Het grote gratis bankentopic - deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 111.852 views

Onderwerpen

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Sando schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:09:
[...]

Geen onzinverhaal. De P/B (Price to Book) ratio van ABN is ver onder de 1. Daarmee is het één van de ongezondste banken van Nederland.
De financiële gezondheid valt daar niet aan af te meten :X

Maar goed ik wil je redenatie best een beetje gebruiken in mijn beargumentatie De ontwikkeling van de P/B was gisteren zeer positief op onder andere dit nieuws (dat er scherpe keuzes worden gemaakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
PLAE schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:28:
[...]

De financiële gezondheid valt daar niet aan af te meten :X
Als jouw huis 3 ton waard is, en ik de hele markt wil er slechts 1 ton voor geven, dan komt dat omdat de institutionele beleggers - zoals andere banken die alle boekhoudtruuks kennen - weten dat je voor 2 ton ellende op de balans hebt staan.

Het is een indicator. Lehman Brothers ging ook rustig omlaag naar 0.5 en dan opeens van 0.5 naar faillissement.
PLAE schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:28:
[...]

De ontwikkeling van de P/B was gisteren zeer positief op onder andere dit nieuws.
Ik kan geen bron vinden waarin dit zichtbaar is. P/B van ABN was gister nog 0.38. Sinds corona is P/B gezakt van 0.68 naar 0.38. Het klopt wel dat Corona alle banken raakt. ING staat nu bijvoorbeeld op ~0.6. Maar als een bank onder de 0.5 komt ga ik me toch echt zorgen maken.

[ Voor 35% gewijzigd door Sando op 13-08-2020 14:23 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
YuYa schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:22:
@Freakster86
Ik weet niet wat de reden is dat je weg bent gegaan bij ING (en kennelijk ook geen vriendjes meer bent met ABN :+ ) en wat je wensen zijn want het lijkt nogal Nederlands georiënteerd.
ING heb ik nog, dankzij het "tegenrekening model" van Moneyou. Vooral het hebben van meerdere potjes/rekeningen is gewoonweg erg handig gebleken. Bunq is wat dat betreft perfect (afgezien van de lelijke app), maar veel te duur imho. En dan heb ik het nog niet over de verrotte cultuur :X

Verder heb ik overal wel een (gratis) account. Huidige combi was Moneyou + N26 + ING. Moneyou was voor het budgetteren en betalen uit specifieke potjes om het overzicht te bewaren. Knab met Openbank zou kunnen, maar dat is weer een extra app/rekening... Het is jammer dat Bunq het zo heeft verpest. Als ze destijds een gereduceerd tarief hadden aangeboden als 'goedmakertje' voor het stoppen van Free was ik volledig naar hun overgestapt. Al hadden ze er 5 euro zonder die pack constructie van gemaakt...
Als nieuwe en serieuze bank met toch een Nederlands sausje zou je dan Openbank.nl kunnen overwegen. Gratis en mooie functies maar technisch nog sterk in ontwikkeling en met archaïsche trekjes en voorlopig zonder twijfel de meest afschuwelijke banken App die ik ooit heb meegemaakt. Maar ik vertrouw erop dat dat snel verbeterd. Nog geen iDeal maar wel weer Google Pay/Apple Pay. Én Mastercard & Maestrocard. Overigens kan je je afvragen wat de toegevoegde waarde van iDeal binnenkort nog is als iedereen instant payment heeft geïmplementeerd.

Het komt op mij ook als serieuze bank over omdat het een dochter van Santander is en in meerdere landen in Europa als Openbank.xxx actief is dus veel heeft geïnvesteerd.
Bunq V3 doet aardig zijn best die kroon af te pakken. Maar de Openbank app is inderdaad verschrikkelijk. Ik ga alleen niet meer wachten/hopen op verandering :P Ik heb Moneyou 2 jaar de kans gegeven... Ik las dat Moneyou ~150 mensen in dienst had. Hoeveel devs zouden dat zijn geweest? En zet dat af tegen de snelheid waarmee de app is ontwikkeld... het was nog net geen stilstand. Sinds automatische incasso's mogelijk zijn is het pas écht bruikbaar, maar heel veel ontbreekt nog. De laatste updates betroffen enkel wat uiterlijke veranderingen zoals het verplaatsen van een knop |:(
Datisraar schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:27:
@Freakster86 mijn mening: kies gewoon voor een Hollandse bank Rabo of ING voor 1,70€ per maand waar van alles op zit, met Ideal en Apple Pay, de mogelijkheid om nog geld te storten en rood te staan. Zet daar je salaris/uitkering/pensioen op. En kies daarnaast voor potjes en spaarrekeningen, betalen met vreemde valuta e.d bij de buitenlandse Openbank, (rente momenteel 0,20%), en/of N26 en Revolut.
Ik moet de apps weer eens gaan bekijken en de mogelijkheden per bank op een rijtje gaan zetten. Eén ding is wel zeker: ING houd ik gewoon aan. Met de korting kost dit slechts 15 euro per jaar en het is wel gebleken dat een backup rekening bij een "betrouwbare" grootbank geen onnodige luxe is. En die 15 euro wordt ook enigzins weer goedgemaakt met de sporadische rentepuntendeal.

Maar goed, blijf het jammer vinden dat ABN de stekker eruit trekt. Er zat gewoonweg potentie in de app van Moneyou. Zonde dat het gewoon overboord wordt gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:25
Bij de Rabobank kun je ook potjes aanmaken, ik heb zelf geen ING en dus geen idee hoe het daar werkt. Bij ABN kan het iig niet. Maar goed, allemaal niet gratis en dus hier eigenlijk off-topic.

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 12:37
koksie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:18:
Bij de Rabobank kun je ook potjes aanmaken, ik heb zelf geen ING en dus geen idee hoe het daar werkt. Bij ABN kan het iig niet. Maar goed, allemaal niet gratis en dus hier eigenlijk off-topic.
Bij ING ook :)

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:25
En voor alleen spaarrekeningen kan het bij Nationale Nederlanden ook, zie ik net. Daar is nog enige rente te krijgen, maar liefst 0.07%. *O*

[ Voor 27% gewijzigd door koksie op 13-08-2020 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 15:21
Sando schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:57:
Bedankt voor de tip, ik heb hem uit de TS verwijderd. (y)
Misschien kan je ook bij Revolut aangeven dat ze Instant Payments ondersteunen. Persoonlijk geverifieerd ABN AMRO -> Revolut en vice versa...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obruut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:12
nobleone schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:32:
[...]

Wij Nederlanders worden weer eens buitengesloten van gratis goeds maar Belgen (en Duitsers en Fransen) mogen er hun voordeel mee doen.
Ik heb gepoogd om ING.lu als tweede rekening aan te maken, maar standaard wordt verwacht dat je inkomsten uit Luxemburg hierop laat toekomen. Als je de vraag "Do you have revenues from Luxembourg (current or future)?" niet positief beantwoord kun je de aanvraag niet verder online afhandelen :|

Met ja kun je wel de stappen verder doorlopen (en wordt er ook specifiek gevraagd naar je inkomen), waarna het eigenlijk gewoon een pdf document genereert voor je om per post op te sturen naar Luxemburg of langs te komen in een kantoor.

Om in aanmerking te komen voor de gratis rekening zijn dit onder andere de voorwaarden;
To benefit from the advantages offered by the ING Orange Account, you just have to:
- make a monthly transfer of minimum €1,000 on your ING Orange Account (or €3,000 per quarter), or
- maintain a minimum balance of €2,000 on your ING Orange Savings.

If not, a fee of €13 per quarter will apply.
Conditions do not apply to people aged from 18 to 25

Het is niet onmogelijk (voor mij als inwoner in België) om een aanvraag te versturen, maar voor mij persoonlijk niet interessant en niet geschikt als een tweede rekening.

Read error : 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
xabre16v schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:51:
[...]

Goede zet, nu nog betalen bij onbemande benzinepompen.
Dat werkt bij mij gewoon bij Revolut Maestro en de oude Mastercard. Er wordt wel een reservering van max. 150 euro gedaan afhankelijk van saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:42
Lange tijd bij bunq gebleven omdat hun V2 app gewoon te goed was om over te stappen ondanks prijsverhogingen etc. Maar nu met de V3 app ben ik het wel beu en wil ik dus overstappen. Het liefst naar een fintech en niet naar een grote bank.

Moeilijkheid voor mij is dat ik ook een zakelijke rekening wil en dan is de keuze opeens een stuk beperkter. Holvi is de enige die een gratis zakenrekening op bedrijfsnaam biedt, maar recent lagen al hun passen eruit door het Wirecard probleem. Communicatie was wel goed en het was wel in een paar dagen opgelost maar daar schrik ik toch van. Ander probleem is dat Holvi geen Maestro EN geen iDeal heeft wat in NL toch wel onhandig is.
Alternatief is N26 Business maar dat kan alleen op je prive naam en dat vind ik niet ideaal voor bepaalde transacties.

Dus gratis zakelijk bankieren gaat sowieso niet lukken maar voor erbij misschien wel de moeite waard. Want alle gewone banken als SNS, Knab, ING enzo bieden geen prepaid creditcard aan en als ZZP'er een 'echte' creditcard is wat gedoe in mijn ervaring (en wat mij betreft ook helemaal niet nodig, ik huur toch nooit een auto).

Uiteindelijk zakelijk zitten twijfelen tussen Knab en SNS, niet gratis maar wel de goedkoopste en toch gekozen voor SNS. Omdat de ontwikkelingen bij Knab een beetje stilstaan en ze de zakelijke acceptatie een beetje hebben uitgekleed. Daarnaast heb ik gevoelsmatig het idee dat de Volksbank (eigenaar van SNS) wat meer bezig is met duurzaamheid. Knab is helaas niet opgenomen in de eerlijkegeldwijzer dus of dat gevoel klopt weet ik niet 100% zeker.

Voor nu dan toch ook maar een Prive SNS rekening erbij genoemen omdat instant geld overmaken tussen eigen rekening en iDeal prive toch wel handig is. Omdat het relevant te houden voor dit topic neem ik wel N26 Business als tweede zakelijke rekening erbij. Handig als Backup en met de prepaid Mastercard ook erg handig als ik een online of in het buitenland iets zakelijk moet aanschaffen.

Privé neem ik als backup Openbank erbij, die zijn lekker actief bezig en ik verwacht wel wat verbeteringen de komende tijd. Enig minpuntje is dat ik de bestelling van de fysieke creditcard van de workaround in de openingspost niet meer voor elkaar kreeg. Voor nu moet ik het dus prive doen met alleen een digitale creditcard van Openbank.

De totale combinatie in niet perfect, vooral de SNS en Opebank app zijn geen verbetering ten opzichte van bunq :+. Maar ik ben nu 9 euro per maand kwijt en dat was bij bunq nu vaak wel 20+ euro per maand. Mijn hoop is daarbij dat door de komst van Instant Sepa Transfers iDeal minder noodzakelijk wordt en overboekingen tussen Openbank en N26 instant gaan. Dat zou SNS dan grotendeels overbodig kunnen maken op den duur.
koksie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:13:
En voor alleen spaarrekeningen kan het bij Nationale Nederlanden ook, zie ik net. Daar is nog enige rente te krijgen, maar liefst 0.07%. *O*
Je zou ook Openbank kunnen overwegen, daar krijg je nu 0,20% rente op je spaargeld.

Ik vond deze reactie nog in het N26 topic
menzo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:06:
Bij de ABN heb je geloof ik geen rekening nodig op geld te storten.

https://www.abnamro.nl/nl...d-opnemen-en-storten.html
Zou interessant zijn als dit mogelijk was, maar het staat een beetje vaag geformuleerd. Van wat ik eruit haal is alleen muntgeld storten mogelijk zonder rekening bij de ABN. Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Silvos schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:08:
Lange tijd bij bunq gebleven omdat hun V2 app gewoon te goed was om over te stappen ondanks prijsverhogingen etc. Maar nu met de V3 app ben ik het wel beu en wil ik dus overstappen. Het liefst naar een fintech en niet naar een grote bank.

Moeilijkheid voor mij is dat ik ook een zakelijke rekening wil en dan is de keuze opeens een stuk beperkter. Holvi is de enige die een gratis zakenrekening op bedrijfsnaam biedt, maar recent lagen al hun passen eruit door het Wirecard probleem. Communicatie was wel goed en het was wel in een paar dagen opgelost maar daar schrik ik toch van. Ander probleem is dat Holvi geen Maestro EN geen iDeal heeft wat in NL toch wel onhandig is.
Alternatief is N26 Business maar dat kan alleen op je prive naam en dat vind ik niet ideaal voor bepaalde transacties.

Dus gratis zakelijk bankieren gaat sowieso niet lukken maar voor erbij misschien wel de moeite waard. Want alle gewone banken als SNS, Knab, ING enzo bieden geen prepaid creditcard aan en als ZZP'er een 'echte' creditcard is wat gedoe in mijn ervaring (en wat mij betreft ook helemaal niet nodig, ik huur toch nooit een auto).

Uiteindelijk zakelijk zitten twijfelen tussen Knab en SNS, niet gratis maar wel de goedkoopste en toch gekozen voor SNS. Omdat de ontwikkelingen bij Knab een beetje stilstaan en ze de zakelijke acceptatie een beetje hebben uitgekleed. Daarnaast heb ik gevoelsmatig het idee dat de Volksbank (eigenaar van SNS) wat meer bezig is met duurzaamheid. Knab is helaas niet opgenomen in de eerlijkegeldwijzer dus of dat gevoel klopt weet ik niet 100% zeker.

Voor nu dan toch ook maar een Prive SNS rekening erbij genoemen omdat instant geld overmaken tussen eigen rekening en iDeal prive toch wel handig is. Omdat het relevant te houden voor dit topic neem ik wel N26 Business als tweede zakelijke rekening erbij. Handig als Backup en met de prepaid Mastercard ook erg handig als ik een online of in het buitenland iets zakelijk moet aanschaffen.

Privé neem ik als backup Openbank erbij, die zijn lekker actief bezig en ik verwacht wel wat verbeteringen de komende tijd. Enig minpuntje is dat ik de bestelling van de fysieke creditcard van de workaround in de openingspost niet meer voor elkaar kreeg. Voor nu moet ik het dus prive doen met alleen een digitale creditcard van Openbank.

De totale combinatie in niet perfect, vooral de SNS en Opebank app zijn geen verbetering ten opzichte van bunq :+. Maar ik ben nu 9 euro per maand kwijt en dat was bij bunq nu vaak wel 20+ euro per maand. Mijn hoop is daarbij dat door de komst van Instant Sepa Transfers iDeal minder noodzakelijk wordt en overboekingen tussen Openbank en N26 instant gaan. Dat zou SNS dan grotendeels overbodig kunnen maken op den duur.

[...]

Je zou ook Openbank kunnen overwegen, daar krijg je nu 0,20% rente op je spaargeld.

[...]

Zou interessant zijn als dit mogelijk was, maar het staat een beetje vaag geformuleerd. Van wat ik eruit haal is alleen muntgeld storten mogelijk zonder rekening bij de ABN. Kan iemand dit bevestigen?
"Omdat de ontwikkelingen bij Knab een beetje stilstaan" helaas staat SNS ook behoorlijk stil, al lange tijd klant geweest en er gebeurt gewoon heel weinig tot niets. Sinds kort overgestapt naar ING, prima app en altijd snel nieuwe features. De app van SNS is ook echt heel basaal.

Knab is iets moderner, maar ook erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Tamerciaga schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:40:
[...]

"Omdat de ontwikkelingen bij Knab een beetje stilstaan" helaas staat SNS ook behoorlijk stil, al lange tijd klant geweest en er gebeurt gewoon heel weinig tot niets. Sinds kort overgestapt naar ING, prima app en altijd snel nieuwe features. De app van SNS is ook echt heel basaal.

Knab is iets moderner, maar ook erg beperkt.
Ah dat is jammer om te horen. De klantenservice is in ieder geval wel vriendelijk tot nu toe en je kan in ieder geval 99% van de tijd bankieren zonder het doosje dus voor nu hou ik het maar zo. Heb met alledrie de grote banken niet echt geweldige ervaringen en zakelijk een nieuwe rekening openen is tegenwoordig echt een gedoe. Ze vragen je de hemd van het lijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuYa
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-08-2020

[...]

[...]

Is Revolut Business dan niet logischer? Heeft zelfs een gratis variant, heeft zowel Maestro als Mastercard Debet en zal vermoedelijk binnenkort ook iDeal aanbieden :)

Daarnaast lees ik dat zij binnenkort ook betaalkaart betalingen zullen accepteren (hoewel dat dan weer bij een bijzonder duur abonnement is).

https://www.revolut.com/e...ss/business-account-plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
YuYa schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Is Revolut Business dan niet logischer? Heeft zelfs een gratis variant, heeft zowel Maestro als Mastercard Debet en zal vermoedelijk binnenkort ook iDeal aanbieden :)

Daarnaast lees ik dat zij binnenkort ook betaalkaart betalingen zullen accepteren (hoewel dat dan weer bij een bijzonder duur abonnement is).

https://www.revolut.com/e...ss/business-account-plans
Revolut heb ik ook overwogen maar ik begreep dat ik er nog wat onduidelijkheid is over of ze nu gedekt zijn door het depositogarantiestelsel. Daarnaast rekent revolut zakelijk een toeslag van 20 cent per transactie boven de 5 (zakelijk abonnement) of 7 betalingen (freelance abonnement). Daarmee zijn ze zelfs duurder dan bunq en Triodos :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devaqto
Reactie van DaveFlash is erg interessant:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63442080

"Voor de rest kan ik idd bevestigen dat Revolut zelf in het laatste traject van certificering en licensering zit bij Currence om iDEAL partner bank te worden bij hun.

Ze zullen idd later dit jaar iDEAL als betaaloptie gaan aanbieden voor Nederlandse rekeninghouders om te selecteren in een iDEAL scherm van een webshop of app."

Dus soon iDEAL voor Revolut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:22

H-W

Vandaag een ouderwets papieren aanvraagformulier ingevuld voor een Basic Current Account bij KBC.ie die ik morgen per post ga terugsturen. Ik kreeg het formulier toegestuurd via de mail nadat ik erom gevraagd had. Je moet wel een boel documenten meesturen maar het is niet anders. Online aanvragen gaat niet, het kon wel telefonisch op afspraak maar ik was bang dat er dan makkelijk schrijffouten gemaakt kunnen worden in mijn gegevens. Benieuwd hoe lang het gaat duren voor ik wat hoor uit Dublin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:02
H-W schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:20:
Vandaag een ouderwets papieren aanvraagformulier ingevuld voor een Basic Current Account bij KBC.ie die ik morgen per post ga terugsturen. Ik kreeg het formulier toegestuurd via de mail nadat ik erom gevraagd had. Je moet wel een boel documenten meesturen maar het is niet anders. Online aanvragen gaat niet, het kon wel telefonisch op afspraak maar ik was bang dat er dan makkelijk schrijffouten gemaakt kunnen worden in mijn gegevens. Benieuwd hoe lang het gaat duren voor ik wat hoor uit Dublin.
Online kan je daar integen de betaalde Current Account aanvragen bij KBC Ierland, vanuit Nederland. Heb ik ook gedaan, alleen de ‘gewone’ bankrekening kost dan 2€ per maand, ipv de (tijdelijk voor 1 jaar) gratis basic current account. Ik vond dat online allemaal sneller gaan en na 1,5 week was de rekening geopend. Mijn bewijzen mocht ik uploaden en e-mailen dat was wel fijn. Maar de gratis rekening aanvraag per post gaat inderdaad langer duren. De post van en naar Dublin is meestal wel 1 week. Nb je kunt ook een spaarrekening openen met 0,25% rente met de gewone bankrekening. Inleg Sparen is minimaal 100 - tot Max. 1000 per maand.

[ Voor 10% gewijzigd door Datisraar op 19-08-2020 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Oh dat is ook interessant, ik moet al die extra's nog maar eens uitzoeken. Meer spaarrente dan de 0,00% die ik nu krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
H-W schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:10:
Oh dat is ook interessant, ik moet al die extra's nog maar eens uitzoeken. Meer spaarrente dan de 0,00% die ik nu krijg.
En dan de overige high lights bij KBC.ie:
- Ierse bank 100.000€ garantie deposito stelsel
- chatten via de site, hoeft niet in de app
- Je kunt ze in je beste Engels per telefoon bereiken en Ieren zijn ook vriendelijk.
- Je krijgt een debit MasterCard
- Apple Pay betaling mogelijk
- Overboekingen van en naar Nederland, binnen 1 werkdag. Als ik s'ochtens vroeg overboek staat het rond 15.00 uur op de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Ja Ieren ken ik wel goed, aardige lui, alleen dat accent... En die chat, vanmiddag eens geprobeerd maar toen ik al 6 minuten met ene Charlotte verbonden was en ze nog niks had gezegd, zelfs geen goedemiddag, toen heb ik maar afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
H-W schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:01:
Ja Ieren ken ik wel goed, aardige lui, alleen dat accent... En die chat, vanmiddag eens geprobeerd maar toen ik al 6 minuten met ene Charlotte verbonden was en ze nog niks had gezegd, zelfs geen goedemiddag, toen heb ik maar afgesloten.
Haha, en ik vanmiddag toevallig met ene Catherine. Ik vroeg of ze al Instant Payment hebben, daar gewone overboekingen in Europa 1 werkdag hebben maar ze gaf aan dat nog niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Datisraar schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:58:
[...]

En dan de overige high lights bij KBC.ie:
- Ierse bank 100.000€ garantie deposito stelsel
- chatten via de site, hoeft niet in de app
- Je kunt ze in je beste Engels per telefoon bereiken en Ieren zijn ook vriendelijk.
- Je krijgt een debit MasterCard
- Apple Pay betaling mogelijk
- Overboekingen van en naar Nederland, binnen 1 werkdag. Als ik s'ochtens vroeg overboek staat het rond 15.00 uur op de rekening.
Ik ben bang dat ik het antwoord al weet maar je krijgt enkel een debit Mastercard? (geen Maestro dus?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stromboli
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-03-2024
Interessant topic en mooi overzicht d:)b Een vraag aan de gebruikers van KBC, ik begrijp dat er een gratis rekening bij KBC Ierland valt aan te vragen?

Waar moet ik dan zijn, ik neem aan kbc.ie en dan een Current Account openen.
Dus hier? https://www.kbc.ie/our-products/kbc-current-account?

En krijg je dan een Ierse IBAN waar je gewoon SEPA transacties naartoe en vandaan kunt doen?

Ik zie op die aanmeldpagina ook staan: "Free Contactless Payments when using a Debit Card for purchases in Euro". Houdt dat in dat je een bankpas krijgt waarmee je in normale Nederlandse winkels contactloos kunt betalen / pinnen? Of alleen in winkels die ook Visa en Mastercard e.d. accepteren? (wat een stuk zeldzamer is heb ik gemerkt)

Opmerking aan TS: misschien goed om de OP even aan te passen en de details van KBC toe te voegen in het lijstje onder de tabel.

[ Voor 24% gewijzigd door Stromboli op 21-08-2020 15:13 . Reden: vraag over pinpas toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
Stromboli schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:11:
Interessant topic en mooi overzicht d:)b Een vraag aan de gebruikers van KBC, ik begrijp dat er een gratis rekening bij KBC Ierland valt aan te vragen?

Waar moet ik dan zijn, ik neem aan kbc.ie en dan een Current Account openen.
Dus hier? https://www.kbc.ie/our-products/kbc-current-account?

En krijg je dan een Ierse IBAN waar je gewoon SEPA transacties naartoe en vandaan kunt doen?

Ik zie op die aanmeldpagina ook staan: "Free Contactless Payments when using a Debit Card for purchases in Euro". Houdt dat in dat je een bankpas krijgt waarmee je in normale Nederlandse winkels contactloos kunt betalen / pinnen? Of alleen in winkels die ook Visa en Mastercard e.d. accepteren? (wat een stuk zeldzamer is heb ik gemerkt)

Opmerking aan TS: misschien goed om de OP even aan te passen en de details van KBC toe te voegen in het lijstje onder de tabel.
De link die jij aangeeft kan online gedaan worden vanuit Nederland.
Ik heb bij KBC Ierland de betaalde versie van 2€ per maand en best wel tevreden over het gebruik. Je krijgt een IBAN die begint met IE ipv NL. Een wat langer nummer dan de NL IBAN maar overal in Europa te gebruiken. Overboekingen zijn binnen 1 werkdag van - naar Nederland.
De andere, gratis bankrekening versie dient per post aangevraagd te worden en kan enige tijd overeen gaan. Maar de gratis bankrekening is volgens mij 1 jaar. De betaalde current account kan snel via internet aangevraagd worden en kost dus 6€ per kwartaal. Je krijgt een MasterCard debit bij. Je kan gratis betalen in Nederland waar ze merk ik steeds meer Visa en MasterCard accepteren (Plus, Shell, AH to go etc). Maar dat worden wel steeds meer bedrijven in Holland, en Europa. Geen Maestro want dat kent de Ier niet. KBC heeft Apple Pay. Google Pay hier in Nederland werkt nog niet. Geldopnames kosten wel bij de betaalde versie bankrekening. 0,30€ per opname. Weet niet of de 1 jaar gratis variant helemaal kosteloos is.

[ Voor 8% gewijzigd door Datisraar op 21-08-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

De gratis rekening heet Basic Current Account en die kan telefonisch of via de post worden aangevraagd. Na een jaar toetst KBC of je aan alle voorwaarden (welke dat zijn, geen idee) hebt voldaan om nog een jaar gratis door te mogen.
Je krijgt er inderdaad een debet Mastercard bij maar ik ga deze rekening het meest inzetten voor online betalen dus die zal ik weinig gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Datisraar schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:53:
[...]
Maar dat worden wel steeds meer bedrijven in Holland, en Europa.
En in de rest van Nederland niet?
H-W schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:28:
De gratis rekening heet Basic Current Account en die kan telefonisch of via de post worden aangevraagd. Na een jaar toetst KBC of je aan alle voorwaarden (welke dat zijn, geen idee) hebt voldaan om nog een jaar gratis door te mogen.
Staat op deze pagina:
Lodgements to the Basic Current Account over a period of 12 months must not exceed the national minimum hourly rate of pay multiplied by 2,080 (i.e. 40 hours x 52 weeks). If lodgements to the Basic Current Account exceed this limit we may at our absolute discretion change your Basic Current Account to the standard KBC Current Account to which the fees and charges as set out in the Fees and Charges Booklet will apply. Any such change will be notified to you in accordance with the Terms and Conditions.
Het minimumluuroon in Ierland is € 10,10, dus je moet zorgen dat je er per jaar niet meer dan 2080 * 10,10 = € 21.008 op stort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
En dan heb je ook nog de Extra Current Acount als 3e optie. Die is dan weer gratis als je maandelijks minimaal 2.000€ op je KBC rekening overmaakt. Ik kan mijn betaalde Current Account laten omzetten heb ik begrepen. Maar iedere keer elke maand 2.000€ over en weer overmaken vind ik weer een gedoe. Maar scheelt op jaar basis wel 24€ bankkosten tussen de Current Account en Extra Current Account.

Spaarrekening: En wat ik ondertussen op de site heb gelezen over de Extra Saver Account die je naast je Extra Current Account kunt afsluiten, is de spaarrente minimaal 0,75%. Er zitten wel wat voorwaarden aan verbonden, (min-Max stortingen per maand) maar kan de spaarrekening bij KBC best wel interessant zijn.

[ Voor 87% gewijzigd door Datisraar op 22-08-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Datisraar schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:48:
Spaarrekening: En wat ik ondertussen op de site heb gelezen over de Extra Saver Account die je naast je Extra Current Account kunt afsluiten, is de spaarrente minimaal 0,75%. Er zitten wel wat voorwaarden aan verbonden, (min-Max stortingen per maand) maar kan de spaarrekening bij KBC best wel interessant zijn.
Maar kun je die ook openen als je niet in Ierland woont?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:52

Louw Post

Cerenas

[...]

ABN gebruikt voor het muntgeld een machine van een externe partij als ik het mij goed herinner, dus dat zou het kunnen verklaren. 100% garantie zou ik je niet kunnen geven dat het werkt met andere banken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:12
Munten storten
Storten tot € 50 is gratis. Of u nou wel of geen rekening heeft bij ABN AMRO. Vanaf € 50 zijn dit de kosten:
- Wel een rekening bij ABN AMRO: vanaf € 50,00 betaalt u € 2,80 + 0,25% over het totaal van het bedrag dat u stort.
- Geen rekening bij ABN AMRO: vanaf € 50,00 betaalt u €4,95 + 0,25% over het totaal van het bedrag dat u stort

Staat toch duidelijk op de website?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legioen12
  • Laatst online: 07-02-2022
Nu moneyou stopt helaas wat ik persoonlijk heel jammer vind want ik gebruikte het vooral omdat je makkelijk je geld kon verdelen over potjes.
Ben ik opzoek naar een alternatief die dat ook kan potjes maken waar je uit kan pinnen.
Ik heb als hoofdrekening een ing rekening daar kan je ook potjes maken maar alleen op spaarrekening niet op betaalrekening. Dus als mensen tips hebben voor vervangen van mijn moneyou rekening hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:41
@legioen12 Gewoon 1 grote (kleine) hoop werkt hier toch het makkelijkst. Juist dat geeft mij overzicht. Waar gebruikje al die verschillende potjes dan voor?

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legioen12
Napsju schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:27:
@legioen12 Gewoon 1 grote (kleine) hoop werkt hier toch het makkelijkst. Juist dat geeft mij overzicht. Waar gebruikje al die verschillende potjes dan voor?
Ik gebruik die potjes voor boodschappen ect wat voor mij weer overzichtelijk werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
legioen12 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:50:
Nu moneyou stopt helaas wat ik persoonlijk heel jammer vind want ik gebruikte het vooral omdat je makkelijk je geld kon verdelen over potjes.
Ben ik opzoek naar een alternatief die dat ook kan potjes maken waar je uit kan pinnen.
Ik heb als hoofdrekening een ing rekening daar kan je ook potjes maken maar alleen op spaarrekening niet op betaalrekening. Dus als mensen tips hebben voor vervangen van mijn moneyou rekening hoor ik het graag
Bezig met dezelfde zoektocht en tot nu toe word ik er niet echt vrolijk van :-(

Alle grootbanken vallen af.
N26 en Revolut vallen af.

Dan blijven er eigenlijk 2 opties over: Knab en Openbank.
Openbank kun je 5 rekeningen openen, maar dan krijg je ook weer 5 passen. Verder is iDeal geen optie, alle online betalingen kun je daarmee wel vergeten. Openbank valt dan dus ook af.

Knab heeft met basis ook 5 rekeningen volgens mij, maar dan kun je er weer niet mee pinnen. Dan zul je het betaalde pakket van 60 euro p/j moeten nemen. Nu eerste jaar voor 30 euro p/j en 50 euro 'cashback', dus in principe het eerste 1 1/3e jaar gratis. Maar dan nog ben je beperkt tot 'maar' 5 'potjes' waar je uit kunt betalen. Daarnaast heb je dus voor elke rekening weer een aparte pas... Dat vult je portemonnee behoorlijk.

Dus wat blijft er dan over... Bunq Premium i.c.m. een pack voor 60 euro p/j (min ~7 euro rente p/j over 2500) :-( Dan heb je 25 rekeningen om je potjes weer te creëren en een pas met 2 pincodes, die je ook nog aan andere rekeningen kunt koppelen via de app. Eigenlijk Moneyou, maar dan met elk potje ook zijn eigen IBAN. In die zin is het wel een upgrade.

Maar goed, dan moet je de cultuur van bunq en de bomen wel accepteren (of kunnen negeren). Ik was zelf net terug gegaan naar de Travel Card, nadat ze Free hebben stop gezet. Was ook niet echt gecharmeerd van de manier waarop Bunq hiermee is omgegaan. En nu met V3 eigenlijk net zo... Ik zie het echter wel als de enige echte oplossing voor wanneer je dezelfde mogelijkheden wilt als bij Moneyou.

Ik zou daarnaast wel aanraden er een rekening (bij een grootbank) er naast aan te houden.
Napsju schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:27:
Dan heb je toch totaal geen overzicht? Juist al die verschillende (spaar)potjes waaruit je ook rechtstreeks uit kan betalen, zorgt voor zoveel financieel overzicht. Elke maand een budget van algemeen naar het potje boodschappen, ver(zorg)ing, cadeaus, kleding etc. etc. Ik wil eigenlijk niet meer terug naar één pot. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuYa
@Freakster86
Openbank kun je 5 rekeningen openen, maar dan krijg je ook weer 5 passen. Verder is iDeal geen optie, alle online betalingen kun je daarmee wel vergeten. Openbank valt dan dus ook af..
Vrijwel alle online betalingen kan je ook gewoon via de Mastercard/Visa doen. Sterker nog, Openbank heeft zelfs online betalingen met Maestropas geactiveerd.

Daarnaast vraag ik mij af of bij alle 5 rekeningen persé pasjes komen of dat je dat tijdens de aanvraag ergens moet aanvinken (ik kan het mij niet meer herinneren) maar dat is nou niet een groot probleem omdat je ze niet hoeft te gebruiken, of zelfs te activeren.

Openbank is daarmee dus juist wel een geschikte mogelijkheid en ook nog eens gratis!

[ Voor 9% gewijzigd door YuYa op 23-08-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
YuYa schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:38:
@Freakster86

[...]

Vrijwel alle online betalingen kan je ook gewoon via de Mastercard/Visa doen. Sterker nog, Openbank heeft zelfs online betalingen met Maestropas geactiveerd.
iDeal is toch nog wel de norm bij heel veel bedrijven. En het gaat er juist om dat je betalingen rechtstreeks van de juiste rekening kunt doen. Anders moet je weer met geld gaan schuiven.

En online betalingen met je Maestropas? Wat bedoel je hiermee?
Daarnaast vraag ik mij af of bij alle 5 rekeningen persé pasjes komen of dat je dat tijdens de aanvraag ergens moet aanvinken (ik kan het mij niet meer herinneren) maar dat is nou niet een groot probleem omdat je ze niet hoeft te gebruiken, of zelfs te activeren.
Volgens mij krijg je bij elke rekening een pas. Er is, zover ik kan zien, geen mogelijkheid om een pas te koppelen aan een andere rekening (on-the-go). Dus dan ben je alsnog beperkt in het doen van betalingen.

Ervan uitgaande dat 5 rekeningen voldoende is: dus of 5 passen op zak, of pin betalingen beperken tot een rekening of twee. De handigheid van Moneyou was nou juist dat je in de winkel even het pasje aan een ander potje kon koppelen. Op die manier gebruikte ik wel meer dan 5 potjes, dus
Openbank is daarmee dus juist wel een geschikte mogelijkheid en ook nog eens gratis!
Gaat voor mij in ieder geval niet op. Toegegeven, het is gratis en het biedt (veel) meer dan andere (gratis) alternatieven. Maar de handigheid m.b.t. potjes ondervangt het helaas niet en is mijns inziens dan ook geen volledige vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
YuYa schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:38:
@Freakster86

[...]

Je wil een gratis bank, maar wel een MasterCard/Visacard gebruiken, waar krijg je die gratis?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuYa
@Freakster86
iDeal is toch nog wel de norm bij heel veel bedrijven.
Het is één van de betaalmethodes en dan nog slechts in Nederland. Ik ben nog nooit tegen gekomen dat het de enige betaalmethode was. Daarentegen ben ik wel tegen gekomen dat het niet als betaalmethode werd aangeboden, ook in Nederland. Dus om het nou de norm te noemen ;)
En het gaat er juist om dat je betalingen rechtstreeks van de juiste rekening kunt doen. Anders moet je weer met geld gaan schuiven.
Dat kan toch ook bij Openbank?!
En online betalingen met je Maestropas? Wat bedoel je hiermee?
Gaat hetzelfde als met Mastercard/Visa. Maar dan met je Maestro kaart. Onder andere vele winkeltjes op AliExpress accepteren het en ik ben het elders ook tegen gekomen.
Volgens mij krijg je bij elke rekening een pas. Er is, zover ik kan zien, geen mogelijkheid om een pas te koppelen aan een andere rekening (on-the-go). Dus dan ben je alsnog beperkt in het doen van betalingen.

Ervan uitgaande dat 5 rekeningen voldoende is: dus of 5 passen op zak, of pin betalingen beperken tot een rekening of twee. De handigheid van Moneyou was nou juist dat je in de winkel even het pasje aan een ander potje kon koppelen. Op die manier gebruikte ik wel meer dan 5 potjes, dus
Klopt, die handigheden zitten er (iig nu) niet in. Het is inderdaad qua functionaliteit niet geheel hetzelfde en ieder zal dan ook voor zichzelf moeten beslissen of dit een werkzaam alternatief is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
YuYa schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:56:
@Freakster86

[...]

Het is één van de betaalmethodes en dan nog slechts in Nederland. Ik ben nog nooit tegen gekomen dat het de enige betaalmethode was. Daarentegen ben ik wel tegen gekomen dat het niet als betaalmethode werd aangeboden, ook in Nederland. Dus om het nou de norm te noemen ;)
Picnic bijvoorbeeld, enkel iDeal.
[...]

Dat kan toch ook bij Openbank?!
Als je met de mastercard betaalt, dan gaat het van één specifieke rekening af. Met iDeal kun je bij Moneyou alsnog aangeven vanuit welk potje moet worden betaald. Die flexibiliteit heb je bij Openbank gewoonweg niet.
[...]

Gaat hetzelfde als met Mastercard/Visa. Maar dan met je Maestro kaart. Onder andere vele winkeltjes op AliExpress accepteren het en ik ben het elders ook tegen gekomen.
En dat ben ik dus nog nooit tegengekomen :P Punt blijft dat je dan 5x een maestro pas nodig hebt om van een van je 5 rekeningen iets af te laten schrijven.
[...]

Klopt, die handigheden zitten er (iig nu) niet in. Het is inderdaad qua functionaliteit niet geheel hetzelfde en ieder zal dan ook voor zichzelf moeten beslissen of dit een werkzaam alternatief is :)
En dat vind ik dus erg lastig. Zit nu in excel de potjes op een rij te zetten en de benodigde functionaliteit ernaast. Dan kom ik uit bij Knab Plus, een combinatie van Knab Plus en Openbank of gewoon Bunq Premium met een pack. Waarbij de eerste twee opties nog steeds iets te kort schieten en de tweede het nóg onoverzichtelijk allemaal maakt met nog een app. En dan hebben we het maar niet over de hoeveelheid pasjes die die optie met zich meebrengt :+

Maar goed, komende weken nog maar eens goed nadenken of ik het anders kan inrichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sndrrr81
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-08 22:55
Freakster86 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:12:
[...]

Picnic bijvoorbeeld, enkel iDeal.

[...]

Als je met de mastercard betaalt, dan gaat het van één specifieke rekening af. Met iDeal kun je bij Moneyou alsnog aangeven vanuit welk potje moet worden betaald. Die flexibiliteit heb je bij Openbank gewoonweg niet.

[...]

En dat ben ik dus nog nooit tegengekomen :P Punt blijft dat je dan 5x een maestro pas nodig hebt om van een van je 5 rekeningen iets af te laten schrijven.

[...]

En dat vind ik dus erg lastig. Zit nu in excel de potjes op een rij te zetten en de benodigde functionaliteit ernaast. Dan kom ik uit bij Knab Plus, een combinatie van Knab Plus en Openbank of gewoon Bunq Premium met een pack. Waarbij de eerste twee opties nog steeds iets te kort schieten en de tweede het nóg onoverzichtelijk allemaal maakt met nog een app. En dan hebben we het maar niet over de hoeveelheid pasjes die die optie met zich meebrengt :+

Maar goed, komende weken nog maar eens goed nadenken of ik het anders kan inrichten.
Of 4x een ASN rekening x EUR 1,90 per stuk. Heb je 4 potjes met eigen IBAN en eigen iDEAL. Goedkoper en groener dan Bunq en eventueel ook mogelijkheid om automatisch te sparen en groen te beleggen. En Instant Payments

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
legioen12 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:50:
Wat een gezeur met al die potjes! Kun je niet rekenen of een kasboek bijhouden, is toch veel makkelijker en overzichtelijker dan al die ‘potjes’!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Devaqto
HereIsTom schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:45:
[...]

Wat een gezeur met al die potjes! Kun je niet rekenen of een kasboek bijhouden, is toch veel makkelijker en overzichtelijker dan al die ‘potjes’!
Aan je reactie kon ik al zien dat je zeker 50+ bent :P. Potjes zijn gewoon handig, zo heb ik een potje voor de vakantie, voor de auto (hobby) en voor gadgets. Zo is iedereen anders, en daar mag je best begrip voor tonen; ga toch geen prive kasboek bijhouden bijvoorbeeld? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Sndrrr81 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:13:
[...]

Of 4x een ASN rekening x EUR 1,90 per stuk. Heb je 4 potjes met eigen IBAN en eigen iDEAL. Goedkoper en groener dan Bunq en eventueel ook mogelijkheid om automatisch te sparen en groen te beleggen. En Instant Payments
Dat is niet goedkoper dan pack. En groener maakt mij persoonlijk niet zoveel uit als het om betaalrekeningen gaat.

Als 4 of 5 zouden voldoen, dan zou ik denk ik eerder knab plus nemen met de huidige actie.
HereIsTom schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:45:
[...]

Waarom nou weer gezeur? Zelfs met uitroepteken... Dat jou het niets lijkt of in jouw situatie geen toegevoegde waarde heeft is prima.aar ieder zijn ding toch?

Een kasboek moet je bijhouden om te weten hoe je ervoor staat. Met potjes heb je in één klap overzicht. Elke maand budget naar elk potje en klaar. Eens in de zoveel tijd evalueren. Imho echt een stuk simpeler dan één pot met slechts een kasboek.

Persoonlijk denk ik dat heel veel mensen baat zouden hebben bij potjes, zeker de minima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Potjes met verschillende rekeningen is juist ouderwets en onhandig.
In een excel file alles bijhouden is veel makkelijker en overzichtelijker dan iedere keer maar weer kijken welke rekening en pas je moet gebruiken om iets te betalen.
Maar goed als jullie het handig vinden veel succes d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door HereIsTom op 23-08-2020 19:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
HereIsTom schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:15:
In een excel file alles bijhouden is veel makkelijker en overzichtelijker dan iedere keer maar weer kijken welke rekening en pas je moet gebruiken om iets te betalen.
Kom op zeg... Over ouderwets en moeilijkg gesproken. Even je Excel bestand in de winkel erbij pakken of wanneer je online iets wilt kopen zeker. Juist. En meerdere passen is dus iets wat ik probeer te vermijden. Zoals Moneyou of bunq. Banken waar je duidelijk geen ervaring mee hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:12
HereIsTom schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:15:
Of gewoon alleen maar kopen wat je nodig hebt en af en toe iets extra's als je vindt dat je het verdient, dan hoef je geen Excel of potjes bij te houden maar heb je gewoon altijd genoeg geld :-)

En uiteraard kan je achteraf met bijvoorbeeld ABN Grip of Firefly (hier op forum) kijken hoeveel geld je waaraan hebt uitgegeven... Maar goed, als je al je boodschappen bewust doet dan koop je als het goed is niks overbodigs dus heb je er toch nog weinig aan..

Overigens zit ik nog bij de ABN (gedeelde betaalrekening met twee passen, gedeelde spaarrekening, 2x rekening kinderen, 2x spaarrekening kinderen) + gratis spaarrekening bij Argenta. Een gratis rekening klinkt interessant, maar ergens geloof ik niet zo in een gratis rekening in deze tijden met lage rente. Een bank maakt toch ook kosten? Dat MoneYou stopt zie ik dan ook niet als een grote verbazing, loont het wel om het hele proces van overgaan van bank door te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Freakster86 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:29:
[...]

Kom op zeg... Over ouderwets en moeilijkg gesproken. Even je Excel bestand in de winkel erbij pakken of wanneer je online iets wilt kopen zeker. Juist. En meerdere passen is dus iets wat ik probeer te vermijden. Zoals Moneyou of bunq. Banken waar je duidelijk geen ervaring mee hebt.
Tegenwoordig kan dat allemaal aan elkaar worden gekoppeld hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
President schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Munten storten
Storten tot € 50 is gratis. Of u nou wel of geen rekening heeft bij ABN AMRO. Vanaf € 50 zijn dit de kosten:
- Wel een rekening bij ABN AMRO: vanaf € 50,00 betaalt u € 2,80 + 0,25% over het totaal van het bedrag dat u stort.
- Geen rekening bij ABN AMRO: vanaf € 50,00 betaalt u €4,95 + 0,25% over het totaal van het bedrag dat u stort

Staat toch duidelijk op de website?
Ik doelde er eigenlijk op of je ook briefgeld kon storten vanaf een andere bank, dat staat er namelijk niet expliciet bij. Maar dat zal wel niet mogelijk zijn.

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met een automatisch incasso bij N26, is dat mogelijk? Ik vroeg het aan de klantenservice maar die wisten het niet zo 123. Daarnaast schijnt dat je bij een zakelijke incasso de incassomachtiging ook naar de bank moet doorsturen ivm fraude en omdat je een zakelijk incasso blijkbaar niet kunt storneren (wist ik niet). Iemand die dit heeft geprobeerd met N26 business?

Dan in het verlengde daarvan (mocht het niet mogelijk zijn), kan een bedrijf afdwingen dat je alleen via automatisch incasso kan betalen? Want tot nu toe weigeren ze betaalgegevens te geven zodat ik de betaling elke maand zelf handmatig over kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legioen12
HereIsTom schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:55:
[...]

Tegenwoordig kan dat allemaal aan elkaar worden gekoppeld hoor!
Wat of welk programma gebruik je daar voor dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
legioen12 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:51:
[...]

Wat of welk programma gebruik je daar voor dan?
Er zijn diverse digitale huishoudboekjes bij vele banken zelf gratis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voor zover mij bekend, heeft alleen ABN-AMRO een (gratis) digitaal huishoudboekje (in de vorm van een app) dat ook bruikbaar is voor andere banken/financiële instellingen, zonder dat een account bij ABN-AMRO vereist is: Grip. Bij Knab kun je wel gegevens van andere banken importeren, maar die functionaliteit is niet bruikbaar zonder Knab account.

De overige banken hebben voor zover mij bekend een huishoudboekje dat alleen gegevens laat zien van de bank zelf (bijv. ASN, SNS), of zelfs alleen maar een (automatische) categorie-indeling, zonder veel functionaliteit er omheen (bijv. Rabobank, bunq).

Uiteraard zijn er buiten de banken om vele (al dan niet betaalde) opties. Overigens is er een compleet topic over elders op het forum: Programma om geld mee te beheren

[ Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-08-2020 13:39 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:09
Ik laat al een jaar automatische incasso's afschrijven van Knab Basis en lees nu pas dat het eigenlijk niet mag... wilde eigenlijk alle vaste lasten via de Knab laten innen maar dat wordt hem dan niet.
Zoals iemand schrijft, beetje listig met je hypotheek.

Waardoor ik getriggered werd is dat ik een email alert kreeg dat afschrijvingen niet lukte wegens onvoldoende saldo, dus dat doen ze netjes bij de Knab :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stromboli
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-03-2024
Een vraag over de verschillende soorten betaalkaarten. Als ik het goed heb zijn deze het meest gangbaar:

• Maestro = "normaal pinnen", hiermee kun je terecht in ongeveer alle winkels in Nederland.

• Visa = credit/debit card, hiermee kun je terecht in een aantal winkels in Nederland maar in veel winkels met alleen een normale pinterminal nog niet.

• Mastercard = vergelijkbaar met Visa, maar anders.

• En dan heb je blijkbaar ook nog 'V-PAY', hier een voorbeeld op een ING pas. Mijn zus heeft toevallig een ASN bankrekening en op haar pinpas staat ook dat V-PAY logo. En alléén dat logo, geen Maestro of iets anders. Zij kan er ook gewoon overal mee pinnen. Gebruiken V-PAY en Maestro hetzelfde protocol voor PIN betalingen?

Verder zie ik in het overzicht op pagina 1 dat onder andere Revolut en N26 een Maestro kaart aanbieden. En ook een Visa in geval van Revolut, of Mastercard in geval van N26. Houdt dat in dat je bij zo'n bank twee kaarten krijgt? Of moet je kiezen? Of krijg je één kaart waar je zowel mee kunt pinnen (maestro) als debit/creditcard betalingen (visa/mastercard) kunt doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:15
Stromboli schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:30:
Een vraag over de verschillende soorten betaalkaarten. Als ik het goed heb zijn deze het meest gangbaar:

• Maestro = "normaal pinnen", hiermee kun je terecht in ongeveer alle winkels in Nederland.

• Visa = credit/debit card, hiermee kun je terecht in een aantal winkels in Nederland maar in veel winkels met alleen een normale pinterminal nog niet.

• Mastercard = vergelijkbaar met Visa, maar anders.

• En dan heb je blijkbaar ook nog 'V-PAY', hier een voorbeeld op een ING pas. Mijn zus heeft toevallig een ASN bankrekening en op haar pinpas staat ook dat V-PAY logo. En alléén dat logo, geen Maestro of iets anders. Zij kan er ook gewoon overal mee pinnen. Gebruiken V-PAY en Maestro hetzelfde protocol voor PIN betalingen?

Verder zie ik in het overzicht op pagina 1 dat onder andere Revolut en N26 een Maestro kaart aanbieden. En ook een Visa in geval van Revolut, of Mastercard in geval van N26. Houdt dat in dat je bij zo'n bank twee kaarten krijgt? Of moet je kiezen? Of krijg je één kaart waar je zowel mee kunt pinnen (maestro) als debit/creditcard betalingen (visa/mastercard) kunt doen?
V-pay is de betaalpas variant van Visa en vergelijkbaar met Maestro, overigens alleen in bepaalde Europese landen te gebruiken.

Maestro is oude Pinpas en is onderdeel van Mastercard.

N26 biedt beide kaarten gratis aan, revolut tegenwoordig ook alleen daar betaal je 6 euro verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdejaeger
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-11-2024
Nu na Bunq ook Moneyou ermee ophoudt, is Knab basis eigenlijk de enigste optie voor wie incasso's op een NL IBAN wil koppelen zonder er geld voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liptonicee
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 14:29
kdejaeger schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:25:
Nu na Bunq ook Moneyou ermee ophoudt, is Knab basis eigenlijk de enigste optie voor wie incasso's op een NL IBAN wil koppelen zonder er geld voor te betalen.
Klopt, maar waarom jezelf beperken tot NL IBAN, alle incasso’s kunnen ook op een DE of een andere IBAN worden gekoppeld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• glatuin
Ik zou daarmee uitkijken. Knab basis is alleen bedoeld als tegenrekening voor oa hun spaarrekeningen. Wanneer je incasso's laat lopen heb je kans op een waarschuwing en dat je rekening wordt opgeheven. Ik heb dit gelezen in het knab topic of in ander forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:14
Is de RevolutCard verplicht af te nemen? Kost € 6 aan verzendkosten en ik heb die eigenlijk niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
Wenzel schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:12:
Is de RevolutCard verplicht af te nemen? Kost € 6 aan verzendkosten en ik heb die eigenlijk niet nodig.
Nee niet, maar indien je alleen maar de rekening gebruikt voor valuta's wisselen dan is transferwise wellicht een betere optie. Eea is afhankelijk van de bedragen. Grote bedragen zijn voordeliger met transferwise.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Dat is expliciet niet toegestaan in de Knab Basis voorwaarden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wenzel schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:12:
De Maestro-kaart wordt doorgaans gratis opgestuurd. Als dat nog steeds zo is, zou je dus ook kunnen gaan voor een digitale Visa en een digitale + fysieke Maestro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdejaeger
liptonicee schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:35:
[...]

Klopt, maar waarom jezelf beperken tot NL IBAN, alle incasso’s kunnen ook op een DE of een andere IBAN worden gekoppeld
Mijn energierekening via unitedconsumers.com gaat enkel met NL IBAN (beweren ze).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
kdejaeger schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:24:
[...]

Mijn energierekening via unitedconsumers.com gaat enkel met NL IBAN (beweren ze).
Dat is verboden, dus daar zou ik zeker melding van maken om dit soort instanties tot verandering te bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdejaeger
finsdefis schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:36:
[...]

Dat is verboden, dus daar zou ik zeker melding van maken om dit soort instanties tot verandering te bewegen.
Dank je, ik zal er hun eerst op attenderen. Ik denk dat ze met een super verouderd systeem zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:30
kdejaeger schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:24:
[...]

Mijn moeder zat hiermee toen ze haar Nederlandse bankrekening wilde opheffen. Ze werkt in D, maar woont in NL. De gemeente kreeg het niet voor elkaar automatische incasso's in te stellen voor een buitenlands IBAN. Wellicht dat dit inmiddels wel kan, was een beetje sneu puur daarvoor een bankrekening in stand te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ariandra schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:27:
[...]

Mijn moeder zat hiermee toen ze haar Nederlandse bankrekening wilde opheffen. Ze werkt in D, maar woont in NL. De gemeente kreeg het niet voor elkaar automatische incasso's in te stellen voor een buitenlands IBAN. Wellicht dat dit inmiddels wel kan, was een beetje sneu puur daarvoor een bankrekening in stand te houden.
Ik weet nog goed dat iedereen zich wat ergerde toen we allemaal een IBAN-bankrekeningnummer kregen en rekeningnummers 6 a 7 karakters langer werden (ipv dat het simpeler werd, werd het moeilijker) en dat de banken zeiden: ‘ja maar nu is het in heel Europa gelijk getrokken naar 1 systeem en dat is veel makkelijker en sneller’. Maar intussen doen zelfs overheidsinstanties 10 (?) jaar later nog steeds moeilijk omdat er blijkbaar toch nog onderscheid is tussen een Nederlandse of Duitse IBAN. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdejaeger
Goed nieuws ik heb mijn IBAN van unitedconsumers.com nu toch kunnen omzetten naar een BE IBAN nr. Nog 1 probleem heb ik: onze 06 nummers. Deze abonnementen kunnen we enkel via ideal betalen. Ik heb gekeken naar simpel, symio, ben, youphone, tele2, ... . De goedkoopste abonnementen lopen allemaal via ideal :(. Heeft iemand daar nog een idee voor? Dan kan ik van mijn NL IBAN af ... .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
kdejaeger schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:23:
Goed nieuws ik heb mijn IBAN van unitedconsumers.com nu toch kunnen omzetten naar een BE IBAN nr. Nog 1 probleem heb ik: onze 06 nummers. Deze abonnementen kunnen we enkel via ideal betalen. Ik heb gekeken naar simpel, symio, ben, youphone, tele2, ... . De goedkoopste abonnementen lopen allemaal via ideal :(. Heeft iemand daar nog een idee voor? Dan kan ik van mijn NL IBAN af ... .
simpel kan het, moet je via helpdesk doorgeven (en dat helpt vaak is mijn ervaring, indien de website alleen van die iDeal wijzigingen aanbied).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:02
Ook ik kreeg bericht dat mijn Moneyou Spaarrekening account binnenkort zal worden opgeheven.
Voor het sparen was het ook niet meer interessant, maar ik gebruikte het vooral om een goed overzicht te houden. Ik heb namelijk een aantal leningen uitstaan waarbij ik de leners ieder naar een apart rekeningnummer hun maandelijkse afbetaling laat storten. Zo hou ik mooi overzichtelijk wat er betaald is. Daarnaast heb ik ook nog mijn eigen "potjes" in aparte rekeningen ingedeeld.
Een prima functionaliteit.

Nu moet ik een alternatief gaan zoeken.

Bij ING en Rabo kun je wel verschillende spaarpotjes maken, maar daar kunnen externen niet rechtstreeks heen storten. Bij bijna alle banken kun je meerdere betaalrekeningen openen, maar daar zitten dan behoorlijke extra kosten aan (behalve bij KNAB) en ook (voor mij onzinnige) extra betaalpassen en dergelijke.

Weet iemand een goed alternatief waar ik meerde IBAN-(spaar)rekeningen kan krijgen waar rechtstreeks heen gestort kan worden zonder al te veel kosten en overbodige meuk als passen e.d. of is dat er gewoon niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Wyke schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:11:
Weet iemand een goed alternatief waar ik meerde IBAN-(spaar)rekeningen kan krijgen waar rechtstreeks heen gestort kan worden zonder al te veel kosten en overbodige meuk als passen e.d. of is dat er gewoon niet?
Bij ABN kan je extra gratis (spaar)rekeningen aanmaken met eigen IBAN. Dat gebruik ik als alternatief voor het BUNQ potjes systeem

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45

Weet iemand een goed alternatief waar ik meerde IBAN-(spaar)rekeningen kan krijgen waar rechtstreeks heen gestort kan worden zonder al te veel kosten en overbodige meuk als passen e.d. of is dat er gewoon niet? oplossing?
Ja. Excel spreadsheet, Google sheets, Pen en papier, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door rr7r op 09-09-2020 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditto4076
Bij Openbank kan je gratis maximaal 5 betaal- en maximaal 5 spaarrekeningen openen met ieder een eigen IBAN. Verder kan je gratis maximaal 5 betaalpassen nemen die alleen aan een betaalrekening gekoppeld kunnen worden. Volgens mij is dat het enige verschil tussen de betaal- en spaarrekeningen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
Net een N26 rekening geopend. Blijkt dat alleen de eerste top-up gratis is? En dat je over alle andere overboekingen daarheen 3% moet betalen? Dat lees je ook pas voor het eerst nadat je het hele verificatie-gebeuren door bent :+ so far een 'gratis bank' lol.

Ik dacht dat ik met een buitenlandse bank genoeg had voor Google Pay, maar ook dat is blijkbaar niet het geval :P de apk verkrijgen is niet zo'n probleem... maar om (gratis) van Google Pay gebruik te kunnen maken moet ik dus OpenBank of BNC10 zien te krijgen, en hopen dat ze nog steeds Spaanse passen versturen, want dat is de 'loophole' waardoor het daar mee lukt, zo begrijp ik? Werkt dit nog steeds? Waar moet ik op letten?

Ik zie door de bomen het bos niet meer :P hoe kom je aan Google Pay in Nederland?

Ik ben helemaal klaar met Bunq en hun prijzen. Wil wel naar Knab, maar die doet geen NFC payments en dat gebruik ik regelmatig. En eigenlijk vind ik al die eigen bank NFC implementaties op Android vrij ruk; gewoon Google Pay als het even kan, en het zou mooi zijn als dat met een gratis bank kan zodat het naast Knab gebruikt kan worden :)

Bestaat dat überhaupt?

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 09-09-2020 21:09 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:39
Richh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:06:
Net een N26 rekening geopend. Blijkt dat alleen de eerste top-up gratis is? En dat je over alle andere overboekingen daarheen 3% moet betalen? Dat lees je ook pas voor het eerst nadat je het hele verificatie-gebeuren door bent :+ so far een 'gratis bank' lol.
Wat bedoel je met een top-up? Gewoon een storting? Ik gebruik N26, maar herken niet de 3% fee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
FastFox91 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:09:
[...]

Wat bedoel je met een top-up? Gewoon een storting? Ik gebruik N26, maar herken niet de 3% fee.
Een Debit Card Transfer, daar staat bij mij onder dat daar een 3% fee bij hoort. Al is de eerste transactie gratis.

Maar ik begrijp dat Bank Transfers, dus gewoon een storting/overboeking, wel gewoon gratis is (en blijft)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
Richh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:13:
[...]

Een Debit Card Transfer, daar staat bij mij onder dat daar een 3% fee bij hoort. Al is de eerste transactie gratis.

Maar ik begrijp dat Bank Transfers, dus gewoon een storting/overboeking, wel gewoon gratis is (en blijft)?
Ja logisch, met kaart een top up betekent dat een percentage naar mastercard of visa verdwijnt ze berekenen dit door.
Bank transfer net zo makkelijk als je tenmiste in je bank app een adresboek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
glatuin schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:39:
[...]

Ja logisch, met kaart een top up betekent dat een percentage naar mastercard of visa verdwijnt ze berekenen dit door.
Bank transfer net zo makkelijk als je tenmiste in je bank app een adresboek hebt.
Check, overboeken is en blijft gratis, dus. Top.

Maar Google Pay in Nederland met N26..? Dat gaat hem dus nog steeds niet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
Richh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:45:
[...]

Maar Google Pay in Nederland met N26..? Dat gaat hem dus nog steeds niet worden?
Ik krijg n26 niet gekoppeld aan een NL of UK Google pay account*. Heb wel de kaart aan Curve gekoppeld en die laat zich wel op mijn Google Pay registreren. Dus indirect ja.
N26 heb ik voor erbij, openbank doe ik meer mee die koppelt tenminste aan mijn Garmin pay en aan Google Pay. Verder nog revolut voor alle betalingen in USD en GBP.

*correctie n26 krijg ik wel in Google pay, alleen niet voor contactloze betalingen.

[ Voor 6% gewijzigd door glatuin op 09-09-2020 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:45:
[...]

Met N26 niet inderdaad, in ieder geval niet voor in-store betalingen. Maar neem vooral ook een kijkje in het Google Pay-topic. Er zijn genoeg mogelijkheden om het aan de praat te krijgen, bijvoorbeeld via Openbank, Curve, KBC Ireland of met een omweg ook via Revolut.

[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 10-09-2020 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glatuin
.....Bij ING en Rabo kun je wel verschillende spaarpotjes maken, maar daar kunnen externen niet rechtstreeks heen storten. Bij bijna alle banken kun je meerdere betaalrekeningen openen, maar daar zitten dan behoorlijke extra kosten aan (behalve bij KNAB) en ook (voor mij onzinnige) extra betaalpassen en dergelijke.

Ik heb een check gedaan maar je kunt rechtstreeks van oude NL bank naar een openbank spaarrekening geld boeken. Terug boeken gaat denk ik alleen via de openbank betaalrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:02
AllInOneNerd schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:23:
[...]

Bij ABN kan je extra gratis (spaar)rekeningen aanmaken met eigen IBAN. Dat gebruik ik als alternatief voor het BUNQ potjes systeem
thanks.
Moneyou is natuurlijk een dochter van ABN Amro, dus dan is het wellicht slim om gewoon af te wachten wat er in oktober gaat gebeuren. Wellicht zetten ze de rekeningen wel automatisch om naar ABN rekeningen en ben ik klaar. (overigens was de IBAN tot een paar jaar terug altijd een ABN IBAN, dat is pas sinds een paar jaar in MOYO veranderd... dat zouden ze dus prima terug kunnen veranderen).
glatuin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:26:
[...]

Ik heb een check gedaan maar je kunt rechtstreeks van oude NL bank naar een openbank spaarrekening geld boeken. Terug boeken gaat denk ik alleen via de openbank betaalrekening.
thanks voor de check!

• tonnusos
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-08-2024
AllInOneNerd schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:23:
[...]

Dit wist ik niet! Blijkbaar toch niet zo goed onderzoek gedaan toen ik van Bunq afstapte. Heb toen mn "potjes" overgezet naar Knab, maar ik vind de app niet heel soepel werken. Mn eigen betaalrekening had ik al bij ABN dus misschien dat ik probeer alles daar onder te brengen.

Thanks voor de tip in elk geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditto4076
glatuin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:26:
Van een Openbank spaarrekening rechtstreeks naar een rekening bij een andere bank lukt ook. In essentie is een Openbank spaarrekening gelijk aan een betaalrekening met rente maar zonder betaalpas

• glatuin
ditto4076 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:27:
[...]

Van een Openbank spaarrekening rechtstreeks naar een rekening bij een andere bank lukt ook. In essentie is een Openbank spaarrekening gelijk aan een betaalrekening met rente maar zonder betaalpas
Vraagje het maximum van 5 rekeningen geld dit ook voor de spaarrekeningen of enkel voor de betaalrekeningen.

• ditto4076
glatuin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:29:
Vraagje het maximum van 5 rekeningen geld dit ook voor de spaarrekeningen of enkel voor de betaalrekeningen.
Het maximum van 5 geldt ook voor spaarrekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdejaeger
Voor ideal ga ik wellicht over naar 'revolut'. https://www.reddit.com/r/...content=comments_view_all

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:01
Ik zou nog even wachten. Revolut is een Britse bank, en als Cummings & Johnson hun zin krijgen en er een knoerharde brexit komt, is Revolut over tweeënhalve maand een soort van Aziatische bank buiten de EER, en hoewel er afspraken zijn in de EPC over dat SEPA ook dan blijft, weet je het nooit als er een handelsoorlog ontstaat.

• YaMaL!
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-08 10:21
Revolut is in het Verenigd Koninkrijk geen bank maar een 'e-money'-instituut. Wel heeft die toko al een tijdje een banklicentie ergens in het oostblok (Litouwen als ik me goed herinner) waarmee ze in de hele eurozone zaken kunnen doen. Brexit levert dus niet gelijk problemen op, ook niet als de britse politiek en de brusselse dictatortjes het verder nergens over eens kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

Volgens mij is Vialet ook een optie, het is dan wel geen bank maar ze hebben wel een e-money license. Via de app kan je een gratis iban aanvragen (in LT), met eventueel een contactless mastercard (die wel geld kost - zie https://www.vialet.eu/fees-for-individuals ). Een review staat op https://www.dyon-consulting.de/en/review-vialet/ .

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Qwerty-273 schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:49:
Volgens mij is Vialet ook een optie, het is dan wel geen bank maar ze hebben wel een e-money license. Via de app kan je een gratis iban aanvragen (in LT), met eventueel een contactless mastercard (die wel geld kost - zie https://www.vialet.eu/fees-for-individuals ). Een review staat op https://www.dyon-consulting.de/en/review-vialet/ .
Altijd wel interessant als zich meerdere Fin techs aanbieden. En waarschijnlijk zullen er vast nog veel meer bijkomen de komende maanden/jaren. Ik heb het bekeken, maar het probleem met Revolut en N26 al een rekening, nog een Fin tech erbij, ik zelf geen overzicht meer ga krijgen. En als je problemen hebt met je rekening moet je chatten of mailen. De rekening is wel gratis, maar het aanhouden van de MasterCard kost 1,40€ per maand. Geldopname minimaal 2,50€ per opname. Maar uit het review haal ik ook niet de meerwaarde tov Revolut of N26. Iemand wel?

[ Voor 19% gewijzigd door Datisraar op 15-09-2020 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liptonicee
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 14:29
Vivid Money is al eens voorbij gekomen, ik vermeld niks nieuws, maar gezien de regelmatige zoektocht naar meerdere "potjes" met eigen IBANs, is het de moeite waard om deze in de gaten te houden - zij bieden tot 15 potjes met eigen IBANs en daarnaast nog mogelijkheid voor aparte potjes in vreemde valuta.

Volgens de support afdeling zijn ze van plan om binnenkort ook in NL te opereren, dus duimen maar dat ze er snel werk van maken.
https://vivid.money/en-eu/compare/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
liptonicee schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:58:
Vivid Money is al eens voorbij gekomen, ik vermeld niks nieuws, maar gezien de regelmatige zoektocht naar meerdere "potjes" met eigen IBANs, is het de moeite waard om deze in de gaten te houden - zij bieden tot 15 potjes met eigen IBANs en daarnaast nog mogelijkheid voor aparte potjes in vreemde valuta.
Ik vind de spaces van n26 en de vaults van revolut toch stukje fijner werken dan steeds een nieuw contract en Iban nummer . Je kunt vervolgens automatisch geld naar je space/vault sturen. Bij gratis versie n26 helaas maar 2 spaces, geen idee of revolut een limiet hanteerd.

• Sndrrr81
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-08 22:55
Valt me ineens op dat bij Revolut onder betalingen ineens een QR scanner staat. Zou iDEAL betalingen aanstaande zijn?

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:41
Ik denk dat dit weinig met IDEAL te maken heeft, het is bedoeld om snel een IBAN in te voeren vanuit een qr code in plaats van met de hand intypen.

• Devaqto

Volgens de support afdeling zijn ze van plan om binnenkort ook in NL te opereren, dus duimen maar dat ze er snel werk van maken.
Ziet er erg goed uit, maar ik zie niet echt waardevol verschil tussen het betaalde pakket en de gratis variant?
Hoe zie je welke landen ze ondersteunen? Het lijkt alsof ik me gewoon kan aanmelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
Devaqto schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:43:
[...]

Ziet er erg goed uit, maar ik zie niet echt waardevol verschil tussen het betaalde pakket en de gratis variant?
Hoe zie je welke landen ze ondersteunen? Het lijkt alsof ik me gewoon kan aanmelden.
Volgens mij niet in NL, nog het VK als de VS. Ik zie de app domweg niet in de Android play store met de accounts uit deze 3 landen. Ik vermoed wel wanneer je een Duitser bent. Ik heb vooralsnog geen behoefte gehad aan een duits google account ;)

• Freakster86
  • Niet online

Ziet er goed (Russisch :+) uit. Bijna de perfecte combi van Moneyou en Bunq lijkt mij? Mogelijk een goede kandidaat ter vervanging van Moneyou? Enige minpunt: geen iDeal, maar daar valt wel mee te leven als je ook je CC snel kunt koppelen aan een andere pocket. Dát zie je helaas nergens, behalve bij bunq.
Use each pocket like a separate account

Instantly link your card to any pocket. Transfer money between pockets and use them in the same way as you use your main account.
En
You can have up to 5 cards: 2 physical cards and 3 virtual cards.

Vivid Standard:

First plastic card for free
Second card - 10€
Virtual card - 1€
https://help.vivid.money/...-type-of-card-can-i-order

Dus maximaal 13 euro als je alle kaarten gaat gebruiken. Timing kan bijna niet beter, dus hopelijk maken ze er werk van. Alleen geen banklicentie en dus tot 100k beschermd? Kon wel dit vinden zo snel:
Solarisbank will provide a fully licensed “Banking-as-a-service” platform and VISA will serve as exclusive payment technology partner.
Maar of dit nou betekent dat je geld via Solarisbank beschermd is? Ik kan het niet zo snel vinden op hun site. Enkel onderaan een disclaimer dat volgens mij het investeringsgedeelte via Solarisbank loopt?

En alleen nog in Duitsland ja, zie: https://help.vivid.money/...-an-account-in-my-country Ik kan de app wel zien in de playstore, maar is niet beschikbaar voor mijn apparaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ditto4076
Freakster86 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:24:
Dus maximaal 13 euro als je alle kaarten gaat gebruiken. Timing kan bijna niet beter, dus hopelijk maken ze er werk van. Alleen geen banklicentie en dus tot 100k beschermd?
Maar of dit nou betekent dat je geld via Solarisbank beschermd is? Ik kan het niet zo snel vinden op hun site. Enkel onderaan een disclaimer dat volgens mij het investeringsgedeelte via Solarisbank loopt?
Volgens mij worden alle banktransacties van Vivid uitgevoerd door SolarisBank. Dat heeft een eigen Duitse banklicentie. Zoals ook in NL gebruikelijk geldt garantie tot €100.000 per klant per bank. Dus dit geldt dan ook voor Vivid.

Maar let op:
De fintechs Tomorrow, Bitwala en Trade Republic (ook nog niet beschikbaar in NL) maken ook gebruik van SolarisBank. Dan geldt dus dat de tegoeden van deze 3 en Vivid opgeteld gegarandeerd worden tot €100.000.

Op zich niet zo'n enorm probleem omdat zowel Bitwala als Trade Republic zich richten op de handel in respectievelijk crypto currencies en vooral ETF's en de investeringen zelf hoe dan ook buiten de garantie vallen. Ik zou wel een keuze maken tussen Tomorrow en Vivid. Waarbij Vivid op het eerste gezicht mijn voorkeur zal hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pheebe24
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-04 17:27
Freakster86 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:24:
Ziet er goed (Russisch :+) uit. Bijna de perfecte combi van Moneyou en Bunq lijkt mij? Mogelijk een goede kandidaat ter vervanging van Moneyou? Enige minpunt: geen iDeal, maar daar valt wel mee te leven als je ook je CC snel kunt koppelen aan een andere pocket. Dát zie je helaas nergens, behalve bij bunq.
Die CC koppelen aan een pocket is nog makkelijker als bij BUNQ hoor. Op de homepage de desbetreffende CC aanklikken, en dan de knop "Change pocket".

Vivid begint hier in Duitsland echt populair te worden, merk ik. De gebruikers krijgen een gratis Metal card, er kunnen verschillende currencies aan een pocket worden toegevoegd en een welkomst/wervingsbonus van 20 Euro.
Waar ze zich vooral mee onderscheiden is de 5% en 10% cashback in bepaalde supermarkten (o.a. LIDL, ALDI), services (o.a. Spotify, Playstation, Netflix) en energiemaatschappijen. Dit kan tot 20 Euro per maand, en dit bedrag wordt voor je geinvesteerd, waardoor dit bedrag nog steller meer wordt.

Enige nadeel is dat ze nog steeds geen Apple Pay support hebben, en instant transfers/CC opladen, maar dit ligt vooral aan Solaris, lijkt me (en zou eraan moeten komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
ditto4076 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:19:
[...]

Volgens mij worden alle banktransacties van Vivid uitgevoerd door SolarisBank. Dat heeft een eigen Duitse banklicentie. Zoals ook in NL gebruikelijk geldt garantie tot €100.000 per klant per bank. Dus dit geldt dan ook voor Vivid.

Maar let op:
De fintechs Tomorrow, Bitwala en Trade Republic (ook nog niet beschikbaar in NL) maken ook gebruik van SolarisBank. Dan geldt dus dat de tegoeden van deze 3 en Vivid opgeteld gegarandeerd worden tot €100.000.

Op zich niet zo'n enorm probleem omdat zowel Bitwala als Trade Republic zich richten op de handel in respectievelijk crypto currencies en vooral ETF's en de investeringen zelf hoe dan ook buiten de garantie vallen. Ik zou wel een keuze maken tussen Tomorrow en Vivid. Waarbij Vivid op het eerste gezicht mijn voorkeur zal hebben.
Je hebt gelijk. Heb even verder gezocht en wat je zegt wordt hier herhaald: https://solarisbank.pr.co...sbank-and-visa-in-germany

Edit: Verder gezocht... hoor mij... Het staat gewoon op de frontpage van hun site :X
100,000 € Guarantee on all your deposits

Your money is protected up to 100,000 € under the German Deposit Guarantee Scheme (DGS).
Pheebe24 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:59:
[...]

Die CC koppelen aan een pocket is nog makkelijker als bij BUNQ hoor. Op de homepage de desbetreffende CC aanklikken, en dan de knop "Change pocket".

Vivid begint hier in Duitsland echt populair te worden, merk ik. De gebruikers krijgen een gratis Metal card, er kunnen verschillende currencies aan een pocket worden toegevoegd en een welkomst/wervingsbonus van 20 Euro.
Waar ze zich vooral mee onderscheiden is de 5% en 10% cashback in bepaalde supermarkten (o.a. LIDL, ALDI), services (o.a. Spotify, Playstation, Netflix) en energiemaatschappijen. Dit kan tot 20 Euro per maand, en dit bedrag wordt voor je geinvesteerd, waardoor dit bedrag nog steller meer wordt.

Enige nadeel is dat ze nog steeds geen Apple Pay support hebben, en instant transfers/CC opladen, maar dit ligt vooral aan Solaris, lijkt me (en zou eraan moeten komen).
Ja, ik hoop dat ze snel naar NL komen. Dan ga ik het gelijk proberen. Na Moneyou heb ik al veel zitten vergelijken, maar geen enkele bank of combinatie van banken is eigenlijk perfect. Dit is de eerste keer dat ik enthousiast wordt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Freakster86 op 18-09-2020 17:24 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je relevante informatie? Geef dan altijd een bronvermelding en een quote. (y)