Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48
@P4tsy Definieer achter. De Shelly moet constant spanning hebben op zijn L ingang. Als dit via een schakelaar loopt zal deze altijd aan moeten staan. Maar als je gewoon een ongeschakelde L (bruin) hebt dan is dit geen issue. De SWx ingangen lezen alleen de stand van de schakelaar uit, deze leveren niet de stroom voor de Shelly of de load.

@Vliegvlug De no-neutral versies zijn voor als je, zoals de tekst al zegt, geen N(eutral) bij de Shelly hebt. Maar bij lichte load ben je dan misschien aan het klooien met een bypass. Dus als je de kans hebt om de Shelly een N te geven (bij de lamp vaak makkelijker dan achter de schakelaar) zou ik dat zeker doen.

Of je vervolgens de schakelaars op de L draad of de L klem aansluit maakt geen fluit uit, beide L klemmen op de Shelly zijn gewoon doorgelust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Septillion schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:27:
@P4tsy Definieer achter. De Shelly moet constant spanning hebben op zijn L ingang. Als dit via een schakelaar loopt zal deze altijd aan moeten staan. Maar als je gewoon een ongeschakelde L (bruin) hebt dan is dit geen issue. De SWx ingangen lezen alleen de stand van de schakelaar uit, deze leveren niet de stroom voor de Shelly of de load.

@Vliegvlug De no-neutral versies zijn voor als je, zoals de tekst al zegt, geen N(eutral) bij de Shelly hebt. Maar bij lichte load ben je dan misschien aan het klooien met een bypass. Dus als je de kans hebt om de Shelly een N te geven (bij de lamp vaak makkelijker dan achter de schakelaar) zou ik dat zeker doen.

Of je vervolgens de schakelaars op de L draad of de L klem aansluit maakt geen fluit uit, beide L klemmen op de Shelly zijn gewoon doorgelust.
Dus als je in het plafond waar je meestal alle kleuren en de schakeldraad hebt kun je via de shelly en de schakelaar de lamp aan en uit doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@wortelsoft Yep :) Je hebt een "virtuele hotelschakeling". Onafhankelijk van elkaar via zowel de schakelaar als wie Wifi te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Septillion schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:14:
@wortelsoft Yep :) Je hebt een "virtuele hotelschakeling". Onafhankelijk van elkaar via zowel de schakelaar als wie Wifi te bedienen.
Dat maakt het wel een mooie oplossing. Deze zet toch wel veel vinkjes:
-virtuele hotel schakeling mogelijk
-ontworpen in USA Bulgarije waar ik meer vertrouwen in heb m.b.t. elektrische veiligheid
-mogelijkheid voor offline
-geen basis station nodig

nadeel is mogelijkheid de bgn wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:25
wortelsoft schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:29:
[...]

Dat maakt het wel een mooie oplossing. Deze zet toch wel veel vinkjes:
-virtuele hotel schakeling mogelijk
-ontworpen in USA waar ik meer vertrouwen in heb m.b.t. elektrische veiligheid
-mogelijkheid voor offline
-geen basis station nodig

nadeel is mogelijkheid de bgn wifi
Volgens mij is het ontworpen in Bulgarije? Ze hebben alleen ook iets in Las Vegas zitten zo te zien? En ze hebben Amerikaanse certificaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Erwin537 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:58:
[...]

Volgens mij is het ontworpen in Bulgarije? Ze hebben alleen ook iets in Las Vegas zitten zo te zien? En ze hebben Amerikaanse certificaten.
In ieder geval hebben ze de nodige goedkeuringen en als ze verkopen in de USA zullen ze moeten zorgend dat het veilig is, als daar een huis affikt door jouw product heb je toch een uitdaging met je product.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
Erwin537 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:58:
[...]Volgens mij is het ontworpen in Bulgarije? Ze hebben alleen ook iets in Las Vegas zitten zo te zien? En ze hebben Amerikaanse certificaten.
Mijn ervaring met Amerikaanse ontwerpers vertelt me dat ik veel sneller wat slimmeriken uit het Oostblok vertrouw.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 00:56
tsjoender schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:50:
[...]

Ik zou verwachten dat vanuit de centraaldoos in het plafond een buis naar de dubbele schakelaar gaat met daarin drie draden (een keer bruin en twee keer zwart). Aan de kant van de schakelaar laat je alles zoals het zit. In de centraaldoos maak je een nieuwe las voor de bruine fase draad en die steek je in de Shelly. De zwarte draden gaan ook in de Shelly. En nieuwe las van de blauwe nuldraad welke ook in de Shelly gaat.

Het is best mogelijk dat een van de zwarte draden in de centraaldoos verlengd of doorgetrokken is naar een andere centraaldoos. Dan zul je die draad in de centraaldoos waar de Shelly komt door moeten knippen of uit de lasdop halen en in de Shelly steken en het stuk wat naar de andere centraaldoos gaat met een lasdop "afdoppen".
Cheesy schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:12:
[...]

Volgens mij bedoel jij met 'centraaldoos' een wand(contact)doos.
Een centraaldoos zit normaal gesproken in het plafond en volgens jouw tekening zit in het plafond wel degelijk een Neutral. Shelly dus in het plafond inbouwen. (Moet ik binnenkort ook nog doen :-( )
JeroenE schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:04:
@delta1 Een Shelly 1 (al dan niet L) heeft maar 1 input; Het lijkt mij onlogisch om twee knoppen die naast elkaar zitten beide aan een Shelly 1 aan te sluiten. De ene knop doet namelijk precies hetzelfde als de andere. Wat wil je daar mee bereiken?

Je situatie is me niet helemaal duidelijk. Het ligt er ook een beetje aan hoe het in jouw huis is aangesloten natuurlijk. Het kan voor zover ik weet best zo zijn dat je een plafond lamp hebt die niet bij een centraaldoos hangt.

Achter je schakelaar heb je dus blijkbaar enkel bruin en zwart. Welke kleuren heb je bij de lamp in het plafond die je niet gaat gebruiken gebruiken?
Hierbij een aantal foto's van de wandcontactdoos en de centraaldozen:

Wandcontactdoos
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/61kogF2.jpg

Centraaldoos #1
Dit is de centraaldoos waar ik het tot dusver over had.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q0IwkJK.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kBdCrjY.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vnd1Qa0.jpg

Centraaldoos #2
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xb5WYG0.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZfLuuau.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T0dEXRj.jpg

Nog even het aansluitschema nu dat een nuldraad beschikbaar is:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rrm0nqW.png?1

Ik vermoed dat vanaf de wandcontactdoos de fasedraad en de 2 schakeldraden uitkomen op centraaldoos #2 (buis 4). Vervolgens wordt er 1 schakeldraad + nuldraad + fasedraad doorgetrokken naar de centraaldoos #1 (buis 7). Die komt dan weer uit op centraaldoos #1, buis 4.

Als ik het nu goed begrijp is centraaldoos #2 het meest geschikt voor de Shelly 1L? Vanuit het kroonsteentje heb ik beschikking tot schakeldraad #1 en een nuldraad. Volgens mij kan ik schakeldraad #2 van de lasklem loshalen en op de Shelly aansluiten. De doorgetrokken schakeldraad ga ik tenslotte toch niet meer gebruiken.

Dan heb ik alleen nog een fasedraad nodig. Ik heb een aantal Wago 221 lasklemmetjes. Kan ik 1 fasedraad uit de zwarte lasklem halen, op een wago lasklem aansluiten, en vanuit daar 1 losse fasedraadje weer aansluiten op de zwarte lasklem + 1 losse fasedraadje op de Shelly 1L aansluiten? Volg je het nog?

[ Voor 1% gewijzigd door delta1 op 06-12-2020 13:48 . Reden: Plaatjes gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:12
Het is echt zo bulgaars als maar kan. Dat adres in de VS is nieuw sinds vorig jaar. IN het verleden (of nog steeds?) hadden ook niet alle devices het zelfde keurmerk. Soms smelt er trouwens 1-tje; in de shelly facebook groep was daar weer een hele discussie over ... Desalniettemin ik heb er 20 in huis ingebouwd en ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@wortelsoft Je hebt inderdaad wel goeie WiFi nodig. Niet alleen qua bereik. Standaard ISP routers krijgen het vak wel zwaar met veel apparaten.

Moet je alleen zelf besluiten of je de cloud magie wilt gebruiken of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Net mijn eerste shellys geïnstalleerd... Maar zit met een dingetje.

Heb hem buiten geïnstalleerd. Daar zit een normale schakelaar (geen pulsdrukker dus, gewoon een standaard schakelaar).
Werkt prima. Maar als ik hem met de schakelaar aanzet, zie ik dat in de app niet veranderen. Als ik vervolgens hem in de app aan zet (staat nog uit) blijft die branden. Na nogmaals klikken (uit) gaat die daadwerkelijk uit.

Hetzelfde als ik hem in de app aanzet. Dan moet ik de schakelaar 2x gebruiken voor die uit gaat.... Niet handig.

Is dat normaal gedrag? Ik had verwacht dat de Shelly de app-status zou updaten als je de ouderwetse schakelaar zou gebruiken....

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 05-12-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 23:11

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:27:
...

Dat ik de “No neutral” figuren 2 en 4 kan negeren was me al bekend.
En dat alle L-posities op de Shelly met elkaar doorverbonden zijn ook, want dat had ik al doorgemeten ;)

Gaat me er alleen om of er een verschil is tussen de SW’s met de L (fig. 1) of met de N (fig. 3) verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc01
Waah schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:47:

Heb hem buiten geïnstalleerd. Daar zit een normale schakelaar (geen pulsdrukker dus, gewoon een standaard schakelaar).
Werkt prima. Maar als ik hem met de schakelaar aanzet, zie ik dat in de app niet veranderen. Als ik vervolgens hem in de app aan zet (staat nog uit) blijft die branden. Na nogmaals klikken (uit) gaat die daadwerkelijk uit.

Hetzelfde als ik hem in de app aanzet. Dan moet ik de schakelaar 2x gebruiken voor die uit gaat.... Niet handig.

Is dat normaal gedrag? Ik had verwacht dat de Shelly de app-status zou updaten als je de ouderwetse schakelaar zou gebruiken....
nee niet normaal; hier klopt iets niet. Moet ook met een gewone schakelaar werken; heb je het "button type" wel goed gezet in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
Hij zou in ieder geval , gebaseerd op jouw omschrijving, op toggle switch moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@delta1 Je hebt helemaal gelijk, op de 1L zitten wel twee ingangen! Het enige wat ik wel apart vind is dat ze in de handleiding de Sx uitgang apart gebruiken. Het is mij eigenlijk niet duidelijk of daar dan wel echt 230V op staat en of je de 230V van een fasedraad dus ook op SW1 en SW2 mag aansluiten. Ik heb geen 1L dus ik kan het niet zelf meten. Wellicht kan je dat zelf wel? Anders is het ook niet erg, in jouw geval is dit niet per se nodig om te weten.

Ik denk dat je het qua draden ook prima hebt gezien, al zijn je foto's wel heel erg klein zodat ik er op mijn scherm weinig wijs uit wordt.

Als je wel 230V op de SW1 en SW2 mag aan sluiten kan je inderdaad een bruine fase draad verwijderen en die op een nieuwe lasklem aansluiten en doorverbinden met de Shelly en de oude lasklem. In jouw geval zou ik de bruine draad verwijderen die via buis 4 naar de schakelaar in de muur gaat. Die bruine draad sluit je dan aan op de Shelly op Sx. Op je schakelaar heb je dan niet meer rechtstreeks 230V staan ook al zou je vanwege de bruine draad denken van wel. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je in de toekomst in die doos nog iets wil veranderen.

Het handigste is om de blauwe nuldraad wel aan te sluiten op de Shelly. Dan heb je die extra bypass ook niet nodig.

Die blauwe draad hoef je niet uit de bestaande lasklem te trekken, die blauwe draad kan je uit het kroonsteentje halen (niet doorverbinden, echt uit het kroonsteentje halen) en op een nieuwe aansluiten. Vanaf de nieuwe lasklem kan je dan door naar de Shelly.

De schakeldraad uit het kroonsteentje kan je ook loshalen en gelijk aansluiten op de Shelly. Als het goed is heb je nu een kroonsteentje over.

Als je de goede schakeldraad hebt uit de lasklem met de 2 zwarte draden hebt dan kan je die ook op de Shelly aansluiten.

Het enige wat je dan nog moet doen is de lamp aansluiten. Dat moet op de O vanaf de Shelly en naar de nieuwe lasklem met blauwe nuldraden.

@Vliegvlug Er is niet echt verschil, behalve dan dat je de ene keer met N schakelt en de andere keer met L. De L kan in theorie makkelijker zijn omdat je dan de voeding voor de schakelaar(s) ook gelijk op de Shelly kan aansluiten. Wil je met N schakelen moet je die al voor de Shelly aftappen. Als de lasklem met N toevallig vol zit moet je dan een grotere of extra lasklem plaatsen terwijl dat voor de L dus niet hoeft.

@Waah in principe moet je app ook updaten. Ik gebruik die niet zo vaak, maar bij mij werkt het wel. Krijg je de status wel goed te zien als je met de browser op je device kijkt? Dus gewoon met http://ip-adres-van-je shelly/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@JeroenE (y) Helder, het verschil is dus enkel wat in de betreffende situatie makkelijker aan te sluiten is, maar maakt geen verschil voor de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vliegvlug Ja, het is wel gebruikelijker om met L te schakelen; daarom heb je bij de meeste schakelaars ook een L zitten en juist geen N. Dus dat zou ik zelf denk ik ook doen, als ik kon kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@delta1 wellicht is een kort berichtje met stappen wat duidelijker. Ik was er hier trouwens vanuit gegaan dat je de lamp aan wil sluiten bij centraaldoos 2. Als dat niet zo is, dan zijn de stappen net wat anders

Altijd hetzelfde:

Haal in centraaldoos 2 alle draden die via buis #4 komen los uit de lasklemmen of kroonsteentje. Deze 3 draden kan je aansluiten op de Shelly. De 2 zwarte op SW1 en SW2, de bruine op Sx.

In de grote lasklem met bruine draden is nu 1 positie vrij, gebruik die om de L van de Shelly aan te sluiten.

Lamp aansluiten op centraaldoos 2:

Je hebt een kroonsteentje met alleen een blauwe draad over. Haal het kroonsteentje er af en sluit daar een nieuwe lasklem op aan. Sluit vanaf die nieuwe lasklem een blauwe draad aan op de N van de Shelly.

Een lamp die je nu wil aansluiten moet je aansluiten met een blauwe draad vanaf de nieuwe lasklem en een zwarte draad vanaf de Shelly op O.

Lamp aansluiten op centraaldoos 1:

Haal het kroonsteentje van de blauwe draad en sluit die blauwe draad aan op de Shelly (vervang eventueel door een langere blauwe draad als dat nodig is.

Sluit de zwarte draad die in zijn 1tje in een aparte lasklem zit aan op de O van de Shelly.

In centraaldoos 1 kan je de lamp dan aansluiten op de zwarte draad uit buis 5 en de blauwe draad uit buis 5 . Op de foto lijken die beide een beetje "los" te hangen zonder goed afgeschermd te zijn. Wellicht omdat daar juist je lamp aan vast zat die je hebt weggehaald op de foto te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Inmiddels zitter er acht Shellys in de muren, hoe snel kan het gaan. M'n vinger zijn kapot, een beetje opgezwollen, en gevoelig van al die dragen buigen. Alles ging uitstekend tot nummer acht: een 2.5 op een dubbele pulsdrukker waar ik op de ene knop een E27 fitting heb zitten, en op de ander een rijtje TL-buizen á 94W.

Deze Shelly lijkt moeite te hebben met de TL-buizen. Direct na installatie werkt alles prima, en kan ik achter elkaar door schakelen. Doch na een tijd niks doen lijkt er toch iets in te sluipen waardoor het apparaat zichzelf terugzet naar fabrieksinstellingen na de eerstvolgende simpele knopklik. Ik moet dan weer met ingebakken AP verbinding maken en alles opnieuw instellen. Ik kan dit gedrag zelf ook oproepen door iets te snel met die wandknoppen te gaan waar de Shelly te langzaam meekomt en uiteindelijk zichzelf maar weer reset. Heel soms hoor je hem r-r-r-r-razendsnel schakelen op de relais.

Ik heb reeds een OTA-update gedaan naar versie 1.9.2. Ook heb ik de boel eruit gehaald, gechecked, en opnieuw aangelegd - geen open contacten of losse draden.

Een faulty Shelly of heb ik iets anders wellicht wat jullie zouden kunnen bedenken? Heb helaas geen 2.5 over om uit te wisselen.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Overigens, laat ik het maar gezegd hebben: ik vind de IOS-app zeer sterk tegen het label "waardeloos" aan schurken. Traag en constant verbinding kwijtrakend, soms eindeloos ladend. Terwijl de afzonderlijke webinterfaces snel en prima werken.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
TL lampen geven ferme storingen bij het inschakelen, en die lopen natuurlijk door de Shelly. En als je er meerdere hebt, heb je al die opstartpieken random door elkaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:52
Ik ben aan het bekijken of ik mijn rolluiken kan aansluiten op een shelly 2.5.
Ik heb het aansluitschema bekeken en ook op youtube wat filmpjes van voorbeelden.
Waarschijnlijk kan het, maar ik wil het even zeker weten voor ik ze bestel :)

Huidige situatie:
Slaapkamer voor en slaapkamer achter: elk 3 rolluiken, bediend met eigen omhoog/omlaag knop (dus 1 knop voor 3 rolluiken)
Badkamer: 1 rolluik, bediend met eigen omhoog/omlaag knop.
Alle draden van de schakelaars komen samen op zolder in een ruime opbouwdoos. Ook alle draden van alle rolluiken komen daar in. En uiteraard draden voor stroom.
De opbouwdoos heb ik net open gemaakt om te bekijken of daadwerkelijk alles er is en dat is het geval.

Gewenste situatie:
Knoppen behouden en met shelly 2.5 dezelfde rolluiken bedienen als de knoppen nu doen.
Dus ik denk 3 stuks nodig, voor elke kamer 1.

Mijn vraag:
Kan ik met 1 shelly 2.5, 3 rolluiken bedienen zoals nu 1 knop doet ? Is dat dan een kwestie van de shelly tussen de knop en de huidige doorgeluste kabels zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
Volgens mij raden ze expliciet af om meer dan 1 rolluik op 1 shelly te zetten. Althans dat antwoord kreeg ik zelf in de support groep op facebook. Je zou het daar evt zelf nog eens kunnen vragen.

Wat je in ieder geval wel kunt doen is 1 shelly per rolluik in de die ruime centraaldoos op de zolder plaatsen. Je gebruikt dan de zelfde schakeldraad (dus afkomstig van 1 schakelaar) als input voor de drie shellys die de drie rolluikken in de slaapkamer gaan bedienen.

e hebt daar wel ook nog een bruine fase draad nodig (niet geschakeld) en een blauwe neutrale draad om het te laten werken; ik lees zo snel niet in je verhaal of die er ook zitten in de doos op de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
pc01 schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:42:
Volgens mij raden ze expliciet af om meer dan 1 rolluik op 1 shelly te zetten. Althans dat antwoord kreeg ik zelf in de support groep op facebook. Je zou het daar evt zelf nog eens kunnen vragen.

Wat je in ieder geval wel kunt doen is 1 shelly per rolluik in de die ruime centraaldoos op de zolder plaatsen. Je gebruikt dan de zelfde schakeldraad (dus afkomstig van 1 schakelaar) als input voor de drie shellys die de drie rolluikken in de slaapkamer gaan bedienen.

e hebt daar wel ook nog een bruine fase draad nodig (niet geschakeld) en een blauwe neutrale draad om het te laten werken; ik lees zo snel niet in je verhaal of die er ook zitten in de doos op de zolder.
Dank voor je snelle reactie.
Facebook heb ik niet dus dan moet ik het ergens anders navragen bij shelly, als hier niemand het weet ;)

Ik begrijp je oplossing maar dan heb ik er 7 nodig ipv 3...
Is het puur omdat er dan te veel aangestuurd moet worden door de shelly ? Kan die dat niet hebben ? Zoveel Watt trekken die rolluiken nou ook weer niet...

Bruin, blauw en aarde heb ik in die doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
Ik weet niet of hier mag linken naar een ander forum; maar hier leggen ze het uit:

https://www.shelly-suppor...chlussschemen-shelly-2-5/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc01
https://www.shelly-suppor...r-multiple-roller-blinds/

Er moet dus nog een aparte relais tussen; die als ik zo snel op amazon kijk net zo duur is als een shelly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Thanks @pc01

Dan kan je inderdaad net zo goed een extra shelly kopen.
Ik neem aan dat je ze wel zou kunnen koppelen zodat er 3 tegelijk een trigger krijgen ?

Dus meerdere rolluik motoren op 1 shelly kan gewoon niet, niemand die dat hier heeft (geprobeert) ? Zo nee, wat is precies de reden hiervan? Dat kan ik nog niet vinden.
Qua wattage kunnen ze het makkelijk hebben.
Ik kan het ook gewoon zelf proberen natuurlijk. Ik zie dat de shelly wel overheat en overload protection heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 06-12-2020 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc01
Plenkske schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:20:

Ik neem aan dat je ze wel zou kunnen koppelen zodat er 3 tegelijk een trigger krijgen ?
Je kunt ze fysiek koppelen door de schakeldraad af te splitsen en je kunt het ook virtueel doen in de shelly app/website. Hier stel je dan bijvoorbeeld in dat als rolluik 1 naar beneden gaat er ook een signaal naar nummer 2 & 3 gaan. Als het het op de laatste manier doet heb je wel atijd iets van een vertraging (van 0 tot een paar seconden; niet heel storend maar wel belangrijk om te weten...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delta1
JeroenE schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:21:
Wellicht kan je dat zelf wel? Anders is het ook niet erg, in jouw geval is dit niet per se nodig om te weten.
Ik had het graag willen meten, maar helaas heb ik geen multimeter.
Ik denk dat je het qua draden ook prima hebt gezien, al zijn je foto's wel heel erg klein zodat ik er op mijn scherm weinig wijs uit wordt.
Zou nu echt gefixt moeten zijn. Ik heb de grote afbeeldingen opnieuw geupload. Toch maar de standaard Tweakers uploader gebruiken in de toekomst. Niet dat het nu nog iets toevoegt. :+
Het handigste is om de blauwe nuldraad wel aan te sluiten op de Shelly. Dan heb je die extra bypass ook niet nodig.
Ga ik dan ook zeker doen. Ik heb er nooit aangedacht om de Shelly in de centraaldoos aan te sluiten.
Die blauwe draad hoef je niet uit de bestaande lasklem te trekken, die blauwe draad kan je uit het kroonsteentje halen (niet doorverbinden, echt uit het kroonsteentje halen) en op een nieuwe aansluiten. Vanaf de nieuwe lasklem kan je dan door naar de Shelly.

De schakeldraad uit het kroonsteentje kan je ook loshalen en gelijk aansluiten op de Shelly. Als het goed is heb je nu een kroonsteentje over.
Ah natuurlijk. Ik kan wat in de kroonsteen zit gelijk aansluiten op de Shelly.
Het enige wat je dan nog moet doen is de lamp aansluiten. Dat moet op de O vanaf de Shelly en naar de nieuwe lasklem met blauwe nuldraden.
JeroenE schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:41:
wellicht is een kort berichtje met stappen wat duidelijker. Ik was er hier trouwens vanuit gegaan dat je de lamp aan wil sluiten bij centraaldoos 2. Als dat niet zo is, dan zijn de stappen net wat anders
Eigenlijk wil ik helemaal geen lamp aansluiten. In mijn eerste post benoemde ik het ook al even. Ik wil deze Shelly 1L enkel gaan gebruiken om de inbouw schakelaar slim te maken. In detached mode doet de Shelly als het goed is niks anders dan de inputs van de knoppen doorgeven aan een MQTT broker. Via mijn smart home server waar Home Assistant op draait stuur ik mijn losse Zigbee lampen aan. Uiteindelijk komen er afdekplaatjes op beide centraaldozen.

Is het mogelijk om op de output niks aan te sluiten? Ik zou zeggen dat hij het dan nog steeds blijft doen.

Met je overige uitleg heb ik hem volgens mij helemaal scherp en snap ik hoe het geheel moet functioneren. Ik wil er later vanmiddag mee aan de slag. Uiteraard zal ik hier een update plaatsen. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JeroenE schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:22:
@Vliegvlug Ja, het is wel gebruikelijker om met L te schakelen; daarom heb je bij de meeste schakelaars ook een L zitten en juist geen N. Dus dat zou ik zelf denk ik ook doen, als ik kon kiezen.
Ik heb de Shelly dimmers vandaag ingebouwd en ben inderdaad voor fig. 1 gegaan, dat is aansluiten met de L om te schakelen.

Voordeel is dat je dan de schakelaar en de Shelly vooraf netjes aan elkaar kan verbinden met de L- en schakeldraden en dan bij het inbouwen enkel nog de zwarte, bruine en blauwe ader hoeft aan te sluiten op de 3 overgebleven aansluitingen van de Shelly.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE1n8xDi2gYuFBjuUdev6xPknwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FggTXtciCRPfJ8kczehZPf8d.jpg?f=user_large

(de kerstboom is inderdaad al opgezet o<:) )

Bij de rechter schakelaar had ik wel een vreemd issue.
De linker knop van die schakelaar deed in eerste instantie helemaal niets, de rechter wel maar ook niet helemaal goed; ik kon er wel mee dimmen zoals verwacht maar dubbelklikken om naar volledige lichtsterkte te gaan en 1x klikken om aan of uit te zetten werkte niet.
Via de ingebouwde webinterface had ik al wel de dual button mode aangezet en via de webinterface wekte de bediening verder wel normaal.

Ik heb daarop de stroom afgezet, de rechter schakelaar uitgebouwd, -maar niet losgekoppeld-, doorgemeten (waar niets mis mee was), alle schroeven van zowel de Shelly als de schakelaar aangedraaid (maar die zaten allemaal al goed vast) en de stroom er weer op gezet.
Toen deed de linker knop van de rechter schakelaar het opeens wel en functioneerde de rechter knop ook weer normaal, dwz dat dubbelklikken en 1x klikken werkte zoals verwacht.

Lijkt me niet aan de fysieke aansluiting hebben kunnen liggen want die waren goed.
Denk toch eerder aan een glitch van de Shelly.

Zou het van de stroom halen van de Shelly iets hebben gereset ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Plenkske schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:46:
Ik begrijp je oplossing maar dan heb ik er 7 nodig ipv 3...
Ik heb ook gewoon voor ieder zonnescherm een eigen Shelly. In mijn geval sowieso het makkelijkste omdat er geen centraal punt is waar alles samenkomt.

Ik kom sowieso nog uit de tijd dat alles automatiseren veel duurder was, dus voor mij is een Shelly ook een koopje ;) Ik heb er nooit over nagedacht om meerdere op 1 Shelly aan te sluiten.

Zolang je rolluiken er even lang over doen om open en dicht te gaan en ze bij elkaar niet meer gebruiken dan 10A zou je toch denken dat het wel zou moeten kunnen. Ik las zo snel in de genoemde threads in ieder geval geen reden waarom het niet kan; in de handleiding staat het ook niet expliciet (maar ook niet expliciet dat het wel mag).

Ik kan me wel verzinnen waarom ze het zouden afraden. Je hebt natuurlijk kans dat (na verloop van tijd) 1 rolluik er langer over gaat doen om open of dicht te gaan en dan dus niet helemaal open of dicht gaat. Of mensen sluiten het aan op verschillende rolluiken die dan te veel stroom nodig hebben.

Maar of er echt een technische reden achter zit, weet ik niet.
delta1 schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:19:
Zou nu echt gefixt moeten zijn.
Klopt!
Is het mogelijk om op de output niks aan te sluiten? Ik zou zeggen dat hij het dan nog steeds blijft doen.
Ja hoor, dat kan prima.
Vliegvlug schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:28:
Zou het van de stroom halen van de Shelly iets hebben gereset ofzo?
Dat zou niet moeten mogen. Ik heb wel 1 plek waar een Shelly dimmer ook niet altijd lijkt te reageren op een druk op de knop. Ik vermoed zelf eerder dat er iets niet helemaal lekker is met de knop waardoor hij soms net geen contact maakt of net te kort om de Shelly te activeren. Als ik er bewust op duw om het te proberen werkt het natuurlijk wel altijd goed :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JeroenE schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:42:
[...]
Dat zou niet moeten mogen. Ik heb wel 1 plek waar een Shelly dimmer ook niet altijd lijkt te reageren op een druk op de knop. Ik vermoed zelf eerder dat er iets niet helemaal lekker is met de knop waardoor hij soms net geen contact maakt of net te kort om de Shelly te activeren. Als ik er bewust op duw om het te proberen werkt het natuurlijk wel altijd goed :|
Ik dacht in eerste instantie ook aan een fysiek probleem met de aansluiting of de knop zelf maar omdat er daar niets mee bleek te zijn én die rechter knop ook maar half werkte dacht ik toch aan de Shelly zelf.

Maar goed we gaan het zien de komende tijd en mocht ik daarbij nog tegen vreemde dingen aanlopen met de fysieke knoppen dan meld ik me hier wel weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JeroenE schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:42:
[...]
Ik heb ook gewoon voor ieder zonnescherm een eigen Shelly. In mijn geval sowieso het makkelijkste omdat er geen centraal punt is waar alles samenkomt.

Ik kom sowieso nog uit de tijd dat alles automatiseren veel duurder was, dus voor mij is een Shelly ook een koopje ;) Ik heb er nooit over nagedacht om meerdere op 1 Shelly aan te sluiten.

Zolang je rolluiken er even lang over doen om open en dicht te gaan en ze bij elkaar niet meer gebruiken dan 10A zou je toch denken dat het wel zou moeten kunnen. Ik las zo snel in de genoemde threads in ieder geval geen reden waarom het niet kan; in de handleiding staat het ook niet expliciet (maar ook niet expliciet dat het wel mag).

Ik kan me wel verzinnen waarom ze het zouden afraden. Je hebt natuurlijk kans dat (na verloop van tijd) 1 rolluik er langer over gaat doen om open of dicht te gaan en dan dus niet helemaal open of dicht gaat. Of mensen sluiten het aan op verschillende rolluiken die dan te veel stroom nodig hebben.

Maar of er echt een technische reden achter zit, weet ik niet.
Thanks voor je reactie.
Ik ga nog eens kijken of ik kan zien hoeveel W 3 rolluiken trekken.
Dan kan ik het altijd gewoon proberen. Mocht het dan inderdaad niet lekker gaan qua open/dicht kan ik er altijd nog meerdere tussen zetten.
Ik vraag me wel even af of ik ook echt iets kan slopen bij het uitproberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Plenkske schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:16:
Ik vraag me wel even af of ik ook echt iets kan slopen bij het uitproberen...
In theorie kan alles stuk gaan natuurlijk. De meeste rolluiken zijn wel beveiligd tegen overbelasting en schakelen vanzelf af als ze op het eindpunt komen. Maar als er ergens iets doorbrandt en er komt zwoel stroom op "omhoog" als "omlaag" tegelijk heb je natuurlijk kans dat ze alsnog stuk gaan. Dat kan in theorie natuurlijk ook gebeuren als je enkel draden gebruikt en geen slimme kastjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc01
wat in ieder geval niet gaat werken zijn de positie controls / calibratie; waarbij je bijvoorbeeld kunt aangeven dat een rolluik 50% open moet gaan. Of ze zouden toevallig alle drie even groot moeten zijn & en er precies even lang over moeten doen om open te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Waah schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:47:

Even een update:
Probleem opgelost. Had een oude firmware. Firmware upgrade werkte niet, tot ik de cloud-functie inschakelde. Toen kon ik wel firmware upgraden.

Bij de oude werkte het ook goed, maar pas na een refresh in de app werd de status bijgewerkt. Dat maakte het wat verwarrend.

Nu integreren met Home Assistant. Connectie was simpel. Nu nog automatiseren (bewegingssensor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pc01 Ja, dat klopt. Maar omdat drie rolluiken in 1 kamer nu ook tegelijk met 1 schakelaar worden bediend ging ik er van uit dat ze of even lang zijn of het niet erg is dat ze niet altijd allemaal in dezelfde positie zitten. Dat heb je met handmatige bediening natuurlijk precies hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc01
@JeroenE daar heb je helemaal gelijk bij. Positioning controls is zo'n functie waarvan je niet weet dat je hem nodig hebt totdat je eenmaal doorhebt dat het best handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JeroenE schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:35:
@pc01 Ja, dat klopt. Maar omdat drie rolluiken in 1 kamer nu ook tegelijk met 1 schakelaar worden bediend ging ik er van uit dat ze of even lang zijn of het niet erg is dat ze niet altijd allemaal in dezelfde positie zitten. Dat heb je met handmatige bediening natuurlijk precies hetzelfde.
Handmatig zie ik ze nagenoeg gelijk gaan, op het oog. Kleine verschillen zijn er maar is niet storend.
2 van de 3 ramen zijn evenlang en breed. 3e raam heeft alleen een andere breedte.

Tot nu toe hebben we nog nooit de rolluiken half open/dicht gehad. Wel heel soms een klein beetje open of op de kieren.

Op dit moment stoppen de rolluiken op het goede moment. Gaat dit veranderen met een shelly ertussen ? In principe zit dat toch bij het rolluik zelf ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pc01 Tja, ik heb in 1 kamer 2 zonneschermen. Maar de ramen zijn niet even hoog. Die hebben een aparte Shelly trouwens. Ik kan ze wel allebei op 50% zetten, maar dan zitten ze toch niet even hoog. Ik heb wel eens geprobeerd om dezelfde stand te vinden. Dus bij wijze van spreken de ene op 50% en de ander dan op 38% zodat ze toch 'even hoog' zouden zitten. Dat lukte mij ook niet makkelijk, er zit dan toch altijd een (klein) verschil in.

Dus met verschillende Shellies werken helpt dan niet, tenzij je juist wel graag met enkel een percentage werkt en je het niet mooier vind als de 'streep' op dezelfde hoogte zit.

Bij mij gaan ze ook altijd helemaal dicht of helemaal open. Het zijn ook zonneschermen, dus het is niet echt nuttig om ze op 50% te zetten.

@Plenkske Het stoppen zit in je rolluiken zelf. Daar zit een begin- en eindstand op en het rolluik gaat niet verder open of dicht omdat de motor niet verder gaat dan dat punt. Vaak moet je dat fysiek instellen al heb je tegenwoordig ook luiken waarbij dit elektronisch geregeld wordt.

Dat blijft met een Shelly niet anders. Sterker nog, de Shelly gaat er van uit dat er een begin- en eindstand op zit. Bij het instellen doet hij de luiken een aantal keer open en dicht om te meten hoe lang het duurt voor de motor afslaat. Op die manier kan hij weten hoe lang de motor moet draaien om bijvoorbeeld 25% dicht te gaan.

Stel je hebt 1 rolluik wat er 20 seconden over doet en 1 rolluik wat er 40 seconden over doet (ik heb expres een heel groot verschil genomen natuurlijk). Bij het ene rolluik moet de motor dan 10 seconden aan om op de helft te komen en bij het andere rolluik 20 seconden.

Als je maar 1 Shelly hebt dan zal die meten dat het 40 seconden duurt om open en dicht te gaan (want dan pas valt het verbruik van de tweede rolluik weg). Als je dan op de Shelly zegt dat de luiken naar 50% moeten gaan zal die dus 20 seconden draaien en heb je 1 rolluik helemaal dicht en 1 rolluik half open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JeroenE schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:06:
@pc01 Tja, ik heb in 1 kamer 2 zonneschermen. Maar de ramen zijn niet even hoog. Die hebben een aparte Shelly trouwens. Ik kan ze wel allebei op 50% zetten, maar dan zitten ze toch niet even hoog. Ik heb wel eens geprobeerd om dezelfde stand te vinden. Dus bij wijze van spreken de ene op 50% en de ander dan op 38% zodat ze toch 'even hoog' zouden zitten. Dat lukte mij ook niet makkelijk, er zit dan toch altijd een (klein) verschil in.

Dus met verschillende Shellies werken helpt dan niet, tenzij je juist wel graag met enkel een percentage werkt en je het niet mooier vind als de 'streep' op dezelfde hoogte zit.

Bij mij gaan ze ook altijd helemaal dicht of helemaal open. Het zijn ook zonneschermen, dus het is niet echt nuttig om ze op 50% te zetten.

@Plenkske Het stoppen zit in je rolluiken zelf. Daar zit een begin- en eindstand op en het rolluik gaat niet verder open of dicht omdat de motor niet verder gaat dan dat punt. Vaak moet je dat fysiek instellen en heb je tegenwoordig ook luiken waarbij dit elektronisch geregeld wordt.

Dat blijft met een Shelly niet anders. Sterker nog, de Shelly gaat er van uit dat er een begin- en eindstand op zit. Bij het instellen doet hij de luiken een aantal keer open en dicht om te meten hoe lang het duurt voor de motor afslaat. Op die manier kan hij weten hoe lang de motor moet draaien om bijvoorbeeld 25% dicht te gaan.

Stel je hebt 1 rolluik wat er 20 seconden over doet en 1 rolluik wat er 40 seconden over doet (ik heb expres een heel groot verschil genomen natuurlijk). Bij het ene rolluik moet de motor dan 10 seconden aan om op de helft te komen en bij het andere rolluik 20 seconden.

Als je maar 1 Shelly hebt dan zal die meten dat het 40 seconden duurt om open en dicht te gaan (want dan pas valt het verbruik van de tweede rolluik weg). Als je dan op de Shelly zegt dat de luiken naar 50% moeten gaan zal die dus 20 seconden draaien en heb je 1 rolluik helemaal dicht en 1 rolluik half open.
Top, thanks !
Ik zie nog stees geen reden om het gewoon met 1 shelly te proberen :)
Ik ga uiteraard nog Wattage bekijken en de draden/aansluitschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:25

ulTimaS

Mayhaps

Misschien hebben meerdere mensen hier last van, maar mijn shelly 2.5 disconnect van het netwerk na een halve dag en reconnect daarna ook niet meer. De lokale shelly webpagina is ook niet te bereiken. Als ik vervolgens het stroom er helemaal af haal en er weer op zet dan krijg ik weer connectie, maar dit is niet handig om elke dag te doen. De fysieke switches blijven wel gewoon werken, maar goed daarvoor heb ik ze niet gekocht.

Ik heb al een tijd 2 Shelly 1's draaien en die hebben heel soms ook kleine disconnects, maar na 10 sec. zijn ze weer te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@ulTimaS Laatste firmware versie draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

Current version: 20201128-102046/v1.9.2@e83f7025
You have latest version on your device!
New BETA version: 20201202-140039/v1.9.3-rc3@50c6ab57 is available.

Een beta versie is wel beschikbaar nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:11:
[...]

Top, thanks !
Ik zie nog stees geen reden om het gewoon met 1 shelly te proberen :)
Ik ga uiteraard nog Wattage bekijken en de draden/aansluitschema.
Inschakelstroom is bij motoren meestal het hoofdprobleem. Deze is meestal veel hoger dan wanneer de motor draait. Het kan dus zijn dat je vrij snel problemen gaat krijgen omdat je de contacten van het printrelais aan elkaar last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wortelsoft Misschien denk ik te simpel, maar heeft een 300W motor een lagere inschakelstroom dan 3 losse motoren van 100W bij elkaar?

Dus bijvoorbeeld 300W motor gebruikt (heel kort) 600W. Een 100W motor gebruikt (heel kort) 200W. Dan gebruiken 3 losse 100W motoren ook (heel kort) dezelfde 600W bij elkaar als 1 grotere motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Dat hoeft niet, dat is gewoon motor (en toepassing!) afhankelijk hoe groot de factor is. Maar praktisch gezien zou ik voor 3x 100W motor net zo veel marge willen hebben als 1x 300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ulTimaS schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:20:
Misschien hebben meerdere mensen hier last van, maar mijn shelly 2.5 disconnect van het netwerk na een halve dag en reconnect daarna ook niet meer. De lokale shelly webpagina is ook niet te bereiken. Als ik vervolgens het stroom er helemaal af haal en er weer op zet dan krijg ik weer connectie, maar dit is niet handig om elke dag te doen. De fysieke switches blijven wel gewoon werken, maar goed daarvoor heb ik ze niet gekocht.

Ik heb al een tijd 2 Shelly 1's draaien en die hebben heel soms ook kleine disconnects, maar na 10 sec. zijn ze weer te bereiken.
geef ze een statische IP op de Shelly zelf, ik had laatste een paar Shelly 2.5's die na reconnecten geen IP adres kregen (en daarna niet meer zien gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
wortelsoft schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:39:
[...]

Inschakelstroom is bij motoren meestal het hoofdprobleem. Deze is meestal veel hoger dan wanneer de motor draait. Het kan dus zijn dat je vrij snel problemen gaat krijgen omdat je de contacten van het printrelais aan elkaar last.
Dus jij raad het af omdat de shelly deze inschakelstroom wellicht niet aan kan ? Zou ik dat kunnen meten ?
Wat bedoel je precies met het printrelais ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:04:
[...]

Dus jij raad het af omdat de shelly deze inschakelstroom wellicht niet aan kan ? Zou ik dat kunnen meten ?
Wat bedoel je precies met het printrelais ?
Als je hier kijkt https://mike4all.nl/product/rolluikmotor-solidline-air-10nm/ zie je dat de inschakelstroom een factor 1,2 is bij deze motor maar dat is voor iedere motor anders.

Die grootste doet dus 1,2A x 230V = 276Watt bij inschakelen. Dat valt dus wel mee.

Een printrelais is een schakelaar op de printplaat die met een magneet een stel koperen contacten schakelt net als of jij een lichtschakelaar bedient. Die contactjes zijn maar klein en kunnen dus vastkleven door vonkvorming bij openen of sluiten. Hoe groter de stroom en hoe vaker je schakelt hoe korter de levensduur.

Ik kan niet echt beoordelen of dit nu teveel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-08 18:28
Is het mogelijk om met een Shelly1 in detached mode een standaard schakelaar 'slim' te maken?

Wat ik dus wil is dat er continu spanning op de lamp blijft staan voor Philips HUE en dat als de schakelaar gebruikt wordt ik dat kan uitlezen via de Shelly1 die daar aan gekoppeld is in bijvoorbeeld Home Assistant en dan de HUE lamp kan aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-08 18:28
Top, hoe kan ik dit dan het beste aansluiten? Op Google kan ik hier niet heel veel over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@rickbouman Of gewoon exact zoals aangegeven en je zet detached aan.

Of je verbind de lamp direct met L/bruin en je denk het lampdeel van alle aansluitschema's weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

DanTm schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:54:
[...]

geef ze een statische IP op de Shelly zelf, ik had laatste een paar Shelly 2.5's die na reconnecten geen IP adres kregen (en daarna niet meer zien gebeuren).
Ik heb de 2.5 een statische IP gegeven op de router. Ik heb dat nu verwijderd en een statische IP via de shelly webinterface gegeven. Ik wacht af of het opnieuw gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ulTimaS schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:56:
[...]

Ik heb de 2.5 een statische IP gegeven op de router. Ik heb dat nu verwijderd en een statische IP via de shelly webinterface gegeven. Ik wacht af of het opnieuw gebeurt.
Die van mij hadden eerst ook alleen een statisch adres op de router.
Tevens zag ik in de router dat de Shelly's wel gewoon verbinding hadden via Wifi, maar geen IP adres.
Ik vermoed zelf ergens een foutje in de Shelly code mbt het verkrijgen van een IP lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ik had mijn vraag over de rolluiken ook bij Shelly support gesteld. Dit is de reactie:
Thank you for reaching out!

Only two loads can be connected to our device. For the third shutter you will need another device. But the feature for up/down all the shutters at once can be achieved with Actions or Scenes. If the button of the first two shutters is pressed, send signal to the second Shelly device to power up/down the shutter.

We remain available for additional questions if needed.
Ik dacht dat in get geval van een rolluik het aansluiten als 2 loads wordt gezien ? 1e voor omhoog en 2e voor omlaag (of andersom) ?
Zo nee, hoe zou het dan aangesloten moeten worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 11:10

Prosperot

Today is a gift...

jorgenv schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:07:
[...]

Ja, het werkt zonder vertraging, maar je kan het wel niet gebruiken zoals de knop waar de dimmer op aangesloten is.
Ik heb short press: toggle, long press: 100% en 2x short press: 25% ingesteld.

Ik heb na tevreden een shelly dimmer 1 te hebben getest, de overige dimmers in huis ook vervangen, maar toen kreeg ik de dimmer 2 binnen. Deze hebben bijna allemaal last van random flikkeringen. Heeft iemand anders hier ook last van? Ik heb al geprobeerd om nieuwe spotjes (philips) te gebruiken, maar dit maakt geen verschil. En het gebeurd op elk dim niveau.
Ik wil dit ook graag maken kan iemand me op weg helpen hoe dit moet? Ik neem aan dat er custom URL's in Shelly ingevoerd moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Prosperot schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:18:
[...]

Ik wil dit ook graag maken kan iemand me op weg helpen hoe dit moet? Ik neem aan dat er custom URL's in Shelly ingevoerd moeten worden?
Alle mogelijke functies staan op de website van shelly.
Enkele voorbeelden:

http://192.168.1.22/light/0?turn=toggle
http://192.168.1.22/light/0?brightness=100

waarbij het ip adres dat van de dimmer is die je wilt bedienen en dit vul je dan in op de webpagina van de shelly i3 onder actions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Ik dacht dat het probleem met rolluiken zit in de kant die niet aangestuurd wordt, die mag niet samengekoppeld worden.
- De rolluikmotor bevat 2 spoelen, een voor naar beneden en een voor naar boven, een van de kanten hangt samen.
- Als je het rolluik naar beneden doet, steek je spanning op de ene spoel, maar op de andere spoel wordt een stroom/spanning gegenereerd (door het draaien van de motor). Als meerdere van die opwekkende spoelen samen hangen (vooral bij verschillende motoren) gaan er random stromen lopen en kan er van alles mislopen (ik vermoed dat ze mekaar gaan beginnen afremmen, dus hogere stroom verbruiken bij lager toerental, en zo verbranden).

Dus misschien toch beter niet proberen met je eigen rolluiken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@naftebakje Maar dan zou je dat probleem toch ook hebben als die rolluiken zijn samengekoppeld op een handmatige schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JeroenE schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:15:
@naftebakje Maar dan zou je dat probleem toch ook hebben als die rolluiken zijn samengekoppeld op een handmatige schakelaar?
Die gedachte komt bij mij ook steeds terug....

edit:
Maar iemand die de reactie van Shelly support begrijpt ? In combinatie met aansluitschema's die ik heb gezien vind ik het een beetje vreemd...

Plenkske in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 28% gewijzigd door Plenkske op 07-12-2020 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Denk dat je hier wat aan hebt:

https://www.rolluikdirect...op_1_schakelaar_mogen.pdf

https://www.circuitsonline.net/forum/view/95561

Somfy heeft dus deze voor aansturing van drie rolluiken:

https://www.zonweringbest...0txAp2EAQYAiABEgIykvD_BwE

[ Voor 8% gewijzigd door wortelsoft op 07-12-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

DanTm schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:59:
[...]

Tevens zag ik in de router dat de Shelly's wel gewoon verbinding hadden via Wifi, maar geen IP adres.
Ik vermoed zelf ergens een foutje in de Shelly code mbt het verkrijgen van een IP lease.
Hij is weer weer offline gegaan zonder een reconnect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Interessant inderdaad. De pendelbeweging die in de PDF wordt omschreven heb ik nooit gezien.
Voor zover ik gezien heb zit er nu nergens een relais tussen. Maar ik kan nog wel eens kijken.
Ook zou ik kunnen kijken of ik kan ontdekken wat voor buismotoren ik heb (ik kan er op zolder van binnenuit bij).

Toch wel grappig dat het dan al ongeveer 10 jaar goed gaat in dit huis. *klopt het even heel hard af*
Vorige eigenaar zei ook dat er nog nooit iets mis mee is geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 07-12-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:54:
[...]

Interessant inderdaad. De pendelbeweging die in de PDF wordt omschreven heb ik nooit gezien.
Voor zover ik gezien heb zit er nu nergens een relais tussen. Maar ik kan nog wel eens kijken.
Ook zou ik kunnen kijken of ik kan ontdekken wat voor buismotoren ik heb (ik kan er op zolder van binnenuit bij).

Toch wel grappig dat het dan al ongeveer 10 jaar goed gaat in dit huis. *klopt het even heel hard af*
Vorige eigenaar zei ook dat er nog nooit iets mis mee is geweest.
Ik kwam ook tegen dat oude motoren dit probleem niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
wortelsoft schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:59:
[...]

Ik kwam ook tegen dat oude motoren dit probleem niet hebben.
Tja, wat is oud...
Misschien kan ik de aanname maken omdat het al 10 jaar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

DanTm schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:59:
[...]

Volgens mij ben ik niet de enige die hier last van heeft https://www.shelly-suppor...ly-2-5-unable-to-connect/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nog meer hier die Shelly's gebruiken op een iOS-apparaat i.c.m. Opdrachten? Heb geen zin om de shelly's te flashen.

Ik had een Youtube video gezien waar ze de functie 'breid url uit' gebruiken.
Dat werkt op zich wel. Alleen liep de opdracht soms vast, waardoor ik een seconde er tussen gezet heb. Helaas kan je niet 0,5 seconde instellen. Aan de andere kant is het wel grappig om te zien dat alle lampen een voor een uitgaan (of aan).

Even een mooi icoon gemaakt. Alleen jammer dat de app Opdrachten zichtbaar draait.
Zijn er nog andere workarounds bekend?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6Prq9NV/IMG-1011.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b50ssvM/IMG-1012.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:07
Cheesy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:56:
Nog meer hier die Shelly's gebruiken op een iOS-apparaat i.c.m. Opdrachten? Heb geen zin om de shelly's te flashen.

Ik had een Youtube video gezien waar ze de functie 'breid url uit' gebruiken.
Dat werkt op zich wel. Alleen liep de opdracht soms vast, waardoor ik een seconde er tussen gezet heb. Helaas kan je niet 0,5 seconde instellen. Aan de andere kant is het wel grappig om te zien dat alle lampen een voor een uitgaan (of aan).

Even een mooi icoon gemaakt. Alleen jammer dat de app Opdrachten zichtbaar draait.
Zijn er nog andere workarounds bekend?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Apple HomeKit icm HomeBridge? Zo heb ik de Shelly's opgenomen in HomeKit tbv automatiseren van de rolluiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delta1
JeroenE schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:41:
Lamp aansluiten op centraaldoos 1:

Haal het kroonsteentje van de blauwe draad en sluit die blauwe draad aan op de Shelly (vervang eventueel door een langere blauwe draad als dat nodig is.

Sluit de zwarte draad die in zijn 1tje in een aparte lasklem zit aan op de O van de Shelly.

In centraaldoos 1 kan je de lamp dan aansluiten op de zwarte draad uit buis 5 en de blauwe draad uit buis 5 . Op de foto lijken die beide een beetje "los" te hangen zonder goed afgeschermd te zijn. Wellicht omdat daar juist je lamp aan vast zat die je hebt weggehaald op de foto te maken?
Het is gelukt! Uiteindelijk heb ik er geen lamp op aangesloten, maar het werkt uitstekend. Bedankt voor alle hulp! Ik heb veel geleerd. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb nu een paar dagen twee Shelly 2 dimmers in gebruik.

Maar ik loop tegen een vreemd probleem aan met betrekking tot knipperen van de lampen.

Beide lampen gaan schijnbaar vanuit het niets knipperen.
Soms is het heel kort, maar vaak ook houdt het langer aan.
En dat is niet in de laagste dim stand.
Het knipperen zelf is onregelmatig.

Het betreft 2 verschillende lampen.
De ene is een plafonnière met daarin een 13Watt dimbare Ikea led lamp (LED1308G15) met E27 fitting.
Deze ging bij het initieel installeren wel knipperen bij te ver terug dimmen maar uiteindelijk door het instellen van “minimum brightness” op 23% was dat weg.
Bovendien was dat knipperen heel regelmatig en niet random zoals het probleem wat ik nu heb.

De andere lamp is een kroonluchter met 30 stuks 2Watt led filament lampjes (LS22ST26410CD) met E14 fitting.
Bij deze lamp ging er bij het installeren niets knipperen, hoe ver je de dimmer ook terugdraaide. Bij lager dan 13% was het wel zo dat de lampjes van heel zacht gloeien naar uit gingen dus heb ik 13% als “minimum brightness” ingesteld.

De plafonnière heeft er overigens wel minder last van dan de kroonluchter waarbij het knipperen veel vaker voorkomt.
Het knipperen vindt dus op willekeurige moment plaats en als het aanhoud is het meestal na omhoog of terug dimmen weg maar niet altijd.
Zo had ik net nog dat de kroonluchter op 33% stond en begon te knipperen, via de webinterface de dimstand omhoog gegooid naar 53% maar het knipperen bleef.

Iemand enig idee waardoor dit knipperen ontstaat en wat er aan te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Je kunt proberen om de fase aansnijding anders in te stellen en kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Vliegvlug Gaan beide altijd op hetzelfde moment knipperen? Anders zou het de toonfrequentie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

wortelsoft schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:47:
Je kunt proberen om de fase aansnijding anders in te stellen en kijken of dat helpt.
Ik heb bij beide lampen de calibratie doorlopen bij installeren en beide staan ze nu ingesteld op “leading edge”.

Is er reden om aan te nemen dat de calibratie het fout heeft?
En kan het kwaad voor lamp of dimmer om “trailing edge” in te stellen?
Septillion schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:48:
@Vliegvlug Gaan beide altijd op hetzelfde moment knipperen? Anders zou het de toonfrequentie kunnen zijn.
Nee ze gaan niet beiden tegelijk knipperen, tot nu toe altijd los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 20:11
Ik heb hetzelfde met een Dimmer2. Ik merk dat hij knippert op het moment dat bijvoorbeeld de wasmachine of droger aangaat. Kennelijk een dipje ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Bij mij knipperde de ledlampen bij leading edge fase aansnijding, bij trailing edge niet. Ik zou voor Led lampen trailing edge calibratie aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@rogiertw Bij mij zitten de wasmachine en droger op een aparte groep weet niet of dat bij jou ook zo is, maar de wasmachine en droger stonden bij mij sowieso niet aan.

Ik zal eens kijken wat er wel aan stond maar de groep waar de lampen op staan heeft eigenlijk alleen verlichting en stopcontacten erop.
Staan geen grote verbruikers op.

Lijkt me ook niet de bedoeling dat andere verbruikers invloed zou kunnen hebben op de Shelly dimmers, die zouden daar toch tegen moeten kunnen want dat is iets wat je kan verwachten in een huisinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

koksie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:45:
Bij mij knipperde de ledlampen bij leading edge fase aansnijding, bij trailing edge niet. Ik zou voor Led lampen trailing edge calibratie aanhouden.
Dat kan ik zeker proberen maar ben er een beetje beducht voor dat dit de lampen of dimmer zou kunnen beschadigen, of is daar geen sprake van?

En waarom selecteert calibratie leading edge als trailing edge beter is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Vliegvlug Hoeven geen zware verbruikers te zijn, vooral "smerige" verbruikers (die veel storing veroorzaken).En al hebben ze op dezelfde groep makkelijker invloed, ook op een andere groep kan het invloed hebben. De Shelly ziet dan niet goed waar de nuldoorgang is. Nu zouden ze dat al wel verbeterd moeten hebben in Shelly Dimmer 2 en software. Maar blijft wel een dingetje met ledlampen.

In de begintijd wilde led lampen juist trailing edge dimmen maar tegenwoordig doen de meeste beide. Trailing edge levert zelf minder storing op dus wordt vaak als gunstiger gezien. Dat de ledlamp/Shelly stuk gaat zou ik zelf niet zo bang voor zijn. Ze kiezen waarschijnlijk voor leading edge omdat een (echte) trafo dimmen met trailing edge niet slim is en waarschijnlijk de Shelly wel kan beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Septillion Wat bedoel je met “nuldoorgang”?
Beide Shelly’s zijn voorzien van een nul draad mocht dat relevant zijn.

Qua mogelijk smerige verbruikers verdenk ik nu als eerste de kerstverlichting, die zit op dezelfde groep, niet zelf uit china geïmporteerd overigens maar wel chinese meuk uit het tuincentrum en de Lidl.

Als het geen issue is om trailing edge in te stellen ga ik dat zo doen en hopelijk blijft het flikkeren dan weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Vliegvlug Wel handige info maar heeft niets met nuldoorgang te maken. Zie daarvoor hoe een dimmer werkt. De sinus van het net wordt aangesneden (leading edge) of afgesneden (trailing edge) in referentie waar de sinus door 0V gaat. Met veel storing op het net kan een dimmer, zeker een digitale aangestuurde zoals de Shelly, denken dat deze doorgang ergens anders ligt en dus verkeerd timen.

Haha, met tegenwoordig alles led en schakelende voedingen geven ze inderdaad stuk meer storing dan vroeger :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ah, op die manier. Is me al een stuk duidelijker hoe zo’n dimmer werkt.

Ik heb op de kroonluchter inmiddels trailing edge ingesteld en de lampjes en dimmer werken nog :D

Nu afwachten of het knipperen achterwege blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:25
Vliegvlug schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:51:
[...]

Dat kan ik zeker proberen maar ben er een beetje beducht voor dat dit de lampen of dimmer zou kunnen beschadigen, of is daar geen sprake van?

En waarom selecteert calibratie leading edge als trailing edge beter is?
De interface is daar een beetje vaag, maar je klikt op de knop en dan gaat hij die calibratie doen. Het is leading edge of trailing edge. Het klinkt met dat calibreren alsof de shelly voor jou gaat kijken wat het beste is, maar je kiest één van de twee en daar gaat de shelly op calibreren.

Ik weet niet of je dat bedoelt, maar dat was bij mij ook verwarring in eerste instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 18:41
Off topic

[ Voor 98% gewijzigd door piotr123 op 10-12-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Erwin537 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:35:
[...]

De interface is daar een beetje vaag, maar je klikt op de knop en dan gaat hij die calibratie doen. Het is leading edge of trailing edge. Het klinkt met dat calibreren alsof de shelly voor jou gaat kijken wat het beste is, maar je kiest één van de twee en daar gaat de shelly op calibreren.

Ik weet niet of je dat bedoelt, maar dat was bij mij ook verwarring in eerste instantie.
Dat heb ik dan inderdaad verkeerd begrepen want ik verwachtte dat met calibreren juist de goede stand geselecteerd zou worden.

Ik heb de instelling nu wel overgezet naar trailing edge maar niet opnieuw calibreren gedaan.

Dat moet ik dan waarschijnlijk alsnog doen aangezien ik net met de setting op trailing edge nog steeds last van knipperen had helaas.

Hopelijk gaat calibreren in trailing edge modus dat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Ja, de trailing edge wordt pas uitgevoerd als je 'm in die modus calibreert. Alleen naar die modus switchen maar niet calibreren, doet niets.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31
Ik heb een Shelly 1 in een Shelly Button zitten. Werkte tot gisteren prima.
Toen heb ik even de stroom van die lamp gehaald om de kerstverlichting aan te sluiten. Sindsdien komt hij niet meer op het netwerk.

Ik heb hem een reset gegeven (stroom er af, weer er op en 5x op knop drukken) en dat werkte. Met het AP verbonden en via de browser weer mijn Wifi gegevens ingevoerd. Maar ook na reset komt hij niet meer op het netwerk.

De Shelly werkt dus, wifi werkt (want het AP werkt en daarop kan ik verbinden) en ik heb goed Wifi-bereik op die plek. Ik weet niet wat ik nog kan proberen. Iemand suggesties?

Home Assistant configuratie

• Cheesy
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:37:
Ik heb een Shelly 1 in een Shelly Button zitten. Werkte tot gisteren prima.
Toen heb ik even de stroom van die lamp gehaald om de kerstverlichting aan te sluiten. Sindsdien komt hij niet meer op het netwerk.

Ik heb hem een reset gegeven (stroom er af, weer er op en 5x op knop drukken) en dat werkte. Met het AP verbonden en via de browser weer mijn Wifi gegevens ingevoerd. Maar ook na reset komt hij niet meer op het netwerk.

De Shelly werkt dus, wifi werkt (want het AP werkt en daarop kan ik verbinden) en ik heb goed Wifi-bereik op die plek. Ik weet niet wat ik nog kan proberen. Iemand suggesties?
Je ziet 'm dus niet in je router verschijnen?
Heb je 'm misschien (eerder al) een vast IP-adres in de router gegeven die nu een conflict geeft? Of wellicht toch een typfoutje gemaakt in je WiFi-password, misschien wel gekopieerd inclusief een spatie ofzo? Ik roep maar wat hé ;)
Misschien een keer de setup via de app proberen, alhoewel dat vaak wat onstabieler werkt is mijn ervaring. Als echt niets werkt het backup-netwerk instellen en proberen?

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 10-12-2020 08:59 ]

• TheFes
Cheesy schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:55:
[...]

Heb je 'm misschien een vast IP-adres in de router gegeven die een conflict geeft? Of wellicht toch een typfoutje gemaakt in je WiFi-password, misschien wel gekopieerd inclusief een spatie ofzo? Ik roep maar wat hé ;)
Misschien een keer de setup via de app proberen, alhoewel dat vaak wat onstabieler werkt is mijn ervaring. Als echt niets werkt het backup-netwerk instellen en proberen?
Volgens mij geen foutje gemaakt in de setup, maar dat zou ook niet verklaren dat hij sinds gisteren al niet werkt nadat hij even van de stroom was geweest
Heb voordat ik de factory reset deed ook al 2x geprobeerd om hem een te reset te geven door gewoon even de stroom er af te halen. Dan zou hij in ieder geval moeten reconnecten, en daarbij waren de wifi gegevens uiteraard goed (want ongewijzigd).

Ik zal het zo eens proberen via de app dan.

• Cheesy
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:00:
[...]

Volgens mij geen foutje gemaakt in de setup, maar dat zou ook niet verklaren dat hij sinds gisteren al niet werkt nadat hij even van de stroom was geweest
Heb voordat ik de factory reset deed ook al 2x geprobeerd om hem een te reset te geven door gewoon even de stroom er af te halen. Dan zou hij in ieder geval moeten reconnecten, en daarbij waren de wifi gegevens uiteraard goed (want ongewijzigd).

Ik zal het zo eens proberen via de app dan.
Daar heb je een punt, vreemd inderdaad.
In het tabje 'Internet/Security' zit overigens een instelling om de shelly een AP aan te laten maken. Dan hoef je deze niet elke keer uit te bouwen om te resetten/5x op een schakelaar drukken.

Wifi Mode - Acces Point
Configer Shelly relay to create Wifi Acces Point and you can connect to its network.
Kees_B schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:08:
In het tabje 'Internet/Security' zit overigens een instelling om de shelly een AP aan te laten maken. Dan hoef je deze niet elke keer uit te bouwen om te resetten/5x op een schakelaar drukken.
Als je dat aanzet dan maakt de Shelly geen verbinding met je Wifi. Dit kan wel handig zijn als je een Shelly ergens hebt hangen zonder wifi en je daar af en toe toch met je telefoon iets wil aanpassen.

Voor zover ik weet is dit niet anders dan de mode waar hij in staat als hij net uit de fabriek komt.

• TheFes
Cheesy schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:08:
[...]

Daar heb je een punt, vreemd inderdaad.

Wifi Mode - Acces Point
Configer Shelly relay to create Wifi Acces Point and you can connect to its network.
Uitbouwen hoeft niet in het geval van een Shelly 1 in een Shelly Button, daar kan ik gewoon de stekker uit het stopcontact trekken :)

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 10-12-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:53
Ik was van plan een Shelly 1 te plaatsen achter een schakelaar om in detached mode te draaien. Echter, de schakelaar is een dubbele hotelschakelaar waardoor deze te diep is om een shelly achter kwijt te kunnen.

Zijn er alternatieven die minder ruimte innemen? Het alternatief hoeft niet te schakelen maar eigenlijk alleen als sensor te dienen om aan een shelly boven te koppelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Timorad Bij de lamp / in de centraaldoos waar de schakelaar heen gaat geen ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:54
Heeft iemand hier wel eens een Shelly 2.5 aangesloten op een mechanische ventilatie met 3 standen ?
Heb gisteren een Shelly 1 aangesloten op mijn mechanische ventilatie maar gebruik alleen maar stand 1 en stand 3. En zou ook graag stand 2 willen gebruiken. Waarschijnlijk zou dit met een Shelly 2.5 wel kunnen maar was benieuwd of je het zo kan instellen dat wanneer je de 1 aanzet de andere uitgaat. Om te voorkomen dat 2/3 gelijktijdig aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 11:38
Jerry_bboy schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:44:
Heeft iemand hier wel eens een Shelly 2.5 aangesloten op een mechanische ventilatie met 3 standen ?
Heb gisteren een Shelly 1 aangesloten op mijn mechanische ventilatie maar gebruik alleen maar stand 1 en stand 3. En zou ook graag stand 2 willen gebruiken. Waarschijnlijk zou dit met een Shelly 2.5 wel kunnen maar was benieuwd of je het zo kan instellen dat wanneer je de 1 aanzet de andere uitgaat. Om te voorkomen dat 2/3 gelijktijdig aan staan.
bijv brink wtwt accepteren 2 signalen en kiezen dan voor stand 3, dit kan namelijk met 2 schakelaars ook gebeuren

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Jerry_bboy Als je even zoekt hier zal je zien dat ongeveer de helft dat hier heeft gedaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:53
Septillion schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:12:
@Timorad Bij de lamp / in de centraaldoos waar de schakelaar heen gaat geen ruimte?
Er lopen helaas geen draden naar de lamp die ik wil schakelen, anders was dat een goede optie geweest. Ik ben puur opzoek naar een manier om een shelly op een andere verdieping aan te sturen door een "normale" inbouw schakelaar.

Ik heb wel gewoon een fase en nul uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Timorad Huh, waar loopt de schakeldraad heen dan :? Hij schakelt nu toch wel iets neem ik aan?
Pagina: 1 ... 12 ... 84 Laatste