Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:02
@JeroenE

Dat met die lampen heb ik inderdaad voorbij zien komen, alleen werd er vaak aangegeven dat dat niet zou werken. Ik ga m'n Shellies uit de muur halen, en toch maar eens aansluiten op lampen.

En dan inderdaad als alternatief de call.
Dank je voor de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Obelixxx Als anderen al hebben ontdekt dat het niet werkt zou ik die moeite van het uitbouwen etc besparen en met de hand de juiste tijden er in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-09 12:15
Wij hebben onlangs ons droomhuis gekocht en mijn volgende projectje is de verlichting aanpakken. Momenteel hebben we allemaal klassieke lampen met schakelaars. De vorige eigenaars hebben alle armaturen meegenomen, dus de lampen hangen daar nu gewoon wat te bengelen.

Welke devices raden jullie aan voor een starter zonder al te veel technische achtergrond? Ik wil experimenteren met Containers en wil Home Assistant als container op een HTPC draaien.

Volgens mijn opzoekwerk, maak ik best de schakelaars slim, d.m.v. Shelly I3 devices die op de WiFi kunnen aangesloten worden. Kan ik hiermee eender welke domme lamp gebruiken? Of moet ik ook een slimme lamp voorzien icm Shelly I3?

Andere tips/tricks, vuur maar af, ik ben nog volop aan het bijleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dotacom Een i3 kan niet schakelen, dat is alleen een "input". Vervolgens moet je dus nog iets hebben wat wel kan schakelen. Dat kan een slimme lamp zijn of een slimme schakelaar. Je kan die dan rechtstreeks aansturen vanaf de i3 of wellicht vanaf een domotica controller zoals Home Assistant.

Het grote nadeel aan zo'n setup is wel dat wanneer je wifi er uit ligt je lampen dus ook niet meer simpel uit of aan kan krijgen. Mijn persoonlijke voorkeur is om een slimme schakelaar te hebben bij je schakelaar (of bij je lamp) die je dus bedient met een fysieke (puls)schakelaar in de muur. De slimme schakelaar schakelt dan de lamp aan of uit. Dat blijft ook werken als je wifi er uit ligt. Hier en daar heb ik dat echter ook niet omdat ik een extra schakelaar wilde op een plek waar alleen een andere groep is (en ik geen zin heb om het halve huis open te breken om nieuwe leidingen te leggen).

Het handigste is als je overal zowel een N als een L hebt, maar vaak is dat in Nederlandse huizen niet zo.

Zomaar experimenteren met de aansturing van verlichting wil wel eens problemen geven met een partner, vooral als die wil dat alles "gewoon werkt". Daar moet je dus wel even je eigen weg in zien te vinden. Misschien heeft die van jou daar geen problemen mee, dat kan natuurlijk best.

NB Als je niet echt verstand hebt van elektriciteit in huis dan zou ik er niet zo maar aan gaan lopen knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 19:15
Hortz schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:04:
Als je wilt update kan je ook gewoon zonder de app doen, zo heb ik het tenminste gedaan.
Je moet de juiste shelly apparaat weten, het IP adres en welke firmware je wilt:
http://archive.shelly-tools.de/
Thanks! Deze heb ik ook moeten gebruiken op twee nieuwe (en waarschijnlijk nog wel meer, maar die zitten nog in de doos) plug s'en. Deze bleven in de UI maar hangen op een ouder versie.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@dotacom ik zou je eigenlijk eerder iets als de ecodim aan willen raden. :) Vind ik zelf een erg mooie oplossing waarmee je elke lamp kan veranderen in een slimme lamp en tegelijkertijd ook je dimmer knop kan behouden. Dus je kunt je lamp, ook als ZigBee plat ligt of als je je telefoon niet bij de hand hebt, bedienen door naar de dimmer knop te lopen en er op te drukken of te draaien.

Zoals eerder genoemd, op de plekken waar je niet (makkelijk) draden kan krijgen van A naar B, wordt wat mij betreft zo'n Shelly interessant. Ik heb bijvoorbeeld zelf de Shelly Plus i4 (maar een i3 kan ook, ik wilde per se de nieuwere versie) met een pulsdrukker om op die manier een niet-fysieke hotelschakeling te maken. Zo kan ik dan vanaf mijn bed de centrale lamp uit doen, waar ik normaal gezien dan voor naar de deur moest lopen om dat te doen (en in het donker naar het bed moest lopen om hem dan niet meer uit te hoeven doen).

Je kunt verder nog andere leuke dingen ermee doen, zo kun je met een druk op de knop ook alle lampen aan/uit zetten, de rolluiken naar beneden doen, etc. etc. The sky is the limit.

Ik vind het zelf wel prettig om het overzichtelijk te houden. Ik wil niet allerlei combinaties van knoppen e.d. uit mijn hoofd leren om mijn huis te kunnen bedienen.

Met de Shelly (Plus) 1(PM) kun je ook nog leuke dingen doen: Ik heb bijvoorbeeld spiegel verwarming in de badkamer. Als de ventilatiebox vochtige lucht binnen krijgt, kan ik dan vanuit home assistant de Shelly Plus 1PM aanzetten, waar dan de spiegel verwarming (Magnum Look) weer aan hangt. Zodra de luchtvochtigheid laag genoeg is, kan hij weer uit.

Je kunt er echt alle kanten mee op. Maar houd het makkelijk en overzichtelijk. En bedenk je dat je niet altijd je app bij de hand hebt of wilt hebben. En bedenk je ook dat je, bijvoorbeeld als je eens op vakantie bent, ook je moeder je huis wilt laten snappen. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-09 22:52
Gebruik hier meerdere Shelly 2.5's voor o.a. automatiseren van de zonnewering. Nu gebruik ik sinds jaar ook een Shelly 2.5 om de mechanische afsluiting te automatiseren. Deze kent 3 standen. Via de Shelly worden er 2 ge-exposed en waarnaar beide zijn uitgeschakeld betreft het de 3e stand.

Concept werkt prima, via HomeBridge in Homekit en ook dat werkt in principe goed. Echter komt eens in de x keer of na een x periode de Shelly in een soort error state. In de debug van HomeBridge zie je (bij geen error state) voorbij komen: Setting relay (zo geconfigureerd) from X to Y gevolgd door een regel die dat bevestigd. Wanneer de Shelly echter (om onverklaarbare reden) in een error mode schiet dan komt de set regel wel voorbij, maar nooit een bevestiging hiervan (gebeurd in praktijk dan ook niet). In de Shelly app of via de web interface werkt het nog wel en een reset van HomeBridge fixt dit probleem.

Iemand soortgelijke ervaringen / een oplossing? Heb al van alles geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Axel Ik gebruik Homebridge niet, maar als de Shelly 'gewoon' werkt en een reboot van de Homebridge het probleem oplost dan is het wellicht eerder een probleem in de Homebridge aansturing, lijkt mij. Misschien krijg je meer response in een forum over Homebridge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-09 22:52
JeroenE schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:58:
@Axel Ik gebruik Homebridge niet, maar als de Shelly 'gewoon' werkt en een reboot van de Homebridge het probleem oplost dan is het wellicht eerder een probleem in de Homebridge aansturing, lijkt mij. Misschien krijg je meer response in een forum over Homebridge?
Daar ga ik ook vanuit. Daar ook gepost, maar dacht kan hier ook een poging wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
In de 0.10 firmware versie voor de gen2 devices is het /ota?url=... endpoint terug. :)
https://shelly-api-docs.s...Shelly/#http-endpoint-ota

Dus dan ook die devices OTA te updaten met tasmota / esphome. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-09 12:15
JeroenE schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:20:
@dotacom Een i3 kan niet schakelen, dat is alleen een "input". Vervolgens moet je dus nog iets hebben wat wel kan schakelen. Dat kan een slimme lamp zijn of een slimme schakelaar. Je kan die dan rechtstreeks aansturen vanaf de i3 of wellicht vanaf een domotica controller zoals Home Assistant.
Hoe bedoel je? Ik ging ervan uit dat je met die Shelly I3 devices je stomme schakelaars slim kunt maken? Dat is dus niet het geval? Wat is hiervan dan het nut als je nog steeds een slimme schakelaar afzonderlijk moet kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:49

de Peer

under peer review

dotacom schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:50:
[...]

Hoe bedoel je? Ik ging ervan uit dat je met die Shelly I3 devices je stomme schakelaars slim kunt maken? Dat is dus niet het geval? Wat is hiervan dan het nut als je nog steeds een slimme schakelaar afzonderlijk moet kopen?
Dat het draadloos en 'slim' kan. De input kun je dan aan van alles koppelen en niet alleen aan de lamp die van oudsher bij je domme schakelaar hoorde.

je kan dan met die schakelaar bijvoorbeeld ook je ventilatie aan/uit zetten, of de tuinverlichting, etc..

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 07-02-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dotacom Een i3 heeft geen schakelaar en je kan die dus niet gebruiken om een fysieke schakelaar te vervangen.

Je kan hem wel gebruiken als input device om andere devices aan te (laten) sturen. Als je een domme lamp hebt moet je dan natuurlijk wel een ander slim device hebben wat die lamp wel daadwerkelijk aan en uit kan doen.

Er zijn legio toepassingen. Bijvoorbeeld je wil een lamp aansturen vanaf een nieuwe locatie en wil geen extra draden trekken naar die lamp. Of wellicht kan dat niet eens omdat de lamp op een andere groep zit dan de schakelaar die je wil aanpassen.

Je kan dat (zeker als er een domotica controller tussen zit) natuurlijk zo maken als je zelf wil.

Dit is wezenlijk anders dan bijvoorbeeld een Shelly 1. Die kan wel fysiek de stroom aan of uitschakelen en zo rechtstreeks een (domme) lamp (of wat dan ook) besturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:13
Er is een topic gestart door de fabrikant op shelly-support.eu waar gevraagd wordt om informatie om de problemen met het knipperen te kunnen herproduceren/op te lossen.

Er staat ook een link bij met een beta-firmware; mogelijk kunnen @pantslol @Hetisookwat @Goochelaar @IceM @tolunaygul12 (en ikzelf ;) ) hier aan bijdragen, of op z'n minst in de gaten houden!

Ik ben in ieder geval gematigd enthousiast dat er eindelijk een stukje van het problem erkend wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
Zal eens enkele modules flashen en in de gaten houden. Mogelijk kan ik toch een steentje bijdragen aan het probleem :)

Onlangs via een omweg ook al mijn verbindingsproblemen opgelost door alle belangrijke shelly modules via mqtt te koppelen aan HA. Dit gedaan met handmatig mqtt regels toe te voegen aan de config.yaml.
De power/energy waardes moet ik nog wel erbij zetten, maar dat is een zorg voor later.
Als test heb ik ook 1 shelly2.5 voor een rolluik geflasht met esphome, dat werkt ook goed alleen is er geen support vanuit esphome voor dimmer2 volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:24
Xi-s schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:00:
Er is een topic gestart door de fabrikant op shelly-support.eu waar gevraagd wordt om informatie om de problemen met het knipperen te kunnen herproduceren/op te lossen.

Er staat ook een link bij met een beta-firmware; mogelijk kunnen @pantslol @Hetisookwat @Goochelaar @IceM @tolunaygul12 (en ikzelf ;) ) hier aan bijdragen, of op z'n minst in de gaten houden!

Ik ben in ieder geval gematigd enthousiast dat er eindelijk een stukje van het problem erkend wordt...
Tnx! Ben benieuwd of mijn ticket nog bijgedragen heeft bij ze, die hadden ze gesloten maar ik heb hem weer geopend met de melding dat het wel iets in de Shelly moest zijn omdat zoveel mensen er last van hebben.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:27
IceM schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Tnx! Ben benieuwd of mijn ticket nog bijgedragen heeft bij ze, die hadden ze gesloten maar ik heb hem weer geopend met de melding dat het wel iets in de Shelly moest zijn omdat zoveel mensen er last van hebben.
Ik heb mijn shelly dimmers geflasht met tasmota, en sommige flitsen af en toe inderdaad ook fel. Ze doen dat ook niet tegelijk terwijl ze wel op dezelfde fase zitten. Ook verschilt de frequentie enorm tussen de dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 19:01

Goed om te horen dat het probleem inderdaad wordt erkend. Ik zal proberen om vanavond enkele modules te updaten, dan heb ik zo gezien of het effect heeft.

N.B. thx voor het taggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
tolunaygul12 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:05:
Zal eens enkele modules flashen en in de gaten houden. Mogelijk kan ik toch een steentje bijdragen aan het probleem :)

Onlangs via een omweg ook al mijn verbindingsproblemen opgelost door alle belangrijke shelly modules via mqtt te koppelen aan HA. Dit gedaan met handmatig mqtt regels toe te voegen aan de config.yaml.
De power/energy waardes moet ik nog wel erbij zetten, maar dat is een zorg voor later.
Als test heb ik ook 1 shelly2.5 voor een rolluik geflasht met esphome, dat werkt ook goed alleen is er geen support vanuit esphome voor dimmer2 volgens mij
Heb je deze fix toegepast voor Shelly 2.5?

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat is goed nieuws. Firmware net op één Shelly gezet, diegene waar ik het meeste last van flikkeren heb.
Kijken of daar wat uitkomt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55
Iemand gezien dat er sinds kort een eco setting in de Shelly app zit? Krijg hem alleen niet geactiveerd.
Zou minder stroomverbruik met zich meebrengen. Wel gek dat ze hem niet pushen die setting. Zal vast nog wat issues met zich meebrengen.

Edit: de temp firmware om het flikkeren mee te debuggen heeft de optie standaard aanstaan of de beta firmware pakken via de web gui.

Update flikkeren: Al wel een flikker meegemaakt met deze versie met lamp op 100 procent, anti flikkering de bounce stond nog op 50. Nu een test op 100 procent met anti flikkering op 150....

Firmware omschrijving: 20220204-151642/v1.11.8-rc2-1-g2617bd820-dimmer2-zxross-timer-dirty"
zxross-timer-dirty, interessante omschrijving ;) @Goochelaar @pantslol @Hetisookwat @IceM @tolunaygul12

[ Voor 83% gewijzigd door knights16 op 07-02-2022 21:01 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:48
Helaas kom ik even niet toe aan testen… Maar volgen doe ik het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
knights16 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:01:
Iemand gezien dat er sinds kort een eco setting in de Shelly app zit? Krijg hem alleen niet geactiveerd.
Zou minder stroomverbruik met zich meebrengen. Wel gek dat ze hem niet pushen die setting. Zal vast nog wat issues met zich meebrengen.

Edit: de temp firmware om het flikkeren mee te debuggen heeft de optie standaard aanstaan of de beta firmware pakken via de web gui.

Update flikkeren: Al wel een flikker meegemaakt met deze versie met lamp op 100 procent, anti flikkering de bounce stond nog op 50. Nu een test op 80 procent met anti flikkering deb. Op 50. Daarna eens op 150 zetten (de bounce).

Firmware omschrijving: 20220204-151642/v1.11.8-rc2-1-g2617bd820-dimmer2-zxross-timer-dirty"
zxross-timer-dirty, interessante omschrijving ;) @Goochelaar @pantslol @Hetisookwat @IceM @tolunaygul12
İn de woonkamer is er 1 dimmer geflasht. Nog niet aan gehad de lamp omdat we meestal de sfeerlichten aan hebben.

Ik zal een test opstelling kunnen maken met een dimmer2 en paar spotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
PerlinNoise schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:27:
[...]

Heb je deze fix toegepast voor Shelly 2.5?
Dat zit er uiteraard in.
Mooie van Shelly met esphome is dat de rolluik positie elke seconde bijgewerkt wordt tijdens het openen en sluiten. Met mqtt heb je dat niet merk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 09:18
Ik heb ook 8 shelly dimmer 2’s geflasht naar de test beta ivm flickeren, ben benieuwd.. wel met ook vandaag de optie gekregen ze retour te sturen en geld terug, dus nu wel even twijfel.. test maar even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
lolle1212 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:05:
Ik heb ook 8 shelly dimmer 2’s geflasht naar de test beta ivm flickeren, ben benieuwd.. wel met ook vandaag de optie gekregen ze retour te sturen en geld terug, dus nu wel even twijfel.. test maar even afwachten.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Ik heb met anti flickering debounce op 150 nu twee uur geen flikker gehad. Dat is normaal gesproken wel zo.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goochelaar
Ik heb na het updaten (zo'n 3 uur geleden) geen flickering meer gehad (op ~90%). Debounce stond al op 125, dat heb ik zo gelaten.

Voorheen had ik circa ieder uur wel een keer dat het heel kort knipperde (lees: één keer kort uit en direct weer aan).

Die log heb ik alvast aan Shelly aangeleverd en ga nu nog een paar veelgebruikte dimmers updaten.

N.B. Zojuist een 2e dimmer geüpdatet. Vervolgens logging aan gezet en toen ik de lamp aan wilde zetten gebeurde er niets. Ik dacht, even opnieuwe calibreren maar dat werkte niet. Een reboot loste echter dat probleem op, dus geen paniek mocht het bij jou ook voor komen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Goochelaar op 07-02-2022 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:53
Ben wel benieuwd wat nu uiteindelijk de oorzaak is. Heb er ook een aantal, maar nog nooit problemen ervaren met dit knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Is het mogelijk om op een Shelly1 (of 1PM) het relais en de input te scheiden?

In de badkamer heb ik namelijk een ventilator aangesloten op het relais en de schakelaar wil ik nu gebruiken voor iets anders. Wel beide dezelfde groep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
BThomas schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:35:
Is het mogelijk om op een Shelly1 (of 1PM) het relais en de input te scheiden?

In de badkamer heb ik namelijk een ventilator aangesloten op het relais en de schakelaar wil ik nu gebruiken voor iets anders. Wel beide dezelfde groep.
Je kan de shelly op 'Detached' zetten en daarna vanuit de Shelly de schakelaar input afvangen en daar iets anders mee doen.

Dit werkt ook heel erg mooi in bijvoorbeeld Domoticz / Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:40:
[...]

Je kan de shelly op 'Detached' zetten en daarna vanuit de Shelly de schakelaar input afvangen en daar iets anders mee doen.

Dit werkt ook heel erg mooi in bijvoorbeeld Domoticz / Home Assistant.
Top, dan ga ik dit proberen. Het is inderdaad het doel om via Domoticz wat Zigbee lampen te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
BThomas schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:32:
[...]

Top, dan ga ik dit proberen. Het is inderdaad het doel om via Domoticz wat Zigbee lampen te schakelen.
mooiste / snelste is via MQTT en dan detached mode. met de switch topic krijg je heel snel de status door.
In home assistant met shelly intergratie moet je het knopje iets langer ingedrukt houden om een update te krijgen. Heb nu een route lopen van shelly>mqtt>HA>automations>deconz>hue lampen waarbij een klik op de knop de lichten nagenoeg instantly aanzet zonder merkbare vertraging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
tolunaygul12 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:16:
[...]

mooiste / snelste is via MQTT en dan detached mode. met de switch topic krijg je heel snel de status door.
In home assistant met shelly intergratie moet je het knopje iets langer ingedrukt houden om een update te krijgen. Heb nu een route lopen van shelly>mqtt>HA>automations>deconz>hue lampen waarbij een klik op de knop de lichten nagenoeg instantly aanzet zonder merkbare vertraging :)
Is dit verschil ook nog aanwezig als je voor de standaard ColoT methode / integratie Unicast gebruikt ipv multicast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
lolle1212 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:35:
[...]

Is dit verschil ook nog aanwezig als je voor de standaard ColoT methode / integratie Unicast gebruikt ipv multicast?
Durf ik niet te zeggen, heb wel veel verbinding problemen gehad met unicast ( HA IP) ipv mCast. Met beide had ik last dat de verbinding wegviel tussen shelly en HA. Nu bijna alles over op MQTT en nergens meer last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-09 17:57
Ik zit met een klein probleempje, ik wil een licht 'slim' maken dmv een Shelly. Nu zit er echter geen blauwe draad bij de schakelaar, nu heb ik twee potentiële oplossingen maar wat is de meest elegante?

1. Shelly 1L plaatsen met een bypass (gaat om 1 ledlamp)
2. Shelly 1 (of 1plus) bij de lamp plaatsen, hier zit namelijk wel een blauwe draad (kan ik ervan uitgaan dat ik het licht aan kan doen als de schakelaar uit staat?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tolunaygul12
MEasterEgg schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:08:
Ik zit met een klein probleempje, ik wil een licht 'slim' maken dmv een Shelly. Nu zit er echter geen blauwe draad bij de schakelaar, nu heb ik twee potentiële oplossingen maar wat is de meest elegante?

2. Shelly 1 (of 1plus) bij de lamp plaatsen, hier zit namelijk wel een blauwe draad (kan ik ervan uitgaan dat ik het licht aan kan doen als de schakelaar uit staat?)
Ik zou optie 2 pakken, mits je lamp onder de centraaldoos hangt waar ook een fase aanwezig is.
In dat geval kan je de shelly constant voeden via 230 en de schakeldraad gebruiken om je lamp te bedienen. Dan zou ik voor het mooie wel kiezen voor schakelaar waar een pulsdrukker inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
Tot nu toe lijkt de test firmware voor de dimmers goed te werken, nog geen enkele flicker gezien.

Verder viel me op dat de temperatuur wordt beïnvloedt door de (anti flicker) debounce setting, 90 ipv 150 scheelde consistent meerdere graden (te zien /status) of in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
lolle1212 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:02:
Tot nu toe lijkt de test firmware voor de dimmers goed te werken, nog geen enkele flicker gezien.

Verder viel me op dat de temperatuur wordt beïnvloedt door de debounce setting, 90 ipv 150 scheelde consistent meerdere graden (te zien /status) of in HA.
Ik heb dezelfde ervaring. Zit alweer 2 uur te werken onder een pendant die normaal echt flikkert. Super blij mee want dit vond ik super annoying. Wist niet dat je een /status kon doen met meer info, cool thnx!

Edit: zag een korte flikker op een van de shelly dimmers waar 1 4 watt lampje aan hangt.. maar vooralsnog: stukken , stukken beter.

[ Voor 14% gewijzigd door knights16 op 09-02-2022 09:41 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
MEasterEgg schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:08:

3. Trekveer erin en een blauwe draad trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 01:25
Tanuki schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:39:
[...]

3. Trekveer erin en een blauwe draad trekken.
Dit werkt alleen als alles op dezelfde groep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ik ben heel positief. Ik heb maandagmiddag meteen die beta firmware op 1 Shelly Dimmer 2 gezet en de lampen aangezet op 15%. Normaal zie ik minimaal elk uur wel een knipper. Na 7 uur on-time, geen knipper gezien.
Dinsdagavond ook even op 1% en 100% geprobeerd, elk ongeveer 3 uur, ook geen knipper gezien.
Dat is echt een grote sprong vooruitgang.

Ik heb Olsche op het forum inmiddels een bericht gestuurd met de debug log. (hoewel die debug log opvragen wat vreemd verloopt via de webinterface en wat aan de korte kant is...).
Het lijkt erop dat het outputten van de debug log hem ook meteen purged. Gelukkig heb ik elke keer dat ik F5 deed de output gesaved.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:00

DUX

blijft ook nu voor Oranje

k heb lange tijd uitval gehad van m'n koelkast op een Shelly Plug S vanwege (vermoedelijk) piekbelasting. Via allerlei triggers (in Shelly zelf en in Home Assistant) zorgde ik ervoor dat als dit voorkwam ik met een minuut tijd de koelkast weer zou inschakelen. Mét die automations was het allemaal wel te behappen maar daarvoor is het vaker voorgekomen dat ik na een nacht de keuken in liep en een reeds urenlang uitgeschakelde plus warme koelkast aantrof.

De laatste beta-firmware v1.11.8-rc2 had hier een kleine opmerking over, dat dit aangepakt zou zijn.
Ik lees net dat deze versie een uur geleden uit beta is gekomen, v1.11.8 is vrijgegeven. Hierin zou het euvel aangepakt moeten zijn.

Ik kan u melden na een anderhalve dag; dit werkt inderdaad! Dus mochten je problemen hebben met piekspanning op de Plug S; probeer de beta.

Verder ervaar ik piekspanningsissues ook op een 2.5 bij een vloerverwarming, dus ik ben ook geneigd om deze naar de beta te brengen. Alleen stond er in de release notes dat het specifiek aangepakt zou zijn voor Plug S en niet zozeer voor de andere Shellies. Tot nu toe blij dat in ieder geval de koelkast geen probleem meer is.

[ Voor 6% gewijzigd door DUX op 09-02-2022 11:20 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:54
@Tanuki Voor optie 2 even checken of je bij de lamp ook een L/bruine draad hebt. Kans op een L/bruin bij de lamp is veel groter dan een N/blauw bij schakelaar maar geen garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knights16
DUX schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:04:
k heb lange tijd uitval gehad van m'n koelkast op een Shelly Plug S vanwege (vermoedelijk) piekbelasting. Via allerlei triggers (in Shelly zelf en in Home Assistant) zorgde ik ervoor dat als dit voorkwam ik met een minuut tijd de koelkast weer zou inschakelen. Mét die automations was het allemaal wel te behappen maar daarvoor is het vaker voorgekomen dat ik na een nacht de keuken in liep en een reeds urenlang uitgeschakelde plus warme koelkast aantrof.

De laatste beta-firmware v1.11.8-rc2 had hier een kleine opmerking over, dat dit aangepakt zou zijn.
Ik lees net dat deze versie een uur geleden uit beta is gekomen, v1.11.8 is vrijgegeven. Hierin zou het euvel aangepakt moeten zijn.

Ik kan u melden na een anderhalve dag; dit werkt inderdaad! Dus mochten je problemen hebben met piekspanning op de Plug S; probeer de beta.

Verder ervaar ik piekspanningsissues ook op een 2.5 bij een vloerverwarming, dus ik ben ook geneigd om deze naar de beta te brengen. Alleen stond er in de release notes dat het specifiek aangepakt zou zijn voor Plug S en niet zozeer voor de andere Shellies. Tot nu toe blij dat in ieder geval de koelkast geen probleem meer is.
Just to understand : wat was precies de situatie dan met de Shelly? Een koelkast en vloerverwarmingspomp doen toch max maar 50-100 watt? :) (heb ook een pomp en koelkast aan een Plus S dusse.. :))

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 23:05
Kijk eens naar het vermogen tabelletje een koelkast zorgt bij in iedergeval voor grote pieken tot wel 1500 w
knights16 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Just to understand : wat was precies de situatie dan met de Shelly? Een koelkast en vloerverwarmingspomp doen toch max maar 50-100 watt? :) (heb ook een pomp en koelkast aan een Plus S dusse.. :))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXIyl-Zbk_CJfYb7NgnrxzA_bng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1CyLw0xgnbmIOJi21zvLggmK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door vonkkie op 09-02-2022 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knights16
vonkkie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:45:
Kijk eens naar het vermogen tabelletje een koelkast zorgt bij in iedergeval voor grote pieken tot wel 1500 w

[...]
[Afbeelding]
Serieus? Ik kan mij niet voorstellen dat een koelkast een piek vermogen heeft van 1500 w en dat dagelijks ff laat zien. Wat voor koelkast heb jij ? (ik zit er misschien naast hoor.. maar vind het erg bijzonder)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:44
knights16 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:00:
[...]

Serieus? Ik kan mij niet voorstellen dat een koelkast een piek vermogen heeft van 1500 w en dat dagelijks ff laat zien. Wat voor koelkast heb jij ? (ik zit er misschien naast hoor.. maar vind het erg bijzonder)
Ik vermoed dat het het opstarten van de compressor is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
vonkkie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:45:

[...]
[Afbeelding]
Zou toch even je koelkast na laten kijken : )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQO0VDHNZo9i80ti8XWBVb9fOZE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xD2ZThuHHyphRemTZisOo23R.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
tolunaygul12 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:19:
[...]

Zou toch even je koelkast na laten kijken : )
[Afbeelding]
Ja hier doen de koelkast en vriezer ook een max piek van 94W.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 23:05
In dit geval is het een grote koel Vries combinatie

Ik heb dat gevraagt in het grote electraforum hier op tweakers en volgens de heren daar zijn dit geen vreemd waardes
Had inderdaad met compressors en condensatoren temaken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tolunaygul12
knights16 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:01:

Update flikkeren: Al wel een flikker meegemaakt met deze versie met lamp op 100 procent, anti flikkering de bounce stond nog op 50. Nu een test op 100 procent met anti flikkering op 150....

Firmware 1.11.8 for the dimmer is now officially rolled out. Flicker problems should be largely resolved. Thank you for your input and testing. Topic is closed.

nieuwe firmware met grotendeels opgeloste patch is uit !
Ben ze nu 1 voor 1 aan het updaten naar de nieuwe versie. Tot nu maar 1 een flits gehad !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:23
Hele mooie update vanuit Shelly! Goed om te zien dat een aantal Tweakers hebben kunnen bijdrage aan het in kaart brengen van de oorzaak.

Vanavond maar eens wat Shelly's updaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Ja hier doen de koelkast en vriezer ook een max piek van 94W.
denk dat je koelkast dan redelijk stuk is ;) Als de compressor opstart kan ie makkelijk een piek maken die 10x het normale vermogen is. 94W is een prima normaal vermogen voor een draaiende koelkast, maar voor een opstartende koelkast is het wel heel erg laag. Ik vermoed eerder dat de opstartpiek te kort is, en daardoor niet gemeten wordt, of wegvalt omdat er gemiddeld wordt over een te lang tijdsinterval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
borft schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:00:
[...]

denk dat je koelkast dan redelijk stuk is ;) Als de compressor opstart kan ie makkelijk een piek maken die 10x het normale vermogen is. 94W is een prima normaal vermogen voor een draaiende koelkast, maar voor een opstartende koelkast is het wel heel erg laag. Ik vermoed eerder dat de opstartpiek te kort is, en daardoor niet gemeten wordt, of wegvalt omdat er gemiddeld wordt over een te lang tijdsinterval.
Stuk zijn ze niet, nieuwe A+++, dus zuinig, dat die piek te kort is als het maar een seconde is zou best kunnen, hier geven alle meters die ik heb gehad een piekverbruik van maar 94W aan.
Van het weekend toevallig de vriezer op extra frost gehad i.v.m. schoonmaken, maar ook toen niet boven de 94W.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 16:38
Nieuwe firmware (zoals vermeld) voor de dimmer *O*
>25 dimmers handmatig 1 voor 1 updaten -O-

De app werkt namelijk nogal brak voor grootschalig updaten. Is er nog een (e.g. HTTP) alternatief om ze allemaal te pushen naar de nieuwe versie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@significant Eerst
http://ip-adres-shelly/ota/check
om er voor te zorgen dat wordt opgehaald welke firmware versie er is. Daarna
http://ip-adres-shelly/ota?update=true
om de update te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s
JeroenE schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:52:
@significant Eerst
http://ip-adres-shelly/ota/check
om er voor te zorgen dat wordt opgehaald welke firmware versie er is. Daarna
http://ip-adres-shelly/ota?update=true
om de update te draaien.
Dit ja!

Ik ben zelf een beetje lui. Niet heel netjes, maar ik brute-force 'm gewoon over m'n hele subnet heen. :P

Je zou nog checks kunnen doen of het een Shelly is, of zelfs een Shelly Dimmer 2. I didn't care...

code:
1
2
curl "http://192.168.1.[100-200]/ota/check" --max-time 0,5
curl "http://192.168.1.[100-200]/ota?update=true" --max-time 0,5

[ Voor 8% gewijzigd door Xi-s op 09-02-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Xi-s Je kan ook nog MQTT opzetten dan kan je alle devices tegelijk aansturen voor de check en update. Maar dan mis je wel de cloud functionaliteit.

Volgens mij werkt dit nu enkel met de Gen 1 devices, met de Gen 2 werkt dit niet. Of althans, ik kan het in de documentatie niet vinden. Misschien werkt het wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:00

DUX

blijft ook nu voor Oranje

knights16 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:00:
Vloerverwarmingpomp? Waar? Een elektrische vloerverwarmingmat.

Mijn koelkast kent een piekspanning die anders is dan de operationele spanning, kennelijk. We hebben het niet over lange perioden maar genoeg om de Shelly in beveiliging te laten gaan. Dat is in ieder geval voorbij met deze nieuwe firmware.

Ik had de beta een dag draaien; geen issues. Ik had de laatste stable teruggezet: issues. Halve dag later gingen m'n automation alle shellies bijwerken: geen issues rest van de dag. It's amazing, Jim!

edit:
Misschien ook wel waard om te vermelden: ik heb volgens mij een koelkast (en tevens magnetron) uit een tijd waarin de EU nog slechts een hersenspinsel op papier was dus die is misschien wat onvoorspelbaarder qua energieverbruik. Kun je wat van vinden, maar dat is de situatie waar m'n Shelly op reageert.

[ Voor 16% gewijzigd door DUX op 09-02-2022 21:15 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
Ik heb net alle dimmers ook voorzien van de laatste update. Mooi dat er na wat feedback al zo snel een reguliere update is beschikbaar gesteld.

Het incidentele knipperen was het enige negatieve puntje dat ik tot op heden over de Shellies kon benoemen. Verder werken ze hier feilloos, zijn eenvoudig te configureren en niet duur, dus helemaal tevreden.

De enige wens die ik nu nog heb is met stock firmware single button mode op beide kanalen kunnen gebruiken (dus op beide ingangen een schakelaar waarmee je omhoog én omlaag kunt dimmen). Misschien ook maar eens een verzoek voor indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 07:06
Zijn er meer mensen die moeite hebben om 2,5 mm massief draad aan te sluiten op de connectoren van de Shelly's? Ik heb een aantal Shelly 2.5's proberen aan te sluiten en er zijn meerdere waarvan de schroef van één of meerdere connectoren niet wil aandraaien bij 2,5 mm draad.

Op internet kan ik er verder weinig over vinden. Heb ik een mindere levering te pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s
Dat heb ik ook bij enkelen gehad. Ik heb het koper met een tang ietsje (met de nadruk op ietsje...) platter gedrukt (ovaal ipv rond) en dan ging het wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-09 20:25
bes-r schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:08:
Zijn er meer mensen die moeite hebben om 2,5 mm massief draad aan te sluiten op de connectoren van de Shelly's? Ik heb een aantal Shelly 2.5's proberen aan te sluiten en er zijn meerdere waarvan de schroef van één of meerdere connectoren niet wil aandraaien bij 2,5 mm draad.
Heeft het ook te maken met hoe je het draad afknipt? Een tang als deze knipt perfect recht (al zie ik nu dat deze tot 2mm² en niet 2,5mm² gaat :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
Xi-s schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:09:
Dat heb ik ook bij enkelen gehad. Ik heb het koper met een tang ietsje (met de nadruk op ietsje...) platter gedrukt (ovaal ipv rond) en dan ging het wel gewoon.
Niet mijn voorkeur, maar zeker een goede tip. Dankjewel.
m_rick schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:32:
[...]

Heeft het ook te maken met hoe je het draad afknipt? Een tang als deze knipt perfect recht (al zie ik nu dat deze tot 2mm² en niet 2,5mm² gaat :/ )
Zou het dan toch? Ik zal morgen eens zo'n tang aanschaffen. Krijg steeds van mensen te horen dat een beetje tang (de oudewetse manier) het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 12:23
Goochelaar schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:40:
Ik heb net alle dimmers ook voorzien van de laatste update. Mooi dat er na wat feedback al zo snel een reguliere update is beschikbaar gesteld.

Het incidentele knipperen was het enige negatieve puntje dat ik tot op heden over de Shellies kon benoemen. Verder werken ze hier feilloos, zijn eenvoudig te configureren en niet duur, dus helemaal tevreden.

De enige wens die ik nu nog heb is met stock firmware single button mode op beide kanalen kunnen gebruiken (dus op beide ingangen een schakelaar waarmee je omhoog én omlaag kunt dimmen). Misschien ook maar eens een verzoek voor indienen.
Waarom doe je dan niet beide draden op één input? Ik ben van plan op die manier een dimmer 2 in een hotelschakeling te hangen (schakelaars vervangen door pulsdrukkers)

[ Voor 7% gewijzigd door DRAFTER86 op 09-02-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
Ik weet dat dat kan, maar bijvoorbeeld in de keuken zit een knop bij de deur vanuit de bijkeuken en een bij de deur naar de kamer.

Ik wil het onderscheid kunnen maken, zodat ik er eventueel ander gedrag op kan triggeren. Bijvoorbeeld als er iemand vanuit de bijkeuken binnenkomt en het licht aan doet, dat dan ook direct het licht in de woonkamer aan gedaan kan worden (omdat je dan vermoedelijk net thuis komt). Als je vanuit de kamer de keuken in loopt, dan is een dergelijke actie niet nodig.

Die flexibiliteit heb ik niet als ik de schakelaars fysiek op 1 input heb zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Goochelaar op 09-02-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Hebben meer mensen het dat na de laatste firmware de dimmer 2 continu licht flikkert? Je ziet het gewoon.

Had met 100 procent de test gedaan op het flikkeren, dan zie je het niet. Maar wel wanneer ik mijn lamp dim. Dit is het ook niet. Fuck!

Hoe kan ik terug naar de vorige firmware? IemAnd een linkje? 😎

[ Voor 3% gewijzigd door knights16 op 09-02-2022 23:19 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:23
Hier ook het probleem dat met de nieuwste firmware het probleem zich alleen maar erger voordoet.

Waar ik voorheen op een bepaalde reeks aan lampen af en toe een flikkering had, zie ik de lampen nu gewoon helderder worden en weer terug naar het originele domniveau gaan. En daarna beginnen ze een paar seconden waarneembaar te knipperen.

Terwijl ik op een andere dimmer het idee heb dat het probleem wel verdwenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Misschien calibratie even opnieuw doen?

Alles kan stuk.

• IceM
Fijn dat de update zo snel klaar is. Ik wou vandaag de test firmware installeren maar dat is al niet meer nodig. Heb mijn 4 dimmers voorzien van de laatste versie, ben benieuwd.

...

• knights16
paul-s83 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:33:
Hier ook het probleem dat met de nieuwste firmware het probleem zich alleen maar erger voordoet.

Waar ik voorheen op een bepaalde reeks aan lampen af en toe een flikkering had, zie ik de lampen nu gewoon helderder worden en weer terug naar het originele domniveau gaan. En daarna beginnen ze een paar seconden waarneembaar te knipperen.

Terwijl ik op een andere dimmer het idee heb dat het probleem wel verdwenen is.
Heb jij ook dat op 100 procent het niet waarneembaar is maar als je gaat dimmen juist wel ? Hoeveel watt is de lamp die?

Debounce naar 50 verminderd het geheel iets maar nogsteeds storend bij mijn pendel (led strip in een alu behuizing) boven mijn kookeiland. Bepaalde andere lampen vind ik het weer nog storend mee. Maar omdat het kookeiland wit is en het licht weerkaatst is het extra opvallend.

[ Voor 17% gewijzigd door knights16 op 10-02-2022 07:53 ]

PVoutput

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb ook de indruk dat het flikker-probleem bij mij niet beter is op m'n dimmer2 's.
Heb al eens gehercalibreerd, maar zonder soelaas.
Lampen met 9 LED-bulbs in van 6W, nooit onder de 30%, aangesloten met N en zonder bypass? Zou toch moeten werken ? Anti-flicker debounce op 120. Op wat zetten jullie dat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goochelaar
Dat flikkeren als lampen sterk gedimd zijn heb ik bij 1 dimmer ook, maar heb de schuld daarvan bij de lampen neergelegd omdat ik dat (ook met oudere firmware) enkel bij dimmer heb. Ik heb nog niet gemerkt dat dat bij die dimmer (of de andere dimmers) beter of slechter is geworden met de nieuwe firmware.

N.B. bij de meeste dimmers staat de debounce nog op 125, in een poging de incidentele 'blink' op te lossen. Dat heb ik niet meer veranderd sinds de nieuwe firmware is uitgekomen.

Komend weekend worden ook de andere dimmers in huis weer meer gebruikt en zullen we er eens extra op letten.

N.B. hier ook alles aangesloten met N en zonder bypass.

[ Voor 4% gewijzigd door Goochelaar op 10-02-2022 12:12 ]

• IceM
knights16 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:18:
Hebben meer mensen het dat na de laatste firmware de dimmer 2 continu licht flikkert? Je ziet het gewoon.

Had met 100 procent de test gedaan op het flikkeren, dan zie je het niet. Maar wel wanneer ik mijn lamp dim. Dit is het ook niet. Fuck!

Hoe kan ik terug naar de vorige firmware? IemAnd een linkje? 😎
Ik heb dit bij 1 van mijn 4 dimmers. De andere 3 werken goed (voorheen had ik dat continu flikkeren niet).

...

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:06
Goochelaar schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:40:
Ik weet dat dat kan, maar bijvoorbeeld in de keuken zit een knop bij de deur vanuit de bijkeuken en een bij de deur naar de kamer.

Ik wil het onderscheid kunnen maken, zodat ik er eventueel ander gedrag op kan triggeren. Bijvoorbeeld als er iemand vanuit de bijkeuken binnenkomt en het licht aan doet, dat dan ook direct het licht in de woonkamer aan gedaan kan worden (omdat je dan vermoedelijk net thuis komt). Als je vanuit de kamer de keuken in loopt, dan is een dergelijke actie niet nodig.

Die flexibiliteit heb ik niet als ik de schakelaars fysiek op 1 input heb zitten.
Lukt dat dan niet met 2 urls achter knop 2, 1 van de eigen shelly en 1 van die in je kamer ?

• bes-r
Vandaag de tips van @Xi-s & @m_rick proberen toe te passen. Helaas zonder resultaat. Er blijven meerdere aansluitingen die niet aangedraaid kunnen worden. Terwijl dezelfde kabel wel op een ander punt aangesloten kan worden.

Gezien de hoeveelheid aansluitingen waarmee ik problemen heb, kan ik mij haast niet voorstellen dat dit een nauwelijks voorkomend probleem is? Of moet ik nu aan mijn eigen schroefvaardigheden gaan twijfelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
bes-r schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:28:
Vandaag de tips van @Xi-s & @m_rick proberen toe te passen. Helaas zonder resultaat. Er blijven meerdere aansluitingen die niet aangedraaid kunnen worden. Terwijl dezelfde kabel wel op een ander punt aangesloten kan worden.

Gezien de hoeveelheid aansluitingen waarmee ik problemen heb, kan ik mij haast niet voorstellen dat dit een nauwelijks voorkomend probleem is? Of moet ik nu aan mijn eigen schroefvaardigheden gaan twijfelen?
Nee ik heb met nu 13/14 shellies ook wel vaker gehad dat het draad aandraaien problematisch is/was met uitzondering van schakeldraad, wat logisch is, dat is immers 1,5mm2 ipv 2,5.

En ik heb diverse kniptang /striptangen maar dat maakt niet echt het verschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM

Ik had dit gisteren bij 1 L aansluiting van een Shelly 1pm. Ik heb daar toen een stuk schakeldraad voor gebruikt en die omgetaped, leek me veiliger dan een mogelijk los contact achter mijn schakelaar. Ik heb hier bij mijn 4 Shelly 2 dimmers geen last van gehad.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 10:52
Hm sinds vanochtend heb ik een issue met een Shelly 1PM die niet meer luistert naar mqtt en waarvan de web interface het ook niet meer doet.

Als ik hem van het wifi netwerk schop dan reconnect hij wel netjes, dus dat deel werkt, maar verder is het ding nonfunctioneel.

Ik heb hem even van de stroom gehaald, en het indicatorledje knippert een paar keer (4 of 5x) snel, en dat was het dan.

Iemand een idee wat er met dit ding aan de hand kan zijn? Ik ben al op zoek naar troubleshooting manuals oid maar het is blijkbaar erg lastig om informatie te vinden over wat er mis kan zijn.

Overigens heb ik 2 andere 1PMs die gewoon prima werken en bereikbaar zijn, dus het is niet de verbinding of routing voor zover ik kan zien

[ Voor 10% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 11-02-2022 08:06 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 22:53

Ik heb exact hetzelfde gehad. Uiteindelijk aangemeld voor RMA met een filmpje erbij. Kon daarna een nieuwe bestellen. Draad plat maken vind ik een houtje touwtje oplossing en wil ik gewoon niet hebben.

Ik denk dat ik ook een beetje pech heb gehad. Want ik heb 2 shelly producten gekocht en beide zijn bij mij defect. Beide met verschillende problemen. Je krijgt wel een nieuwe en heb ook 2 vervangende gekregen. Maar vertrouw in shelly is gedaald tot onder niveau AliExpress troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
IceM schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:10:
[...]

Ik heb dit bij 1 van mijn 4 dimmers. De andere 3 werken goed (voorheen had ik dat continu flikkeren niet).
Zijn de aangesloten lampen op die dimmers ook identiek?

Ik vind het licht flikkeren van de LED bij mijn philips gu led lampen niet echt storend. Mij mijn pendel boven mijn witte kookeiland wel.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:01:
Hm sinds vanochtend heb ik een issue met een Shelly 1PM die niet meer luistert naar mqtt en waarvan de web interface het ook niet meer doet.

Als ik hem van het wifi netwerk schop dan reconnect hij wel netjes, dus dat deel werkt, maar verder is het ding nonfunctioneel.

Ik heb hem even van de stroom gehaald, en het indicatorledje knippert een paar keer (4 of 5x) snel, en dat was het dan.

Iemand een idee wat er met dit ding aan de hand kan zijn? Ik ben al op zoek naar troubleshooting manuals oid maar het is blijkbaar erg lastig om informatie te vinden over wat er mis kan zijn.

Overigens heb ik 2 andere 1PMs die gewoon prima werken en bereikbaar zijn, dus het is niet de verbinding of routing voor zover ik kan zien
Ik heb hier sinds kort ook het zelfde probleem, maar nog niet goed naar kunnen kijken helaas. Heb hem al laten reconnecten met de Wi-Fi, stroom eraf en er terug op maar helaas lijkt niets te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
davasch schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:49:
[...]

Ik heb hier sinds kort ook het zelfde probleem, maar nog niet goed naar kunnen kijken helaas. Heb hem al laten reconnecten met de Wi-Fi, stroom eraf en er terug op maar helaas lijkt niets te werken.
Mogelijk helpt het bij jou ook: Ik heb net even de stroom van de AP af gehaald waar de shelly mee verbondens was (het is Unifi spul dus de PoE even van de port halen was genoeg), en bij het reconnecten naar een andere AP werkt de shelly weer.

Er zit dus ergens in de AP of in de shelly een issue waardoor de verbinding maar half werkt. Je zou even hetzelfde kunnen proberen.

Nou nog kijken waarom m'n zigbee bridge het ook niet doet...

(edit)
Nope, dat was maar van korte duur. De shelly is weer onbruikbaar geworden in strak een uurtje. (/edit}

[ Voor 6% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 11-02-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lutjebroeker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:05
Ik loop een beetje vast met de Shelly 1PM achter mijn droger. De droger zou maximaal 2700W gebruiken, wat ruim onder het maximum van 3500W van de Shelly.

Alleen schiet de Shelly toch uit wanneer we de droger aanzetten. Wanneer ik de Shelly in de app in de gaten houdt, pakt hij inderdaad de 2700W die ik zou verwachten. Alleen kan ik geen log of iets vinden waarin ik kan zien waarom de Shelly uitschiet. Heeft een van jullie toevallig een idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borft
Lutjebroeker schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:32:
Ik loop een beetje vast met de Shelly 1PM achter mijn droger. De droger zou maximaal 2700W gebruiken, wat ruim onder het maximum van 3500W van de Shelly.

Alleen schiet de Shelly toch uit wanneer we de droger aanzetten. Wanneer ik de Shelly in de app in de gaten houdt, pakt hij inderdaad de 2700W die ik zou verwachten. Alleen kan ik geen log of iets vinden waarin ik kan zien waarom de Shelly uitschiet. Heeft een van jullie toevallig een idee?
Misschien de opstartstroom die te hoog is? (tijd voor een warmtepompdroger :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:43

De Shelly 1PM kan in de praktijk minder hebben dan die 3500W, heb ik hier in dit topic al vaker gelezen.
De 1PM Plus moet het wel aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Laatst online: 10:13

Cpt-Cholo

I did it again...

Dag Allen, is er een manier om alle verbruikslogs van een unit te wissen als je deze een nieuwe functie toewijst? Lijkt me wel logisch, maar ik kijk er vast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:38
Device resetten? Ik weet niet meer precies wat ik gedaan had, maar ik ben die data een keertje kwijtgeraakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Nou, euvel gevonden.

Om de 1 of andere reden die me volledig onbekend is had de Unifi controller ineens besloten dat mijn IoT netwerk een guest netwerk was en had de capture portal aangezet.

Dus alle apparaten werden naar een portal gestuurd die niet bestaat om in te loggen met gegevens die ze niet hebben.

Check je wifi netwerken even als je een unifi based systeem hebt om te zien of dat niet ook bij jou gebeurd is @davasch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48
Bedankt voor de suggestie. Dat was het bij mij niet, maar na het resetten uitschakelen van het acces point (ook Unief) werkt de plug wel weer. Hij houdt het nu bijna een dag vol, ik hou het even in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Het lijkt erop alsof Shelly de update voor de dimmer 2 terug heeft getrokken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32MT7Xu_5ad3kTBi2Zed7kCsj1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlW4rGzevByhJaqC4SpVaMHk.jpg?f=fotoalbum_large

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@IceM Inderdaad, ik zie het. Blijkbaar is er toch nog een (groot) probleem ontdekt. Maar bij mij draait die 1.11.8 heel prima. Ik heb sinds maandag mijn lampen niet meer periodiek zien knipperen, terwijl dat voorheen toch zeker meerdere keren per avond voorkwam.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Die link met de beta firmware is nog wel beschikbaar, dus die kan je evt installeren:
code:
1
http://IPfromDimmer2/ota?url=http://repo.shelly.cloud/firmware/dimo/SHDM-2a.zip

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 12-02-2022 13:31 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceM
Het grote probleem is waarschijnlijk dat sommige lampen continu flikkeren. Ik had dit bij 1 lamp, met versie 1.11.7 er weer op is dat probleem verholpen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Misschien staat de 'Max power protection' van je Shelly lager ingesteld dan die 3500W.
Dat doen ze standaard bij de Shelly Plug ook. Die kan 2500W, maar de max power protection staat standaard op 1800W.
Check even zijn settings onder het kopje safety.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goochelaar
remco_k schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:30:
@IceM Inderdaad, ik zie het. Blijkbaar is er toch nog een (groot) probleem ontdekt. Maar bij mij draait die 1.11.8 heel prima. Ik heb sinds maandag mijn lampen niet meer periodiek zien knipperen, terwijl dat voorheen toch zeker meerdere keren per avond voorkwam.
Blijkbaar heeft 1.11.8 bij anderen juist problemen geïntroduceerd, maar bij mij lijkt het incidenteel knipperen ook verleden tijd. Inmiddels bij alle dimmers uitgerold en sindsdien nergens meer de incidentele 'blink' gezien.

Hopelijk wordt de volgende update dan een 'best of both worlds' en lukt het Shelly om een oplossing voor ons probleem te vinden zonder dat het impact heeft voor anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goochelaar
_NvS_ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:39:
[...]

Lukt dat dan niet met 2 urls achter knop 2, 1 van de eigen shelly en 1 van die in je kamer ?
Het probleem is niet zozeer het schakelen van een andere shelly. Dat was ik van plan om in Home Assistant op te lossen, maar met de URL actions zou het inderdaad ook lukken.

Ik heb bij de dimmers waar ik meerdere schakelaars heb, de schakelaars nu ieder op een eigen ingang zitten en weinig zin om dat weer los te halen. Ik wist namelijk al dat het met Tasmota wel kan. Maar de Shelly firmware voldoet eigenlijk prima verder. Daarom staan ze nu (tijdelijk) op Dual button mode. Daarmee kan ik in ieder geval de lampen aan doen, alleen moet ik nu naar de andere kant van de ruimte lopen als ik omhoog of juist omlaag wil dimmen. Nu dim ik niet vaak via de schakelaars, maar het is niet helemaal zoals ik het graag zie.

Overigens heb je me met de URL actions wel op een idee gebracht. Er blijkt naast de toggle functie ook een url die omhoog/omlaag dimmen afwisselt. Om dat te testen heb ik 1 dimmer (weer) op One button mode gezet en voor button 2 de volgens urls ingesteld:

Shortpress button 2
http://localhost/light/0?turn=toggle

Longpress button 2
http://localhost/light/0?dim=cycle

Daarmee werkt het zoals ik het bedoel. Echter lijkt de 2e schakelaar daarmee wat trager en is de longpress toch iets minder betrouwbaar dan de dedicated functie op button 1.

Dus mijn verzoek aan Shelly om dit in de firmware op te nemen laat ik toch nog even staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 14:35

Japie.G

Colour Classic

hier vandaag ook een plus1pm met gare terminal..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEd0gTYRS4_T1puGlGlF8iPj-L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBeIKxksdNXo4fAMOsBqsM7w.jpg?f=fotoalbum_large

Toch raar, de nieuwe firmware is niet beschikbaar voor mijn dimmers… ook niet na drukken/link voor OTA firmware zoeken te gebruiken..

Ook na reboot geen succes;(
Pagina: 1 ... 35 ... 85 Laatste