Mijn punt is, geen enkele van deze nieuwkomers is beduidend beter (in welk opzicht dan ook) dan het aanbod van de traditionele banken, op een paar hele specifieke dingen na, zoals lagere fx rates bij sommigen. Het sentiment net na de kredietcrisis was vaak "de banken zijn hopeloos ouderwets en een stel geldwolven", en men keek uit naar de oplossingen van de nieuwe banken uit de veelbelovende FinTech industrie. Zonder die traditionele kantoren, structuren, mensen, legacy, en dus zonder al die running costs zouden zij wel iets lean en moois neerzetten (waar je er toch vanuit mag gaan dat het ook goedkoper kan, maar dat nog niet eens als voornaamste punt). Helaas blijkt hier weinig van waar.
Als er al interessante features zijn zitten ze in de duurdere pakketten, maar daar lijkt het vaak te gaan om tijdelijke lokkertjes die dan op een later moment weer ingetrokken worden (N26, bunq, Revolut hebben dit allemaal al eens gedaan). Dat is gewoon irritant, want even van bank wisselen doe je niet zomaar even, en al helemaal niet met een 'buitenlandse' bank (waar je geen gebruik kunt maken van de overstapservice). Als nieuwe marktpartijen dit soort onbetrouwbare stunts blijven uithalen moeten ze er ook niet raar van opkijken dat zij geen voet aan de bodem krijgen in de markten die ze proberen aan te boren.
Ik kijk bijvoorbeeld net naar N26 Metal voor een absurde €16,90 in de maand. En het is werkelijk waar niets beter dan een simpele betaalrekening bij elke andere Nederlands bank, maar dan met een metalen pasje (zie ik eerder als een nadeel dan een voordeel) en een reisverzekering (die veelal redundante dekking heeft met dingen die toch al wettelijk geregeld zijn, zoals een compensatie bij een vertraagde vlucht of bagage).
Bij google/gmail/facebook ben jij het product en daarom kan het gratis aangeboden worden. Als we dat niet willen van een bank zul je een premium prijs voor een premium product moeten betalen. Geen gratis lunch.
Wat dat betreft ben ik veel meer mijn traditionele bank weten te waarderen, en ook die komen met een fraaie app (zonder trackers), stabiele diensten, apple pay integratie, 'onbeperkt' gratis pinnen ipv 3× per maand, optie tot rood staan zonder hoge boetes, een fysiek kantoor waar ik kan praten met echte mensen als ik problemen heb, emergency cash, verkopen niet mijn data aan derden, enzovoorts. En dat gewoon voor minder dan 2 euro in de maand, in plaats van een tientje. Wil ik een 'echte' creditcard erbij (en niet zo'n net-niet prepaid 'debit' creditcard) kost me dat 1,50 additioneel. Ogenschijnlijk goedkoop als je het mij vraagt. En veel van deze features kun je niet eens krijgen bij een FinTech bankje.