Ik begrijp je vraag niet echt goed denk ik.
Je kan de Shelly instellen op "activiation switch" samen met een Auto OFF tijd. Als dan op de input een 230V signaaltje komt gaat de Shelly aan, net zo lang tot de Auto OFF tijd is verstreken. Dan gaat hij weer uit. Als er tijdens deze periode weer een nieuw signaaltje binnen komt begint de tijd opnieuw te lopen.
Op die manier kan je dus een PIR sensor ofzoiets die bij iedere beweging een signaaltje afgeeft een lamp (die dan langere tijd dan het signaaltje duurt) aan moet blijven schakelen.
Je hebt alleen een relais nodig als je een sensor hebt die geen 230V kan schakelen. Dan moet je tussen de sensor en de Shelly een relais maken zodat de sensor via het relais alsnog 230V naar de Shelly schakelt.
Als je al een PIR sensor hebt waar je zelf de tijd etc op in kan stellen dan heb je geen Shelly nodig om de lamp aan/uit te doen. Je kan de Shelly dan natuurlijk wel gebruiken om te zien of de lamp uit/aan gaat, voor de Shelly is het niet veel anders dan wanneer iemand met de hand een schakelaar aan en uit zet.
Ik heb lampen boven de eettafel die ik dan wil laten werken via een shelly.
Maar kan ik dan de huidige dimmer ook gewoon blijven gebruiken door hem op de shelly aan te sluiten?
Je kan achter de Shelly een dimmer hangen, maar dat lijkt me niet heel handig. Dan moet je eerst een schakelaar hebben om tegen de Shelly te zeggen dat hij aan moet en daarna moet je aan de dimmer draaien om de lampen te dimmen. Waarschijnlijk kan je de dimmer zelf ook uit zetten, dus als iemand de lamp dan met de dimmer uit zet blijft de Shelly gewoon aan. De volgende die komt wil de Shelly dan aanzetten, maar zet hem de Shelly dan net uit zodat de dimmer ook niet meer werkt.
Tenzij je een goede reden hebt om dit te willen en iedereen die regelmatig de lamp moet bedienen begrijpt hoe dit werkt zou ik dit niet zo maar op deze manier monteren.
Of moet ik deze dan vervangen door een impuls schakelaar.
Het ligt meer voor de hand om een Shelly dimmer aan te schaffen. Die werkt alleen niet met een draaiknop. Je hebt dan 1 (of 2) pulsknoppen nodig om te dimmen. Je oude dimmer heb je dan niet meer nodig. Het dimmen schijnt niet altijd bij alle LEDlampen helemaal goed te werken, maar bij die van mij wel. Je moet dan wel LEDlampen hebben die zelf kunnen dimmen op een 230V dimmer. Als je per se een aparte dimmer nodig hebt die weet hoe die lampen gedimd moeten worden dan werkt het niet.
En als ik een aan/uit shelly wil schakelen. Kan ik dat ook doen met een 230 signaal op een van de schakel ingangen? Of er ergens een schakelaar omgaat, dat er op de schakeldraad 230 komt te staan, dat hij dat ziet als "aan" of kan dat niet?
Ja, je moet de Shelly's in principe met 230V schakelen (alleen de 1 kan je ook met iets anders schakelen als je hem niet met 230V AC voedt, maar bijvoorbeeld met 12V DC).
Hoe de Shelly schakelt kan je zelf instellen. Als je een normale uit/aan knop hebt dan gaat hij aan als hij op de schakeldraad 230V ziet en uit wanneer de 230V wordt onderbroken. Je kan hem ook instellen op puls. Dan gaat hij aan bij de eerste 230V puls en weer uit bij de tweede 230V puls (en nog wat varianten daar op).