Terug naar de winkel en ruilen voor een goed werkende module?FrankGNL schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:23:
Iemand nog een idee of wordt dit serial flashen?
De RGBW versie van de Shelly Duo GU10? Ja die heb ik.I-King schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:50:
Heeft iemand de shelly bulb gu10? De warm wit functie is nog altijd wel heel hard, haalt het bij lange na niet bij de warm wit functie van de shelly duo gu10, klopt dat of doe ik iets fout?
Volgens mij is het verschil dat de Duo meerdere witte leds heeft, waardoor die tussen verschillende tinten wit kan wisselen terwijl de Bulb RGBW heeft. Dat wil zeggen 1 led per kleur, en daardoor maar 1 kleur wit.
@GoldenLeafBird Ah helder! Ik had daar mee zitten stoeien, omdat die ook een 'warm' functie heeft in de app, maar ik zag nauwelijks effect. Ik had verwacht dat je met wat geel vanuit 't RGB stukje wellicht toch een wat warmere kleur kan simuleren, maar dat valt vergeleken met de Duo enorm tegen.
Gebruik jij 't wit? Ik vind 'm zelf vrij kil namelijk
Gebruik jij 't wit? Ik vind 'm zelf vrij kil namelijk
@I-King via de app is het inderdaad een beetje knudde. Daar had ik meer van verwacht maar via HomeAssistant lukt het me wel om het wit bij te mengen met de andere kleuren. Hoewel ik niet weet of dat de bedoeling is en of die dan niet te warm wordt.
Op dit moment ligt het lampje ongebruikt in de kast, ook vanwege de geringe lichtopbrengst. Het was een experiment, en misschien dat er ooit nog wel een doel voor komt.
De Duo's gebruik ik wel naar volle tevredenheid.
Op dit moment ligt het lampje ongebruikt in de kast, ook vanwege de geringe lichtopbrengst. Het was een experiment, en misschien dat er ooit nog wel een doel voor komt.
De Duo's gebruik ik wel naar volle tevredenheid.
Binnenkort gaan de werkzaamheden van start voor het verlaagd plafond op de benedenverdieping.
Om de te plaatsen GU10 spotjes aan te sturen en te dimmen ga ik gebruikt maken van diverse Shelly Dimmer 2 modules. Elke Shelly dimmer zal tussen de 2 en 5 spotjes moeten gaan aansturen.
Nu zie ik echter door de bomen het bos niet meer qua spotjes en armatuur.
De vraag is: Wat is voor de Shelly de beste oplossing?
1) een aantal spotjes op 220v zonder trafo aan elkaar verbinden en op de Shelly aansluiten, bijv deze:
https://www.hornbach.nl/s...-wit/6805516/artikel.html
2) een aantal spotjes met elk hun eigen driver aan elkaar verbinden en op de Shelly dimmer aansluiten, bijv deze:
https://www.ledwereld.nl/...spot-wit-5w-dimbaar-ip44/
Mocht iemand anders een andere ingeving hebben hoor ik dat graag. Inbouwdiepte zal max 50 mm zijn gezien het rachelwerk en dikte stucplaat.
Om de te plaatsen GU10 spotjes aan te sturen en te dimmen ga ik gebruikt maken van diverse Shelly Dimmer 2 modules. Elke Shelly dimmer zal tussen de 2 en 5 spotjes moeten gaan aansturen.
1) een aantal spotjes op 220v zonder trafo aan elkaar verbinden en op de Shelly aansluiten, bijv deze:
2) een aantal spotjes met elk hun eigen driver aan elkaar verbinden en op de Shelly dimmer aansluiten, bijv deze:
Mocht iemand anders een andere ingeving hebben hoor ik dat graag. Inbouwdiepte zal max 50 mm zijn gezien het rachelwerk en dikte stucplaat.
[ Voor 3% gewijzigd door paul-s83 op 29-04-2021 17:26 ]
Ik heb zelf 220V gu10 spots in mijn plafond gemaakt in combinatie met een Shelly dimmer. Ben niet zo'n fan van trafo's en je kan nu in de toekomst ook nog alle kanten op.paul-s83 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:25:
Binnenkort gaan de werkzaamheden van start voor het verlaagd plafond op de benedenverdieping.
@paul-s83 Zelf absoluut geen fan van armaturen met vast ingebouwde lampen. Naast dat ze vaak geen geweldige specs hebben zit je ook met vervangen. Led zou even mee moeten gaan maar Murphy zegt dat er over twee jaar een stuk is en het type nergens meer te krijgen. Dus ik zou ook voor GU10 gaan met spotjes met CRI >90.
Let bij spotjes ook op de stralingshoek, voor algemeen licht zou ik zeker voor 60 graden of groter gaan.
Let bij spotjes ook op de stralingshoek, voor algemeen licht zou ik zeker voor 60 graden of groter gaan.
@Septillion Losse GU10 zou idealiter ook mijn voorkeur hebben. Echter moet dan het plafond teveel verlaagd worden om de boel passend te maken.
Daarom zal ik, ondanks de nadelen voor een armatuur met ingebouwde lamp gaan. (en uiteraard alvast wat reserve armaturen inkopen) voor het geval dat.
Thanks voor het meedenken.
Daarom zal ik, ondanks de nadelen voor een armatuur met ingebouwde lamp gaan. (en uiteraard alvast wat reserve armaturen inkopen) voor het geval dat.
Thanks voor het meedenken.
Ik zoek advies voor het installeren van een Shelly 2.5 voor een rolluik/zonnescherm.
Momenteel zit nu een draaiknop waarmee ik het scherm kan laten zakken of oprollen.
In deze opbouw is te weinig ruimte om de Shelly ook in kwijt te kunnen.
Heeft er iemand een tip voor een nette opbouw-draaiknop of opbouw-drukschakelaar waar de Shelly 2.5 in past?
Aanvoer komt van achter uit de wand, draad naar de rolluik loopt over de wand.
Momenteel zit nu een draaiknop waarmee ik het scherm kan laten zakken of oprollen.
In deze opbouw is te weinig ruimte om de Shelly ook in kwijt te kunnen.
Heeft er iemand een tip voor een nette opbouw-draaiknop of opbouw-drukschakelaar waar de Shelly 2.5 in past?
Aanvoer komt van achter uit de wand, draad naar de rolluik loopt over de wand.
:strip_exif()/f/image/BgGVjUwyAPT6hrFNDJmIy3JP.jpg?f=fotoalbum_large)
Doosje in boren? Dat zou niet zo moeilijk moeten zijn lijkt me.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
@badkuip ik heb onlangs een 2-voudige opbouwdoos (hier de 1-voudige) besteld van Busch Jaeger, ik vond ze vrij groot, dus heb even gekeken of het past met een Shelly (1L). Heb geen dubbele jaloezie schakelaar liggen, maar wel een dubbele pulsschakelaar. Het past eigenlijk net niet, tenzij je de opstaande randjes van de boorgaten (die je onderaan ook ziet) aan de onderkant weg vijlt, dan past het wel... Dus weet niet of je er echt wat aan hebt 
:strip_exif()/f/image/YyAovUU4pYY1jjuND4rxH9Np.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben nu trouwens bezig met het volgende: work-in-progress van mijn Shelly RGBW2 systeem + voeding + schakeldraaddingetje, die ik straks mooi ergens weg werk.
:strip_exif()/f/image/YyAovUU4pYY1jjuND4rxH9Np.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben nu trouwens bezig met het volgende: work-in-progress van mijn Shelly RGBW2 systeem + voeding + schakeldraaddingetje, die ik straks mooi ergens weg werk.
:strip_exif()/f/image/VtMzLn7rCEcpaufckyTpGPbT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door -Tim- op 01-05-2021 18:04 ]
Hoe bedoel je? Ik ben alleen gewend om inbouwdozen te plaatsen voordat de gipsplaat/wand ervoor langs gaat. Ik was eigenlijk niet van plan deze wand af te breken.Cyberpope schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:55:
Doosje in boren? Dat zou niet zo moeilijk moeten zijn lijkt me.
Of heb jij een manier waarop je een inbouwdoos kan maken in een bestaande wand?
Ja, gatenboor. Even pielen en hij zit erin hoor. Niet zo heel erg lastig.badkuip schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:02:
[...]
Hoe bedoel je? Ik ben alleen gewend om inbouwdozen te plaatsen voordat de gipsplaat/wand ervoor langs gaat. Ik was eigenlijk niet van plan deze wand af te breken.
Of heb jij een manier waarop je een inbouwdoos kan maken in een bestaande wand?
Mocht het fout gaan is het ergste senario dat je dat MDF moet vervangen en schilderen.
En laten we eerlijk zijn zo netjes is de huidige naad en schilderwerk ook al niet.
Dus was mijn gok dat het geen super zichtplek was.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Wat het is, is niet zo boeiend. Het is een houten plankje (en volgens mij geperst hout).Bert O. schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:01:
@Cyberpope
1: lijkt mij eerder multiplex dan MDF
2: Je weet toch niet wat er achter die houten plaat zit. Als ik van van @badkuip was, zou ik toch eerst even checken of je wel voldoende diepte hebt om daar een inbouwdoos (6 à 7cm gewoonlijk) in te steken...
Niet zo moeilijk om te vervangen. Wellicht kun je dan zelf die draad die er nu over loopt naar het rolluik wegwerken.
Het zal vast niet moeilijk zijn, ook niet met de gatenboor (wat overigens wel een goede tip is), maar het is wel werk waar ik niet naar op zoek ben. Sowieso zou ik weer een half dagje zoet zijn wanneer ik het houtwerk moet vervangen en moet schilderen. En daarnaast, weet ik inderdaad niet wat ik erachter allemaal tegen zal komen wanneer ik de boel losmaak.Cyberpope schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:50:
[...]
Wat het is, is niet zo boeiend. Het is een houten plankje (en volgens mij geperst hout).
Niet zo moeilijk om te vervangen. Wellicht kun je dan zelf die draad die er nu over loopt naar het rolluik wegwerken.
Ik denk toch dat ik voor het gemak kies en voor een opbouwschakelaar ga.
Legitime keuze, beste optie is dan naar bouwmarkt en passen..
Ok, ik kreeg de 4 Shelly GU10 spotjes binnen en heb die afgelopen weekend geïnstalleerd. Je kan ze alvast heel hard dimmen, dus dat is positief!argon007 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:42:
de spotjes zijn in serie aangesloten en ik geraak niet meer aan de bekabeling. Dus dat is een vast gegeven
Ik ga voor de 4 Shelly GU10 spotjes gaan denk ik... Want in het verleden heb ik ook meegemaakt dat een LED dimmer een LED lamp niet mooi kon dimmen omdat er te weinig Watt in gebruik was. Wat jij dus ook verteld :-)
Echter ben ik benieuwd wie hier nog de Shelly Duo GU10 spotjes heeft? Bij mij fluiten die namelijk nogal. In een stille ruimte hoor je ze allemaal fluiten. De toon verandert naarmate je de spotjes harder/minder dimt.
Zelfs als ze uitgeschakeld staan (ok er staar wel stroom op natuurlijk) blijven die verder een fluittoon afgeven.
Heeft iemand de Shelly-HT-wifi al werkend onder Domoticz zonder MQTT? Op zich vind ik het een interessant device echter hoe meer software componenten nodig zijn om het uit te lezen hoe foutgevoeliger het wordt.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Ben ook benieuwd naar ervaringen. Ziet er inderdaad leuk uit. Let wel op dat er geen accu bij zit dus dat de kosten hoger liggen dan alleen de Shelly. Doordat het device bijna altijd in slaapstand staat, kan het niet op dezelfde manier werken als de andere Shellies. Heb je slechte ervaringen met MQTT? Ik heb een paar Shelly plugs hier in huis en dat werkt al sinds de installatie (enkele maanden) probleemloos via MQTT.Bor schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:56:
Heeft iemand de Shelly-HT-wifi al werkend onder Domoticz zonder MQTT? Op zich vind ik het een interessant device echter hoe meer software componenten nodig zijn om het uit te lezen hoe foutgevoeliger het wordt.
Ik denk erover om zelf zoiets te bouwen met een Wemos D1 mini; dan is het een stuk goedkoper (maar ziet het er natuurlijk wel minder gelikt uit).
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Het blijft toch een gefrunnik om die shelly's in m'n WCDs te verwerken. Ik zie dat bijv home2link aansluitsets verkoopt met flexibele 1.5mm2 draad, ik was in de veronderstelling dat bruin iig 2.5mm2 moet zijn. Welke dikte draad gebruiken jullie hiervoor?
Andere optie is in de centraaldoos, al heb ik daar niet veel extra ruimte. Behoud ik dan het gebruik van mijn schakelaar nog?
Andere optie is in de centraaldoos, al heb ik daar niet veel extra ruimte. Behoud ik dan het gebruik van mijn schakelaar nog?
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/pantslol schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:04:
Het blijft toch een gefrunnik om die shelly's in m'n WCDs te verwerken. Ik zie dat bijv home2link aansluitsets verkoopt met flexibele 1.5mm2 draad, ik was in de veronderstelling dat bruin iig 2.5mm2 moet zijn. Welke dikte draad gebruiken jullie hiervoor?
Hier kan je de aderdikte en de capaciteit zien.
Verder moet je bij flexibele kabels wel 'ferrules' gebruiken, anders word je in de facebook support groep incompetent genoemd. Volgens mij moet dat voorkomen dat de draadjes te makkelijk uit komen en dat er niet één klein draadje buiten de terminal blijft.
Op zich heb ik geen slechte ervaringen met MQTT maar ik gebruik liever zo weinig mogelijk componenten want hoe meer hoe foutgevoeliger en hoe meer er gepatched moet worden. Is er geen plugin om de data uit de shelly cloud te halen oid? Ik kan alleen wat prille pogingen vinden die de H&T niet ondersteunen.JanPedaal schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:52:
[...]
Heb je slechte ervaringen met MQTT? Ik heb een paar Shelly plugs hier in huis en dat werkt al sinds de installatie (enkele maanden) probleemloos via MQTT.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Ik ben begonnen met diezelfde aansluitsets maar toch snel mee gestopt. Ik herken je frustratie maar al te goed m.b.t. het proppen, maar mijn ervaring is dat de aansluitsets voor mijn gevoel te fragiel zijn.pantslol schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:04:
Ik heb vooralsnog alles besteld bij Home2Link en heb niet minder dan lof voor ze, en had ook enkele aansluitsets gekocht bij ze. Ja, het past iets makkelijker maar de hierboven genoemde ferrules (die zij al erop hebben gezet) laten te snel los. Ook zit je met de door hen geselecteerde lengte van kabels waardoor je dus alsnog moet gaan knippen, soms, en die uiteinden er opnieuw op moet zetten.
Tevens had ik mijn vraagtekens bij veiligheid op dunnere kabels als de stopcontacten doorgelust zouden worden. Uiteindelijk heb ik een kleine zestig apparaten alsnog met stugge 2,5mm-kabels aangesloten en vooralsnog heb ik ze er allemaal in gekregen (soms dankzij een dikkere stuclaag dat wat meer speling gaf). Heb wel serieus meer eelt op de duimen en wijsvingers nu van dat werk.
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Voor de voeding naar alleen de Shelly kan je prima 1,5mm2 pakken. De schakeldraad naar de lamp zal dit ook zijn. Je moet er dan inderdaad niet mee gaan doorlussen naar stopcontacten.
En ik zou inderdaad adereindhulzen gebruiken. Maar als deze los komen van de kabel hebben ze of te grote gebruikt of niet goed gekrompen. Die dingen hoor je er eigenlijk niet meer af te krijgen zonder de boel te verknippen.
En ik zou inderdaad adereindhulzen gebruiken. Maar als deze los komen van de kabel hebben ze of te grote gebruikt of niet goed gekrompen. Die dingen hoor je er eigenlijk niet meer af te krijgen zonder de boel te verknippen.
Zo'n plugin kan toch juist door updates van Domotica stuk gaan? Hoe meer 3rd party plugins, hoe meer kans op fouten lijkt me. MQTT wordt dusdanig veel gebruikt dat dat in mijn ogen vaak juist blijft werken. Bij HA heb ik nooit problemen met standaard integraties en juist wel met custom components.Bor schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:22:
[...]
Op zich heb ik geen slechte ervaringen met MQTT maar ik gebruik liever zo weinig mogelijk componenten want hoe meer hoe foutgevoeliger en hoe meer er gepatched moet worden. Is er geen plugin om de data uit de shelly cloud te halen oid? Ik kan alleen wat prille pogingen vinden die de H&T niet ondersteunen.
Hi allemaal,
Ik heb recent een nieuwbouwwoning gekocht, en wil in ieder geval al mijn lichtpunten centraal kunnen aansturen.
Nu kwam ik op het Shelly systeem uit.
Mijn plan was om in principe vrijwel alle lichtknoppen te vervangen voor de Shelly Dimmer.
Hopelijk zijn hier andere mensen met ervaringen hiermee die de volgende vragen voor me kunnen beantwoorden.
Alvast bedankt voor t meedenken
Ik heb recent een nieuwbouwwoning gekocht, en wil in ieder geval al mijn lichtpunten centraal kunnen aansturen.
Mijn plan was om in principe vrijwel alle lichtknoppen te vervangen voor de Shelly Dimmer.
Hopelijk zijn hier andere mensen met ervaringen hiermee die de volgende vragen voor me kunnen beantwoorden.
- Klopt het dat ik dan altijd een pulsdimmer nodig hebt omdat het anders niet werkt (bijv een "ouderwetse" draaiende dimmer is geen optie?).
- Ik wil in bijv. mijn woonkamer aan beiden zijden een tweetal wandlampen realiseren (dus 4 totaal). Ik wil echter niet aan iedere zijde een aparte schakelaar. Klopt mijn assumptie dat ik bijv alle 4 kan voorzien van een Shelly Dimmer, maar slechts 1 ervan daadwerkelijk verbind met een pulsdimmer, en dat ik de andere 3 simultaan kan aansturen vanaf deze ene pulsdimmer?
- Klopt het dat ik bijv een Shelly i3 zou kunnen plaatsen met een schakelaar bij mijn voordeur, en daarmee bijv alle lampen in het hele huis simultaan zou kunnen aan/uitzetten?
- Als ik een lichtpunt heb dat kan worden bediend vanaf 2 schakelaars (dit heet geloof ik een hotelschakeling) of zelfs van 3 of meer (dit heet een kruisschakeling meen ik), heb ik dan nog steeds maar 1 Shelly Dimmer module nodig?
1 ja, je kan geen reguliere dimmer gebruiken icm shelly. Je noet echt knoppen hebben.edwardmp schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:46:
Hi allemaal,
Hopelijk zijn hier andere mensen met ervaringen hiermee die de volgende vragen voor me kunnen beantwoorden.Zijn er verder nog bijzonderheden waar ik rekening mee moet houden om een bestaande installatie mee te upgraden?
- Klopt het dat ik dan altijd een pulsdimmer nodig hebt omdat het anders niet werkt (bijv een "ouderwetse" draaiende dimmer is geen optie?).
- Ik wil in bijv. mijn woonkamer aan beiden zijden een tweetal wandlampen realiseren (dus 4 totaal). Ik wil echter niet aan iedere zijde een aparte schakelaar. Klopt mijn assumptie dat ik bijv alle 4 kan voorzien van een Shelly Dimmer, maar slechts 1 ervan daadwerkelijk verbind met een pulsdimmer, en dat ik de andere 3 simultaan kan aansturen vanaf deze ene pulsdimmer?
- Klopt het dat ik bijv een Shelly i3 zou kunnen plaatsen met een schakelaar bij mijn voordeur, en daarmee bijv alle lampen in het hele huis simultaan zou kunnen aan/uitzetten?
- Als ik een lichtpunt heb dat kan worden bediend vanaf 2 schakelaars (dit heet geloof ik een hotelschakeling) of zelfs van 3 of meer (dit heet een kruisschakeling meen ik), heb ik dan nog steeds maar 1 Shelly Dimmer module nodig?
2 ja, dat kan met url acties.
3 als het goed is wel ja. Je kan vziw scenes starten met een i3. Je kan ook urls aanroepen als een knop ingedrukt word.
4 ja, zijn ook schakelschemas voor. Het principe van een hotelschakelaar blijft gewoon werken. Je moet dan volgens mij alleen geen pulsschakelaars gebruiken maar gewone en de shelly instellen op volgens mij momentary switch.
Als ik jou was zou ik zo'n pakket van shellies bestellen van domotica shop oid. Uit m'n hoofd kan je dan 5 dingen bestellen. Voordat je een fortuin uit geeft is het misschien goed gewoon om gewoon even een test opstelling te maken gewoon alles los op tafel. Dan krijg je een beter beeld bij de units. Misschien wil je ook wel helemaal niet alles dimbaar hebben.
De inbouw devices zijn relatief goedkoop, maar het telt wel op als je een heel huis vol hangt
Denk ook alvast aan locatie van inbouwen. De wandcontactdozen zijn meestal wat beperkt in ruimte, bij de lamp is vaak makkelijker, maar dan moet je daar ruimte hebben of ruimte in het armatuur.
Verder heb te maken met wifi devices. Wifi en nieuwbouw zijn niet altijd beste vriendjes
- Aan geen enkele andere dimmers heb je iets
Je moet pulsdrukkers hebben, niet pulsdimmers. Al het dimmen komt van de Shelly
- Kan inderdaad met URL acties als je ze een vast adres geeft. Maar wil je ze echt allemaal los voorzien van een dimmer? Als je groepen hebt die je altijd op dezelfde sterkte wilt hebben kan je ook gewoon één dimmer pakken. Met URL acties kan je ook alleen nog de lamp bedienen waar de schakelaar fysiek op zit indien je Wifi down is. Ik weet eigenlijk niet wat de mogelijkheden zijn om het dimniveau mee te geven aan de andere Shelly's via URL acties. Alternatief is via de Shelly Cloud maar dan ben je daar wel van afhankelijk.
- Shelly i3 is gewoon een Shelly zonder uitgangen, kan alles wat de "normale" Shelly's kunnen behalve zelf een lamp schakelen.
- Hoe het heet zijn de meningen een beetje verschillend over, ik hoe het bij een hotelschakeling (twee-, drie-, vier-voedig etc). Maar ja, dan kan je ook af met 1 Shelly. Als je alleen wilt schakelen kan je de hele hotelschakeling zo laten zitten. Wil je in combinatie met een Shelly dimmer kunnen dimmen vanaf de schakelaars zal je alle schakelaars moeten vervangen door pulsdrukkers. Hierbij wordt de bekabeling wel echt anders, alle pulsdrukkers moeten gewoon parallel komen te staan.
Twee dingen:edwardmp schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:46:
Zijn er verder nog bijzonderheden waar ik rekening mee moet houden om een bestaande installatie mee te upgraden?
- De meeste Shelly's hebben een N(eutraal) draad nodig om te werken. Deze niet niet altijd overal. Er zijn een paar L varianten die zonder N kunnen werken maar daar moet je wel rekening houden dat de last groot genoeg moet zijn. Anders moet je een bypass-module bij de lamp plaatsen. Maar zeker als het allemaal nieuw is heb je een grotere kans om overal N te hebben en anders een goed moment die erbij te trekken.
- Het zijn Wifi devices, je zal dus voor goede wifi dekking moeten zorgen. Zeker als je een heel huis wilt doen ga je het niet redden met het goedkope boxje wat je van je ISP krijgt. Niet alleen is dan het bereik waarschijnlijk niet toereikend maar gaat hij er ook moeite mee hebben om überhaupt zo veel devices verbonden te hebben. Ga dit niet fixen door extenders en repeaters, dat is lapwerk. Zet dan gewoon je ISP door in als alleen een modem en investeer zelf in een router met meerdere bekabelde access points.
septillion geeft terecht bij punt 2 aan dat je ze beter op dezelfde dimmer kan aansluiten. Sowieso is dat handig want:Septillion schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:56:[...]
- Aan geen enkele andere dimmers heb je iets
Je moet pulsdrukkers hebben, niet pulsdimmers. Al het dimmen komt van de Shelly
- Kan inderdaad met URL acties als je ze een vast adres geeft. Maar wil je ze echt allemaal los voorzien van een dimmer? Als je groepen hebt die je altijd op dezelfde sterkte wilt hebben kan je ook gewoon één dimmer pakken. Met URL acties kan je ook alleen nog de lamp bedienen waar de schakelaar fysiek op zit indien je Wifi down is. Ik weet eigenlijk niet wat de mogelijkheden zijn om het dimniveau mee te geven aan de andere Shelly's via URL acties. Alternatief is via de Shelly Cloud maar dan ben je daar wel van afhankelijk.
- Shelly i3 is gewoon een Shelly zonder uitgangen, kan alles wat de "normale" Shelly's kunnen behalve zelf een lamp schakelen.
- Hoe het heet zijn de meningen een beetje verschillend over, ik hoe het bij een hotelschakeling (twee-, drie-, vier-voedig etc). Maar ja, dan kan je ook af met 1 Shelly. Als je alleen wilt schakelen kan je de hele hotelschakeling zo laten zitten. Wil je in combinatie met een Shelly dimmer kunnen dimmen vanaf de schakelaars zal je alle schakelaars moeten vervangen door pulsdrukkers. Hierbij wordt de bekabeling wel echt anders, alle pulsdrukkers moeten gewoon parallel komen te staan.
Twee dingen:
- De meeste Shelly's hebben een N(eutraal) draad nodig om te werken. Deze niet niet altijd overal. Er zijn een paar L varianten die zonder N kunnen werken maar daar moet je wel rekening houden dat de last groot genoeg moet zijn. Anders moet je een bypass-module bij de lamp plaatsen. Maar zeker als het allemaal nieuw is heb je een grotere kans om overal N te hebben en anders een goed moment die erbij te trekken.
- Het zijn Wifi devices, je zal dus voor goede wifi dekking moeten zorgen. Zeker als je een heel huis wilt doen ga je het niet redden met het goedkope boxje wat je van je ISP krijgt. Niet alleen is dan het bereik waarschijnlijk niet toereikend maar gaat hij er ook moeite mee hebben om überhaupt zo veel devices verbonden te hebben. Ga dit niet fixen door extenders en repeaters, dat is lapwerk. Zet dan gewoon je ISP door in als alleen een modem en investeer zelf in een router met meerdere bekabelde access points.
- minder shelly dimmers nodig à 20 euro/s
- minder wifi devices, dus minder belasting op access point en storing op andere devices
- als je zonder neutral wilt aansluiten, heb je een minimale load van 10W nodig
- geen risico dat een dimmer een keer een call niet binnen krijgt omdat ie bv. down is en daardoor een deel van je lampen niet mee gaat.
Ik heb afgelopen week in drie 50mm inbouwdozen met Berker pulsdrukkers (die zijn zo'n 25mm diep, minder diep dan bijv Busch Yeager) drie Shelly dimmers ingebouwd, samen met 5-weg kliklasklemmen (die toch altijd nog flink groter zijn dan normale lasklemmen)
Omdat het toch maar om ledverlichting gaat heb ik 1 + 1,5mm2 soepele draad gebruikt, met draadhulzen.
Het lastigste is nog wel dat je regelmatig van soepele draad naar stugge draad over moet, en dat je zowel de pulsdrukkers als de Shelly's van bruine draad moet voorzien. Geeft nogal een web van draden en koppelingen. Ik heb in dit geval ook gewoon draadhulzen in de pulsdrukkers gestoken (die krijg ik er met de drukker vrij gemakkelijk uit) en ook draadhulzen in normale lasklemmen, omdat die toch nooit meer los hoeven (of je vervangt een lasklem met een stukje draad...)
Ging verder prima, maar je moet wel heel goed plannen. De bruine 5weg lasklem zit onderin de ene doos, de blauwe 5weg lasklem zit onder de andere (er is nog een 4e inbouwdoos naast, maar nu nog ongebruikt, ligt wel al een blauw+bruine draad naartoe)
Op de meeste andere plekken heb ik meer ruimte beschikbaar omdat er dan nog bijv. een gips of osb plaat (of beide) over de inbouwdoos zitten.
@edwardmp ik zou als ik jou was inderdaad even een Shelly dimmer 2, Shelly 1PM, Shelly i3 bestellen en daar eens mee gaan spelen. Dan begrijp je veel beter wat die wel en niet doen, zonder die kennis is het voor jou onmogelijk om je hele plan vooraf te maken.
Hou er zoals hierboven gezegd vooral rekening mee dat je een blauwe draad in elke doos krijgt beschikbaar krijgt , dat is niet vanzelfsprekend als je de bedrading conventioneel laat aanleggen.
Een hotelschakeling met puldrukkers en shelly's is veel simpeler, want je hebt maar 1 schakeldraad nodig omdat je zoveel drukkers parallel kunt aansluiten op de shelly ingang als je wil. Ze sturen toch maar een pulsje en Shelly weet het verschil niet.
Omdat het toch maar om ledverlichting gaat heb ik 1 + 1,5mm2 soepele draad gebruikt, met draadhulzen.
Het lastigste is nog wel dat je regelmatig van soepele draad naar stugge draad over moet, en dat je zowel de pulsdrukkers als de Shelly's van bruine draad moet voorzien. Geeft nogal een web van draden en koppelingen. Ik heb in dit geval ook gewoon draadhulzen in de pulsdrukkers gestoken (die krijg ik er met de drukker vrij gemakkelijk uit) en ook draadhulzen in normale lasklemmen, omdat die toch nooit meer los hoeven (of je vervangt een lasklem met een stukje draad...)
Ging verder prima, maar je moet wel heel goed plannen. De bruine 5weg lasklem zit onderin de ene doos, de blauwe 5weg lasklem zit onder de andere (er is nog een 4e inbouwdoos naast, maar nu nog ongebruikt, ligt wel al een blauw+bruine draad naartoe)
Op de meeste andere plekken heb ik meer ruimte beschikbaar omdat er dan nog bijv. een gips of osb plaat (of beide) over de inbouwdoos zitten.
@edwardmp ik zou als ik jou was inderdaad even een Shelly dimmer 2, Shelly 1PM, Shelly i3 bestellen en daar eens mee gaan spelen. Dan begrijp je veel beter wat die wel en niet doen, zonder die kennis is het voor jou onmogelijk om je hele plan vooraf te maken.
Hou er zoals hierboven gezegd vooral rekening mee dat je een blauwe draad in elke doos krijgt beschikbaar krijgt , dat is niet vanzelfsprekend als je de bedrading conventioneel laat aanleggen.
Een hotelschakeling met puldrukkers en shelly's is veel simpeler, want je hebt maar 1 schakeldraad nodig omdat je zoveel drukkers parallel kunt aansluiten op de shelly ingang als je wil. Ze sturen toch maar een pulsje en Shelly weet het verschil niet.
[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 06-05-2021 09:49 ]
Ik wel: met de huidige Shelly firmware is dat niet mogelijk.Septillion schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:56:
Ik weet eigenlijk niet wat de mogelijkheden zijn om het dimniveau mee te geven aan de andere Shelly's via URL acties.
Het makkelijkste qua werking (en dus wellicht niet qua aanleggen van nieuwe draden) is alle lampen op 1 dimmer aansluiten.
@edwardmp Je kan met een i3 wel alle lampen in je huis aan of uit laten gaan, maar dat gaat niet met enkel Shellies. Je moet dan een domotica systeem hebben wat ziet dat er op een knop is gedrukt en dat er wat gedaan moet worden. Dat kan via de Shelly cloud (voor zover ik weet, ik gebruik dat niet) of een andere "controller" zoals Domoticz, HomeAssistant, Homey en noem maar op.
Dank voor de reacties allen, erg nuttig.
Ik merk dus op dat "simultaan" dimmen vanaf 1 Shelly dimmer naar anderen eigenlijk niet kan.
Dus dan moet ik het inderdaad anders gaan oplossen. Ofwel geen dimmer nemen maar een normale Shelly, ofwel gewoon accepteren dat ik 1 schakelaar per wand krijg, ipv 1 voor 2 wanden.
Een kabel trekken door vloer of plafond is namelijk een no-go, het plafond is verder af, en de de vloer is nog een ondervloer, maar ivm vloerverwarming ga je daar ook niet zomaar meer in frezen denk ik.
Qua wifidekking maak ik me niet zo'n zorgen. Ik ga een Unifi systeem installeren met 2 of 3 access points.
En domme vraag, maybe, maar kan ik gewoon 2 losse lampen aansluiten 1 Shelly dimmer?
Ik merk dus op dat "simultaan" dimmen vanaf 1 Shelly dimmer naar anderen eigenlijk niet kan.
Dus dan moet ik het inderdaad anders gaan oplossen. Ofwel geen dimmer nemen maar een normale Shelly, ofwel gewoon accepteren dat ik 1 schakelaar per wand krijg, ipv 1 voor 2 wanden.
Een kabel trekken door vloer of plafond is namelijk een no-go, het plafond is verder af, en de de vloer is nog een ondervloer, maar ivm vloerverwarming ga je daar ook niet zomaar meer in frezen denk ik.
Ja dat is een prima idee. Alleen waar sluit ik het dan op aan om te testen? Een oud stopcontact in mn oude woning? Ben van plan het straks door mn elektricien t allemaal aan te laten sluiten dus weet niet hoe gevaarlijk het potentieel is als ik als leek hier zelf mee ga spelen dan.Stefke schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:33:
@Stefke Maar als je paralel wilt aansluiten, dan moet je een nieuwe draad langs alle schakelaars trekken of niet? Weet niet of dat bij mij makkelijk te doen is.Stefke schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:33:
Qua wifidekking maak ik me niet zo'n zorgen. Ik ga een Unifi systeem installeren met 2 of 3 access points.
En domme vraag, maybe, maar kan ik gewoon 2 losse lampen aansluiten 1 Shelly dimmer?
@edwardmp Als het allemaal net gedaan is heb je gewoon nog toegankelijke pijpjes of niet?
En om te testen, aan een goedkope lamp van Ikea ofzo
VOor test inbouwen zou ik niet doen. Niet alleen meer moeite maar als het gewoon alleen tijdens een test aangesloten ligt voor je is de veiligheid ook te overzien
En om te testen, aan een goedkope lamp van Ikea ofzo
Een hotelschakeling heeft normaliter 2 zwarte draden van knop naar lamp (al dan niet via centraaldoos). Met pulsdrukkers heb je er maar 1 nodig.
Nadeel van hotelschakeling is dat vaak aan het andere eind niet perse een bruine en/of blauwe draad aanwezig is. Je zou dan de tweede draad kunnen gebruiken (eigenlijk de verkeerde kleur)
Als je niet weet wat je doet, dan wellicht niet proberen, want dat is niet heel veilig.
Maar je kunt in principe een huisstekker met draad de draad (blauw/bruin) strippen, aansluiten op de juiste manier op je shelly, en dan wat zwarte installatiedraad 1,5mm2 een pulsdrukker voor je leggen en aaansluiten, samen met een lamp.
Maar dan moet je wel een beetje weten wat je doet, en vooral de stroom eraf halen.
Wellicht eerst een heel goed op de Shelly site lezen wat die dingen doen en de aansluitschema's goed bekijken.
edit: weet niet wat je met simultaan dimmen bedoelt, maar je kunt de ene shelly de andere laten dimmen, mits je een controller hebt (en het is niet realtime....als dimmer 1 = 50% dan dimmer 2 = 50%)
Wil je meerdere lampen dimmen met een Shelly dimmer, dan moet je gewoon zorgen dat de Shelly tussen de lampen en de knop zit.
Wil je met 2 knoppen deze dimmer bedienen, dan moet je zorgen dat van beide knoppen 1 zwarte draad bij de Shelly uitkomt.
Waarschijnlijk is de beste kans dan om de Shelly in de centraaldoos te stoppen, want daar loopt ws. je hotelschakeling doorheen.
Nadeel van hotelschakeling is dat vaak aan het andere eind niet perse een bruine en/of blauwe draad aanwezig is. Je zou dan de tweede draad kunnen gebruiken (eigenlijk de verkeerde kleur)
Als je niet weet wat je doet, dan wellicht niet proberen, want dat is niet heel veilig.
Maar je kunt in principe een huisstekker met draad de draad (blauw/bruin) strippen, aansluiten op de juiste manier op je shelly, en dan wat zwarte installatiedraad 1,5mm2 een pulsdrukker voor je leggen en aaansluiten, samen met een lamp.
Maar dan moet je wel een beetje weten wat je doet, en vooral de stroom eraf halen.
Wellicht eerst een heel goed op de Shelly site lezen wat die dingen doen en de aansluitschema's goed bekijken.
edit: weet niet wat je met simultaan dimmen bedoelt, maar je kunt de ene shelly de andere laten dimmen, mits je een controller hebt (en het is niet realtime....als dimmer 1 = 50% dan dimmer 2 = 50%)
Wil je meerdere lampen dimmen met een Shelly dimmer, dan moet je gewoon zorgen dat de Shelly tussen de lampen en de knop zit.
Wil je met 2 knoppen deze dimmer bedienen, dan moet je zorgen dat van beide knoppen 1 zwarte draad bij de Shelly uitkomt.
Waarschijnlijk is de beste kans dan om de Shelly in de centraaldoos te stoppen, want daar loopt ws. je hotelschakeling doorheen.
[ Voor 29% gewijzigd door Stefke op 06-05-2021 20:58 ]
Momenteel zit ik in een verbouwing en samen met de electricien ben ik een aantal zaken aan het realiseren die sterk lijken op jouw vraagstukken. Ik zal van het weekend een uitgebreid verslag maken in dit topic hoe wij bepaalde zaken hebben aangepakt.edwardmp schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:46:
Hi allemaal,
Hopelijk zijn hier andere mensen met ervaringen hiermee die de volgende vragen voor me kunnen beantwoorden.Zijn er verder nog bijzonderheden waar ik rekening mee moet houden om een bestaande installatie mee te upgraden?
Tip voor nu: bestel die spullen en ga alvast wat test opstellingen maken. Dan raak je vertrouwd met de devices, en dan kan je ook de standaard mogelijkheden van de Shelly app proberen.
Voor mij was dit erg verhelderend! Zoals ik het lees moet alles wat jij wil (behalve simultaan dimmen) heel eenvoudig te realiseren zijn.
Voor het testen kan je desnoods gewoon een stekker met draad pakken. Check even hoe je hem in het stopcontact moet hebben zodat je bruin/blauw draad op de juiste manier verbind. Stekker houd je even uit het stopcontact, je sluit alles aan zoals op het schema zoals je het wilt hebben. Als je een losse schakelaar hebt liggen kan je die ook aansluiten. Dan als alles af is doe je de stekker in het stopcontact in de oriëntatie zodat l/n stopcontact kloppen met l/n op de shelly. Als je op youtube zoekt op shelly cloud test (setup) vind je ongetwijfeld wat filmpjes van mensen die het ook zo doen.edwardmp schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:44:
Dank voor de reacties allen, erg nuttig.
[...]
Ja dat is een prima idee. Alleen waar sluit ik het dan op aan om te testen? Een oud stopcontact in mn oude woning? Ben van plan het straks door mn elektricien t allemaal aan te laten sluiten dus weet niet hoe gevaarlijk het potentieel is als ik als leek hier zelf mee ga spelen dan.
[...]
@Stefke Maar als je paralel wilt aansluiten, dan moet je een nieuwe draad langs alle schakelaars trekken of niet? Weet niet of dat bij mij makkelijk te doen is.
En ja, je kan gewoon meerdere lampen aansluiten. Geen probleem. Nu werkt het bij bijvoorbeeld de shelly RGBW wel iets anders dan bij de dimmer. Ook met de 2.5 kan je het weer anders doen omdat die 2 lampen los kan schakelen.
Graag! Dat zou handig zijn.paul-s83 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:35:
[...]
Momenteel zit ik in een verbouwing en samen met de electricien ben ik een aantal zaken aan het realiseren die sterk lijken op jouw vraagstukken. Ik zal van het weekend een uitgebreid verslag maken in dit topic hoe wij bepaalde zaken hebben aangepakt.
Tip voor nu: bestel die spullen en ga alvast wat test opstellingen maken. Dan raak je vertrouwd met de devices, en dan kan je ook de standaard mogelijkheden van de Shelly app proberen.
Voor mij was dit erg verhelderend! Zoals ik het lees moet alles wat jij wil (behalve simultaan dimmen) heel eenvoudig te realiseren zijn.
Dank allemaal, ik ga inderdaad eens wat test spul bestellen ben bekijken hoe ver ik kom.
Ik kan bijv een oude lamp gebruiken om dit te testen lijkt me. Alleen de (fysieke) schakelaar als input heb je dan niet lijkt me, maar goed.
Ik zou wel ergens een pulsschakelaar halen ( die kosten de wereld niet) en ertussen zetten.edwardmp schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:23:
[...]
Graag! Dat zou handig zijn.
Dank allemaal, ik ga inderdaad eens wat test spul bestellen ben bekijken hoe ver ik kom.
Ik kan bijv een oude lamp gebruiken om dit te testen lijkt me. Alleen de (fysieke) schakelaar als input heb je dan niet lijkt me, maar goed.
Dan kan je ook wat spelen met single press, short press, long press en double press etc om bepaalde scenes aan te roepen. En uiteraard zien dat je dan ook heel gemakkelijk een dimbare lamp ( of een groepje lampen op dezelfde Shelly) kan dimmen met de pulsschakelaar.
@edwardmp Als je de goedkoopste Ikea lamp haalt komt deze ook wel met een knippertje
Is dan wel geen pulsdrukken maar tijdens test kan je die ook wel zelf pulseren
Haal er een paar Wago klemmen bij en je kan veilig spelen
Als je de hele boel nog moet (laten) aanleggen en sterk op domotica inzet, zou ik sterk overwegen om alles naar een centrale kast (eventueel per verdieping) te laten bekabelen. Zodat je een klemmenstrook hebt met alle schakelaars en alle verbruikers (als je gek wil doen ook alle stopcontacten).
Dan kan je alles naar een set shelly's koppelen in dezelfde kast, kan je gemakkelijk wijzigingen maken, en als het huis verkocht wordt is het ook voor nieuwe eigenaar heel duidelijk wat er zit (en kan die er iets anders in (laten) gooien als ie geen fan is van shelly's).
Dan kan je alles naar een set shelly's koppelen in dezelfde kast, kan je gemakkelijk wijzigingen maken, en als het huis verkocht wordt is het ook voor nieuwe eigenaar heel duidelijk wat er zit (en kan die er iets anders in (laten) gooien als ie geen fan is van shelly's).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik zie dat wel vaker, in de facebook groep dat ze de shellys ook op die rails mounten.. Maar zijn er dan geen betere volledig bedrade alternatieven? Als je toch alles volledig naar één plek wired kan je toch beter zonder wifi werken lijkt me..naftebakje schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:06:
Als je de hele boel nog moet (laten) aanleggen en sterk op domotica inzet, zou ik sterk overwegen om alles naar een centrale kast (eventueel per verdieping) te laten bekabelen. Zodat je een klemmenstrook hebt met alle schakelaars en alle verbruikers (als je gek wil doen ook alle stopcontacten).
@Erwin537 Er is vast wel iets beters te krijgen. Maar ik denk dat je dan ook een groter budget moet meenemen. Shelly is relatief goedkoop.
Voor zover ik weet zijn er geen huisn-tuin-keuken systemen die apart bedraad zijn, dan kom je in de professionele spullen terecht als KNX of PLC's. Zie [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica en Domotica met plc's
Voor zover ik weet zijn er geen huisn-tuin-keuken systemen die apart bedraad zijn, dan kom je in de professionele spullen terecht als KNX of PLC's. Zie [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica en Domotica met plc's
Ik heb al mijn Shelly's ver-Tasmotaa'd, en gek genoeg zijn dit de enige devices die in mijn Unifi controller na verloop van tijd (30min+) als offline gerapporteerd worden. Via MQTT prima benaderbaar, NodeRed/HomeAssistant geen enkel issue. Na enig zoekwerk kom ik wel de mogelijkheid tegen om Sleep 0 in de console in te voeren, maar daar voel ik niet zo veel voor vooralsnog aangezien totale onbereikbaarheid met Sleep 0 ook wordt gerapporteerd.
Ik kan ze allemaal een fixed IP geven (nu met 2 stuks gedaan) om een eventueel verloop van de lease tegen te gaan, maar dat is wel een pleister maar geen oplossing. Iemand een idee? Wifi-signaal is met drie AC-Pro's (een per verdieping) en een extra InWall beneden top overigens.
Ik kan ze allemaal een fixed IP geven (nu met 2 stuks gedaan) om een eventueel verloop van de lease tegen te gaan, maar dat is wel een pleister maar geen oplossing. Iemand een idee? Wifi-signaal is met drie AC-Pro's (een per verdieping) en een extra InWall beneden top overigens.
[ Voor 7% gewijzigd door FirePuma142 op 07-05-2021 12:16 ]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
@FirePuma142 Het is mij een beetje onduidelijk of je nu echt een probleem hebt, anders dan dat je Unifi controller zegt dat ze offline zijn.
Als alles werkt zoals je wil is er toch verder niets aan de hand?
True, ik voorzie alleen mogelijke issues als de lease verloopt en het IP mogelijk verandert. Daar gaat HomeAssistant en autodiscovery naar mijn ervaring niet bijzonder goed mee om.JeroenE schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:24:
@FirePuma142 Het is mij een beetje onduidelijk of je nu echt een probleem hebt, anders dan dat je Unifi controller zegt dat ze offline zijn.
@FirePuma142 Maar dat probleem heb je dan ook als om wat voor reden dan ook je DHCP server een keertje opnieuw wordt gestart en er (mogelijk) geen cache meer is welk ip adres hij aan welk systeem had uitgedeeld.
Ik zou zeggen: stel dan in je DHCP server in dat deze Shelly dit adres krijgt, die Shelly dat adres etc. Dan heb je dat ook opgelost.
Ik zou zeggen: stel dan in je DHCP server in dat deze Shelly dit adres krijgt, die Shelly dat adres etc. Dan heb je dat ook opgelost.
@JeroenE Daar was ik mee begonnen inderdaad, dat ga ik af maken.
Stellen jullie zowel op de DHCP server als op de shelly zelf een static IP in? Ik heb nu alleen op de DHCP server, maar de shelly weet daar natuurlijk eigenlijk niets van dus zal alsnog vragen welk IP die moet hebben, toch?JeroenE schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:04:
@FirePuma142 Maar dat probleem heb je dan ook als om wat voor reden dan ook je DHCP server een keertje opnieuw wordt gestart en er (mogelijk) geen cache meer is welk ip adres hij aan welk systeem had uitgedeeld.
@FirePuma142 Hoezo gaat de auto discovery daar lastig mee om? Zo ver ik weet is daarvan niets gelinkt aan IP. Tenzij de nieuwe Tasmota integratie dat wel doet maar dat zou niet zo slim zijn... Anders is het puur op MQTT topic en een identifier die gebaseerd is op het MAC adres.
@Erwin537 Als je op de Shelly geen vast IP adres instelt dan zal hij dat inderdaad vragen aan een DHCP server. Als je het wel vast instelt dan hoef je in principe op je DHCP server niets in te stellen.
Je moet alleen zorgen dat het ip nummer niet door de DHCP server uitgedeeld wordt. Dat kan je doen door het wel in te stellen in de DHCP server (heb je gelijk 'documentatie' van al je ip adressen). Maar het kan natuurlijk ook prima door je DHCP server nummers van 20-99 uit te laten delen en je vaste ip adressen te laten beginnen bij 100.
Het schijnt zo te zijn dat bij de Shelly Door/Windows sensors (die op batterijen werken en dus vaak "slapen") deze sneller reageren als je wel een vast IP adres instelt. Dan hoeven ze op het moment dat ze wakker worden niet eerst een IP adres aan te vragen. Ik heb dit verder nooit zelf nagemeten, maar het klinkt wel logisch.
Je moet alleen zorgen dat het ip nummer niet door de DHCP server uitgedeeld wordt. Dat kan je doen door het wel in te stellen in de DHCP server (heb je gelijk 'documentatie' van al je ip adressen). Maar het kan natuurlijk ook prima door je DHCP server nummers van 20-99 uit te laten delen en je vaste ip adressen te laten beginnen bij 100.
Het schijnt zo te zijn dat bij de Shelly Door/Windows sensors (die op batterijen werken en dus vaak "slapen") deze sneller reageren als je wel een vast IP adres instelt. Dan hoeven ze op het moment dat ze wakker worden niet eerst een IP adres aan te vragen. Ik heb dit verder nooit zelf nagemeten, maar het klinkt wel logisch.
Ik had niet naar de specifieke implementatie voor Tasmota gekeken, maar je hebt inderdaad gelijk. Ik heb eerder met Daikin en Hunter Douglas Power View bijvoorbeeld wel veel issues gehad bij wisselende IP-adressen.Septillion schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:50:
@FirePuma142 Hoezo gaat de auto discovery daar lastig mee om? Zo ver ik weet is daarvan niets gelinkt aan IP. Tenzij de nieuwe Tasmota integratie dat wel doet maar dat zou niet zo slim zijn... Anders is het puur op MQTT topic en een identifier die gebaseerd is op het MAC adres.
Definieer beterErwin537 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:39:
[...]Ik zie dat wel vaker, in de facebook groep dat ze de shellys ook op die rails mounten.. Maar zijn er dan geen betere volledig bedrade alternatieven? Als je toch alles volledig naar één plek wired kan je toch beter zonder wifi werken lijkt me..

Er zijn alternatieven, zoals bijvoorbeeld de eenvoudiger Eltako relais en dimmers (niets via internet, maar wel voorzien op "alles uit" functionaliteit). Echter moet je dan wel rekenen op veel duurdere oplossingen (prijs materiaal ~4 keer hoger) zonder enige connectiviteit.
Wil je 'slimmer', kost het nog meer, en is het enkel wat de dure grote fabrikant kan bedenken (dus eerder mentaal minder bedeeld dan 'slim').
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Het is een nieuwbouwwoning, maar deze wordt deze maand al opgeleverd, en vrij laat in het bouwproces gekocht.naftebakje schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:06:
Alles is dus met "normale" elektronica opgeleverd die ik nu slim wil maken. Dus iets dergelijks is geen optie denk ik
Jij bedoelt een lamp met een schakelaar in het draad gebruiken? Als ik de draad open zou maken werkt dit qua bekabeling hetzelfde als een wandschakelaar? Nooit bij stilgestaan eigenlijk.Septillion schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:57:
@edwardmp Als je de goedkoopste Ikea lamp haalt komt deze ook wel met een knippertjeIs dan wel geen pulsdrukken maar tijdens test kan je die ook wel zelf pulseren
Haal er een paar Wago klemmen bij en je kan veilig spelen
Vraagje... ik heb een aantal lampen en ledstrips (shelly1 en shellyRGBW2) waarbij ze 's ochtends niet vanzelf uitschakelen. Ze schakelen 's ochtends om 6:20 uur in, en zouden bij zonsopkomst moeten uitschakelen.
Het gekke is, op de RGBW2 heb ik 4 ledstrips aangesloten, 1 schakelt wel vanzelf uit, den andere 3 niet. Ik heb de tijden al eens gewijzigd (bijv. 2 minuten na zonsopkomst) en dat zowel via de app, als de cloud, als op het device (IP adres) zelf. Maar nog steeds branden deze lampen als ik om 9:00 uur kijk
Het gekke is, op de RGBW2 heb ik 4 ledstrips aangesloten, 1 schakelt wel vanzelf uit, den andere 3 niet. Ik heb de tijden al eens gewijzigd (bijv. 2 minuten na zonsopkomst) en dat zowel via de app, als de cloud, als op het device (IP adres) zelf. Maar nog steeds branden deze lampen als ik om 9:00 uur kijk
@m_rick Ik vind het gek dat er 1 van de 4 wel uitgaat en de andere 3 niet. Kan het zo zijn dat die ene stuk is?
Dat ze niet uitschakelen vind ik namelijk wel logisch. De zonsopkomst is op dit moment in Nederland al voor 6 uur. Als je na zonsopkomst de lampen aan laat gaan dan gaan ze dus nooit via de zonsopkomsttrigger uit. Die is al eerder uitgevoerd, toen de lampen nog uit waren.
Je kan wel simpele zaken instellen, maar niet ingewikkeldere zoals "ga om 6:20 aan, behalve als ze zon al op is" of "ga om 7:30 uit, behalve als de zon nog onder is". Als je dat wil, dan moet je met een domotica controller werken.
Wat je wel kan proberen is zonsopkomst plus 1 uur, dan zouden ze wel weer uit moeten gaan. Ik weet niet welke berekening de Shelly gebruikt voor zonsopkomst.
Dat ze niet uitschakelen vind ik namelijk wel logisch. De zonsopkomst is op dit moment in Nederland al voor 6 uur. Als je na zonsopkomst de lampen aan laat gaan dan gaan ze dus nooit via de zonsopkomsttrigger uit. Die is al eerder uitgevoerd, toen de lampen nog uit waren.
Je kan wel simpele zaken instellen, maar niet ingewikkeldere zoals "ga om 6:20 aan, behalve als ze zon al op is" of "ga om 7:30 uit, behalve als de zon nog onder is". Als je dat wil, dan moet je met een domotica controller werken.
Wat je wel kan proberen is zonsopkomst plus 1 uur, dan zouden ze wel weer uit moeten gaan. Ik weet niet welke berekening de Shelly gebruikt voor zonsopkomst.
Ik heb 2 shelly dimmers, beide met 3 dezelfde GU10 dimbare spotjes. De ene dimt wel lekker van 1 tot 100 en de ander blijft wat vlakker van 0 tot 40 en daarna geleidelijk naar 100. Heeft iemand enig idee? Kun je calibratie evt handmatig dupliceren?
Ik had laatst een vraag gesteld over in welk opbouwschakelmateriaal ik een shelly 2.5 zou kunnen passen. Heb iets gevonden bij het Gamma huismerk schakelmateriaal, ik zal later een foto-verslag maken van de installatie.
Voor het zonnescherm kwam ik het vogende schema tegen
[Afbeelding]
Hoezo heeft de Shelly 2x een draad naar de fase nodig (2x dezelfde draad naar de L aansluiting) Kan ik ook af met 1x een fasedraad?
Voor het zonnescherm kwam ik het vogende schema tegen
[Afbeelding]
Hoezo heeft de Shelly 2x een draad naar de fase nodig (2x dezelfde draad naar de L aansluiting) Kan ik ook af met 1x een fasedraad?
@badkuip Voor zover ik weet is het net als bij andere shellies gewoon doorverbonden achter de terminals. Het geeft je wat meer opties. Net even gegoogled, daar stond dat dat ook voor de 2.5 geldt.
Dus één draad is voldoende, want doorverbonden achter de terminals, toch?Erwin537 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:36:
@badkuip Voor zover ik weet is het net als bij andere shellies gewoon doorverbonden achter de terminals. Het geeft je wat meer opties. Net even gegoogled, daar stond dat dat ook voor de 2.5 geldt.
Als je op deze pagina kijkt en zoekt op 'phase' staat er van wel. Ik heb net even het plastic afdekkapje van een shelly 2.5 afgehaald. Dan zie ik dat O1, L, L en O2 allemaal met elkaar in verbinding staan. Waarom O1 en O2 ook snap ik niet helemaal.badkuip schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:51:
[...]
Dus één draad is voldoende, want doorverbonden achter de terminals, toch?
[ Voor 6% gewijzigd door Erwin537 op 10-05-2021 20:12 ]
@Erwin537 Het werkt inderdaad, met maar 1 aansluiting op de fase.
Enfin, hier het beloofde verslag van mijn opbouw jaloezieschakelaar.
Ik liep dus te dolen in de Gamma bij de afdeling elektra. Zo ongeveer alle spullen zijn tegenwoordig verpakt in plastic. Even een Shelly achterin een jaloezieschakelaar drukken om te kijken of het past is er niet bij.
Toen viel mijn aandacht op het Gamma huismerk-schakelmateriaal, wat slecht verpakt is. Het is gemakkelijker om er een beeld bij te krijgen.
Ben geen fan van huismerk-schakelmateriaal omdat het meestal van ellende uit elkaar valt en lastig te monteren is dan Busch en Jaeger of Gira. Maar ja, toch maar eens proberen.
Heb een opbouwdoos, een schakelaar en een afdekraam meegenomen om te proberen.
:strip_exif()/f/image/uJMXKW0aTcfhehFHAITkfys2.jpg?f=fotoalbum_large)
Erg dunne schakelaar zo te zien
:strip_exif()/f/image/2owWtgW9rsoh7kRNstYtPbty.jpg?f=fotoalbum_large)
Even zo los in elkaar gelegd. Die shelly valt er met gemak in.
:strip_exif()/f/image/iHvxGz0emzpxb7rAUmeUPL3A.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst de opbouwdoos installeren:
:strip_exif()/f/image/ToIynRrNaxgEKjIzrmsFq4O6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dradenboel. Is toch nog wel even prutsen.
:strip_exif()/f/image/AaQb31I04Ofoxx1LoQO5CQyz.jpg?f=fotoalbum_large)
Tada!
:strip_exif()/f/image/zKABFILldfMzFnXdSV07dljg.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de Wifi gekoppeld en gaan! Scherm ging eerst netjes helemaal omhoog en helemaal omlaag met een druk op de knop.
En toen, toen heb ik het weer verprutst. Ik zag dat bij het helemaal oprollen mijn motor niet afsloeg. Die bleef op 145 watt verbruik staan. Zou kunnen, heb de motor zelf niet geïnstalleerd en zal er een uit het jaar kruik zijn. Heb toen deze link gevonden.
Onderstaan staat te lezen dat ik met stap 3 te maken heb en dat ik met een url dit aan moest passen. Mijn topverbruik bleef steken op 145w, dus ik had 147w ingevoerd (http://192.168.33.100/settings/roller/0?off_power=147).
Sindsdien van de regen in de drup: bij omhoog of omlaag drukken zakt of rolt het scherm 20cm. Bij opnieuw kaliberen, beweegt ie ook maar 20cm, omhoog of omlaag. Kan dit gewoon herhalen (iedere keer drukken) totdat het scherm helemaal omhoog of omlaag is.
Ook al eens de off power van 147 naar 2000w of naar 20w gezet, maar dat verandert niets aan dit rare gedrag.
Iemand een tip, hoe ik mijn zonnescherm weer normaal kan laten functioneren, met een druk op de knop?
Enfin, hier het beloofde verslag van mijn opbouw jaloezieschakelaar.
Ik liep dus te dolen in de Gamma bij de afdeling elektra. Zo ongeveer alle spullen zijn tegenwoordig verpakt in plastic. Even een Shelly achterin een jaloezieschakelaar drukken om te kijken of het past is er niet bij.
Toen viel mijn aandacht op het Gamma huismerk-schakelmateriaal, wat slecht verpakt is. Het is gemakkelijker om er een beeld bij te krijgen.
Ben geen fan van huismerk-schakelmateriaal omdat het meestal van ellende uit elkaar valt en lastig te monteren is dan Busch en Jaeger of Gira. Maar ja, toch maar eens proberen.
Heb een opbouwdoos, een schakelaar en een afdekraam meegenomen om te proberen.
:strip_exif()/f/image/uJMXKW0aTcfhehFHAITkfys2.jpg?f=fotoalbum_large)
Erg dunne schakelaar zo te zien
:strip_exif()/f/image/2owWtgW9rsoh7kRNstYtPbty.jpg?f=fotoalbum_large)
Even zo los in elkaar gelegd. Die shelly valt er met gemak in.
:strip_exif()/f/image/iHvxGz0emzpxb7rAUmeUPL3A.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst de opbouwdoos installeren:
:strip_exif()/f/image/ToIynRrNaxgEKjIzrmsFq4O6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dradenboel. Is toch nog wel even prutsen.
:strip_exif()/f/image/AaQb31I04Ofoxx1LoQO5CQyz.jpg?f=fotoalbum_large)
Tada!
:strip_exif()/f/image/zKABFILldfMzFnXdSV07dljg.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de Wifi gekoppeld en gaan! Scherm ging eerst netjes helemaal omhoog en helemaal omlaag met een druk op de knop.
En toen, toen heb ik het weer verprutst. Ik zag dat bij het helemaal oprollen mijn motor niet afsloeg. Die bleef op 145 watt verbruik staan. Zou kunnen, heb de motor zelf niet geïnstalleerd en zal er een uit het jaar kruik zijn. Heb toen deze link gevonden.
Onderstaan staat te lezen dat ik met stap 3 te maken heb en dat ik met een url dit aan moest passen. Mijn topverbruik bleef steken op 145w, dus ik had 147w ingevoerd (http://192.168.33.100/settings/roller/0?off_power=147).
Sindsdien van de regen in de drup: bij omhoog of omlaag drukken zakt of rolt het scherm 20cm. Bij opnieuw kaliberen, beweegt ie ook maar 20cm, omhoog of omlaag. Kan dit gewoon herhalen (iedere keer drukken) totdat het scherm helemaal omhoog of omlaag is.
Ook al eens de off power van 147 naar 2000w of naar 20w gezet, maar dat verandert niets aan dit rare gedrag.
Iemand een tip, hoe ik mijn zonnescherm weer normaal kan laten functioneren, met een druk op de knop?
@badkuip Als je een factory reset van je Shelly module doet kan je weer helemaal opnieuw beginnen.
Je zou eigenlijk eens moeten kijken of je de motor wel goed kan afstellen zodat die uit zichzelf afslaat in de volledig open en volledig dicht positie. Wellicht is dat een beetje verschoven. Of misschien nooit goed ingesteld omdat het scherm toch met de hand werd bediend?
Ging überhaupt de calibratie van het scherm wel goed? Voor zover ik weet meet de Shelly dat ook doordat de motor minder verbruikt als hij afslaat; dus als bij jou het verbruik hoog blijft dan kan dat toch nooit goed gewerkt hebben?
Je kan via de webinterface ook met de hand het aantal seconden aan voor omhoog en omlaag instellen. Ik zou daar ieder iets aanpassen dan met de power instellingen.
Het is natuurlijk ook niet zo dat de motor gelijk in de fik vliegt als er een paar seconden "te lang" stroom op staat. Maar je moet niet willen dat de motor continu onder spanning blijft staan.
Je zou eigenlijk eens moeten kijken of je de motor wel goed kan afstellen zodat die uit zichzelf afslaat in de volledig open en volledig dicht positie. Wellicht is dat een beetje verschoven. Of misschien nooit goed ingesteld omdat het scherm toch met de hand werd bediend?
Ging überhaupt de calibratie van het scherm wel goed? Voor zover ik weet meet de Shelly dat ook doordat de motor minder verbruikt als hij afslaat; dus als bij jou het verbruik hoog blijft dan kan dat toch nooit goed gewerkt hebben?
Je kan via de webinterface ook met de hand het aantal seconden aan voor omhoog en omlaag instellen. Ik zou daar ieder iets aanpassen dan met de power instellingen.
Het is natuurlijk ook niet zo dat de motor gelijk in de fik vliegt als er een paar seconden "te lang" stroom op staat. Maar je moet niet willen dat de motor continu onder spanning blijft staan.
Ja, dit is inderdaad de oorzaak. Ik heb een ledstrip in de hal, inbouwkast (2x) en naast de trap. Die naast de trap gaat om 5:30 uur aan, en in het log is te zien dat ze rond 6:05 uur uitschakelen.JeroenE schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:02:
@m_rick
De andere drie kanalen gaan om 6:20 aan en krijgen dan natuurlijk geen pulsje meer om uit te schakelen.
Vraag is nu, is er een work around om te zorgen dat deze lampen 's ochtends dan helemaal niet inschakelen?
Ik ben me bewust van het feit dat alles wat 24v gestuurd wordt niet op het eendraadsschema moet aangeduidt worden. Toch wil ik graag - voor mezelf - een duidelijk overzicht behouden zodat ik binnen een aantal jaar kan teruggrijpen naar mijn eendraadsschema en situatieplan.
Overal in huis hebben we hue lampen die rechtstreeks aangesloten zijn op 230v. Via Zigbee (en Home Assistant) worden deze lampen aangestuurd. De drukknoppen (via SVV en 24v sturing) worden opgevangen in een Shelly i3. Wanneer de Shelly I3 een puls opvangt wordt via Home Assistant en Zigbee een signaal gestuurd. Hoe zouden jullie dit voorstellen in het eendraadsschema?
Dit is wat ik voorlopig heb:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QHDcTj8jxMAY0nxUxxPqcy1A.png?f=user_large)
Ik heb gevoelsmatig het idee dat dit niet echt conform de situatie is die hierboven werd geschetst.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Overal in huis hebben we hue lampen die rechtstreeks aangesloten zijn op 230v. Via Zigbee (en Home Assistant) worden deze lampen aangestuurd. De drukknoppen (via SVV en 24v sturing) worden opgevangen in een Shelly i3. Wanneer de Shelly I3 een puls opvangt wordt via Home Assistant en Zigbee een signaal gestuurd. Hoe zouden jullie dit voorstellen in het eendraadsschema?
Dit is wat ik voorlopig heb:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QHDcTj8jxMAY0nxUxxPqcy1A.png?f=user_large)
Ik heb gevoelsmatig het idee dat dit niet echt conform de situatie is die hierboven werd geschetst.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
[ Voor 8% gewijzigd door roynolf op 11-05-2021 08:06 ]
Op de Shelly zelf kan dat dus niet, want je kan geen 'ingewikkelde' voorwaardes maken.m_rick schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 07:42:
Vraag is nu, is er een work around om te zorgen dat deze lampen 's ochtends dan helemaal niet inschakelen?
Wat je wel zou kunnen doen is de lampen niet op een vaste tijd aanzetten, maar bijvoorbeeld een half uur voor zonsopkomst.
Ik heb geen verstand van dit soort schema's (het schijnt Belgisch te zijn en daar woon ik niet). Maar het lijkt mij niet handig om zaken die niet met een draad op elkaar zitten aangesloten in een schema wel op elkaar aan te sluiten. Dus je zou de Shelly los moeten tekenen van de lamp.roynolf schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:03:
Ik ben me bewust van het feit dat alles wat 24v gestuurd wordt niet op het eendraadsschema moet aangeduidt worden. Toch wil ik graag - voor mezelf - een duidelijk overzicht behouden zodat ik binnen een aantal jaar kan teruggrijpen naar mijn eendraadsschema en situatieplan.
Je hebt nu ook een impulsschakelaar ingetekend die rechtstreeks op de lamp zit aangesloten, maar die is er in de praktijk natuurlijk helemaal niet. Ik heb echter geen idee of er ook een symbool is voor een lamp die niet met een schakelaar maar via de wifi wordt aangestuurd.
Ik zou zeggen dat als die er niet is dat je dan ook niet moet proberen dat wel in een schema te zetten. je zou dan overal tekst bij moeten zetten als "HUE lamp, aangestuurd via Home Assistant" en dan schiet je het doel van je schema een beetje voorbij, denk ik.
Ik kwam met wat googlen wel deze site tegen, met een voorbeeld schema inclusief domotica. Als ik het goed lees hebben ze daar alle drukknoppen getekend als aangesloten op een domotica controller en die allemaal een nummer gegeven. Vervolgens hebben ze bij de lampen relais getekend met hetzelfde nummer als de drukknop.
Wellicht is dat dus de manier om het te doen? Zo'n schema voorziet natuurlijk helemaal niet in 'ingewikkelde' regels in het domoticasysteem als "indien ik 's avonds na 22:00 op de lichtschakelaar in mijn slaapkamer druk moeten alle lampen in het hele huis uit gaan" of "als ik 's avonds tussen 17:30 en 18:30 in de hal bij de voordeur het licht aan doe, doe dan ook gelijk de lampen in de keuken en de woonkamer aan".
*knip* daar hebben we de V&A voor.
[ Voor 84% gewijzigd door rens-br op 22-05-2021 22:51 ]
@Stefke , top ik heb nu een Shelly 1L aangesloten op een losse lamp en werkt prima en conform verwachting.Stefke schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:52:
Een hotelschakeling heeft normaliter 2 zwarte draden van knop naar lamp (al dan niet via centraaldoos). Met pulsdrukkers heb je er maar 1 nodig.
Als jij het hebt over "je kunt de ene shelly de andere laten dimmen", doel je dan erop dat je met bijv Home Assistant dit zo zou kunnen programmeren, dat je met Shelly i3 een soort actie op home assistant triggered, die dan bijv 2 losse shelly dimmers op 50% gedimd zet?
Laatste vraagje, zit er nog een verschil tussen Shelly Dimmer 2 icm een hotelschakeling (2 wandschakelaars) en en kruisschakkelingen (3 of meer wandschakelaars).
Kan ik altijd met slechts 1 Shelly uit de voeten hier?
Is er trouwens iemand anders met ervaring met Shelly in een nieuwbouwwoning? Sommige van mijn wanden zijn van beton, en ik vraag me af hoe goed de Wifi signalen hier doorheen komen. Ik neem wel een Unifi systeem met meerdere access points, maar er kan zeker 10 of 15 meter tussen een access point en een Shelly zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door edwardmp op 12-05-2021 00:40 ]
Natuurlijk kan dat. Ik heb een Homey, geen home assistent. Je kunt gewoon "als Shelly A input dan Shelly B aanzetten en dimmen".
Zo heb ik ook enkele lampen die ik bedien, omdat het in ons huis te onpraktisch was om een schakeldraad te trekken (grote open ruimte met 7m plafond)
Bij de trap heb ik boven en onder dubbele pulskoppen, er zit boven een Shelly i3 die zowel beneden als boven op twee inputs aangesloten zit (lopen dus twee schakeldraded) en die bedient Shelly dimmers die niet fysiek verbonden zijn. Dubbele hotelschakeling voor twee sets lampen
Nieuwbouw maar HSB
10-15m afstand met meerdere APs? Is je huis 50x50m?
En je kunt zoveel knoppen op een Shelly aansluiten als je wil, parallel (dwz, pulsschakelaars), omdat ze pulsen geven maakt het niet uit, en je kunt vervolgens vanaf elke knop dimmen
Zo heb ik ook enkele lampen die ik bedien, omdat het in ons huis te onpraktisch was om een schakeldraad te trekken (grote open ruimte met 7m plafond)
Bij de trap heb ik boven en onder dubbele pulskoppen, er zit boven een Shelly i3 die zowel beneden als boven op twee inputs aangesloten zit (lopen dus twee schakeldraded) en die bedient Shelly dimmers die niet fysiek verbonden zijn. Dubbele hotelschakeling voor twee sets lampen
Nieuwbouw maar HSB
10-15m afstand met meerdere APs? Is je huis 50x50m?
En je kunt zoveel knoppen op een Shelly aansluiten als je wil, parallel (dwz, pulsschakelaars), omdat ze pulsen geven maakt het niet uit, en je kunt vervolgens vanaf elke knop dimmen
Ja en jaedwardmp schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:04:
Laatste vraagje, zit er nog een verschil tussen Shelly Dimmer 2 icm een hotelschakeling (2 wandschakelaars) en en kruisschakkelingen (3 of meer wandschakelaars).
Kan ik altijd met slechts 1 Shelly uit de voeten hier?
Op zich kunnen ze beide overweg met een hotelschakeling alleen ga je daarmee met een Shelly Dimmer niet kunnen dimmen. Als je dat wilt zal je alle schakelaars door parallelle pulsdrukkers moeten vervangen. Dan heb je bij alle schakelaars een bruine draad nodig maar met vals spelen kan je daar de tweede schakeldraad voor gebruiken. Niet heel netjes, zeker in nieuwbouw, maar goed

Ik zou me op zich om de Shelly's niet meer zorgen maken dan om de wifi dekking überhaupt. Dus als je moeite verwacht voor de Shelly's moet je misschien het hele Wifi plan herzien.Is er trouwens iemand anders met ervaring met Shelly in een nieuwbouwwoning? Sommige van mijn wanden zijn van beton, en ik vraag me af hoe goed de Wifi signalen hier doorheen komen. Ik neem wel een Unifi systeem met meerdere access points, maar er kan zeker 10 of 15 meter tussen een access point en een Shelly zitten.
Note: je kunt niet "live" dimmen via de ene Shelly naar de andere, ook niet via een controller. Je kunt een Shelly dimmer alleen dimmen met een fysiek verbonden knop.
Je kunt alleen regels instellen die - hoe je t zelf wil - onder bepaalde voorwaarden een bepaald dimstand instellen.
Je kunt alleen regels instellen die - hoe je t zelf wil - onder bepaalde voorwaarden een bepaald dimstand instellen.
met Tasmota kan het volgens mij wel!Stefke schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:11:
Note: je kunt niet "live" dimmen via de ene Shelly naar de andere, ook niet via een controller. Je kunt een Shelly dimmer alleen dimmen met een fysiek verbonden knop.
@Stefke Via een domotiva controller kan het in principe wel. Je kan via MQTT de brightness zien en die kan een domotica controller doorsturen naar een andere Shelly. Je hebt dan natuurlijk wel altijd een klein beetje vertraging.
Voor de mensen met ubiquiti unifi en problemen met shelly:
:strip_exif()/f/image/zsjAP6Tv1oYzIqfSpVjPP1nR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Erwin537 op 13-05-2021 13:34 ]
Ook niet met een cycle DDD op de long press van een i3?Stefke schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:11:
http://192.168.x.y/light/0?dim=cycle
Hoe heb jij hem dan ingesteld?
Ik ken die functie niet?
Eens naar kijken en keer
https://www.shelly-suppor...shelly-i3-dimmer-control/
Eens naar kijken en keer
https://www.shelly-suppor...shelly-i3-dimmer-control/
[ Voor 70% gewijzigd door Stefke op 14-05-2021 06:46 ]
Het blijft wat moeilijk om te zoeken binnen topics, maar heeft iemand anders ook problemen met de Shelly Dimmer 2?
Ik heb er 3 aangesloten in huis met LED's en Bypasses maar 's avonds gaan ze met enige regelmaat heel even kort flikkeren (toonfrequent/datasignaal over het net). Ik ben niet in staat een N erbij te trekken, maar ik weet ook niet zo goed hoe ik het kan afvangen in mijn shelly. De LEDs dimmen verder prima.
Ik heb er 3 aangesloten in huis met LED's en Bypasses maar 's avonds gaan ze met enige regelmaat heel even kort flikkeren (toonfrequent/datasignaal over het net). Ik ben niet in staat een N erbij te trekken, maar ik weet ook niet zo goed hoe ik het kan afvangen in mijn shelly. De LEDs dimmen verder prima.
@Hetisookwat Als je zeker weet dat het TF signaal dit veroorzaakt dan ben je er na 1 juli vanaf.
Voor zover ik weet kan je er zelf niet zo veel aan doen anders dan andere lampen (of dimmers) gebruiken en hopen dat die het probleem niet hebben.
Voor zover ik weet kan je er zelf niet zo veel aan doen anders dan andere lampen (of dimmers) gebruiken en hopen dat die het probleem niet hebben.
Hi, ik probeer een scene te triggeren door een puls drukker lang ingedrukt te houden aangesloten op een shelly 2.5. Echter triggert de scene niet. De scene triggeren lukt wel als ik kies voor state change (relay state turned on/off).
Dit zou toch moeten werken ? Of mis ik iets. Kort drukken werk overigens ook niet. De puls drukker is goed aangesloten en werkt dus wel als normale schakelaar. Hoop dat ik het zo goed uitleg.
Dit zou toch moeten werken ? Of mis ik iets. Kort drukken werk overigens ook niet. De puls drukker is goed aangesloten en werkt dus wel als normale schakelaar. Hoop dat ik het zo goed uitleg.
/f/image/24jymRveEBjJZIur8yFv8yYL.png?f=fotoalbum_large)
Ik ga een KlikaanKlikuit ASUN650 vervangen door een shelly 2.5. Betreft hier een rolluik wat open en dicht gaat, maar op dit moment heeft deze dus geen fysieke knop. Ik heb de volgende vraag, en hopelijk heb ik mijn eigen antwoord goed: Ik kan onderstaand schema gebruiken, maar de bedrading naar de fysieke knop weglaten.
Klopt dit?
Klopt dit?
:fill(white):strip_exif()/f/image/IUSdLw8MczYBtR21ENxpKk1m.png?f=user_large)
Dat klopt.Hetisookwat schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:47:
Ik kan onderstaand schema gebruiken, maar de bedrading naar de fysieke knop weglaten.
Klopt dit?
Kort vraagje over de Dimmer 2. Ik heb altijd een Hue lamp gebruikt en wil deze spot vervangen voor een armatuur met een Led lampje. Ik heb in principe gewoon een Neutral bij deze lamp, maar het is wel maar 1 lamp van 4 watt.. Deze is volgens de winkel wel dimbaar, vandaar de dimmer 2.
Gaat dit problemen geven i.c.m. met de Dimmer 2? Ik lees nog wel eens wat over flikkeren e.d.. maar ik denk als je een Neutral hebt, dat dit niet uitmaakt (anders moet de bypass denk ik ook gebruikt worden) Iemand ervaring mee met zo een laag wattage en of dit goed gaat in deze configuratie?
Gaat dit problemen geven i.c.m. met de Dimmer 2? Ik lees nog wel eens wat over flikkeren e.d.. maar ik denk als je een Neutral hebt, dat dit niet uitmaakt (anders moet de bypass denk ik ook gebruikt worden) Iemand ervaring mee met zo een laag wattage en of dit goed gaat in deze configuratie?
Dat moet gewoon goed gaan. Bypass is alleen voor als je geen blauwe draad gebruikt inderdaad.CronoS76 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:04:
Kort vraagje over de Dimmer 2. Ik heb altijd een Hue lamp gebruikt en wil deze spot vervangen voor een armatuur met een Led lampje. Ik heb in principe gewoon een Neutral bij deze lamp, maar het is wel maar 1 lamp van 4 watt.. Deze is volgens de winkel wel dimbaar, vandaar de dimmer 2.
zou prima moeten werken. ik heb een aantal van die dimmers hier, nog geen knipperende lampen gehad. Heb ze wel allemaal iets zwaarder belast, maar volgens mij zit je gewoon binnen de specs!CronoS76 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:04:
Ik heb van de week 6x Shelly 1, 4x Shelly 1pm en 1x Shelly 2.5 binnen gehad.
Deze gelijk geflashed naar Tasmota via OTA en dat ging bij de 1pm's en de 2.5 zonder problemen.
De eerste 1 ging ook goed, maar daarna heb ik 2 Shelly's die na het flashen niks meer doen.
Ze verbinden niet meer met de WiFi die ik met de Shelly firmware heb gebruikt en zenden ook geen nieuwe SSID meer uit. De switch is ook niet meer met een schakelaar te besturen.
Ik heb deze geprobeerd te resetten met een schakelaar (5x signaal) en door 5x het stroom van de Shelly en er weer op maar ik krijg bij beide geen leven meer.
Is er iets wat ik nog kan proberen of kan ik deze afschrijven?
Deze gelijk geflashed naar Tasmota via OTA en dat ging bij de 1pm's en de 2.5 zonder problemen.
De eerste 1 ging ook goed, maar daarna heb ik 2 Shelly's die na het flashen niks meer doen.
Ze verbinden niet meer met de WiFi die ik met de Shelly firmware heb gebruikt en zenden ook geen nieuwe SSID meer uit. De switch is ook niet meer met een schakelaar te besturen.
Ik heb deze geprobeerd te resetten met een schakelaar (5x signaal) en door 5x het stroom van de Shelly en er weer op maar ik krijg bij beide geen leven meer.
Is er iets wat ik nog kan proberen of kan ik deze afschrijven?
@markisoke 5x is te weinig, volgens de documentatie moet het 7x 
En als dat niet lukt zal het met een USB-Serial adapter ook nog prima gaan.
Ga ik dat vanavond nog even proberen, bedankt voor de tipSeptillion schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:46:
@markisoke 5x is te weinig, volgens de documentatie moet het 7x
Hey guys,
Ik heb sinds de installatie van een 10-tal Shelly 1L Een paar maanden geleden steeds connectivity issues. De Shelly's verliezen at random met enige regelmaat de verbinding met WiFi.
Ik gebruik een TP router en heb de Shelly's in de router een statisch ip gegeven. De signal strength van de wifi is volgens mij goed. Ook geen verschil in aantal dropouts tussen Shelly's met hele goede en Shelly's met gemiddelde wifi sterkte.
Hebben jullie een idee hoe ik dit kan oplossen?
Ik heb sinds de installatie van een 10-tal Shelly 1L Een paar maanden geleden steeds connectivity issues. De Shelly's verliezen at random met enige regelmaat de verbinding met WiFi.
Ik gebruik een TP router en heb de Shelly's in de router een statisch ip gegeven. De signal strength van de wifi is volgens mij goed. Ook geen verschil in aantal dropouts tussen Shelly's met hele goede en Shelly's met gemiddelde wifi sterkte.
Check even hoeveel devices je router maximaal ondersteunt. In het verleden had ik een router van T-mobile die niet meer dan 20 ondersteunde. Dat terwijl ik momenteel 70 devices heb in huis.The Fops schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:17:
Hey guys,
Dat resulteerde er ook in dat alles boven de 20 er continu afgegooid werd.
Nieuwe router loste het bij mij op.
Ik heb een Archer c2300.... Kan niet vinden hoeveel devices deze ondersteund maar zitten er maar max 25. devices aan nu. Is dat teveel?de Peer schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:22:
[...]
Check even hoeveel devices je router maximaal ondersteunt. In het verleden had ik een router van T-mobile die niet meer dan 20 ondersteunde. Dat terwijl ik momenteel 70 devices heb in huis.
Dat resulteerde er ook in dat alles boven de 20 er continu afgegooid werd.
Nieuwe router loste het bij mij op.
Geen Idee, maar ik heb ook even voor je gezocht.The Fops schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:39:
[...]
Ik heb een Archer c2300.... Kan niet vinden hoeveel devices deze ondersteund maar zitten er maar max 25. devices aan nu. Is dat teveel?
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/201748
TPlink zegt zelf dus dat het rond de 25 wel ongeveer ophoudt met stabiele verbinding.
Triband C4000 zeggen ze specifiek over 'tot 50 devices'. Dus dat geeft een beetje een idee.
Misschien kan je het nog wat oprekken door ze goed te verdelen over 2.4 en 5 GHz
Maar ik zou niet met zekerheid durven zeggen dat dit het probleem is. Is vaak niet goed gedocumenteerd en er is verschil tussen theorie en praktijk.
[ Voor 42% gewijzigd door de Peer op 22-05-2021 22:05 ]
Ik heb het even gecheckt, heb nu 17 devices op 2,4Ghz zitten. Lijkt me dus nog jiet de max. Maar zou een extra router als access point toevoegen mogelijk meer stabiliteit geven?
Zoals hier al veel voorbij komt. Draai je de meest recente firmware en heb je de Shellies een vast IP gegeven?The Fops schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:17:
Hey guys,
En heb je telkens met dezelfde Shellies problemen of met andere?
[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 22-05-2021 22:51 ]
Ja meest recente firmware en vast IP op m'n router gegeven aan de Shelly's.rens-br schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:49:
[...]
Zoals hier al veel voorbij komt. Draai je de meest recente firmware en heb je de Shellies een vast IP gegeven?
En heb je telkens met dezelfde Shellies problemen of met andere?
Ik heb met wisselende Shelly's problemen. Lijken wel alleen om degenen die in detached mode draaien te gaan, maar kan niet beredeneren waarom dat zou zijn....
Lijkt me sterk dat dat er iets mee te maken heeft. Je zou, om te kijken of de hoeveelheid apparaten het probleem is, tijdelijk wat Shellies loskoppelen om te zien of het dan nog optreedt.The Fops schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:55:
Ja meest recente firmware en vast IP op m'n router gegeven aan de Shelly's.
Ik heb met wisselende Shelly's problemen. Lijken wel alleen om degenen die in detached mode draaien te gaan, maar kan niet beredeneren waarom dat zou zijn....
Ja zat ik ook te overwegen, alleen werken m'n schakelaars dan niet meer aangezien ik pulsdrukkers heb....
Ja, maar alleen als dat ook daadwerkelijk het probleem is. anders niet...The Fops schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:45:
Ik heb het even gecheckt, heb nu 17 devices op 2,4Ghz zitten. Lijkt me dus nog jiet de max. Maar zou een extra router als access point toevoegen mogelijk meer stabiliteit geven?
Zijn er mogelijk andere oorzaken? Ik zie nu in de reacties m.n. een instabiele WiFi verbinding voorbij komen...
[ Voor 3% gewijzigd door The Fops op 22-05-2021 23:14 ]
Die logics ontgaat me even.. Als je de Shellies loshangt van het wifi netwerk blijven de schakelaars nog gewoon werken, toch?The Fops schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:10:
Ja zat ik ook te overwegen, alleen werken m'n schakelaars dan niet meer aangezien ik pulsdrukkers heb....