Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 19:37
rens-br schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Dan weet ik zeker dat er geen conflicten bestaan, omdat de router dezelfde IP's uitdeelt bijvoorbeeld. Daarnaast geef ik hier alle 'vaste' apparaten een vast IP, zodat ik deze via Domoticz kan pingen en dan is het wel fijn als dat maar op één plek bijgehouden hoeft te worden.
Dank voor de uitleg.
Dus je zou me afraden om te doen wat Shelly adviseert: statisch IP-adres in het device instellen?
Ik heb in de Ziggo Connect Box een aantal adressen gereserveerd: zie plaatje.
Als het goed is kan ik de adressen in die range toch gewoon aan m'n Shelly's geven? De Ziggo Connect Box zou ze als het goed is niet mogen gebruiken in de DHCP range.
Maak ik een denkfout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbM8LNFB-WPtB1wcI7kY-0pk9FI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v58YuFOC2rBK9lCC8sAYJed9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Elsdeniep schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:32:
Dus je zou me afraden om te doen wat Shelly adviseert: statisch IP-adres in het device instellen?
Afraden is een groot woord. Ik heb het in mijn router ingesteld, want dat vond ik handiger. Eén centrale interface om alles in te stellen. Maar er zijn er ook een aantal die het wel fixed in de Shelly hebben ingesteld.
Ik heb in de Ziggo Connect Box een aantal adressen gereserveerd: zie plaatje.
Als het goed is kan ik de adressen in die range toch gewoon aan m'n Shelly's geven? De Ziggo Connect Box zou ze als het goed is niet mogen gebruiken in de DHCP range.
Maak ik een denkfout?
[Afbeelding]
Ik ken de Ziggo box niet. Maar dit lijkt me een screenshot van DHCP range, adressen die buiten die range vallen kan je inderdaad instellen in je Shelly. Adressen die in die range vallen kan je niet instellen in Shelly. De DHCP server kan die namelijk dan wel gewoon uitdelen aan andere apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:22
rens-br schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:31:
Afraden is een groot woord. Ik heb het in mijn router ingesteld, want dat vond ik handiger. Eén centrale interface om alles in te stellen.
Precies dat. Adressen vrij houden in de DHCP is één ding. Zelf een volledige boekhouding bijhouden welke IP's je hebt ingesteld is twee. Weet van mezelf dat ik dat ga vergeten :+ Nu staat dat centraal in mijn router en laat die me een IP niet twee keer uitdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 21:25
Hallo allemaal,
Ik ben me aan het oriënteren op mijn 1e Shelly 2.5, deze wil ik stand alone gebruiken.
Nu wil ik mijn bestaande elektrische rolluik waar nu een rolluik draai jalozieschakelaar zit vervangen voor een pulsschakelaar. Nu heb ik gelezen dat zowel puls als normale schakelaars werken. Nu neig ik naar een puls schakelaar, werkt deze dan gewoon door 1x te drukken links op en 1x drukken rechts neer en ingedrukt houden op een handmatige stand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:13
jay56 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:00:
Hallo allemaal,
Ik ben me aan het oriënteren op mijn 1e Shelly 2.5, deze wil ik stand alone gebruiken.
Nu wil ik mijn bestaande elektrische rolluik waar nu een rolluik draai jalozieschakelaar zit vervangen voor een pulsschakelaar. Nu heb ik gelezen dat zowel puls als normale schakelaars werken. Nu neig ik naar een puls schakelaar, werkt deze dan gewoon door 1x te drukken links op en 1x drukken rechts neer en ingedrukt houden op een handmatige stand?
Als het goed is kan je de jalozieschakelaar gewoon houden, of wil je juist naar één schakelaar of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
Mijn ouderwetse jalozieschakelaar heeft geen ruimte voor een shelly, dus wil hem vervangen voor een opbouwrand met druk jalozie schakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_LaAH0d7TZj2xo0-JZkeXN9Fd0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qJnCHRt3G0Ls4RqCNCPXdId3.jpg?f=user_large
OUD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpMJHnScEigY4MyMeldDHYKhdqw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sDzHizrHx9o0I7fkaPQ0EqlK.jpg?f=user_large
NIEUW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
jay56 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:25:
Mijn ouderwetse jalozieschakelaar heeft geen ruimte voor een shelly, dus wil hem vervangen voor een opbouwrand met druk jalozie schakelaar.

[Afbeelding]
OUD

[Afbeelding]
NIEUW
Beide moet kunnen (los van de ruimte wat je aangeeft dus), ik dacht alleen de je bedoelde dat je naar één enkele pulsdrukker wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
Nee, ik wil gewoon naar een dubbele jaloziedrukker alleen dan puls (terugveer).
Top ga ik die bestellen, thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-07 17:50

DUX

blijft ook nu voor Oranje

jay56 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:30:
Nee, ik wil gewoon naar een dubbele jaloziedrukker alleen dan puls (terugveer).
Top ga ik die bestellen, thanks!
Let op dat er ook dubbele pulsdrukker-basiselementen zijn die kunnen voorkomen dat je beide knoppen tegelijk in kunt drukken, specifiek voor jaloezieën omdat niet al die motoren om kunnen gaan met tegengestelde opdrachten. Ik zou er, indien mogelijk, zoeen halen.

Je schreef al zoiets, maar laat ik het toch vriendelijkheidshalve even benadrukken ;)

[ Voor 37% gewijzigd door DUX op 19-01-2021 10:44 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
DUX schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:43:
[...]

Let op dat er ook dubbele pulsdrukker-basiselementen zijn die kunnen voorkomen dat je beide knoppen tegelijk in kunt drukken, specifiek voor jaloezieën omdat niet al die motoren om kunnen gaan met tegengestelde opdrachten. Ik zou er, indien mogelijk, zoeen halen.

Je schreef al zoiets, maar laat ik het toch vriendelijkheidshalve even benadrukken ;)
Ik heb er net zo eentje besteld, thanks voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:47
Wiley99 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:13:
[...]

Nou ja, wat ik al schreef, op zich werken ze goed genoeg. Er zijn wat dingetjes waar je rekening mee moet houden, zoals de wifi pas configureren / verbinden als je op de bestemming bent (en niet aan je bureau) als je meerdere accestpoints hebt. En een vast IP geven, zodat ze sneller op het netwerk zitten als ze wakker worden. En waarschijnlijk dure batterijen: ik heb ze pas sinds oktober, ben benieuwd hoe lang ze mee gaan, maar ~8 euri per setje is wel aan de prijs.
Ik doe er bijvoorbeeld het licht mee aan als de voordeur open gaat. Je staat dan wel al binnen (1 à 2s) als het licht aan gaat maar niet verder dan de deurmat. Bij de achterdeur ging (nu niet meer, cf. brick) het licht buiten aan, dan merk je de vertraging niet omdat het toch al niet zo donker is (glas).
Ik heb ook nog een 433MHz KAKU deursensor, die is wel een stuk sneller. Maar die heeft dan weer andere nadelen.
Schaamteloze zelfquote ter informatie, als opvolging van de batterijenopmerking: gisteren was mijn door/window2 van de voordeur leeg. Heeft het dus 3 maanden en 10 dagen volgehouden. Dat komt overeen met een dikke 1200 keer open en dicht, volgens Grafana. Dat waren Hema batterijen en temperatuurschommeling tussen 12 en 17 graden (moet inderdaad de tochtstrippen vernieuwen).
Benieuwd of ik batterijen vind die langer mee gaan want 8 euro per 3 maanden is wel kostbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Wiley99 op 19-01-2021 12:24 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 09-07 23:15

Pixelmagic

Ubergeek

Septillion schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:50:
[...]

Precies dat. Adressen vrij houden in de DHCP is één ding. Zelf een volledige boekhouding bijhouden welke IP's je hebt ingesteld is twee. Weet van mezelf dat ik dat ga vergeten :+ Nu staat dat centraal in mijn router en laat die me een IP niet twee keer uitdelen.
Ik kan aanraden om iets als PiHole in te zetten, hier zit ook een DHCP server in en kan je op basis van mac-adres een ip vast toewijzen. Heb hier al mijn apparaten zo toegewezen, makkelijk te beheren en zeer stabiel plus niet afhankelijk van je provider mocht je eens wisselen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Pixelmagic schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:22:
[...]
Ik kan aanraden om iets als PiHole in te zetten, hier zit ook een DHCP server in en kan je op basis van mac-adres een ip vast toewijzen. Heb hier al mijn apparaten zo toegewezen, makkelijk te beheren en zeer stabiel plus niet afhankelijk van je provider mocht je eens wisselen.
Goede tip! Want met PiHole kan je ook makkelijk je eigen lokale DNSje opzetten: al mijn shellys zijn bereikbaar in mijn netwerk onder 'keukenboven.shelly' en 'keukenonder.shelly' (kies je eigen namen en liefst een ongebruikt TLD (top level, bij mij .shelly)
Heb je meteen een lijstje van je vaste ip adressen ;-)

En hoef je bij calamiteiten alleen de locatie te onthouden

[ Voor 4% gewijzigd door Wiley99 op 19-01-2021 17:51 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Pixelmagic Mij hoef je niet te adviseren, ik heb gewoon een fatsoenlijke router die dat kan :+ Zelfde voor DNS overigens ook al heb ik daar niet de moeite voor genomen. Wel voor eigen SSID maar VLAN staat nog op de planning.

Dus op zich kan ik het vinden in je reden, maar als je nog een Pi moet kopen zou ik adviseren dat gewoon te investeren in een niet-ISP router (en wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Septillion schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:17:
@Pixelmagic Mij hoef je niet te adviseren, ik heb gewoon een fatsoenlijke router die dat kan :+ Zelfde voor DNS overigens ook al heb ik daar niet de moeite voor genomen. Wel voor eigen SSID maar VLAN staat nog op de planning.

Dus op zich kan ik het vinden in je reden, maar als je nog een Pi moet kopen zou ik adviseren dat gewoon te investeren in een niet-ISP router (en wifi).
Was ook meer als algemeen advies bedoeld, als je het niet gebruikt ook prima natuurlijk 8)

Overigens draait PiHole ook gewoon op een VM ofzo, ik verwacht dat veel mensen naast de Shelly ook Domoticz of Home Assistant zullen gebruiken, dan is PiHole makkelijk en zeker goedkoper dan een router denk ik ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Pixelmagic Naast HA draaien is inderdaad goed mogelijk, maar kost wel resources natuurlijk. Maar als je meer dan een hand vol Shelly's (of andere Wifi smarts) wilt draaien zou ik sowieso enorm aanraden je ISP-router te dumpen (= inzetten als bridge/modem) en wat investeren in een beter netwerk. Komt prestaties en stabiliteit enorm ten goede. Veel ISP-router zijn niet echt krachtig en hebben moeite met veel clients. PiHole kan daar zeker ook een plek in hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nou ja zeg, altijd geroepen dat ik lichten bedienen met de telefoon flauwekul vond. Stiekem doe ik dat nog steeds maar nu is er even een situatie. Mijn vrouw is het komende half jaar tot een jaar minder valide en aan het revalideren door een gebroken botje in de knie.

Hierdoor heb ik in ieder geval, om te beginnen, een Shelly 1L gekocht met een bypass. Dit is in verband met de LED-verlichting die er op aangesloten wordt. Dat zit allemaal onder de 20W. Dimmen is niet nodig, schakelen wel. Ik heb gekozen voor de L1 met bypass omdat ik op die manier geen draden hoef te trekken maar de boel zo aan kan sluiten.

Aangezien ik Home Assistant al heb draaien voor een prutsproject wordt het nu tijd om daar serieus wat mee te gaan doen. Hopelijk wordt het toevoegen van een Shelly net zo makkelijk als de rest van mijn gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-07 07:34
Ik ben aan het kijken om mijn dimbare lamp te gaan dimmen met een shelly 2.
Alleen twijfel ik tussen de niko schakelaar om dit te gaan doen.
https://www.niko.eu/nl-nl...4d-2e33f11a84e1/170-85901

Of
https://www.niko.eu/nl-nl...72-f67ea8d10250/170-75001

Ik dacht eerst de eerste naar aanleiding van het filmpje
YouTube: Hoe installeer je de Shelly Dimmer 2 - Home2Link

Home2link raad de JUNG dubbele Impulsdrukker 10A 250 V schakelaar aan.
Ik zoek dus het niko alternatief.

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@belrpr Volgens mij zijn ze beide geschikt alleen heeft de 170-75001 naast een NO contact ook een NC (/NG) aansluiting. Laatste heb je niet nodig voor een Shelly. Daarnaast heeft deze losse invoer voor de L voor links en rechts, maar aangezien je ze beide naar dezelfde L wilt schakelen maakt dat ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
@Septillion bedankt voor de feedback.
Heb het besteld zal nog feedback geven of alles werkt zoals verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Die eerste is gemaakt voor rolluik, en is "electrisch gescheiden". Helaas niet duidelijk te vinden wat ze daar mee bedoelen. Ik hoop dat dat wil zeggen dat er een beveiliging op zit om te vermijden dat je op en neer gelijktijdig kan bedienen (want dat blaast je rolluikmotor op). Het kan gemakkelijk, als ze de NC aansluiting van de ene knop gebruiken om de andere te voeden.
Stop je er een shelly tussen, dan doet die de beveiliging, en maakt het dus niet uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Flapperbol schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:20:
[...]

Het zijn in principe exact dezelfde devices, maar volgens mij doet de verzekering wat moeilijker als er brand zou ontstaan door een non-CE device.

EDIT:
Vandaag ook ijverig al m'n Shelly devices geupdate naar 1.9, les voor de volgende keer: paar weekjes mee wachten als er nieuwe firmware uit komt.
Wat een gezeik was dat weer.

De vorige keer met 1.8 ging ShellyForHASS stuk en was mijn huis in één klap dom geworden.
ShelliesDiscovery werkte gelukkig wel, maar was wel frustrerend om ineens alles om te moeten zetten.
Nu met 1.9 wilde enkele DUO lampen ineens niet meer bepaalde sensoren doorgeven aan Home Assistant...

Deze keer maar op zoek gegaan om firmware te downgraden, en dat gaat verdomd makkelijk kwam ik achter!
Link! (Je moet wel even een account aanmaken, anders werkt het niet)

Je kiest op die website je device/firmware en vult het (lokale) IP adres in. Dan krijg je een URL voorgeschoteld waarmee je automatisch de gekozen firmware naar het device flashed.

De DUO's weer voorzien van de 1.8.3 FW, en alles werkt weer :)
Dank voor je reactie, zonder je post was ik nooit op de firmware downgrade link gekomen want het lijkt erop dat ik hetzelfde probleem met mijn DUO heb.
Nu dus ook van firmware 1.9.x gedowngrade naar 1.8.3.

Ik zie de DUO in HA bij Configuration>Devices via ShellyForHASS Integration, maar de DUO is niet als entity zichtbaar. Behalve dan firmware update (switch.shelly_shbduo_1_XXXXXXXXXXXX_firmware_update).

Heb jij een idee hoe ik deze toch als entity in HA kan benaderen?

Edit: ik had kennelijk ShellyForHASS manueel geinstalleerd en deze was verouderd. Opnieuw install via .zip gedaan en de Duo verschijnt netjes als een entity :)

[ Voor 4% gewijzigd door sloth op 20-01-2021 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
Erwin537 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:24:
Ik heb gisteren een rbgw2 geïnstalleerd in de setup dat hij 4 single color ledstrips kan aansturen. Werkt opzich wel, maar via de shelly app kon ik hem niet omzetten. Ook de aansturing niet. De shelly app herkent hem nog als warm/white/cold met een colorwheel er bij.

Iemand enig idee of dit een bug is of dat ik een instelling mis?

In de webinterface werkt het trouwens wel; krijg mooi 4 channels te zien die ik apart kan aanzetten en dimmen.
Even een update: ik heb het device uit de app verwijderd en via IP opnieuw in de app toegevoegd, toen kwamen de channels opeens als aparte devices in de app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebele.S
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-06 17:03
Sinds kort ben ik aan het kijken naar een Shelly dimmer 2 (dus niet de eerste variant, ivm het ontbreken van een nuldraad) om mijn bestaande dimmer te vervangen. Echter kan ik nergens een webshop vinden die de dimmer op voorraad heeft. Weten jullie of er iets van een leveringsprobleem is? Bij Amazon.de staat dat je hem ongeveer over een maand krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-07 21:51
Oebele.S schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:04:
Sinds kort ben ik aan het kijken naar een Shelly dimmer 2 (dus niet de eerste variant, ivm het ontbreken van een nuldraad) om mijn bestaande dimmer te vervangen. Echter kan ik nergens een webshop vinden die de dimmer op voorraad heeft. Weten jullie of er iets van een leveringsprobleem is? Bij Amazon.de staat dat je hem ongeveer over een maand krijgt.
Gewoon bij Shelly zelf bestellen.. www.shelly.cloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebele.S
Ja, daar had ik ook al gekeken, maar daar zou het ook rond de 3-4 weken duren voordat ik hem had. Ik denk dat ik dan maar geduldig moet zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Oebele.S schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:15:
[...]

Ja, daar had ik ook al gekeken, maar daar zou het ook rond de 3-4 weken duren voordat ik hem had. Ik denk dat ik dan maar geduldig moet zijn!
25 januari weer op voorraad zag ik net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:30
Ik probeer het volgende voor elkaar te krijgen:

code:
1
2
3
                    /-- Shelly 1PM Input
- Shelly 1 Output --
                    \-- Apparaat

Oftewel, ik wil met de Shelly 1 zowel een Shelly 1PM schakelen als mijn apparaat. Als ik enkel de Shelly 1 PM verbind aan de Shelly 1, dan zie ik inderdaad de status van de Shelly 1 doorgegeven worden. Echter, zodra ik het apparaat ook aan de Shelly 1 output knoop, dan blijft de Shelly 1PM SW status altijd op hoog ongeacht wat de status is van de Shelly 1 output is.

Weet iemand hoe dit komt? Kan het dat de Shelly 1PM mogelijk een niet galvanisch gescheiden circuit heeft(?) Zou het dan met een tweede Shelly 1 wel werken?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vandaag de Shelly 1L binnengekregen. Prima dingetje die netjes in de inbouwdoos past achter de schakelaar.

Echter bij de eerste draad van 2,5mm2 draaide het schroefje al door. Het apparaatje is dus niet erg geschikt voor de standaard installatiedraad waar de meeste installaties mee gemaakt zijn. Misschien is dit ergens terug te vinden in dit topic of elders op internet, ik heb er in ieder geval niet vooraf naar gezocht. Aangenomen dat dit soort dingen geschikt zijn voor installaties die hier standaard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
sypie schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:49:
Vandaag de Shelly 1L binnengekregen. Prima dingetje die netjes in de inbouwdoos past achter de schakelaar.

Echter bij de eerste draad van 2,5mm2 draaide het schroefje al door. Het apparaatje is dus niet erg geschikt voor de standaard installatiedraad waar de meeste installaties mee gemaakt zijn. Misschien is dit ergens terug te vinden in dit topic of elders op internet, ik heb er in ieder geval niet vooraf naar gezocht. Aangenomen dat dit soort dingen geschikt zijn voor installaties die hier standaard zijn.
Ik heb vrijwel al mijn Shellys met 2,5mm2 draad geïnstalleerd, maar geen doordraaiende schroefjes gehad. Hoe hard heb je ze aangedraaid? Misschien een productiefout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan het zijn dat er uit je apparaat nog een beetje spanning weglekt en de Shelly 1PM die ziet? Wellicht kan je dat meten? Werkt het wel als je ipv een apparaat bijvoorbeeld een lamp aansluit?
sypie schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:49:
Echter bij de eerste draad van 2,5mm2 draaide het schroefje al door. Het apparaatje is dus niet erg geschikt voor de standaard installatiedraad waar de meeste installaties mee gemaakt zijn.
Ik heb dit bij nog geen enkele Shelly gehad, maar ik heb ook geen 1L. Terugsturen voor garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JeroenE schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 06:37:
[...]
Kan het zijn dat er uit je apparaat nog een beetje spanning weglekt en de Shelly 1PM die ziet? Wellicht kan je dat meten? Werkt het wel als je ipv een apparaat bijvoorbeeld een lamp aansluit?
Zou kunnen. Dat heb ik niet getest.

Edit: Als het lekstroom is, is het te voorkomen?

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 22-01-2021 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:42
Ik heb tijdens de black friday geshopt voor twee keer een button 1 . https://shelly.cloud/prod...t-home-automation-device/

Alles ingesteld (zonder app) aan de wifi gehangen en aan de mqtt broker. Het werkt nu wel, maar is echt heel traag. Duurt ongeveer 8 sec voordat ik een message op broker zie. Nu was ik al voorbereid op enige vertraging, maar op de website staat toch echt dat het binnen 2 sec kan. USB powered is het wel snel, dus vermoed een WIFI setup issue, kan ik daar nog iets aan tweaken?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@CurlyMo Je moet niet te ingewikkelde vragen aan mij stellen ;)

Ik zou eerst maar eens proberen, misschien is het wel iets anders. Volgens mij kan je het krijgen als er een condensator in het apparaat zit die dan langzaam leeg loopt, maar eerlijk gezegd is mijn elektronica kennis niet toereikend.

@ymoona Ik heb wel eens gelezen dat het sneller gaat als je een vast ip adres op je Shelly instelt, dan hoeft hij niet eerst een ip adres op te vragen.

Ik gok dat de 2 seconden ook de kortste tijd is die mogelijk is. Dus zeg maar op 1 meter van het access point en zonder andere wifi devices die ook druk aan het communiceren zijn.

Ik heb geen button 1, maar wel een door sensor (die er nu trouwens mee opgehouden is :( ), dat bericht krijg ik dan ergens tussen de 2 en 4 seconden. nadat de deur is open gegaan. Dat is te laat om het licht in de gang automatisch aan te doen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
rens-br schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:31:
[...]

Afraden is een groot woord. Ik heb het in mijn router ingesteld, want dat vond ik handiger. Eén centrale interface om alles in te stellen. Maar er zijn er ook een aantal die het wel fixed in de Shelly hebben ingesteld.

[...]

Ik ken de Ziggo box niet. Maar dit lijkt me een screenshot van DHCP range, adressen die buiten die range vallen kan je inderdaad instellen in je Shelly. Adressen die in die range vallen kan je niet instellen in Shelly. De DHCP server kan die namelijk dan wel gewoon uitdelen aan andere apparaten.
Dan ga ik nu een heel domme vraag stellen: het plaatje bekijkend, wat is dan de range ip-adressen die ik als statisch adres voor mijn Shelly's kan gebruiken? Loopt de range voor statische adressen van 192.168.146 tot 192.168.178.255? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbM8LNFB-WPtB1wcI7kY-0pk9FI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v58YuFOC2rBK9lCC8sAYJed9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DUX

DUX

Elsdeniep schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:39:
[...]

Dan ga ik nu een heel domme vraag stellen: het plaatje bekijkend, wat is dan de range ip-adressen die ik als statisch adres voor mijn Shelly's kan gebruiken? Loopt de range voor statische adressen van 192.168.146 tot 192.168.178.255? [Afbeelding]
100 tot en met 255 (ofwel 145 adressen, zie teller eronder) is met deze instellingen te gebruiken door DHCP. Dat betekent dat 1 tot en met 99 statisch te gebruiken is. Let wel: waarschijnlijk zijn er een aantal apparaten die al statisch ingesteld zijn zoals waarschijnlijk 192.168.178.1 of op geen enkel ander adres kunnen werken. Ik ken jouw netwerk niet en weet niet hoeveel devices jij hebt met statische adressen, maar ik zou inschatten dat je 50 tot en met 99 voorlopig veilig kunt gaan gebruiken als statische adressen.

[ Voor 3% gewijzigd door DUX op 22-01-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DUX Het is 100 tot en met 254. 255 kan je niet gebruiken, dat is het netwerk broadcast address.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

JeroenE schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:51:
@DUX Het is 100 tot en met 254. 255 kan je niet gebruiken, dat is het netwerk broadcast address.
Volgens mij is het .100 t/m .244. .100 is het eerste adres, daarna nog 144 over. 100 + 144 = 244

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@JanPedaal Ja, ja, ja zo blijven we bezig met elkaar corrigeren ;) Maar volgens mij heb jij helemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

offtopic:
Vrijdagmiddagborrel begint steeds eerder met dat thuiswerken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:22:
code:
1
2
3
                    /-- Shelly 1PM Input
- Shelly 1 Output --
                    \-- Shelly 1 Input / Output -- Apparaat
Uiteindelijk heb ik het zo opgelost:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Weet iemand hier wat de schakelsnelheid van de Shelly 1 is? Idealiter heb ik 500ms nodig.

500ms werkt :)

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 23-01-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
DUX schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:45:
[...]

100 tot en met 255 (ofwel 145 adressen, zie teller eronder) is met deze instellingen te gebruiken door DHCP. Dat betekent dat 1 tot en met 99 statisch te gebruiken is. Let wel: waarschijnlijk zijn er een aantal apparaten die al statisch ingesteld zijn zoals waarschijnlijk 192.168.178.1 of op geen enkel ander adres kunnen werken. Ik ken jouw netwerk niet en weet niet hoeveel devices jij hebt met statische adressen, maar ik zou inschatten dat je 50 tot en met 99 voorlopig veilig kunt gaan gebruiken als statische adressen.
@DUX bedankt voor het heldere antwoord. Had ik het dus idd precies verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebele.S
Kan iemand mij vertellen wat de beste/makkelijkste methode is om de overige actions (double push, long-short push) op een Shelly dimmer 2 in Home Assistant te krijgen? Is dat doormiddel van webhooks of geeft dat veel vertraging? Ik probeer scenes te activeren doormiddel van de overige inputs op de shelly dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:27
Vraagje: ik heb een "domme" wasdroger, en die staat ver weg in huis.. nu dacht ik: als ik nou een Shelley PM achter de stekker van de wasdroger doe.. dan kan ik meten of het energieverbruik 0 is, terwijl het verbruik eerder nog >0 was. En dan zou ik daar graag een push message ofzo van willen ontvangen. Is dat mogelijk? (Misschien zoiets als: als verbruik =~0 (altijd beetje reststroom) en verbruik afgelopen 5 minuten > 0 dan push message).

Ik wil in mijn huis (dat nu wordt gebouwd) overal Shelleys gaan gebruiken, dus een beetje aan het nadenken of zoiets kan. Ik twijfel nog tussen een Homey Pro (heb ook wat 433mhz dingetjes) of Home Assistant qua backend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
ChrisM schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:44:
Vraagje: ik heb een "domme" wasdroger, en die staat ver weg in huis.. nu dacht ik: als ik nou een Shelley PM achter de stekker van de wasdroger doe.. dan kan ik meten of het energieverbruik 0 is, terwijl het verbruik eerder nog >0 was. En dan zou ik daar graag een push message ofzo van willen ontvangen. Is dat mogelijk? (Misschien zoiets als: als verbruik =~0 (altijd beetje reststroom) en verbruik afgelopen 5 minuten > 0 dan push message).

Ik wil in mijn huis (dat nu wordt gebouwd) overal Shelleys gaan gebruiken, dus een beetje aan het nadenken of zoiets kan. Ik twijfel nog tussen een Homey Pro (heb ook wat 433mhz dingetjes) of Home Assistant qua backend.
Zoiets heb ik inderdaad ook. Maar dan met een Shelly Plug S. In domoticz een script gemaakt die een melding stuurt als het energieverbruik onder een bepaald niveau is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
Yep, doe ik ook voor mijn wasdroogcombinatie (maar met een ander soort plug);
En zo meet ik met een Shelly plug S of mijn TV aan of uit staat en schakel daarmee de woonkamerverlichting (dimmen als TV aan is, een lampje dat in de TV reflecteert uitzetten enz. en weer terug aan als de TV uit gaat).
Werkt een stuk sneller dan wat ik voorheen deed: checken of het IP adres van de TV of chromecast te pingen was. Dat ijlt namelijk altijd een stuk na.

PS Was/Droog: zorg er wel voor dat die niet boven de veiligheidsgrens van je plug/shelly uit komen anders wordt je was niet schoon of droog...

[ Voor 23% gewijzigd door Wiley99 op 24-01-2021 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26

Mbt tot je wasmachine/droger, dit kan, niet alleen met Shelly volgens mij, maar wel via iets als Homey of Home Assistant.
Let er wel op dat je machine momenten geen of weinig verbruik kan hebben waardoor je een false positive kan krijgen.
https://www.facebook.com/Domoticahuis/posts/838453106550149

Deze heeft mij op weg geholpen, notifications kan je dan op diverse manieren instellen, en de powerplug die je gebruikt kan van alles zijn, deze gaat over een Fibaro, maar je kan ook prima een Shelly of elke andere plug die power info door geeft gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Powermage op 24-01-2021 23:40 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVB
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12-2024
Oebele.S schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:15:
[...]

Conrad heeft ze nog volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 20:22
Vraagje: ik heb een "domme" wasdroger, en die staat ver weg in huis.. nu dacht ik: als ik nou een Shelley PM achter de stekker van de wasdroger doe.. dan kan ik meten of het energieverbruik 0 is, terwijl het verbruik eerder nog >0 was. En dan zou ik daar graag een push message ofzo van willen ontvangen.
Ik doe vergelijkbare dingen met Node-Red. De Shelly wordt uitgelezen en wanneer het maximum verbruik over een periode van 10 minuten onder de X wat valt (beetje afhankelijk van wat erin steekt), dan is het sluipverbruik en gaat de plug uit. Dit bijvoorbeeld voor mijn bureau, waar het sluipverbruik van alles wat daar insteekt ongeveer 5W is.

Idem voor de plug waar mijn vrouw haar laptop in steekt en waar ook nog wat andere dingen op hangen. Wanneer die laptop in standby of af staat en opgeladen is, is het verbruik dat er nog is nutteloos en gaat de plug automatisch uit. Wanneer de laptop weer aan gaat en verbinding maakt, met het WiFi netwerk (monitoring via Unifi controller), dan gaat de plug automatisch aan. Als de laptop dan toch niet in het stopcontact steekt, valt die wel automatsch terug uit na 10 minuten. Pas wanneer de laptop zijn verbinding verbreekt, en terug verbinding maakt, wordt de plug opnieuw automatisch aangezet. Manueel aanzetten kan nog altijd natuurlijk.

Met Home-assistant heb ik eens iets vergelijkbaars gedaan voor onze droogkast, maar ik vind Node-Red voor veel automatisering handiger om mee te werken.

In plaats van (enkel) de plug uit te zetten zou je dan makkelijk een notificatie kunnen versturen naar je smartphone bijvoorbeeld. Ik heb het zelf nog niet gebruikt, maar Pushover wordt wel eens aanbevolen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-07 15:33
Ik ben in het bezit van een Shelly 1 om daar het volgende mee te gaan proberen voor mijn Home Assistant.
In mijn huis heb ik een centrale afzuiging. maar er is maar 1 schakelaar voor die afzuiging aanwezig in huis.

Ik wil met mijn Home Assistant bijvoorbeeld dan schakelen als er iemand naar de wc gaat dat de afzuiging aangaat. ( Sensor op de wc deur is aanwezig en werkt ook naar behoren )

De Shelly heb ik al geconfigureerd via 192.168.33.1 en toegevoegd aan mijn netwerk dus dat was stap 1.
Maar nu, hij moet natuurlijk tussen mijn schakelaar komen en de 2 draden die daar nu in zitten.

Ik heb verschillende diagrammen bekken en ook geprobeerd alleen op de een of andere manier doe ik iets verkeerd. ( Misschien kan het wel niet eens wat ik wil )

Dus, ik heb 1 schakelaar in de muur zitten met 2 draden. Daar moet de Shelly tussen en ook weer gekoppeld worden aan de schakelaar die er nu zit. ( handmatig aan en uit kunnen zetten moet blijven bestaan )

Kan iemand mij helpen aan het juiste diagram om de Shelly aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
marcel19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:06:
Ik ben in het bezit van een Shelly 1 om daar het volgende mee te gaan proberen voor mijn Home Assistant.
In mijn huis heb ik een centrale afzuiging. maar er is maar 1 schakelaar voor die afzuiging aanwezig in huis.

Ik wil met mijn Home Assistant bijvoorbeeld dan schakelen als er iemand naar de wc gaat dat de afzuiging aangaat. ( Sensor op de wc deur is aanwezig en werkt ook naar behoren )

De Shelly heb ik al geconfigureerd via 192.168.33.1 en toegevoegd aan mijn netwerk dus dat was stap 1.
Maar nu, hij moet natuurlijk tussen mijn schakelaar komen en de 2 draden die daar nu in zitten.

Ik heb verschillende diagrammen bekken en ook geprobeerd alleen op de een of andere manier doe ik iets verkeerd. ( Misschien kan het wel niet eens wat ik wil )

Dus, ik heb 1 schakelaar in de muur zitten met 2 draden. Daar moet de Shelly tussen en ook weer gekoppeld worden aan de schakelaar die er nu zit. ( handmatig aan en uit kunnen zetten moet blijven bestaan )

Kan iemand mij helpen aan het juiste diagram om de Shelly aan te sluiten?
Het 1e plaatje uit de handleiding volgen. De schakeldraad moet vanaf de schakelaar naar SW. En behalve de schakeldraad heb je ook nog een fasedraad (bruin) en nuldraad (blauw) nodig om op de Shelly aan te sluiten. De Shelly moet namelijk altijd stroom hebben om bereikbaar te zijn. De bruine draad moet naar zowel L en In worden aangesloten op de Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
verjager schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:14:
[...]

Het 1e plaatje uit de handleiding volgen. De schakeldraad moet vanaf de schakelaar naar SW. En behalve de schakeldraad heb je ook nog een fasedraad (bruin) en nuldraad (blauw) nodig om op de Shelly aan te sluiten. De Shelly moet namelijk altijd stroom hebben om bereikbaar te zijn.
Dus als ik het goed begrijp ga ik niks hebben aan een Shelly?
Er zitten maar 2 draden bij de schakelaar en ik heb geen mogelijkheid om extra draden te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
marcel19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:19:
[...]

Dus als ik het goed begrijp ga ik niks hebben aan een Shelly?
Er zitten maar 2 draden bij de schakelaar en ik heb geen mogelijkheid om extra draden te trekken.
Als dat niet lukt wordt het lastiger ja. Kun je 'm niet aansluiten t.p.v. het apparaat zelf, als je daar wel extra draden beschikbaar hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
verjager schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:21:
[...]

Als dat niet lukt wordt het lastiger ja. Kun je 'm niet aansluiten t.p.v. het apparaat zelf, als je daar wel extra draden beschikbaar hebt?
Er komen letterlijk maar 2 draden uit welke nu in een schakelaar zitten.
Een bruine en een zwarte draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
marcel19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:23:
[...]

Dan ga je op die plek geen Shelly1 aan kunnen sluiten. Je hebt namelijk ook blauw nodig. Echt geen mogelijkheid om die te trekken?

Of de Shelly1 aan te sluiten bij het apparaat, daar heb je meestal wel alle draden. Zoals @verjager ook aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
marcel19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:23:
[...]

Dat klopt, de schakelaar onderbreekt/schakelt de bruine draad, waar 'de stroom uit komt'. De zwarte draad gaat naar het apparaat. Als het gewoon allemaal op 230V werkt, moet in het apparaat zelf ook een blauwe draad aangesloten zijn. Maar dit is misschien gewoon via een stekker in een stopcontact. Dan zou je t apparaat moeten openmaken...
De

Weet je / kun je meten of er 230V op de bruine draad bij je schakelaar staat?

Wat misschien wel een optie is:
Omschrijving
Inbouwschakelaar met WiFi chip die werkt op zowel 230V als op 12/24V DC. Ideaal voor het schakelen van verlichting, garagedeuren en andere apparaten.
Je kunt er maximaal 16A mee schakelen (16*230V= 3600Watt bij 230V). Doordat het de uitgang potentiaalvrij is (relais) heeft hij heel veel toepassingsmogelijkheden.
Het is bijvoorbeeld mogelijk om hem met 12V te voeden en vervolgens 230V mee te schakelen.
Dan kun je met bijv. een 12V adapter van een oude telefoon spanning op de Shelly zetten, vanuit een stopcontact in de buurt. Wel opletten want als je de + en - van de 12V gelijkspanning verwisselt wordt de Shelly erg warm en gaat die smelten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Ben ik de enige die het wat griezelig vind dat iemand die zoals het lijkt weinig basiskennis van elektra heeft hier welgemeende adviezen krijgt om draden bij te trekken ?

Persoonlijk zou ik in deze situatie iemand adviseren een "slimme lamp" te kopen en de schakelaar lekker te laten zitten. Zelfs Shelly heeft nu lampen in het assortiment, veel veiliger te installeren en de schakelaar laat je gewoon zitten en op "aan" staan.

Just my 2 cents...

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Pixelmagic schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:37:
Persoonlijk zou ik in deze situatie iemand adviseren een "slimme lamp" te kopen en de schakelaar lekker te laten zitten. Zelfs Shelly heeft nu lampen in het assortiment, veel veiliger te installeren en de schakelaar laat je gewoon zitten en op "aan" staan.
Aan een slimme lamp heb je zo weinig als je ventilatie wilt schakelen. Daarbij iemand moet ergens beginnen, liever paar keer extra advies vragen op een forum dan zelf maar 'wat doen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Ben ik de enige die het wat griezelig vind dat iemand die zoals het lijkt weinig basiskennis van elektra heeft hier welgemeende adviezen krijgt om draden bij te trekken ?

Just my 2 cents...
Valt wel mee hoor, heb NEN1010 en NEN3140 dus mag er rustig mee werken.
Snapte alleen niet hoe de shelly werkte en hoe deze aangesloten dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
verjager schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:36:
[...]

Dat klopt, de schakelaar onderbreekt/schakelt de bruine draad, waar 'de stroom uit komt'. De zwarte draad gaat naar het apparaat. Als het gewoon allemaal op 230V werkt, moet in het apparaat zelf ook een blauwe draad aangesloten zijn. Maar dit is misschien gewoon via een stekker in een stopcontact. Dan zou je t apparaat moeten openmaken...
De

Weet je / kun je meten of er 230V op de bruine draad bij je schakelaar staat?

Wat misschien wel een optie is:

[...]

Dan kun je met bijv. een 12V adapter van een oude telefoon spanning op de Shelly zetten, vanuit een stopcontact in de buurt. Wel opletten want als je de + en - van de 12V gelijkspanning verwisselt wordt de Shelly erg warm en gaat die smelten
Ja er staat 230 op de bruine draad.
En die shelly die je voorsteld die heb ik ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:43

Just my 2 cents...
Ik heb 2 linker-electra-klauwen, en ik heb ook gewoon laatst extra electra aangelegd buiten en binnen enkele shelly's geplaatst.

Het is geen rocket science, en met de juiste tools zie je zo of je de stroom er wel af hebt.

Je moet ergens beginnen. Tenzij we alleen gecertificeerde electriciëns aan de slag willen laten gaan voor elk lampje (Ik heb zo'n collega, die de electricien langs laten komen als er een inbouwspotje vervangen moet worden |:( ). Dan kun je dat ook zeggen voor een schroef in de muur, schilderen etc.

Liever dat ze hier vragen en geholpen worden, dan dat ze weggestuurd worden en zelf gaan prutsen :+

@marcel19 ik zou bij de ventilator zelf kijken of je hem daar kan plaatsen. Dus ipv de draden in de ventilator te steken, deze in de Shelly te steken daar, en vanuit de shelly naar de ventilator.

En ik weet niet of het met Shelly kan, maar misschien kun je hem dan ook na laten draaien.
Zelf heb ik zoiets in Home Assistant.
- Als het licht aangaat op de WC, gaat de afzuiging aan.
- Als het licht uitgaat, blijft de ventilator nog 5 minuten nadraaien O-)

Zonder licht op de WC is niet zo chill :+

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 26-01-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
belrpr schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:17:
@Septillion bedankt voor de feedback.
Heb het besteld zal nog feedback geven of alles werkt zoals verwacht.
Alles geïnstaleerd en werkt naar behoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebele.S
rens-br schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:16:
[...]

25 januari weer op voorraad zag ik net.
Deze datum is nu doorgeschoven naar 10 febrauri |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Waah schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:14:
[...]
@marcel19 ik zou bij de ventilator zelf kijken of je hem daar kan plaatsen. Dus ipv de draden in de ventilator te steken, deze in de Shelly te steken daar, en vanuit de shelly naar de ventilator.

En ik weet niet of het met Shelly kan, maar misschien kun je hem dan ook na laten draaien.
Zelf heb ik zoiets in Home Assistant.
- Als het licht aangaat op de WC, gaat de afzuiging aan.
- Als het licht uitgaat, blijft de ventilator nog 5 minuten nadraaien O-)

Zonder licht op de WC is niet zo chill :+
Helaas zit de ventilator fan ergens waar ik niet bij kan.
Wat jij beschrijft wil ik dus ook bewerkstellen.

Heb een deursensor op mijn wc deur. Als deze open gaat gaat de wc lamp aan en automatisch na 10 minuten uit. daar wil ik die ventilator dus mee triggeren in Home Assistant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:11
Goede middag allemaal, heb afgelopen week een soort vrijbrief gekregen om het huis verder te automatiseren. En heb nog een aantal lampen die nog niet slim gemaakt zijn. Nu twijfel ik erg tussen de Sonoff mini en de Shelly 1. Beide heb ik er thuis al een aantal van liggen, maar wat zou jullie reden zijn om voor een Shelly te gaan? Overigens draai ik op de meeste Tasmota.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
marcel19 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:25:
[...]

Helaas zit de ventilator fan ergens waar ik niet bij kan.
Wat jij beschrijft wil ik dus ook bewerkstellen.
Tja als je niet bij de ventilator kan en ook geen 0 draad kan aansluiten bij de schakelaar, dan zijn alle opties wel zo ongeveer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
rens-br schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:11:
[...]

Tja als je niet bij de ventilator kan en ook geen 0 draad kan aansluiten bij de schakelaar, dan zijn alle opties wel zo ongeveer op.
Niet echt,

ik ontdek zojuist dit: https://www.home2link.nl/...qmfXdgd-4_FAaAgmEEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
De Shelly 1L is dan idd een mooie optie, want met de gewone lukt t niet 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Die 'kan' ook werken. Mits je 20W stookt, anders moet je een bypass plaatsen en die bypass moet je bij je ventilator plaatsen. Dus kan zijn dat je daar alsnog niks mee opschiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

marcel19 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:46:
[...]

Valt wel mee hoor, heb NEN1010 en NEN3140 dus mag er rustig mee werken.
Snapte alleen niet hoe de shelly werkte en hoe deze aangesloten dient te worden.
Gelukkig maar, al ben ik wel wat verrast dat je de regels op weet te noemen maar niet weet dat een schakelaar normaal alleen fase en schakeldraad heeft.

Het aanslaan van een fan zou je ook nog met een andere sensor kunnen doen en daarmee los van de verlichting. Dan kan je de fan door laten draaien nadat het licht al uit is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:56
Vraagje, ik wil een Shelly Dimmer 2 inbouwen in een doosje, en met een stekker aansluiten op een WCD (er is geen ruimte in mijn opbouwdozen). Blijft de Shelly heel als ik per ongeluk fase en nul omdraai? Dat gaat natuurlijk vrij makkelijk met een stekker. Ik snap dat het dan niet werkt, maar blijft de dimmer wel heel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:09
DRAFTER86 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:25:
Vraagje, ik wil een Shelly Dimmer 2 inbouwen in een doosje, en met een stekker aansluiten op een WCD (er is geen ruimte in mijn opbouwdozen). Blijft de Shelly heel als ik per ongeluk fase en nul omdraai? Dat gaat natuurlijk vrij makkelijk met een stekker. Ik snap dat het dan niet werkt, maar blijft de dimmer wel heel?
Dat moet wel kunnen volgens mij, Shelly produceert hier zelf ook doosjes voor. Zie bijvoorbeeld hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DRAFTER86 Volgens mij werkt dat gewoon. Ze hebben bij Shelly zelfs een doosje om dit in te bouwen in het netsnoer, die heet button maar is dus iets heel anders dan de button 1.

Ik heb zelf ook een dimmer in een lamp met stekker gebouwd (in de armatuur zelf) en die is nog niet ontploft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06 00:04
Ik heb overal slimme lampen hangen waardoor mijn schakelaars eigenlijk meer problemen opleveren dan voordelen. Ik wil hier graag pulsdrukkers opzetten en met behulp van een inbouwmodule scenes activeren d.m.v. short/long press.

Ik heb dit met wat fibaro switches her en der al gedaan en dat werkt prima, echter wordt het een dure bezigheid om het hele huis te voorzien van Fibaro.

Momenteel heb ik een paar Shelly 1pm en dat is opzich een prima apparaat en zat te denken om deze overal in te bouwen gezien de prijs.

Het idee is om de verlichting wel aan te sluiten maar in detached mode te gebruiken. Ik wil alles koppelen middels mijn Homey.

Waarschijnlijk moet ik hier voor een blauwe draad betrekken om alles werkend te krijgen in detached mode?

Welke shelly is geschikt voor een dubbele schakelwip? Kan een 1L dubbel schakelen of heb ik de 2.5 nodig?

Ik heb schakelmateriaal van BJ deze heeft twee soorten pulsdrukkers voor dubbele wip. Twee polig en 1 polig. Red ik het met een 1 polige of moet ik hiervoor twee gescheiden circuits gebruiken.

Veel vragen maar ik hoop dat jullie wat meer duidelijkheid kunnen scheppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:01
LutraVulgaris schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:31:

Welke shelly is geschikt voor een dubbele schakelwip? Kan een 1L dubbel schakelen of heb ik de 2.5 nodig?
Je kan twee schakelaren aansluiten op de Shelly 1L. Ik gebruik zelf de Shelly 1L voor een hotelschakeling, zonder N, wel met bypass. Of je het kan gebruiken voor een dubbele schakelaar weet ik niet, ik zou verwachten van wel.

[ Voor 11% gewijzigd door twieren op 28-01-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@LutraVulgaris Of je een blauwe draad moet trekken ligt er een beetje aan. In 90% van de gevallen is het makkelijker de Shelly bij de lamp te plaatsen, niet bij de schakelaar. Omdat daar vaak zowel blauw als bruin aanwezig zijn en natuurlijk ook de schakeldraad.

Zowel de 1L als de 2.5 kunnen twee schakelaars hebben. Shelly 1L heeft geen blauwe draad nodig maar daar moeten de schakelaars gevoed worden door de Shelly (ipv de bruine draad, dus inbouwen bij de schakelaar weer makkelijker) en geldt er een minimale last. Vooral laatste is dus wel iets om aan te denken.

Eventueel zou je ook een Shelly i3 kunnen overwegen. Deze is goedkoper dan een 1L of een 2.5.

Welke pulsdrukker je gebruikt maakt niet uit, je voedt beide schakelaar met hetzelfde (bruin bij een 2.5 of i3, Sx bij een 1L.

Wel een tipje als je voor meer Wifi smart devices gaat, zorg voor een goede router en access point. De standaard ISP boxjes blijken vaak niet zo geschikt om veel devices te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-07 23:05
Mijn Shelly Plug S registreert het stroomverbruik niet goed.

Als ik de app open, dan geeft hij aan dat het apparaat offline is. Als ik hem ververs dan vindt hij hem wel meteen. Alleen dan zie ik dus tijdelijk het huidige gebruik. Ik zou ook graag het hele gebruik willen monitoren.

Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Lennnn Gebruik je de Shelly cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Nee, kan het daar aan liggen? Zou denken dat ie anders ook wel het continue verbruik moet kunnen monitoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
Lennnn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:08:
[...]

Nee, kan het daar aan liggen? Zou denken dat ie anders ook wel het continue verbruik moet kunnen monitoren.
Historisch verbruik word in de cloud bijgehouden, dat kan het shelly device zelf niet. Neem aan dat het daar ook niet echt genoeg geheugen voor heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Lennnn Volgens mij kan je dat in de app alleen zien als de cloud aan staat. Je kan het wel rechtstreeks opvragen bij de plug. Bijvoorbeeld met http://10.10.10.10/meter/0 waarbij je dan natuurlijk wel het juiste IP adres moet gebruiken. Je ziet dan ook het verbruik over de laatste 3 minuten en het totaal.

Let op, als je allerlei zaken blokkeert voor je Shellies en ze bijvoorbeeld geen tijd hebben gekregen, dan meten ze de stroom ook niet per tijdseenheid. Zie JeroenE in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" (en wat berichtjes daar voor).

Als je de plug van de stroom afhaalt (of hij reboot etc) dan begint alles weer op nul. Als je dit langdurig wil bijhouden zal je dus of de Shelly Cloud moeten gebruiken of een ander systeem die de waardes kan bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
JeroenE schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:16:
@Lennnn Volgens mij kan je dat in de app alleen zien als de cloud aan staat. Je kan het wel rechtstreeks opvragen bij de plug. Bijvoorbeeld met http://10.10.10.10/meter/0 waarbij je dan natuurlijk wel het juiste IP adres moet gebruiken. Je ziet dan ook het verbruik over de laatste 3 minuten en het totaal.

Let op, als je allerlei zaken blokkeert voor je Shellies en ze bijvoorbeeld geen tijd hebben gekregen, dan meten ze de stroom ook niet per tijdseenheid. Zie JeroenE in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" (en wat berichtjes daar voor).

Als je de plug van de stroom afhaalt (of hij reboot etc) dan begint alles weer op nul. Als je dit langdurig wil bijhouden zal je dus of de Shelly Cloud moeten gebruiken of een ander systeem die de waardes kan bijhouden.
Dank. Via 192.... zie ik ook dat wifi best slecht is. Dat helpt ook niet denk ik (al heb ik met mijn telefoon vol bereik).

Goed, de cloud staat aan. Ik ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
twieren schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:42:
[...]

Je kan twee schakelaren aansluiten op de Shelly 1L. Ik gebruik zelf de Shelly 1L voor een hotelschakeling, zonder N, wel met bypass. Of je het kan gebruiken voor een dubbele schakelaar weet ik niet, ik zou verwachten van wel.
bedankt voor je reactie. Ik wil ze vooral gebruiken zonder load als een detached switch en de schakelwip acties gebruiken voor andere scenes. dus dan moet ik alsnog een blauwe draad gebruiken gezien het relais dan uitgeschakeld wordt.

de blauwedraad kan wel gereld worden, de dubbele schakelaar gaat namelijk niet naar dezelfde lasdoos dus dat betekend weer twee shelly's ipv 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
Septillion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:46:
@LutraVulgaris Of je een blauwe draad moet trekken ligt er een beetje aan. In 90% van de gevallen is het makkelijker de Shelly bij de lamp te plaatsen, niet bij de schakelaar. Omdat daar vaak zowel blauw als bruin aanwezig zijn en natuurlijk ook de schakeldraad.

Zowel de 1L als de 2.5 kunnen twee schakelaars hebben. Shelly 1L heeft geen blauwe draad nodig maar daar moeten de schakelaars gevoed worden door de Shelly (ipv de bruine draad, dus inbouwen bij de schakelaar weer makkelijker) en geldt er een minimale last. Vooral laatste is dus wel iets om aan te denken.

Eventueel zou je ook een Shelly i3 kunnen overwegen. Deze is goedkoper dan een 1L of een 2.5.

Welke pulsdrukker je gebruikt maakt niet uit, je voedt beide schakelaar met hetzelfde (bruin bij een 2.5 of i3, Sx bij een 1L.

Wel een tipje als je voor meer Wifi smart devices gaat, zorg voor een goede router en access point. De standaard ISP boxjes blijken vaak niet zo geschikt om veel devices te onderhouden.
dankje voor je reactie. gezien het schakeldraad in verschillende lasdozen ligt worden het dan twee shelly's ook is een schakelwip wat makkelijker uit elkaar halen dan het hele armatuur er af. vooral als er een gevaarte van 1000 euro aanhangt ;) maar ik kan wel ergens een blauwe draad vandaan toveren.

opzich heb ik goede routers maar maak ook gebruik van KPN dus ze staan in bridged mode dus het routen zal daardoor gedaan worden ben ik bang.

worden er double presses geregistreerd met de 1l en 2.5? de 1pm heeft dit niet, mijn fibaro switch 2 kan dit dan weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@LutraVulgaris Voor het trekken van de blauwe draad moet het gevaarte er niet af? Klinkt een beetje als een onwenselijke situatie waar de schakeldraad en N een compleet andere route volgen naar de lamp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LutraVulgaris schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:42:
worden er double presses geregistreerd met de 1l en 2.5? de 1pm heeft dit niet, mijn fibaro switch 2 kan dit dan weer wel.
Voor zover ik weet niet. Je kan er in in ieder geval geen url aan hangen, zie https://shelly-api-docs.s...shelly1l-settings-actions en https://shelly-api-docs.s...helly2-5-settings-actions

Zelfs bij de Dimmer waar twee keer kort drukken betekent dat de dimmer naar 100% gaat kan je dat niet instellen: https://shelly-api-docs.s...immer-sl-settings-actions

Wat je (in ieder geval bij de dimmer) wel kan is de input events bijhouden (via MQTT). Zie https://shelly-api-docs.shelly.cloud/#shelly-dimmer-sl-mqtt en https://shelly-api-docs.s.../#shelly-dimmer-sl-status
Via shellies/shellydimmer-<device-id>/input_events/0 krijg je dan de waarde van de eerste button door. Die is bijvoorbeeld {"event": "S","event_cnt": 33}. Als iemand dan twee keer kort drukt krijg je eerst {"event": "S","event_cnt": 34} en gelijk daarna {"event": "S","event_cnt": 35}. Maar dan moet je dus zelf iets bouwen om dat bij te houden. Je zal het verschil ook lastig kunnen zien tussen kort-kort en kort-kleine pauze-kort omdat het nu eenmaal even duurt eer je de events binnenkrijgt en kan verwerken.

Ik weet niet hoe het bij Fibaro zit, maar er is dus geen "D" voor double push ofzoiets (wel de "L" voor longpush).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 09-07 21:26
JeroenE schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:32:
[...]
Voor zover ik weet niet. Je kan er in in ieder geval geen url aan hangen, zie https://shelly-api-docs.s...shelly1l-settings-actions en https://shelly-api-docs.s...helly2-5-settings-actions

Zelfs bij de Dimmer waar twee keer kort drukken betekent dat de dimmer naar 100% gaat kan je dat niet instellen: https://shelly-api-docs.s...immer-sl-settings-actions

Wat je (in ieder geval bij de dimmer) wel kan is de input events bijhouden (via MQTT). Zie https://shelly-api-docs.shelly.cloud/#shelly-dimmer-sl-mqtt en https://shelly-api-docs.s.../#shelly-dimmer-sl-status
Via shellies/shellydimmer-<device-id>/input_events/0 krijg je dan de waarde van de eerste button door. Die is bijvoorbeeld {"event": "S","event_cnt": 33}. Als iemand dan twee keer kort drukt krijg je eerst {"event": "S","event_cnt": 34} en gelijk daarna {"event": "S","event_cnt": 35}. Maar dan moet je dus zelf iets bouwen om dat bij te houden. Je zal het verschil ook lastig kunnen zien tussen kort-kort en kort-kleine pauze-kort omdat het nu eenmaal even duurt eer je de events binnenkrijgt en kan verwerken.

Ik weet niet hoe het bij Fibaro zit, maar er is dus geen "D" voor double push ofzoiets (wel de "L" voor longpush).
In tasmota registeren zowel de 1l als de dimmer2 in ieder geval wel "dubbel clicks".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@borft Aha, maar dat ligt dan aan de (andere) firmware die er op draait.

Ik bedoel: dat is net zoiets als dat iets op dezelfde laptop wel werkt onder linux, maar niet onder windows (of andersom) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 09-07 21:26
JeroenE schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:02:
@borft Aha, maar dat ligt dan aan de (andere) firmware die er op draait.

Ik bedoel: dat is net zoiets als dat iets op dezelfde laptop wel werkt onder linux, maar niet onder windows (of andersom) :+
haha, natuurlijk. Ik bedoel meer, het is mogelijk, kost alleen een beetje extra moeite ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peters5454
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-04-2021
Hi, kan iemand mij helpen? Heb me suf gezocht maar kan het niet goed vinden.

Heb de volgende situatie:

Een wandlamp (nog aan te sluiten) op een nieuwe gipswand, zonder schakelaar. De draden zijn dus direct 'doorgelust' vanuit een stopcontact. Als ik nu een lamp zou monteren blijft hij altijd branden zegmaar.

We hebben blauw, zwart en aardedraad.
Nu wil ik er een shelly dimmer 2 tussen zetten (achter lamp monteren in de doos). Hoe moet ik de shelly dimmer 2 (zonder neutraaldraad) aansluiten?

De aanlsluitschema's die ik zie lijken alleen maar van toepassing in een centraaldoos of achter een bestaande schakelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin537
peters5454 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:04:
Hi, kan iemand mij helpen? Heb me suf gezocht maar kan het niet goed vinden.

Heb de volgende situatie:

Een wandlamp (nog aan te sluiten) op een nieuwe gipswand, zonder schakelaar. De draden zijn dus direct 'doorgelust' vanuit een stopcontact. Als ik nu een lamp zou monteren blijft hij altijd branden zegmaar.

We hebben blauw, zwart en aardedraad.
Nu wil ik er een shelly dimmer 2 tussen zetten (achter lamp monteren in de doos). Hoe moet ik de shelly dimmer 2 (zonder neutraaldraad) aansluiten?

De aanlsluitschema's die ik zie lijken alleen maar van toepassing in een centraaldoos of achter een bestaande schakelaar.
De aardedraad laat je hiervoor in principe buiten beschouwing, volgens mij moet die alleen aan het armatuur, mits dit van metaal is. Zwart is normaliter een schakeldraad, maar in jouw geval staat er dus altijd spanning op dus zou het bruin moeten zijn.

Ik snap alleen niet waarom je zegt zonder neutraal? Met de volgende setup heb je dat gewoon:
Het blauwe draad stop je in een lasklem, knipt twee korte stukjes blauwe draad van een rol, stript deze op de juiste lengte en doet deze erbij in de lasklem. Één van de korte blauwe draden gaat naar de blauwe draad van de lamp (N), de ander naar de N op de shelly.
Zwarte draad stop je in de L van de shelly (maakt niet uit welke)
dan knip je een stukje zwarte draad van een rol (of ander kleur en taped er met zwarte isolatietape overheen) en verbind daarmee de O aan de zwarte draad van de lamp (L).

EDIT: je kan dus gewoon het schema met schakelaar aanhouden, maar geen schakelaar aansluiten. Die laat je gewoon weg. Zorg wel ook even dat je zeker weet dat de spanning van de draden af is (zet de groep of desnoods de hoofdschakelaar even uit)

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin537 op 02-02-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peters5454
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-04-2021
Bedankt @Erwin537 het is hiermee gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-07 17:33
Okay eerste post hier en misschien een bizarre vraag maar kan ik dmv een shelly (1L denk ik?) "commando's" sturen naar mijn milight/limitlessled lampen? Laat ons zeggen dat ik via een pulsschakelaar ze kan aandoen en door lang in te houden helderheid kan kiezen maar dat de shelly er voor zorgt dat ze op bepaalde uren dimmen/helderder zijn? Ik weet dat daar ook een shelly dimmer voor bestaat maar de milight lampen hebben een ingebouwde dimmer, zou die willen aanspreken via de shelly...

Heb wat opgezocht over combinaties maar vind tot nu toe niets.

'k ga sowieso al 2 shelly dimmers installeren in de hal en de WC om daar in de avond automatisch de lampen wat te laten dimmen als je ze aan zet. Ik heb wel geen aardingskabel achter mijn schakelaars zitten maar volgens Shelly maakt dat niet uit? In de WC wel een bypass zetten aangezien 1 LED lamp van 6W te laag is. Ook m'n schakelaars vervangen door pulsschakelaars voor wat extra functionaliteit :) al moet ik nog zien of ik daar geen aardingskabel voor moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Ch3ckmate schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:45:
Okay eerste post hier en misschien een bizarre vraag maar kan ik dmv een shelly (1L denk ik?) "commando's" sturen naar mijn milight/limitlessled lampen? Laat ons zeggen dat ik via een pulsschakelaar ze kan aandoen en door lang in te houden helderheid kan kiezen maar dat de shelly er voor zorgt dat ze op bepaalde uren dimmen/helderder zijn? Ik weet dat daar ook een shelly dimmer voor bestaat maar de milight lampen hebben een ingebouwde dimmer, zou die willen aanspreken via de shelly...
Ik gebruik ook Mi Light lampen en voor zover ik weet zijn er geen http commando's die je naar de Mi Light controller kan sturen waardoor je lamp dimt. Aan / uit zou eventueel wel direct moeten kunnen, maar ook daar heb ik de details zo niet van paraat.

Welke Mi Light controller gebruik je?
Ik heb wel geen aardingskabel achter mijn schakelaars zitten maar volgens Shelly maakt dat niet uit? In de WC wel een bypass zetten aangezien 1 LED lamp van 6W te laag is. Ook m'n schakelaars vervangen door pulsschakelaars voor wat extra functionaliteit :) al moet ik nog zien of ik daar geen aardingskabel voor moet hebben.
Aardkabel heb je inderdaad niet nodig, zowel niet voor de Shelly als voor de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
rens-br schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:51:
[...]

Ik gebruik ook Mi Light lampen en voor zover ik weet zijn er geen http commando's die je naar de Mi Light controller kan sturen waardoor je lamp dimt. Aan / uit zou eventueel wel direct moeten kunnen, maar ook daar heb ik de details zo niet van paraat.

Welke Mi Light controller gebruik je?
Ik heb er 2, een originele met de "klassieke" software, geen idee meer hoe die heet...maar kocht recent 1 extra om meer groepen te maken en kreeg dan die "miboxer" waarvoor ik een andere app moet gebruiken, ben sowieso van plan deze er tussenuit te halen omdat die niet integreerbaar is met home assistant en ik nu 2 apps nodig heb voor verschillende lichtgroepen 8)7

Waarschijnlijk ga ik enkele lampen die ik zelden aanpassen vervangen door Yeelights en die in home assistant gooien. Alles in 1 app is mijn einddoel. Momenteel is het een mix van domoticz, milight en miboxer.
Aardkabel heb je inderdaad niet nodig, zowel niet voor de Shelly als voor de schakelaar.
Da's al goed nieuws :) zag het niet zitten om nog kabels te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Ch3ckmate schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:55:
Waarschijnlijk ga ik enkele lampen die ik zelden aanpassen vervangen door Yeelights en die in home assistant gooien. Alles in 1 app is mijn einddoel. Momenteel is het een mix van domoticz, milight en miboxer.
Ik heb ook alleen maar 'oude' lampen en gebruik deze bridge: [ESP8266 Mi-Light Hub] Ervaringen & Discussie. Dat is een openSource versie van de oude bridge. Daar werken zowel nieuwe als oude lampen mee.

Maar als je Domoticz gebruikt kan je voor aan/uit in ieder geval het volgende http commando gebruiken:

code:
1
2
/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=99&switchcmd=On
/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=99&switchcmd=Off

Tevens kan je de Shellies toevoegen in Domoticz en het via DzVents doen. (Dat doe ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
rens-br schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:00:
[...]

Ik heb ook alleen maar 'oude' lampen en gebruik deze bridge: [ESP8266 Mi-Light Hub] Ervaringen & Discussie. Dat is een openSource versie van de oude bridge.

Maar als je Domoticz gebruikt kan je voor aan/uit in ieder geval het volgende http commando gebruiken:

code:
1
/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=99&switchcmd=On

/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=99&switchcmd=Off[/]

Tevens kan je de Shellies toevoegen in Domoticz en het via DzVents doen. (Dat doe ik)
Oh da's best interessant :) bedankt. Maar ga Domoticz sowieso wisselen voor home assistant wegens gebruiksvriendelijkere app (als ik het zo zie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ch3ckmate schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:45:
Een Shelly is geen domotica controller, dus die kan veel van de zaken die je vraagt niet. Wat wel kan is een http commando sturen als er bepaalde zaken gebeuren. Je kan daar dan wel een beetje mee spelen omdat je een commando kan hangen aan "output on" en output off" en je apart kan instellen dat de Shelly op bepaalde tijden aan en uit moet gaan. Maar dat is dus maar heel beperkt en je kan niet op tijdstip X een ander commando laten sturen dan tijdstip Y.

In latere posts heb je het over Domoticz en Home Assistant. Die zijn wel voor zulke zaken bedoeld en in die domotica controllers moet je dit dus inregelen. Dat kan dan (ook) aan de hand van een knop die je op een Shelly hebt aangesloten zodat er dan lichten aan gaan, rolluiken dicht of wat ej dan ook nog meer hebt aangesloten op die controller.
Ook m'n schakelaars vervangen door pulsschakelaars voor wat extra functionaliteit :) al moet ik nog zien of ik daar geen aardingskabel voor moet hebben.
Op de Shelly hoef je geen aarde aan te sluiten. Ik ben nog nooit een schakelaar tegengekomen waarbij dat wel moest. De meeste schakelaars zijn zo ontworpen dat er geen stroom op de behuizing of knoppen kan komen te staan (die meestal toch al van kunstof zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
JeroenE schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:21:
[...]
Een Shelly is geen domotica controller, dus die kan veel van de zaken die je vraagt niet. Wat wel kan is een http commando sturen als er bepaalde zaken gebeuren. Je kan daar dan wel een beetje mee spelen omdat je een commando kan hangen aan "output on" en output off" en je apart kan instellen dat de Shelly op bepaalde tijden aan en uit moet gaan. Maar dat is dus maar heel beperkt en je kan niet op tijdstip X een ander commando laten sturen dan tijdstip Y.

In latere posts heb je het over Domoticz en Home Assistant. Die zijn wel voor zulke zaken bedoeld en in die domotica controllers moet je dit dus inregelen. Dat kan dan (ook) aan de hand van een knop die je op een Shelly hebt aangesloten zodat er dan lichten aan gaan, rolluiken dicht of wat ej dan ook nog meer hebt aangesloten op die controller.

[...]
Op de Shelly hoef je geen aarde aan te sluiten. Ik ben nog nooit een schakelaar tegengekomen waarbij dat wel moest. De meeste schakelaars zijn zo ontworpen dat er geen stroom op de behuizing of knoppen kan komen te staan (die meestal toch al van kunstof zijn).
Okay. Ik begin sowieso met de dimmers in de hal en de wc, als ik dat goed werkende krijg bekijk ik de andere opties. Alvast bedankt!
Pagina: 1 ... 16 ... 82 Laatste