• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-08 16:10

n0ss

⭐⭐⭐

Heb zelf weinig ervaring met Shelly en electriciteit. Ik zou graag in mijn huur appartement onderstaande lamp 'smart' maken zodat ik deze kan Toggelen via Home Assistant.

Welke Shelly kan ik hiervoor gebruiken en hoe sluit ik deze aan?

Achter de knop wordt ook aangeraden alleen is deze er lastig af te krijgen en is de lamp zelf wat makkelijker toegankelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--xFadVhaPPXG0hhNRGp5WHzL_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pndlitEahmcaahpuWp5NtB8F.jpg?f=user_large
n0ss schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:29:
Welke Shelly kan ik hiervoor gebruiken en hoe sluit ik deze aan?
Voor enkel uit/aan heb je een Shelly 1 nodig.

Heb je bij de lamp nog wel een bruine draad zitten of is die er niet? Een soortgelijk probleem kan je trouwens ook bij de schakelaar hebben als daar geen blauwe draad zit.

Als je geen bruine draad hebt is het niet zo handig, je kan dan een Shelly in de lamp monteren, maar als iemand dan de schakelaar op uit zet is je Shelly ook uit en moet je eerst de schakelaar weer aan zetten om de Shelly te starten.

Als je de Shelly in de lamp zet zal je de lamp eigenlijk altijd uit/aan moeten zetten met een app en nooit met de schakelaar.

Dat kan op zich wel, maar persoonlijk vind ik dat geen mooie oplossing; de meeste "vreemden" zullen ook niet begrijpen dat het een smart lamp is die met een app werkt en niet met de schakelaar.

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

JeroenE schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:58:
[...]
Voor enkel uit/aan heb je een Shelly 1 nodig.

Heb je bij de lamp nog wel een bruine draad zitten of is die er niet? Een soortgelijk probleem kan je trouwens ook bij de schakelaar hebben als daar geen blauwe draad zit.

Als je geen bruine draad hebt is het niet zo handig, je kan dan een Shelly in de lamp monteren, maar als iemand dan de schakelaar op uit zet is je Shelly ook uit en moet je eerst de schakelaar weer aan zetten om de Shelly te starten.

Als je de Shelly in de lamp zet zal je de lamp eigenlijk altijd uit/aan moeten zetten met een app en nooit met de schakelaar.

Dat kan op zich wel, maar persoonlijk vind ik dat geen mooie oplossing; de meeste "vreemden" zullen ook niet begrijpen dat het een smart lamp is die met een app werkt en niet met de schakelaar.
Over de lamp knop zelf komt een afdekplaat of iets dergelijks, ik vind het geen probleem om de Shelly 1 in de lamp te plaatsen. Is dit eenvoudig te doen qua installatie? Heb hier geen ervaring mee. Waar plaats ik deze tussen?

Ik laat de lamp aangaan dmv een Motion sensor dus de fysieke knoppen zijn in dit geval niet benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@n0ss Als je weet hoe het moet is het niet ingewikkeld, aangenomen dat de Shelly in de armatuur past.

Maar ik weet eerlijk gezegd niet of het heel handig het is om mensen via een forum uit te leggen hoe ze met elektriciteit moeten werken. Je kan makkelijk gevaarlijke situaties creëren. Maar ja, als je het niet uitlegt kunnen ze ook niets leren.

Heb je überhaupt wel lasdoppen, installatiedraad, striptang, schroevendraaier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:05
Ik heb nu een aantal shelly devices in mijn woonkamer en het werkt best leuk.

Ik had voorheen alle schemerlampen met een schakeldraad aangesloten. Nu heb ik daar ook een Shelly tussengezet zodat ik ze ook kan gebruiken voor aanwezigheidssimulatie. Nu heb ik 2 lampen de shelly dimmer tussen gezet zodat ze ook niet iets gedimd kunnen worden.

Nu is mijn vraag is het mogelijk om de shelly dimmer 2 op dezelfde manier aan te sluiten zoals het bij de eerste generatie dimmer ook kon. Dus spanning op het schakeldraad (van de overige schemerlampen) en op basis van het wisselen van die input ook de gedimde lamp in of uit schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Km0ClZWYiw25woTWpmWbbBaLPBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyadSm4q5YMrolC8qc85iysr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

JeroenE schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 06:09:
@n0ss Als je weet hoe het moet is het niet ingewikkeld, aangenomen dat de Shelly in de armatuur past.

Maar ik weet eerlijk gezegd niet of het heel handig het is om mensen via een forum uit te leggen hoe ze met elektriciteit moeten werken. Je kan makkelijk gevaarlijke situaties creëren. Maar ja, als je het niet uitlegt kunnen ze ook niets leren.

Heb je überhaupt wel lasdoppen, installatiedraad, striptang, schroevendraaier?
Dit snap ik en deze tools heb ik in mijn bezit.
Ben inderdaad wel een beginner maar heb hier zelf ook in de badkamer boven de spiegel een lamp aangesloten en dat is goed gegegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:30
Op zich, als je in je meterkast even de groepen waar je aan werkt (of voor de zekerheid alles) uit zet.. Dan kan je jezelf in ieder geval niet elektrocuteren. Alles gewoon goed (dubbel) checken en zorgen dat je de juiste kleuren kabels gebruikt; dan kan er volgens mij niet heel veel fout gaan.

Althans dat is hoe ik het doe als hobbyist.

En stripper is niet nodig, met installatiedraad is het bijzonder makkelijk om die te strippen met een kniptang, alleen de lengte inschatten is iets lastiger :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
n0ss schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:01:
Dit snap ik en deze tools heb ik in mijn bezit.
Okido, op hoop van zegen ;)

Haal eerst de stroom eraf.
Controleer nog een keer of de stroom er echt af is.

Aan de onderkant van je armatuur komen 3 draden naar binnen. Zwart, geel/groen en blauw. De geel/groen is van de aarde en kan je laten zitten. De blauwe moet je uit het kroonsteentje schroeven en in een lasdop steken. Vanuit die lasdop met een stukje blauwe draad naar het kroonsteentje. Vervolgens een tweede stukje blauwe draad vanuit de lasdop naar de N op je Shelly 1.

Daarna is de zwarte draad aan de beurt. Normaal zou dit een bruine moeten zijn, maar jij hebt dus alleen een zwarte schakeldraad. Haal die ook los uit het kroonsteentje en stop die in een lasdoos. Nu moet je twee bruine draden vanuit de lasdoos aansluiten op de Shelly. 1tje op de L en 1tje op de I. Vervolgens een zwarte draad vanuit de O op de Shelly naar het kroonsteentje.

Als alles goed vast zit kan je de stroom er weer op zetten en de Shelly aanzetten met de schakelaar. Dan kan je eea instellen in de app of in je HA en kan je de lamp via de Shelly aan/uit doen.
t2012 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:28:
Nu is mijn vraag is het mogelijk om de shelly dimmer 2 op dezelfde manier aan te sluiten zoals het bij de eerste generatie dimmer ook kon. Dus spanning op het schakeldraad (van de overige schemerlampen) en op basis van het wisselen van die input ook de gedimde lamp in of uit schakelen.
Ik heb de eerste generatie dimmer niet en ik begrijp je verhaal ook niet helemaal en al helemaal niet wat andere lampen er mee te maken hebben.

Wat ik denk dat je vraagt is of je de Shelly dimmer 2 op 1 puls schakelaar kan aansluiten en hem daarmee uit en aan zetten. Dat kan inderdaad. 1 puls is aan, 1 puls is uit. Als je wil dimmen moet je de schakelaar langer ingedrukt houden en loslaten wanneer de juiste stand is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
JeroenE schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:44:
[...]

Daarna is de zwarte draad aan de beurt. Normaal zou dit een bruine moeten zijn, maar jij hebt dus alleen een zwarte schakeldraad. Haal die ook los uit het kroonsteentje en stop die in een lasdoos. Nu moet je twee bruine draden vanuit de lasdoos aansluiten op de Shelly. 1tje op de L en 1tje op de I. Vervolgens een zwarte draad vanuit de O op de Shelly naar het kroonsteentje.
[...]
Je hoeft toch alleen de blauwe draad met een lasdop te splitten en op de N (shelly) en het kroonsteentje van de lamp te zetten, het zwarte draad laat je naar de L op de shelly gaan. Vervolgens de O van de shelly naar de L (voorheen zwart) op het kroonsteentje.
De I is hierin de switch? Ik ken alleen de SW1/2 notatie zoals bij de dimmers - maar het aansluiten van de switch heeft geen zin, de wandschakelaar kan je niet gebruiken want dan heeft de shelly sowieso geen stroom...

Of snap ik het nou niet? :?
Edit: De shelly 1 werkt dus iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erwin537 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:20:
Vervolgens de O van de shelly naar de L (voorheen zwart) op het kroonsteentje.
Nee, dat is niet genoeg. De Shelly 1 verbind de I met de O (Input -> Output) als je hem "aan" schakelt. Als je hem uitschakelt wordt de verbinding weer verbroken.

Als je niets op de I zet komt er ook niets uit de O en gaat je lamp dus niet aan.

Je kan met de Shelly ook andere zaken schakelen, het hoeft niet perse 230V te zijn. Je kan de Shelly zelf op 230V aansluiten en dan op het relais bijvoorbeeld 24V schakelen.
De I is hierin de switch? Ik ken alleen de SW1/2 notatie zoals bij de dimmers - maar het aansluiten van de switch heeft geen zin, de wandschakelaar kan je niet gebruiken want dan heeft de shelly sowieso geen stroom...
Voor een schakelaar is de ingang SW, maar die kan/wil @n0ss dus niet gebruiken. Zijn schakelaar schakelt de zwarte draad en moet dus altijd op "aan" blijven staan, anders gaat de Shelly uit. Er is geen bruine draad waar altijd stroom op staat ongeacht de stand van de schakelaar. Anders had je die op de L en I moeten aansluiten.

Bij een Shelly dimmer 2 werkt dit anders, daar is geen I. Die heeft wel 3 keer een L (en dat moet dus dezelfde zijn). Ik weet eerlijk gezegd niet precies waarom er 3 aansluitingen zijn, als je maar 1 L aansluit dimt hij ook prima. Dat is wel een verschil tov de oudere Shelly dimmer (zie het plaatje in t2012 in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" daar is maar 1 L).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:20
JeroenE schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:44:
[...]

Haal eerst de stroom eraf.
Controleer nog een keer of de stroom er echt af is.
Hele goede tip. Zelf een tijdje geleden de groep "Slaapkamer
Zolder" (onder elkaar) uitgezet aangezien ik in een slaapkamer moest zijn. Was het de groep voor de slaapkamer op zolder. Ik moest groep "Eerste etage" hebben.
Draai ik eerst een oude lasdop van een bundeltje draad af. Normaal probeer ik dan met m'n hand de draden uit elkaar te draaien, maar aangezien dat nooit lukt meteen een tang gepakt. Nou, de vonken kwamen naar beneden... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
JeroenE schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:35:
[...]
Nee, dat is niet genoeg. De Shelly 1 verbind de I met de O (Input -> Output) als je hem "aan" schakelt. Als je hem uitschakelt wordt de verbinding weer verbroken.

Als je niets op de I zet komt er ook niets uit de O en gaat je lamp dus niet aan.

Je kan met de Shelly ook andere zaken schakelen, het hoeft niet perse 230V te zijn. Je kan de Shelly zelf op 230V aansluiten en dan op het relais bijvoorbeeld 24V schakelen.

[...]
Voor een schakelaar is de ingang SW, maar die kan/wil @n0ss dus niet gebruiken. Zijn schakelaar schakelt de zwarte draad en moet dus altijd op "aan" blijven staan, anders gaat de Shelly uit. Er is geen bruine draad waar altijd stroom op staat ongeacht de stand van de schakelaar. Anders had je die op de L en I moeten aansluiten.

Bij een Shelly dimmer 2 werkt dit anders, daar is geen I. Die heeft wel 3 keer een L (en dat moet dus dezelfde zijn). Ik weet eerlijk gezegd niet precies waarom er 3 aansluitingen zijn, als je maar 1 L aansluit dimt hij ook prima. Dat is wel een verschil tov de oudere Shelly dimmer (zie het plaatje in t2012 in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" daar is maar 1 L).
Aaah duidelijk, thanks! Ik ging er vanuit dat de Shelly 1 ongeveer hetzelfde als de dimmers werkt, maar dat is dus niet het geval.

EDIT:
Ik heb trouwens net mijn Home assistant geüpdatet (waarmee ik nog aan de slag moest gaan) omdat ik zag dat er nu een Shelly integration is. Werkt op zich goed, zonder MQTT. Nu eens een keer kijken of ik wat meer in Home Assistant kan duiken, e.a. kan automatiseren en een eigen dashboard kan maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin537 op 18-09-2020 16:52 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Gimme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2023
Jelte schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:28:
[...]
Dat is wel een interessante. Ik had hetzelfde probleem bij Frenck zijn oplossing. Wordt je opeens midden in de nacht wakker van een bel die aan blijft staan. Dat is niet tof.

Ben benieuwd of je het met een Shelly 1 voor elkaar krijgt. Heb er nog wel een (paar) liggen.
Ik heb de Shelly 1 inmiddels succesvol gekoppeld aan mijn deurbel :)
Mocht je hier meer over willen lezen kijk dan op mijn post in het Home Assistant forum -> hier

Hierbij nog het plaatje dat ik gemaakt heb met hoe ik de Shelly 1 heb aangesloten.
Komt dus inderdaad overeen met het plaatje van de garage deur opener.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhRkh7Bz6JNn49O6G61AHzOwP1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8s5wHP9vnvMdKjK30yZrgiEl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Gimme op 06-03-2021 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:18
Ik heb een vraag over de Shelly 2.5 die ik wil gaan gebruiken voor m'n elektrische zonnescherm.

Het zonnescherm wat er nu al aan de dakkapel hangt is uigevoerd met een draaischakelaar.
Zo'n een dus.

Nu heb ik een Shelly 2.5 gekocht. Ik wil graag de schakelaar gaan vervangen voor een pulsschakelaar (plaatje) zodat ik het scherm nog steeds met de hand kan bedienen maar zodat ik de knop niet hoef blijven indrukken totdat het scherm helemaal omlaag of omhoog is.

Werkt een Shelly 2.5 met een pulsschakelaar?
Stel dat ik het scherm tot halverwege wil oprollen of afrollen, kan ik dat onderbreken door nog een keer kort op de knop te drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@badkuip ik weet wel dat het prima werkt met de draaischakelaar. Een andere knop is dus niet nodig. Als je het scherm uit doet en de knop in uitschuif stand laat staan, werk alles prima. Het scherm schuift uit, stop op het uiteinde. En via de Shelly kun je hem gewoon weet inschuiven, terwijl de draaischakelaar in de uitschuif stand staat.

Nu heeft mijn draaischakelaar dus twee standen beide kanten op. Als je hem omdraait gaat hij uit en schiet weer naar neutraal als je hem los laat. Maar zet je hem voorbij een weerstand, blijft de schakelaar vaststaan.

Maar misschien heb je dus een andere die niet die tweede stand heeft. En dan heb je eigenlijk al puls schakelaar. Wat je dan kan doen is de Shelly inschakelen als puls schakelaar (denk ik), dan gebruik je de draaischakelaar als puls. Daarvoor hoef je dus geen andere schakelaar te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Hi, is het mogelijk om een somfy RTS te koppelen aan shelly (al dan niet via een omweg) ?

Ik heb 15 rolluikken op shelly zitten; 2 rolluikken gebruiken een somfy rts afstandsbediening (voor zover ik weet kan ik niet rechstreeks op de motor een shelly zetten). Ik kan nergens een clone van zo'n somfy rts afstandsbediening vinden die bijv in een stopcontact kan (en dan een shelly 1 er op) of iets dergelijks.

Ik zie dat somfy een tahoma bridge heeft die wel een rts signaal kan sturen; maar 300 euro om 2 rolluikken smart te maken vind ik weer net iets te veel. Hoop dat ik iets over het hoofd zie en dat er een makkelijkere manier bestaat.

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@badkuip Zoals @Jelte al schreef kan je die schakelaar gewoon blijven gebruiken.

Je kan hem hem ook als pulsschakelaar gebruiken. Je moet de schakelaar dan eerst naar links (of rechts) bewegen en daarna gelijk weer terug in het midden zetten. Dan hoef je niet te wachten tot het scherm helemaal omhoog (of omlaag) is gegaan.

De meeste zonweringsschakelaars die ik heb gezien springen trouwens vanzelf naar het midden zodat mensen de schakelaar los kunnen laten wanneer de zonwering in de juiste stand staat.

Ik doe mijn screens eigenlijk altijd of helemaal dicht of helemaal open, dus ik weet niet of ze ook weer stoppen als je nog een puls geeft. Wellicht moet je dan juist de andere kant een puls geven, zo werkt het in ieder geval met de screens voor mijn dakramen (daar zit geen Shelly op, die hebben een eigen systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:18
Jelte schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:31:
@badkuip ik weet wel dat het prima werkt met de draaischakelaar. Een andere knop is dus niet nodig. Als je het scherm uit doet en de knop in uitschuif stand laat staan, werk alles prima. Het scherm schuift uit, stop op het uiteinde. En via de Shelly kun je hem gewoon weet inschuiven, terwijl de draaischakelaar in de uitschuif stand staat.

Nu heeft mijn draaischakelaar dus twee standen beide kanten op. Als je hem omdraait gaat hij uit en schiet weer naar neutraal als je hem los laat. Maar zet je hem voorbij een weerstand, blijft de schakelaar vaststaan.

Maar misschien heb je dus een andere die niet die tweede stand heeft. En dan heb je eigenlijk al puls schakelaar. Wat je dan kan doen is de Shelly inschakelen als puls schakelaar (denk ik), dan gebruik je de draaischakelaar als puls. Daarvoor hoef je dus geen andere schakelaar te kopen.
JeroenE schreef op maandag 21 september 2020 @ 05:02:
@badkuip Zoals @Jelte al schreef kan je die schakelaar gewoon blijven gebruiken.

Je kan hem hem ook als pulsschakelaar gebruiken. Je moet de schakelaar dan eerst naar links (of rechts) bewegen en daarna gelijk weer terug in het midden zetten. Dan hoef je niet te wachten tot het scherm helemaal omhoog (of omlaag) is gegaan.

De meeste zonweringsschakelaars die ik heb gezien springen trouwens vanzelf naar het midden zodat mensen de schakelaar los kunnen laten wanneer de zonwering in de juiste stand staat.

Ik doe mijn screens eigenlijk altijd of helemaal dicht of helemaal open, dus ik weet niet of ze ook weer stoppen als je nog een puls geeft. Wellicht moet je dan juist de andere kant een puls geven, zo werkt het in ieder geval met de screens voor mijn dakramen (daar zit geen Shelly op, die hebben een eigen systeem).
Dank voor jullie advies. Mijn schakelaar heeft die 2e stand niet. De schakelaar blijft dus niet vaststaan.
Ik zou hem kunnen blijven gebruiken als een pulsschakelaar maar ik denk dat ik toch een andere schakelaar moet kopen omdat de Shelly er niet bij in past. Het is namelijk een opbouwschakelaar met geen ruimte voor de Shelly.

Voor het antwoord op de vraag of ik het scherm ook tot halverwege kan laten zakken, houd ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@badkuip Met alleen de shelly denk ik niet. Dan moet je aan een externe controller gaan denken (Home Assistant bijvoorbeeld, sowieso aan te raden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
badkuip schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:34:
Ik zou hem kunnen blijven gebruiken als een pulsschakelaar maar ik denk dat ik toch een andere schakelaar moet kopen omdat de Shelly er niet bij in past. Het is namelijk een opbouwschakelaar met geen ruimte voor de Shelly.
Is er in je nieuwe schakelaar dan wel genoeg ruimte?
Voor het antwoord op de vraag of ik het scherm ook tot halverwege kan laten zakken, houd ik me aanbevolen!
Het antwoord was simpeler te vinden dan ik in eerste instantie dacht 8)7 Het staat letterlijk in de webinterface:
Toggle - Press Button 1 for OPEN and press again for STOP.
Press Button 2 for CLOSE and press again for STOP.
En natuurlijk een fijne verjaardag!

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenE op 21-09-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb een oude Shelly 1 al een hele tijd niet meer gebruikt.

Komt niet meer online lijkt het (geen nieuw AP en ook niet als device in de app).

Kan je alleen een hardware reset uitvoeren door een fysieke schakelaar aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
sloth schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:23:
Ik heb een oude Shelly 1 al een hele tijd niet meer gebruikt.

Komt niet meer online lijkt het (geen nieuw AP en ook niet als device in de app).

Kan je alleen een hardware reset uitvoeren door een fysieke schakelaar aan te sluiten?
Ik heb één Shelly 1 en die heeft ook een fysieke resetknop. Bij mijn weten is die fysieke schakelaar juist het extraatje die je kan gebruiken als de Shelly ingebouwd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Waar zit die knop dan? Ik zie alleen de jumper voor 230/12v oid en wat GPIO headers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Gewoon op de behuizing. Kan niet missen. Staat ook expliciet in de handleiding genoemd die button.

Zie wel net dat het een 1PM (rood) is en die geeft op Google wel andere plaatjes dan zoeken op de 1 (blauw)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Precies ik heb een van de allereerste versies, blauw dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sloth Een Shelly 1 heeft geen reset knop. Dat is voor zover ik weet nu nog steeds zo, er is geen oude of nieuwe versie. De 1PM is inderdaad rood en die kan ook het verbruik meten (PM = power metering) en je kan er wat andere dingen op aansluiten zoals een temperatuur sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Tja ok.

Zijn er dan nog andere reset opties of moet ik een lichtschakelaar kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddit
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:44
sloth schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:58:
Tja ok.

Zijn er dan nog andere reset opties of moet ik een lichtschakelaar kopen?
met een snelle google search kom ik dit tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sloth Je hebt helemaal geen lichtschakelaar in je huis die je hier (tijdelijk) voor kan gebruiken? Dan zal je er 1tje moeten kopen of met een draadje lopen rommelen. Maar in dat geval heb je natuurlijk grote kans dat je jezelf per ongeluk onder stroom zet dus ik zou dan gewoon even een schakelaar gaan kopen. Die kosten anderhalve euro ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
-overbodig-

[ Voor 99% gewijzigd door Vaenir op 22-09-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vaenir Heb je de laatste firmware geladen en een kalibratie gedaan?

Ik gebruik zelf geen dimmer zonder blauwe draad, ik weet niet of dat het knipperen kan veroorzaken. De laatste firmware schijnt beter te zijn bij knipperen en kalibreren helpt ook wel eens.

Je kan bij de Shelly Dimmer 2 het button type instellen op Toggle. Dan moet je met de app dimmen, en zorgt de schakelaar er voor dat de dimmer in de ene stand aan is (bijvoorbeeld "omhoog") en de andere uit (bijvoorbeeld "omlaag"). Als de schakelaar dan aan staat kan je de Shelly ook met de app uit zetten. Maar als je dat doet moet je de schakelaar 2 keer om zetten. De eerste keer om de schakelaar "omlaag" te zetten, de Shelly blijft dan nog steeds uit want "omlaag" is uit en daarna moet je hem weer "omhoog" zetten om de Shelly weer aan te krijgen.

Een andere optie is "Edge Switch" instellen. Dan schakelt de Shelly altijd van stand als je de schakelaar om zet. Je hebt dan alleen geen standaard positie van de schakelaar meer in de zin dat "omhoog" aan is en "omlaag" uit (of andersom). In het voorbeeld van hierboven zou de Shelly dus al gelijk aan gaan als je de schakelaar op "omlaag" zet.

Als het goed is zijn bij jouw schakelaar beide knoppen onafhankelijk van elkaar, dus je kan de Shelly op de linkerknop aansluiten en de andere lamp op de rechterknop op de oude manier (of omgekeerd natuurlijk).

Wellicht kan je een tweede Shelly aansluiten in (of bij) het armatuur van de andere lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
JeroenE schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:55:
@Vaenir Heb je de laatste firmware geladen en een kalibratie gedaan?

Ik gebruik zelf geen dimmer zonder blauwe draad, ik weet niet of dat het knipperen kan veroorzaken. De laatste firmware schijnt beter te zijn bij knipperen en kalibreren helpt ook wel eens.

Je kan bij de Shelly Dimmer 2 het button type instellen op Toggle. Dan moet je met de app dimmen, en zorgt de schakelaar er voor dat de dimmer in de ene stand aan is (bijvoorbeeld "omhoog") en de andere uit (bijvoorbeeld "omlaag"). Als de schakelaar dan aan staat kan je de Shelly ook met de app uit zetten. Maar als je dat doet moet je de schakelaar 2 keer om zetten. De eerste keer om de schakelaar "omlaag" te zetten, de Shelly blijft dan nog steeds uit want "omlaag" is uit en daarna moet je hem weer "omhoog" zetten om de Shelly weer aan te krijgen.

Een andere optie is "Edge Switch" instellen. Dan schakelt de Shelly altijd van stand als je de schakelaar om zet. Je hebt dan alleen geen standaard positie van de schakelaar meer in de zin dat "omhoog" aan is en "omlaag" uit (of andersom). In het voorbeeld van hierboven zou de Shelly dus al gelijk aan gaan als je de schakelaar op "omlaag" zet.

Als het goed is zijn bij jouw schakelaar beide knoppen onafhankelijk van elkaar, dus je kan de Shelly op de linkerknop aansluiten en de andere lamp op de rechterknop op de oude manier (of omgekeerd natuurlijk).

Wellicht kan je een tweede Shelly aansluiten in (of bij) het armatuur van de andere lamp?
Ik was iets te snel met posten en had ondertussen zelf nog even wat verder gekeken. Allereerst bedankt voor je reactie! Ik heb nu inderdaad alleen switch 1 aangesloten en via de app de switch op toggle gezet. Dat gedrag klopt nu! Daarnaast heb ik de firmware geupdate, gekalibreerd en de 0 waarde voor het dimmen iets omhoog gezet waardoor nu minimaal en maximaal goed lijkt te werken.

Nu het vreemde gedrag. De normale lamp die ik op de ouderwetse manier heb aangesloten heeft impact op het gedrag van de shelly zijde. Dit komt denk ik omdat er 1 bruine draad in de dubbele schakelaar gaat, het stroomverbruik in een keer een stuk omhoog schiet als ik de ouderwetse lamp aanzet en de module daarop reageert? Misschien moet ik die dubbele schakelaar vervangen voor een dubbele schakelaar waarbij elke een "eigen" element is (geen idee of zo'n schakelaar bestaat)?

Ook nog iets raars is dat mijn shelly lamp na een tijdje gewoon uit gaat? Misschien een instelling die ik in de vluchtigheid nog niet heb ontdekt?

edit: het is iig geen tijdsinstelling. Hij valt gewoon op een willekeurig moment uit. Het lijkt erop dat hij de wifi verbinding snel verliest en weer vindt. Desondanks geeft de app aan dat de wifi verbinding "good" is.

[ Voor 5% gewijzigd door Vaenir op 22-09-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaenir schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:07:
Nu het vreemde gedrag. De normale lamp die ik op de ouderwetse manier heb aangesloten heeft impact op het gedrag van de shelly zijde. Dit komt denk ik omdat er 1 bruine draad in de dubbele schakelaar gaat, het stroomverbruik in een keer een stuk omhoog schiet als ik de ouderwetse lamp aanzet en de module daarop reageert?
Aha, dat zou wellicht kunnen. Zoals gezegd heb ik geen Shelly Dimmer 2 waarbij niet zowel bruin als blauw zijn aangesloten.
Misschien moet ik die dubbele schakelaar vervangen voor een dubbele schakelaar waarbij elke een "eigen" element is (geen idee of zo'n schakelaar bestaat)?
Dat heb je nu in principe al. Als je Shelly kan 'zien' dat de andere lamp aangaat en daar op reageert dan helpt dat niet als je een andere schakelaar gebruikt. De bruine draad die in de schakelaar gaat blijft immers dezelfde bruine draad als waarmee de Shelly is aangesloten.

Hoe reageert de dimmer dan eigenlijk? Gaat hij minder fel ofzoiets?
Ook nog iets raars is dat mijn shelly lamp na een tijdje gewoon uit gaat? Misschien een instelling die ik in de vluchtigheid nog niet heb ontdekt?
Je kan een "Auto Off" instellen in het "Timer" menu, misschien heb je dat gedaan? Je kan ook op vaste tijden schakelen via het "Weekly Schedule" menu. Maar dat is dan dus bijvoorbeeld om 19:00 aan en/of om 21:00 uit.

Is het een min of meer vaste tijd die het duurt voor je lamp uit gaat?

Een andere mogelijkheid is oververhitting, dan schakelt de dimmer zichzelf ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
JeroenE schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:20:
[...]
Hoe reageert de dimmer dan eigenlijk? Gaat hij minder fel ofzoiets?
De shelly lamp wordt dan inderdaad in een keer een stuk minder fel en past zichzelf daarna weer aan.
Je kan een "Auto Off" instellen in het "Timer" menu, misschien heb je dat gedaan? Je kan ook op vaste tijden schakelen via het "Weekly Schedule" menu. Maar dat is dan dus bijvoorbeeld om 19:00 aan en/of om 21:00 uit.

Is het een min of meer vaste tijd die het duurt voor je lamp uit gaat?

Een andere mogelijkheid is oververhitting, dan schakelt de dimmer zichzelf ook uit.
Het zijn geen tijdsinstellingen het lijkt inderdaad dan op oververhitting. Wordt dit ergens gelogged?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Vandaag een Shelly Dimmer 2 op mijn slaapkamer geïnstalleerd. Ik wou namelijk al een dimmer en daarnaast zit de aan/uit knop bij de deur; en dus ver van het bed.

Als ik 'm boven de 85% zet; gaat ie echter uit; ik denk overbelasting; maar ik kan nergens een max instellen. Op de webpagina geeft ie dan bijna 100w aan; maar ik dacht dat hij tot zo'n 200w zou kunnen?

De dimmer maakte bij het opstarten een eigen WiFi netwerk aan; en ik kon mijn telefoon hiermee verbinden (in de settings gekeken welk IP address ik kreeg (192.168.33.2) en daaruit afgeleid dat de dimmer wel op 192.168.33.1 zat).
In de instellingen op die webpagina heb ik 'm kunnen koppelen aan mijn lokale netwerk, ik had namelijk helemaal geen zin om die app te downloaden en een account aan te maken.

Ook heb ik op mijn telefoon de app "HTTP Shortcuts" geinstalleerd; waarmee ik direct via http://ip-van-shelly/light/0?turn=off en ?turn=on&brightness=80 de lamp aan/uit kon zetten.

Eigenlijk ideaal als je geen zin hebt in cloud-meuk, z-wave spul (met extra bridge) of compleet home-automation pakket; als je toch maar een schakelaar nodig hebt.

Edit; wellicht ook interessant; ik heb de Shelly Dimmer 2 gekoppeld via 'rolluik knoppen' van de Gamma; was maar 15eu voor een dubbele pulsdrukker.
Echter; ik zag pas later in de webinterface dat je ook een elke pulsdrukker of zelfs schakelaar kunt gebruiken. Maar verwacht dat dat minder soepel gaat, aangezien dit niet voor komt in de aansluitvoorbeelden.

[ Voor 13% gewijzigd door Accretion op 22-09-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vaenir Misschien wordt het bijgehouden ergens in de Cloud van Shelly, maar die gebruik ik niet. Je kan eea wel bekijken op de Shelly zelf. Ga dan naar het ip-adres van de Shelly met /status er achter. Dus bijvoorbeeld: http://192.168.123.123/status

Je krijgt dan een JSON met allerlei data, maar mijn browser geeft dat al min of meer leesbaar weer, dus je kan de temperatuur (zowel in C als F) makkelijk vinden.

Je kan ook een MQTT server inrichten en daar de Shelly naar toe laten loggen. Dan kan je wel weer bijhouden wat de temperatuur is over het verloop van tijd, bijvoorbeeld met MQTT Explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Accretion Wat je beschrijft is min of meer precies hetzelfde wat @Vaenir in zijn inmiddels verwijderde berichtje had geschreven. Heb jij ook alleen een bruine draad en geen blauwe aangesloten?

Wellicht helpt het dan ook als je de laatste firmware gedownload, de lamp gekalibreerd en het minimum dimlevel toch iets hoger zet?

Met 1 knop dimmen kan ook, maar persoonlijk vind ik 2 knoppen veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
JeroenE schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:59:
@Vaenir Misschien wordt het bijgehouden ergens in de Cloud van Shelly, maar die gebruik ik niet. Je kan eea wel bekijken op de Shelly zelf. Ga dan naar het ip-adres van de Shelly met /status er achter. Dus bijvoorbeeld: http://192.168.123.123/status

Je krijgt dan een JSON met allerlei data, maar mijn browser geeft dat al min of meer leesbaar weer, dus je kan de temperatuur (zowel in C als F) makkelijk vinden.

Je kan ook een MQTT server inrichten en daar de Shelly naar toe laten loggen. Dan kan je wel weer bijhouden wat de temperatuur is over het verloop van tijd, bijvoorbeeld met MQTT Explorer.
Ah cool ik ga morgen even verder aanklooien. Ik heb hem voor nu even weggehaald aangezien mijn zoontje van 5 nog wel afhankelijk is van een fysieke knop. Echter valt de lamp nu willekeurig om de haverklap uit.

Het gaat om 3x Ikea Rollsbo Led lampen voor mijn eettafel. Ik heb niet het idee dat die lampen voor oververhitting kunnen zorgen. Eerder te weinig verbruik ivm het missen van mijn blauwe draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vaenir Volgens de handleiding moet je minimaal 10W gebruiken, wellicht gebruiken je lampen te weinig als je te ver dimt? De lampen zouden 7,5W zijn dus dan moet je minimaal 45% hebben om dat te halen.

Kan je ergens bij de armatuur nog wel een bypass maken zoals in figuur 4 staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

JeroenE schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:04:
@Accretion Wat je beschrijft is min of meer precies hetzelfde wat @Vaenir in zijn inmiddels verwijderde berichtje had geschreven. Heb jij ook alleen een bruine draad en geen blauwe aangesloten?

Wellicht helpt het dan ook als je de laatste firmware gedownload, de lamp gekalibreerd en het minimum dimlevel toch iets hoger zet?

Met 1 knop dimmen kan ook, maar persoonlijk vind ik 2 knoppen veel handiger.
Aah top.

Ja; het betreft een erg oude installatie met enkel een fase+schakeldraad.
D'r zit wel een stopcontact naast; maar die lijkt een andere buis in te gaan.

Firmware upgrade idd gedaan na de installatie.
Kalibratie is ook nog een optie inderdaad; maar na het vinden van deze post, heb ik dat maar geskipt.

Edit: Calibratie heeft geholpen, kan nu netjes naar 100%!
(Toch zou het logisch zijn om een max in te kunnen stellen, en het is niet helemaal duidelijk wat de calibratie inhoudt, maar afijn.)

[ Voor 9% gewijzigd door Accretion op 23-09-2020 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
JeroenE schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:14:
@Vaenir Volgens de handleiding moet je minimaal 10W gebruiken, wellicht gebruiken je lampen te weinig als je te ver dimt? De lampen zouden 7,5W zijn dus dan moet je minimaal 45% hebben om dat te halen.

Kan je ergens bij de armatuur nog wel een bypass maken zoals in figuur 4 staat?
Nee helaas dat is in deze situatie onmogelijk. Ik ben bang dat het een ouderwetse dimmer gaat worden. Nu zit ik alleen met een Shelly 2 dimmer zonder doel. En terugsturen vind ik nu ook een beetje asociaal. Voortaan eerst maar eens lezen voordat ik iets even snel ga kopen. :+
@Accretion Ik weet ook niet precies wat er allemaal echt gebeurd, maar het lijkt er op dat de dimmer dan gaat "aftasten" hoe de lamp reageert. Wat bedoel je met de "max instellen"? Je kan in de Shelly Dimmer 2 een Night Mode instellen zodat tussen bepaalde tijden het licht maar tot een instelbaar maximum aan gaat. Bijvoorbeeld tussen 22u en 06u maximaal 35%.

@Vaenir Ja, vervelend dat het niet goed samenwerkt met jouw lampen. Wellicht de winkel vragen of je ze toch terug mag sturen? En anders op marktplaats ofzoiets.

• jorgenv
  • Laatst online: 05-04 14:10
Vaenir schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:58:
[...]

Nee helaas dat is in deze situatie onmogelijk. Ik ben bang dat het een ouderwetse dimmer gaat worden. Nu zit ik alleen met een Shelly 2 dimmer zonder doel. En terugsturen vind ik nu ook een beetje asociaal. Voortaan eerst maar eens lezen voordat ik iets even snel ga kopen. :+
Ik denk niet dat het minimum wattage een probleem is, ik heb verschillende shelly dimmers en deze sturen allemaal dimbare ledlampen aan bv (3x 3w spotjes of 1x 7,5W e27 lamp) en ze werken overal prima. Ik heb ze wel overal met bruine EN blauwe draad aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jorgenv Als je ze zonder blauwe draad aansluit moet je dus minimaal 10W gebruiken volgens de handleiding van de Shelly Dimmer 2.
When using the device without neutral, Shelly Dimmer 2 requires at least 10W of power consumption, in order to operate. If the connected light has a smaller power consumption, then Shelly Bypass is required for the operation of the Device

• jorgenv
  • Laatst online: 05-04 14:10
Dat is volgens mij gewoon omdat anders een ledlamp lichtjes kan blijven branden, omdat de shelly dan eigenlijk op een soort lekstroompje draait. Die bypass is gewoon een weerstand die er voor zorgt dat de lekstroom daar naar toe kan ipv dat de ledlamp blijft branden. Dit verklaart niet de problemen die @Vaenir ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-ctrl
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-03 20:29
badkuip schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:34:

Dank voor jullie advies. Mijn schakelaar heeft die 2e stand niet. De schakelaar blijft dus niet vaststaan.

Ik heb recent 2 zonneschermen elk van een Shelly 2.5 voorzien. Ik had een soortgelijke opbouw draaischakelaar als jij, één per zonnescherm. De draaiknoppen heb ik vervangen door een drukknop Somfy Inis, die kan je met en zonder vast nulpunt verkrijgen.
https://www.rolluikonderd...t-nulpunt-model-2020.html
Ik heb voor beide Inis-schakelaars een Smoove opbouwbehuizing gekocht, de Shelly 2.5 past met een beetje dremelwerk net onder de schakelaar. Je moet namelijk wel een stukje achterzijde van de behuizing verwijderen.

Tijdens het instellen heb ik ontdekt dat je door een bepaalde instelling van het button-type het zonnescherm ineens 100% kon openen, maar dat wilde ik expliciet niet om de motor niet te overbelasten.
Met de Shelly kan je het scherm na calibratie eenvoudig op elke gewenste stand zetten met een slider, met de drukknoppen gaat dat niet maar daar heb je de app uiteindelijk voor ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQdI6VQuZofUV-Vj89KVHBG6gKA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HeDYjalKdToQ0oRIGi8691Zh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QepudX9dvoOpDbfXn9KKsDgqhE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnNdhs9QzkoaPQXf81A6u5ub.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
n-ctrl schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 01:20:
Tijdens het instellen heb ik ontdekt dat je door een bepaalde instelling van het button-type het zonnescherm ineens 100% kon openen, maar dat wilde ik expliciet niet om de motor niet te overbelasten.
Ik begrijp niet goed hoe je de motor kan overbelasten door hem 100% te openen (of sluiten). Daar hoort je motor gewoon tegen te kunnen, anders heb je de verkeerde motor voor je zonnescherm.
Met de Shelly kan je het scherm na calibratie eenvoudig op elke gewenste stand zetten met een slider, met de drukknoppen gaat dat niet maar daar heb je de app uiteindelijk voor ;-)
Stopt de Shelly niet als je eerst met de knop het zonnescherm laat bewegen en (even later) de knop weer induwt om te stoppen?

De andere button optie is dat je de knop ingedrukt moet houden om te bewegen en als je loslaat wordt er gestopt.

Je moet dan dus wel altijd een beetje 'mikken' als je precies op een bepaalde positie wil stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3abwNZO.png

• n-ctrl
JeroenE schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:26:
[...]
Ik begrijp niet goed hoe je de motor kan overbelasten door hem 100% te openen (of sluiten). Daar hoort je motor gewoon tegen te kunnen, anders heb je de verkeerde motor voor je zonnescherm.
Ik had het anders moeten omschrijven, ik bedoelde eigenlijk dat ik niet wil dat de motor blijft werken als het zonnescherm 100% in- of uitgevouwen is. Daardoor komt alleen maar overbodige spanning op de plooiarmen of op het zeildoek. Dat was idd. het geval als de switch als toggle-switch aangeduid was.
Ik heb 'm nu als Momentary switch gedefinieerd.
Stopt de Shelly niet als je eerst met de knop het zonnescherm laat bewegen en (even later) de knop weer induwt om te stoppen?
Ja hoor, dat lukt maar is niet dummy proof genoeg voor mijn gezinsleden. Die zouden al snel op de knop drukken en vervolgens weglopen en dan blijft de motor vermogen leveren...
De andere button optie is dat je de knop ingedrukt moet houden om te bewegen en als je loslaat wordt er gestopt.
Je moet dan dus wel altijd een beetje 'mikken' als je precies op een bepaalde positie wil stoppen.
Nu heb ik een goed compromis waarin iedereen in het gezin zich kan vinden, wat voldoet aan de WAF en dummy-proof is:
- bediening met knoppen: knoppen ingedrukt houden tot het zonnescherm goed staat (dus zoals vroeger)
- met app: openen en sluiten, specifieke tussenstand met slider in te stellen

Ik moet enkel nog issue oplossen met een van beide scherm. Het eerste scherm is gecalibreerd en werkt voortreffelijk, slider gaat van 0 - 100%. Het 2de scherm staat nog op 38% als het helemaal toe is, motor blijft ook langer doordraaien. Al verschillende keren gereset en gecalibreerd maar dit scherm reageert anders dan het eerste tijdens de calibratie, soms doet hij de laatste stapjes tussen 50% en 0% niet eens.
Beide shellies zijn nochtans indentiek ingesteld, al tot vervelens toe elke instelling nagekeken. Ik vermoed dat dat eerder te maken heeft met de instelling op de motor van scherm 2 zelf, waardoor hij de eindstand niet goed detecteert. Moet ik bij gelegenheid eens van naderbij bekijken.

• n-ctrl
Accretion schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:48:

Edit; wellicht ook interessant; ik heb de Shelly Dimmer 2 gekoppeld via 'rolluik knoppen' van de Gamma; was maar 15eu voor een dubbele pulsdrukker.
Echter; ik zag pas later in de webinterface dat je ook een elke pulsdrukker of zelfs schakelaar kunt gebruiken. Maar verwacht dat dat minder soepel gaat, aangezien dit niet voor komt in de aansluitvoorbeelden.
Ik heb een vijftal Shelly dimmer2's die allemaal telkens op een enkele pulsdrukker geïnstalleerd zijn en dat werkt heel gemakkelijk en oogt wat strakker.
Met lang drukken kan je dan dimmen, om te wisselen tussen lichter of donkerder moet je soms even de pulsdrukker lossen en opnieuw lang drukken. Dat was ook zo met mijn vroegere bticino dimmers, dus we zijn het zo gewoon.
Als je lang blijft drukken tijdenshet aanzetten, starten lampen op een minimumstand en als je de lampen aanzet door snel 2x te drukken starten ze op 100%
Aansluiten is eenvoudig: enkel SW1 aansluiten en in app onder Button Type "One button mode" aanduiden.
n-ctrl schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 03:40:
Ik had het anders moeten omschrijven, ik bedoelde eigenlijk dat ik niet wil dat de motor blijft werken als het zonnescherm 100% in- of uitgevouwen is.
Wat voor merk/model motor heb jij dan? Ik ben in de praktijk nog nooit een motor tegengekomen waarbij je dit niet zelf kan instellen op de motor (al schijnt dat wel te bestaan bij hele oude modellen).

Dat instellen werkt dan met afstelstiften (waar je aan moet draaien), knopjes die je moet indrukken en/of soms een afstandsbediening. Misschien nog wel op andere manieren die ik niet weet ;) Je kan daarmee de motor vertellen wat de laagste en hoogste stand moet zijn. De motor stopt dan vanzelf met draaien als 1 van die standen is bereikt.

Als je dat hebt gedaan dan kan je de Shelly kalibreren. Die doet het scherm dan een paar keer omhoog/omlaag of in/uit. Aan de hand van het stroomverbruik kan de Shelly dan zien wat de eindstanden zijn (want dan is er geen stroomverbruik van de motor meer) en dan leert hij hoe lang het duurt voor een scherm open en dicht is etc. De Shelly haalt in de dan zelf de stroom van de motor af.

Die instelling op de motor zit er in voor de beveiliging van de motor zelf. Stel dat je simpele schakelaar hebt voor omhoog en omlaag. En dan 1tje die niet vanzelf weer in de nulstand springt. Als je mensen die dan aanzetten dan zou de motor net zo lang blijven proberen te draaien tot hij in de fik vliegt. Dus ik vind het bijzonder dat jij nog een exemplaar zou hebben waar je dit niet in kan stellen.

Ik heb 1 zonnescherm waar je dit heel goed kan horen. Het zonnescherm stopt eerst met bewegen want de motor zit op de eindstand en als de Shelly daarna de stroom er af haalt hoor je nog een klein klikje. Je kan het natuurlijk ook nameten met een voltmeter dat er geen spanning meer op de motor staat vanuit de Shelly.
Ik vermoed dat dat eerder te maken heeft met de instelling op de motor van scherm 2 zelf, waardoor hij de eindstand niet goed detecteert.
Dat denk ik ook. Als dit niet goed staat ingesteld (of kapot is?) dan zal de Shelly niet goed begrijpen wat de begin of eindstand is.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:25
Met ^, de inregeling van de motor is niet goed. Meestal zijn het 2 instelschroefjes voor onder en bovenstand.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 14-09 23:32
Gisteren al mijn Shelly's voorzien van nieuwste updates (standaard heeft al mijn IOT devices geen internet toegang) en het viel mij op dat de Shelly Dimmer 1 na update een extra button type heeft genaamd 'Rotary Switch'.

Nou wil ik al heel lang mijn 4 standaard draaiknop dimmers vervangen voor slimme varianten met behoud van mijn GIRA spul. Daar zijn ook al producten voor maar blijf graag bij Shelly. Ik heb ze daarom vandaag een mail gestuurd met de vraag wat deze knop inhoud. Dit is hun antwoord:

it can not be used with any rotary switch.

We are working on this integration. Do not use it for now.

Thank you for your time!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:02
Wel veelbelovend! Hoop dat het snel komt, moet binnenkort de keuze maken om al het huidige schakelmateriaal te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:25
De ingangen zijn digitaal, dus de enige draaiknop die ik kan bedenken is een rotary encoder. Lijkt me niet zo eenvoudig te implementeren, want je werkt met wisselspanning.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Veel meer dan een x-standenschakeling kan ik me er ook niet bij voorstellen maar we wachten rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:58

Crazy-

Best life ever

Poeh! Vandaag 2x Shelly 1PM ontvangen en aangesloten.

1 is ingezet achter een WCD in de garage tbv de auto (plug-in) & de ander zit ingebouwd bij de e-boiler

Installatie ging vlot, Activatie was wat vervelend. De app moest ik soms 5x herstarten omdat ie de module niet zag; of dat ie hem zag en na instellen opeens niet meer.

Maar uiteindelijk gelukt, aan de WiFi gekoppeld & MQTT naar de Domoticz/Mosquito server.

De e-boiler wordt gelijk mbv een DzVents scriptje geschakeld (zonneboiler temperatuur <55, schakel aan anders (blijf) uit).

Nu meer zicht in het verbruik van de auto & boiler. Smaakt zelfs naar meer 😆 ... (quooker, wasmachine, droger, over, koelkasten....) 😬

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Goedemorgen,

Ik ga nu ook beginnen aan mijn avontuur met shelly :) lang getwijfeld en eerst alleen gewerkt met slimme lampen (HUE). Maar de wederhelft wil ook wel eens andere lampen, dus ik wil die ook slim maken.

Dimmer 2 is in bestelling, alleen nu dien ik natuurlijk de shakelaar iets aan te passen (nu wisselschakelaar).

Wat ik graag wil is 1 schakelaar die dus met 1x omhoog (aan), omhoog inhouden (omhoog dimmen), 1x omlaag (uit), omlaag inhouden (omlaag dimmen).
Ik twijfel nu wat voor schakelaar ik daar voor nodig heb:
https://www.berkerstore.n...sdrukker-maakcontact.html

Of heb je 2 maakcontacten nodig in dit geval?
https://www.berkerstore.n...-2-separate-meldcont.html

Ik kies voor berker, omdat wij alles hier in huis Berker hebben en dan hoef ik geen andere afdekplatjes etc te regelen die weer anders zijn qua look & feel.

Thanks.

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
NeoFoX schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:24:
Goedemorgen,

Ik ga nu ook beginnen aan mijn avontuur met shelly :) lang getwijfeld en eerst alleen gewerkt met slimme lampen (HUE). Maar de wederhelft wil ook wel eens andere lampen, dus ik wil die ook slim maken.

Dimmer 2 is in bestelling, alleen nu dien ik natuurlijk de shakelaar iets aan te passen (nu wisselschakelaar).

Wat ik graag wil is 1 schakelaar die dus met 1x omhoog (aan), omhoog inhouden (omhoog dimmen), 1x omlaag (uit), omlaag inhouden (omlaag dimmen).
Ik twijfel nu wat voor schakelaar ik daar voor nodig heb:
https://www.berkerstore.n...sdrukker-maakcontact.html

Of heb je 2 maakcontacten nodig in dit geval?
https://www.berkerstore.n...-2-separate-meldcont.html

Ik kies voor berker, omdat wij alles hier in huis Berker hebben en dan hoef ik geen andere afdekplatjes etc te regelen die weer anders zijn qua look & feel.

Thanks.
Zijn dat wel drukkers die een boven en beneden hebben? Maar in principe sluit je dit dan aan als zijnde twee knoppen (boven is een knop en onder is een knop). Je krijgt dan dat knop 1 (boven) aan/uit is en feller en knop 2 (omlaag) ook aan/uit en dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@NeoFoX Wat bijna iedere fabrikant heeft is een jaloezieschakelaar, maar dan heb je dus de knoppen links/rechts en niet 1 schakelaar met omhoog en omlaag (en een midden stand). Bijvoorbeeld deze: https://www.berkerstore.n...edrukcontact-1-polig.html

Als je eenmaal weet welk model je moet hebben kan je die op basis van een artikelnummer 'overal' kopen, maar het lastigste is vaak te ontdekken welke schakelaar (en wippen) je wil hebben.

Het lijkt mij dat de door jou aangedragen schakelaars geen 3 standen (omhoog, midden, omlaag) hebben.

De enige die ik zo snel kon vinden op de site die jij aangaf is deze https://www.berkerstore.n...aakcontact-1x-ingang.html maar die heeft dan ook nog een links/rechts (dus kan je 2 aparte lampen dimmen, dat dan weer wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 14-09 22:10
Ik probeer mijn Shelly Dimmer (1e generatie) aan de gang te krijgen met tweevoudige puls drukker. Ik wil als ik naar boven druk dat de dimmer feller gaat en als ik op de knop naar beneden druk dat hij zachter gaat. Helaas werkt het nog niet optimaal. Hij lijkt op beide inputs als aan/uit te reageren.

Wat ik nu heb gedaan:
-Button type op: Dual button mode - dimmer is controlled with dual switch.
-Fade rate speed 1x
-TRANSITION TIME default 1000 ms
-BUTTON DEBOUNCE default 80 (Button debounce, miliseconds (60-200))

Ik heb de lampen aan de dimmer al gekalibreerd.

Hebben jullie een idee wat hier goed fout gaat?

Ps voor diegene die mijn vorige post hebben gezet die ik nu heb geedit. De Shelly had zichzelf gereset naar factory default. geen idee hoe en waarom maar daarom maakte hij geen verbinding met het netwerk. Mogelijk omdat ik heel vaak met de schakelaar aan het pielen ben geweest en hij bij X keer een reset functie doet.

[ Voor 81% gewijzigd door GAEvakYD op 04-10-2020 10:03 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddit
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:44
GAEvakYD schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:15:
Ik probeer mijn Shelly1 aan de gang te krijgen met tweevoudige puls drukker. Ik wil als ik naar boven druk dat de dimmer feller gaat en als ik op de knop naar beneden druk dat hij zachter gaat. Helaas werkt het nog niet optimaal. Hij lijkt op beide inputs als aan/uit te reageren.

Wat ik nu heb gedaan:
-Button type op: Dual button mode - dimmer is controlled with dual switch.
-Fade rate speed 1x
-TRANSITION TIME default 1000 ms
-BUTTON DEBOUNCE default 80 (Button debounce, miliseconds (60-200))

Ik heb de lampen aan de dimmer al gekalibreerd.

Ps voor diegene die mijn vorige post hebben gezet die ik nu heb geedit. De Shelly had zichzelf gereset naar factory default. geen idee hoe en waarom maar daarom maakte hij geen verbinding met het netwerk. Mogelijk omdat ik heel vaak met de schakelaar aan het pielen ben geweest en hij bij X keer een reset functie doet.
Je hebt het over een shelly 1 maar die kan niet dimmen.
Daar heb je een shelly dimmer voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
hiddit schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:33:
[...]

Je hebt het over een shelly 1 maar die kan niet dimmen.
Daar heb je een shelly dimmer voor nodig.
Excuus. Ik pas mijn post even aan. Ik heb een Shelly Dimmer (eerste generatie). Er is onlangs een Dimmer 2 serie uitgekomen. Maar hij wel degelijk dimmen. Dat werkt ook prima via MQTT en de directe webinterface.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 14-09 23:32
naftebakje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:04:
De ingangen zijn digitaal, dus de enige draaiknop die ik kan bedenken is een rotary encoder. Lijkt me niet zo eenvoudig te implementeren, want je werkt met wisselspanning.
synoniem schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:17:
Veel meer dan een x-standenschakeling kan ik me er ook niet bij voorstellen maar we wachten rustig af.
Uiteraard een rotary encoder maar dat maakt juist optisch geen verschil met een 'normale' ronde dimmer. Het is zelfs al met de huidige Shelly werkend gekregen door een hobbyist. Onderstaand document wordt zelfs door Shelly zelf op hun site naar verwezen. Ik wou dit zelf gaan bouwen maar mijn GIRA bestaande dimmerknoppen passen niet op de rotary encoders die beschikbaar zijn qua diameters. Ik heb het dus opgegeven. Shelly heeft mij nog een antwoord gegeven dat het voorlopig nog niet gaat komen dus ik ga afwijken naar Robbshop dimmers via zigbee protocol.

https://www.instructables...With-Rotary-Knob-and-Hom/

[ Voor 18% gewijzigd door Genestealer op 04-10-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 09:22
Weet iemand hoe ik een shelly 1 met tasmota, een PIR sensor en domoticz kan instellen?

De PIR sensor is een HC-SR501 die ik verbonden heb met GPIO3. In tasmota GPIO3 gekoppeld aan switch2 en in de console de rules ingevoerd zoals bij tasmota vermeld. Wat ik bij domoticz instellingen in tasmota moet instellen is me ook een raadsel, maar als ik bij idx1 het idx nr van domoticz invul komt er wel wat naar domoticz. Maar dat lijkt me het schakelen, niet de sensor.
De PIR lijkt wel te reageren, maar niet heel duidelijk. Bovendien schakelt de shelly dan meteen, dat is niet de bedoeling. Ik wil de PIR alleen als sensor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GAEvakYD schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:15:
Ik heb geen ervaring met de Shelly Dimmer 1. Maar bij de 2 is op beide knoppen een korte puls een signaal voor zowel uit als aan (afhankelijk of d elamp aan of uit is natuurlijk).

Pas als je de knop "lang" ingedrukt houdt gaat de lamp harder of zachter. Misschien is dat "lang" langer dan je denkt? Heb je al eens geprobeerd om de knoppen gewoon ingedrukt te houden?
Mogelijk omdat ik heel vaak met de schakelaar aan het pielen ben geweest en hij bij X keer een reset functie doet.
Ik vergeet altijd de exacte aantallen, maar als je de Shelly aansluit op de stroom en je drukt binnen 30 (60?) seconden 5 keer op een pulsknop (of je haalt de schakelaar zo vaak heen en weer om 5 keer aan/uit te gaan) dan doen hij inderdaad een factory reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-01 08:34
Hallo!

Als ik een Shelley h&t koop kan ik dan zonder verder andere hubs te kopen aan de Google Home vragen wat de interne temperatuur is?

Ik hoef er verder geen thermostaten of andere dingen mee te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
Volgens mij als je hem aan de Shelly Cloud hangt moet dat kunnen. Uitgaande dat je een Wifi access point niet als hub ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
JeroenE schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:26:
[...]
Ik heb geen ervaring met de Shelly Dimmer 1. Maar bij de 2 is op beide knoppen een korte puls een signaal voor zowel uit als aan (afhankelijk of d elamp aan of uit is natuurlijk).

Pas als je de knop "lang" ingedrukt houdt gaat de lamp harder of zachter. Misschien is dat "lang" langer dan je denkt? Heb je al eens geprobeerd om de knoppen gewoon ingedrukt te houden?

[...]
Ik vergeet altijd de exacte aantallen, maar als je de Shelly aansluit op de stroom en je drukt binnen 30 (60?) seconden 5 keer op een pulsknop (of je haalt de schakelaar zo vaak heen en weer om 5 keer aan/uit te gaan) dan doen hij inderdaad een factory reset.
Ik heb uiteindelijk zitten pielen met wat instellingen en nu lijkt de dimmer exact te doen wat ik wil. Ik denk dat de stappen voor dimmen te groot stonden. Ik heb nu een kleinere interval tijd gekozen en kleinst mogelijke dim level stappen. Dat werkt als een speer. Maar de echte test moet nog komen. De WAF test. :/ :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
Septillion schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:12:
Volgens mij als je hem aan de Shelly Cloud hangt moet dat kunnen. Uitgaande dat je een Wifi access point niet als hub ziet.
Dus als ik die shelly h&t koop is het mogelijk om het zo in te stellen als wat ik wil? Wat bedoel je met die shelly cloud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:48
Jasje39 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Dus als ik die shelly h&t koop is het mogelijk om het zo in te stellen als wat ik wil? Wat bedoel je met die shelly cloud?
Je kan je shelly apparaat laten verbinden met shelly cloud. Vervolgens kan je deze shelly cloud koppelen aan je google home. Als je dat hebt gedaan, kan je middels stem commando's communiceren met de h&t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
-Casper schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:06:
[...]

Je kan je shelly apparaat laten verbinden met shelly cloud. Vervolgens kan je deze shelly cloud koppelen aan je google home. Als je dat hebt gedaan, kan je middels stem commando's communiceren met de h&t
Top!

Dit is wat ik graag wilde horen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Yep, dat dus. @Jasje39 De Shelly Cloud zijn dus de servers van Shelly waar je alle "smarts" kunt late draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Iemand die de Shelly Integratie gebruikt van Home Assistant? Veel sensoren en de relais worden netjes gevonden, maar ik zie de schakelaar niet als losse sensor. En dat is nu juist waar het om draait bij die dingen wat mij betreft.

Sowieso wordt er niets automatisch gevonden, maar moet ik ze handmatig per ip toevoegen (maar dat vind ik prima)

https://www.home-assistant.io/integrations/shelly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Jelte schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:43:
Iemand die de Shelly Integratie gebruikt van Home Assistant? Veel sensoren en de relais worden netjes gevonden, maar ik zie de schakelaar niet als losse sensor. En dat is nu juist waar het om draait bij die dingen wat mij betreft.

Sowieso wordt er niets automatisch gevonden, maar moet ik ze handmatig per ip toevoegen (maar dat vind ik prima)

Inderdaad moet je de host opgeven. Maar dan zou je per Shelly wel meerdere entiteiten moeten hebben. En daar zit dan light of switch bij (mijn dimmer is een light). Kun je zien via onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBXIMWcPi1oNBBz82anUx6GQv48=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XR4jYBag3ZkY5XBM1yHHRzs3.png?f=user_large

Instellingen > Integraties

(gek genoeg laat ie bij mij dan maar 3 entities zien, ipv de 6 die worden aangeven...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:48
Jelte schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:43:

Geen ervaring mee, maar wellicht hetzelfde als met (bijvoorbeeld) Sonoff switches icm DeConz: HA ziet alleen de event als je de switch gebruikt (fysiek op de schakelaar drukt dus)

Oh en volgens noemen ze de schakelaar niet als supported device?

[ Voor 4% gewijzigd door Koepert op 06-10-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
barrymossel schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Inderdaad moet je de host opgeven. Maar dan zou je per Shelly wel meerdere entiteiten moeten hebben. En daar zit dan light of switch bij (mijn dimmer is een light). Kun je zien via onderstaande:

[Afbeelding]

(gek genoeg laat ie bij mij dan maar 3 entities zien, ipv de 6 die worden aangeven...)
Had ik ook maar dan staan er een paar op disabled. Vanaf device kun je ze dan vrij simpel op enable zetten.

Integratie werkt redelijk alleen mijn H&T sensor wordt gepolled in plaats van dat hij zichzelf meldt dus die staat constant op niet beschikbaar. En als ik wat aan mijn automatiseringen verander moet ik HA herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Kan iemand mij misschien zeggen of ik een shelly achter een bestaande leddimmer plaatsen kan?

Bedoeling wel dat de dimmer nog met de hand bediend kan worden.

De lampen die gedimd worden zljn ledlampen met een e14 fitting op 220v.

Ik hoef fe dim functie van shelly niet te gebruiken.
Wil de bestaande dimmer mbv google home aan en uit kunnen zetten eigenlijk.

Vrouw lief laat steeds de lampen de halve dag in de douche (gu10) en woonkamer de halve dag branden nl.

Herhaaldelijk verzoek om ze uit te doen is al 6 jaar niet effectief heelaas

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
barrymossel schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

[Afbeelding]

Precies, en dan zie je van alles, maar niet de staat van de input (de schakelaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nO8Axmu_KKy_2ulZ-BUGYfX5qw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YgBLkfqKALlg73V1GTVvbfqX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Nu online
Elroyv schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:50:
Kan iemand mij misschien zeggen of ik een shelly achter een bestaande leddimmer plaatsen kan?

Bedoeling wel dat de dimmer nog met de hand bediend kan worden.

De lampen die gedimd worden zljn ledlampen met een e14 fitting op 220v.

Ik hoef fe dim functie van shelly niet te gebruiken.
Wil de bestaande dimmer mbv google home aan en uit kunnen zetten eigenlijk.

Vrouw lief laat steeds de lampen de halve dag in de douche (gu10) en woonkamer de halve dag branden nl.

Herhaaldelijk verzoek om ze uit te doen is al 6 jaar niet effectief heelaas
Ja, dat kun je met een shelly 1 doen (maar ook met een 2 / 2.5 of dimmer1/2). Die detecteert of de schakelaar aanstaat & je kunt dan een auto-off op bijv 60 minuten zetten of je schakelt ze via de app handmatig uit of op een vast tijdstip

Je schrijft dat het 220v is; dan werkt het sowieso; met lager voltage achter transformator zou je even moeten kijken naar de minimum voltage (staat per shelly beschreven); maar gu10 is ook 220 toch ?

[ Voor 10% gewijzigd door pc01 op 06-10-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

Zit geen travo achter.
Deze lampen zitten er in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EVr27KP-A65oy_Zn7tNpPKwIvo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/spCKvggIZ5ui0ZCLRHhf29bP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Nu online
Ja dat kan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pc01 Dat kan toch nooit goed werken? Stel de dimmer stuurt maar 60V uit, daar kan (volgens de specs in ieder geval) een Shelly 1 helemaal niet op draaien.

Ik weet niet wat voor dimmer @Elroyv heeft, maar het lijkt mij handiger om die dan te vervangen door een Shelly Dimmer 2. Wel grote kans dat het dan net iets anders werkt dan de dimmer die hij nu heeft, dat zijn vaak draaiknoppen en dat heeft Shelly juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

geloof dat er een jaeger-busch dimmer in zit @JeroenE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Elroyv 1tje met een draaiknop zeker? Die kan je niet op een Shelly Dimmer 2 aansluiten. Je kan wel bijvoorbeeld een jaloezieschakelaar gebruiken om omhoog en omlaag te dimmen. Ik gebruik zelf de 2020/4 US van Busch-Jaeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

JeroenE schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:04:
@Elroyv 1tje met een draaiknop zeker? Die kan je niet op een Shelly Dimmer 2 aansluiten. Je kan wel bijvoorbeeld een jaloezieschakelaar gebruiken om omhoog en omlaag te dimmen. Ik gebruik zelf de 2020/4 US van Busch-Jaeger.
Ja met een draaiknop idd!

Heb je misschien een idee wat ik hier achter kan zetten opdat ik en de draaiknop kan gebruiken en de voordelen van wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

JeroenE schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:24:
@pc01 Dat kan toch nooit goed werken? Stel de dimmer stuurt maar 60V uit, daar kan (volgens de specs in ieder geval) een Shelly 1 helemaal niet op draaien.

Ik weet niet wat voor dimmer @Elroyv heeft, maar het lijkt mij handiger om die dan te vervangen door een Shelly Dimmer 2. Wel grote kans dat het dan net iets anders werkt dan de dimmer die hij nu heeft, dat zijn vaak draaiknoppen en dat heeft Shelly juist niet.
https://www.home2link.nl/shelly-dimmer-2.html
LET OP: de Shelly Dimmer 2 werkt niet achter je bestaande (draai)dimmer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Elroyv Nee, voor zover ik weet kan dat niet omdat er geen apparaten zijn die je zo maar achter een dimmer kan aansluiten en blijven werken van 1V tot 240V.

Tenzij je iets vind met een draaiknop en wifi er al in, maar in dat geval krijg je dus ook een hele andere dimmer.

Als het je trouwens per se om de besparing gaat moet je wellicht eerst even uitrekenen hoeveel geld het nu echt kost als een paar 2W lampjes een halve dag (en dan nog op halve kracht?) blijven branden. Stel je hebt er 10 die 12 uur per dag branden op 1W, dan gebruik je zo'n 44kWh per jaar. Zelfs al betaal je 25 cent per kWh dan kost je dat 11 euro per jaar.

Je kan het natuurlijk wel terugverdienen, maar dat duurt jaren en het is de vraag of je daar dan echt wat mee opschiet en er geen andere besparingen zijn te doen die meer opleveren.,
Elroyv schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:13:
https://www.home2link.nl/shelly-dimmer-2.html
LET OP: de Shelly Dimmer 2 werkt niet achter je bestaande (draai)dimmer!
Precies, daarom moet je die draaidimmer dus ook weg doen en bijvoorbeeld een jaloezieschakelaar gebruiken om de Shelly Dimmer te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroyv

Elroyv

Novell Rulezzzz

JeroenE schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:18:
@Elroyv Nee, voor zover ik weet kan dat niet omdat er geen apparaten zijn die je zo maar achter een dimmer kan aansluiten en blijven werken van 1V tot 240V.

Tenzij je iets vind met een draaiknop en wifi er al in, maar in dat geval krijg je dus ook een hele andere dimmer.

Als het je trouwens per se om de besparing gaat moet je wellicht eerst even uitrekenen hoeveel geld het nu echt kost als een paar 2W lampjes een halve dag (en dan nog op halve kracht?) blijven branden. Stel je hebt er 10 die 12 uur per dag branden op 1W, dan gebruik je zo'n 44kWh per jaar. Zelfs al betaal je 25 cent per kWh dan kost je dat 11 euro per jaar.

Je kan het natuurlijk wel terugverdienen, maar dat duurt jaren en het is de vraag of je daar dan echt wat mee opschiet en er geen andere besparingen zijn te doen die meer opleveren.,

[...]
Precies, daarom moet je die draaidimmer dus ook weg doen en bijvoorbeeld een jaloezieschakelaar gebruiken om de Shelly Dimmer te bedienen.
Vrouw lief is helaas van de oldskool dimmer. Helaas vergeet ze ook vaak uit te doen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Ik ben ook aan het kijken of dit iets is voor op de slaapkamer, belangrijk is dat de schakelaars blijven werken en dan kom ik eig uit op de Shelly 1. De situatie is als volgt, twee losse knoppen en 1 stekkerdoos op 1 plaat. Ik mis alleen de nul draad, kom ze ook niet tegen in mijn plafond. Gaat een shelly echt niet werken zonder nul draad?

Mocht het werken wil ik trouwens 2 stuks plaatsen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ou3t8Em.jpg
2x drukknoppen (links), 1x stopcontect (rechts)

[ Voor 5% gewijzigd door SYQ op 07-10-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SYQ Als je een stopcontact hebt, dan heb je ook een nuldraad. Dat is de blauwe aan de rechterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

JeroenE schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:34:
@SYQ Als je een stopcontact hebt, dan heb je ook een nuldraad. Dat is de blauwe aan de rechterkant.
dank! de kamer is ooit verbouwd door vorige bewoners en heb geen kaas gegeten van electra. Dan kan ik het dus bestellen en tzt iemand regelen voor het aansluiten ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
JeroenE schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:18:
Het is zelfs nog veel minder, 1W continue is ongeveer 2 euro per jaar. Dus in dit geval zou je met 4*0,5=2W = 4 euro uitkomen. Dus voor 't geld kun je beter accepteren dat er af en toe een lampje blijft branden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SYQ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:05:
[...]

dank! de kamer is ooit verbouwd door vorige bewoners en heb geen kaas gegeten van electra. Dan kan ik het dus bestellen en tzt iemand regelen voor het aansluiten ervan
Je kunt zelfs een Shelly 2.5 bestellen, die kan 2 schakelaars aan. Scheelt ruimte voor bekabeling en is net wat goedkoper dan 2x Shelly 1.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@SYQ In je plafond heb je sowieso een nul, anders zou je lamp niet branden. :+ Vandaar dat bij de lamp in 90% van de gevallen de makkelijkste plaats voor montage is.

Achter de schakelaar gaat het voor de rechter zo te zien prima werken omdat het stopcontact aan dezelfde fase (L/bruin) hangt en je dus die nul (N/blauw) kunt pakken. Dit gaat 99% zeker niet werken voor links! Deze heeft duidelijk zijn eigen aanvoer van L, hele grote kans dat dit dus een andere groep is. Ze trekken zelden "voor de lol" een extra fase. Dan mag je de nul van rechts niet doorlussen! Ik zou dus voor de linker knop kijken of je de Shelly bij de bijbehorende lamp kunt plaatsen. In dat geval kan een Shelly 2.5 dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Ah duidelijk! De electra is erg vaag aangesloten idd, een vd kamers is bv aangesloten op de groep zolder. Vraag me niet waarom :D

Initieel was t plaatsen van Shelly in het plafond ook mijn uitgangspunt alleen leek me dat niet mogelijk omdat ik daar maar twee kabels zie uitkomen. En volgens vele aansluitschema's heb ik 3 kabels nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@SYQ In beide gevallen (linker en rechter) gaat er een zwart (L') en een bruin (L) de pijp in. Bij de lamp moet er een blauw (N) zijn (anders kan een lamp niet aan). Als je bij de lamp geen 3 draden hebt dan moet er tussen de schakelaar en de lamp nog een verdeeldoos zitten.

En hoeft op zich niet raar te zijn, kan keuze zijn geweest om de groepen te spreiden of om twee groepen beschikbaar te hebben in een kamer (delen van last en/of niet gelijk in het donker als één groep uitvalt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SYQ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:05:
In dat geval is het misschien sowieso handig daar iemand naar te laten kijken. Ik ging er van uit dat het allemaal dezelfde groep zou zijn; @Septillion denkt dus van niet. Ik vind je foto niet duidelijk genoeg (te donker in de wanddozen) om daar echt wat over te zeggen.
I-King schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:15:
Het is zelfs nog veel minder, 1W continue is ongeveer 2 euro per jaar. Dus in dit geval zou je met 4*0,4=2W = 4 euro uitkomen. Dus voor 't geld kun je beter accepteren dat er af en toe een lampje blijft branden ;)
Als 1W continu is dan zijn 10 lampen van 2W die 12 uur per dag aan zijn dus ongeveer 10 euro. Ik had zelf 11 uitgerekend want 10*1*12*365 is 43,8kWh en 44 kWh tegen 25 cent is 11 euro.

Ik begrijp niet precies waar jij aan die 4 en 0,4 komt? Ik heb die 10 lampen en 12 uur natuurlijk zelf ook maar verzonnen want de exacte getallen staan er niet bij.
SYQ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:29:
Ah duidelijk! De electra is erg vaag aangesloten idd, een vd kamers is bv aangesloten op de groep zolder. Vraag me niet waarom :D
Het is op zich wel gebruikelijk om verschillende kamers op verschillende groepen te zetten. Dan heb je nog steeds "ergens" licht op een verdieping als er een groep uit is gegaan. Om kosten te besparen worden dan vaak kamers van verschillende verdiepingen wel bij elkaar op 1 groep gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
JeroenE schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:41:
Ik begrijp niet precies waar jij aan die 4 en 0,4 komt? Ik heb die 10 lampen en 12 uur natuurlijk zelf ook maar verzonnen want de exacte getallen staan er niet bij.
Leesfout én typo. Moet nog wakker worden geloof ik. Ik las op een of andere manier 2 lampjes van 2W, die de helft van de dag aanstaan. Dus had 4*0,5 moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:57:
[...]
Precies, en dan zie je van alles, maar niet de staat van de input (de schakelaar)

[Afbeelding]
Bij mijn moeder zelfde issue.
En als ik de code doorkijk zit die hele relay er niet in. Dan maar een bugreport.
Pagina: 1 ... 8 ... 84 Laatste