Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:25
Voor wat betreft de temperatuur: ik heb nu 3 Shelly Dimmer2's in gebruik. Temperatuur schommelt tussen de 42 en 48 graden, de ene wat warmer dan de ander. Als ik de lamp die erachter heb aanzet, dan loopt de temp 2 a 5 graden op.

De eerste die ik inbouwde had echter een temp van 97,8 graden. Eigenlijk had de temp bescherming 'm bij 95 gr uit moeten schakelen, maar dat gebeurde niet. De Dimmer2 zou tot zo'n 105 graden moeten kunnen hebben, meen ik in de FB groep gelezen te hebben.
Toen ik de calibratie van leading edge naar trailing edge zette, daalde de temp rapido om daarna te stabiliseren op 45 graden. In mijn geval lag het dus aan de manier van fase aansnijding waardoor de Shelly erg warm werd. Je zou dat dus ook even kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:28
theredone51 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Op de Facebook hulpgroep al verschillende keren aan bod gekomen, is temperatuur van de chip en zijn geen vreemde temperaturen. Mogen / kunnen nog hoger uitvallen zelfs, aldus Dimitar Dimitrov (eigenaar van Shelly).
Ok, bedankt voor de informatie. Was al via support maar aan het mailen omdat ik er toch wel van schok. Ben benieuwd wat ze gaan aangeven. Mijn vraag blijft nog wel namelijk of het veilig is. Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe heet de stroomkabels, die erop aangesloten zijn, mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
koksie schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:31:
Voor wat betreft de temperatuur: ik heb nu 3 Shelly Dimmer2's in gebruik. Temperatuur schommelt tussen de 42 en 48 graden, de ene wat warmer dan de ander. Als ik de lamp die erachter heb aanzet, dan loopt de temp 2 a 5 graden op.

De eerste die ik inbouwde had echter een temp van 97,8 graden. Eigenlijk had de temp bescherming 'm bij 95 gr uit moeten schakelen, maar dat gebeurde niet. De Dimmer2 zou tot zo'n 105 graden moeten kunnen hebben, meen ik in de FB groep gelezen te hebben.
Toen ik de calibratie van leading edge naar trailing edge zette, daalde de temp rapido om daarna te stabiliseren op 45 graden. In mijn geval lag het dus aan de manier van fase aansnijding waardoor de Shelly erg warm werd. Je zou dat dus ook even kunnen proberen.
Deze opties zit niet op de Shelly 2.5 of Shelly 1. Alleen op de dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:03
Genestealer schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Ok, bedankt voor de informatie. Was al via support maar aan het mailen omdat ik er toch wel van schok. Ben benieuwd wat ze gaan aangeven. Mijn vraag blijft nog wel namelijk of het veilig is. Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe heet de stroomkabels, die erop aangesloten zijn, mag worden.
De kabels die zijn aangesloten worden zo warm niet, het is enkel de temperatuur van de chip op de plaats waar de temperatuursensor zit. Niet die van de connectoren, de behuizing, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
JeroenE schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:22:
[...]
Mijn Shelly dimmers en 2.5 varieren van 43 tot 59 graden. De 2.5 zijn globaal wel warmer dan de dimmers. De meeste 2.5 gebruik ik voor zonnewering, dus die staan nauwelijks aan. Ik heb eventjes een half uurtje een lampje aangezet en bij die dimmer was de temperatuur ongeveer 2 graden gestegen (van 54,5 naar 56,5).

In de handleiding van de 2.5 staat volgens mij niets wat de maximum interne temperatuur is. Je kan via http://ip-adres-shelly/status wel zien of het veld "overtemperature" op "true" of "false" staat.

@synoniem Bij mij zijn de waardes allemaal graden Celsius. 80 Fahrenheit is iets van 27 graden Celsius, dat is kamertemperatuur plus een klein beetje extra. Dat zou dan juist erg koel zijn, denk ik.
En hoeveel Wattage verbruikte je toen? Bij mij totaal 32 watt. SW1 = 26W SW2 = 6W
Beide lampen uit = 62 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Genestealer In mijn geval een dimmer met de stand op 40W (wat dan ook gelijk het maximum is).

Waar heb je jouw 2.5 geplaatst? Als die bijvoorbeeld in de armatuur zit kan die best warmer worden omdat de lamp aan staat. Mijn Shelly's zitten vaak (maar niet altijd) in de wanddoos, die ik heb gebruikt om te testen in ieder geval wel. Ik heb er wel een paar in een armatuur zitten, maar dat zijn geen 2.5 maar een 1 en daar kan je de temperatuur niet van opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
JeroenE schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:35:
@Genestealer In mijn geval een dimmer met de stand op 40W (wat dan ook gelijk het maximum is).

Waar heb je jouw 2.5 geplaatst? Als die bijvoorbeeld in de armatuur zit kan die best warmer worden omdat de lamp aan staat. Mijn Shelly's zitten vaak (maar niet altijd) in de wanddoos, die ik heb gebruikt om te testen in ieder geval wel. Ik heb er wel een paar in een armatuur zitten, maar dat zijn geen 2.5 maar een 1 en daar kan je de temperatuur niet van opvragen.
In een lasdoos zoals hieronder. Vanmiddag nog zelfs, voor de zekerheid, wat gaten in gemaakt zodat de shelly wat kan 'ademen ' maar dat maakt geen verschil.

https://www.elektramat.nl...doos-1024x768bw0c0q70.jpg

De shelly dimmer, die wel in een wanddoos zit, is overigens ook vrij warm. Laag dimmer stand, 47 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Weet iemand of je met de Shelly1PM kan schakelen op basis van verbruik én temperatuur? Wat ik wil is het volgende: Gemeten watt > 500W en temperatuur < 50 graden dan schakelaar aan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Genestealer schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:31:
In een lasdoos zoals hieronder. Vanmiddag nog zelfs, voor de zekerheid, wat gaten in gemaakt zodat de shelly wat kan 'ademen ' maar dat maakt geen verschil.
Ok, in zulk soort lasdozen kan de temperatuur wel slechter weg (behalve als je er gaten in maakt natuurlijk). Lucht geleid de warmte niet heel goed, daarom kan je dozen in een muur vaak meer hitte afvoeren. Maar je schreef toch ook dat de Shelly zelf niet heel warm aanvoelt?
De shelly dimmer, die wel in een wanddoos zit, is overigens ook vrij warm. Laag dimmer stand, 47 graden
Ik vind dat op zich wel meevallen. De meeste elektronica is (in ieder geval binnen in) best wel warm. Het gebruikt allemaal maar een paar watt maar het zijn ook maar kleine apparaatjes.
CurlyMo schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:53:
Weet iemand of je met de Shelly1PM kan schakelen op basis van verbruik én temperatuur? Wat ik wil is het volgende: Gemeten watt > 500W en temperatuur < 50 graden dan schakelaar aan.
Voor zover ik weet kan je op de Shelly zelf zulke regels niet combineren. Dat zou je dan met een extern programma moeten doen.

Wat je wil kan trouwens sowieso niet, de Shelly 1PM kan alleen het verbruik meten als de schakelaar al aan is. Als de schakelaar uit staat zal het verbruik altijd 0 zijn en dus nooit boven de 500 uit komen.

Als je het verbruik van een apparaat wil meten wat niet met die ene Shelly 1PM aan of uitgeschakeld wordt heb je een andere Shelly nodig om dat te kunnen meten. Dat kan dan een tweede 1PM zijn, maar bijvoorbeeld ook een EM (maar die is wel veel duurder) of natuurlijk een andere energiemeter. Maar dan nog heb je een ander programma nodig om verschillende waardes te kunnen combineren in de keuze of een schakelaar aan of uit moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JeroenE schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:42:
[...]
Voor zover ik weet kan je op de Shelly zelf zulke regels niet combineren. Dat zou je dan met een extern programma moeten doen.
En met een Shelly1PM met Tasmota geflashed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CurlyMo Geen idee, dat gebruik ik niet. Dat is wellicht meer iets voor Het grote ESP topic ?

Edit: blijft volgens mij wel zo dat de Shelly dan nog steeds alleen maar het verbruik kan meten als de schakelaar al aan is!

[ Voor 35% gewijzigd door JeroenE op 27-10-2020 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• floriszz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-07 21:54
Septillion schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:42:
@floriszz Heb je de schakelaar er ook bij? Anders zou je deze eens kunnen nameten wat hij doet.

@JeroenE Die schakelaar hoeft niet slim te zijn of via uit te gaan als niet beide draden tegelijk aan mogen. Dan is de hi/low schakelaar simpelweg een wisselschakelaar tussen de twee draden en de aan/uit schakelaar zit daar dan voor. Maar aangezien je daar dan een custom schakelaar voor nodig hebt lijkt me dit onwaarschijnlijker. Mede door het plaatje achter op de schakelaar denk ik dat je gelijk hebt en wordt de schakeldaad voor HI erbij geschakeld.

[Afbeelding]
Het heeft even geduurd, maar antwoord van de fabrikant gekregen. Het betreft in dit geval inderdaad een schakeling waarbij op beide schakeldraden spanning kan/moet komen te staan. Zie bijgaande schema verkregen van de fabrikant. De andere ventilator die ik heb mag absoluut niet beide schakeldraden voorzien zijn van spanning ivm doorbranden. Het is dus goed opletten met dit soort aansluitingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRoRqfR8W9vTQGahJ6aMT0job5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwvD6jHE3sttlg2WRA6wgDPa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:07
CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

En met een Shelly1PM met Tasmota geflashed?
Ik vermoed gezien je aanwezigheid in het warmteboiler topic en je vraag dat je het PV contact van de Atlantic Explorer wil schakelen? Dan ga je twee Shellies nodig hebben. De Shelly 1PM meet het verbruik over de L1 poort en die staat alleen aan als het relais in de Shelly 1PM aanstaat. Dan heb je dus niks meer om te schakelen.

Je zou een Shelly 2.5 kunnen gebruiken die kan je op de ene poort altijd aan laten staan en verbruik laten meten en met de andere poort kan je het PV contact sturen. Alleen qua elektrisch schema weet ik niet helemaal zeker over het kan, ik vind de handleiding van de Explorer wat onduidelijk. Zelf meet ik de spanning met een Shelly 2.5 (die ook nog het verbruik van de CV meet op 2de aansluiting, maar je kan natuurlijk ook een 1PM gebruiken) en met een Shelly 1 schakel ik het PV contact, de Shelly 1 heeft namelijk een potentiaal vrij contact waardoor ik het schema van de Explorer goed kon volgen. Volgens mij kan je ze met Tasmota ook onderling laten schakelen m.b.v. rules. Maar ik gebruik daar Home Assistent voor, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
floriszz schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:48:
Het betreft in dit geval inderdaad een schakeling waarbij op beide schakeldraden spanning kan/moet komen te staan.
Aha, toch weer anders dan ik dacht, maar in ieder geval geen probleem voor de Shelly 2.5. In dit geval zou je met een interlock schakelaar juist een ventilator hebben die niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
llevering schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Ik vermoed gezien je aanwezigheid in het warmteboiler topic en je vraag dat je het PV contact van de Atlantic Explorer wil schakelen?
Exact, wat ik dus wil is de boiler schakelen zodra er energie wordt opgewerkt door de zonnepanelen en de watertemperatuur onder een bepaalde temperatuur is.
Je zou een Shelly 2.5 kunnen gebruiken die kan je op de ene poort altijd aan laten staan en verbruik laten meten en met de andere poort kan je het PV contact sturen.
Zolang je alleen maar de Shelly uit kan zetten bij een te hoog verbruik i.p.v. een andere poort juist aan, schiet het alsnog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:13:
Zolang je alleen maar de Shelly uit kan zetten bij een te hoog verbruik i.p.v. een andere poort juist aan, schiet het alsnog niet op.
Het is me niet duidelijk wat je bedoeld. Maar de Shelly 1 die je op het PV contact aansluit kan je aan- of uitzetten afhankelijk van de regels die je op Shelly 1PM met Tasmota instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
llevering schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Het is me niet duidelijk wat je bedoeld. Maar de Shelly 1 die je op het PV contact aansluit kan je aan- of uitzetten afhankelijk van de regels die je op Shelly 1PM met Tasmota instelt.
Waarbij je dus lijkt te bevestigen dat de Shelly 1PM geflashed met Tasmota regels kan maken o.b.v. Watt en Temperatuur. Alleen jammer dat het dan niet met één Shelly kan. Dus meten en schakelen in één.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 27-10-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Waarbij je dus lijkt te bevestigen dat de Shelly 1PM geflashed met Tasmota regels kan maken o.b.v. Watt en Temperatuur. Alleen jammer dat het dan niet met één Shelly kan.
Tasmota kan veel met rules, ik gebruik ze echter niet, dus 1-op-1 weten doe ik het niet maar de handleiding is uitgebreid en beschrijft veel mogelijkheden: https://tasmota.github.io/docs/Rules/

Het kan misschien met een Shelly 2.5. De Shelly 2.5 heeft echter geen potentiaalvrij contact dus daar moet je rekening mee houden. Sowieso moeten je zonnepanelen en je WP boiler op dezelfde fase zitten als het met één Shelly wil aanpakken, dan zou het kunnen werken. Maar ik ben voorzichtig omdat jij straks een V4 hebt ik heb een V3 en de documentatie van Atlantic is iig voor de V3 ook niet helemaal duidelijk (voor mij iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik weet vrijwel zeker dat het in ieder geval kan met ESPHome en vermoed dat Tasmota het ook kan.
In ESPHome kun je in de code regels aangeven wanneer je iets in of uitschakelt.

https://esphome.io/guides/automations.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Er zijn toch twee Shellies nodig. De Shelly 2.5 kan max. 10A aan wat niet genoeg is voor mijn PV.

Ik denk dat ik het zo ga doen:
1. Shelly 1PM meet de opwekking van de PV. Als dat boven een bepaalde waarde komt schakelt hij uit.
2. Shelly 1PM gaat naar input Shelly 2.5. WPB voeding gaat naar poort 1 en PV contact naar poort 2. Poort 1 moet ontkoppelt worden (altijd aan) en poort 2 omgekeerd geschakeld (uit = aan en aan = uit).
3. Bij teveel vermogen schakelt Shelly 1PM uit waardoor hij Shelly 2.5 poort 2 aanzet. Wanneer het vermogen weer gedaald is, dan schakelt de Shelly 2.5 weer aan en daarmee de Shelly 1PM poort 2 weer uit. Schakelen moet wel een vertraging hebben als de opwekking teveel fluctueert.

Zo kan ik schakelen o.b.v. mijn opwekkingen en werkt het ook zonder externe domotica. Fool-proof dus :) Daarnaast kan ik het verbruik van mijn WPB monitoren.

Twee randvoorwaarden en daarmee vragen:
1. Kan de Shelly 1PM sporadisch korte pieken van 4000W aan?
2. Schakelt de Shelly 1PM zichzelf ook weer aan als het gemeten vermogen weer is gezakt?

Dit werkt volgens mij ook niet :) De Shelly 1PM meet volgens mij alleen het vermogen wat door het relais loopt. Uitschakelen is dan ook stoppen met meten en PV afsluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 28-10-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
CurlyMo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:30:
Dit werkt volgens mij ook niet :) De Shelly 1PM meet volgens mij alleen het vermogen wat door het relais loopt. Uitschakelen is dan ook stoppen met meten en PV afsluiten.
Jep de Shelly 1PM meet over poort L1 die je wil schakelen. Je zal echt richting een draadloze al dan niet Tasmota zonder centrale controle, of stock firmware oplossing met een controller (Domoticz/HA/o.i.d.) over moeten om te doen wat je wil. Ik ben ook van plan om Shelly 1PM voor m'n zonnepanelen monitoring te gaan gebruiken en zal ook dicht richting de max. 16A gaan, maar nog geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
llevering schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Jep de Shelly 1PM meet over poort L1 die je wil schakelen. Je zal echt richting een draadloze al dan niet Tasmota zonder centrale controle, of stock firmware oplossing met een controller (Domoticz/HA/o.i.d.) over moeten om te doen wat je wil. Ik ben ook van plan om Shelly 1PM voor m'n zonnepanelen monitoring te gaan gebruiken en zal ook dicht richting de max. 16A gaan, maar nog geen ervaring mee.
Oplossingsrichting 3 is de Shelly 1PM vervangen door een Shelly EM (die tot 2A werkt). Die kan onafhankelijk schakelen en meten en dan de Shelly 2.5 vervangen door een Shelly 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Er zijn toch twee Shellies nodig. De Shelly 2.5 kan max. 10A aan wat niet genoeg is voor mijn PV.

Ik denk dat ik het zo ga doen:
1. Shelly 1PM meet de opwekking van de PV. Als dat boven een bepaalde waarde komt schakelt hij uit.
2. Shelly 1PM gaat naar input Shelly 2.5. WPB voeding gaat naar poort 1 en PV contact naar poort 2. Poort 1 moet ontkoppelt worden (altijd aan) en poort 2 omgekeerd geschakeld (uit = aan en aan = uit).
3. Bij teveel vermogen schakelt Shelly 1PM uit waardoor hij Shelly 2.5 poort 2 aanzet. Wanneer het vermogen weer gedaald is, dan schakelt de Shelly 2.5 weer aan en daarmee de Shelly 1PM poort 2 weer uit. Schakelen moet wel een vertraging hebben als de opwekking teveel fluctueert.

Zo kan ik schakelen o.b.v. mijn opwekkingen en werkt het ook zonder externe domotica. Fool-proof dus :) Daarnaast kan ik het verbruik van mijn WPB monitoren.

Twee randvoorwaarden en daarmee vragen:
1. Kan de Shelly 1PM sporadisch korte pieken van 4000W aan?
2. Schakelt de Shelly 1PM zichzelf ook weer aan als het gemeten vermogen weer is gezakt?

Waarom zou je de opwek willen onderbreken? 8)7 Je zou juist de verbruiker willen onderbreken, toch?

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kees-Jan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Waarom zou je de opwek willen onderbreken? 8)7 Je zou juist de verbruiker willen onderbreken, toch?
Lezen is een vak ;) Ik zeg in mijn tweede deel van die reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:50:
Oplossingsrichting 3 is de Shelly 1PM vervangen door een Shelly EM (die tot 2A werkt). Die kan onafhankelijk schakelen en meten en dan de Shelly 2.5 vervangen door een Shelly 1.
Ja, maar een EM plus klemmen is wel veel duurder dan een 1PM. Maar goed, als je meer PV hebt dan een 1PM kan meten gaat dat natuurlijk ook niet.

Heb je geen andere domotica in huis? Zelfs indien niet kan je overwegen om iets als een Raspberry PI te kopen die je de slimme meter (als je die hebt natuurlijk) laat uitlezen en aan de hand daarvan een Shelly 1 te schakelen die je WP laat aanslaan.

Ik denk dat het niet eens heel veel duurder hoeft te zijn en je bent op die manier veel flexibeler want als je eenmaal wat domotica hebt draaien kan je daar veel makkelijker nieuwe regels bij zetten, andere zaken aansluiten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-01 13:37
Hi, ik ben een totaal leek op het gebied van elektrische schakelingen dus vandaar de volgende vraag:

Ik wil graag een shelly dimmer 2 bij de lamp inbouwen. Is het hierna mogelijk om de lamp zowel via de shelly als via de schakelaar te bedienen?

Zo ja kan iemand mij dan in "jip-en-janneketaal" uitleggen hoe ik hem aan moet sluiten? Zo'n schakelschema snap ik helaas weinig van |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:49

rally

Deyterra Consultancy

LuukWillems97 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:36:
Hi, ik ben een totaal leek op het gebied van elektrische schakelingen dus vandaar de volgende vraag:

Ik wil graag een shelly dimmer 2 bij de lamp inbouwen. Is het hierna mogelijk om de lamp zowel via de shelly als via de schakelaar te bedienen?

Zo ja kan iemand mij dan in "jip-en-janneketaal" uitleggen hoe ik hem aan moet sluiten? Zo'n schakelschema snap ik helaas weinig van |:(
Als je zo'n schakelschema niet snapt, dan denk ik eerlijk gezegd dat je er niet aan moet beginnen. Want die schema's zijn al redelijk in "jip-en-janneketaal" namelijk :X

Om je vraag te beantwoorden: Ja, het is mogelijk om de lamp dan zowel via de schakelaar als de Shelly te schakelen. Ligt er wel een beetje aan wat voor schakelaar het is en hoeveel ruimte je hebt om de shelly in te bouwen...

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JeroenE schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:35:
[...]
Ja, maar een EM plus klemmen is wel veel duurder dan een 1PM. Maar goed, als je meer PV hebt dan een 1PM kan meten gaat dat natuurlijk ook niet.
Heb ik allemaal, maar niet alles wil ik in zelfbouw domotica oplossen. Er is weinig meer stabiel dan een paar microcontrollers onderling (bedraad) verbinden zonder afhankelijk te zijn van WiFi, RPi's, zelfbouw domotica oplossingen e.d. Verwarming en warm SWW heeft voor mij die betrouwbaarheid nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CurlyMo In dat geval vallen twee aparte Shelly's 1 en 1PM inderdaad af, net als losse meters en losse schakelaars die met Wifi zijn verbonden (al dan niet via een domotica controller).

Met een EM die via een relais een andere Shelly aanstuurt kan dat wel. Al is het dan misschien de vraag of dat relais niet gelijk je WP kan aansturen, dan heb je die hele tweede Shelly niet eens nodig.

Maar eerlijk gezegd heb ik geen EM en ik vind het eerlijk gezegd onduidelijk of flexibele regels als "indien verbruik meer meer dan 500W dan relais schakelen" enkel op de Shelly kan inrichten.

Voor zover ik het lees in de (wellicht verouderde) API documentatie kan je het enkel instellen dat het relais wordt uitgeschakeld als je over een bepaald maximum komt. Dat kan je natuurlijk wel oplossen met een relais die juist aanschakelt als de stroom er af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JeroenE schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:56:
@CurlyMo In dat geval vallen twee aparte Shelly's 1 en 1PM inderdaad af, net als losse meters en losse schakelaars die met Wifi zijn verbonden (al dan niet via een domotica controller).
Inderdaad :)
Met een EM die via een relais een andere Shelly aanstuurt kan dat wel. Al is het dan misschien de vraag of dat relais niet gelijk je WP kan aansturen, dan heb je die hele tweede Shelly niet eens nodig.
Omdat ik de WPB niet uit wil zetten. Het doel is een bepaald contact op de WPB te schakelen.
Voor zover ik het lees in de (wellicht verouderde) API documentatie kan je het enkel instellen dat het relais wordt uitgeschakeld als je over een bepaald maximum komt. Dat kan je natuurlijk wel oplossen met een relais die juist aanschakelt als de stroom er af gaat.
Precies mijn gedachte. Enige wat de Shelly EM dan wel moet doen is weer aangaan wanneer het vermogen weer is gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CurlyMo Ik snap dat de WP niet helemaal uit hoeft, maar of je nu de Shelly iets laat schakelen of je schakelt dat iets zelf al met een relais via de EM maakt natuurlijk niets uit. Het relais moet je toch al hebben. Of kan je organiseren dat de EM op dezelfde groep zit als de WP zelf?

Of de Shelly EM vanzelf weer aan gaat als het verbruik onder de max_power komt weet ik niet. Dat klinkt wel logisch, maar het staat nergens vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JeroenE schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:51:
Of kan je organiseren dat de EM op dezelfde groep zit als de WP zelf?
Dat komt hij sowieso. En het gaat om een WPB, geen WP.
Of de Shelly EM vanzelf weer aan gaat als het verbruik onder de max_power komt weet ik niet. Dat klinkt wel logisch, maar het staat nergens vermeld.
Klinkt mij ook logisch inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:15:
Dat komt hij sowieso. En het gaat om een WPB, geen WP.
Ik denk eerlijk gezegd dat het voor de aansturing niet veel uitmaakt of het een warmtepomp of warmtepompboiler is ;)

Als je de EM aansluit op dezelfde groep zit heb je wellicht geen relais nodig; het ligt er aan hoe je WPB reageert. De kans is groot dat het alleen een input is die alleen ziet of er spanning op staat (of niet). Dan wordt er dus niet daadwerkelijk stroom via die input gebruikt en dat kan je de EM deze input rechtstreeks laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JeroenE schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:35:
[...]
Ik denk eerlijk gezegd dat het voor de aansturing niet veel uitmaakt of het een warmtepomp of warmtepompboiler is ;)
Behalve dat je er bij een WP van uit kan gaan dat die op een eigen groep zit ;)
Als je de EM aansluit op dezelfde groep zit heb je wellicht geen relais nodig; het ligt er aan hoe je WPB reageert. De kans is groot dat het alleen een input is die alleen ziet of er spanning op staat (of niet). Dan wordt er dus niet daadwerkelijk stroom via die input gebruikt en dat kan je de EM deze input rechtstreeks laten schakelen.
Mits het veiligheidsmechanisme ook om te draaien is. Aan bij een bepaald vermogen i.p.v. uit. Anders heb je een inverter nodig in de vorm van een tweede Shelly of Tasmota wat ook de Shelly EM lijkt te ondersteunen.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 28-10-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CurlyMo Pff, vergeet ik dat juist weer; je moet inderdaad een NC contact hebben in de WPB, en dat is natuurlijk niet zo. Dan heb je een relaistje nodig om dat om te wisselen. Of inderdaad een Shelly 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-01 13:37
rally schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Als je zo'n schakelschema niet snapt, dan denk ik eerlijk gezegd dat je er niet aan moet beginnen. Want die schema's zijn al redelijk in "jip-en-janneketaal" namelijk :X

Om je vraag te beantwoorden: Ja, het is mogelijk om de lamp dan zowel via de schakelaar als de Shelly te schakelen. Ligt er wel een beetje aan wat voor schakelaar het is en hoeveel ruimte je hebt om de shelly in te bouwen...
Thanks voor het antwoord. Het betreft een simpele wisselschakelaar, hierachter is weinig plaats. Vandaar dat ik hem liever in de lampkap/plafonddoos wegwerk. Kan bovenstaande dan nog steeds? mij lijkt van wel maar even voor de zekerheid.

Daarnaast was het woord totaal misschien wat overdreven. Ik heb zelf bijvoorbeeld de KAKU inbouwmodules aangesloten. Heel basic info over hoe en wat, als ik dan zo'n schakelschema van shelly voor mij zie zou ik echter totaal niet weten wat ik moet doen 8)7
Dus als iemand dat simpel kan uitleggen kan ik wel vooruit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:20
LuukWillems97 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:48:
[...]

Thanks voor het antwoord. Het betreft een simpele wisselschakelaar, hierachter is weinig plaats. Vandaar dat ik hem liever in de lampkap/plafonddoos wegwerk. Kan bovenstaande dan nog steeds? mij lijkt van wel maar even voor de zekerheid.

Daarnaast was het woord totaal misschien wat overdreven. Ik heb zelf bijvoorbeeld de KAKU inbouwmodules aangesloten. Heel basic info over hoe en wat, als ik dan zo'n schakelschema van shelly voor mij zie zou ik echter totaal niet weten wat ik moet doen 8)7
Dus als iemand dat simpel kan uitleggen kan ik wel vooruit
Wat snap je hier precies niet van? Dit schema lijkt mij vrij basic, veel makkelijker dan dit zal je ze niet tegenkomen vrees ik :P

En ja, in plaats van achter de schakelaar kan je een Shelly ook in het plafond bij de lamp plaatsen. (Is ook vaak makkelijker omdat daar al een bruine draad zit, die ontbreekt vaak bij de schakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undertake
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:56
Hi all,

Ik kan nergens een schema vinden hoe een shelly dimmer 1 in de shelly button 1 te plaatsen.

Iemand ervaring?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMuu24-ikeGi8y16XvXluE0oSD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ph6eCK2VNMAizHNUe79tIljz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@undertake Een Shelly Button1 is een losstaand Wifi device, jij bedoeld de Shelly Button; dus zonder de 1. Ik weet het, ik heb de namen ook niet verzonnen.

Omdat de schakelaar anders werkt dan de dimmer moet je de draden dus ook anders aansluiten. De middelste (SW bij de Shelly 1) moet je aansluiten op I1 van de dimmer, de O van de dimmer moet je aansluiten op de meest linker (daar zit bij de Shelly 1 namelijk de O). De tweede van links moet je (denk ik) nergens aansluiten maar wel afschermen omdat er wel stroom op komt te staan. Bij de Shelly 1 worden de O en I geschakeld, maar de dimmer zet op de O de stroom die van de L komt en heeft dus geen aparte stroom toevoer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
Nog even terugkomend op mijn verhaal omtrent het heel heet worden van de Shelly 2.5. Wat heen en weer berichten gehad met Shelly Support en conclusie is dat het toch volgens de norm acteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Voor wie shellys gebruiken in Home Assistant in combinatie met MQTT. Home Assistant niet updaten naar de nieuwste versie 0.177!

Door mij gemeld:
https://github.com/home-assistant/core/issues/42578

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Genestealer hier geen last daarvan. Alle Shellies werken tot nu toe prima in 0.117.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Genestealer
Jelte schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 07:28:
@Genestealer hier geen last daarvan. Alle Shellies werken tot nu toe prima in 0.117.0
Het gaat specifiek om de Shelly bulp. Heb je die ook? Het is door Home Assistant al inmiddels opgepakt en inderdaad gezien als een bug. Fix is inmiddels al geplaatst dus ik wacht op 0.117.1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Genestealer Nee, heb alleen shellies 1 en 2(.5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 13:14
undertake schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:45:
Hi all,

Ik kan nergens een schema vinden hoe een shelly dimmer 1 in de shelly button 1 te plaatsen.

Iemand ervaring?
[Afbeelding]
In deze video wordt het uitgelegd, met behulp hiervan heb ik in ieder geval de dimmer 2 aangesloten.

YouTube: Shelly Button mit Shelly Dimmer für smarte Lampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcoo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05 06:11
Genestealer schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:03:
Voor wie shellys gebruiken in Home Assistant in combinatie met MQTT. Home Assistant niet updaten naar de nieuwste versie 0.177!

Door mij gemeld:
https://github.com/home-assistant/core/issues/42578
Beste,

Waarom zou je MQTT gebruiken met Shelly? Doordat ze een prima fabrieksaf firmware hebben zou ik het volgende gebruiken in HomeAssistant. Werkt hier al maanden prima.

YouTube: Shelly For Hass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@mdcoo ik vind het persoonlijk niet fijn dat in die integratie, alle denkbare entiteiten worden aangemaakf. Ik gebruik alleen de input en de relat. Ja je kunt een boel weer uitzetten, maar dat is extra werk.

Daarnaast heb ik MQTT aangezet voordat die plugin beschikbaar was en het werkt prima. En het de enige optie was om vanuit de stock firmware het samen te laten werken met Home Assistant.

Ze zijn trouwens bezig met een betere Shelly integratie op basis van die Shelly for Hass. Dan ga ik misschien wel over, want 'officiele' ondersteuning.

[ Voor 13% gewijzigd door Jelte op 30-10-2020 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undertake
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:56
webbier schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:03:
[...]

In deze video wordt het uitgelegd, met behulp hiervan heb ik in ieder geval de dimmer 2 aangesloten.

YouTube: Shelly Button mit Shelly Dimmer für smarte Lampen
Geweldig het is gelukt. De lampen doen het :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Genestealer
mdcoo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:22:
[...]

Beste,

Waarom zou je MQTT gebruiken met Shelly? Doordat ze een prima fabrieksaf firmware hebben zou ik het volgende gebruiken in HomeAssistant. Werkt hier al maanden prima.

Omdat ze sneller reageren via de lichtere procotol MQTT. Het is met de originele software overigens. Status updates komen ook veel sneller binnen.

Zolang de Shelly's prima functioneren zal ik ze ook niet zo snel updaten. Ze zitten op een aparte netwerk zonder internet verbinding. Ik gebruik immers geen slimme functionaliteiten vanuit de shelly software maar ik regel alles in Home Assistant wat betreft automatisering.

[ Voor 25% gewijzigd door Genestealer op 02-11-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:53
Wat is de handigste manier om mijn kallox gordijnrail (12v dc) te bedienen via google home? Ik dacht de shelly 2.5 te kunnen gebruiken maar die kan niet overweg met 12v. Toen de suggestie gekregen om 2x shelly 1 te gebruiken. Eentje om te sluiten en eentje om te openen. Zou dit kunnen?

Misschien is er een betere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
michaeltb schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:37:
Wat is de handigste manier om mijn kallox gordijnrail (12v dc) te bedienen via google home? Ik dacht de shelly 2.5 te kunnen gebruiken maar die kan niet overweg met 12v. Toen de suggestie gekregen om 2x shelly 1 te gebruiken. Eentje om te sluiten en eentje om te openen. Zou dit kunnen?

Hoe wordt die rail nu aangestuurd dan, met een driestandenschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Er zit een bediening aan met snoer welke ik nooit gebruik. Momenteel gebruik ik de bijgeleverde IR remote. Selecteer kanaal 8. En dan kan ik op openen of sluiten drukken. Hij stopt vanzelf, hij meet denk ik als het zwaar gaat en stopt dan.

[ Voor 38% gewijzigd door michaeltb op 05-11-2020 13:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 22:19
mdcoo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:22:
[...]

Beste,

Bij mij is MQTT ook een stuk sneller dan Shelly for HASS
Op zich over het algemeen niet zo erg als je de shellies als relais schakelt, je ziet het resultaat dan alleen wat later terug, maar ik heb een aantal Shellies die als Detached Switch draaien, en dan is het heel irritant als je even moet wachten voordat het licht aan gaat.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Laatst online: 21:15
michaeltb schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:37:

Er zijn twee manieren.
1. Je gebruikt de rj11 input op de motor om van buitenaf te schakelen. Dat is een potentieelvrije schakeling, dus daarbij heb je niets aan de shelly want die schakelt alleen 230 of 12v. (Dat ondersteunt de 2.5 dacht ik wel?). Ik heb hem op die manier aangesloten op een Fibaro dubbele relay schakelaar. Maar dat is dan wel z-wave ipv wifi. Werkt erg goed en "clean" (plugje erin, klaar). Je kan dat alleen het signaal "openen" en "dicht doen" geven. Geen positiebepaling of status (al kan je die in bijv. Homeassistant zelf wel bijhouden als je dat belangrijk vindt).

2. Als je de motor open krijgt, kan je de geïntegreerde logica/printplaat omzeilen en rechtstreeks de motor aansturen. Dan zou het volgens mij wel met een 2.5 moeten kunnen op 12v, en heb je ook positie bepaling. Maar het is veel meer geklooi en afstel gedoe. Plus je moet gaan solderen en de boel netjes weer dicht maken. Was mij de voordelen niet waard, maar ik was dan ook niet gebonden aan wifi, dat scheelt.

Bij robbshop.nl staan ergens (summiere) blog poets over deze twee varianten dacht ik.

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Aesculapius Een Shelly 2.5 werkt op 230V AC of 24-60V DC. Maar die schakelt altijd de stroom die wordt aangeboden. Een Shelly 1 kan ook nog op 12V DC draaien, maar de 2.5 dus niet.

De Shelly 1 schakelt potentiaal vrij, dus die kan je op een ander voltage aansluiten dan wordt geschakeld.

Maar als je dus 2 dingen moet schakelen moet je ook 2 Shelly 1's hebben. Dat is op zich (ongeveer) net zo duur als 1 Shelly 2.5, maar neemt natuurlijk wel veel meer plek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiscool
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 09:42
michaeltb schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:42:
Er zit een bediening aan met snoer welke ik nooit gebruik. Momenteel gebruik ik de bijgeleverde IR remote. Selecteer kanaal 8. En dan kan ik op openen of sluiten drukken. Hij stopt vanzelf, hij meet denk ik als het zwaar gaat en stopt dan.
Moet de oplossing in een Shelly zitten?

Persoonlijk zou ik naar een IR transmitter (broadlink RM4c oid). Ik heb deze zelf pas net besteld dus nog niet getest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Laatst online: 21:15
JeroenE schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:50:
@Aesculapius Een Shelly 2.5 werkt op 230V AC of 24-60V DC. Maar die schakelt altijd de stroom die wordt aangeboden. Een Shelly 1 kan ook nog op 12V DC draaien, maar de 2.5 dus niet.

De Shelly 1 schakelt potentiaal vrij, dus die kan je op een ander voltage aansluiten dan wordt geschakeld.

Maar als je dus 2 dingen moet schakelen moet je ook 2 Shelly 1's hebben. Dat is op zich (ongeveer) net zo duur als 1 Shelly 2.5, maar neemt natuurlijk wel veel meer plek in.
Ah check. Dan heeft de 2.5 dus weinig zin en is je alternatief 2x shelly 1, of een ander dubbel potentieelvrije dubbel relay zoals bijv. de Fibaro.

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Henkiscool schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:02:
[...]

Moet de oplossing in een Shelly zitten?

Persoonlijk zou ik naar een IR transmitter (broadlink RM4c oid). Ik heb deze zelf pas net besteld dus nog niet getest ;)
Ik heb even gegoogled maar ik lees dat het niet helemaal duidelijk is welke ir code de kallox gebruik. Nou ben ik ook op ir gebied ook een noob, zou dit wel gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
Zijn er hier mensen die zowel Shelly Lights als Yeelights hebben?

Ik heb de Shelly lights (de color versie) maar deze vallen qua helderheid enorm tegen.
In de keuken had ik voorheen een Yeelight hangen welke fel genoeg kan, ik heb deze nu met een Shelly Light vervangen maar het is echt een flinke stap terug. Als je in de keuken bezig wil moet je eigenlijk wel een extra aanrechtlamp aandoen om aan het werk te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Flapperbol Ik heb ze beiden niet, maar wat is nu precies je vraag? Als ze te weinig licht geven moet je ze niet gebruiken, lijkt mij. Of denk je dat ze niet goed werken? Aan de hand van de specs zou je moeten kunnen zien of er veel verschil is tussen de lichtopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
JeroenE schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:05:
@Flapperbol Ik heb ze beiden niet, maar wat is nu precies je vraag? Als ze te weinig licht geven moet je ze niet gebruiken, lijkt mij. Of denk je dat ze niet goed werken? Aan de hand van de specs zou je moeten kunnen zien of er veel verschil is tussen de lichtopbrengst.
Excuus, ik had de vraag inderdaad niet duidelijk gesteld.
Ik vroeg mij af of anderen ook problemen hebben met de lichtopbrengst van Shelly lights.

Als ik het internet mag geloven hebben zowel de Shelly als Yeelight 800 lumen, echter heb ik van beide merken 4 lampen en zit er een enorm verschil in helderheid.
Ik hoop eigenlijk dat ik een setting of iets dergelijks verkeerd heb staan, want ik kan mij moeilijk voorstellen dat mensen Shelly Lights gebruiken als ze zo dim zijn als hier in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Flapperbol Je kan vanalles instellen, maar het ligt er misschien ook aan waar je ze mee bestuurd. Gebruik je de Shelly app of iets anders?

Kan je een lamp aanzetten en dan de settings opvragen? Dat kan je doen door met een webbrowser naar het ipadres van die lamp te gaan en de /settings erbij te zetten. Dus bijvoorbeeld

http://192.168.1.23/settings

je krijgt dan een JSON terug met allemaal velden en waardes. De meeste browsers laten die wel 'leesbaar' zien. Kan je die gegevens eens posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
JeroenE schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 05:18:
je krijgt dan een JSON terug met allemaal velden en waardes. De meeste browsers laten die wel 'leesbaar' zien. Kan je die gegevens eens posten?
Ik draai Home Assistant waarin de lampen aangesloten zijn via MQTT.

Als ik via HA de lampen op wit zet en zo fel mogelijk krijg ik deze Json:
(stukje afgeknipt, ik gok dat alleen dit onderdeel interessant is)
"mode": "color",
"lights": [
{
"ison": true,
"red": 255,
"green": 255,
"blue": 0,
"white": 255,
"gain": 100,
"temp": 4750,
"brightness": 100,
"effect": 0,
"default_state": "on",
"auto_on": 0.0,
"auto_off": 0.0,
"power": 0.0,
"schedule": false,
"schedule_rules": []
}
]
Als ik ze via de Shelly App op max wit zet krijg ik deze json
"mode": "white",
"lights": [
{
"ison": true,
"red": 0,
"green": 255,
"blue": 0,
"white": 0,
"gain": 50,
"temp": 6465,
"brightness": 100,
"effect": 0,
"default_state": "on",
"auto_on": 0.0,
"auto_off": 0.0,
"power": 0.0,
"schedule": false,
"schedule_rules": []
}
]
Helaas zijn ze in beide gevallen niet ontzettend fel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flapperbol schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:28:
Als ik via HA de lampen op wit zet en zo fel mogelijk krijg ik deze Json:
(stukje afgeknipt, ik gok dat alleen dit onderdeel interessant is)
Op zich zou het ook wel interessant zijn als er iets instaat als
code:
1
"night_mode":{"enabled":true, "start_time":"22:00", "end_time":"07:00", "brightness":25}
Maar ik weet eerlijk gezegd niet of je dat op een Shelly Bulb ook kan instellen.
Op zich lijken de waardes wel OK. De ene app zet een andere kleurtemperatuur/kleurwaardes dus er zal wel enigszins verschil moeten zijn, maar voor zover ik kan nagaan staan ze in beide gevallen op "zo hard mogelijk".
Helaas zijn ze in beide gevallen niet ontzettend fel.
Ik kan dat moeilijk beoordelen, maar als ze veel minder fel zijn dan een andere 800 lumen lamp dan lijkt het eerder alsof ze niet helemaal in orde zijn. Misschien kan je nog navragen bij de winkel waar je ze hebt gekocht en/of garantie claimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Flapperbol schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:02:
[...]

Excuus, ik had de vraag inderdaad niet duidelijk gesteld.
Ik vroeg mij af of anderen ook problemen hebben met de lichtopbrengst van Shelly lights.

Als ik het internet mag geloven hebben zowel de Shelly als Yeelight 800 lumen, echter heb ik van beide merken 4 lampen en zit er een enorm verschil in helderheid.
Ik hoop eigenlijk dat ik een setting of iets dergelijks verkeerd heb staan, want ik kan mij moeilijk voorstellen dat mensen Shelly Lights gebruiken als ze zo dim zijn als hier in huis.
Ik heb de Shelly Duo met 800 lumen en dim ze standaard naar 60% omdat ik ze anders te fel vind. Waarbij ik de kleur relatief wit heb staan als ik ze "geler" maak zet ik ook het percentage naar 70% of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:00
Hallo,
Ik heb thuis een centrale sturing met eltako relais.
De bediening is 24v dacht ik.

Is het mogelijk om een shelly 4pro te gebruiken om te dimmen, lichten aan te sturen en rolluiken te bedienen?
Werkt dit ook met een centraal sturing met relais?
Is zoiets eenvoudig aan te sluiten?

Bedankt!

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vanpeers Met een Shelly 4Pro kan je alleen aan en uit schakelen. Dus niet dimmen of rolluiken besturen. Als je het licht alleen uit/aan wil doen kan dat dus wel.

In de meeste Nederlandse huizen werkt dat niet echt, want daar liggen niet per lamp/stopcontact/etc draden naar de meterkast.

Maar jij hebt dat blijkbaar al wel, maar dan met Eltako. Ik ken dat verder niet, maar een korte zoekopdracht lijkt te wijzen dat dit een systeem is om je hele huis te automatiseren.

Als je dat dus al hebt, waarom zou je dan daar een Shelly bij willen zetten? Je kan dan beter bij Eltako blijven lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
Eltako zijn dacht ik centrale uitgebreide relais/dimmers (dus vb gezamenlijk uit mogelijk), zonder enige centraal stuurbare controller. Domotica light, zo je wil.
Dus shelly geeft dezelfde mogelijkheden, plus alle extra's door programma's en remote aansturing.
Nuttige update lijt me

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:00
naftebakje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:46:
Eltako zijn dacht ik centrale uitgebreide relais/dimmers (dus vb gezamenlijk uit mogelijk), zonder enige centraal stuurbare controller. Domotica light, zo je wil.
Dus shelly geeft dezelfde mogelijkheden, plus alle extra's door programma's en remote aansturing.
Nuttige update lijt me
Klopt, alles is eigenlijk centraal gestuurd vanuit de kast door middel van relais.
Eltako heeft enkel de optie om te dimmen en een alles aan/uit, verder gewoon dom.

De drukknoppen hangen allemaal aan elkaar met een SVV kabel (24v)
(info: https://www.zelektro.be/b...ulsschakelaar-teleruptor/ )
Kan Shelly hier mee om dat de drukknop 24v is en de output 230v?

Dus de Shelly 4pro kan ik enkel gebruiken om lichtkringen lichtkringen/stopcontacten te sturen?
Sptijtig dat deze niet ineens kan dimmen, ik zie wel dat er een 4pro PLUS aankomt maar verder is er weinig informatie over te vinden...

Dus voor alle lichtkringen dit ik wil dimmen moet ik een dimmer 2 hebben, voor de screens en rolluiken een shelly 2.5?
Werkt het dimmen eigenlijk mooi? Of is dit met niet zo vloeiend?

Bedankt! _/-\o_

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 20:11
Ik heb net mijn eerste Shelly dimmer 2 binnen. Nu wil ik hem integreren, zonder een schakaar te gebruiken (weggewerkt voor verlichting in tuin). Ik twijfel even hoe ik hem nu moet aansluiten...., Heeft iemand hier ervaring mee?
Kan ik gewoon de aftakking van de bruine draad naar de schakelaar en de draden rechtstreeks naar de schakelaar achterwege laten uit het aansluitschema?

[ Voor 25% gewijzigd door rogiertw op 11-11-2020 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
JeroenE schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:41:
[...]
Op zich zou het ook wel interessant zijn als er iets instaat als
code:
1
"night_mode":{"enabled":true, "start_time":"22:00", "end_time":"07:00", "brightness":25}
Maar ik weet eerlijk gezegd niet of je dat op een Shelly Bulb ook kan instellen.
Op zich lijken de waardes wel OK. De ene app zet een andere kleurtemperatuur/kleurwaardes dus er zal wel enigszins verschil moeten zijn, maar voor zover ik kan nagaan staan ze in beide gevallen op "zo hard mogelijk".

[...]
Ik kan dat moeilijk beoordelen, maar als ze veel minder fel zijn dan een andere 800 lumen lamp dan lijkt het eerder alsof ze niet helemaal in orde zijn. Misschien kan je nog navragen bij de winkel waar je ze hebt gekocht en/of garantie claimen?
Contact gehad met Shelly Support (daar had ik ze ook vandaan) en mag de lampen terugsturen, ondanks dat ik ze al ruim een jaar in bezit heb. Waarschijnlijk weten ze zelf ook dat ze niet de geadverteerde 800 lumen halen, want ik ken weinig winkels met zo'n lange retourperiode :P

Meteen maar 8 Shelly Duo's besteld. Support beloofde dat die een stuk feller zouden zijn :)
vanpeers schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:07:
Klopt, alles is eigenlijk centraal gestuurd vanuit de kast door middel van relais.
Eltako heeft enkel de optie om te dimmen en een alles aan/uit, verder gewoon dom.
Ik weet natuurlijk niet precies wat jij hebt, maar in de brochure die ik vond hebben ze het toch echt over domotica, smart home, gateways naar andere protocollen etc. Dat is toch niet hetzelfde als enkel handmatig een schakelaar bedienen.

Maar goed, ik weet er verder dus niets vanaf. Wellicht heb jij juist enkel "domme" relais en zou je dus echt alles moeten vervangen om dit smart te krijgen. Aan de prijzen te zien is het geen goedkope oplossing (in vergelijking met Shelly's in ieder geval). Als je alle draden in je huis moet vervangen omdat je bij schakelaars 230V moet krijgen en er nu alleen dunne signaalkabels lopen dan ben je ook niet zo 1-2-3 klaar en is het maar de vraag wat dan handiger is om te doen.
Kan Shelly hier mee om dat de drukknop 24v is en de output 230v?
De Shelly 1 kan je op 24V DC aansluiten en laten schakelen. Wat je schakelt is onafhankelijk van de input en kan dus best 230V AC zijn.

Maar de input van de schakelaar moet wel hetzelfde zijn als de aansluiting waar de Shelly 1 zelf op draait. Dus als je een Shelly 1 aansluit op 230V AC, moet de schakelaar ook met 230V AC werken.

Bij een dimmer kan dat niet, die snapt alleen 230V AC om zowel aan te sluiten als te schakelen als te dimmen.
Dus de Shelly 4pro kan ik enkel gebruiken om lichtkringen lichtkringen/stopcontacten te sturen?
Je kan er vanalles mee schakelen, maar dus alleen 230V AC en maximaal 10A. Alles wat niet enkel aan/uit schakelen is kan hij niet.
Dus voor alle lichtkringen dit ik wil dimmen moet ik een dimmer 2 hebben, voor de screens en rolluiken een shelly 2.5?
Ja.
Werkt het dimmen eigenlijk mooi? Of is dit met niet zo vloeiend?
Ik vind het prima werken, je kan zelf instellen hoe lang het dimmen moet duren. Dus of jij graag wil dat het in 1 seconde van uit naar vol aan gaat of juist in 4 seconden.

Het voordeel van Shelly is de prijs, dus je kan ook overwegen om er gewoon 1 te kopen en los aan te sluiten op een lamp die je op je bureau hebt staan (wel veilig doen natuurlijk!). Dan kan je zelf zien of je het mooi vind werken of niet.
rogiertw schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:43:
Kan ik gewoon de aftakking van de bruine draad naar de schakelaar en de draden rechtstreeks naar de schakelaar achterwege laten uit het aansluitschema?
Als je geen schakelaar wil gebruiken sluit je bruin aan op L (maakt voor zover ik weet niet uit welke), de blauwe draad op N en vanuit de O ga je naar je lamp (en vanuit je lamp daar weer naar de blauwe draad).

Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu precies wil, je hebt het eerst over ergens in bouwen, maar daarna wil je ook stroom aftakken van een schakelaar maar je wilde toch juist geen schakelaar gebruiken?. Dus of je alle draden al hebt liggen is mij onduidelijk.

Je kan een dimmer2 ook alleen met een bruine draad aansluiten (op de L en dan vanuit de O naar de lamp. Maar dan ligt het aan de lamp of dit ook gaat werken. Eventueel kan je dan bij de lamp een bypass plaatsen. Dit schijnt dus soms wel te werken en soms niet. Ik gebruik dit zelf nergens, ook niet met een bypass.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
michaeltb schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:58:
[...]

Ik heb even gegoogled maar ik lees dat het niet helemaal duidelijk is welke ir code de kallox gebruik. Nou ben ik ook op ir gebied ook een noob, zou dit wel gaan werken?
Ik gebruik zelf een Harmony Hub centraal in de huiskamer en die kan gewoon IR code sturen naar welk device dan ook. Als de code niet bekend is, kan deze ingeleerd worden van de huidige afstandsbediening.
Houdt er wel rekening mee dat de hub dan wel zicht moet hebben op het IR oog van de gordijnen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 20:11
JeroenE schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:38:

[...]
Als je geen schakelaar wil gebruiken sluit je bruin aan op L (maakt voor zover ik weet niet uit welke), de blauwe draad op N en vanuit de O ga je naar je lamp (en vanuit je lamp daar weer naar de blauwe draad).

Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu precies wil, je hebt het eerst over ergens in bouwen, maar daarna wil je ook stroom aftakken van een schakelaar maar je wilde toch juist geen schakelaar gebruiken?. Dus of je alle draden al hebt liggen is mij onduidelijk.

Je kan een dimmer2 ook alleen met een bruine draad aansluiten (op de L en dan vanuit de O naar de lamp. Maar dan ligt het aan de lamp of dit ook gaat werken. Eventueel kan je dan bij de lamp een bypass plaatsen. Dit schijnt dus soms wel te werken en soms niet. Ik gebruik dit zelf nergens, ook niet met een bypass.
Ik was wellicht een beetje cryptisch.. ;-)
Wat de bedoeling is is dat ik een dimmer 2 in het plafond van de veranda verwerk zodat de spotjes in de verande gedimd kunnen worden. Ik knip feitelijk de bruine en de blauwe draad door en wil dan de Dimmer2 ertussen zetten. Ik zie in het schema wel hoe de bruine aanvoer aan te sluiten, maar wat doe ik met de bruine die daarna naar de lamp gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@rogiertw Die bruine draad die naar de lamp gaat moet je aansluiten op de O. Meestal wordt daar een zwarte draad voor gebruikt, maar bruin mag voor zover ik weet ook. Alleen is het dan bij de lamp niet meer duidelijk dat er niet altijd spanning op staat (maar dat is nu blijkbaar ook al zo).

De blauwe draad die je doorknipt moet je voorzien van een lasdop (beide uiteinden in dezelfde lasdop) en dan een kabeltje tussen de lasdop en de N op de Shelly Dimmer2. Maar dat begreep je wellicht al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 22:40

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
vanenkelen schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:33:
Heb je ook dimmers van Shelly en werken die goed met led lampen? Ik heb er nul ervaring mee namelijk, maar wel dat dimmers en led verlichting heel lastig te combineren blijven (flikkeren, beperkt dimbereik, etc.).
Ja zeker. Ik gebruik die een stuk of 4. Je kan deze Dimmers tunen, waardoor het flikkeren en zoomen weggaat. Tenminste bij sommige lampen.

Ik heb led lampen van de Ikea (GU10) getest en die werken allemaal goed, ook 'kaarslampen' van de Kwantum werkte prima. Dimbare GU10 spots van de kwantum bleven echter zoomen, dus die heb ik teruggebracht.

Verder heb ik nog een niet-dimbare lamp van de Ikea geprobeerd en die flikkert enorm. Maar goed, die is niet dimbaar, dus dat is logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:33
Ik ga na een verbouwing de schakelaars vervangen door een ander systeem (PEHA). Als ik het goed begrijp kan ik zowel wissel als pulse schakelaars gebruiken met Shelly, maar is een pulse handiger om bijvoorbeeld scenes te activeren of te dimmen. Kan ik met een pulse ook bijvoorbeeld 3x klikken om een bepaalde scene in HA te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@peligro2k ja dat kan. Ook met een wissel. Dat doe ik hier thuis.

Komt erop neer dat je de wijzigingen van de schakelaar telt. Als die dan een halve seconde (ofzo) hetzelfde blijft, check je de waarde van de teller en voer de acties uit die erbij horen.

Kan met automations, maar ik doe het inmiddels met node Red. (Zoals al mijn automations)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Jelte schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:06:
@peligro2k ja dat kan. Ook met een wissel. Dat doe ik hier thuis.

Komt erop neer dat je de wijzigingen van de schakelaar telt. Als die dan een halve seconde (ofzo) hetzelfde blijft, check je de waarde van de teller en voer de acties uit die erbij horen.

Kan met automations, maar ik doe het inmiddels met node Red. (Zoals al mijn automations)
Thanks! Zitten er nog voor of nadelen aan een wissel of puls? Mocht je de NR config willen delen ben ik daar benieuwd naar, ik draai het ook voor de automations naast HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Tja, wissel is meer standaard dan puls. Lijkt me intuïtiever. Maar mijn moeder van 70 kan ook prima meerdere keren de wissel schakelaar omhalen en scènes activeren.

Node Red Kan ik wel delen.

code:
1
[{"id":"f22df329.90c08","type":"tab","label":"Wall Switch Keukentafel","disabled":false,"info":""},{"id":"85ac3bbb.2a8918","type":"server-state-changed","z":"f22df329.90c08","name":"Counter Switch Keukentafel","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"counter.keukentafel","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"num","haltifstate":"0","halt_if_type":"num","halt_if_compare":"gt","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"x":200,"y":180,"wires":[["e885853e.206708"],[]]},{"id":"e885853e.206708","type":"trigger","z":"f22df329.90c08","name":"","op1":"","op2":"","op1type":"nul","op2type":"payl","duration":"500","extend":true,"units":"ms","reset":"0","bytopic":"all","outputs":1,"x":420,"y":180,"wires":[["6e33d4bf.ebc76c"]]},{"id":"e97c39bf.6c42f8","type":"api-call-service","z":"f22df329.90c08","name":"Lights Keuken off","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_off","entityId":"light.lamp_keukentafel, light.lamp_aanrecht","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":730,"y":320,"wires":[["222059b.eace0a6"]]},{"id":"222059b.eace0a6","type":"api-call-service","z":"f22df329.90c08","name":"Reset Counter Keukentafel","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"counter","service":"reset","entityId":"counter.keukentafel","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1100,"y":320,"wires":[[]]},{"id":"fcb60c2f.d3d53","type":"server-state-changed","z":"f22df329.90c08","name":"Wall Switch Keukentafel Change","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"sensor.schakelaar_keukentafel","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"num","haltifstate":"0","halt_if_type":"num","halt_if_compare":"gt","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"x":210,"y":60,"wires":[["8f72bae4.3e2588"],["8f72bae4.3e2588"]]},{"id":"8f72bae4.3e2588","type":"api-call-service","z":"f22df329.90c08","name":"Add one to Keuken Counter","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"counter","service":"increment","entityId":"counter.keukentafel","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":520,"y":60,"wires":[[]]},{"id":"6e33d4bf.ebc76c","type":"switch","z":"f22df329.90c08","name":"How many times","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"1","vt":"num"},{"t":"gte","v":"2","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":160,"y":320,"wires":[["44e14812.b3cae8"],["5aea94.9c45a56c"]]},{"id":"44e14812.b3cae8","type":"api-call-service","z":"f22df329.90c08","name":"Toggle Lamp Keukentafel","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"toggle","entityId":"light.lamp_keukentafel","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":750,"y":260,"wires":[["222059b.eace0a6"]]},{"id":"2851bef8.908382","type":"api-call-service","z":"f22df329.90c08","name":"Lights Keuken on","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_on","entityId":"light.lamp_keukentafel, light.lamp_aanrecht","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":730,"y":400,"wires":[["222059b.eace0a6"]]},{"id":"5aea94.9c45a56c","type":"api-current-state","z":"f22df329.90c08","name":"Is Lamp keukentafel on","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"outputs":2,"halt_if":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","override_topic":false,"entity_id":"light.lamp_keukentafel","state_type":"str","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":false,"x":410,"y":326,"wires":[["e97c39bf.6c42f8"],["11cb5e98.740ec1"]]},{"id":"11cb5e98.740ec1","type":"api-current-state","z":"f22df329.90c08","name":"Is Lamp Aanrecht on","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"outputs":2,"halt_if":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","override_topic":false,"entity_id":"light.lamp_aanrecht","state_type":"str","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":false,"x":400,"y":400,"wires":[["e97c39bf.6c42f8"],["2851bef8.908382"]]},{"id":"9f19cfb7.40b16","type":"server","name":"Home Assistant"}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Jelte schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:44:
Tja, wissel is meer standaard dan puls. Lijkt me intuïtiever. Maar mijn moeder van 70 kan ook prima meerdere keren de wissel schakelaar omhalen en scènes activeren.

Node Red Kan ik wel delen.

code:
1
[{"id":"f22df329.90c08","type":"tab","label":"Wall Switch Keukentafel","disabled":false,"info":""},{"id":"85ac3bbb.2a8918","type":"server-state-changed","z":"f22df329.90c08","name":"Counter Switch Keukentafel","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"counter.keukentafel","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"num","haltifstate":"0","halt_if_type":"num","halt_if_compare":"gt","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"x":200,"y":180,"wires":[["e885853e.206708"],[]]},{"id":"e885853e.206708","type":"trigger","z":"f22df329.90c08","name":"","op1":"","op2":"","op1type":"nul","op2type":"payl","duration":"500","extend":true,"units":"ms","reset":"0","bytopic":"all","outputs":1,"x":420,"y":180,"wires":[["6e33d4bf.ebc76c"]]},{"id":"e97c39bf.6c42f8","type":"api-call-service","z":"f22df329.90c08","name":"Lights Keuken off","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_off","entityId":"light.lamp_keukentafel, light.lamp_aanrecht","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":730,"y":320,"wires":[["222059b.eace0a6"]]},{"id":"222059b.eace0a6","type":"api-call-service","z":"f22df329.90c08","name":"Reset Counter Keukentafel","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"counter","service":"reset","entityId":"counter.keukentafel","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1100,"y":320,"wires":[[]]},{"id":"fcb60c2f.d3d53","type":"server-state-changed","z":"f22df329.90c08","name":"Wall Switch Keukentafel Change","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"sensor.schakelaar_keukentafel","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"num","haltifstate":"0","halt_if_type":"num","halt_if_compare":"gt","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"x":210,"y":60,"wires":[["8f72bae4.3e2588"],["8f72bae4.3e2588"]]},{"id":"8f72bae4.3e2588","type":"api-call-service","z":"f22df329.90c08","name":"Add one to Keuken Counter","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"counter","service":"increment","entityId":"counter.keukentafel","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":520,"y":60,"wires":[[]]},{"id":"6e33d4bf.ebc76c","type":"switch","z":"f22df329.90c08","name":"How many times","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"1","vt":"num"},{"t":"gte","v":"2","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":160,"y":320,"wires":[["44e14812.b3cae8"],["5aea94.9c45a56c"]]},{"id":"44e14812.b3cae8","type":"api-call-service","z":"f22df329.90c08","name":"Toggle Lamp Keukentafel","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"toggle","entityId":"light.lamp_keukentafel","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":750,"y":260,"wires":[["222059b.eace0a6"]]},{"id":"2851bef8.908382","type":"api-call-service","z":"f22df329.90c08","name":"Lights Keuken on","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"turn_on","entityId":"light.lamp_keukentafel, light.lamp_aanrecht","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":730,"y":400,"wires":[["222059b.eace0a6"]]},{"id":"5aea94.9c45a56c","type":"api-current-state","z":"f22df329.90c08","name":"Is Lamp keukentafel on","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"outputs":2,"halt_if":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","override_topic":false,"entity_id":"light.lamp_keukentafel","state_type":"str","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":false,"x":410,"y":326,"wires":[["e97c39bf.6c42f8"],["11cb5e98.740ec1"]]},{"id":"11cb5e98.740ec1","type":"api-current-state","z":"f22df329.90c08","name":"Is Lamp Aanrecht on","server":"9f19cfb7.40b16","version":1,"outputs":2,"halt_if":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","override_topic":false,"entity_id":"light.lamp_aanrecht","state_type":"str","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":false,"x":400,"y":400,"wires":[["e97c39bf.6c42f8"],["2851bef8.908382"]]},{"id":"9f19cfb7.40b16","type":"server","name":"Home Assistant"}]
Bedankt voor het delen van je ervaring en de NR code. Ik moet de schakelaars nog kopen dus kan nu nog alle kanten op. Overigens heb ik al overal slimme lampen. Mijn doel is eigenlijk dat ik die kan schakelen met dezelfde stijl schakelmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@peligro2k En dat is precies wat ik doe met die nodered configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Jelte schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:12:
@peligro2k En dat is precies wat ik doe met die nodered configuratie.
Heb jij ook smart lampen? Gebruik je dan de ‘Detached’ modus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@peligro2k precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleiner
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-04-2023
Flapperbol schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:45:
[...]

Contact gehad met Shelly Support (daar had ik ze ook vandaan) en mag de lampen terugsturen, ondanks dat ik ze al ruim een jaar in bezit heb. Waarschijnlijk weten ze zelf ook dat ze niet de geadverteerde 800 lumen halen, want ik ken weinig winkels met zo'n lange retourperiode :P

Meteen maar 8 Shelly Duo's besteld. Support beloofde dat die een stuk feller zouden zijn :)
Heb je die Duo's met MQTT aan Domoticz gekoppeld? Ik krijg geen contact met het ding, wel met de shelly 1 en ik zie via MQTT Explorer wel de berichtencounter ophogen als ik hem aan/uit zet, maar Domoticz lijkt het te negereren.~

Edit: het is al opgelost. Ik heb hem een keer gereset naar Factory default en opnieuw geconfigureerd. Nu zag Domoticz hem direct!

[ Voor 8% gewijzigd door kleiner op 23-11-2020 11:26 . Reden: oplost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Even wat "reclame" tussendoor:

De Shelly 1 is nu € 10,99 bij Conrad, 5 stuks 54,95 en gratis verzenden vanaf 50 euro.
Dat is dus goedkoper dan bij domotica-shop.nl waar een bundel € 56,75 kost.
Laatsgenoemde heeft wel een Blackfriday-actie aangekondigd. Daar wacht ik nog even op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:46
Ik verwacht dat Shelly zelf ook met een leuke actie komt. De paasactie van begin dit jaar was top!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bij home2link.nl kan je de nieuwe prijzen al zien, mits je een account hebt. Bijvoorbeeld de Shelly 1 voor 8,95 en de Shelly Dimmer 2 en de Shelly 2.5 zijn beiden 17,95. De extra korting van 5% als je er meer dan 4 besteld zit er niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
Weet iemand of je op de shelly 2.5 ook de temperature add on kunt plaatsen?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:11
Nee dat gaat niet. Enkel shelly 1 en 1pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Laatst online: 05-12-2023
Wanneer ik een Shelly 1 device wil koppelen met HA via de Shelly integratie dan krijg ik een foutmelding.
De Shelly 1 firmware is momenteel versie 1.7 terwijl de integratie minimaal 1.8 vereist.

Ik zag net dat versie 1.9 beschikbaar is sinds gisteren. Toch blijft de Shelly 1 webpagina aangeven dat de Shelly 1 draait op de meest recente versie.

Ervaren jullie ook dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:54
roynolf schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:18:
Wanneer ik een Shelly 1 device wil koppelen met HA via de Shelly integratie dan krijg ik een foutmelding.
De Shelly 1 firmware is momenteel versie 1.7 terwijl de integratie minimaal 1.8 vereist.

Ik zag net dat versie 1.9 beschikbaar is sinds gisteren. Toch blijft de Shelly 1 webpagina aangeven dat de Shelly 1 draait op de meest recente versie.

Ervaren jullie ook dit probleem?
Heb je dit ook na een keer aan/uit zetten via de app/web interface? Ik zag gisteren in de fb supportgroep dat de update er was, maar moest sommige lampen een keer aan/uit zetten voordat hij aangaf dat er een update was. Refreshen (omlaag trekken in de app) hielp niet.

Zoals gezegd mijn ervaring dus via app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@roynolf Ik heb er deze keer geen last van gehad volgens mij. Maar ik zat al op de 1.8 versie.

Probeer eens je Shelly 1 te rebooten. Dat kan via je browser doen via het menu settings of anders rechtstreeks met http://ipadres-van-de-shelly/reboot

Voor zover ik weet word dan ook gecontroleerd of er nieuwe firmware is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:25
Weet iemand of er ergens een goede uitgebreide review is van dit Shelly spul? Op tweakers vind ik 2 korte reviews van gebruikers, maar meer niet? Eigenlijk zoek ik een oplossing voor de lichtschakelaars waar ik vervolgens geen omkijken meer naar heb (en dus ook niet uit hoef te bouwen bij het minste of geringste), inclusief dat het door de fabrikant niet meer om zeep geholpen kan worden door een update die ze pushen, of een server die ze uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 22:40

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
swhnld schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:08:
Weet iemand of er ergens een goede uitgebreide review is van dit Shelly spul? Op tweakers vind ik 2 korte reviews van gebruikers, maar meer niet? Eigenlijk zoek ik een oplossing voor de lichtschakelaars waar ik vervolgens geen omkijken meer naar heb (en dus ook niet uit hoef te bouwen bij het minste of geringste), inclusief dat het door de fabrikant niet meer om zeep geholpen kan worden door een update die ze pushen, of een server die ze uitzetten.
Servers uitzetten kan natuurlijk altijd, dan zal de cloud functionaliteit niet meer werken. Alle andere dingen werken lokaal, dus dat blijft gewoon doordraaien.

Zolang je verder niks wijzigt aan je wifi netwerk kan je er gewoon bij zonder iets te moeten uitbouwen. Ik weet niet 100% zeker of het ook mogelijk is om het te resetten met de knoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@swhnld Ik heb er nog niet 1 hoeven uitbouwen, maar dat zeg op zich verder niet echt wat natuurlijk. Volgens mij zit er niet de mogelijkheid is dat er nieuwe firmware wordt gepusht, maar dat kan ik niet garanderen. De app kan natuurlijk wel geupdate worden via standaard manier van je telefoon. Ik weet niet of je dat bij alle merken/types per app aan of uit kan zetten.

@rens-br De meeste (alle?) Shelly schakelaars kan je resetten zonder uit te bouwen, maar dan moet je wel de stroom er af halen. Daarna stroom er weer op en dan (minimaal) 5 keer aan/uit doen. Dus 10 keer flipperen met een wipschakelaar of 5 keer duwen met een pulsschakelaar.

Of dat veel handiger is dan iets uitbouwen ligt er dan aan wat er nog meer op die groep staat. Al moet je voor de veiligheid natuurlijk sowieso de stroom er af halen als je de Shelly uitbouwt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:53
swhnld schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:08:
je kan er ook tasmota opzetten, hiermee sluit je uit dat Shelly het update vanuit hun kant. Kost je wel iets meer moeite met alles instellen maar is zeker een optie waard. En eventueel later updaten kun je eenvoudig middels IP van je shelly te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Overigens mocht men nog belang hebben bij shelly's werd het momenteel afgeraden om het nu te kopen. En even te wachten tot vrijdag. Schijnbaar hebben ze dan weer leuke deals. Maar eens kijken of we dan voor shelly's gaan of voor Sonoff mini.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jerry_bboy schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:42:
Overigens mocht men nog belang hebben bij shelly's werd het momenteel afgeraden om het nu te kopen. En even te wachten tot vrijdag. Schijnbaar hebben ze dan weer leuke deals.
Je kan de prijzen van vrijdag voor de Shellies al te weten komen, zie JeroenE in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Aaah super had die niet gezien. Ga die ook even doorgeven aan collega's. Zijn er een aantal die over willen stappen richting een smart home. En dat gaat niet zonder shelly's of sonoff.
Pagina: 1 ... 10 ... 84 Laatste