Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:47
JeroenE schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:24:
@pc01 Dat kan toch nooit goed werken? Stel de dimmer stuurt maar 60V uit, daar kan (volgens de specs in ieder geval) een Shelly 1 helemaal niet op draaien.

Ik weet niet wat voor dimmer @Elroyv heeft, maar het lijkt mij handiger om die dan te vervangen door een Shelly Dimmer 2. Wel grote kans dat het dan net iets anders werkt dan de dimmer die hij nu heeft, dat zijn vaak draaiknoppen en dat heeft Shelly juist niet.
@JeroenE De shelly 1 krijgt 220 V op de Line Input ? De dimmer stuurt toch uit naar de switch input van de shelly 1 ? Behalve als die idd niet overweg kan met 60v zou het gewoon moeten werken. Maar misschien ik iets :)

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
Septillion schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:20:
@SYQ In je plafond heb je sowieso een nul, anders zou je lamp niet branden. :+ Vandaar dat bij de lamp in 90% van de gevallen de makkelijkste plaats voor montage is.

Achter de schakelaar gaat het voor de rechter zo te zien prima werken omdat het stopcontact aan dezelfde fase (L/bruin) hangt en je dus die nul (N/blauw) kunt pakken. Dit gaat 99% zeker niet werken voor links! Deze heeft duidelijk zijn eigen aanvoer van L, hele grote kans dat dit dus een andere groep is. Ze trekken zelden "voor de lol" een extra fase. Dan mag je de nul van rechts niet doorlussen! Ik zou dus voor de linker knop kijken of je de Shelly bij de bijbehorende lamp kunt plaatsen. In dat geval kan een Shelly 2.5 dus ook niet.
Het probleem met in het plafond bij de lamp is alleen dan weer vaak dat daar geen L zit, en je dan de schakelaar dus weer niet kan gebruiken omdat de shelly dan uit gaat. Volgens mij moet er in de meeste gevallen toch wat met bedrading gedaan worden..
@pc01 Ah, nu snap ik het pas. Je bedoelde de Shelly dus niet 'achter' de dimmer, maar er 'naast'. Je sluit de Shelly dan apart aan op de stroomen schakelt alleen de output draden van de dimmer.

Maar volgens de officiële aansluitschema's moet de SW op dezelfde L zitten als de normale L. Ik weet niet of je de output van de dimmer mag aansluiten op de SW.

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:47
@JeroenE correct ,sorry te snel en brak uitgelegd. Volgens mij bedoelen ze met zelfde L dezelfde groep & dat zou ie zitten als ie alleen switch van dimmer krijgt. Maar om het zeker te weten beter de vraag in de Facebook support stellen of op het Europese support forum

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43
Erwin537 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:57:
[...]

Het probleem met in het plafond bij de lamp is alleen dan weer vaak dat daar geen L zit,
Je bedoelt "daar zit zelden geen L" :+ Sinds het normaal is om centraaldozen te hebben en dat vaak gelijk de lichtpunten zijn heb je daar dus vaak ook L.

Tuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar kans dat je daar L en N hebt is vaak groter. Vaak daar ook makkelijker te plaatsen qua ruimte. (Ook daar zijn natuurlijk uitzonderingen O-) )

@Verwijderd @JeroenE Je zou het kunnen proberen of de Shelly een gedimt signaal ook als input ziet. Maar dan heb je als nog het probleem dat als je hem dan uit zet via de Shelly dat hij dan niet aan kan.

Neem je genoegen met alleen aan/uit via de smarts (Shelly) en dat hij eventueel uit blijft als de dimmer uit staat kan je de dimmer gewoon achter de Shelly plaatsen. Ervoor (en dan alleen aan de I-klem en de L-klem aan ongedimde L) kan met een Shelly zelfs ook.

Maar volle hotelschakeling met de dimmer en de Shelly en dan ook het dimmen behouden kan niet.

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-11 19:54
Jelte schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:43:
Iemand die de Shelly Integratie gebruikt van Home Assistant? Veel sensoren en de relais worden netjes gevonden, maar ik zie de schakelaar niet als losse sensor. En dat is nu juist waar het om draait bij die dingen wat mij betreft.

Sowieso wordt er niets automatisch gevonden, maar moet ik ze handmatig per ip toevoegen (maar dat vind ik prima)

https://www.home-assistant.io/integrations/shelly
Ik gebruik Shellies Discovery script in samenwerking met mijn Shelly's via MQTT en Home Assistant. Nooit een Host moeten instellen. MQTT instellen, automatische script draaien vanuit HA en je nieuwe Shelly staat erbij.

https://community.home-as...es-discovery-script/94048

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Ik ben de laatste tijd ook op meerdere plekken Shelly's aan het installeren, erg gecharmeerd van het gebruiksgemak. Zeker over MQTT.
Alleen een kleine waarschuwing voor mensen die Shelly op een batterij/DC willen voeden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvwIe9xmGA0-l73v8eRvXVvBk7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRUilsIEyqBB1Yaag8IbtWTG.jpg?f=fotoalbum_large

Jumper netjes omgezet om een Shelly 1 op 12VDC te voeden. Goedkope Chineese adapter erop.
Na 2 minuten Shelly compleet doorgesmolten. Blijkt dat de draden van de adapter net de verkeerde kleur hadden. 8)7
Maar wat eigenlijk erger is: die Shelly heeft dus geen reverse polarity protection. Wat bij dit soort apparatuur toch echt wel standaard hoort te zijn.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Septillion schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:12:
@Verwijderd @JeroenE Je zou het kunnen proberen of de Shelly een gedimt signaal ook als input ziet. Maar dan heb je als nog het probleem dat als je hem dan uit zet via de Shelly dat hij dan niet aan kan.
Als het werkt met een gedimd signaal op SW1 kan dat wel werken. Je moet dan wel de dimmer eerst uitzetten en dan weer aan voordat de Shelly dan weer aangaat. Dus er is dan toch een klein beetje verschil met de huidige situatie. Daar ontkom je denk ik niet aan, tenzij je een andere dimmer koopt die zelf na x minuten uitgaat (als die al bestaan).
Neem je genoegen met alleen aan/uit via de smarts (Shelly) en dat hij eventueel uit blijft als de dimmer uit staat kan je de dimmer gewoon achter de Shelly plaatsen.
Dat kan toch juist niet? Weet jij zeker dat een Shelly ook draait als de dimmer bijvoorbeeld 60V uit stuurt?
Maar volle hotelschakeling met de dimmer en de Shelly en dan ook het dimmen behouden kan niet.
Volgens mij heeft @Elroyv geen hotel- of wisselschakelingen, het ging om een licht in de badkamer en in de woonkamer. Een standaar dimmer in een wisselschakeling is sowieso onpraktisch want die zit dan immers op 1 plek en kan je niet vanaf meerdere plekken bedienen.

• Septillion
@kaasmakert Ik vind het nog niet zo schokkend eigenlijk. Het is iets wat je permanent installeert en je kan met aansluiten wel meer fouten maken. Denk dat de schade vele male hoger is als je hem N naar L laat schakelen of hem 230Vac geeft als je hem op 12Vdc hebt staan. Dus om dan maar één ding fool-proof te maken schiet je dan niet zo veel mee op. Ding is simpelweg niet bedoelt om fool-proof te zijn.
JeroenE schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:01:
[...]
Als het werkt met een gedimd signaal op SW1 kan dat wel werken. Je moet dan wel de dimmer eerst uitzetten en dan weer aan voordat de Shelly dan weer aangaat. Dus er is dan toch een klein beetje verschil met de huidige situatie.
Owja, dat kan wel ja.
[...]
Dat kan toch juist niet? Weet jij zeker dat een Shelly ook draait als de dimmer bijvoorbeeld 60V uit stuurt?
Nee, maar dat is zo leuk aan de Shelly 1. Deze heeft een potentiaalvrij schakelcontact. Je kan de L en N dus aan de ongedimde 230V hangen en dan de I aan de uitgang van de dimmer en O naar de lamp.
[...]
Volgens mij heeft @Elroyv geen hotel- of wisselschakelingen, het ging om een licht in de badkamer en in de woonkamer.
Nee, nu niet nee. Maar dat creëer je normaal met een Shelly. Je kunt immers onafhankelijk van de stand van de andere kant zowel de lamp aan zetten met de schakelaar als via de smarts. Virtuele hotelschakelaar dus.
Een standaar dimmer in een wisselschakeling is sowieso onpraktisch want die zit dan immers op 1 plek en kan je niet vanaf meerdere plekken bedienen.
Iets wat hij nu een stapje onhandiger probeert te maken :+ Maar ben het met je eens, mooiste is dat je op alle "locaties" kunt dimmen.
Septillion schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:28:
Nee, maar dat is zo leuk aan de Shelly 1. Deze heeft een potentiaalvrij schakelcontact. Je kan de L en N dus aan de ongedimde 230V hangen en dan de I aan de uitgang van de dimmer en O naar de lamp.
Dat snap ik, maar dan zit de shelly dus niet "achter" de dimmer, maar er naast.

De vraag is dan wel of je de SW dan met die 60V kan schakelen of niet. Als de SW niet gescheiden is van de normale L dan werkt het dimmen natuurlijk niet meer omdat dan via de Shelly alsnog 230V naar de lampen kan gaan.

Ik heb zo'n dimmer niet, dus ik kan het verder ook niet testen. Navragen op facebook mag hij @Elroyv zelf doen, daar zit ik niet op.
Nee, nu niet nee. Maar dat creëer je normaal met een Shelly. Je kunt immers onafhankelijk van de stand van de andere kant zowel de lamp aan zetten met de schakelaar als via de smarts. Virtuele hotelschakelaar dus.
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar ik zou het geen hotelschakeling noemen als er maar 1 fysieke schakelaar is die je kan bedienen.

• Septillion
JeroenE schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:36:
[...]
Dat snap ik, maar dan zit de shelly dus niet "achter" de dimmer, maar er naast.
Het schakelen zit er wel achter :)
De vraag is dan wel of je de SW dan met die 60V kan schakelen of niet.
Dat is inderdaad de grote vraag.
Als de SW niet gescheiden is van de normale L dan werkt het dimmen natuurlijk niet meer omdat dan via de Shelly alsnog 230V naar de lampen kan gaan.
Tuurlijk is die gescheiden (maar niet geïsoleerd!) van L. Het is immers een ingang. Als daar L op zou staan zou de Shelly normaal ook geen schakelaar kunnen zien. Dus lampen parallel aan de SW is geen issue.
Ik heb zo'n dimmer niet, dus ik kan het verder ook niet testen. Navragen op facebook mag hij @Elroyv zelf doen, daar zit ik niet op.
Nee, ik ook niet. Maar kan je op een briefje geven dat Shelly je ook gaat zeggen dat het niet werkt omdat het er niet voor ontworpen is. Dit ongeacht of het nu wel of niet werkt.
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar ik zou het geen hotelschakeling noemen als er maar 1 fysieke schakelaar is die je kan bedienen.
Hoezo moet anno 2020 nog iets fysiek zijn? :+ Maar goed, mag jij een andere naam verzinnen :9

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 08-10-2020 10:05 ]

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11 01:41
Septillion schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:12:
[...]

Je bedoelt "daar zit zelden geen L" :+ Sinds het normaal is om centraaldozen te hebben en dat vaak gelijk de lichtpunten zijn heb je daar dus vaak ook L.

Tuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar kans dat je daar L en N hebt is vaak groter. Vaak daar ook makkelijker te plaatsen qua ruimte. (Ook daar zijn natuurlijk uitzonderingen O-) )

Neem je genoegen met alleen aan/uit via de smarts (Shelly) en dat hij eventueel uit blijft als de dimmer uit staat kan je de dimmer gewoon achter de Shelly plaatsen. Ervoor (en dan alleen aan de I-klem en de L-klem aan ongedimde L) kan met een Shelly zelfs ook.

Geen idee of je puur bedoelt op een hotelschakeling met bovenstaande setup. Maar een hotelschakeling met dimmer en overal kunnen dimmen, kan prima.
kaasmakert schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:56:
Jumper netjes omgezet om een Shelly 1 op 12VDC te voeden. Goedkope Chineese adapter erop.
Na 2 minuten Shelly compleet doorgesmolten. Blijkt dat de draden van de adapter net de verkeerde kleur hadden. 8)7
Maar wat eigenlijk erger is: die Shelly heeft dus geen reverse polarity protection. Wat bij dit soort apparatuur toch echt wel standaard hoort te zijn.
De Shelly heeft wel degelijk reverse polarity protection, maar enkel op 230VAC. Volgens mij is het technisch niet mogelijk op 12-24VDC.

• Septillion
S_tef schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Geen idee of je puur bedoelt op een hotelschakeling met bovenstaande setup. Maar een hotelschakeling met dimmer en overal kunnen dimmen, kan prima.
Dat kan dus alleen met een smart dimmer / dimmer met pulsdrukkers / dimmer met rorary encoder (nooit gezien...) / dimmer met communicatiebus. Niet met een domme draaidimmer met absolute posities.
[...]

De Shelly heeft wel degelijk reverse polarity protection, maar enkel op 230VAC. Volgens mij is het technisch niet mogelijk op 12-24VDC.
Uhm, op de 230Vac valt er niets te "polarity protecten". :+ Of bedoel je dan als je hem 30-50Vdc geeft?

• kaasmakert
S_tef schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:19:

Uiteraard is het mijn eigen fout, ik had die voeding moeten meten en niet op de kleurtjes vertrouwen.
Maar het is tegenwoordig zeker vrijwel standaard om zo'n DC reverse protectie te hebben.
Is namelijk alleen een diode van 1 cent toevoegen. ;)

Vandaar de waarschuwing, er zijn zat mensen die er vanuit gaan dat je 12VDC zomaar verkeerd om kunt aansluiten zonder gevolgen. Dat is bij Shelly dus niet zo.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een shelly 1pm; die wil ik achter een stopcontact bouwen zonder gebruik te maken van schakelaars. Voornamelijk voor het monitoren van consumptie en wellicht uitschakelen van alles wat door aan zit op een bepaald moment. Ik heb veel gezocht, maar ik kom er niet uit hoe ik dat alles moet aansluiten. Heeft iemand daar een schema van?

• kaasmakert
Eriksk schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:12:
Ik heb een shelly 1pm; die wil ik achter een stopcontact bouwen zonder gebruik te maken van schakelaars. Voornamelijk voor het monitoren van consumptie en wellicht uitschakelen van alles wat door aan zit op een bepaald moment. Ik heb veel gezocht, maar ik kom er niet uit hoe ik dat alles moet aansluiten. Heeft iemand daar een schema van?
Heb ik hier ook. Aansluiten zoals hieronder maar de aansluitingen bij L en SW laat je geheel weg:
Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2020/06/shelly_1pm_ac_wiring.jpg

in de instellingen zet je de Shelly 1pm:
" Power ON default mode" op ON.

Klaar! Zo werkt je stopcontact altijd en kun je het vermogen meten.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:23
Ik wil het energie verbruik van de wasmachine meten en heb nog een shelly 1pm liggen. Idee is om die in te bouwen achter het stopcontact. Ik zag in de specs 16A staan dus lijkt me dat die een wasmachine prima moet redden toch?

• hiddit
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-10 15:34
-Casper schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:49:
Ik wil het energie verbruik van de wasmachine meten en heb nog een shelly 1pm liggen. Idee is om die in te bouwen achter het stopcontact. Ik zag in de specs 16A staan dus lijkt me dat die een wasmachine prima moet redden toch?
Correct. Ik heb er 2. 1 voor me wasdroger en 1 voor me wasmachine.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
-Casper schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:49:
Als je een gewoon stopcontact hebt kun je ook voor de Shelly Plug (3500 W) of Plug S (2500 W) gaan. Hoef je niets in te bouwen en is ook flexibeler.

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-11 15:05
Hi Allen,

Ik loop tegen een probleem aan met mijn shelly dimmer 2, hiervan heb ik er twee in huis. Deze zijn beide verbonden met de shelly cloud (via de shelly cloud met google home) & home assistant.

Nou heb ik al twee keer gehad dat één van de shelly dimmers midden in de nacht aan gaat, dit is nog al irritant deze hangt namelijk in de slaapkamer.

Als ik naar de logs kijk in home assistant is het enige wat ik zie "Dimmer bedroom turned on". Er wordt verder geen reden voor gegeven.

Ik heb een klein vermoeden waar het aan kan liggen, mijn Archer C7 v2 met openwrt heeft wat problemen met de 2.4ghz band. Hierdoor moet die band af en toe opnieuw gestart worden, dan verliezen alle dimmers dus connectie (gebeurt automatisch). Er is in de home assistant logs te zien dat dit voor het aangaan van de dimmer gebeurt, maar waarom dan alleen in de slaapkamer?

Het lijkt er dus op dat die dimmer verbinding verliest, weer connect, en dan denkt, volgens mij moet ik aan staan. Ik zit een beetje vast met het oplossen van dit probleem omdat er naar mijn weten verder geen logs zijn waar ik in kan kijken. Weten jullie waar ik zou kunnen beginnen met debuggen van dit issue?

Edit1* om het nog wat vreemder te maken, ik zie in de shelly event log (die ik net ontdekt heb) alleen de "off" events van deze spontane schakelingen. Dus om 22:00 gisteren off, en dan om 03:45 weer off.. maar is volgens de log nooit aan geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner0616 op 12-10-2020 08:42 ]

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:23
synoniem schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:23:
[...]

Als je een gewoon stopcontact hebt kun je ook voor de Shelly Plug (3500 W) of Plug S (2500 W) gaan. Hoef je niets in te bouwen en is ook flexibeler.
Ik heb nog 2 shelly pm's liggen op t moment die ik niet gebruik. Dus dat is in dit geval praktischer :)

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 11:46
Gunner0616 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:36:
Hi Allen,

Ik loop tegen een probleem aan met mijn shelly dimmer 2, hiervan heb ik er twee in huis. Deze zijn beide verbonden met de shelly cloud (via de shelly cloud met google home) & home assistant.

Nou heb ik al twee keer gehad dat één van de shelly dimmers midden in de nacht aan gaat, dit is nog al irritant deze hangt namelijk in de slaapkamer.

Als ik naar de logs kijk in home assistant is het enige wat ik zie "Dimmer bedroom turned on". Er wordt verder geen reden voor gegeven.

Ik heb een klein vermoeden waar het aan kan liggen, mijn Archer C7 v2 met openwrt heeft wat problemen met de 2.4ghz band. Hierdoor moet die band af en toe opnieuw gestart worden, dan verliezen alle dimmers dus connectie (gebeurt automatisch). Er is in de home assistant logs te zien dat dit voor het aangaan van de dimmer gebeurt, maar waarom dan alleen in de slaapkamer?

Het lijkt er dus op dat die dimmer verbinding verliest, weer connect, en dan denkt, volgens mij moet ik aan staan. Ik zit een beetje vast met het oplossen van dit probleem omdat er naar mijn weten verder geen logs zijn waar ik in kan kijken. Weten jullie waar ik zou kunnen beginnen met debuggen van dit issue?

Edit1* om het nog wat vreemder te maken, ik zie in de shelly event log (die ik net ontdekt heb) alleen de "off" events van deze spontane schakelingen. Dus om 22:00 gisteren off, en dan om 03:45 weer off.. maar is volgens de log nooit aan geweest.
Je kunt de "Power on Default Mode" op OFF zetten in de slaapkamer, dat zou er in ieder geval ervoor moeten zorgen dat hij niet zomaar aan gaat na een power outage midden in de nacht.

Als je de laatste versie draait op de Dimmer (v1.8.5) dan kan je ook de Button Debounce verhogen naar 200ms:
Button Debounce
Adjust the sensitivity (time of reaction) of the connected
switch. If there are any interferences in the power grid, this
will prevent undesired status

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 11:46
daxy schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:13:
Ander vraagje. Heeft er iemand ervaring met de Shelly 2.5 icm 24V DC?
Ik heb een LED trafo 60W-24V DC (waterdicht want tuin) aangesloten, de - op L en + op N, verder niets (dus ook niets op O1 en O2).
Ik kan O1 en O2 afhankelijk van elkaar schakelen en ik hoor hem dit ook doen, so far so good.
Maar... als ik zowel O1 als O2 aanzet, dan reboot de shelly. Ik heb hem nu ingesteld dat power-on-default mode off is, anders blijft bij rebooten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Moet O1 en O2 iets aangesloten hebben of gaat het dan ook mis? Ik krijg de magneetventielen pas volgende week binnen dus kan dit nog niet testen.

FYI: Ik draai nu Tasmota geflashed met met behulp van https://github.com/yaourdt/mgos-to-tasmota. Werkt super en geen FDDI kabel meer nodig (tenzij je terug wilt natuurlijk).
Update: Dit is opgelost in Tasmota 8.5.1. Het bleek een GPIO initialisatie bug geïntroduceerd in 8.2.0.1 waardoor de Shelly aangesloten op 220V een veel hogere temperatuur kreeg. Waarschijnlijk was dit genoeg om de de Shelly over het randje te duwen als deze op 24V aangesloten is.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Gunner0616
daxy schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Je kunt de "Power on Default Mode" op OFF zetten in de slaapkamer, dat zou er in ieder geval ervoor moeten zorgen dat hij niet zomaar aan gaat na een power outage midden in de nacht.

Als je de laatste versie draait op de Dimmer (v1.8.5) dan kan je ook de Button Debounce verhogen naar 200ms:
Button Debounce
Adjust the sensitivity (time of reaction) of the connected
switch. If there are any interferences in the power grid, this
will prevent undesired status
Hi Daxy, bedankt voor je reactie. De default power mode staat inderdaad al op OFF. Die button debounce zal ik even proberen!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Gisteren vond ik het al raar dat mijn spotjes (aangesloten op een Shelly Dimmer) vanzelf uit gingen na een tijdje. Even weer handmatig met de app aangezet en het werkte allemaal weer.

Vanochtend de spotjes aangezet met de schakelaar maar ze helaas, geen licht.

De app werkt wel gewoon maar wanneer de spotjes de status aan hebben zijn ze niet aan. Het lijkt er op dat deze dus defect is. Vanavond eens kijken of er iets te meten valt met een spanningszoeker (iets anders heb ik niet).

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 23:55
nielsn schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:47:
Gisteren vond ik het al raar dat mijn spotjes (aangesloten op een Shelly Dimmer) vanzelf uit gingen na een tijdje. Even weer handmatig met de app aangezet en het werkte allemaal weer.

De app werkt wel gewoon maar wanneer de spotjes de status aan hebben zijn ze niet aan. Het lijkt er op dat deze dus defect is. Vanavond eens kijken of er iets te meten valt met een spanningszoeker (iets anders heb ik niet).
Bij iedere Action hebben ze volgens mij wel een multimeter. Verwacht er geen hoogstaand iets van maar voor een klein bedrag wellicht veel meer informatie om uit je Shelly te halen.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• Gunner0616
nielsn schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:47:

Misschien een overbodige check, de brightness staat wel op een level waarop ze ook daadwerkelijk aan gaan? Sommige lampen hebben even een hoger percentage om aan te gaan waarna ze naar beneden bijgesteld kunnen worden (kan ook via de app geregeld worden).

• Gunner0616
Gunner0616 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:08:
[...]

Hi Daxy, bedankt voor je reactie. De default power mode staat inderdaad al op OFF. Die button debounce zal ik even proberen!
Nou dit heeft niet gewerkt, gelukkig heb ik zelf bedacht om de nachtstand op 1 procent te zetten, ik word er dus niet (nauwelijks) wakker van. Maar dit zijn de stats van afgelopen nacht, is toch erg vreemd gedrag lijkt mij.

Bovenstaande plaatje van Home Assistant, en de onderste log in de Shelly app. Die ziet dus niet eens terug dat de lamp aan is geweest. Heeft iemand nog suggesties voor dit probleem? Vind het vooral vreemd dat het twee a drie weken prima heeft gewerkt. Er is wel een firmware update tussendoor geweest, misschien heeft die er wat mee te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIsBI2cywUpNnZ95dtkChkPBmiA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FJc8vAc2mCdvl3ZqRQQb52ED.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCOsaoH_a7cX-_vkVqRM1CPHa4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eKEKvIYTPQZdVWaV7L9yEMmV.jpg?f=user_large
@Gunner0616 Vreemd hoor! Als je naar het ip-adres van de dimmer gaat in je browser zie je hem dan wel aan staan? Of als je ip-adres/status opvraagt staat de "ison" dan wel goed?

Ik denk dat je het beste een mailtje aan de Shelly developers kan sturen.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46
Ik heb op de slaapkamer een Shelly 1 die in detached mode staat en via een REST command in de Shelly interface een Tasmota lamp toggelt.

Via MQTT is die ook zichtbaar in Home Assistant. Ik schakel de lamp echter via het REST command omdat de lamp dan ook blijft werken als Home Assistant niet werkt.

Gisteren zat er ineens een vertraging van een seconde of 2 tussen het drukken op pulsdrukker en het aangaan van de lamp, terwijl het de weken daarvoor altijd goed gegaan is.
Toen ik de lamp, toen die eenmaal aan was, weer uit deed zat daar ook een vertraging in.

Ik zie wel dat de Shelly een paar keer op unavailable stond in Home Assistant, maar dat was niet gisteravond toen de lamp aan moest, de lamp zelf is wel continu available geweest.

Iemand een idee waar die vertraging vandaan komt, en hoe ik hem kan voorkomen?
Ik zie in Home Assistant wel meerdere short push acties terug, maar ik weet niet precies of daar ook een vertraging in zit.

Home Assistant configuratie

@TheFes Heb je meerdere wifi antennes in je huis en is de Shelly per ongeluk verbonden met een verkeerde antenne (verder weg) waardoor het soms even duurt eer hij de commando's kan versturen?

• Septillion
@TheFes En als je in de console van Tasmota dan kijkt, die je daar de actie dan ook vertraagd? Is hij wel snel als je dan het REST commando vanaf je PC/telefoon doet?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46
@JeroenE @Septillion
Bedankt voor de aanknopingspunten, ik ga het later vandaag even testen.

Wifi zou kunnen, er is een AP in de slaapkamer zelf, maar ook een AP op zolder en beneden in de woonkamer. En dan is er ook nog het wifi-modem in de meterkast. De web-interface schommelt een beetje tussen 3 streepjes en 2 streepjes wifi, maar ik weet natuurlijk niet hoe dat gisteren was.
Zou eventueel de wifi-sterkte even een grafiek weer kunnen geven, en kijken of die slecht is op momenten dat er traag gereageerd wordt.

Home Assistant configuratie

@TheFes Wellicht kan je op je AP zien waar je Shelly mee is verbonden? Ik heb er ook wel eens ruzie mee gehad toen een Shelly per se op het verkeerde AP wilde blijven zitten (waarschijnlijk omdat het AP nog wel zichtbaar was).

• floriszz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 22:10
Hallo, we hebben inmiddels een 2de ventilator erbij in huis met 2 standen. Graag zou via de domotica de stand kunnen kiezen. Tot nu toe heb ik alles met kaku(basis), ZigBee aan domotica toegevoegd, maar heb hierin geen geschikt interlock device kunnen vinden. Dus tot nu toe alleen aan/uit op 1 stand.
Is dit met 1 Shelly device te doen? In principe is/heeft een zonnescherm aansturing toch ook een 'interlock'?

Voorbeeld schema van 2 standen ventilator:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LE-JWYVX6vULNn58kVZC45CC4pA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eqH3kxUg2unVhYFX6QpSIysU.jpg?f=user_large
@floriszz Je ventilator heeft blijkbaar 3 standen: uit, laag en hoog. Die worden door middel van 2 schakelaars geselecteerd. Met een Shelly 2.5 heb je ook 2 uitgangen die je aan en uit kan zetten. Daarmee kan je dus ook deze ventilator bedienen.

Waarom wil je een "interlock"? Je bedoelt dan dat schakelaar 1 niet aan kan als 2 aan is en omgekeerd neem ik aan? Dat zit inderdaad in de zonneschermaansturing, maar daar heb je met een ventilator niets aan omdat die zonneschermaansturing ook vanzelf weer uit gaat (en je ventilator dan dus ook).

Bij een zonnewering is dit nodig omdat de buismotor die daar in zit simpel werkt. Als je stroom op de ene draad zet gaat hij linksom, zet je stroom op de andere draad rechtsom. Tegelijk kan dus niet want hij kan niet zowel linksom als rechtsom draaien (en dat zorgt soms zelfs voor kortsluiting).

Bij ventilatoren is dat vaak (maar niet altijd) anders. Dan stuurt de input niet rechtstreeks de motor aan, maar wordt het alleen gebruikt om de stand te selecteren en maakt het niet uit dat de 'lage' stand ook aan staat.

Hoe de control switch wordt aangesloten staat er niet, maar ik denk dat het zo werk. De on/off knop is de schakelaar 1. Die zorgt er voor dat de ventilator uit of aan gaat. De I/II knop is schakelaar 2 in het diagram. Die zorgt ervoor dat de ventilator langzaam of snel draait.

In dat geval moet je dus juist geen systeempje hebben dat zorgt dat de stroom van de "S" wordt afgehaald als je de ventilator sneller wil laten draaien. De ventilator zal dat zien als het omzetten van de on/off knop en gaat dan niet sneller maar juist uit!

Je moet de Shelly dus instellen als 2 'aparte' schakelaars en niet als zonnewering.

• floriszz
Hallo @JeroenE , bedankt voor je reactie en het mee denken. ik heb t even gecheckt, maar er mag absoluut niet op beide schakeldraden(L en S) tegelijk spanning komen te staan. Dat bedoelde ik inderdaad met 'interlock'. Vandaar dat ik dacht aan een zonnescherm sturing.(heb een aantal van die ASUN-650(van kaku). Als je die activeert komt er spanning op 1 schakeldraad(bv scherm uitrollen). Als die dan op zijn eindpunt komt, blijft er nog wel spanning op die draad staan, maar ik weet nog niet hoe lang..

Binnen kaku en ZigBee assortiment heb ik nog niet iets kunnen vinden met zo'n soort 'wissel relais' functie. In een fysieke hotelschakeling wordt dit principe ook gebruikt, maar de domotica varianten hiervoor omzeilen deze methode dan weer.

Dus daarom vroeg ik me af of dit met een enkel Shelly device wel realiseerbaar zou zijn.
@floriszz Apart, hoe zorgt die "control switch" dan dat dit zo is? Stel je zet hem op "aan". Dan moet volgens jouw de schakelaar eerst op "off" voordat je hem in "hoog" kan zetten? Of is dat ook een elektronisch kastje die dat zelf intern regelt?

Zoals jij het aan moet sturen bestaat in ieder geval niet in een enkel Shelly apparaat. Je zou het wel kunnen maken, maar dan moet je de Shelly zo instellen dat de relais niet reageren op de ingangssignalen. Verder heb je een externe controller nodig die de ingangssignalen van Shelly ontvangt en (dus apart) de relais van de Shelly in de juiste stand zet.

Aan de zonweringstand heb je niets omdat je aan de Shelly eerst moet leren het lang het duurt voordat het scherm omhoog en omlaag is. Dat doet hij zelf door te meten wanneer er geen stroom meer wordt gebruikt omdat de motor afslaat op het eindpunt. Als hij dan de zonwering omhoog doet weet hij dat het (ik noem maar wat) 25 seconden duurt en zet daarna de stroom uit.

Bij een ventilator kan je dat helemaal niet inleren want die blijft altijd draaien.

• Septillion
@floriszz Heb je de schakelaar er ook bij? Anders zou je deze eens kunnen nameten wat hij doet.

@JeroenE Die schakelaar hoeft niet slim te zijn of via uit te gaan als niet beide draden tegelijk aan mogen. Dan is de hi/low schakelaar simpelweg een wisselschakelaar tussen de twee draden en de aan/uit schakelaar zit daar dan voor. Maar aangezien je daar dan een custom schakelaar voor nodig hebt lijkt me dit onwaarschijnlijker. Mede door het plaatje achter op de schakelaar denk ik dat je gelijk hebt en wordt de schakeldaad voor HI erbij geschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/schakelaar-achterkant10682512576084.jpg/500/500/True/europlast-decentrale-wtw-schakelaar-achterkant.jpg

• bauk
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-11 13:22
Hoi,

de afgelopen weken ben ik aan het stoeien met Shelly, heel gaaf spul. Op dit moment ben ik bezig om een shelly vintage te koppelen aan een shelly 1. Op zich is het concept duidelijk en heb ik het werkend voor de test setup. Het inrichten van de hotelschakeling waar het moet komen is mij ook wel duidelijk.

Maar: toen ik eenmaal ging plaatsen kwam ik erachter dat er geen blauwe draad is (natuurlijk). Ik ben even aan het uitzoeken hoe ik die erbij ga krijgen. Tot die tijd was ik aan het rondkijken en kwam ik bij de volgende aankondiging (nice!):

Deze 1L heeft dus geen nuldraad nodig, met de bypass als oplossing om de nul gesloten te houden voor de Shelly (als mijn begrijpertje dat goed heeft). Ik snap nog steeds niet helemaal hoe die dit flikt. Hoe langer ik naar de schakeling kijk hoe meer moeite ik heb om die lamp uit te zien staan op de nul draad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DXc2GI__0vMcgc_jhUaOvHkkN8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XtNJ1E5bCcB9Rec3D08jLlmd.png?f=user_large

(en plaatje met nul)

Waar ik vervolgens ook moeite mee heb, is om deze schakelaar te plaatsen in een hotelschakeling (met de klassieke bedrading die je in een huis vindt dan). Hebben jullie daar een idee bij?

[ Voor 6% gewijzigd door bauk op 19-10-2020 11:24 ]

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Peutpeut schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

Bij iedere Action hebben ze volgens mij wel een multimeter. Verwacht er geen hoogstaand iets van maar voor een klein bedrag wellicht veel meer informatie om uit je Shelly te halen.
Toch altijd handig om er eentje te hebben, ik ga het eens overwegen.
Gunner0616 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:50:
[...]

Misschien een overbodige check, de brightness staat wel op een level waarop ze ook daadwerkelijk aan gaan? Sommige lampen hebben even een hoger percentage om aan te gaan waarna ze naar beneden bijgesteld kunnen worden (kan ook via de app geregeld worden).
Er was ingesteld dat deze aangingen op 1% en dat heeft altijd gewerkt. Nu merk ik pas dat 1% of 10% geen verschil maakt.

Het probleem in mijn geval was een los contact in de lasklem. De dimmer was dus niet defect en een nieuw stuk kabel ertussen was de oplossing.

Bedankt voor het meedenken.

• Septillion
@bauk Meerdere gedachten:

Waarschijnlijk makkelijkste op te lossen door de Shelly gewoon bij de lamp te plaatsen. Dar heb je N en komt de schakeldraad binnen van de hotelschakeling. Grote kans dat daar ook (permanente) L aanwezig is.

De Shelly 1L is nog steeds niet volledig uit en daarmee ook de documentatie niet. Maar aan de getoonde voorbeelden en de naamgeving op de Shelly ziet het er naar uit dat je voor de Shelly 1L de schakelaars niet uit de L mag voeden maar vanuit de Shelly. Hierdoor is hij dus niet direct in te zetten en zal je dat moeten aanpassen.

Dat gezegd hebbende, als je het wilt gebruiken voor een hotelschakeling met twee schakelaars en je hem achter de laatste schakelaar stopt, dan dan is die schakelaar isoleren van L geen probleem. Voor de eerste schakelaar zou je dan de twee schakeldraden kunnen gebruiken en koppel je de L bij de schakelaar af. Beide schakelaars krijgen dan een losse ingang (SW1 en SW2). Alleen is de kans heel groot dat je bij de tweede schakelaar weer geen (permanente) L draad hebt en ben je dus weer terug bij af.

• bauk
Septillion schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:30:

Waarschijnlijk makkelijkste op te lossen door de Shelly gewoon bij de lamp te plaatsen. Dar heb je N en komt de schakeldraad binnen van de hotelschakeling. Grote kans dat daar ook (permanente) L aanwezig is.
Nee dus, daarom dat ik met de nuldraad aan het stoeien ben op dit moment. In de eerste doos (1e etage) zit een hotelschakeling, fase en twee zwart. In de tweede doos zit de tweede schakeling (twee zwart) en een blauw en aarde. Die gaat peristaltisch omhoog naar de wanddoos waar geen fase in zit. Dat is dus waarom ik blauw trekken naar eerste doos (of bruin naar 2e....) als optie overweeg.
Dat gezegd hebbende, als je het wilt gebruiken voor een hotelschakeling met twee schakelaars en je hem achter de laatste schakelaar stopt, dan dan is die schakelaar isoleren van L geen probleem. Voor de eerste schakelaar zou je dan de twee schakeldraden kunnen gebruiken en koppel je de L bij de schakelaar af. Beide schakelaars krijgen dan een losse ingang (SW1 en SW2). Alleen is de kans heel groot dat je bij de tweede schakelaar weer geen (permanente) L draad hebt en ben je dus weer terug bij af.
Als ik je goed volg hier, doel je toch op het aanleggen van bruin naar de 2e doos, waar al blauw zit en de 1L dan niet echt meer nodig hebt...

• Septillion
@bauk Mm, dat is wel jammer dat naar de lamp geen L loopt. Redelijk ongebruikelijk in moderne bouw.

En ja, als de tweede doos wel N heeft maar geen L ben je weer terug bij af.

Enige valsspelen wat ik kan bedenken is dat je van je schakelaars pulsdrukkers maakt. Dan hebben we maar een enkele schakeldraad nodig en kunnen de twee schakelaars(/pulsdrukkers) parallel aan de Shelly 1. De tweede zwarte draad zou je dan aan de L kunnen hangen om de Shelly 1 in de tweede doos te voeden. Maar dan misbruik je wel de zwarte draad... Dus echt een fase of een nul trekken is netter!

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 19-10-2020 12:02 ]

• sw1ss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-08 14:22
Hallo,

Ik ben bezig aan een nieuwbouwproject en had voor een aantal Shelly4pro willen gaan. Mijn schakelaar had ik op 24v willen zetten, maar ik weet niet of dit lukt met de Shelly4 omdat hij lijkt alsof ie enkel op 220v zit. Zou dit mogelijk zijn?

Ik ken er zelf niet zoveel van, maar werk samen met een electricien. De aansluitingen e.d. gebeuren dus volgens het boekje. Ik zoek even uit wat mogelijk is met de Shelly4.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-11 15:43
bauk schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:49:
...Deze 1L heeft dus geen nuldraad nodig, met de bypass als oplossing om de nul gesloten te houden voor de Shelly (als mijn begrijpertje dat goed heeft). Ik snap nog steeds niet helemaal hoe die dit flikt. Hoe langer ik naar de schakeling kijk hoe meer moeite ik heb om die lamp uit te zien staan op de nul draad....
De shelly heeft niet veel vermogen nodig, dus met een klein lekstroompje komt hij toe. Afhankelijk van je lamp kan die lekstroom er door lopen (gloeilamp zal ideaal zijn daarvoor) of niet (afhankelijk van de sturing in een LEDlamp), de bypass creëert een lekstroompje zodat de shelly altijd kan gevoed worden (ook al is de lamp kapot). De lekstroom is onvoldoende om de lamp op te doen lichten, dus de lamp is uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Septillion
@sw1ss De Shelly 4Pro is 230V only. Dus voeden met 24Vdc kan niet.

• Septillion
naftebakje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:16:
De lekstroom is onvoldoende om de lamp op te doen lichten, dus de lamp is uit.
Of juist wel, en dan kan je dus ook een bypass plaatsen om deze lekstroom niet via de lamp te laten lopen (maar dus door de bypass). Maar een bypass zal wel wat vermogen vragen. Niet heel veel maar toch. Ook is dit waarschijnlijk (maar elk detail voer de bypass ontbreekt nog) blindvermogen zijn (wat niet in rekening gebracht wordt bij een consument).

• sw1ss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-08 14:22
@Septillion Ah ik vreesde er al voor. Dan moet ik een andere oplossing zien te vinden. Bedankt voor je snelle reactie!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11 13:34

Sa1

Ik probeer een dimmer2 module in een hotelschakeling (of wisselschakeling) te plaatsen. Helaas zijn mijn puls schakelaars 'op' en zal ik nieuwe moeten bestellen.

Ik probeer hem dus aan te sluiten middels twee reguliere aan/uit switches. Ik heb nu alles aangesloten volgens het schema van fig.1 van de handleiding.

Als ik hem instel dat hij met twee switches zou moeten werken, dan gebeurt er niets. Ik vermoed omdat hij verwacht dat er dan puls schakelaars op aangesloten zitten. Er kan wel gekozen worden voor 1 toggle switch, maar dat zegt het al; er werkt maar 1 schakelaar. Kies ik voor swap inputs dan doet de andere schakelaar het. Dit doet mij vermoeden dat alles wel op een juiste manier aangesloten zit, maar dat dit scenario gewoon niet wordt ondersteund.

Kan iemand dat bevestigen voordat ik weer puls schakelaars ga bestellen?

• bauk
-knip-
laat maar, dat was even een dom en gevaarlijk verhaaltje over schakeldraden sluiten om een bruine te maken. 7(8)7

[ Voor 83% gewijzigd door bauk op 19-10-2020 14:03 ]

• Genestealer
Ik gebruik al een tijd MQTT (Mosquitto) broker add-on via Home Assistant. Daarnaast ook Shellies Discovery Script wat uitstekend werkt voor 4 van de 5 Shellys. Ik krijg echter mijn shelly 2.5 versie maar niet in Home Assistant.

Als ik een MQTT Explorer gebruik en op de MQTT broker inlog zie ik de Shelly 2.5 MQTT berichten voorbij komen, status veranderen en zelfs bij een ''Shelly Announce' vang ik die op. Ook in Home Assistant zelf kan ik naar Configuration > Integrations > MQTT Broker > Configure gaan om daar 'Listen to a topic' de announce topic van Shelly 2.5 erin te plaatsen die ik via MQTT explorer voorbij zie komen.

Als ik de Shelly 2.5 MQTT zelf in de configuration.yaml plaats heb ik hem wel, maar echter niet als device. Waarom voegt de MQTT Broker mijn laatste Shelly niet toe?? Geen idee hoe ik dit verder moet debuggen. Iemand ideeen?

PS: Zowel HA is vers geïnstalleerd en Shelly heeft de laatste software versie.

• synoniem
  • Niet online
Sa1 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:57:
Ik probeer een dimmer2 module in een hotelschakeling (of wisselschakeling) te plaatsen. Helaas zijn mijn puls schakelaars 'op' en zal ik nieuwe moeten bestellen.

Ik probeer hem dus aan te sluiten middels twee reguliere aan/uit switches. Ik heb nu alles aangesloten volgens het schema van fig.1 van de handleiding.

Als ik hem instel dat hij met twee switches zou moeten werken, dan gebeurt er niets. Ik vermoed omdat hij verwacht dat er dan puls schakelaars op aangesloten zitten. Er kan wel gekozen worden voor 1 toggle switch, maar dat zegt het al; er werkt maar 1 schakelaar. Kies ik voor swap inputs dan doet de andere schakelaar het. Dit doet mij vermoeden dat alles wel op een juiste manier aangesloten zit, maar dat dit scenario gewoon niet wordt ondersteund.

Kan iemand dat bevestigen voordat ik weer puls schakelaars ga bestellen?
Moet je hem niet op detached zetten bij een hotelschakeling?

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11 13:34

Sa1

synoniem schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

Moet je hem niet op detached zetten bij een hotelschakeling?
Nee, detached houdt in dat de inputs geen invloed hebben op de output. Dus dat is het niet. Maar ben er inmiddels achter.

https://www.shelly-suppor...n-diagrams-shelly-dimmer/

Vanuit support van Shelly doorgekregen dat het schema van Dimmer1 ook toepasbaar is op de Dimmer2. Enige verschil is dat L1 vervangen moet worden door SW1.

Het werkt dus gelukkig!

• synoniem
  • Niet online
Genestealer schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:30:
Ik gebruik al een tijd MQTT (Mosquitto) broker add-on via Home Assistant. Daarnaast ook Shellies Discovery Script wat uitstekend werkt voor 4 van de 5 Shellys. Ik krijg echter mijn shelly 2.5 versie maar niet in Home Assistant.

Als ik een MQTT Explorer gebruik en op de MQTT broker inlog zie ik de Shelly 2.5 MQTT berichten voorbij komen, status veranderen en zelfs bij een ''Shelly Announce' vang ik die op. Ook in Home Assistant zelf kan ik naar Configuration > Integrations > MQTT Broker > Configure gaan om daar 'Listen to a topic' de announce topic van Shelly 2.5 erin te plaatsen die ik via MQTT explorer voorbij zie komen.

Als ik de Shelly 2.5 MQTT zelf in de configuration.yaml plaats heb ik hem wel, maar echter niet als device. Waarom voegt de MQTT Broker mijn laatste Shelly niet toe?? Geen idee hoe ik dit verder moet debuggen. Iemand ideeen?

PS: Zowel HA is vers geïnstalleerd en Shelly heeft de laatste software versie.
Ik gebruik nu de Shelly integratie van HA zelf en dat gaat vrij goed alleen de Shelly H&T sensor niet. Misschien ook gewoon zonder script en met integratie proberen?

• Genestealer
synoniem schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

Ik gebruik nu de Shelly integratie van HA zelf en dat gaat vrij goed alleen de Shelly H&T sensor niet. Misschien ook gewoon zonder script en met integratie proberen?
Dan werkt het wel meteen. Maar ik wil het graag over MQTT laten lopen en niet via REST. Daarbij heb ik er 4 gewoon prima op kunnen koppelen maar wilt de laatste gewoon niet koppelen...

• synoniem
  • Niet online
Genestealer schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:52:
[...]

Dan werkt het wel meteen. Maar ik wil het graag over MQTT laten lopen en niet via REST. Daarbij heb ik er 4 gewoon prima op kunnen koppelen maar wilt de laatste gewoon niet koppelen...
Dat doe ik ook, ik heb gewoon MQTT ingesteld in de Shellies en dat combineert prima met HA.

• Genestealer
synoniem schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

Dat doe ik ook, ik heb gewoon MQTT ingesteld in de Shellies en dat combineert prima met HA.
Dat klopt maar dan pak je alsnog de REST interface en gaat het dus niet via je MQTT broker. Je praat dus niet met MQTT tegen de shellies, ongeacht of je MQTT aanzet in de shelly.

Inmiddels heb ik het gefixed. Ik had blijkbaar een oude backup Shelly Announce en Discovery automation script. Juiste script overgezet in automations.yaml, reboot en hoppa. Alle shellies staan nu direct in mijn MQTT broker.

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11 10:27
Hoi. Waarschijnlijk een simpele vraag hier. Maar ik sta op het punt om een nieuwe mechanische ventilatiete kopen van Itho, waarbij ik Domoticz en mqtt heb. Nu heb ik een 3 standenschakelaar nog in de keuken. Hierin zit 1 fase draad en 2 zwarte schakeldraden voor hoog en laag te schakelen. Ik zit nu te kijken hoe ik hier een Shelly in kan plaatsen (aangezien ik wat shelly pluggen heb, wil ik wel graag hier bij blijven) Maar ik kom er nu even niet uit welke shelly dan nodig is en hoe ik deze aansluit. Ik heb in principe ook een 0 en een fase van een andere groep die ik erbij kan zetten voor b.v. de shelly alleen.. ik weet alleen niet in hoeverre het verstandig is om dat te combineren. Hebben jullie een ideetje? (P.S. Die itho kan ook met een 866 mhz ESP bordje schijnbaar, maar ik wil eerst toch even beginnen/kijken met een shelly)

• rens-br
  • Laatst online: 23:20

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
CronoS76 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:37:
Hoi. Waarschijnlijk een simpele vraag hier. Maar ik sta op het punt om een nieuwe mechanische ventilatiete kopen van Itho, waarbij ik Domoticz en mqtt heb. Nu heb ik een 3 standenschakelaar nog in de keuken. Hierin zit 1 fase draad en 2 zwarte schakeldraden voor hoog en laag te schakelen. Ik zit nu te kijken hoe ik hier een Shelly in kan plaatsen (aangezien ik wat shelly pluggen heb, wil ik wel graag hier bij blijven) Maar ik kom er nu even niet uit welke shelly dan nodig is en hoe ik deze aansluit.
Gezien je twee kanalen hebt, heb je volgens mij gewoon een Shelly 2.5 nodig.
Ik heb in principe ook een 0 en een fase van een andere groep die ik erbij kan zetten voor b.v. de shelly alleen.. ik weet alleen niet in hoeverre het verstandig is om dat te combineren. Hebben jullie een ideetje?
Even los van de oplossing. Groepen combineren is verboden, niet doen dus!
(P.S. Die itho kan ook met een 866 mhz ESP bordje schijnbaar, maar ik wil eerst toch even beginnen/kijken met een shelly)
In mijn vorige appartement had ik ook een ITHO mechanische ventilatie en toen heb ik wel met een ESP bordje en wat antennes iets gemaakt. Was toen voor een paar euro klaar. Er is ook een topic over te vinden op Tweakers: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter. Enige nadeel is dat er geen feedback op zit.

• CronoS76
rens-br schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:28:
[...]

Gezien je twee kanalen hebt, heb je volgens mij gewoon een Shelly 2.5 nodig.

[...]

Even los van de oplossing. Groepen combineren is verboden, niet doen dus!

[...]

In mijn vorige appartement had ik ook een ITHO mechanische ventilatie en toen heb ik wel met een ESP bordje en wat antennes iets gemaakt. Was toen voor een paar euro klaar. Er is ook een topic over te vinden op Tweakers: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter. Enige nadeel is dat er geen feedback op zit.
Hoi.. Inderdaad met die groepen. Vandaar dat ik me afvroeg of ik het dan uberhaupt aangesloten krijg met een Shelly zo. Ik wil ook zeker wel iets met het 868 bordje wat gaan doen, maar ik denk dat dit een projectje wordt voor in de lange wintermaanden :) Vandaar nog even de Shelly, dit omdat deze kosten ook niet echt spectaculair zijn en het me wel een mooie oplossing tijdelijk geeft voor Domoticz.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-11 19:33
CronoS76 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Hoi.. Inderdaad met die groepen. Vandaar dat ik me afvroeg of ik het dan uberhaupt aangesloten krijg met een Shelly zo. Ik wil ook zeker wel iets met het 868 bordje wat gaan doen, maar ik denk dat dit een projectje wordt voor in de lange wintermaanden :) Vandaar nog even de Shelly, dit omdat deze kosten ook niet echt spectaculair zijn en het me wel een mooie oplossing tijdelijk geeft voor Domoticz.
/offtopic
Sinds wanneer duren de wintermaanden langer dan de zomermaanden? :+
Is dat ter compensatie omdat de zon dan lager staat?
/

[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 20-10-2020 17:10 ]

the older I get, the better I was...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-11 15:43
CronoS76 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:37:
Hoi. Waarschijnlijk een simpele vraag hier. Maar ik sta op het punt om een nieuwe mechanische ventilatiete kopen van Itho, waarbij ik Domoticz en mqtt heb. Nu heb ik een 3 standenschakelaar nog in de keuken. Hierin zit 1 fase draad en 2 zwarte schakeldraden voor hoog en laag te schakelen. Ik zit nu te kijken hoe ik hier een Shelly in kan plaatsen (aangezien ik wat shelly pluggen heb, wil ik wel graag hier bij blijven) Maar ik kom er nu even niet uit welke shelly dan nodig is en hoe ik deze aansluit. Ik heb in principe ook een 0 en een fase van een andere groep die ik erbij kan zetten voor b.v. de shelly alleen.. ik weet alleen niet in hoeverre het verstandig is om dat te combineren. Hebben jullie een ideetje? (P.S. Die itho kan ook met een 866 mhz ESP bordje schijnbaar, maar ik wil eerst toch even beginnen/kijken met een shelly)
Stand minimaal is niets verbinden, stand laag is fase en schakeldraad laag verbinden, stand hoog is fase en schakeldraad hoog verbinden. Met een shelly 2.5 ben je er dus idd.
Qua voeding: eenvoudigste oplossing lijkt me om de shelly bij de ventilatiebox te plaatsen, daar heb je fase en nul beschikbaar. De 3 draden die je hebt kan je gewoon in de 3standen schakelaar laten zitten, en bij de ventilatiebox aan de shelly knopen op de schakelinputs (kan je intelligentie achter stoppen om combinatie manueel - automatisch sturen te doen zoals jij het wil).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Gisteren een Shelly Plug S binnen gekregen. Had die bestel om aan de wasmachine te hangen, maar stond versteld van het formaat van het ding. Het ding is echt enorm klein.

Had al een aantal andere slimme sockets, van o.d. Tuya en Ikea, maar echt lekker compact.

Verder werkt het gewoon zoals ik van Shelly gewend ben, app openen, koppelen en MQTT activeren (al moet dat laatste via de webinterface)

• floriszz
Septillion schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:42:
@floriszz Heb je de schakelaar er ook bij? Anders zou je deze eens kunnen nameten wat hij doet.

@JeroenE Die schakelaar hoeft niet slim te zijn of via uit te gaan als niet beide draden tegelijk aan mogen. Dan is de hi/low schakelaar simpelweg een wisselschakelaar tussen de twee draden en de aan/uit schakelaar zit daar dan voor. Maar aangezien je daar dan een custom schakelaar voor nodig hebt lijkt me dit onwaarschijnlijker. Mede door het plaatje achter op de schakelaar denk ik dat je gelijk hebt en wordt de schakeldaad voor HI erbij geschakeld.

[Afbeelding]
@Septillion dit is inderdaad de foto die bij de schakeling hoort.
Het is me echter nog niet duidelijk of hier nu wel/niet op beide schakeldraden spanning komt/mag staan?

Ik heb nog een andere ventilator in gebruik, waarbij ik zeker weet dat het een zogenaamde 'interlock' is. Hier mag absoluut niet op beide schakeldraden spanning komen te staan. Je moet hiervoor dus zeker een 'wisselschakelaar' gebruiken of in domotica een relais die fysiek tussen tussen 2 uitgangen schakelt.

• Septillion
@floriszz Dan zou ik zeggen, ga meten :) Het oude gezegde liegt nog steeds niet. En als je geen multimeter hebt (naast, haal gewoon een goedkope als je dit soort dingen doet) dan zou je ook gewoon even een lamp via de schakelaar kunnen aansluiten. En dan even noteren of er wel of geen spanning op de uitgang staat in alle 4 de standen door beide uitgangen een voor een even aan te sluiten.

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:45
Ik merk de laatste tijd dat de Shelly app niet goed start. Hij blijft hangen in het beginscherm "Loading" en er is geen mogelijkheid door te gaan. De app killen en opnieuw starten lijkt te werken. Hebben meer mensen deze ervaring?

• CronoS76
naftebakje schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:15:
[...]
Stand minimaal is niets verbinden, stand laag is fase en schakeldraad laag verbinden, stand hoog is fase en schakeldraad hoog verbinden. Met een shelly 2.5 ben je er dus idd.
Qua voeding: eenvoudigste oplossing lijkt me om de shelly bij de ventilatiebox te plaatsen, daar heb je fase en nul beschikbaar. De 3 draden die je hebt kan je gewoon in de 3standen schakelaar laten zitten, en bij de ventilatiebox aan de shelly knopen op de schakelinputs (kan je intelligentie achter stoppen om combinatie manueel - automatisch sturen te doen zoals jij het wil).
Ik probeer hem even te snappen hoe ik de shelly 2.5 dan technisch kan aansluiten bij de ventilator. Niet mijn sterkste vak dit, dus correct me If I am wrong. De fase draad gaat naar de 3 standen schakelaar (die ligt er al). De ene schakeldraad (midden) laat ik hierin lopen naar Sw01 ingang op de shelly. De andere schakeldraad van de 3 standenschakelaar gaat naar SW02. Vervolgens sluit ik de O1 output op de Shelly aan op de juiste perilex zwarte schakel draad die gaat over de midden stand en hetzelfde voor de O2 die naar de andere perilex draad gaat. De overige ingangen op de Shelly, de L en N gaat gewoon de fase en N verder. Klopt dit dan, ik twijfel namelijk omdat op de tekening van de Shelly op de O1 en O2 staat N?

[ Voor 4% gewijzigd door CronoS76 op 22-10-2020 21:33 ]

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:02
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LH5ONw5l.png

De schakeldraad vanaf de driestandenschakelaar (hoogste stand) sluit je aan op A, de hoogste stand van de Itho op B.
En de andere schakeldraad vanaf de schakelaar op D, en op C de middelstand van de Itho.

• CronoS76
Bedankt voor deze heldere tekening. Dan zag ik het toch goed inderdaad! Misschien even ten overvloed, ik verwacht dat het wel zo werkt, maar even voor de zekerheid. Als ik de 3 standen schakelaar bijvoorbeeld op hoog zet, dan kan ik deze shelly uit zetten terwijl de schakelaar zelf op hoog staat. Dit om te voorkomen dat ik beide schakeldraden tegelijk stroom zou geven omdat de 3 standen schakelaar op een bepaalde positie staat. In domoticz is dit goed te regelen namelijk dat dit niet zo snel gebeurt. Ik verwacht als ik dan in Domoticz alles uit zet, dan geld de 3 standen schakelaar uiteindelijk.
Ik vind het ook wel fijn dat die shelly een geïntegreerde powermeter heeft. Kan ik mooi in de gaten houden hoeveel die ventilator op maand/jaarbasis gebruikt, nu heb ik daar echt geen idee van.
Septillion schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:42:
@JeroenE Die schakelaar hoeft niet slim te zijn of via uit te gaan als niet beide draden tegelijk aan mogen. Dan is de hi/low schakelaar simpelweg een wisselschakelaar tussen de twee draden en de aan/uit schakelaar zit daar dan voor.
Dat is waar, maar dat klopt dan niet met het stroomschema op het plaatje. Het kan natuurlijk wel prima zijn dat het zo intern in de ventilator werkt.
CronoS76 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 07:12:
Als ik de 3 standen schakelaar bijvoorbeeld op hoog zet, dan kan ik deze shelly uit zetten terwijl de schakelaar zelf op hoog staat. Dit om te voorkomen dat ik beide schakeldraden tegelijk stroom zou geven omdat de 3 standen schakelaar op een bepaalde positie staat.
Bij een ITHO mechanische ventilatie kan je gewoon op beide kanalen stroom zetten. De ventilator gaat dan op de hoogste stand draaien. De ventilator gebuikt die draden enkel als "signaal" in welke stand hij moet draaien en de hoogste stand heeft voorrang op de middelste stand.

Dan ga ik er wel even vanuit dat je geen antieke ventilator hebt, hoe die precies werken weet ik niet. Maar als je er 1tje hebt die (ook) in RF uitvoering te krijgen is werkt dat prima.
rens-br schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:21:
Verder werkt het gewoon zoals ik van Shelly gewend ben, app openen, koppelen en MQTT activeren (al moet dat laatste via de webinterface)
Kan je dat bij plug niet instellen met http commando's?

• rool69
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-11-2020
Goedemorgen,

Ik heb een aantal bestaande 'domme' Gira-schakelaars (systeem 55) waar ik een Shelly achter wil plaatsen. Nu is het probleem dat mijn inbouwdozen maar 4cm diep zijn en er te weinig plek is achter de schakelaar om de Shelly te plaatsen. Ik wil eigenlijk overgaan op nieuwe pulsschakelaars .De meeste merken zijn niet erg scheutig met informatie over de inbouwdiepte van hun spul, ik word dus nog niet veel wijzer... Heeft iemand misschien tips welk schakelmateriaal er wèl zou passen met een Shelly?

R.

• Septillion
JeroenE schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:03:
[...]
Dat is waar, maar dat klopt dan niet met het stroomschema op het plaatje. Het kan natuurlijk wel prima zijn dat het zo intern in de ventilator werkt.
Vandaar het tweede deel. :+ Maar meten is weten.
Dan ga ik er wel even vanuit dat je geen antieke ventilator hebt, hoe die precies werken weet ik niet. Maar als je er 1tje hebt die (ook) in RF uitvoering te krijgen is werkt dat prima.
Twee windingen in de motor. Maar ook voor een interlock heb ik wel eens wat gezien. Denk in dit topic maar kan zo snel niet vinden. Dit door kanaal 1 een off te laten sturen naar kanaal 2 en andersom.
Septillion schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:31:
Maar ook voor een interlock heb ik wel eens wat gezien. Denk in dit topic maar kan zo snel niet vinden. Dit door kanaal 1 een off te laten sturen naar kanaal 2 en andersom.
Dat is geen echte interlock, het commando "uit" komt pas als de tweede al aan is. Dan heb je dus altijd 'eventjes' dat op beide draden tegelijk stroom staat.

Bovendien als (om wat voor reden dan ook) het uit commando niet aankomt of uitgevoerd wordt blijft de situatie dat op beide draden stroom staat dus langere tijd bestaan.

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:22
m_rick schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:54:
Ik merk de laatste tijd dat de Shelly app niet goed start. Hij blijft hangen in het beginscherm "Loading" en er is geen mogelijkheid door te gaan. De app killen en opnieuw starten lijkt te werken. Hebben meer mensen deze ervaring?
Is mij ook al enkele keren opgevallen, maar net nog eens getest en nu wel zonder problemen open.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JeroenE schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:15:
Kan je dat bij plug niet instellen met http commando's?
Wat bedoel je daarmee?

• Gunner0616
Gunner0616 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:48:
[...]

Nou dit heeft niet gewerkt, gelukkig heb ik zelf bedacht om de nachtstand op 1 procent te zetten, ik word er dus niet (nauwelijks) wakker van. Maar dit zijn de stats van afgelopen nacht, is toch erg vreemd gedrag lijkt mij.

Bovenstaande plaatje van Home Assistant, en de onderste log in de Shelly app. Die ziet dus niet eens terug dat de lamp aan is geweest. Heeft iemand nog suggesties voor dit probleem? Vind het vooral vreemd dat het twee a drie weken prima heeft gewerkt. Er is wel een firmware update tussendoor geweest, misschien heeft die er wat mee te maken.

knip
Mocht iemand het zelfde probleem ervaren, het blijkt een bug te zijn in de shelly. Zou opgelost moeten zijn in de komende versie!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
rool69 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:09:
Ik heb een aantal bestaande 'domme' Gira-schakelaars (systeem 55) waar ik een Shelly achter wil plaatsen. Nu is het probleem dat mijn inbouwdozen maar 4cm diep zijn en er te weinig plek is achter de schakelaar om de Shelly te plaatsen. Ik wil eigenlijk overgaan op nieuwe pulsschakelaars .De meeste merken zijn niet erg scheutig met informatie over de inbouwdiepte van hun spul, ik word dus nog niet veel wijzer... Heeft iemand misschien tips welk schakelmateriaal er wèl zou passen met een Shelly?
Kan je de Shellies niet bij de lampen kwijt?

• Septillion
JeroenE schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:36:
[...]
Dat is geen echte interlock, het commando "uit" komt pas als de tweede al aan is. Dan heb je dus altijd 'eventjes' dat op beide draden tegelijk stroom staat.
Dat is waar, maar dat zou niet erg moeten zijn.
Bovendien als (om wat voor reden dan ook) het uit commando niet aankomt of uitgevoerd wordt blijft de situatie dat op beide draden stroom staat dus langere tijd bestaan.
Ook waar en misschien wel erger... Zou je kunnen oplossen met los relais. Maar eigenlijk zou het best iets kunnen zijn wat Shelly kan inbakken naast roller. Volgens mij zie ik ventilatie hier elke twee weken wel langs komen.

• undertake
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:00
rool69 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:09:
Goedemorgen,

R.
Hi Rool69,

Ik heb het zelfde probleem. Ik plaats meestal de shelly bij de lamp zelf. Scheelt je ook nog een blauw draad trekken.
Ik heb overal in huis gira puls drukkers en werken perfect.

Groeten

• rool69
rens-br schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

Kan je de Shellies niet bij de lampen kwijt?
Daar is inderdaad misschien wel meer ruimte, dat weet ik (nog) niet. Als ik dat doe, dan betekent dat dat ik sowieso een pulsdrukker moet installeren? Een normale wipschakelaar zorgt er dan immers voor dat de shelly niks meer doet als hij uit wordt gezet?

• undertake
Volgens mij kan dat gewoon hoor. Moet je de schakel modes van de shelly anders instellen.

• rool69
undertake schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:37:
Volgens mij kan dat gewoon hoor. Moet je de schakel modes van de shelly anders instellen.
Ok top, bedankt voor je info!

• rool69
undertake schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Hi Rool69,

Ik heb het zelfde probleem. Ik plaats meestal de shelly bij de lamp zelf. Scheelt je ook nog een blauw draad trekken.
Ik heb overal in huis gira puls drukkers en werken perfect.

Groeten
Mooi. Aansluiten gaat op dezelfde manier, neem ik aan. Pulsschakelaar inbouwen zoals een normale wipschakelaar en de Shelly conform het aansluitschema dat erbij wordt geleverd? En dan zorgen dat de Shelly in de goede modus staat, zoals je aangaf.

Thanks voor de info!
Gr. Roel

• undertake
Er zijn genoeg aansluit schema's te vinden online.
Maar een normale of wip maakt niet uit

Onderstaande is op een pulsdrukker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5exUe-RyVXYF8GyBDlfhByE3f9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2kbL5jCRF88iYegJeTBkVSIl.png?f=fotoalbum_large

Onderstaande is op een normale schakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhCdIbGuQjQH_NwVMrfwld57Ogk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oJKHAjKJZMWXyRkWXGVRyAqn.png?f=fotoalbum_large

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:26
rool69 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:30:
[...]

Daar is inderdaad misschien wel meer ruimte, dat weet ik (nog) niet. Als ik dat doe, dan betekent dat dat ik sowieso een pulsdrukker moet installeren? Een normale wipschakelaar zorgt er dan immers voor dat de shelly niks meer doet als hij uit wordt gezet?
De shelly sluit je rechtstreeks op de stroom aan, niet achter je schakelaar. Dus wanneer je de Shelly bij de lamp aansluit moet je ervoor zorgen dat je een bruine draad daar hebt. Sluit je hem bij je schakelaar aan, moet je ervoor zorgen dat je een blauwe draad daar hebt, zodat je altijd je L, N en schakeldraad hebt. Wel type schakelaar je er achter hangt, Puls of wip schakelaar maakt niet uit.

Maargoed, zoals gezegd, dat aansluitschema is op zat plekken te vinden, inclusief de shelly website zelf en de papieren handleiding die je bij je shelly krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door PorschefanRoel op 23-10-2020 16:26 ]

Je kan de instellingen ook doen met http commando's als:

code:
1
http://ip-van-je-shelly/settings?mqtt_server=mqttserver:1883&mqtt_enable=true

Die kan je in je browser typen, maar ook op de commandline met tools als curl bijvoorbeeld.

Of begreep ik je opmerking dat het per se via de webinterface aangepast moet worden verkeerd?

Ik gebruik dit wel eens omdat je allerlei instellingen in 1 keer kan zetten zonder dat je door verschillende schermpjes moet klikken om alles stuk voor stuk aan te passen.
Septillion schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:42:
Dat is waar, maar dat zou niet erg moeten zijn.
Dat is dus wel erg als je ventilator stuk gaat als je op beide draden tegelijk stroom zet zoals zoals @floriszz zegt.
Maar eigenlijk zou het best iets kunnen zijn wat Shelly kan inbakken naast roller. Volgens mij zie ik ventilatie hier elke twee weken wel langs komen.
Ja, dat zou wel fijn zijn. Ik heb geen idee of wij in Nederland nu zo uniek zijn met deze aansturing van ventilatoren. Of wellicht krijgen ze er zelf niet genoeg vragen over.

• undertake
Ik wil mijn ventilatie ook nog slim maken. Helaas nog niet de tijd gehad om hem er af te halen.

Ik heb de shelly 2.5 & 2x Shelly H&T al in huis :)

• rens-br

rens-br

Topicstarter
JeroenE schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:30:
[...]
Je kan de instellingen ook doen met http commando's als:

code:
1
http://ip-van-je-shelly/settings?mqtt_server=mqttserver:1883&mqtt_enable=true

Die kan je in je browser typen, maar ook op de commandline met tools als curl bijvoorbeeld.

Of begreep ik je opmerking dat het per se via de webinterface aangepast moet worden verkeerd?

Ik gebruik dit wel eens omdat je allerlei instellingen in 1 keer kan zetten zonder dat je door verschillende schermpjes moet klikken om alles stuk voor stuk aan te passen
Dat had ik eerder moeten weten. Heb dat voor alle 20 shellies nu een voor een zitten aanpassen. Bedankt in ieder geval voor de tip!

Mijn opmerking kwam ook door het feit dat je sommige instellingen niet via de App aan kan passen, maar alleen als je naar de webpagina van de shelly gaat.
@rens-br De api documentatie staat gewoon in de topic start }) :+

Ik gebruik de app niet zo heel vaak, zit daar dan niet alles in?

De laatste tijd krijg ik in de app alleen maar teksten als "cloud disabled" te zien. Dat klopt op zich wel, maar meestal kreeg ik dan binnen een paar seconden alsnog een 'lokale' verbinding. Dat gebeurd nu niet meer (of ik heb geen zin om heel veel langer te wachten). Vaak werkt de besturing via de app dan wel, maar als je iets met een fysieke schakelaar doet dan wordt die status in de app niet geupdate.

• undertake
Hi all,

Ik heb een sta lamp welke ik nu schakel middels een s plug. Graag wil ik deze ook kunnen dimmen.

Zal ik de huidige schakelaar er afhalen en een shelly dimmer er tussen zetten of en shelly dimmer achter de wcd?

Iemand van jullie wcd's met shellys er achter?

Alvast bedankt

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-11 19:33
undertake schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:30:
Hi all,

Ik heb een sta lamp welke ik nu schakel middels een s plug. Graag wil ik deze ook kunnen dimmen.

Zal ik de huidige schakelaar er afhalen en een shelly dimmer er tussen zetten of en shelly dimmer achter de wcd?

Alvast bedankt
Zal je vrouw blij mee zijn als de stofzuigert op halve kracht gaat... Is ze 2x zo lang bezig! O-) :+

the older I get, the better I was...

• Genestealer
Goedenavond!

Ik ben mijn domotica data aan het verzamelen/analyseren en het viel mij op dat de Shelly warmte sensor op de dimmer en vooral de 2.5 variant behoorlijke pittige warmtes aantonen. De 2.5 heeft 1 led lamp en twee led spotjes verbonden. Piek van bijna 80c graden. Al vermoed ik dat dit interne warmtes zijn schok er wel van. Vanaf de fysieke schakelaar voel ik totaal geen warmte.

Moet ik mij zorgen maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4y6l8vaAytKh7RVENCe-st97Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyC9g7Yg6Js6TyOT7DzIEZPc.jpg?f=fotoalbum_large

• synoniem
  • Niet online
Lijkt me extreem warm, zou het kunnen dat het Fahrenheit is ipv Celsius?

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-11 14:26
undertake schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:30:
Hi all,

Alvast bedankt
Ik heb voor een lampje bij de commode op de babykamer een lamp dimbaar gemaakt met de Shelly dimmer in een Shelly button 1.
Genestealer schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:04:
Piek van bijna 80c graden. Al vermoed ik dat dit interne warmtes zijn schok er wel van.
Mijn Shelly dimmers en 2.5 varieren van 43 tot 59 graden. De 2.5 zijn globaal wel warmer dan de dimmers. De meeste 2.5 gebruik ik voor zonnewering, dus die staan nauwelijks aan. Ik heb eventjes een half uurtje een lampje aangezet en bij die dimmer was de temperatuur ongeveer 2 graden gestegen (van 54,5 naar 56,5).

In de handleiding van de 2.5 staat volgens mij niets wat de maximum interne temperatuur is. Je kan via http://ip-adres-shelly/status wel zien of het veld "overtemperature" op "true" of "false" staat.

@synoniem Bij mij zijn de waardes allemaal graden Celsius. 80 Fahrenheit is iets van 27 graden Celsius, dat is kamertemperatuur plus een klein beetje extra. Dat zou dan juist erg koel zijn, denk ik.

• Genestealer
synoniem schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:39:
Lijkt me extreem warm, zou het kunnen dat het Fahrenheit is ipv Celsius?
Zeker Celsius. Er zijn ook op wat andere forums berichten hierover te vinden waarbij men dezelfde bezorgde vraag plaatsen. Kan er alleen geen conclusie van maken.

• undertake
Hi @webbier ,

Die kende ik nog niet! Ik heb gelijk even 2 besteld.

Hoeft de vrouw ook niet op halve kracht te stofzuigen ;)

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:22
Genestealer schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:31:
[...]

Zeker Celsius. Er zijn ook op wat andere forums berichten hierover te vinden waarbij men dezelfde bezorgde vraag plaatsen. Kan er alleen geen conclusie van maken.
Op de Facebook hulpgroep al verschillende keren aan bod gekomen, is temperatuur van de chip en zijn geen vreemde temperaturen. Mogen / kunnen nog hoger uitvallen zelfs, aldus Dimitar Dimitrov (eigenaar van Shelly).
Pagina: 1 ... 9 ... 86 Laatste