claesto schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:29:Aansluiting Shelly EM
Ik kocht recent een Shelly EM om meer inzicht, via Home Assistant, te krijgen in het elektrisch verbruik van onze woning, inclusief de opbrengst van onze zonnepanelen.
Na een periode van een drietal weken, begon ik me echter vragen te stellen over de gerapporteerde data. Volgens de Shelly EM zou onze woning overdag "amper" tussen de 120-250 Watt verbruiken. Dit geeft een dagelijks gemiddelde in Home Assistant tussen 3kWh - 7kWh (afhankelijk of wasmachine, droogkast, etc. gedraaid heeft of niet). Dit ligt net onder (of heel ver) van wat er
online te vinden is qua gemiddeld verbruik voor een gezin met 4 (waarvan de kinderen ondertussen 18 en 15 zijn).
Op onderzoek
Dus heb ik een keertje de data genoteerd. Klokslag middernacht de meterstand opgenomen (15/01) en opnieuw (16/01) om middernacht de meterstand genoteerd: 997688,85 kWh -> 997698,00 kWh ofwel
9,15kWh verbruik.
Als ik echter het energie-dashboard van Home Assistant erbij neem voor 15/01, dan krijg ik volgend resultaat:
4,9kWh verbruik voor heel de woning.
[Afbeelding]
Kan niet anders dat ik de "verbruiksklem" van de Shelly EM foutief heb aangesloten. Alleen begrijp ik dus niet goed "waarom" of hoe ik hem dan wel moet aansluiten.
Zekeringkast
[Afbeelding]- Hier komt de fase-draad vanaf de meterkast binnen in de zekeringkast. Deze gaat bovenaan in de differentieel.
- Onderaan de differentieel vertrekt er een zwarte kabel (waar de klem op zit) naar een zekering hoger in de kast (nummer 3).
- Hier komt dus de zwarte kabel toe die vanaf 2 vertrekt
- Langs de bovenzijde van nummer 3, vertrekt een kabel richting nummer 4
- Nummer 5 is de klem die van de zonnepanelen komt en die in de puls-teller gaat
Dus ik
dacht dat ik met die zwarte kabel, vermits alles achter die eerste differentieel zit (1), alles wel zou meten. Maar bij het schrijven van deze tekst bedenk ik me net, dat wellicht alles bovenin de zekeringkast wel gemeten wordt, maar de onderste rij zekeringen die via een brug verbonden zijn met de diff (1), dat deze
niet gemeten worden (correct?)
Ik heb net even gekeken en de wasplaats, keuken (stopcontacten), oven, microgolfoven, fornuis (inductie) zitten allemaal op die onderste rij zekeringen - wat natuurlijk wel het grote verschil kan verklaren
Dus als ik het goed heb, en de klem op de bruine kabel krijg (niet heel veel plek) die bovenaan in de diff. gaat op nummer 1 - zou ik als het goed is
wel de hele woning hebben, toch?