Lange tijd bij bunq gebleven omdat hun V2 app gewoon te goed was om over te stappen ondanks prijsverhogingen etc. Maar nu met de V3 app ben ik het wel beu en wil ik dus overstappen. Het liefst naar een fintech en niet naar een grote bank.
Moeilijkheid voor mij is dat ik ook een zakelijke rekening wil en dan is de keuze opeens een stuk beperkter. Holvi is de enige die een gratis zakenrekening op bedrijfsnaam biedt, maar recent lagen al hun passen eruit door het Wirecard probleem. Communicatie was wel goed en het was wel in een paar dagen opgelost maar daar schrik ik toch van. Ander probleem is dat Holvi geen Maestro EN geen iDeal heeft wat in NL toch wel onhandig is.
Alternatief is N26 Business maar dat kan alleen op je prive naam en dat vind ik niet ideaal voor bepaalde transacties.
Dus gratis zakelijk bankieren gaat sowieso niet lukken maar voor erbij misschien wel de moeite waard. Want alle gewone banken als SNS, Knab, ING enzo bieden geen prepaid creditcard aan en als ZZP'er een 'echte' creditcard is wat gedoe in mijn ervaring (en wat mij betreft ook helemaal niet nodig, ik huur toch nooit een auto).
Uiteindelijk zakelijk zitten twijfelen tussen Knab en SNS, niet gratis maar wel de goedkoopste en toch gekozen voor SNS. Omdat de ontwikkelingen bij Knab een beetje stilstaan en ze de zakelijke acceptatie een beetje hebben uitgekleed. Daarnaast heb ik gevoelsmatig het idee dat de Volksbank (eigenaar van SNS) wat meer bezig is met duurzaamheid. Knab is helaas niet opgenomen in de eerlijkegeldwijzer dus of dat gevoel klopt weet ik niet 100% zeker.
Voor nu dan toch ook maar een Prive SNS rekening erbij genoemen omdat instant geld overmaken tussen eigen rekening en iDeal prive toch wel handig is. Omdat het relevant te houden voor dit topic neem ik wel N26 Business als tweede zakelijke rekening erbij. Handig als Backup en met de prepaid Mastercard ook erg handig als ik een online of in het buitenland iets zakelijk moet aanschaffen.
Privé neem ik als backup Openbank erbij, die zijn lekker actief bezig en ik verwacht wel wat verbeteringen de komende tijd. Enig minpuntje is dat ik de bestelling van de fysieke creditcard van de workaround in de openingspost niet meer voor elkaar kreeg. Voor nu moet ik het dus prive doen met alleen een digitale creditcard van Openbank.
De totale combinatie in niet perfect, vooral de SNS en Opebank app zijn geen verbetering ten opzichte van bunq

. Maar ik ben nu 9 euro per maand kwijt en dat was bij bunq nu vaak wel 20+ euro per maand. Mijn hoop is daarbij dat door de komst van Instant Sepa Transfers iDeal minder noodzakelijk wordt en overboekingen tussen Openbank en N26 instant gaan. Dat zou SNS dan grotendeels overbodig kunnen maken op den duur.
Je zou ook Openbank kunnen overwegen, daar krijg je nu 0,20% rente op je spaargeld.
Ik vond deze reactie nog in het N26 topic
Zou interessant zijn als dit mogelijk was, maar het staat een beetje vaag geformuleerd. Van wat ik eruit haal is alleen muntgeld storten mogelijk zonder rekening bij de ABN. Kan iemand dit bevestigen?