[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 345 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-04 08:49
Krilo_89 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:38:
Ik heb sinds een aantal dagen problemen met devices die geen internet hebben. Het begon met een LG tv op een slaapkamer waarvan de smarttv apps niet meer konden starten vanwege verbindingsissues (dit vond ik nog niet zo erg).
Maar in ons gastenverblijf hebben we nu al meerdere mensen gehad die geen verbinding kunnen krijgen met het internet, dus ik ben er toch in gedoken. Ik zie ze verbinding maken met het netwerk, maar ze krijgen of de melding dat het wachtwoord niet goed is (en dus geen internet), of ze zijn verbonden zonder internet. Wanneer ze verbonden zijn zonder internet, kan ik zien in de 'clients' tab dat ze geen ip-adres toegewezen krijgen.

Ik heb backups terug gezet, maar zie geen verschil in firmware van 'Network' (6.7.31) of de UCG Max (6.7.31). Ook de firmware van de accesspoint (U6 LR) terug gezet naar een vorige versie (6.7.31), maar dit maakte niet uit. Al onze devices doen het prima.

Ik tast dus een beetje in het duister waar dit aan zou kunnen liggen en waarom ik niet meer mensen zie met problemen.

-edit-
Nadat een van de gasten verbonden was zonder internet (en ik ook in de logs kon zien dat ze verbonden was), heb ik een fixed ip toegewezen, waarna er eindelijk een internetverbinding tot stand kwam. Lijkt dus op DHCP, maar ik snap niet waarom de ene dan wel werkt en de andere niet.
Ik heb ergens in een Network Application of UniFi OS versie recentelijk gezien dat sommige DHCP clients die zich niet aan de RFC hielden, geen IP kregen.
Welke versie van Netwerk en OS gebruik je?

• nArp
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-04 17:18
Goedendag, ik hoop dat een van jullie mij de juiste kant op kan wijzen waar ik nog eens kan kijken.

Ik maak gebruik van een UDM Pro als vervanger van mijn Experiabox, hier loopt zowel internet als IPTV netjes overheen en dit werkt ook al een jaar.
Graag wil ik nu ook een Gigaset N300 telefooncentrale gebruiken welke achter een ubiquiti switch zit die verbonden is met mijn UDM Pro.
Echter krijg ik de telefonie niet werkend, deze geeft aan failed to register.

Ik heb de N300 als volgt ingesteld, als username heb ik mijn +31 telefoonnummer gebruikt dus dit is anders als het plaatje.
Ook heb ik inmiddels de stun server toegevoegd
In de UDM Pro heb ik de portforwarding toegevoegd voor UDP poort 5060 op het ip van het N300 basisstation.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nSCF2J5dOR7rDIIqAyl3SaIpXc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4kjwSEgUJDKYACiKupTKK4Lu.png?f=fotoalbum_large

Deze screenshot gegevens heb ik gebruikt alleen heb ik de username naar het +31 nummer veranderd en de stun server aangezet(ik zie dat er verschillende mensen zijn die deze wel gebruiken.
SIP alg en H.323 staan uit binnen de UDM Pro.

Wanneer ik mijn Gigaset N300 basisstation bekijk binnen mijn UDM Pro zie ik wel netjes flow states send en recieves op voip1-ext.kpn.net dus het lijkt alsof er wel verkeer loopt.

Wellicht kijk ik ergens overheen, vriendelijk bedankt

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56

franssie

Save the albatross

@nArp wat doet die kpn proxy daar?
Die staat vast niet in de instellingen van je SIP VOIP provider.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:50
Henno Keers schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:37:
[...]

Ik heb ergens in een Network Application of UniFi OS versie recentelijk gezien dat sommige DHCP clients die zich niet aan de RFC hielden, geen IP kregen.
Welke versie van Netwerk en OS gebruik je?
UCG Max: 5.0.16
Network: 10.2.105
Protect: 7.0.94

Ik dacht ook nog, misschien heeft het te maken met de firewall, dat ik bepaalde landen blokkeer voor inkomende connecties (Rusland, China etc.). Ik had een maand terug ongeveer geupdate naar de nieuwe 'New Zone-Based Firewall', maar door gisteren een backup terug te zetten van 1 januari, heb ik weer de oude configuratie en dat maakt geen verschil.

Ook kon ik net niet meer met mijn macbook op internet, terwijl dat gisteren prima ging. Na een herstart van alles, krijg ik weer een ip toegewezen, dus het zit allemaal niet lekker.

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:19

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

nArp schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:24:
Goedendag, ik hoop dat een van jullie mij de juiste kant op kan wijzen waar ik nog eens kan kijken.
Ik had hetzelfde: timmie1 in "Overstap naar KPN; bestaand Unifi netwerk, telefonie en nu?"

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:19
Krilo_89 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:38:
[...]

Ik dacht ook nog, misschien heeft het te maken met de firewall, dat ik bepaalde landen blokkeer voor inkomende connecties (Rusland, China etc.). Ik had een maand terug ongeveer geupdate naar de nieuwe 'New Zone-Based Firewall', maar door gisteren een backup terug te zetten van 1 januari, heb ik weer de oude configuratie en dat maakt geen verschil.

Ook kon ik net niet meer met mijn macbook op internet, terwijl dat gisteren prima ging. Na een herstart van alles, krijg ik weer een ip toegewezen, dus het zit allemaal niet lekker.
Niks met vlans of poort toewijzingen gedaan. Dat was ooit bij mij probleem.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:27
Ik heb gisteren de Travel Router ontvangen en ben vandaag op een plek buitenshuis waar ik zowel WiFi als ethernet heb. Ik heb de UTR dus even geprobeerd. Hij kan verbinding maken via WiFi en ethernet, maar de teleport functie werkt niet. Ik heb geconfigureerd dat hij verbinding moet maken met mijn thuis console (een UCG Fiber) waarop Teleport aan staat. Maar de UTR zegt telkens 'Failed to connect'.

Ik zie nergens meer andere dingen die ik kan configureren en het idee was toch ook dat het zonder configuratie zou moeten werken. Wat doe ik fout?

Zowel de UTR als de UCG zijn up-to-date overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 10-04-2026 15:23 ]

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:39
PhilipsFan schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:22:
Ik heb gisteren de Travel Router ontvangen en ben vandaag op een plek buitenshuis waar ik zowel WiFi als ethernet heb. Ik heb de UTR dus even geprobeerd. Hij kan verbinding maken via WiFi en ethernet, maar de teleport functie werkt niet. Ik heb geconfigureerd dat hij verbinding moet maken met mijn thuis console (een UCG Fiber) waarop Teleport aan staat. Maar de UTR zegt telkens 'Failed to connect'.

Ik zie nergens meer andere dingen die ik kan configureren en het idee was toch ook dat het zonder configuratie zou moeten werken. Wat doe ik fout?
Probeer je nu op je wifi netwerk van de UCG ook een teleport op te starten?

-- nee ik las buitenshuis als in je tuin. Je bent op een andere lokatie

[ Voor 5% gewijzigd door Jero_B op 10-04-2026 15:24 ]

• PhilipsFan
Jero_B schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:24:
[...]

Probeer je nu op je wifi netwerk van de UCG ook een teleport op te starten?
Nee, dat werkt uiteraard niet, ik zit op de WiFi op een andere locatie waar gewoon vrij internet naar buiten is. Dan zou hij toch zonder problemen moeten teleporten naar mijn UCG thuis?

Het is me ook opgevallen dat het WiFi netwerk dat de UTR uitzendt, geen internettoegang heeft en er is nergens een mogelijkheid om Teleport uit te zetten. Dat zou betekenen dat de UTR niet bruikbaar is als standalone travel router zonder teleport?

[ Voor 24% gewijzigd door PhilipsFan op 10-04-2026 15:26 ]

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:50

GaMbiNo

1337

PhilipsFan schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:25:
[...]

Nee, dat werkt uiteraard niet, ik zit op de WiFi op een andere locatie waar gewoon vrij internet naar buiten is. Dan zou hij toch zonder problemen moeten teleporten naar mijn UCG thuis?

Het is me ook opgevallen dat het WiFi netwerk dat de UTR uitzendt, geen internettoegang heeft en er is nergens een mogelijkheid om Teleport uit te zetten. Dat zou betekenen dat de UTR niet bruikbaar is als standalone travel router zonder teleport?
Heb je evt. Wireguard al geprobeerd? Ik heb zelf ook gisteren de UTR binnen gekregen en even een testje gedaan met een VPN over Wireguard verbinding, en dat ging prima. Geen poging gedaan met Teleport.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:23

Doe eens een poort test, wellicht staat op de firewall uitgaand niet alles open wat je nodig hebt.

• franssie

franssie

Save the albatross

Dan zou de Teleport via de WiFi man app ook niet moeten werken ... Dus dat lijkt me een goede test.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PhilipsFan
Ik heb nu een WireGuard VPN server aangemaakt op de console en een client qr-code voor de UTR. Dat werkt wel, tenminste, er wordt verbinding gemaakt met de VPN en als ik met een client op de UTR-wifi aanlog dan is volgens Whatismyip het ip-adres gelijk aan mijn thuis-ipadres, dus waarmee de VPN verbinding is gemaakt. Tot zover werkt het.

Maar ik kan geen lokale apparaten op mijn thuisnetwerk bereiken. En ik wil het via Teleport doen, niet via Wireguard.

[ Voor 6% gewijzigd door PhilipsFan op 10-04-2026 15:46 ]

• ASS-Ware
PhilipsFan schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:46:
Ik heb nu een WireGuard VPN server aangemaakt op de console en een client qr-code voor de UTR. Dat werkt wel, tenminste, er wordt verbinding gemaakt met de VPN en als ik met een client op de UTR-wifi aanlog dan is volgens Whatismyip het ip-adres gelijk aan mijn thuis-ipadres, dus waarmee de VPN verbinding is gemaakt. Tot zover werkt het.

Maar ik kan geen lokale apparaten op mijn thuisnetwerk bereiken. En ik wil het via Teleport doen, niet via Wireguard.
Waarschijnlijk omdat je in het VPN vlan binnenkomt en geen firewall rules hebt aangemaakt om vanuit het VPN vlan naar een ander vlan te mogen.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:31

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zit nu ook in een hotel waar helaas de teleport ook niet door hun wifi komt. Helaas. Bij andere wifi’s hier in de buurt werkt het wel. Je kan de vpn requirement wel uitzetten overigens.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• franssie

franssie

Save the albatross

@PhilipsFan bij wireguard kan je wel op je lokale netwerk, maar je zit op een ander subnet. Dus connectie maken lukt alleen op IP niveau.
Maar had je de WiFi man app al geprobeerd? Of via thethering met je telefoon? Het kan inderdaad aan het wifinetwerk liggen maar dan is het wel raar dat wireguard er wel door komt.

• ASS-Ware
franssie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:10:
@PhilipsFan bij wireguard kan je wel op je lokale netwerk, maar je zit op een ander subnet. Dus connectie maken lukt alleen op IP niveau.
Als de firewall dat toestaat.
Maar waarom alleen op IP niveau?
Dat hangt er vanaf of je DNS goed hebt ingericht.

• franssie

franssie

Save the albatross

ASS-Ware schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:29:
[...]

Als de firewall dat toestaat.
Maar waarom alleen op IP niveau?
Dat hangt er vanaf of je DNS goed hebt ingericht.
Zou kunnen. Maar de vraag blijft waarom Teleport niet werkt ... Dat is het onderscheidend vermogen van dat ding ten opzichte van een veel goedkopere glinet immers.

• PhilipsFan
franssie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:10:
Maar had je de WiFi man app al geprobeerd? Of via thethering met je telefoon? Het kan inderdaad aan het wifinetwerk liggen maar dan is het wel raar dat wireguard er wel door komt.
Via WiFiman op de laptop lukt het ook niet. Ik ben niet thuis, maar heb wel een WireGuard server in huis die ik totnutoe altijd gebruikte om met thuis te verbinden. Dus: wireguard aan, naar de UCG, teleport invite aanmaken en link kopieren, wireguard uit, naar Wifiman, teleport link pasten en op connect drukken. Dan duurt het heel lang en krijg ik uiteindelijk de melding dat de link niet geldig is.

En als ik in WiFiman inlog met hetzelfde UI account als m'n console thuis, dan werkt het ook niet. Hij blijft heel lang op 'connect' staan om uiteindelijk weer te disconnecten.

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:29
Ik ben op zoek naar een switch om in de woonkamer een televisie, Hue bridge, Playstation 5 en decoder aan te sluiten.
Ik veronderstel dat voor deze apparaten de Flex mini volstaat? De 2,5G versie heeft geen enkele meerwaarde voor deze toestellen, toch?

• franssie

franssie

Save the albatross

Drossie schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:55:
Ik ben op zoek naar een switch om in de woonkamer een televisie, Hue bridge, Playstation 5 en decoder aan te sluiten.
Ik veronderstel dat voor deze apparaten de Flex mini volstaat? De 2,5G versie heeft geen enkele meerwaarde voor deze toestellen, toch?
Inderdaad geen meerwaarde zolang je er geen NAS bijplaatst die 2,5 ondersteunt.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:28
4 apparaten dus?
TV
Hue Bridge
PS5
Decoder

Meer kan je er niet bij plaatsen op een 5 ports switch. En die decoder? Moet die op een aparte VLAN? Heb je ook al "upstream" UI apparatuur staan?

Voor de voorgestelde apparaten is 2.5Gbps idd niet nodig .. maar het aantal poorten kan misschien dus wel een probleem zijn als je in de toekomst er ook nog een streamer of andere netwerk verbonden apparaten bij wil zetten.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ligt eraan of je STP & RSTP of Port Config voor VLANs wilt gebruiken. De Flex Mini heeft enkel Access of Trunk poorten, je kan niet specificeren welke specifieke Tagged VLANs op de Trunk aanwezig zijn.

Beiden kunnen overigens geen IGMP Snooping, wat bij KPN IPTV wel een issue kan zijn volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 12-04-2026 12:09 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
Mocht je een poort te weinig hebben, dan zou je natuurlijk de hue bridge ergens anders neer kunnen zetten. Of per wifi aansluiten. ;)

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

TheKerremenke schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:23:
[...]

Mocht je een poort te weinig hebben, dan zou je natuurlijk de hue bridge ergens anders neer kunnen zetten. Of per wifi aansluiten. ;)
Moet er natuurlijk wel wifi op zitten. En ik meen dat het op de V3 (oud model dat ik ooit gebruikt heb) wel zit hardwarematig maar je kunt het niet gebruiken. Geen idee of dat bij de nieuwe Pro wel het geval is. In ieder geval zijn 2,4GHz en Zigbee geen vrienden van elkaar (want hebben gedeeltelijke overlap afhankelijk op 2,4GHz) en dat leidt vaker tot issues in het algemeen (ook als je bv Zigbee coördinators te dicht bij de router / access point plaatst).

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:28:
[...]

Moet er natuurlijk wel wifi op zitten. En ik meen dat het op de V3 (oud model dat ik ooit gebruikt heb) wel zit hardwarematig maar je kunt het niet gebruiken. Geen idee of dat bij de nieuwe Pro wel het geval is. In ieder geval zijn 2,4GHz en Zigbee geen vrienden van elkaar (want hebben gedeeltelijke overlap afhankelijk op 2,4GHz) en dat leidt vaker tot issues in het algemeen (ook als je bv Zigbee coördinators te dicht bij de router / access point plaatst).
Als je Wi-Fi op 2,4GHz op kanaal >11 uitzendt is er toch niet zo heel veel aan de hand? Hier hangt een Zigbee-dongel op 60 centimeter van een U7 Lite en die bestaan prima naast elkaar zonder interventies.

Have you tried turning it off and on again?

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:48
2.5Gbe heeft nu geen meerwaarde, maar voor de relatief geringe meerprijs kun je het overwegen om wat flexibeler te zijn in de toekomst.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-04 14:01

zeroday

There is no alternative!

franssie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:31:
[...]

Zou kunnen. Maar de vraag blijft waarom Teleport niet werkt ... Dat is het onderscheidend vermogen van dat ding ten opzichte van een veel goedkopere glinet immers.
ik ben tegen het volgende aangelopen
- ben je teveel aan het spelen met in de server teleport aan en uit te zetten en dan ook nog eens aan het spelen bent in je app .. dan kan het zijn dat iets wat werkt niet meer werkt omdat bijv. de encryptiekeys anders worden. Dus heb je iets ingesteld ga het dan niet weer aan of uit zetten want dan gaat het nooit meer werken totdat je het weer verwijderd uit de app die setting en weer opnieuw begint.

- het komt voor dat je teleport aanzet en deze op 'connecting' blijft staan .. Uitzetten en nog een keer starten wil wel eens helpen (hell dat gebeurde hier zojuist) ..

Was al verbaasd dat het de 2e keer wel wilde werken ...

Wellicht helpt dit iets..

There are no secrets, only information you do not yet have

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:48
Gr4mpyC3t schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:33:
[...]

Als je Wi-Fi op 2,4GHz op kanaal >11 uitzendt is er toch niet zo heel veel aan de hand? Hier hangt een Zigbee-dongel op 60 centimeter van een U7 Lite en die bestaan prima naast elkaar zonder interventies.
Inderdaad. Als je even de tijd neemt om te kijken waar de drukte op je 2,4GHz kanalen zit, dan kun je storing vermijden of minimaliseren.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-04 08:49
Krilo_89 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:38:
[...]

De versies van OS en Network zijn de laatste stable versies waar het issue wat ik beschreef reeds mee verholpen was.

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:50
nafofella schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:26:
[...]

Niks met vlans of poort toewijzingen gedaan. Dat was ooit bij mij probleem.
Nee, ik had een tijd geleden een guest network, maar toen veel problemen met chromecast en streamen naar de tv, dus toen maar geswitched naar tijdelijk netwerken op dezelfde vlan. Dit moest ik nog aanpassen omdat ik nu ook soms naar Duitse voetbal zit te kijken in de woonkamer :+ .
Ik had wel het 'gasten netwerk', op maar 1 access point actief gezet, maar zie nu dat die overal uitgezonden wordt. Dus die settings zijn verdwenen na een upgrade.
Henno Keers schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:23:
[...]
De versies van OS en Network zijn de laatste stable versies waar het issue wat ik beschreef reeds mee verholpen was.
De vorige versie gaf ook niet de juiste ip-adressen weg? Nadat ik de boel herstart had, kreeg mijn laptop weer een adres.
-edit-
Dat was een fixed ip-adres zie ik nu...

Momenteel heb ik een e-reader toegevoegd aan het netwerk (Kobo). Die is vebonden met het netwerk (zegt ubiquiti), maar ik zie hem staan in het overzicht zonder ip-adres en en ook hier zie ik dat hij verbonden is met het netwerk, maar dat hij geen ip-adres krijgt en niet bij een 'network' hoort.
Ik ben benieuwd als ik de UCG Max herstart, of hij dan wel een ip-adres krijgt toegewezen. -> Hij krijgt niet automatisch een IP adres toegewezen. Het lijkt erop dat ik dus alles een fixed ip moet gaan geven.

-edit-

Ik ben erachter, beetje dom :+ . Adguard had ik als LXC geïnstalleerd, maar nog niet geconfigureerd. De container had ik daarna uitgezet om er later weer mee verder te gaan. Deze container draaide weer, dus zat de DHCP server van unifi in de weg, ook al was die nog niet geconfigureerd }:O .
Thanks voor de ondersteuning.

[ Voor 15% gewijzigd door Krilo_89 op 13-04-2026 21:36 ]

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-04 05:27
Ik probeer een gast netwerk in te stellen met een captive portal.

Ik volg de standaard Unifi hardleiding:
https://help.ui.com/hc/en...Best-Practices-Guest-WiFi

Echter is het niet mogelijk netwerk isolation icm hotspot in te stellen, ook al word dit wel aangegeven in de handleiding. Doe ik nu iets raars?

Mijn wens: gast internet, open (geen WPA enzo) > Portal met password. Eigen VLAN met netwerk en client isolation (dus enkel toegang tot het internet).

Wat doe ik fout, of is hun best practice guide foutief?

Gecensureerd.

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hemingr schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:46:

Echter is het niet mogelijk netwerk isolation icm hotspot in te stellen, ook al word dit wel aangegeven in de handleiding. Doe ik nu iets raars?

Mijn wens: gast internet, open (geen WPA enzo) > Portal met password. Eigen VLAN met netwerk en client isolation (dus enkel toegang tot het internet).

Network isolation stel je in op het VLAN, niet het Wifi-netwerk. Als je het VLAN in de Hotspot zone plaatst gebeurt dat automatisch volgens mij.

• loyske
  • Laatst online: 20-04 13:59
Het viel me deze week opeens op dat mijn Macbook Pro 2019 verbindingsproblemen had.
Lang verhaal kort, alle AP's, UDM SE en US-16-150 Switch gereboot, downgrade naar vorige versie op U6 Pro en weer upgrade naar 6.8.2. Maar de Macbook Pro wil op 5Ghz geen verbinding maken en pakt dan nog liever een 5Ghz van een U6 Lite die een verdieping hoger hangt, met alle gevolgen van dien.....

Edit: Had wifi setting op WPA2/WPA3 staan, jaren goed gegaan. Nu weer terug naar WPA2 only. Maar dat was ook niet de oplossing gvoor de Macbook. Wel voor een iPad uit 2017.

Edit2: Wanneer ik de SSID alleen via 5Ghz laat zenden, dan gaat de macbook naar AP 1e verdieping. Wanneer ik SSID in 2,4 en 5 Ghz laat zenden, dan gaat de Macbook naar de U6 Pro, maar alleen op 2,4Ghz. 5Ghz vertikt hij op de U6 Pro |:(

Heb op de Macbook al netwerk weggegooit en opnieuw aangemaakt en zelfs de Wifi service weggegooit en weer aangemaakt. Krijg het niet voor elkaar, nog nooit meegemaakt. Normaal was altijd alles stabiel.
Meer mensen hier last van ?

[ Voor 25% gewijzigd door loyske op 15-04-2026 19:52 ]

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-04 14:01

zeroday

There is no alternative!

Hemingr schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:46:

heb je in de hotspot configuratie wel Post-Authorization Restrictions toegepastt?
daarmee heb ik ervoor gezorgd dat men niet ergens lokaal bij kan.

There are no secrets, only information you do not yet have

• Geet Wee
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-04 19:18
jdwrist schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Dit is wat de servicetool aangeeft
Je aansluitingstype
XGSPON

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen
KPN Box V12 F5359

Je huidige glasvezelaansluitpunt (FTU)
FTU_TK01

Eigen of een KPN glasvezel ONT
KPN ONT

Dit zou volgens mij dus geen probleem moeten opleveren om hem direct op de UCG MAX aan te kunnen sluiten (dmv utp aan ont op ucg uiteraard)
Werkt dit?
Ik krijg vandaag KPN glasvezel met de Box 14. Maar die wil ik het liefst buiten gebruik houden en de ONT direct op de Gateway Max aansluiten. Ik moet dan VLAN 6 en PPPoE gebruiken begrijp ik. En even IMGP checken.

Nog meer uitdagingen?

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Geet Wee schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:53:
[...]

Werkt dit?
Ik krijg vandaag KPN glasvezel met de Box 14. Maar die wil ik het liefst buiten gebruik houden en de ONT direct op de Gateway Max aansluiten. Ik moet dan VLAN 6 en PPPoE gebruiken begrijp ik. En even IMGP checken.

Nog meer uitdagingen?
Dit werkt idd prima. Heb zelf de KPN Box 12 eruit gehaald en rechtstreeks op de Cloud Gateway Fiber aangesloten. Met je juiste PPPoE en VLAN settings prima te doen.

De IMGP settings heb ik gelaten voor wat het is en ben geswitcht naar unicast. Moet ik ooit nog eens naar kijken.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:19
[...]

Werkt dit?

Nog meer uitdagingen?
Met die oude tv boxen van kpn kon het nog wel eens geklooi zijn dat je een script moest draaien.
Ik heb zelf Google tv streamers gekocht om helemaal onafhankelijk te zijn icm ucg ultra.

• Geet Wee
GaMbiNo schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:09:
[...]

Dit werkt idd prima. Heb zelf de KPN Box 12 eruit gehaald en rechtstreeks op de Cloud Gateway Fiber aangesloten. Met je juiste PPPoE en VLAN settings prima te doen.

De IMGP settings heb ik gelaten voor wat het is en ben geswitcht naar unicast. Moet ik ooit nog eens naar kijken.
Gebruik je dan enkel de KPN app?

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Geet Wee schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:19:
[...]

Gebruik je dan enkel de KPN app?
Nee, ik gebruik een KPN TV+ Android box voor tv. Maar ingesteld op Unicast dus. Op multicast duurt het zappen erg lang omdat ik de IMGP settings dus nog moet regelen. Maar tot nu toe merk ik weinig tot geen verschil in beeldkwaliteit op unicast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oo8BfzK8uuq7woe1mi5cRVGi-xM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/hkmu54zGOfRbjAylB07qStIt.avif?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door GaMbiNo op 17-04-2026 09:03 ]

• Geet Wee
Nou, twee mannen van KPN beheer. Geen geldige Klic melding bij zich en ze wisten niet waar de glasvezelkabels lagen.. dus onverrichter zake vertrokken en geen duidelijkheid over hoe en wanneer verder. KPN medewerker aan de telefoon weet dan ook niets, behalve dat het misschien wel handig is om de opzegging van huidige provider uit te stellen.
Slecht begin...

• Steveedge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11
Zijn er mensen die ervaring hebben met het aansluiten van een Cloud Gateway Fiber op glasvezel?

Ik heb internet van Fiber.nl en van de provider een "fiberbox" (een gebrande Huawei OptiXstar EN8255X6s) gekregen, en zou die er graag tussenuit halen en de ONT rechtstreeks aansluiten op de Gateway. Mijn onderzoek zegt dat ik dan een SFP+-converter moet hebben en de glasvezelkabel rechtstreeks op de Gateway moet aansluiten, maar dan zit ik nog met de instellingen. Iemand die dit al voor elkaar heeft gekregen?

• Snowman888
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-04 10:44
GaMbiNo schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:09:
[...]

Welke settings heb jij gebruikt voor KPN?

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Snowman888 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:12:
[...]

Welke settings heb jij gebruikt voor KPN?
Niks bijzonders.
De standaard voor KPN, VLAN ID 6 en PPPoE aan op de internetaansluiting.

• loyske
loyske schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:34:
Het viel me deze week opeens op dat mijn Macbook Pro 2019 verbindingsproblemen had.
Lang verhaal kort, alle AP's, UDM SE en US-16-150 Switch gereboot, downgrade naar vorige versie op U6 Pro en weer upgrade naar 6.8.2. Maar de Macbook Pro wil op 5Ghz geen verbinding maken en pakt dan nog liever een 5Ghz van een U6 Lite die een verdieping hoger hangt, met alle gevolgen van dien.....

Edit: Had wifi setting op WPA2/WPA3 staan, jaren goed gegaan. Nu weer terug naar WPA2 only. Maar dat was ook niet de oplossing gvoor de Macbook. Wel voor een iPad uit 2017.

Edit2: Wanneer ik de SSID alleen via 5Ghz laat zenden, dan gaat de macbook naar AP 1e verdieping. Wanneer ik SSID in 2,4 en 5 Ghz laat zenden, dan gaat de Macbook naar de U6 Pro, maar alleen op 2,4Ghz. 5Ghz vertikt hij op de U6 Pro |:(

Heb op de Macbook al netwerk weggegooit en opnieuw aangemaakt en zelfs de Wifi service weggegooit en weer aangemaakt. Krijg het niet voor elkaar, nog nooit meegemaakt. Normaal was altijd alles stabiel.
Meer mensen hier last van ?
Niemand problemen met oudere Apple Devices die niet op 5Ghz willen connecten op een U6 Pro???
Heb een idee alsof het een setting moet zijn. Verdenk ook Network 10.2.105, maar die kan ik niet effe downgraden....

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:19
Wegens een nieuwe internetprovider NetRebel moet ik mijn Unifi config aanpassen.
Ik had eerst Odido glasvezel en ben overgegaan naar NetRebel-glasvezel.
Belangrijkste het enige verschil tussen de twee providers is dat Odido het internetverkeer op vlan300 zette en Netrebel helemaal geen vlan heeft. Verder is de techniek hetzelfde (GPON) en is de Huawei-ONT vervangen voor een ZTE ONT.

Maar wat moet ik nu doen met mijn VLAN-configuratie? Ik moet ervoor zorgen dat het verkeer vanaf de ONT gescheiden over twee switches gaat voordat het bij de Mikrotik op zolder aankomt. En de Mikrotik moet het verkeer ook weer terugsturen over dezelfde SFP-kabel zodat het hele LAN daar gebruik van kan maken.

Uit mijn post van 10 oktober 2024, toen ik het voor Odido had ingericht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vX3NyFu9NvIm11CxGpLcVPw0tlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYeyYHXBuf49aBJtPFCzhgVY.jpg?f=fotoalbum_large

Nu moet het er straks wederom zo uitzien. De plaat is niet wezenlijk veranderd (switchpoort beneden is veranderd van 1 naar 8 maar dat is het).
Maar hoe stel ik die VLAN's nou in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tDPnvXKB96mSt55h8fxdwwnxyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29gX7gb8c3gKcf1QExqiwEGY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik raak in de war van tagged en untagged VLAN's. Bij Ubiquity heet dat native vs tagged.
Dit is wat ik denk dat er moet gebeuren:
  1. Het verkeer op port 8 van de switch beneden (verbinding naar de ONT) moet een VLAN krijgen zodat deze apart gehouden kan worden van de rest van het verkeer. Voorstel is om VLAN ID 100 te geven.
  2. Op de switch beneden trunk-poort naar boven moeten twee VLAN's ingericht worden om de internet-data en het LAN te kunnen verzenden/ontvangen. Ik denk dat hier untagged VLAN 100 moet komen (want de tag is al geplaatst bij poort 8 ) en ook een ander VLAN op deze trunk port voor het LAN, VLAN ID 10. Die VLAN ID 10 moet tagged worden, VLAN informatie moet toegevoegd worden want dat ID bestaat nog niet.
  3. Op de trunk port van de switch boven bijna dezelfde config als beneden, maar dan untagged 100 en 10 want tags zijn al geplaatst.
  4. Op de SFP port van de switch boven naar mikrotik router, deze poort moet untagged 100 hebben, immers internetverkeer heeft 100 en het is al getagged geweest dus taggen is niet nodig. Ook moet deze poort untagged 10 krijgen voor het LAN verkeer. untagged, want de tag is al geplaatst.
  5. Op de SFP port van de mikrotik zelf weet ik het even niet.
Klopt mijn gedachtengang? Eenmaal tagged hoeft het later niet meer getagged te worden.

Ik wilde het zelf graag oplossen maar ik krijg de trunk niet goed ingesteld. De controller hangt boven aan de switch en verliest bij het instellen van trunk VLAN's verbinding met beneden. Het jammere van die controller is dat het me niet op tijd laat weten dat de verbinding verloren is waardoor ik soms een offline switch beneden zit te configureren.
De enige manier om het op te lossen is om dan een UTP-kabeltje tussen beiden te leggen waardoor de beneden switch weer verbinding heeft met de controller. Maar dan blokkeert de SFP-poort weer wegens rondgaand verkeer.

Ik vind het dramatisch en ik durf die trunk eigenlijk niet meer aan te raken zonder eerst goed geïnformeerd te zijn.

Dus kunnen jullie me helpen?

[ Voor 19% gewijzigd door badkuip op 17-04-2026 14:41 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat NetRebel geen VLAN 300 gebruikt om je internet aan te bieden, betekent niet dat jij het niet wél mag doen. Dus stel die poort naar de ONT in op VLAN 300, untagged, en dan hoef je verder niks te doen tov je odido setup.

Mocht je ooit overstappen naar een andere provider die wél een VLAN tag gebruikt en die is anders dan 300, dan moet je wel de hele zooi omnummeren want afaik kunnen unifi switches geen vlan tags vervangen.
Klopt mijn gedachtengang? Eenmaal tagged hoeft het later niet meer getagged te worden.
Nee. Tags gaan altijd alleen over een enkele kabel. Een switch zet een tag op een ethernet frame als de configuratie van die switch aangeeft dat dat vlan, tagged moet zijn over de poort waarover het naar buiten gaat. Bij ontvangst ervan weet dan de volgende switch in welk VLAN dat frame thuishoort. En die switch zet dan weer wel of geen tag bij het versturen ervan afhankelijk van de configuratie van de poort waarover het daarna verder gestuurd wordt. Dus het al dan niet tagged zijn is niet iets wat 1x bepaald wordt; dat wordt elke keer dat een frame door een ethernet poort gaat opnieuw bepaald.

Als jij dus een verbinding hebt tussen twee switches, en je wilt daarover meer dan 1 vlan sturen, dan moeten die vlans allemaal* tagged zijn, ongeacht wat er verder in je netwerk gebeurt.

*) op 1 na, het zgn. native vlan is wat toegewezen wordt aan frames die binnen komen zonder vlan tag (en over het algemeen worden die ook zonder tag verstuurd.)

[ Voor 90% gewijzigd door CyBeR op 17-04-2026 15:15 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:07
Steveedge schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:16:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het aansluiten van een Cloud Gateway Fiber op glasvezel?

Ik heb internet van Fiber.nl en van de provider een "fiberbox" (een gebrande Huawei OptiXstar EN8255X6s) gekregen, en zou die er graag tussenuit halen en de ONT rechtstreeks aansluiten op de Gateway. Mijn onderzoek zegt dat ik dan een SFP+-converter moet hebben en de glasvezelkabel rechtstreeks op de Gateway moet aansluiten, maar dan zit ik nog met de instellingen. Iemand die dit al voor elkaar heeft gekregen?
Je kunt gewoon een ethernet kabel tussen de ONT en de UCG fiber gebruiken. Tenzij je heel graag de ONT er ook tussenuit wilt halen. Als je daar echter niet een hele goede reden voor hebt zou ik dat niet doen. Ik heb geen idee van de instellingen voor fiber.nl

• badkuip
CyBeR schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:04:
Dat NetRebel geen VLAN 300 gebruikt om je internet aan te bieden, betekent niet dat jij het niet wél mag doen. Dus stel die poort naar de ONT in op VLAN 300, untagged, en dan hoef je verder niks te doen tov je odido setup.

Mocht je ooit overstappen naar een andere provider die wél een VLAN tag gebruikt en die is anders dan 300, dan moet je wel de hele zooi omnummeren want afaik kunnen unifi switches geen vlan tags vervangen.

[...]

Nee. Tags gaan altijd alleen over een enkele kabel. Een switch zet een tag op een ethernet frame als de configuratie van die switch aangeeft dat dat vlan, tagged moet zijn over de poort waarover het naar buiten gaat. Bij ontvangst ervan weet dan de volgende switch in welk VLAN dat frame thuishoort. En die switch zet dan weer wel of geen tag bij het versturen ervan afhankelijk van de configuratie van de poort waarover het daarna verder gestuurd wordt. Dus het al dan niet tagged zijn is niet iets wat 1x bepaald wordt; dat wordt elke keer dat een frame door een ethernet poort gaat opnieuw bepaald.

Als jij dus een verbinding hebt tussen twee switches, en je wilt daarover meer dan 1 vlan sturen, dan moeten die vlans allemaal* tagged zijn, ongeacht wat er verder in je netwerk gebeurt.

*) op 1 na, het zgn. native vlan is wat toegewezen wordt aan frames die binnen komen zonder vlan tag (en over het algemeen worden die ook zonder tag verstuurd.)
Held! Het werkt! Dankjewel.

Maar, hoe kan dat nou? Het was eerst tagged 300 op de ONT 8. ik heb er VLAN 300 untagged van gemaakt.
Wat gebeurt er eigenlijk op deze poort? Er wordt informatie bij gevoegd (VLAN 300). Maar wat is dan untagged?
Ik dacht dat untagged betekent "ik verwijder alle VLAN informatie en ik voeg niets toe"
Wat gebeurt er eigenlijk?

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:26
loyske schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:24:
[...]

Niemand problemen met oudere Apple Devices die niet op 5Ghz willen connecten op een U6 Pro???
Heb een idee alsof het een setting moet zijn. Verdenk ook Network 10.2.105, maar die kan ik niet effe downgraden....
Ik had het voor met een recente MacBook, maar niet zozeer dat ik niet kon connecteren, maar dat de verbinding enorm traag was, op een SSID met 2.4, 5 & 6 GHhz. Ik heb dan een extra SSID aangemaakt voor enkel 5 en 6 GHz en plots had ik terug de volle snelheid van mijn internetverbinding.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

badkuip schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:39:
[...]
Ik dacht dat untagged betekent "ik verwijder alle VLAN informatie en ik voeg niets toe"
VLAN tags zijn een extra stukje informatie dat bij het versturen van een ethernet frame toegevoegd wordt om aan te geven in welk VLAN het thuishoort. Dat is hoe een ontvangend apparaat (meestal een switch) die VLANs uit elkaar houdt. Na ontvangst wordt die tag effectief meteen weggehaald, en houdt de switch zelf bij in welk VLAN het frame hoort. Bij doorsturen wordt het dan, indien nodig, weer toegevoegd.

Zonder VLAN tag kun je natuurlijk ook een VLAN hebben maar dan alleen wat er aan de ontvangende kant is ingesteld. Dus jij hebt nu ingesteld dat de switch waaraan je ONT zit, op die poort alle inkomende untagged frames aan VLAN 300 toewijst. Bij het doorsturen ervan naar een volgende switch over een trunk (dwz een verbinding met meerdere vlans) wordt dan dat VLAN tag 300 toegevoegd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• badkuip
CyBeR schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:58:
[...]

VLAN tags zijn een extra stukje informatie dat bij het versturen van een ethernet frame toegevoegd wordt om aan te geven in welk VLAN het thuishoort. Dat is hoe een ontvangend apparaat (meestal een switch) die VLANs uit elkaar houdt. Na ontvangst wordt die tag effectief meteen weggehaald, en houdt de switch zelf bij in welk VLAN het frame hoort. Bij doorsturen wordt het dan, indien nodig, weer toegevoegd.

Zonder VLAN tag kun je natuurlijk ook een VLAN hebben maar dan alleen wat er aan de ontvangende kant is ingesteld. Dus jij hebt nu ingesteld dat de switch waaraan je ONT zit, op die poort alle inkomende untagged frames aan VLAN 300 toewijst. Bij het doorsturen ervan naar een volgende switch over een trunk (dwz een verbinding met meerdere vlans) wordt dan dat VLAN tag 300 toegevoegd.
Super. Ik begrijp het een stukje beter. Ik heb jouw reactie in een documentje voor mezelf gezet zodat ik het later nog eens kan teruglezen.

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
badkuip schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:39:
[...]

Held! Het werkt! Dankjewel.

Maar, hoe kan dat nou? Het was eerst tagged 300 op de ONT 8. ik heb er VLAN 300 untagged van gemaakt.
Wat gebeurt er eigenlijk op deze poort? Er wordt informatie bij gevoegd (VLAN 300). Maar wat is dan untagged?
Op een poort die op untagged staat worden inderdaad geen vlan tags gezet op het verkeer, als er al vlan tags op het binnenkomende verkeer zitten worden die er inderdaad afgehaald. De switch houdt intern echter rekening dat al het verkeer op die poort in het toegewezen (native) vlan zit en zal het dus scheiden van het verkeer in andere vlans. Er kan over zo'n poort maar één vlan lopen.

Tagged poorten zetten het vlan id dat bij binnenkomst op het packet zit door op het uitgaande packet maar zetten dus geen "eigen" vlan id. Alle binnekomende verkeer dat niet getagged is op een tagged poort wordt voorzien van een vlan tag met het native vlan.

• loyske
RigolleM schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:41:
[...]

Ik had het voor met een recente MacBook, maar niet zozeer dat ik niet kon connecteren, maar dat de verbinding enorm traag was, op een SSID met 2.4, 5 & 6 GHhz. Ik heb dan een extra SSID aangemaakt voor enkel 5 en 6 GHz en plots had ik terug de volle snelheid van mijn internetverbinding.
Als ik 2,4Ghz uitzet op dit SSID en alleen 5Ghz aanbied, dan verbind de Macbook met het AP op de 1e verdieping, een U6 Lite. Maar de Macbook vertikt het om met de U6 Pro in dezelfde ruimte te connecten.

Als proef nu Network 10.3.55 RC geinstalleerd op de UDM SE.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:26
loyske schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:45:
[...]

Als ik 2,4Ghz uitzet op dit SSID en alleen 5Ghz aanbied, dan verbind de Macbook met het AP op de 1e verdieping, een U6 Lite. Maar de Macbook vertikt het om met de U6 Pro in dezelfde ruimte te connecten.

Als proef nu Network 10.3.55 RC geinstalleerd op de UDM SE.
Ik draai ook 10.3.55 op een UDM Pro, maar heb in de woonkamer een U7 Pro Wall en geen enkel probleem om te connecteren met een MacBook Air M4.

• loyske
RigolleM schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:49:
[...]

Ik draai ook 10.3.55 op een UDM Pro, maar heb in de woonkamer een U7 Pro Wall en geen enkel probleem om te connecteren met een MacBook Air M4.
Ik heb, na lang troubleshooten, de oplossing gevonden!

AP Woonkamer de U6 Pro zit op kanaal 36 80Mhz width. AP 1e verdieping U6 Lite zat op kanaal 100 80Mhz. De Apple devices (Macbook pro 2019, iPad 2 uit 2017 en iPad Pro) in de woonkamer, wilden maar al te graag connecten op kanaal 100 op de 1e verdieping met slechter singaal! Vraag me niet waarom. Alle AP's had ik op dezelfde zendsterkte van 17 dBm afgesteld. Nadat ik het AP op de 1 verdieping naar kanaal 52 heb gezet en zendsterkte voor alle AP's op Medium heb gezet, was het opgelost. Apple Devices connecten nu naar dichtsbijzijnde AP op 5Ghz.
Speedtest op alle devices is nu ook opeens beter!

Wat het echte probleem nu was..... geen idee! :?

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:07

Louw Post

Cerenas

Afgelopen nacht is m'n netwerk geüpdatet naar 10.3.55, nu heb ik vandaag al 2x gehad dat m'n UniFi Network (UCG Fiber) totaal onbereikbaar is geworden. Zowel via lokaal IP van de gateway als remote is die niet meer te bereiken via browser of app. Ook de DNS van de UCG lijkt dan niet meer te werken. Apparaten hebben geen internet meer, totdat ik handmatig een ander DNS invul. Nu heb ik 'm voor de tweede keer een harde reboot gegeven, dus ik kijk het nog maar even aan en anders wordt het downgraden (daar heb ik dus geen zin in haha).

Ik zie echter hier of in het UniFi topic van de update nog geen mensen met hetzelfde probleem helaas(?). Ook in de logging zie ik geen handige info terug, behalve "Multiple devices went offline.". Tja, dat had ik door. (Alhoewel het wel gek is dat de logging aan geeft dat 2 van de 3 devices offline is gegaan, waaronder de router en maar 1 van de 2 UniFi 7 In-Walls.)

Uitgebreide logging kan ik zeker alleen inzien via SSH?

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:14

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Louw Post schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:43:
Afgelopen nacht is m'n netwerk geüpdatet naar 10.3.55, nu heb ik vandaag al 2x gehad dat m'n UniFi Network (UCG Fiber) totaal onbereikbaar is geworden. Zowel via lokaal IP van de gateway als remote is die niet meer te bereiken via browser of app. Ook de DNS van de UCG lijkt dan niet meer te werken. Apparaten hebben geen internet meer, totdat ik handmatig een ander DNS invul. Nu heb ik 'm voor de tweede keer een harde reboot gegeven, dus ik kijk het nog maar even aan en anders wordt het downgraden (daar heb ik dus geen zin in haha).

Ik zie echter hier of in het UniFi topic van de update nog geen mensen met hetzelfde probleem helaas(?). Ook in de logging zie ik geen handige info terug, behalve "Multiple devices went offline.". Tja, dat had ik door. (Alhoewel het wel gek is dat de logging aan geeft dat 2 van de 3 devices offline is gegaan, waaronder de router en maar 1 van de 2 UniFi 7 In-Walls.)

Ik zie alleen maar problemen met de laatste paar updates in het forum.

gaat de laatste tijd erg slecht. VPN wat niet werkt, packetloss niet startende netwerk.

udm geeft nu al 2 maanden updates weer (official) maar laat ze beide voorlopig gaan. (network en UDM zelf) ik zit zelf nog op 5.0.12 & 10.2.105 op langzaam vol lopend geheugen na werkt dit redelijk stabiel.

lees alleen maar mensen die naar hun firmware weer terugzetten. vandaar ik nog voorlopig niets doe.

sneller usenet? tips en tricks

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:52
Misschien handig te vertellen dat het om een release candidate gaat, met hoe buggy de firmware van Ubiquity is, zou ik zelf iig nooit naar een non-official release gaan.
Daarbij update ik ook niet zomaar de firmware van m’n devices, het is inmiddels al vaker gebleken dat het alleen maar issues oplevert, daarom check ik eerst alle comments op het UI forum en update ik pas weken later.

Sorry dit helpt je misschien niet echt … maar dacht laat ik het toch benoemen :?

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:52
Mr-D. schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:42:
[...]

ik zit zelf nog op 5.0.12 & 10.2.105 op langzaam vol lopend geheugen na werkt dit redelijk stabiel.

lees alleen maar mensen die naar hun firmware weer terugzetten. vandaar ik nog voorlopig niets doe.
Idem, ik zit op dezelfde versies

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Theetjuh schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:46:
Misschien handig te vertellen dat het om een release candidate gaat, met hoe buggy de firmware van Ubiquity is, zou ik zelf iig nooit naar een non-official release gaan.
Daarbij update ik ook niet zomaar de firmware van m’n devices, het is inmiddels al vaker gebleken dat het alleen maar issues oplevert, daarom check ik eerst alle comments op het UI forum en update ik pas weken later.

Sorry dit helpt je misschien niet echt … maar dacht laat ik het toch benoemen :?
Tja, wel een goed punt hoor. Ik zit al wel een aantal jaar op de RC channels voor firmwares en UniFi OS, dat is tot nu toe eigenlijk altijd wel goed gegaan, maar tot vandaag dus haha. Eigen schuld. :9

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-04 07:48

jdwrist

En het antwoord is koekje

[...]

Werkt dit?

Nog meer uitdagingen?
Yep na wat gefröbel (in mijn geval dan) werkt het prima

Live youre Life and Enjoy every Day

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:15
Ik draai al jaren de UniFi Network Application als app / addon op mijn Home Assistant omgeving, en dat werkt eigenlijk altijd perfect.

Er was gisteren een update, en toen las ik dat de UniFi Network Application eindig is en wordt vervangen door unifi os server :?

Wat betekent dit voor mij? Moet ik dan "andere" software installeren?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• DUX
  • Registratie: September 2002

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Grolsch schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:13:
Ik draai al jaren de UniFi Network Application als app / addon op mijn Home Assistant omgeving, en dat werkt eigenlijk altijd perfect.

Er was gisteren een update, en toen las ik dat de UniFi Network Application eindig is en wordt vervangen door unifi os server :?

Wat betekent dit voor mij? Moet ik dan "andere" software installeren?
Je vraag staat ook gesteld én beantwoord op het forum van Home Assistant.

Er is een verschil tussen het draaien van de Application en het hebben van een Integration. De laatste blijft beschikbaar, de eerste niet. Kortom, je zult je Application elders moeten draaien inderdaad. Hier heb je mazzel bij want tot voor kort draaide deze applicatie enkel op Ubiquiti-eigen hardware maar sinds enige tijd kun je zelf Virtual Machines in het leven roepen om dit te faciliteren. Bij Ubiquiti kun je zelf UOS downloaden, waar je je installatie heen zult moeten migreren. Met de Integration link je dan vervolgens naar deze gloednieuwe VM met UOS.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Louw Post schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:43:

Iets te snelle conclusie getrokken denk ik. Ik had gister een reset gedaan. Ik dacht misschien helpt dat sowieso, daardoor ging hij ook naar de originele UniFi OS versie die op de UCG Fiber stond merkte ik. Deze geüpdatet naar de laatste "official" release, 10.2.105 (ipv RC deze keer). Nu werd ik een uurtje geleden weer wakker met een onbereikbare router. Precies hetzelfde issue. UniFi OS is niet bereikbaar en DNS van de router lijkt niet meer te werken. Als ik een andere DNS instel op een device, werkt het internet wel.

Het enige andere wat veranderd is aan mijn situatie, is dat ik voor het weekend een SFP GPON module geïnstalleerd heb met het glas er direct in (met Jonaz als ISP). Dat draaide echter een paar dagen al goed, dus ik had de conclusie snel gemaakt dat het aan de RC update lag diezelfde dag van de issues, maar helaas. Die module wordt wel zo'n 60 graden zag ik, wat voor de module zelf binnen de spec is. Enige wat ik dan kan bedenken dat een gedeelte van de UCG Fiber misschien te warm wordt waardoor bepaalde functionaliteit opeens niet meer werkt?

Nu heb ik ook stadswarmte in de meterkast zitten, dus het wordt er sowieso wat warmer. Ik heb daarom de meterkast deur nu maar even op een kiertje gezet, kijken of dat helpt. Anders heb ik echt geen idee wat hier mis gaat. 8)7

Edit: Maar een support ticket gemaakt op het Ubiquiti forum ook: https://community.ui.com/...5f-41d2-bf2d-1905e175088c

Edit2: Ik zie dat early access versie 5.1.5 aardig wat fixes heeft, ook "[UCG-Fiber/UCG-Industrial] Improved SFP connectivity.". Misschien het proberen waard, totdat ik meer duidelijkheid krijg.

[ Voor 8% gewijzigd door Louw Post op 20-04-2026 11:50 ]

• Geet Wee
jdwrist schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:48:
[...]

Yep na wat gefröbel (in mijn geval dan) werkt het prima
KPN heeft het nogal laten afweten, vrijdag geen aansluiting gekregen (maand van te voren ingepland dus niet dat ze geen tijd hebben gehad dit voor te bereiden) en in tegenstelling tot de gemaakte beloften ( 'we komen vanmiddag terug' en na bellen mijnerzijds ' u ontvangt morgen een email met hoe verder' ) nu 3 dagen later nog niets vernomen. Beetje jammer, had een vrije dag opgenomen en heb nu Ziggo moeten verlengen voor een maand.

Daarbij was het voor de aannemer blijkbaar lastig om bij de groene mantelbuis vanaf de straat te komen, 'die liep onder straatwerk door en daar ligt split onder'. Ja? De kabel is ook vanaf de overkant van de straat onder de weg door gekomen. En geen zin om mijn oprit open te laten breken. Moet er nog eens over nadenken wat ik nu ga doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Geet Wee op 20-04-2026 09:29 ]

• Ramper
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-04 16:04
Dag,

Ik heb een UDM Pro met een werkende NAS waarvoor ik port forwarding heb ingesteld.
Dit werkt ook allemaal zonder problemen, nu wil ik echter nog een poort toevoegen op een identieke manier (SIP poort 5060 op UDP) maar deze blijft dicht staan wanneer ik hem test.

Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ramper schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:34:
Dag,

Ik heb een UDM Pro met een werkende NAS waarvoor ik port forwarding heb ingesteld.
Dit werkt ook allemaal zonder problemen, nu wil ik echter nog een poort toevoegen op een identieke manier (SIP poort 5060 op UDP) maar deze blijft dicht staan wanneer ik hem test.

Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Odido toevallig? Daar is poort 5060 mogelijk gereserveerd voor VoIP.

• Ramper
  • Laatst online: 20-04 16:04
pagani schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:43:
[...]

Odido toevallig? Daar is poort 5060 mogelijk gereserveerd voor VoIP.
Het betreft een KPN glasvezel lijn rechtstreeks op de UDM Pro verbonden, ik wil juist poort 5060 toevoegen voor VoIP zodat deze ook gaat werken.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ramper schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:03:
[...]

Het betreft een KPN glasvezel lijn rechtstreeks op de UDM Pro verbonden, ik wil juist poort 5060 toevoegen voor VoIP zodat deze ook gaat werken.
SIP ALG al uitgezet in je UniFi? Zit onder Firewall Connection Tracking in de instellingen van je UDM Pro binnen Network -> UniFi Devices. Als je SIP daar uitvinkt wordt SIP ALG uitgezet. Als hij nu uitstaat kan je proberen wat er gebeurd als die juist aan staat.

Hoe test je of de poort open staat? Veel port scan tools werken enkel met TCP accuraat, niet voor UDP.

Home Assistant Configuratie V&A

• ASS-Ware
Zojuist de UCG Ultra ge-update naar versie 5.1.8.
Ik zie niet meer alle camera's in de devices staan.
2 die er wel staan en de 2 chimes hebben een verkeerde naam.
Hmm, fijne update.

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:14

Mr-D.

interpunctie? no hero here

ASS-Ware schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:23:
Zojuist de UCG Ultra ge-update naar versie 5.1.8.
Ik zie niet meer alle camera's in de devices staan.
2 die er wel staan en de 2 chimes hebben een verkeerde naam.
Hmm, fijne update.
Voordat je update klik ik altijd op de releasenotes en discuss in forum. Dan had je dit gezien ook met de early acces is het nog niet opgelost.
Ik blijf voorlopig waar ik zit.

sneller usenet? tips en tricks

• hgwj1983
  • Laatst online: 23:53
Ik moet ook nog steeds een xg8 en xg10
Switch updaten naar 7.4.1 maar durf het niet aan 🤣. Misschien moet ik stoppen met alle comments lezen onder de release 🤨
Pagina: 1 ... 345 346 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.