Pixelmagic schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:37:
Ben ik de enige die het wat griezelig vind dat iemand die zoals het lijkt weinig basiskennis van elektra heeft hier welgemeende adviezen krijgt om draden bij te trekken ?
Persoonlijk zou ik in deze situatie iemand adviseren een "slimme lamp" te kopen en de schakelaar lekker te laten zitten. Zelfs Shelly heeft nu lampen in het assortiment, veel veiliger te installeren en de schakelaar laat je gewoon zitten en op "aan" staan.
Just my 2 cents...
Ik heb 2 linker-electra-klauwen, en ik heb ook gewoon laatst extra electra aangelegd buiten en binnen enkele shelly's geplaatst.
Het is geen rocket science, en met de juiste tools zie je zo of je de stroom er wel af hebt.
Je moet ergens beginnen. Tenzij we alleen gecertificeerde electriciëns aan de slag willen laten gaan voor elk lampje (Ik heb zo'n collega, die de electricien langs laten komen als er een inbouwspotje vervangen moet worden

). Dan kun je dat ook zeggen voor een schroef in de muur, schilderen etc.
Liever dat ze hier vragen en geholpen worden, dan dat ze weggestuurd worden en zelf gaan prutsen
@
marcel19 ik zou bij de ventilator zelf kijken of je hem daar kan plaatsen. Dus ipv de draden in de ventilator te steken, deze in de Shelly te steken daar, en vanuit de shelly naar de ventilator.
En ik weet niet of het met Shelly kan, maar misschien kun je hem dan ook na laten draaien.
Zelf heb ik zoiets in Home Assistant.
- Als het licht aangaat op de WC, gaat de afzuiging aan.
- Als het licht uitgaat, blijft de ventilator nog 5 minuten nadraaien
Zonder licht op de WC is niet zo chill
[
Voor 17% gewijzigd door
Waah op 26-01-2021 10:19
]