Ik heb vorige week 2 Shelly Dimmer 2 modules geïnstalleerd en geprobeerd werkend te krijgen, maar het ging, zacht uitgedrukt, een beetje fout.
De eerst module had ik met nuldraad geïnstalleerd waar 1 e27 led lamp en 2 g4 halogeen lampen aangesloten zijn. De module startte op en ik kon het via de app instellen. Als ik de lampen probeerde aan te zetten, ging de led lamp maar heel even aan en was ook erg dim.
Ik zocht door de instellingen of ik nog iets moest instellen, maar niks hielp. Ik vermoed dat de transformator die bij de g4 lampen zit, meer stroom nodig had.
Dus ok, dan probeer ik maar de 2de module te installeren. Deze keer zonder nuldraad aansluiten aan 4 g4 halogeen lampen. De lampen brandde deze keer iets feller en dimmen was ook mogelijk. Waarschijnlijk is deze transformator ook niet geschikt.
Ik ging daarna nog even de kalibratie functie gebruiken in de app met de hoop dat de lampen hiermee feller gaan branden, maar dat ging compleet fout. In het eerste minuut ging het de goede kant op. De lampen gingen steeds feller branden, maar iets later begonnen de lampen te knipperen en ging de module keihard roken.
Dus ik heb meteen de stroom uitgeschakeld en nu ziet de module er zo uit::strip_exif()/f/image/rNhKkaoqpIhlfiZmxPmG8UjO.jpg?f=fotoalbum_large)
Het eerste wat in mij op kwam was dat er waarschijnlijk te veel stroom door de Shelly dimmer ging waardoor hij doorbrandde, maar vond het nogal gevaarlijk dat het zichzelf doorbrandde door een instelling in de app. Dus ik heb meteen een ticket ingeschoten bij Shelly om dit te melden en hopelijk te fixen, maar ik heb naar mijn mening een bizarre gesprek gehad:
De eerst module had ik met nuldraad geïnstalleerd waar 1 e27 led lamp en 2 g4 halogeen lampen aangesloten zijn. De module startte op en ik kon het via de app instellen. Als ik de lampen probeerde aan te zetten, ging de led lamp maar heel even aan en was ook erg dim.
Ik zocht door de instellingen of ik nog iets moest instellen, maar niks hielp. Ik vermoed dat de transformator die bij de g4 lampen zit, meer stroom nodig had.
Dus ok, dan probeer ik maar de 2de module te installeren. Deze keer zonder nuldraad aansluiten aan 4 g4 halogeen lampen. De lampen brandde deze keer iets feller en dimmen was ook mogelijk. Waarschijnlijk is deze transformator ook niet geschikt.
Ik ging daarna nog even de kalibratie functie gebruiken in de app met de hoop dat de lampen hiermee feller gaan branden, maar dat ging compleet fout. In het eerste minuut ging het de goede kant op. De lampen gingen steeds feller branden, maar iets later begonnen de lampen te knipperen en ging de module keihard roken.
Dus ik heb meteen de stroom uitgeschakeld en nu ziet de module er zo uit:
:strip_exif()/f/image/rNhKkaoqpIhlfiZmxPmG8UjO.jpg?f=fotoalbum_large)
Het eerste wat in mij op kwam was dat er waarschijnlijk te veel stroom door de Shelly dimmer ging waardoor hij doorbrandde, maar vond het nogal gevaarlijk dat het zichzelf doorbrandde door een instelling in de app. Dus ik heb meteen een ticket ingeschoten bij Shelly om dit te melden en hopelijk te fixen, maar ik heb naar mijn mening een bizarre gesprek gehad:
Ik heb er niet zo verschrikkelijk veel verstand van, maar heb ik nou domme dingen gedaan? En is het raar om te verwachten dat de Shelly Dimmer 2 niet zichzelf opblaast?Hello,
I would like to report a possible safety hazard with the calibration feature.
I've installed a Shelly Dimmer 2 behind a switch that's connected to a couple of g4 lights (with probably a transformer/driver in between). The lights in total only required 40w so I thought it was well within the 200w limit, but I suspect that the transformer/driver required more power. The lights were initially very dim and turned of after a few seconds, so I decided to run the calibration. It was going well for about 1 minute and the lights were turning brighter. But after that, It began to smoke very violently and almost caught fire!
Luckily, I turned of the power on time and there was no damage except the dimmer.
I hope you can do something about the calibration for future customers.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Thank you for reaching us.
Could you please advise us for the wiring which you have made?
We will need information about the bulbs and the transformer which you have used in your installation.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hello,
I’ve wired it without neutral, so it was only connected to the second L and O.
The bulbs I have are 4 halogen g4 bulbs, 10 watt each. I don't know what transformer I have. The previous owner installed it pretty stupidly in the ceiling where I can’t reach. But it’s probably 10+ years old and not designed for led.
I hope that this information is somewhat useful.
We suspect the problem could be from the transformer which is installed. Are you able to check it and send us picture of it ?
Sorry, like I said earlier, I can’t reach it, so I can’t check or take a picture.
We need more information, so we can update you correctly. Without explanations, we are not able to help.
Ok wait, I was trying to help you, not the other way. But I guess that wasn’t clear enough in my original message…
I also expected at least an apology for the dangerous situation it created. In my eyes, the device should have never gone over it’s limit and destroy itself.
I have told you everything I can, so you can close this ticket now. I’m going to contact the webshop where I bought it for a refund and I’ll be obligated to tell my terrible experience with the product.
But if the wiring was not performed as it should be, the problem is not with the device.
This is the reason for which, we need more information, so we can apology if there is a problem with the device.