Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnV03
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-07 16:09
Weet iemand een adres waar de Dimmer 2 nog op voorraad is?
Bijna alle webshops die ik vind hebben op het moment geen voorraad.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-08 10:56
Wat doen jullie met de updates van de firmware, draai nu al een tijd een beta versie, nadat ik iedere keer verbindingsproblemen had en dat heb ik nu niet meer.
Inmiddels zie ik dat de niet beta versie ook weer aangepast is, is het verstandig iedere keer te upaten of als het werkt afbijven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@piotr123 Je kan wel terug naar oudere versies van de firmware via http://archive.shelly-tools.de/

Je kan ook naar beta versies terug, mits je zelf de firmware nog hebt en een webserver kan opzetten (of bij een hoster of wat dan ook) zodat je die mee kan geven aan de Shelly om te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
MartijnV03 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:40:
Weet iemand een adres waar de Dimmer 2 nog op voorraad is?
Bijna alle webshops die ik vind hebben op het moment geen voorraad.
Naar wat ik begrepen heb liggen ze overal in quarantaine, op verzoek van de fabrikant. Ze worden dus gewoon niet uitgeleverd. Er zijn blijkbaar een hoop soldeerproblemen (geweest), alsmede oververhittingsproblemen icm leading edge kalibratie. Heb er zelf ook een paar met problemen. In de volgende firmware van gaat waarschijnlijk leading edge kalibratie verwijderd worden. Heb hier zo eventjes geen bron van paraat, maar dit heb ik ergens op hun Facebook pagina gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnV03
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-07 16:09
tjanssen schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:01:
[...]

Naar wat ik begrepen heb liggen ze overal in quarantaine, op verzoek van de fabrikant. Ze worden dus gewoon niet uitgeleverd. Er zijn blijkbaar een hoop soldeerproblemen (geweest), alsmede oververhittingsproblemen icm leading edge kalibratie. Heb er zelf ook een paar met problemen. In de volgende firmware van gaat waarschijnlijk leading edge kalibratie verwijderd worden. Heb hier zo eventjes geen bron van paraat, maar dit heb ik ergens op hun Facebook pagina gelezen.
thx, dan wachten we het nog even af

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-08 20:44
Ik heb beneden een dubbele puls schakelaar/dimmer van jung die 2 lampen los van elkaar aanstuurt. Wat ik zo kan zien gaat dat niet werken met een shelly dimmer 2? Als ik hier een shelly 2.5 achter hang raak ik dan de dim functie kwijt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSlrsXTPu1x-ghiiYt_mLgreJQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eipRF8xof6v7tJwvjBmW8Kru.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door haakjesluiten op 04-02-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
haakjesluiten schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:43:
Ik heb beneden een dubbele puls schakelaar/dimmer van jung die 2 lampen los van elkaar aanstuurt. Wat ik zo kan zien gaat dat niet werken met een shelly dimmer 2? Als ik hier een shelly 2.5 achter hang raak ik dan de dim functie kwijt?
Een dimmer kan altijd maar één kanaal tegelijk dimmen. Je kan dus wel beide kanalen tegelijk dimmen. Let er verder op dat je geen blauwe draad hebt en dus een by-pass moet gebruiken.

Volgens mij werkt een 2.5 niet met een by-pass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
rens-br schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:50:
[...]

Een dimmer kan altijd maar één kanaal tegelijk dimmen. Je kan dus wel beide kanalen tegelijk dimmen. Let er verder op dat je geen blauwe draad hebt en dus een by-pass moet gebruiken.

Volgens mij werkt een 2.5 niet met een by-pass.
Ja dan zou ik beide tegelijk moeten aansturen, dat gebeurt nu los. De dimmer heeft maar 1 output, of bedoel je wat anders?

Ik heb al een dimmer2 liggen ik begrijp uit de documentatie dat ie zonder nuldraad werkt als de belasting maar groter dan 10watt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
haakjesluiten schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:53:
Ja dan zou ik beide tegelijk moeten aansturen, dat gebeurt nu los. De dimmer heeft maar 1 output, of bedoel je wat anders?
Nee, dat bedoel ik inderdaad. De Dimmer heeft maar één output inderdaad. Dus je kan daar wel meerdere lampen op aansluiten, maar deze zullen dan tegelijk bediend worden.
Ik heb al een dimmer2 liggen ik begrijp uit de documentatie dat ie zonder nuldraad werkt als de belasting maar groter dan 10watt is.
Met een Dimmer2 kan dat inderdaad wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
En een shelly 2.5 die wel twee uitgangen heeft. Neutraliseert die de dim functionaliteit die al in de jung schakelaar zit?

Ik realiseer me nu dat het wat verwarrend is met alle dimmers die ik noem :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:05
@haakjesluiten Ja, sterker nog, je kan geen dimmer als ingang aansluiten op een Shelly. Dit moet echt alleen een pulsdrukker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:49
We hebben een combinatie schakelaar in de hal met 2 lichtschakelaars 1 schakelt het buitenlicht en de ander de lamp in de hal en daaronder zit een stopcontact.
Is dit zo te maken met een Shelly dat ik een enkele stopcontact op die plek monteer en daarachter een Shelly die de 2 lichtpunten schakelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tX4bBGpdZJ8C5CXgmVL1TymNJ54=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nsDFbOVs0CQsGCe9Qo6Cz8Lb.jpg?f=user_large

Huidige Pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:39
@Bassbounce theoretisch wel, maar waarschijnlijk ga je er niet voldoende ruimte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:49
I-King schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:36:
@Bassbounce theoretisch wel, maar waarschijnlijk ga je er niet voldoende ruimte hebben.
Ah, dat is jammer!
Zal volgend weekend eens gaan meten.

Huidige Pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-08 09:58
Bassbounce schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:42:
[...]

Ah, dat is jammer!
Zal volgend weekend eens gaan meten.
Wat veel gebeurt is de shelly bij de lamp hangem, daar heb je doorgaans meer ruimte/mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-07 22:39

[Afbeelding]
Even serieus en wellicht offtopic, maar als je dit uit je wcd haalt, dan maak ik me serieus zorgen over je electricien... dit is niet best...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
rogiertw schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:43:
[...]

Even serieus en wellicht offtopic, maar als je dit uit je wcd haalt, dan maak ik me serieus zorgen over je electricien... dit is niet best...
Daar heb je denk ik gelijk, ik woon hier net een paar weken, huis is niet eens heel oud (20 jaar) maar electra is een zooitje dat is bij oplevering al vreemd aangelegd. (weinig groepen, groepen die gedeeld worden door veel verschillende ruimtes kris kras door het huis en ontbreken van loze leidingen). Nou weet ik weinig tot niets van electra maar wat is er aan deze specifieke situatie zorgelijk

[ Voor 20% gewijzigd door haakjesluiten op 08-02-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:52
Is het ook mogelijk om een inductie fornuis dat aangesloten is via een perilex aansluiting met een aansluitwaarde van 11 kWh te schakelen via een Shelly? Of eigenlijk: ik wil de energie consumptie meten (zodat ik bijv automatisch de afzuiger aan kan zetten enzo).. kan dat met een shelly? Of heb ik iets anders nodig? Het lijkt er op dat de shelly maar tot ca 2,5 of 3 KWH kan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ChrisM Als je wil meten zou ik niet echt gaan schakelen, dat is alleen maar lastig.

Met een Shelly 1PM kan je tot 16A meten, maar dat kan maar op 1 fase. Dat is dus 3,6 kW en de meeste groepen zijn ook niet hoger. Wil je alle 3 de fasen meten heb je er dus eigenlijk 3 nodig.

Je zal eerst eens uit moeten vinden hoe je kookplaat precies is aangesloten. Dat is niet altijd even logisch/duidelijk. Er zijn genoeg platen die maar op 2 fasen werken, maar soms ook op een "kookgroep" etc. Het kan zijn dat je dan met 1 meter niet weg komt omdat de linkerkant op een andere fase/groep/draad zit aangesloten dan de rechterkant.

Je kan ook een losse meter nemen, die meet door middel van CT-klemmen om bestaande leidingen. Dan hoef je er niets "tussen" te bouwen, maar natuurlijk wel ergens een plek waar je die kan aansluiten. Dat kan met de Shelly EM (maximaal 2 groepen) of Shelly 3EM (maximaal 3 groepen of 1 3-fasen groep). Die zijn allebei wel een stuk duurder dan een 1PM.

Voor de afzuiging kan je ook nog denken om die niet op basis van het verbruik van de kookplaat te schakelen, maar op basis van luchtvochtigheid. Dan kan je ook dingen maken dat hij harder en zachter gaat als de luchtvochtigheid toeneemt of afneemt etc.

Ik doe de afzuigkap zelf 'gewoon' handmatig, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:58
haakjesluiten schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:00:
[...]

Daar heb je denk ik gelijk, ik woon hier net een paar weken, huis is niet eens heel oud (20 jaar) maar electra is een zooitje dat is bij oplevering al vreemd aangelegd. (weinig groepen, groepen die gedeeld worden door veel verschillende ruimtes kris kras door het huis en ontbreken van loze leidingen). Nou weet ik weinig tot niets van electra maar wat is er aan deze specifieke situatie zorgelijk
dat de 230v open en bloot ligt: er is te veel is gestript of hij zit niet ver genoeg in de klemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@ChrisM Daar zou ik zelf ook geen Shelly inline tussen drukken. Zeker omdat kookplaten nog wel eens met een boost over de 16A heen gaan. Maar een met een CT (current transformer) zou daar geschikt voor zijn. Meeste platen zijn 2-fase dus zou een Shelly EM prima werken. Als werkelijk verbruik niet van belang is (maar alleen dat er verbruik is) zou je zelfs een 1-fase CT meter kunnen toepassen (maar die heeft Shelly niet). Voor een 3-fase kookplaat heb je een 3-fase meter nodig zoals de Shelly 3EM (of 3x een 1-fase CT meter).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
ChrisM schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:39:
Is het ook mogelijk om een inductie fornuis dat aangesloten is via een perilex aansluiting met een aansluitwaarde van 11 kWh te schakelen via een Shelly? Of eigenlijk: ik wil de energie consumptie meten (zodat ik bijv automatisch de afzuiger aan kan zetten enzo).. kan dat met een shelly? Of heb ik iets anders nodig? Het lijkt er op dat de shelly maar tot ca 2,5 of 3 KWH kan..
Ik vermoed dat je fornuis op een losse groep zit. Ik zou een tussenmeter in je meterkast maken. Wellicht niet zo goedkoop als een Shelly, maar wel stukken fatsoenlijker en netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:52
OK. Thanks allen, ga eens even met een elektricien nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert O.
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-07-2024
Kan je hier wat mee?
https://shelly.cloud/prod...-automation-energy-meter/

mvg,
Bert
JeroenE schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:15:
@ChrisM Als je wil meten zou ik niet echt gaan schakelen, dat is alleen maar lastig.

Met een Shelly 1PM kan je tot 16A meten, maar dat kan maar op 1 fase. Dat is dus 3,6 kW en de meeste groepen zijn ook niet hoger. Wil je alle 3 de fasen meten heb je er dus eigenlijk 3 nodig.

Je zal eerst eens uit moeten vinden hoe je kookplaat precies is aangesloten. Dat is niet altijd even logisch/duidelijk. Er zijn genoeg platen die maar op 2 fasen werken, maar soms ook op een "kookgroep" etc. Het kan zijn dat je dan met 1 meter niet weg komt omdat de linkerkant op een andere fase/groep/draad zit aangesloten dan de rechterkant.

Je kan ook een losse meter nemen, die meet door middel van CT-klemmen om bestaande leidingen. Dan hoef je er niets "tussen" te bouwen, maar natuurlijk wel ergens een plek waar je die kan aansluiten. Dat kan met de Shelly EM (maximaal 2 groepen) of Shelly 3EM (maximaal 3 groepen of 1 3-fasen groep). Die zijn allebei wel een stuk duurder dan een 1PM.

Voor de afzuiging kan je ook nog denken om die niet op basis van het verbruik van de kookplaat te schakelen, maar op basis van luchtvochtigheid. Dan kan je ook dingen maken dat hij harder en zachter gaat als de luchtvochtigheid toeneemt of afneemt etc.

Ik doe de afzuigkap zelf 'gewoon' handmatig, trouwens.

• roynolf
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik heb sinds een lange tijd onderstaande situatie voor. De Shelly 1PM lijkt de netwerkverbinding te verliezen waarna de Shelly onbeschikbaar wordt binnen Home Assistant. Ik moet dan via de webpagina of de app de Shelly 1PM manueel activeren. Dit gebeurt meestal 1 keer per dag en meestal 's nachts (internet en WiFi via Telenet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfPR3cz5P8ymzNxTAnNVV1Si28c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DB842GmmcQ5UTWOqR7JYo4Ea.png?f=user_large

Ik heb al wat opzoekwerk verricht op het internet en kwam op een Facebook post uit waarbij de eigenaar van Allterco Robotics hintte naar een nieuwe software update (ondertussen al vele nieuwe updates) waarbij het mogelijk is om een soft reboot van het toestel te verlangen kort nadat de WiFi verbinding werd verbroken.
Ik heb deze instelling geactiveerd maar ik blijf tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlNCE-QERwqkd6ShIRp_UgU9RfY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GfGzhppNXIka7tEPk8LEAnYj.png?f=user_large

Iemand die me verder kan helpen dit op te lossen? Alvast bedankt.

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-07 19:22
Dit lijkt me meer een bug in HA. Het feit dat je via de cloud of rechtstreeks met de Shelly kan communiceren betekent dat hij wel degelijk verbonden is.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:14
Iemand ergens gezien hoe groot de Shelly motion is? Kan nergens maten vinden. Ik zag gisteren de intro maar dat ding is zo groot als een dikke vuist...
Was eigenlijk van plan direct te bestellen, maar zo'n puist is niet echt fraai.

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-07 12:13
Volgens de website van shelly..

85mm x 59mm x 36mm

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | Hyundai Kona Electric Comfort Smart 64kWh

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:39
Sow, had 'm ook al bijna besteld, maar dat is wel flink idd!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002

[Afbeelding]
Ik mag hopen dat je het draad zelf een beetje los hebt getrokken? Zoveel open koper is niet netjes.

XXXVI

• Stefke
Wouzziej schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:58:
Volgens de website van shelly..

85mm x 59mm x 36mm
Kreeg het niet gevonden (ws. overheen gekeken dan)...dat is niet zo subtiel zeg. Had t niet erg gevonden als ie wat kleiner was en dan maar de helft van de levensduur... Even bedenken wat ik wil nu

Aangezien ik toch een Homey gebruik denk ik dat t toch maar een Xiami IR sensor wordt dan

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 11-02-2021 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-07 21:17
Stefke schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:17:
[...]

Kreeg het niet gevonden (ws. overheen gekeken dan)...dat is niet zo subtiel zeg. Had t niet erg gevonden als ie wat kleiner was en dan maar de helft van de levensduur... Even bedenken wat ik wil nu

Aangezien ik toch een Homey gebruik denk ik dat t toch maar een Xiami IR sensor wordt dan
Afbeeldingslocatie: https://shop.shelly.cloud/image/cache/webp/catalog/shelly_motion/shelly_motion_hand-1000x1000.webp
Referentieplaatje van Shelly zelf.. inderdaad echt een knoepert.
https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation

Overigens wat mij betreft ook wel stevig aan de prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door tokko1 op 11-02-2021 18:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb de Motion besteld om te proberen. Als ik hem heb zal ik een foto maken met een Xiaomi sensor en een Hue sensor ernaast :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Stefke
Iemand een tip om een Shelly RGWB2 te updaten? Hij zit op v1.8.0, geeft geen updatemelding en updaten via http://archive.shelly-tools.de/ werkt ook al niet.
Heb m net al gereset en opnieuw ingesteld, maar hij blijft op v1.8.0 hangen.

edit: als ik m update via de link dan zie ik wel dat ie in de Unify controller even verdwijnt, en dit in de browser:
{"status":"updating","has_update":false,"new_version":"","old_version":"20200812-091715/v1.8.0@8acf41b0"}
Maar hij gaat niet naar de nieuwe versie

[ Voor 36% gewijzigd door Stefke op 11-02-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
tokko1 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:57:
[...]

[Afbeelding]
Referentieplaatje van Shelly zelf.. inderdaad echt een knoepert.
https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation

Overigens wat mij betreft ook wel stevig aan de prijs.
Jezus wat een ding. En die prijs is ook flink.

Ik maak gebruik van Xiaomi sensoren, die kosten ongeveer 10 euro per stuk en zijn echt klein. Je kan voor de prijs van één Shelly niet alleen 4 Xiaomi's kopen, ik denk ook dat er 4 Xiaomi's inpassen.

En vermoedelijk heeft die van Shelly dezelfde (hinderlijke) vertraging als de deursensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik vind de prijs nog wel meevallen, 3 tientjes. Het alternatief (buiten Xiaomi achtige dingen) is dat ik van Berker K1 een IR sensor in de muur zet, dan ben ik 160 euro per ruimte kwijt... Zelfs de goedkoopste oplossing van Berker (die dan niet bij de rest pas maar wel zwart is) is iets van 90 euro.

De vertraging zou er juist niet (heel erg) moeten zijn.?

Anyway, reageert verlichting snel genoeg met Xiaomi? Ik heb t alleen nodig voor de bijkeuken en het toilet.

edit: mijn Shelly RGWB2 is nu geupdate. Dat ging alleen door hem aan de cloud te koppelen. Nu heb ik m weer losgekoppeld, maar nog steeds is er iets niet goed, want ik kan hem niet downgraden (bij wijze van test). Het is net alsof dat ding op de een of andere manier afgesloten wordt van internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Stefke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:39:
Ik vind de prijs nog wel meevallen, 3 tientjes.
Ik zie 39.90€ incl. btw op de website.
De vertraging zou er juist niet (heel erg) moeten zijn.?
De deursensoren van Shelly gaan in een soort slaapmode om batterij te besparen. Wanneer die dus geactiveerd wordt door een door opening, moet de sensor eerst verbinding maken met wifi en zo zijn signaal doorgeven. Daar zit dus wat vertraging op. Ik weet niet of de bewegingsmelder dat probleem ook heeft.
Anyway, reageert verlichting snel genoeg met Xiaomi? Ik heb t alleen nodig voor de bijkeuken en het toilet.
Ja zeker. Ik heb deze op het toilet, hal, overloop, trap en de zolder hangen en werken echt perfect. Ik heb soms wel wat vertraging, maar dat heeft meer te maken met mijn Domoticz installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Volgens mij heeft deze dat niet, juist door die grote batterij, dat is de reden dat ie niet in sleepmode hoeft. (Ik had ergens €33 gezien, weet niet meer waar, €40 is inderdaad al weer wat duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Stefke schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:47:
Volgens mij heeft deze dat niet, juist door die grote batterij, dat is de reden dat ie niet in sleepmode hoeft. (Ik had ergens €33 gezien, weet niet meer waar, €40 is inderdaad al weer wat duurder)
Ah ok. Dat zou in inderdaad best kunnen. Zie nu inderdaad dat er een 6500 mAh accu in zit. Dat verklaard het formaat in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
rens-br schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:45:
[...]
Ja zeker. Ik heb deze op het toilet, hal, overloop, trap en de zolder hangen en werken echt perfect. Ik heb soms wel wat vertraging, maar dat heeft meer te maken met mijn Domoticz installatie.
Zijn dat deze? https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Nee, dat zijn zo te zien (nieuwe) Bluettooth versies. Ik heb de Zigbee versies: https://nl.aliexpress.com/item/32947165890.html?. Let wel op dat je dus een Zigbee gateway nodig hebt. Ik gebruik daar zelf deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb een homey, heb al 2 temp sensoren en een lichtsensor van Xiaomi. Goed dat je t zegt want ik had t niet gezien

Deze moet ik hebben
https://nl.aliexpress.com...t.0.0.2ac13c00Bezpvm&mp=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-08 09:58
rens-br schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:07:
[...]

Jezus wat een ding. En die prijs is ook flink.

Ik maak gebruik van Xiaomi sensoren, die kosten ongeveer 10 euro per stuk en zijn echt klein. Je kan voor de prijs van één Shelly niet alleen 4 Xiaomi's kopen, ik denk ook dat er 4 Xiaomi's inpassen.

En vermoedelijk heeft die van Shelly dezelfde (hinderlijke) vertraging als de deursensor.
Dat valt toch allemaal wel mee?

Volgens mij is die niet groter dan een "normale domme" pir.
En de prijs, sja goed vergeleken met een Xiaomi duur, maar ik heb een domme normale pir van Esylux hangen, 127 euros!!!

En dan ben ik nog niet eens te spreken over de Esylux, als alle andere wat ik heb geprobeerd. Ik dacht, ik koop eens een dure die werkt beter, niet dus. Ik vind dat pirs allemaal te laat schakelen, vooral met weersinvloeden (als je van buiten naar binnen loopt).

Dus ik hoop dat de Shelly veel gevoeliger is dan alle huidige pirs in de markt. Qua prijs, ja een Xiaomi is goedkoper, maar shop eens online naar een domme pir, dat is toch ook al vanaf 15 euro?

Vertraging bij de Shelly zou er niet mogen zijn, deursensor is inderdaad 3x niks. Maar de pir heeft een nieuwe sillicon chip, welke "always on" is.
Ik moet het ook nog in de praktijk zien, maar eerste informatie is positief.

[ Voor 9% gewijzigd door S_tef op 12-02-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:06
Er is een Firmware update voor de Shelly Dimmer 2.
Ik heb ze geüpdatet, er zit nu in ieder geval een setting in bij calibration om een autodetect op het type te doen, en iets met een bypass (maar die gebruik ik niet).

Is er ergens een changelog te vinden?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biglia
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-07 17:10
rens-br schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:45:
[...]

Ik zie 39.90€ incl. btw op de website.

[...]

De deursensoren van Shelly gaan in een soort slaapmode om batterij te besparen. Wanneer die dus geactiveerd wordt door een door opening, moet de sensor eerst verbinding maken met wifi en zo zijn signaal doorgeven. Daar zit dus wat vertraging op. Ik weet niet of de bewegingsmelder dat probleem ook heeft.

[...]

Shelly motion heeft die vertraging niet. Ze geven eigenlijk toe dat die doorsensor eigenlijk niet goed werkt omwille van de trage reactie, maar dat het nog steeds een bruikbaar product is waarbij de reactiesnelheid niet zo belangrijk is...

De shelly motion wordt wel als positief getest. Er zijn al genoeg reviews te zien op YouTube, bijvoorbeeld: YouTube: Shelly Motion - WiFi Bewegungsmelder - Erster Test und ZigBee-Vergle...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:51

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:27:
Ik heb nu een paar dagen twee Shelly 2 dimmers in gebruik.

Maar ik loop tegen een vreemd probleem aan met betrekking tot knipperen van de lampen.

Beide lampen gaan schijnbaar vanuit het niets knipperen.
Soms is het heel kort, maar vaak ook houdt het langer aan.
En dat is niet in de laagste dim stand.
Het knipperen zelf is onregelmatig.

Het betreft 2 verschillende lampen.
De ene is een plafonnière met daarin een 13Watt dimbare Ikea led lamp (LED1308G15) met E27 fitting.
Deze ging bij het initieel installeren wel knipperen bij te ver terug dimmen maar uiteindelijk door het instellen van “minimum brightness” op 23% was dat weg.
Bovendien was dat knipperen heel regelmatig en niet random zoals het probleem wat ik nu heb.

De andere lamp is een kroonluchter met 30 stuks 2Watt led filament lampjes (LS22ST26410CD) met E14 fitting.
Bij deze lamp ging er bij het installeren niets knipperen, hoe ver je de dimmer ook terugdraaide. Bij lager dan 13% was het wel zo dat de lampjes van heel zacht gloeien naar uit gingen dus heb ik 13% als “minimum brightness” ingesteld.

De plafonnière heeft er overigens wel minder last van dan de kroonluchter waarbij het knipperen veel vaker voorkomt.
Het knipperen vindt dus op willekeurige moment plaats en als het aanhoud is het meestal na omhoog of terug dimmen weg maar niet altijd.
Zo had ik net nog dat de kroonluchter op 33% stond en begon te knipperen, via de webinterface de dimstand omhoog gegooid naar 53% maar het knipperen bleef.

Iemand enig idee waardoor dit knipperen ontstaat en wat er aan te doen is?
Nadat eerdere suggesties hier aangaven dat het mogelijk aan de kerstverlichting zou kunnen liggen die storing op de net zou kunnen geven heb ik er tm het nieuwe jaar niet meer naar gekeken en de lampen maar uitgezet als het knipperen te irritant werd.
leading of trailing edge en opnieuw calibreren hadden namelijk geen soelaas geboden.

Na het afbreken van de kerstverlichting bleef het geknipper helaas voortduren dus er toen toch weer in verdiept.

En de oplossing wat uiteindelijk gelukkig erg eenvoudig!

Er stonden bij settings in de webinterface twee rode pijltjes in een cirkel wat blijkbaar het teken is voor een firmware update.
Na die gedraaid te hebben had ik opeens de optie “Anti-flickering debounce: (50-150)” erbij die standaard blijkbaar op 100 ingesteld staat en prima voldoet aangezien het knipperen van beide lampen na de firmware update niet meer is voorgekomen. :)

Dus een tip voor anderen die er nog niet zo thuis in zijn, kijk of er een update is!
En blijkbaar duurt het even voor die melding komt want ik kan me niet heugen dat die twee rode pijltjes er al eerder stonden, maar waarschijnlijk is dat wel handmatig te forceren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vliegvlug Als je weet dat er nieuwe firmware is, maar de Shelly weet dat nog niet dan kan het helpen door hem te rebooten. Maar dit werkt bij mij ook niet 100% betrouwbaar.

Standaard firmware (zowel oude als nieuwe) kan je wel forceren door een update URL aan te maken via http://archive.shelly-tools.de/ en deze dan in je browser aan te roepen. Maar eventuele beta firmware versies staan daar niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat loopt toch achter? Ze zitten al op v1.9.4. Die heb ik afgelopen week ook overal geinstalleerd, maar ik merk raar dimgedrag t.o.v. bij v1.8.3. Ik was eerder al teruggegaan naar 183 om die reden, maar het lijkt er nog in te zitten

En zijn er meer mensen bij wie de Dimmer 2 geen verbruik opgeeft bij lage belasting? Bij mij wordt het afgekapt onder de (ongeveer) 2,5w, wat ik met bepaalde ledlampen al vrij snel bereik, terwijl de Dimmer ook prima <0,1w verbruik registreert.
Zodra ik dim van boven >2,5w naar eronder branden de lichten, maar is het verbruik 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Stefke Volgens mij zetten ze daar nooit versies als 1.9.1, 1.9.2 etc neer. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of ze de 1.9.0 pagina dan wel updaten. Maar voor zover ik weet is dit het enige overzicht wat er is.

Ik meen dat ze op Facebook wel berichtjes posten als ze nieuwe firmware uitbrengen. Maar ik heb geen Facebook, dus ik heb geen idee hoe je dat makkelijk kan weten zonder steeds te zoeken of er nieuwe firmware is (en hopen dat de zoekmachine het wel weet te vinden, soms vind ik niets terwijl ik weet dat er wel nieuwere firmware is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-08 22:13
Vraagje

Wij hebben een lamp op de overloop. Die heeft boven een schakelaar. Maar ook onder aan de trap. Los van: In de behuizing van de lamp is dan de beste plek.

Als ik 1 van beide schakelaars zou voorzien van een Shelly 1. Hoe gaat de andere schakelaar dan het gedrag beïnvloeden? Hoe werkt dat normaliter?

Dus dit is geen vraag naar de beste plek voor de shelly, dat zal in de lamp zijn, maar nieuwsgierig hoe dat werkt met die 2 schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:44
De Shelly tussen de tweede schakelaar en de lamp. Het type schakelaar stel je dan in op 'edge'. Wel moet je zorgen dat je niet-geschakelde fasedraad bij je lamp hebt (voeding voor de Shelly), naast de nul en geschakelde fase.

[ Voor 5% gewijzigd door dennistd op 15-02-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:38
Koepert schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:11:
Vraagje

Wij hebben een lamp op de overloop. Die heeft boven een schakelaar. Maar ook onder aan de trap. Los van: In de behuizing van de lamp is dan de beste plek.

Als ik 1 van beide schakelaars zou voorzien van een Shelly 1. Hoe gaat de andere schakelaar dan het gedrag beïnvloeden? Hoe werkt dat normaliter?

Dus dit is geen vraag naar de beste plek voor de shelly, dat zal in de lamp zijn, maar nieuwsgierig hoe dat werkt met die 2 schakelaars.
Je kan ter referentie even kijken naar het schema van een hotelschakeling. Dan weet je hoe het werkt. Je kan dat dus oplossen zoals hierboven uitgelegd.

Volgens mij kan je het ook wel regelen door beide schakelaars apart naar te shelly te trekken. Een shelly dimmer heeft als ik het goed heb ook 2 shakelaar inputs... Maar dat is dus juist meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert Als ze beide ook netjes een constante voeding hebben zal de meest voor de hand liggende methode zijn om ze te koppelen in de Shelly Cloud. Als alternatief kan je volgens mij het ook doen door als actie een URL call te doen naar de Shelly die werkelijk de lamp schakelt. Of als alles naar HA gaat, daar een automation maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:44

rally

Deyterra Consultancy

Koepert schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:11:
Vraagje

Ik heb van het weekend "toevallig" een Shelly1 met een hotelschakeling ingebouwd:
theredone51 in "Shelly 2.5 als vervanger schakelaar in hotelschakeling"

Ging prima en werkt uitstekend. Even goed na blijven denken hoe de draden aan te sluiten.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
Het kan op die manier, maar als je met pulsschakelaars werkt kun je ook gewoon beide schakelaars parallel op dezelfde schakelingang zetten. Ze sturen toch alleen een puls.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:51

Vliegvlug

Flight Simple

JeroenE schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:34:
@Vliegvlug Als je weet dat er nieuwe firmware is, maar de Shelly weet dat nog niet dan kan het helpen door hem te rebooten. Maar dit werkt bij mij ook niet 100% betrouwbaar.

Standaard firmware (zowel oude als nieuwe) kan je wel forceren door een update URL aan te maken via http://archive.shelly-tools.de/ en deze dan in je browser aan te roepen. Maar eventuele beta firmware versies staan daar niet bij.
Blijkbaar wisten mijn dimmers de paar dagen na installatie ook niet dat er al een update was maar een ruime maand later toen ik weer een keer keek gelukkig wel. Anders had ik ze misschien wel aangemeld als defect.

Dank voor de tip hoe het te forceren met die url, dat is handig wanneer ik nieuwe ga kopen alhoewel ze nu nergens op voorraad lijken.

Dat er geen beta bij zit maakt me niet uit. Ik zal enkel updaten als ik tegen een probleem aanloop wat mogelijk met een update op te lossen is.
Ik update niet enkel voor het updaten ;)

Gebruik de dimmers normaal gesproken ook enkel via de knoppen en niet via de webpagina dus dan weet ik niets eens dat er een update is.
Wil ooit nog wel eens wat gaan doen met smart home maar voor nu heb ik ze gekocht omdat het betaalbare dimmers zijn die werken met een dubbele pulsdrukker en is het smart gedeelte een bonus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bauk
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-07 12:22
JeroenE schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:48:

Nu ik er iets meer over nadenk kan het volgens mij ook wel zonder extra draden te trekken. De L moet je dan loshalen bij de ene schakelaar. Omdat er al twee draden tussen de schakelaars lopen kan je die twee draden ook gebruiken om de schakelaars onderling zo aan te sluiten als op het plaatje wat @bauk postte. De Shelly 1L moet dan wel bij de schakelaar geplaatst worden waarvan de draad naar de lamp gaat (en die moet ook via de Shelly lopen natuurlijk).
Hoi,

Een werkbank/test setup heb ik het voor elkaar gekregen om de 1L werkend te krijgen. Om een en ander te blijven volgen heb ik in een plaatje alle draadjes een kleurtje gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfPBtf0Al1wOM3FNWC8db3237w4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9X7gAvqrd2peA6XJ8WOgJuov.png?f=user_large

De shelly komt in deze setup dus achter de eerste schakelaar te liggen, en op alle groene na (hele korte), kunnen je de bestaande draden blijven gebruiken, slechts twee extra WAGO's. Het is een werkende setup, ben ik erg in mijn nopjes mee.

Nu blijf ik wel met twee vragen over en vraag ik het de wijze mensen hier op dit draadje.
- Is deze setup nog verder te optimaliseren dat de 1L of in het lichtpunt gezet kan worden, of zelfs bij het tweede schakelpunt?
- De minimale spanning die er op de draad blijft wordt prima gepruimd door een gloeilamp (gaat niet aan), echter de Ikea led lamp die er hangt, flikkert die en bij aanschakelen klikt het ding heel erg en is de shelly gelijk naar de fabrieksinstellingen. Is er ook een andere led lamp aan te raden? Vraag mag ook genegeerd worden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bauk schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:29:
- Is deze setup nog verder te optimaliseren dat de 1L of in het lichtpunt gezet kan worden, of zelfs bij het tweede schakelpunt?
Nee, want je hebt daar geen L waar altijd spanning op staat. Dan moet je dus extra draden trekken.
Is er ook een andere led lamp aan te raden?
Je kan ook een bypass proberen, maar dat schijnt ook niet met alle ledlampen goed te gaan. Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke optie de meeste kans op succes heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauk
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-07 12:22
Nee, want je hebt daar geen L waar altijd spanning op staat. Dan moet je dus extra draden trekken.
Duidelijk! Thanks.
Je kan ook een bypass proberen, maar dat schijnt ook niet met alle ledlampen goed te gaan. Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke optie de meeste kans op succes heeft.
Is die bypass niet vooral om een te hoge weerstand van de lamp of het te schakelen apparaat voorbij te gaan? Mijn inzicht gaat daar misschien niet ver genoeg voor. Kan een bypass ook dusdanig de spanning "routeren" dat er geen spanning meer is op de lamp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bauk schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:44:
Is die bypass niet vooral om een te hoge weerstand van de lamp of het te schakelen apparaat voorbij te gaan? Mijn inzicht gaat daar misschien niet ver genoeg voor. Kan een bypass ook dusdanig de spanning "routeren" dat er geen spanning meer is op de lamp?
Dat laatste, het is juist bedoeld als de lampen die er aan hangen aan blijven (of flikkeren) omdat ze toch willen starten op de spanning die uit de 1L komt. Zie bijvoorbeeld https://www.home2link.nl/shelly-bypass.html
De Shelly Bypass is ontworpen voor gebruik met de Shelly Dimmer 2 en de Shelly 1L switch. Je kan de Bypass gebruiken wanneer er LED verlichting of energiezuinige lampen worden aangesloten zonder nul-draad. Door gebruik te maken van de Bypass voorkom je onder andere het flikkeren van de LED lampen en het na gloeien van de al uitgeschakelde energiezuinige lampen.

Aangesloten zonder nul-draad;
Gebruik dan de Bypass voor de Shelly Dimmer 2 met lampen van minder als totaal 10W
Gebruik dan de Bypass voor de Shelly 1L met lampen van minder als totaal 20W

Afmeting Shelly Bypass: 29 x 23 x 7mm
Vermogen: 220V - 320mA

LET OP: gebruik de Shelly Bypass alleen met de Shelly Dimmer 2 of Shelly 1L, en niet met andere producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kweetnie
  • Laatst online: 16-07 20:13
Werkt goed zo’n bypass, heb er laatst een aantal samen met de 1L gekocht. Ze werken bij mij goed met slechts 1 hue lamp eraan. Zonder de bypass blijf de lamp knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Klopt het dat dit werkt doordat er een 'lekstroom' door de gloeilamp loopt door het verbruik van de shelly?
Begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Ja, een bypass zal genoeg lekstroom produceren zodat de ledlamp dit niet hoeft te doen en een beetje aan gaat. Want inderdaad, de Shelly moet werken op een kleine lekstroom door de last (wat dus ook een bypass kan bevatten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Septillion schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:13:
Ja, een bypass zal genoeg lekstroom produceren zodat de ledlamp dit niet hoeft te doen en een beetje aan gaat. Want inderdaad, de Shelly moet werken op een kleine lekstroom door de last (wat dus ook een bypass kan bevatten).
Sorry, ik doelde op het schakelshema @bauk zonder een bypass. Ik zou normaal verwachten dat als 'Output' naar null gaat (lamp uit) dat er nooit meer een hoog signaal op sw1/sw2 kan komen, want de 'voeding' naar die wand schakelaar is immers null, dus er kan geen signaal meer op de sw1/sw2 gezet worden.

Als er toch een potentiaal verschil is tussen de Output en de Nul-draad dan kan ik snappen waarom er toch een 'signaal' op sw1/sw2 gezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@sjorsjuhmaniac Hoeft ook niet hoog te zijn, alleen anders ;) Hij kijkt dus juist naar de een lager signaal dan L. Op zich wel aardig want dat is de enige harde referentie die hij zelf heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Septillion schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:41:
@sjorsjuhmaniac Hoeft ook niet hoog te zijn, alleen anders ;) Hij kijkt dus juist naar de een lager signaal dan L. Op zich wel aardig want dat is de enige harde referentie die hij zelf heeft.
aah niet aan gedacht. Maar hoe wordt er dan een verandering gecreerd op het moment dat de lamp uit staat en weer aan moet?

situatie:
lamp = uit ==> dus output is uit (0v?) want lamp brand niet
wandschakelaar in positie 1 ==> sw1 is verbonden met Output

ik schakel wandschakelaar naar positie 2 ==> zwevend, niet aangesloten op N, L of iets anders
dus het zwevende heeft een ander potentiaal dan output en daarom schakelt de shelly

ik vind het dan vreemd dat dat als verschil wordt gezien. ik snap dat in beide gevallen er een verschil met L is maar shelly kan het verschill tussen de twee standen niet zien en zou dan dus nooit een edge zien.

Ik vermoed dat output nooit 0v wordt maar >0v blijft. als de lamp uit staat staat er dus nog steeds >0v op Output. In dat geval:

situatie:
lamp = uit ==> dus output is uit, maar >0v
wandschakelaar in positie 2 ==> sw1 is zwevend, laten we null aannemen.

ik schakel wandschakelaar naar positie 1 ==> verbind Output (>0v) met sw1
>0V verschilt met 'zwevend'/null dus wordt output schakelt naar 230v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:28:
Ik vermoed dat output nooit 0v wordt maar >0v blijft. als de lamp uit staat staat er dus nog steeds >0v op Output.
Klopt. Daarom krijg je dus ook dat ledlampen aan gaan (of gaan flikkeren). Bij een gloeilamp(of halogeen) zie je dat niet.

Bij een ander merk dimmer had ik dit ook. In de keuken bleef dan altijd 1 led lampje heel zachtjes branden. Dat had ik opgelost door 1 spotje (die op dezelfde rail zit) te vervangen door de oude halogeen lamp. Dan ging het ledlampje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-08 23:50
JeroenE schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:59:
[...]
Dat laatste, het is juist bedoeld als de lampen die er aan hangen aan blijven (of flikkeren) omdat ze toch willen starten op de spanning die uit de 1L komt. Zie bijvoorbeeld https://www.home2link.nl/shelly-bypass.html
[...]
Waar ik dan altijd benieuwd naar ben:
Hoeveel lek stroom kost mij dat? Als dat 10 watt per bypass is... Das 20 euro per jaar... Dan wordt een draad laten trekken zelfs nog interessant

Of gaat het om veel minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Waah Volgens mij gebruikt de bypass zelf niet veel extra (maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat dan precies).

Wat de Shelly zelf gebruikt is voor zover ik weet ook niet anders dan wanneer je die wel op een N en L aansluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@sjorsjuhmaniac Alles is kwestie van referentie. Dus als we N als referentie nemen (dus 0V) zal de uitgang van de Shelly dus nagenoeg 0V zijn, zeg 0V+. Ik zeg nagenoeg want er loopt een stroompje dus zal iets hoger zijn (te zien aan lampen die een beetje oplichten.

Juist dan is het super makkelijk voor de Shelly om een edge te zien. Immers, als de schakelaar aan staat zal de SW ingang dus ook 0V+ zijn. Zet je de schakelaar uit zal SW gaan "zweven". Maar aangezien zweven nooit een valide state is zal de Shelly dit intern dus richting L (of een interne DC variant >0V) trekken.

Knapper is het eigenlijk dat het werkt als de lamp aan staat. Immers moet nu de uitgang naar L getrokken worden om de lamp te doen branden. Maar als de lamp hard aan L hangt zal er wel een stroom door de Shelly lopen maar is er geen spanningsval. Stroom x 0V = 0 vermogen dus dat zal dan ook niet gebeuren. Als de lamp aan staat zal er dus een beetje spanningsval over de Shelly staan. Op de draad naar de lamp staat dan L-.

Ofwel, als de schakelaar uit staat heb je nog steeds een zwevende SW die dus door de Shelly naar L (of een interne DC variant >0V) trekken. Zet je nu de schakelaar aan dan staat er L-- op de ingang, dit is nog steeds meetbaar.

Dit is wel iets versimpelt omdat de Shelly intern dus op DC werkt en dit direct uit de AC trekt en dus referentie heeft met de netspanning.

En over zweven, dit heb je ook als je "gewoon" met een L schakelt. Als daar de schakelaar uit is dan zou de boel ook zweven. Als iets echt zweeft kan het alles zijn dus zou het ook kunnen lijken dat de schakelaar nooit is uitgezet. Ook daar zal in de uit stand dus de ingang naar een ander stabiel niveau getrokken worden zodat er echt verschil kan zien.

@Waah Veel echt vermogen zal dat niet kosten, immers vermogen = warmte. Nu weet ik niet hoe de Shelly bypass is opgebouwd maar waarschijnlijk laat hij alleen een reactieve stroom lopen (waarvaan in de Shelly een klein deel wordt omgezet in actief/echt vermogen). Reactief vermogen wordt een consument niet aangerekend (ook al zouden netbeheerders dat steeds liever wel zien). Shelly zelf zal wel tegen een Watt ofzo gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kweetnie
Ik heb even snel een shelly 1L achter een shelly 1PM gehangen met een bypass bij de lamp. En kan je melden het is minder dan 1W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yh0NCjEyIM38dkmWPfLzZLGnnRQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IepNxwnhKuPtuIcetwbWdXzn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saaqRVp_Q_QcA5Uim6KsDKKDXFE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5uThX9EsMGD5XlivMBh1qxi7.jpg?f=user_large

Kan ook bijna niet anders, aangezien die bypass volgens de verpakking 220V - 320mA is.
Dus de Shelly1L en Bypass samen zitten op 0,7W, de Shelly staat overigens aan in mijn voorbeeld alleen het relay is uit. Want je wil alleen het stroom verbruik van de Shelly en Bypass weten.

[ Voor 12% gewijzigd door kweetnie op 17-02-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Zijn er meer mensen die last hebben dat de Shelly dimmer 2 geen verbruik onder de (ong.) 2,5w rapporteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Septillion schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:39:
@sjorsjuhmaniac Alles is kwestie van referentie. Dus als we N als referentie nemen (dus 0V) zal de uitgang van de Shelly dus nagenoeg 0V zijn, zeg 0V+. Ik zeg nagenoeg want er loopt een stroompje dus zal iets hoger zijn (te zien aan lampen die een beetje oplichten.
exact, dat bedoelde ik met >0v
Juist dan is het super makkelijk voor de Shelly om een edge te zien. Immers, als de schakelaar aan staat zal de SW ingang dus ook 0V+ zijn. Zet je de schakelaar uit zal SW gaan "zweven". Maar aangezien zweven nooit een valide state is zal de Shelly dit intern dus richting L (of een interne DC variant >0V) trekken.

Knapper is het eigenlijk dat het werkt als de lamp aan staat. Immers moet nu de uitgang naar L getrokken worden om de lamp te doen branden. Maar als de lamp hard aan L hangt zal er wel een stroom door de Shelly lopen maar is er geen spanningsval. Stroom x 0V = 0 vermogen dus dat zal dan ook niet gebeuren. Als de lamp aan staat zal er dus een beetje spanningsval over de Shelly staan. Op de draad naar de lamp staat dan L-.
Genoteerd. Ik ga het proberen te onthouden dat de shelly ook 'gewoon een weerstand' is, dus spanningval heeft. Check
Ofwel, als de schakelaar uit staat heb je nog steeds een zwevende SW die dus door de Shelly naar L (of een interne DC variant >0V) trekken. Zet je nu de schakelaar aan dan staat er L-- op de ingang, dit is nog steeds meetbaar.
Check, L- is niet gelijk aan L maar aangezien de shelly in dit geval naar een edge kijkt wordt de transitie van >0V naar L- de edge.
Dit is wel iets versimpelt omdat de Shelly intern dus op DC werkt en dit direct uit de AC trekt en dus referentie heeft met de netspanning.

En over zweven, dit heb je ook als je "gewoon" met een L schakelt. Als daar de schakelaar uit is dan zou de boel ook zweven. Als iets echt zweeft kan het alles zijn dus zou het ook kunnen lijken dat de schakelaar nooit is uitgezet. Ook daar zal in de uit stand dus de ingang naar een ander stabiel niveau getrokken worden zodat er echt verschil kan zien.
@JeroenE en @Septillion Thanks voor de uitleg d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kweetnie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:04:
Kan ook bijna niet anders, aangezien die bypass volgens de verpakking 220V - 320mA is.
Dus de Shelly1L en Bypass samen zitten op 0,7W,
Volgens mij is 220V met 320mA ongeveer 70W. Immers 220*0,320 = 70,4.

Maar goed, het kan natuurlijk niet dat zo'n bypass 70W zou verstoken. Die warmte krijg je niet zo makkelijk afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
JeroenE schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:47:
[...]
Volgens mij is 220V met 320mA ongeveer 70W. Immers 220*0,320 = 70,4.

Maar goed, het kan natuurlijk niet dat zo'n bypass 70W zou verstoken. Die warmte krijg je niet zo makkelijk afgevoerd.
Nee, jij bent in de war met ampère berekenen.
Ampère x Voltage (230) = Watt
(Stroomsterkte (ampère) = Vermogen (Watt) / spanning (volt))

mA naar Watt is:
320 Milliampere (mA) = 0.320000 Watt

[ Voor 14% gewijzigd door kweetnie op 17-02-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
kweetnie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:55:
[...]

Nee, jij doet ampere berekenen.
Hoe kom je daar nu bij?

Ik heb op de middelbare school toch echt de volgende formule geleerd:
P = U * I

En kom dus op dezelfde rekensom uit als @JeroenE.
U * I = P
230 * 0,32 = 73,6 W

Mijn antwoord is wel anders, want in Nederland hebben we al een tijdje 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
rens-br schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:58:
[...]

Hoe kom je daar nu bij?

Ik heb op de middelbare school toch echt de volgende formule geleerd:
P = U * I

En kom dus op dezelfde rekensom uit als @JeroenE.
U * I = P
230 * 0,32 = 73,6 W

Mijn antwoord is wel anders, want in Nederland hebben we al een tijdje 230V.
De formule die je gebruikt is goed, maar volgens schuif je niet voldoende met de komma. Van mA naar A.
P = U * I
die 230 mA is 0,00320 ampère

230*0,00320 = 0,736 W

Maar goed ik kan het ook fout hebben. Ben geen afgestudeerde elektrotechnicus of iets dergelijks. Lekker aan de hobby samen met de grootste bron van informatie, het internet :)

De milliampère is een tot het SI behorende afgeleide eenheid van elektrische stroom. De eenheid heeft het symbool mA. Eén milliampère is gelijk aan 10−3 A, ofwel 0,001 ampère.

Daarnaast kan je volgens mij gewoon deze tabel hiervoor hanteren.
1 mA to watt/volt = 0.001 watt/volt
10 mA to watt/volt = 0.01 watt/volt
50 mA to watt/volt = 0.05 watt/volt
100 mA to watt/volt = 0.1 watt/volt
200 mA to watt/volt = 0.2 watt/volt
500 mA to watt/volt = 0.5 watt/volt
1000 mA to watt/volt = 1 watt/volt

How many mA in 1 watt/volt? The answer is 1000.
We assume you are converting between milliampere and watt/volt.
You can view more details on each measurement unit:
mA or watt/volt
The SI base unit for electric current is the ampere.
1 ampere is equal to 1000 mA, or 1 watt/volt.

[ Voor 55% gewijzigd door kweetnie op 17-02-2021 12:23 . Reden: betere onderbouwing ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kweetnie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:55:
Nee, jij bent in de war met ampère berekenen.
Ampère x Voltage (230) = Watt
(Stroomsterkte (ampère) = Vermogen (Watt) / spanning (volt))
Klopt, zo is die formule.
mA naar Watt is:
Nee, want nu ben je de spanning (volt) vergeten. Je moet die 220 ook gebruiken om mee te rekenen. Ik had dat gedaan met 220 omdat dat het getal is wat op de verpakking staat, wat @rens-br zegt klopt inderdaad; in Nederland krijg je 230V (met maximaal plus 10% en minimaal min 5% meen ik).
kweetnie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:02:
Voglens mij klopt deze tabel gewoon.
Die tabel klopt ook, maar watt/volt is iets anders dan watt. 10 km/uur is ook wat anders dan 10 km. In plaats van watt/volt kan je beter A schrijven want dat is veel korter ;)

Eerlijk gezegd ziet het er uit als een tabelletje voor Amerikanen die niet weten wat de prefix m (van milli) is. Zij hebben vaak omslachtige eenheden dus even een "komma verschuiven" snappen ze niet zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
320mA = 0,320 ampère

1 milliampère = 0,001 ampère
320 milliampère = 0,320 ampère

Er zit een factor 1000 tussen. Zie ook: https://www.eenheden-omre...p?type=elektrische-stroom.
Daarnaast kan je volgens mij gewoon deze tabel hiervoor hanteren.
Watt/volt is niet hetzelfde als Watt, zoals @JeroenE ook aangeeft.

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 17-02-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
@JeroenE @rens-br
Heren jullie hebben helemaal gelijk. Ik zat zelf niet goed te schuiven met de komma (zeg maar gerust helemaal niet..)
En ja die tabel kwam ergens van een US site.
Ik was te gefocussed om het te herleiden naar die 0,7W die ik ook echt meet in het gebruik.

Anyway dan nog kijkende naar die bypass, kan ik me niet voorstellen dat die instaat zou zijn om 70W te verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@kweetnie Ja, ik geloof ook best dat 0,7W een veel beter antwoord is op de vraag wat er wordt verbruikt. Maar het is niet wat er op de verpakking staat. Anyway, fijn dat het weer duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@kweetnie Bij AC kan er best 320mA lopen zonder dat er vermogen wordt gebruikt als het volledig reactief is. Maar 320mA lijkt me wel wat veel voor een condensator bypass, dus misschien hebben ze er toch nog wat elektronica in gedrukt om het op een schakelende manier te doen. En dan zouden het prima 320mA pieken kunnen zijn. Maar wat ze ook doen, warmte zal het in de bypass amper geven. Die 0,7W zou prima gewoon de Shelly zelf kunnen zijn :) Stond de Shelly 1L op dat moment ook aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
@Septillion hij staat nu al zo'n drie uur aan hier naast mijn bureau en ik kijk terug in homeassistant en daar zie ik dat het de afgelopen 3 uur 0,7W/0,8W heeft verbruikt nergens een piek.

Heb de lamp die er aanhangt niet aangehad gedurende die tijd, maar de Shelly 1L is nonstop online en bereikbaar geweest. Wanneer ik de lamp aanzet een hue lamp is het totale verbruik 9W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@kweetnie Dan meet je inderdaad het idle Shelly verbruik. Met relais aan zal het nog niets meer zijn. Kan je testen door alleen aan te zetten met bypass, geen lamp.

En de eventuele pieken die de bypass doet ga je ook nooit zien met een Shelly of een powermeter. Deze zullen misschien maar een factie van 50Hz periode zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
@Septillion Dat klopt.
Heb trouwens nog even gekeken voor het verbruik zonder lamp en enkel de bypass. Die start op 5.7W voor een paar sec en zakt daarna af naar 2,3W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8O2FAvwaprvluqbPjfITCAdCTA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VaaggfnUipE7m2APTgd9f7wh.jpg?f=user_large

Ze worden trouwens best warm die shelly's, grappig dat die 1L wel temp aangeeft maar de duurdere uitgebreidere 1PM weer niet... ach ja het kost ook wel heel veel zo'n temp sensortje ;-) je kan hem los kopen, maar als ze hte in die 1L kunnen krijgen moet het toch ook wel lukken in de 1PM. Wie weet een toekomstige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-08 13:56
kweetnie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:38:
@Septillion Dat klopt.
Heb trouwens nog even gekeken voor het verbruik zonder lamp en enkel de bypass. Die start op 5.7W voor een paar sec en zakt daarna af naar 2,3W.

[Afbeelding]

Ze worden trouwens best warm die shelly's, grappig dat die 1L wel temp aangeeft maar de duurdere uitgebreidere 1PM weer niet... ach ja het kost ook wel heel veel zo'n temp sensortje ;-) je kan hem los kopen, maar als ze hte in die 1L kunnen krijgen moet het toch ook wel lukken in de 1PM. Wie weet een toekomstige versie.
Dit klopt met wat ook op shelly forum en reddit staat. Ding levert ongeveer 2W (continue)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kweetnie
bvbal79 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:38:
[...]

Dit klopt met wat ook op shelly forum en reddit staat. Ding levert ongeveer 2W (continue)
Ja, maar dat is enkel wanneer het relay aanstaat. Anders zit het onder de 1W, dus wanneer je licht zegmaar niet aanstaat, maar je wel de shelly kunt uitlezen/beheren. Dat zal de meeste van de tijd zijn, tenzij je continue het licht aan hebt staan.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-08 13:56
kweetnie schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:03:
[...]

Ja, maar dat is enkel wanneer het relay aanstaat. Anders zit het onder de 1W, dus wanneer je licht zegmaar niet aanstaat, maar je wel de shelly kunt uitlezen/beheren. Dat zal de meeste van de tijd zijn, tenzij je continue het licht aan hebt staan.
Ik begrijp uit de andere fora dat die bypass standaard 2 W levert, ook al staat je licht uit.

/edit ik heb het wel over de dimmer situatie, weet niet of dat anders is bij de relay

[ Voor 8% gewijzigd door bvbal79 op 18-02-2021 11:21 ]

• kweetnie
bvbal79 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:20:
[...]

Ik begrijp uit de andere fora dat die bypass standaard 2 W levert, ook al staat je licht uit.

/edit ik heb het wel over de dimmer situatie, weet niet of dat anders is bij de relay
Dat is met de 1L zeker niet het geval, daar is zoals ik eerder aan heb gegeven een verschil te zien tussen uit of aan in het verbruik van de bypass.
Als ik een dimmer had liggen had ik het nog wel even getest, maar helaas heb veel verschillende smaken liggen van shelly maar geen dimmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

DUX

blijft ook nu voor Oranje

kweetnie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:38:
@Septillion Dat klopt.

[Afbeelding]

Temperatuurmeting zit ook in de 1PM, hoor, maar HomeAssistant zet dat standaard uit op die dingen. Er zijn een aantal sensoren zoals deze die je zelf even moet inschakelen. Kijk even bij Device » Entities » Disabled Entities.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:06
Kan het zijn dat de ESPHome configs in de TS moeten verwijzen naar esphome-devices.com in plaats van esphome-configs.io? Die laatste website lijkt in ieder geval niet meer te bestaan.

Ik denk er over om een drietal Shelly 1's die ik heb draaien als detached switch (omdat er een slimme lamp achter hangt) om te zetten naar ESPHome, maar ik twijfel of dat kan met deze config:
https://www.esphome-devices.com/devices/shelly-1/

Ik zag op reddit deze post:
https://www.reddit.com/r/...tch_mode_question/fnvyrr7

Dat is hoe ik mijn Shellies ook zou willen laten werken:
  • Connected met wifi en Home Assistant, stuur events naar Home Assistant waar ik dan acties aan kan hangen, voor enkelklik, dubbelklik, lang indrukken.
  • Geen connectie met wifi en Home Assistant, schakel dan het relay zodat de lamp gewoon uit en aan gaat
  • Wel connected met wifi en Home Assistant, maar de lamp is niet beschikbaar, dan wordt door Home Assistant het relay geschakeld
Van zo'n config heb ik echter nog geen voorbeeld gezien, en helaas heeft Cheese_head7 zijn config niet gedeeld ;)

Edit:
Ik ben al wat aan het zoeken geweest, volgens mij moet ik de config hierboven combineren met on_multi_click acties zoals hier beschreven
https://esphome.io/compon...index.html#on-multi-click

een wifi.connected condition zoals hier beschreven
https://esphome.io/compon...#wifi-connected-condition

en een api.connected condition zoals hier beschreven
https://esphome.io/compon...l#api-connected-condition

Maar eens gaan puzzelen

Edit2:
Eerste opzet: https://paste.ubuntu.com/p/3c8Vd5zhWK/

[ Voor 18% gewijzigd door TheFes op 18-02-2021 17:13 ]

Home Assistant configuratie

• kweetnie
DUX schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:22:
[...]

Temperatuurmeting zit ook in de 1PM, hoor, maar HomeAssistant zet dat standaard uit op die dingen. Er zijn een aantal sensoren zoals deze die je zelf even moet inschakelen. Kijk even bij Device » Entities » Disabled Entities.
Verrek je hebt gelijk, dacht dat ik in het verleden alle hidden enity id's al aan had gezet. Blijkbaar vergeten of deze gemist bij de 1PM.
Dank je!

• pc01
  • Laatst online: 16:55
Hi, ik wil een statuslampje hebben voor een schakelaar die een shelly 1 bedient.
Achterliggende gedachte is dat de shelly de vloerverwarming bedient & ik dmv het lampje in/op de schakelaar wil zien of de schakeling aanstaat.

Onderliggende schakelaar/frame betreft busch jaeger reflex si.

Nou kwam ik dit venstertje tegen; maar ik denk dat ik dan zelf nog een led of iets in de schakelaar moet proppen die ik ook op de uitgang van de shelly zet (samen met de vloerverwarming).

Iemand dit al gedaan of betere/slimmere opties ?

https://www.goedkopermets...ngswip-met-rode-lens.html

• Pixelmagic
  • Laatst online: 02-08 22:07

Pixelmagic

Ubergeek

Ik heb iets vreemds. Sinds kort een Klikaanklikuit asun650 vervangen door een Shelly 2.5. Zelfde locatie, zelfde kabels, zelfde rolluik en zelfde wcd. Er staat ook een mac mini met monitor op de wcd.

Zodra het rolluik bediend word en in de eindstand komt (relais klik) valt het beeld van de monitor op zwart en gaat daarna weer gewoon aan. Het is geen power cycle, het logo wat normaal daarbij in beeld komt, komt nu niet voorbij, hij werkt weer gewoon erna.

Ik dacht eerst aan een soort van sluiting of zo, maar dan zou ook de mac en lamp die ook op de wcd zit uitvallen of knipperen.

Iemand een idee wat dit kan zijn ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Nu online

DUX

blijft ook nu voor Oranje

pc01 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:02:
Hi, ik wil een statuslampje hebben voor een schakelaar die een shelly 1 bedient.
Achterliggende gedachte is dat de shelly de vloerverwarming bedient & ik dmv het lampje in/op de schakelaar wil zien of de schakeling aanstaat.

Onderliggende schakelaar/frame betreft busch jaeger reflex si.

Nou kwam ik dit venstertje tegen; maar ik denk dat ik dan zelf nog een led of iets in de schakelaar moet proppen die ik ook op de uitgang van de shelly zet (samen met de vloerverwarming).

Iemand dit al gedaan of betere/slimmere opties ?

https://www.goedkopermets...ngswip-met-rode-lens.html
Herkenbare situatie! Ik heb hetzelfde met een spiegelverwarming op de badkamer. Daar heb ik nu reeds een Shelly achter de knop gestopt, maar ik schakel niet met de Shelly (louter inzicht stroomverbruik en desnoods is de Shelly een killswitch) vanwege zo'n zelfde lampje. Ik lees geïnteresseerd mee met eventuele suggesties.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
De Motion is binnen. Hij is best wel.. uhm.. groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_XeT3OV8mVFycJVNF-S1hqBwus=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAtpqPLpMWwrgMSaP4h1DzY7.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t21IJBT7Iio2yerOQEl0EgSfLfo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wK56jzNCggK9MHLSKP0JJ5jB.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik moet hem nog installeren en testen. Misschien komt hij bij mij in de keuken. De Philips sensor heeft een vertraging via de bridge, dat is vervelend. Direct aan Homey is hij niet stabiel. De Xiaomi sensor geeft alleen een lux-update als er ook beweging is, dus gaat de verlichting niet automatisch aan als het te donker wordt in de keuken. De Shelly heeft wel het totaalpakket in huis, nu nog subtiel weg zien te werken. Hopelijk lukt dat.

[ Voor 21% gewijzigd door TKroon op 19-02-2021 17:15 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
DUX schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:48:
[...]

Herkenbare situatie! Ik heb hetzelfde met een spiegelverwarming op de badkamer. Daar heb ik nu reeds een Shelly achter de knop gestopt, maar ik schakel niet met de Shelly (louter inzicht stroomverbruik en desnoods is de Shelly een killswitch) vanwege zo'n zelfde lampje. Ik lees geïnteresseerd mee met eventuele suggesties.
Daar heb ik een tijd geleden ook al naar gezocht, in mijn geval omdat ik een IR paneel op het plafond aan- en uitzet met een wand(puls)schakelaar met daarachter een Shelly 1pm. Maar je kunt op die manier nergens aan zien of het paneel aan of uit staat.
Me er verder nog niet echt in verdiept, maar volgens mij is het lastig om in de wandschakelaar zelf een led te zetten die dezelfde stroom krijgt als je stroomverbruiker, dan moet je een 220v led hebben...
Ik heb nu geprogrammeerd dat de Shelly zich na 20min sowieso uitschakelt, of wanneer de badkamer verlichting uit gaat, dat is voorlopig voldoende en het paneel kan iig niet per ongeluk aan blijven staan.

edit; ik zeg dit wel, maar branden die verklikkerlampjes die in wandschakelaars gezet worden niet op 220v? Dan moet je alleen de stroom zien om te leiden naar de connectoren van zo'n lichtje, dat lijkt mij lastig omdat dat eigenlijk op de schakelaar werkt en dat is nou juist bij een pulsschakelaar weer niks (want die geeft alleen een puls)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Stefke schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:59:
[...]

Daar heb ik een tijd geleden ook al naar gezocht, in mijn geval omdat ik een IR paneel op het plafond aan- en uitzet met een wand(puls)schakelaar met daarachter een Shelly 1pm. Maar je kunt op die manier nergens aan zien of het paneel aan of uit staat.
Me er verder nog niet echt in verdiept, maar volgens mij is het lastig om in de wandschakelaar zelf een led te zetten die dezelfde stroom krijgt als je stroomverbruiker, dan moet je een 220v led hebben...
Ik heb nu geprogrammeerd dat de Shelly zich na 20min sowieso uitschakelt, of wanneer de badkamer verlichting uit gaat, dat is voorlopig voldoende en het paneel kan iig niet per ongeluk aan blijven staan.

edit; ik zeg dit wel, maar branden die verklikkerlampjes die in wandschakelaars gezet worden niet op 220v? Dan moet je alleen de stroom zien om te leiden naar de connectoren van zo'n lichtje, dat lijkt mij lastig omdat dat eigenlijk op de schakelaar werkt en dat is nou juist bij een pulsschakelaar weer niks (want die geeft alleen een puls)
@Stefke @DUX @pc01 het wordt een 'glimlamp' genoemd bij zowel gira als busch, hoewel gira iig ook led uitvoeringen heeft. Ze zitten inderdaad direct op 230v.

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 19-02-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja dat bedoel ik, kwam er effe niet op. Dat werkt wel als je een normale schakelaar koppelt aan je Shelly, maar niet bij een pulsschakelaar
Pagina: 1 ... 17 ... 83 Laatste