Stefke schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:53:
Lijkt een beetje op wat jij wil?
Je kunt iig prima 4 dubbele puls op een rij zetten met daarachter 4 SD2 en zo 8 "kanalen" hebben, of net als ik in programmeren - afh. van de controller - dat een bepaalde scene de verlichting aan de ene kant uitzet en de andere kant aan (als in je gaat van eettafel naar TV)
Wat je vervolgens wil doen met welke switch mag je zelf verzinnen

Jep dit lijkt zeker op wat ik wil. Goed idee om dan aan de 2e switch (die bijverlichting gaat aansturen) van een scenes te koppelen, ipv een simpele aan/uit/dimmen actie.
Switch 1: Aan/uit/dimmen hoofverllichting
Switch 2: Scene's programmeren voor de bijverlichting.
De voornaamste redenen om de basisbehoefte ookmet een fysieke schakelaar te kunnen bedienen zijn de WAF, kids, oppas en het niet 100% afhankelijk zijn van bediening via wifi e.g.
Additionele scenes voor de aansturing van de bijverlichting die aan/uit/gedimd moeten worden wil ik ook via bijv. een Homey, al aansturen. Bij deze dus de use case voor Smart dimmers

.
Septillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:23:
[...]
Naar mijn idee, nee. Maar het is wel sterk afhankelijk van wat je echt van plan bent. Wat is bijvoorbeeld het idee van alle groepen? Denk je echt steeds maar een enkele groep aan te hebben of is het meer om verschillende niveaus te kunnen instellen per groep? En wat vind je de meerwaarde van een Shelly tegen een normale dimmer?
Er kunnen meerdere groepen tegelijk aanstaan,waarvan ik per groep will kunnen dimmen (al dan niet Smart).
Van de 8 groepen dienen er 3 als hoofdverlichting (keuken, eettafel, zithoek), de overige 5 dienen als bijverlichting in bijv. een zithoek of kinderhoek. Afhenkelijk van de situatie zullen dan combinaties van groepen aan/uit staan, al dan niet met een bepaalde lichtsterkte die hoort bij de activiteit (eten, tv kijken, ochtend, avond).
Zelf vind ik het bijvoorbeeld wel belangrijk dat ik lampen/groepen kan regelen maar vind ik het niet "smart" om daarom te eindigen met een hele rits aan schakelaars die ik aan moet doen. Ik heb het dus juist terug gebracht naar een enkele schakelaar/knop per ruimte. In jou geval zou dat denk ik dus ook goed kunnen. Maar het hangt er wel vanaf wat je zelf wilt wat handig is. Denk dat je grofweg drie opties hebt:
- Je verbind een schakelaar met meerdere Shelly's. Dit werkt denk ik alleen makkelijk als je de Shelly instelt dat de schakelaar alleen nog aan/uit doet. Dimmen gaat dan alleen nog via de app / domotica
- Je verbind de schakelaar met een enkele Shelly (bijvoorbeeld de belangrijkste verlichting) en je koppelt de rest eraan via de Shelly app. Heb alleen niet veel ervaring met de Shelly app dus ik weet niet precies wat mogelijk is. Ook loopt alles dan via de Shelly Cloud.
- Je verbind een schakelaar met een Shelly en je koppelt alles via domotica (Homey, Home Assistant, Domoticz etc). Dit geeft je de meeste vrijheid (bijvoorbeeld andere remotes te koppelen, standen met tijd of zon etc) maar is dus wel complexer om op te zetten.
Optie 3 gaat het bijna zeker worden. Heb nog meer spul wat straks moet worden aangestuurd dus Homey staat al op de lijst.
PS Denk eraan dat bij een verlaagd plafond alle elektra/inbouwdozen bereikbaar dienen te blijven.
Thanks, goede tip! Vanmiddag komt de elektricien. Ik heb een sterke voorkeur om alle Shelly's in te bouwen achter de wandschakelaars i.v.m. bereikbaarheid en dus niet dicht bij de spotjes boven het plafond te monteren (alleen als het echt niet anders kan).
[
Voor 4% gewijzigd door
paul-s83 op 16-03-2021 10:16
]