43
Kan ik deze ventilator aansturen met een shelly dimmer of is dat geen goed idee?

Opgenomen vermogen is 43 watt, dus ligt binnen de 200watt van een shelly dimmer 2. Of zie ik wat over het hoofd? Misschien draait de fan wel helemaal niet op een lager amperage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Megalomania Ik ben niet technisch genoeg onderlegd, maar volgens mij valt een ventilator onder de "Resistive-inductive" variant. Volgens de handleiding is dat "Resistive-inductive
loads ferromagnetic transformers 50-150VA". VA is niet precies hetzelfde als W, want je moet dan ook de powerfactor weten. Volgens mijn zoekmachine kan die voor een motr ergens tussen de 0,6 en 0,9 liggen. Zelfs al is hij toch 1, dan is 43W minder dan 50VA (en bij 0,6 is het zelfs veel minder dan 50VA). Ik zou dus denken dat deze ventilator niet gedimd kan worden omdat die te weinig verbruikt.

Zijn er geen ventilatoren die je op een andere manier kan aansturen? Ik zou er zelf zo snel niet 1 weten, meestal zijn dit van die aan/uit ventilatoren.

Aan/uit kan je natuurlijk wel aansturen via een Shelly 1.

Ik weet niet wat het doel van je dimmen is, maar als je de ventilator per kwartier uit en aan zet dan draai je in een uur gezien natuurlijk ook op half vermogen omdat hij 2 kwartier aan staat en twee kwartier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:31
Ik wil de plafondlamp in de woonkamer aansluiten op een Shelly 2 dimmer. Omdat de schakelaar een dubbele wip is voor de keuken en de woonkamer, wil ik de Shelly bij de lamp plaatsen. Ook omdat er bij de schakelaar geen blauwe draad zit.

Ik weet nu echter niet zo goed hoe ik de aansluiting moet doen. Normaliter stop je de twee draden van de schakelaar in de Shelly bij SW1 en L, maar bij de lamp komt maar 1 draad van de schakelaar (op zich logisch).

Ik kom dus niet verder dan dit, maar volgens mij werkt dat niet. Wat is het juiste schema, of moet ik dan een extra draad trekken van de schakelaar naar de lamp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHPJpl7wt1K-hxxeao7VSPzHu_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ztkuZ6rNPvM3rfMDDeMJ8M2y.png?f=user_large

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-07 21:50
Chevalric schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:08:
Ik wil de plafondlamp in de woonkamer aansluiten op een Shelly 2 dimmer. Omdat de schakelaar een dubbele wip is voor de keuken en de woonkamer, wil ik de Shelly bij de lamp plaatsen. Ook omdat er bij de schakelaar geen blauwe draad zit.

Ik weet nu echter niet zo goed hoe ik de aansluiting moet doen. Normaliter stop je de twee draden van de schakelaar in de Shelly bij SW1 en L, maar bij de lamp komt maar 1 draad van de schakelaar (op zich logisch).

Ik kom dus niet verder dan dit, maar volgens mij werkt dat niet. Wat is het juiste schema, of moet ik dan een extra draad trekken van de schakelaar naar de lamp?

[Afbeelding]
Zo heb ik er ook 11 aangesloten;

Schakeldraad in sw1
Live (bruin) in live
Nul (blauw) in lasklem om 2 van te maken
1 naar de lamp, 1 naar de shelly Nul
Van de shelly schakeloutput naar de lamp als schakeldraad (zwart)

Werkt prima, alleen zoals meer hier in het forum zou ik ze achteraf niet gekocht hebben, zo nu en dan een random flicker is best hinderlijk en lijkt onoplosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mooi pakketje binnen gekregen vandaag met 9x Shelly Plus i4 en 2x Shelly Plus 1PM. :)

De Shelly Plus 1PM ga ik op een elektrische radiator aansluiten, aansturen met Home Assistant, als de temperatuur te laag is in de badkamer. En de andere gaat aan de elektrische spiegel verlichting. Ook met Home Assistant, als de luchtvochtigheid te hoog wordt in de badkamer.

De i4's gaan gebruikt worden om hotel schakelingen te maken waar dat fysiek onmogelijk is (schakelaar en lamp op verschillende groepen bijvoorbeeld).

Eerst ESPHome erop zetten. :) Ben benieuwd hoe goed ze performen, schijnt prima te werken met de ESP32 chip en het dubbele aantal MB's.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-07 15:26
Hallo Allemaal,

Ik heb onlamgs mijn dooya gordijnmotoren gekoppeld met de shelly 2.5.
Werkt allemaal rpima, alleen helaas werkt de calibratie niet doordat de 4watt niet gehaald wordt.
Jammer, zijn er meer die daar last van hebben. Heb er nog geen oplossing voor gevonden helaas.
Dat heb ik volgends mij nodig om de gordijnen tot een bepaald percentage te openen. Zonder dt handmatig te moeten doen met de stop knop.

Of heeft hier iemand een oplossing voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Obelixxx Misschien kan je het eens proberen met 2 extra lampen? 1 voor omhoog en 1 voor omlaag (of open/dicht, links/rechts). Ik weet alleen niet of dat problemen geeft met het detecteren van de "stop".

Wat je ook kan doen is zelf meten hoe lang het duurt van open naar dicht en andersom. Vervolgens kan je die tijd ook instellen in je Shelly via je browser. Bijvoorbeeld als je Shelly het ip-adres 10.10.11.11 heeft en het duurt 15 seconden om open te gaan en 18 seconden om dicht te gaan:
http://10.10.11.11/settings/roller/0?maxtime_open=15&maxtime_close=18
Pagina: 1 ... 34 ... 83 Laatste