Die had ik inderdaad gechecked, maar hij heeft het alleen over "rational settings". Bij Ubiquity ook nog niks kunnen vinden in de docs. Niet erg natuurlijk, maar ik ben vooral benieuwd wat ik dan niet rationeel had staanblavlaa schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 06:24:
[...]
Misschien zegt hij er iets over. Ik heb hem zelf nog niet bekeken.
YouTube: UniFi 10 Just Got a WiFi Doctor, Device Tagging, and Better High Availability
Ik vind die Wifi Docter maar vreemd voor een prosumer oplossing
Leuk dat het erin zit, vast AI
, maar ipv een magische fix zou ik eerder een lijst van recommendations verwachten die je dan per fix wel of niet kunt adopteren.
Misschien komt het er in de toekomst nog in maar zon black box knop zou ik zelf niet zo snel gebruiken.
Ik denk dat die zaken doet als:
- Firmware versie checken
- Kanalen kijken of utilization en geen gekke kanalen als 13 gebruiken
- Wireless uplink uitschakelen indien wired verbonden
- WPA3 inschakelen om 6ghz te kunnen gebruiken
zoiets
Leuk dat het erin zit, vast AI
Misschien komt het er in de toekomst nog in maar zon black box knop zou ik zelf niet zo snel gebruiken.
Ik denk dat die zaken doet als:
- Firmware versie checken
- Kanalen kijken of utilization en geen gekke kanalen als 13 gebruiken
- Wireless uplink uitschakelen indien wired verbonden
- WPA3 inschakelen om 6ghz te kunnen gebruiken
zoiets
[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 11-02-2026 09:23 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Goedemiddag heren, Ik hoop dat ik niet verkeerd zit met mijn vraag, zowel dan hoor ik het graag!
Ik wil graag mijn wifi gedeelte overzetten naar Unify. Momenteel heb ik als router een Draytek 3912 (volkomen overkill voor gebruik nu, maar draaide vroeger +100VMs). Het is wel een onwijs degelijke router die echt veel capaciteit heeft. Het wifi gedeelte wordt nu afgehandeld door een Fritzbox 7590 plus een 3-tal repeaters (2x 3000AX en een 1750e).
Dit wil ik graag vervangen voor Unify. Ik vlieg binnenkort naar de US en dacht daar goedkoop wat spul van mee te nemen, maar kwam er al gauw achter dat dat met US modellen iets anders werkt. Enfin, nu ook meer tijd en rust om het thuis uit te zoeken.
Ik heb een typisch jaren 70 huis met een trap in het midden van het huis. Ik dacht op op zolder, boven het trapgat, 1 UD7 Pro op te hangen. In de hoop dat deze dan voldoende naar zijkanten straalt (voor slaapkamers links en rechts) alsmede naar beneden (2 slaapkamers voor, 1 achter). Bijplaatsen kan altijd nog...
Dan beneden in het midden van de woonkamer (wel in de een trapkast, maar daar staat nu de Fritzbox 7590 en dat geeft beneden voldoende bereik) een Express 7.
Ik zat er aan te denken dat als de U7 Pro niet voldoende is, om er nog een Express 7 of UD7 Pro bij te plaatsen.
Mijn vragen, als het mag:
1. Wat geeft de voorkeur voor puur het wifi gedeelte: de Express 7 (wetende dat die ook de controller heeft)? Of geeft de UD7 Pro een beter bereik, ook als deze aan de muur wordt opgehangen ipv aan plafond? wat zijn jullie ervaringen?
En als ik op een express 7 nog een Unify switch plaats, is deze dan te zien/ te managen in het netwerk of werkt dat niet zo omdat de Draytek de DHCP server is?
Bij voorbaat hartelijk dank!
Gr
Jelle..
Ik wil graag mijn wifi gedeelte overzetten naar Unify. Momenteel heb ik als router een Draytek 3912 (volkomen overkill voor gebruik nu, maar draaide vroeger +100VMs). Het is wel een onwijs degelijke router die echt veel capaciteit heeft. Het wifi gedeelte wordt nu afgehandeld door een Fritzbox 7590 plus een 3-tal repeaters (2x 3000AX en een 1750e).
Dit wil ik graag vervangen voor Unify. Ik vlieg binnenkort naar de US en dacht daar goedkoop wat spul van mee te nemen, maar kwam er al gauw achter dat dat met US modellen iets anders werkt. Enfin, nu ook meer tijd en rust om het thuis uit te zoeken.
Ik heb een typisch jaren 70 huis met een trap in het midden van het huis. Ik dacht op op zolder, boven het trapgat, 1 UD7 Pro op te hangen. In de hoop dat deze dan voldoende naar zijkanten straalt (voor slaapkamers links en rechts) alsmede naar beneden (2 slaapkamers voor, 1 achter). Bijplaatsen kan altijd nog...
Dan beneden in het midden van de woonkamer (wel in de een trapkast, maar daar staat nu de Fritzbox 7590 en dat geeft beneden voldoende bereik) een Express 7.
Ik zat er aan te denken dat als de U7 Pro niet voldoende is, om er nog een Express 7 of UD7 Pro bij te plaatsen.
Mijn vragen, als het mag:
1. Wat geeft de voorkeur voor puur het wifi gedeelte: de Express 7 (wetende dat die ook de controller heeft)? Of geeft de UD7 Pro een beter bereik, ook als deze aan de muur wordt opgehangen ipv aan plafond? wat zijn jullie ervaringen?
En als ik op een express 7 nog een Unify switch plaats, is deze dan te zien/ te managen in het netwerk of werkt dat niet zo omdat de Draytek de DHCP server is?
Bij voorbaat hartelijk dank!
Gr
Jelle..
[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussiejelleeelco schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:42:
Goedemiddag heren, Ik hoop dat ik niet verkeerd zit met mijn vraag, zowel dan hoor ik het graag!
offtopic:
Je kan een mod vragen je post te verplaatsen .. (en daarna kan deze ook weg) ..je kan ke eigen post rapporteren om die aandacht te vragen.
Je kan een mod vragen je post te verplaatsen .. (en daarna kan deze ook weg) ..je kan ke eigen post rapporteren om die aandacht te vragen.
Vandaag heb ik even wat zitten spelen met Unifi Fabric. Daarmee kun je wel leuke dingen.
Je kunt met de gratis versie van Microsoft Entra ID de gebruikers die je daar hebt koppelen aan al de sites die bij 1 bedrijf horen.
Daarnaast kun je ook een wifi netwerk instellen dat je met 1 klik op de knop overal beschikbaar kunt maken.
Je kunt ook met Unifi Identity Endpoint met 1 app op meerdere locaties inloggen op de wifi of de vpn.
Wat nu zo handig is, als iemand uit dienst gaat dan is hij meteen ook de netwerktoegang kwijt.
Je kunt ook op 1 plek alle camera's bekijken die bij het bedrijf horen. Ik moet nog een indruk krijgen van alle mogelijkheden. Maar dit is wel echt iets dat wat toevoegt voor mij.
Je kunt met de gratis versie van Microsoft Entra ID de gebruikers die je daar hebt koppelen aan al de sites die bij 1 bedrijf horen.
Daarnaast kun je ook een wifi netwerk instellen dat je met 1 klik op de knop overal beschikbaar kunt maken.
Je kunt ook met Unifi Identity Endpoint met 1 app op meerdere locaties inloggen op de wifi of de vpn.
Wat nu zo handig is, als iemand uit dienst gaat dan is hij meteen ook de netwerktoegang kwijt.
Je kunt ook op 1 plek alle camera's bekijken die bij het bedrijf horen. Ik moet nog een indruk krijgen van alle mogelijkheden. Maar dit is wel echt iets dat wat toevoegt voor mij.
Sorry voor de bump, maar is hier iemand bekend mee toevallig?Martijn schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:22:
Vraagje, ik ben sinds een paar weken overgestapt van Odido glas naar KPN, dit in combinatie met USG Max. Heb alles aan het werk, ook IPTV werkt, door middel van het bekende scriptje. Echter toch voelde het soms niet helemaal soepel aan, geluid dat soms wat laat kwam, zappen de ene keer binnen 2 sec, andere keer 5 sec.
Dus even netwerk nagelopen, en stom van mij, maar waar ik aannam dat alle Unifi switches wel IGMP Snooping zouden ondersteunen is dat dus niet het geval bij de Flex mini switches, net hetgeen ik in de TV kast heb liggen.
Ik kan deze uiteraard vervangen voor een Lite PoE die het wel ondersteund, maar ik vroeg me af of er geen alternatief is. Kan ik op de een of andere manier er niet voor zorgen dat alle poorten van de Flex VLAN4 niet doorsturen, behalve de poort van de KPN box?
Ik ben niet zo'n held met VLANs dus als iemand me daar op gang kan helpen graag!
Wat je kunt doen is het beperken van het aantal Vlan's (en dus L2 netwerken) aan de kant van de remote uplink zodat dat 'Flex Mini' ding alléén de Vlan's welke er toe doen aangeboden krijgt.Martijn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:24:
[...]
Sorry voor de bump, maar is hier iemand bekend mee toevallig?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
De Flex mini moet op 1 poort enkel IPTV afleveren en op de andere poorten alles behalve dat... Kan op de uplink van de Flex mini dus eigenlijk niks uitsluiten... Of haal ik wat door elkaar?Will_M schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:33:
[...]
Wat je kunt doen is het beperken van het aantal Vlan's (en dus L2 netwerken) aan de kant van de remote uplink zodat dat 'Flex Mini' ding alléén de Vlan's welke er toe doen aangeboden krijgt.
Je netid is 56/29 dan is je broadcast .63qwasd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:17:
Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik probeer Ziggo Zakelijk Internet Pro op een UXG-Max (Gateway Max) in te stellen. Gaat om een UXG-Max (Gateway Max) en niet de Cloud Gateway Max dus alles loopt via een externe controller.
Ziggo ip configuratie:
[...]
Op de Unifi controller heb ik het volgende ingesteld op de WAN1 interface:
[...]
Moet ik echter ook nog static routes aanmaken naar x.x.x.57 (gateway ziggo) of is dit voldoende?
Ik las namelijk hier dat er nog 2 static routes aangemaakt zijn omdat 0.0.0.0/0 niet mogelijk is.
Een quad zero naar je gateway .57 lijkt me logisch (ding zal moeten natten zodat je LAN netwerk via deze wan naar buiten kan…
Be nice, You Assholes :)
Vandaag zat er een mailtje in de bus van Unifi waarin ze aankondigen dat Unifi Drive nu ook "iPhone Photo Backup" heeft - zie hier.
Na zelf nog wat te snuisteren vond ik dit terug in de subreddit van Ubiquiti. Er is dus goede hoop.
Volgens ik goed begrijp installeer je een app van Unifi op je iOS-device en worden dan de "lokale foto's" geback-upt. Maar hoe gaat dat het foto's die in je camera roll staan, maar eigenlijk gehost worden op iCloud? Haalt hij die mee op? Iemand die dat weet?Drive 4.0 introduces a seamless way to protect your iPhone and iPad photos without relying on third party services or recurring licenses. Using the license free UniFi Endpoint, photos are copied directly from your iPhone to your personal drive, staying local and fully under your control.
- Automatic local photo backups from iPhone and iPad
- No subscriptions or third party cloud dependencies
- Uses the license free UniFi Endpoint app
- Photos remain private and on your own infrastructure
Na zelf nog wat te snuisteren vond ik dit terug in de subreddit van Ubiquiti. Er is dus goede hoop.
I believe the people from the early access said it downloads the full res photos from iCloud and backs those up to the nas
[ Voor 48% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 12-02-2026 09:29 ]
Sinds kort zie ik in de UI dat er 'Insufficient power detected' meldingen komen. Na wat zoekwerk kwam deze melding al regelmatig naar boven als bug, maar ik merk ook dat het instabiel is. Op dit moment is de POE vraag maar 8,9 W van 48 W maximaal, dus het komt niet in de buurt van de limiet van het apparaat. Het hangt al 7 jaar en vind het om die reden geen probleem om het te vervangen.
Kan ik af met een Ultra met 8 poorten of kan ik dan beter gaan voor een Pro 8 PoE? Het prijsverschil is te overzien, maar ik zie voor mijn situatie geen voordelen (behalve dat de PoE injector voor PoE++ weg kan). Mis ik iets?
/f/image/8NqEV5eWszJsYnX2WuaXCg0D.png?f=fotoalbum_large)
Kan ik af met een Ultra met 8 poorten of kan ik dan beter gaan voor een Pro 8 PoE? Het prijsverschil is te overzien, maar ik zie voor mijn situatie geen voordelen (behalve dat de PoE injector voor PoE++ weg kan). Mis ik iets?
/f/image/8NqEV5eWszJsYnX2WuaXCg0D.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij gebruikt ie de foto's die lokaal op je telefoon staan, gezien de kleine bestandsgroottes, want anders zou je volgens mij in Unifi je iCloud credentials in moeten voeren als ie die ongecomprimeerde versies op zou willen slaan. Maar ik kan het mis hebben.ctrlaltdelbe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:27:
Vandaag zat er een mailtje in de bus van Unifi waarin ze aankondigen dat Unifi Drive nu ook "iPhone Photo Backup" heeft - zie hier.
[...]
Volgens ik goed begrijp installeer je een app van Unifi op je iOS-device en worden dan de "lokale foto's" geback-upt. Maar hoe gaat dat het foto's die in je camera roll staan, maar eigenlijk gehost worden op iCloud? Haalt hij die mee op? Iemand die dat weet?
[...]
Als dit via de app op de iphone gaat zou dit niet moeten hoeven. Die heb je, als het goed is, al toegang gegeven tot je fotobibliotheekPolyphemus schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:55:
[...]
Volgens mij gebruikt ie de foto's die lokaal op je telefoon staan, gezien de kleine bestandsgroottes, want anders zou je volgens mij in Unifi je iCloud credentials in moeten voeren als ie die ongecomprimeerde versies op zou willen slaan. Maar ik kan het mis hebben.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ja, maar je hebt een instelling op je iPhone dat je in iCloud alle ongecomprimeerde versies zet, en op je iPhone zelf de lagere kwaliteit bewaart om lokale opslag te besparen. Lijkt me sterk dat de Identity app dan via je fotobibliotheek uit iCloud de hoge resolutieversies gaat downloaden, maar ik laat me aangenaam verrassenwinwiz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:08:
[...]
Als dit via de app op de iphone gaat zou dit niet moeten hoeven. Die heb je, als het goed is, al toegang gegeven tot je fotobibliotheek
Iemand al geupdate naar versie OS 5.0.12 en network versie 10.1.85?
Wat ik zo lees, lijkt het veilig voor PPPoE en hardware offloading.
Geen problemen met 5.0.12 op UCG Fiber en KPN iptv vooralsnog.Theetjuh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:50:
Iemand al geupdate naar versie OS 5.0.12 en network versie 10.1.85?
Goed, weer terug naar Ubiquity.
Ik heb hier thuis een net werk met twee Unifi switches en twee Unifi access points. Alles zit met een Zyxel router aan de ONT van KPN vast. Alles werk als een zonnetje. Ik heb op zich geen problemen.
Ware het niet dat ik in de Unifi console de router niet zie. De poort waarop hij is gepatcht staat keurig als actief en aangemerkt als uplink. Maar het apparaat is niet zichtbaar. Als ik beide switches aan de router patch, dan laat de console zien dat de twee switches aan elkaar vastzitten in plaats van aan een derde device.
Enig idee waaraan dit ligt?
Ik heb hier thuis een net werk met twee Unifi switches en twee Unifi access points. Alles zit met een Zyxel router aan de ONT van KPN vast. Alles werk als een zonnetje. Ik heb op zich geen problemen.
Ware het niet dat ik in de Unifi console de router niet zie. De poort waarop hij is gepatcht staat keurig als actief en aangemerkt als uplink. Maar het apparaat is niet zichtbaar. Als ik beide switches aan de router patch, dan laat de console zien dat de twee switches aan elkaar vastzitten in plaats van aan een derde device.
een niet Unifi router zal je niet zien in de controller, en de topo is sowieso niet erg betrouwbaar (verandert bij mij per dag wat waat op lijkt te zitten.noostenb schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:22:
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 04:32
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Wat @franssie aangeeft. Bij familie heb ik een setup met een Ubiquiti EdgeRouter, en "zelfs die" wordt niet herkent.noostenb schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:22:
Maar, zowel daar, als bij mijzelf (een niet-Ubiquiti router) hangt er maar één apparaat (switch) aan de router. Voor de topologie weergave maakt het dan niet veel uit. Het begint bij de eerste switch en de andere switches, APs, en clients komen daar achter.
Ik heb wat posts verhuisd naar het [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie topic.
Ik ben me aan het oriënteren om aankomende week van router te switchen.
Huidige setup is met een USG-3P met een controller (up to date) draaiend op een Windows server.
Nu wil ik i.v.m. met aanleg glasvezel overstappen naar een UCG-Fiber
Ik heb al gelezen, UCG aan de lan hangen in de wan poort installeren en updaten.
Daarna inloggen op de USG en de backup terug zetten. en de USG vervangen door de UCG.
Maar ik lees (niet overal) ook over de optie "inform host - override" en dan het IP van de nieuwe UCG opgeven
Want met de backup terugzetten is de USG natuurlijk nog de "router" in het netwerk
is dit goed gedacht? of is deze optie niet nodig?
En als ik die overide aangeef, ligt netwerk dan gelijk plat?
omdat de devices gelijk naar nieuwe IP van UCG kijken?
ik wil de UCG eigenlijk zelfde IP geven als de USG, of is dit verstandig pas later te doen na dat hij netwerk heeft overgenomen?
Huidige setup is met een USG-3P met een controller (up to date) draaiend op een Windows server.
Ik heb al gelezen, UCG aan de lan hangen in de wan poort installeren en updaten.
Daarna inloggen op de USG en de backup terug zetten. en de USG vervangen door de UCG.
Maar ik lees (niet overal) ook over de optie "inform host - override" en dan het IP van de nieuwe UCG opgeven
Want met de backup terugzetten is de USG natuurlijk nog de "router" in het netwerk
ik wil de UCG eigenlijk zelfde IP geven als de USG, of is dit verstandig pas later te doen na dat hij netwerk heeft overgenomen?
Dat zijn goede berichten 🙂dajappie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:05:
[...]
Geen problemen met 5.0.12 op UCG Fiber en KPN iptv vooralsnog.
Op welke poort op de UCG Fiber zit je WAN en op welke je LAN (ik neem aan een switch) ?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Vroeger, en nu wellicht nog steeds, zat er een migreer optie in de controler. Deze start je dan in de pude controller waarbij niet alleen de backup wordt gemaakt en gedownload, maar je ook weer het nieuwe inform adres kunt opgeven wat de oude controller dan al op de apparaten instelt.Fox-Racing schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:58:
Ik ben me aan het oriënteren om aankomende week van router te switchen.
Maar, ern en ander is ook afhankelijk van de setup. By default zouden apparaten de controller vaak al automatisch vinden. Dit doordat ze out of the box http://unifi:8080 als inform address hebben. En zolang je een DNS server hebt die unifi resolved naar het IP van de controller (in jouw geval nu de Windows server en dadelijk de UCG) werkt dat gewoon en hoef je ook het inform adres niet aan te passen.
Ter controle zou je bv ook nu via SSH op (een van) de apparaten kunnen inloggen en "info" uitvoeren. Dan zie je het inform address. Als die de default unifi gebruikt zit je sowieso goed.
Als die het niet uberhaupt niet over neemt uit de backup (lijkt mij dat die het juist wel over neemt?) dan kun je je wellicht beter uitstellen. Dit omdat je anders aan de WAN en LAN kant hetzelfde subnet hebt en dat gaat natuurlijk niet werken.ik wil de UCG eigenlijk zelfde IP geven als de USG, of is dit verstandig pas later te doen na dat hij netwerk heeft overgenomen?
WAN op reguliere WAN 5 (ethernet naar KPN ONT). LAN via de 4 LAN ethernet poorten waaronder een direct aangesloten AP op de ene POE poort, en de rest het huis in naar wat switches. Hardware offloading staat aan. Geen merkbaar verschil in CPU of memory load van de UCGF.MadDog2K schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:24:
[...]
Dat zijn goede berichten 🙂
Op welke poort op de UCG Fiber zit je WAN en op welke je LAN (ik neem aan een switch) ?
Ik heb grote problemen met mijn Matter accessories sinds ik van router ben gewisseld (Zyxel Odido) naar de CLoud Gateway Ultra. Het blijkt dat Matter over Thread lokale Ipv6 nodig heeft. Daar is veel over te vinden op het internet. In deze update (https://community.ui.com/...12-47bc-8796-20de6857c7b2) is ULA support toegevoegd.
Gelukkig sinds kort toegevoegd, maar ik kom er niet helemaal uit. Sommige info hierover in relatie tot Matter (en veel HomeAssistant posts) zijn dus verouderd.
Aanzetten lukt wel. Is ook beschreven in de FAQ (https://help.ui.com/hc/en...Configuring-IPv6-in-UniFi), onder het kopje IPv6 Local (LAN) Configuration. Wat ik niet helemaal snap is dat voor mijn local Ipv6 Lan adressen (dus zonder prefix van Odido, die geven geen Ipv6) ik dus toch een NAT moet configureren? De Unifi tutorial van NAT66 configuratie (https://help.ui.com/hc/en...and-Masquerading-in-UniFi) gaat mij de pet te boven. Kan iemand daarbij meedenken?
Momenteel staat het zo
/f/image/KdI0FaZbCilJfwL5pnfi8rZc.png?f=fotoalbum_large)
Gelukkig sinds kort toegevoegd, maar ik kom er niet helemaal uit. Sommige info hierover in relatie tot Matter (en veel HomeAssistant posts) zijn dus verouderd.
Aanzetten lukt wel. Is ook beschreven in de FAQ (https://help.ui.com/hc/en...Configuring-IPv6-in-UniFi), onder het kopje IPv6 Local (LAN) Configuration. Wat ik niet helemaal snap is dat voor mijn local Ipv6 Lan adressen (dus zonder prefix van Odido, die geven geen Ipv6) ik dus toch een NAT moet configureren? De Unifi tutorial van NAT66 configuratie (https://help.ui.com/hc/en...and-Masquerading-in-UniFi) gaat mij de pet te boven. Kan iemand daarbij meedenken?
Momenteel staat het zo
/f/image/KdI0FaZbCilJfwL5pnfi8rZc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Tomino op 13-02-2026 13:27 ]
Top, dank voor de info.dajappie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:14:
[...]
WAN op reguliere WAN 5 (ethernet naar KPN ONT). LAN via de 4 LAN ethernet poorten waaronder een direct aangesloten AP op de ene POE poort, en de rest het huis in naar wat switches. Hardware offloading staat aan. Geen merkbaar verschil in CPU of memory load van de UCGF.
Heb zelf ook WAN op poort 5 naar ONT en LAN op poort 1 naar een USW
Ik ga eens kijken wanneer ik kan upgraden zonder iemand in de weg te zitten :-)
Travel router is op voorraad voor wie er op zit te wachten!
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/utr
Het werkt. Het werkt! Zoals je kunt zien op het screenshot zie je dat ik ::6d range heb opgegeven. Die stond op 7d. In de webinterface gaf dat geen foutmelding maar in de app wel. Hij kon met 7d te veel adressen uitgeven. Bovenstaande instellingen werken dus wel. Na vijf weken tobben nog gelukt.Tomino schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:17:
Ik heb grote problemen met mijn Matter accessories sinds ik van router ben gewisseld (Zyxel Odido) naar de CLoud Gateway Ultra. Het blijkt dat Matter over Thread lokale Ipv6 nodig heeft. Daar is veel over te vinden op het internet. In deze update (https://community.ui.com/...12-47bc-8796-20de6857c7b2) is ULA support toegevoegd.
Momenteel staat het zo
[Afbeelding]
[Afbeelding]
zie ook mijn post hier: https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
[ Voor 4% gewijzigd door Tomino op 15-02-2026 13:22 ]
Bedankt voor de tip. Leuk device om eens te proberen. Lijkt me handig voor reizen/vakanties.hgwj1983 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:21:
Travel router is op voorraad voor wie er op zit te wachten!
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Laat a.u.b. even weten hoe het is gegaan en of je de volledige snelheid haalt, ik durf de upgrade nog niet aan na het debacle met de hardware offloading en de 24/7 99,9% availability SLA die ik (blijkbaar) met het gezin hebMadDog2K schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:29:
[...]
Top, dank voor de info.
Heb zelf ook WAN op poort 5 naar ONT en LAN op poort 1 naar een USW
Ik ga eens kijken wanneer ik kan upgraden zonder iemand in de weg te zitten :-)
P.s. wel lef om op vrijdag de 13e te gaan updaten
[ Voor 5% gewijzigd door The Druid op 14-02-2026 10:32 ]
To Cow or not to Cow, that is the Chicken
Heeft hier iemand toevallig de firewall rules om Airplay werkend te krijgen tussen 2 VLANs? Alles is op dit moment blocked.
mDNS aanzetten en UDP 5353 openzetten/toestaan?dotcom87 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:46:
Heeft hier iemand toevallig de firewall rules om Airplay werkend te krijgen tussen 2 VLANs? Alles is op dit moment blocked.
Ik heb hier momenteel een UDM Max staan. Heb deze gekozen boven OPNSense momenteel.
Maar ik loop nu toch tegen wat limitaties aan, waar ik hoop dat jullie ervaring mee hebben.
Op de website geven ze mooi daar dat de UDM MaxIDS/IPS Throughput van 5Gbps aan zou moeten kunnen. Juist hierop heb ik deze aangeschaft en niet een UDM SE genomen.
Ik loop nu alleen er tegen aan, dat je blijkbaar maar 20 netwerken kunt selecteren om deze met IPS te beschermen.

Iemand hier ervaring mee? Want dit was voor mij een flinke tegenvaller. Ik had nu net zogoed een OPNSense machine kunnen bouwen voor deze euro's . Of eventueel een SE te nemen. Had mij ook direct 100 euro bespaard.
Dit was nog al een tegenvaller, aangezien ik dit nergens op de unifi site tegen gekomen ben.
Maar ik loop nu toch tegen wat limitaties aan, waar ik hoop dat jullie ervaring mee hebben.
Op de website geven ze mooi daar dat de UDM MaxIDS/IPS Throughput van 5Gbps aan zou moeten kunnen. Juist hierop heb ik deze aangeschaft en niet een UDM SE genomen.
Ik loop nu alleen er tegen aan, dat je blijkbaar maar 20 netwerken kunt selecteren om deze met IPS te beschermen.

Iemand hier ervaring mee? Want dit was voor mij een flinke tegenvaller. Ik had nu net zogoed een OPNSense machine kunnen bouwen voor deze euro's . Of eventueel een SE te nemen. Had mij ook direct 100 euro bespaard.
Dit was nog al een tegenvaller, aangezien ik dit nergens op de unifi site tegen gekomen ben.
Hallo, heeft iemand ervaring met het adopten van een switch mini 2.5G?
Ik heb een andere router als hoofdrouter. Op mijn Unraid server heb ik de controller geinstalleerd. Deze ziet de switch netjes, met IP adres, mac adres, etc. Zodra ik op Adopten klik, gaat hij aan de gang. Maar hij geeft het iedere keer op en kom in een soort loop: adopten, offline, adopten, offline, etc.
Iemand een idee hoe deze switch adopted te krijgen? Het is mijn eerste Unify apparaat, ik hoop dat ik iets fout doe! (en zowel de "Unify" docker geprobeerd met aparte MongoDB, alsmede de Unify-Controller_Reborn, zelfde resultaat).
Ik heb een andere router als hoofdrouter. Op mijn Unraid server heb ik de controller geinstalleerd. Deze ziet de switch netjes, met IP adres, mac adres, etc. Zodra ik op Adopten klik, gaat hij aan de gang. Maar hij geeft het iedere keer op en kom in een soort loop: adopten, offline, adopten, offline, etc.
Iemand een idee hoe deze switch adopted te krijgen? Het is mijn eerste Unify apparaat, ik hoop dat ik iets fout doe! (en zowel de "Unify" docker geprobeerd met aparte MongoDB, alsmede de Unify-Controller_Reborn, zelfde resultaat).
Eerste waar ik aan denk is dat je nog de controller IP moet overschrijven omdat ie het docker IP gebruikt ipv de docker host IP - zoek naar inform host override en stel daar dan je unraid server IP in.jelleeelco schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:47:
Hallo, heeft iemand ervaring met het adopten van een switch mini 2.5G?
Thanks voor snelle reactie!Vorkie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:20:
[...]
Eerste waar ik aan denk is dat je nog de controller IP moet overschrijven omdat ie het docker IP gebruikt ipv de docker host IP - zoek naar inform host override en stel daar dan je unraid server IP in.
Ik dacht dat ik dat gedaan had. De controller ziet de switch ook netjes, met IP adres en al...zou het dan alsnog fout kunnen staan?
Gister ging niet meer lukken :-)The Druid schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:31:
[...]
Laat a.u.b. even weten hoe het is gegaan en of je de volledige snelheid haalt, ik durf de upgrade nog niet aan na het debacle met de hardware offloading en de 24/7 99,9% availability SLA die ik (blijkbaar) met het gezin heb![]()
P.s. wel lef om op vrijdag de 13e te gaan updaten
Ik heb de update vanochtend gedaan via de app toen we weg van huis waren.
En tot nu toe lijkt het ok.
Wireless haal ik zo te zien ongeveer dezelfde snelheid als voorheen.
Wired schrok ik eerst even, dat leek voor download zo’n 180 Mbps lager te liggen. Maar dit was naar de Barendrecht en Amstelveen speedtest nodes van KPN.
Bij een test naar een andere partij kwam ik wel weer rond de eerdere snelheid uit van zo’n 925 Mbit dus vermoedelijk waren die van KPN druk ofzo
Netwerk versie zit ik overigens op 10.0.162
Update: blocked flows worden niet meer bijgehouden… ook niet na aanpassen van logging van All naar Blocked Only en weer terug.
Allowed flows doen het prima.
[ Voor 9% gewijzigd door MadDog2K op 15-02-2026 10:48 ]
Dit was het dus wel!! Dank je wel man, dit scheelt me een hele avond zoeken!!Vorkie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:20:
[...]
Eerste waar ik aan denk is dat je nog de controller IP moet overschrijven omdat ie het docker IP gebruikt ipv de docker host IP - zoek naar inform host override en stel daar dan je unraid server IP in.
Mag ik vragen wat u bij Internet/WAN/Ipv6 Verbinding/ heeft ingevoerd? Bij mij vraagt die om prefix delegatie grootte. Maar geen idee wat ik hier kan invullen.Tomino schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:45:
[...]
Het werkt. Het werkt! Zoals je kunt zien op het screenshot zie je dat ik ::6d range heb opgegeven. Die stond op 7d. In de webinterface gaf dat geen foutmelding maar in de app wel. Hij kon met 7d te veel adressen uitgeven. Bovenstaande instellingen werken dus wel. Na vijf weken tobben nog gelukt.
zie ook mijn post hier: https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
48TheKerremenke schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:15:
[...]
Mag ik vragen wat u bij Internet/WAN/Ipv6 Verbinding/ heeft ingevoerd? Bij mij vraagt die om prefix delegatie grootte. Maar geen idee wat ik hier kan invullen.
te vinden onder algemene informatie
https://helpdesk.freedom....-instellingen-eigen-modem
Jij geeft informatie over de IPv6 WAN instellingen, waar er volgens mij gevraagd wordt om een prefix voor zijn lokale IPv6.Mr-D. schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:49:
[...]
48
te vinden onder algemene informatie
https://helpdesk.freedom....-instellingen-eigen-modem
Ik zal thuis eens kijken, maar ik neem aan dat je dit vraagt omdat je lokale IPv6 wilt voor Matter functionaliteit en je provider dus geen IPv6 meegeeft?
Inderdaad. Enkel voor intern IPv6. Mijn provider deelt geen IPv6 adressen uit.Tomino schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:02:
[...]
Jij geeft informatie over de IPv6 WAN instellingen, waar er volgens mij gevraagd wordt om een prefix voor zijn lokale IPv6.
Ik zal thuis eens kijken, maar ik neem aan dat je dit vraagt omdat je lokale IPv6 wilt voor Matter functionaliteit en je provider dus geen IPv6 meegeeft?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Je wilt sowieso minimaal een /64 hebben, anders werkt SLAAC niet. Groter (/56, /48, ...) mag. Maarja, nogal onzinnig (want SLAAC zal het vast niet gebruiken?).TheKerremenke schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:52:
[...]
Inderdaad. Enkel voor intern IPv6. Mijn provider deelt geen IPv6 adressen uit.
Edit:
En de prefix zelf mag alles in fc00::/7 zijn. Legio opties dus. Zijn volgens mij ook online tooltjes om een willekeurige ULA prefix te genereren.
Zelf gebruik ik fd00:<vlan id>::/64 zodat ik ze kan onthouden.
[ Voor 23% gewijzigd door RobertMe op 16-02-2026 12:06 ]
Gisteravond heb ik het zo aangemaakt. Inderdaad middels een online tooltje. Vervolgens werkte de matter apparatuur nog niet. Vooral HUE lampen, schakelaar en stop contacten. Vandaar de vraag.RobertMe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:05:
[...]
Je wilt sowieso minimaal een /64 hebben, anders werkt SLAAC niet. Groter (/56, /48, ...) mag. Maarja, nogal onzinnig (want SLAAC zal het vast niet gebruiken?).
Edit:
En de prefix zelf mag alles in fc00::/7 zijn. Legio opties dus. Zijn volgens mij ook online tooltjes om een willekeurige ULA prefix te genereren.
Zelf gebruik ik fd00:<vlan id>::/64 zodat ik ze kan onthouden.
Sinds vanochtend draait alles weer prima. Ondanks dat er niets aangepast is. Vreemd, die self healing matter technology.
edit: leeg
[ Voor 109% gewijzigd door Renect op 16-02-2026 15:34 . Reden: vermoed dat het tegen de regels is om iets te promoten ]
Hoi, neen er staat duidelijk : j Internet/WAN/Ipv6 Verbinding. Maar ik heb ever verder terug zitten lezen en ook ik was in de war want ik zit ook veel in het Freedom topic en daar krijg je IPv6 via DHCP met een prefix van 48 en dat is in deze dus niet het geval.Tomino schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:02:
[...]
Jij geeft informatie over de IPv6 WAN instellingen, waar er volgens mij gevraagd wordt om een prefix voor zijn lokale IPv6.
prefix delegatie vul je inderdaad in bij je lokale netwerk maar daar verwijs je alleen naar het internet gedeelte.
Alert ingesteld voor de beschikbaarheid van de travel router op de eigen verkoopsite en zag die gisteravond binnenkomen, maar blijkbaar was de nieuwe partij al binnen 4(!) uur uitverkocht
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
Er is vrijwel elke dag wel een beetje voorraad, via de discord (https://discord.com/invite/ubiquitistockalerts) zijn alerts veel sneller als via Ubiquiti zelf. Meestal binnen de minuut weer weg overigens in het geval van de UTR.Joarie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:51:
Alert ingesteld voor de beschikbaarheid van de travel router op de eigen verkoopsite en zag die gisteravond binnenkomen, maar blijkbaar was de nieuwe partij al binnen 4(!) uur uitverkocht
Ah thanks! Die mail alert van Ubiquiti was de eerste die ze zelfs stuurden. Maar blijkbaar had ik proactiever moeten zijnRuut88 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:56:
[...]
Er is vrijwel elke dag wel een beetje voorraad, via de discord (https://discord.com/invite/ubiquitistockalerts) zijn alerts veel sneller als via Ubiquiti zelf. Meestal binnen de minuut weer weg overigens in het geval van de UTR.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
— gisteren om 14:09 [EU] In Stock: UniFi Travel RouterJoarie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:51:
— gisteren om 20:56 [EU] Out of Stock: UniFi Travel Router
— 08:08 [EU] In Stock: UniFi Travel Router
— 08:21 [EU] Out of Stock: UniFi Travel Router
Het gaat snel
Mijn G3 Instant lijkt te zijn overleden. Als ik de USB erinsteek wordt hij wel warm, maar geeft geen teken van leven in de vorm van lampjes, IP oid. RMA zit er na 5 jaar niet in. Zijn er instanties die ubiquiti apparatuur kunnen repareren?
Ik kreeg na 3 jaar ook nog gewoon een nieuwe G4 deurbel toegestuurd.Cardinal schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:58:
Mijn G3 Instant lijkt te zijn overleden. Als ik de USB erinsteek wordt hij wel warm, maar geeft geen teken van leven in de vorm van lampjes, IP oid. RMA zit er na 5 jaar niet in. Zijn er instanties die ubiquiti apparatuur kunnen repareren?
Probeer het eens.
@ASS-Ware al gedaan, declined.
Mijne is gisteren binnen gekomen. Helaas ben ik op vakantie 🙈🙈hgwj1983 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:46:
[...]
— gisteren om 14:09 [EU] In Stock: UniFi Travel Router
— gisteren om 20:56 [EU] Out of Stock: UniFi Travel Router
— 08:08 [EU] In Stock: UniFi Travel Router
— 08:21 [EU] Out of Stock: UniFi Travel Router
Het gaat snelvandaag komt de mijne binnen.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.