Toon posts:

Het grote gratis bankentopic - deel 1 OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 96.166 views

• ivanwmc
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 21:37
Xabre schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:03:
Weet iemand of Vivid instant payments heeft? Ok bedoel het zou handig zijn om vanaf N26 hier direct iets op te kunnen zetten.

Revolut kan je direct opladen met CC en tegenwoordig ook ideal, das erg handig.
N26 ondersteunt momenteel alleen nog uitgaande instant payments.

• webber87
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 25-09 17:04
Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een gezamelijke rekening waar we beiden per maand geld op kunnen zetten en mee kunnen betalen (via een pas of een app). Weet iemand welke bank hiervoor geschikt is? We hoeven niet per se twee aparte passen maar dat we allebei het saldo apart van elkaar kunnen checken is wel een must.

We gebruikten altijd BunQ hiervoor, maar sinds hun model is veranderd kan ze niet meer gebruiken maken van haar gratis BunQ abbo.

• glatuin
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19:15
webber87 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:58:
Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een gezamelijke rekening waar we beiden per maand geld op kunnen zetten en mee kunnen betalen (via een pas of een app). Weet iemand welke bank hiervoor geschikt is? We hoeven niet per se twee aparte passen maar dat we allebei het saldo apart van elkaar kunnen checken is wel een must.

We gebruikten altijd BunQ hiervoor, maar sinds hun model is veranderd kan ze niet meer gebruiken maken van haar gratis BunQ abbo.
Zowel revolut als n26 biedien het hebben van gezamenlijke potjes. Geen van de nieuwe (buitenlandse) banken hebben jojnt accounts.

• webber87
glatuin schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:03:
[...]

Zowel revolut als n26 biedien het hebben van gezamenlijke potjes. Geen van de nieuwe (buitenlandse) banken hebben jojnt accounts.
Ah! N26 heb ik nog. Dan zou zij een account kunnen aanmaken en zo een gezamelijk potje maken. Goed idee.
Een andere oplossing zou zijn dat als een dergelijke bank app op meerdere toestellen mag/kan installeren. Dan kunnen we beiden saldo inzien via de app, en met meerdere passen beiden betalen.

Het is best een uitzoekwerkje, met zoveel nieuwe banken / voorwaarden / mogelijkheden

Aan de andere kant denk ik ook; Waarom ben ik zo druk bezig om een gratis of zo goedkoop mogelijke oplossing te zoeken voor onze gezamenlijke rekening. Gratis zal niet helemaal gratis zijn, wat leveren we in voor een paar euro?

[Voor 15% gewijzigd door webber87 op 11-10-2020 22:34]

• Tommert38
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21:08
webber87 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:08:
[...]

Ah! N26 heb ik nog. Dan zou zij een account kunnen aanmaken en zo een gezamelijk potje maken. Goed idee.
Een andere oplossing zou zijn dat als een dergelijke bank app op meerdere toestellen mag/kan installeren. Dan kunnen we beiden saldo inzien via de app, en met meerdere passen beiden betalen.

[...]
Voor shared spaces heb je wel minstens N26 You nodig à €9,90 per maand..

Mijn vriendin en ik kwamen ook van bunq en zochten hetzelfde als jullie. We hebben nu een gezamenlijke rekening bij Knab, vanwege de €50 overstapservice-bonus en het eerste jaar €2,50 per maand.

• glatuin
Tommert38 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:01:
[...]

Voor shared spaces heb je wel minstens N26 You nodig à €9,90 per maand..

Mijn vriendin en ik kwamen ook van bunq en zochten hetzelfde als jullie. We hebben nu een gezamenlijke rekening bij Knab, vanwege de €50 overstapservice-bonus en het eerste jaar €2,50 per maand.
Revolut heeft het dan als enige gratis. Knab is wellicht zoiezo handig anders heb je geen Ideal. En online loterijen willen een NL bankrekening/CC zien.

• Devaqto
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15:00
webber87 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:58:

Als pas geen harde eis is, kun je bij Knab Basis terecht (Knab aanmelden en dan downgraden naar Basis), je hebt dan een gezamelijke rekening met iDeal mogelijkheid. Ik gebruik dit ook met mijn vrouw voor onze eigen spaarpotjes.

• webber87
Dank voor de reacties. Ideal is voor ons een minder belangrijk punt. Het gaat er meer om dat we beiden van een gezamelijke rekening onze boodschappen kunnen betalen en inzicht hebben in het saldo van de rekening. Revolut is een interessante optie die ik verder ga ik onderzoeken.

• glatuin
webber87 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:37:
Dank voor de reacties. Ideal is voor ons een minder belangrijk punt. Het gaat er meer om dat we beiden van een gezamelijke rekening onze boodschappen kunnen betalen en inzicht hebben in het saldo van de rekening. Revolut is een interessante optie die ik verder ga ik onderzoeken.
Voor het gezamenlijk potje is revolut interessant, zeker omdat (tegen betaling van 6 euro) je ook een maestro pas kunt krijgen. Echter ik zou niet mijn salaris erop laten storten.

Revolut is geen bank maar een financiële dienstverlener en valt niet onder het deposito garantiestelsel. Daarnaast zijn ze, mede door hun enorme groei en gedwongen door EU regelgeving, te zoeken naar witwas praktijken. Dit gebeurd niet door mensen maar door AI/ML en dat is soms erg vervelend. Dit gebeurd niet als je af en toe wat boodschappen geld oid naar gezamenlijk potje overbrengt. Ga je allerlei betalingen ontvangen van her en der dan kan dit een trigger geven om je account te blokkeren.
Ofwel Revolut is prima mits je voorkomt dat zo'n AI ten onrechte getriggered word en vermoed dat er heel mischien iets met fraude/witwassen op je account gebeurd. Ik raad ook met klem aan om geen geld te storten/ontvangen van Crypto exhanges op Revolut. Dit kan ook je account doen blokkeren.

• webber87
glatuin schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:17:
[...]

Voor het gezamenlijk potje is revolut interessant, zeker omdat (tegen betaling van 6 euro) je ook een maestro pas kunt krijgen. Echter ik zou niet mijn salaris erop laten storten.

Revolut is geen bank maar een financiële dienstverlener en valt niet onder het deposito garantiestelsel. Daarnaast zijn ze, mede door hun enorme groei en gedwongen door EU regelgeving, te zoeken naar witwas praktijken. Dit gebeurd niet door mensen maar door AI/ML en dat is soms erg vervelend. Dit gebeurd niet als je af en toe wat boodschappen geld oid naar gezamenlijk potje overbrengt. Ga je allerlei betalingen ontvangen van her en der dan kan dit een trigger geven om je account te blokkeren.
Ofwel Revolut is prima mits je voorkomt dat zo'n AI ten onrechte getriggered word en vermoed dat er heel mischien iets met fraude/witwassen op je account gebeurd. Ik raad ook met klem aan om geen geld te storten/ontvangen van Crypto exhanges op Revolut. Dit kan ook je account doen blokkeren.
Dank voor je uitgebreide reactie! Helder verhaal. Eigenlijk wat wij doen is heel simpel; Eerdere maand maken we beiden een X bedrag over voor de gezamelijke boodschappen. Als we dan boodschappen doen of ergens samen wat gaan eten, dan betalen we met die rekening (ik met mijn pas, of zij met haar pas). Bij BunQ werkte dat perfect aangezien we beiden ook inzicht hadden via de app op die rekening. Geen salaris op de rekening en geen crypto's :)

Als ik het zo lees, dan is Revolut een goede optie met die extra pas. De stappen zouden dan zijn --> Vriendin maakt ook een Revolut account aan, we maken een gezamelijke rekening (potje), we koppelen beiden de pas aan die rekening. Klaar. Gemak en inzicht.

• liptonicee
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:18
Pheebe24 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:59:
[...]

Enige nadeel is dat ze nog steeds geen Apple Pay support hebben, en instant transfers/CC opladen, maar dit ligt vooral aan Solaris, lijkt me (en zou eraan moeten komen).
Apple Pay is sinds vandaag beschikbaar :Y

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:39
glatuin schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:36:
[...]

Nee was paar dagen geleden. Ja wel balen zo dat al die nieuwe banken nog niet zo snel zijn als de ouderwetse Hollandse grootbanken. Ideal ook niet, dus nog niet ideaal allemaal. Toch ben ik erg te spreken over Vivid. Fijne app, goede support en cashback. Geen idee waar ik n26 nu nog voor moet gebruiken. Luxe probleem.
Helemaal mee eens :) Vivid werkt super, app is heel gelikt en Google Pay werkt als een zonnetje. De 50 euro voor nieuwe klanten (of 20 euro tip-een-vriend) is natuurlijk mooi meegenomen, de gratis metal card is gaaf, en je krijgt dus 10% cashback bij Aldi en Lidl.
Afgelopen weekend 100 euro cash opgenomen bij Aldi naast de boodschapjes... moest toch geld storten, dan levert dit grapje weer een gratis tientje op :+

N26 heb ik zelf opgezegd, ook omdat NFC payments over Google Pay daarmee niet gaat lukken.
Met Vivid heb ik het zelfs op m'n smartwatch voor elkaar gekregen.

Grootste nadeel aan Vivid is dat ze Visa gebruiken en veel supermarkten en restaurants dit niet accepteren. Moet dus toch nog een keer OpenBank zien te fixen hiervoor :)
webber87 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie! Helder verhaal. Eigenlijk wat wij doen is heel simpel; Eerdere maand maken we beiden een X bedrag over voor de gezamelijke boodschappen. Als we dan boodschappen doen of ergens samen wat gaan eten, dan betalen we met die rekening (ik met mijn pas, of zij met haar pas). Bij BunQ werkte dat perfect aangezien we beiden ook inzicht hadden via de app op die rekening. Geen salaris op de rekening en geen crypto's :)

Als ik het zo lees, dan is Revolut een goede optie met die extra pas. De stappen zouden dan zijn --> Vriendin maakt ook een Revolut account aan, we maken een gezamelijke rekening (potje), we koppelen beiden de pas aan die rekening. Klaar. Gemak en inzicht.
Wij doen/deden precies hetzelfde met Bunq, maar zijn vanwege de hoge kosten ook nog op zoek naar een alternatief.
Probleem met alle gratis EU-banken is dat deze geen iDeal betalen. "Even een betaalverzoekje" lukt dan dus niet, evenals bijv. alle webshops die iDeal vereisen :(

Knab is volgens mij de goedkoopste weg om wel de meerdere budgetteer-potjes te hebben en iDeal support.

• Devaqto
Richh schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Helemaal mee eens :) Vivid werkt super, app is heel gelikt en Google Pay werkt als een zonnetje. De 50 euro voor nieuwe klanten (of 20 euro tip-een-vriend) is natuurlijk mooi meegenomen, de gratis metal card is gaaf, en je krijgt dus 10% cashback bij Aldi en Lidl.
Afgelopen weekend 100 euro cash opgenomen bij Aldi naast de boodschapjes... moest toch geld storten, dan levert dit grapje weer een gratis tientje op :+

N26 heb ik zelf opgezegd, ook omdat NFC payments over Google Pay daarmee niet gaat lukken.
Met Vivid heb ik het zelfs op m'n smartwatch voor elkaar gekregen.

Grootste nadeel aan Vivid is dat ze Visa gebruiken en veel supermarkten en restaurants dit niet accepteren. Moet dus toch nog een keer OpenBank zien te fixen hiervoor :)

[...]

Wij doen/deden precies hetzelfde met Bunq, maar zijn vanwege de hoge kosten ook nog op zoek naar een alternatief.
Probleem met alle gratis EU-banken is dat deze geen iDeal betalen. "Even een betaalverzoekje" lukt dan dus niet, evenals bijv. alle webshops die iDeal vereisen :(

Knab is volgens mij de goedkoopste weg om wel de meerdere budgetteer-potjes te hebben en iDeal support.
De gratis variant van Knab (basis) werkt prima met meerdere spaarrekeningen/potjes, en iDeal support (betalen en verzoeken). Enige wat je niet hebt is een pasje en geen incasso support.

• webber87
Devaqto schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

De gratis variant van Knab (basis) werkt prima met meerdere spaarrekeningen/potjes, en iDeal support (betalen en verzoeken). Enige wat je niet hebt is een pasje en geen incasso support.
Ik lees vaak dat Knab een alternatief is, alleen geen IDEAL support. Ik zoek juist iets waarbij we wel 2 passen (op via mobiel) hebben en dat we beiden (mijn vriendin en ik) toegang hebben via de app in het saldo. Ideal doen we wel via onze eigen rekeningen. Is Revolut daarvoor de beste optie?

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:39
Devaqto schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Dat klopt, maar voor de gezamenlijke rekening waar we ook boodschappen van doen, is een pasje en incasso's (voor ons) ook gewenst :)
Met de huidige cashback + 1e jaar korting zitten we in ieder geval weer een tijdje voor weinig.

• kaasaanfiets
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

webber87 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:35:
[...]

Ik lees vaak dat Knab een alternatief is, alleen geen IDEAL support. Ik zoek juist iets waarbij we wel 2 passen (op via mobiel) hebben en dat we beiden (mijn vriendin en ik) toegang hebben via de app in het saldo. Ideal doen we wel via onze eigen rekeningen. Is Revolut daarvoor de beste optie?
Grappig, ik zit met mijn vriendin eigenlijk met hetzelfde probleem. Voorheen hadden we Bunq free en konden we ons prima redden. Zij kon ook bij de app en had inzicht in hoeveel er op de rekening stond. Daarmee betaalden we boodschappen en dingen als uit eten.

Omdat ik Bunq nu echt een achterlijke bank vindt (principe kwestie) heb ik Openbank geprobeerd maar dit vond ik niks. Totaal onoverzichtelijke en lelijke app.

Nu eigenlijk nog steeds aan het rondkijken naar iets:

beide inzicht saldo op je mobiel.
beide bij rekeningen kunnen
betalen via pas en eventueel mobiel
Ideal betalingen zijn niet echt heel belangrijk. Dat kunnen we altijd nog wel via onze eigen rekening doen.

Mijn vriendin zit bij ING en ik zelf bij Rabo, misschien is het wel handiger dat ik overstap naar ING en we een gezamenlijke rekening openen?

[Voor 6% gewijzigd door kaasaanfiets op 20-10-2020 17:37]

Anoniem: 886251

kaasaanfiets schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:33:
[...]

Grappig, ik zit met mijn vriendin eigenlijk met hetzelfde probleem. Voorheen hadden we Bunq free en konden we ons prima redden. Zij kon ook bij de app en had inzicht in hoeveel er op de rekening stond. Daarmee betaalden we boodschappen en dingen als uit eten.

Omdat ik Bunq nu echt een achterlijke bank vindt (principe kwestie) heb ik Openbank geprobeerd maar dit vond ik niks. Totaal onoverzichtelijke en lelijke app.

Ideal betalingen zijn niet echt heel belangrijk. Dat kunnen we altijd nog wel via onze eigen rekening doen.

Mijn vriendin zit bij ING en ik zelf bij Rabo, misschien is het wel handiger dat ik overstap naar ING en we een gezamenlijke rekening openen?
Weet niet hoe het bij Rabo is maar denk dat ING qua gebruikersgemak beter is.

• Datisraar
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 21:51
Anoniem: 886251 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:48:
[...]

Weet niet hoe het bij Rabo is maar denk dat ING qua gebruikersgemak beter is.
Ik gebruik ook diverse fintech banken voor een paar jaar inmiddels, maar zou niet zonder mijn hoofdbank Rabo kunnen. Niet gratis, maar voor 1,70 euro in de maand kan ik :

- rood staan
- geld storten
- met Apple Pay en Maestro betalen
- ouderwets nog kunnen bellen met je bank
- gebruikers vriendelijke app, met inzichten in uitgaven
- notificaties bijschrijven salaris
- met IDeal kunnen betalen

Ik ben fan, maar no way geen gratis hoofdbank bij een van de Fin techs. Dus geen hoofdbank voor mij bij Revolut, N26, Vivid, etc. Leuk, maar alleen voor 'erbij'.

[Voor 7% gewijzigd door Datisraar op 20-10-2020 18:46]

• Ynguy
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 27-07 12:54
Datisraar schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:33:
[...]

Ik gebruik ook diverse fintech banken voor een paar jaar inmiddels, maar zou niet zonder mijn hoofdbank Rabo kunnen. Niet gratis, maar voor 1,70 euro in de maand kan ik :

- rood staan
- geld storten
- met Apple Pay en Maestro betalen
- ouderwets nog kunnen bellen met je bank
- gebruikers vriendelijke app, met inzichten in uitgaven
- notificaties bijschrijven salaris
- met IDeal kunnen betalen

Ik ben fan, maar no way geen gratis hoofdbank bij een van de Fin techs. Dus geen hoofdbank voor mij bij Revolut, N26, Vivid, etc. Leuk, maar alleen voor 'erbij'.
Dat klopt wel zo'n beetje hoewel men, bij de ooit als telefoon bank begonnen, OpenBank ook ouderwets kunt bellen naar een 070 nummer.

OpenBank verstrekt ook een Maestrokaart en heeft ook een MC kaart aangekondigd dus wat dat betreft zit je gebeiteld.

Ik persoonlijk heb weinig interesse in IDeal daar er ook altijd, nou ja de E-Commerce sites die ik gebruik, MC en V kaart betalingen mogelijk zijn. Waar ik dan TransferWise debit MC voor gebruik.

[Voor 8% gewijzigd door Ynguy op 21-10-2020 18:55. Reden: meer info]

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ynguy schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:26:
Ik persoonlijk heb weinig interesse in IDeal daar er ook altijd, nou ja de E-Commerce sites die ik gebruik, MC en V kaart betalingen mogelijk zijn. Waar ik dan TransferWise debit MC voor gebruik.
Dat soort mogelijkheden bestaan niet bij Tikkie of de meeste betaalverzoeken van banken zelf. Als je dat nooit gebruikt mis je het natuurlijk niet. Tegenwoordig is het stukken minder, maar voor corona gebruikte ik het best vaak om dingen met vrienden, collega's etc te verrekenen.

• Koos2009
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16:44
Nu dan eindelijk id confirmation videogesprek gehad.

Nu wachten 👍

PSN: DucttapeGuyXXL

• glatuin
Heel mooi, ik krijg net mailing van Vivid. Ze gaan nu shared pockets ondersteunen. Dat wordt heel makkelijk met je partner of zo om een gezamelijk potje te beheren.

• Ynguy
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 27-07 12:54
Ik had nog beloofd dat ik een recensie van OpenBank zou achterlaten op deze site. Dus bij deze.

Ik vermeld daar nog bij dat ik niet aan smartphones doe en dus aangewezen ben op Fintechs die ook een mogelijkheid hebben om alléén toegang te hebben via een laptop/pc. Dat zijn naar mijn weten TransferWise (TW) en OpenBank (OB) als enigste.

Ik heb toendertijd mij aangemeld bij OB waar zij het premium travelplan gratis aanboden.

Om de rekening aan te vragen moet men door heel wat hoepels springen. TW was kort en makkelijk. OB vraagt veel meer en bijvoorbeeld ook een NL bank rekening om te verifïeren.

Zoals al eerder opgemerkt is de OB site (app) wat archaïsch ook de het Nederlands is soms niet al te best.
Zo werken zij bijvoorbeeld met een 'beschikbaar saldo' en 'rekeningsaldo'. Allemaal onnodige moeilijk doenerij. Ook is de app niet bepaald logisch en klantvriendelijk opgezet.

Ik heb wel de indruk dat de site goed beveiligd is.

Overmaken van een bedrag is niet gelijk, zoals bij TW, het duurt een paar uur als je het van maandag t/m vrijdagmorgen overmaakt. Doe je dit na 12:00 op vrijdag dan staat het er pas de volgende maandag er op.

Ik heb totaal geen kosten als ik overmaak of een ATM in een niet EU land gebruik. Met de travelplan kan ik 5 keer per maand gratis wereldwijd ATM's gebruiken en natuurlijk gratis overal betalen. OB gebruikt de MC valuta koersen die min of meer hetzeldfe zijn als de midmarket rates. Verder geen opslag en extra kosten.

Voor persoonlijk contact kun je een 070 nummer bellen en ik moet zeggen dat menig bedrijf een voorbeeld kan nemen aan het supervriendelijke en behulpzame team.

Zij bieden een Maestro kaart aan en hebben een virtuele MasterCard (MC). Er gaat ook een MC kaart komen maar dat laat even op zich wachten. Voor die kaart gaan zij een eenmalige bijdrage van €2,00 vragen. Toevalligerwijs kreeg ik een mailing van OB dat de MC kaart nu klaar staat voor alle klanten.

Er is ook een spaarrekening met 0.20% rente.

Aan potjes doen zij (nog) niet.

Applpay, FitBit en Garmin behoren ook tot de mogelijkheden. Géén IDeal.

Al met al ben ik tevreden met OB en als zou verhuizen van ABNAmro dan zie ik OB als een alternatief.
Ik gebruik rood staan niet maar de mogelijkheid om contanten te storten houdt mij tegen.

[Voor 5% gewijzigd door Ynguy op 30-10-2020 11:22. Reden: additionele infoen correcties]

• iGrasmat
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-09 18:08
Ik ben op dit moment op zoek naar een bank met IBAN die gratis is en iDeal ondersteunt. De rest maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Is Knab Basis dan de enige optie op het moment?

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23:20
Ik heb een Vivid topic geopend: Discussie over & Ervaringen met Vivid
Lijkt mij een interessante speler die een eigen topic verdiend :)

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Nuevocasa
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23:24
JohanNL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:01:
Ik heb een Vivid topic geopend: Discussie over & Ervaringen met Vivid
Lijkt mij een interessante speler die een eigen topic verdiend :)
Wanneer heb je precies geactiveerd? Probeer al 2 weken voor mijn vrouw ook te activeren maar ze komt bij de identificatie er telkens niet door. Ze schijnen daar wel problemen mee te hebben.

• glatuin
Nuevocasa schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:07:
[...]

Wanneer heb je precies geactiveerd? Probeer al 2 weken voor mijn vrouw ook te activeren maar ze komt bij de identificatie er telkens niet door. Ze schijnen daar wel problemen mee te hebben.
Deze vraag kun je nu dus beter in het nieuwe topic plaatsen.

• Nuevocasa
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23:24
glatuin schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

Deze vraag kun je nu dus beter in het nieuwe topic plaatsen.
Dat zag ik pas na m'n reactie. Het topic is ook nog helemaal leeg. Ik reageer specifiek op hem op het feit dat hij net een vivid rekening heeft geopend.

• iGrasmat
JeroenE schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:59:
[...]
Is dat niet alleen van toepassing als je ook "gespreid betalen" wil hebben? Ik weet daar niet genoeg van af eerlijk gezegd.

Bij KNAB Plus kan je ook een "gratis" credit card krijgen, maar dat kost 5 euro per maand.
Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om de credit card van Knab Plus aan te vragen zolang je Knab Plus hebt, en vervolgens als je de credit card binnen hebt je pakket omzetten naar Knab Basis. Is het dan mogelijk om die credit card nog te gebruiken?

Ik kan op de site van Knab alleen vinden dat de credit card gratis is zolang je een rekening bij Knab hebt. In principe is Knab Basis dat ook, toch?

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:29
kaasaanfiets schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:33:
[...]

Richh schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Dat klopt, maar voor de gezamenlijke rekening waar we ook boodschappen van doen, is een pasje en incasso's (voor ons) ook gewenst :)
Met de huidige cashback + 1e jaar korting zitten we in ieder geval weer een tijdje voor weinig.
webber87 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:35:
[...]

Ik schrik een beetje dat je op zoek bent naar een en/of rekening en vervolgens voor de duurste rekening (na Bunq) gaat. Ik was ook altijd van de gratis apps, maar na een N26 debacle (boete betalen omdat ik door een automatische incasso plotseling rood stond, terwijl ik free had en helemaal geen roodstand kan hebben, de incasso had dus nooit door mogen gaan), het bekende Bunq debacle en vervolgens Moneyou Go, gebruik ik Revolut/N26 alleen nog in het buitenland.

Bij ABN AMRO heb je voor €1.55/mnd je en/of rekening en 1 pas, wel elk eigen app op eigen telefoon. Meer heb je in principe niet nodig :)
Dus na je cashback voordeel eruit te hebben gehaald kan je weer overstappen.. daar was ik klaar mee dus ben ik direct voor ABN gegaan.

Bij ING is dat zelfs duurder. ING is dan wel weer voordeliger voor single accounts €1.35/mnd en dan kan je betalen met je (Android) telefoon zonder dat de financiele stroom langs een derde partij (Google of Apple) gaat.

• budjepaul
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19:35
iGrasmat schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:54:
[...]

Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om de credit card van Knab Plus aan te vragen zolang je Knab Plus hebt, en vervolgens als je de credit card binnen hebt je pakket omzetten naar Knab Basis. Is het dan mogelijk om die credit card nog te gebruiken?

Ik kan op de site van Knab alleen vinden dat de credit card gratis is zolang je een rekening bij Knab hebt. In principe is Knab Basis dat ook, toch?
Yup, ik heb de Knab creditcard en gebruik Knab Basis. Sterker nog, volgens mij zou je het zelfs gewoon aanvragen terwijl je helemaal geen klant bent, want ICS handelt de aanvraag af. En ik gok dat zij geen gegevens uitwisselen met Knab, dus dat er geen check is op of je ook daadwerkelijk Knab-klant bent. Maar goed, dit laatste is een aanname van mij. Zeker is in ieder geval dat je met Knab Basis deze creditcard kunt gebruiken.

• glatuin
budjepaul schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:31:
[...]

Yup, ik heb de Knab creditcard en gebruik Knab Basis. Sterker nog, volgens mij zou je het zelfs gewoon aanvragen terwijl je helemaal geen klant bent, want ICS handelt de aanvraag af. En ik gok dat zij geen gegevens uitwisselen met Knab, dus dat er geen check is op of je ook daadwerkelijk Knab-klant bent. Maar goed, dit laatste is een aanname van mij. Zeker is in ieder geval dat je met Knab Basis deze creditcard kunt gebruiken.
Die is gratis, en een echte Credit Card (geen debet)?? Hmm interessant.

• budjepaul
glatuin schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:50:
[...]

Inderdaad, gratis en een volwaardige creditcard (geen debit card).

• eggda
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 18:03
Quote: Om de Knab Creditcard aan te vragen heb je Knab Plus nodig

...dat was dan waarschijnlijk een loop-hole, want volgens de website moet je Knab Basis hebben

[Voor 13% gewijzigd door eggda op 04-11-2020 14:14]

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22:01
glatuin schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:50:
[...]

Je gaat het proberen? Link: https://www.icscards.nl/aio/personal?param1=YKNAB.YKA
Vraag mij wel af of je ook een betaalrekening van een andere bank kan gebruiken bij de aanvraag of dat deze truc toch alleen bij Knab Basis werkt.

[Voor 21% gewijzigd door U123456 op 04-11-2020 17:16]

• iGrasmat
budjepaul schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:31:
[...]

Toch vreemd, want op de Knab website staat specifiek dat je geen credit card kunt aanhouden met Knab Basis. Ook in het overzicht staat dat de dienst niet beschikbaar is: https://persoonlijk.knab....47a69bc087d70ccebe46.ashx Maar jij zegt dus dat het wel werkt? Ben je overgestapt nadat je de credit card hebt ontvangen of direct?

• JeroenE
  • Niet online
U123456 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:13:
Vraag mij wel af of je ook een betaalrekening van een andere bank kan gebruiken bij de aanvraag of dat deze truc toch alleen bij Knab Basis werkt.
Je moet zelf een IBAN intikken en bij de 1 cent betaling verificatie via iDeal mag je ook alle banken kiezen die er bestaan. Ik weet niet of het ook werkt als je daadwerkelijk iets anders invult, ik heb gewoon een KNAB rekening gebruikt.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:02
iGrasmat schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:42:
[...]

Toch vreemd, want op de Knab website staat specifiek dat je geen credit card kunt aanhouden met Knab Basis. Ook in het overzicht staat dat de dienst niet beschikbaar is: https://persoonlijk.knab....47a69bc087d70ccebe46.ashx Maar jij zegt dus dat het wel werkt? Ben je overgestapt nadat je de credit card hebt ontvangen of direct?
For what it's worth. Ik heb begin oktober Knab Plus opgezegd / terug gegaan naar Knab Basis. Vandaag kreeg ik een mail met voorwaarden & tarief wijzigingen van ICS (waar ik dus alleen de Knab Creditcard heb). Dat lees ik als "ik ben er nog klant".

Wat an zich interessant is. Want ik ben juist nu weer terug gegaan van Knab naar Rabo (nooit opgezegd), maar Rabo wel "geupgrade" van DirectPakket naar BasisPakket, juist voor de CC. Als de CC bij Knab blijft doorlopen zou ik dus ook weer naar het Rabo DirectPakket terug kunnen.

• JeroenE
  • Niet online
@RobertMe Is het een mailtje specifiek omdat je van Plus naar Basis bent gegaan of is het de 'standaard' mail van ICS dat per 1 januari wijzigingen komen?

De grote vraag is natuurlijk of het voor jou gratis bleef of je nu wel moet betalen?

• budjepaul
iGrasmat schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:42:
[...]

Ik dacht direct, maar weet het niet zeker meer.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:02
JeroenE schreef op donderdag 5 november 2020 @ 06:17:
@RobertMe Is het een mailtje specifiek omdat je van Plus naar Basis bent gegaan of is het de 'standaard' mail van ICS dat per 1 januari wijzigingen komen?

De grote vraag is natuurlijk of het voor jou gratis bleef of je nu wel moet betalen?
Generieke mail, m.b.t. dat wat kosten veranderen (papieren afschrift, geld overboeken van CC naar rekening (effectief dus "lenen"), ontvangen van SMS / mail alerts). Verder niks m.b.t. dat ik Knab heb terug gezet naar Basis en daardoor geen recht meer er op heb.

Anoniem: 567735

Er kan weer eentje bij op de lijst: My Travelunion, of myTU. Gratis (e-money) rekening inclusief Litouwse IBAN, gratis Mastercard, zo te zien geen koersopslag en vooral zonder kosten opladen met een creditcard :)

[Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 06-11-2020 12:09]

• dirk_mec
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 26-09 20:42
Anoniem: 567735 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:00:
Er kan weer eentje bij op de lijst: My Travelunion, of myTU. Gratis (e-money) rekening inclusief Litouwse IBAN, gratis Mastercard, zo te zien geen koersopslag en vooral zonder kosten opladen met een creditcard :)
Hoe bouw snel je time op? Via een normale betaling gaat het heel langzaam.

[Voor 6% gewijzigd door dirk_mec op 07-11-2020 12:10]

• glatuin
Ik las dat je per transactie een paar seconden time kado krijgt. Bij 2 uur heb je iets van 8 euro. Dus veel betalen en je krijgt veel time. Maar volgens mij duurt het heel lang eer je wat heb gespaard. Tenzij je heel veel kleine betalingen doet. 1 grote betaling en je krijgt net zo veel #TIME als bij een kleine betaling. Dus het is mij ook nog wat vaag allemaal.
Wel leuk dat er weer een nieuwe speler is!

Anoniem: 567735

dirk_mec schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:08:
[...]
Hoe bouw snel je time op? Via een normale betaling gaat het heel langzaam.
Geen flauw idee, ik heb zelf geen rekening geopend.

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22:01
Anoniem: 567735 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:00:
Er kan weer eentje bij op de lijst: My Travelunion, of myTU.
Bij die naam (My Travel Union), moet ik toch steeds denken aan TUI (Travel Unie Internationaal).
Die overigens in Belgie ook een MC creditcard hebben: https://www.tui.be/nl/tui-mastercard (1e jaar gratis, daarna 15 euro p/j).

• Joejoo
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 16-07 20:25
Bedelen is niet de bedoeling.

[Voor 77% gewijzigd door Ardana op 08-11-2020 15:23]

• Pukson
  • Registratie: september 2013
  • Nu online
-verkeerde topic

[Voor 92% gewijzigd door Pukson op 18-11-2020 21:10]

Add me op Stadia: Gloogle

• no1san
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
Is er een Revolut user die mij wil helpen door een probleem te melden bij de supportdesk?
Mijn revolut user is onvindbaar voor andere users maar volgens de supportdesk kan ik dat probleem niet aanmelden.

• glatuin
Hehe er gebeurt wat bij de gratis banken. N26 lanceert een mid-tier abonnement. Bron: https://techcrunch.com/20...plan-for-e4-90-per-month/

Gratis is niet eeuwig vol te houden echter 9.99 per maand vind ik wat duur voor een bank in NL. Zo'n mid-tier variant juich ik toe. N26 gebruik ik niet meer, Vivid en Openbank zijn mijn favoriete fintechs op dit moment aangevuld met een crypto card (MCO of Swipe) en Curve + abn voor oa Ideal.

Zo'n mid tier is zinvol in ons kikkerlandje aangezien onze grootbanken hier relatief goedkoop zijn.
Nu hopen dat de anderen volgen.

• JeroenE
  • Niet online
@glatuin 5 euro per maand is veel meer een willekeurige Nederlandse grootbank, dus ik zie niet in waarom jij dit toejuicht? Er is toch geen enkele "normale" consument die meer gaat betalen voor minder?

• glatuin
JeroenE schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:07:
@glatuin 5 euro per maand is veel meer een willekeurige Nederlandse grootbank, dus ik zie niet in waarom jij dit toejuicht? Er is toch geen enkele "normale" consument die meer gaat betalen voor minder?
Dat is waar! Het is alleen een stap in de goede richting om mensen te laten betalen voor de diensten.
Die "gratis" banken moeten op een of andere manier er toch geld uit weten te halen. Anders gaan ze op termijn kopje onder. Of krijg je hele grote jongens zoals Revolut met een in mijn optiek zeer slecht service niveau. Ik ben bereid te betalen voor een mooi product. 5 euro per maand is nog steeds veel voor Nederlandse begrippen maar is wel stap in goede richting.

• Datisraar
glatuin schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:00:
[...]

Dat is waar! Het is alleen een stap in de goede richting om mensen te laten betalen voor de diensten.
Die "gratis" banken moeten op een of andere manier er toch geld uit weten te halen. Anders gaan ze op termijn kopje onder. Of krijg je hele grote jongens zoals Revolut met een in mijn optiek zeer slecht service niveau. Ik ben bereid te betalen voor een mooi product. 5 euro per maand is nog steeds veel voor Nederlandse begrippen maar is wel stap in goede richting.
Precies! Ik ben bereid om maandelijks 7,99€ per voor mijn andere bank bij Bunq te betalen. Gratis is belangrijk maar hoeft niet persé als er goede dienstverlening tegenover staat.
Ik betwijfel echter of veel van de 200.000 Nederlandse N26 klanten, bereid zijn om hun gratis account om te wisselen naar N26 smart voor 4,90€ per maand. Of zouden de meesten van de 200.000 Nederlanders vooral eerst een N26 rekening hebben omdat het gratis is maar nu bereid zijn om nu wél te betalen voor N26 smart? Interessant hoeveel er gaan overstappen de komende tijd.......

[Voor 28% gewijzigd door Datisraar op 24-11-2020 19:18]

• JeroenE
  • Niet online
@glatuin Ik snap je punt wel, maar dat gaat natuurlijk niet werken als je als enige je prijst verhoogd en er nog genoeg anderen over zijn. In Nederland zijn er trouwens helemaal geen grootbanken die een gratis betaalpakket hebben. Dat was jarenlang de Postbank, maar na de overname door de ING is dat uiteindelijk gestopt.

'Iedereen' in Nederland betaalt dus al jaren een paar euro voor een bankrekening. Dan kan je als nieuwe fintech bank proberen deze mensen te lokken met gratis, maar als je daarna je prijzen verhoogd zodat je duurder bent dan waar de mensen vandaan komen begrijp ik niet wat je probeert te bereiken.

Wellicht is het dan ook zo dat het komt doordat N26 in veel meer Europese landen actief is. Ik heb begrepen dat het bijvoorbeeld in Duitsland veel duurder is om een bankrekening te hebben. Dus wellicht is het daar wel een handige strategie en zijn er gewoon niet genoeg Nederlanders om een specifiek Nederlands beleid te hebben.

Ik gebruik N26 wel, maar niet zo heel vaak. Dus als ze mijn gratis bankrekening straks gaan uitkleden zodat ik er niets meer aan heb dan is de kans heel groot dat ik ze niet meer ga gebruiken. Dat is voor hun wellicht ook een gunstige uitkomst.

@Datisraar Bij bunq krijg je voor die 8 euro (kan goedkoper via een Pack trouwens) wel veel meer dan dat je bij een standaard Nederlands betaalpakket krijgt. Zou je bij bunq ook 4 euro gaan betalen als je precies hetzelfde krijgt wat je bij de Rabobank/ING/ASN/etc voor 2 euro krijgt (ik heb de prijzen verzonnen)?

• Datisraar
JeroenE schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:11:
@glatuin Ik snap je punt wel, maar dat gaat natuurlijk niet werken als je als enige je prijst verhoogd en er nog genoeg anderen over zijn. In Nederland zijn er trouwens helemaal geen grootbanken die een gratis betaalpakket hebben. Dat was jarenlang de Postbank, maar na de overname door de ING is dat uiteindelijk gestopt.

'Iedereen' in Nederland betaalt dus al jaren een paar euro voor een bankrekening. Dan kan je als nieuwe fintech bank proberen deze mensen te lokken met gratis, maar als je daarna je prijzen verhoogd zodat je duurder bent dan waar de mensen vandaan komen begrijp ik niet wat je probeert te bereiken.

Wellicht is het dan ook zo dat het komt doordat N26 in veel meer Europese landen actief is. Ik heb begrepen dat het bijvoorbeeld in Duitsland veel duurder is om een bankrekening te hebben. Dus wellicht is het daar wel een handige strategie en zijn er gewoon niet genoeg Nederlanders om een specifiek Nederlands beleid te hebben.

Ik gebruik N26 wel, maar niet zo heel vaak. Dus als ze mijn gratis bankrekening straks gaan uitkleden zodat ik er niets meer aan heb dan is de kans heel groot dat ik ze niet meer ga gebruiken. Dat is voor hun wellicht ook een gunstige uitkomst.

@Datisraar Bij bunq krijg je voor die 8 euro (kan goedkoper via een Pack trouwens) wel veel meer dan dat je bij een standaard Nederlands betaalpakket krijgt. Zou je bij bunq ook 4 euro gaan betalen als je precies hetzelfde krijgt wat je bij de Rabobank/ING/ASN/etc voor 2 euro krijgt (ik heb de prijzen verzonnen)?
Nee, als Bunq hetzelfde zou bieden als de andere Nederlandse banken zou ik daar niet naar toe zijn gegaan. Bunq biedt voor mij echter persoonlijk meer, en heeft meer toegevoegde waarde, en als dat 5 (bij Bunq pack) of 8 euro kost wil ik dat wel betalen. Ik vind gratis leuk, maar is voor mij niet het belangrijkste bij een bank.

• JeroenE
  • Niet online
@Datisraar Dat is precies mijn punt. Wat N26 nu aanbiedt kan je bij veel Nederlandse banken voor minder, dus ik zie niet in hoe dit een goede ontwikkeling is waarvan gehoopt wordt dat anderen hem volgen.

Het enige wat wellicht niet kan is die 10 Spaces, je hebt meestal niet zo veel verschillende spaarrekeningen bij een Nederlandse bank. Maar ik hoor weinig mensen tegen mij verzuchten dat ze het jammer vinden dat ze niet veel meer spaarrekeningen kunnen openen. Het is eerder andersom, als ik zeg hoeveel rekeningen ik gebruik vinden ze dat juist "apart".

• glatuin
Ik ben van mening dat wanneer men richting de 2-3 euro gaat en er echt iets toegevoegd wordt dat mensen dan wellicht er voor te porren zijn. De 8-10 euro die nu voor extra pakketten wordt gevraagd is eigenlijk totaal overbodig in NL. Vivid is heel leuk met de cashback maar die 120 euro per jaar ga ik daar niet mee terugverdienen. We zijn een rijk landje en als je puur voor NL een pakket zou maken van 2-3 euro is er voor deze banken wellicht nog wat extra's te verdienen.

• JeroenE
  • Niet online
@glatuin Als het 2 of 3 euro is en je krijgt wat extra's dan misschien. Maar bij de Nederlandse banken betaal je nu ook 2, 3 of 4 euro (verschil zit dan vaak in wel of geen creditcard) en ik zie dus niet echt veel zaken die N26 Smart heeft die een doorsnee Nederlandse bankrekening nu niet heeft.

Bovendien is N26 Smart dus juist veel duurder. Ik zie het eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren dat het ineens de helft goedkoper wordt. Dan hadden ze het beter gelijk 2 euro kunnen maken ipv 5.

• Datisraar
Ik was een van de early adopters een paar jaar geleden bij N26. Het was nieuw, fris hip en je kon eindelijk makkelijk een Duitse rekening openen. Nu is dat bij andere Duitse banken om vanuit je huiskamer online een rekening aan te vragen, nog steeds heel lastig of zelfs onmogelijk. Maar bij N26 ging en gaat dat heel makkelijk. Toen kwam echter de laatste tijd de concurrentie van gratis en betaalde bedrijven als Revolut, Bunq, Openbank, Vivid erbij.
Ook daar heb ik dus een rekening geopend omdat ik ook wel fan ben met alle digitale mogelijkheden bij Fin techs. Daardoor ben ik echter N26 steeds minder gaan gebruiken, omdat die andere banken voor mij fijner/beter zijn geworden om te gaan gebruiken. Komt dus ook doordat er meer concurrentie is ontstaan. Maar het is voor mij geen issue voor gratis of 4,90€ per maand bij N26. Het allerbelangrijkste zijn de gebruikers mogelijkheden voor mij bij een bank, en of dat 2-3 of 8 10 euro per maand kost is voor mij van minder belang.

[Voor 7% gewijzigd door Datisraar op 25-11-2020 12:37]

• ja3
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18:28
Ik gebruik zelf N26 al een tijdje in combinatie met ING. Zou graag alleen nog N26 gebruiken voor 5 euro per maand (die extra 3 euro heb ik er graag voor over). Helaas is dit nog niet mogelijk door wat mij betreft de volgende 'Nederlandse' beperkingen:

- iDEAL
- iDIN (echt vies wie dat heeft verzonnen)
- Maestro Apple Pay (eigenlijk wel jammer dat Apple hier niet zijn stempel op heeft gedrukt door gebruik van bepaalde standaarden af te dwingen)
- Lastigheden bij bedrijven om een buitenlandse IBAN te koppelen. Gelukkig is hier wel goede vooruitgang in geboekt de afgelopen jaren.

• Datisraar
ja3 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:47:
Ik gebruik zelf N26 al een tijdje in combinatie met ING. Zou graag alleen nog N26 gebruiken voor 5 euro per maand (die extra 3 euro heb ik er graag voor over). Helaas is dit nog niet mogelijk door wat mij betreft de volgende 'Nederlandse' beperkingen:

- iDEAL
- iDIN (echt vies wie dat heeft verzonnen)
- Maestro Apple Pay (eigenlijk wel jammer dat Apple hier niet zijn stempel op heeft gedrukt door gebruik van bepaalde standaarden af te dwingen)
- Lastigheden bij bedrijven om een buitenlandse IBAN te koppelen. Gelukkig is hier wel goede vooruitgang in geboekt de afgelopen jaren.
Je slaat de spijker op zijn kop! Die redenen bij de eerst en 3e streepje zijn juist voor mij de redenen om N26 juist minder te gaan gebruiken, en juist Openbank nu veel meer. Weliswaar is die ook gratis, maar daar kan je wel met Apple Pay en Maestro op je Apple Watch betalen en dat heeft N26 niet. Maar had Open Bank 2-3 euro per maand gevraagd betaal ik dat, geen probleem. Dus deze topic gaat over gratis banken, en de vraag is dus hoe (extreem)belangrijk is dat voor iemand? Als een ING of Rabo zijn pakketten verhogen van 1,70€ per maand met 10 of 20 cent is het gelijk naar Kassa en Radar in Nederland en doet men zijn beklag. Dus 4,90€ per maand betalen, betwijfel ik of veel van de 200.000 Nederlanders gaan doen bij N26.

[Voor 9% gewijzigd door Datisraar op 25-11-2020 13:14]

• JeroenE
  • Niet online
@Datisraar Vooralsnog is N26 nog steeds gratis, dat de gratis versie uitgekleed gaat worden is nog helemaal niet zeker.

Voor die 5 euro voor N26 Smart krijg je (tov de gratis versie) meer Spaces, je kan iets vaker gratis geld opnemen en je kan N26 bellen voor ondersteuning. Maar als je dat niet wil kan je gewoon bij gratis blijven.

@ja3 Bij Openbank heb je wel gratis Apple Pay voor je Maestro; maar ook geen iDeal of iDin. En een ouderwetse app.

Het hebben van iDin in Nederland is trouwens niet verplicht, een bedrijf kan je niet dwingen om dat te gebruiken. Het kan natuurlijk wel zijn dat als je geen iDin hebt het lastiger is (want formuliertjes invullen, opsturen etc).

• Datisraar
@JeroenE
Even afgezien of N26 gratis, wordt uitgekleed en wat er positief of negatief is bij andere banken (wat voor iedereen weer anders is dus subjectief), is de vraag zoals door @glatuin is opgeworpen, de vraag over N26 Smart. Gaan de 200.000 Nederlandse klanten daar voor betalen is de vraag voor 5€ per maand bij N26 terwijl men in Nederland al moeite heeft met kleine verhogingen bij een pakket van ING/Rabo bijvoorbeeld 1,70€?

[Voor 8% gewijzigd door Datisraar op 25-11-2020 14:09]

• JeroenE
  • Niet online
@Datisraar Ik weet het antwoord daarop al: nee, natuurlijk niet. Daarom begreep ik dus ook al niet waarom @glatuin dit een goede ontwikkeling vind.

Maar die 200k klanten hoeven dat dus ook helemaal niet te kiezen, ze kunnen voorlopig gewoon blijven doen wat ze al deden.

Dat is iets anders dan bij bijvoorbeeld bunq die de gratis accounts (behalve wat tegenwoordig easyTravel heet) automatisch omzette naar betaalde accounts.

• Glup
  • Registratie: november 2020
  • Niet online
Wat ik eigenlijk mis in het lijstje is DiPocket. Bijna alle Oost-Europeanen die ik ken hebben dit (ook). Heeft trouwens ook Google Pay en Apple Pay (werkt beiden ook in Nederland).

Bovendien ook erg vriendelijk en behulpzaam :) Tijdens een chat van alweer een tijd geleden waren zij aan het overwegen om een volwaardige bank te worden. Nu dus Pools maar geloof dat rekeningen op Duitse banken staan.

• JeroenE
  • Niet online
@Glup Volgens hun voorwaarden zijn ze geen bank maar een "E-Money institution".

Bijvoorbeeld incasso's hebben ze dus niet volgens hun tarievenoverzicht.

• Glup
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:13:
@Glup Volgens hun voorwaarden zijn ze geen bank maar een "E-Money institution".
Dat zijn Revolut, bnc10 en volgens mij TrasnferWise ook niet.

• JeroenE
  • Niet online
@Glup Aha, ik ging er van uit dat het alleen over banken ging, maar dat is dus niet zo.

In dat geval is het wellicht handig als @Redsandro, @birdibird of @Devaqto de topictitel een beetje aanpassen.

Een kolommetje voor automatische incasso ja/nee zou ook handig zijn in dat geval ;)

JeroenE schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:35:
@Glup Aha, ik ging er van uit dat het alleen over banken ging, maar dat is dus niet zo.

In dat geval is het wellicht handig als @Redsandro, @birdibird of @Devaqto de topictitel een beetje aanpassen.

Een kolommetje voor automatische incasso ja/nee zou ook handig zijn in dat geval ;)
Op zich zijn het wel gewoon “banken” en je geld is er ook veilig. (Bij Revolut en Transferwise iig)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:35:

Dit is wel het grote gratis bankentopic, en er wordt in veel niet-gratis bankentopics naar verwezen, zowel op GoT als elders, voor mensen die niet tevreden zijn met de prijsstijgingen, dus het is wel handig als dat (de titel) zo blijft, en de inhoud daar grotendeels eer aan doet.

Ik dacht dat Revolut ook een banklicentie had. BNC10 en Transferwise ken ik zelf niet. Ze zijn wegens populariteit toegevoegd. Misschien kunnen we de niet-banken markeren of apart zetten.

BNC10 bijvoorbeeld noemt zichzelf "your bank alternative" en claimt dat het rust op "a licence of an undisclosed established bank", dus in theorie zoals OpenBank een bank is maar rust op de licentie van Santander. Maar het blijft een beetje een vage claim. Echter wel interessant om ook te zien wanneer je een alternatief voor je huidige bank zoekt na de zoveelste prijsstijging. Je ziet dan in het overzicht dat de bank geen staatsgarantie heeft, en dan kan je zelf bepalen of dat wel of niet past bij je usecase.

Betreft wijzigingen, ik heb 95% van de edits gedaan en sinds mijn grote ontdekkingstocht heb ik iets minder motivatie om het uptodate te houden. We moeten eigenlijk nog iemand mede-auteur maken die daar wel zin in heeft, niet om even een paar edits te doen, maar om het ook bij te houden.

De meeste mensen die de ubb-code-brei zien die nodig is om zo'n TS te maken hebben direct geen zin meer om het bij te houden, maar dit zijn helaas de gedateerde (1998!) GoT-tools die we hebben.

[Voor 4% gewijzigd door Redsandro op 11-12-2020 13:05]

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• Glup
  • Niet online
Anoniem: 886251 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:53:
[...]

Op zich zijn het wel gewoon “banken” en je geld is er ook veilig. (Bij Revolut en Transferwise iig)
Nee, het zijn alles behalve 'gewone' banken: niet gewoon maar FinTechs, en niet bank maar e-money licence. Revolut heeft wel een bankenlicentie, maar functioneerd daar nog niet onder. TransferWise al helemaal geen bank want een online money transfer service.

Je geld valt dus niet onder het Deposito Garantiestelsel. Wel zijn er andere zekerheden ingebouwd.

Overigens maken zowel Revolut als TransferWise winst (met minimale kosten) dus is je geld redelijk veilig. Revolut is sowieso bezig om een echte bank te worden (in VS al geval).

• Glup
  • Niet online
Redsandro schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:57:
[...]
Dit is wel het grote gratis bankentopic
Je zou kunnen overwegen om de titel te veranderen in banken en e-money institution topic :)

• JeroenE
  • Niet online
Redsandro schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:57:
Dit is wel het grote gratis bankentopic, en er wordt in veel niet-gratis bankentopics naar verwezen, zowel op GoT als elders, voor mensen die niet tevreden zijn met de prijsstijgingen, dus het is wel handig als dat (de titel) zo blijft, en de inhoud daar grotendeels eer aan doet.
Maar dan moet je dus ook alle niet-banken niet noemen als je wil dat het enkel over banken gaat, toch?

Misschien een te simpele gedachte: alle (Europese) instanties de niet onder een deposito garantie stelsel vallen zijn die dan ook geen bank? Het hele idee achter de Europese garanties is toch juist dat je geld gestald op banken veilig (met diverse mitsen en maren natuurlijk) mocht die bank failliet gaan.
De meeste mensen die de ubb-code-brei zien die nodig is om zo'n TS te maken hebben direct geen zin meer om het bij te houden, maar dit zijn helaas de gedateerde (1998!) GoT-tools die we hebben.
Ik vind een simpele tabel vaak al een uitdaging genoeg. Het was ook niet bedoeld om je veel meer werk in de schoenen te schuiven, maar een TS die niet bijgewerkt wordt is na verloop van tijd zijn levensduur ook voorbij.

• Devaqto
@Glup @Redsandro @JeroenE mijn Revolut rekening hangt inmiddels onder hun Litouwse bank licentie, dus ja wel een bank dus.

Zodra ze een Ierse bank licentie hebben zullen alle EU gebruikers overgezet worden onder de Ierse licentie.

• Glup
  • Niet online
Devaqto schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:33:
@Glup @Redsandro @JeroenE mijn Revolut rekening hangt inmiddels onder hun Litouwse bank licentie, dus ja wel een bank dus.

Zodra ze een Ierse bank licentie hebben zullen alle EU gebruikers overgezet worden onder de Ierse licentie.
Dat je rekening onder een Litouwse bank hangt betekend nog niet dat het een echte bank is:
Is Revolut a bank?
Legally speaking, we are an electronic money institution. We are authorised to handle money, facilitate business transactions and currency exchanges, but we cannot offer certain financial services; such as the FSCS deposit guarantee. We don’t handle cash or cheques or offer phone assistance. We don’t have brick and mortar branches, we don’t call ourselves a traditional bank.

But Revolut has a banking license, right?
That’s true! In 2018, we were granted an EU banking licence by the European Central Bank. But, confusing as it may seem, that still doesn’t make us a bank. We still intend to acquire a UK banking license in the future, as well as licenses in many of the other regions in which we operate.
Ook in Litouwen krijg je een bankrekeningnummer van Revolut maar dat is niet een rekening bij de bank Revolut in Litouwen. Revolut krijgt die rekeningnummers van een bank in Litouwen en geeft ze vervolgens zelf uit aan klanten, als e-money (of wat het dan ook is in Litouwen) instituut.

[Voor 14% gewijzigd door Glup op 11-12-2020 13:55. Reden: aanvullingen]

• JeroenE
  • Niet online
@Devaqto Hm, volgens de voorwaarden van Revolut zijn ze nog steeds een e-money institute en dus geen 'echte' bank.

Edit: Wat @Glup dus ook al zei

[Voor 9% gewijzigd door JeroenE op 11-12-2020 13:49]

• Glup
  • Niet online
Devaqto schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:33:
@Glup @Redsandro @JeroenE
Het interessante is dat zij bij (sommige?) klanten die zijn overgezet naar Litouwen, een enquete stuurden met o.a. de vraag of zij eventueel tevreden zouden zijn met hun (dan bank?) rekening in Litouwen of dat zij liever naar Ierland zouden gaan.

Het is dus nog niet zeker dat het Ierland wordt :)

• glatuin
Glup schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:57:
[...]

Het interessante is dat zij bij (misschien sommige) klanten die zijn overgezet naar Litouwen, een enquete stuurde met o.a. de vraag of zij eventueel tevreden zouden zijn met hun (dan bank?) rekening in Litouwen of dat zij liever naar Ierland zouden gaan.

Het is dus nog niet zeker dat het Ierland wordt :)
Wat maakt het eigenlijk uit of het IE danwel LT is? Beide zijn EU landen die de euro voeren.

• Glup
  • Niet online
glatuin schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:58:
[...]

Wat maakt het eigenlijk uit of het IE danwel LT is? Beide zijn EU landen die de euro voeren.
Tja, emotie?
Ik heb bijvoorbeeld als voorkeur Litouwen ingevoerd omdat ik dat grappig vind. Juridisch maakt het niks uit inderdaad want alle banken in de EU vallen onder het Europees Depositogarantiestelsel. Er vanuit gaande dat tegen die tijd ook Revolut een bank is.

[Voor 6% gewijzigd door Glup op 11-12-2020 14:01]

• Devaqto
glatuin schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:58:
[...]

Omdat die Baltische staten elk moment ingelijfd worden door Rusland? :+

Doe mij maar Ierland, schijnt wel de bom te zijn volgens Facebook/Apple/Google, die zitten daar ook allemaal :9

• Devaqto
Glup schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:46:
[...]

Dat je rekening onder een Litouwse bank hangt betekend nog niet dat het een echte bank is:

[...]

Ook in Litouwen krijg je een bankrekeningnummer van Revolut maar dat is niet een rekening bij de bank Revolut in Litouwen. Revolut krijgt die rekeningnummers van een bank in Litouwen en geeft ze vervolgens zelf uit aan klanten, als e-money (of wat het dan ook is in Litouwen) instituut.
Denk niet dat dat nog lang duurt:
https://blog.revolut.com/we-got-a-banking-licence/

If you choose to open a full current account with Revolut Bank in the future, any funds you deposit will be protected up to €100,000 under the European Deposit Insurance Scheme (EDIS).

It's worth pointing out that this scheme is not currently in place, so your current funds with Revolut remain safeguarded in accounts with a tier one UK bank, as per our obligations under the e-money regulations.

De term "bank" is sowieso vaag:

Iedereen die het bedrijf van een bank wil uitoefenen, heeft daarvoor een vergunning nodig.
https://www.toezicht.dnb.nl/2/50-236055.jsp

Die vergunning lijken ze nu te hebben, dus bank? Afijn, weet niet in hoeverre dit werkt in de EU.

• Glup
  • Niet online
Nou is 'lang' relatief, maar kijk eens naar die datum? ;)

• Glup
  • Niet online
Devaqto schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:48:
[...]
Die vergunning lijken ze nu te hebben, dus bank? Afijn, weet niet in hoeverre dit werkt in de EU.
Het klopt dus dat zij die vergunning al (lang) hebben, maar zij gebruiken die effectief dus nog niet. Wat ik erover lees is dat het als echte bank functioneren tijd, moeite en geld kost waar Revolut er (mijns inziens) terecht voor kiest haar schaarse middelen voor expansie te gebruiken.

• Redsandro
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:14:
[...]
Maar dan moet je dus ook alle niet-banken niet noemen als je wil dat het enkel over banken gaat, toch?
Nee, dat zie je toch anders dan ik. Het gaat er niet zozeer om dat de instellingen in het overzicht strict genomen absoluut een banklicentie hebben ander kom je er niet in; het gaat erom of het handig is voor mensen die op zoek zijn naar een alternatief voor een dure bank.

Zo lang fintechs zichzelf new bank, challenger bank of alternative bank noemen is het in de volksmond een bank. De topictitel is niet echt een door juristen opgestelde tekst die voldoet aan Europese wetgeving in stricte zin - net zoals de reclamecodecommissie fintechs ook niet verbiedt zichzelf een soort van bank te noemen - maar meer gericht op waar iemand naar zoekt. Vervolgens staat er uitgebreid bij wie wel of niet een depositogarantie heeft, en dan kan de bezoeker zelf bepalen of dat wel of niet past bij zijn of haar use case.

Het staat vanaf het begin bovenin de TS:
Redsandro schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:42:
Dit topic gaat over gratis banken. Wat voor banken? Nou, financiële instellingen die geen maandelijkse kosten rekenen voor het aanhouden van een betaalrekening. En dan specifiek rekeningen die je thuis kunt afsluiten zonder af te hoeven reizen naar een kantoor. Dergelijke banken worden vaak fintechs of challenger banks genoemd, maar ook "klassieke" banken zijn langzaam aan het moderniseren.
Samengevat:
  • Een gratis
  • thuis af te sluiten
  • financiële instelling
  • met IBAN rekening
Om dit verschil te verduidelijken heb ik de TS aangepast en het volgende aan bovenstaande paragraaf toegevoegd:
Redsandro schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:42:
Fintechs zijn in de volksmond vaak banken en noemen zichzelf vaak alternative banks. Maar strict genomen heb je drie soorten van deze financiële instellingen:
  • Een Credit Institution (Bank) is een beschermde titel die je alleen mag voeren met een banklicentie.
  • Een Electronic Money Institution (EMI) is een soort Bank light - ze moeten aan bepaalde regels voldoen maar hebben minder rechten en plichten dan een bank. In het kort: Dit is veel goedkoper, maar je mag het geld van je klanten niet herbeleggen.
  • Een Authorised Payment Institution (API) is een soort EMI light - ze mogen zelf geen digital currencies uitgeven.

• JeroenE
  • Niet online
Redsandro schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:59:
het gaat erom of het handig is voor mensen die op zoek zijn naar een alternatief voor een dure bank.
Daar kan je natuurlijk over twisten, maar voor mij is een instelling waar je geen incasso's kan doen geen alternatief voor een "dure bank".

Dat blijkt dan (toevallig) ook zo te zijn voor alles wat wel roept dat ze een soort bank zijn, maar het dus eigenlijk niet echt zijn.
Om dit verschil te verduidelijken heb ik de TS aangepast en het volgende aan bovenstaande paragraaf toegevoegd:
Dat ziet er weer overzichtelijk en fris uit! *O*

• Redsandro
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:09:
[...]
Daar kan je natuurlijk over twisten, maar voor mij is een instelling waar je geen incasso's kan doen geen alternatief voor een "dure bank".
Dat klopt, je kan er inderdaad over twisten. Zo is het voor mij belangrijker dat ik gewoon kan betalen met mijn Fitbit, want dat is wat ik dagelijks doe. En dat kan wel bij "nep-banken" TransferWise en Revolut. Maar niet bij "echte banken" Knab, N26 en Vivid. Ik geef niet zoveel om die verzekering vanwege redenen, dus zijn die eerste interessanter voor mij. Ik zou er echter mijn lotto jackpot niet op laten storten. ;)

Dat is de waarde van dit topic: niet van te voren bepalen wat in het lijstje mag (op de hoofdlijnen in de TS na), maar een overzicht maken waardoor iedereen voor zichzelf kan bepalen welke bij hem of haar past.

Overigens vervagen de grenzen ook wel een beetje. Zo is Holvi een API en je kan wel een incasso doen. Monese is een EMI en je kan wel een incasso doen. Knab Basis is een echte bank met licentie, en je kunt geen incasso doen. 8)7

• JeroenE
  • Niet online
@Redsandro Al begreep ik dat incasseren bij Knab Basis wel gewoon werkt. Maar officieel mag het niet.

• Datisraar
Voor degenen die net als ik ook een rekening heeft bij de buitenlandse Revolut, N26, Open Bank, Vivid, Monese en Transferwise, moet je bij je belasting aangifte in 2021 hier melding van maken van het saldo of krijgt de Nederlandse belastingdienst dit vanzelf door van deze(gratis) Fin techs?

Datisraar schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:23:
Voor degenen die net als ik ook een rekening heeft bij de buitenlandse Revolut, N26, Open Bank, Vivid, Monese en Transferwise, moet je bij je belasting aangifte in 2021 hier melding van maken van het saldo of krijgt de Nederlandse belastingdienst dit vanzelf door van deze(gratis) Fin techs?
Verschilt, bij N26 deden ze dit zelf en stond het op mijn aanslagformulier. Bij Revolut dan weer niet. Ik weet niet of je verplicht bent om het aan te geven als je saldo <€xxx , maar dat weet ik niet zeker.

• Datisraar
Anoniem: 886251 schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:42:
[...]

Verschilt, bij N26 deden ze dit zelf en stond het op mijn aanslagformulier. Bij Revolut dan weer niet. Ik weet niet of je verplicht bent om het aan te geven als je saldo <€xxx , maar dat weet ik niet zeker.
Ja, ik heb ergens gelezen dat je bij je aangifte wel je buitenlandse rekeningen moet opgeven, maar als die Fintechs dat niet doorgeven en je het zelf niet opgeeft, je een boete kunt krijgen. Ik weet het niet meer zo goed , in het begin had je alleen N26 en Revolut, maar toen ging bij mij het 'snoepwinkeltje' open bij andere Fin techs en heb begin dit jaar daar allemaal een rekening geopend bij deze (gratis) banken.

[Voor 17% gewijzigd door Datisraar op 13-12-2020 18:19]

• TheGhost1233
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17:12
Datisraar schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:06:
[...]

Ja, ik heb ergens gelezen dat je bij je aangifte wel je buitenlandse rekeningen moet opgeven, maar als die Fintechs dat niet doorgeven en je het zelf niet opgeeft, je een boete kunt krijgen. Ik weet het niet meer zo goed , in het begin had je alleen N26 en Revolut, maar toen ging bij mij het 'snoepwinkeltje' open bij andere Fin techs en heb begin dit jaar daar allemaal een rekening geopend bij deze (gratis) banken.
Je moet die zelf sowieso doorgeven. Zelfs als de instelling het aan de belastingdienst doorgeeft (en de belastingdienst dit vooraf invult) moet jij dat nog controleren/aanpassen.

loonthet.nl

• glatuin
TheGhost1233 schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:01:
[...]

Je moet die zelf sowieso doorgeven. Zelfs als de instelling het aan de belastingdienst doorgeeft (en de belastingdienst dit vooraf invult) moet jij dat nog controleren/aanpassen.
Met uitzondering van Revolut ben ik dit jaar pas begonnen aan al die fintechs. Heel makkelijk. Maak een notitie in je agenda en check op 1 jan je saldo. Maar screenshots indien je geen goede pdf kan downloaden (in mijn geval bij de crypto kaarten/beurzen, die zijn heel slecht met afschriften e.d.).

• Glup
  • Niet online
Datisraar schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:23:
Voor degenen die net als ik ook een rekening heeft bij de buitenlandse
We moeten af van het zien van die banken (en semi-banken) als buitenlands want juridisch gezien zijn het gewoon banken binnen de Eurozone :)

• Datisraar
Glup schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:43:
[...]

We moeten af van het zien van die banken (en semi-banken) als buitenlands want juridisch gezien zijn het gewoon banken binnen de Eurozone :)
Dat zou mooi zijn, maar al die geweldige Fin techs hebben een ding gemeen voor de Nederlandse belastingdienst: het zijn niet-Nederlande bankrekeningen die ik heb, en kan mij voorstellen dat mijn aangifte 2020 met extra belangstelling wordt bekeken met 6 buitenlandse rekeningen. En aangezien ik geen zin heb in boetes moet ik inderdaad dan zelf de controle op houden bij mijn aangifte.

• Datisraar
glatuin schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:34:
[...]

Met uitzondering van Revolut ben ik dit jaar pas begonnen aan al die fintechs. Heel makkelijk. Maak een notitie in je agenda en check op 1 jan je saldo. Maar screenshots indien je geen goede pdf kan downloaden (in mijn geval bij de crypto kaarten/beurzen, die zijn heel slecht met afschriften e.d.).
Dat is een goeie tip van jou, dat zal ik ook gaan doen! 👍

• Glup
  • Niet online
Datisraar schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:36:
[...]

Dat zou mooi zijn, maar al die geweldige Fin techs hebben een ding gemeen voor de Nederlandse belastingdienst: het zijn niet-Nederlande bankrekeningen die ik heb, en kan mij voorstellen dat mijn aangifte 2020 met extra belangstelling wordt bekeken met 6 buitenlandse rekeningen. En aangezien ik geen zin heb in boetes moet ik inderdaad dan zelf de controle op houden bij mijn aangifte.
Ah ja, de Nederlandse Belastingdienst: de entiteit die zich god waant 8)7 Onvoorspelbaar inderdaad.
Voor dit jaar trek ik daarom alles maar de laatste week van deze maand terug naar Nederland om vanaf 2 januari ergens weer te spelen met mijn bankjes. Een stuk minder werk als het werkt :+

Glup schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:26:
[...]

Ah ja, de Nederlandse Belastingdienst: de entiteit op zich god waant 8)7 Onvoorspelbaar inderdaad.
Voor dit jaar trek ik daarom alles maar de laatste week van deze maand terug naar Nederland om vanaf 2 januari ergens weer te spelen met mijn bankjes. Een stuk minder werk als het werkt :+
Mits de rekeningen gesloten zijn is het oke anders maakt het niks uit

• Glup
  • Niet online
Anoniem: 886251 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:45:
[...]
Mits de rekeningen gesloten zijn is het oke anders maakt het niks uit
Is het juridisch niet zo dat een rekening waar niks op staat niet hoeft te worden opgegeven? (ik vraag dit voor een vriend :+ )

• MxD
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 10:45
Glup schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:05:
[...]

Is het juridisch niet zo dat een rekening waar niks op staat niet hoeft te worden opgegeven? (ik vraag dit voor een vriend :+ )
Voor je vriend: naar mijn weten geeft hij bij de aangifte per rekening op hoeveel erop staat. Als dat 0 is hoeft dat idd niet.

Het gaat om het saldo van 1 jan. Dus als hij op 2 Januari 2020 een rekening hebt geopend hoeft die sowieso niet opgegeven te worden bij de komende aangifte.

Wat mijn vriend graag wil weten: als hij geld overmaakt duurt het even voordat het op de andere rekening staat. Maar het wordt wel gelijk afgeschreven van de rekening waar het opstaat. Als de overschrijving gebeurt op 31 december om zeg 22:00 uur is het er gelijk af, maar het staat nog niet op 1 januari op de nieuwe rekening. Als dat 1000 euro is, is hij op 1 januari 1000 euro armer op papier dan hij feitelijk is. Hoe werkt dat met de aangifte?

Bovenstaande vraag is puur hypothetisch!

• FastFox91
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:21
MxD schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:10:
[...]
Als de overschrijving gebeurt op 31 december om zeg 22:00 uur is het er gelijk af, maar het staat nog niet op 1 januari op de nieuwe rekening. Als dat 1000 euro is, is hij op 1 januari 1000 euro armer op papier dan hij feitelijk is. Hoe werkt dat met de aangifte?
Ik denk dat je dan een tijdelijke vordering/schuld hebt van de ene rekening aan de andere rekening, maar ik ben geen boekhouder.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je relevante informatie? Geef dan altijd een bronvermelding en een quote. (y)

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee