@Hetisookwat; ja, je kunt de nachtstand gebruiken; zit standaard in shelly firmware; tussen bepaande tijden geef je dan op 20%.
Ideaal dat dat gewoon kan met de huidige schakelaars! Moeder de vrouw ook blijpc01 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:32:
@Hetisookwat; ja, je kunt de nachtstand gebruiken; zit standaard in shelly firmware; tussen bepaande tijden geef je dan op 20%.
Vroeger niet, maar tegenwoordig is er een "event" waarbij je kan zien of het short of long was. Dat kam/moet je combineren met de event_cnt zodat je kan zien of er twee keer een shortpush was etc.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:10:
Gaat dit niet met de standaard firmare? pushen die geen 'long' or 'short' press naar mqtt?
Maar ik gebruik dat eerlijk gezegd zelf niet.
Ik heb dit ingesteld op de Shelly zelf. Dat is dan niet afhankelijk van zonsop- en ondergang maar hard op tijd, dus je moet een beetje een gemiddelde vinden.
Ik gebruik verder Homey voor alles, maar mijn badkamerverlichting en slaapkamerverlichting worden op de Shelly zelf gedimd gestart tussen 20:00 en 07:00, tot nu toe goed genoeg. Het is jammer dat Shelly zelf niet zononder en -optijden in het schema zet, dat is natuurlijk niet moeilijk. Komt misschien een keer.
Het is mogelijk om dit via een controller te doen, maar niet als je ze rechtstreeks schakelt met een wandknop omdat het aanzetten van de lamp de trigger is voor het wel of niet gedimd starten, beetje kip/ei
Ik gebruik verder Homey voor alles, maar mijn badkamerverlichting en slaapkamerverlichting worden op de Shelly zelf gedimd gestart tussen 20:00 en 07:00, tot nu toe goed genoeg. Het is jammer dat Shelly zelf niet zononder en -optijden in het schema zet, dat is natuurlijk niet moeilijk. Komt misschien een keer.
Het is mogelijk om dit via een controller te doen, maar niet als je ze rechtstreeks schakelt met een wandknop omdat het aanzetten van de lamp de trigger is voor het wel of niet gedimd starten, beetje kip/ei
Same here. Tikkeltje duurder dan bij Shelly zelf (?...?) in Bulgarije, maar veel sneller geleverd.rens-br schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:49:
[...]
Ik bestel altijd bij Domotica-shop.nl, omdat die een actie hebben dat je per 5 producten wat goedkoper uit bent.
Bovendien heel goed, behulpzaam en oplossinggericht contact na een levering die PostNL verneukt had!
Top, dankje!barrymossel schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:00:
[...]
Ik heb de Shelly bij de lamp aangesloten (dat zou bij jou dus een van de lampen zijn). Daar komt normaliter een zwarte schakeldraad uit, welke je aansluit op SW. Mijn lampen zitten bij of in de buurt van een plafonddoos, dus daar heb ik ook direct N en L om de Shelly van voeding te voorzien. Dus ja, wat jij zegt klopt wel geloof ik
Ik heb op de Shelly Tasmota gezet. Daar heb ik via een regel bepaald dat bij kort indrukken een mqtt bericht wordt gepubliceerd en bij lang indrukken een ander (ik gebruik in het hele huis pulsdrukkers). Die mqtt berichten worden opgevangen in Home Assistant en bij een bepaald bericht (trigger) gebeurt er iets (lamp wordt getoggled of er start een script bijvoorbeeld). Een uitgebreid voorbeeld:
Lamp gaat afhankelijk van de tijd fel of minder fel branden. Als je ondanks de tijd toch wilt dat hij feller of minder fel gaat branden doe je een long-press. Om 19 uur gaat hij sowieso minder fel als hij al aanstaat. En om uit te zetten doe je een short-press (wanneer de lamp aan staat natuurlijk)
Heb vandaag overigens 2x Shelly 2.5 geïnstalleerd. 1 voor een dubbele schakelaar en 1x voor een rolluik. Het is mooi spul, en de aansluiting is simpel, maar het inbouwen.... man man man wat een drama. Ben 2-3 uur bezig geweest met alleen al die dubbele schakelaar. Het er in proppen is natuurlijk zo gedaan, maar om het ook veilig zonder bekabeling kapot te maken, aardig uitdagend.
De rolluikschakelaar was ook al een groot drama. Het is allemaal Gira spul en al die installatiedraad en die lasdoosjes nemen dan erg veel plek in bij die standaard blauwe wanddozen.
Kijk nu al uit naar de andere schakelaars en rolluiken.... In ieder geval werken de schakelaars goed, software en mogelijkheden vind ik ook echt top tot dusver. Rolluiken ga ik calibreren, zodat ik ze ook vanuit HA op ventilatiestand kan zetten.
En natuurlijk alles op MQTT inrichten, dat schijnt toch wel de snelste response te geven.
Ik heb vandaag een Shelly dimmer 2 geïnstalleerd. Ik heb in de app gekozen voor geen shelly cloud. Ik krijg nu afwisselend de melding “Device offline, cloud disabled” en een start scherm waar ik kan kalibreren. Als ik op de kalibreer knop druk gebeurd er alleen niks. Wat moet ik nu doen?
Pas op met dat proppen, de connector van zo'n Shelly komt zo los als je teveel druk zet, zeker als er 3 of meer 2,5mm2 draden in zitten.... Soepele draad gebruiken.
@Oebele.S ik heb mijn shellys ook niet aan de cloud. Als ik de app gebruik duurt het vaak een tijd voor de functies zichtbaar komen. De app werkt sowieso niet helemaal lekker, vaak rare dingen rondom firmware updatemeldingen en versies, en kalibreren werkt ook niet lekker bij mij in de app.
Ik gebruik de app eigenlijk bijna niet meer om die redenen, maar ga zoveel mogelijk op IP via de browser (moet je alleen je IPs netjes inzichtelijk hebben)
@Oebele.S ik heb mijn shellys ook niet aan de cloud. Als ik de app gebruik duurt het vaak een tijd voor de functies zichtbaar komen. De app werkt sowieso niet helemaal lekker, vaak rare dingen rondom firmware updatemeldingen en versies, en kalibreren werkt ook niet lekker bij mij in de app.
Ik gebruik de app eigenlijk bijna niet meer om die redenen, maar ga zoveel mogelijk op IP via de browser (moet je alleen je IPs netjes inzichtelijk hebben)
[ Voor 58% gewijzigd door Stefke op 17-03-2021 21:36 ]
Ik denk dat het deels aan de internetverbinding licht. Hij zegt elke keer dat hij offline is. Met mijn telefoon en laptop heb ik helemaal geen last van slechte verbinding. Heeft iemand tips?
Shelly heeft geen toegang nodig tot het internet, dus daar kan een slechte verbinding niet aan liggen. Wanneer de Shelly offline is, kan je die dan ook niet meer via zijn ip adres bereiken?Oebele.S schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:09:
Ik denk dat het deels aan de internetverbinding licht. Hij zegt elke keer dat hij offline is. Met mijn telefoon en laptop heb ik helemaal geen last van slechte verbinding. Heeft iemand tips?
En kan je zien wat het bereik is van je Shelly?
Heb jij toevallig een mooi adresje voor flexibel draad en hulzen? Is nog verrassend moeilijk te vinden online.Stefke schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:33:
Pas op met dat proppen, de connector van zo'n Shelly komt zo los als je teveel druk zet, zeker als er 3 of meer 2,5mm2 draden in zitten.... Soepele draad gebruiken.
hulzen heb ik van conrad (ik heb geisoleerde hulzen met een lengte van 16mm dan passen ze ook in die klikklemmen. Draad haal ik uit een rol huishoudraad (3x1mm2) Alleen zwarte draad moet je dan los kopen, heb ik volgens mij ook bij Conrad gehaald een keer. Je hebt maar kleine stukjes nodig maar t werkt wel 10x beter
Heb je meerdere access points of wifi versterkers in huis? Dan moet je ervoor zorgen dat je de wifi connectie laat maken op de plek waar je hem hebt ingebouwd en niet bijv. naast je laptop twee kamers verder. Het kan zijn dat hij aan een verder AP blijft hangen. (Even resetten en wifi opnieuw instellen)Oebele.S schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:09:
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
@Wiley99 Een Wifi device blijft niet plakken zoals een Zigbee device wel eens wil doen. Alleen als je hem met verbinding, dus powere, verplaatst kan hij aan een AP blijven plakken. Anders zal hij altijd opnieuw verbinding maken met het AP dat hij weet. Heb je meerdere AP's met zelfde SSID maar geen mesh kan het wel zo zijn dat hij niet altijd de beste keuze maakt voor AP.
Zijn er hier mensen die er shelly RGBW lampen hebben? Ik heb de spotjes alleen wat een kil wit licht komt daar van af zeg. Met geen mogelijkheid warm wit te krijgen.
Beste,
Hopelijk kan iemand van jullie mij helpen met volgend verlichtingsprobleem. In onze ontbijthoek zorgen momenteel 4 inbouwspots voor de verlichting. Er komt 1 voedingskabel aan die verder wordt gelust naar de 3 andere spots, dus 1 voedingskabel voor de 4 spots. De voedingskabel komt rechtstreeks uit de elektriciteitskast. De schakeling gebeurt via drukknoppen van Bticino (24V) en teleruptoren (impulsschakelaar) in de elektriciteitskast.
Nu zouden wij in de ontbijthoek een verlaagd plafond willen maken om de huidige inbouwspots weg te werken. Vervolgens zouden we dan een verlichtingsarmatuur willen hangen én een indirecte sfeerverlichting willen voorzien in het verlaagd plafond.
Ik zou deze 2 lichtpunten echter apart willen schakelen. Aangezien er maar 1 aanvoerkabel is, zie ik niet direct een mogelijke oplossing.
Kunnen de systemen van shelly hier eventueel een oplossing bieden?
Ik zou graag willen blijven werken met drukknoppen (WAF) en eventueel uitgebreid met google assistent (voice control).
Kan ik bijvoorbeeld een I3 gebruiken die gestuurd wordt door impulsen van de drukknop? En deze I3 dan koppelen aan 2 shelly 1 die in het plafond verwerkt worden? Dus 1 aanvoerkabel die parallel wordt verbonden met deze shelly's? Of biedt de Shelly 2.5 een oplossing? En kan de drukknop dan überhaupt blijven gebruikt worden als bijvoorbeeld de wifi zou uitvallen of één van de shelly's het begeeft?
Veel vragen maar ik zie het bos door de bomen niet...
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Hopelijk kan iemand van jullie mij helpen met volgend verlichtingsprobleem. In onze ontbijthoek zorgen momenteel 4 inbouwspots voor de verlichting. Er komt 1 voedingskabel aan die verder wordt gelust naar de 3 andere spots, dus 1 voedingskabel voor de 4 spots. De voedingskabel komt rechtstreeks uit de elektriciteitskast. De schakeling gebeurt via drukknoppen van Bticino (24V) en teleruptoren (impulsschakelaar) in de elektriciteitskast.
Nu zouden wij in de ontbijthoek een verlaagd plafond willen maken om de huidige inbouwspots weg te werken. Vervolgens zouden we dan een verlichtingsarmatuur willen hangen én een indirecte sfeerverlichting willen voorzien in het verlaagd plafond.
Ik zou deze 2 lichtpunten echter apart willen schakelen. Aangezien er maar 1 aanvoerkabel is, zie ik niet direct een mogelijke oplossing.
Kunnen de systemen van shelly hier eventueel een oplossing bieden?
Ik zou graag willen blijven werken met drukknoppen (WAF) en eventueel uitgebreid met google assistent (voice control).
Kan ik bijvoorbeeld een I3 gebruiken die gestuurd wordt door impulsen van de drukknop? En deze I3 dan koppelen aan 2 shelly 1 die in het plafond verwerkt worden? Dus 1 aanvoerkabel die parallel wordt verbonden met deze shelly's? Of biedt de Shelly 2.5 een oplossing? En kan de drukknop dan überhaupt blijven gebruikt worden als bijvoorbeeld de wifi zou uitvallen of één van de shelly's het begeeft?
Veel vragen maar ik zie het bos door de bomen niet...
Alvast bedankt voor jullie hulp.
@selle Met een Shelly zou je meerdere uitgangen kunnen make ja. Maar is dat niet een beetje zonde om dat naast het systeem te leggen wat je al hebt? Zeker voor Google Assistant heb je de Shelly Cloud nodig (of je moet je eigen laag er tussen zetten). Koppelen van een i3 aan een Shelly als uitgang is zonder de Cloud volgens mij ook even puzzelen.
Ipv 2x een Shelly 1 kan je zeker een Shelly 2.5 pakken. Hoe het zit met de drukschakelaars zit weet ik niet, dat hangt erg af van waar die nu zitten en waar ze heen gaan. Zou je deze direct de Shelly 2,5 kunnen aansluiten of komen die alleen in de meterkast uit en niet in het plafond?
@specops0i0 Shelly RGBW(2) of Shelly Bulb?
Ipv 2x een Shelly 1 kan je zeker een Shelly 2.5 pakken. Hoe het zit met de drukschakelaars zit weet ik niet, dat hangt erg af van waar die nu zitten en waar ze heen gaan. Zou je deze direct de Shelly 2,5 kunnen aansluiten of komen die alleen in de meterkast uit en niet in het plafond?
@specops0i0 Shelly RGBW(2) of Shelly Bulb?
Per vandaag is er een nieuwe firmware met (1) een opmerking dat er minder "unavailable"-meldingen zouden moeten zijn, en (2) de mogelijkheid dat de Shelly kan gaan roamen tussen verschillende access points. Is een functie die je wel moet inschakelen na de firmware-upgrade.Septillion schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:35:
@Wiley99 Een Wifi device blijft niet plakken zoals een Zigbee device wel eens wil doen. Alleen als je hem met verbinding, dus powere, verplaatst kan hij aan een AP blijven plakken. Anders zal hij altijd opnieuw verbinding maken met het AP dat hij weet. Heb je meerdere AP's met zelfde SSID maar geen mesh kan het wel zo zijn dat hij niet altijd de beste keuze maakt voor AP.
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Je kan een Shelly rechtstreeks een signaal naar een andere Shelly laten sturen, daar heb je geen Shelly Cloud voor nodig. Je kan dit wel enkel instellen op de mogelijkheden die er gegeven zijn. Een i3 kan 6 verschillende patronen bij een pulsschakelaar onderscheiden.Septillion schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:53:
Koppelen van een i3 aan een Shelly als uitgang is zonder de Cloud volgens mij ook even puzzelen.
Blijft wel overeind dat dit ook niet meer werkt als er geen Wifi is, dan kan de i3 het signaaltje niet versturen.
Ik heb een bulb, een gu10 om precies te zijn.
Wat ik van andere RGB + wit spots begrijp is dat er eigenlijk vier types lampen zijn:specops0i0 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:45:
Zijn er hier mensen die er shelly RGBW lampen hebben? Ik heb de spotjes alleen wat een kil wit licht komt daar van af zeg. Met geen mogelijkheid warm wit te krijgen.
- RGB = Rood, Groen, Blauw
- RGBW = Rood, Groen, Blauw, Wit
- RGBWW = Rood, Groen, Blauw, Warm Wit
- RGBCCT = Rood, Groen, Blauw, Wit, Warm Wit
Als shelly dus inderdaad een RGBW lamp is, dan heb je dus wit licht en geen warm wit licht.
[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 19-03-2021 08:32 ]
@specops0i0 Ik heb die zelf niet, maar volgens de handleiding (weliswaar van de E27 versie) moet je die toch kunnen regelen naar warmer wit. Ik heb wel het idee dat dit gaat door er meer kleur bij te mengen, maar er zou toch wel verschil moeten zijn?

Dat is wel een beetje een vage omschrijving. ESP kennende denk ik dat roamen opgevat moet worden zoals bij het mobiele netwerk. Ofwel, tweede SSID waarmee je mag verbinden als je de huidige niet meer ziet. Dan zou het in dit geval niets doen.DUX schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 00:01:
(2) de mogelijkheid dat de Shelly kan gaan roamen tussen verschillende access points. Is een functie die je wel moet inschakelen na de firmware-upgrade.
Via vast IP en Rest API denk ik?JeroenE schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 06:35:
[...]
Je kan een Shelly rechtstreeks een signaal naar een andere Shelly laten sturen, daar heb je geen Shelly Cloud voor nodig.
@Septillion Je kan aangeven wat je als minimale RSSI wil hebben en daaronder gaat de Shelly periodiek kijken of hij een ander AP kan vinden wat beter is. Wat die periode dan precies is weet ik ook niet
Edit2: via de /status kan je opvragen wat de huidige RSSI is (misschien kon dat al eerder?):
Edit: plaatje erbij is misschien makkelijker

Edit2: via de /status kan je opvragen wat de huidige RSSI is (misschien kon dat al eerder?):
code:
1
| {"wifi_sta":{"connected":true,"ssid":"MijnSSID","ip":"192.168.2.1","rssi":-60},"cloud":{"enabled":false,"connected":false},"mqtt":{"connected":true} etc etc |
Edit: plaatje erbij is misschien makkelijker

Ja, via een IP adres kan je een andere Shelly rechtstreeks aanspreken. Bijvoorbeeld zoiets:Septillion schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:51:
Via vast IP en Rest API denk ik?

[ Voor 43% gewijzigd door Septillion op 19-03-2021 12:04 ]
@JeroenE Dat is wel interessant. Maar zoals ik zei, ik ken de ESP wel aardig en volgens mij is het daarbij niet mogelijk een specifiek AP op te geven, alleen een SSID. Ofwel, dat kan je dus alleen hoppen naar een ander SSID, niet naar een ander AP met hetzelfde SSID.
PS Plaatjes zijn wel een beetje groot
Maar je verbindt toch maar met één SSID, dus je gaat dan toch juist wel hoppen naar een ander AP met hetzelfde SSID?Septillion schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:11:
@JeroenE Dat is wel interessant. Maar zoals ik zei, ik ken de ESP wel aardig en volgens mij is het daarbij niet mogelijk een specifiek AP op te geven, alleen een SSID. Ofwel, dat kan je dus alleen hoppen naar een ander SSID, niet naar een ander AP met hetzelfde SSID.
@Septillion Zoals @rens-br al zegt je wil toch juist op hetzelfde netwerk (SSID) blijven, maar op een ander AP als er een betere beschikbaar blijkt te zijn? Ik heb ook meerdere AP's hangen, maar ik wil juist dat de Shelly op mijn netwerk blijft en niet die van de buren probeert te gebruiken.
Ik heb niets specifieks met de plaatjes gedaan, gewoon standaard screenshot; de browser staat ook gewoon op 100%, niet 500% ofzo. Volgens mij zet het forum de size vanzelf zo?
Ik heb niets specifieks met de plaatjes gedaan, gewoon standaard screenshot; de browser staat ook gewoon op 100%, niet 500% ofzo. Volgens mij zet het forum de size vanzelf zo?
@rens-br Je hebt gelijk!
Weer eens in de krochten van de ESP gedoken en schijnbaar kan je met het BSSID wel specificeren met welk AP je wilt verbinden. Zucht, en zeg ik dat ik de ESP ken. Sorry!
Dat zal Shelly dan inderdaad gebruiken. Handige feature
Maar ben wel blij dat ik gewoon Wifi met mesh ondersteuning heb
@JeroenE Niet iedereen heeft zo'n groot scherm (in portret?)
Klik even op de faq onder je plaatjes.

@JeroenE Niet iedereen heeft zo'n groot scherm (in portret?)
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 19-03-2021 11:18 ]
@Septillion Er staat geen faq onder mijn plaatjes en bij mij zijn ze gewoon precies net zo breed als het forum. Heb jij niet iets specifieks draaien dat je systeem niet kijkt naar de breedte en hoogte waardes die bij de img tag staan?
Jep hier ook. 3x de AP's (per etage) van Unifi en merk dat de Shellies niet altijd de (voor mij) logische AP kiezen. Zeker wanneer een van de AP's een update heeft gehad en daarmee een reboot heeft gekregen, kan het zijn dat de Shellies te lang blijven plakken op het 'verkeerde' AP. Ik zou dus zeggen dat hij met deze update eerder terugwisselt naar de 'juiste' AP. Aan de andere kant heb ik hier een enorm goed dekkend 2,4Ghz netwerk, dat het mij verder ook weinig kan boeien aan welke AP een shelly hangt.JeroenE schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:55:
@Septillion Zoals @rens-br al zegt je wil toch juist op hetzelfde netwerk (SSID) blijven, maar op een ander AP als er een betere beschikbaar blijkt te zijn? Ik heb ook meerdere AP's hangen, maar ik wil juist dat de Shelly op mijn netwerk blijft en niet die van de buren probeert te gebruiken.
Wifi met mesh ondersteuning. Ben benieuwd wat je daaronder verstaat. Wat voor apparatuur heb je?Septillion schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:03:
Maar ben wel blij dat ik gewoon Wifi met mesh ondersteuning heb
JeroenE schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:55:
offtopic:
@Septillion Als er gebruik gemaakt wordt van de foto-upload van het forum, dan pakt hij standaard de forum breedte. Met afbeelding die dus langer zijn dan breed, worden dat 'overdreven' grote afbeeldingen. Hier kunnen alleen de defs wat mee.
@Septillion Als er gebruik gemaakt wordt van de foto-upload van het forum, dan pakt hij standaard de forum breedte. Met afbeelding die dus langer zijn dan breed, worden dat 'overdreven' grote afbeeldingen. Hier kunnen alleen de defs wat mee.
[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 19-03-2021 11:43 ]
@rens-br Grappig dat je precies Unifi noemt, dat hangt hier ook. (Al moet ik hem even RMA doen
) Volgens mij zouden daar juist de AP onderling ook boekhouding moeten doen zodat ze een hand off doen naar een ander AP als deze beter bereik heeft.
Ondertussen weer even gezocht, allemaal weer even geleden. Unifi introduceerde het als Zero Handoff Roaming maar dat is schijnbaar verouderd en deels vervangen door Fast Roaming. Maar schijnbaar komt dat ook weer met valkuilen als ik zo lees... Aangezien ik eigenlijk geen problemen heb met bereik heb ik hier zelf eigenlijk niet mee gespeeld. Maar meen dat andere fabrikanten vergelijkbare dingen proberen met AP's die onderling boekhouden (/ mesh vormen).

Ondertussen weer even gezocht, allemaal weer even geleden. Unifi introduceerde het als Zero Handoff Roaming maar dat is schijnbaar verouderd en deels vervangen door Fast Roaming. Maar schijnbaar komt dat ook weer met valkuilen als ik zo lees... Aangezien ik eigenlijk geen problemen heb met bereik heb ik hier zelf eigenlijk niet mee gespeeld. Maar meen dat andere fabrikanten vergelijkbare dingen proberen met AP's die onderling boekhouden (/ mesh vormen).
@Septillion Zero Handoff roaming is ook niet geweldig, dan zitten alle AP's op hetzelfde kanaal en heb je vaak juist een trager netwerk ipv een sneller.
Je kan in de Unifi controller ook met de hand een client van een AP schoppen, maar mijn ervaring is dat de veel clients eigenwijs zijn en dan toch weer met hetzelfde AP connecten. Ik heb zelfs een keer alle APs uitgezet behalve 1 omdat er een printer was die per se het meest verre AP wilde gebruiken ipv het AP wat 2 meter verderop hing
Voor Fast Roaming moeten alle clients het ondersteunen, anders schijn je problemen te kunnen krijgen. Ik heb dat ook uit staan, ik heb geen idee of alle devices op mijn netwerk dat ondersteunen.
Je kan in de Unifi controller ook met de hand een client van een AP schoppen, maar mijn ervaring is dat de veel clients eigenwijs zijn en dan toch weer met hetzelfde AP connecten. Ik heb zelfs een keer alle APs uitgezet behalve 1 omdat er een printer was die per se het meest verre AP wilde gebruiken ipv het AP wat 2 meter verderop hing

Voor Fast Roaming moeten alle clients het ondersteunen, anders schijn je problemen te kunnen krijgen. Ik heb dat ook uit staan, ik heb geen idee of alle devices op mijn netwerk dat ondersteunen.
@JeroenE Mja, klinkt erg alsof er veel haken en ogen aan zitten
Jammer dat dit nooit beter in de standaard is gekomen. Iemand een idee of dat in Wifi 6 beter is? Niet dat we daar de komende 10 jaar iets van gaan zien in IoT/NoT devices maar toch.

Unifi heeft inderdaad Fast Roaming, maar dat werkt niet echt lekker geloof ik. Over het algemeen zijn het dus de clients die bepalen met welke AP ze verbonden zijn.Septillion schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:55:
@rens-br Grappig dat je precies Unifi noemt, dat hangt hier ook. (Al moet ik hem even RMA doen) Volgens mij zouden daar juist de AP onderling ook boekhouding moeten doen zodat ze een hand off doen naar een ander AP als deze beter bereik heeft.
Mesh is overigens niet wat je hierboven beschrijft. Mesh is niks anders dan een fancy naam voor repeaters die centraal gemanaged worden.
@Septillion Ik weet het niet, ik zou het eerlijk gezegd fijner vinden als Shellies eerst SSL gaan ondersteunen, maar ik meen begrepen te hebben dat dit lastig gaat ivm de rekenkracht/opslag/geheugen op die apparaatjes.
@Septillion Het is waarschijnlijk overkill voor mijn eigen netwerk, maar ik zou het toch wel fijn vinden als je gewoon http uit kan zetten en de shellies enkel bereikbaar zijn via https. Dat is dan natuurlijk ook zo voor het versturen van commando's naar een andere shelly of de gegevens op de MQTT server zetten etc.
Als er nu een apparaat op mijn netwerk komt (danwel een bestaand apparaat wordt overgenomen) die het wifi verkeer afluistert is het wel heel simpel om vanalles te ontdekken.
Als er nu een apparaat op mijn netwerk komt (danwel een bestaand apparaat wordt overgenomen) die het wifi verkeer afluistert is het wel heel simpel om vanalles te ontdekken.
Ik zou graag een Shelly plug gebruiken om mijn keukenboiler (10l) op te regelen. Echter zie ik nergens expliciet of deze plug ook geschikt is voor een Belgische aansluiting met aardingspin ipv aarding langs de rand. Kan de Shelly plug ook geaard worden op Belgisch stopcontact?
@thunderfury Kan je daar geen adaptor voor gebruiken? Geheel willekeurig de eerste hit op de zoekmachine: https://www.elektronica-s...bruiken_in_nederland.html
Aangezien de ruimte in de keukenkast nogal beperkt is, lijkt me nog een extra adapter niet echt een oplossing.JeroenE schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:18:
@thunderfury Kan je daar geen adaptor voor gebruiken? Geheel willekeurig de eerste hit op de zoekmachine: https://www.elektronica-s...bruiken_in_nederland.html
Kan ik uit je antwoord afleiden dat de Shelly plug geen opening heeft voor een stopcontact met aardingspin?
Bedoel je dat gat?thunderfury schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:11:
Ik zou graag een Shelly plug gebruiken om mijn keukenboiler (10l) op te regelen. Echter zie ik nergens expliciet of deze plug ook geschikt is voor een Belgische aansluiting met aardingspin ipv aarding langs de rand. Kan de Shelly plug ook geaard worden op Belgisch stopcontact?

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 19-03-2021 13:27 ]
Ik weet dat bovenstaande discussie inmiddels beslecht is, maar je noemt iets waar ik op door wil. Er zit oo (was me eerder niet opgevallen, dus sinds kort?) ook een mogelijkheid in de firmware om een backup-SSID op te geven indien de preferente niet beschikbaar is.Septillion schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:11:
Ik heb trouwens die roamingfunctie aangezet op de standaard grenswaarde en er gingen inderdaad zeven Shelly's een AP'tje verder zitten, dus het lijkt wel te werken. Ik zou even in de gaten moeten houden of ze nog wel even bereikbaar zijn tijdens dat zoeken en of er niet eindeloos gepingpongd wordt.
[ Voor 17% gewijzigd door DUX op 19-03-2021 13:38 ]
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Dat bedoel ik inderdaad. Alle foto's die ik kon vinden van die plug, toonden enkel de voorkant. Bedankt!rens-br schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:25:
[...]
Bedoel je dat gat?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Graag gedaan.thunderfury schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:39:
Dat bedoel ik inderdaad. Alle foto's die ik kon vinden van die plug, toonden enkel de voorkant. Bedankt!
Maar het is bijna weekend, dus je krijgt ze van me cadeau.
@thunderfury Aha, ik dacht juist dat je op zoek was naar een adapter zodat je er een stekker in kon steken die alleen met een aardingspin werkt (en niet werkt met de aarding die al op de Shelly plug zit).
Als je hele beperkte ruimte hebt kan je ook kijken of je een Shelly 1 in het stopcontact kan inbouwen.
Als je hele beperkte ruimte hebt kan je ook kijken of je een Shelly 1 in het stopcontact kan inbouwen.
Dat staat zelfs in de papieren handleidingen, dus dat zit er al heel lang op.DUX schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:37:
Er zit oo (was me eerder niet opgevallen, dus sinds kort?) ook een mogelijkheid in de firmware om een backup-SSID op te geven indien de preferente niet beschikbaar is.
Weet iemand of de Shelly EM beide kanten op kan meten, en hier onderscheid in maakt?
Ik zou deze graag gebruiken bij de hoofdaansluiting van mijn meterkast en zo meten hoeveel we verbruiken en hoeveel we terugleveren (zonnepanelen).
Ik heb al diverse Shellies geinstalleerd staan. Onder andere de PM bij de auto-lader, dat werkt best goed.
Ik zou deze graag gebruiken bij de hoofdaansluiting van mijn meterkast en zo meten hoeveel we verbruiken en hoeveel we terugleveren (zonnepanelen).
Ik heb al diverse Shellies geinstalleerd staan. Onder andere de PM bij de auto-lader, dat werkt best goed.
Dat ligt er aan, de batterij devices van Shelly houden wel de AP vast als je ook een vast IP adres toewijst, zodat de verbinding bij wakker worden iets sneller kan. Ik weet niet zeker of dat ook geldt voor de netstroom devices. Maar goed, slechts een van de trial and error punten, zou ik zeggenSeptillion schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:35:
(Aanvulling: ik zie dat er al een hoop meer over gezegd is, reageerde op de notificatie
[ Voor 5% gewijzigd door Wiley99 op 20-03-2021 10:48 ]
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
@Septillion hebben jullie de AP niet toevallig op hetzelfde channel staan? ik merkt dat voornamelijk met andere devices maar de ap's op verschillende channels zetten heeft dat hier verholpen.rens-br schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:42:
[...]
Jep hier ook. 3x de AP's (per etage) van Unifi en merk dat de Shellies niet altijd de (voor mij) logische AP kiezen. Zeker wanneer een van de AP's een update heeft gehad en daarmee een reboot heeft gekregen, kan het zijn dat de Shellies te lang blijven plakken op het 'verkeerde' AP. Ik zou dus zeggen dat hij met deze update eerder terugwisselt naar de 'juiste' AP. Aan de andere kant heb ik hier een enorm goed dekkend 2,4Ghz netwerk, dat het mij verder ook weinig kan boeien aan welke AP een shelly hangt.
Heeft iemand de shelly motion al binnen? Wat is zijn ervaring? Ben ik wel erg benieuwd naar, alle reviews die ik kan vinden noemen de configuratie een nadeel? Ik draai alles op mqtt dus zie dat niet als een nadeel. De shelly button op een batterij reageert pas na 5400ms dat vind ik traag, ze beweren dat hij in 200ms reageert en 2-3 jaar op een batterij gaat.
Je kan de Shelly's idd in een Belgisch stopcontact steken, heb er hier zelf inmiddels 7 in gebruik.thunderfury schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:39:
[...]
Dat bedoel ik inderdaad. Alle foto's die ik kon vinden van die plug, toonden enkel de voorkant. Bedankt!
Let wel, dat de Shelly's zelf geen aardingspen hebben!
Het toestel dat je erop aansluit is dus mogelijk niet geaard, als het geen stekker heeft die zowel met aardingspen als rand-aarde werkt. Voor lampjes enz is dat uiteraard geen probleem, maar voor een boilertje zou ik dat toch in 't oog houden...
De boiler heeft wel aarding via randaarde, dus dat is geen probleem. Ik heb gisteren de Plug aangekregen en na wat moeilijkheden met WiFi verbinding, werkt het nu.Bert O. schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:28:
[...]
Je kan de Shelly's idd in een Belgisch stopcontact steken, heb er hier zelf inmiddels 7 in gebruik.
Let wel, dat de Shelly's zelf geen aardingspen hebben!
Het toestel dat je erop aansluit is dus mogelijk niet geaard, als het geen stekker heeft die zowel met aardingspen als rand-aarde werkt. Voor lampjes enz is dat uiteraard geen probleem, maar voor een boilertje zou ik dat toch in 't oog houden...
Nee, losse channels per AP.sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:11:
@Septillion hebben jullie de AP niet toevallig op hetzelfde channel staan? ik merkt dat voornamelijk met andere devices maar de ap's op verschillende channels zetten heeft dat hier verholpen.
Ik heb sinds 3 weken de shelly motion in mn toilet hangen.davevleugel schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:18:
Heeft iemand de shelly motion al binnen? Wat is zijn ervaring? Ben ik wel erg benieuwd naar, alle reviews die ik kan vinden noemen de configuratie een nadeel? Ik draai alles op mqtt dus zie dat niet als een nadeel. De shelly button op een batterij reageert pas na 5400ms dat vind ik traag, ze beweren dat hij in 200ms reageert en 2-3 jaar op een batterij gaat.
Ja, hij is vrij groot...
Maar hij reageert vrijwel direct. De vertraging tussen beweging detecteren en de verlichting die aangaat is verwaarloosbaar. (alles loopt via homey)
Accu zit nu op 93%. En dat is met vrij veel spelen met diverse instellingen in het begin. 2-3 jaar zal ik niet redden, maar als ik eens per 6 maanden de powerbank er een nachtje aan moet hangen teken ik er voor.
2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | Hyundai Kona Electric Comfort Smart 64kWh
Ik heb vanwege de grootte van de Shelly - na maanden wachten op de launch - toch maar Xiaomi bewegingsmelders gekocht. Veel goedkoper, vééél kleiner (echt piepklein, onzichtbaar gemonteerd onder t fonteintje) en t reageert via Homey ook vrijwel direct met de Shelly1pm die mijn licht schakelt in de toilet (en bijkeuken).
Het zal vast een prima apparaat zijn, maar als je niet perse Shelly moet hebben dan is de Xiaomi denk ik een beter alternatief.
Het zal vast een prima apparaat zijn, maar als je niet perse Shelly moet hebben dan is de Xiaomi denk ik een beter alternatief.
Die bevallen hier ook echt prima. Eerste zo'n 3 jaar geleden gekocht en werkt nog prima. (op zelfde batterij) Die van Shelly is echt te groot, te duur en te onpraktisch.Stefke schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:15:
Ik heb vanwege de grootte van de Shelly - na maanden wachten op de launch - toch maar Xiaomi bewegingsmelders gekocht. Veel goedkoper, vééél kleiner (echt piepklein, onzichtbaar gemonteerd onder t fonteintje) en t reageert via Homey ook vrijwel direct met de Shelly1pm die mijn licht schakelt in de toilet (en bijkeuken).
Ik wil graag de DC-motor van een Hormann supramatic E rechtstreek sturen/voeden met een PM 2.5.
De oude (defecte) besturing werkte zonder eindcontacten, kan dit ook met eenPM2.5 ? heeft iemand hier ervaring mee ? kan dit soms met de instelling van de maximaalstroom ? (op tijd lijkt me te onnauwkeurig)
De oude (defecte) besturing werkte zonder eindcontacten, kan dit ook met eenPM2.5 ? heeft iemand hier ervaring mee ? kan dit soms met de instelling van de maximaalstroom ? (op tijd lijkt me te onnauwkeurig)
Meestal zit deze sturing in de motor. Wel je de schakelaar vervangen (dat kan) of de gehele sturing in de motor? Dat laatste kan een shelly namelijk niet. Die kan slechts uit / aan contact maken en daarmee de motor "triggeren".tingbrouwer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:28:
Ik wil graag de DC-motor van een Hormann supramatic E rechtstreek sturen/voeden met een PM 2.5.
[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 22-03-2021 16:50 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Sturing is een aparte print, welke de motor ompoold (links/rechts om)
Mijn vraag is hoe leert de shelly in, middels stroommeting door een eindschakelaar welke de stroom (A) onderbreekt ? of juist door toename van deze stroom ? (omdat de motor mechanische niet verder kan)
Bij de huidige situatie ontbreken de eindschakelaars, en ik heb geen ervaring met de Shelly PM2.5, weet dus ook niet hoe het met buismotoren werkt, welke volgens mij wel eindschakelaars hebben ??
Alvast bedankt voor beantwoorden.
Mijn vraag is hoe leert de shelly in, middels stroommeting door een eindschakelaar welke de stroom (A) onderbreekt ? of juist door toename van deze stroom ? (omdat de motor mechanische niet verder kan)
Bij de huidige situatie ontbreken de eindschakelaars, en ik heb geen ervaring met de Shelly PM2.5, weet dus ook niet hoe het met buismotoren werkt, welke volgens mij wel eindschakelaars hebben ??
Ik kom er niet uit welke Shelly's ik nou moet bestellen. Misschien dat ik het al juist heb, maar zeker weten doe ik het niet.
Woonkamer
Ik heb in de woonkamer 3 inbouwramen met ieder raam 2 schakelaars.
Hiervoor wil ik de volgende dubbele puls drukkers bestellen:
https://www.elektrototaal...ent-impulsdrukker-4140235
Daarmee kan ik straks 6 'groepen' verlichting aansturen:
1. werkblad verlichting keuken
2. plafond verlichting keuken
3. eethoek lamp tafel
4. eethoek spotjes langs wand
5. spotjes woonkamer openslaande deuren
6. wandverlichting woonkamer
Al deze verlichting word LED verlichting. Ik wil al deze verlichting kunnen dimmen met de puls drukkers. Daarnaast ga ik HA gebruiken om deze verlichting te automatiseren.
Volgens mij kan ik dit met 3x Shelly 2.5 aansturen.
Toiletten
In het toilet heb ik een LED lamp welke ik automatisch wil kunnen schakelen. En met name, uitschakelen. Ik had bedacht hiervoor een beweging sensor te gebruiken, Philips Hue of Xiaomi, in combinatie met HA.
Hiervoor heb ik volgens mij genoeg aan een Shelly 1L (of een Shelly 1 als er een blauwe draad ligt).
Buitenverlichting
De buitenverlichting wil ik met een Shelly 1L (of Shelly 1) aansturen zodat ik deze kan automatiseren
Slaapkamers
Iedere slaapkamer krijgt een LED lamp aan het plafond.
Ik wil deze in iedere slaapkamer kunnen dimmen. Volgens mij kan ik dit doen met een Shelly 2.5 per slaapkamer.
Klopt dit?
Woonkamer
Ik heb in de woonkamer 3 inbouwramen met ieder raam 2 schakelaars.
Hiervoor wil ik de volgende dubbele puls drukkers bestellen:
https://www.elektrototaal...ent-impulsdrukker-4140235
Daarmee kan ik straks 6 'groepen' verlichting aansturen:
1. werkblad verlichting keuken
2. plafond verlichting keuken
3. eethoek lamp tafel
4. eethoek spotjes langs wand
5. spotjes woonkamer openslaande deuren
6. wandverlichting woonkamer
Al deze verlichting word LED verlichting. Ik wil al deze verlichting kunnen dimmen met de puls drukkers. Daarnaast ga ik HA gebruiken om deze verlichting te automatiseren.
Toiletten
In het toilet heb ik een LED lamp welke ik automatisch wil kunnen schakelen. En met name, uitschakelen. Ik had bedacht hiervoor een beweging sensor te gebruiken, Philips Hue of Xiaomi, in combinatie met HA.
Hiervoor heb ik volgens mij genoeg aan een Shelly 1L (of een Shelly 1 als er een blauwe draad ligt).
Buitenverlichting
De buitenverlichting wil ik met een Shelly 1L (of Shelly 1) aansturen zodat ik deze kan automatiseren
Slaapkamers
Ik wil deze in iedere slaapkamer kunnen dimmen. Volgens mij kan ik dit doen met een Shelly 2.5 per slaapkamer.
Klopt dit?
Ik denk dat je eerst in je handleiding moet kijken hoe deze motor moet worden aangestuurd. Als ik naar die van mij kijk (hetzelfde merk) heeft hij een impuls nodig. En op impuls gaat de deur omhoog / omlaag of stop.tingbrouwer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:58:
Sturing is een aparte print, welke de motor ompoold (links/rechts om)
De eindstanden van de deur zit in de electronica van de motor.
De eindstanden van de deur kun je nooit via de shelly regelen. Die eindstanden moet in de electronica van de motor zitten.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Nee, je keyword zit in 'dimmen'. Ofwel, je hebt daar 6x een Shelly Dimmer (2) voor nodig, alle andere Shelly's dimmen niet.nietbob schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:33:
Woonkamer
[...]
Denk er overigens aan dat een paneel met 6 dimmers niet heel smart is. Bedenk of je dit wilt (6 schakelaars). Je zou het ook kunnen reduceren tot de hoofdverlichting / per ruimte (of zelfs een all on). De andere kan je dan koppelen met HA en aan de hand van de hoofdverlichting aanpassen en eventueel fine tunen met de app. Dit komt het gebruikersgemak naar mijn idee ten goede. ^6 schakelaars op een rij is naar mijn idee vooral gokken.
Correct. Ik zou even kijken of je bij de lamp niet gewoon zowel L (bruin) als de L' (schakeldaad/zwart) hebt, dan kan je daar gewoon een Shelly 1 plaatsen. Zeker met een enkele WC lamp ga je anders zo goed als zeker een bypass nodig hebben voor de Shelly 1L.Toiletten
Eigenlijk exact hetzelfde als voor de WC.Buitenverlichting
Zelfde als woonkamer => Shelly Dmmer 2Slaapkamers
Thanks... ik dacht dat de Shelly 2.5 ook kon dimmen. Goed dat ik het hier vraag... anders had ik de verkeerde besteld.Septillion schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:48:
[...]
Nee, je keyword zit in 'dimmen'. Ofwel, je hebt daar 6x een Shelly Dimmer (2) voor nodig, alle andere Shelly's dimmen niet.
Denk er overigens aan dat een paneel met 6 dimmers niet heel smart is. Bedenk of je dit wilt (6 schakelaars). Je zou het ook kunnen reduceren tot de hoofdverlichting / per ruimte (of zelfs een all on). De andere kan je dan koppelen met HA en aan de hand van de hoofdverlichting aanpassen en eventueel fine tunen met de app. Dit komt het gebruikersgemak naar mijn idee ten goede. ^6 schakelaars op een rij is naar mijn idee vooral gokken.
[...]
Correct. Ik zou even kijken of je bij de lamp niet gewoon zowel L (bruin) als de L' (schakeldaad/zwart) hebt, dan kan je daar gewoon een Shelly 1 plaatsen. Zeker met een enkele WC lamp ga je anders zo goed als zeker een bypass nodig hebben voor de Shelly 1L.
[...]
Eigenlijk exact hetzelfde als voor de WC.
[...]
Zelfde als woonkamer => Shelly Dmmer 2
Maakt het nog uit dat de spotjes Philips Hue spotjes zijn? Deze om precies te zijn: PHILIPS-Hue-White-Ambiance-LED-inbouwspot-Milliskan-90-mm-wit
@nietbob Ja, dat maakt nog wat uit
Want die kan je niet dimmen met een dimmer maar alleen via Zigbee. Het zijn smart bulbs. Daar wil je eigenlijk nooit de spanning vanaf halen.
Je zou een Shelly i3 kunnen gebruiken om er wel schakelaars voor te maken. Koppelen doe je dan volledig in HA.
Je zou een Shelly i3 kunnen gebruiken om er wel schakelaars voor te maken. Koppelen doe je dan volledig in HA.
Oke... dus als ik het goed begrijp kan ik Philips Hue spotjes met een Puls schakelaar in combinatie met Shelly i3 via Home Assistent bedienen.Septillion schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:42:
@nietbob Ja, dat maakt nog wat uitWant die kan je niet dimmen met een dimmer maar alleen via Zigbee. Het zijn smart bulbs. Daar wil je eigenlijk nooit de spanning vanaf halen.
Maar werken de puls drukkers dan ook nog als schakelaars als HA eruit zou liggen? Ik wil namelijk niet dat wanneer HA om welke reden dan ook niet reageert, we de verlichting niet meer kunnen aansturen.
Geld dat ook voor een lamp boven de eethoek met een Philips Hue lamp in de fitting? Dus ook met een puls drukker icm met Shelly i3?
Yepnietbob schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:57:
Oke... dus als ik het goed begrijp kan ik Philips Hue spotjes met een Puls schakelaar in combinatie met Shelly i3 via Home Assistent bedienen.
Nee, dat kan alleen als je een Hue remote direct koppelt met een Bulb. Misschien/waarschijnlijk dat het met een Hue Muurschakelaar kan maar dat weet ik niet. Volgens mij kan je met Zigbee2MQTT ook wat merken mengen bij het direct koppelen maar heb ik geen ervaring mee.Maar werken de puls drukkers dan ook nog als schakelaars als HA eruit zou liggen?
Als je het niet direct koppelt maar via de Bridge dan heb je eigenlijk hetzelfde probleem maar dan met je bridge. Kan je net zo goed voor een stabielere HA setup gaan naar mijn idee.
Hue = Zigbee. Shelly = Wifi. Zal je dus wat tussen moeten stoppen zodat ze elkaar begrijpen. En daar ben je dan natuurlijk ook van afhankelijk om het te laten werken.Geld dat ook voor een lamp boven de eethoek met een Philips Hue lamp in de fitting? Dus ook met een puls drukker icm met Shelly i3?
[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 22-03-2021 21:07 ]
Ik heb de code van de Shelly niet geschreven, dus 100% zeker weet ik het niet.tingbrouwer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:58:
In mijn beleving meet de Shelly wanneer de motor afslaat. De waarde wordt in secondes opgeslagen, voor omhoog en omlaag apart. Die waarde in secondes kan je eventueel ook handmatig instellen via "Open/Close working time".
Stel dat is 33 seconden om open te gaan en 32 seconden om dicht te gaan. Als je dan het "open" commando geeft zal de Shelly 33 seconden lang de stroom er op zetten. Als je zegt dat hij op 25% moet gaan dan doet hij dat 0,25 * 33 seconden etc. Het is allemaal niet heel nauwkeurig, dus als je twee identieke schermen hebt krijg je ze nooit 100% op dezelfde stand. Dat ligt niet alleen aan de Shelly natuurlijk, de buismotoren (en de eindafstellingen) zelf spelen ook een rol.
Ik weet niet precies hoe de motor werkt die jij wil aansturen, maar als je geen eindafstellingen wordt het wel een lastig verhaal.
Je kan natuurlijk zelf de tijd instellen dus je kan het wel handmatig instellen. Maar dan moet je wel zeker weten dat je motor het niet erg vind als die bij wijze van spreken 2 seconden onder stroom staat terwijl verder draaien niet kan. En dan niet voor een enkel keertje, maar voor iedere keer dat je hem open of dicht doet opnieuw.
Thanks! Misschien moet ik de oplossing niet met Shelly's zoeken maar met Hue schakelaars.Septillion schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:05:
[...]
Yep
[...]
Nee, dat kan alleen als je een Hue remote direct koppelt met een Bulb. Misschien/waarschijnlijk dat het met een Hue Muurschakelaar kan maar dat weet ik niet. Volgens mij kan je met Zigbee2MQTT ook wat merken mengen bij het direct koppelen maar heb ik geen ervaring mee.
Als je het niet direct koppelt maar via de Bridge dan heb je eigenlijk hetzelfde probleem maar dan met je bridge. Kan je net zo goed voor een stabielere HA setup gaan naar mijn idee.
[...]
Hue = Zigbee. Shelly = Wifi. Zal je dus wat tussen moeten stoppen zodat ze elkaar begrijpen. En daar ben je dan natuurlijk ook van afhankelijk om het te laten werken.
Misschien maar even in de Home Assistant thread mijn situatie posten. Misschien dat ik daar tot de juiste setup kan komen met of zonder Shelly's.
@nietbob Als je juist niet afhankelijk wilt zijn van HA dan is HA niet het juiste topic. Want met HA is alles koppelen geen issue. Zou ik even eigen (vraag) topic openen of in het Hue topic indien Hue bridge (of Zigbee2MQTT of Deconz, net wat je hebt).
Ach, dat lijstje zegt sowieso niet alles. Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat de Shelly Smoke niet echt bestaat. De Smoke staat al twee jaar op 'coming soon' terwijl ze in de tussentijd allerlei andere producten hebben aangekondigd die wel daadwerkelijk te koop zijn

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Iemand die een idee heeft hoe je een scene kan activeren of de-activeren via de button 1 ?
Bedenkingen:
* Een scene heeft natuurlijk geen eigen ip-adres aangezien het geen connected apparaat is...
* In de button 1 kan ik enkel http commando's geven.
* In een scene (in shelly.cloud of app) kan ik geen andere scene kiezen om daar iets mee te doen...
Situatie:
Ik heb verschillende scenes die elks op een ander uur een licht aandoen en een http commando sturen (via de plug, want ook dat kan niet rechtstreeks vanuit een scene) naar een Yamaha Musiccast zodat die radio begint te spelen...
Ik wil met een Button 1kunnen switchen: 1 klik = wekker 5:30, 2 kliks = wekker 6:00,...
Alvast bedankt voor jullie feedback
Bedenkingen:
* Een scene heeft natuurlijk geen eigen ip-adres aangezien het geen connected apparaat is...
* In de button 1 kan ik enkel http commando's geven.
* In een scene (in shelly.cloud of app) kan ik geen andere scene kiezen om daar iets mee te doen...
Situatie:
Ik heb verschillende scenes die elks op een ander uur een licht aandoen en een http commando sturen (via de plug, want ook dat kan niet rechtstreeks vanuit een scene) naar een Yamaha Musiccast zodat die radio begint te spelen...
Ik wil met een Button 1kunnen switchen: 1 klik = wekker 5:30, 2 kliks = wekker 6:00,...
Alvast bedankt voor jullie feedback
Je moet het verbruik meten op de L die op de ventilator zit aangesloten. De L1 en L2 ingangen die je op O1 en O2 hebt aangesloten zijn alleen signalen voor de ventilator op welke stand hij moet draaien. Daar wordt dus niet echt stroom van verbruikt.baggerwerkert schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 06:44:
Werkt ik principe perfect, ik kan alleen geen verbruik meten. Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Je hebt dus bijvoorbeeld een extra Shelly 1PM nodig om die aan te sluiten tussen de L en N die nu rechtstreeks naar de ventilator gaan om dit te kunnen meten.
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenE op 26-03-2021 08:40 ]
Ik wil een warmtepomp met 3fase binnendeel en 1fase buitenunit gaan monitoren voor verbruik. Ik neem aan dat ik voor de 3f een Shelly 3Em moet gebruiken en dan nog een Shelly Em voor de buitenunit.
Maar t is me niet helemaal duidelijk of je dan ook die 3 clamps moet gebruiken die in de manual staan. Als ik die 3Em in de meterkast zet, dan kan ik die 3 clamps helemaal niet kwijt, omdat er maar één 5-aderige kabel vrijwel direct van de meterkast de muur in gaat.
Kun je zo'n 3Em (of Em) ook rechtstreeks op de groep zetten?
Ik zou m niet ergens onder de Wp willen monteren met allemaal loshangende dingen (daar komt de kabel weer uit de grond), dan liever een meter die niet met zo'n clamp werkt en die netjes in de meterkast geplaatst kan worden.
edit: ik ga er vanuit dat ik die van die 5 aderige kabel de 3 faselijnen uit elkaar moet trekken om die 3 clamps erop te zetten. Zijn er andere manieren?
Maar t is me niet helemaal duidelijk of je dan ook die 3 clamps moet gebruiken die in de manual staan. Als ik die 3Em in de meterkast zet, dan kan ik die 3 clamps helemaal niet kwijt, omdat er maar één 5-aderige kabel vrijwel direct van de meterkast de muur in gaat.
Kun je zo'n 3Em (of Em) ook rechtstreeks op de groep zetten?
Ik zou m niet ergens onder de Wp willen monteren met allemaal loshangende dingen (daar komt de kabel weer uit de grond), dan liever een meter die niet met zo'n clamp werkt en die netjes in de meterkast geplaatst kan worden.
edit: ik ga er vanuit dat ik die van die 5 aderige kabel de 3 faselijnen uit elkaar moet trekken om die 3 clamps erop te zetten. Zijn er andere manieren?
[ Voor 31% gewijzigd door Stefke op 26-03-2021 15:41 ]
@Stefke Je kan stroom meten met een CT-klem of door de stroom via een apparaat te laten lopen. Voor 1 fase kan je dan kiezen uit de Shelly EM (met CT-klemmen) of de Shelly 1PM (rechtsrteeks aangesloten). Bij 3 fasen kan je bij Shelly alleen kiezen voor CT-klemmen.
Ik heb geen ervaring met de CT-klem versies van Shelly, maar houd er wel rekening mee dat de 1PM geen echte kWh meter is. Dus als (om wat voor reden dan ook) de Shelly 1PM reboot begint hij weer te tellen bij 0.
je hebt inderdaad de ruimte nodig om de CT-klemmen op de draden te stoppen. Als je die niet hebt dan moet je die maken of een andere methode kiezen. Je kan ook een losse kWh meter kopen en die in je meterkast plaatsen. Die moet dan voor je groep komen te zitten (of erna, dat kan natuurlijk ook). Zulke meters springen niet naar 0 als de stroom er af gaat.
Voor zover ik weet bestaan er niet veel die je via wifi kan uitlezen. Je hebt bijvoorbeeld deze maar dan zit je (voorlopig?) vast aan het gebruik van hun app. Zie ook HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Een andere optie is een kWh-meter met bijvoorbeeld een modbus uitgang, zoals deze:
https://stromzähler.eu/stromzaehler/drehstromzaehler/fuer-hutschiene-ungeeicht/25/sdm630modbus-v2-3phasen-4te-multifunktions-lcd-drehstromzaehler?c=94
Sorry voor de lange url, maar het forum snapt geen url's met umlauts, dus ik kan hem niet in url-tags zetten.
Dan moet je er wel zelf nog iets bij knutselen om die modbus uit te lezen en naar een domotica server ofzoiets te sturen.
Ik heb geen ervaring met de CT-klem versies van Shelly, maar houd er wel rekening mee dat de 1PM geen echte kWh meter is. Dus als (om wat voor reden dan ook) de Shelly 1PM reboot begint hij weer te tellen bij 0.
je hebt inderdaad de ruimte nodig om de CT-klemmen op de draden te stoppen. Als je die niet hebt dan moet je die maken of een andere methode kiezen. Je kan ook een losse kWh meter kopen en die in je meterkast plaatsen. Die moet dan voor je groep komen te zitten (of erna, dat kan natuurlijk ook). Zulke meters springen niet naar 0 als de stroom er af gaat.
Voor zover ik weet bestaan er niet veel die je via wifi kan uitlezen. Je hebt bijvoorbeeld deze maar dan zit je (voorlopig?) vast aan het gebruik van hun app. Zie ook HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Een andere optie is een kWh-meter met bijvoorbeeld een modbus uitgang, zoals deze:
https://stromzähler.eu/stromzaehler/drehstromzaehler/fuer-hutschiene-ungeeicht/25/sdm630modbus-v2-3phasen-4te-multifunktions-lcd-drehstromzaehler?c=94
Sorry voor de lange url, maar het forum snapt geen url's met umlauts, dus ik kan hem niet in url-tags zetten.
Dan moet je er wel zelf nog iets bij knutselen om die modbus uit te lezen en naar een domotica server ofzoiets te sturen.
Ik zit met een vraag waar ik eigenlijk moet zo goed weet waar te zoeken, hopelijk ook een makkelijke vraag.
Groot fan van Shelly ondertussen en heb reeds 4 Shelly’s geplaatst (2x Shelly1 en 2x Shelly1L)
Ik heb 4 witte Ledberg ledstrips (5m, 220V —> 24V) van Ikea.
De informatie op de website van Ikea is ook nog eens zeer summier. De ledstrips zijn te fel.
Kan ik de 4 strips achter een Shelly dimmer 2 hangen om de strips te dimmen? (Ik heb ook nog een Shelly bypass). Shelly dimmer2 heb ik al thuis liggen.
Groot fan van Shelly ondertussen en heb reeds 4 Shelly’s geplaatst (2x Shelly1 en 2x Shelly1L)
Ik heb 4 witte Ledberg ledstrips (5m, 220V —> 24V) van Ikea.
De informatie op de website van Ikea is ook nog eens zeer summier. De ledstrips zijn te fel.
Kan ik de 4 strips achter een Shelly dimmer 2 hangen om de strips te dimmen? (Ik heb ook nog een Shelly bypass). Shelly dimmer2 heb ik al thuis liggen.
JeroenE schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 06:14:
offtopic:
Omzetten naar punycode
Omzetten naar punycode
De meeste led strips kan je niet dimmen door de voeding te dimmen. Als dat wel kan staat het er meestal wel bij.flip75 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:08:
Je kan wel kijken of je een Shelly RGBW2 tussen de voeding en de strip kan zetten. Die Shelly draait op 12-24V DC, dus als je zeker weet dat je ledstrips ook op 24V draaien dan zou dat moeten werken.
24V DC staat idd. Op de verpakking, maar 4 strips en dus 4x een Shelly RGBW2 vind ik wel teveel van het goede, geen optie voor mij. Alternatief zou ik mogelijk een led controller tussen voeding en strip kunnen zetten.JeroenE schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:47:
[...]
De meeste led strips kan je niet dimmen door de voeding te dimmen. Als dat wel kan staat het er meestal wel bij.
Je kan wel kijken of je een Shelly RGBW2 tussen de voeding en de strip kan zetten. Die Shelly draait op 12-24V DC, dus als je zeker weet dat je ledstrips ook op 24V draaien dan zou dat moeten werken.
Ik denk dat ik eerst maar de Shelly dimmer probeer. Er zit nu een Shelly1 op en ouderwetse lichtslang die na vele jaren de geest geeft. Shelly’s swappen is niet zoveel werk.
@flip75 Je kan 4 strips op 1 RGBW2 aansluiten, maar misschien begrijp ik niet precies wat je bedoelt. Deze Shelly is juist een led controller, wat jij als alternatief aandraagt.
Ik heb inmiddels Iungo gevonden, die hebben kWh meters voor in de meterkast die via een controller zelfs met Homey kan communicerenJeroenE schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 06:14:
@Stefke Je kan stroom meten met een CT-klem of door de stroom via een apparaat te laten lopen. Voor 1 fase kan je dan kiezen uit de Shelly EM (met CT-klemmen) of de Shelly 1PM (rechtsrteeks aangesloten). Bij 3 fasen kan je bij Shelly alleen kiezen voor CT-klemmen.
Ledstrip is Ikea, ik heb 4x 5meter, 4 afzonderlijke voedingen. Info van Ikea is zeer beperkt en ik vermoed dat de 4 strips koppelen niet zo fijn zal zijn voor de enekel voeding in dat geval. Heb ook geen strip koppel stukken gezien bij Ikea.JeroenE schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:11:
@flip75 Je kan 4 strips op 1 RGBW2 aansluiten, maar misschien begrijp ik niet precies wat je bedoelt. Deze Shelly is juist een led controller, wat jij als alternatief aandraagt.
4x een Shelly RGBW wordt ook wat kostbaar. Wilde eens kijken bij Ali of daar simpele en voordelige dim opties zijn. Het is één keer de juiste lichtsterkte vinden en dan niet meer aankomen behalve aan/uit.
@JeroenE: ik mis wat in je opmerking om 4 strips te koppelen op 1 Shelly denk ik... hoe had je dat gezien?
[ Voor 6% gewijzigd door flip75 op 27-03-2021 08:25 ]
@flip75 Aha, op die manier. Ik dacht dat je 4 strips op 1 voeding had zitten. Jij hebt dus 4 losse voedingen met allemaal 1 strip er aan vast.
Een RGBW2 heeft vier "kanalen". Rood, Groen, Blauw en Wit. Je kan de RGBW2 instellen ook instellen op 4 keer Wit. Op ieder kanaal kan je dus 1 strip aansluiten en dan apart besturen.
Je moet inderdaad wel een voeding hebben die dan 4 strips apart kan aansturen (en natuurlijk mag het maximum vermogen niet over de max van de RGBW2 heen gaan). Ik heb geen idee wat de voeding van jouw strips aan kan. Soms kan je dat wel uitrekenen als er op staat hoeveel W (of A) er uitgestuurd kan worden en hoeveel W (of A) de losse strips zijn. Maar als dat er niet bij staat wordt het wel lastig.
Als je de lichtsterkte maar 1 keer wil instellen dan kan dat natuurlijk ook simpeler, daar heb je dan helemaal geen Shelly voor nodig (behalve die je nu al hebt voor de aan/uit).
Een RGBW2 heeft vier "kanalen". Rood, Groen, Blauw en Wit. Je kan de RGBW2 instellen ook instellen op 4 keer Wit. Op ieder kanaal kan je dus 1 strip aansluiten en dan apart besturen.
Je moet inderdaad wel een voeding hebben die dan 4 strips apart kan aansturen (en natuurlijk mag het maximum vermogen niet over de max van de RGBW2 heen gaan). Ik heb geen idee wat de voeding van jouw strips aan kan. Soms kan je dat wel uitrekenen als er op staat hoeveel W (of A) er uitgestuurd kan worden en hoeveel W (of A) de losse strips zijn. Maar als dat er niet bij staat wordt het wel lastig.
Als je de lichtsterkte maar 1 keer wil instellen dan kan dat natuurlijk ook simpeler, daar heb je dan helemaal geen Shelly voor nodig (behalve die je nu al hebt voor de aan/uit).
Hierbij de ledstrip waar het over gaat: https://www.ikea.com/nl/n...ip-flexibel-wit-40359695/JeroenE schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:37:
@flip75 Aha, op die manier. Ik dacht dat je 4 strips op 1 voeding had zitten. Jij hebt dus 4 losse voedingen met allemaal 1 strip er aan vast.
Rating op voeding staat op 24VDC, 7W. Strip is ook 7W voor één enkele strip.
Ik gebruik de strips in kasten, 8 hoge ingebouwde smalle kasten en allemaal naast elkaar. Stroom, voedingen, schakelaar, etc zit dus allemaal vlak bij elkaar. Draden knippen, verbinden zelfs solderen kan. Dus I like je idee om de rgb kanalen allemaal op wit in te stellen.
Plan is nu om maar te testen als ik de 220 voeding achter de Shelly dimmer zet, plan B is dan om de Shelly achter de voeding te zetten. Realiseer met net dat dat niet gaat werken, Shelly dimmer2 werkt niet met 12/24V
@flip75 Aha, maar daar is de voeding dan nog los van, als ik het goed begrijp? Ik weet niet zeker of het op elkaar past, maar met deze voeding kan je maximaal 30W aansturen, dus dat zou bij jou dan precies goed uitkomen. Je kan dan ook dimmen, want dat kan die ook. Je moet er wel een losse afstandsbediening bij kopen (en blijkbaar ook nog het snoer voor naar het stopcontact).
Great minds think alike! En 1x raden wat voor een voeding en driver ik nog in de kelder had liggenJeroenE schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:07:
@flip75 Aha, maar daar is de voeding dan nog los van, als ik het goed begrijp? Ik weet niet zeker of het op elkaar past, maar met deze voeding kan je maximaal 30W aansturen, dus dat zou bij jou dan precies goed uitkomen. Je kan dan ook dimmen, want dat kan die ook. Je moet er wel een losse afstandsbediening bij kopen (en blijkbaar ook nog het snoer voor naar het stopcontact).
Nu alleen nog aan elkaar prutsen.
Thx JeroenE!
Heeft er iemand een idee hoe ik de shelly h&t "wakker" hou als hij aangesloten is aan een powerbank?
Ik had oorspronkelijk een Shelly H&T sensor met batterij. Vorige week heb ik dan de accessoire gekocht zodat ik hem via usb kan voeden. Het probleem is dat alle powerbanks die ik probeer zichzelf uitschakelen als er geen stroom meer wordt gevraagd en pas terug inschakelen als je op een knopje van de powerbank drukt. Hierdoor ontwaakt de sensor nooit aangezien hij geen stroom krijgt. Qua instellingen op de Shelly zie ik geen manieren om hem aan te houden en ook via google lees ik dat dit by design is. Maar dan kan dit toch nooit werken en is de enige use-case van dit accessoire om hem aan te sluiten op het stroomnet? Ik gebruik hem in mijn badkamer om automatisch de ventilatie in en uit te schakelen waar hij op de kast ligt. Stroom is er niet in de buurt.
Ik had oorspronkelijk een Shelly H&T sensor met batterij. Vorige week heb ik dan de accessoire gekocht zodat ik hem via usb kan voeden. Het probleem is dat alle powerbanks die ik probeer zichzelf uitschakelen als er geen stroom meer wordt gevraagd en pas terug inschakelen als je op een knopje van de powerbank drukt. Hierdoor ontwaakt de sensor nooit aangezien hij geen stroom krijgt. Qua instellingen op de Shelly zie ik geen manieren om hem aan te houden en ook via google lees ik dat dit by design is. Maar dan kan dit toch nooit werken en is de enige use-case van dit accessoire om hem aan te sluiten op het stroomnet? Ik gebruik hem in mijn badkamer om automatisch de ventilatie in en uit te schakelen waar hij op de kast ligt. Stroom is er niet in de buurt.
Dan moet je een powerbank hebben die ook hele lage vermogen kan leveren, dan gaat de Shelly überhaupt niet uit. Welke powerbank(s) heb je al geprobeerd?Horla schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:51:
Het probleem is dat alle powerbanks die ik probeer zichzelf uitschakelen als er geen stroom meer wordt gevraagd en pas terug inschakelen als je op een knopje van de powerbank drukt.
Een no-name die ik gratis ergens bij heb gekregen en een APC die twee uitgangen heeft waaronder 5V-1A. Bestaan er die minder voltage dan dit geven? Ik lees trouwens overal dat de Shelly dat uitgaan nodig heeft omdat hij anders een te hoge temperatuur geeft?rens-br schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:05:
[...]
Dan moet je een powerbank hebben die ook hele lage vermogen kan leveren, dan gaat de Shelly überhaupt niet uit. Welke powerbank(s) heb je al geprobeerd?
@Horla Op de Shelly: niet. Daarvoor moet je inderdaad gewoon bij de power bank zijn en er dus één pakken zonder auto-off. Wel zijn er meerdere mensen die zogenaamde powerbank keep alive of stay awake circuitjes hebben gemaakt. Zou me niet verbazen als je deze niet ook op eBay/Alie/Tindie ofzo kan halen.
En nee en ja
Omdat het USB is (zonder PD etc) moet dat natuurlijk gewoon 5V zijn. Wel zijn er (goedkope) powerbanks die alleen de boost converter uit zetten waardoor er batterijspanning (4-ish volt) op de uitgang komt te staan als ze uit zijn.
En nee en ja
Ik heb ondertussen inderdaad stay awake circuitjes gevonden maar die ga ik echt niet open en bloot in mijn badkamer laten liggen. Het ligt wel 2m hoog op een kast maar toch. En als mijn vrouw ze ontdekt, heb ik serieuze problemen
. Je hebt mij alleszins in de juiste richting laten zoeken en ik heb er gevonden met always on functie (zoals de Voltaic V25) maar het voordeel van dit accessoire was dat ik een aantal powerbanks had liggen die ik toch niet gebruik. Voor €50 (+verzending) kan ik veel CR123 batterijen kopen.
Ik heb de combinatie inbouwdozen (50mm) en dubbel gira schakelmateriaal
nu zou ik graag 2 shelly dimmers plaatsen in 1 doos. Hoe moeilijk of makkelijk past dat?
ik weet dat de shelly 14 mm is dus dat is minimaal 28mm en daar moet de schakelaar nog boven.
Nu snap ik dat ik puls drukkers nodig heb, ik heb nu deze op het oog, dat lijkt mij prima, maar of het allemaal gaat passen. Ik heb er een hard hoofd in, iemand ervaring mee?
https://www.robbshop.nl/dubbele-pulsdrukker-gira
nu zou ik graag 2 shelly dimmers plaatsen in 1 doos. Hoe moeilijk of makkelijk past dat?
ik weet dat de shelly 14 mm is dus dat is minimaal 28mm en daar moet de schakelaar nog boven.
Nu snap ik dat ik puls drukkers nodig heb, ik heb nu deze op het oog, dat lijkt mij prima, maar of het allemaal gaat passen. Ik heb er een hard hoofd in, iemand ervaring mee?
Dat gaat van zijn lang zal ze leven niet passen. Ben al blij dat ik 1 dimmer achter zo'n schakelaar heb weten te krijgen. Vergis je niet, er moeten ook nog draden bij ook. Ook op die dubbele schakelaar zelf moet nog de fase doorlussen.twain4me schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:33:
ik was er al bang voor, tnx voor de bevestiging, eens kijken of ik het bij de lamp kwijt kan.daakhaos schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:24:
[...]
Dat gaat van zijn lang zal ze leven niet passen. Ben al blij dat ik 1 dimmer achter zo'n schakelaar heb weten te krijgen. Vergis je niet, er moeten ook nog draden bij ook. Ook op die dubbele schakelaar zelf moet nog de fase doorlussen.
Ik heb een scene aangemaakt dat 5 rolluiken op een bepaalde tijd aangestuurd worden, Op de rolluiken zitten shelly 2.5. De scene heb ik disabled omdat met de zon op de ramen de aansturing niet gewenst is.
Maar de aansturing gaat gewoon door, daarop de hele scene maar gedelete maar ook dat maakt niet uit aansturing vind gewoon plaats. Weet iemand hoe dit opgelost kan worden ?
Er zijn geen andere scenes aangemaakt.
Maar de aansturing gaat gewoon door, daarop de hele scene maar gedelete maar ook dat maakt niet uit aansturing vind gewoon plaats. Weet iemand hoe dit opgelost kan worden ?
Er zijn geen andere scenes aangemaakt.
.
[ Voor 99% gewijzigd door TheoZ92 op 30-03-2021 11:53 ]
Ik heb pulsdrukkers van Berker, die zijn behoorlijk ondiep (ik meen 2,5cm), en op sommige plekken diepe inbouwdozen, tot wel 8cm). Ik denk dat ik daar wel 2 Shelly's achter kwijt zou kunnen, maar dan moet mogelijk een deel van de bedrading in de doos ernaast ...twain4me schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:33:
Let op dat de Shelly's in je doos passen maar dat bedrading daar niet meer fatsoenlijk naast kan. Die moet voor of achter je Shelly. Maar volgens mij wordt vanwege temperatuur geadviseerd om Shelly's niet "koud" tegen elkaar te monteren, zeker niet in een niet geventileerde ruimte (inbouwdoos), maar met minimaal 1cm tussenruimte.
Het lastigste vind ik nog dat je - bij grote voorkeur - flexibele draden moet gebruiken en dat je altijd nog weer 1 of 2 klikklasklemmen nodig hebt om van flexibel naar vast te gaan wat alleen maar weer extra ruimte inneemt
[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 30-03-2021 11:59 ]
Vraag: in onze renovatiewoning zijn we toegekomen aan het plaatsen van al het schakelmateriaal, inclusief de Shelly dimmers/RGBW daarachter. Er is alleen nog geen internet (WiFi) in de woning.
Kan ik de Shelly's toch aansluiten en testen op werking? En kan ik ze (zonder straks alles weer open te hoeven maken) later alsnog aan ons WiFi netwerk hangen?
Kan ik de Shelly's toch aansluiten en testen op werking? En kan ik ze (zonder straks alles weer open te hoeven maken) later alsnog aan ons WiFi netwerk hangen?