Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:44
scorpion303 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:45:
Ik heb net twee (grote) Shelly plugs en drie Shelly plug S’s voorzien van Tasmota met behulp van een OTA flash (https://github.com/yaourdt/mgos-to-tasmota).

Bij vier plugs ging de update prima, maar bij een van de Plug S modellen heeft de plug na de flash geen enkel teken van leven meer gegeven. Geen lampjes, geen wifi, geen reactie op een hard-reset (40 seconde knop indrukken), geen verbinding op de recover-WIFI (mgos-recover). Lijkt einde verhaal.

Ik denk dat ik alleen kans maak met het openschroeven van de plug om hem via een (USB to TTL Serial 3.3V?) kabeltje opnieuw te flashen. Helaas heb ik zo’n kabel niet en denk ik dat het (gezien de 20 euro die ik voor de plug heb betaald) niet de investering kwa tijd en geld waard is. Weet iemand hier wellicht een andere oplossing? Mocht je in de buurt van Leiden wonen en wel weten hoe je deze plug tot leven kan wekken, dan mag je ‘m ook wel van me hebben.
Heb je 'm bij een webshop gekocht? Praat eens met hen, misschien mag je 'm terugsturen. Of direct met Shelly. Ik had laatst een bricked shellydoor/window (wel door gewone Shelly firmware update) en 'mijn' webshop heeft die kosteloos vervangen. Enorm tevreden over die club.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wiley99 Mijn recente ervaring (lees: vorige week) met Shelly support is dat ze in het tweede bericht vragen om je ordernummer en als blijkt dat je niet rechtstreeks bij hun hebt gekocht sturen ze je door naar de winkel waar je het wel hebt gekocht.

Ik had trouwens ook problemen met mijn Door/Window sensor, maar volgens mij kwam dat niet door een firmware upgrade. Hij deed het "ineens" niet meer, tenzij je de magneet uit de houder had en rechtstreeks op de sensor legde (daar kwam ik toevallig achter trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Niet heel vreemd, maar goed, de shop waar je ze besteld hebt is altijd de eerste keus. Daar doe ik ook al mijn Shelly-zaken mee en dat bevalt enorm goed.

(Weet het beleid van dit topic niet tov namen noemen)

[ Voor 15% gewijzigd door Wiley99 op 07-03-2021 10:25 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wiley99 Ik snap dat het op zich niet vreemd is, maar ik verwacht verder niet dat een winkel er iets aan kan doen dat de reed sensor wel werkt als de magneet rechtstreeks op de behuizing zit , maar niet als de magneet in zijn eigen behuizing zit. Vooral niet omdat het ineens niet meer werkte.

Wellicht dat Shelly support er op afstand wellicht ook niets aan kan doen, maar vond het wel irritant dat ze je eerst video's laten maken en vervolgens niet verder willen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wiley99 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:09:
[...]

Heb je 'm bij een webshop gekocht? Praat eens met hen, misschien mag je 'm terugsturen. Of direct met Shelly. Ik had laatst een bricked shellydoor/window (wel door gewone Shelly firmware update) en 'mijn' webshop heeft die kosteloos vervangen. Enorm tevreden over die club.
Dank voor de suggestie! Ik heb ‘m enkele dagen terug bij https://www.reichelt.nl/ aangeschaft. Daar was de complete bestelling toen het goedkoopst. Ik heb geen idee hoe ze met dit soort verzoeken omgaan, maar even mailen kan natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:59
Net een shelly dimmer 2 aangesloten.
Hij 'werkt' (voor een aantal seconden :( )

vanuit rechts gezien:
O = 2x lamp
N = blauw
L = Bruin
L = Bruin

rest is leeg, er hangt geen fysieke switch aan.

Zodra ik de shelly aanzet brand deze enkele seconden en gaat daarna weer uit. Ik krijg geen overheating of overpowering alert of iets dergelijks. Wat zou dit kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:47
Heb je de automatische calibratie al uitgevoerd en geupdate naar de laatste firmware ? Dat uitgaan lijkt toch op overheating doordat de verkeerde modus (leading of trailing) is geselecteerd.

Met O=2x lamp bedoel je dat er twee lampen opzitten ? Geen 2x draden naar de lamp toch ? (want dat hoort niet)

[ Voor 23% gewijzigd door pc01 op 07-03-2021 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prekz
  • Laatst online: 16:59
pc01 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:56:
Heb je de automatische calibratie al uitgevoerd en geupdate naar de laatste firmware ? Dat uitgaan lijkt toch op overheating doordat de verkeerde modus (leading of trailing) is geselecteerd.

Met O=2x lamp bedoel je dat er twee lampen opzitten ? Geen 2x draden naar de lamp toch ? (want dat hoort niet)
Nee zit inderdaad een lasdopje op, en vanuit daar gaat hij naar 2 lampen.

Dit is mijn eerste ervaring met de dimmers van shelly. Wat bedoel je met leading en trailing?
Ik heb de shelly rechtstreeks in home-assistant gehangen.

EDIT:
misschien de volgende keer iets verder kijken dan mijn neus lang is |:( O-)
Shelly app geopend, en die gaf aan om te calibreren, dit gedaan en nu lijkt alles te werken.

[ Voor 12% gewijzigd door prekz op 07-03-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
JeroenE schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:29:
@Wiley99 Ik snap dat het op zich niet vreemd is, maar ik verwacht verder niet dat een winkel er iets aan kan doen dat de reed sensor wel werkt als de magneet rechtstreeks op de behuizing zit , maar niet als de magneet in zijn eigen behuizing zit. Vooral niet omdat het ineens niet meer werkte.

Wellicht dat Shelly support er op afstand wellicht ook niets aan kan doen, maar vond het wel irritant dat ze je eerst video's laten maken en vervolgens niet verder willen helpen.
Gewoon een product dat niet aan de specs voldoet, binnen garantie mag je het terugsturen toch?

Domotica-shop.nl heeft mij daar al 2 keer goed mee geholpen. Soms zit er gewoon een fabrieksfoutje in die dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, ik heb het terug gestuurd, nu afwachten wat de uitkomst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Ik mis waarschijnlijk iets, dus eens even horen;

Ik heb in de berging een armatuur met 3 gu10 spotjes erin. Deze armatuur kan vanaf 2 locaties worden geschakeld.

In plaats van 3 slimme gu10 spots te kopen zodat de lampen kunnen schakelen met een bewegingssensor dacht ik dat een shelly in het plafond bij het armatuur net zo handig was (En goedkoper). Ik lees echter dat dat niet handig is want als je dan de schakelaar omzet (wat geheid gebeurt met vrouw en 2 kinderen) de shelly geen stroom meer krijgt en dus niet werkt.

Waarom zou ik dan nog een shelly kopen i.p.pv slimme verlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Robbie T schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:33:
Ik lees echter dat dat niet handig is want als je dan de schakelaar omzet (wat geheid gebeurt met vrouw en 2 kinderen) de shelly geen stroom meer krijgt en dus niet werkt.
Dat hangt er maar net vanaf hoe jij het aansluit. Heb je Fase, 0 en schakeldraad op het punt waar je de shelly wilt hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
rens-br schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:09:
[...]

Dat hangt er maar net vanaf hoe jij het aansluit. Heb je Fase, 0 en schakeldraad op het punt waar je de shelly wilt hangen?
Geen idee, heb het armatuur er nog niet af gehad. Ik zal dat eens gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

En anders de schakelaar doorschakelen, waarmee de schakelaar niets meer doet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58

Ik heb in de berging een armatuur met 3 gu10 spotjes erin. Deze armatuur kan vanaf 2 locaties worden geschakeld.

In plaats van 3 slimme gu10 spots te kopen zodat de lampen kunnen schakelen met een bewegingssensor dacht ik dat een shelly in het plafond bij het armatuur net zo handig was (En goedkoper). Ik lees echter dat dat niet handig is want als je dan de schakelaar omzet (wat geheid gebeurt met vrouw en 2 kinderen) de shelly geen stroom meer krijgt en dus niet werkt.

Dat is toch niet anders met slimme lampen... Het enige verschil met een Shelly is dat je 3 domme lampen op 1 slimme unit aansluit, in plaats van 3 slimme lampen.
Je slimme lampen krijgen ook geen stroom meer als je kids de knop omzetten. Ik zou gewoon 220v op die knop zetten, dan laten ze t wel :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:25
Cyberpope schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:32:
Placebo voor de WAF :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Cyberpope schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:32:
Tot het moment dat je Wifi plat ligt... 😯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38

Zorg voor fase en neutraal bij de lamp, dan steek je daar je shelly. Wil je nog je bewegingssensor? Die kan je ook als ingang van de shelly gebruiken; of je koppelt die via WIFI.
Ik ben sterk voorstander van gewone schakelaar te behouden (of als drukknop), zodat bij defecte wifi alles blijft werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
rens-br schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:09:
[...]

Zojuist het armatuur er af geschroefd. Ik heb aarde, fase, nul en schakeldraad. Dan zou het moeten kunnen dus. Maakt het nog uit welke shelly ik kies?

En als de wifi plat ligt kan ik dan nog wel de lamp bedienen met de schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
@Robbie T Nee, een standaard Shelly 1 voldoet dan al.

En ja, zonder Wifi werkt dat als je de schakelaar niet als detached instelt. De Shelly leest dan zelf de schakelaar uit en zal de lamp ook toggelen bij een schakelaar toggle (of zelfs bij een puls als je een pulsdrukker zou willen gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
@Septillion Ok, duidelijk. Er is ook een shelly I3 zie ik, iets duurder maar wel weer stukken kleiner.
Is dat ook een optie?

Ik heb verder wat filmpjes bekeken van de shelly en zie 100.000 draden overal naar toe lopen, is er ook ergens een aansluitschema icm een hotelschakeling?

edit;

Ik heb inmiddels deze gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://eye-vision.homeip.net/wp-content/gallery/computer-2019/Shelly-1-Hotelschakeling.jpg

Ik heb in mijn plafond 1 zwarte (schakel), 1 blauwe (nul), 1 groen/geel(aarde) en 1 bruine (fase). Als ik het goed begrijp doe ik het volgende:
- Nul draad splitsen, 1x naar de shelly, 1x naar de lamp.
- Aarde draad; alleen naar de lamp
- Fase: Splitsen en vervolgens 2x in de shelly. 1x in de "i" en 1x in de "l"
- Schakeldraad: In de shelly en vervolgens via de "o" naar de lamp.

[ Voor 48% gewijzigd door Robbie T op 09-03-2021 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Robbie T schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:00:
@Septillion Ok, duidelijk. Er is ook een shelly I3 zie ik, iets duurder maar wel weer stukken kleiner.
Is dat ook een optie?
Daarmee kan je geen lampen schakelen en is dus alleen als virtuele schakelaar te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
Klopt @Robbie T. En daarna wat spelen met de schakelaaropties in de Shelly configuratie (zoals gezegd: behalve 'detached' want dan doen je schakelaars het niet zonder domotica en/of zonder wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Is dat ook een optie?

Ik heb verder wat filmpjes bekeken van de shelly en zie 100.000 draden overal naar toe lopen, is er ook ergens een aansluitschema icm een hotelschakeling?

edit;

Ik heb inmiddels deze gevonden:
[Afbeelding]

Ik heb in mijn plafond 1 zwarte (schakel), 1 blauwe (nul), 1 groen/geel(aarde) en 1 bruine (fase). Als ik het goed begrijp doe ik het volgende:
- Nul draad splitsen, 1x naar de shelly, 1x naar de lamp.
- Aarde draad; alleen naar de lamp
- Fase: Splitsen en vervolgens 2x in de shelly. 1x in de "i" en 1x in de "l"
Als je pulsschakelaars gebruikt dan kun je gewoon twee pulsschakelaars op dezelfde ingang parallel aansluiten. Dat scheelt je afhankelijk van de situatie een draad t.o.v. de normale hotelschakeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de extra duidelijkheid (al had je het vast goed): de schakeldraad die je nu al hebt moet in de SW. Je moet een nieuwe schakeldraad aanleggen tussen de O en de lamp.
Stefke schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:15:
Als je pulsschakelaars gebruikt dan kun je gewoon twee pulsschakelaars op dezelfde ingang parallel aansluiten. Dat scheelt je afhankelijk van de situatie een draad t.o.v. de normale hotelschakeling
Dat is zeker waar, maar als je al een bestaande schakeling hebt met wipschakelaars is het natuurlijk veel makkelijker (en goedkoper) om die te behouden en niet met draden te rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red123nax
  • Laatst online: 17-04 19:30
Hee allemaal, ik heb een Shelly 1PM gekocht om mee te testen. Nu merk ik alleen dat wanneer ik te snel schakel (met de licht schakelaar) dat de Shelly 10-15 seconden lang niet reageert. Ik was benieuwd of meerdere mensen dezelfde ervaring hebben en of dit op te lossen is. De button type heb ik nu op toggle staan en cloud is disabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@red123nax Dat ken ik niet. Wat ik wel ken is dat als je de stroom er op zet en je binnen een bepaalde tijd (1 of 2 minuten ofzoiets) meer dan 5 keer aan/uit schakelt de Shelly zichzelf reset. Dat kan best 15 seconden duren.

Kan het zijn dat jij dit met je snelle schakelen triggert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

5x per minuut. Wat ik eigenlijk een veel te klein aantal vind voor een reset. Als je de mogelijkheid hebt om met bijvoorbeel MQTT opdrachten te verwerken met tweemaal of zelfs driemaal klikken, dan kom je heel snel aan dat reset aantal. Waarom doen ze niet 10x klikken voor een reset? Eenmaal per zes seconden kan zelfs oma nog halen als ze per telefoon te horen krijgt iets te moeten resetten.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DUX schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:48:
5x per minuut. Wat ik eigenlijk een veel te klein aantal vind voor een reset. Als je de mogelijkheid hebt om met bijvoorbeel MQTT opdrachten te verwerken met tweemaal of zelfs driemaal klikken, dan kom je heel snel aan dat reset aantal. Waarom doen ze niet 10x klikken voor een reset? Eenmaal per zes seconden kan zelfs oma nog halen als ze per telefoon te horen krijgt iets te moeten resetten.
Het is wel alleen nadat de Shelly geen power meer heeft, dat zou dus in normale situaties (bijna) niet voor moeten komen perogenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

rens-br schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:56:
Het is wel alleen nadat de Shelly geen power meer heeft, dat zou dus in normale situaties (bijna) niet voor moeten komen perogenlijk.
True. Ben het alleen tegengekomen bij m'n serie TL-buizen waar Shelly raar op reageerde en ik zelfs zonder de groep uit- en aan te zetten de zaak onbedoeld kon resetten. Mijn opmerking kwam vast voort uit die irritatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Volgens mij werkt die reset alleen en is bedoeld voor de fysieke knop, dus via de SW ingang. Als je softwaregestuurd schakelt reset hij niet. (niet uitgepeprobeerd)
De reset zal normaal het wifi AP van de Shelly opnieuw starten om opnieuw te configureren (als je ingestelde wifiverbinding niet meer werkt) (wel een paar keer gebruikt op een plek met slechte wifi)

Ik meen me ook te herinneren dat je een shelly niet zomaar op ouderwetse tl-buizen met starter kan aansluiten vanwege die starter en de aansluitstroom die daarvoor nodig is. Daar moet je wat voor 'tweaken' rondom die starter.

[ Voor 23% gewijzigd door Wiley99 op 12-03-2021 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
scorpion303 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:18:
[...]

Dank voor de suggestie! Ik heb ‘m enkele dagen terug bij https://www.reichelt.nl/ aangeschaft. Daar was de complete bestelling toen het goedkoopst. Ik heb geen idee hoe ze met dit soort verzoeken omgaan, maar even mailen kan natuurlijk nooit kwaad.
Korte update: nadat ik contact zocht met reichelt.nl (na het overlijden van één van mijn vijf Shelly plugs na een firmware update naar Tasmota) kreeg ik het bericht dat ze direct een vervangende plug gaan opsturen. De defecte plug hoeven ze niet terug. Prima service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Wiley99 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:11:
[...]

Ik meen me ook te herinneren dat je een shelly niet zomaar op ouderwetse tl-buizen met starter kan aansluiten vanwege die starter en de aansluitstroom die daarvoor nodig is. Daar moet je wat voor 'tweaken' rondom die starter.
In de praktijk werkt alles vrij aardig zonder tweaken, maar resultaten zijn beter als je het in- en uitschakelen via de software doet in plaats van de hardwareknop. Een enkele keer schieten de lampen weer aan als je ze weer uitzet, maar dat is middels Home Assistant goed te controleren. En dat was ook precies mijn intentie: simpelweg alle avondverlichting op de benedenverdieping met één beweging aan en uit kunnen zetten.

Gaat bij mij om (dacht ik) vier TL-buizen die rond de 80W vragen als ze eenmaal aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-08 13:16
Wat is het verschil tussen een Shelly 1 en een i3? En kan ik de Shelly i3 ook voor rolluiken gebruiken?
Ik lees dat het zou moeten kunnen, maar ik twijfel er aan, aangezien de 2.5 echt gemarket lijkt te worden voor rolluiken.

Ik heb zelf rolluiken met zo'n draaiknop die je naar links of rechts zet, mogelijk dat dat ook verschil maakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:05
Kayl schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:14:
Wat is het verschil tussen een Shelly 1 en een i3? En kan ik de Shelly i3 ook voor rolluiken gebruiken?
Ik lees dat het zou moeten kunnen, maar ik twijfel er aan, aangezien de 2.5 echt gemarket lijkt te worden voor rolluiken.

Ik heb zelf rolluiken met zo'n draaiknop die je naar links of rechts zet, mogelijk dat dat ook verschil maakt?
Ik zou je toch echt even beter inlezen. Zover ik weet beschikt de i3 niet over een relais. Dus die schakelt niks en registreert alleen het indrukken van een knop.

Ik heb zelf geen rolluiken, maar het klinkt of je draaiknop links en rechts twee verschillende relais nodig heeft. Dus een 2.5. Heb je überhaupt zelf een idee hoe je huidige rolluik/knop werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
barrymossel schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:21:
[...]

Ik zou je toch echt even beter inlezen. Zover ik weet beschikt de i3 niet over een relais. Dus die schakelt niks en registreert alleen het indrukken van een knop.

Ik heb zelf geen rolluiken, maar het klinkt of je draaiknop links en rechts twee verschillende relais nodig heeft. Dus een 2.5. Heb je überhaupt zelf een idee hoe je huidige rolluik/knop werkt?
Bedankt, je hebt gelijk over de i3. Ze verwarden me doordat ze het vergelijk maken met de Shelly 1 en dat de i3 kleiner is. Snap nog niet helemaal de toegevoegde waarde van een i3 vs een 1 en vice versa, maar dan heb ik toch een 2.5 nodig in verband met de 2 relais in een rolluikschakelaar. Het klopt wat je zegt, omhoog en omlaag zijn 2 verschillende relais/snoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kayl schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Bedankt, je hebt gelijk over de i3. Ze verwarden me doordat ze het vergelijk maken met de Shelly 1 en dat de i3 kleiner is. Snap nog niet helemaal de toegevoegde waarde van een i3 vs een 1 en vice versa, maar dan heb ik toch een 2.5 nodig in verband met de 2 relais in een rolluikschakelaar. Het klopt wat je zegt, omhoog en omlaag zijn 2 verschillende relais/snoeren.
Volgens mij heeft de i3 meerdere (3?) inputs. De Shelly 1 heeft er maar 1 (én dus een relais). Ik heb op meerdere plekken een Shelly 1 in gebruik zonder het relais aangesloten te hebben. Deze schakelen onder andere Zigbee lampen en Home Assistant scripts/scènes. Dus dan had ik ook een i3 kunnen gebruiken en eventueel meteen meerdere schakelaars eraan kunnen koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Kayl schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Het zijn echt andere producten.

i3 == alleen een sensor. Je hangt hier schakelaars aan en je krijg in je netwerk een sensor erbij die een melding geeft als er op een schakelaar gedrukt wordt. de i3 'doet' verder niets.

1 == een schakelaar, zoals een fysieke gira schakelaar. je kan deze ook 'misbruiken' als een sensor door niets op het relais aan te sluiten. je creeert dan een 'i1'

edit: spuit 11

[ Voor 7% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 15-03-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
barrymossel schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Volgens mij heeft de i3 meerdere (3?) inputs. De Shelly 1 heeft er maar 1 (én dus een relais). Ik heb op meerdere plekken een Shelly 1 in gebruik zonder het relais aangesloten te hebben. Deze schakelen onder andere Zigbee lampen en Home Assistant scripts/scènes. Dus dan had ik ook een i3 kunnen gebruiken en eventueel meteen meerdere schakelaars eraan kunnen koppelen.
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:25:
[...]

Het zijn echt andere producten.

i3 == alleen een sensor. Je hangt hier schakelaars aan en je krijg in je netwerk een sensor erbij die een melding geeft als er op een schakelaar gedrukt wordt. de i3 'doet' verder niets.

1 == een schakelaar, zoals een fysieke gira schakelaar. je kan deze ook 'misbruiken' als een sensor door niets op het relais aan te sluiten. je creeert dan een 'i1'

edit: spuit 11
Begrijp ik jullie goed dat wanneer ik een slimme lamp aan een schakelaar hang de i3 voldoende is en hij puur het seintje doorgeeft? Maar wanneer ik een domme lamp slim wil maken dan heb ik de versies nodig met een relais?
Dus de i3 functioneert als input en sensor (status van de schakelaar), maar kan niet vervolgens de domme lamp aanzetten?

Want ik heb een aantal situaties:
- Rolluiken: daarvoor heb ik de 2.5's besteld
- Dubbele schakelaars met domme lampen: hiervoor ook de 2.5's besteld
- Buitenlampen die ik wil laten aangaan op basis van een MQTT signaal: Shelly 2.5
- Hotelschakeling met slimme lampen: hiervoor zou ik dan i3's kunnen gebruiken in combinatie met fysieke gira schakelaars (geen pulsdrukkers)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kayl schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:31:
[...]

[...]

Begrijp ik jullie goed dat wanneer ik een slimme lamp aan een schakelaar hang de i3 voldoende is en hij puur het seintje doorgeeft? Maar wanneer ik een domme lamp slim wil maken dan heb ik de versies nodig met een relais?
Dus de i3 functioneert als input en sensor (status van de schakelaar), maar kan niet vervolgens de domme lamp aanzetten?

- Buitenlampen die ik wil laten aangaan op basis van een MQTT signaal: Shelly 2.5
- Hotelschakeling met slimme lampen: hiervoor zou ik dan i3's kunnen gebruiken in combinatie met fysieke gira schakelaars (geen pulsdrukkers)?
Ja dat klopt. Ik heb zelf geen i3's, maar gebruik Shelly 1's met Tasmota hiervoor. De fysieke knop geeft dus een signaal aan de Shelly en Tasmota (maar wellicht kan dat ook met de standaard firmware) zegt tegen Home Assistant via mqtt dat hij lamp A aan moet doen. Op twee plekken doe ik dit met hotelschakelingen. Waarom de Shelly 2.5 voor die buitenlampen? Die hebben ook geen relais nodig als dat via MQTT gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
barrymossel schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:35:
[...]

Ja dat klopt. Ik heb zelf geen i3's, maar gebruik Shelly 1's met Tasmota hiervoor. De fysieke knop geeft dus een signaal aan de Shelly en Tasmota (maar wellicht kan dat ook met de standaard firmware) zegt tegen Home Assistant via mqtt dat hij lamp A aan moet doen. Op twee plekken doe ik dit met hotelschakelingen. Waarom de Shelly 2.5 voor die buitenlampen? Die hebben ook geen relais nodig als dat via MQTT gaat.
Omdat die buitenlampen domme lampen zijn, dus dan heb ik wel de relais nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Kayl schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:31:
[...]

[...]

Wat @barrymossel zegt. Je moet dus nog 'iets' hebben wat, met het gebruik van een i3, de 'melding' omzet van de i3 naar het command 'lamp' aan. In @barrymossel -s voorbeeld is dat HA maar kan ook iets anders zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kayl schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:36:
[...]

Omdat die buitenlampen domme lampen zijn, dus dan heb ik wel de relais nodig toch?
Ja klopt. Domme lampen wil je "slim" maken door het schakelen door een relais te laten doen. Het relais vervangt dus een domme schakelaar. En met een Shelly kun je het relais toch met die domme schakelaar bedienen. Eigenlijk gaat de Shelly dus tussen de domme knop en de domme lamp zitten.

Wat wil je dan met MQTT doen bij die buitenlampen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Kayl schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:36:
[...]

klopt...

hehe, gaat lekker zo' met z'n 2 >:)

[ Voor 8% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 15-03-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:39:
[...]

Wat @barrymossel zegt. Je moet dus nog 'iets' hebben wat, met het gebruik van een i3, de 'melding' omzet van de i3 naar het command 'lamp' aan. In @barrymossel -s voorbeeld is dat HA maar kan ook iets anders zijn natuurlijk.
Dankje, dan is het duidelijk! Ik gebruik ook inderdaad HA.
barrymossel schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:39:
[...]

Ja klopt. Domme lampen wil je "slim" maken door het schakelen door een relais te laten doen. Het relais vervangt dus een domme schakelaar. En met een Shelly kun je het relais toch met die domme schakelaar bedienen. Eigenlijk gaat de Shelly dus tussen de domme knop en de domme lamp zitten.

Wat wil je dan met MQTT doen bij die buitenlampen?
Ik draai Blue Iris voor mijn camera's en die zenden via een MQTT een bericht af wanneer beweging gedetecteerd wordt. Dus daar krijg ik nu vanuit Home Assistant icm Gotify al een melding van. Maar wil ook de buitenlampen op die camera's laten reageren. Nu zit daar een lamp met bewegingssensor op, maar die reageren op elke auto en persoon die langskomt wat ik irritant vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Kayl schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:41:
[...]

Dankje, dan is het duidelijk! Ik gebruik ook inderdaad HA.

[...]

Ik draai Blue Iris voor mijn camera's en die zenden via een MQTT een bericht af wanneer beweging gedetecteerd wordt. Dus daar krijg ik nu vanuit Home Assistant icm Gotify al een melding van. Maar wil ook de buitenlampen op die camera's laten reageren. Nu zit daar een lamp met bewegingssensor op, maar die reageren op elke auto en persoon die langskomt wat ik irritant vind.
Ah zo. Dan zou ik het MQTT commando op laten vangen door HA en middels een automation de lamp/Shelly schakelen. Dus zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: 'Via MQTT Shelly schakelen'
  trigger:
    - platform: mqtt
      topic: cmd/blue-iris/toggle
      payload: '1'
  action:
    - service: switch.turn_on
      entity_id: switch.shelly

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kayl
barrymossel schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:45:
[...]

Ah zo. Dan zou ik het MQTT commando op laten vangen door HA en middels een automation de lamp/Shelly schakelen. Dus zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: 'Via MQTT Shelly schakelen'
  trigger:
      topic: cmd/blue-iris/toggle
  action:
    - service: switch.turn_on
      entity_id: switch.shelly
Super, dan weet ik weer wat ik moet aanschaffen. Dan moeten er nog wat i3's komen voor de hotelschakeling en de rest begrijp ik nu.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 14:25
Misschien een vreemde vraag maar ik zit met het volgende;

2 rolluik schakelaren naast elkaar, deze wil ik beiden voorzien van een Shelly 2.5, zou ik beide 2.5's aan kunnen sturen met 1 fysieke schakelaar? Na eventueel kalibreren van de 2.5's zouden beiden rolluiken dan synchroon moeten lopen lijkt me?

Zit ik hier goed of heb ik het helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Sjefke32 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:17:
Misschien een vreemde vraag maar ik zit met het volgende;

2 rolluik schakelaren naast elkaar, deze wil ik beiden voorzien van een Shelly 2.5, zou ik beide 2.5's aan kunnen sturen met 1 fysieke schakelaar? Na eventueel kalibreren van de 2.5's zouden beiden rolluiken dan synchroon moeten lopen lijkt me?

Zit ik hier goed of heb ik het helemaal verkeerd?
Synchroon zoiezo niet, de shelly heeft geen invloed op de snelheid van de rolluiken. Je zal ze in dat geval wel allebei tegelijk starten en stoppen. Doet 1tje er 10sec over om tot het midden te zakken en de andere 15sec dan staan na 10sec dus niet op zelfde positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:21:
[...]

Synchroon zoiezo niet, de shelly heeft geen invloed op de snelheid van de rolluiken. Je zal ze in dat geval wel allebei tegelijk starten en stoppen. Doet 1tje er 10sec over om tot het midden te zakken en de andere 15sec dan staan na 10sec dus niet op zelfde positie.
Goed punt! Nu is het wel zo dat dit exact dezelfde rolluiken zijn, formaat/motor etc, dus theoretisch gezien zou dat dan wel goed moeten gaan? Overigens maakt het me niet zo heel veel uit of ze exact gelijk zouden lopen aangezien ik ze met de fysieke schakelaar eigenlijk alleen maar volledig zou willen openen of sluiten en nooit half open o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:26
Sjefke32 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:24:
[...]

Goed punt! Nu is het wel zo dat dit exact dezelfde rolluiken zijn, formaat/motor etc, dus theoretisch gezien zou dat dan wel goed moeten gaan? Overigens maakt het me niet zo heel veel uit of ze exact gelijk zouden lopen aangezien ik ze met de fysieke schakelaar eigenlijk alleen maar volledig zou willen openen of sluiten en nooit half open o.i.d.
Ik heb zelf nog niets met rolluiken/gordijnen gedaan, maar volgens mij werd er afgeraden om met één shelly meerdere rolluiken aan te sturen. Verder is het natuurlijk wel belangrijk dat het systeem zelf zorgt dat de motor niet door blijft draaien als het rolluik beneden is, maar dat is volgens mij standaard (vergeef mijn beperkte kennis op het gebied van rolluiken)

Hier hebben ze het er kort over: https://www.shelly-suppor...r-multiple-roller-blinds/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
Erwin537 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Ik heb zelf nog niets met rolluiken/gordijnen gedaan, maar volgens mij werd er afgeraden om met één shelly meerdere rolluiken aan te sturen. Verder is het natuurlijk wel belangrijk dat het systeem zelf zorgt dat de motor niet door blijft draaien als het rolluik beneden is, maar dat is volgens mij standaard (vergeef mijn beperkte kennis op het gebied van rolluiken)

Hier hebben ze het er kort over: https://www.shelly-suppor...r-multiple-roller-blinds/
Om die reden wil ik dus 2 Shelly's gebruiken maar 1 schakelaar, 9 van de 10 keer zal de Shelly door Home Assistant aangestuurd worden maar die enkele keer dat het met de schakelaar gebeurd zou ik liever 1 schakelaar voor beiden rolluiken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Sjefke32 Daar een Shelly 2.5 gewoon L verwacht kan je prima een enkele schakelaar naar 2 Shelly's doen. Maar, als je toch al HA draait, het hoeft niet. Je zou de koppeling ook in HA kunnen maken. Dan heb je eventueel nog 2 inputs over voor wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
[...]

Ja dat klopt. Ik heb zelf geen i3's, maar gebruik Shelly 1's met Tasmota hiervoor. De fysieke knop geeft dus een signaal aan de Shelly en Tasmota (maar wellicht kan dat ook met de standaard firmware) zegt tegen Home Assistant via mqtt dat hij lamp A aan moet doen.
Jep. Dat werkt ook gewoon met de standaard firmware in 'detached' mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
rens-br schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Jep. Dat werkt ook gewoon met de standaard firmware in 'detached' mode.
Detached weet ik, maar kun je dan ook MQTT berichten publiceren? En multi-press of long-press gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
barrymossel schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:13:
[...]

Detached weet ik, maar kun je dan ook MQTT berichten publiceren? En multi-press of long-press gebruiken?
Multi-press en long-press (helaas) niet, tenzij het een dimmer is, maar MQTT publiceren wel. :) Dat gebruik ik voor heel veel lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Sjefke32 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:24:
[...]

Goed punt! Nu is het wel zo dat dit exact dezelfde rolluiken zijn, formaat/motor etc, dus theoretisch gezien zou dat dan wel goed moeten gaan?
In de praktijk zit er toch vaak een klein verschil tussen dat pas merkbaar wordt als je het 'synchroon' WILT hebben ;)
Septillion schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:50:
@Sjefke32 Daar een Shelly 2.5 gewoon L verwacht kan je prima een enkele schakelaar naar 2 Shelly's doen. Maar, als je toch al HA draait, het hoeft niet. Je zou de koppeling ook in HA kunnen maken. Dan heb je eventueel nog 2 inputs over voor wat anders.
@Sjefke32 , zou ik juist niet doen: kan je de rolluiken altijd nog bedienen als HA of de wifi eruit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:34:
@Sjefke32 , zou ik juist niet doen: kan je de rolluiken altijd nog bedienen als HA of de wifi eruit ligt.
Tja, of je dat een belangrijke eis vindt moet je natuurlijk zelf bedenken. Geef alleen aan dat het een mogelijkheid is als je er al een Shelly tussen wilt drukken en meestal vanuit HA schakelt :) Elk voordeel heeft zijn nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Waar bestellen jullie de shellies op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Ik heb een Shelly Dimmer 2.... Maar geen idee of die wel werkt. Op een aantal manieren aangesloten, lampen werken maar geen WIFI van de shelly en dus niet in te stellen.

Kan ik deze aan een zelf gefabriceerde stekker hangen? Zónder deze aan de lamp te hangen?

Dus bruin aan L en blauw aan N. Of maakt de Shelly dan nog geen netwerk aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Waah Een Dimmer 2 zou geen lamp nodig moeten hebben voor verbinding etc. Dus als je hem aan een stekker met L en N hangt moet hij iets gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Alleen L en N zou gewoon moeten werken om een Shelly in te stellen
Erwin537 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Ik heb twee rolluiken met twee 2.5s aangesloten op één knop (dubbele puls). Werkt prima. Het zijn niet eens dezelfde luiken (1 grote en 1 klein) maar de Shellys kun je calibereren op het rolluik dus ze lopen beide tot het rolluik stopt (is dus niet hetzelfde. Mijn rolluiken hebben een eindpunt, ik weet niet of de meeste rolluiken dat hebben.
Ik heb 1 Shelly detached, omdat ik één rolluik afhankelijk van het seizoen wel of niet mee wil laten lopen met de andere. Dat wordt afgevangen in mijn Homey (als luik 1 beweegt, dan ook luik 2 bewegen afh. van seizoen en andere parameters)

Over Shelly 2.5, kan iemand bevestigen of ik deze servomotor op een 2.5 kan aansluiten? Volgens mij kan dat prima met het 2e schema
https://www.ventilatiesho.../downloads/pdf/dan1nd.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 15-03-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Septillion schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:31:
@Waah Een Dimmer 2 zou geen lamp nodig moeten hebben voor verbinding etc. Dus als je hem aan een stekker met L en N hangt moet hij iets gaan doen.
Top! Gedaan en geen verbinding
Denk door kortsluiting gefrituurd. vorige eigenaren heeft de kleuren van de draden verkeerd aangesloten denk ik dan maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Stefke Ben bang van niet. De Shelly wil de + op de N hebben en schakelt dus naar de L / -. De motor wil geschakeld worden met +. Dus tenzij je de + / - op de motor ook mag wisselen gaat dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
huh? Dat volg ik niet. Het is toch niet veel anders dan de up- en down- draad van een screen bijv.? De 2.5 heeft 2 geschakelde uitgang, als ik die in rollershutter mode zet is 1 uitgang op en 1 neer. Die kan ik toch op deze motor zetten?

Dus 220v L en N op de Shelly, O1 en O2 op deze motor, en dan zou t toch moeten werken? Dat was mijn redenatie

Wat bedoel je met + op de N?

edit: het gaat dus wel om aansluiten op 220v, ik zie bij de motor ook aansluitingen voor 24v DC/AC staan

24v aansluiten Shelly 2.5, inderdaad + op N
http://blog.smarterhome.c...ploads/2020/03/Main-1.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Stefke op 15-03-2021 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Stefke Ow, oeps! Om ik met een erg vergelijkbare motor bekend ben zag ik na het openen van de PDF alleen de 24Vdc versie :+ Dat is die wij ook gebruiken (maar dan met 0-100% sturing op driewegkleppen). Daar jij het ook niet expliciet noemde ging ik dus uit van 24V, iets wat an sich de Shelly ook slikt :+

Maar als het om sturen met 230V gaat zie ik geen reden waarom het niet zou werken. 4W is een peulenschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Wat voor kleppen zijn dat? Ik moet waarschijnlijk actief een paar spiro regelkleppen (rechte kleppen) automatisch gaan sturen om ons WTW gebeuren goed te krijgen, vandaar dat ik hier even naar kijk.

https://www.ventilatiesho...omotoren-en-regelkleppen/
Maar wellicht kan ik dat ook met driewegkleppen af, zijn die ook te krijgen met zo'n motor? Ik heb er wel een keer ergens 1 gezien maar die was stervensduur (>600 eur)
Deze motor is 98 eur, zo'n klep 30, dus dat valt nogal mee.

(Het is bijv. om 's nachts meer lucht naar de slaapkamer te sturen vanaf of na een splitsing of meer lucht van de badkamer bij vochtdetectie, bij voorkeur via Shelly/homey)

edit: hmm... dat moet ik ook eens bekijken, driewegklep waar zo'n servomotor op kan https://www.luchtenventil...geschikt-voor-servomotor/

[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 15-03-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Stefke Ik heb zo even geen typenummers meer bij de hand... Het zijn de driewegkleppen in de (mantel)koeling van de lagertanks in de brouwerij. Even wat anders dan luchtkleppen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
o, dan heb ik die typenummers ook niet nodig ;) maar je hebt me wel op een idee gebracht tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:19
Ook hier in de markt voor wat Shelly producte i.v.m. plaatsen van een verlaagd plafond en uiteraard het lichtplan op de schop nemen.

Uitgangspunten:
  • Op diverse plekken domme, dimbare led inbouwspotjes in het plafond plaatsen.
  • Shelly Dimmer 2 voor het dimmen van de diverse spotjes.
  • Huidige wisselschakelaars vervangen door pulsschakelaars
  • Verdere integratie met een Domotica platform (bijv. Homey).
Probleem: Ik heb voor de woonkamer 8 verschillende groepen gedefinieerd, maar heb maar 4 unieke wandschakelaars om de aansturing mee te doen.

Morgen afspraak met de elektricien om een plan van aanpak te maken. Mijn idee is om:
  • Alle enkele wandschakelaars te vervangen door een dubbele pulsdrukker.
  • Extra schakeldraad trekken naar deze schakelaars om via 4 schakelaars dan 8 groepjes van spotjes te schakelen.
  • De Shelly Dimmer 2 instellen als One Button Mode. Groepje 1 gaat dan op SW1, groepje 2 op SW2.
  • De linker schakelaar doet dan bij een short press aan/uit en bij een long press dimmen (en bij opnieuw long press het omgekeerde. De rechter schakelaar zal dit voor SW2 doen.
Is dit een logische aanpak, of is er een andere manier om de aansturing te doen? Suggesties zijn uiteraard welkom. En als Shelly icm met pulsdrukkers en domme lampen niet de beste oplossing is, hoor ik dat ook graag.

Onderstaand een tekening die ik heb gemaakt. Per kleur staat aangegeven welke spotjes er samen moeten worden geschakeld / gedimd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ydv2RSKb4SSaYM7Uaj8wQziZdw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KmPdjGzAUZLqK4AvGWp74R4h.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb in elke ruimte één dubbele pulsdrukker op de hoofdverlichting met een Shelly dimmer 2 erachter, 1e ingang schakelt/dimt hoofdverlichting. 2e ingang gebruik ik om - via Homey - scenes te schakelen m.b.v. een teller (dus 1x klik 2e ingang = scene 1, 2x klik 2e ingang = scene 2) Dat werkt prima kan ik je vertellen al reageert het af en toe wat traag (vind ik niet zo'n probleem).
Zo heb ik in elke ruimte een "scene1" die de verlichting in alle andere ruimtes uitschakelt. In de zithoek een scene2 voor "film kijken" etc
In principe zitten overal domme lampen in.

Naast deze dubbel puls zitten dan nog 1 of 2 andere enkele pulsdrukkers met een SD2 die bijverlichting schakelen/dimmen. Ik kan dus zowel via wandknoppen alles fysiek handmatig instellen (mocht de wifi een keer storen wat tot nu toe niet echt lijkt te gebeuren) als alles via scenes programmeren.

Lijkt een beetje op wat jij wil?
Je kunt iig prima 4 dubbele puls op een rij zetten met daarachter 4 SD2 en zo 8 "kanalen" hebben, of net als ik in programmeren - afh. van de controller - dat een bepaalde scene de verlichting aan de ene kant uitzet en de andere kant aan (als in je gaat van eettafel naar TV)

Wat je vervolgens wil doen met welke switch mag je zelf verzinnen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 16-03-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
paul-s83 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:15:
Is dit een logische aanpak, of is er een andere manier om de aansturing te doen?
Naar mijn idee, nee. Maar het is wel sterk afhankelijk van wat je echt van plan bent. Wat is bijvoorbeeld het idee van alle groepen? Denk je echt steeds maar een enkele groep aan te hebben of is het meer om verschillende niveaus te kunnen instellen per groep? En wat vind je de meerwaarde van een Shelly tegen een normale dimmer?

Zelf vind ik het bijvoorbeeld wel belangrijk dat ik lampen/groepen kan regelen maar vind ik het niet "smart" om daarom te eindigen met een hele rits aan schakelaars die ik aan moet doen. Ik heb het dus juist terug gebracht naar een enkele schakelaar/knop per ruimte. In jou geval zou dat denk ik dus ook goed kunnen. Maar het hangt er wel vanaf wat je zelf wilt wat handig is. Denk dat je grofweg drie opties hebt:
  1. Je verbind een schakelaar met meerdere Shelly's. Dit werkt denk ik alleen makkelijk als je de Shelly instelt dat de schakelaar alleen nog aan/uit doet. Dimmen gaat dan alleen nog via de app / domotica
  2. Je verbind de schakelaar met een enkele Shelly (bijvoorbeeld de belangrijkste verlichting) en je koppelt de rest eraan via de Shelly app. Heb alleen niet veel ervaring met de Shelly app dus ik weet niet precies wat mogelijk is. Ook loopt alles dan via de Shelly Cloud.
  3. Je verbind een schakelaar met een Shelly en je koppelt alles via domotica (Homey, Home Assistant, Domoticz etc). Dit geeft je de meeste vrijheid (bijvoorbeeld andere remotes te koppelen, standen met tijd of zon etc) maar is dus wel complexer om op te zetten.
Zelf ben ik nog steeds wel fan van domme lampen met een slimme dimmer. Het is vaak makkelijker om ze schakelbaar te houden met normale schakelaars, de keuze in lampen met goed kleurweergave (naar mijn idee een must in leefruimtes) is groot, betaalbaar en vaak wil je toch in groepen.

Bovenstaande is wel mijn mening. Of dit voor jou ook geldt zal je zelf moeten bepalen. Maar denk dat het dus vooral wel verstandig is om nu na te denken hoe je het wilt gebruiken, niet alleen wat je als mogelijkheden gaat inbouwen.

PS Denk eraan dat bij een verlaagd plafond alle elektra/inbouwdozen bereikbaar dienen te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik wil juist een normale schakelaar per lichtpunt, en daarbovenop de eventuele smart zaken. Dan kun je in ieder geval bij een verhuizing al je domotica eruit halen - mocht dat interessant genoeg zijn - en er een normaal geschakeld dom systeem van maken.
Daarbij vind ik het rete-irritant om via e.o.a. app (Homey, Shelly) een lamp aan of uit te moeten zetten. Dan ben je meestal 30sec zoet met app start, lamp zoeken, lamp aanzetten, vreselijk
Septillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:23:
[...]
En wat vind je de meerwaarde van een Shelly tegen een normale dimmer?
Los van wat je er mee wil, de prijs? :) Een SD2 kost een derde van wat een normale dimmer (minimaal) kost. Zelfs als je er niks mee doet verder heb je 3 dimmers voor de prijs van 1

[ Voor 47% gewijzigd door Stefke op 16-03-2021 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Stefke Vergeleken met een dure / bouwmarkt dimmer, ja. Maar er zijn ook echt wel goedkopere.

Maar "een Shelly Dimmer 2 is goedkoop en smart heeft helemaal geen prioriteit" kan ook een use case zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Zou kunnen, ik heb niet verder gezocht toen ik achter Shelly kwam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
Stefke schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:53:

Lijkt een beetje op wat jij wil?
Je kunt iig prima 4 dubbele puls op een rij zetten met daarachter 4 SD2 en zo 8 "kanalen" hebben, of net als ik in programmeren - afh. van de controller - dat een bepaalde scene de verlichting aan de ene kant uitzet en de andere kant aan (als in je gaat van eettafel naar TV)

Wat je vervolgens wil doen met welke switch mag je zelf verzinnen ;)
Jep dit lijkt zeker op wat ik wil. Goed idee om dan aan de 2e switch (die bijverlichting gaat aansturen) van een scenes te koppelen, ipv een simpele aan/uit/dimmen actie.

Switch 1: Aan/uit/dimmen hoofverllichting
Switch 2: Scene's programmeren voor de bijverlichting.

De voornaamste redenen om de basisbehoefte ookmet een fysieke schakelaar te kunnen bedienen zijn de WAF, kids, oppas en het niet 100% afhankelijk zijn van bediening via wifi e.g.

Additionele scenes voor de aansturing van de bijverlichting die aan/uit/gedimd moeten worden wil ik ook via bijv. een Homey, al aansturen. Bij deze dus de use case voor Smart dimmers :).
Septillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:23:
[...]
Naar mijn idee, nee. Maar het is wel sterk afhankelijk van wat je echt van plan bent. Wat is bijvoorbeeld het idee van alle groepen? Denk je echt steeds maar een enkele groep aan te hebben of is het meer om verschillende niveaus te kunnen instellen per groep? En wat vind je de meerwaarde van een Shelly tegen een normale dimmer?
Er kunnen meerdere groepen tegelijk aanstaan,waarvan ik per groep will kunnen dimmen (al dan niet Smart).
Van de 8 groepen dienen er 3 als hoofdverlichting (keuken, eettafel, zithoek), de overige 5 dienen als bijverlichting in bijv. een zithoek of kinderhoek. Afhenkelijk van de situatie zullen dan combinaties van groepen aan/uit staan, al dan niet met een bepaalde lichtsterkte die hoort bij de activiteit (eten, tv kijken, ochtend, avond).
Zelf vind ik het bijvoorbeeld wel belangrijk dat ik lampen/groepen kan regelen maar vind ik het niet "smart" om daarom te eindigen met een hele rits aan schakelaars die ik aan moet doen. Ik heb het dus juist terug gebracht naar een enkele schakelaar/knop per ruimte. In jou geval zou dat denk ik dus ook goed kunnen. Maar het hangt er wel vanaf wat je zelf wilt wat handig is. Denk dat je grofweg drie opties hebt:
  1. Je verbind een schakelaar met meerdere Shelly's. Dit werkt denk ik alleen makkelijk als je de Shelly instelt dat de schakelaar alleen nog aan/uit doet. Dimmen gaat dan alleen nog via de app / domotica
  2. Je verbind de schakelaar met een enkele Shelly (bijvoorbeeld de belangrijkste verlichting) en je koppelt de rest eraan via de Shelly app. Heb alleen niet veel ervaring met de Shelly app dus ik weet niet precies wat mogelijk is. Ook loopt alles dan via de Shelly Cloud.
  3. Je verbind een schakelaar met een Shelly en je koppelt alles via domotica (Homey, Home Assistant, Domoticz etc). Dit geeft je de meeste vrijheid (bijvoorbeeld andere remotes te koppelen, standen met tijd of zon etc) maar is dus wel complexer om op te zetten.
Optie 3 gaat het bijna zeker worden. Heb nog meer spul wat straks moet worden aangestuurd dus Homey staat al op de lijst.
PS Denk eraan dat bij een verlaagd plafond alle elektra/inbouwdozen bereikbaar dienen te blijven.
Thanks, goede tip! Vanmiddag komt de elektricien. Ik heb een sterke voorkeur om alle Shelly's in te bouwen achter de wandschakelaars i.v.m. bereikbaarheid en dus niet dicht bij de spotjes boven het plafond te monteren (alleen als het echt niet anders kan).

[ Voor 4% gewijzigd door paul-s83 op 16-03-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
paul-s83 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:11:
[...]

Jep dit lijkt zeker op wat ik wil. Goed idee om dan op de 2e switch van een schakelaar scenes te koppele, ipv een simpele aan/uit/dimmen actie.

De voornaamste redenen om de basisbehoefte met een fysieke schakelaar te kunnen bedienen zijn de WAF, kids, oppas en het niet 100% afhankelijk zijn van bediening via wifi e.g.

Additionele scenes voor de bijverlichting die aan/uit/gedimd moeten worden wil ik ook via bijv. een Homey, al aansturen. Bij deze dus de use case voor Smart dimmers :).
Juist met scenes is het dus goed mogelijk om alles met een druk op de knop te regelen. Niet afhankelijk willen zijn van Wifi snap ik, dat zou ik ook niet smart durven noemen. Of je dan dus 8 schakelaars op een rij wilt hebben moet je zelf bedenken. Je kan het dan wel direct bedienen maar of het echt een aanvulling is voor de WAF...
Thanks, goede tip! Vanmiddag komt de elektricien. Ik heb een sterke voorkeur om alle Shelly's in te bouwen achter de wandschakelaars i.v.m. bereikbaarheid en dus niet dicht bij de spotjes boven het plafond te monteren (alleen als het echt niet anders kan).
Zou niet uit moeten maken ;) Want in het plafond dient alles net zo toegankelijk te zijn als achter de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
Septillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:16:
[...]

Juist met scenes is het dus goed mogelijk om alles met een druk op de knop te regelen. Niet afhankelijk willen zijn van Wifi snap ik, dat zou ik ook niet smart durven noemen. Of je dan dus 8 schakelaars op een rij wilt hebben moet je zelf bedenken. Je kan het dan wel direct bedienen maar of het echt een aanvulling is voor de WAF...
De schakelaars zitten al redelijk verdeeld over de woning, dus de (dubbele) schakelaar in de keuken gaat alleen de keuken + bijverlichting bedienen, en de schakelaars bij de eethoek dan alleen de eethoek + bijverlichting etc.

Kan dit ook met een enkele pulsdrukker? Want dat is beter voor de WAF, en estetisch ook mooier.

1 x klik = hoofverlichting aan/uit
2 x klik = hoofverlichting + bijverlichting aan/uit
long press = Dimmen omhoog/omlaag (afhankelijk van de vorige long press actie).
Zou niet uit moeten maken ;) Want in het plafond dient alles net zo toegankelijk te zijn als achter de schakelaar.
Klopt, maar ik haal liever een wandschakelaar van de muur waar de Shelly direct achter zit, dan dat ik een inbouwspot uit het plafond moet trekken (kans op schade aan stucwerk) en moet graaien naar een Shelly die daar ligt :)

Thanks beiden voor jullie input, geeft mij een goed beeld van mogelijke oplossingen. Misschien denk ik wel veel te moeilijk en komt de electricien straks ook wel met een slim voorstel tot fysiek koppelen van de groepen aan bestaande schakelaars.

[ Voor 9% gewijzigd door paul-s83 op 16-03-2021 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
paul-s83 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:25:
Klopt, maar ik haal liever een wandschakelaar van de muur waar de Shelly direct achter zit, dan dat ik een inbouwspot uit het plafond moet trekken (kans op schade aan stucwerk) en moet graaien naar een Shelly die daar ligt :)
Dat is juist mijn punt, dat mag niet ;) Je mag geen lasdozen achter je plafond onbereikbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
Septillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Dat is juist mijn punt, dat mag niet ;) Je mag geen lasdozen achter je plafond onbereikbaar maken.
Maar goed dat de electricien ook de persoon is die het verlaagd plafond komt maken, dus die zal daar wel rekening mee houden.
Hij had het er bij de eerste afspraak al over om altijd, voordat het plafond dichtgaat, precies uit te meten en te noteren waar de huidige plafonddozen zitten. Dus mocht er een probleem zijn dan weet je waar je moet zoeken.

Nu ik zo zit te tellen, er zaten standaard bij de nieuwbouwwoning al 4 plafonddozen in het plafond. Op mijn verzoek destijds heeft de aannemer er 3 extra bijgeplaatst. Totaal 7 plafonddozen nu. Echter hebben ze deze 3 extra dozen niet op een losse schakelaar gezet, maar toegevoegd aan bestaande.

Voor nu genoeg info, en we gaan teveel offtopic. Heb iig de bevestiging gehad dat de Shelly dimmer 2 een goede oplossing is. En daarnaast ga ik ook nog een rits Shelly 1's plaatsen voor het schakelen van nit dimbare verlichting aan de buitengevel.

[ Voor 32% gewijzigd door paul-s83 op 16-03-2021 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@paul-s83 Nouw, dat klinkt alsof hij dus bereid is de regel aan zijn laars te lappen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:39:
@paul-s83 Nouw, dat klinkt alsof hij dus bereid is de regel aan zijn laars te lappen ;)
Even voor mij beeld. Als je plafonddozen precies ten hoogte van je spotjesgat hebt zitten, zijn ze toch bereikbaar? Lamp eraf en je kan erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@rens-br Als je lampen plaatst waar je met beide handen doorheen kunt, ja. Maar door het gat van een GU10 ga je geen lasdoppen/Wago klemmen aanpassen of draden trekken. :+

Maar goed, er zijn er inderdaad genoeg die het compleet dicht bouwen. Maar ik heb al vaker staan vloeken dat ik ergens niet meer bij kon zonder te slopen omdat de vorige bewoner het compleet onbereikbaar heeft gemaakt. En volgens de normen hoor je er bij te kunnen.

[ Voor 44% gewijzigd door Septillion op 16-03-2021 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:42:
@rens-br Als je lampen plaatst waar je met beide handen doorheen kunt, ja. Maar door het gat van een GU10 ga je geen lasdoppen/Wago klemmen aanpassen of draden trekken. :+
De definitie van 'bereikbaar' is nogal ruim begrijp ik. :P Hier heb ik het in ieder geval wel op die manier gedaan. Meer ook omdat ik een andere oplossing met één centraaldoos en een afdekkap (o.i.d.) erg lelijk vond en je er op deze manier wel 'gewoon' bij kan.

De vorige bewoners hadden dozen echt weggestuct in de muur, achter schotten zitten, in de grond gestopt en weet ik veel wat nog meer. Dat noem ik inderdaad onbereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
Septillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:42:

Maar goed, er zijn er inderdaad genoeg die het compleet dicht bouwen. Maar ik heb al vaker staan vloeken dat ik ergens niet meer bij kon zonder te slopen omdat de vorige bewoner het compleet onbereikbaar heeft gemaakt. En volgens de normen hoor je er bij te kunnen.
Vandaar het exact uitmeten waar alles komt te zitten. Moet je erbij kunnen dan heeft dat tot gevolg dat je idd wat moet slopen. Maar dan wel precies waar je moet zijn, en je rachelwerk zit ook niet in de weg.

Daarnaast, ik snap de norm, maar de kans dat je een spotje wilt hebben op exact de locatie waar een plafonddoos zit is vrij klein, dus dan zou dit probleem bij merendeel van de woningen zich voordoen. Nog en goede reden om dit door een echte electricien te laten doen. Zowieso een goed idee bij alles wat met elektra te maken heeft als je hier weinig kaas van hebt gegeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@rens-br Bereikbaar: Het zonder slopen kunnen trekken van draden en maken van lassen :+

En mja, dat is lang niet altijd makkelijk dus snap de verleiding om het dicht te maken. En zeg ook niet dat ik nooit in die verleiding ga komen O-) Maar het hoort volgens de norm niet en heb er dus ook al vaak genoeg bij staan vloeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:40:
Waar bestellen jullie de shellies op dit moment?
Iemand nog een tip? ik zie ze vooralsnog het goedkoopst bij shelly.cloud. levertijd is wel minder... ~ 12 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sjorsjuhmaniac Volgens mij ligt het er ook aan wat je precies wil en hoeveel. De prijzen bij Shelly zelf variëren ook wel eens. Ik heb er in het verleden veel bij home2link.nl besteld. Die was toen per stuk wel (iets) duurder, maar vanwege geen verzendkosten toch weer goedkoper.

Ik heb trouwens ook netjes een nieuwe Door/Window sensor gekregen; wel de 2 (ik had de originele).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:21:
[...]

Iemand nog een tip? ik zie ze vooralsnog het goedkoopst bij shelly.cloud. levertijd is wel minder... ~ 12 dagen
Ik bestel altijd bij Domotica-shop.nl, omdat die een actie hebben dat je per 5 producten wat goedkoper uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@JeroenE @rens-br thanks! ik wil 1x dimmer kopen. Is mijn eerste Shelly product dus wil het gewoon eens proberen en kijken hoe ik het vind werken ivm zwave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
Septillion schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:50:
Had nog niet aan de eventueel bruikbare inputs gedacht, maar fysieke schakelaar heeft wel de voorkeur.
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:34:
[...]

In de praktijk zit er toch vaak een klein verschil tussen dat pas merkbaar wordt als je het 'synchroon' WILT hebben ;)

[...]

Wederom goede punten, ik wil iig de rolluiken kunnen bedienen als HA eruit ligt o.i.d., zodoende een fysieke schakelaar. Mijn verwachting is dat ik enkel volledig open of volledig sluiten ga gebruiken dus dat gaat wel goedkomen.

[ Voor 28% gewijzigd door Sjefke32 op 16-03-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
[...]

Zit nog even te denken over die i3's met hotelschakeling. Ik wil dat in een trappenhuis doen met 3 slimme lampen en 3 fysieke serieschakelaars.

Zet ik dan de i3 op de N en L draad. En gebruik ik dan de zwarte draad op de inputs? En in HA heb je dan een als-dan automatisering gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
Vandaag de electricien over de vloer gehad. Ik heb denk ik een denkfoutje gemaakt over de mogelijkheden van de Shelly Dimmer 2.
Ik dacht dat je d.m.v. het koppelen van een dubbele pulsdrukker aan de SD2 dan 2 verschillende lampen kon aansturen. Dit gaat dus niet omdat er maar 1 output op zit (in tegenstelling tot de Shelly 2.5).
Mijn idee om dat met een dubbele pulsdrukker 2 lampen middels 1 SD2 te besturen gaat dus niet werken.
Daarnaast was zijn mening ook dat zoveel dubbele schakelaars niet mooi en vooral niet gebruiksvriendelijk is.

Nieuw plan van aanpak:
Er zijn op de benedenverdieping 6 fysieke wandschakelaars ter beschikking die aangesloten zijn op een diverse plafonddozen. Met wat opnieuw aanleggen van de bedrading kan ik dan 6 van de 8 te installeren lampen (cluster van spotjes) bedienen met een enkele pulsdrukker door hier direct een SD2 achter te plaatsen.

Voor de overige lampen (cluster van spotjes) die niet via een wandschakelaar bedient kunnen gaan worden wordt de SD2 direct bij het cluster aan spotjes gemonteerd. Deze "lampen" zullen dan worden aangestuurd via de app/Homey of een andere controller. Dit is goed genoeg aangezien bijverlichting is die niet dagelijks 20 x wordt aangezet.

Lijkt mij een goed idee, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door paul-s83 op 16-03-2021 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Je vraag om een mening dus.... hier komt tie: Ik zou altijd een fysieke schakelaar houden voor een groep. Dan maar 2x ergens een dubele pulsdrukker installeren. In dit geval gaat functie over vorm voor mij.

Alternatieve oplossingen:
- installeer andere devices. Ik ben zo bekend met alles wat er is maar ik heb zelf fibaro dimmers (zwave, geen wifi) en daar zitten, in zelfs een kleinere bouwvorm, wel 2 dimmer uitgangen nog eens de documentatie erbij gepakt: helaas ook maar 1 dimmer uitgang. Je betaald er dus 2x zoveel voor :(

- als je alsnog een dubbel puls drukker installeert kan je mogelijk, zoals de suggestie van @JeroenE die 2e drukker op dezelfde dimmer aansluiten maar 'via wifi' de dimmer in het plafond aansturen.

[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 17-03-2021 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@paul-s83 Net zoals anderen al schreven zou in ieder geval fysieke knoppen proberen te houden zodat je lampen ook aan/uit kan doen als er een keertje storing is met je controller/wifi/telefoon/etc.

Als het echt niet anders kan of het zijn geen 'belangrijke' lampen kan dat wel een ander verhaal zijn, natuurlijk. Dat moet je niet doen met de lampen die je (schoon)moeder aan wil doen als ze naar de WC gaat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kayl schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:11:
[...]

Zit nog even te denken over die i3's met hotelschakeling. Ik wil dat in een trappenhuis doen met 3 slimme lampen en 3 fysieke serieschakelaars.

Zet ik dan de i3 op de N en L draad. En gebruik ik dan de zwarte draad op de inputs? En in HA heb je dan een als-dan automatisering gemaakt?
Ik heb de Shelly bij de lamp aangesloten (dat zou bij jou dus een van de lampen zijn). Daar komt normaliter een zwarte schakeldraad uit, welke je aansluit op SW. Mijn lampen zitten bij of in de buurt van een plafonddoos, dus daar heb ik ook direct N en L om de Shelly van voeding te voorzien. Dus ja, wat jij zegt klopt wel geloof ik ;)

Ik heb op de Shelly Tasmota gezet. Daar heb ik via een regel bepaald dat bij kort indrukken een mqtt bericht wordt gepubliceerd en bij lang indrukken een ander (ik gebruik in het hele huis pulsdrukkers). Die mqtt berichten worden opgevangen in Home Assistant en bij een bepaald bericht (trigger) gebeurt er iets (lamp wordt getoggled of er start een script bijvoorbeeld). Een uitgebreid voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
- alias: 'Overloop lamp aan short press'
  trigger:
      topic: cmd/overloop/toggle
  condition: 
    - condition: state
      entity_id: light.overloop 
      state: 'off'
  action:
    - choose: 
        - conditions:
            - condition: time
              after: '19:00:00'
              before: '07:00:00'
          sequence: 
            - service: light.turn_on
              data:
                brightness_pct: 10
      default:
          data:
            brightness_pct: 75

- alias: 'Overloop lamp aan long press'
  trigger:
      topic: cmd/overloop/long
  action:
    - choose: 
        - conditions:
            - condition: time
              after: '07:00:00'
              before: '19:00:00'
          sequence: 
              data:
      default:
          data:
            brightness_pct: 75

- alias: 'Overloop om 19 uur minder fel'
  trigger:
    - platform: time
      at: '19:00:00'
  condition: 
      state: 'on'
  action:
      data:

- alias: 'Overloop lamp uit met knop'
  trigger:
      topic: cmd/overloop/toggle
  condition: 
      state: 'on'
  action:
    - service: light.turn_off

Lamp gaat afhankelijk van de tijd fel of minder fel branden. Als je ondanks de tijd toch wilt dat hij feller of minder fel gaat branden doe je een long-press. Om 19 uur gaat hij sowieso minder fel als hij al aanstaat. En om uit te zetten doe je een short-press (wanneer de lamp aan staat natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
barrymossel schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:00:
Daar heb ik via een regel bepaald dat bij kort indrukken een mqtt bericht wordt gepubliceerd en bij lang indrukken een ander (ik gebruik in het hele huis pulsdrukkers).
Gaat dit niet met de standaard firmare? pushen die geen 'long' or 'short' press naar mqtt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik zou ook niet zoveel knoppen naast elkaar zetten, maar de knoppen ook enigzins verdelen per ruimte (zodat ook andere mensen begrijpen dat knop X van ruimte X is). Je kunt inderdaad maar 1 lamp(groep) aansluiten op een SD2, maar je zou een dubbele wandschakelaar op 2 SD2s kunnen aansluiten. Die krijg je dan echter niet allebei achter de knop geplaatst (als de ruimte er al is is het af te raden om 2 shelly's zo dicht op elkaar te plaatsen). Maar de 2e Shelly zou wellicht in je lamp of centraaldoos gezet kunnen worden oid (dus 1 SD2 achter je knop en 1 verder weg richting de lamp).

Ik heb ook enkele lampen (bijverlichting) geschakeld via wifi only, omdat het praktisch onmogelijk was om er een schakeldraad naartoe te leggen (zelfs nu het huis volledig nieuw is, dat zou een schakeldraadtraject van 30m worden met tig bochten). Dus een SD2 schakelt - al dan niet via 2e input - een andere SD2. Dimmen is dan wel lastiger (dan moet je via regels werken om een bepaald percentage in te stellen met zoveel keer drukken). En t is de vraag of je dan een SD2 moet gebruiken om de lamp te schakelen. In mijn geval wel, want de 1e input zit op een dimbare schakeldraad voor hoofdverlichting.
In een andere situatie ga ik een Shelly i3 plaatsen om ook via Wifi andere Shelly's te schakelen.
Maar dat is alleen voor bijverlichting, de hoofdverlichting zit overal op een fysieke schakeldraad met pulsdrukker en SD2

edit: let op dat je soepele 1-1,5mm draad gebruikt om je Shelly's in wanddozen te zetten, afh. van de belasting zelfs misschien 0,75 (het is toch vaak maar 1 of 2 LED lampen). Je breekt anders de connector af.

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 17-03-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:10:
[...]

Gaat dit niet met de standaard firmware? pushen die geen 'long' or 'short' press naar mqtt?
Die pusht bij een long press zowel een toggle als een long press. Dat vond ik nogal irritant. En ik heb een tijd allerlei wifi problemen gehad met de stock software, dus toen heb ik alle Shellies (behalve de dimmer) geflasht met Tasmota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:34
Is het mogelijk om een shelly dimmer met een "normale" schakelaar te plaatsen? Ik wil het eigenlijk zo inregelen dat de shelly dimmer o.b.v. tijd de lamp op felheid inschakelt. Is het midden in de nacht, en ik zet de lampknop "aan" dan wordt de lamp maar voor 20% verlicht i.p.v. reguliere 100%.

Ik gebruik ook homeassistant, maar voordat ik alles ga aanschaffen qua dimmers wil ik dit wel even zeker weten. Ik begrijp dat ik met automations de shelly brightness e.d. kan instellen, maar werkt dit ook met een reguliere wandschakelaar?
Pagina: 1 ... 19 ... 84 Laatste