@Timorad De Shelly i3 is 10,4mm (de 1 is 14mm). Als die bijna 4 mm net genoeg zijn, dan past het wellicht wel.
Dat had ik ook zeker gedaan. Alleen kon ik niet echt duidelijk vinden hoe de werking van de Shelly 2.5 nu is.Septillion schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:10:
@Jerry_bboy Als je even zoekt hier zal je zien dat ongeveer de helft dat hier heeft gedaan
Want ik weet namelijk niet zeker of mijn ventilatie gelijktijdig 2 inputs erg leuk gaat vinden. Dus vroeg ik mij af of je de Shelly 2.5 zo kan instellen dat altijd maar 1 van de 2 aan kan staan. En bijvoorbeeld niet gelijktijdig.
En anders houden we het zo met een Shelly 1.
Ik wil beneden in de gang boven alvast het licht boven aan doen, echter is de bedrading hiervoor nooit aangelegd (en gaat het niet lukken om ze te trekken (andere groep)). Dus de gedachte was om een enkele schakelaar in de gang te vervangen door een dubbele schakelaar, en deze aan een Shelly 1 te koppelen.Septillion schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:03:
@Timorad Huh, waar loopt de schakeldraad heen danHij schakelt nu toch wel iets neem ik aan?
Deze zou dan via wifi een andere shelly aansturen die dus via de bedrading de lamp aanstuurt.
Thanks! Ik had er helemaal langs gekeken, was ondertussen al druk aan het zoek bij andere fabrikanten, maar dit is helemaal mooi. De Shelly 1 is volgens mij zelfs 17mm, dus dat zou 7mm schelen.. Wordt proppen, maar zou voldoende moeten zijn.JeroenE schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:18:
@Timorad De Shelly i3 is 10,4mm (de 1 is 14mm). Als die bijna 4 mm net genoeg zijn, dan past het wellicht wel.
Shelly i3 is een stuk platter, wellicht past dat net?Timorad schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:05:
Ik was van plan een Shelly 1 te plaatsen achter een schakelaar om in detached mode te draaien. Echter, de schakelaar is een dubbele hotelschakelaar waardoor deze te diep is om een shelly achter kwijt te kunnen.
Zijn er alternatieven die minder ruimte innemen? Het alternatief hoeft niet te schakelen maar eigenlijk alleen als sensor te dienen om aan een shelly boven te koppelen..
@Jerry_bboy Toch wel vaker voorbij. Als je HA (of een andere controller) gebruikt is het makkelijk in te stellen. En als je Tasmota erop zet komt dat ook met een interlock functie. Maar ook direct op een Shelly kan het met een omweg.
@Timorad Ahh, dat verklaard al een heel stuk meer. Maar heb je bij die schakelaar wel een N? Zo niet kan je anders ook net zo makkelijk een extra zwarte naar de centraaldoos trekken.
Overigens zou je ook een Shelly 2.5 kunnen overwegen. Dan zou je ook gelijk het probleem andersom kunnen oplossen. Nooit helemaal gesnapt waarom het wel gangbaar is dat je beneden het licht boven aan kan zetten maar niet andersom.
@Timorad Ahh, dat verklaard al een heel stuk meer. Maar heb je bij die schakelaar wel een N? Zo niet kan je anders ook net zo makkelijk een extra zwarte naar de centraaldoos trekken.
Overigens zou je ook een Shelly 2.5 kunnen overwegen. Dan zou je ook gelijk het probleem andersom kunnen oplossen. Nooit helemaal gesnapt waarom het wel gangbaar is dat je beneden het licht boven aan kan zetten maar niet andersom.
Ik ben van plan om mijn huis te verrijken met Zigbee bewegingssensoren + temperatuur/luchtvochtigheidssensor (Aqara).
Hierbij wil ik m.b.v. de Zigbee sensoren, mijn Shelly units aanschakelen.
Ik begrijp dat hiervoor bijvoorbeeld Home Assistant handig is om te gebruiken aangezien je hier alles met elkaar kan integreren.
Na wat research lijkt het alsof Home Assistant altijd lokaal op een eigen server moet draaien (bijv. Raspberry Pi, VM of NAS.
Ik zal echter geen enorme hoeveelheid aan sensoren aanschaffen en ben niet van plan om 24/7 iets te hebben draaien.
Zijn er oplossingen die ik hiervoor zou kunnen gebruiken die geen eigen server vereisen?
Mijn dank is groot
Hierbij wil ik m.b.v. de Zigbee sensoren, mijn Shelly units aanschakelen.
Ik begrijp dat hiervoor bijvoorbeeld Home Assistant handig is om te gebruiken aangezien je hier alles met elkaar kan integreren.
Na wat research lijkt het alsof Home Assistant altijd lokaal op een eigen server moet draaien (bijv. Raspberry Pi, VM of NAS.
Ik zal echter geen enorme hoeveelheid aan sensoren aanschaffen en ben niet van plan om 24/7 iets te hebben draaien.
Zijn er oplossingen die ik hiervoor zou kunnen gebruiken die geen eigen server vereisen?
Mijn dank is groot
@JeroenE Met HA, nee. Dan zou je Shelly Cloud kunnen koppelen aan de Xiaomi Cloud.
Maar zou zelf toch gewoon voor HA gaan. Een Pi vraagt niet veel, dat 24/7 aan hebben is prima te overzien. En de hoeveelheid opties zijn dan echt onbeperkt en heb je geen "free" cloud afhankelijk.
Maar zou zelf toch gewoon voor HA gaan. Een Pi vraagt niet veel, dat 24/7 aan hebben is prima te overzien. En de hoeveelheid opties zijn dan echt onbeperkt en heb je geen "free" cloud afhankelijk.
@SeptillionSeptillion schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:17:
@JeroenE Met HA, nee. Dan zou je Shelly Cloud kunnen koppelen aan de Xiaomi Cloud.
Thanks voor je reactie. Ik zal dan toch naar een Pi kijken om aan te schaffen.
Weet jij of er nog een andere manier is om de Shelly Cloud aan Xiaomi Cloud te kunnen koppelen?
@joentje64 Zelf geen ervaring mee maar zou via Google Home of IFTTT moeten kunnen. Een van de nadelen is dat je geen garantie heb hoe lang de clouds en de koppeling blijven werken.
Tip: lees je een beetje in wat er nodig is om HA op de Pi te draaien. Het is niet ingewikkeld maar vergt wel enig geduld om het te installeren. bovendien heb je buiten de Pi zelf nog een Zigbee dongle nodig (plug & play kost je ong 50e [excl de PI]). Het is daarnaas ook aan te raden HA op een externe schijf te installeren ipv op de 'standaard sd-kaart' omdat deze kaartje een maximum aantal schrijfacties hebben wat bij sommige mensen een probleem oplevert.joentje64 schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:41:
[...]
@Septillion
Thanks voor je reactie. Ik zal dan toch naar een Pi kijken om aan te schaffen.
Aan je vraag leid ik een beetje af dat meer naar een kant-en-klaar oplossing zoekt en dat is HA in mijn optiek niet. Het kost je geen dagen (moet in 1 avondje zeker lukken) maar is niet plug & play.
@Septillion IFTTT is helaas sinds kort 4 euro per maand. Ik heb het dan liever in eigen beheer. Met Google kun je wel routines maken, alleen zijn die alleen aan te sturen met stem of aan te klikken.
@sjorsjuhmaniac Ik zocht inderdaad naar een plug & play alternatief. Ben zelf echter niet vies van een extra hobby. Ik werk ook in de IT dus de interesse is er in ieder geval.
Ben er ondertussen al een beetje ingedoken.
Ik gebruik op het moment Google Assistant om een Goedemorgen routine te starten (lampen aan e.d.) en om gedurende de dag verschillende apparaten met stem mee te kunnen bedienen. Dit wil ik gewoon blijven gebruiken naast HA.
Heb je een voorbeeld van een situatie waarbij het aantal schrijfacties problemen opleveren bij een SD-kaartje? Ik ben namelijk van plan alleen wat basis zaken in te stellen (aantal bewegingssensoren + temperatuursensoren). Ik weet dat ik voor Zigbee apparatuur idd een Hub nodig heb. Ben van plan e.e.a. op Aliexpress te halen om de kosten wat te drukken.
Dank voor de hulp beide.
@sjorsjuhmaniac Ik zocht inderdaad naar een plug & play alternatief. Ben zelf echter niet vies van een extra hobby. Ik werk ook in de IT dus de interesse is er in ieder geval.
Ben er ondertussen al een beetje ingedoken.
Ik gebruik op het moment Google Assistant om een Goedemorgen routine te starten (lampen aan e.d.) en om gedurende de dag verschillende apparaten met stem mee te kunnen bedienen. Dit wil ik gewoon blijven gebruiken naast HA.
Heb je een voorbeeld van een situatie waarbij het aantal schrijfacties problemen opleveren bij een SD-kaartje? Ik ben namelijk van plan alleen wat basis zaken in te stellen (aantal bewegingssensoren + temperatuursensoren). Ik weet dat ik voor Zigbee apparatuur idd een Hub nodig heb. Ben van plan e.e.a. op Aliexpress te halen om de kosten wat te drukken.
Dank voor de hulp beide.
er zijn verscheidene mensen hier op t forum die problemen hebben gehad. Ik draai zelf al jaren PI's zonder probleem. Ik zorg wel dat temp actie naar memfs gaan en logging staat uit tenzij echt nodig. Ik wil zelf wel graag problemen voor zijn en wissel mijn kaarten voor nieuwe na ong 18maanden. Ik gebruik gewone kaartjes van een normale bron (geen Ali etc).
In de documentatie van HA staat ook eea beschreven over de sd kaarten. Het lijkt me dat has redelijk intensief kan zijn.
In de documentatie van HA staat ook eea beschreven over de sd kaarten. Het lijkt me dat has redelijk intensief kan zijn.
@sjorsjuhmaniac Ik ga een Pi bestellen en ga ermee aan de slag.
@joentje64 HA is inderdaad redelijk SD intensief, geeft je snel problemen.
Ik zou nog heeeeeel even wachten met een Pi. Er zijn echt net leuke aankondigingen vanuit HA gedaan. Oa voor officiële Odroid N2+ support.
Ik zou nog heeeeeel even wachten met een Pi. Er zijn echt net leuke aankondigingen vanuit HA gedaan. Oa voor officiële Odroid N2+ support.
@Septillion Wat zou het voordeel zijn om te wachten hierop?
Dat ik in dat geval beter een Odroid N2+ kan nemen i.p.v. een Pi?
Vraagje over de 1L
Deze zit aangesloten met sw1 op een pulsdrukker,
Een N en een L
Op de uitgang zit niet dimbare led verlichting.
Via de pulsdrukker krijg ik de verlichting niet aan, wel UIT...
Via de app kan ik hem zonder problemen aan en uit schakelen.
In de settings staat button 1 op momentary.
Mis ik iets?
Heb 3 dimmer2's hangen en die zijn hetzelfde aangesloten en deze werken perfect.
Deze zit aangesloten met sw1 op een pulsdrukker,
Een N en een L
Op de uitgang zit niet dimbare led verlichting.
Via de pulsdrukker krijg ik de verlichting niet aan, wel UIT...
Via de app kan ik hem zonder problemen aan en uit schakelen.
In de settings staat button 1 op momentary.
Mis ik iets?
Heb 3 dimmer2's hangen en die zijn hetzelfde aangesloten en deze werken perfect.
@joentje64 Volle details zullen deze week duidelijker worden. Maar de N2+ heeft geen SD en de daarbij behorende problemen. Maar hij is wel duurder. En ook aan de Pi kant zijn er verbeteringen. Vandaar mijn advies, wacht een weekje 
@Mielemuis Heb je "Manual Switch Mode" wel op "One button mode" gezet?
@Mielemuis Heb je "Manual Switch Mode" wel op "One button mode" gezet?
Ik zou deze bestellen:joentje64 schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:05:
@Septillion Wat zou het voordeel zijn om te wachten hierop?
nieuws: Home Assistant komt met eigen hardwarekit op basis van Odroid N2+
Edit: Ik heb zelf gelijk besteld, ik weet niet of ik HA ga gebruiken, maar dit is wel een mooie set als vervanger voor mijn Pi 3.
[ Voor 13% gewijzigd door wortelsoft op 14-12-2020 06:11 ]
@Septillion
Die optie is er nu net niet, wel bij de dimmer2 maar bij de 1L niet.
:strip_exif()/f/image/eGnXswfnf5A6e4lXfrvmGrqu.jpg?f=fotoalbum_large)
Hieruit kan ik kiezen zeg maar, alle al geprobeerd, zonder gewenst resultaat.
Die optie is er nu net niet, wel bij de dimmer2 maar bij de 1L niet.
:strip_exif()/f/image/eGnXswfnf5A6e4lXfrvmGrqu.jpg?f=fotoalbum_large)
Hieruit kan ik kiezen zeg maar, alle al geprobeerd, zonder gewenst resultaat.
@Mielemuis Schakel je wel met de uitvoer uit Sx?
Als je de pulsdrukker aansluit op de andere ingang krijg je de lamp dan wel aan, maar niet meer uit?
Ik heb geen 1L dus ik weet niet precies hoe die menu's in elkaar zitten. Je zou verwachten dat je toch ergens moet kunnen kiezen voor one button/ two button want de 1L heeft wel twee ingangen voor een schakelaar.
Gewoon nieuwsgierig, maar heb je heel specifiek voor de 1L gekozen ipv de 1 (zonder L)?
Als je de pulsdrukker aansluit op de andere ingang krijg je de lamp dan wel aan, maar niet meer uit?
Ik heb geen 1L dus ik weet niet precies hoe die menu's in elkaar zitten. Je zou verwachten dat je toch ergens moet kunnen kiezen voor one button/ two button want de 1L heeft wel twee ingangen voor een schakelaar.
Gewoon nieuwsgierig, maar heb je heel specifiek voor de 1L gekozen ipv de 1 (zonder L)?
@Mielemuis Je opties zijn anders dan in de handleiding
Staat er niets onder het menu hoger? Want ik zie hier niets wat het eventueel mogelijk zou maken om een knop voor aan en een knop voor uit te hebben.

Zie het idd, maar is toch wel aanzienlijk duurder dan een Pi 4 met 2gb ram.wortelsoft schreef op maandag 14 december 2020 @ 05:27:
[...]
Ik zou deze bestellen:
nieuws: Home Assistant komt met eigen hardwarekit op basis van Odroid N2+
Edit: Ik heb zelf gelijk besteld, ik weet niet of ik HA ga gebruiken, maar dit is wel een mooie set als vervanger voor mijn Pi 3.
Het is wel : pi + case + voeding + sd kaart waar je mee moet vergelijken.joentje64 schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:42:
[...]
Zie het idd, maar is toch wel aanzienlijk duurder dan een Pi 4 met 2gb ram.
Blijft duurder, maar de emmc is voor mij een duidelijk voordeel.
Zie dat ze op Ali worden verkocht voor ongeveer 60 dollar als bundel. Dit scheelt toch meer als 100 dollar als ikwortelsoft schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:00:
[...]
Het is wel : pi + case + voeding + sd kaart waar je mee moet vergelijken.
Blijft duurder, maar de emmc is voor mij een duidelijk voordeel.
die Odroid N2+ zou aanschaffen en laat thuisbezorgen.
Ik ben van plan max 10 sensoren, 8 shelly's en een paar lampen erop aan te sluiten. Zou er bij dit lage aantal ook al problemen zijn met de SD kaart?
Het aantal sensoren zal weinig uitmaken denk ik. Aan de andere kant. Zeker als beginnend Domotica liefhebber zou ik gewoon lekker een Pi + fatsoenlijke SD en voeding in Nederland halen. Ben je ook voor ongeveer 60 euro klaar. Mocht dat niet aan je wensen voldoen of later willen uitbreiden, kan je altijd nog iets anders kopen.joentje64 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:05:
Ik ben van plan max 10 sensoren, 8 shelly's en een paar lampen erop aan te sluiten. Zou er bij dit lage aantal ook al problemen zijn met de SD kaart?
[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 14-12-2020 12:17 ]
Het beste om problemen te voorkomen is de "recorder" alleen die entiteiten te laten loggen waar je daadwerkelijk data van wil bewaren. Tot nu toe heb ik nog geen problemen met een SD kaart gehad en ik gebruik al heel lang Pi's niet alleen voor HA. Een goede voeding is wel van belang, met een slechte voeding heb je vaker SD kaart problemen.joentje64 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:05:
[...]
Zie dat ze op Ali worden verkocht voor ongeveer 60 dollar als bundel. Dit scheelt toch meer als 100 dollar als ik
die Odroid N2+ zou aanschaffen en laat thuisbezorgen.
@JeroenE
Heb de lamp op de O uitgang,
Zou dat nog iets kunnen uitmaken?
Zal vanavond eens wisselen.
@Septillion
Bedoel je dit menu?:strip_exif()/f/image/f9FQVx2BnqyAZVGbSHWuEtRa.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier iets in veranderen maakt weinig verschil.
Sommige opties kunnen alleen met bepaalde schakelaar instellingen, wat logisch is.
Zal anders ook nog een andere Shelly proberen, wie weet heb ik een defecte...
@Septillion
Bedoel je dit menu?
:strip_exif()/f/image/f9FQVx2BnqyAZVGbSHWuEtRa.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier iets in veranderen maakt weinig verschil.
Sommige opties kunnen alleen met bepaalde schakelaar instellingen, wat logisch is.
Zal anders ook nog een andere Shelly proberen, wie weet heb ik een defecte...
De lamp op de O is altijd goed, dat moet je daar vooral laten zitten.Mielemuis schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:00:
@JeroenE
Volgens de handleiding moet je de ingang SW1 en de ingang SW2 voeden met de uitgang Sx. Dus vandaar mijn vraag of jij dat ook zo hebt. Ik weet niet hoe de 1L werkt, maar ik vind het heel opvallend dat ze daar een aparte uitgang voor hebben en niet dat de SW1 en SW2 allebei met bijvoorbeeld de L worden geschakeld.
De wisseling tussen SW1 en SW2 was meer om te proberen of er toch ergens een instelling verkeerd staat waardoor je met 2 buttons werkt ipv 1, maar ik heb dus geen idee of dat er wel echt op zit.
Gebruik je wel de laatste firmware?
Wat je ook nog kan proberen (maar natuurlijk niet handig is) om hem eens in te stellen als "switch". Dan moet je lamp aangaan als je de drukknop ingedrukt houdt en weer uitgaan als je de drukknop loslaat.
[ Voor 11% gewijzigd door JeroenE op 14-12-2020 13:48 ]
succes! Hier een recente post van een succesvolle install op een Pi met ssd.joentje64 schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:58:
@sjorsjuhmaniac Ik ga een Pi bestellen en ga ermee aan de slag.
Daar kunnen we ook beter verder discussiëren aangezien het hier offtopic is
Thanks, goed ideesjorsjuhmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:07:
[...]
succes! Hier een recente post van een succesvolle install op een Pi met ssd.
Daar kunnen we ook beter verder discussiëren aangezien het hier offtopic is
@JeroenE
Laatste firmware geïnstalleerd.
De SW1 krijgt voeding/signaal via L schakelaar,
Maar zie inderdaad dat je SX moet schakelen, dat is ook onlogisch omdat bestaande schakelaars allemaal de L schakelen,
Dan moet ik dus 2 draden vanaf de Shelly naar de schakelaar gaan trekken..
Dan kan ik beter de gewone Shelly 1 kopen..
Laatste firmware geïnstalleerd.
Maar zie inderdaad dat je SX moet schakelen, dat is ook onlogisch omdat bestaande schakelaars allemaal de L schakelen,
Dan moet ik dus 2 draden vanaf de Shelly naar de schakelaar gaan trekken..
Dan kan ik beter de gewone Shelly 1 kopen..
[ Voor 5% gewijzigd door Mielemuis op 14-12-2020 15:19 ]
Ja, maar alle bestaande Shellies moet je ook aansluiten met een L en een N en deze niet. Ik weet niet zeker of dat er mee te maken heeft, maar ik vermoed van wel.Mielemuis schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:14:
Misschien is dat de oplossing ook niet voor het schakelen. Maar het lijkt me wel handig om het eerst aan te sluiten zoals in de schema's staat vermeld om te kijken of het dan wel werkt voor de conclusie wordt getrokken dat er iets met de 1L aan de hand is (wat natuurlijk ook nog steeds zo kan zijn).
Vandaar dus ook mijn vraag waarom je de 1L hebt gekocht. De 1 is ook goedkoper, dan de 1L. Let op, bij de 1 moet je de L ook aansluiten op de I ingang, omdat die ingang wordt geschakeld naar de O uitgang.Dan kan ik beter de gewone Shelly 1 kopen..
@Mielemuis Zoals @JeroenE ook aan geeft zie ik ook niet de meerwaarde van de 1L. De mogelijkheid voor voeden zonder N zal ermee te maken hebben om te schakelen met Sx. Of dat handig in gebruik is, nee, niet echt. Geschakeld hebben met de L zou de Shelly nu ook beschadigd kunnen hebben.
Maar het blijft heel raar dat de Shelly 1L handleiding andere instellingen noemt dan je ziet. Dit zou je voor kunnen leggen aan Shelly als het na correct aansluiten nog niet werkt.
Vallen me alleen de twee vage instellingen (lange zin die weinig uitlegt) in je laatste screenshot nog op. Zou dat de nieuwe optie hiervoor kunnen zijn? Dat je die in moet stellen?
Maar het blijft heel raar dat de Shelly 1L handleiding andere instellingen noemt dan je ziet. Dit zou je voor kunnen leggen aan Shelly als het na correct aansluiten nog niet werkt.
Vallen me alleen de twee vage instellingen (lange zin die weinig uitlegt) in je laatste screenshot nog op. Zou dat de nieuwe optie hiervoor kunnen zijn? Dat je die in moet stellen?
@Septillion Welke vage zinnen bedoel je nu precies? De zinnen "SWITCH 1 - Operates the Shelly device according to the state of the switch 1 connected to the device." en de bijbehorende voor switch 2?
Wat ik denk is het volgende dat je ook in kan stellen dat 1 (of beide) switches detached zijn en dan moet je de power on mode dus ook instellen.
Dat je apart moet instellen hoe een input werkt en wat de opstartstand is kan wel fijn zijn, maar ook bij andere Shellies kan je dan 'onhandige' instellingen hebben of dat je in het ene menu iets niet kan selecteren omdat het in een ander menu verkeerd staat etc.
Wat ik dacht is dat de Shelly nu staat in de mode "Toggle Dual switch mode - relay is controlled with but-ton 1 for On and 2 for Off" waardoor je dus 1 knop hebt voor aan en de andere voor uit.
@Mielemuis Wat ik eigenlijk nog niet goed zie is ergens een instelling over welke button de Shelly nu aanstuurt en op welke manier. Wellicht staat dat in het "Appliance type" menu?
Wat ik denk is het volgende dat je ook in kan stellen dat 1 (of beide) switches detached zijn en dan moet je de power on mode dus ook instellen.
Dat je apart moet instellen hoe een input werkt en wat de opstartstand is kan wel fijn zijn, maar ook bij andere Shellies kan je dan 'onhandige' instellingen hebben of dat je in het ene menu iets niet kan selecteren omdat het in een ander menu verkeerd staat etc.
Wat ik dacht is dat de Shelly nu staat in de mode "Toggle Dual switch mode - relay is controlled with but-ton 1 for On and 2 for Off" waardoor je dus 1 knop hebt voor aan en de andere voor uit.
@Mielemuis Wat ik eigenlijk nog niet goed zie is ergens een instelling over welke button de Shelly nu aanstuurt en op welke manier. Wellicht staat dat in het "Appliance type" menu?
Die ja. Power on mode moet je altijd instellen eigenlijk. Tenzij je wilt dat hij alleen de stand van een schakelaar volgt, naar mijn idee zelden een nuttige instelling in een smart oplossing. Maar zo lezen snap ik niet helemaal wat de optie zou doen. Moet dat aan staan om de uitgang überhaupt met de schakelaar te bedienen? En wat doet het dan onder "power on default mode"?JeroenE schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:29:
@Septillion Welke vage zinnen bedoel je nu precies? De zinnen "SWITCH 1 - Operates the Shelly device according to the state of the switch 1 connected to the device." en de bijbehorende voor switch 2?
Dat dacht ik ook, maar die instelling lijkt hij niet eens te hebben... Zou nog in "Appliance type" kunnen staan.Wat ik dacht is dat de Shelly nu staat in de mode "Toggle Dual switch mode - relay is controlled with but-ton 1 for On and 2 for Off" waardoor je dus 1 knop hebt voor aan en de andere voor uit.
@Septillion Die hele "Toggle Dual switch mode" optie is ook niet duidelijk. In de naam staat switch, maar in de omschrijving gaat het weer over een button. Het klinkt dus (in de omschrijving) hetzelfde als de "Dual button mode", maar blijkbaar is het toch anders.
Ik begrijp alleen niet zo goed hoe dat met een echte dubbele schakelaar zou moeten werken.
Blijkbaar kan de Shelly 1L aan als je de eerste schakelaar op aan zet, maar gaat hij blijkbaar niet uit als je hem uit zet (dat is wal @Mielemuis trouwens ook al had gezien). Je zou hem dan met de tweede schakelaar uit moeten zetten door die schakelaar op 'aan' te zetten.
Maar wat dan als die tweede schakelaar dan al op 'aan' staat? Moet je dan eerst die naar 'uit' zetten en dan weer naar 'aan' om de Shelly 1L uit te krijgen? Dat is toch een vage manier van werken?
Bovendien kan je dan aan de schakelaars niet zien wat de stand van de Shelly is, want dat hangt dan (blijkbaar) af welke schakelaar het laatste op "aan" is gezet.
Voor iets handigers heb je dan de "Edge Dual switch mode", dan schakelt de Shelly aan als je schakelaar 1 van stand wisselt en uit als je schakelaar 2 van stand wisselt. Ook dan heb je aan de stand van de schakelaars dus geen enkel idee wat de stand van de Shelly is.
Ik snap dat je dat ook niet kan zien als je een pulsschakelaar hebt. Maar bij zulk soort schakelaars verwacht je ook niet dat er een bepaalde stand is die aan of uit betekent. Bij een wipschakelaar verwacht je wel dat er een aan of uti stand is. Tenminste, ik zou dat wel verwachten.
Al met al vind ik die hele Shelly 1L maar een apart geval.
Ik begrijp alleen niet zo goed hoe dat met een echte dubbele schakelaar zou moeten werken.
Blijkbaar kan de Shelly 1L aan als je de eerste schakelaar op aan zet, maar gaat hij blijkbaar niet uit als je hem uit zet (dat is wal @Mielemuis trouwens ook al had gezien). Je zou hem dan met de tweede schakelaar uit moeten zetten door die schakelaar op 'aan' te zetten.
Maar wat dan als die tweede schakelaar dan al op 'aan' staat? Moet je dan eerst die naar 'uit' zetten en dan weer naar 'aan' om de Shelly 1L uit te krijgen? Dat is toch een vage manier van werken?
Bovendien kan je dan aan de schakelaars niet zien wat de stand van de Shelly is, want dat hangt dan (blijkbaar) af welke schakelaar het laatste op "aan" is gezet.
Voor iets handigers heb je dan de "Edge Dual switch mode", dan schakelt de Shelly aan als je schakelaar 1 van stand wisselt en uit als je schakelaar 2 van stand wisselt. Ook dan heb je aan de stand van de schakelaars dus geen enkel idee wat de stand van de Shelly is.
Ik snap dat je dat ook niet kan zien als je een pulsschakelaar hebt. Maar bij zulk soort schakelaars verwacht je ook niet dat er een bepaalde stand is die aan of uit betekent. Bij een wipschakelaar verwacht je wel dat er een aan of uti stand is. Tenminste, ik zou dat wel verwachten.
Al met al vind ik die hele Shelly 1L maar een apart geval.
@JeroenE Mja, dat geeft wel een beetje mijn probleem van de onduidelijke omschrijvingen weer... Hij groot deel is je de uitleg (of consistentie) wat een functie nu werkelijk doet.
Stand van de schakelaar vind ik zelf overigens nooit een issue. Ook bij de "ouderwetse" hotelschakeling kon je aan de stand van de schakelaar niets afleiden. De hotelschakeling is nu alleen (deels) virtueel geworden.
Stand van de schakelaar vind ik zelf overigens nooit een issue. Ook bij de "ouderwetse" hotelschakeling kon je aan de stand van de schakelaar niets afleiden. De hotelschakeling is nu alleen (deels) virtueel geworden.
@Septillion Ja, bij een hotelschakeling heb je dat ook. Maar dat is iets anders dan een aparte wipschakelaar voor uit en aan. Bovendien schakelt de lamp bij een hotelschakeling wel gelijk als je de schakelaar omzet. Dat is bij de Shelly 1L dus blijkbaar niet zo (afhankelijk van de instellingen).
Mijn halve huis hangt vol met dubbele schakelaars (maar dan op dimmers). Dan snap ik wel dat de ene knop voor aan/harder en de andere voor uit/zachter is (al kan je de Shelly dimmers met de uitknop ook aan krijgen).
Dat zijn dus allemaal pulsschakelaars en geen wipschakelaars.Ik heb nog nooit ergens een systeem gezien met wipschakelaars waarbij er een aparte schakelaar is voor aan en uit. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Is dat wel een bekend systeem in bepaalde landen?
Mijn halve huis hangt vol met dubbele schakelaars (maar dan op dimmers). Dan snap ik wel dat de ene knop voor aan/harder en de andere voor uit/zachter is (al kan je de Shelly dimmers met de uitknop ook aan krijgen).
Dat zijn dus allemaal pulsschakelaars en geen wipschakelaars.Ik heb nog nooit ergens een systeem gezien met wipschakelaars waarbij er een aparte schakelaar is voor aan en uit. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Is dat wel een bekend systeem in bepaalde landen?
Naar mijn idee bestaat dat niet meer zodra je smart gaat. Immers zijn er nu per definitie meerdere plekken waar je de lamp aan/uit kunt zetten. Alles wordt dus simpelweg een (virtuele) hotelschakeling. En daar heb ik (/vriendin/bezoek) nooit enig probleem mee gehad. Toegegeven, met pulsdrukkers heb je wat meer vrijheid, dimmen (zoals bij jou), long press, multi press etc mits je device dat ondersteund. Maar in de basis vind ik het niet raar of storend dat een niet-pulsdrukker geen vaste stand voor aan heeft.JeroenE schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:24:
@SeptillionMaar dat is iets anders dan een aparte wipschakelaar voor uit en aan.
Dan komen we meer in de wereld van configuratie. En nu met veel home automation vorm en functie gescheiden is kun je alles instellen van puur klassiek tot intuïtief tot de raarste zaken laten gebeurenBovendien schakelt de lamp bij een hotelschakeling wel gelijk als je de schakelaar omzet. Dat is bij de Shelly 1L dus blijkbaar niet zo (afhankelijk van de instellingen).
Nee, dat heb ik ook nog nooit gezien nee. Lijkt me inderdaad raarDat zijn dus allemaal pulsschakelaars en geen wipschakelaars.Ik heb nog nooit ergens een systeem gezien met wipschakelaars waarbij er een aparte schakelaar is voor aan en uit. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Is dat wel een bekend systeem in bepaalde landen?

@Septillion Ik snap het verhaal van de virtuele hotelschakeling wel, maar dan (vind ik dan) moet je (bij een wipschakelaar) die dus op "edge" instellen zodat er altijd geschakeld wordt als je de schakelaar omhaalt.
De andere instellingen kunnen trouwens wel handig zijn in specifieke situaties. Ik heb ook een fysieke schakelaar die toch niet op edge staat in de Shelly 1. Dat is in een berging/gangkast met zo'n deurschakelaar die schakelt als je de deur open doet (of weer dicht), net zoals je koelkast.
In die begringkast staat ook wat apparatuur dus als het heel warm is laten we de deur wel eens op een kiertje staan. Dan wil je het licht dus niet continu aan laten en dus gaat na een x aantal seconden het licht weer uit. Ik geloof 30 en dat is net te kort als je toch wat langer bezig bent met iets pakken/zoeken
De enige manier om het licht dan weer aan te krijgen is de deur dicht doen en dan weer open (of met je vinger die schakelaar indrukken en weer loslaten).
Daar moet hij dus juist niet op edge staan anders gaat het licht aan als je de deur dicht doet en weer uit als je de deur (binnen 30 seconden) open doet.
De andere instellingen kunnen trouwens wel handig zijn in specifieke situaties. Ik heb ook een fysieke schakelaar die toch niet op edge staat in de Shelly 1. Dat is in een berging/gangkast met zo'n deurschakelaar die schakelt als je de deur open doet (of weer dicht), net zoals je koelkast.
In die begringkast staat ook wat apparatuur dus als het heel warm is laten we de deur wel eens op een kiertje staan. Dan wil je het licht dus niet continu aan laten en dus gaat na een x aantal seconden het licht weer uit. Ik geloof 30 en dat is net te kort als je toch wat langer bezig bent met iets pakken/zoeken

De enige manier om het licht dan weer aan te krijgen is de deur dicht doen en dan weer open (of met je vinger die schakelaar indrukken en weer loslaten).
Daar moet hij dus juist niet op edge staan anders gaat het licht aan als je de deur dicht doet en weer uit als je de deur (binnen 30 seconden) open doet.
@JeroenE Mee eens! 
En inderdaad interessante edge case om wel op stand te schakelen! Ik had me zelf nooit helemaal bedacht wanneer je dat ooit handig zou vinden. Maar ik ging altijd uit van echte schakelaars
Bedankt voor het delen!
Enuhh, misschien de tijd iets langer zetten?
En inderdaad interessante edge case om wel op stand te schakelen! Ik had me zelf nooit helemaal bedacht wanneer je dat ooit handig zou vinden. Maar ik ging altijd uit van echte schakelaars

Enuhh, misschien de tijd iets langer zetten?
@Septillion Ja, ik heb dat zelf ingesteld dus het is ook nog mijn eigen schuld
Het is zo'n dingetje wat je niet gelijk kan/wil oplossen als je iets aan het zoeken bent en tegen de tijd dat je dan klaar bent waar je mee bezig was dan ben ik het weer vergeten. Ik heb het nu gelijk aangepast (naar 120 seconden)

Weet iemand in hoeverre de Shelly bypass op dezelfde manier werkt als de bijvoorbeeld de Fibaro bypass? Die van Shelly is namelijk een stuk goedkoper...
rimpeling? volgens mij is het gewoon een weerstand. Die heb je nodig als de last niet hoog genoeg is, waardoor er te weinig spanning is voor je Shelly. De bypass weerstand zet je over de last (in parallel), waardoor er eern ruststroom kan lopen (eigen verbruik van de Shelly).kleiner schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:50:
Dat zal niet veel uitmaken denk ik, Shelly of Fibaro bypass. Het haalt wat rimpeling uit de wisselspanning en heeft verder geen intelligentie @KappuhH
That said, eens met je punt, waarschijnlijk is het exact hetzelfde
@borft Maak er een condensator van en jullie hebben beide gelijk 
De condensator zal in rust voor een (blinde) stroom zorgen waar de Shelly zich mee kan voeden. Staat de lamp aan is de bijwerking dat het dus wat storing onderdrukt ten koste van extra blindstroom. Maar ik verwacht hier niet een te groot effect van eigenlijk.
De condensator zal in rust voor een (blinde) stroom zorgen waar de Shelly zich mee kan voeden. Staat de lamp aan is de bijwerking dat het dus wat storing onderdrukt ten koste van extra blindstroom. Maar ik verwacht hier niet een te groot effect van eigenlijk.
Verwijderd
De Shelly bypass is geen simpele weerstand of condensator. Ik zocht er laatst zelf ook naar en kwam x-ray foto's tegen van iemand. Hoop de link nog te vinden. Het bevat wel een IC meen ik.
Edit:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142666
Edit:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142666
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2020 17:49 ]
@Verwijderd Ah, cool! Schijnbaar hebben ze er bij Fibaro dus wat van gemaakt. Maar toch betwijfel ik of ze dat bij Shelly ook gedaan hebben...
For what it's worth: google heeft een diagrammetje gevonden voor hoe je de hotelschakeling kan gebruiken in een oudewetse bedrading (in een nieuw huis
), met een 1L. Ik weet niet of jullie het interessant vinden, maar ik iig wel!
Nee heb sinds mijn laatste post nog niet veel gedaan
.
:fill(white):strip_exif()/f/image/cLDVVR8PyUWxkttIjkY1syB6.png?f=user_large)
Ik ga hier eens mee experimenteren met wat overgebleven schakelaars e.d.. Enigste wat ik me wel afvraag of de bypass nodig is, of dat dat afhankelijk is van de lamp die er tussen komt?
Nee heb sinds mijn laatste post nog niet veel gedaan
:fill(white):strip_exif()/f/image/cLDVVR8PyUWxkttIjkY1syB6.png?f=user_large)
Ik ga hier eens mee experimenteren met wat overgebleven schakelaars e.d.. Enigste wat ik me wel afvraag of de bypass nodig is, of dat dat afhankelijk is van de lamp die er tussen komt?
@bauk Bypass alleen nodig bij geen N en weinig vermogen van de lamp.
Maar bijzonder (en vooral verwarrend) dat je ipv de Sx dus naar de lamp mag schakelen. Weet niet of dat het nu echt makkelijker maakt om bestaande installaties om te bouwen.
Maar bijzonder (en vooral verwarrend) dat je ipv de Sx dus naar de lamp mag schakelen. Weet niet of dat het nu echt makkelijker maakt om bestaande installaties om te bouwen.
Ben geen expert maar ik zie niet hoe dit kan werken.
Als het Shelly relais uit open is (lamp brand niet) dan staat er geen spanning op de O(utput).
Schakelaars S1 en S2 hebben beiden dan geen spanning als input en geven beiden een laag signaal naar de Shelly inputs. Dat signaal kan ook nooit hoog worden aangezien de input naar beide schakelaars laag is
@sjorsjuhmaniac De Shelly 1L draait op stroom die wel door de lamp loopt maar zo weinig is dat die lamp niet brandt. Als dat niet werkt (of de lamp brand wel zachtjes) dan moet je de bypass installeren zodat de stroom daar doorheen kan lopen.
Dan staat er dus ook spanning op de schakelaars. De Shelly 1L staat nooit echt helemaal uit, op alleen een L kan hij namelijk zelf ook niet werken. Dus er zit iets in dat (weinig) stroom toch via de O (en dan via de lamp of via een bypass) naar de N gaat.
Maar volgens mij moet je dan nog steeds in bestaande situaties ombouwen of andere draden trekken. Normaal schakel je via een hotelschakeling een L en niet de N zoals op dit plaatje. Het zal wel van de exacte situatie afhangen of het minder werk is om het zo om te bouwen.
Dan staat er dus ook spanning op de schakelaars. De Shelly 1L staat nooit echt helemaal uit, op alleen een L kan hij namelijk zelf ook niet werken. Dus er zit iets in dat (weinig) stroom toch via de O (en dan via de lamp of via een bypass) naar de N gaat.
Maar volgens mij moet je dan nog steeds in bestaande situaties ombouwen of andere draden trekken. Normaal schakel je via een hotelschakeling een L en niet de N zoals op dit plaatje. Het zal wel van de exacte situatie afhangen of het minder werk is om het zo om te bouwen.
Lijkt me niet echt prettig als er spanning op de schakelaars blijft staan. In dat geval kun je naar mijn idee beter een Shelly 1 aansluiten bij de betreffende lamp: heb je alle benodigde draden tot je beschikking.
@JeroenE
je hebt helemaal gelijk... dom van me. Natuurlijk heeft de shelly het ook nodig om zelf te functioneren.
NVM - had hier nog meer verkeerde info en aannames staan

NVM - had hier nog meer verkeerde info en aannames staan

[ Voor 57% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 16-12-2020 10:33 ]
@synoniem Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Voor een lamp heb je alleen een zwarte schakeldraad en een blauwe N nodig. Daar kan je geen Shelly op aansluiten, want zonder de bruine L kan die ook niet werken.
@sjorsjuhmaniac Ja, dan zitten er twee draden tussen beide schakelaars. De ene schakelaar heeft dan ook een L en de andere schakelaar zit op de lamp aangesloten.
Nu ik er iets meer over nadenk kan het volgens mij ook wel zonder extra draden te trekken. De L moet je dan loshalen bij de ene schakelaar. Omdat er al twee draden tussen de schakelaars lopen kan je die twee draden ook gebruiken om de schakelaars onderling zo aan te sluiten als op het plaatje wat @bauk postte. De Shelly 1L moet dan wel bij de schakelaar geplaatst worden waarvan de draad naar de lamp gaat (en die moet ook via de Shelly lopen natuurlijk).
Je moet wel wat draden anders aansluiten, maar volgens mij hoef je dan geen nieuwe draden te trekken.
@sjorsjuhmaniac Ja, dan zitten er twee draden tussen beide schakelaars. De ene schakelaar heeft dan ook een L en de andere schakelaar zit op de lamp aangesloten.
Nu ik er iets meer over nadenk kan het volgens mij ook wel zonder extra draden te trekken. De L moet je dan loshalen bij de ene schakelaar. Omdat er al twee draden tussen de schakelaars lopen kan je die twee draden ook gebruiken om de schakelaars onderling zo aan te sluiten als op het plaatje wat @bauk postte. De Shelly 1L moet dan wel bij de schakelaar geplaatst worden waarvan de draad naar de lamp gaat (en die moet ook via de Shelly lopen natuurlijk).
Je moet wel wat draden anders aansluiten, maar volgens mij hoef je dan geen nieuwe draden te trekken.
In het geval van een hotelschakeling is de kans dat je bij de lamp alleen zwart en blauw hebt niet zo groot als ik het goed begrepen heb.JeroenE schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:48:
@synoniem Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Voor een lamp heb je alleen een zwarte schakeldraad en een blauwe N nodig. Daar kan je geen Shelly op aansluiten, want zonder de bruine L kan die ook niet werken.
@synoniem Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar ik weet wel dat ik dat in mijn huis bij de lamp geen bruine L zat, alleen de zwarte schakeldraad en een blauwe N.
Waarom zou je wel een bruine L naar de lamp trekken als je die daar niet gaat aansluiten? Het is natuurlijk anders als je lamp "toevallig" bij een centraaldoos zit, want daar heb je wel altijd alles bij de hand. Maar dat heeft dan met de centraaldoos te maken en niet met een hotelschakeling.
Wij hebben destijds overal nieuwe draden getrokken. Overigens ook omdat de vorige bewoner minstens 3 keer een schroef door de kabels had geschroefd. Dat die nooit iets heeft opgelopen is mij een raadsel.
Waarom zou je wel een bruine L naar de lamp trekken als je die daar niet gaat aansluiten? Het is natuurlijk anders als je lamp "toevallig" bij een centraaldoos zit, want daar heb je wel altijd alles bij de hand. Maar dat heeft dan met de centraaldoos te maken en niet met een hotelschakeling.
Wij hebben destijds overal nieuwe draden getrokken. Overigens ook omdat de vorige bewoner minstens 3 keer een schroef door de kabels had geschroefd. Dat die nooit iets heeft opgelopen is mij een raadsel.
Had hij in ieder geval goed geïsoleerd gereedschap.JeroenE schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:59:
Overigens ook omdat de vorige bewoner minstens 3 keer een schroef door de kabels had geschroefd. Dat die nooit iets heeft opgelopen is mij een raadsel.
@sjorsjuhmaniac Het was gewoon "werkend". We hoorden wel later via-via dat zijn vrouw bij buren wel eens had geklaagd dat lampen het soms wel en soms niet deden.
Ik snap je, ik heb er niet veel van gezien, maar in mijn situatie gaat het om een zolderlamp. "beneden" is er een schakelaar met bruin en twee schakeldraden, "boven" is er eens schakelaar met (uit mijn hoofd) 3 zwarte draden waarvan een naar de lamp gaat, een buisje recht omhoog in de muur. Daar bij de lamp blauw. Die zie je ook achter de schakelaar van "boven" langs lopen.synoniem schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:53:
[...]
In het geval van een hotelschakeling is de kans dat je bij de lamp alleen zwart en blauw hebt niet zo groot als ik het goed begrepen heb.
Ik ben niet happig op het vervangen van draden op deze plek aangezien het allemaal erg vast/stroef voelt, hoe 't zit. Dus als @JeroenE's opmerking klopt, ben ik een happy camper
Eerst in een test setup proberen, dat wel. Kom er alleen achter dat ik alleen maar gekeken heb, nog niet besteld.

p.s. :
Ik heb achter de schakelaar ook "opeens" een aardedraad erbij (komt vast met die blauwe mee), dat geeft mij het gevoel dat er onderweg naar de tweede schakelaar hier en daar nog een doos is waar allerlei draadjes met lasklemmen zit. Maar waar... En als ik wat ga trekken, wat doe ik dan. Mij een beetje te onbekend en dus onbemind als oplossing.
[ Voor 15% gewijzigd door bauk op 16-12-2020 12:47 . Reden: stukje toegevoegd ]
@bauk Mm, daarmee heb je inderdaad wel een lastige situatie... Dan moet je inderdaad de huidige 2 zwarte draden gebruiken om vanaf de onderste heen en terug te gaan naar de Shelly 1L. Maar je kan het dan net zo goed op de Sx aansluiten als op de O. Ook zal je de N achter de bovenste schakelaar moeten onderbreken.
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 16-12-2020 14:48 . Reden: kromme zin ]
Vraag, ik had 4 shelly's 2.5 voor rolluik bediening daar zijn er pas 5 bij gekomen,
Dat werkte allemaal perfect maar sinds die laatse 5 erbij zijn en de software is geupdate zijn er iedere dag wel 1 of 2 offline. stekker eruit en erin en ze werken weer, maar toch is het vreemd.
De wifisignalen zijn over het algemeen good zo kan je in de instellingen zien.
hebben meer mensen hier last van ? ik heb het wel terug gelezen in dit forum maar dat was al enige tijd geleden.
Dat werkte allemaal perfect maar sinds die laatse 5 erbij zijn en de software is geupdate zijn er iedere dag wel 1 of 2 offline. stekker eruit en erin en ze werken weer, maar toch is het vreemd.
hebben meer mensen hier last van ? ik heb het wel terug gelezen in dit forum maar dat was al enige tijd geleden.
Precies.. mijn hotelschakelende lampen (trapgat 1e en 2e verdieping en een slaapkamer) zitten bij mij aan de centraaldoos in het plafond, dus alles aanwezig. Ik zou de shelly dan ook daar in proppensynoniem schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:53:
[...]
In het geval van een hotelschakeling is de kans dat je bij de lamp alleen zwart en blauw hebt niet zo groot als ik het goed begrepen heb.
Ik had hier 2 jaar geleden heel veel last van; maar na vele software updates lijkt het verholpen voor mij. Toch klagen er de laatste tijd weer meer mensen over; er is een beta update beschikbaar die cloud connectivity zou moeten verbeteren. Heb je de beta al geprobeerd ?piotr123 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:17:
Vraag, ik had 4 shelly's 2.5 voor rolluik bediening daar zijn er pas 5 bij gekomen,
het zou toeval kunnen zijn dat je net nu (na het plaatsen van de nieuwe erbij) last van hebt; er lijkt iets met recente software updates te zijn waardoor mensen weer problemen hebben
[ Voor 9% gewijzigd door pc01 op 17-12-2020 11:20 ]
@pc01
Dank je wel, ik ben niet zo van software proberen, zeker niet in dit geval , de anderen hier in huis moeten het ook kunnen bedienen.
Het kan toeval zijn maar ook de oude "shelly's" verliezen sinds gisteren de connectie, Hier had ik nog nooit last van gehad, Overigens hebben de nieuwe alleen een update gekregen, De firmware is wel het zelfde zie ik nu.
ik heb ook mijn wifi netwerk gecontroleerd op de plaatsen waar de shelly's geplaatst zijn daar lijkt niets mis mee te zijn.
Dank je wel, ik ben niet zo van software proberen, zeker niet in dit geval , de anderen hier in huis moeten het ook kunnen bedienen.
Het kan toeval zijn maar ook de oude "shelly's" verliezen sinds gisteren de connectie, Hier had ik nog nooit last van gehad, Overigens hebben de nieuwe alleen een update gekregen, De firmware is wel het zelfde zie ik nu.
ik heb ook mijn wifi netwerk gecontroleerd op de plaatsen waar de shelly's geplaatst zijn daar lijkt niets mis mee te zijn.
[ Voor 33% gewijzigd door piotr123 op 17-12-2020 13:03 ]
@piotr123 Ook ik hoor hier de laatste tijd weer meer mensen over verbindingsproblemen. Dus het zou gewoon toeval kunnen zijn met je timing. Maar het zou ook kunnen dat je router/AP het lastig begint te krijgen. De extra devices zou dan de drupel geweest kunnen zijn. Zeker de doosjes die je van je ISP krijgt kan je nog wel eens tegen de max werken. Hoeveel wifi devices heb je normaal in huis draaien? En wat is je router/AP setup?
Mijn router is een kpn v10 A experion box , op dubbele aders aangesloten adsl 200 mbit/s, en op iedere verdieping ubiquity, boven en op zolder een ac lr en beneden een hd flex.Septillion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:51:
@piotr123 Ook ik hoor hier de laatste tijd weer meer mensen over verbindingsproblemen. Dus het zou gewoon toeval kunnen zijn met je timing. Maar het zou ook kunnen dat je router/AP het lastig begint te krijgen. De extra devices zou dan de drupel geweest kunnen zijn. Zeker de doosjes die je van je ISP krijgt kan je nog wel eens tegen de max werken. Hoeveel wifi devices heb je normaal in huis draaien? En wat is je router/AP setup?
Heb in de experia box gekeken en zie daar ongeveer 45 apparaten staan, ik heb ook nogal wat sonos spul.
wifi van de experia box staat uit.
@piotr123 Met Ubiquity als AP (en geen wifi van de experia) zou dat wel goed moeten zitten (mits ze netjes als mesh draaien).
Dank je wel, met als mesh draaien bedoel je dat de een de ander overpakt zodra je bevoorbeeld met je telefoon door huis loopt ?Septillion schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:05:
@piotr123 Met Ubiquity als AP (en geen wifi van de experia) zou dat wel goed moeten zitten (mits ze netjes als mesh draaien).
@piotr123 Ja, dat ze ze gewoon als 1 netwerk (eventueel met losse SSID voor je smarts) in je controller hebt geprovisioned dan zouden ze gewoon onderling de spreiding en verplaatsing in je netwerk moeten oppakken.
Zie mensen ook vaak domme / niet-mesh AP's met hetzelfde SSID en wachtwoord gebruiken maar omdat die onderling niet praten wil een device dan nog wel eens op een verkeerd (dus met slecht bereik) AP blijven hangen of verkiezen boven het betere alternatief.
Zie mensen ook vaak domme / niet-mesh AP's met hetzelfde SSID en wachtwoord gebruiken maar omdat die onderling niet praten wil een device dan nog wel eens op een verkeerd (dus met slecht bereik) AP blijven hangen of verkiezen boven het betere alternatief.
@Septillion
Ja zo heb ik dat ingesteld, daar ben ik niet zo bekend mee maar de instellingen heb ik uit het het ubiquity forum gehaald. ik gebtruik een netwerk (oke ook nog een gastnetwerk) met hetzelfde SSID, dus ook voor de smarts.
De hd Flex die beneden staat heb ik speciaal hiervoor gekocht, in combinatie met het overgaan naar KPN, maar bij kpn zit al 2 maanden.
Misschien even verduidelijken bij Ziggo stond de router op een andere plek als bij KPN.
Ja zo heb ik dat ingesteld, daar ben ik niet zo bekend mee maar de instellingen heb ik uit het het ubiquity forum gehaald. ik gebtruik een netwerk (oke ook nog een gastnetwerk) met hetzelfde SSID, dus ook voor de smarts.
De hd Flex die beneden staat heb ik speciaal hiervoor gekocht, in combinatie met het overgaan naar KPN, maar bij kpn zit al 2 maanden.
Misschien even verduidelijken bij Ziggo stond de router op een andere plek als bij KPN.
@piotr123 de software "proberen" hoeft geen probleem te zijn; met die betas merk je geen verschil in gebruik; alleen zou de cloud connectivity opgelost moeten zijn.
Als je via de cloud webinterface op settings duwt en dan device information, vervolgens klik je op het ip adres van je device. Je krijgt dan de webinterface van je device , hier zie je bij firmware update de beta staan en kun je updaten. Via de cloud zie je dit niet.
Ik heb alle Shelly schakelaars aangesloten op een impulsdrukker, omdat je daarmee eenvoudig kunt dimmen of bv. dubbelklik acties kunt instellen (als je de Shelly instelt als detached switch).
Ik heb allemaal Busch & Jaeger schakelaars in huis en had al eens gelezen dat je die zelf eenvoudig kunt aanpassen naar een impulsschakelaar door er een veertje in te plaatsen.
Een tijdje geleden heb ik een BJ impulsdrukker gekocht en daar de veer uitgehaald en die opgemeten. Vervolgens via AliExpress 20 veertjes gekocht voor < €3 (een BJ impulsdrukker kost anders ~€7). Die kun je vervolgens eenvoudig in de schakelaar plaatsen waardoor je de bestaande schakelaar hebt aangepast naar een impulsdrukker.
De veertjes werken overigens alleen voor enkelvoudige schakelaars. De veertjes in de 2-voudige impulsdrukkers zijn anders.
Bij het bestellen op Ali heb ik 2 types veertjes besteld, zie de linkjes hieronder om te kijken welke van de 2 het beste werkt. Eén van beiden werkt goed en de andere is iets te slap waardoor de schakelaar niet goed terugveert. Ik weet echter niet meer welke de goede is, omdat het type nr niet op het zakje staat en ik de envelop al had weggegooid.
Maar als je ze beide bestelt en meerdere schakelaars hebt, dan ben je nog steeds goedkoper uit
https://nl.aliexpress.com/item/33021741010.html
https://nl.aliexpress.com/item/33053866970.html
Bij het bestellen moet je veertjes met lengte 10mm nemen.
Ik heb allemaal Busch & Jaeger schakelaars in huis en had al eens gelezen dat je die zelf eenvoudig kunt aanpassen naar een impulsschakelaar door er een veertje in te plaatsen.
Een tijdje geleden heb ik een BJ impulsdrukker gekocht en daar de veer uitgehaald en die opgemeten. Vervolgens via AliExpress 20 veertjes gekocht voor < €3 (een BJ impulsdrukker kost anders ~€7). Die kun je vervolgens eenvoudig in de schakelaar plaatsen waardoor je de bestaande schakelaar hebt aangepast naar een impulsdrukker.
De veertjes werken overigens alleen voor enkelvoudige schakelaars. De veertjes in de 2-voudige impulsdrukkers zijn anders.
Bij het bestellen op Ali heb ik 2 types veertjes besteld, zie de linkjes hieronder om te kijken welke van de 2 het beste werkt. Eén van beiden werkt goed en de andere is iets te slap waardoor de schakelaar niet goed terugveert. Ik weet echter niet meer welke de goede is, omdat het type nr niet op het zakje staat en ik de envelop al had weggegooid.
Maar als je ze beide bestelt en meerdere schakelaars hebt, dan ben je nog steeds goedkoper uit
https://nl.aliexpress.com/item/33021741010.html
https://nl.aliexpress.com/item/33053866970.html
Bij het bestellen moet je veertjes met lengte 10mm nemen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iYtyP94NlYY4n7VAoWnk5npf.jpg?f=user_large)
@Gimme mooie tip ! Voor de zekerheid dit werkt dus niet op een dubbele ? Wij hebben allemaal "oude" dubbele rolluik schakelaars die nog slimmer zouden kunnen worden als het impuls drukkers worden.
Dat werkt inderdaad niet bij een dubbele schakelaar.pc01 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:22:
@Gimme mooie tip ! Voor de zekerheid dit werkt dus niet op een dubbele ?
Op de foto hieronder van een dubbele schakelaar even aangegeven. Bij een enkele schakelaar kun je de veer bij de groene pijl aanbrengen, daar zit dus al een palletje waar de veer omheen kan.
Bij een dubbele schakelaar is het ten eerste een andere en kleinere veer en ten tweede heb je dan ook dat ijzeren framepje nodig waar de veer tegen aanzit, dus bij de rode pijl. Dat framepje zit er standaard niet in.
/f/image/nxRIg9PxyrOZJ4W1HJxtdhYJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Gimme op 20-12-2020 10:14 ]
Hier een shelly dimmer 2 die meteen begon te stinken na aansluiten. Alleen ik moest een bepaalde manier van aansluiten doen die niet in de handleiding stond en kreeg dit ook zo snel niet online gevonden. De shelly dimmer moet namelijk geschakeld worden door een dubbele schakelaar met 1 fase aansluiting. De andere schakelaar moet zonder de dimmer werken, dus die gaat naar een andere lamp. Nu deed ik de aanname na meten dat alle 3 de L aansluitingen op de shelly doorverbonden waren en deed ik de uitgang van de betreffende schakelaar terug voeren naar de shelly op het schakel contact. Dus in theorie moet dit werken volgens mij. Er hangen 6x 5 watt led lampen achter die dimbaar zijn, de shelly moet 200 watt aankunnen dus dat kan het ook niet zijn?
Wellicht dat iemand mij kan helpen, want of ik kan het niet aansluiten zoals het nodig is, of ik heb een rotte shelly gekregen?
Wellicht dat iemand mij kan helpen, want of ik kan het niet aansluiten zoals het nodig is, of ik heb een rotte shelly gekregen?
Gok.. verkeerd aangesloten en nu is hij defect...
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Vandaag 4x dimmer 2 geprobeerd aan te sluiten. Bij alle 4 mislukte de firmware update en kunnen ze nu geen verbinding meer maken. Geen idee wat ik verkeerd doen..... resetten heeft geen effect
Dat kan. Ik heb echter nu twee keer gehad dat ik een defecte Dimmer 2 geleverd kreeg. Van 2 verschillende winkels, dus het is niet dezelfdeCyberpope schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:06:
De tweede ging wel aan, het AP was even zichtbaar en de device was even zichtbaar in de app maar daarna ging de LED uit en kwam ie niet mee in de lucht. De bruine draad vonkte maar zat correct gemonteerd. Ik heb er een andere in gezet, die werkt prima, en ga deze binnenkort nog eens proberen bij een andere lamp.
Het kan dus ook zijn dat hij idd een defecte Dimmer 2 heeft gekregen.
Dat zeer zeker niet. Ik heb hier in huis de volledige 220, kracht en domotica gemaakt en weet exact wat de symbolen en kleuren betekenen. (heb de nodige elektrotechnische opleidingen hiervoor) Daarnaast nog de nodige fouten uit de installatie gehaald die hier zat. Mijn probleem zit echt bij de shelly. De drie fases die je aan kunt sluiten zijn geen fases (aansluitingen met het L symbool) daarnaast ook de N aangesloten ondanks de ballast die er achter hangt dit volgens de handleiding niet nodig hoeft te zijn. Dus, of de shelly is niet goed, of de schakeling die ik nodig heb wordt niet ondersteund. En dat laatste kan ik niet uitsluiten of bevestigen.. Zijn de L echt wel een 1 op 1 fases? En kan de schakelende ingang 230 aan? Zijn de ledlampen wellicht niet geschikt?Cyberpope schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:06:
koksie schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:38:
[...]
Dat kan. Ik heb echter nu twee keer gehad dat ik een defecte Dimmer 2 geleverd kreeg. Van 2 verschillende winkels, dus het is niet dezelfde. De eerste bromde en de lamp knipperde, hoewel hij precies volgens schema was aangesloten. Bij 3 lampen geporbeerd, overal hetzelfde resultaat. Teruggestuurd en een nieuwe gekregen die het wel deed.
De tweede ging wel aan, het AP was even zichtbaar en de device was even zichtbaar in de app maar daarna ging de LED uit en kwam ie niet mee in de lucht. De bruine draad vonkte maar zat correct gemonteerd. Ik heb er een andere in gezet, die werkt prima, en ga deze binnenkort nog eens proberen bij een andere lamp.
Het kan dus ook zijn dat hij idd een defecte Dimmer 2 heeft gekregen.
Bedankt, Ik zal eens een rma aanmaken omdat dit blijkbaar wel vaker voorkomt..
Nou ik ben benieuwd, want ik ga volgende week ook zo een aansluiten, en ik heb 2 bruine draadjes die nu op mijn schakelaar zijn aangesloten (wrs gaat er een door naar een stopcontact verderop), dacht die stop ik wel in beide L....Ferrox1 schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:41:
Hier een shelly dimmer 2 die meteen begon te stinken na aansluiten. Alleen ik moest een bepaalde manier van aansluiten doen die niet in de handleiding stond en kreeg dit ook zo snel niet online gevonden. De shelly dimmer moet namelijk geschakeld worden door een dubbele schakelaar met 1 fase aansluiting. De andere schakelaar moet zonder de dimmer werken, dus die gaat naar een andere lamp. Nu deed ik de aanname na meten dat alle 3 de L aansluitingen op de shelly doorverbonden waren en deed ik de uitgang van de betreffende schakelaar terug voeren naar de shelly op het schakel contact. Dus in theorie moet dit werken volgens mij. Er hangen 6x 5 watt led lampen achter die dimbaar zijn, de shelly moet 200 watt aankunnen dus dat kan het ook niet zijn?
Daarnaast heb ik het probleem dat een van de dimmers die ik al heb geinstalleerd niet meer in calibratie modus wil gaan...meer dit probleem? want nu dimmen de lampen tot 40% en gaan dan volledig aan.
Dit kun je nog ontwijken door er een lasdop tussen te plaatsen, voordat je de shelly aansluit op de fase.bvbal79 schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:23:
[...]
Nou ik ben benieuwd, want ik ga volgende week ook zo een aansluiten, en ik heb 2 bruine draadjes die nu op mijn schakelaar zijn aangesloten (wrs gaat er een door naar een stopcontact verderop), dacht die stop ik wel in beide L....
Daarnaast heb ik het probleem dat een van de dimmers die ik al heb geinstalleerd niet meer in calibratie modus wil gaan...meer dit probleem? want nu dimmen de lampen tot 40% en gaan dan volledig aan.
Wat ik heb is dat er een dubbele schakelaar zit met een gezamenlijke fase, waar er 1 van voor de shelly is..
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Je zegt namelijk dat je de shelly op een niet ondersteunde c.q. onduidelijke manier hebt aangesloten en dat hij begon te stinken.Ferrox1 schreef op zondag 20 december 2020 @ 23:03:
Dus, of de shelly is niet goed, of de schakeling die ik nodig heb wordt niet ondersteund. En dat laatste kan ik niet uitsluiten of bevestigen.. Zijn de L echt wel een 1 op 1 fases? En kan de schakelende ingang 230 aan? Zijn de ledlampen wellicht niet geschikt?
Nu zou dat ook gebeurd kunnen zijn als je hem wel volgens documentatie had aangesloten, dan zou hij defect zijn geweest. Dan had je ook kunnen testen of hij zou werken (dus geen DOA is).
Als je hem direct op de ongedocumenteerde wijze hebt aangesloten, zou het zomaar kunnen zijn dat je wel iets verkeerd hebt aangesloten en hij daar niet tegen heeft gekund.
Lastig uit te sluiten op deze wijze.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
lasdop? lasklem toch en een extra draadje trekken...boel zit al aardig volFerrox1 schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:21:
[...]
Dit kun je nog ontwijken door er een lasdop tussen te plaatsen, voordat je de shelly aansluit op de fase.
Wat ik heb is dat er een dubbele schakelaar zit met een gezamenlijke fase, waar er 1 van voor de shelly is..
En de 3de L dus gebruiken om een het bruine draadje te verlengen (net als in een lasklem) dus?Septillion schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:26:
@Ferrox1 (en indirect @bvbal79) De 3 L op de Shelly zijn inderdaad hetzelfde. Dus ik snap niet helemaal hoe je het hebt aangesloten. Je kan dus een L van de Shelly naar de Lin van de schakelaar lussen en de inkomende L op een L van de Shelly doen.
Ja, dat klopt. Dit kwam min of meer doordat er net getegeld was op de plek en de schakelaar terug moest.. dus ik dacht, ik sluit die shelly vast even aan..Cyberpope schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:45:
[...]
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Je zegt namelijk dat je de shelly op een niet ondersteunde c.q. onduidelijke manier hebt aangesloten en dat hij begon te stinken.
Nu zou dat ook gebeurd kunnen zijn als je hem wel volgens documentatie had aangesloten, dan zou hij defect zijn geweest. Dan had je ook kunnen testen of hij zou werken (dus geen DOA is).
Als je hem direct op de ongedocumenteerde wijze hebt aangesloten, zou het zomaar kunnen zijn dat je wel iets verkeerd hebt aangesloten en hij daar niet tegen heeft gekund.
Lastig uit te sluiten op deze wijze.
Ik had hem zo aangesloten:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5G5hYDmCBoXxVap4dxfTBigY.png?f=user_large)
Let niet op de symbolen en tekenwijze, dit was even wat ik beschikbaar had. Maar ik vermoed toch steeds meer dat de shelly niet goed is.
Ik zou nog een lasdop er achter kwijt kunnen, maar dit werkte direct niet, terwijl ik dit wel zou verwachten. En ja, dit staat niet in de officiële documenten, en als dit niet kan dan verneem ik dat graag en kijk ik naar wat er wel mogelijk is. Alleen ik kan het niet uitsluiten of bevestigen dat dit niet zou kunnen, en hoe het dan wel zou kunnen..
Ik ging er dus ook vanuit dat die 3xL een 3voudige aansluiting zou zijn. En dat vermoeden wordt ook bevestigd door @Septillion
Sorry, geleerd met lasdoppen te werken (je weet wel, alle draden netjes draaien en een dop er op draaien), maar bedoel een lasklem idd, dat is makkelijker. Maar ik ga er ook vanuit dat alle 3 de L aansluitingen eigenlijk een doorverbinding is, en dus een lasdop/klem overbodig is.bvbal79 schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:31:
[...]
lasdop? lasklem toch en een extra draadje trekken...boel zit al aardig vol
Zelf sluit ik dat soort dingen altijd eerst even op mijn bureau aan. Mocht het niet werken heb ik niet een uur klooien verprutst. Daarnaast heb je dan zekerheid dat als het na inbouwen niet werkt je zelf iets fout hebt gedaan
leg uit, ik kan dat wel gebruikenSeptillion schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:41:
Zelf sluit ik dat soort dingen altijd eerst even op mijn bureau aan. Mocht het niet werken heb ik niet een uur klooien verprutst. Daarnaast heb je dan zekerheid dat als het na inbouwen niet werkt je zelf iets fout hebt gedaan
Ik heb gewoon een netsnoer + een fitting met een (dimbare) ledlamp liggen. Deze sluit ik dan gewoon op mijn bureau even aan, eventueel met nog een losse draad en een Wago (bijvoorbeeld hier omdat er geen doorlus voor de N is anders). Op die manier doe ik dan de config en test ik het even.
Omdat ik er wel vaker mee klooi (en met Tasmota etc) heb ik er netjes adereindhulzen opgeknepen. Dan heb je geen problemen met losse vlechten, zeker na verloop van tijd.
Daarnaast nu ook twee knippertjes / snoerschakelaars voorzien van twee draden (met adereindhulzen) zodat ik ook schakelaar inputs kan testen.
Omdat ik er wel vaker mee klooi (en met Tasmota etc) heb ik er netjes adereindhulzen opgeknepen. Dan heb je geen problemen met losse vlechten, zeker na verloop van tijd.
Daarnaast nu ook twee knippertjes / snoerschakelaars voorzien van twee draden (met adereindhulzen) zodat ik ook schakelaar inputs kan testen.
@Ferrox1 volgens mij klopt het helemaal, ik zou alleen niet dat stopcontact doorlussen via de shelly. Op de facebook groep zijn meerdere meldingen van niet (goed) werkende dimmers dus je zou ook zo maar een kapotte te pakken kunnen hebben.
@Ferrox1 Waarom de L niet eerst naar het stopcontact en dan naar de shelly? Op een stopcontact zitten toch meestal al twee plekken voor een fasedraad (en ook aarde en nul). Dan heb je ook geen lasdop (oid) nodig en doe je niets raars met de shelly.
Klopt, zij het niet dat deze compleet op een andere plek zit en het een doorlus betreft vanuit de plek waar de shelly komt. (helaas het gevolg van hoe hier door de aannemer van de vorige bewoners de elektra heeft uitgevoerdJelte schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:02:
@Ferrox1 Waarom de L niet eerst naar het stopcontact en dan naar de shelly? Op een stopcontact zitten toch meestal al twee plekken voor een fasedraad (en ook aarde en nul). Dan heb je ook geen lasdop (oid) nodig en doe je niets raars met de shelly.
Ik zal hem de volgende keer bypassen met een lasklem. Ik heb al een ticket gemaakt bij shelly, even afwachten wat daar uit komt.
Het probleem lijkt mij dan dat je niet zeker weet of het inderdaad maar 1 stopcontact is dat doorgelust is. En als daar een stofzuiger op in wordt gestoken zal de Shelly ook niet veel vrolijk worden.
Klopt, alleen weet ik dat zeker omdat ik hier beneden zoveel als mogelijk opnieuw bedraad heb tijdens de laatste verbouwing. Deze kreeg ik alleen niet zonder een compleet nieuwe kabel vanuit de groepenkast niet omgelegd. Normaal is dat ook geen probleem omdat het een stopcontact is wat nagenoeg niet gebruikt wordt. (hoogstens voor een laptopvoeding of USB lader om even bij te laden)pc01 schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:37:
Het probleem lijkt mij dan dat je niet zeker weet of het inderdaad maar 1 stopcontact is dat doorgelust is. En als daar een stofzuiger op in wordt gestoken zal de Shelly ook niet veel vrolijk worden.
Voorheen zat hier de oven, aanbouw, bijkeuken, garage en tuin op 1 groep... mwahhh dat heb ik maar alvast aangepast
@Ferrox1 In theorie zou het moeten werken, maar net als @pc01 vraag ik mij af of de Shelly er wel vrolijk van wordt als er over de L aansluitingen veel stroom gaat lopen. Het kan best zijn dat dit intern maar berekend is op het max vermogen van de dimmer. Als je andere lamp of stopcontact (of samen als ze allebei in gebruik zijn) dan meer verbruiken heb je best kans dat je Shelly stuk gaat.