@
dotacom ik zou je eigenlijk eerder iets als de ecodim aan willen raden.

Vind ik zelf een erg mooie oplossing waarmee je elke lamp kan veranderen in een slimme lamp en tegelijkertijd ook je dimmer knop kan behouden. Dus je kunt je lamp, ook als ZigBee plat ligt of als je je telefoon niet bij de hand hebt, bedienen door naar de dimmer knop te lopen en er op te drukken of te draaien.
Zoals eerder genoemd, op de plekken waar je niet (makkelijk) draden kan krijgen van A naar B, wordt wat mij betreft zo'n Shelly interessant. Ik heb bijvoorbeeld zelf de Shelly Plus i4 (maar een i3 kan ook, ik wilde per se de nieuwere versie) met een pulsdrukker om op die manier een niet-fysieke hotelschakeling te maken. Zo kan ik dan vanaf mijn bed de centrale lamp uit doen, waar ik normaal gezien dan voor naar de deur moest lopen om dat te doen (en in het donker naar het bed moest lopen om hem dan niet meer uit te hoeven doen).
Je kunt verder nog andere leuke dingen ermee doen, zo kun je met een druk op de knop ook alle lampen aan/uit zetten, de rolluiken naar beneden doen, etc. etc. The sky is the limit.
Ik vind het zelf wel prettig om het overzichtelijk te houden. Ik wil niet allerlei combinaties van knoppen e.d. uit mijn hoofd leren om mijn huis te kunnen bedienen.
Met de Shelly (Plus) 1(PM) kun je ook nog leuke dingen doen: Ik heb bijvoorbeeld spiegel verwarming in de badkamer. Als de ventilatiebox vochtige lucht binnen krijgt, kan ik dan vanuit home assistant de Shelly Plus 1PM aanzetten, waar dan de spiegel verwarming (Magnum Look) weer aan hangt. Zodra de luchtvochtigheid laag genoeg is, kan hij weer uit.
Je kunt er echt alle kanten mee op. Maar houd het makkelijk en overzichtelijk. En bedenk je dat je niet altijd je app bij de hand hebt of wilt hebben. En bedenk je ook dat je, bijvoorbeeld als je eens op vakantie bent, ook je moeder je huis wilt laten snappen.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?