Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 18:41
@Pixelmagic @Binnetie

ik had de gewone normale rolluik schakelaars die je overal kan kopen deze bv : https://www.zevenbergenzo...bouw-draaischakelaar.html

Die kan je dus gebruiken als je ze lokaal kan bedienen, die heb je in inbouw opbouw draai/druk enz.
en daar heb ik later de shellyś op aangesloten. als je zoń schakelaar koopt zit er een gebruiksaanwijzing bij maar het is heel simpel, stroom erop en de schakeldraden van je rolluik erop.
Bij dit soort schakelaars heb ik de shellyś bij aangesloten, ook daar kan schemaś van googlen zie b.v :
https://www.google.com/se...biw=1536&bih=746&dpr=1.25 de meest links bovenaan is erg duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

piotr123 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:38:
@Pixelmagic @Binnetie

ik had de gewone normale rolluik schakelaars die je overal kan kopen deze bv : https://www.zevenbergenzo...bouw-draaischakelaar.html

Die kan je dus gebruiken als je ze lokaal kan bedienen, die heb je in inbouw opbouw draai/druk enz.
en daar heb ik later de shellyś op aangesloten. als je zoń schakelaar koopt zit er een gebruiksaanwijzing bij maar het is heel simpel, stroom erop en de schakeldraden van je rolluik erop.
Bij dit soort schakelaars heb ik de shellyś bij aangesloten, ook daar kan schemaś van googlen zie b.v :
https://www.google.com/se...biw=1536&bih=746&dpr=1.25 de meest links bovenaan is erg duidelijk.
Ik heb een deel van de oude schakelaars nog, ging mij er meer om of het 230v of laag spanning kan zijn, dat is duidelijk nu, er staat 230v op. Ik zou zelf liever een wat kleinere constructie hebben, ik ga eens nadenken over een behuizing voor zo een shelly met een kleine wip schakelaar er in. Het gaat mij er om dat ingeval van uitval van de domotica de luiken toch te bedienen zijn.

Dank allen !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb Bush Jaeger opbouw randen gekocht van twee units groot. Daar zit in het linkerdeel een Fibaro Rolluik module en in het rechter deel zit een dubbele puls schakelaar

De dubbel puls schakelaar in dit voorbeeld (2020 US-205-101) is een gescheiden (2 x L en 2 x pijltje) maar dat is niet nodig. Het kan er ook zijn met 1 keer L en 2 x pijltje (2020 US-205)

1 x UP en 1 x DOWN, en als hij up gaat, en je drukt op down dan stopt hij

[ Voor 63% gewijzigd door raymonvdm op 06-01-2021 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:12:
Het gaat mij er om dat ingeval van uitval van de domotica de luiken toch te bedienen zijn.
Dat is fijn, maar ook als schoonmoeder op bezoek is die niet de app heeft om zaken in jouw huis te bedienen.

En eerlijk gezegd zijn knoppen op de muur vaak nog veel sneller dan via een app op een telefoon die je nog uit je broekzak moet vissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

JeroenE schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 07:35:
[...]
Dat is fijn, maar ook als schoonmoeder op bezoek is die niet de app heeft om zaken in jouw huis te bedienen.

En eerlijk gezegd zijn knoppen op de muur vaak nog veel sneller dan via een app op een telefoon die je nog uit je broekzak moet vissen.
Ik bedien niet met een app, alles gaat automatisch dmv domoticz op de momenten die ik functioneel vind (tijd, zonsondergang, hoeveelheid licht buiten) dus als er nog een schoonmoeder zou zijn dan zou daar als alles goed gaat geen behoefte aan zijn 8). Het gaat mij er om dat mocht ik een keer server problemen zijn dat ik niet naar een KaKu ab moet gaan zoeken om het rolluik te bedienen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Pixelmagic Ik gaf maar een willekeurig voorbeeld. Kan natuurlijk nog steeds zijn dat je toch een keer de automatiek wil overrulen en dan zijn lokale bedieningen inderdaad veel handiger dan eerst moeten zoeken naar een afstandsbediening, nieuwe batterijen zodat hij weer werkt etc :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:51
rens-br schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:16:
[...]

Correct. Shelly 1 = 1 lamp, Shelly 2.5 = Twee lampen + twee schakelaars
Extra verduidelijking / verschil: een Shelly1 heeft potential free contacts, een Shelly2.5 niet. Dat wil zeggen:
Shelly1: je kan een verschillende voedingsspanning voor de Shelly1 en het aan te sturen apparaat gebruiken (bv. Shelly1 voeden met 230V en daarmee een 24V apparaat schakelen)
Shelly2.5: voeding en schakelspanning zijn hetzelfde en gekoppeld

[ Voor 3% gewijzigd door theredone51 op 07-01-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:49
Ik heb zowel een Shelly dimmer als een Shelly schakelaar die tot begin van het jaar via de app te bedienen waren. Dit werkt nu niet meer terwijl er niets in mijn home setup gewijzigd is.

De webinterface van beide Shelly zijn gewoon te benaderen en vanuit hier ook te bedienen. In de app staan ze echter offline. Ik heb al 1 shelly verwijderd en op IP basis proberen toe te voegen maar dan blijft de app oneindig op loading staan.

Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen?

Gaat dus om shelly's met de laatste originele firmware. De Shellys zitten in een apart VLAN maar deze setup heeft tot beging dit jaar probleemloos gewerkt (en er is dus absoluut niets aan gewijzigd),

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@zeezuiper Bij mij heeft de Shelly app ook regelmatig kuren. Soms helpt het om de schakelaar aan te tikken en dan de "power"knop in te duwen. Maar soms ook niet :|

Edit: BTW: wellicht heeft je Shelly app wel (automatisch) updates gekregen?

Je kan ook eens kijken of het beter gaat met nieuwere firmware.

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenE op 07-01-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Laatst online: 14-09 21:49
Bovenstaand probleem lijkt veroorzaakt te worden door mijn pihole. Als ik een fixed IP adres instel met een publieke DNS server gaat het wel goed.

Snap alleen niet dat dit niet naar voren komt in de pihole logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:39
Ik wil ook een aantal Shelly's gaan bestellen.
Echter wil ik ook een aantal shelly's achter een stopcontact gaan bouwen. een opbouw ziet in de woonkamer niet uit.

Echter de stopcontacten zijn allemaal los maar de dubbele zijn met elkaar doorgelust,
Nu wil ik daar 1 van slim maken vanwege een lamp en de andere normaal laten.
Maar volgens mij is de Shelly best dik en er lopen nogal wat kabels in de stopcontacten dus of het gaat passen..

En mag dit wel achter een stopcontact gebouwd worden?
dan weet ik ook of ik de stugge kabels moet vervangen voor flexibele.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Clavat schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:27:
Maar volgens mij is de Shelly best dik en er lopen nogal wat kabels in de stopcontacten dus of het gaat passen..
Wandcontactdozen zijn al best dik van zichzelf, dus vraag me ook echt af of je het er achter gaat krijgen. Verder zou ik gewoon gaan voor de Shelly Plug S, die is echt enorm klein en compact en de leds daarvan kan je ook uitschakelen indien gewenst.

Wellicht zegt een plaatje meer. Dit is een Plug S die ik gebruik voor de wasmachine:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQf3ySWDZ200qCUcLHGGpwviSLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPTER94Yfb0STedAbDJ2iQG2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou dus gewoon voor een plug gaan, stukken makkelijker en flexibeler.
En mag dit wel achter een stopcontact gebouwd worden?
dan weet ik ook of ik de stugge kabels moet vervangen voor flexibele.
Ik zou niet weten waarom niet. Flexibel mag je ook gebruiken, zolang je maar adereindhulzen gebruikt en de juiste dikte.

[ Voor 21% gewijzigd door rens-br op 08-01-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:39
rens-br schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:44:
[...]

Wandcontactdozen zijn al best dik van zichzelf, dus vraag me ook echt af of je het er achter gaat krijgen. Verder zou ik gewoon gaan voor de Shelly Plug S, die is echt enorm klein en compact en de lampen daarvan kan je ook uitschakelen indien gewenst.

Wellicht zegt een plaatje meer, dit is mijn plug die ik gebruik voor de wasmachine:
[Afbeelding]

[...]

Ik zou niet weten waarom niet. Flexibel mag je ook gebruiken, zolang je maar adereindhulzen gebruikt en de juiste dikte.
Ja maar in een woonkamer op een strakke muur vind ik dit nogal minder uitzien.
Vandaar dan de inbouw.
Ik ga het gewoon proberen ik bestel er een aantal en dan eens proberen.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:26
Ik heb een shelly 1 achter een wandcontactdoos ingebouwd. Ik heb de verschillende contacten niet los, dus nog gewoon doorgelust.
Ik vond het al wel behoorlijk duwen om het er in te krijgen. Nu heb ik wel stugge, dikke draden gebruikt en kunnen ze waarschijnlijk ook korter..

Met een shelly 2.5 en flexibele draden zou het misschien wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Clavat Een ander alternatief is om de Shelly 1 in de lamp in te bouwen (indien mogelijk natuurlijk) en tweede alternatief om een Shelly button (met Shelly 1) in het snoer van de lamp te maken.

Ik vind persoonlijk de Plug S ook wel meevallen, als je wil kan je de lichtjes ook uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Er is geen shellyplug die ook kan dimmen of wel?

Ik heb hem in elk geval niet gevonden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:29
Cyberpope schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:47:
Er is geen shellyplug die ook kan dimmen of wel?

Ik heb hem in elk geval niet gevonden.
Nee een dimmende plug is er niet. Je zou zelf iets kunnen maken met de Shelly Dimmer ingebouwd. Ik vraag mij alleen af of dat handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

rens-br schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:44:
[...]
Wandcontactdozen zijn al best dik van zichzelf, dus vraag me ook echt af of je het er achter gaat krijgen. Verder zou ik gewoon gaan voor de Shelly Plug S, die is echt enorm klein en compact en de leds daarvan kan je ook uitschakelen indien gewenst.

Wellicht zegt een plaatje meer. Dit is een Plug S die ik gebruik voor de wasmachine:
[Afbeelding]

Ik zou dus gewoon voor een plug gaan, stukken makkelijker en flexibeler.
Die Plug S wordt afgeraden voor wasmachines en andere "zwaardere" apparaten. Kom je wel eens in de problemen met het max. vermogen dat hij aan kan (2500W)?
Ik heb de grote Plug gekocht voor de wasmachine, maar had dan wellicht ook met de S toegekund.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb sinds gisteren een Shelly Uni en die heb ik vandaag getest en het is op zich wel een grappige dingetje

- Ik heb twee druk schakelaars op de input gezet
- Ik heb de ADC input gekoppeld aan de voeding (Hiermee meet ik de input spanning)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sT9Gbbi7L5eRmZsukbTIXLznnTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Anl8jMWN26VIbgWAwDMQsq1c.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem toegevoegd aan HomeAssistant via de Shelly Intergration en dan kan ik schakelen, alleen de input wijziging duurt echter een seconde of 10 voordat deze binnenkomt. Daarom heb ik hem aangepast naar MQTT en dan zie ik bij een button push per direct de mqtt melding binnenkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCHu0vr5Tt8Y-boOa5ErMjjK_lc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YGtvWmnkTZ6TMxFjLCWDSbRH.png?f=fotoalbum_large

De outputs van de UNI volgens overigens 1 op 1 de input (IN_1 en IN_2) sluit je dus een drukknop aan op de input dan zal ook de output schakelen op het moment dat je de knop indrukt. Het is daarnaast wel mogelijk om de output via MQTT te bedienen.

Dit is overigens aan te passen door de input te detachen van de output _/-\o_ (iets wat Fibaro niet kan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EY8YrAqRFbDG25sYdfAJX-DY2k8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVILOEfN6l0BpsuEXniHGFd6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door raymonvdm op 09-01-2021 02:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JanPedaal schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:44:
[...]

Die Plug S wordt afgeraden voor wasmachines en andere "zwaardere" apparaten. Kom je wel eens in de problemen met het max. vermogen dat hij aan kan (2500W)?
Ik heb de grote Plug gekocht voor de wasmachine, maar had dan wellicht ook met de S toegekund.
Nee. Nog geen problemen gehad daarmee, volgens de logs verbruikt mijn wasmachine maximaal 2200W. Maar verschilt natuurlijk ook per wasmachine.

Overigens ben ik voor plugs met energie meting overgestapt naar meters van BlitzWolf. Die zijn echt stukken goedkoper. Die werken alleen wel op Zigbee.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 11-01-2021 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
meer die een foutmelding op de app met inloggen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:39

nimmer

hai :O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSGyZVQTnR1e6czDTnoE7HFvQsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJzOApnYpMOGwUrs0xReKsZ1.png?f=fotoalbum_large

weet iemand of dit kan met een Shelly 1L ? Dus het circuit van de fase draad gebruiken om te detecteren of een wissel schakelaar aan of uit staat. Ik weet dat dit wel zo werkt voor Shelly 1 & 2. Maar alle voorbeeld schema's laten het zo zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYZLQAJFiWvwnWtf1J_Fnls8V7c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eSYhpRAbRHnY2FNMLQwuIHav.png?f=user_large Voorbeeld plaatje is trouwens 2 losse schakelingen. dus wel wat anders maar gaat er om dat circuit helemaal geïsoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik overweeg om mijn dimmer voor de woonkamer te vervangen door een Shelly dimmer 2. Huidige opzet is een dimmer druk / draaiknop op 1 muur, en op een andere muur en schakelaar waarmee ik de lampen enkel kan in- en uitschakelen. Een hotel schakeling dus. Kan ik nu door deze drukkers parallel te zetten, realiseren om op beide muren te kunnen schakelen en dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:47
@tjanssen hier staan schema's :

https://www.shelly-suppor...ches-and-without-neutral/

Volgens mij kun je alleen niet een draaiknop gebruiken & moet je die (best) vervangen door een puls drukker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
pc01 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:04:
@tjanssen hier staan schema's :

https://www.shelly-suppor...ches-and-without-neutral/

Volgens mij kun je alleen niet een draaiknop gebruiken & moet je die (best) vervangen door een puls drukker
Dit was ook het idee. Dus de draaiknop vervangen door een dubbele pulsdrukker, en de schakelaar parallel over de laag dim puls zeg maar. Kan ik dus op de muur met twee pulsdrukkers in- / uitschakelen, en omhoog en omlaag dimmen. Op de andere muur kan ik dan in- / uitschakelen en naar beneden dimmen.

Of gaat dit niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tjanssen Dat kan prima werken. Je kan met een enkele pulsdrukker op laag ook de Shelly Dimmer op 100% krijgen door twee keer kort te drukken (zeg maar: dubbelklikken).

@nimmer Ik heb geen idee of de 1L dat nu wel of niet snapt. In alle voorbeelden staat het anders aangegeven. Dat zal niet helemaal voor niets zijn, neem ik aan. Ik heb geen 1L dus ik kan verder niet meten welke spanning er op Sx staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nimmer

nimmer

JeroenE schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:32:

@nimmer Ik heb geen idee of de 1L dat nu wel of niet snapt. In alle voorbeelden staat het anders aangegeven. Dat zal niet helemaal voor niets zijn, neem ik aan. Ik heb geen 1L dus ik kan verder niet meten welke spanning er op Sx staat.
dit gevonden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmTb0Xyg7CzPXMPLE9Clvzk7zQ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8RFogh8sfe03eqEDW3SvlKbL.png?f=user_large

dus lijkt me dat het zou moeten werken. morgen maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
Iemand ooit meegemaakt dat MQTT niet werkt? Heb een ip adres ingevuld, alsook de credentials.

Ik gebruik de Mosquitto broker van Home Assistant. De log laat geen inkomende verbinding zien. Vanaf andere clients gaat het wel gewoon goed. Een tcpdump gemaakt, maar de Shelly maakt nooit een verbinding met de broker. De Shelly probeert wel middels UDP op poort 5683 te connecten. Dit zou iets van CoAP moeten zijn? Hiervoor kan ik dan weer geen setting vinden.

Cloud toegang staat wel gewoon uit...

Iemand? Ik draai de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nimmer Mooi! Waar heb je dat gevonden?

@tjanssen Geef je ook de poort op? Dus bijvoorbeeld "mqtt-server:1883"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
JeroenE schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:56:
@tjanssen Geef je ook de poort op? Dus bijvoorbeeld "mqtt-server:1883"?
Had ik niet nee, ben er vanuit gegaan dat geen port opgeven resulteert in de default poort. Maar even getest, maakt geen verschil helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tjanssen Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat je de Shelly cloud aan hebt staan. Dan werkt mqtt ook niet. Ik weet niet precies hoe dat er uit ziet, ik gebruik namelijk zelf de cloud niet. Misschien kan je de mqtt gegevens toch invoeren als de cloud aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
JeroenE schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:20:
@tjanssen Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat je de Shelly cloud aan hebt staan. Dan werkt mqtt ook niet. Ik weet niet precies hoe dat er uit ziet, ik gebruik namelijk zelf de cloud niet. Misschien kan je de mqtt gegevens toch invoeren als de cloud aan staat?
Cloud access heeft de Shelly zelf uitgezet. De Shelly app geeft ook aan dat het device offline is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nimmer

nimmer

Heb het hier gevonden https://shelly-api-docs.s...lly1l-wiring-in-the-field

Lijkt me wel legit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
tjanssen schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:31:
[...]

Cloud access heeft de Shelly zelf uitgezet. De Shelly app geeft ook aan dat het device offline is.
Wachtwoord opnieuw ingesteld.. een keer een reboot gegeven, nu werkt het allemaal.

@JeroenE bedankt voor het meedenken n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:18
Ik wil een shelly plug gaan gebruiken om de opbrengst van drie zonnepanelen te meten. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik de opbrengst zien via de standaard Shelly app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Maandag1987 Ik heb er geen ervaring mee, maar met een 1 PM schijnt het wel te kunnen. Zie YouTube: Solar Power Measurement with 13€ - Shelly 1PM WOW !!! Dus de kans bestaat dat het met een Plug ook wel werkt.

Als ik het goed begrijp telt het wel alsof er verbruik is, dus je moet zelf weten dat het eigenlijk opbrengst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb hier een Shelly 2.5 waar een airco aan hangt. En daarmee probeer ik het energieverbruik te monitoren. Dat werkte tot vorige week prima, maar nu helaas niet meer. Er wordt nog wel vermogen doorgestuurd, maar geen cumulatief energieverbruik.
In ieder geval via MQTT, via de webinterface kan ik geen energieverbruik vinden, alleen vermogen.

Kun je dat ergens instellen of resetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 16:33
nimmer schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:53:
[...]

dit gevonden

[Afbeelding]

dus lijkt me dat het zou moeten werken. morgen maar eens proberen.
ik heb een 1L, die is aangesloten zoals de rechter afbeelding (tot nu toe overal makkelijk een neutral kunnen pakken), en dat werkt prima :)

Hier overigens alle Shelly's op tasmota, geen Shelly cloud voor mij :D
Maandag1987 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:15:
Ik wil een shelly plug gaan gebruiken om de opbrengst van drie zonnepanelen te meten. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik de opbrengst zien via de standaard Shelly app?
Uhm, een omvormer mag je niet in het stopcontact doen... Hoe wou je dat aansluiten? of sluit je de verbruiker direct op je omvormer aan, zonder hem aan het net te koppelen?

[ Voor 33% gewijzigd door borft op 12-01-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jelte In het MQTT bericht staat enkel de huidige waarde, via http://ip-adres-shelly/meter/0 (of /1) kan je het gebruik van de afgelopen 3 minuten nog zien en het "total". Kan het zijn dat daar iets niet meer klopt?

Misschien gebruikt de airco te veel en ben je door een grens gegaan? De teller zou in Wm zijn (Wattminuut). 1 kWh = 60000 Wm (60 minuten en k = 1000).

Als je de Shelly 2.5 reboot staat de total weer op 0 (dat was bij mij net zo in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:18
borft schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:07:

Uhm, een omvormer mag je niet in het stopcontact doen... Hoe wou je dat aansluiten? of sluit je de verbruiker direct op je omvormer aan, zonder hem aan het net te koppelen?
Op dit moment is de situatie zo dat de zonnepanelen direct zijn aangesloten op een stopcontact. We hebben twee sets zonnepanelen (1x 3 panelen, 1x 6 panelen) allen met micro omvormers van Enphase.Ze hebben geen aparte groep, zitten niet bij elkaar op de groep. Ik heb afgelopen najaar geleerd dat dit niet meer wordt gedaan. Toen de panelen zijn geplaatst in 2017 is dit niet netjes afgeleverd door een bekende van ons. Tot op heden hebben we geen enkel probleem gehad hiermee. Alles goed krijgen is een flinke investering. Dit moet nog gebeuren, vermoedelijk willen we dan de gehele meterkast herzien (3-fase, aparte groep voor zonnepanelen, aparte groep voor airco, betere inrichting qua groepen in de keuken etc.)

De set van 6 panelen zijn aangesloten op de Enphase meter en dus inzichtelijk. De andere drie panelen niet, vandaar de oplossing met een Shelly plug. Waarvan ik inmiddels kan bevestigen dat het werkt, alleen wordt er een verbruiksgetal weergegeven en geen teruglevergetal. Dit is voor ons geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
borft schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:07:
Vroeger mocht dat zeker wel, dus als je een oude installatie hebt kan dat wel zo aangesloten zijn.

Je schijnt ze tegenwoordig ook los te kunnen kopen, en bijvoorbeeld Essent vind het blijkbaar ook geen probleem. Volgens mij zijn ze wel enorm duur, maar dat is een ander verhaal.

Je mocht (mag?) wel maar 600W per groep invoeden dus het is alleen 'handig' bij weinig opbrengst/weinig panelen.

@Maandag1987 Zulk soort dingen horen wel netjes aangesloten te zijn. Als je te veel aansluit op een groep dan kan er brand ontstaan omdat de stroom die de zonnepanelen opwekken niet door de zekering wordt 'gemeten' en de kabels in die groep dus overbelast kunnen zijn zonder dat de zekering springt.

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenE op 12-01-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:20:
@Jelte In het MQTT bericht staat enkel de huidige waarde, via http://ip-adres-shelly/meter/0 (of /1) kan je het gebruik van de afgelopen 3 minuten nog zien en het "total". Kan het zijn dat daar iets niet meer klopt?

Misschien gebruikt de airco te veel en ben je door een grens gegaan? De teller zou in Wm zijn (Wattminuut). 1 kWh = 60000 Wm (60 minuten en k = 1000).

Als je de Shelly 2.5 reboot staat de total weer op 0 (dat was bij mij net zo in ieder geval).
Ik zie dit nu:
JSON:
1
{"power":2.65,"overpower":0.00,"is_valid":true,"timestamp":0,"counters":[0.000, 0.000, 0.000],"total":0}

Ik zie wel power, maar geen energy. Die lijkt verdwenen.
En dat de energy op 0 sprint na een reboot is geen probleem. Maar ik vind het vreemd dat de energy niet weer oploopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Jelte In de counters staan de 3 waardes van de afgelopen minuten, in de total het totaal. Die staan bij jou dus allemaal op 0.

Wat het probleem lijkt te zijn is dat je Shelly de tijd niet weet. De timestamp staat ook op 0 namelijk. Heb je iets verkeerd ingesteld in de SNTP server of blokkeer je die (standaard is de server van google meen ik)? Probeer daar anders eens een andere in te stellen, bijvoorbeeld 1tje specifiek voor NL. Je kan dat instellen via het menu "Internet & Security".

Als de Shelly de tijd niet weet zal die wellicht ook het verbruik per minuut niet weten en (dus) ook het totaal niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JeroenE @Jelte Wat de tijdserver aangaat kan je meestal ook je internet router als (s)ntp-server gebruiken, tenminste als hij een ntp-server voor het lokale netwerk heeft draaien.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Tijd zou het kunnen zijn. Ik blokkeer in principe de toegang van de shellies tot het internet. En als de tijdserver time.google.nl is, ja dan lukt het niet om een tijd op te halen.

Ok, dan ga ik een lokale tijdserver installeren.

edit: Yup simpele time server in docker gezet en de shelly daarnaar verwezen. Nu gaat de energy weer tellen. Duidelijk dat de shelly daar een tijd voor nodig heeft.

Dank @JeroenE @dunklefaser !

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
  "power": 16.14,
  "overpower": 0,
  "is_valid": true,
  "timestamp": 1610463094,
  "counters": [
    16.416,
    16.453,
    16.417
  ],
  "total": 404
}

[ Voor 47% gewijzigd door Jelte op 12-01-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoZ92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:44
Mijn garagedeur motor aansturing heeft gisteren helaas de geest gegeven. Nu wil ik deze gaan vervangen door een shelly 2.5. De motor is een simpele 24vdc en werkt nog wel. Door middel van onderstaand schema kan ik de stroom hopelijk meten om collision detection te gebruiken. De eindschakelaars kan ik hergebruiken om de relais uit te zetten. Heeft iemand al iets dergelijks geprobeerd? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/te7d_iiEVrVtzITvYEMkjl6gjSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88xQSlqMm2zsXhsOpCdSTzjR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door TheoZ92 op 12-01-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-08 19:11
barrymossel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:03:
Heeft iemand wifi problemen met de Shellies? Sinds een week (of 2) heb ik dat bepaalde Shellies de wifi verbinding kwijtraken. Stroom eraf en erop zorgt er weer voor dat ze opnieuw verbonden raken.
Nooit last van gehad en ik het gebeurt nu ineens ook bij een Shelly die al een jaar in mijn netwerk (zelfde setup) hangt. Stock firmware, maar volgens mij wel laatst geüpdatet (zou kunnen net voordat de problemen begonnen).
Meen mensen hier last van? En wellicht een oplossing? Heb weinig zin om Tasmota te flashen (en dus al mijn Shellies uit de plafonds te trekken), maar ik weet wel dat ik dat bij eventuele nieuwe wel ga doen...
Ik heb dat probleem ook. Hardnekkig. Ook als ik de ip-adressen statisch maak, gebeurt het. Ik heb ongeveer 15 Shelly's in een eigen SSID. Toen ik er mider had, ging het beter, zeg ik gevoelsmatig. Hoeveel heb jij er?
Er zijn mensen die zeggen dat het aan de router (Ziggo Connect Box) ligt. De DHCP server van de router zou 'fouten' maken(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:05
Elsdeniep schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:23:
[...]

Ik heb dat probleem ook. Hardnekkig. Ook als ik de ip-adressen statisch maak, gebeurt het. Ik heb ongeveer 15 Shelly's in een eigen SSID. Toen ik er mider had, ging het beter, zeg ik gevoelsmatig. Hoeveel heb jij er?
Er zijn mensen die zeggen dat het aan de router (Ziggo Connect Box) ligt. De DHCP server van de router zou 'fouten' maken(?).
Mijn probleem is opgelost met een update van de Shelly firmware (heeft erg lang geduurd) voor de Shelly dimmer. Mijn overige Shellies (8) heb ik handmatig geflasht met Tasmota waardoor er ook geen problemen meer mee waren. Als updaten (of flashen met een alternatief) niets oplost (of niet wenselijk is), dan ligt je probleem waarschijnlijk ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Heeft iemand wifi problemen met de Shellies? Sinds een week (of 2) heb ik dat bepaalde Shellies de wifi verbinding kwijtraken. Stroom eraf en erop zorgt er weer voor dat ze opnieuw verbonden raken.
Nooit last van gehad en ik het gebeurt nu ineens ook bij een Shelly die al een jaar in mijn netwerk (zelfde setup) hangt. Stock firmware, maar volgens mij wel laatst geüpdatet (zou kunnen net voordat de problemen begonnen).
Meen mensen hier last van? En wellicht een oplossing? Heb weinig zin om Tasmota te flashen (en dus al mijn Shellies uit de plafonds te trekken), maar ik weet wel dat ik dat bij eventuele nieuwe wel ga doen...
Nee, totaal geen last van. Al mijn Shellies (18) hebben hier een vast IP wat ze vanuit de router krijgen. Werkt als een tierelier. Gebruik wel Unifi hardware en heb een enorm goed dekkend netwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 13-01-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb het een aantal maanden gehad. Uitermate irritant. Ik had geen zin om ze weer uit te bouwen en dan van de stroom te halen (zitten op een lastige plek naast de badkamer verwarming). Dus de laatste keer heb ik maar de stroom van mijn badkamer groepen gehaald (heb twee badkamers).

Echter met de laatste versie (20201228-092242/v1.9.3@ad2bb4e3) *lijkt* het voorlopig goed te gaan...(ik blijf duimen dat dit zo blijft)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Huidige versie van de firmware heeft ook de optie om een soft-reboot te doen wanneer de wifi uitvalt. Staat volgens mij standaard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Laatst heb ik een tweede Shelly 1 toegevoegd.. Die was telkens offline (maar moest ook nog een static IP geven. Ik heb dat toen gedaan; toen is hij nog 1 of 2 keer offline geweest, maar sindsdien (nu 2 à 3 dagen) lijkt hij stabiel te zijn.

Heb tijdens die periode wel ook andere shellys die daarvoor ook al langere tijd stabiel waren offline gezien.

Geen idee wat het issue is, maar nu gaat het weer goed en ik ben blij.

Ik op dit moment overigens 2x dimmers, 2x shelly 1PM, 1x plug en 1x HT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 09:37
Hoi, ik heb gisteren een Shelly 1 geïnstalleerd achter een lichtschakelaar en zit nog met 1 probleempje waarover ik nergens iets terug kan vinden. Misschien hebben jullie een idee?

De Shelly werkt goed in de Shelly app, zowel op het lokale netwerk als via de cloud. Hij werkt ook goed via de Home Assistant integratie. Maar ik wil hem graag ook via Google Home kunnen bedienen. Ik krijg Google Home gekoppeld met Shelly Smart Home, de lamp wordt ook meteen zichtbaar in Google Home en de status (aan/uit) wordt goed weer gegeven. Als ik hem echter aan (of uit) wil schakelen gebeurt er helemaal niets. Google Home zegt even dat de lamp aan is (maar dat is niet zo) en na een refresh ziet hij dat de lamp toch uit is gebleven. Heeft iemand een idee wat hier mis gaat? Of heeft iemand het zelfde probleem?

Ik draai de laatste firmware (1.9.3) op de Shelly 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
rolandmn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:00:
Hoi, ik heb gisteren een Shelly 1 geïnstalleerd achter een lichtschakelaar en zit nog met 1 probleempje waarover ik nergens iets terug kan vinden. Misschien hebben jullie een idee?

De Shelly werkt goed in de Shelly app, zowel op het lokale netwerk als via de cloud. Hij werkt ook goed via de Home Assistant integratie. Maar ik wil hem graag ook via Google Home kunnen bedienen. Ik krijg Google Home gekoppeld met Shelly Smart Home, de lamp wordt ook meteen zichtbaar in Google Home en de status (aan/uit) wordt goed weer gegeven. Als ik hem echter aan (of uit) wil schakelen gebeurt er helemaal niets. Google Home zegt even dat de lamp aan is (maar dat is niet zo) en na een refresh ziet hij dat de lamp toch uit is gebleven. Heeft iemand een idee wat hier mis gaat? Of heeft iemand het zelfde probleem?

Ik draai de laatste firmware (1.9.3) op de Shelly 1.
Ik heb net gekeken, Google home heeft ze bij mij gewoon automatisch gevonden en staan er opeens in. Als ik ze aan zet, gaan ze netjes meteen aan.

Ik weet wel dat Alexa Shelly cloud gebruikt. Ik weet niet of Google Home dat ook gebruikt? Heb je cloud aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
rally schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:50:
[...]

Ik heb het een aantal maanden gehad. Uitermate irritant. Ik had geen zin om ze weer uit te bouwen en dan van de stroom te halen (zitten op een lastige plek naast de badkamer verwarming). Dus de laatste keer heb ik maar de stroom van mijn badkamer groepen gehaald (heb twee badkamers).

Echter met de laatste versie (20201228-092242/v1.9.3@ad2bb4e3) *lijkt* het voorlopig goed te gaan...(ik blijf duimen dat dit zo blijft)
rens-br schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:40:
[...]

Nee, totaal geen last van. Al mijn Shellies (18) hebben hier een vast IP wat ze vanuit de router krijgen. Werkt als een tierelier. Gebruik wel Unifi hardware en heb een enorm goed dekkend netwerk.
Jullie reageren op een post van 3/4 jaar geleden ;) Is al opgelost met de nieuwere firmware.
Jelte schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:11:
Huidige versie van de firmware heeft ook de optie om een soft-reboot te doen wanneer de wifi uitvalt. Staat volgens mij standaard aan.
Als dat de oplossing is vanuit Shelly vind ik het nogal houtje-touwtje, maar goed. Het werkt bij de enige Shelly die nog stock draait bij mij. Ik flash nieuwe Shellies nu sowieso standaard met Tasmota (indien mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 09:37
Erwin537 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:23:
[...]

Ik heb net gekeken, Google home heeft ze bij mij gewoon automatisch gevonden en staan er opeens in. Als ik ze aan zet, gaan ze netjes meteen aan.

Ik weet wel dat Alexa Shelly cloud gebruikt. Ik weet niet of Google Home dat ook gebruikt? Heb je cloud aanstaan?
Ik heb gelezen dat voor de Google Home integratie de Shelly Cloud aan moet staan. Die staat inderdaad aan en lijkt ook deels te werken. Als ik de schakelaar omzet zie ik de status ook vrijwel meteen veranderen in de Google Home app. Alleen het bedienen via Google Home werkt dus niet?!? Geen idee wat er mis gaat. Ik heb de integratie al een keer verwijderd en opnieuw er in gezet. Ook de Shelly uit de cloud verwijderd en weer terug gezet, maar het probleem blijft helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:54
barrymossel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:33:
[...]

[...]

Jullie reageren op een post van 3/4 jaar geleden ;) Is al opgelost met de nieuwere firmware.

[...]

Als dat de oplossing is vanuit Shelly vind ik het nogal houtje-touwtje, maar goed. Het werkt bij de enige Shelly die nog stock draait bij mij. Ik flash nieuwe Shellies nu sowieso standaard met Tasmota (indien mogelijk).
Hier draaien ze allemaal tasmota, heerlijk :9 . Waarom flash je die laatste ook niet? Kan gewoon OTA: https://github.com/yaourdt/mgos-to-tasmota

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-08 19:11
[...]

@rens-br kun je uitleggen waarom je de router juist de vaste IP-adressen laat uitdelen? Ik wilde dat aanvankelijk ook doen, maar Shelly geeft aan dat er een statisch ip-adres op de devices ingesteld moet worden.
Ik heb een Ubiquiti AP LR met een goede dekking (>90%) en heb voortdurend problemen met Shelly's die spontaan offline gaan.
Mijn router is een Ziggo Connect Box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Elsdeniep schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:58:
@rens-br kun je uitleggen waarom je de router juist de vaste IP-adressen laat uitdelen? Ik wilde dat aanvankelijk ook doen, maar Shelly geeft aan dat er een statisch ip-adres op de devices ingesteld moet worden.
Dan weet ik zeker dat er geen conflicten bestaan, omdat de router dezelfde IP's uitdeelt bijvoorbeeld. Daarnaast geef ik hier alle 'vaste' apparaten een vast IP, zodat ik deze via Domoticz kan pingen en dan is het wel fijn als dat maar op één plek bijgehouden hoeft te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@barrymossel In de firmware zelf zit ook al een oplossing. Dit is denk ik een extra toggle voor wat meer user controle.

En natuurlijk staat het je vrij om een andere firmware te kiezen en te flashen. Maar nodig is het niet, wat mij betreft. De standaard firmware biedt een heleboel opties. De Shelly firmware en app is ver gekomen en je hebt niet veel anders nodig. Daarnaast biedt het standaard MQTT en COAP voor vrije implementatie in Home automatie software.

Het flashen van alternatieve firmware is toch iets wat weer een extra stap is, waar iemand in moet duiken. Ik heb persoonlijk geen zin om daarin te duiken voor een mogelijk minimime verbetering van de werking.

(Laat duidelijk zijn dat het niet bereikbaar zijn van Shellies echt niet meer aan de firmware licht bij mij. Maar duidelijk aan de locatie van het apparaat. Er is er één die hangt achter een koelkast. Ja zo'n radiator blokkeert erg goed wifi signalen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 20:11
[...]

Heb jij apart netwerk voor je shellies? Of gewoon in je 'reguliere' wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
rogiertw schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:00:
Heb jij apart netwerk voor je shellies? Of gewoon in je 'reguliere' wifi?
Ik heb wel een los wifi netwerk, maar dat staat (nog) niet los van mijn gewone netwerk. Ze delen dus dezelfde DHCP server.

Op termijn wil ik wel mijn IOT spul lostrekken en in een VLAN hangen, maar dat is het nu nog niet.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 14-01-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
rens-br schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:02:
[...]

Ik heb wel een los wifi netwerk, maar dat staat (nog) niet los van mijn gewone netwerk. Ze delen dus dezelfde DHCP server.

Op termijn wil ik wel mijn IOT spul lostrekken en in een VLAN hangen, maar dat is het nu nog niet.
Ik snap op zich het idee van isolatie in een eigen vlan wel, maar daarmee krijg je toch ook weer allemaal gezeik? Als je dan met je telefoon iets wilt in/uit schakelen kan dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
consolefreak schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Hier draaien ze allemaal tasmota, heerlijk :9 . Waarom flash je die laatste ook niet? Kan gewoon OTA: https://github.com/yaourdt/mgos-to-tasmota
Omdat er zover ik weet voor de dimmer geen (goed) werkende Tasmota is.
Jelte schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:30:
@barrymossel In de firmware zelf zit ook al een oplossing. Dit is denk ik een extra toggle voor wat meer user controle.

En natuurlijk staat het je vrij om een andere firmware te kiezen en te flashen. Maar nodig is het niet, wat mij betreft. De standaard firmware biedt een heleboel opties. De Shelly firmware en app is ver gekomen en je hebt niet veel anders nodig. Daarnaast biedt het standaard MQTT en COAP voor vrije implementatie in Home automatie software.

Het flashen van alternatieve firmware is toch iets wat weer een extra stap is, waar iemand in moet duiken. Ik heb persoonlijk geen zin om daarin te duiken voor een mogelijk minimime verbetering van de werking.

(Laat duidelijk zijn dat het niet bereikbaar zijn van Shellies echt niet meer aan de firmware licht bij mij. Maar duidelijk aan de locatie van het apparaat. Er is er één die hangt achter een koelkast. Ja zo'n radiator blokkeert erg goed wifi signalen.)
Het is inderdaad opgelost, maar dat heeft maanden geduurd. En in de tussentijd was er vooral ontkenning vanuit Allterco. En wekelijks een groep uit/aan zetten is best irritant als dat maandenlang nodig is. Van Tasmota weet ik dat de kans groot is dat dit soort bugs snel worden opgelost. Het flashen was even wat werk, omdat alles ingebouwd was. Maar nieuwe Shellies flashen is echt een minuutje werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Erwin537 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:10:
[...]

Ik snap op zich het idee van isolatie in een eigen vlan wel, maar daarmee krijg je toch ook weer allemaal gezeik? Als je dan met je telefoon iets wilt in/uit schakelen kan dan niet?
Ik draai Domoticz en daar bedien ik alles mee, ik gebruik de Shelly app niet. Als ik een keer tijd vind om die VLANS goed in te stellen zal Domotica aan de 'Home' kant zitten en alle andere apparatuur aan de IOT kant. Je kan dan via firewall rules instellen dat bijvoorbeeld alleen de MQTT poort open staat voor alle Shelly devices en voor de rest niks.

Optie twee is dat je zelfs Domoticz in de IOT Vlan hangt en de Domoticz poorten via de firewall beschikbaar maakt voor 'Home'.

En mocht je dan toch devices direct willen benaderen die in de IOT VLAN hangen, kan je ook even tijdelijk switchen naar de IOT wifi switchen.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 14-01-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
barrymossel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:13:
[...]

[...]

Het is inderdaad opgelost, maar dat heeft maanden geduurd. En in de tussentijd was er vooral ontkenning vanuit Allterco. En wekelijks een groep uit/aan zetten is best irritant als dat maandenlang nodig is. Van Tasmota weet ik dat de kans groot is dat dit soort bugs snel worden opgelost. Het flashen was even wat werk, omdat alles ingebouwd was. Maar nieuwe Shellies flashen is echt een minuutje werk...
Nieuwe flashen kan via OTA en is kwestie van minuutje werk, daar is de link voor die ik net gaf.

Ook op de dimmer2 heb ik hier tasmota draaien, werkt hier goed. Ben benieuwd wat voor faciliteiten je dan mist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
rens-br schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:16:
[...]

Ik draai Domoticz en daar bedien ik alles mee, ik gebruik de Shelly app niet. Als ik een keer tijd vind om die VLANS goed in te stellen zal Domotica aan de 'Home' kant zitten en alle andere apparatuur aan de IOT kant. Je kan dan via firewall rules instellen dat bijvoorbeeld alleen de MQTT poort open staat voor alle Shelly devices en voor de rest niks.

Optie twee is dat je zelfs Domoticz in de IOT Vlan hangt en de Domoticz poorten via de firewall beschikbaar maakt voor 'Home'.

En mocht je dan toch devices direct willen benaderen die in de IOT VLAN hangen, kan je ook even tijdelijk switchen naar de IOT wifi switchen.
Maar stel je hebt bv. een spraakassistent, dan moet die ook in het IoT netwerk, maar als je die dan weer icm je versterker wilt gebruiken (streamen van audio oid) dan moet die dus ook weer in dat netwerk. Maar dan heb je dus ook weer dat je je versterker niet kan bedienen met de telefoon.

Het is niet voor elke setup/requirement echt een mogelijkheid lijkt me?

Zal het trouwens hierbij laten, want het gaat een beetje off topic O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
consolefreak schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:24:
[...]

Nieuwe flashen kan via OTA en is kwestie van minuutje werk, daar is de link voor die ik net gaf.
Die is nieuw voor mij, maar was dan ook nog niet beschikbaar toen dit voor mij speelde.
Ook op de dimmer2 heb ik hier tasmota draaien, werkt hier goed. Ben benieuwd wat voor faciliteiten je dan mist?
Officieel zo te zien nog steeds niet supported en extra handelingen nodig. Dus zolang de stock firmware blijft werken hoef ik niet over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zojuist besloten om alles te upgraden en ik moet zeggen dat dat erg goed gaat via TasmoAdmin. Schijnbaar heb ik 15 Tasmota devices en die zijn in een paar minuten naar de laatste versie gezet (moest in meerdere stappen qua versies).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
barrymossel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:13:
[...]

[...]

Wel mooi je geeft voor beide opties nu een goed argument.

Als je bij de stock firmware blijft, heb je altijd de laatste stand van de techniek vanuit de leverancier. Zoals nieuwe apparaten.

Als je naar tasmota/esphome zijn problemen misschien sneller verholpen.

Nouja, ik heb er wel last van gehad, maar niet superveel. En ik ga ervanuit dat dit niet nogmaals gebeurt. Dus voor mij geen reden om moeite te steken in het flashen van 12+ shellies.Heb genoeg te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Erwin537 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:24:
[...]

Maar stel je hebt bv. een spraakassistent, dan moet die ook in het IoT netwerk, maar als je die dan weer icm je versterker wilt gebruiken (streamen van audio oid) dan moet die dus ook weer in dat netwerk. Maar dan heb je dus ook weer dat je je versterker niet kan bedienen met de telefoon.

Het is niet voor elke setup/requirement echt een mogelijkheid lijkt me?

Zal het trouwens hierbij laten, want het gaat een beetje off topic O-)
Nee, dat is niet hoe het werkt natuurlijk. Het feit dat 2 netwerken gescheiden zijn, betekent niet dat er geen verkeer tussen mogelijk is (anders zou het hele Internet niet werken). Er zijn meerdere oplossingen:
- je kunt specifiek verkeer tussen netwerken toestaan
- je kunt tussen netwerken routeren
- je kunt devices in meerdere netwerken hangen
- je kunt een proxy tussen netwerken hangen, etc

Zo hangen bij mij alle shelly's in ee apart wifi (dat heet toevallig iot), op een eigen VLAN, met een eigen subnet (en dhcp). Mijn server met home-assistant zit in een ander VLAN (trusted netwerk), maar kan er prima bij, omdat ik op de router verkeer tussen beiden netwerken routeer, mits het afkomstig is van het trusted netwerk (andersom werkt dus niet).

Wat betreft de dimmer2, ik heb er meerdere op tasmota, en dat werkt best makkelijk:
1. flash tasmota ota
2. zet de config string (zodat ie weet dat ie een shelly is)
3. flash de dimmer firmware

en klaar! Kan dus gewoon als ze al in de muur zitten. En je hebt helemaal verlost van de Shelly Cloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
@borft wat is het nut van alle shelly's op een vlan hangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
pc01 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:56:
@borft wat is het nut van alle shelly's op een vlan hangen ?
Isolatie, dus dat ze niet in hetzelfde netwerk zitten als mijn andere apparatuur. Ik heb bijvoorbeeld ook een apart VLAN voor mijn guest network. Zo kan ik bepalen welke apparaten met elkaar mogen communiceren en welke niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
@borft ja dat snap ik. Ik heb ook een aparte vlan voor gasten. Maar wat is je zorg dat apparaten in je eigen afgeschermde netwerk communiceren met elkaar? dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
pc01 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:02:
@borft ja dat snap ik. Ik heb ook een aparte vlan voor gasten. Maar wat is je zorg dat apparaten in je eigen afgeschermde netwerk communiceren met elkaar? dank
De Shelly's mogen ook prima met elkaar communiceren, maar niet met mijn file server (want dat is ook helemaal niet nodig), tenzij ik vind dat het wel mag. En zo zijn er nog wel andere apparaten die ik niet helemaal vertrouw, zoals de omvormer van mijn PV, of de warmtepomp. Die komen allemaal in het niet trusted VLAN, maar uiteraard niet in het guest vlan.

[ Voor 3% gewijzigd door borft op 14-01-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
thx !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
borft schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:48:
[...]
Wat betreft de dimmer2, ik heb er meerdere op tasmota, en dat werkt best makkelijk:
1. flash tasmota ota
2. zet de config string (zodat ie weet dat ie een shelly is)
3. flash de dimmer firmware

en klaar! Kan dus gewoon als ze al in de muur zitten. En je hebt helemaal verlost van de Shelly Cloud!
Ik zie inderdaad dat het tegenwoordig op die manier kan en dat zou ik ook zeker doen als de stock firmware weer raar zou doen. Maar dat is dus nu niet nodig. En ik zit ook met stock niet vast aan welke cloud dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 17:15
Kun je met Tasmota op een Shelly 1 de Shelly ook in detached mode gebruiken?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
TheFes schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:17:
Kun je met Tasmota op een Shelly 1 de Shelly ook in detached mode gebruiken?
Ja dat kan zeker: https://tasmota.github.io...#detach-switches-based-on

Zelf gebruik ik een rule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32

rally

Deyterra Consultancy

barrymossel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:33:
[...]

[...]

Erhm... tot voor kort had ik hetzelfde probleem hoor. Pas met de laatste FW update is dit voor mij opgelost.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dryke
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03-2021
Hallo,
Ik ben momenteel bezig shelly's in te bouwen in mijn huis, en wil de wip schakelaars van Busch Jaeger vervangen door puls schakelaars. Het viel me op dat het enige verschil in de schakelaars een 10mm lang drukveertje is.
Om dus de kosten te drukken, wil ik een tiental van die veertjes kopen, maar het is voor mij lastig om de precieze veerparameters te achterhalen.
Wellich is er op dit forum iemand die ditzelfde al eens heeft gedaan en weet welke veertjes ervoor nodig zijn?
Mvg,
D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
dryke schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:31:
Hallo,
Ik ben momenteel bezig shelly's in te bouwen in mijn huis, en wil de wip schakelaars van Busch Jaeger vervangen door puls schakelaars. Het viel me op dat het enige verschil in de schakelaars een 10mm lang drukveertje is.
Om dus de kosten te drukken, wil ik een tiental van die veertjes kopen, maar het is voor mij lastig om de precieze veerparameters te achterhalen.
Wellich is er op dit forum iemand die ditzelfde al eens heeft gedaan en weet welke veertjes ervoor nodig zijn?
Mvg,
D.
Zoek even op "veertje" in dit topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
barrymossel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:00:
[...]

Die is nieuw voor mij, maar was dan ook nog niet beschikbaar toen dit voor mij speelde.

[...]

Officieel zo te zien nog steeds niet supported en extra handelingen nodig. Dus zolang de stock firmware blijft werken hoef ik niet over te stappen.
Als je tasmota niet nodig hebt dan kan ik je standpunt begrijpen. Maar ik weet niet hoe je erbij komt dat het niet supported is, maar zowel de Shelly Dimmer (https://templates.blakadder.com/shelly_Dimmer.html) als de Shelly Dimmer 2 (https://templates.blakadder.com/shelly_Dimmer_2.html) is supported.

De extra handeling is het seperaat uploaden van een firmware file voor de dimmerchip, zo spannend is dat niet.De template moet je voor elk appaart toch al instellen, dus dat is niets nieuws. ;)

Edit, ik zie dat iemand anders hetzelfde al had gezegd. }:O Misschien handig dat ik dan aangeef waarvoor ik tasmota gebruik. Ik wil dat de basisfuncionaliteit van mijn schakelaars blijft werken zonder wifi/domotica server. Ik gebruik dan ook rules om de dim functie te kunnen beperken. 1x klikken ~70%, 2x aan uit -> 100%. Meer is in mijn usecase niet nodig als zelfstandige schakelaar. En dat kan prima met rules op het apparaat zelf icm tasmota. Eventuele scene's werken dan wel weer via de domotica server, Home assistant in mijn geval.

[ Voor 23% gewijzigd door consolefreak op 14-01-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dryke
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03-2021
Erwin537 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:49:
[...]

Zoek even op "veertje" in dit topic :)
Besteld :) *O* , bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
consolefreak schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Als je tasmota niet nodig hebt dan kan ik je standpunt begrijpen. Maar ik weet niet hoe je erbij komt dat het niet supported is, maar zowel de Shelly Dimmer (https://templates.blakadder.com/shelly_Dimmer.html) als de Shelly Dimmer 2 (https://templates.blakadder.com/shelly_Dimmer_2.html) is supported.

De extra handeling is het seperaat uploaden van een firmware file voor de dimmerchip, zo spannend is dat niet.De template moet je voor elk appaart toch al instellen, dus dat is niets nieuws. ;)
I stand corrected. Ik dacht dat die blakadder.com niet officieel was. Het feit dat ik niet gewoon Shelly Dimmer kan kiezen bij de configuratie (en wel Shelly 1) deed mij vermoeden dat het dus niet officieel supported is. Vroeger stonden de supported devices gewoon op Github en kon je het device in de configuratie kiezen. Nu schijnbaar dus niet.
Edit, ik zie dat iemand anders hetzelfde al had gezegd. }:O Misschien handig dat ik dan aangeef waarvoor ik tasmota gebruik. Ik wil dat de basisfuncionaliteit van mijn schakelaars blijft werken zonder wifi/domotica server. Ik gebruik dan ook rules om de dim functie te kunnen beperken. 1x klikken ~70%, 2x aan uit -> 100%. Meer is in mijn usecase niet nodig als zelfstandige schakelaar. En dat kan prima met rules op het apparaat zelf icm tasmota. Eventuele scene's werken dan wel weer via de domotica server, Home assistant in mijn geval.
Ik moet nog even goed kijken hoe ik dat het beste voor elkaar krijg. Meerdere Shellies gebruik ik detached met een wifi/zigbee lamp. Nu zit daar nog Home Assistant tussen en dat werkt prima. Maar natuurlijk niet wanneer Home Assistant eruit knalt (niet dat dat vaak gebeurd). Ben alleen bang dat het in deze gevallen niet gaat lukken, aangezien ik bepaalde conditions heb voor het inschakelen. Maar misschien dat er iets mogelijk is met een fallback...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Als je direct vanaf de shelly (met stock firmware of tasmota/esphome) direct zibee lampen aan kan sturen, ga ik dat gelijk doen. Liever zo min mogelijk programma's om iets te regelen. Helaas is het met zigbee lampen niet zo simpel helaas (maar heeft het andere voordelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
@barrymossel Als fallback schakel ik als nog direct het relais als MQTT niet available is. Niet 100% hetzelfde als HA beschikbaarheid maar sluit al veel uit. Dit dmv rules. Lamp staat vervolgens op aan als power on state.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 15-01-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Septillion schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:16:
@barrymossel Als fallback schakel ik als nog direct het relais als MQTT niet available is. Niet 100% hetzelfde als HA beschikbaarheid maar sluit al veel uit. Dit dmv rules. Lamp staat vervolgens op aan als power on state.
Kun je een check doen of MQTT niet available is in de rules? Want dat zou inderdaad een goede mogelijkheid zijn. Wordt die power on state opgeslagen in de lamp of is dat iets van de zigbee coördinator/software?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel Ja, je hebt als event Mqtt#Connected en Mqtt#Disconnected.

Power on state wordt opgeslagen in de lamp maar is niet bij elke lamp aan te passen. Zo kon je het jaren niet aanpassen bij Hue maar (redelijk goed voor deze toepassing) was de power on state altijd 100% wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Septillion schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:35:
@barrymossel Ja, je hebt als event Mqtt#Connected en Mqtt#Disconnected.

Power on state wordt opgeslagen in de lamp maar is niet bij elke lamp aan te passen. Zo kon je het jaren niet aanpassen bij Hue maar (redelijk goed voor deze toepassing) was de power on state altijd 100% wit.
Oh top, dat is dus een erg goede oplossing! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:16:
Dat is wel echt briljant! Dat kan zeker alleen met Tasmota?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@rens-br Zo ver ik weet zit een vergelijkbare functie inderdaad niet in de Shelly stock firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:38:
@rens-br Zo ver ik weet zit een vergelijkbare functie inderdaad niet in de Shelly stock firmware.
Ben alsnog wel benieuwd hoe je dat dan gemaakt hebt. Heb je een voorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@rens-br
Rule:
code:
1
ON mqtt#disconnected DO switchtopic 0 ENDON ON mqtt#connected DO switchtopic null ENDON

Maar dit is wel met een oudere versie van Tasmota waar je alleen switch detach kon doen door een switchTopic instelde. Dus daar stel ik dus een nutteloos topic voor in. Maar met de laatste release (v9.2.0) is daar SetOption114 voor gekomen. Denk dat je daar hetzelfde mee moet kunnen doen aka:
code:
1
ON mqtt#disconnected DO SO114 0 ENDON ON mqtt#connected DO SO114 1 ENDON

Dit heb ik alleen nog niet getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:32:
@rens-br
Rule:
code:
1
ON mqtt#disconnected DO switchtopic 0 ENDON ON mqtt#connected DO switchtopic null ENDON

Maar dit is wel met een oudere versie van Tasmota waar je alleen switch detach kon doen door een switchTopic instelde. Dus daar stel ik dus een nutteloos topic voor in. Maar met de laatste release (v9.2.0) is daat SetOption114 voor gekomen. Denk dat je daar hetzelfde mee moet kunnen doen aka:
code:
1
ON mqtt#disconnected DO SO114 0 ENDON ON mqtt#connected DO SO114 1 ENDON

Dit heb ik alleen nog niet getest.
Duidelijk! Eens kijken of ik zoiets ook kan bouwen met de standaard firmware. Bijvoorbeeld door pingen van IP van de MQTT server en daarna via een HTTP commando zichzelf om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Ik heb gisteren een rbgw2 geïnstalleerd in de setup dat hij 4 single color ledstrips kan aansturen. Werkt opzich wel, maar via de shelly app kon ik hem niet omzetten. Ook de aansturing niet. De shelly app herkent hem nog als warm/white/cold met een colorwheel er bij.

Iemand enig idee of dit een bug is of dat ik een instelling mis?

In de webinterface werkt het trouwens wel; krijg mooi 4 channels te zien die ik apart kan aanzetten en dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
2 van mijn shelly dimmers schakelen uit nadat ze aangegaan zijn. Dit doen ze max 1 of 2 keer en daarna blijven ze aan zoals het hoort. Iemand hier ervaring mee? Heb het idee dat het na de laatste firmware update is geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door bvbal79 op 18-01-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Had ik eerst ook. Kalibreren kan helpen, of het plaatsen van de bypass (als je LED minder dan 10w gebruikt)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
MrBarBarian schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:28:
Had ik eerst ook. Kalibreren kan helpen, of het plaatsen van de bypass (als je LED minder dan 10w gebruikt)
LED is 10 W, maar ik heb een blauwe draad, dus dat snap ik ook niet zo goed

/pff lag dus aan nieuwe firmware...terug naar oude en probleem is weg. Hoe maak je een melding bij Shelly van dit probleem?

[ Voor 39% gewijzigd door bvbal79 op 18-01-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
bvbal79 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:42:
[...]

LED is 10 W, maar ik heb een blauwe draad, dus dat snap ik ook niet zo goed

/pff lag dus aan nieuwe firmware...terug naar oude en probleem is weg. Hoe maak je een melding bij Shelly van dit probleem?
Via de site of de facebook groep, wil ook wel helpen. Daar zijn ook mensen van allterco actief.
Pagina: 1 ... 15 ... 84 Laatste