Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-08 13:56
JeroenE schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:29:
@Ferrox1 In theorie zou het moeten werken, maar net als @pc01 vraag ik mij af of de Shelly er wel vrolijk van wordt als er over de L aansluitingen veel stroom gaat lopen. Het kan best zijn dat dit intern maar berekend is op het max vermogen van de dimmer. Als je andere lamp of stopcontact (of samen als ze allebei in gebruik zijn) dan meer verbruiken heb je best kans dat je Shelly stuk gaat.
Waarom zit er dan een extra L op als je hem toch niet kan gebruiken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:16
@bvbal79 hier staat het uitgelegd voor de shelly 2.5. Ik weet niet of de redenering hetzelfde is voor de dimmer 2:

https://www.facebook.com/...-25-and-/2128219340610752

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
pc01 schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:11:
@bvbal79 hier staat het uitgelegd voor de shelly 2.5. Ik weet niet of de redenering hetzelfde is voor de dimmer 2:

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter

Ah. Dat is goed om te weten. Volgens mij heb ik nu voor veel Dimmers / Shelly2.5 beide L aangesloten, ervan uitgaande dat dat hetzelfde werkte als een Shelly1.

Baat het niet dan schaat het niet, maar had op een aantal plekken wel wat Wago klemmen kunnen besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc01
@rens-br ik snap ook niet dat het niet beter staat uitgelegd in de handleiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Ah, ik sloot ze standaard allemaal aan. Maar overal komen ze niet over de 16A heen. Dat is ook de max van één groep hier in NL natuurlijk.
Dus dat scheelt weer een wago klem. En daarmee past het weer makkelijker in een stopcontact :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Jelte schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:02:
Ah, ik sloot ze standaard allemaal aan. Maar overal komen ze niet over de 16A heen. Dat is ook de max van één groep hier in NL natuurlijk.
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die dat dus doet / heeft gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bvbal79 schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:40:
Waarom zit er dan een extra L op als je hem toch niet kan gebruiken?
Zodat je die kan gebruiken om bijvoorbeeld de L naar de schakelaar(s) te voeren, zo staat het ook in de handleiding. Ik heb dat zelf trouwens heel vaak niet, daar komt de L voor de schakelaar rechtstreeks uit de lasklem.

Het stukje wat @pc01 post bevat in ieder geval de informatie dat het intern dus als 16A werkt, dus je kan hem op een groep van 16A 'gewoon' als doorverbinding gebruiken. Als dat een lasklem scheelt kan dat best handig zijn.

Hoe @Ferrox1 het heeft aangesloten zou dus gewoon moeten kunnen, voor zover de andere lampen of stopcontacten samen niet meer dan 16A verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-08 10:56
pc01 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:28:
Als je via de cloud webinterface op settings duwt en dan device information, vervolgens klik je op het ip adres van je device. Je krijgt dan de webinterface van je device , hier zie je bij firmware update de beta staan en kun je updaten. Via de cloud zie je dit niet.
ik wil hier even een update geven.

De 5 nieuwe en 1 "oude" staan op beta firmware.
De ene "oude" was ook de enige die ook offline raakte de andere 3 niet ???
Even gechekt in de unifi controller de 5 nieuwe zitten op het zelfde accespoint maar die ene oude niet die zit net als de rest van de oude op een ander (2 andere) accespoint.
Zijn ook allemaal voorzien een vast ip adress wat buiten de dhcp reeks valt.
Het werkt nu maar ik kan niet verklaren waarom de 3 oude, met de niet beta niet offline raken.
De enige verklaring maar dat kan ik niet controleren is dat de ene oude die offline raakte wel het dichts bij het accespoint zit waar de nieuwe ook op zitten. en dat die een keer geschakeld heeft naar dit accespoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-07 19:52
JeroenE schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:10:
[...]
Zodat je die kan gebruiken om bijvoorbeeld de L naar de schakelaar(s) te voeren, zo staat het ook in de handleiding. Ik heb dat zelf trouwens heel vaak niet, daar komt de L voor de schakelaar rechtstreeks uit de lasklem.

Het stukje wat @pc01 post bevat in ieder geval de informatie dat het intern dus als 16A werkt, dus je kan hem op een groep van 16A 'gewoon' als doorverbinding gebruiken. Als dat een lasklem scheelt kan dat best handig zijn.

Hoe @Ferrox1 het heeft aangesloten zou dus gewoon moeten kunnen, voor zover de andere lampen of stopcontacten samen niet meer dan 16A verbruiken.
Ben niet zo thuis in de electriciteitswereld dus wat ik nog niet snap, hoe is het mogelijk om 4 keer een bruine draad aan te sluiten op een Shelly 4? Meestal heb je maar 1 live draad beschikbaar en het lijkt me niet echt zinvol om deze met een wago klem op te splitsen (weakest link). Betekend dit dat er 4 keer een draad getrokken moet worden vanaf de meterkast?

Ik heb zelf een Dimmer 2 en een Shelly 1 PM. Het lijkt me dat dit hiervoor niet geldt (alle L's aansluiten) aangezien er maar 1 output device op beide is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:55
JeroenE schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:10:
[...]

Ik lees het ook inderdaad dat dit gewoon 16A rating heeft. En heel eerlijk had ik niet anders verwacht, omdat je het anders niet zomaar in een huisinstallatie mag toepassen op deze wijze. Dan had er 1 L ingang moeten zijn, en een out om de schakelaar op te zetten (desnoods met zwakstroom, maar eigenlijk mag je dat ook niet in 1 doos hebben zitten).

Kortom, het zou dus inderdaad moeten kunnen. Tot op heden nog geen reactie van Shelly met de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
thecompany schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:46:
[...]

Ben niet zo thuis in de electriciteitswereld dus wat ik nog niet snap, hoe is het mogelijk om 4 keer een bruine draad aan te sluiten op een Shelly 4? Meestal heb je maar 1 live draad beschikbaar en het lijkt me niet echt zinvol om deze met een wago klem op te splitsen (weakest link). Betekend dit dat er 4 keer een draad getrokken moet worden vanaf de meterkast?

Ik heb zelf een Dimmer 2 en een Shelly 1 PM. Het lijkt me dat dit hiervoor niet geldt (alle L's aansluiten) aangezien er maar 1 output device op beide is aangesloten.
Hoezoe kan je een wago klem niet toepassen?
Dat soort dingen worden te pas en te onpas gebruikt in elektra installaties om draden op te splitsen. Kijk maar eens in je plafonddoos bij een lichtpunt.

Dat is nu juist het doel van wago klemmen (en lasdoppen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Jelte Denk dat hij bedoelt dat de Wago ook een 16A rating heeft en je er dus niets mee opschiet.

Maar in Nederland is het dus zelden een issue daar normale groepen 16A zijn en een Shelly dat dus altijd mag hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:55
@thecompany en @Jelte , een wago klem (of de ouderwetse lasdop) wordt gebruikt om ster opdeling te krijgen. De 2,5mm2 aders zijn geschikt om 16 ampere te transporteren (tot bepaalde lengtes is ook een 1,5mm2 geschikt, vandaar dat de zwarte schakel draad dunner is en niet als vervanger gebruikt mag worden als doorvoer). Omdat er een 16A zekering gebruikelijk is kan er nooit meer stroom dan 16A lopen over de ster. Het is gebruikelijk om meerdere stopcontacten/lichtpunten op 1 groep te hebben zitten. Als ieder stopcontact apart gezekerd moet worden met allemaal een eigen kabel zou een gemiddelde huisinstallatie een fortuin kosten aan koper en groepen.

Zolang de som niet boven de 16A komt (en dan ook nog voor langere tijd gezien de karakteristiek van een zekering) is er niets aan de hand. Inschakel pieken tot 25A zijn normaliter ook niet eens een probleem (denk aan dimmende lichten bij het inschakelen van bepaalde klusgereedschappen). Daar wordt een 2,5mm2 ook niet warm van en de zekering zal niet direct uitschakelen.

Maar gezien de kennis van de huisinstallatie op dit vlak van @thecompany zou ik toch adviseren om er vanaf te blijven. (meerdere kabels / groepen vanuit de groepenkast naar 1 wago klem is absoluut not-done en levensgevaarlijk!) 230 kan dodelijk zijn indien verkeerd gezekerd/aangesloten/gebrek aan aardlek. Lees het topic over Huisinstallaties eens door. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:44
Iemand ervaring met het bricken van een door/window sensor? Ik draai onlangs op 2 ervan de laatste update, waarna één netjes blijft werken en de ander niet meer te vinden is op het netwerk.
De led knippert nog, reset knop indrukken laat de led ook op allerlei snelheden knipperen, maar ik krijg nooit meer het AP terug om alles opnieuw te configureren. Beetje frustrerend, die door/window zijn net wat kostbaarder dan een shelly1.
Ze werken goed als je ze juist configureert, hoewel er zo'n 1 à 2 seconden vertraging is vanwege het 'wakker worden'.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
@Wiley99 hele andere vraag ipv antwoord; werken die sensors beetje fijn ? Ik heb een rolluik bij een keukendeur waarbij het maar mis blijft gaat dat iemand dat ding dicht doet terwijl de deur openstaat.Vaak loopt het dan vast en moet ik alles openschroeven. De obstacle detection in de shelly 2 / 2.5 zelf werkt niet voor mij.

Ik begreep eerder dat die dingen een redelijke vertraging hebben; op zich dat denk ik niet heel erg als ie het maar 99% van de keren voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
Oke, jullie maken me nu in de war....eerst wordt er gezegd dat een stofzuiger of iets anders niet fijn is om over je shelly te laten doorsluisen en je beter een lasklem kunt gebruiken, maar de laatste berichten zeggen jullie allemaal weer wat anders dat dit dus wel gewoon kan en je dus geen lasklem hoeft te gebruiken omdat je toch niet meer dan 16A zal kunnen gebruiken en je je shelly er niet door kapot krijgt en je lampen niet raar gaan doen als je stofzuiger aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Laatst online: 31-07 19:52
@Ferrox1 Bedankt voor de uitleg. Dus als ik het goed begrijp; aangezien groepen tot 16A gezekerd worden, is het in Nederland niet nodig om (bijv in het geval van de Shelly 4 Pro) 4 keer een L-draad te trekken. Daarnaast lijkt me dat het opsplitsen van een enkele kabel met een Wago 5 splitter weinig zin heeft. Is de Facebookpost van Shelly simpelweg niet van toepassing op Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:44
pc01 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:46:
@Wiley99 hele andere vraag ipv antwoord; werken die sensors beetje fijn
Nou ja, wat ik al schreef, op zich werken ze goed genoeg. Er zijn wat dingetjes waar je rekening mee moet houden, zoals de wifi pas configureren / verbinden als je op de bestemming bent (en niet aan je bureau) als je meerdere accestpoints hebt. En een vast IP geven, zodat ze sneller op het netwerk zitten als ze wakker worden. En waarschijnlijk dure batterijen: ik heb ze pas sinds oktober, ben benieuwd hoe lang ze mee gaan, maar ~8 euri per setje is wel aan de prijs.
Ik doe er bijvoorbeeld het licht mee aan als de voordeur open gaat. Je staat dan wel al binnen (1 à 2s) als het licht aan gaat maar niet verder dan de deurmat. Bij de achterdeur ging (nu niet meer, cf. brick) het licht buiten aan, dan merk je de vertraging niet omdat het toch al niet zo donker is (glas).
Ik heb ook nog een 433MHz KAKU deursensor, die is wel een stuk sneller. Maar die heeft dan weer andere nadelen.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@bvbal79 Dat komt vooral omdat @Verwijderd linkt naar waar Shelly bevestigd dat de doorlus gewoon voor 16A (van een normale Nederlandse groep) geschikt is. Daarvoor was er twijfel over of deze dooslus niet alleen geschikt was voor het vermogen dat de Shelly aan kan. Laatste is namelijk minder dan 16A.

@thecompany Correct :) De Facebook post is gewoon breder dan alleen Nederland. Er zijn ook landen waar > 16A toegepast wordt. Dan zou de Shelly 4 Pro bijvoorbeeld in totaal ook meer kunnen schakelen en heb je dus meer "koper" nodig voor de aansluiten. Maar alle schakels moeten deze >16A aan kunnen. Er zijn ook Wago klemmen voor 24A of 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Ik doe vast iets niet goed...ik wil mijn lampen opnieuw calibreren, maar bij elke lamp doet hij niks..niet in de web UI en niet in de app.

/sukkel mode....moet wel de app blijkbaar in zelfde wifi netwerk hebben 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door bvbal79 op 22-12-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Septillion schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:03:
@bvbal79 Dat komt vooral omdat @Verwijderd linkt naar waar Shelly bevestigd dat de doorlus gewoon voor 16A (van een normale Nederlandse groep) geschikt is. Daarvoor was er twijfel over of deze dooslus niet alleen geschikt was voor het vermogen dat de Shelly aan kan. Laatste is namelijk minder dan 16A.

@thecompany Correct :) De Facebook post is gewoon breder dan alleen Nederland. Er zijn ook landen waar > 16A toegepast wordt. Dan zou de Shelly 4 Pro bijvoorbeeld in totaal ook meer kunnen schakelen en heb je dus meer "koper" nodig voor de aansluiten. Maar alle schakels moeten deze >16A aan kunnen. Er zijn ook Wago klemmen voor 24A of 32A.
Dank! sorry voor mijn noob reacties maar kan dus ni meer kwijt in de doos door deze doorgestuurd methode. zeer fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Laatst online: 19:24

Prosperot

Today is a gift...

Nog maar een nieuwe poging. Bij het updaten van m’n shelly dimmers 2 naar 1.9.0 krijg ik een foutmelding “fout” en gaat daarna de dimmer off-linie.

Daarna kan ik ze niet opnieuw toevoegen, ook resetten helpt niet. Devies wordt dan wel gevonden maar verliest gelijk weer de koppeling.

En dit nu al 6x gebeurd met gloed nieuwe dimmers. Iemand anders gelijke ervaringen of een oplossing?

[ Voor 20% gewijzigd door Prosperot op 22-12-2020 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc01
@Prosperot heb je het ook geprobeerd rechtstreeks via de webinterface van de dimmer ipv via de app en/of cloud interface? Dit werkte in het verleden nog wel eens als er een probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Ik heb er nu nog 1 liggen, ik ga het proberen... en anders gaan deze dimmers maar weer retour..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
Prosperot schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:42:
Ik heb er nu nog 1 liggen, ik ga het proberen... en anders gaan deze dimmers maar weer retour..
Is het geen WIFI netwerk probleem als ze het allemaal niet doen? lijkt me raar dat ze allemaal hetzelfde defect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

bvbal79 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:44:
[...]

Is het geen WIFI netwerk probleem als ze het allemaal niet doen? lijkt me raar dat ze allemaal hetzelfde defect hebben.
Ja ik snap het ook niet, ca 3 meter van m’n ax88u router en daar heb ik verder geen problemen mee, jammer dat er ook geen logfile is. Dus geen idee waar ik het zoeken moet.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De Shelly Duo staat als 'pre-order' op de Shelly webshop. Is dit een nieuwe versie of omdat er geen voorraad van is?
@sloth Hij is niet nieuw, op andere sites kan je hem gewoon kopen. Bijvoorbeeld hier. Dus ik gok voorraad op en nog geen idee wanneer nieuwe voorraad binnen komt.

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-08 13:08

jjwa

CZ3 tentmuis

In mijn nieuwbouwhuis heb ik allerlei 'nieuwe' techniek waar ik graag 'smart' gebruik van wil maken. Ik heb ook een concreet idee. Maar ik ben nieuw op het gebied van smart home / domotica en elektrotechniek. (Op een paar Hue lampen na en een aantal avonden lezen over Home Assistant gerelateerde dingen.) Dus voordat ik er een ware hobby en een grote investering van maak ben ik benieuwd of jullie denken dat het volgende inderdaad gaat kunnen met Shelly. En mij misschien in de goede richting sturen.

We hebben een Panasonic warmtepomp (Aquarea kit-wc07j3e5) die met een PCB-uitbreiding van ~€250 'Smart Grid ready' te maken is. Concreet: dat PCB heeft twee 'dry contact' inputs, waarmee je de warmtepomp kan uitschakelen, op automatisch kan zetten, op 'increased operating' kan zetten of op 'maximum operating' kan zetten. Die laatste twee zijn percentages die op de warmtepomp in te stellen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcfSGNw15MzDNntMjJUq4TaxDn4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DJuXj9de978wSCebZv4JGwR6.png?f=user_large
(Pagina 58 van https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

We hebben ook zonnepanelen*. Ik zou op basis van de hoeveelheid (overschot aan) opgewekte stroom de warmtepomp op de hogere of maximum modus willen zetten. Zodat ik op die manier zo veel mogelijk mijn stroomverbruik heb (waarmee ik mijn 300L vat warmwater overdag alvast extra verwarm) op het moment dat ik de meeste stroomopwekking heb. Vooral als de salderingsregeling weg is en daar een ongunstige regeling voor in de plaats zou komen, gaat dit ook een financieel voordeel geven op mijn energierekening.

Denken jullie dat het aansturen van die contacten met Shelly schakelaars kan?

En dan nog de lastigere puzzel, maar iets waar jullie vast meer ervaring hebben dan ik: de Shelly switches moeten ergens mee aangestuurd worden. Iets dat dit doet op basis van de hoeveelheid stroom overschot. Mogelijk iets als Home Assistant, gekoppeld aan een P1 meter of de output van mijn zonnepanelen omvormer. En dan een automation die bij een bepaalde hoeveelheid Watt opwekking de Shelly switch het juiste signaal laat geven.

Home Assistant heeft zo te zien integrations voor Shelly, Goodwe en SolarEdge. Maar ik zou bij 0 beginnen aan kennis en investering op het gebied van Shelly switches, Home Assistant, Raspberry Pi, eventuele P1-meters, enzovoorts. Voordat ik die warmtepomp-PCB, een 'aanstuur kastje' (zoals Raspberry Pi met Home Assistant of iets heel anders) + Shelly switches heb ben ik volgens mij al snel grofweg €250 + €100 + €25 kwijt.

*We hebben 9 stuks 320 Wp zonnepanelen op een Goodwe GW2500-XS omvormer. En ik denk er aan om in 2021 nog 10 tot 18 panelen toe te voegen. Mogelijk ook weer op een simpele Goodwe omvormer. Een duurdere optie is dat ik alles (ook het bestaande) op SolarEdge optimizers zet, wat naar mijn idee mooiere uitlees en andere 'smart' opties bied richting de toekomst. Maar dan moet dat de ~€2k meerprijs van SolarEdge wel grotendeels gaan terugverdienen over de jaren.

Ben benieuwd naar jullie kijk hier op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Prosperot schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:51:
[...]

Ja ik snap het ook niet, ca 3 meter van m’n ax88u router en daar heb ik verder geen problemen mee, jammer dat er ook geen logfile is. Dus geen idee waar ik het zoeken moet.
Handmatig toevoegen aan het wifinetwerk blijkt de oplossing. Dank voor het meedenken. Alles werkt nu perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
Snapt iemand goed hoe de condities werken bij scenes ? Ik heb een doorwindow 2 besteld en wil hiermee ervoor zorgen dat het rolluik bij de achterdeur niet dicht kan gaan als de achterdeur open staat. Ik ben me bewust van de vertraging die doorwindow / cloud heeft; maar het komt niet op seconden aan. Het gaat meer om het algemen principe dat als de deur openstaat niemand per ongeluk het luik naar beneden kan doen.

Omdat ik maar 1 knop beschikbaar heb ter plekke voor rolluik nummer 8 (raam) en 9 (achterdeur) heb ik eea zo ingesteld dat als 8 naar beneden gaat (via de knop) ; 9 mee moet (met als conditie de deursensor). Ik heb overigens maar 1 knop; omdat ik de ruimte van de andere knop heb gebruikt om de shelly's in te proppen.

Wat er nu gebeurt is dat als ik 8 sluit ; 9 (achterdeur) meteen meesluit als de deur dicht is.
Als de deur open is; maar ik sluit deze tijdens het dalen van 8 dan gebeurt er niks.

Het liefst zou ik hebben dat er een window van bijvoorbeeld 60 seconden is dat als de deur alsnog dicht gaat rolluik 9 mee dicht gaat.

Ik weet niet goed genoeg wat de condition types doen. Ik dacht door daar 60 seconden in te stellen dat het rolluik pas af zou gaan als de deur 60 seconden dicht is; maar dit is dus niet het geval. Wat het dan wel doet is me niet duidelijk & ook niet hoe ik kan bereiken wat ik wil.

Lang verhaal; hoop niet te warrig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VILNx5QqN99K9j-Vk7vVaJOPCQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dezgWCV234gikJOJmVPAQm4W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzhOJyg32jHQ_xz68Xcw8GagUzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RLkZpTERmEFsG759XSoo9vEI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzyDuEVRdhPNs3E4K3OKqrEtIW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HqRdF5h9PRxW8nGR0mOJrzP1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door pc01 op 25-12-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
Ik heb net een shelly 2.5 aangesloten op 1 lamp, dit werkt als eerste test goed. Maar ik wil de andere knop gaan gebruiken om een slimme stekker via hassio te schakelen. Weet iemand hoe ik dit qua bedrading moet aansluiten? Kan ik de de schakelaar simpelweg op sw2 aansluiten en de twee andere aansluitingen leeg laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
@ajampaniki ik weet niet wat hassio is; maar je kunt in principe inderdaad alleen iets aansluiten op sw2 zonder de output te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 13:31
jjwa schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:25:
We hebben een Panasonic warmtepomp (Aquarea kit-wc07j3e5) die met een PCB-uitbreiding van ~€250 'Smart Grid ready' te maken is. Concreet: dat PCB heeft twee 'dry contact' inputs, waarmee je de warmtepomp kan uitschakelen, op automatisch kan zetten, op 'increased operating' kan zetten of op 'maximum operating' kan zetten.
Misschien is dit daar een oplossing voor: https://shop.shelly.cloud...smart-home-automation#394
Dit schakelt gewoon 2 signalen, dus dient niet om vermogen te schakelen, maar in jouw geval is dat net wat je zoekt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
pc01 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:31:
@ajampaniki ik weet niet wat hassio is; maar je kunt in principe inderdaad alleen iets aansluiten op sw2 zonder de output te gebruiken
Hassio=home assistant

Maar ik sluit dan dus ook niet de L voor die schakelaar aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc01
@ajampaniki oh nee die zijn doorgelust intern in de Shellyzie ook de hele discussie hier boven. 1 Live op de shelly is genoeg.

Mocht ik je vraag verkeerd begrepen hebben: ja je moet wel een live op de schakelaar zelf aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jjwa schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:25:
Denken jullie dat het aansturen van die contacten met Shelly schakelaars kan?
Een Shelly 1 heeft dry contacts (of in het Nederlands potentiaal vrij schakelen) dus dat kan. Je hebt er dan wel 2 nodig. Als ik het goed begrijp moet je (volgens bladzijde 64 en 65) dan aansluiting 2 van aansluitblok CN206 gebruiken voor de I ingang van beide Shelly's en de O uitgang van de ene Shelly op aansluiting 3 en van de andere Shelly op aansluiting 4 maken.
Ben benieuwd naar jullie kijk hier op!
Als je het slim wil maken heb je inderdaad een apart systeem nodig waar alles bij elkaar komt en waarop je dan "scriptjes" kan instellen die er voor zorgen dat er slimme dingen gebeuren. Je kan denk beter zelf even rondkijken wat jouw het handigste lijkt werken, volgens mij zitten de meeste zaken wel in alle systemen die er zijn.
GORby schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:43:
Misschien is dit daar een oplossing voor: https://shop.shelly.cloud...smart-home-automation#394
Dit schakelt gewoon 2 signalen, dus dient niet om vermogen te schakelen, maar in jouw geval is dat net wat je zoekt lijkt me.
Ik vind het wel een beetje onduidelijk of die nu een aparte ingang kan schakelen naar een uitgang. Volgens de handleiding zou ik een aansluiting a la figuur 5 verwachten, maar ik vind het nogal onduidelijk of nu echt IN_1 en IN_2 geschakeld worden naar OUT_1 en OUT_2, vooral ook omdat ze daar behalve AC of DC ook zeggen dat de N wordt geschakeld.

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat de spanning die gebruikt wordt om de Shelly te voeden wordt geschakeld naar OUT_1 en OUT_2. Dat wil je juist niet hebben, omdat dat niet dezelfde spanning hoeft te zijn als de warmtepomp verwacht.
ajampaniki schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:53:
Maar ik sluit dan dus ook niet de L voor die schakelaar aan?
De schakelaar zelf moet natuurlijk op de L zitten en dan dat schakelen (of niet) naar SW2. Omdat je niets aansluit op de O2 hoef je niets op de L van de Shelly aan te sluiten die naast de O2 zit (beide L ingangen van de Shelly zitten trouwens doorverbonden, dus met 1 L aansluiting werkt het in Nederland ook prima).

Minimaal 1 L van de Shelly moet je wel aansluiten anders werkt de Shelly zelf natuurlijk niet, maar dat had jij al gedaan voor het schakelen van de lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pc01 Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou iets proberen als volgt. In het tweede en derde plaatje zet je de condition op "repeatedly" en "valid" voor bijvoorbeeld 5 minuten. Ik zou verwachten dat het Shelly systeem dan 5 minuten lang opnieuw gaat kijken of beide condities kloppen en dan luik 9 naar beneden doen als dat zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc01
@JeroenE thx; dat lijkt al beter te werken; alleen kun je bij repeatedly geen "valid" voor tijd ingeven. Geen idee eigenlijk hoe lang die het blijft proberen. Ik vind dit een bijzonder slecht omschreven stukje uit de interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:18
Hallo,

Vraag. Ik wil mijn rolluiken gaan uitrusten met Shelly 2.5
Ben alleen nu op zoek naar een bijbehorende afstandsbediening. (dus geen app)
Kan dat gewoon met een Shelly Buttton 1?
en dan 1 of 2 keer drukken? Hoe gaat dat werken?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pc01 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:32:
@JeroenE thx; dat lijkt al beter te werken; alleen kun je bij repeatedly geen "valid" voor tijd ingeven. Geen idee eigenlijk hoe lang die het blijft proberen. Ik vind dit een bijzonder slecht omschreven stukje uit de interface
Ik gebruik het zelf dus niet, dus ik heb geen idee hoe het precies werkt. Ik vond met wat zoeken wel dit: https://www.shelly-suppor...198-condition-type-scene/

Blijkbaar werkt het toch heel anders dan ik dacht. Uit die tekst zou ik verwachten dat het gewoon 1 keer kan werken als rolluik 8 dicht gaat en de achterdeur dicht is. Dan pas wordt de "when" waar. Maar dat is in jouw geval blijkbaar toch ook niet zo.

Zou het zo zijn dat de scene alleen afgaat als de eerste conditie waar is (en dat dan wel de andere condities worden gecheckt)? Dan zou je het misschien op kunnen lossen door een tweede scene te maken, maar met de condities in een andere volgorde. Dus eerst achterdeur dicht en als tweede rolluik 8 dicht.
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:45:
Ben alleen nu op zoek naar een bijbehorende afstandsbediening. (dus geen app)
Kan dat gewoon met een Shelly Buttton 1?
en dan 1 of 2 keer drukken? Hoe gaat dat werken?
Ja, dat kan. Je kan een URL inprogrammeren bij verschillende opties voor de knop indrukken. Daar kies je er dan 1 uit voor open en 1 voor dicht en dan stuurt je button 1 via de URL de Shelly 2.5 aan met een go=open of go=close om open of dicht te gaan. Volgens mij heb je 4 opties: kort, 2x kort, 3x kort en lang.

Het exacte commando is afhankelijk van het ip adres van je andere Shelly, maar bijvoorbeeld
code:
1
http://192.168.39.25/roller/0?go=open
Het maakt in principe niet uit welk apparaat dat commando verstuurt. Je kan het ook vanuit een browser doen op je PC (of telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
@JeroenE thx voor het meedenken ! Het gedraagt zich een beetje inconsistent. Aan 2 scenes had ik niet gedacht maar dat is wel een goeie inderdaad; als de deur dicht gaat cheken of 8 dicht is & dan alsnog 9 dichtdoen.

Die uitleg van die link is mij ook nog niet helemaal duidelijk:

Volgens mij doet hij bij repeat; iedere minuut checken of de conditie waar is; en dan voert ie de actie iedere keer opnieuw uit. Deze cyclus breekt op het moment dat de conditie 1x niet meer waar is. (dit is dus mijn interpretatie; weet niet of dit klopt).

By on any change; doet ie het zelfde als bij repeat ? Maar dan niet iedere minuut; maar continue ?

Wat dan nog niet duidelijk is hoe hij omgaat met twee condities die met AND operator verbonden zijn (misschien wat jij zegt; ophouden bij 1e conditie als die niet waar is ? ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:02:
[...]

Dus dat scheelt weer een wago klem. En daarmee past het weer makkelijker in een stopcontact :)
Zo op twee plekken de extra wago klem weggehaald. Dat past een stuk makkelijker :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pc01 schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:31:
Volgens mij doet hij bij repeat; iedere minuut checken of de conditie waar is; en dan voert ie de actie iedere keer opnieuw uit. Deze cyclus breekt op het moment dat de conditie 1x niet meer waar is. (dit is dus mijn interpretatie; weet niet of dit klopt).
Zo lees ik het ook. Maar ik gebruik de hele Shelly cloud niet dus ik kan niet even experimenteren. Maar bij wijze van spreken gaat dan iedere minuut een geluidje af of een lichtje aan of wat dan ook.
By on any change; doet ie het zelfde als bij repeat ? Maar dan niet iedere minuut; maar continue ?
Nee, dan gebeurd er alleen iets als er wat veranderd. Maar (als ik het goed begrijp) dus bij iedere verandering. Dus bijvoorbeeld deur open -> geluidje. Dan gebeurt er verder niets totdat de deur weer dicht gaat en dan komt er weer een geluidje.
Wat dan nog niet duidelijk is hoe hij omgaat met twee condities die met AND operator verbonden zijn
Ik zou dus verwachten dat het alleen gebeurd als beide condities dan waar zijn, maar zo werkt het blijkbaar niet. Als dat wel zo was zou rolluik 9 vanzelf dicht gaan als rolluik 8 al dicht is en jij doet de achterdeur dicht. Want dan zijn beide condities waar en gebeurd er dus iets.

Mijn idee was dus een beetje dat er wellicht alleen naar conditie 2 (en 3, en 4 etc) wordt gekeken zodra conditie 1 waar wordt. Als dat dan niet zo is gebeurd er niets.

Maar omdat er daarna niet meer wordt gekeken of conditie 2 waar wordt blijft rolluik 9 dan open. Als je dus een scene hebt waarbij de volgorde andersom is gaat die af omdat de deur dicht gaat en als de tweede conditie (rolluik 8 is dicht) dan wel waar is gaat rolluik 9 ook dicht.

Maar goed, dat is dus meer een gok. Het is denk ik simpeler uit te proberen dan dat ik het kan uitleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Iemand hier een oplossing voor? ik heb 5 spotjes van philips dimmable aangesloten op een shelly dimmer 2...maar bij het uitzetten blijft altijd (at random) 1 van de spotjes op het laagste niveau nog licht geven...

calibratie helpt niet...soms als ik dan de gewone schakelaar snel achter elkaar aan en uit druk dan gaat hij wel helemaal uit...lijkt net alsof er stoom alsnog lekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
@bvbal79 https://www.reddit.com/r/...tlight_slightly_lit_when/

Volgens mij heb je een bypass nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
hmmm weird, de lampen zijn 25 W bij elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@bvbal79 Shelly met of zonder N?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
zonder N

Ik vervang nu de 4.9W lamp met een oude 3.7 W lamp en dan heb ik het probleem niet meer...weird dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@bvbal79 Dan is het helemaal niet zo gek. Dan is die lamp gewoon erg efficiënt en gevoelig voor kleine stroompjes. De oude lamp waarschijnlijk juist niet. Dus of met N aansluiten of een bypass aanbrengen.

De waarde die Shelly opgeeft als minimale waarde is puur om de Shelly te doen werken. Dat zegt niets over hoe de lamp eventueel reageert. En die waarde is ook redelijk uit de lucht gegrepen omdat ledlampen zo extreem verschillend kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Septillion schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:08:
@bvbal79 Dan is het helemaal niet zo gek. Dan is die lamp gewoon erg efficiënt en gevoelig voor kleine stroompjes. De oude lamp waarschijnlijk juist niet. Dus of met N aansluiten of een bypass aanbrengen.

De waarde die Shelly opgeeft als minimale waarde is puur om de Shelly te doen werken. Dat zegt niets over hoe de lamp eventueel reageert. En die waarde is ook redelijk uit de lucht gegrepen omdat ledlampen zo extreem verschillend kunnen zijn.
maar hoe kan het dat de 3.7W het probleem oplost voor de 4 andere 4.9 W lampen? want de gevoeligheid blijft hetzelfde toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@bvbal79 De lampen staan allemaal parallel. Dus als er één lamp is die met minder moeite (lees: spanningsval) de werkstroom voor de Shelly kan leveren dan hoeven de andere lampen dat niet meer te doen en blijven dus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Septillion schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:18:
@bvbal79 De lampen staan allemaal parallel. Dus als er één lamp is die met minder moeite (lees: spanningsval) de werkstroom voor de Shelly kan leveren dan hoeven de andere lampen dat niet meer te doen en blijven dus uit.
ah oke...dan wordt het een blauwe draad trekken dus, of ik stuur deze 5 lampen terug :) die van 3.7W werkten prima

[ Voor 7% gewijzigd door bvbal79 op 27-12-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 12:23
Weet iemand of deze schakelaars werken met een Shelly 2.5? Of moet ik een puls hebben met een apart circuit?

https://www.sandervunderi...-2-voudig-serie-515t.html

Gebruiken jullie puls of wisselschakelaars?

[ Voor 20% gewijzigd door peligro2k op 27-12-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
peligro2k schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:42:
Weet iemand of deze schakelaars werken met een Shelly 2.5? Of moet ik een puls hebben met een apart circuit?

https://www.sandervunderi...-2-voudig-serie-515t.html

Gebruiken jullie puls of wisselschakelaars?
Ik gebruik beide. Je kan in de Shelly instellen wat voor schakelaar je hebt en wat voor gedrag die moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Septillion schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:18:
effe nog een stomme vraag, die bypass plaats ik bij de lamp toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:04
bvbal79 schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:14:
[...]

effe nog een stomme vraag, die bypass plaats ik bij de lamp toch?
Klopt, tussen N en schakeldraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@bvbal79 Yep, zoals @twieren zegt. Daarmee sluit je hem dus hetzelfde aan als een lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:12
Door omstandigheden heb ik nog geen lokaal netwerk thuis (KPN probeert al 3maanden de glasvezel werkend te krijgen...).
Met de recente firmware van shelly is er echter ook het localhost commando.
Nu zou ik graag output 2 (kanaal 1) willen schakelen als slave van kanaal 0.
Of ik kan heel slecht kopieeren en plakken of er gaat iets mis met dit commando als Shelly in AP modus staat.
Iemand ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@significant Misschien voor degene waarvan het tegoed voor hun glazen bol al op is even precies omschrijven wat je hebt geprobeerd. Zweven nogal wat howto's rond.

PS Je kan al wel alvast een fatsoenlijke router en AP neerzetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Septillion schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:43:
@bvbal79 Yep, zoals @twieren zegt. Daarmee sluit je hem dus hetzelfde aan als een lamp.
Hmm..we komen er nu achter dat de bouw de aansluiting van de spots onder de afzuigkap heeft geplaatst, we komen er niet simpel bij....wel lopen naar alle 5 de spots een blauwe en een zwarte draad...is een bypass denken jullie voldoende, of moet ik nu alle 5 de lampen een bypass geven zodat er geen stroom lekt (ik zelf denk het laatste namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-07 09:42
Vraag: ik ben voor mijn Shelly dimmers op zoek naar een enkele pulsdrukker met neutraalstand. De pulsdrukker staat dus altijd in het midden waarbij naar boven drukken aanzetten en ingehouden feller zetten is, en naar beneden uit en ingedrukt houden dimmen is. Heb de Jung 532EU besteld maar bleek toch niet de juiste te zijn.
Merk maakt niet uit, moet ze voor de gehele woning nog aanschaffen.
Heb het hele internet afgestruind maar ze zijn niet te vinden, terwijl ze er wel moeten zijn, want onderstaand is exact wat ik bedoel, alleen betreft dit een serie (dubbele) drukker.
https://www.hashop.nl/jung-dubbele-impulsdrukker-met-2x2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kenar95 Zie ook JeroenE in "Shelly dimmer module"

Je hebt dus de verkeerde versie besteld :-( Je moet de 532-4U of de 531-41U hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stemis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-07 12:20
Vandaag heb ik een Katherm HK vloerconvector van Kampmann gekoppeld aan een Shelly 1.

De convectorput had altijd zijn eigen temperatuurschakelaar van JUNG en blies nog wel is koude lucht. Deze thermostaat wist namelijk niet wat de aanvoer temperatuur van de buis vanuit de cv is, en of de verwarming überhaupt aan stond.

Nu de convectorput digitaal bedienbaar is ga ik deze obv sensoren sturen. Dan gaat de convectorput gewoon uit middels HA indien de temperatuur van de verwarmingsbuizen onder een bepaald aantal graden vallen.

Ook gaat hij automatisch aan als de verwarming aangaat. Nu moest ik altijd nog naar de knoppen van de convectorput lopen.

Uiteindelijk wil ik meer dingen met Shelly doen maar ben blij met deze eerste stap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-07 09:42
JeroenE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:14:
@Kenar95 Zie ook JeroenE in "Shelly dimmer module"

Je hebt dus de verkeerde versie besteld :-( Je moet de 532-4U of de 531-41U hebben.
Zie het, thanks! Heb nu de 531-41U besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammyke007
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-07 07:55
Ik heb een Fibaro Dimmer 2 ingebouwd aan één zijde van de woonkamer. Die dimt m'n 12v halogeenspots met oude gewikkelde trafo zonder problemen.

Mijn andere verlichting, boven de eettafel, ga ik echter eens met een Shelly Dimmer 2 aansluiten.

Heeft de Shelly Dimmer 2 ook de optie om bij een double press de lamp op 100% te zetten zoals de Fibaro?
Ik hang er een dubbele pulsdrukker op. Bij de Fibaro kan ik dus met de linker drukker de lamp onmiddellijk op 100% zetten bij een dubbel press. Kan dit ook met de Shelly in "dual button mode"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@sammyke007 Ja, dat werkt bij Shelly ook. Bij een Shelly dimmer maakt het ook niet uit of je de linker of rechterknop gebruikt. Als je op 1 van beide dubbel dan wordt het 100% aan (zelfs ongeacht of het licht aan of uit is).

Je kan deze optie niet apart aan- of uitzetten in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammyke007
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-07 07:55
JeroenE schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:56:
@sammyke007 Ja, dat werkt bij Shelly ook. Bij een Shelly dimmer maakt het ook niet uit of je de linker of rechterknop gebruikt. Als je op 1 van beide dubbel dan wordt het 100% aan (zelfs ongeacht of het licht aan of uit is).

Je kan deze optie niet apart aan- of uitzetten in de instellingen.
Top, bedankt voor de quick reply!
Het is maar dat ik in de andere kant van de woonkamer (boven het salon) die Fibaro wil laten steken gezien die ineens als router/zwave repeater kan dienen en ik graag heb dat beide dimmers wel wat hetzelfde werken. WAF weet je wel 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@bvbal79 Waar je die bypass plaatst is onbelangrijk. Vandaar dat ik ook benadrukte dat je hem exact hetzelfde aansluit als een van de lampjes. Je kan hem dus bij elk lampje plaatsen. Ook heb je er maar één nodig, deze levert al genoeg voor een complete Shelly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sammyke007 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:57:
ik graag heb dat beide dimmers wel wat hetzelfde werken. WAF weet je wel 8)7
Overal Shellies hangen en de Fibaro's op marktplaats verkopen 8)

Een Shelly Dimmer gaat trouwens ook altijd aan (of uit) met 1 korte druk op een willekeurige knop.

• Cubix
  • Niet online
Vandaag een Shelly Dimmer 2 achter een schakelaar gemonteerd zonder blauwe draad, en daarom een bypass op de armatuur gezet met 2x dimbare 4,5W led lamp.

Het werkt, maar heel kort. Na enkele min gaat het ding uit. Erachter gekomen (met /status) dat de temperatuur per seconde dat het ding aan staat heel snel heet wordt. Dat hij uit gaat is de beveiliging die bij 95 graden ingrijpt...

Ook bij kalibreren (leading edge, wat de lampen zeker zijn) raakt hij al snel te heet. Er komt ook een waardeloze kalibratie uit trouwens.

Wat doe ik verkeerd? Tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Cubix op 01-01-2021 08:42 . Reden: Trailing edge kalibratie weggehaald, die reageert toch anders, zie volgende post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:13
Cubix schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:50:
Vandaag een Shelly Dimmer 2 achter een schakelaar gemonteerd zonder blauwe draad, en daarom een bypass op de armatuur gezet met 2x dimbare 4,5W led lamp.

Het werkt, maar heel kort. Na enkele min gaat het ding uit. Erachter gekomen (met /status) dat de temperatuur per seconde dat het ding aan staat heel snel heet wordt. Dat hij uit gaat is de beveiliging die bij 95 graden ingrijpt...

Ook bij calibreren (trailing of leading edge) raakt hij al snel te heet. Er komt ook een waardeloze calibratie uit trouwens.

Wat doe ik verkeerd? Tips?
Kan je nog zien of hij ook echt warm word? Welke firmware versie heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Erwin537 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 01:44:
[...]

Kan je nog zien of hij ook echt warm word? Welke firmware versie heb je?
Ja, de module wordt wel goed warm, alleen niet te heet om aan te raken. Denk dat het maar erg plaatselijk in dat ding zo heet wordt.

Heb de laatste normale en laatste beta firmware gebruikt die wordt aangeboden in het menu. Geen verschil.

Nog gewisseld tussen leading/trailing: het warmte probleem is er alleen met leading edge, trailing edge blijft netjes net iets boven de 50 graden. Maar dan gaan de lampen als een gek knipperen op het hele dimbereik muv 100%. Ook na calibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:33
Ik heb vandaag een shelly dimmer aangesloten. Vanwege beperkte ruimte in de centraaldoos in het plafond heb ik de shelly bij de hanglamp geplaatst (kon mooi onder het kapje van de lamp; ca. 30cm vanaf centraaldoos). Nu loop ik echter tegen een probleem aan met de schakelaar. Deze moet op een L van de dimmer aangesloten worden of op de nul. Op dit moment lopen er echter alleen een fase en schakeldraad naar de schakelaar.

Om de schakelaar toch werkend te krijgen zie ik op dit moment maar 1 optie: fase draad van schakelaar doorlussen van centraaldoos naar de lamp.

Ik verbaas me eerlijk gezegd een beetje dat de Shelly wel de mogelijkheid heeft een schakelaar aan te sluiten met een nuldraad direct op de schakelaar (fase en schakel is normaal... Of is dit een Nederlandse afwijking tov andere landen?).

Zijn er mensen die ook tegen dit probleem zijn aangelopen (en wellicht een nog andere opties hebben bedacht)?

Edit: zet de Shelly trouwens altijd stroom door op die L van de dimmer? Ik heb nog andere lampen die vanuit de schakelaars fase draad worden voorzien van stroom ( :F )

[ Voor 8% gewijzigd door -Casper op 02-01-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
Ik snap je probleem niet helemaal. Misschien lees ik het niet goed... maar... Je kunt de schakel draad die uit de schakelaar komt op de switch ingang van de dimmer aansluiten. En uit je centraal doos pak je de fase die sluit je op live aan en de nuldraad op neutral. Vervolgens sluit je output van de dimmer aan op de fasedraad van de lamp en neutral lus je door vanuit de centraaldoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@-Casper De L aansluitingen op een Shelly zijn gewoon doorlussingen. Dus of je schakelaar zijn L nu vanaf de Shelly krijgt of vanaf de centraaldoos maakt niet uit. Zolang de Shelly zelf ook maar gewoon L aangeboden krijgt op één van de L aansluitingen.

Dus Shelly in de lamp kan prima, maar je hebt wel een extra draad nodig vanuit de centraaldoos (L, N en schakeldraad + eventueel PE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:35
Ik kwam dit topic tegen omdat ik waarschijnlijk ook Shelly wil gaan gebruiken om te starten met het verslimmen van mijn huis.
Ik las dat veel mensen ervoor kiezen om Tasmota te flashen op de lampen. Dit advies kreeg ik ook voor de Sonoff ZBridge gateway. Maar waarom kiest men om alles te voorzien van Tasmota? Ik lees alleen over dat je dan de lamp of het slimme device vrijmaakt van een cloudkoppeling. De app Shelly app zal dan niet meer werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Binnetie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:09:
Maar waarom kiest men om alles te voorzien van Tasmota? Ik lees alleen over dat je dan de lamp of het slimme device vrijmaakt van een cloudkoppeling. De app Shelly app zal dan niet meer werken?
De Shelly app werkt inderdaad niet met Tasmota, maar de Shellies werken ook perfect zonder het gebruik van die app met de standaard firmware. Voor Shelly zie ik persoonlijk dan ook weinig toegevoegde waarde voor Tasmota. Maar er zijn er genoeg in dit topic die wel Tasmota hebben draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 05-01-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@rens-br dankjewel voor de informatie.
De Shelly's werken via wifi. Dus ik hoef in eerste instantie geen Zigbee gateway te nemen als ik met de lampen en sensoren aan de slag ga? Op mijn nas ga ik Home Assistent draaien en deze draait binnen mijn netwerk, dan klopt het toch dat ik geen gateway nodig ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Binnetie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:13:
@rens-br dankjewel voor de informatie.
De Shelly's werken via wifi. Dus ik hoef in eerste instantie geen Zigbee gateway te nemen als ik met de lampen en sensoren aan de slag ga?
Shellys werken inderdaad standalone via wifi zonder bridge. Zigbee is ook iets totaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Binnetie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:09:
Maar waarom kiest men om alles te voorzien van Tasmota? Ik lees alleen over dat je dan de lamp of het slimme device vrijmaakt van een cloudkoppeling.
Dat is voor veel mensen juist DE reden ;) Geen afhankelijkheid van de cloud. Alles werkt zonder internet en blijft ook werken als de fabrikant stopt met de cloud of daar opeens absurd veel geld voor wil.

Nu speelt dit wel iets minder bij Shelly omdat die met stock firmware ook een mogelijkheid hebben om ze zonder cloud te gebruiken. Maar Tasmota brengt daarnaast ook wat meer opties met zich mee dan de standaard firmware, ook vergeleken met die van Shelly.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 05-01-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:26
Vraagje: kunnen de Shelly’s ook Thread ondersteunen? Nu of misschien een software update in de toekomst? Of gaat dat nooit mogelijk zijn en is er echt andere hardware nodig?

Thread is een relatief nieuw smarthome protocol, wat tractie begint te krijgen nu Apple het ondersteunt in de HomePod mini. Zie https://www.the-ambient.c...is-thread-smart-home-2410

[ Voor 36% gewijzigd door ChrisM op 06-01-2021 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ChrisM Misschien is het ook handig als je uitlegt wat dat dan is? Thread is een woord wat zo vaak wordt gebruikt in de ICT voor allerlei verschillende zaken dat er op zoeken niet echt een antwoord geeft op wat je bedoelt. En dan heb ik het nog niets eens over de kledingindustrie gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:26
JeroenE schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:54:
@ChrisM Misschien is het ook handig als je uitlegt wat dat dan is? Thread is een woord wat zo vaak wordt gebruikt in de ICT voor allerlei verschillende zaken dat er op zoeken niet echt een antwoord geeft op wat je bedoelt. En dan heb ik het nog niets eens over de kledingindustrie gehad :+
You’re right, ‘s nachts posten werkt ook niet. Haha heb m’n post aangepast. Zie https://www.the-ambient.c...is-thread-smart-home-2410

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ChrisM Aha, het werkt blijkbaar via IEEE 802.15.4, hetzelfde als Z-wave en Zigbee. Als ik het goed begrijp kan dat op dezelfde 2.4 GHz frequenties zijn als de wifi in de Shelly. Of de hardware dan ook echt compatible is weet ik niet.

Wat ik er snel van lees is dit ook een protocol (net als Zigbee en Z-Wave) waar je alleen gebruik van kan maken als je lid wordt van de "stuurgroep" en dat kost natuurlijk vast veel geld. Het is niet voor niets dat een Shelly veel goedkoper is dan een Z-Wave of Zigbee variant.

Ik zou dus niet snel verwachten dat het op een Shelly komt. Als je een beter antwoord wil zal je het aan Shelly zelf moeten vragen.

Persoonlijk vind ik het feit dat Shelly op een wifi netwerk werkt juist het grote voordeel. Je kan het besturen vanaf ieder ander apparaat wat op hetzelfde netwerk zit. Je kan het ook via de Shelly cloud aansturen of als je zelf een domotica systeem hebt wat remote beschikbaar is kan het via dat systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:36
Zoals ik het lees, werkt het boven op IP, dus dan zou het ook met WiFi moeten kunnen werken. Zou me kunnen voorstellen dat Shelly het niet gaat ondersteunen, maar allicht dat het wel in tasmota komt?

That said, ik zie er de hele grote voordelen eigenlijk niet van. Dingen als energieverbruik, mesh, etc zijn voornamelijk van toepassing op de netwerklaag, niet zozeer op de applicatielaag.

Het is me ook niet helemaal duidelijk welk probleem ze precies proberen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik neig toch wel steeds meer naar de Shellys te gaan als start voor wat domotica in huis.
de Shelly schakelaars leken me wat moeilijk allemaal maar volgens mij na wat rommelen moet het best lukken. Ik snap alleen niet echt wat de Shelly 1, en 2.5 etc precies doen. 1 is volgens mij heel simpel aan en uit? En 2.5 daar kun je een dubbele schakelaar (voor 2 lampen) mee schakelen?

Ik heb nu bijvoorbeeld een leddimmer van Busch en Jaeger in huis met draaiknop. Ik zou die dimmer kunnen vervangen voor een Shelly dimmer 2? Ook heb ik nog een halogeen dimmer van B&J waar ik halogeenlampjes in heb. Deze heb ik weinig aan en toen ik ze verving voor leds ging het dimmen niet fijn. Kan ik hier een Shelly dimmer 2 plaatsen en dan de halogeen spotjes vervangen voor leds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Binnetie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:04:
Ik neig toch wel steeds meer naar de Shellys te gaan als start voor wat domotica in huis.
de Shelly schakelaars leken me wat moeilijk allemaal maar volgens mij na wat rommelen moet het best lukken. Ik snap alleen niet echt wat de Shelly 1, en 2.5 etc precies doen. 1 is volgens mij heel simpel aan en uit? En 2.5 daar kun je een dubbele schakelaar (voor 2 lampen) mee schakelen?

Ik heb nu bijvoorbeeld een leddimmer van Busch en Jaeger in huis met draaiknop. Ik zou die dimmer kunnen vervangen voor een Shelly dimmer 2? Ook heb ik nog een halogeen dimmer van B&J waar ik halogeenlampjes in heb. Deze heb ik weinig aan en toen ik ze verving voor leds ging het dimmen niet fijn. Kan ik hier een Shelly dimmer 2 plaatsen en dan de halogeen spotjes vervangen voor leds?
Shelly 1 is inderdaad simpel schakelen, je hebt nog wel een verschil tussen de 1 en de 1PM (PM heeft Power Meter, maar geen 12/24volt DC)

2.5 kan je inderdaad 2 lampen mee schakelen, maar kan je ook inzetten om rolluiken/gordijnen mee te schakelen.

Voor dimmen inderdaad de dimmer 2, dat kan zowel halogeen al led dimmen. Je kan in de interface instellen of hij leading/trailing edge dimt. Je moet wel in gedachten houden dat je niet een draai dimmer als input voor je dimmer2 kan gebruiken. Je zal dus drukschakelaars moeten plaatsen om hem te bedienen (of niet en alleen via wifi bedienen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Binnetie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:04:
Ik snap alleen niet echt wat de Shelly 1, en 2.5 etc precies doen. 1 is volgens mij heel simpel aan en uit? En 2.5 daar kun je een dubbele schakelaar (voor 2 lampen) mee schakelen?
Correct. Shelly 1 = 1 lamp, Shelly 2.5 = Twee lampen + twee schakelaars
Ik heb nu bijvoorbeeld een leddimmer van Busch en Jaeger in huis met draaiknop. Ik zou die dimmer kunnen vervangen voor een Shelly dimmer 2?
Shelly Dimmers werken helaas niet met een draaiknop, dus die zal je moeten vervangen voor een (puls)schakelaar.
Ook heb ik nog een halogeen dimmer van B&J waar ik halogeenlampjes in heb. Deze heb ik weinig aan en toen ik ze verving voor leds ging het dimmen niet fijn. Kan ik hier een Shelly dimmer 2 plaatsen en dan de halogeen spotjes vervangen voor leds?
Wat voor spots zijn het precies? Maar in principe kan dat gewoon. Gebruik hier zelf Shelly Dimmers met verschillende GU10 spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@Erwin537 en @rens-br dank voor de reacties.
Dan zal ik dus een puls schakelaar moeten gaan zoeken hiervoor. Dat gezegd hebbende. Ik heb ook 2 rolluiken met een draai schakelaar (links is naar beneden, rechts is naar boven). Met de Shelly 2.5 zou ik dus de rolluiken kunnen bedienen via wifi en fysiek als ik hier ook een schakelaar neem in plaats van draaiknop.

De spotjes zijn volgens mij G9 (zijn dat wel sportjes). Van die steekfittingen. Interessant om zo ideeën op te doen. Wat ik merk is dat ze nog geen E14 fittingen hebben. Heb daar best wel wat lampen van.
De E27 is 10 januari weer op voorraad verwachten ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Binnetie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:04:
Dan zal ik dus een puls schakelaar moeten gaan zoeken hiervoor. Dat gezegd hebbende. Ik heb ook 2 rolluiken met een draai schakelaar (links is naar beneden, rechts is naar boven). Met de Shelly 2.5 zou ik dus de rolluiken kunnen bedienen via wifi en fysiek als ik hier ook een schakelaar neem in plaats van draaiknop.
Correct. :)
De spotjes zijn volgens mij G9 (zijn dat wel sportjes). Van die steekfittingen. Interessant om zo ideeën op te doen. Wat ik merk is dat ze nog geen E14 fittingen hebben. Heb daar best wel wat lampen van.
De E27 is 10 januari weer op voorraad verwachten ze.
Je kan natuurlijk ook gewoon de schakelaar / dimmer vervangen, zonder de daadwerkelijke spotjes / lampen allemaal te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Binnetie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:04:
Met de Shelly 2.5 zou ik dus de rolluiken kunnen bedienen via wifi en fysiek als ik hier ook een schakelaar neem in plaats van draaiknop.
Of gewoon de draaischakelaar op de Shelly aansluiten. Dat is ook gewoon een impulsdrukker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Septillion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:10:
[...]

Of gewoon de draaischakelaar op de Shelly aansluiten. Dat is ook gewoon een impulsdrukker :)
Dat inderdaad, neem aan dat je met de draaiknop voor de rolluiken gewoon een schakelaar met 3 standen bedoelt. Geen idee hoe die dingen intern werken, maar lijkt me best mogelijk om die op de shelly aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
borft schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:53:
Zoals ik het lees, werkt het boven op IP, dus dan zou het ook met WiFi moeten kunnen werken.
Nee, dat is te kort door de bocht. Als je een computer hebt met enkel een fysieke RJ45 ethernet poort kan die ook niet op de wifi ook al kan die computer wel communiceren met IP.

Nu heeft een Shelly natuurlijk wel een zender aan boord, maar ik heb dus geen idee of die heel specifiek alleen met wifi om wil gaan omdat er bijvoorbeeld een hardware chip in zit waar je geen firmware op kan zetten zodat snapt welke signalen te sturen voor Thread.
Het is me ook niet helemaal duidelijk welk probleem ze precies proberen op te lossen.
Het idee er achter is juist om geen wifi te gebruiken, want dat kost meer stroom. Ieder apparaat voor zich moet immers met het access point kunnen praten om te kunnen versturen. Met een mesh netwerk hoef je alleen met de dichtstbijzijnde buren te kunnen praten. Die zijn meestal dichterbij, dus minder stroom nodig. De snelheid is ook meestal vele malen trager dus dat scheelt ook weer. Dat heb je voor veel kleine apparaatjes natuurlijk ook helemaal niet nodig. Je licht gaat vast iets sneller aan als het netwerk met 100Mb/s werkt ipv 200kb/s maar dat ga je niet zelf zien.

Tenminste zoals ik het las gaat het dus voornamelijk om stroombesparing. Bovendien zou het iets robuuster zijn omdat er geen centraal punt is wat stuk kan gaan en dan "niets" meer werkt. Als je access point nu stuk gaat doet je netwerk het niet en kan je met geen enkele Shelly meer communiceren.

Stroombesparing is voor veel Shellies niet zo belangrijk, in de zin dat er geen batterijen in zitten die op kunnen raken.

Volgens mij gaat het verbinden wel sneller op die mesh netwerken maar dat weet ik niet echt zeker. De Shellies die met batterijen werken hebben in ieder geval wel altijd even nodig om het signaal door te sturen.

@Binnetie Met lampen moet je even verzinnen wat je precies wil. Als je een bestaande dimmer hebt kan je die waarschijnlijk wel vervangen door een Shelly dimmer. Misschien nog een bypass erbij in het geval van ledjes. Het schijnt niet met alle leds altijd goed te werken. Je kan dan gewoon dezelfde lampen blijven gebruiken. Je moet wel drukknoppen en je kan de lampen dan met de app of met de knoppen uit/aan/harder/zachter doen.

Als je de lampen zelf wil vervangen door slimme varianten dan kan je die nieuwe lampen niet meer dimmen met een bestaande dimmer (en ook niet met een Shelly dimmer).

Die slimme lampen zijn altijd 'aan' en met de app kan je die dan licht laten geven (of niet). Je kan ze natuurlijk wel fysiek uitzetten met een schakelaar, maar dan krijg je ze met de app ook niet meer aan.

Ik heb zelf weinig slimme lampen (en geen van Shelly). Ik heb wel genoeg Shellies die 'domme' lampen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
JeroenE schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:04:
[...]
@Binnetie Met lampen moet je even verzinnen wat je precies wil. Als je een bestaande dimmer hebt kan je die waarschijnlijk wel vervangen door een Shelly dimmer. Misschien nog een bypass erbij in het geval van ledjes. Het schijnt niet met alle leds altijd goed te werken. Je kan dan gewoon dezelfde lampen blijven gebruiken. Je moet wel drukknoppen en je kan de lampen dan met de app of met de knoppen uit/aan/harder/zachter doen.
[...]
Die bypass is alleen voor als je zonder 0 draad wilt werken toch?
Je hebt wel dat als je met lampen werkt die héél weinig gebruiken mogelijk een extra weerstand moet plaatsen om het werkend te maken volgens mij.

Ik gebruik de domme vintage (led) lampen van Ikea, die gebruiken genoeg, dimmen goed en zoemen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erwin537 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:24:
Je hebt wel dat als je met lampen werkt die héél weinig gebruiken mogelijk een extra weerstand moet plaatsen om het werkend te maken volgens mij.
Ja, die extra 'weerstand' is dus een bypass. Dat hoeft volgens mij in niet per se een Shelly bypass te zijn. Bij sommige andere slimme dimmers kan dat ook de oplossing zijn.

Maar volgens mij zijn er nooit garanties dat het altijd goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-08 10:56
@Binnetie ik heb al mijn rolluiken (9) met of een druk of een draai schakelaar (beide :3 standen:open stop sluiten) als exta bediening voorzien van shelly 2.5 en dat werkt perfect. Op advies uit dit forum wel beta firmware er op gezet. De connectie daarvoor viel nogal eens uit ondanks dat het wifi signaal goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:07

Pixelmagic

Ubergeek

piotr123 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:18:
@Binnetie ik heb al mijn rolluiken (9) met of een druk of een draai schakelaar (beide :3 standen:open stop sluiten) als exta bediening voorzien van shelly 2.5 en dat werkt perfect. Op advies uit dit forum wel beta firmware er op gezet. De connectie daarvoor viel nogal eens uit ondanks dat het wifi signaal goed was.
Ik heb nu mijn rolluiken met KilkAanKlikUit en zou daar best vanaf willen én ze lokaal kunnen bedienen. Heb je misschien een schematje hoe je dat aangesloten hebt ? En wat voor soort schakelaar sluit je dan aan op de shelly 2.5?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
@piotr123 zo'n schakelaar heb ik ook. Midden (schakelaar staat omhoog) is stop, links is open, rechts is sluiten.

@Pixelmagic ik heb geen schema, deze schakelaren zitten al heel lang in de woning (nog nooit uit elkaar gehad). Is nog van de vorige eigenaar.
Ik zou denken schakelaar, bijv zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.elocktron.nl/media/catalog/product/cache/887d3f5a01ca700890e27928b8e6992d/p/u/puls_schakelaar_opbouw.jpg
Bijv schakelaar naar beneden is rolluik naar beneden. Schakelaar omhoog is rolluik omhoog. Laat je hem los dan stopt het rolluik, omdat je hem bijvoorbeeld ook half geopend wilt hebben. Omdat ik 2 rolluiken naast elkaar heb zou ik een dubbele pulsschakelaar kunnen gebruiken.
Ik weet niet of dit klopt hoor.
Pagina: 1 ... 14 ... 83 Laatste