Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:12
Ik gebruik de action events met Homey om m'n Hue lampen te schakelen. Dus die doen t niet meer als ik ze van internet af haal.

3 schakelen normale lampen. Kan ik daar gewoon de wifi verbinding van verbreken? Kijken of dat helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
The Fops schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:27:
Ik gebruik de action events met Homey om m'n Hue lampen te schakelen. Dus die doen t niet meer als ik ze van internet af haal.
Ah duidelijk. Detached dus? Dat gebruik ik hier ook met veel lampen.
3 schakelen normale lampen. Kan ik daar gewoon de wifi verbinding van verbreken? Kijken of dat helpt
Jep. Zie niet in waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
rens-br schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:44:

[...]

Jep. Zie niet in waarom niet.
Hoe doe ik dat? Door ze in AP mode zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
The Fops schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:48:
Hoe doe ik dat? Door ze in AP mode zetten?
Ja. Ze gaan dan van de wifi af en je kan ze dan alsnog bereiken door direct verbinding te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
rens-br schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:50:
[...]

Ja. Ze gaan dan van de wifi af en je kan ze dan alsnog bereiken door direct verbinding te maken.
OK heb nu 2 Shelly's uit m'n netwerk verwijderd, nu nog in totaal 19 clients verbonden aan m'n router (2 bedraad, 3 via 5Ghz en 14 via 2,4Ghz) en ga eens kijken of dat het probleem verhelpt.
Zijn er nog andere dingen die ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:06
Sinds gisteren heb ik een Shelly 2.5 tussen mijn wtw geplaatst.
Alleen als ik de fysieke knop gebruik heb ik een vertraging van 10 tot 20 sec voordat dit te zien is in de webpagina van de Shelly en in home assistant. Is dit normaal gedrag? Of is niet wat aan te finetunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-08 18:27
Heb inmiddels een beetje zitten spelen met een Shelly Dimmer, een Shelly i3 en een losse lamp.

Heb nu deze pulsdrukker besteld. Gaat op zich prima, alleen viel me op dat deze pulsdrukker maar 1 schakelaar heeft.

Ik neem aan, dat normaliter om te dimmen je zeg maar het liefst een geintegreerde schakelaar hebt waar je up en down hebt. Weet iemand hoe een dergelijke schakelaar heet? Tweepolig ipv eenpolig?

En hoe werkt dit icm een Shelly Dimmer 2? Zijn dit dan feitelijk 2 losse switches die je op SW1 en SW2 op de Shelly Dimmer 2 aansluit? Of iets anders?

En hoe werkt ditzelfde met een Shelly i3? Is pulsdrukker "up" dan input 1 en pulsdrukker "down" input 2?

Valt mij met de 1 polige pulsdrukker die ik nu heb op dat dimmen vrij onhandig is. Je dim "direction" toggled iedere keer. Dus je doet een long press, dan dim je omhoog. Je laat los dan blijft ie op dat dim niveau. Je doet nog een long press, dan dim je naar beneden. Maar had je eigenlijk omhoog willen dimmen, dan moet je nog een handeling uitvoeren. Kan dit handiger? Of kom je dan op een dubbele schakelaar als deze uit, wat in feite gewoon 2 losse schakelaars als 1 geheel is?

**Edit**: ik moet letterlijk zoiets als dit hebben met boven/beneden/neutraal. Weet iemand of dit ook gewoon met de Shelly Dimmer werkt?

[ Voor 34% gewijzigd door edwardmp op 23-05-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:54

DUX

blijft ook nu voor Oranje

TheMystery schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:08:
Sinds gisteren heb ik een Shelly 2.5 tussen mijn wtw geplaatst.
Alleen als ik de fysieke knop gebruik heb ik een vertraging van 10 tot 20 sec voordat dit te zien is in de webpagina van de Shelly en in home assistant. Is dit normaal gedrag? Of is niet wat aan te finetunen?
Herkenbaar. Is ook van toepassing op andere apparaten naast WTW zoals simpele lichtpunten en niet alleen qua statusweergave maar ook met acties die je uitgevoerd zou willen hebben. Heeft ermee te maken dat de app en HA i.c.m. Shelly standaard een polling mechanisme gebruiken en dus checken om de zoveel seconden. Middels MQTT zou je dit naar een push mechanisme om kunnen zetten maar daar ben ik ook pas net mee aan het experimenteren. De eerste resultaten zijn echter hoopvol en je ziet dingen direct terug in HA.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:14
DUX schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:56:
[...]

Herkenbaar. Is ook van toepassing op andere apparaten naast WTW zoals simpele lichtpunten en niet alleen qua statusweergave maar ook met acties die je uitgevoerd zou willen hebben. Heeft ermee te maken dat de app en HA i.c.m. Shelly standaard een polling mechanisme gebruiken en dus checken om de zoveel seconden. Middels MQTT zou je dit naar een push mechanisme om kunnen zetten maar daar ben ik ook pas net mee aan het experimenteren. De eerste resultaten zijn echter hoopvol en je ziet dingen direct terug in HA.
Maar het gebruik van MQTT betekent dat je geen shelly cloud meer kan gebruiken, toch? Dat vind ik nog wel jammer. Ik gebruik Alexa vaak om lampen aan/uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edwardmp schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:24:
**Edit**: ik moet letterlijk zoiets als dit hebben met boven/beneden/neutraal. Weet iemand of dit ook gewoon met de Shelly Dimmer werkt?
Dat werkt prima. De Shelly kan helemaal niet zien wat voor schakelaars jij gebruikt. Die ziet alleen de spanning op de draden (of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 12:08
Heb inmiddels een beetje zitten spelen met een Shelly Dimmer, een Shelly i3 en een losse lamp.

Heb nu deze pulsdrukker besteld. Gaat op zich prima, alleen viel me op dat deze pulsdrukker maar 1 schakelaar heeft.

Ik neem aan, dat normaliter om te dimmen je zeg maar het liefst een geintegreerde schakelaar hebt waar je up en down hebt. Weet iemand hoe een dergelijke schakelaar heet? Tweepolig ipv eenpolig?

En hoe werkt dit icm een Shelly Dimmer 2? Zijn dit dan feitelijk 2 losse switches die je op SW1 en SW2 op de Shelly Dimmer 2 aansluit? Of iets anders?

En hoe werkt ditzelfde met een Shelly i3? Is pulsdrukker "up" dan input 1 en pulsdrukker "down" input 2?

Valt mij met de 1 polige pulsdrukker die ik nu heb op dat dimmen vrij onhandig is. Je dim "direction" toggled iedere keer. Dus je doet een long press, dan dim je omhoog. Je laat los dan blijft ie op dat dim niveau. Je doet nog een long press, dan dim je naar beneden. Maar had je eigenlijk omhoog willen dimmen, dan moet je nog een handeling uitvoeren. Kan dit handiger? Of kom je dan op een dubbele schakelaar als deze uit, wat in feite gewoon 2 losse schakelaars als 1 geheel is?

wat je zoekt heet 'pulsschakelaar 2 voudig' of 'maakcontact met nulstand'.

1 of 2 polig heeft te maken met het wel of niet onderbreken van de nul door de schakelaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheMystery
DUX schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:56:
[...]

Gisteren een oplossing gevonden, ik heb de shelly een static ip gegeven had eerst een dhcp reservering.
En heb het coiot protocol van multicast naar unicast gezet naar het ip van home assistant.
Nu gaat alles instant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Of je zet Tasmota op de Shelly, dan kun je zelf bepalen wat er wanneer geschakeld wordt, volledige vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Erwin537 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 01:00:
Maar het gebruik van MQTT betekent dat je geen shelly cloud meer kan gebruiken, toch? Dat vind ik nog wel jammer. Ik gebruik Alexa vaak om lampen aan/uit te zetten.
Dat klopt. TheMystery heeft hier vlakboven nog wat andere mogelijke oplossingen gevonden die geprobeerd kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX

DUX

TheMystery schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:20:
[...]

Gisteren een oplossing gevonden, ik heb de shelly een static ip gegeven had eerst een dhcp reservering.
En heb het coiot protocol van multicast naar unicast gezet naar het ip van home assistant.
Nu gaat alles instant
Dat lijkt inderdaad aardig te werken, dank voor de tip d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
de Peer schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Of je zet Tasmota op de Shelly, dan kun je zelf bepalen wat er wanneer geschakeld wordt, volledige vrijheid.
Heb hier kritisch naar gekeken, maar vind het teveel werk en te weinig nut om er Tasmota op te gooien eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

edwardmp schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:43:
[...]

Heb hier kritisch naar gekeken, maar vind het teveel werk en te weinig nut om er Tasmota op te gooien eigenlijk.
Snap ik, als je verder niets mee doet.
Hier heb ik 40 Tasmota-devices en ben ik handig geworden in het programmeren ervan, dus dan tasmotize ik mijn Shelly's uiteraard ook.

Ik heb een lamp die ik eigenlijk maar in 3 standen wil kunnen zetten: UIT, laag en hoog. En met Tasmota kun je dan gewoon een pulsdrukker of een gewone ouderwetse schakelaar om hem te laten cyclen bij elke druk: Uit==>laag==>hoog==Uit==Laag==>Hoog etc.
Ik vind het ideaal :)

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 24-05-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
pantslol schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:14:
[...]

wat je zoekt heet 'pulsschakelaar 2 voudig' of 'maakcontact met nulstand'.

1 of 2 polig heeft te maken met het wel of niet onderbreken van de nul door de schakelaar
Dank! Lijkt er alleen op dat de meeste 2 voudige schakelaars 2 knoppen naast ellkaar hebben ipv dat het feitelijk 1 knop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
JeroenE schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:02:
[...]
Dat werkt prima. De Shelly kan helemaal niet zien wat voor schakelaars jij gebruikt. Die ziet alleen de spanning op de draden (of niet).
Ja precies. Je moet hem dan denk ik als Dual Button mode configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
de Peer schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:46:
[...]

Snap ik, als je verder niets mee doet.
Hier heb ik 40 Tasmota-devices en ben ik handig geworden in het programmeren ervan, dus dan tasmotize ik mijn Shelly's uiteraard ook.

Ik heb een lamp die ik eigenlijk maar in 3 standen wil kunnen zetten: UIT, laag en hoog. En met Tasmota kun je dan gewoon een pulsdrukker of een gewone ouderwetse schakelaar om hem te laten cyclen bij elke druk: Uit==>laag==>hoog==Uit==Laag==>Hoog etc.
Ik vind het ideaal :)
Dat is best handig inderdaad. Ik wil het voor nu als "beginner" nog even zo simpel mogelijk houden.
Vervalt je garantie overigens als je er Tasmota op flasht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

edwardmp schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Dat is best handig inderdaad. Ik wil het voor nu als "beginner" nog even zo simpel mogelijk houden.
Vervalt je garantie overigens als je er Tasmota op flasht?
Geen idee, vast wel. Maarja ze zijn niet van goud toch :P
En je kunt ze altijd terugflashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edwardmp schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:48:
Ja precies. Je moet hem dan denk ik als Dual Button mode configureren?
Ja, anders doet de ene kant van de schakelaar niets en blijft de Shelly net zo werken als met een enkele schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:33
pc01 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:26:
Hi, ik probeer een scene te triggeren door een puls drukker lang ingedrukt te houden aangesloten op een shelly 2.5. Echter triggert de scene niet. De scene triggeren lukt wel als ik kies voor state change (relay state turned on/off).

Dit zou toch moeten werken ? Of mis ik iets. Kort drukken werk overigens ook niet. De puls drukker is goed aangesloten en werkt dus wel als normale schakelaar. Hoop dat ik het zo goed uitleg.

[Afbeelding]
Niemand ? Of kan mss iemand dit reproduceren en bevestigen of dit wel/niet werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
pc01 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:01:
[...]

Niemand ? Of kan mss iemand dit reproduceren en bevestigen of dit wel/niet werkt ?
Wat ik uit de documentatie begrijp hangt het af van hoe je de schakelaar in Shelly geconfigureerd hebt:

Manual Switch Type
• Momentary – When using a button. 
• Toggle Switch – When using a switch. 
• Edge Switch – Shelly will change its state on every push

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
Erwin537 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 01:00:
[...]

Kan je de Shellies niet indirect via Home Assistant bedienen met Google Home/Alexa? Dat zou anders wel jammer zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:14
edwardmp schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:06:
[...]

Kan je de Shellies niet indirect via Home Assistant bedienen met Google Home/Alexa? Dat zou anders wel jammer zijn inderdaad.
Kan, maar de Home Assistant/Alexa koppeling is premium en moet je voor betalen. Daar had ik geen zin in. Maar net even googlen zie ik dat dat is omdat je dan gebruik maakt van HA Cloud. Maar dat is alleen maar om te voorkomen dat je zelf poorten open hoeft te zetten en Dynamische DNS zooi hoeft te regelen.

Misschien binnenkort maar eens naar gaan kijken. Ik snapte maar niets van MQTT, maar als deze drempel weg is, heeft het zin om me er echt in te gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
Erwin537 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:12:
[...]

Kan, maar de Home Assistant/Alexa koppeling is premium en moet je voor betalen. Daar had ik geen zin in. Maar net even googlen zie ik dat dat is omdat je dan gebruik maakt van HA Cloud. Maar dat is alleen maar om te voorkomen dat je zelf poorten open hoeft te zetten en Dynamische DNS zooi hoeft te regelen.

Misschien binnenkort maar eens naar gaan kijken. Ik snapte maar niets van MQTT, maar als deze drempel weg is, heeft het zin om me er echt in te gaan verdiepen.
Klopt, het is wat meer werk maar volgens deze tutorial moet het inderdaad kunnen zonder te betalen: https://www.juanmtech.com...t-without-a-subscription/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:52
Kan iemand mij vertellen hoe een Shelly Dimmer 2 overweg gaat met een pulsdrukker (enkele drukker).

Klopt het dat het als volgt werkt;

1x drukken aan-uit
Lang drukken harder of zachter dimmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
Wat eigenlijk wel gek is, je kan met een Shelly Dimmer 2 kennelijk niet instellen dat deze altijd op een bepaald dim % wakker word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
dat lukt denk ik wel met een scene. Maar zou makkelijker zijn als dat een standaard instelling was inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@edwardmp Je kan in de Shelly Dimmer wel een "nachtstand" instellen zodat tussen bepaalde tijden het licht op een bepaald percentage wordt gezet. Je kan dan nog wel de dimstand veranderen, maar als je de lamp uit doet zal hij bij het aangaan weer op de ingestelde stand aan gaan.

Volgens mij moet je bij het instellen wel even een minuutje of wat wachten zodat de dimmer doorheeft dat hij volgens de tijd nu in de nachtstand-mode hoort te zitten. Ik gok dat die controle alleen afgaat als de minuut veranderd.

Als je de tijd dan instelt van 00:00 tot 23:59 dan is dat dus de "hele dag" zo. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd wat er dan gebeurd als je hem om 23:58 op 100% zet en daarna uit en aan om 23:59. Ik weet niet of het een "tot" of "tot en met" instelling is.

Als de lamp aan is op 100% en de nachtstand gaat in (bijvoorbeeld 20% om 22:00) dan gaat de lamp wel automatisch minder fel branden om 22:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
JeroenE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 05:02:
@edwardmp Je kan in de Shelly Dimmer wel een "nachtstand" instellen zodat tussen bepaalde tijden het licht op een bepaald percentage wordt gezet. Je kan dan nog wel de dimstand veranderen, maar als je de lamp uit doet zal hij bij het aangaan weer op de ingestelde stand aan gaan.

Volgens mij moet je bij het instellen wel even een minuutje of wat wachten zodat de dimmer doorheeft dat hij volgens de tijd nu in de nachtstand-mode hoort te zitten. Ik gok dat die controle alleen afgaat als de minuut veranderd.

Als je de tijd dan instelt van 00:00 tot 23:59 dan is dat dus de "hele dag" zo. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd wat er dan gebeurd als je hem om 23:58 op 100% zet en daarna uit en aan om 23:59. Ik weet niet of het een "tot" of "tot en met" instelling is.

Als de lamp aan is op 100% en de nachtstand gaat in (bijvoorbeeld 20% om 22:00) dan gaat de lamp wel automatisch minder fel branden om 22:00.
Dat zou kunnen. Het is jammer dat als je de Shelly als deactivated switch instelt, je niet alsnog met een API de output kan togglen, zodat je bijv via HomeAssistant de lamp dan op een bepaald niveau kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@edwardmp Bij een detached switch kan je wel via een api de brightness of output togglen. Met
code:
1
http://ip-adres-shelly-dimmer/light/0?brightness=15&turn=on
zet je de brightness op 15% en gaat de dimmer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
@jeroene je was me net voor terwijl ik aan het tikken was ;)

Hier staat het volledige overzicht:
https://www.shelly-suppor...ttp-request-shellydimmer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
Aha top. Nou dan moet je via HomeAssistant een default brightness kunnen afdwingen toch? Je zult hooguit een kleine vertraging krijgen tussen togglen switch en het aangaan van de lamp.

Moet zeggen dat ik het Shelly aanbod erg sterk vind gegeven de prijs. Voor minder dan 500 euro aan hardware maak je al je lichtpunten slim.

[ Voor 28% gewijzigd door edwardmp op 26-05-2021 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@edwardmp Ik weet niet wat HomeAssisantant allemaal kan en niet. Je kan die standaardwaarde dus ook instellen met de nachtstand, daar heb je op zich geen ander systeem voor nodig.

Het nadeel van detached is dat het dus allemaal niet meer werkt als per ongeluk je wifi of controller er even uit ligt. Als het niet anders kan dan is het natuurlijk zo, maar ik zou zo'n afhankelijkheid niet inbouwen als het niet per se nodig is.

Ik zou ook eerst eens proberen of het dimmen via je controller dan wel lekker werkt of dat je jezelf daar dan ook aan gaat ergeren omdat het altijd net achterloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:29
@edwardmp Je hoeft niet in detached modus te werken toch? Je kunt gewoon via Home Assistant zien dat er een state change is, en aan de hand van wat logica de brightness aanpassen. Kan idd een kleine vertraging tussenzitten, maar dat lijkt me overkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwwisselink
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-05-2024
Goedenavond !

Hier een beginneling wat betreft Shelly. Zie hier dusdanige onderwerpen voorbij komen dat ik hoop dat jullie me willen helpen met een vraagstuk:)

Heb het hele huis voorzien van Shelly's gecombineerd met pulsdrukkers. Nu werkt alles top op de led spotjes en dik naar behoren. Nu heb ik echter één bottleneck en dat is de gang. Heb een gang die uit twee delen bestaat en dus uit twee losse wissels en twee lichtpunten zonder de mogelijkheid om deze bedrading met elkaar te verbinden. Zodoende in elke gang een shelly dimmer 2 geplaatst in de hoop deze met een scène te kunnen schakelen. Nu krijg ik alles wel aan en uit middels een scène, maar zodra ik de gang wil uitzetten met de schakelaar van de andere gang gaat me de boel in een soort "loop" . Heb naar mijn mening bijna alle varianten geprobeert, maar krijg de "wissel" werking er niet in. Heb diverse trajecten geprobeert middels de button on en off URL en ook het koppelen van de output on en off , tevens een combinatie hiervan.

Hebben jullie hier ervaring mee? Moet ik het zoeken in de toggle?

Hoop graag op een reactie!

Groeten Jan-Willem

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jwwisselink Als het enkel gaat om aan en uit zetten en niet om het dim-niveau kan je dit doen met wat Shelly DDD noemt = Direct Device to Device communication.

Je moet de IP-adressen weten van de 2 dimmers. In de webpagina van eerste dimmer zet je in het actions menu bij de optie "output switched on url" een commando om de tweede dimmer aan te zetten:
code:
1
http://ip-adres-gang-2/light/0?turn=on
Stel dat het ip-adres 12.34.56.78 zou zijn dan was het dus dit:
code:
1
http://12.34.56.78/light/0?turn=on

Voor de "output switched off url" doe je hetzelfde, maar dan om tweede dimmer ook uit te zetten:
code:
1
http://ip-adres-gang-2/light/0?turn=off

Daarna ga je naar de webpagina van de tweede dimmer om in te stellen dat de eerste dimmer ook aan of uit gaat. Het enige wat anders is is dat je daar het ip adres van de eerste dimmer moet gebruiken. Dus
code:
1
2
http://ip-adres-gang-1/light/0?turn=on
http://ip-adres-gang-1/light/0?turn=off

Let er wel op dat dit niet meer werkt als 1 van beide dimmers een keer een ander ip adres krijgt; router wordt herstart, module krijgt een reboot voor nieuwe firmware of noem maar op. Het handigste is daarom om voor beide modules in je DHCP server in te stellen dat ze steeds hetzelfde adres krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwwisselink
Hallo Jeroen!

Allereerst bedankt voor je reactie.
Ik had het erbij kunnen vermelden zit ik me te bedenken, maar deze codes heb ik exact in beide dimmers gezet met testen, dit zowel in de aan functie, als de outpunt on/off functie ter test. Alleen als ik in gang 1 de lamp aan zet gaat gang 2 direct mee en vice versa. Maar als ik in gang 1 de lamp aan zet en in gang twee wil uitzetten, gaat hij in de reeds besproken "loop" en lijkt zichzelf aan en uit te willen zetten.

Heb je wellicht nog meer ideeën wat ik kan proberen? Zie veel over de Turn=toggle, weet je misschien wat hier de functionaliteiten van zijn? ( zowiezo ook leuk om te weten natuurlijk :) )

Groeten Jan-Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jwwisselink Ik begrijp niet niet wat je bedoelt met een loop.

Wat natuurlijk wel fout kan gaan is wanneer je de verkeerde code opgeeft dat je dan zorgt dat ze elkaar steeds aan en uit zetten. Dan moet je eens nakijken welke commando's je precies stuurt want daar heb je dan een fout in gemaakt.

In je eerdere bericht schreef je dat je gebruik maakt van scene's. Ik gebruik die niet dus daar kan ik je niet bij helpen. Ik heb geen flauw idee of wat jij wil ook op die manier kan.

Toggle is het commando om te "wisselen". Dus als de lamp uit is gaat hij aan en als hij al aan is dan gaat hij uit. Die moet je dus vooral niet gebruiken in een scenario waarbij je 2 lampen tegelijk aan/uit wil hebben omdat je dan niet zeker weet of de lamp uit of aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwwisselink
Hallo Jeroen,

Mijn excuus, ik gebruik ook geen scènes, bedoelde dat via URL commando's ik een soort "scene" probeer te maken. Had de codes op exact dezelfde wijze ingevoerd zoals je hierboven beschreef, leek me ook het meest logisch. De ene dimmer zet de andere aan en uit. De andere dimmer doet hetzelfde terug. Wat ik met loop bedoel , is een rondje zeg maar. Als ik in gang 1 de dimmer aan zet, activeert hij ook de 2e gang(dit werkt voor uit ook) . Maar als ik hem aanzet in gang 1 maar dan vervolgens in gang 2 hem uit wil zetten, flippen beide dimmers en de verlichting gaat zijn eigen gang. Lijkt dus net omdat de codes voor beide dimmers hetzelfde zijn op het ip na, dat ze elkaar achterna gaan omdat ze dan van elkaar telkens schakel informatie krijgen zeg maar. Waar ik dus eigenlijk naar opzoek ben is dezelfde werking als een normale 230 wisselschakeling. Maar dan met 2 separate lichtbronnen en 2 separate schakelaars.

Wellicht iets te proberen met een combinatie van de aan of uit functie met de output on of uit functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert O.
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-07-2024
Je kan toch 2 http commando's ingeven? Waarom geef je niet vanuit de schakelaars de commando's voor beide dimmers?

Dat je op jouw manier een loop krijgt, lijkt mij nogal obvious eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwwisselink
Hallo Bert,

Ja dat dacht ik dus ook, denk te moeilijk....
Maar als ik een dimmer bijvoorbeeld bij de optie button on , beide signalen geef dus zowel turn=on en turn=off dan werken die beide signalen zich toch al gelijk tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jwwisselink Ik heb het nu zelf eens met 2 dimmers getest en het werkt inderdaad voor geen meter. De eerste keer aanzetten gaat wel goed, maar uitzetten gaat dan vaak al niet; de lampen blijven harder en zachter gaan, zonder daadwerkelijk uit te gaan. Het lijkt mij een bug in de firmware.

@Bert O. Een schakelaar zelf kan toch geen commando's versturen? Daar heb je een Shelly module voor nodig, dat is dus de dimmer. Je zou er wel een Shelly i3 voor kunnen gebruiken, maar dan kan je niet meer dimmen met de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwwisselink
Hallo Jeroen,

Supergaaf dat je de tijd hebt willen nemen om het zelf te testen!

Ben nu wel een beetje bang dat ik het dus niet op de van te voren bedachte werkwijze voor elkaar ga krijgen. Even terug naar de tekentafel dus....

Mocht je nog een briljante ingeving krijgen , verneem ik het graag, zit nog vol in de casco bouw dus kan snel dingen testen.

Groeten Jan-Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jwwisselink schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:31:
Hallo Jeroen,

Supergaaf dat je de tijd hebt willen nemen om het zelf te testen!

Ben nu wel een beetje bang dat ik het dus niet op de van te voren bedachte werkwijze voor elkaar ga krijgen. Even terug naar de tekentafel dus....

Mocht je nog een briljante ingeving krijgen , verneem ik het graag, zit nog vol in de casco bouw dus kan snel dingen testen.

Groeten Jan-Willem
Of gewoon tasmota er op zetten. Dan kun je alles maken wat je maar wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jwwisselink Het allerhandigste is 1 dimmer met beide lampen aangesloten op de uitgang en beide pulsdrukker apart naar de dimmer. Maar dan moet je waarschijnlijk wel extra draden trekken. Je moet beide lampen en pulsdrukkers dan ook op dezelfde groep hebben zitten.

NB je hoeft niet steeds "beste" en "groetjes" te gebruiken; zie ook Het algemeen beleid #groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert O.
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-07-2024
My bad, ik was een beetje kort door de bocht gegaan.

Met een i3 kan je wel met short press, longpress etc... verschillende dim-standen instellen. Ik weet niet hoe nauwkeurig @Jwwisselink wil kunnen dimmen, maar als enkele dimniveau's volstaan kan je met 1x of 2x of 3x short press en dergelijke wel wat instellen.

Als je in de ene dimmer een signaal stuurt naar de andere om hetzelfde commando uit te voeren, waarop die andere datzelfde dan weer terugstuurt naar de eerste... Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het klinkt logisch dat je dan in een oneindige loop terechtkomt. Volgens mij zijn Shelly's net niet slim genoeg om te detecteren dat het ontvangen signaal het gevolg is van hun eigen uitgestuurd signaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
Weet iemand wat voor soort Jung pulsdrukker je kan gebruiken icm deze afdekplaat?
Dus 1 met Up/Down/Neutraalstand.
https://www.elektramat.nl...n-alpin-wit-as-1700-p-ww/

Lukt me niet er 1 te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

edwardmp schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:42:
Weet iemand wat voor soort Jung pulsdrukker je kan gebruiken icm deze afdekplaat?
Dus 1 met Up/Down/Neutraalstand.
https://www.elektramat.nl...n-alpin-wit-as-1700-p-ww/

Lukt me niet er 1 te vinden.
Niet. Ik heb hier ook Jung AS-serie en de pulsdrukkers die je beschrijft passen daar niet bij. Ik heb op die plekken dubbele pulsdrukkers geplaatst om dat af te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@edwardmp Voor zover ik weet (en dat is niet veel) is de enige Jung schakelaar met een neutrale stand de 531-41 U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
Hmm daar was ik al bang voor, maybe toch alles maar vervangen door de LS serie dan.

@DUX jij bedoelt op een serie schakelaar met 2 knoppen naast elkaar? Want dat moet wel werken voor zover ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
Ik dacht dat anders deze met 2 drukkers naast elkaar wel zou moeten werken, https://www.jung.de/nl/online-catalogus/449808941/449808942/

Dan krijg je wel een ander afdek plaatje natuurlijk

[ Voor 16% gewijzigd door edwardmp op 29-05-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

JeroenE schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:18:
@edwardmp Voor zover ik weet (en dat is niet veel) is de enige Jung schakelaar met een neutrale stand de 531-41 U
Maar: Uitsluitend toepassen in de CD - en LS range (alleen "kunststofuitvoeringen"). Dus niet AS-serie :)
edwardmp schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:59:
Hmm daar was ik al bang voor, maybe toch alles maar vervangen door de LS serie dan.

@DUX jij bedoelt op een serie schakelaar met 2 knoppen naast elkaar? Want dat moet wel werken voor zover ik weet
Ik doelde inderdaad op deze 535EU, en dan samen met de AS591-5 P.

Wel heb ik gemerkt dat de 535EU niet superstrak terugveert naar z'n basispositie en als je een rijtje knoppen op de muur hebt zitten kán dat slordig ogen. We hebben het over millimeters. Voor de plekken dat ik dat niet mooi vond heb ik geen 535EU geplaatst maar een 539VU. De veren van laatstgenoemde staan veel strakker afgesteld en die komen mooi terug maar je hebt wel het "nadeel" dat je ze niet tegelijk kan indrukken - het is een knop bedoeld voor apparaten die geen tegenstrijdige signalen mag krijgen en hardwarematig voorkomt dat je ze tegelijk kan indrukken. Op de 539VU kun je dezelfde AS591-5 P plaatsen qua knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
@DUX wat gek dat dit niet helemaal past.

Twijfel heel erg om alles door Jung LE te vervangen. Moet bestaande schakelaars toch vervangen door pulsdrukkers, dus denk dat het dan alleen de omranding is die ik extra moet vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DUX schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:33:
Maar: Uitsluitend toepassen in de CD - en LS range (alleen "kunststofuitvoeringen"). Dus niet AS-serie :)
Ja, ik heb daar verder geen verstand van. Er zijn wel eens meer mensen geweest die het gingen proberen of het toch paste, omdat het in ieder geval niet gelijk duidelijk is waarom dit niet zou kunnen. Maar die laten dan verder niets meer van zich horen.

Ik heb zelf geen Jung en 'mijn' merk heeft zo'n schakelaar helemaal niet. Dus ik heb overal gewoon links/rechts gescheiden knoppen (de bekende jaloezieschakelaars).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
Het gekke is dat deze 531-41 U pulsdrukker dus wel geschikt is voor de LS990 serie van Jung.

Maar in die serie verkoopt Jung jammer genoeg geen bedieningselement met een opdruk met een pijltje boven/pijltje beneden. Dat is dan wel weer heel erg jammer.

Anders gezegd, verkoopt Jung deze voor de AS500 serie wel. Maar hebben ze daar dan weer geen pulsdrukker voor. Heel erg vreemd.

**Edit**: niet goed genoeg gezocht, deze bestaat wel voor de LS990: https://www.jungstore.nl/...tandvo-ls-1700-p-swm.html

[ Voor 15% gewijzigd door edwardmp op 30-05-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
pc01 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:01:
[...]

Het even geduurd; maar de truc is dus dat de schakelaars op detached switch moeten staan om de long en short press te laten werken via een scene. Nu ik er zo over denk op zich logisch want anders zou de schakelaar de relais direct bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
DUX schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:33:
[...]
Wel heb ik gemerkt dat de 535EU niet superstrak terugveert naar z'n basispositie en als je een rijtje knoppen op de muur hebt zitten kán dat slordig ogen. We hebben het over millimeters. Voor de plekken dat ik dat niet mooi vond heb ik geen 535EU geplaatst maar een 539VU. De veren van laatstgenoemde staan veel strakker afgesteld en die komen mooi terug maar je hebt wel het "nadeel" dat je ze niet tegelijk kan indrukken - het is een knop bedoeld voor apparaten die geen tegenstrijdige signalen mag krijgen en hardwarematig voorkomt dat je ze tegelijk kan indrukken. Op de 539VU kun je dezelfde AS591-5 P plaatsen qua knoppen.
@DUX , in hoeverre is het een probleem dat je geen twee knoppen tegelijk kan indrukken? Het is niet alsof je dat probeert tijdens het dimmen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

edwardmp schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:30:
@DUX , in hoeverre is het een probleem dat je geen twee knoppen tegelijk kan indrukken? Het is niet alsof je dat probeert tijdens het dimmen lijkt me.
Voor mij: niet. Voor jou: hangt van je eigen configuratie en voorkeur af. Ik heb dus een rij knoppen voor meerdere plafondlichten naast elkaar. De ene knop moet echt helemaal terug naar de basispositie voordat de volgende ingedrukt kan worden. Even snel het rijtje af gaat bij die lampen dan dus niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

JeroenE schreef op zondag 30 mei 2021 @ 04:51:
Er zijn wel eens meer mensen geweest die het gingen proberen of het toch paste, omdat het in ieder geval niet gelijk duidelijk is waarom dit niet zou kunnen.
Tja, ik zeg er maar bij wat de fabrikant zelf aangeeft. Natuurlijk kun je het zelf proberen, heb dat zelf ook overwogen, maar het is net teveel geld voor een probeerseltje wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Stomme vraag, als je GU10 shelly's koopt en je sluit ook een Shelly achter de schakelaar aan, is dat ding dan slim genoeg om wanneer de schakelaar uit staat de lamp te doen aangaan via de app?

(ik ben een total noob) stel dat je 1 lichtbron hebt, waar je twee schakelaars voor hebt, moet je dan een shelly 1 achter elke schakelaar hangen? (of wordt dat een shelly 2) achter 1 van de schakelaar?

Ik zou zo'n soort 'deadswitch' willen maken, er blijven te vaak lampen branden hier thuis, dus bij het verlaten van de woning zou ik zo'n button willen maken die alle lichten uitdoet.

[ Voor 50% gewijzigd door MetalG op 30-05-2021 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc01
Ik snap je vraag niet helemaal; maar de gu10 moet continue voeding hebben (dus niet uit via een fysieke schakelaar of andere shelly); dan kun je de gu10 bedienen via de app. Waarom zou je 2 shelly's (de gu10 en in de schakelaar) achter elkaar zetten?

Of wat wil je bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
pc01 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:30:
Ik snap je vraag niet helemaal; maar de gu10 moet continue voeding hebben (dus niet uit via een fysieke schakelaar of andere shelly); dan kun je de gu10 bedienen via de app. Waarom zou je 2 shelly's (de gu10 en in de schakelaar) achter elkaar zetten?

Of wat wil je bereiken?
Dus ik moet eigenlijk de schakelaar doorverbinden zodat de schakelaar niets meer doet met andere woorden? :)

Wat ik wou bereiken is, dat je zowel met de schakelaar aan de muur, als via de app het licht kan aan/uitzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door MetalG op 30-05-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc01
Ja; of als je toch een fysieke schakelaar wilt houden zou je inderdaad kunnen werken met een tweede shelly.
DIe tweede shelly werkt dan op de schakelaar en stuurt aan/uit naar de gu10 shelly (waar dan wel continue stroom op staat; anders werkt ie niet via de app). De gu10 is dan wel uit (brandt niet meer); maar staat wel nog onder spanning

[ Voor 12% gewijzigd door pc01 op 30-05-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Waarom überhaupt GU10 Shellies gebruiken? Daarmee beperk je jezelf toch enorm?

Ik zou altijd een 'gewone' shelly gebruiken en die achter de schakelaar plaatsen zodat je die schakelaar nog kunt gebruiken. Vervolgens heb je complete keuzevrijheid wat betreft het spotje dat je wilt gebruiken. Ik ben zelf bijvoorbeeld fan van Dimtone spotjes die warmer worden als je ze dimt, net als bij halogeenspotjes.

Enige reden die ik kan bedenken is dat sommige mensen misschien niet weten hoe ze een shelly moeten aansluiten achter een schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc01
Ik heb ze zitten in oude schemerlampen (niet de gu10 dus maar andere fitting); zolang niemand aan de fysieke schakelaar zit ; kan ik die centraal dimmen aan/uit schakelen. Alternatief was geweest om shelly dimmers in de voet van de lamp te zetten; maar inderdaad meerdere oplossingen mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalG
de Peer schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:37:

Ik zou altijd een 'gewone' shelly gebruiken en die achter de schakelaar plaatsen zodat je die schakelaar nog kunt gebruiken. Vervolgens heb je complete keuzevrijheid wat betreft het spotje dat je wilt gebruiken. Ik ben zelf bijvoorbeeld fan van Dimtone spotjes die warmer worden als je ze dimt, net als bij halogeenspotjes.

Enige reden die ik kan bedenken is dat sommige mensen misschien niet weten hoe ze een shelly moeten aansluiten achter een schakelaar.
Goeie tip, ik moet dan een Shelly Dimmer kopen en Dimtone spots, dat is misschien de betere optie ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MetalG Kijk ook even hoe je draden nu lopen en wat dan een handige manier is om te schakelen. Bij veel schakelaars is geen blauwe draad beschikbaar. Het mooiste is als je op de plek van het aansluiten van de Shelly zowel bruin als blauw hebt, de schakeldraad en de mogelijkheid om met een andere draad de lamp aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
Sinds gisteren heb ik een Shelly 1L achter mijn schakelaar zitten inclusief bypass (want geen blauwe draad beschikbaar) en werkt prima.
Koppelen via de Shelly app ging prima en heb hem vervolgens in mijn eigen netwerk gehangen.

Volgende stap was om de Shelly integratie voor Home Assistant te installeren. Hiervoor heb ik gewoon de standaard integratie gebruikt, geen mqtt of REST. Dat ging an sich ook prima en was zo gebeurd, maar wat er nu gebeurd is het volgende: als ik mijn HA instantie reboot, dan verliest heel mijn netwerk connectie met de gateway (KPN router in dit geval). Herstart ik de router, dan werkt alles weer, tot ik HA weer herstart.

Verwijder ik de integratie in HA, dan kan ik prima weer rebooten zonder enige problemen.

Heeft iemand vergelijkbare problemen gehad met zijn Shelly 1L i.c.m. de Shelly integratie van Home Assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Arachnan schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:28:
Sinds gisteren heb ik een Shelly 1L achter mijn schakelaar zitten inclusief bypass (want geen blauwe draad beschikbaar) en werkt prima.
Koppelen via de Shelly app ging prima en heb hem vervolgens in mijn eigen netwerk gehangen.

Volgende stap was om de Shelly integratie voor Home Assistant te installeren. Hiervoor heb ik gewoon de standaard integratie gebruikt, geen mqtt of REST. Dat ging an sich ook prima en was zo gebeurd, maar wat er nu gebeurd is het volgende: als ik mijn HA instantie reboot, dan verliest heel mijn netwerk connectie met de gateway (KPN router in dit geval). Herstart ik de router, dan werkt alles weer, tot ik HA weer herstart.

Verwijder ik de integratie in HA, dan kan ik prima weer rebooten zonder enige problemen.

Heeft iemand vergelijkbare problemen gehad met zijn Shelly 1L i.c.m. de Shelly integratie van Home Assistant?
Wat bedoel je met HA herstarten? dat is gewoon een applicatie toch? Die zou nooit invloed moeten hebben op je netwerk. En wat bedoel je met connectie verliezen? is er geen verbinding meer op ethernet niveau? is je wifi down? is er een ip conflict? kan je de router niet meer pingen? is DNS stuk? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arachnan
borft schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:42:
[...]

Wat bedoel je met HA herstarten? dat is gewoon een applicatie toch? Die zou nooit invloed moeten hebben op je netwerk. En wat bedoel je met connectie verliezen? is er geen verbinding meer op ethernet niveau? is je wifi down? is er een ip conflict? kan je de router niet meer pingen? is DNS stuk? ;)
Dat het nooit invloed zou moeten hebben ben ik met je eens, vandaar mijn verbazing dat het wel zo lijkt te zijn ;)

Met herstarten van HA bedoel ik de VM een schop geven waarop hij draait in Proxmox, of gewoon in HA zelf onder server management herstarten, beide geven hetzelfde resultaat.

Qua connectie verliezen bedoel ik dat bijvoorbeeld een tracert naar het ip van de router/gateway opeens timeouts geeft i.p.v. bij eerste hop direct gevonden wordt. Internet valt ook weg op alle devices, maar onderlinge communicatie is wel mogelijk, dus ik kan nog wel bij mijn Proxmox/Synology bijvoorbeeld.
IP conflict heb ik ook naar gekeken, maar alles heeft een statisch IP via DHCP server op mijn Synology. Ook de Proxmox VM's hebben statisch IP. Pingen lukt nog wel. Wifi signaal etc is het niet, want dat staat uit van mijn router omdat ik TP-link deco's in gebruik heb.

DNS draait via Pihole, tevens binnen dezelfde Proxmox instantie.

[ Voor 5% gewijzigd door Arachnan op 31-05-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
Ik heb nog steeds geen idee wat het veroorzaakt, maar het lijkt de integratie van Home Assistant te zijn voor Shelly, want met de Shelly for HASS integratie via HACS werkt het wel en kan ik reboten zo vaak ik wil.

In ieder geval ligt het niet aan de Shelly unit zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:34

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Ik heb net een Shelly 1L geïnstalleerd en loop tegen een probleempje aan qua button acties. Wat ik wil is dat de aangesloten pulsschakelaar bij een short press een signaaltje naar Home Assistant stuurt, en bij een long press het relay schakelt.
Het signaaltje naar HA zal dan de wifi lamp in dezelfde ruimte aan- of uitzetten, terwijl je met de long-press actie dit dan altijd op de 'harde' manier kan doen. Zo blijft de lamp altijd schakelbaar als HA of het wifi er uit mocht liggen.

Is dit te veel gewild voor de standaard firmware? Het gaat me er dus om dat de long-press schakelactie binnen het Shelly apparaat blijft, onafhankelijk van het netwerk of Home Assistant. Het lijkt me dat ik de Shelly naar een URL met z'n eigen IP kan verwijzen, maar dat lijkt me dus niet netwerk/HA failproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Laatst online: 14-09 11:08
Ik heb een Shelly Dimmer 2 gehaald om dit voor een nis lampje te gebruiken. Ik heb hier een L en een N draad liggen, echter.. helaas kom ik er nu achter dat de draad die van de schakelaar af kwam op een andere groep zit.. Dit wist ik niet, daar kom je achter als je het aansluit. Ik vrees dat ik het antwoord al weet, maar is dat een probleem om die schakeldraad aan te sluiten op die SW (in de vorige setup werd de draad niet gebruikt)? Ik zal die schakelaar amper gebruiken.. maargoed.. dit hoort zeker niet. Helaas kan ik er niet bij om een nieuwe draad aan te leggen, want dan moet ik die Nis slopen.. Ik verwacht dat die lamp gewoon de L+N gebruikt van de Shelly als stroomtoevoer en dat de SW alleen is om te schakelen, niet dat er actief iets mee gedaan wordt... maarja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
CronoS76 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:09:
Ik heb een Shelly Dimmer 2 gehaald om dit voor een nis lampje te gebruiken. Ik heb hier een L en een N draad liggen, echter.. helaas kom ik er nu achter dat de draad die van de schakelaar af kwam op een andere groep zit.. Dit wist ik niet, daar kom je achter als je het aansluit. Ik vrees dat ik het antwoord al weet, maar is dat een probleem om die schakeldraad aan te sluiten op die SW (in de vorige setup werd de draad niet gebruikt)? Ik zal die schakelaar amper gebruiken.. maargoed.. dit hoort zeker niet. Helaas kan ik er niet bij om een nieuwe draad aan te leggen, want dan moet ik die Nis slopen.. Ik verwacht dat die lamp gewoon de L+N gebruikt van de Shelly als stroomtoevoer en dat de SW alleen is om te schakelen, niet dat er actief iets mee gedaan wordt... maarja.
Nee, dat is echt een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Laatst online: 14-09 11:08
rens-br schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:18:
[...]

Nee, dat is echt een no-go.
Haha.. thanks... dat dacht ik zelf idd ook .. Maar just to be sure natuurlijk :) Dan is het pech hebben voor die schakelaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@-Tim- Volgens mij kan dit niet. Je kan de Shelly wel op detached zetten, maar dan schakelt die helemaal niet meer op de inputs.

Het is mij eerlijk gezegd ook niet duidelijk waarom je dit per se wil scheiden. Waarom de Shelly niet gewoon de lamp laten schakelen op een press? Daar heb je HA helemaal niet voor nodig en dan werkt het altijd.

Onafhankelijk van de schakelaar kan je HA natuurlijk ook de lamp aan of uit laten schakelen als dat volgens een "regel" in HA zou moeten (bijvoorbeeld: als de lamp in de slaapkamer na 22:00 wordt uitgezet doe dan de lamp in de kamer ook uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:34

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

@JeroenE de wifi lamp heeft wat extra functies die ik zou verliezen als ik hem als 'domme' lamp zou gebruiken. Het gaat me dan vooral om dimmen en eventueel kleurtemperatuur veranderen. Maar nu ik dit schrijf merk ik al waar ik de fout in ben gegaan, ik had natuurlijk gewoon een Shelly dimmer moeten halen ;)

Al heb ik dezelfde wens met m'n andere Shelly (rgbw2). Daar heb ik het liefst ook een harde backup schakelactie (lang), en de short presses voor fancy dim acties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

-Tim- schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:23:
@JeroenE de wifi lamp heeft wat extra functies die ik zou verliezen als ik hem als 'domme' lamp zou gebruiken. Het gaat me dan vooral om dimmen en eventueel kleurtemperatuur veranderen. Maar nu ik dit schrijf merk ik al waar ik de fout in ben gegaan, ik had natuurlijk gewoon een Shelly dimmer moeten halen ;)

Al heb ik dezelfde wens met m'n andere Shelly (rgbw2). Daar heb ik het liefst ook een harde backup schakelactie (lang), en de short presses voor fancy dim acties.
Of toch gewoon tasmota erop zetten. Dan kun je wel realiseren wat je wenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@-Tim- Aha, het was mij niet duidelijk dat je een slimme lamp achter een Shelly had aangesloten. Normaal gesproken houdt je altijd spanning op slimme lampen. Als je de spanning met een schakelaar (of Shelly) uit zet kan die slimme lamp ook nooit meer aan tot je de schakelaar weer omhaalt.

Ik weet niet of jouw slimme lamp en de Shelly dimmer wel goed samen kunnen werken, dat zou je uit moeten proberen.

Je kan een Shelly wel een signaal naar zichzelf laten sturen, dat gaat in het actions menu. Je moet dan bijvoorbeeld
code:
1
http://localhost/light/0?turn=toggle
gebruiken.Ik heb nog nooit geprobeerd of dat werkt als de Shelly geen wifi verbinding heeft. Ik neem aan van wel.

Ik heb op mijn RGBW2 geen knop aangesloten. Volgens mij kan je dan ook alleen uit/aan (via short press) en dimmen (via long press) doen. Alle andere zaken (kleuren etc) moet sowieso via de app of API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijndef
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-12-2023
Iemand die weet of je de shelly 1PM ook kan gebruiken om garagepoort te openen (zoals met shelly 1)?
Hoe sluit je deze dan juist aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59
@stijndef Zolang de motor 230V (of 24-60Vdc) is gaat dat prima. Gewoon ipv de lamp de motor.

Alleen lijkt me dat je voor de garagepoort 2 contacten wilt hebben (en dat de Shelly 1 dus ook niet zo volstaan). Eén voor open, één voor dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:46:
@stijndef Zolang de motor 230V (of 24-60Vdc) is gaat dat prima. Gewoon ipv de lamp de motor.

Alleen lijkt me dat je voor de garagepoort 2 contacten wilt hebben (en dat de Shelly 1 dus ook niet zo volstaan). Eén voor open, één voor dicht.
Dat lijkt me ook niet. Ik vermoed dat je daar eigenlijk de Shelly 2.5 voor wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
rens-br schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:50:
[...]

Dat lijkt me ook niet. Ik vermoed dat je daar eigenlijk de Shelly 2.5 voor wilt gebruiken.
Een garage poort wordt met een pulse drukker bediend, dus elke keer drukken is of omhoog stop of omlaag ligt eraan waar de poort op dat moment staat, dus volgens mij heb je dan een shelly 1 nodig ipv een shelly 2.5

wel zou ik een reed sensor gebruiken zodat je weet of poort open of dicht is, dit kan bedraad met een shelly 1 of met b.v een aqara zigbee sensor met een script in home assistant. Het laatste ga ik maken maar ben nu aan het wachten op de aqara sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
  • Laatst online: 30-08 12:11
Kan iemand mij vertellen hoe snel de Shelly Plug en Shelly Plug S hun verbruikswaarden updaten? Ik gebruik momenteel de TP-Link HS110, en deze ververst slechts eenmaal in de 30 seconden. Dat is te weinig voor mooie automatiseringen (voorbeeld: "doe de versterker aan als het pc-verbruik boven de 50 watt komt", ik wil dat dat instant gebeurt, en niet pas na gemiddeld 15 seconden). Ik gebruik Home Assistant.

Idealiter zou ik elke seconde een update willen krijgen van het actuele verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekvanh
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07 21:55
stijndef schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:28:
Iemand die weet of je de shelly 1PM ook kan gebruiken om garagepoort te openen (zoals met shelly 1)?
Hoe sluit je deze dan juist aan?
Ik heb dit bij onze garagedeur inderdaad met een shelly 1 opgelost. De garagedeur wordt met een pulsdrukker bediend. De shelly heb ik uiteindelijk bij de motor zelf ingebouwd omdat ik daar alle benodigde draden bij elkaar had.
Let erop dat je in de shelly app neerzet dat de schakelaar automatisch uitzet timer --> auto off 1 second om een puls te simuleren wanneer je die bedient buiten de pulsdrukker om.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeEBoyaJAXey2qW_1QE7raEzir0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pj8eHDYlAqTWrxMhSHeFQ5Dp.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Laatst online: 15-09 23:50
PimW schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:06:
Kan iemand mij vertellen hoe snel de Shelly Plug en Shelly Plug S hun verbruikswaarden updaten? Ik gebruik momenteel de TP-Link HS110, en deze ververst slechts eenmaal in de 30 seconden. Dat is te weinig voor mooie automatiseringen (voorbeeld: "doe de versterker aan als het pc-verbruik boven de 50 watt komt", ik wil dat dat instant gebeurt, en niet pas na gemiddeld 15 seconden). Ik gebruik Home Assistant.

Idealiter zou ik elke seconde een update willen krijgen van het actuele verbruik.
Je kan gewoon elke seconde pollen om de huidige waarde uit te lezen. De HS110 ververst trouwens ook elke seconde, wanneer je hem elke seconde uitleest. Ik gebruik hier namelijk zowel de Shelly Plug S en enkele andere als de TP-Link HS110. Hoe je dat in HA geregeld krijgt weet ik niet, maar het is in ieder geval geen beperking van de pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebro
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 20:03
de Peer schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:37:

Ik ben ook in de markt voor nieuwe GU10's voor in de keuken, dus ik zie graag de zienswijze van andere. Ik snap je redenering, maar why not both? Slimme lampen en een slimme schakelaar kunnen prima hand in hand toch?

Als je de shelly 1 gebruikt om je lampen continue stroom te geven, en dus de switch een hogere wife approval factor, en de shelly GU10 om meer functies in je lampen te krijgen (white/color ambience), dank kun je toch alle kanten op? Vooral als je HA gebruikt en duidelijk aan kan geven wie wat regelt.

Zijn er overigens mensen met ervaring met Shelly GU10 duo en RGBW? Mijn vrouw wil namelijk alleen wit licht en voldoede licht voor in de keuken (6 spots), en ik begrijp dat de RGBW de leds verdelen over de kleuren. Is de lichtopbrengst van het witte licht voldoende voor in de keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nebro schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Ik ben ook in de markt voor nieuwe GU10's voor in de keuken, dus ik zie graag de zienswijze van andere. Ik snap je redenering, maar why not both? Slimme lampen en een slimme schakelaar kunnen prima hand in hand toch?

Als je de shelly 1 gebruikt om je lampen continue stroom te geven, en dus de switch een hogere wife approval factor, en de shelly GU10 om meer functies in je lampen te krijgen (white/color ambience), dank kun je toch alle kanten op? Vooral als je HA gebruikt en duidelijk aan kan geven wie wat regelt.
Ja als je inderdaad extra kleuren e.d. wil dan snap ik het. maar voor gewoon warm witte verlichting lijkt het me onnodig complex.

Wat is eigenlijk nog de usecase als je vrouw wit licht wil? Als ze een dagje weg is lekker kermis in de keuken? :+
Of als sfeerverlichting als er niet gewerkt wordt in de keuken?

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 03-06-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebro
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 20:03
Hahah, ik hou mijn opties graag open en wil daardoor m'n hardware zo uitgebreid mogelijk hebben. Mijn vrouw houdt niet van die poespas en is wat functioneler daarin (misschien ook terecht) :D

De usecase is inderdaad sfeerverlichting voor als we niet in de keuken zitten, maar kan later ook door bijvoorbeeld rood te kleuren als het alarm af gaat. En als ik zin heb misschien een rondje kermis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:29
@Nebro de witte versie heeft best wat variatie tussen wit licht en warm wit, dat it's bij de RGBW versie fors minder warm te krijgen. Ik zou die dan ook niet adviseren in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambiepuurtje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-06-2021
Hoi!

Ik heb Shelly 2.5 aangeschaft om onze rolluiken ‘slim’ te maken.
In onze hal zijn 3 centrale punten waarmee we alle rolluiken kunnen sluiten. In iedere kamer zit ook nog apart een jaloezie schakelaar.
Graag willen we de 3 punten in de hal automatiseren.

Echter is de aansluiting anders dan in de aansluitschema’s van Shelly.
Er loopt 1 zwarte, blauwe (donkerder blauw?!) en bruine draad. Aarde is niet aangesloten.

Weet iemand hoe Shelly aan te sluiten?
Zie Bijgevoegde foto. Alle 3 de situaties van de schakelaars zijn gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SF8exETBO3zzncGkUaXS6t0I6SU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aATt2xgLc0IB97cXEt28gCTh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ambiepuurtje Dit is dan neem ik aan de centrale hal. Kan je de rolluiken hier dan ook open doen?

Hoe zit het aangesloten bij de schakelaar in de aparte kamers?

Wat zou kunnen is dat de aarde en nuldraad rechtstreeks op de rolluiken zit aangesloten en dat je hier (en wellicht ook in de kamers) enkel de fase kan schakelen tussen omhoog en omlaag.

Dat werkt prima, maar je kan hier dan eigenlijk geen Shelly op aansluiten omdat je de nuldraad mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ambiepuurtje schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:27:
Hoi!

In onze hal zijn 3 centrale punten waarmee we alle rolluiken kunnen sluiten. In iedere kamer zit ook nog apart een jaloezie schakelaar.

Er loopt 1 zwarte, blauwe (donkerder blauw?!) en bruine draad. Aarde is niet aangesloten.

Weet iemand hoe Shelly aan te sluiten?
Zie Bijgevoegde foto. Alle 3 de situaties van de schakelaars zijn gelijk.

[Afbeelding]
Dit kun je toch gewoon normaal aansluiten op de Shelly? Je hebt alleen nog een N (blauwe draad) nodig om de Shelly zelf van stroom te voorzien dus die moet je dan even bij trekken.

Wat jij nu hebt is eigenlijk 1 bruine (fase) en 2 zwarte (met een iets ander kleurtint). dat zijn dus 2 schakeldraden. 1 voor naar boven en 1 voor naar onderen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 05-06-2021 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimW
  • Laatst online: 30-08 12:11
GORby schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:16:
[...]

Je kan gewoon elke seconde pollen om de huidige waarde uit te lezen. De HS110 ververst trouwens ook elke seconde, wanneer je hem elke seconde uitleest. Ik gebruik hier namelijk zowel de Shelly Plug S en enkele andere als de TP-Link HS110. Hoe je dat in HA geregeld krijgt weet ik niet, maar het is in ieder geval geen beperking van de pluggen.
Thanks, door je opmerking ben ik verder op zoek gegaan binnen Home Assistant. Het blijkt dat de integratie (TP-Link Kasa Smart) inderdaad slechts eenmaal per 30 seconden de waardes uitleest. Dit heb ik opgeschroefd naar iedere 5 seconden door een automatisering te maken die beide HS110'en ververst (ik heb er twee). Zie hieronder de code.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Update TP-Link HS110
description: ''
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /5
condition: []
action:
  - service: homeassistant.update_entity
    data:
      entity_id:
        - switch.energiemeter_pc
        - switch.energiemeter_tv
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ambiepuurtje schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:27:
Hoi!

Weet iemand hoe Shelly aan te sluiten? ....
Eerste insteek: steek de shelly bij de rolluiken, daar heb je normaal de voeding en de aansluitdraden van het rolluik (komen doorgaans samen bij de schakelaar in het kozijn van het raam).
Maar ik begrijp dat je meerdere schakelaars hebt om de rolluiken aan te sturen, om dat correct en veilig te doen is er wat logica nodig (ene schakelaar omhoog, andere schakelaar omlaag, en je rolluikmotor is zeer snel kapot; te snel van richting veranderen kan levensduur van 20 jaar naar 5 jaar reduceren; meerdere motoren op zelfde schakelaar is ook recept voor rokende motoren). Ofwel zorg je dat je dat heel duidelijk krijgt, zodat je geen nieuwe problemen creëert; of je gaat weer direct aan de rolluikmotor de shelly hangen, dan blijft de originele inputlogica intact; terwijl de shelly een extra beveiliging tegen fouten toevoegt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:57
In mijn huis heb ik drie jaar geleden veel van die goedkope Xiaomi sensoren voor beweging, temperatuur en raam/deur in gebruik genomen. Die dingen beginnen mij steeds meer tegen te staan en dan voor de temperatuur. De gemeten temperatuur klopt weinig van en batterijen vind ik snel leeg gaan.

Onlangs twee Shelly H&T sensoren besteld. Ze zijn wel een stuk duurder 20 euro ipv 5-6 euro en zijn ook wel iets groter. Echter heb je geen gare gateway nodig of Zigbee conbee stick. En het belangrijkste de meting is wel veel accurater. Eén nadeel is wel dat die sensoren niet periodiek een update geven van de temperatuur. Ze geven alleen een update als er een wijziging in temperatuur is en zelfs die bandbreedte kun je instellen.

Nu zag ik dat Shelly ook raam/deur sensoren verkoopt. Deze meten blijkbaar ook temperatuur en ook nog eens Lux en zijn 4 euro per sensor goedkoper. Ik neig er naar om er daar ook eens 1 of 2 van te bestellen om mee te gaan testen. Iets zegt mij dat er een nadeel aan moet zitten. Minder accurate temperatuur meting bijv. Iemand ervaring met deze sensoren van shelly?
https://shelly.cloud/prod...t-home-automation-sensor/

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Pagina: 1 ... 23 ... 84 Laatste