Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:57
Ik krijg een temperatuur sensor op de shelly 1 niet werkend. Heeft iemand een idee?
Ik heb 3 shelly 1'en geflashed met tasmota en sluit een am2302 aan op de gpio van de shelly. Op één shelly kan ik de sensor prima uitlezen, op de andere twee niets.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:05

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
!null schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:13:
Ik gebruik vanuit een script de web/cloud API van Shelly maar ik loop soms tegen de maximale requests aan, doordat ik een paar requests doe in 1 script.
Maar het gaat ook om meerdere devices, dus dat betekenen sowieso meerdere requests.
Kan je niet al je devices in 1 keer requesten? Dat zal wel niet gaan omdat ze op verschillende servers kunnen zitten o.i.d.?
Kan je dat niet lokaal afhandelen? Via de rest api bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@!null De maximale requests van wat?

Ik doe soms ook meerdere requests naar meerdere devices, maar dat lijkt tot nu toe prima te werken.

Er is voor zover ik weet geen manier om meerdere devices tegelijk aan te spreken via de lokale web API.

Via de Shelly cloud schijnt dit wel te kunnen, mits het allemaal dezelfde type devices zijn die je tegelijk wil aanspreken. Zie hier bij "Bulk control":
The syntax of the command is:
POST link: https://[server location link]/device/relay/bulk_control
Keys: turn=[command]
devices=[{"id"="device ID","channel"="device channel"},{"id"="device ID","channel"="device
channel"}....]
auth_key="authorisation key"
Maar het gaat om 1 commando voor allemaal. Dus als je er 5 aan wil doen en tegelijk 3 anderen uit moet je 2 requests sturen.

Ik gebruik die Shelly cloud zelf niet, dus ik heb dit nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
In de Shelly app van mijn Shelly Plug zegt hij dat er een update is, maar als dan update doe zegt hij dat ik geen ‘cloud’ heb, maar ik kan de Plug wel benaderen in de cloud?
Huidige firmware is 20211109 v1.11.7
Nieuwe firmware is 20210115 v1.9.4

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:10
Als je wilt update kan je ook gewoon zonder de app doen, zo heb ik het tenminste gedaan.
Je moet de juiste shelly apparaat weten, het IP adres en welke firmware je wilt:
http://archive.shelly-tools.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Hortz Het is de standaard Shelly Plug model S171, welke zou dat dan daar zijn?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Hortz Gekozen voor SHPLG-1, maar dan krijg ik deze melding terug;

{"status":"updating","has_update":false,"new_version":"20211109-130708/v1.11.7-g682a0db","old_version":"20211109-130708/v1.11.7-g682a0db"}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:30

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je kan ook gewoon naar de webinterface van de plug browsen en daar de upgrade firmware optie kiezen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ja dat had ik gekeken, maar daar zegt hij dat ik de laatste versie al heb 20211109-130708/v1.11.7-g682a0db
Maar in de app zegt hij dat er een nieuwere versie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:39
HereIsTom schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:57:
In de Shelly app van mijn Shelly Plug zegt hij dat er een update is, maar als dan update doe zegt hij dat ik geen ‘cloud’ heb, maar ik kan de Plug wel benaderen in de cloud?
Huidige firmware is 20211109 v1.11.7
Nieuwe firmware is 20210115 v1.9.4
Ik had dat zelfde issue. Factory reset en add device via de app hielp bij mij (soms moest dat een paar keer), tot hij hem in de app als Plug S herkend (zie je aan de afbeelding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@418O2 En welke versie staat er nu op je plug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
HereIsTom schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:04:
@418O2 En welke versie staat er nu op je plug?
1.11.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@418O2 Ok, dan klopt de app dus niet die zegt dat er een nieuwe versie is, want ik heb er ook v1.11.7 op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HereIsTom In de nieuwe Shelly app krijg ik ook wel eens een melding dat er een firmware update is, maar dat is (ook) niet zo. Ik heb zelf een beetje het idee dat de nieuwe app niet altijd gelijk alle informatie krijgt en daarom denkt dat een device nog een oude versie heeft terwijl dat niet zo is.

1.11.7 is op dit moment de laatste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
HereIsTom schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:08:
@418O2 Ok, dan klopt de app dus niet die zegt dat er een nieuwe versie is, want ik heb er ook v1.11.7 op staan.
Welke afbeelding heb je bij je apparaat? Ik had namelijk die melding ook, maar dan herkende hij hem als de Plug (de oude) en niet Plug S. Toen hij hem (ogenschijnlijk willekeurig) na het toevoegen herkende als Plug S, was die melding ook weg.

1.9.4 is ook ouder

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 17-12-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ok, ik heb de standaard Plug i.v.m. hogere belasting. Maar goed ga na jullie reacties er maar vanuit dat hij gewoon up to date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HereIsTom Volgens mij is die versie voor de meeste devices hetzelfde. Weet je welk "type" het is? Anders kan je eens kijken met http://##ip-adres-van-je-shelly##/shelly en dan krijg je (oa) het type te zien.

Edit: Bij mijn Plug S zie je dan dit:
{"type":"SHPLG-S","mac":"E098069D####","auth":false,"fw":"20211109-130223/v1.11.7-g682a0db","num_outputs":1,"num_meters":1}

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenE op 17-12-2021 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:00
Met de Plug S ook twee HT modules besteld, btje teleurgesteld (maar helaas ook al verwacht) in het batterij verbruik.
Met wat creatief werk de unit nu aan een draad hangen, voor de temperatuur is dit zelfs beter als ik vergelijk met de analoge meter die er nu nog naast staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGzjleTs1PHz7oGwimi46CNpkxs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XVQqwvOz3TysuVLJLm1E3nHd.jpg?f=user_large
Voor de liefhebber : Thingiverse

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@JeroenE Dit komt er bij mij uit;

{"type":"SHPLG2-1","mac":"C45BBE49####","auth":false,"fw":"20211109-130708/v1.11.7-g682a0db","num_outputs":1,"num_meters":1}

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@HereIsTom Dan heb je inderdaad de laatste versie die er is voor dat model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-07 15:47

3raser

⚜️ Premium member

Zijn de Shelly devices veilig wat betreft Log4Shell (Log4j)? Ik kan er niks over vinden maar het lijkt me typisch een apparaat die zijn basis in java vind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 13:31
3raser schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:08:
Zijn de Shelly devices veilig wat betreft Log4Shell (Log4j)? Ik kan er niks over vinden maar het lijkt me typisch een apparaat die zijn basis in java vind.
Die microcontrollers worden typisch geprogrammeerd in C, waardoor de Log4Shell vulnerability geen probleem is. Logging staat bij de Shelly's trouwens ook standaard uit, omdat dat het flash geheugen te hard zou doen slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
GORby schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:33:
[...]

Die microcontrollers worden typisch geprogrammeerd in C, waardoor de Log4Shell vulnerability geen probleem is. Logging staat bij de Shelly's trouwens ook standaard uit, omdat dat het flash geheugen te hard zou doen slijten.
Java op zo'n stekker is ook wat heftig qua computing denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Laatst online: 17-07 13:31
418O2 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:47:
[...]

Java op zo'n stekker is ook wat heftig qua computing denk ik
Inderdaad, Java is in één of andere vorm wel mogelijk op sommige microcontrollers, maar da's typisch iets dat toch aardig wat RAM nodig heeft. Laat dat nu net iets zijn waar de meeste microcontrollers niet echt ruim van voorzien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Via de de Shelly cloud kan ik het verbruikt van mijn Shelly Plug downloaden, maar krijg dan alleen het verbruik per uur. Is er ook een mogelijkheid om het verbruik per 5, 10 of 15 minuten te zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vtc-ERnh52YG-c0i953Vy4CbyyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35i7905tdkzxKNTFKIMswX7Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door HereIsTom op 18-12-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
Ik heb wat Shelly spul nu succesvol draaien, behalve een Shelly 1PM. Die heb ik even kunnen connecten met de app, en de cloud. Maar sindsdien blijft hij offline of "connecting".
Terwijl hij het prima doet als ik naar de directe webinterface ga. Toch wel vreemd. Hij heeft het een paar keer gedaan in de app en zei toen niks over bijvoorbeeld firmware o.i.d.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 09:06

Crazy-

Best life ever

!null schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:28:
Ik heb wat Shelly spul nu succesvol draaien, behalve een Shelly 1PM. Die heb ik even kunnen connecten met de app, en de cloud. Maar sindsdien blijft hij offline of "connecting".
Terwijl hij het prima doet als ik naar de directe webinterface ga. Toch wel vreemd. Hij heeft het een paar keer gedaan in de app en zei toen niks over bijvoorbeeld firmware o.i.d.
Met de nieuwste Shelly app: hier hetzelfde. Al mijn 1PMs “offline” volgens de app. Kan er niks mee,…

Webinterface en logging (mqtt) werkt verder prima. Buggy app.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:31
twieren schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:16:
Vandaag hotel schakeling voorzien van Shelly 1L, was even knutselen maar uiteindelijk gelukt. Bijgaand het gebruikte schema. [Afbeelding]
Nog(maals) dank hiervoor. Het duurde erg lang voor mijn pakketje binnen kwam (ging wat mis bij PostNL) maar vandaag eindelijk de Shelly 1L kunnen aansluiten. Was toch nog best wat werk, maar het is gelukt! Belangrijk ook om de opmerking op het schema over “edge type” niet te vergeten ;)

Ik had overigens na het plaatsen van de bypass bij een van de twee lampen die geschakeld worden een losgeraakte nul. Dat leidde ertoe dat 1) de Shelly niet meer “online” kwam, 2) de lamp waar de bypass zat niet meer aan ging en 3) de lamp zonder bypass continue bleef branden en bij het gebruiken van de wandschakelaar harder ging branden. Vond dat wel heel vreemd. Vraag me af of dat schema wel “veilig” is. Het is ook niet via de officiële kanalen te vinden lijkt het.

Tot slot, ik vond ook nog dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://community.jeedom.com/uploads/default/original/3X/5/5/55497e17c57cb9e8a423707cd089d9f4c0e0042b.jpeg

Het komt hier vandaan, maar mijn Frans is wat roestig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:29
cryptapix schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:19:
[...]

Nog(maals) dank hiervoor. Het duurde erg lang voor mijn pakketje binnen kwam (ging wat mis bij PostNL) maar vandaag eindelijk de Shelly 1L kunnen aansluiten. Was toch nog best wat werk, maar het is gelukt! Belangrijk ook om de opmerking op het schema over “edge type” niet te vergeten ;)

Ik had overigens na het plaatsen van de bypass bij een van de twee lampen die geschakeld worden een losgeraakte nul. Dat leidde ertoe dat 1) de Shelly niet meer “online” kwam, 2) de lamp waar de bypass zat niet meer aan ging en 3) de lamp zonder bypass continue bleef branden en bij het gebruiken van de wandschakelaar harder ging branden. Vond dat wel heel vreemd. Vraag me af of dat schema wel “veilig” is. Het is ook niet via de officiële kanalen te vinden lijkt het.

Tot slot, ik vond ook nog dit schema:
[Afbeelding]

Het komt hier vandaan, maar mijn Frans is wat roestig.
Volgens mij moeten de lijntjes naar COM van de schakelaars vanaf L komen. Anders werken je schakelaars alleen als je lamp al aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Erwin537 schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:16:
[...]

Volgens mij moeten de lijntjes naar COM van de schakelaars vanaf L komen. Anders werken je schakelaars alleen als je lamp al aan staat.
Bij welk schema? Ik heb het schema van @twieren gebruikt en dat werkt prima. Kan in alle mogelijke manieren schakelen met schakelaars en via app. Dit schema lijkt afkomstig van een hoge pief bij Shelly zelf. Stond kennelijk op zijn Twitter, maar het is nu niet echt meer vindbaar op officiële kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@cryptapix Ik kan zo snel geen reden verzinnen waarom dit zo zou werken, tenzij er nog andere zaken anders waren aangesloten. Als je geen bypass hebt dan kan het zijn dat een lamp dan zachtjes gaat branden. De lamp gaat dan 'echt' aan als de Shelly de output aan schakelt. Maar dat werkt dan natuurlijk alleen als de Shelly zelf ook echt aanstaat. Wellicht dat door de schakelaar de Shelly wel aan ging en dan ook de output gelijk actief maakte?
wj4me schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:22:
Ik wil deze Shelly Dimmer gebruiken voor een aantal keukenspots, zocht een vierkant opbouwmodel en maar een gevonden. Afhankelijk van het aantal worden deze spots geleverd met LED-drivers:
[...]
Informatie over de LEDs is minimaal. Voor de driver met ingebouwde dimmer kreeg ik de info:constant-current: 300mA - voltage output range: 8 - 55 VDC
Is de Shelly geschikt of wat zijn de valkuilen?
Kan je de led lampen niet aansturen met een Shelly RGBW2 en een min of meer willekeurige 12V of 24V voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
cryptapix schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:08:
[...]

Bij welk schema? Ik heb het schema van @twieren gebruikt en dat werkt prima. Kan in alle mogelijke manieren schakelen met schakelaars en via app. Dit schema lijkt afkomstig van een hoge pief bij Shelly zelf. Stond kennelijk op zijn Twitter, maar het is nu niet echt meer vindbaar op officiële kanalen.
Bij de 'after' situatie loopt nu de O naar de input van de switches, toch? Ik was in de veronderstelling dat SW1 en SW2 een puls moeten hebben van Live om te schakelen.

Of is dit omdat het een opzet zonder N is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Erwin537 Ik denk dat er wat miscommunicatie is. Ik heb het schema van @twieren gebruikt. Alles wat ik zeg over de werking en waar het schema vandaan komt, gaat dus over dat schema. Zie twieren in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"

Het schema dat ik zelf nog had gevonden en heb gepost, heb ik niet getest. Ik kwam het enkel tegen.

@JeroenE geen idee hoe het werkt, maar het werkt. Heb wel een bypass. Maar bovenstaande opmerking is wellicht ook voor jou van toepassing.

[ Voor 21% gewijzigd door cryptapix op 20-12-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@cryptapix Het schema wat jij hebt gepost en wat @twieren heeft gepost is qua werking hetzelfde. Het enige verschil is dat bij bij jouw schema de "switched live" bij beide schakelaars op de "com" zit en bij @twieren niet. Maar dat maakt voor de werking van de schakelaar verder niet zoveel uit. In beide schema's is er wel een verbinding in de ene stand en geen verbinding in de andere stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-07 09:38
cryptapix schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:08:
[...]

Het schema welke ik gebruikt heb, heb ik gekregen via Shelly Support

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:24
@cryptapix Dus ipv 1 lamp had je 2 lampen en een bypass? Dan denk ik inderdaad dat zowel de lamp als de bypass eraf lagen en je dus het standaard "gloeien" hebt bij lage belasting.

@Erwin537 De 1L mag juist niet vanaf de L komen. Schema vanaf de O ook al vaker gezien ja. Staat helaas niet in de handleiding, alleen dat ze vanaf de Sx moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Septillion Yes, wisselschakeling met 2 schakelaars die 2 lampen tegelijk schakelen. Bij een van de lampen heb ik de bypass geïnstalleerd tussen L en N. Bij die lamp was de N los. Die lamp was uit, de andere brandde continue (kon ook niet uit) en ging harder branden bij gebruik van schakelaars. De Shelly 1L deed het niet meer (offline in app).

Ik bedenk me nu dat die bypass waarschijnlijk aan de “lampzijde” van het kroonsteentje zit en de N zat aan de andere kant ervan los. Dat verklaart inderdaad veel. Maar waarom is de Shelly dan offline?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:24
@cryptapix Zou kunnen dat de de ESP daardoor geen lekkere stabiele voeding had en dus af en toe aan het herstarten was ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:18
Ik heb iets raars, heb een shelly 1l zonder blauwe draad maar met bypass aangesloten op een buiten stopcontact met daarin een paar meter led bulbs.

Werkte prima, alleen die shelly app is een drama dus heb tasmota geïnstalleerd. Alleen sinds ik dat heb gedaan flikkeren de lampjes. Meer ervaring met tasmota?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Laatst online: 30-07 14:10

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik heb pas geleden 2x Shelly Plug S binnen gekregen. In de app kan ik beide stekkers koppelen en van alles instellen, ik krijg alleen onder settings>Schedule het automatisch aan-/uischakelen niet aan de praat. Ik kan ze in de app wel handmatig bedienen, ook via cloud werkt prima. Alleen het basic automatisch aan-/uitschakelen werkt niet.

Heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@janvanduschoten Dat is vreemd. Krijg je wel de goede tijd te zien in de webinterface? Dat staat rechtsboven bijvoorbeeld zo:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uXPxmQh.jpg

Kijk anders daar eens in het menu "Internet & Security" bij "SNTP server" of daar wel een goede timeserver is ingevuld. Default is time.google.com, meen ik. Die moet je Shelly dan natuurlijk ook wel kunnen bereiken. Wellicht blokkeert een firewall / ad-blocker allerlei verkeer naar Google?

Edit: wellicht ten overvloedde, de Shellies schakelen alleen in (of uit) als een schedule regel "af gaat". Dus stel het is nu 10:22 en jij stelt in dat de stekker om 10:00 aan moet gaan en om 22:00 uit. Dan duurt het dus tot de volgende dag 10:00 voor de Plug vanzelf aan gaat. Ze zijn niet zo slim dat ze zien dat het nu 10:22 is en dus "aan" zouden moeten zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenE op 22-12-2021 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Laatst online: 30-07 14:10

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

JeroenE schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:10:
@janvanduschoten Dat is vreemd. Krijg je wel de goede tijd te zien in de webinterface? Dat staat rechtsboven bijvoorbeeld zo:
[Afbeelding]

Kijk anders daar eens in het menu "Internet & Security" bij "SNTP server" of daar wel een goede timeserver is ingevuld. Default is time.google.com, meen ik. Die moet je Shelly dan natuurlijk ook wel kunnen bereiken. Wellicht blokkeert een firewall / ad-blocker allerlei verkeer naar Google?
Ik had nog niet gekeken in de webinterface. Daar stond geen vinkje bij Enable schedule timer, net aangezet. De tijden die ik in de app had aangegeven stonden er wel. Het werkt nu zie ik, bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sxrO1f7hxkZ8Ciod7LKCT6bFiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ygcH8PVIzGdHyMBifCMhhVCI.png?f=fotoalbum_large

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 25-07 20:36
robbinonline schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:34:
Ik heb iets raars, heb een shelly 1l zonder blauwe draad maar met bypass aangesloten op een buiten stopcontact met daarin een paar meter led bulbs.

Werkte prima, alleen die shelly app is een drama dus heb tasmota geïnstalleerd. Alleen sinds ik dat heb gedaan flikkeren de lampjes. Meer ervaring met tasmota?
Zeker. Werkt hier prima. Ik heb alleen nergens een setup met een bypass (want overal blauwe draden hier). Weet je zeker dat je de bypass goed hebt aangesloten? (dus over de last)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik heb zojuist een Shelly 1 PM aangesloten, maar deze gaat steeds na een aantal keer schakelen uit. De webserver is dan niet meer beschikbaar, en start daarna wel weer spontaan op. Iemand die dit herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:38
mr_derk schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:18:
Ik heb zojuist een Shelly 1 PM aangesloten, maar deze gaat steeds na een aantal keer schakelen uit. De webserver is dan niet meer beschikbaar, en start daarna wel weer spontaan op. Iemand die dit herkent?
Je schakelt niet dusdanig vaak dat je hem reset neem ik aan? https://www.facebook.com/...ocedure/1984987621600592/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:18
borft schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:46:
[...]

Zeker. Werkt hier prima. Ik heb alleen nergens een setup met een bypass (want overal blauwe draden hier). Weet je zeker dat je de bypass goed hebt aangesloten? (dus over de last)
Ja want met de shelly firmware/software werkte het prima

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
robbinonline schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:01:
[...]

Ja want met de shelly firmware/software werkte het prima
Hmm, dat is vervelend :( Ik had met de dimmers ook het idee dat ze met tasmota net iets minder lekker werken. Ik mis daar ook wat configuratie opties. Dus heb uiteindelijk mijn dimmers weer teruggeflashed naar de originele firmware. Cloud uitgezet, en gebruik ze nu via mqtt, dat werkt eigenlijk ook wel prima.

Maar daar heb jij natuurlijk verder niets aan. Overigens heb ik mijn shelly 1l's nog steeds op Tasmota, zonder problemen, maar zoals al gemeld, zonder bypass, dus ik denk dat je het daar moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Nu online
Nee helaas dat is het niet. Had er twee besteld, maar met de ander ervaar ik hetzelfde gedrag. Ik gebruik de shelly icm een serieschakelaar, waarbij ik maar 1 schakeldraad gebruik. Dat moet wel kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:38
mr_derk schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:47:
[...]

Nee helaas dat is het niet. Had er twee besteld, maar met de ander ervaar ik hetzelfde gedrag. Ik gebruik de shelly icm een serieschakelaar, waarbij ik maar 1 schakeldraad gebruik. Dat moet wel kunnen toch?
Als je de schakelaar tussen L en SW hebt zitten moet dat goed gaan ja:
Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2020/06/shelly_1pm_ac_wiring.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Nu online
dennistd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:02:
[...]

Als je de schakelaar tussen L en SW hebt zitten moet dat goed gaan ja:
[Afbeelding]
Als ik de hele schakelaar ertussenuit haal, en dus alleen via de webinterface schakel heb ik hetzelfde issue. Schiet mij maar lek :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mr_derk Wat heb je er precies achter hangen?

Wordt de Shelly misschien te heet?

Gewoon nieuwsgierig, maar hoe vaak schakel je hem uit en aan?

Je hebt tegenwoordig in de web interface in settings helemaal onderaan een debug log aan zetten. Misschien kan je daar iets vinden?

Edit: je zegt dat je er 2 hebt. Zitten die los van elkaar of bij elkaar in 1 doos?

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenE op 22-12-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Nu online
@JeroenE een vrij oude mechanische ventilatie unit (aan/uit). Soms gaat hij naar 1 keer schakelen al onderuit, soms wat langer. Het ledje blijft echter wel branden.

Debug heb ik al eens aangezet. Dan zie je hem een paar keer aan/uit switchen op een bepaalde pin, en daarna is het einde log..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mr_derk Het enige wat ik zo snel kan bedenken is dat er de motor van die oude ventilatie toch te veel storing geeft waardoor de Shelly "vast" loopt.

Wat verbruikt die ventilatie unit ongeveer?

Wellicht kan je nog eens proberen of het wel goed gaat als je er een lamp mee schakelt?

Anders eens aan Shelly zelf vragen, misschien hebben zij wel een beter idee (die we dan hier graag horen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Nu online
JeroenE schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:54:
@mr_derk Het enige wat ik zo snel kan bedenken is dat er de motor van die oude ventilatie toch te veel storing geeft waardoor de Shelly "vast" loopt.

Wat verbruikt die ventilatie unit ongeveer?

Wellicht kan je nog eens proberen of het wel goed gaat als je er een lamp mee schakelt?

Anders eens aan Shelly zelf vragen, misschien hebben zij wel een beter idee (die we dan hier graag horen natuurlijk).
De shelly gaf 15watt aan als hij het deed :) . Lamp zal ik later nog even proberen. Zou het nog verschil maken als ik er een shelly 1 tussen zet (ipv PM). Ik heb alleen de relais functie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allissey
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-07 10:24
[b]EdwinV in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"EdwinV schreef op woensdag 2 september 2020 De Shelly 2.5. zou technisch gezien werken, maar de Apple HomeKit ondersteuning is nog niet optimaal.
Toevallig gisteren zelf 8 shelly 2.5 switches geïnstalleerd en naar HomeKit firmware (mongoose, rojer, V2.10.1) geflashed. Ik zag er tegenop maar het was zo simpel! En meteen scènes gemaakt in HomeKit, echt super blij mee. Zou niet weten wat er niet betrouwbaar aan is, ik heb screens gecalibreerd en getest, lijkt zelfs stabieler dan in Shelly cloud app.
@mr_derk Hm, dan heb jij misschien nog een ventilatieunit die echt de stroom uit die draden gebruikt om sneller te gaan draaien en niet enkel als signaaldraad gebruikt.

Bij een Shelly 1 staat het contact los van de Shelly zelf (potentiaalvrij schakelen noemen ze dat). Je hebt wel kans dat het dan beter werkt omdat de stroom niet "door" de Shelly zelf gaat.

Het kan natuurlijk ook nog steeds dat je een paar hebt wat niet lekker werkt.

• mr_derk
  • Nu online
@JeroenE zou kunnen hoor, erfenisje van de vorige bewoner. Ik probeer het morgen wel eens met een Shelly 1. Bedankt voor het meedenken iig.

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-07 10:17
@mr_derk weet je zeker dat het een aan/uit mechanische ventilatie is? vooral omdat je het over een oude unit hebt is het aannemelijk dat het een 3 standen schakelaar is. Wat voor stekker zit eraan?

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:24
Ik ben bezig om het plan met de Shelly's te maken voor ons nieuwbouw huis (die nog gebouwd moet worden). Onze elektricien heeft al aangeboden, tegen een kleine vergoeding, de Shelly's in te bouwen! Fijn.

Ik heb daar nu 2 vraagjes over:
1. We hebben een fornuis dat 11kW verbruikt, maar ik zou graag het verbruik willen meten. Deze zit achter een 3-fase perilex stekker. Moet ik hier een Shelly 3EM voor gebruiken om te meten en die in de meterkast plaatsen, of iets anders?

(Ook een beetje Home Assistant vraag) Uiteindelijk wil ik alles gaan verzamelen in Home Assistant. Daar zit ook een energie dashboard in. Ik zat te denken.. het kan interessant zijn om het verbruik van elke groep te meten in Home Assistant, om zo per kamer(of kamers) het verbruik te kunnen volgen. Eventueel kan ik dan het verbruik dat ik meet via een dimmer 2 of 1PM hier weer van af trekken, zodat ik het rest verbruik van die groep kan bepalen.
2. Is dit overkill? Of doen er meer mensen dit?
2b. Gebruik ik hier dan ook 3EM's voor? En dan per groep, of kan die 3 groepen meten?
2c. En is dit allemaal in Home Assistant te regelen?

In mijn eerste plan kom ik uit op 22 dimmers, 2 i3's (of misschien wel de nieuwe i4's), 17 Plus 1PM's, 2 3EM's en dan nog de 3EM's per groep. Dus best veel...

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:32

de Peer

under peer review

ChrisM schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:19:
Ik ben bezig om het plan met de Shelly's te maken voor ons nieuwbouw huis (die nog gebouwd moet worden). Onze elektricien heeft al aangeboden, tegen een kleine vergoeding, de Shelly's in te bouwen! Fijn.

Ik heb daar nu 2 vraagjes over:
1. We hebben een fornuis dat 11kW verbruikt, maar ik zou graag het verbruik willen meten. Deze zit achter een 3-fase perilex stekker. Moet ik hier een Shelly 3EM voor gebruiken om te meten en die in de meterkast plaatsen, of iets anders?

(Ook een beetje Home Assistant vraag) Uiteindelijk wil ik alles gaan verzamelen in Home Assistant. Daar zit ook een energie dashboard in. Ik zat te denken.. het kan interessant zijn om het verbruik van elke groep te meten in Home Assistant, om zo per kamer(of kamers) het verbruik te kunnen volgen. Eventueel kan ik dan het verbruik dat ik meet via een dimmer 2 of 1PM hier weer van af trekken, zodat ik het rest verbruik van die groep kan bepalen.
2b. Gebruik ik hier dan ook 3EM's voor? En dan per groep, of kan die 3 groepen meten?

In mijn eerste plan kom ik uit op 22 dimmers, 2 i3's (of misschien wel de nieuwe i4's), 17 Plus 1PM's, 2 3EM's en dan nog de 3EM's per groep. Dus best veel...
Ik vind het wel overkill ja. Meten hoeveel je fornuis verbruikt. Het moet je hobby maar zijn :D.
Je fornuis is geen grootverbruiker. En als je ook gewoon je totaalverbruik meet, waarom dan alles zo specifiek meten?

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:24
de Peer schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:10:
[...]

Ik vind het wel overkill ja. Meten hoeveel je fornuis verbruikt. Het moet je hobby maar zijn :D.
Je fornuis is geen grootverbruiker. En als je ook gewoon je totaalverbruik meet, waarom dan alles zo specifiek meten?
:D waar.. fornuis dacht ik nog weer bij dat ik iets wil kunnen schakelen als die aan staat, of bijv via raamsensoren meten of er een raam open staat. Geen idee.
Ik wil het verbruik meten om te kijken of het op plekken ook zuiniger kan.. en door een paar grote dingen uit te sluiten (zoals fornuis, warMtepomp, etc), weet ik dus dat het in de rest moet zitten.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-07 03:41
Ja weten waar je verbruik ligt.

Zelf heb ik de droger en wasmachine voorzien van een shelly meer om te melden of de wasmachine of droger klaar is.

Hoofd stekker van het audio meubel heeft ook een shelly maar meer als we weg van huis zijn dat of vakantie alles stroomloos wordt gemaakt daar sluipverbruik is toch iets van 25watt.

Maar elke WCD/apparaat voorzien van een shelly lijkt mij ook overkill.

Checken van je stroom verbruik met een shelly plug en daar waar mogelijk zuinigere apparatuur neer zetten snap ik dan nog wel.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@ChrisM Alle kamers apart bemeteren is natuurlijk wel leuk als je van cijfertjes houd, maar ik vraag me af of het echt heel nuttig zal zijn.

Je kan op een gegeven moment ook zaken niet zuiniger maken, anders dan ze helemaal niet meer te gebruiken. Ik bedoel: als je eenmaal ledlampen hebt opgehangen ipv gewone lampen dan kan het niet zuiniger, hoeveel je dat ook meet. Alleen de lamp niet aanzetten is dan beter.

Als je echt heel zuinig wil zijn moet je trouwens ook niet veel Shellies gebruiken, dat gaat dan natuurlijk ook oplopen in gebruik.

Ik meen dat bij veel inductieplaten je kan zien hoeveel kWh er gebruikt is als je hem uitzet. Dat valt trouwens reuze mee, vind ik zelf.

Wellicht dat je met een Shelly Plug nog wat zaken apart kan meten als je wil uitzoeken of het nu de koelkast of de vriezer is die veel gebruikt. Maar dan kan je beter die een weekje aansluiten om dat te zien dan dag in dag uit het verbruik van alle apparaten in de keuken apart te monitoren.

Wat ik in ieder geval wel aan je elektricien zou vragen is of hij overal een L en een N wil aanleggen. Zelfs al heb je die dan niet per se nodig. Later erbij maken is gewoon heel lastig en als je dan toch nog een goede reden hebt verzonnen om ergens een Shelly (of ander apparaatje) op te hangen dan kan je die in ieder geval geen gedoe omdat er enkel een N en een schakeldraad zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:54
ChrisM schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:16:
[...]

:D waar.. fornuis dacht ik nog weer bij dat ik iets wil kunnen schakelen als die aan staat, of bijv via raamsensoren meten of er een raam open staat. Geen idee.
Ik wil het verbruik meten om te kijken of het op plekken ook zuiniger kan.. en door een paar grote dingen uit te sluiten (zoals fornuis, warMtepomp, etc), weet ik dus dat het in de rest moet zitten.
Als je dan toch nog opties hebt. Bekijk dan ook de Shelly Pro 4PM. Dan kun je alles vanuit de meterkast regelen zonder inbouw door je hele huis heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_derk
  • Nu online
@JeroenE Net de Shelly 1 PM vervangen voor een Shelly 1 en de problemen zijn opgelost, blijkbaar heeft die MV motor toch een verstorend effect op die energiefuncties van de PM..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

DUX

blijft ook nu voor Oranje

ChrisM schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:19:
Ik doe het met de jou voorgestelde overkill. Ik heb achter weet-ik-hoeveel wandcontactdozen (WCD) en lichtschakelaren een Shelly 1PM geplaatst en waar nodig een 2.5. Ik koos expres voor 1PM omdat deze verbruik kan meten. Al deze meters komen in HomeAssistant (HA) terecht in het Energy Dashboard. Om de overkill compleet te maken heb ik ook nog eens op de meterkast een P1-meter aangesloten die o.a. m'n totaalverbruik doorgeeft aan HA.

Het is een dure, arbeidsintensieve oplossing maar ik ben er blij mee :) Het heeft een hoog gadgetgehalte, het geeft me de informatie die ik nodig vond te zien, en het geeft me vrijheid om automatische schakelingen te maken door het hele huis. Zou ik het een ander aanraden? Als het alléén gaat om stroommeting zou ik volstaan met een P1-meter. De losse kamers met diens apparatenverbruik zijn op papier snel genoeg in kaart te brengen en het is ook niet dat je elke minuut op dat dashboard kijkt. Zijn er individuele apparaten die je in kaart wilt brengen dan zijn daar opzetstekkers voor zoals de Shelly Plug. Wil je meer doen zoals ook automatisering vind ik voor bestaande bouw Shelly een hele aardige oplossing. Voor nieuwbouw zou ik ook serieus andere oplossingen overwegen zoals KNX of soortgelijken (al weet ik niet of daar verbruiksmeting in zit). Hiermee worden draden naar een centraal punt getrokken en kun je daar lekker friemelen met oplossingen. Ik heb Shelly omdat ik geen kabels vanuit ieder stroompunt kan trekken naar een centrale plek.

Je gaat zien dat alle huishoudelijke apparaten stroom kosten, en belachelijk veel meer dan ieder LED-lampje. Oude techniek verbruikt doorgaans meer dan jonge techniek (ook in standby). TL-buizen verbruiken meer dan LED-lampen. Kortom: een serie open deuren.
hpmkruit schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:47:
Als je dan toch nog opties hebt. Bekijk dan ook de Shelly Pro 4PM. Dan kun je alles vanuit de meterkast regelen zonder inbouw door je hele huis heen.
Dat is alleen interessant als je een hele groep of aansluitingen in serie wilt meten, als je kamers niet gescheiden zijn op die manier heeft dat niet zoveel zin, en ook automatisering wordt lastiger. Dus je kunt met een 4PM niet een enkel lampje in een kamer uitzetten bijvoorbeeld, of de lampen uitzetten maar de computer aan laten.
edit:
Ik had de 4PM met mijn opmerking in serie gezet met mijn situatie waarbij geen draden getrokken zijn vanaf iedere WCD naar het centrale punt. Als je dat wel doet bij nieuwbouw, een sternetwerk, zou je het kunnen overwegen. Zoals zoals gezegd zou ik bij nieuwbouw ook andere oplossingen overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door DUX op 24-12-2021 14:32 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-07 19:09
@DUX

De shelly pro 4pm is juist wel om lampen en dergelijk aan te sturen
je brengt net als bij knx de schakelaars naar de meterkast en de lampen ook en gebruikt de shelly dan als controler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:54
In dit filmpje kun je zien hoe je een shelly pro kunt inzetten.

YouTube: SuperHouse 45: First look at the new Shelly Pro 4PM

Daarvoor moet je inderdaad een ster schema bedrading aanleggen, waardoor dit voor bestaande bouw niet te doen is, maar als je nieuwbouw hebt kun je erover nadenken of het wat voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-07 19:09
Ha die had ik nog gezocht maar wist niet meer van wie hij was

quote]hpmkruit schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:34:
In dit filmpje kun je zien hoe je een shelly pro kunt inzetten.

YouTube: SuperHouse 45: First look at the new Shelly Pro 4PM

Daarvoor moet je inderdaad een ster schema bedrading aanleggen, waardoor dit voor bestaande bouw niet te doen is, maar als je nieuwbouw hebt kun je erover nadenken of het wat voor je is.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:47
Om mijn WTW-unit te automatiseren heb ik twee relais nodig die potentiaalvrij kunnen schakelen. In eerste instantie dacht ik aan een Shelly 2.5 maar die heeft deze optie niet, waardoor ik op twee Shelly 1's uitkom. Klopt dit of zie ik een model over het hoofd?

Het gaat om een Brink Renovent 325 met het volgende aansluitschema:
https://www.dropbox.com/s...q/Renovent%20325.JPG?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-07 23:01
Weet iemand wat een Shelly voor extra energie verbruikt?? Is dit nog verschillend tussen een Shelly 1 plus en dimmer2?

Ik verwacht misschien 1w continu, maar dit is slechts een wilde gok.

Zigbee zou zuiniger zijn, maar hoe groot zijn deze verschillen? Misschien rechtvaardigd dat zigbee meer met een terugverdientijd? Aan de andere kant heb je ook wel weer een gateway nodig wat stroom verbruikt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
user_tweakers schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:24:
Weet iemand wat een Shelly voor extra energie verbruikt?? Is dit nog verschillend tussen een Shelly 1 plus en dimmer2?

Ik verwacht misschien 1w continu, maar dit is slechts een wilde gok.

Zigbee zou zuiniger zijn, maar hoe groot zijn deze verschillen? Misschien rechtvaardigd dat zigbee meer met een terugverdientijd? Aan de andere kant heb je ook wel weer een gateway nodig wat stroom verbruikt
De documentatie geeft minder dan 1Watt:
https://shelly.cloud/documents/user_guide/shelly_1l.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!
weekend warrior schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:25:
Om mijn WTW-unit te automatiseren heb ik twee relais nodig die potentiaalvrij kunnen schakelen. In eerste instantie dacht ik aan een Shelly 2.5 maar die heeft deze optie niet, waardoor ik op twee Shelly 1's uitkom. Klopt dit of zie ik een model over het hoofd?
Volgens mij klopt dit.
user_tweakers schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:24:
Ik weet het ook niet exact, enkel wat in de handleiding staat. Zulke lage vermogens zijn trouwens ook vaak slecht te meten tenzij je speciale meters hebt die speciaal voor zulke lage vermogens zijn gemaakt.
Zigbee zou zuiniger zijn, maar hoe groot zijn deze verschillen?
Het zuinigste is een elektrisch apparaat wat je helemaal niet hebt. Als je er echt wakker van ligt of er 1 of 2 watt gebruikt wordt dan is het wellicht niet handig om zulke dingen te installeren? Het kan verslavend zijn om van alles te kunnen automatiseren en voor je het weet heb je er tientallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
Ik heb wel meter die redelijk nauwkeurig is op de 0,1w.

Morgen komt de shelly dimmer 2 binnen en ga ik eens wat proberen.
Onder de <1w is prima, maar omdat ik las dat Zigbee "veel" efficienter is was ik eerder bang dat ik met +- 10 shelly's bijvoorbeeld al 100 watt aan het weg stoken ben. (is toch €200 op jaarbasis)

Als ik mijn metingen gedaan heb zal ik het wel even hier posten :)

edit:

Vandaag de shelly gemeten, ik kom op 0,9w uit met de Brennenstuhl Energie meter PM 231.
Valt dus allemaal mee.

Over 6-8 maanden wordt mijn nieuwbouw woning opgeleverd. Ik ga bij elke schakelaar nul draden erbij trekken.

Dan wil ik bij de eettafel en keuken werken met domme lampen i.c.m. de shelly dimmer 2.
In de woonkamer zit ik te denken aan lampen zoals Philips Wiz (wifi) en dan shelly 1 in de muur die ik detached instel.

Is het ook mogelijk om met een shelly 1 in detached een slimme lamp te dimmen via een pulsdrukker? Of zitten hier dan hele grote vertragingen op?

Volgens mij zijn dit een beetje de handigste manieren om goed te kunnen schakelen?
Ik ben me nog verder aan het inlezen, vandaar nog deze vragen.

[ Voor 48% gewijzigd door user_tweakers op 28-12-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer-r
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-07 10:56
Even een vraag hier.

Ik heb diverse Shelly's hier in huis naar volle tevredenheid draaien. En heb wel iets ervaring.

Nu heb ik de dimmen lampen in de woonkamer voorzien van een shelly dimmer 2. Deze zijn beide aangesloten zonder blauwe draad. Nu komt het voor dat er heel af en toe de lampen knippert. Het zijn 2 modules in aparte stoomgroepen en beide knipperen wel eens. Dit gebeurt overigens nooit tegelijk en maar echt heel soms.

Ook al gebeurt dit maar heel af en toe het is voor mij heel erg irritant en wil graag een oplossing hiervoor maken.

Iemand een idee wat de oplossing kan zijn? Een bypass plaatsen of of toch zien een blauwe draad te trekken naar de modules?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-07 07:16
Jer-r schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:31:
Nu heb ik de dimmen lampen in de woonkamer voorzien van een shelly dimmer 2. Deze zijn beide aangesloten zonder blauwe draad. Nu komt het voor dat er heel af en toe de lampen knippert. Het zijn 2 modules in aparte stoomgroepen en beide knipperen wel eens. Dit gebeurt overigens nooit tegelijk en maar echt heel soms.
Ik heb geen ervaring met aansluiten zonder blauwe draad maar wanneer je een led-lamp van minder dan 10 watt heb krijg je inderdaad zulke vreemde situaties wanneer je geen bypass gebruikt. Heb ik zelf ook gehad en werd opgelost door een bypass. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Iemand een idee wat de oplossing kan zijn? Een bypass plaatsen of of toch zien een blauwe draad te trekken naar de modules?
Je bent de enige niet: remco_k in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"
En als je wat zoekt in dit topic zie je meer mensen klagen. Er lijkt een fundamenteel knipper probleem te zijn welke losstaat van het aangesloten vermogen en wel of niet gebruiken van een nul draad.
Als ik een oplossing voor je had, had ie hier nu gestaan:

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:06
t2012 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:48:
[...]

Ik heb geen ervaring met aansluiten zonder blauwe draad maar wanneer je een led-lamp van minder dan 10 watt heb krijg je inderdaad zulke vreemde situaties wanneer je geen bypass gebruikt. Heb ik zelf ook gehad en werd opgelost door een bypass. ;)
Dat is dan toeval in jouw situatie. Het internet staat vol met klachten van gebruikers die hun dimmer 2 wel van een blauwe draad hebben voorzien, maar toch af en toe flikkerende lampen waarnemen.

Ikzelf heb hier ook last van. Zit er zelfd over na te denken om de dimmer 2’s die wel geregeld lange tijd aanstaan te vervangen door spul van een andere fabrikant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
user_tweakers schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:13:
Is het ook mogelijk om met een shelly 1 in detached een slimme lamp te dimmen via een pulsdrukker? Of zitten hier dan hele grote vertragingen op?
Een Shelly 1 kan niet dimmen en heeft dus ook geen "dim-stand" die doorgestuurd kan worden. Wat wel kan is een (http) commando aanroepen als je een knop indrukt. Maar aangezien er maar 1 knop op zit kan je dus hooguit iets sturen als "start dim-cycle" en "stop dim-cycle".

Wat je wel kan doen is een domotica controller gebruiken die ziet dat er een knop wordt ingedrukt en dan allerlei acties gaat ondernemen (zoals het dimmen van een lamp).

Als je de Shelly 1 enkel wil gebruiken om "te zien" of een knop wordt ingedrukt kan je wellicht beter een Shelly i3 gebruiken. Die kan zelf niet schakelen, maar heeft wel 3 ingangen. Daar kan je dan dus ook een dubbele schakelaar op aansluiten. Bovendien heeft die (out of the box) ook meer mogelijkheden. Je kan dan ook commando's laten versturen bij dubbel drukken, lang drukken etc. Die is ook iets kleiner dus makkelijker weg te werken.

Binnenkort komt de i4. Die is wel weer groter, maar heeft 4 ingangen ipv 3 (dan kan je dus 2 dubbel schakelaars aansluiten op 1 apparaat).

Een Shelly Dimmer heeft vanzelfsprekend wel een dim-stand, maar ook daar is het niet heel makkelijk om daar iets mee te doen. Althans niet via de Shelly Dimmer zelf, het kan wel uitgelezen worden door een domotica controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer-r
remco_k schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:35:
[...]

Je bent de enige niet: remco_k in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"
En als je wat zoekt in dit topic zie je meer mensen klagen. Er lijkt een fundamenteel knipper probleem te zijn welke losstaat van het aangesloten vermogen en wel of niet gebruiken van een nul draad.
Als ik een oplossing voor je had, had ie hier nu gestaan:
Bedankt voor de reacties. Ik had wel wat gelezen maar was deze berichten niet tegengekomen!

Wel vervelend dat hiervoor geen goede oplossing is!

Wat zou een goed alternatief zijn om te gaan gebruiken? Heb inmiddels ook ervaring met Fibaro in het nieuwbouwproject van m'n ouders. Maar nadeel is dat dit is toch wel iets duurder is en je hiervoor een controller nodig hebt.

Zou betekenen dat ik m'n hele installatie moet gaan ombouwen naar Z-wave. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-07 10:17
Even een vraag hier.

Ik heb diverse Shelly's hier in huis naar volle tevredenheid draaien. En heb wel iets ervaring.

Ook al gebeurt dit maar heel af en toe het is voor mij heel erg irritant en wil graag een oplossing hiervoor maken.

Zelfde probleem hier, heb meerdere dimmers in huis en maar een enkele knippert. Tevens is het knipperen begonnen nadat ik de IKEA GU10s had vervangen voor Philips GU10s. Ik moet zeggen dat ik er zelf niet heel veel last van hebt.. hooguit 2x per dag. Op de slaapkamers zitten ook dimmers en daar knipperen ze niet. Ik kan eens de lampen omwisselen om te kijken of dat het oplost..

Overigens aangesloten met blauwe draad. Boven en beneden zijn verschillende groepen in de meterkast, misschien dat het daar aan ligt

[ Voor 5% gewijzigd door pantslol op 29-12-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Ik heb hier 3 dimmers in gebruik, alle drie volgens mij verschillende groepen en met nul draad aangesloten. Nooit geknipper waargenomen. Ik heb er van die ikea Rollsbo lamp(en) aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Het zou m.i.goed kunnen dat het uitmaakt welke lampen er aan zijn gesloten aan de dimmer. Misschien maakt het zoveel uit dat bij dezelfde omstandigheden (wel/geen nul, wel/geen bypass en hetzelfde vermogen) dat Shelly bij het ene merk/model wel soms knippert en het andere niet.

Ik ben wel geinteresseerd in een ervaring van iemand die zoiets zou kunnen testen. Ik ga zelf ook even experimenteren door lampen te wisselen en kijken of dat uitmaakt en ik een niet knipperende situatie voor elkaar kan krijgen door alleen lampen te wisselen van vergelijkbaar vermogen.
Een testopstelling + (licht)meting bouwen zou nog mooier zijn, dat elimineert het menselijke deel (fouten cq onoplettendeid dus) zodat we 100% kloppende gegevens hebben dat iets wel of niet knippert en zo ja, hoe veel.

Als dat klopt, kunnen we misschien ergens een lijstje aanleggen van bewezen werkende combinaties.

Het is dat ik voor mezelf deze vrije week al een hoop andere klussen had bedacht, anders had ik effe een testopstelling proberen te regelen.

[ Voor 31% gewijzigd door remco_k op 29-12-2021 11:47 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:37
Quick question..

Weet iemand of het mogelijk is om met 2x een Shelly Motion 2x een Shelly 1 in te schakelen?

1x Motion bij achterdeur woning die buitenverlichting woning én -garage aanzet
1x Motion bij garagedeur die buitenverlichting van garage én -woning aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
JL-IP(!) schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:36:
Quick question..

Weet iemand of het mogelijk is om met 2x een Shelly Motion 2x een Shelly 1 in te schakelen?

1x Motion bij achterdeur woning die buitenverlichting woning én -garage aanzet
1x Motion bij garagedeur die buitenverlichting van garage én -woning aanzet.
jep, dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Top, nu nog uitpluizen waar dat geconfigureerd moet worden. Kun je een tipje van de sluier oplichten waar ik deze schakeling in kan stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
JL-IP(!) schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:26:
[...]

Top, nu nog uitpluizen waar dat geconfigureerd moet worden. Kun je een tipje van de sluier oplichten waar ik deze schakeling in kan stellen?
Het hangt helemaal van je setup af. Ik gebruik bijvoorbeeld mqtt icm home-assistant, met daarin een automation die reageert op motion detected en motion ended events van de shelly motion, en op basis daarvan lampen schakelt.

Maar je kunt ook de shelly motion direct een http request naar een andere shelly laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
borft schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:29:
[...]
Het hangt helemaal van je setup af. Ik gebruik bijvoorbeeld mqtt icm home-assistant, met daarin een automation die reageert op motion detected en motion ended events van de shelly motion, en op basis daarvan lampen schakelt.

Maar je kunt ook de shelly motion direct een http request naar een andere shelly laten doen.
Ik heb enkel een Shelly 1 die ik aanspreek via de Shelly app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
JL-IP(!) schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:03:
[...]

Ik heb enkel een Shelly 1 die ik aanspreek via de Shelly app.
In dat geval kan je gewoon de shelly motion een http request naar de shelly 1 laten doen. Moet je wel authentication op de shelly uitzetten (voor zover ik weet kan de http integratie geen basic auth).

Onder het kopje "Actions" kan je het instellen. url moet iets zijn van http://<ip van shelly1>/relay/0?turn=on

zie https://shelly-api-docs.s...gen1/#shelly1-1pm-relay-0

[ Voor 6% gewijzigd door borft op 29-12-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer-r
remco_k schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:43:
Het zou m.i.goed kunnen dat het uitmaakt welke lampen er aan zijn gesloten aan de dimmer. Misschien maakt het zoveel uit dat bij dezelfde omstandigheden (wel/geen nul, wel/geen bypass en hetzelfde vermogen) dat Shelly bij het ene merk/model wel soms knippert en het andere niet.

Ik ben wel geinteresseerd in een ervaring van iemand die zoiets zou kunnen testen. Ik ga zelf ook even experimenteren door lampen te wisselen en kijken of dat uitmaakt en ik een niet knipperende situatie voor elkaar kan krijgen door alleen lampen te wisselen van vergelijkbaar vermogen.
Een testopstelling + (licht)meting bouwen zou nog mooier zijn, dat elimineert het menselijke deel (fouten cq onoplettendeid dus) zodat we 100% kloppende gegevens hebben dat iets wel of niet knippert en zo ja, hoe veel.

Als dat klopt, kunnen we misschien ergens een lijstje aanleggen van bewezen werkende combinaties.

Het is dat ik voor mezelf deze vrije week al een hoop andere klussen had bedacht, anders had ik effe een testopstelling proberen te regelen.
Heb eens andere Philips lampen besteld om te testen. Ook de shelly bypass besteld. Wellicht geeft het de oplossing. Anders ga ik de dimmers vervangen voor iets anders denk ik.

Iemand suggesties voor een goed werkende dimmer? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
JeroenE schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:23:
[...]
Een Shelly 1 kan niet dimmen en heeft dus ook geen "dim-stand" die doorgestuurd kan worden. Wat wel kan is een (http) commando aanroepen als je een knop indrukt. Maar aangezien er maar 1 knop op zit kan je dus hooguit iets sturen als "start dim-cycle" en "stop dim-cycle".

Wat je wel kan doen is een domotica controller gebruiken die ziet dat er een knop wordt ingedrukt en dan allerlei acties gaat ondernemen (zoals het dimmen van een lamp).

Als je de Shelly 1 enkel wil gebruiken om "te zien" of een knop wordt ingedrukt kan je wellicht beter een Shelly i3 gebruiken. Die kan zelf niet schakelen, maar heeft wel 3 ingangen. Daar kan je dan dus ook een dubbele schakelaar op aansluiten. Bovendien heeft die (out of the box) ook meer mogelijkheden. Je kan dan ook commando's laten versturen bij dubbel drukken, lang drukken etc. Die is ook iets kleiner dus makkelijker weg te werken.

Binnenkort komt de i4. Die is wel weer groter, maar heeft 4 ingangen ipv 3 (dan kan je dus 2 dubbel schakelaars aansluiten op 1 apparaat).

Een Shelly Dimmer heeft vanzelfsprekend wel een dim-stand, maar ook daar is het niet heel makkelijk om daar iets mee te doen. Althans niet via de Shelly Dimmer zelf, het kan wel uitgelezen worden door een domotica controller.
Ik heb even gekeken naar die i3 en dat zou inderdaad super zijn om te combineren met slimme wifi bollen. Wachten op een i4 zie ik het nut niet echt van? Zoals ik nu het idee heb komt de i3 achter een dubbele puls schakelaar. Dan met de ene bijv aan uit + dimmen en de andere scene instellingen.

Ik heb nog niet geprobeerd om de lamp te sturen via een actie naar een url, maar als zou het mogelijk zijn om bij een actie twee url's te sturen? Wat ik hiermee bedoel is bij het indrukken van een puls schakelaar meerdere lampen aan zetten en of bijvoorbeeld lamp 1 in te stellen op rood, en lamp 2 op groen en lamp 3 op blauw? Is er een advies over maximaal aantal acties? De app geeft aan: "More than 2 actions can affect the mormale operation of the device depending on the network infrastructure and the controlled devices"

Binnenkort denk maar een i3 aanschaffen en wat bollen om dit te testen. Ik dacht eigenlijk aan de Philips WiZ bollen, die kwamen goed naar voren uit verschillende reviews, maar zou ook een van Shelly kunnen proberen, misschien werken die beter samen met de i3?
user_tweakers schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:53:
Ik heb nog niet geprobeerd om de lamp te sturen via een actie naar een url, maar als zou het mogelijk zijn om bij een actie twee url's te sturen?
Zoals je zelf al hebt ontdekt kan je dat dus prima ingeven, maar zeggen ze zelf dat het niet handig is om meer dan twee commando's te doen.

Ik heb zelf wel eens geprobeerd om meer te doen en dat leek op zich prima te werken. Maar wellicht werkt het dan niet altijd goed als je snel uit/aan schakelt? Of wellicht gaat het soms dan toch verkeerd en gaan er maar 3 lampen aan ipv 4. In de praktijk gebruik ik er maar 2 tegelijk.
Binnenkort denk maar een i3 aanschaffen en wat bollen om dit te testen. Ik dacht eigenlijk aan de Philips WiZ bollen, die kwamen goed naar voren uit verschillende reviews, maar zou ook een van Shelly kunnen proberen, misschien werken die beter samen met de i3?
Ik ken die Philips niet. Het belangrijkste is dat de i3 enkel (simpele) http commando's kan versturen. Dus iets als
http://shellyrgbw2-6D686C/color/0?red=255&green=0&blue=0

Een i3 kan geen httpS versturen en heeft verder ook geen opties om bepaalde headers mee te sturen en dat soort dingen. Voor andere Shellies is dat niet erg, want die gebruiken dat ook niet.
Een i4 zou wel https aan kunnen, maar ik weet eerlijk gezegd niet of je daar ook nog andere zaken kan opgeven.

Als je meer ingewikkeldere acties wil doen, dan is een domotica controller handiger denk ik. Daar kan je meestal veel meer zaken instellen. Dingen als "als na 22:00 deze knop wordt ingedrukt doe dan alle lichten in huis uit en dim het licht in de slaapkamer naar 25%" kan je op 1 Shelly gewoon niet doen omdat die geen rekening kan houden met de tijd of zo veel commando's tegelijk kan sturen.

NB in de "Plus" versies van de Shellies zou je wel scripts moeten kunnen runnen waarbij je dus wel meer ingewikkeldere zaken kan organiseren. Maar ik heb daar verder geen ervaring mee, want die devices heb ik (nog) niet. Ik zou dit wel willen proberen met een Dimmer, maar daar is nog geen Plus versie van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:38
borft schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:08:
[...]

In dat geval kan je gewoon de shelly motion een http request naar de shelly 1 laten doen. Moet je wel authentication op de shelly uitzetten (voor zover ik weet kan de http integratie geen basic auth).

Onder het kopje "Actions" kan je het instellen. url moet iets zijn van http://<ip van shelly1>/relay/0?turn=on

zie https://shelly-api-docs.s...gen1/#shelly1-1pm-relay-0
Authentication kan wel aanstaan:
http://<username>:<password>@<ip van shelly>/relay/0?turn=on

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-07 22:51
Heb net een shelly 1PM geinstalleerd die ik wil gaan gebruiken om het verbruik van een tweede airco te gaan meten. Nu wil ik graag deze plug ook toevoegen aan Home Assistant.

Na het configureren van de plug in de Shelly app vond HA deze automatisch en kon ik deze toevoegen. Nu is het probleem dat HA alleen een device ziet, maar deze heeft geen entities.

Mis ik misschien nog ergens een setting?

Een herstart van HA heeft het opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door Kire88 op 30-12-2021 14:16 ]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-07 10:16
beetje late reactie, maar goed.
R-B schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:44:
[...]

200 is 200 max. Zoals je nu ervaren heb, gaat het een periode goed omdat je waarschijnlijk niet altijd volle vermogen vraagt en de apparaten toch vaak meer aan kunnen (kortstondig) dan er op sticker staat.

Ik verwacht echter dat de levensduur van zo dimmer enorm verkort wordt als je meer aansluit dan mag.
Ik heb 3 extra Shelly Dimmers gekocht en de problemen lijken weg te zijn. Zitten nu 2 panelen per dimmer aangesloten.
Septillion schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:02:
[...]

40W aan de uitgang zal inderdaad gewoon 40W zijn. Maar aan de ingang wordt dat een ander verhaal. De verliezen moet je nog meenemen. En Shelly zegt niet voor niets 200W/200VA. 200VA is alleen 200W als je een powerfactor van 1 hebt. Bij een lagere powerfactor hou je steeds minder Watt over.

Dus dan is 40W aan de uitgang bij 85% efficiëntie dus al 47W. En dat is bij een powerfactor van 0,9 dus alweer 52VA. En dan pak ik nog geen overdreven waardes. Je zit dus al een stuk dichter tegen de limiet dan je dacht en waarschijnlijk al net over.

Verder wel nieuwsgierig naar wat er geluid maakt. Want als alles zo nieuw is zou niets geluid mogen maken (tijdens normaal bedrijf :+ ).
alles opnieuw aangesloten met 3 extra dimmers en het probleem is opgelost. Het was zo'n typische 50hz brom. Dat is nu weg. Was kennelijk toch teveel vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-07 12:47
paul-s83 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:35:
[...]

Dat is dan toeval in jouw situatie. Het internet staat vol met klachten van gebruikers die hun dimmer 2 wel van een blauwe draad hebben voorzien, maar toch af en toe flikkerende lampen waarnemen.

Ikzelf heb hier ook last van. Zit er zelfd over na te denken om de dimmer 2’s die wel geregeld lange tijd aanstaan te vervangen door spul van een andere fabrikant.
Ik vind het ook jammer. Want het is mooi spul en betaalbaar.

Ik heb ook last van een korte flikker op diverse Shelly lampen. Onderstaand een foto van hoe alle Shellies zijn aangesloten op de multi pulse schakelaars . Deze hebben nu toch een eigen voeding en zouden volgens de best practises aangesloten moeten zijn correct?

Hoe moet je omgaan met de anti flickering debounce, moet je die juist verhogen of verlagen? :) Edit: verhogen aldus het Shelly forum

Edit : een veroorzaker van het flikkeren zou het RF of toonfrequent/datasignaal over het net kunnen zijn. Ik lees echter dat dit signaal inmiddels sinds vorig jaar zomer -als het goed is- overal uitgefaseerd is. ( https://www.netbeheernede...ijnt-op-1-juli-2021--1382 )

Ik moet er nog studie van maken of het alle Shellies zijn of sommigen om eventueel deze om te ruilen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0yLjZq3BL8AuPzvPxi8f5QpyoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFZ3sdkIotzLU3VRquEoPCzO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUM7eO7Djpwhj_nq3z9FQcQM39g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XmQZy3mvx9ozJmFbQCthuzk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door knights16 op 02-01-2022 12:18 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
knights16 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:11:
Edit : een veroorzaker van het flikkeren zou het RF of toonfrequent/datasignaal over het net kunnen zijn. Ik lees echter dat dit signaal inmiddels sinds vorig jaar zomer -als het goed is- overal uitgefaseerd is.
Het schijnt hier en daar toch nog gebruikt te worden. Maar het voordeel van dit signaal is dat het op min of meer vaste tijden wordt verzonden (verschilt wel per regio) en niet continu de hele dag door. Als je hier last van hebt kan je dat dus heel makkelijk "ontdekken" doordat het steeds op dezelfde tijdstippen plaats vind (en niet in het weekend bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Ik heb mijn Shelly Plus 1 PM aangesloten om verbruik te meten. De switch staat dus altijd aan.
Aangezien er nog geen domoticz plugin is die met de nieuwe Gen2 apparaten werkt, ben ik gaan kijken wat voor mij het makkelijkste is om het verbruik periodiek uit de shelly te krijgen. Het hoeft voor mij niet per se in domoticz te komen, want uiteindelijk zet ik het door naar een database voor grafana.

Ik heb nu in de webinterface een script aangemaakt.
Alle andere mogelijkheden gebruik ik nog niet en heb ik dus disabled.

Dit is het script:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
let alertTimer = null;

function startMonitor() {
    alertTimer = Timer.set(10 * 1000,
        true,
        function () {
            Shelly.call(
                "switch.getStatus",
                { id: 0 },
                function (res, error_code, error_msg, ud) {
                  //print(res.apower);
                    sendPowerMessage(JSON.stringify(res.apower));                    
                },
                null
            );
        },
        null
    );
}

function sendPowerMessage(usage) {
    Shelly.call(
        "http.get", {
            url: 'http://<ip of website>/<bestandsnaam>.php?param=' + usage
        },
        function (response, error_code, error_message, ud) {
            //print(JSON.stringify(response));
        },
        null
    );
};

startMonitor();

Werking: elke 10 seconde wordt de status opgehaald. Hieruit haal ik power (live wattage) en deze zet ik door naar een php file op mijn NAS en die doet een simpele insert in de database.
Om het voor jezelf werkend te krijgen dien je dus bij url een aanpassing te doen.
Om te debuggen kan je de print regels die nu gecomment zijn weer aan zetten.

(edit)

Uiteraard kan je met hetzelfde script ook een call maken naar Domoticz, om een waarde van een device te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 02-01-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Ik weet niet of ik deze vraag moet stellen in het Shelly topic of het Domoticz topic maar ik kies toch maar voor het Shelly topic :-)

Ik probeer mijn Shelly1 een I/O url te laten uitvoeren bij on/off schakeling. Ik gebruik hiervoor Domoticz met een Dummy Switch die ik aanroep via json. Laten we voor het gemak de "on" functie nemen in dit voorbeeld.

De Shelly benader ik via de Browser via het IP adres. Vervolgens klik ik op I/O URL actions en vul in bij "Button Switched On Url" Enabled en de volgende url:
code:
1
http://xxx.xxx.x.xx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=193&nvalue=1&svalue=On

Waarbij het ip adres van Domoticz is vervangen door xxx.xxx.x.xx

Tot zo ver alles goed, zou je zeggen.... maar bij het aan/uitzetten van de Shelly1 gebeurd er helemaal niks. Open ik dezelfde url in een browser, dan werkt de functie zoals gewenst en wordt de dummy switch getoggeld.
Ik heb dezelfde gegevens ook via de Shelly App ingevuld maar ook dit geeft hetzelfde effect (niks dus :))

Het probleem zit hem niet in de Shelly1 want ik heb hetzelfde probleem bij de Motion, Door Window2 en eigenlijk alle andere Shelly's die ik heb. Ik vermoed dus dat de fout in de URL zit of dat ik ergens anders iets fout doe maar ik kom er simpelweg niet uit.

Wie kan mij verder helpen?

Update:
Ik zie dat het te maken heeft met authentication aangezien de bovengenoemde url niet werkt in een andere browser (melding: 401 Unauthorized). Ik heb de url dus iets aangepast.

code:
1
http://xxx.xxx.x.xx:8080/json.htm?username=TWEAKERS=&password=TWEAKERS=&type=command&param=udevice&idx=193&nvalue=1

Hierbij is TWEAKERS aangepast naar eigen gegevens.

[ Voor 41% gewijzigd door freestyler2 op 04-01-2022 09:35 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
freestyler2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:42:
Ik weet niet of ik deze vraag moet stellen in het Shelly topic of het Domoticz topic maar ik kies toch maar voor het Shelly topic :-)

Ik probeer mijn Shelly1 een I/O url te laten uitvoeren bij on/off schakeling. Ik gebruik hiervoor Domoticz met een Dummy Switch die ik aanroep via json. Laten we voor het gemak de "on" functie nemen in dit voorbeeld.

De Shelly benader ik via de Browser via het IP adres. Vervolgens klik ik op I/O URL actions en vul in bij "Button Switched On Url" Enabled en de volgende url:
code:
1
http://xxx.xxx.x.xx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=193&nvalue=1&svalue=On

Waarbij het ip adres van Domoticz is vervangen door xxx.xxx.x.xx

Tot zo ver alles goed, zou je zeggen.... maar bij het aan/uitzetten van de Shelly1 gebeurd er helemaal niks. Open ik dezelfde url in een browser, dan werkt de functie zoals gewenst en wordt de dummy switch getoggeld.
Ik heb dezelfde gegevens ook via de Shelly App ingevuld maar ook dit geeft hetzelfde effect (niks dus :))

Het probleem zit hem niet in de Shelly1 want ik heb hetzelfde probleem bij de Motion, Door Window2 en eigenlijk alle andere Shelly's die ik heb. Ik vermoed dus dat de fout in de URL zit of dat ik ergens anders iets fout doe maar ik kom er simpelweg niet uit.

Wie kan mij verder helpen?

Update:
Domoticz versie: 2021.1 (Build 13949)
Shelly1 versie Current version: 20211109-124958/v1.11.7-g682a0db
Is je domoticz omgeving beveiligd met username/wachtwoord ? Dan moet je die ook in de link zetten (base64 encoded). Zie de wiki van domoticz:
https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL's
Pagina: 1 ... 32 ... 83 Laatste