Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Kenar95 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:46:
Vraag: in onze renovatiewoning zijn we toegekomen aan het plaatsen van al het schakelmateriaal, inclusief de Shelly dimmers/RGBW daarachter. Er is alleen nog geen internet (WiFi) in de woning.
Kan ik de Shelly's toch aansluiten en testen op werking? En kan ik ze (zonder straks alles weer open te hoeven maken) later alsnog aan ons WiFi netwerk hangen?
Ze maken zelf een wifi-netwerk aan waarmee je kan verbinden en ze testen. Via die methode kan je ook later een wifi netwerk toevoegen aan de Shellies.

Zie ook: davevleugel in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 31-03-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:50
De shelly's kunnen ook hun eigen access point maken (AP mode) en je kan er dan mee verbinden met je smartphone. Ik neem aan dat je één shelly in AP mode kan zetten en dan een aantal andere er verbinding mee kan laten maken. Er zal wel een beperking zitten op het aantal toestellen dat tegelijk kan verbinden met de AP van de Shelly, dus heel uitgebreid kan je niet gaan vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 21:35
Ik kan via de shelly app dimmer wel de brightness instellen als de lamp uitstaat. Wanneer ik dit via home-assistant doe als deze uitstaat (standaard Shelly integratie), dan wordt dit request niet gehonoreerd wanneer ik hem weer aanzet, hij gaat dan terug naar de vorige instelling.

Weet iemand hoe ik dit wel kan laten werken? Elders las ik:
Make an automation to check if the light is off, and call: http://192.168.1.37/light/0?turn=off&brightness=50

Insert ip address of your light and desired brightness (0-100).

Maar hoe roep ik deze dan aan vanuit HA? (Ik heb meerdere dimmers, dus graag ik zou de config ervan herbruiken)

[ Voor 5% gewijzigd door Hetisookwat op 31-03-2021 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:39
Ik heb nu een aantal shelly 1 geïnstalleerd meeste zitten bij de lamp

Echter sommige zitten zo strak en echt aangeduwd in de verdeeldoos omdat daar een horde kabels ook nog eens bij elkaar komt dat ik me afvraag of dit geen kwaad kan met warmte ofzo?

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Clavat schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:28:
Ik heb nu een aantal shelly 1 geïnstalleerd meeste zitten bij de lamp

Echter sommige zitten zo strak en echt aangeduwd in de verdeeldoos omdat daar een horde kabels ook nog eens bij elkaar komt dat ik me afvraag of dit geen kwaad kan met warmte ofzo?
Gewoon even nieuwsgierig, waarom kies je voor een slimme schakelaar en niet voor een slimme lamp ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:39
Pixelmagic schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:02:
[...]

Gewoon even nieuwsgierig, waarom kies je voor een slimme schakelaar en niet voor een slimme lamp ?
Ik had ze over kunnen nemen goedkoop.
En ja dan ga ik geen extra lampen bestellen.
en de meeste lampen zijn met 3 of 4 E27 fittingen. om ze dan allemaal in het armatuur te gaan vervangen zie ik niet zitten.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:16
Septillion schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:48:
[...]

Nee, je keyword zit in 'dimmen'. Ofwel, je hebt daar 6x een Shelly Dimmer (2) voor nodig, alle andere Shelly's dimmen niet.

Denk er overigens aan dat een paneel met 6 dimmers niet heel smart is. Bedenk of je dit wilt (6 schakelaars). Je zou het ook kunnen reduceren tot de hoofdverlichting / per ruimte (of zelfs een all on). De andere kan je dan koppelen met HA en aan de hand van de hoofdverlichting aanpassen en eventueel fine tunen met de app. Dit komt het gebruikersgemak naar mijn idee ten goede. ^6 schakelaars op een rij is naar mijn idee vooral gokken.
Ik heb deze post nu een paar keer gelezen, maar ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Ikzelf heb eenzelfde situatie geschetst als de originele poster van jouw quote en toen kwam jij met een soortgelijk voorstel. Het klinkt vast logisch maar het kwartje is niet gevallen.

Wat ik uit jouw posts opmaak is dat je sommige groepen/lampen dus niet met een fysieke schakelaar bedient, maar alleen met Home assistant / Shelly app?

Want je zegt dat een paneel met 6 schakelaars niet smart is, en dat je je af moet vragen of je wel 6 schakelaars wilt hebben. Naar mijn idee is het antwoord ja:

De schakelaars zitten al verdeeld over de gehele verdieping (2 in keuken, 2 midden vd woonkamer, 2 achterin de woonkamer). Deze zitten dus niet naast elkaar, dus vrij logisch waar welke schakelaar voor dient.

Als je toch al de luxe hebt dat je in theorie alle groepen apart met een fysieke schakelaar kan bedienen, dan is dat toch aan te raden?

Wat ik wel kan begrijpen is dat het niet smart is om alle 6 de pulsschakelaars in te drukken als je alle verlcihting aan wilt zetten. Dit kan idd beter via de app/HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
twain4me schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:33:
Ik heb de combinatie inbouwdozen (50mm) en dubbel gira schakelmateriaal
nu zou ik graag 2 shelly dimmers plaatsen in 1 doos. Hoe moeilijk of makkelijk past dat?
ik weet dat de shelly 14 mm is dus dat is minimaal 28mm en daar moet de schakelaar nog boven.

Nu snap ik dat ik puls drukkers nodig heb, ik heb nu deze op het oog, dat lijkt mij prima, maar of het allemaal gaat passen. Ik heb er een hard hoofd in, iemand ervaring mee?

https://www.robbshop.nl/dubbele-pulsdrukker-gira
Dat gaat nooit passen. Wat ik zou adviseren:
- een shelly achter de schakelaars, de andere bij de lamp (zonder schakelaar)
- gebruik beide schakelingangen van de shelly achter de schakeler
- configureer de 2e switch-input van de shelly achter de schakelaar om de 2e shelly te schakelen

Ik heb een vergelijkbare setup, werkt top!
paul-s83 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:11:
[...]

Wat ik wel kan begrijpen is dat het niet smart is om alle 6 de pulsschakelaars in te drukken als je alle verlcihting aan wilt zetten. Dit kan idd beter via de app/HA.
Als je toch HA hebt, kan je bv wel instellen dat een dubbelklik van een van de pulsedrukkers een scene of een groep triggered. Kan je toch met een schakelaar alles aan of uit zetten. Nog sterker, als je bv Tasmota hebt, kan je dat direct in de shelly instellen, zelfs zonder HA

[ Voor 23% gewijzigd door borft op 01-04-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:06
Laat ik voorop stellen, iedereen zijn wensen kunnen verschillen en daarmee dus ook de reden om een Shelly (of andere Wifi module) te plaatsen. Gaat erom dat je bedenkt of het aansluit bij wat je wilt. Vaker gemerkt dat mensen eigenlijk vast blijven zitten in de vaste lamp-schakelaar opstelling uit het verleden zonder echt na te denken over wat ze handig vinden. Puur uit gewoonte dus. Terwijl je misschien nu twee Shelly Dimmers pakt om de helderheid van twee groepen lampen te fine tunen maar dat je ze eigenlijk altijd beide aan of uit zet. Een enkele schakelaar zou dan de boel juist versimpelen.
paul-s83 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:11:
Wat ik uit jouw posts opmaak is dat je sommige groepen/lampen dus niet met een fysieke schakelaar bedient, maar alleen met Home assistant / Shelly app?
Nee, elke lamp kan ik met een fysieke schakelaar aan zetten. Alleen zet een schakelaar hier zelden maar een enkele lamp aan maar zet alle lampen in de ruimte aan.
Want je zegt dat een paneel met 6 schakelaars niet smart is, en dat je je af moet vragen of je wel 6 schakelaars wilt hebben. Naar mijn idee is het antwoord ja:

De schakelaars zitten al verdeeld over de gehele verdieping (2 in keuken, 2 midden vd woonkamer, 2 achterin de woonkamer). Deze zitten dus niet naast elkaar, dus vrij logisch waar welke schakelaar voor dient.
Een cluster van 6 bij elkaar is al heel wat anders dan 6 verspreid door een ruimte. Maar juist één van de dingen waar ik juist erg blij van werd met home automation was dat ik niet het dansje langs alle lampen/schakelaars door de woonkamer (of zelfs huis) hoef te maken als het donker wordt en nogmaals als ik naar bed ga. Bij de deur een schakelaar voor alles aan of alles uit, done. En ook geen cluster van 6, gewoon een of twee zodat mijn ouders die oppassen ofzo ook niet hoeven te gokken. Bij de bank vervolgens nog een schakelaar voor een relax modus (voor de hele ruimte) etc. Maar bij de deur is het simpel.
Als je toch al de luxe hebt dat je in theorie alle groepen apart met een fysieke schakelaar kan bedienen, dan is dat toch aan te raden?

Dus ja, het is luxe als je zeker apart kunt schakelen. Maar vaak wil je gewoon hetzelfde hebben en dan is naar mijn idee een simpele "een schakelaar" interface juist smart. Maar hoe dat exact in een huis toe te passen is verschilt. Dus als jij niet altijd het licht in je keuken aan hebt als je in de woonkamer zit dan snap ik dat je die scheidt. Maar als je anders 90% van de tijd direct door zou lopen naar de schakelaar in de keuken, koppel deze lekker. :) Dus je laatste zin is eigenlijk de essentie van wat ik bedoel. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul-s83
Septillion schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:00:
Laat ik voorop stellen, iedereen zijn wensen kunnen verschillen en daarmee dus ook de reden om een Shelly (of andere Wifi module) te plaatsen. Gaat erom dat je bedenkt of het aansluit bij wat je wilt. Vaker gemerkt dat mensen eigenlijk vast blijven zitten in de vaste lamp-schakelaar opstelling uit het verleden zonder echt na te denken over wat ze handig vinden. Puur uit gewoonte dus. Terwijl je misschien nu twee Shelly Dimmers pakt om de helderheid van twee groepen lampen te fine tunen maar dat je ze eigenlijk altijd beide aan of uit zet. Een enkele schakelaar zou dan de boel juist versimpelen.

[...]

Nee, elke lamp kan ik met een fysieke schakelaar aan zetten. Alleen zet een schakelaar hier zelden maar een enkele lamp aan maar zet alle lampen in de ruimte aan.

[...]

Een cluster van 6 bij elkaar is al heel wat anders dan 6 verspreid door een ruimte. Maar juist één van de dingen waar ik juist erg blij van werd met home automation was dat ik niet het dansje langs alle lampen/schakelaars door de woonkamer (of zelfs huis) hoef te maken als het donker wordt en nogmaals als ik naar bed ga. Bij de deur een schakelaar voor alles aan of alles uit, done. En ook geen cluster van 6, gewoon een of twee zodat mijn ouders die oppassen ofzo ook niet hoeven te gokken. Bij de bank vervolgens nog een schakelaar voor een relax modus (voor de hele ruimte) etc. Maar bij de deur is het simpel.

[...]

Dus ja, het is luxe als je zeker apart kunt schakelen. Maar vaak wil je gewoon hetzelfde hebben en dan is naar mijn idee een simpele "een schakelaar" interface juist smart. Maar hoe dat exact in een huis toe te passen is verschilt. Dus als jij niet altijd het licht in je keuken aan hebt als je in de woonkamer zit dan snap ik dat je die scheidt. Maar als je anders 90% van de tijd direct door zou lopen naar de schakelaar in de keuken, koppel deze lekker. :) Dus je laatste zin is eigenlijk de essentie van wat ik bedoel. ;)
Thanks, ik denk dat we al ff op dezelfde golflengte zaten, wat jij hierboven beschrijft is dus exact wat ik bedoel en voor ogen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stefke schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:55:
[...]

Ik heb pulsdrukkers van Berker, die zijn behoorlijk ondiep (ik meen 2,5cm), en op sommige plekken diepe inbouwdozen, tot wel 8cm).
welke inbouw dozen heb jij? misschien ga ik op sommige plekken toch nog wat diepere plaatsen

veder mijn eerste shelly stapjes genomen, na wat moeite met verbinding naar de shelly en/of de server uiteindelijk gelukt. zeer tevreden en de 2e order is onderweg. O+

Ik was eerst met name van plan om vooral de shelly's zelf te gebruiken voor de aansturing en dus nog geen domotica software te gebruiken zoals Home assistent, daar heb ik nog 2 beetjes koud watervrees voor.
Wat ik mij wel afvroeg er komt nog een screen waarschijnlijk bestuurd met shelly dus daar zie ik geen probleem. Waar ik wel een probleem zie is ik "krijg"ook velux dakramen bestuurd door velux eigen shizzel. heeft iemand misschien een advies naar welke software/hardware ik kan kijken om alles samen te kunnen besturen vanuit 1 dashboard. gewoon de velux met een shelly zou geweldig zijn, maar die mogelijkheid zie ik zo 1,2,3 niet. Iemand ervaring of een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toos87
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 11:25
Vraagje van een Shelly noob. Ik heb twee lampen (twee lamp knoppen) en daar wil ik een Shelly dimmer 2 achter plaatsen maar wil de lampknoppen niet weer terug plaatsen want home assistant en zigbee remotes.

Kan dat en hoe kan ik ze dan het beste aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Je kan een gewoon afdekplaatje/ blondplaatje monteren, en geen schakelaar aansluiten.
Maar waarom zou je de schakelaar die er al zit niet laten zitten en aansluiten, het doet geen pijn en je mag er gerust niet op drukken. Maar als de wifi het niet doet, of oma komt op bezoek, dan is het wel zo fijn als die nog de ouderwets je schakelaar kan gebruiken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:18
twain4me schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:46:
[...]

welke inbouw dozen heb jij? misschien ga ik op sommige plekken toch nog wat diepere plaatsen

veder mijn eerste shelly stapjes genomen, na wat moeite met verbinding naar de shelly en/of de server uiteindelijk gelukt. zeer tevreden en de 2e order is onderweg. O+

Ik was eerst met name van plan om vooral de shelly's zelf te gebruiken voor de aansturing en dus nog geen domotica software te gebruiken zoals Home assistent, daar heb ik nog 2 beetjes koud watervrees voor.
Wat ik mij wel afvroeg er komt nog een screen waarschijnlijk bestuurd met shelly dus daar zie ik geen probleem. Waar ik wel een probleem zie is ik "krijg"ook velux dakramen bestuurd door velux eigen shizzel. heeft iemand misschien een advies naar welke software/hardware ik kan kijken om alles samen te kunnen besturen vanuit 1 dashboard. gewoon de velux met een shelly zou geweldig zijn, maar die mogelijkheid zie ik zo 1,2,3 niet. Iemand ervaring of een tip?
Gewoon standaard, alleen wij hebben hsb, dus bovenop de meest dozen zit osb en gips waardoor de doos minimaal 2-3 cm dieper wordt.
Ik heb ook deels van die blauwe inbouwdozen met een verstelbare achterrand

Ik heb een homey om mijn Shelly s en andere dingen te besturen. Heeft nadelen maar t werkt prima. Ik vind vooral dat je bij een Homey zonder handmatige hulpmiddelen een zeer slecht inzicht hebt in wat er gebeurd als je wat complexere flows maakt. Waardeloos om eerlijk te zijn. Maar ik heb ook geen zin in een nog complexere Home assisnant hobby oplossing, dus we doen t er mee

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 06-04-2021 08:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:01
toos87 schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:16:
Vraagje van een Shelly noob. Ik heb twee lampen (twee lamp knoppen) en daar wil ik een Shelly dimmer 2 achter plaatsen maar wil de lampknoppen niet weer terug plaatsen want home assistant en zigbee remotes.

Kan dat en hoe kan ik ze dan het beste aansluiten?
Gewoon niks aansluiten op de SW ingangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
naftebakje schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:46:
Je kan een gewoon afdekplaatje/ blondplaatje monteren, en geen schakelaar aansluiten.
Maar waarom zou je de schakelaar die er al zit niet laten zitten en aansluiten, het doet geen pijn en je mag er gerust niet op drukken. Maar als de wifi het niet doet, of oma komt op bezoek, dan is het wel zo fijn als die nog de ouderwets je schakelaar kan gebruiken.
Of je sluit alles wel gewoon fysiek aan (just in case) en je stelt de button type in op "Detached switch". Dan reageert de dimmer niet op het indrukken van je wandschakelaar.

Mocht je in de toekomst ook de lampen via de originele schakelaar willen bedienen i.v.m. de WAF of wat dan ook, dan is het simpelweg een kwestie van de button type aanpassen in de app, en het werkt als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppe2015
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 12:40
Ik heb alleen een Shelly stekker voor mijn wasmachine. Dat werkte keurig. Tot een paar dagen geleden de verbinding weg was.
Na veel gepiel is het weer gelukt, maar de scene is hierbij verloren gegaan. Ik had die scene van een site, die ik nu natuurlijk niet meer kan vinden. Dat wat ik nu heb, werkt niet. Jk krijg een melding als de wasmachine nog draait…
Standby vermogen wasmachine is 8a9 watt

Zit m de fout in de timer? Hij moet bij een goede trigger een melding geven en dat elk 15 min doen.

Bij condition type heb ik bij beide repeatly aangevinkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqEk7gDmPulARkoRy86Hx0LxpFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSSxKEyWVDHtHapsO2SQ1RGX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@boppe2015 Ik ken de Shelly Scene functie niet zo goed moet het geen tweetraps zijn en dat je de timer aan zet als <10W en weer cancelt als >10W? Nu zal elk rustmoment van je wasmachine de boel triggeren. En ik zie niet in wat de timer zou starten. Maar kan ook gewoon aan mijn gebrek aan ervaring ermee liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert O.
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-07-2024
Wat is je betrachting? Enkel de melding?
Dan zou ik gewoon een trigger maken van <10 watt met de (eenmalige) conditie dat deze geldig moet zijn voor bijvoorbeeld 10 minuten. Voor zover ik weet zijn de pauzes in een wasprogramma niet van die aard dat ze gedurende 10 minuten <10 watt verbruiken (ze draaien altijd wel eens een rondje....)

Ik zie eigenlijk het nut van de timer niet, maar ook niet van die +2watt... Maar dat kan volledig aan mij liggen natuurlijk :-)

edit: Je wil om de 15' een melding krijgen... ?
edit2: je wil natuurlijk ook niet dat je om de 15' een melding krijgt als je niet aan het wassen bent... vandaar de 2watt... wasmachine uit =0....
Dan vermoed ik dat het in de conditie eenmalig ipv repeatedly zit...

[ Voor 23% gewijzigd door Bert O. op 07-04-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Laatst online: 05-12-2023
Zijn hier mensen op het forum die de DIN-rails voor Shelly met hun 3D printer hebben geprint? Zoja, enig idee wat de totale kost aan filament ongeveer bedraagt? Ik wil wat Shelly in mijn elektriciteitskast hangen, als ik er verschillende websites op na sla dan zie ik dat er gemakkelijk €5 tot €6 gevraagd wordt voor zo'n DIN rail (zonder verzendkosten). Stel dat de totale filamentkost meevalt dan heb ik misschien een use case om een 3d-printer verkocht te krijgen aan de andere helft van mijn trouwboekje :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
@roynolf ik neem even aan dat je een DIN rail mount voor je Shelly bedoelt, en niet de rail zelf. De rail lijkt mij slecht te printen door de krachten die er op komen te staan in combinatie met de dunne lip. Een DIN mount voor een Shelly 2 als deze heeft zo te zien een kleine 8 gram aan filament nodig (plus hoe veel filament je nodig gaat hebben om je printer goed af te stellen :+). Alles bij elkaar heb je het dan over zeg 30 cent per klem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Leftblank schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:15:
@roynolf ik neem even aan dat je een DIN rail mount voor je Shelly bedoelt, en niet de rail zelf. De rail lijkt mij slecht te printen door de krachten die er op komen te staan in combinatie met de dunne lip. Een DIN mount voor een Shelly 2 als deze heeft zo te zien een kleine 8 gram aan filament nodig (plus hoe veel filament je nodig gaat hebben om je printer goed af te stellen :+). Alles bij elkaar heb je het dan over zeg 30 cent per klem.
Dat is een besparing van €5,70 per stuk. Dan moet je er slechts 35 printen wil je het een beetje terugverdienen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@roynolf Ik zou het niet weten, maar koop je voor zo weinig een 3D printer? Of is het de categorie "schat, ik moet een paar honderd euro uitgeven zodat ik een paar euro kan besparen"?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
JeroenE schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:18:
@roynolf Ik zou het niet weten, maar koop je voor zo weinig een 3D printer? Of is het de categorie "schat, ik moet een paar honderd euro uitgeven zodat ik een paar euro kan besparen"?
Waarschijnlijk wil hij al heel lang een 3D printer, maar zoek hij een goed excuus bij de misses. Ik snap dat excuus erg goed. O-) Moet dure uitgaven ook altijd goed inpakken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rens-br Ja, een hobby-budget is wat dat betreft veel handiger. Ik zou er ook wel 1 willen, maar ik ben bang dat er dan uiteindelijk 5 dingen geprint worden en het daarna een in-de-wegger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Het levert in ieder geval ook een excuus op om meer Shelly spul te bestellen; een Shelly Plug werkt erg goed om de printer weer automatisch uit te schakelen na je printje. En de ledjes die je bijvoorbeeld ook nog een keer plaatst...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
JeroenE schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:26:
@rens-br Ja, een hobby-budget is wat dat betreft veel handiger.
Ik heb 'mezelf' een hobby-budget gegeven van zo'n 100 euro per maand, maar dat is niet altijd toereikend. :P
Ik zou er ook wel 1 willen, maar ik ben bang dat er dan uiteindelijk 5 dingen geprint worden en het daarna een in-de-wegger wordt.
offtopic:
We hebben er een op het werk die je voor kleine hobby dingen gewoon mag gebruiken, dat is wel fijn.
Leftblank schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:31:
Het levert in ieder geval ook een excuus op om meer Shelly spul te bestellen;
Pas maar op, dadelijk is het einde zoek. Ik begon hier met paar Mi Light lampjes en inmiddels hangt het hele huis vol Shellies, temperatuur en bewegingssensoren, slimme lampen, slimme stofzuiger. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:09
Ik heb een beetje een gek dingetje met een Shelly 1. Ik wil hem gebruiken als "momentary switch"(?). Hij moet een garagedeur bedienen. Die heeft 1 knop die zowel voor open als dicht ingedrukt moet worden.
Ik kan met de shelly perfect het ding bedienen nu, maar ik moet hem telkens zelf uit zetten. Ik zou denken dat hij na een instelbare tijd (zeg 1 sec) vanzelf weer uit zou gaan. Begrijp ik de werking van de de "momentary switch" dan verkeerd? Of moet ik een andere modus selecteren om te krijgen wat ik wil?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 06:23

tozzke

aka tozzert

Maverick schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:05:
Ik heb een beetje een gek dingetje met een Shelly 1. Ik wil hem gebruiken als "momentary switch"(?). Hij moet een garagedeur bedienen. Die heeft 1 knop die zowel voor open als dicht ingedrukt moet worden.
Ik kan met de shelly perfect het ding bedienen nu, maar ik moet hem telkens zelf uit zetten. Ik zou denken dat hij na een instelbare tijd (zeg 1 sec) vanzelf weer uit zou gaan. Begrijp ik de werking van de de "momentary switch" dan verkeerd? Of moet ik een andere modus selecteren om te krijgen wat ik wil?
Die 'momentary switch' is de instelling voor de ingekoppelde schakelaar (input), niet de output
Wil je dat de output na een sec weer uitschakelt, moet je bij 'timer' en dan 'auto off' zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 09:09
tozzke schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:09:
[...]

Die 'momentary switch' is de instelling voor de ingekoppelde schakelaar (input), niet de output
Wil je dat de output na een sec weer uitschakelt, moet je bij 'timer' en dan 'auto off' zijn
Ah. Oh ja. Was de knop helemaal vergeten :p tnx.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Een Shelly 1pm van mij zat vandaag vast. Ik moest hem achter de knop vandaan halen en een tik geven. Iemand meer ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:20
Stefke schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:37:
Een Shelly 1pm van mij zat vandaag vast. Ik moest hem achter de knop vandaan halen en een tik geven. Iemand meer ervaring mee?
Was het niet makkelijker om de groep even uit te zetten of had je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Al geprobeerd, hij deed niks meer, geen geklik bij het schakelen, niet via de wandknop en niet via apps op webpage. Het licht bleef branden.

edit: hij zat dus hardwarematig vast. Ik kon gewoon aan/uit zetten via de UI van t ding, maar er gebeurde niks.

[ Voor 29% gewijzigd door Stefke op 11-04-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Laatst online: 15-09 15:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik heb wel een klikweigeraar gehad die niet aan wilde. Die is RMA gegaan naar de winkel zonder problemen.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mja, hou wel even in de gaten dan. Hij zat nu ong 2 maanden in het toilet icm een motionsensor en deed het tot nu toe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
  • Laatst online: 13-09 20:30
Ik heb zojuist ter test een van mijn Shelly Plug S voorzien van Tasmota firmware. Moet zeggen ben er best van onder de indruk, krijg meer informatie terug van de plug als ik met de standaard firmware had.
Echter nu valt me op dat ik toch ook iets mis, dat zijn de Overpower en Overtemperature entities. Nu vraag ik me af of er andere gebruikers zijn die dit hebben weten te verhelpen met bijv een rule op de Tasmota firmware unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFeUxRozc2Z2eAje6iuX3alfxtw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHIrBkJfEzZH7N2HZ7LDYne1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CD77NiMdObGxP70_TSjZopzUYdE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMzXYcbKE94offnBbf4gbxj5.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb nu zelf deze 2 rules gemaakt, maar wellicht dat dit mooier/slimmer kan :) Voor wanneer er bijv een onverklaarbare spike is, wil je misschien dat er pas een actie is bij langer als 1 sec op 2500.
code:
1
2
Rule1 ON Energy#Power>2500 DO Power0 0 ENDON; 
Rule2 ON ANALOG#Temperature>60 DO Power0 0 ENDON

[ Voor 11% gewijzigd door kweetnie op 12-04-2021 19:36 . Reden: basis rules gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 22:20

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb een probleem met 2 Plug S’en en 2 1PM’s die gewoon *niet* te upgraden zijn.

Ook niet met de tool van Shelly, niet na reboot en ook niet via de webinterface.

Nu wil ik ze liever niet resetten omdat ze onderdeel van routine’s zijn.

Heeft iemand een briljant idee?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:41
rally schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:54:
Ik heb een probleem met 2 Plug S’en en 2 1PM’s die gewoon *niet* te upgraden zijn.

Ook niet met de tool van Shelly, niet na reboot en ook niet via de webinterface.

Heb je het ook via https://www.shelly-support.eu/index.php?shelly-firmware-archive/ geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
rally schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:54:

Ik had soms ook problemen, maar na ze verbinden met de Shellycloud werkte het wel. Cloud weer disabled daarna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Yup. FW “pakt” gewoon niet. Dan ga ik maar een factory reset proberen 😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

rally schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:00:
[...]
Yup. FW “pakt” gewoon niet. Dan ga ik maar een factory reset proberen 😞
Heb je geen strenge firewall/adblocker die de download verhindert?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

JanPedaal schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:33:
[...]

Heb je geen strenge firewall/adblocker die de download verhindert?
Nee, want ik heb nog zo'n 30 anderen die het *wel* goed doen. Dus het is even zoeken waarom precies die 3 niet werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stefke schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:46:
Al geprobeerd, hij deed niks meer, geen geklik bij het schakelen, niet via de wandknop en niet via apps op webpage. Het licht bleef branden.

edit: hij zat dus hardwarematig vast. Ik kon gewoon aan/uit zetten via de UI van t ding, maar er gebeurde niks.
kleverig relais? Dat zou je niet verwachten bij een enkel lampje. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
18w zat er op...

Vanmorgen zat ie weer vast, weer eruit gehaald, tik erop, dan doet ie t weer. Ik heb RMA aangevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:19
Dat is toch gewoon je vriendin/vrouw/wie dan ook die het stofzuigen voor je doet? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
idef1x schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:12:
[...]

Dat is toch gewoon je vriendin/vrouw/wie dan ook die het stofzuigen voor je doet? :+
Die slimme zuigers die jij bedoeld luisteren meestal heel slecht naar commando's. :+ Gelukkig heb ik dus Mimi.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 14-04-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb in de meterkast een groep voor mijn oven (trekt 3600W) en een dubbele kookgroep voor m'n kookplaat. Kan ik om die drie kabelgroepen gewoon een klem hangen van de 3em en instellen dat er twee gecombineerd moeten worden?
En hoe zit het als ik zou gaan upgraden van 1x35A naar 3x25A? Kan ik dan gewoon, nadat de elektricien langs is geweest de Shelly om drie kabels van de nieuwe kookgroep hangen? (De oven kan ik dan doen met een 1PM die ik nog heb liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Joolee Of je in de app kunt optellen weet ik niet. Extern natuurlijk wel.

Maar hoop dat je nu al wel 1x35A hebt :) Maar als je de boel laat ombouwen naar 3x25A en dan inderdaad je kookplaat van een kookgroep naar een krachtgroep wisselt kan je ze ook weer gebruiken ja. Sterker nog, als het nog steeds dezelfde plaat is zal deze ook maar twee fases belasten en kan de derde nog steeds om de oven groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:57

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Even een dubbelcheck voordat ik op m'n eerste Shelly-bestelling over ga. We zijn boven een nieuwe kamer aan het afbouwen en op de plafondbalken ga ik led strips plaatsen. Hier heb ik een ZigBee controller voor die ik via HomeAssistant aanstuur.
De lichtschakelaar wil ik graag gebruiken om die verlichting aan en uit te zetten, en het liefst ook de helderheid te wisselen. Verder wil ik stroom op het geheel houden, zodat ik de verlichting ook kan regelen via automations etc.

Hoe ik het nu gepland heb:
- Dubbele pulsschakelaar (moet ik deze, of deze hebben?)
- Shelly 2.5, 1L or i3 (minimaal twee knop inputs)
- Shelly configureren met enkele klik op een knop -> toggle LEDs
- Shelly configureren met long press op een knop -> brightness resp. omhoog of omlaag

Is dit te doen? i3 is waarschijnlijk het best, aangezien ik de relais niet nodig zal hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paul-s83
-Tim- schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:49:
Even een dubbelcheck voordat ik op m'n eerste Shelly-bestelling over ga. We zijn boven een nieuwe kamer aan het afbouwen en op de plafondbalken ga ik led strips plaatsen. Hier heb ik een ZigBee controller voor die ik via HomeAssistant aanstuur.
De lichtschakelaar wil ik graag gebruiken om die verlichting aan en uit te zetten, en het liefst ook de helderheid te wisselen. Verder wil ik stroom op het geheel houden, zodat ik de verlichting ook kan regelen via automations etc.

Hoe ik het nu gepland heb:
- Dubbele pulsschakelaar (moet ik deze, of deze hebben?)
- Shelly 2.5, 1L or i3 (minimaal twee knop inputs)
- Shelly configureren met enkele klik op een knop -> toggle LEDs
- Shelly configureren met long press op een knop -> brightness resp. omhoog of omlaag

Is dit te doen? i3 is waarschijnlijk het best, aangezien ik de relais niet nodig zal hebben.
De eerste pulsschakelaar in je lijstje werkt prima hiervoor. Geen noodzaak om een duurdere variant te nemen (is voor rolluiken etc.)

Ik kan alleen niet opmaken hoeveel ledstrips je wilt aansturen vanuit de schakelaar. Is dit 1 ledstrip die je wilt besturen? Indien er maar 1 ledstrip aangestuurd hoeft te worden heb je naar mijn idee geen i3 nodig.

Dit zou prima kunnen met een Shelly 1L, helemaal als de wandschakelaar niet fysiek de lamp bestuurt, maar alleen maar een berichtje naar HomeAssistant hoeft te sturen.
Hiervoor zet je in de app de Shelly op Button type "Detached".

Dan is ook zelfs een dubbele wandschakelaar niet nodig, een enkele kan ook:

1 x klik = aan/uit.

Long press = Dimmen omhoog/omlaag (afhankelijk)
Short press = Scene 123 opstarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@-Tim- Volgens mij kan je beide schakelaars gebruiken. Een Shelly heeft geen aparte invoer nodig als je twee inputs wil gebruiken. Dus je kan gewoon de goedkoopste nemen.

Ik zou denk ik in jouw geval helemaal niets door de Shelly laten doen, maar die alleen een signaaltje laten doorgeven naar HomeAssistant die dan vervolgens kan besluiten om de Leds aan te doen etc. Je moet dan wel even uitzoeken of die domotica controller het verschil kan zien tussen kort en lang en wanneer de knop is losgelaten.

Dat kan je zien aan de hand van de waarde van het veld "input" via MQTT, maar ik weet eerlijk gezegd niet of je dan makkelijk het verschil kan weten tussen kort/lang. Je zal wel blijven houden dat het dimmen dan een beetje "achterloopt" omdat het even duurt eer signalen zijn verstuurd en verwerkt (en dan weer verstuurd aan de ZigBee controller).

Is er geen mogelijkheid om een Shelly RGBW2 te gebruiken om je LEDs aan te sturen? Dan werkt de schakelaar direct en dat is veel fijner dan een remote schakelaar om te dimmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Met ^, in mijn mening is een fysieke schakelaar die altijd werkt (ook al ligt WIFI plat) een gigantisch voordeel. De extra mogelijkheden blijven trouwens, dus je kan lekker gek doen tot je vrouw het beu is :+
- RGBW2: heeft maar een ingang, je kan wel 4 ledstrips aansturen als dat handig zou zijn.
- Dimmer heeft 2 ingangen, dus je kan wat meer functionaliteit er achter steken; maar je moet wel een dimbare LEDdriver gebruiken (zal wat meer kosten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Dank voor de input. Het gaat om 3 balken met witte led strips er op (5m totaal) die ik van plan was aan te sluiten op een Gledopto GLC-009P. Maar nu ik de RGBW2 wat beter bekijk kan ik me wel voor me kop slaan, want blijkbaar kan die dus ook prima overweg met een strip met enkele kleur.

Alles primair in een eigen systeem heeft zeker mijn voorkeur, want HA is nog te onstabiel en ZigBee heeft nog te vaak een vertraging. Vandaar dat voor het 'knop-vasthoudend-dimmen' er op die weg waarschijnlijk problemen gaan onstaan. Met de RGBW2 mis ik dan wel die tweede input, maar gaat 'knop-vasthoudend-dimmen' wel lekker werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@-Tim- Volgens mij wel, maar ik heb dat nooit zelf geprobeerd. Zie Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2020/06/4xWhite_led_strip_shelly.png

Ik heb wel RGBW2's maar die worden allemaal remote aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Ik denk dat het wel goed gaat komen met de RGBW2, waarschijnlijk met de DC switch optie dan. Lijkt me iets makkelijker met kabels trekken, dan hoef ik maar 2 aders (speakerkabel oid) naar het schakelpunt te brengen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 22:25
-Tim- schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:37:
Dank voor de input. Het gaat om 3 balken met witte led strips er op (5m totaal) die ik van plan was aan te sluiten op een Gledopto GLC-009P. Maar nu ik de RGBW2 wat beter bekijk kan ik me wel voor me kop slaan, want blijkbaar kan die dus ook prima overweg met een strip met enkele kleur.

Alles primair in een eigen systeem heeft zeker mijn voorkeur, want HA is nog te onstabiel en ZigBee heeft nog te vaak een vertraging. Vandaar dat voor het 'knop-vasthoudend-dimmen' er op die weg waarschijnlijk problemen gaan onstaan. Met de RGBW2 mis ik dan wel die tweede input, maar gaat 'knop-vasthoudend-dimmen' wel lekker werken toch?
Voor wanneer je het gaat installeren: standaard staat de RGBW2 op de RGBW modus. Bij mij was het schakelen tussen die RGBW en 4 single color strips bugged in de app. Het kan dus zijn dat je dat even via de webinterface moet doen.

Ik heb er zelf geen knop aan hangen dus ik kan dat niet echt voor je bevestigen. In de interface kan ik in ieder geval wel een URL IO actie op longpress zetten, dus neem aan dat het kan :). Ik bedien de RGBW2 via de app of via Alexa, in de praktijk is het hier sowieso dat ik één keer een bepaalde helderheid instel (even kijken wat mooi was - op 100% is het zo'n felle bak licht..) en daarna is het eigenlijk alleen nog aan/uit. Maar wellicht is in jouw situatie het dimmen wel belangrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 15:40
Het is vast al eens voorbij gekomen, maar ik heb nog niet de oplossing kunnen vinden:

Achter mijn lichtschakelaar (combi met stopcontact) voor de hal wil ik een Shelly1 plaatsen. Deze moet de lamp bij de voordeur (buiten) schakelen. Op dit moment heb ik de fase en de schakeldraad doorgelust zodat de lamp permanent stroom heeft (Hue), die lamp wordt namelijk vervangen door een eenvoudige LED lamp. Deze schakeldraad voor de buitenlamp bevindt zich dus ook achter de schakelaar.

Ik heb bij de schakelaar/stopcontact dus:

Fase (voor stopcontact, lamp hal en lamp voordeur)
Schakeldraad naar de buitenlamp
Schakeldraad naar de lamp in de hal
Nul (voor stopcontact)

Kan ik de Shelly gebruiken om de fase en de schakeldraad te bedienen zodat de buitenlamp aan gaat?

Hoe sluit ik het dan aan? Of kan het gewoon niet zoals ik wil?

(L en 1 doorgelust, N en 0 in de testopstelling doorgelust, dat werkt, maar ik heb geen N die naar de lamp gaat)
N - blauw
L - bruin
SW - zwart (naar buitenlamp)
1 - ?
0 - of deze naar buitenlamp?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 22:25
M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:23:
Het is vast al eens voorbij gekomen, maar ik heb nog niet de oplossing kunnen vinden:

Achter mijn lichtschakelaar (combi met stopcontact) voor de hal wil ik een Shelly1 plaatsen. Deze moet de lamp bij de voordeur (buiten) schakelen. Op dit moment heb ik de fase en de schakeldraad doorgelust zodat de lamp permanent stroom heeft (Hue), die lamp wordt namelijk vervangen door een eenvoudige LED lamp. Deze schakeldraad voor de buitenlamp bevindt zich dus ook achter de schakelaar.

Ik heb bij de schakelaar/stopcontact dus:

Fase (voor stopcontact, lamp hal en lamp voordeur)
Schakeldraad naar de buitenlamp
Schakeldraad naar de lamp in de hal
Nul (voor stopcontact)

Kan ik de Shelly gebruiken om de fase en de schakeldraad te bedienen zodat de buitenlamp aan gaat?

Hoe sluit ik het dan aan? Of kan het gewoon niet zoals ik wil?

(L en 1 doorgelust, N en 0 in de testopstelling doorgelust, dat werkt, maar ik heb geen N die naar de lamp gaat)
N - blauw
L - bruin
SW - zwart (naar buitenlamp)
1 - ?
0 - of deze naar buitenlamp?
Kijk even goed naar de handleiding, want als ik het zo lees heb je het aansluitschema niet goed gelezen/begrepen.

SW is de input van de schakelaar, daarmee kan je dus de aan/uit status togglen (afhankelijk van de instellingen in je shelly)
O is de output naar de lamp, dat is dus als het ware je schakeldraad.

EDIT:
Overigens, waarschijnlijk maak je het jezelf makkelijker door de shelly elders te installeren. Achter de schakelaar kan, maar is vaak wel erg proppen. Als je ruimte hebt bij de lamp zelf, een dubbel plafond of wellicht de meterkast waar het draad doorheen loopt is dat vaak makkelijker voor de installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin537 op 16-04-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 15:40
Ik had in de tussentijd m'n eigen antwoord al gevonden. Het maakt uit of je de stekker (testopstelling) de ene of de andere kant op draait denk ik want het werkte ineens. Net alles achter de schakelaar weg kunnen werken, er was gelukkig voldoende ruimte. Thanks !

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 23:29
Ik heb een 1pm achter een stopcontact.
De shelly is niet meer bereikbaar en het stopcontact heeft geen spanning.

Is de enige manier voor een factor reset nu de groep in de meterkast een paar keer uit en aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@marc1111 Met niet meer bereikbaar bedoel je via de wifi? Heb je ook gekeken of de Shelly geen eigen wifi netwerk heeft (net zoals hij nieuw uit de doos zou doen)?

Het meest handige lijkt mij om het stopcontact open te schroeven, om zo bij de Shelly uit te komen. Dan kan je ook zien of er ledjes branden etc. Maar dan moet je natuurlijk ook de stroom van die groep afhalen om dat veilig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 13:15
Hi, sinds van de week mijn eerste Shelly 1 aangesloten, tussen de deurbel-knop én de deurbel. Als er iemand aanbelt dan krijg ik een notificatie op mijn mobiel. Heb de Shelly aangesloten conform onderstaand schema en de interactie vindt plaats via MQTT naar Openhab. Mijn OH3 homekit plugin zorgt voor de Homekit notificatie. Weet iemand ook hoe ik de bel kan uitzetten via een commando vanuit Openhab? Het liefst zou ik via MQTT de bel aan of uit kunnen zetten. Kan iemand mij opweg helpen?

Klik op de afbeelding voor het schema:
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@konehead Met stock firmware dus? Volgens mij (maar ben niet 100% zeker) kan je dan niet via MQTT de knop uitschakelen. Je zou wel de knop in detacher mode kunnen draaien en dan in OpenHab regelen dat je de bel triggert zolang je dat wilt. Heb je wel een afhankelijkheid van OpenHab. Als je er Tasmota of EspHome op zet zou je het op de Shelly kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
Septillion schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 12:07:
@konehead Met stock firmware dus? Volgens mij (maar ben niet 100% zeker) kan je dan niet via MQTT de knop uitschakelen. Je zou wel de knop in detacher mode kunnen draaien en dan in OpenHab regelen dat je de bel triggert zolang je dat wilt. Heb je wel een afhankelijkheid van OpenHab. Als je er Tasmota of EspHome op zet zou je het op de Shelly kunnen regelen.
Heb de stock firmware idd. Leuke suggestie doe je! Dankjewel. Wist niet dat ik er ook Tasmota op kon knallen..Ga hier even over nadenken, afhankelijkheid van OH is niet altijd fijn.. Maar achja, het is maar een deurbel. Wat zou jij aanraden, tasmota of Esphome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@konehead Zelf heb ik het meeste Tasmota. Vind vooral de config via UI makkelijk. Maar voor dit zal je daar ook een rule (ofwel code) moeten maken dus het zal om het even zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met het topic "shellies/<model>-<deviceid>/relay/0/command" waarbij je dus het juiste model/deviceid moet gebruiken danwel een door jezelf geconfigureerde naam kan je "on", "off" or "toggle" sturen.

Zie voor meer informatie hier en ook elders op die pagina voor generieke uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
JeroenE schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 13:03:
[...]
Met het topic "shellies/<model>-<deviceid>/relay/0/command" waarbij je dus het juiste model/deviceid moet gebruiken danwel een door jezelf geconfigureerde naam kan je "on", "off" or "toggle" sturen.

Zie voor meer informatie hier en ook elders op die pagina voor generieke uitleg.
Ha JeroenE, dankjewel! Deze had ik ook gevonden: echter ik kan - in de huidige setup- hiermee de bel laten rinkelen en niet onderdrukken. Toch? Ik had gehoopt, als ik zo'n commando gebruik dat ik dan de bel tot nader order 'stop' kan laten zetten.

Ik verwacht dat ik deze commando's nodig ga hebben als ik de bel laat rinkelen via Openhab, dus DE detacher mode die @Septillion aangaf. eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
konehead schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:33:
echter ik kan - in de huidige setup- hiermee de bel laten rinkelen en niet onderdrukken.
Dat kan juist wel. Als je in bijvoorbeeld topic "shellies/shelly1-KLMNOP/relay/0/command" de waarde "on" zet gaat de bel aan en als je de waarde "off" zet gaat de bel weer uit.
Ik had gehoopt, als ik zo'n commando gebruik dat ik dan de bel tot nader order 'stop' kan laten zetten.
Wat bedoel je nu precies? Dat je de Shelly1 de input van de schakelaar kan laten negeren zodat als iemand op de knop duwt de bel niet gaat rinkelen?
Ik verwacht dat ik deze commando's nodig ga hebben als ik de bel laat rinkelen via Openhab, dus DE detacher mode die @Septillion aangaf. eens?
Als je de Shelly in detached mode zet dan zal duwen op de schakelaar niet meer zorgen dat de bel gaat rinkelen, dat moet je dan apart organiseren.

Maar ook al staat de Shelly1 niet in detached mode dan nog kan je gewoon commando's sturen om de schakelaar aan of uit te zetten.

Afhankelijk van het type schakelaar kan het dan ook handig zijn om het button type op "edge" te zetten. Eeb "gewone" lichtschakelaar moet je anders twee keer bedienen om het licht weer aan (of uit) te krijgen.
Een deurbel is meestal een impuls-drukker dus dan maakt dat niet zo veel uit, omdat die vanzelf weer terug gaat naar de 'uit' positie als je hem loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
JeroenE schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:06:
[...]
Dat kan juist wel. Als je in bijvoorbeeld topic "shellies/shelly1-KLMNOP/relay/0/command" de waarde "on" zet gaat de bel aan en als je de waarde "off" zet gaat de bel weer uit.
Ja, dit is mij ook gelukt. echter: Zie hieronder
JeroenE schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:06:
[...]
Wat bedoel je nu precies? Dat je de Shelly1 de input van de schakelaar kan laten negeren zodat als iemand op de knop duwt de bel niet gaat rinkelen?
Dit is exact waar ik opzoek naar ben. Als de kids op bed liggen (of ik zit in een teams call), dan wil ik de bel uit kunnen zetten. Dan zou de notificatiefunctie via homekit de 'bel rol' over moeten nemen. Misschien heb ik te snel gekeken, maar kan ik dit bewerkstelligen via "shellies/shelly1-ID/relay/0/command"?

[ Voor 32% gewijzigd door konehead op 18-04-2021 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
konehead schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:35:
Als de kids op bed liggen (of ik zit in een teams call), dan wil ik de bel uit kunnen zetten.
Aha, dat gaat volgens mij niet via MQTT. Je kan de instellingen van de Shelly niet via MQTT regelen.

Je kan wel een http-commando geven om de button type op detached te zetten. Dan zal bij het induwen van de belknop de Shelly niet meer zelf schakelen en hoor je dus geen bel rinkelen. Dat gaat zo:

http://123.456.789.123/settings/relay/0?btn_type=detached

Ik neem aan dat je huidige instelling momentary is. Die moet je dan weer terug zetten als je de belknop wil laten werken. Dat gaat met dit commando:

http://123.456.789.123/settings/relay/0?btn_type=momentary

Als je domotica controller kijkt naar het topic wat aangeeft of de belknop wordt ingedrukt kan je via de controller dan wel een berichtje krijgen als iemand op de belknop duwt. Het juiste topic is dan "shellies/shelly1-ID/input/0" en niet "shellies/shelly1-ID/relay/0".

Let op dat de bel nog wel gaat rinkelen als de Shelly een MQTT of http commando krijgt om aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
Net een Shelly 1 geïnstalleerd. "Alles" werkt, maar hij wil niet schakelen via de app. Hij blijft aan. Heb hem verwisseld met een andere werkende Shelly maar daar heeft hij hetzelfde probleem.

Iemand een idee? Heb al een reset gedaan en de firmware geüpgrade.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:48
@Artbij werkthet wel via de webinterface?
Lijkt het in de App wel alsof hij schakelt? Hoor je 'm fysiek schakelen?
Anders heb je 'm mogelijk misschien verkeerd aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
I-King schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:08:
@Artbij werkthet wel via de webinterface?
Lijkt het in de App wel alsof hij schakelt? Hoor je 'm fysiek schakelen?
Anders heb je 'm mogelijk misschien verkeerd aangesloten?
App doet hij wel, maar de Shelly klikt niet. Verkeerd aansluiten is uitgesloten omdat ik er een andere voor in de plaats aangesloten heb die het wel doet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
JeroenE schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:58:
[...]
Aha, dat gaat volgens mij niet via MQTT. Je kan de instellingen van de Shelly niet via MQTT regelen.

Je kan wel een http-commando geven om de button type op detached te zetten. Dan zal bij het induwen van de belknop de Shelly niet meer zelf schakelen en hoor je dus geen bel rinkelen. Dat gaat zo:

Ik neem aan dat je huidige instelling momentary is. Die moet je dan weer terug zetten als je de belknop wil laten werken. Dat gaat met dit commando:

Als je domotica controller kijkt naar het topic wat aangeeft of de belknop wordt ingedrukt kan je via de controller dan wel een berichtje krijgen als iemand op de belknop duwt. Het juiste topic is dan "shellies/shelly1-ID/input/0" en niet "shellies/shelly1-ID/relay/0".

Let op dat de bel nog wel gaat rinkelen als de Shelly een MQTT of http commando krijgt om aan te gaan.
dank!!! morgen ff proberen. laat het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:01
Artbij schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:18:
[...]

App doet hij wel, maar de Shelly klikt niet. Verkeerd aansluiten is uitgesloten omdat ik er een andere voor in de plaats aangesloten heb die het wel doet.
Klinkt dan alsof het relais stuk is. Garantie claimen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• konehead
JeroenE schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:58:
[...]

Werkt! Dankjewel, ipv momentary gebruik ik toggle!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
konehead schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:14:
Werkt! Dankjewel, ipv momentary gebruik ik toggle!
Ja, dat is ook veel logischer :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-09 10:53
Ik heb een hotelschakeling voor het bedienen van een lamp in trappenhuis. 1 knop (aan/uit) en 1 dimmer, voor 4 spotjes. Dit werkt prima.

Gisteren een Shelly 1 aangesloten. Shelly werkt en kan de spots aanschakelen (wel voluit). Ik wil ze ook alleen aan en uit kunnen schakelen. Eventueel dimmen met bestaande dimmer.

Echter doen de bestaande schakelaars het niet meer.
Kan de reden zijn dat ik een dimmer Shelly nodig heb?

[ Voor 11% gewijzigd door vanputten80 op 21-04-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
vanputten80 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:58:
Ik heb een hotelschakeling voor het bedienen van een lamp in trappenhuis. 1 knop (aan/uit) en 1 dimmer, voor 4 spotjes. Dit werkt prima.

Gisteren een Shelly 1 aangesloten. Shelly werkt en kan de spots aanschakelen (wel voluit). Ik wil ze ook alleen aan en uit kunnen schakelen. Eventueel dimmen met bestaande dimmer.

Echter doen de bestaande schakelaars het niet meer.
Kan de reden zijn dat ik een dimmer Shelly nodig heb?
Het is natuurlijk wel even interessant om te kijken hoe je situatie was en hoe je situatie nu is, kwa bekabeling.

Verder lijkt me het vrij onmogelijk om een Shelly1 en een bestaande dimmer te combineren, zodat je kan dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
Heb een Shelly 1L gekocht voor de wisselschakeling boven. Er zit zowel boven als beneden een knop om de lamp mee te schakelen. Dit zijn ouderwetse wipschakelaars, en wil ik ook niet vervangen. Volgens de verkoper kan dit niet maar ik heb toch mijn twijfels. Iemand die kan assisteren?

Verkopende partij, ik had gemaild n.a.v. plaat die ik hier heb gevonden: https://media.home2link.n...tschema%20voorbeelden.pdf
Hier zie je alleen hotelschakeling met wipschakelaars MET n draad, die heb ik dus niet beschikbaar. Daaronder staat hotelschakeling zonder N, maar dat zou dus alleen met wipschakelaars kunnen.
Nee, dat kan niet.
Als dan 1 van beide schakelaars “aan” staat kun je met de andere schakelaar niet uit zetten, want de spanning blijft op de schakeldraad.
Tevens kom je bedrading tekort, als het goed is heb je 2 schakeldraden lopen tussen je hotelschakeling, waarvan je er 1 nodig hebt voor Sx naar de schakelaars ipv de fasedraad.
Of je moet een extra draad gaan trekken.
Makkelijker is dus beide schakelaars te vervangen voor pulsdrukkers.
Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:54
Hetisookwat schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:39:
Heb een Shelly 1L gekocht voor de wisselschakeling boven. Er zit zowel boven als beneden een knop om de lamp mee te schakelen. Dit zijn ouderwetse wipschakelaars, en wil ik ook niet vervangen. Volgens de verkoper kan dit niet maar ik heb toch mijn twijfels. Iemand die kan assisteren?

Verkopende partij, ik had gemaild n.a.v. plaat die ik hier heb gevonden: https://media.home2link.n...tschema%20voorbeelden.pdf
Hier zie je alleen hotelschakeling met wipschakelaars MET n draad, die heb ik dus niet beschikbaar. Daaronder staat hotelschakeling zonder N, maar dat zou dus alleen met wipschakelaars kunnen.

[...]

Iemand een idee?
Zou je je huidige situatie uit kunnen tekenen? Dat maakt meedenken een stuk makkelijker, ook met wat waar beschikbaar is qua draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
rens-br schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:26:
[...]Het is natuurlijk wel even interessant om te kijken hoe je situatie was en hoe je situatie nu is, kwa bekabeling.
Idd, daar beginnen.
Verder lijkt me het vrij onmogelijk om een Shelly1 en een bestaande dimmer te combineren, zodat je kan dimmen.
Shelly schakelt voeding in of uit naar de bestaande dimmer, die dan de lampen kan voeden.
Dimmer dient dan enkel om helderheid indien aan te regelen, shelly doet het aan/uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
GoldenLeafBird schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:21:
[...]

Zou je je huidige situatie uit kunnen tekenen? Dat maakt meedenken een stuk makkelijker, ook met wat waar beschikbaar is qua draden.
Hopelijk klopt het zo, gezien ik op werk ben, maar dit is wat ik vanochtend zag toen ik de doosjes eraf schroefde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRhxMBz-TOkYqn5pYeIw_2AdARI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9v7AqasDipC3rU6B73G0EB9b.png?f=fotoalbum_large
Beneden is de schakelaar beneden, boven is degene in de gang boven.

[ Voor 4% gewijzigd door Hetisookwat op 22-04-2021 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Hetisookwat Een lamp werkt niet zonder blauw dus dat is sowieso maar de halve situatie :+

Maar goed, bij de schakelaar gaat niet werken bij een hotelschakeling1. Alternatief is de Shelly gewoon bij de lamp te hangen als je daar (ongeschakelde) L hebt. Maar dan had je geen L-versie hoeven kopen.

1) Tenzij je pulsdrukkers zou plaatsen en de tweede zwarte draad permanente spanning zou maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
Septillion schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:05:
@Hetisookwat Een lamp werkt niet zonder blauw dus dat is sowieso maar de halve situatie :+

Maar goed, bij de schakelaar gaat niet werken bij een hotelschakeling1. Alternatief is de Shelly gewoon bij de lamp te hangen als je daar (ongeschakelde) L hebt. Maar dan had je geen L-versie hoeven kopen.

1) Tenzij je pulsdrukkers zou plaatsen en de tweede zwarte draad permanente spanning zou maken.
Ook geen probleem. Had ik geen 1L hoeven kopen, maar nu heb ik hem toch.
In de plafonddoos dus, kan ik dan het aansluitschema van een "reguliere" enkele schakelaar gebruiken, ofwel de bovenste pagina van deze link:
https://media.home2link.n...tschema%20voorbeelden.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Hetisookwat schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:31:
[...]

Hopelijk klopt het zo, gezien ik op werk ben, maar dit is wat ik vanochtend zag toen ik de doosjes eraf schroefde:
[Afbeelding]
Beneden is de schakelaar beneden, boven is degene in de gang boven.
Ik heb dezelfde situatie als op de tekening, echter bij boven heb ik een dimmer.
Er gaat een schakeldraad naar het plafond voor de spots (Spots kan ik niet bij).
Naast de dimmer zitten ook een wandcontactdoos met draad bruin en blauw. Deze heb ik gekoppeld aan mijn Shelly 1 en ook de Shelly dimmer.
Ik heb verschillende aansluitingen geprobeerd met de Shelly dimmer maar het resultaat blijft dat ik alleen kan schakelen met Shelly en niet met de knoppen.

Ik weet niet meer wat ik moet.

Edit:
de Shelly Dimmer 2 werkt niet achter je bestaande (draai)dimmer!
Pulse knoppen werken het beste.

[ Voor 5% gewijzigd door vanputten80 op 23-04-2021 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@vanputten80 Wat probeer je allemaal te doen? Want ik lees (klassieke) dimmer, Shelly Dimmer en Shelly 1?

Klassieke dimmer komt bij gebruik van een Shelly te vervallen. Als je bij de schakelaar die 3x zwart heeft (ofwel, die naar de lamp gaat) ook L en N hebt (op dezelfde groep!!!) dan is dat de ideale plek om de Shelly te plaatsen. Maar dan is het gewoon kiezen, Shelly 1 of Shelly dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Ik ben gewoon niet bekend met de electra en de aansluitingen daarvan. Maar het is gelukt.

Ik heb 2 Pulse schakelaars gekocht en een Shelly dimmer 2.
Elke schakelaar voorzien van een zwarte en bruine draad.
De zwarte van elke schakelaar gekoppeld aan de Shelly ingang sw1 en sw2.
Vervolgens de Shelly nog voorzien van de juiste kabels. Ik kan kan nu de spots dimmen en schakelen met zowel Hassio als de schakelaars.

Veel tijd gestoken om het te begrijpen, maar gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Septillion schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:05:

Eens met de L- en de N-opmerkingen. Verder denk dat ik de clue hier mis maar ouderwetse schakelaars in een hotelschakeling met Shelly kan toch prima werken? Hier werkt het, althans, met de Shelly ingesteld op Edge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DUX Het kan prima werken, maar dan heb jij waarschijnlijk wel een aparte L (en wellicht zelfs een N) om de Shelly op aan te sluiten.

Als je geen aparte L hebt en enkel de schakeldraden bij een schakelaar dan gaat het niet werken; dat is in de tekening de situatie bij "boven". Bij de andere schakelaar (dus "beneden") is er wel een L die je kan gebruiken, maar juist weer geen N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

JeroenE schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:48:
@DUX Het kan prima werken, maar dan heb jij waarschijnlijk wel een aparte L (en wellicht zelfs een N) om de Shelly op aan te sluiten.

Als je geen aparte L hebt en enkel de schakeldraden bij een schakelaar dan gaat het niet werken; dat is in de tekening de situatie bij "boven". Bij de andere schakelaar (dus "beneden") is er wel een L die je kan gebruiken, maar juist weer geen N.
Ach so, dank voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:52
Hallo,

Ik heb hier thuis nog niets draaien van Shelly, dus nog geen ervaring met hun producten.

In de tuin hebben we een overdekt terras/lounge met 4 GU10 spotjes in. Ik kocht een eindje geleden 4 GU10 spotjes van Ikea en stuurde dit aan via HA met MQTT. Ik ben hier echter totaal niet tevreden over omdat de dekking van het Zigbee signaal te wensen overlaat. Het bijplaatsen van versterkers is niet zo simpel, kortom ik wil weg van Zigbee...

Ik heb 100% wifi dekking in de tuin, dus de Shelly/GU10 spots van Shelly kunnen mij uit de nood helpen. Volgens mij heb ik 2 manieren om dit op te lossen:
- ik koop 4 "domme" GU10 spots en 1 Shelly dimmer. Zo ben ik in staat om de GU10's adhv HA/de Shelly app te dimmen

- Ik koop 4 GU10 spotjes van Shelly zelf en kan ze dimmen adhv HA/de Shelly app en zo heb ik geen Shelly dimmer nodig.

Ikzelf ben voorstander voor de 2de oplossing. De reden is dat we in de lounge kijken naar tv/netflix op een witte wand via een beamer. Met de huidige oplossing was het mogelijk om dan 2 lichten volledig uit te schakelen en de andere 2 goed te dimmen.

Mijn vraag is: kan je via de Shelly App een soort "scenes" aanmaken waardoor er met 1 druk op de knop 2 spotjes uitgeschakeld worden en de andere dimmen tot op een bepaald niveau? Of moet dit spotje per spotje gebeuren?

Via HA zal het ongetwijfeld werken, maar als het via de Shelly app lukt, dan kan ik volledig HA verwijderen daar ik het enkel had opgezet voor de verlichting van het overdekt terras.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Zelf zou ik voor de 1e optie gaan. Kan je beter spotjes kopen (qua merk en CRI). Maar goed, dan zit je wel met het uitschakelen.

Qua wat er in de app kan, ik neem aan dat dit daar mogelijk is. Maar als je toch al HA draait kan je het in ieder geval daar. Maar wel zonde om dat alleen daarvoor te draaien. (Maar kan je wel meer gave dingen aan toevoegen O-) ) De Shelly Dimmer 2 is ook te voorzien van Tasmota als je dat wilt. De Shelly GU10 bulbs zie ik zo niet staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
ik ben alleen "bang" dat ik de 4 spots niet genoeg zal kunnen dimmen met optie 1. Als ik de 4 Ikea spots dim tot het minimum dan is er nog veel te veel licht. Vandaar dat ik optie 2 verkies omdat het dan effectief mogelijk is 2 lichten kan uit te schakelen.

Ik zie gewoon nergens geen info/filmpje van iemand die de Shelly app aan het bedienen is met meerdere lichten in een soort "groups".

En HA zegt me niet zoveel. Zoals je aangeeft is het zonde om het te draaien enkel voor 4 lichtjes... :) Als het moet, dan moet het natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@argon007 Minimale dimniveau kan inderdaad aardig verschillen per bulb. Maar lijkt erop dat de laatste generatie domme bulbs wel prima doen. Waarom de Ikea bulb dit niet doet is mij een raadsel Bij Zigbee staat er altijd spanning op de lamp voor de elektronica dus het zou super makkelijk moeten zijn...

Maar in deze situatie zie ik dus wel nut voor de Shelly Bulbs. Zoals gezegd kan je volgens mij gewoon per scene selecteren wanneer deze aangeroepen moet worden, welke devices er onder vallen en de individuele states. Enige om rekening mee te houden is dat dit volledig via de Shelly Cloud gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:56
@argon007 ja wat je wilt kan heel makkelijk via de app. En nog simpeler als je een puls drukker installeert; zou je bijvoorbeeld bij 2x kort drukken de scene kunnen oproepen die jij wilt om film te kijken. Hou er wel rekening mee dat er een (niet echt storende) vertraging inzit (omdat het via de cloud); meestal minder dan een seconde; soms kun je tot twee tellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@argon007 Ik weet niet hoe die spotjes gemonteerd zitten, maar je kan ook kijken of je die anders kan aansluiten. Dan zou je 2 spotjes op dimmer A en 2 spotjes op dimmer B kunnen zetten. Dan kan je de twee spotjes uitdoen en de andere aan laten.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat niet iedere ledlamp altijd goed door een Shelly gedimd wil worden, zeker niet als er maar heel weinig W is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
de spotjes zijn in serie aangesloten en ik geraak niet meer aan de bekabeling. Dus dat is een vast gegeven :)

Ik ga voor de 4 Shelly GU10 spotjes gaan denk ik... Want in het verleden heb ik ook meegemaakt dat een LED dimmer een LED lamp niet mooi kon dimmen omdat er te weinig Watt in gebruik was. Wat jij dus ook verteld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:48
Heeft iemand de shelly bulb gu10? De warm wit functie is nog altijd wel heel hard, haalt het bij lange na niet bij de warm wit functie van de shelly duo gu10, klopt dat of doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Sinds gisteren heb ik een Shelly I3.
Firmware update gedaan, maar vermoed dat daar iets fout is gegaan.
De web gui werkt niet meer, krijg alleen maar json output.

Volgens de debug log is de webserver wel gestart, maar heb geen gui
code:
1
497774 mgos_http_server.c:361  HTTP server started on [80]

Als ik via curl een ota check doe, ziet hij een update:
code:
1
2
3
4
5
6
  "update": {
    "status": "pending",
    "has_update": true,
    "new_version": "20210413-154502/v1.10.2-gb89901a",
    "old_version": "20210318-141925/v1.10.0-geba262d"
  },

met het volgende commando zou hij een update moeten doen, maar na de update, komt een reboot, en ben ik weer op de 1.10.0 firmware.
code:
1
curl http://IP/ota?update

Ook als ik een update via een url:
code:
1
curl http://IP/ota?url=xxx

Heb verschillende firmware's geprobeerd, Tasmota, Shelly zelf en Homekit versie

Maar elke keer na een reboot ben ik weer terug op 20210318-141925/v1.10.0-geba262d

Iemand nog een idee of wordt dit serial flashen?
Pagina: 1 ... 21 ... 84 Laatste