edit: ook niet als je de shelly aan een normale schakelaar zet? Dan gaat er toch permanent 220v naar de Shelly (en ik ga er vanuit dat het glimlampje dan ook brand), tenminste als je een versie hebt die bij "aan" brand, volgens mij heb je ook varianten die branden bij uit.
[ Voor 28% gewijzigd door Stefke op 19-02-2021 21:56 ]
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Maar t vensterstje zit precies midden voor de positie van die glimlamp. Waar steek je dat glimlampje, parallel aangesloten, maar niet op de plek waar ie eigenlijk hoort, zodat er licht door t venstertje komt? Die dingen geven heel weinig licht, als ie niet op de bedoelde plek zit zie je er volgens mij niks van, als je hem wel op de bedoelde plek zet dan zit ie gekoppeld op de schakelaar en dat wil je niet.
Dus volgens mij ontkom je niet aan e.o.a. hardwareaanpassing
[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 20-02-2021 09:44 ]
Even mezelf quoten, misschien dat iemand hier later nog tets aan heeft.Pixelmagic schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:59:
Ik heb iets vreemds. Sinds kort een Klikaanklikuit asun650 vervangen door een Shelly 2.5. Zelfde locatie, zelfde kabels, zelfde rolluik en zelfde wcd. Er staat ook een mac mini met monitor op de wcd.
Zodra het rolluik bediend word en in de eindstand komt (relais klik) valt het beeld van de monitor op zwart en gaat daarna weer gewoon aan. Het is geen power cycle, het logo wat normaal daarbij in beeld komt, komt nu niet voorbij, hij werkt weer gewoon erna.
Ik dacht eerst aan een soort van sluiting of zo, maar dan zou ook de mac en lamp die ook op de wcd zit uitvallen of knipperen.
Iemand een idee wat dit kan zijn ?
De oorzaak gevonden, vrouwlief had de (te lange) hdmi kabel netjes opgerold. Deze bleek redelijk dicht langs de 230v kabel van het rolluik te liggen. Eerst de kabel een stuk verlegd, probleem weg ! Nu vervangen door een kortere kabel. Zal iets met inductie of wat dan ook zijn geweest denk ik.
Knap gevondenPixelmagic schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:31:
Even mezelf quoten, misschien dat iemand hier later nog tets aan heeft.
De oorzaak gevonden, vrouwlief had de (te lange) hdmi kabel netjes opgerold. Deze bleek redelijk dicht langs de 230v kabel van het rolluik te liggen. Eerst de kabel een stuk verlegd, probleem weg ! Nu vervangen door een kortere kabel. Zal iets met inductie of wat dan ook zijn geweest denk ik.
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Als ik het goed lees: De Shelly 1L zou dan een goede oplossing zijn. Maar als ik het goed begrijp: Het vermogen dat de lampen samen kunnen verbruiken moet dan >10 watt zijn? En anders heb je de bypass nodig?
Of raden jullie aan om het vanaf de lamp zelf in te bouwen (met een gewone Shelly 1). Bij de lampen die ik heb is er vaak ruimte genoeg tussen lamp en plafond.
en geld dat ook voor schakelaars waar later transformers naar 12v zitten... Ik kan niet bij de transformator in de badkamer (bedankt, vorige bewoner) of bij de Neutral wire. Dus met een Shelly L1 zou top zijn.
Waarom die 0 draad niet gewoon even trekken? Middagje met twee man en je hebt alle schakelaars gehad.Waah schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:32:
Vandaag ff het huis door geweest... En nergens een neutral wire bij de schakelaars. Das wat jammer.
Even een kleine vraag waar iemand waarschijnlijk snel het antwoord op weet.
Sinds vorige week heb ik drie rolluiken hangen, en heb hier een Shelly2.5 achter gehangen. Dit werkt opzich goed; zeker in combinatie met HomeAssisistant is dit erg leuk. In de shelly web ui kun je de positie instellen van het rolluik. Van 0 naar 100. Als ik heb om bijv 7 zet; is het rolluik zo goed als dicht, maar met nog een beetje licht (door de lamellen). Als ik hem later opnieuw op 7 zet is de stand van het rolluik net anders en is er meer licht dan daarvoor. Dit is toch vreemd? Ik heb al een aantal keer een calibratie uitgevoerd maar ik blijf dit probleem houden.
Ik lees dingen over 'OPEN/CLOSE Working Time', maar ik kan nu niet zo uitvogelen wat deze waardes moeten zijn ( Configure Shelly roller to automatically STOP after 42 seconds moving to OPEN state en Configure Shelly roller to automatically STOP after 40 seconds moving to CLOSE state ). Ik heb het idee dat deze settings mij met dit probleem kunnen helpen, maar ik heb geeeeen idee wat ik hier moet invullen.
Kan iemand mij op de goede weg zetten?
[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]
Veel hotelschakelingen, kleine buizen met oude en zeer stugge draden over lange afstanden.rens-br schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:49:
[...]
Waarom die 0 draad niet gewoon even trekken? Middagje met twee man en je hebt alle schakelaars gehad.
Als het dan simpel kan met een Shelly L1 voor ~5 euro per stuk extra.... Waarom dan wel heel veel moeite doen met extra draden trekken?
En in zie het draden trekken wel weer mis gaan... En dan ben ik langer dan een middagje bezig. Sowieso is momenteel even met iemand klussen lastig ivm corona.
Als het niet kan met een Shelly L1 of direct bij de lamp, kan ik natuurlijk altijd nog extra draden trekken. Maar als het niet nodig is....
[ Voor 24% gewijzigd door Waah op 22-02-2021 23:47 ]
Begin je dan ook steeds vanuit dezelfde positie?Space21 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:54:
Als ik heb om bijv 7 zet; is het rolluik zo goed als dicht, maar met nog een beetje licht (door de lamellen). Als ik hem later opnieuw op 7 zet is de stand van het rolluik net anders en is er meer licht dan daarvoor.
Ik heb zelf weinig ervaring met rolluiken en heb er geen. Ik heb wel screens, maar die hebben geen "kierstand" en eerlijk gezegd gebruik ik die ook maar in 2 standen: open of dicht.
Bij mij zijn de open en dicht tijden ook anders, ik neem aan dat naar beneden "makkelijker" gaat dan naar boven.
Als je dicht begint dan ben je wellicht wat energie/tijd kwijt voordat je rolluik echt gaat bewegen. Je komt dan uit op een andere stand dan wanneer je open begint.
Of begin je altijd in dezelfde stand en is het 'gewoon' een onnauwkeurigheid die bij een rolluik met de kierstand gelijk opvalt? Ik weet wel dat als ik mijn screens beide op 50% zet dat ze niet precies op dezelfde plek uit komen. Maar ik heb nooit opgemeten of ze per stuk wel altijd op precies dezelfde stand uitkomen. Het kan best zijn dat een screen de ene keer met 50% op 60 cm stopt en de andere keer met 50%op 59 cm.
Zo is dat dan ook weer inderdaad. Maar met de bypass wordt het gewoon iets ingewikkelder dan zonder. Maar ieder zo zijn voorkeur.Waah schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:45:
[...]
Veel hotelschakelingen, kleine buizen met oude en zeer stugge draden over lange afstanden.
Als het dan simpel kan met een Shelly L1 voor ~5 euro per stuk extra.... Waarom dan wel heel veel moeite doen met extra draden trekken?
Maar nog geen antwoord. De bypass is enkel nodig als de lampen gezamenlijk minder dan 10 watt zijn toch?rens-br schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:13:
[...]
Zo is dat dan ook weer inderdaad. Maar met de bypass wordt het gewoon iets ingewikkelder dan zonder. Maar ieder zo zijn voorkeur.
Of is die altijd nodig?
Dat was de vraag zeg maar
Hangt van de lamp af... ik had 5x 5W en dacht dat dat genoeg zou zijn, maar een van de lampen bleef licht aan. Bypass erbij moeten zetten waardoor probleem opgelost.Waah schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:17:
[...]
Maar nog geen antwoord. De bypass is enkel nodig als de lampen gezamenlijk minder dan 10 watt zijn toch?
Of is die altijd nodig?
Dat was de vraag zeg maar
Ik zou het volgens mij altijd bij voorkeur bij de lamp doen als dat mogelijk is. Een beetje afhankelijk van de manier waarop je het inbouwt/wat voor armatuur heb je daar gok ik beter wifi ontvangst. Daarnaast is er volgens mij meestal ook wat meer ademruimte om de hitte kwijt te raken. Natuurlijk nog heel situatie afhankelijk, maar in mijn ervaring is bovenstaande wel waar.Waah schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:45:
[...]
Veel hotelschakelingen, kleine buizen met oude en zeer stugge draden over lange afstanden.
En in zie het draden trekken wel weer mis gaan... En dan ben ik langer dan een middagje bezig. Sowieso is momenteel even met iemand klussen lastig ivm corona.
Als het niet kan met een Shelly L1 of direct bij de lamp, kan ik natuurlijk altijd nog extra draden trekken. Maar als het niet nodig is....
Ik wil mijn huidige (niet dimbare) plafondlampen ombouwen naar dimbare. Iemand hiervoor een ombouwset gebruikt? Als ik google kom ik op alleen nietdimbare sets uit.
In de lamp (of in de centraaldoos erboven) wil ik dan een shelly dimmer plaatsen en aan de schakelaar een pulsdrukker zodat we hem kunnen dimmen.
Ja ik kan ook de complete plafondlamp in de kliko gooien en een dimbare kiezen maar die worden toch snel prijzig.
Wat voor lampen heb je?prekz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:56:
Iemand ervaring met de volgende situatie?
Ik wil mijn huidige (niet dimbare) plafondlampen ombouwen naar dimbare. Iemand hiervoor een ombouwset gebruikt? Als ik google kom ik op alleen nietdimbare sets uit.
Ik heb er niet super veel verstand van, maar dat hangt neem ik aan van de lampjes af en of er iets van een transformator bij betrokken is? Wat voor plafondlamp/armatuur heb je?prekz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:56:
Iemand ervaring met de volgende situatie?
In de lamp (of in de centraaldoos erboven) wil ik dan een shelly dimmer plaatsen en aan de schakelaar een pulsdrukker zodat we hem kunnen dimmen.
Ja ik kan ook de complete plafondlamp in de kliko gooien en een dimbare kiezen maar die worden toch snel prijzig.
Als het een transformator is die het omzet naar 12 of 24 volt kan je volgens mij een Shelly RGBW2 gebruiken, maar dan moet je de shelly wel na de transformator zetten. Je moet dan natuurlijk nog wel zorgen dat de daadwerkelijke lamp(jes) die er in zitten dimbaar zijn.
Als het geen transformator heeft en je lamp(jes) dimbaar zijn gooi je er gewoon een shelly dimmer2 tussen en zou je ook goed moeten zitten.
Een beetje gelijk aan dit:
https://www.amazon.nl/LED...id=pla-421115247569&psc=1
En juist naar zoiets ben ik aan het kijken, alleen dan natuurlijk dimbaar. Dien ik dan een rgbw te pakken of kan de shelly dimmer2?
Je zal denk ik moeten kijken of je ergens stickertjes ziet met waardes. Het klinkt wel alsof je een transformator hebt (klein kastje). In de link die je stuurt zie je op het stickertje van het ding in het midden dat het naar 36 - 42 volt DC word omgezet. Maar dat is alleen de lamp unit? Ik denk dat je die sowieso moet vervangen als je die dimbaar wilt.prekz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:27:
Ik heb philips plafonieres, exacte type ben ik even verschuldigd. Binnenin zit een ledring met een klein kastje.
Een beetje gelijk aan dit:
https://www.amazon.nl/LED...id=pla-421115247569&psc=1
En juist naar zoiets ben ik aan het kijken, alleen dan natuurlijk dimbaar. Dien ik dan een rgbw te pakken of kan de shelly dimmer2?
Maar het is wel een beetje giswerk, je hebt echt meer informatie nodig om hier wat over te kunnen zeggen.
Dus als er een transformator tussenzit kan ik per definitie geen shelly dimmer gebruiken?Erwin537 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:35:
[...]
Je zal denk ik moeten kijken of je ergens stickertjes ziet met waardes. Het klinkt wel alsof je een transformator hebt (klein kastje). In de link die je stuurt zie je op het stickertje van het ding in het midden dat het naar 36 - 42 volt DC word omgezet. Maar dat is alleen de lamp unit? Ik denk dat je die sowieso moet vervangen als je die dimbaar wilt.
Maar het is wel een beetje giswerk, je hebt echt meer informatie nodig om hier wat over te kunnen zeggen.
Met aan het zoeken naar dimbare plafonnières maar ik vind er zeer weinig.
Philips heeft er een aantal maar die dimmen als je de schakelaar een aantal keer uit/aan zet en dat wil ik dus niet.
Ik had zelf gedacht in de Scenes de sunrise te kunnen combineren met andere voorwaarden, maar dat kan dus blijkbaar niet omdat dat ding alleen in de weekly schedules beschikbaar is? 🤔
Ik heb dus geen volledig domotica systeem ofzo, alleen wat losse Shelly's...
Je kan volgens mij ook een dimbare transformator hebben, maar ik weet niet of dat werkt met Shelly. Lijkt me wel, het is niet anders dan een andere dimmer AFAIK.prekz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:02:
[...]
Dus als er een transformator tussenzit kan ik per definitie geen shelly dimmer gebruiken?
Met aan het zoeken naar dimbare plafonnières maar ik vind er zeer weinig.
Philips heeft er een aantal maar die dimmen als je de schakelaar een aantal keer uit/aan zet en dat wil ik dus niet.
Een transformator werkt met een bepaalde input spanning, meestal 230V en een bepaalde output spanning, vaak 12V. De wikkelingen op een transformator zijn ontworpen voor een bepaalde input en output spanning. Als je dan met een dimmer ervoor de 230V gaat verlagen, wil dat niet zeggen dat de 12V aan de output zijde ook verlaagd. De output kan hetzelfde blijven, maar het kan ook dat die na een bepaald punt gewoon helemaal niks meer output.prekz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:02:
[...]
Dus als er een transformator tussenzit kan ik per definitie geen shelly dimmer gebruiken?
Als je een transformator pakt die wel ontworpen is om te dimmen, moet dat waarschijnlijk wel gewoon gaan.
Hoewel de voorbeeld lamp die je gaangeeft niet de lamp is die jij hebt, kan je daar wel precies zien waar de transformator op ingesteld is:

Wanneer je een input aanbied van 85 tot 265V komt er aan de output een waarde uit van 36-42V. Kortom je kan met een dimmer de input spanning wel verlagen, maar heeft dus geen effect op de output spanning. Ergo deze lamp is niet te dimmen.
Ik herhaal nog eens: bij wie geven Shelly dimmer 2 ook geen verbruik weer onder de +/- 2,5watt? Ik heb veel ledlampen die (gedimd) ruim onder de 2,5watt verbruiken maar voldoende licht geven maar nu diverse lichtpunten waar helemaal geen verbruik gerapporteerd wordt. Ik heb ook niet het idee dat dat aan firmwareversies licht of zo.
Ook een Shelly dimmer (1) die gewoon <0,1watt verbruik meldt, geen probleem.
[ Voor 65% gewijzigd door Stefke op 24-02-2021 08:15 ]
En is dat echt een pulsdrukker? Dit omdat het eruit ziet als gebruikte schakelaar op de huidige plaats. Met een gewone schakelaar kan je het licht alleen aan/uit zetten (niet dimmen) mits goed ingesteld.
Betreft een 'domme' aan/uit schakelaar. Het flikkeren begint direct bij het begin al, heb hem nog niet eens kunnen koppelen of vinden in de Shelly app cq wifi hotspot.. Alsof het een soort calibratie betreft.Septillion schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:51:
@Richard_AFC Gebeurd dat alleen als je hem met de schakelaar stuurt of ook via Wifi? Indien het ook knippert via alleen Wifi dan heb je waarschijnlijk een bypass nodig.
En is dat echt een pulsdrukker? Dit omdat het eruit ziet als gebruikte schakelaar op de huidige plaats. Met een gewone schakelaar kan je het licht alleen aan/uit zetten (niet dimmen) mits goed ingesteld.
Mijn probleem is dat de Shelly netjes snapt dat het een pulsdrukker is (momentary switch) en dus de Off die direct na de On komt negeert (bij het indrukken/loslaten knop) Echter Node Red ziet die On/Off wel altijd dus zet iets aan en direct daarna uit. Zoek dus een manier om Node Red ook die pulsdrukker te laten snappen. Dit omdat ik die knop wel onderdeel wil hebben van diverse automatiseringen, ben er al een tijdje mee aan het stoeien maar heb nog niet echt een oplossing gevonden.
Septillion, dat klopt. Maar daar begreep men niet wat ik zoek, hier lijkt me dat er wel iemand is die een vergelijkbare setup gebruikt en dus een voorbeeld heeft hoe het in NR staat.Septillion schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:21:
@kweetnie Veel meer een NodeRed vraag dan een Shelly vraag. Maar volgens mij zou het met een trigger node kunnen.
Ik zie het niet voor me met trigger, maar dat kan aan mijn zeer beperkte "programming" skills liggen
Blijf met het issue zitten: Dat je drukt de knop in (dat is on) en dan laat je de knop los (dat is off) dit komt omdat in node red ik kijk naar de buttonpress output van de shelly. Dus zie ik altijd beide, maar ik wil dat wanneer de off binnen bijv 1 sec van de on komt die vervalt of iets anders slims. Waardoor die buttonpress output in feite ook een pulsdrukker is binnen NR.
Maar ik had dus de hoop dat iemand dit incombinatie met een shelly en pulsdrukker al gebruikt of bedacht had.
Net weer eens NodeRed afgestoft. Het kan met een trigger maar volgens mij is een switch nog makkelijker. Gewoon daarmee filteren op alleen 'on' en de off niet doorlaten.
Als je enkel het indrukken van de knop wil "zien", dan kan je zoals @Septillion voorstelt een switch gebruiken.
Wat echter ook kan (volgens de documentatie van Shelly, want ik heb enkel de smart plugs) is op de Shelly de URL instellen die geactiveerd moet worden bij een short of long press, en die je Node-RED laten aanroepen via een "HTTP in" node. Op die manier kan je makkelijk onderscheid maken tussen een korte en lange druk en er een andere actie aan hangen.Als je via MQTT gaat, dan kan je dat ook uitlezen via /longpush/0 of /longpush/1.
Weekly schedule heb ik ook gebruikt voor de buitenlamp, maar die lamp staat continu onder spanning.
Is dit normaal gedrag, maw een lamp die niet onder spanning staat kan niet voldoen aan de instellingen?
1) Zet de default power mode op off
2) Stel een scene in dat als de status van de switch verandert hij de lamp aanzet (tussen de tijden overdag die jij wilt)
Wat je wel zou kunnen doen is een Shelly i3 nemen en die aansluiten op je schakelaar. De lampen zet je dan continu onder spanning. Met de i3 achter de schakelaar kan je dan de lampen uit en aan doen. Dan zal de nightly mode wel werken, ik weet alleen niet zeker of dat goed werkt als je die op 0% instelt.
Ik kan niet het plafond in en draden zijn niet goed bereikbaar helaas. (geen centraalpunt, maar buizen) Dus dacht dit op te lossen met de nieuwe bulb, en die zo in te stellen dat ie niet aangaat 's nachts.
Overigens, die slimmigheden lijken het wel degelijk deels te doen. Ik heb een vintage (E27) bulb in een staand lampje, en als ik die met een de snoerschakelaar aandoe, staat ie wel direct op het ingestelde % niveau.
Of heb je alleen een slimme lamp maar een domme schakelaar? Voor jouw doel is denk ik beter andersom : met slimme schakelaar kan het prima lijkt me.
[ Voor 39% gewijzigd door daakhaos op 27-02-2021 10:08 ]
Was een leuk plan.... Maar dat werkt dus niet.Waah schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:06:
Bedankt voor de tips! Dan ga ik ze zoveel mogelijk bij de lampen plaatsen waar mogelijk. En dan de rest met Shelly 1L met eventueel bypass.
Bij de lamp heb je een schakeldraad en Neutral. Geen Line. Dus dan sluit je het zo aan.
/f/image/VloHmWxWsdN9hO2zApBQGnF5.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gSHqQWb3qC3iEUULaTCvKCer.jpg?f=fotoalbum_large)
Probleem is dan, dat als je de schakelaar over haalt de Shelly geen stroom meer krijgt. Aan en uit gaat wel. Maar je hebt tijdelijk geen wifi voor schakelen.
Daardoor krijg je dus dat als die via de app uitschakelt de lamp uit gaat... En vervolgens haal je de schakelaar over en dan blijft die uit. Na nog een keer overhalen gaat die pas aan.
En niet echt gebruiksvriendelijk dus. En het idee was een bewegingssensor. Maar dat gaat dus óók niet werken als de Shelly geen stroom krijgt....
Dus ja, in theorie kan je ze bij de lamp plaatsen... In de praktijk? Niet handig, tenzij je daar alle 3 draden hebt. Maar bij een lamp heb je geen N,L én schakelaar nodig.
Dat wordt dus een hele rits Shelly's retour sturen

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 27-02-2021 12:58 ]
of installeren bij de schakelaar met bypass over de led lampWaah schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:54:
[...]
Dat wordt dus een hele rits Shelly's retour sturen
of installeren bij de schakelaar met voldoende gloeilamp 'load'.
Zit er geen verdeeldoos in de buurt van je lamp waarvan je een L kunt pakken?
Shelly 1 kan niet zonder Neutral dacht ik. De 1L wel. Maar daar heb ik niet genoeg van.sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:39:
[...]
of installeren bij de schakelaar met bypass over de led lamp
of installeren bij de schakelaar met voldoende gloeilamp 'load'.
Zit er geen verdeeldoos in de buurt van je lamp waarvan je een L kunt pakken?
Nog aan het kijken of ik draden kan bij trekken. Maar er zitten al best veel draden door

Prutsen wel weer ff verder. Maar Shelly 1 is eigenlijk echt alleen zinvol als je Neutral hebt, of hij de lamp Line, Neutral en Switch.
Heb je echt geen bruine draad? Ook niet onder het witte kapje zitten?Waah schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:54:
[...]
Was een leuk plan.... Maar dat werkt dus niet.
Bij de lamp heb je een schakeldraad en Neutral. Geen Line. Dus dan sluit je het zo aan.
In de meeste huizen zit bij de lampen de centraaldoos, daar zou je dus alle kleuren moeten hebben.
De centraaldoos zit in dit geval ergens anders. De andere lampen kan ik inderdaad nog even achter het plaatje kijkenrens-br schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:18:
[...]
Heb je echt geen bruine draad? Ook niet onder het witte kapje zitten?
In de meeste huizen zit bij de lampen de centraaldoos, daar zou je dus alle kleuren moeten hebben.

Ik heb een Shelly Dimmer (niet de 2, de eerste); die heb ik geflashed met Tasmota, en ook de STM32 firmware geladen. Ik kan met mijn browser connecten, met de muis dimmen, licht aan en uit etc. Dat werkt dus allemaal prima.borft schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:48:
Wat betreft de dimmer2, ik heb er meerdere op tasmota, en dat werkt best makkelijk:
1. flash tasmota ota
2. zet de config string (zodat ie weet dat ie een shelly is)
3. flash de dimmer firmware
en klaar! Kan dus gewoon als ze al in de muur zitten. En je hebt helemaal verlost van de Shelly Cloud!
Ik heb er echter ook een dubbele pulsschakelaar op aangesloten. Ik wil dan met de ene knop omhoog en de andere knop omlaag dimmen. Gewoon net zoals het met de Shelly firmware ook werkt.
Maar wat ik ook doe, er gebeurd eigenlijk niets al ik op welke knop dan ook duw. Ik heb al eens lopen goochelen met SwitchMode (en SwitchMode2) op bijvoorbeeld 3, 5, 6, 7 of 11, maar dat lijkt niet te werken.
Wat zie ik nu over het hoofd? Zit er zoveel verschil tussen de Dimmer en de Dimmer 2?
Heel onbeleefd tag ik @barrymossel @Septillion @consolefreak ook gelijk even, die gebruiken Tasmota volgens mij ook.
Ik heb geen Dimmer met Tasmota, maar moet je dan niet met rules instellen?JeroenE schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:27:
[...]
Ik heb een Shelly Dimmer (niet de 2, de eerste); die heb ik geflashed met Tasmota, en ook de STM32 firmware geladen. Ik kan met mijn browser connecten, met de muis dimmen, licht aan en uit etc. Dat werkt dus allemaal prima.
Ik heb er echter ook een dubbele pulsschakelaar op aangesloten. Ik wil dan met de ene knop omhoog en de andere knop omlaag dimmen. Gewoon net zoals het met de Shelly firmware ook werkt.
Maar wat ik ook doe, er gebeurd eigenlijk niets al ik op welke knop dan ook duw. Ik heb al eens lopen goochelen met SwitchMode (en SwitchMode2) op bijvoorbeeld 3, 5, 6, 7 of 11, maar dat lijkt niet te werken.
Wat zie ik nu over het hoofd? Zit er zoveel verschil tussen de Dimmer en de Dimmer 2?
Heel onbeleefd tag ik @barrymossel @Septillion @consolefreak ook gelijk even, die gebruiken Tasmota volgens mij ook.
Even lezen vanaf hier: https://github.com/arends...12#issuecomment-716842943
Ik wilde voornamelijk dat er 2 dimmers zijn die 1 lamp kunnen besturen. De lamp zit vanzelf maar aan 1 dimmer vast, maar als je de andere dimmer (zonder lamp) dan bedient wil ik dat de dimmer met lamp ook reageert.
Ik heb het nu wel zo ver dat het aan/uit werkt. Dus bij dimmer zonder lamp kan je de lamp aan of uit zetten. Je kan alleen niet dimmen. Bij de dimmer met lamp gaat dat allebei wel. Het dimmen werkt ook niet via de webinterface van de dimmer zonder lamp.
Ik heb ook een Shelly in een kabeldoos zitten die met een stekker in een WCD zit. De L en N kunnen hierdoor omgedraaid worden (als je de stekker andersom in het stopcontact plaatst). Zolang de Shelly aan staat gaat dit in beide gevallen voor mij goed (levert 230v). Maar als de stekker 'verkeerd om' in het stopcontact wordt gezet en ik zet via de app de Shelly uit, dan komt er 110v op de output te staan. Dat lijkt mij niet geweldig voor de apparatuur erachter.DRAFTER86 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:25:
Vraagje, ik wil een Shelly Dimmer 2 inbouwen in een doosje, en met een stekker aansluiten op een WCD (er is geen ruimte in mijn opbouwdozen). Blijft de Shelly heel als ik per ongeluk fase en nul omdraai? Dat gaat natuurlijk vrij makkelijk met een stekker. Ik snap dat het dan niet werkt, maar blijft de dimmer wel heel?
Ik snap dat het misschien niet helemaal de bedoeling is om een Shelly via een stekker te ontsluiten, maar is hier een work-around voor? (zonder nieuwe hardware aan te schaffen)
SRK35ZS-W
Je kunt toch gewoon even kijken met een spanningszoeker waar de spanning op de wcd zit, en dat ff met stift markeren? Bij je stekker ook even plus en min markeren et voila...Scooper schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:32:
[...]
Ik snap dat het misschien niet helemaal de bedoeling is om een Shelly via een stekker te ontsluiten, maar is hier een work-around voor? (zonder nieuwe hardware aan te schaffen)
Op alle drie de outputs zie ik hetzelfde gedrag bij een omgedraaide L en N.
SRK35ZS-W
Heb je misschien hier wat aan? https://flows.nodered.org...d-contrib-interval-lengthkweetnie schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:43:
Zijn er Shelly gebruikers met pulsdrukkers en node red? ik ben namelijk opzoek naar een manier om het goed te laten werken.
Mijn probleem is dat de Shelly netjes snapt dat het een pulsdrukker is (momentary switch) en dus de Off die direct na de On komt negeert (bij het indrukken/loslaten knop) Echter Node Red ziet die On/Off wel altijd dus zet iets aan en direct daarna uit. Zoek dus een manier om Node Red ook die pulsdrukker te laten snappen. Dit omdat ik die knop wel onderdeel wil hebben van diverse automatiseringen, ben er al een tijdje mee aan het stoeien maar heb nog niet echt een oplossing gevonden.
Ik gebruikte die node, toen mijn stofzuiger bij het docken even verschillende statussen snel achter elkaar doorstuurde, en daardoor kon ik niet makkelijk iets doen met de statussen. De node-red-contrib-interval-length werkte voor mij prima toen.
Nee, want ik kan niet bij het punt waar de LED strip trafo aan de draden van de spot gekoppeld zijn. De schakelaar, slim of dom, bedient dus altijd beide lampen en dat moet dus niet.daakhaos schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:51:
@Streamz kun je niet bij de schakelaar de stroom doorlussen naar de lamp? En dan de schakelaar aansluiten op de Shelly in detached mode?
Of heb je alleen een slimme lamp maar een domme schakelaar? Voor jouw doel is denk ik beter andersom : met slimme schakelaar kan het prima lijkt me.
Je zal dan alleen inderdaad zelf rules moeten maken om de twee direct met elkaar te laten praten (via MQTT of REST). Maar hoe je dan een dim niveau tussen die twee in toom houdt weet ik zo even niet. Zelf draai ik Home Assistant ertussen wat het iets makkelijker maakt.
Ik heb het net even geprobeerd met een 1PM die geeft tussen de 2V en de 3V tussen de O en de N en hetzelfde tussen de O en de L. Toen ik dit na 5 minuten nog eens probeerde maar dan zonder (led)lamp aangesloten was het ongeveer 20V. Ik denk dat die ledlamp toch voor die spanningsval tussen 20V en 2V heeft gezorgd.Scooper schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:26:
Het betreft een Shelly 1PM en een Shelly 2.5.
Bij een Shelly 2.5 had ik tussen O1/O2 en de L of O1/O2 en de N een verschil van 3V en 20V en de waardes wisselde om toen ik de stekker er anders in deed; dit is dan zonder lamp ofzoiets aangesloten.
Dat er geen 0V uit komt wist ik wel, er zijn wel meer van zulke domotica kastjes die dat niet kunnen. Daarom is de Shelly 1 juist zo fijn omdat die potentiaal vrij schakelt.
Gek idee: komt er toch stiekem een hogere spanning uit die apparaten? Als je de apparaten zelf loskoppelt, heeft dat dan invloed op je meting?Daarachter hangen 3 airco buitenunits.
Ik heb wel eens gehoord dat je zulke vreemde resultaten kan krijgen als een ontstoringscondensator stuk is.
Afgezien daarvan: waarom heb je airco's op een stekkerdoos aangesloten? Of zijn het van die mobiele apparaten?
Ik hoef niet per se detached te draaien, op de ene module zit gewoon niets op de uitvoer aangesloten. Mij leek twee dimmers juist makkelijker. Een dimmer kan immers zelf het dim-niveau onthouden. Een i3 of iets dergelijks kan dat niet.Septillion schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:42:
@JeroenE Geen ervaring met een Shelly Dimmer daarvoor. Maar als ik de device repository bekijk gaan de twee switches direct naar de ESP. Dit zou betekenen dat je deze dus detached kan draaien. Maar ook een i3 is dan te gebruiken.
Maar dan moet het dus wel onderling gesynchroniseerd worden. Ik dacht dat de DevGroupShare daarvoor was, maar dat werkt dus alleen met de aan/uit en niet met het dimmen.
Ik vind trouwens dat Tasmota danwel de STM32 driver niet zo mooi dimt als de Shelly firmware doet. Je ziet de "stappen" veel beter. Je kan met Tasmota/STM32 de dimmer ook niet calibreren zoals de Shelly wel kan.
Ik gebruik Node Red niet. Maar misschien gaat het beter als je naar input_event kijkt ipv input? De input gaat naar 1 en dan weer naar 0, maar in de input_event krijg je dan bijvoorbeeld een S (van Short) of L (van Long). Je kan ook een "" krijgen voor 'verkeerd'.kweetnie schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:43:
Mijn probleem is dat de Shelly netjes snapt dat het een pulsdrukker is (momentary switch) en dus de Off die direct na de On komt negeert (bij het indrukken/loslaten knop) Echter Node Red ziet die On/Off wel altijd dus zet iets aan en direct daarna uit.
Met de bijbehorende event_cnt kan je vervolgens zelf tellen/bijhouden hoe vaak er S of L gedrukt wordt. Daar moet je dan wel iets voor bouwen met een timeout natuurlijk om te voorkomen dat 1 keer 's ochtend en 1 keer 's middags als een dubbel-klik geregistreerd wordt.
Ik ben nog bezig met de installatie. De airco's hangen er nu dus nog niet achter. Heb de bedrading getrokken en toen met een multimeter getest. Het zou dus kunnen dat met een load erachter het gedrag anders wordt?JeroenE schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:05:
[...]
Ik heb het net even geprobeerd met een 1PM die geeft tussen de 2V en de 3V tussen de O en de N en hetzelfde tussen de O en de L. Toen ik dit na 5 minuten nog eens probeerde maar dan zonder (led)lamp aangesloten was het ongeveer 20V. Ik denk dat die ledlamp toch voor die spanningsval tussen 20V en 2V heeft gezorgd.
Bij een Shelly 2.5 had ik tussen O1/O2 en de L of O1/O2 en de N een verschil van 3V en 20V en de waardes wisselde om toen ik de stekker er anders in deed; dit is dan zonder lamp ofzoiets aangesloten.
Dat er geen 0V uit komt wist ik wel, er zijn wel meer van zulke domotica kastjes die dat niet kunnen. Daarom is de Shelly 1 juist zo fijn omdat die potentiaal vrij schakelt.
[...]
Gek idee: komt er toch stiekem een hogere spanning uit die apparaten? Als je de apparaten zelf loskoppelt, heeft dat dan invloed op je meting?
Ik heb wel eens gehoord dat je zulke vreemde resultaten kan krijgen als een ontstoringscondensator stuk is.
Afgezien daarvan: waarom heb je airco's op een stekkerdoos aangesloten? Of zijn het van die mobiele apparaten?
Ik snap dat het wat apart is om (split-)airco's op een stekker te zetten, maar de stekker gebruik ik zo als een soort 'werkschakelaar'. De Shelly zelf vind ik niet geschikt als werkschakelaar.
SRK35ZS-W
Geen slecht idee, let ook op het max vermogen wat de stekkerdoos mag hebben.Scooper schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:23:
[...]
Ik ben nog bezig met de installatie. De airco's hangen er nu dus nog niet achter. Heb de bedrading getrokken en toen met een multimeter getest. Het zou dus kunnen dat met een load erachter het gedrag anders wordt?
Ik snap dat het wat apart is om (split-)airco's op een stekker te zetten, maar de stekker gebruik ik zo als een soort 'werkschakelaar'. De Shelly zelf vind ik niet geschikt als werkschakelaar.
Ok, in dat geval is het wel vreemd.Scooper schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:23:
Ik ben nog bezig met de installatie. De airco's hangen er nu dus nog niet achter.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet of het heel handig is om dit eens proberen met iets waarvan je het dan niet heel erg vind als het kapot gaat. Bijvoorbeeld een lampje ofzo?
Dat er een paar V op staat dat geloof ik nog wel. Dat is niet altijd handig. Maar 110V is natuurlijk een ander verhaal. Er zijn genoeg apparaten die zowel op 230V als 120V kunnen werken.
Nee, dan moet je een Shelly 1 gebruiken. Ik neem even aan dat je deze hebt gekozen omdat ze ook de stroom kunnen meten. De Shelly 1 kan geen stroom meten.Ik snap dat het wat apart is om (split-)airco's op een stekker te zetten, maar de stekker gebruik ik zo als een soort 'werkschakelaar'. De Shelly zelf vind ik niet geschikt als werkschakelaar.
Waarom neem je geen echte werkschakelaar?
Meet eens met iets van belasting.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik heb daar een hotelschakeling met twee simpele aan/uit knoppen zonder dimfunctie. Deze sturen een LED lamp aan van ~9watt. Er loopt geen blauwe Nul-draad.
Ik heb mezelf een beetje ingelezen, en ik zou hier dus in principe 2x een Shelly 1L + bypass achter de schakelaars kunnen plaatsten, zodat ik de lampen kan aansturen via de app, en mijn vriendin de schakelaars gewoon kan gebruiken?
Correct me if I’m wrong
[ Voor 3% gewijzigd door Chrisjuh_15 op 01-03-2021 13:31 ]
Ik ga het binnenkort wel even testen met een gloeilamp eraan. Ik laat het resultaat nog wel even weten!naftebakje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:31:
Als je een losse draad die een stuk meeloopt naast een wel aangesloten geleider gaat meten, dan kan je daar ook wel spanningen op gaan meten. Ik vind het niet vreemd dat je onbelast 110V gaat meten op een uitgeschakelde uitgang hoor. Zodra je een minieme belasting gaat aansluiten zal die spanning meteen instorten verwacht ik.
Meet eens met iets van belasting.
[ Voor 3% gewijzigd door Scooper op 01-03-2021 14:52 ]
SRK35ZS-W
Heb je bij de lamp een bruine draad? Dan kan je een shelly gewoon bij de lamp zetten, en blijven de schakelaars werken (wel op 'edge' instellen).Chrisjuh_15 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:30:
Ik wil langzaamaan het huis hier gaan voorzien van Shellys en met de slaapkamer beginnen.
Ik heb daar een hotelschakeling met twee simpele aan/uit knoppen zonder dimfunctie. Deze sturen een LED lamp aan van ~9watt. Er loopt geen blauwe Nul-draad.
Ik heb mezelf een beetje ingelezen, en ik zou hier dus in principe 2x een Shelly 1L + bypass achter de schakelaars kunnen plaatsten, zodat ik de lampen kan aansturen via de app, en mijn vriendin de schakelaars gewoon kan gebruiken?
Correct me if I’m wrong
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Wat je wil kan volgens mij niet, omdat je (meestal) draden of verbindingen te kort komt. In bauk in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" staat wel een tekening hoe dat kan, maar dan moet je schakelen met de N en die draden zijn er meestal ook niet.
Heb je bij de lamp wellicht ook een L zitten of een manier om die redelijk makkelijk daar te krijgen? Dan kan je de Shelly bij de lamp aansluiten en laten reageren op de schakelaars (of een app).
Edit: wat @naftebakje dus sneller intikte
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenE op 01-03-2021 15:08 ]
Heb ik het goed begrepen/gelezen dat je een Shelly Dimmer (2) kan bedienen met een Shelly i3 WiFi multi switch?
en zou ik dat dan (via een hub als HomeAssistant) dan ook van 1 i3 naar meerdere dimmers kunnen doen?
iemand ervaring hiermee?
(qua context; ik wil een lamp fysiek aansluiten op een slimme dimmer, en dan OOK nog een inbouw bediening hebben elders in de kamer voor deze (en andere) lampen, zie ook dit topic hier )
naftebakje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:03:
[...]
Heb je bij de lamp een bruine draad? Dan kan je een shelly gewoon bij de lamp zetten, en blijven de schakelaars werken (wel op 'edge' instellen).
Volgens mij heb ik daar inderdaad een bruine draad zitten! Dat zou veel schelen, omdat in m’n hele huis vrijwel alles hotel-geschakeld is, en ik vrij zeker weet dat overal een bruine draad zit. Plus; het is een stuk makkelijker weg te werken!JeroenE schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:08:
@Chrisjuh_15
Heb je bij de lamp wellicht ook een L zitten of een manier om die redelijk makkelijk daar te krijgen? Dan kan je de Shelly bij de lamp aansluiten en laten reageren op de schakelaars (of een app).
Edit: wat @naftebakje dus sneller intikte
Dank voor jullie antwoord, ik kan weer verder!👌😄
Ja, dat kan. Je kan de i3 een http commando laten sturen naar de Dimmer 2. Je kan dan (voor zover ik weet) niet daadwerkelijk dimmen, maar je kan hem wel uit of aan zetten. Je kan wel iets maken zodat je met een bepaalde knop (of drukvolgorde) het licht op 25% of 75% zet.nikao schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:25:
Heb ik het goed begrepen/gelezen dat je een Shelly Dimmer (2) kan bedienen met een Shelly i3 WiFi multi switch?
Als je een domotica controller zoals bijvoorbeeld HomeAssistent hebt dan kan je meestal zo'n beetje alles wat je maar zou willen. Bijvoorbeeld met 1 schakelaar 's ochtends de lamp op de overloop en 2 lampen in de keuken aan doen. Met dezelfde schakelaar kan je dan voor het slapen gaan alle lichten in heel het huis uit doen, rolluiken dicht, kachel laag zetten en het laden van je EV starten. Natuurlijk alleen als die dingen allemaal door je domotica controller zijn aan te sturen.en zou ik dat dan (via een hub als HomeAssistant) dan ook van 1 i3 naar meerdere dimmers kunnen doen?
iemand ervaring hiermee?
Nu wil ik graag nog op twee plekken een shelly voor licht, echter weet ik niet of ik die op de huidige bekabeling kan aansluiten. Ik heb twee foto's bijgevoegd.
Ter info de eerste foto is een schakelaar die alleen twee bruine draden heeft?
En op de tweede foto's was achter de schakelaar niet voldoende plek voor een shelly, vandaar dat ik even bij de lamp gekeken heb, daar lopen alleen een blauwe en bruine draad.
Nu is mijn vraag of ik hierop shelly's kan aansluiten en als dat kan met welk schema?
Alvast heel erg bedankt!
:strip_exif()/f/image/DLZzuEzSuK634dLVp4ZuIDGm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lx72xFJB9Yc9gFuIlIIVs0mr.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt een Shelly (bijv. dimmer) in de lampdoos stoppen, maar dan zou het makkelijker zijn als je daar een bruine draad (L) naar toe trekt zodat je Shelly altijd aan staat (maar geschakeld wordt via de bruine - zwarte - draad die vanaf de knop komt)
Shelly Dimmer 2 of Shelly 1L (ik dacht de 1L) kan ook achter de knop zonder blauwe draad, dan heb je een ander aansluitschema, zie manual.
Of je moet een blauwe draad trekken, van de centraaldoos naar de lamp, of naar de knop, dat lukt wel als je een trekveer hebt, als er pas 2 draden in de buis zitten
Doe wel de stroom uit in de meterkast als je zelf aan de slag gaat.
[ Voor 31% gewijzigd door Stefke op 02-03-2021 12:29 ]
Bruin draad als schakeldraad mag volgens mij gewoon. Zwart heeft de voorkeur omdat je het dan makkelijker kan matchen, maar het is niet per definitie fout.Stefke schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:12:
Twee bruine draden? Die electricien houdt zich iig niet aan de regels. De (bruine) draad die naar de lamp loopt moet zwart zijn.
[..]
Ligt dit stuk draad écht helemaal bloot?belikerich schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:25:
Hoi, ik ben heel gelukkig met de 5 shelly's die ik al in mijn huis heb. Die zijn geplaatst door een electriciën.
Nu wil ik graag nog op twee plekken een shelly voor licht, echter weet ik niet of ik die op de huidige bekabeling kan aansluiten. Ik heb twee foto's bijgevoegd.
Ter info de eerste foto is een schakelaar die alleen twee bruine draden heeft?
En op de tweede foto's was achter de schakelaar niet voldoende plek voor een shelly, vandaar dat ik even bij de lamp gekeken heb, daar lopen alleen een blauwe en bruine draad.
Nu is mijn vraag of ik hierop shelly's kan aansluiten en als dat kan met welk schema?
Alvast heel erg bedankt!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/LuqRk5Mie3XPAichd2uLGEv3.png?f=fotoalbum_large)
Maar is die lamp bevestigd bij een plafonddoos (en kun je daar bij)? Dan is dat het eenvoudigst om de Shelly aan te sluiten.
Jaa die ligt inderdaad helemaal bloot, denk dat het beter is dat ik daar een stukje afknip ofniet?barrymossel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:38:
[...]
Ligt dit stuk draad écht helemaal bloot?
Maar is die lamp bevestigd bij een plafonddoos (en kun je daar bij)? Dan is dat het eenvoudigst om de Shelly aan te sluiten.
En kan niet direct de plafonddoos zien, die twee kabels zitten in een vrij smalle pvc buis.
En volgens mij is er ook creatief bedraad want de draad naar de lamp hoort een zwarte te zijn....
Qua Shelly plaatsing, achter de schakelaar zou kunnen als je een Shelly 1L pakt, eventueel met bypass. Bij de lamp kan alleen als je de schakelaar niet meer wilt gebruiken. Anders zou je toch echt een plek moeten vinden (lees: (laten) maken) waar je zowel schakeldraad, permanent L en een N hebt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet dat er in Domoticz ook gemeld is dat het buggy spul is, maar dit is wel heel vervelend.
dat usage naar 0 gaat bij een firmware update vind ik niet gek klinken... niets buggy aan.I-King schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:38:
Ik gebruik een Shelly 2.5 en daar heb ik 2 airco's aan gehangen. Ik heb nu al 2x gehad dat ik na een firmware update geen correcte uitlezing van gebruik meer heb in Domoticz. Hij reset hem weer naar 0, waardoor Domoticz een veel te hoge waarde weergeeft bij Usage (als het ware vanaf 0) en de grafieken niet meer goed gaan.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet dat er in Domoticz ook gemeld is dat het buggy spul is, maar dit is wel heel vervelend.
Wat je kan proberen is of je zelf geen nieuwe usage waarde kan opgeven. Wellicht via de settings page ofzo? Dit kan ik bij mijn fibaro meters (zwave) wel doen, dacht ik.
[ Voor 51% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 02-03-2021 19:53 ]
bij een reboot vind ik het wel weer vreemd.I-King schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:09:
@sjorsjuhmaniac Ik heb de documentatie erbij gepakt, en idd reset shelly bij een reboot. Domoticz (plugin) zal dit wat beter moeten oppakken.

Ik geloof niet dat dat met andere firmware wel zo is.
Het zijn geen kWh-meters die je niet mag resetten. Als je dat wil moet je een goedgekeurde kWh-meter gebruiken.
Ze hadden het wellicht wat handiger kunnen doen, maar ik kan me ook voorstellen dat ze geen zin hadden in klachten dat de waarde niet klopt omdat de Shelly werd gereset voor het verbruik werd weggeschreven etc.
een reset knopje in de webui doet wonderen.JeroenE schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:14:
[...]
Het zijn geen kWh-meters die je niet mag resetten. Als je dat wil moet je een goedgekeurde kWh-meter gebruiken.
Ze hadden het wellicht wat handiger kunnen doen, maar ik kan me ook voorstellen dat ze geen zin hadden in klachten dat de waarde niet klopt omdat de Shelly werd gereset voor het verbruik werd weggeschreven etc.
Ik heb de meeste shellies in de app ook op basis van IP toegevoegd, dus dat zou gewoon moeten werken. Soms komen ze wel actief, dus dat is wel een teken dat het zou moeten werken.
Betreft een iPhone, heb TP Link EAP access points en Ziggo router die DHCP doet. Verder geen gekke fratsen. Iemand een idee hoe ik de shelly app stabieler krijg?
Via Domoticz schakelen werkt zonder problemen.
Het gaat me niet om de reset, maar als je het verbruik wil bewaren moet je dat continu opslaan. Als je het maar eens in de minuut of wat dan ook doet dan kloppen je metingen ook niet als vlak voor je een nieuwe waarde zou opslaan de stroom van de Shelly wordt afgehaald.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:17:
een reset knopje in de webui doet wonderen.
Continue opslaan is weer slecht voor je flash geheugen.
Het is dan veel simpeler om niet te doen alsof je een betrouwbare kWh-meter bent, als je dat in het echt niet bent.
@I-King Ik heb een Android telefoon, maar betrouwbaar werkt de app zeker niet. Soms helpt refreshen bij mij (scherm naar beneden trekken), maar soms ook niet.
Ik snap wat je zegt, ben het ook met je comments over geheugen eens maar het gedrag is niet wat de meeste gebruikers verwachten. Ik zie ook ander gedrag bij vergelijkbare producten van andere leveranciers. Dat was mijn opmerking.JeroenE schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:46:
[...]
Het gaat me niet om de reset, maar als je het verbruik wil bewaren moet je dat continu opslaan. Als je het maar eens in de minuut of wat dan ook doet dan kloppen je metingen ook niet als vlak voor je een nieuwe waarde zou opslaan de stroom van de Shelly wordt afgehaald.
Continue opslaan is weer slecht voor je flash geheugen.
Het is dan veel simpeler om niet te doen alsof je een betrouwbare kWh-meter bent, als je dat in het echt niet bent.
Ik ben misschien wat ouder; ik ben de stopcontact-energiemeters die alle gegevens kwijt raken als de stroom er af gaat gewend en dan werkt een Shelly dus precies hetzelfde
*en sjors maar swipen over die voorpagina van de krantJeroenE schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:16:
@sjorsjuhmaniac Als je het vergelijkt met anderen is het misschien verwarrend, maar het is op zich niet alsof het niet netjes in de documentatie staat dat het zo werkt.
Ik ben misschien wat ouder; ik ben de stopcontact-energiemeters die alle gegevens kwijt raken als de stroom er af gaat gewend en dan werkt een Shelly dus precies hetzelfde
@I-King , de oplossing voor domoticz grafieken is trouwens ook 'eenvoudig': een cumulatieve diff, alleen als de diff positief is. Maar volgens mij is Domoticz niet zo flexibel dat je dat zelf kunt aanpassen/toepassen?
Wat overigens net zo handig is, in mijn mening zelfs handiger, is om het uit te reken met consumption (zo kan je ook eenvoudig naar dag, week, maand totalen gaan): gemiddelde(consumption 1hr) = kWh voor dat 'uur'. Doe je dat voor 24h, gemiddelde(consumption 24h) * 24, dan heb je verbruik per dag, etc.
Naukeurig hangt erg af van het data-interval van de ruwe data.
Met zwave Neo coolcam plugs heb ik dat wel (geleend van anderen), die checkt of de waarde niet te hoog is, dan pas wegschrijven anders verwijderen.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:22:
[...]
*en sjors maar swipen over die voorpagina van de krant
@I-King , de oplossing voor domoticz grafieken is trouwens ook 'eenvoudig': een cumulatieve diff, alleen als de diff positief is. Maar volgens mij is Domoticz niet zo flexibel dat je dat zelf kunt aanpassen/toepassen?
Wat overigens net zo handig is, in mijn mening zelfs handiger, is om het uit te reken met consumption (zo kan je ook eenvoudig naar dag, week, maand totalen gaan): gemiddelde(consumption 1hr) = kWh voor dat 'uur'. Doe je dat voor 24h, gemiddelde(consumption 24h) * 24, dan heb je verbruik per dag, etc.
Naukeurig hangt erg af van het data-interval van de ruwe data.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| return { on = { devices = { "Wasdroger [kWh]" -- add your to be corrected neo coolcam kwh meter here } }, logging = { level = domoticz.LOG_DEBUG, marker = "NEO Coolcam kWh Fix" }, data = { ["Wasdroger [kWh]"] = { history = true, maxItems = 10 } -- add your to be corrected neo coolcam kwh meter here }, execute = function(domoticz,device) domoticz.log("device["..device.name.."] was changed to ["..device.state.."]",domoticz.LOG_DEBUG); domoticz.log("total is "..device.WhTotal..", usage="..device.usage,domoticz.LOG_DEBUG) if (device.WhTotal>0) then domoticz.log("adding to history",domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.data[device.name].add(device.WhTotal) else local CorrectedWhTotal=0 if (domoticz.data[device.name].max()) then CorrectedWhTotal=domoticz.data[device.name].max() end device.updateElectricity(device.usage,CorrectedWhTotal).silent() domoticz.log("Negative number, correcting WhTotal from "..device.WhTotal.." to "..CorrectedWhTotal,domoticz.LOG_DEBUG) end end } |
Overigens, 14W is best veel. Zelf blijf ik ivm lamptemperatuur en dus levensduur zelf graag onder de 9W. Al helemaal als het een gesloten lamp is.
De temperatuur maak ik me niet zoveel zorgen over. Het gaat om een Ikea Sinnerlig hanglamp. De lamp hangt dus zo goed als in de open lucht.Septillion schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:15:
@Oebele.S
Overigens, 14W is best veel. Zelf blijf ik ivm lamptemperatuur en dus levensduur zelf graag onder de 9W. Al helemaal als het een gesloten lamp is.
Daarnaast, met zo'n lamp wil je toch niet tegen zo'n bonk licht kijken?
Ofwel, zelf weten maar je bent gewaarschuwd
Even nog weer ter introductie: Ik merkte dat een Shelly 1PM en Shelly 2.5 110 volt door bleven geven in de uitstand wanneer ik de aansluiting van de L en N omdraaide (stekker omdraaien in stopcontact). Ik had toen alleen nog bekabeling aangesloten op de outputs, maar er nog geen load aan hangen.Scooper schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:51:
[...]
Ik ga het binnenkort wel even testen met een gloeilamp eraan. Ik laat het resultaat nog wel even weten!
Ik zou nog testen wat er gebeurde als er wél een load aan de bekabeling hing. Dit heb ik zojuist gedaan met een gloeilamp en het voltage zakt inderdaad direct naar 0v. Perfect dus!
Een gloeilamp trekt natuurlijk direct energie zodra die stroom krijgt, hoe zal dat gaan als er een buitenunit van een airco aan hangt die uit staat en dus geen vermogen trekt? Zal het voltage dan ook naar 0 volt gaan?
@naftebakje Bedankt voor het sturen in de goede richting
SRK35ZS-W
Ik weet niet welke airco je aan gaat sluiten, maar veel apparaten gaan tegenwoordig natuurlijk nooit echt uit.
Ik zou normaal ook een aardingskabel verwachten naar het armatuur en deze ook aansluiten aangezien het om een metalen armatuur lijkt te gaanSeptillion schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:28:
@belikerich Ja, koper hoor je niet te zien.
En volgens mij is er ook creatief bedraad want de draad naar de lamp hoort een zwarte te zijn....
Bij vier plugs ging de update prima, maar bij een van de Plug S modellen heeft de plug na de flash geen enkel teken van leven meer gegeven. Geen lampjes, geen wifi, geen reactie op een hard-reset (40 seconde knop indrukken), geen verbinding op de recover-WIFI (mgos-recover). Lijkt einde verhaal.
Ik denk dat ik alleen kans maak met het openschroeven van de plug om hem via een (USB to TTL Serial 3.3V?) kabeltje opnieuw te flashen. Helaas heb ik zo’n kabel niet en denk ik dat het (gezien de 20 euro die ik voor de plug heb betaald) niet de investering kwa tijd en geld waard is. Weet iemand hier wellicht een andere oplossing? Mocht je in de buurt van Leiden wonen en wel weten hoe je deze plug tot leven kan wekken, dan mag je ‘m ook wel van me hebben.