Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 331 332 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Exorius schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:00:
De UXG-Fiber voor 192,- incl btw is ook een hele nette prijs nu met black friday, online gewoon nog tegen de 250,- +
Sinds vandaag glasvezel met 1GB up/down. Dat is lekker. Echter, mijn huidige USG-Pro 4 trekt het niet echt met alle security features aan door de wat veroudere hardware. Ik zat te kijken naar de nieuwe gateway. Helaas welke jij zegt nu is uitverkocht.

De Cloud Gateway heeft dan wel weer de cloud key ingebakken, maar dan zit ik met een losse cloudkey gen2+ weer :9.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-11 08:06
DaMoUsYs schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:23:
[...]

Voor mijn Tasmota Sonoff apparaten heb ik de 5Ghz uit moeten zetten in het netwerk wat ik uitzend.
Ik weet niet of die Unifi AC LR dat ook al heeft?
Heb jij een speciaal IoT/smarthome apparatuur netwerk?

AC LR heeft 2,4 en 5ghz gewoon aan staan. Maar de 5ghz kant kun je niet meer mee verbinden. Timeouts etc. Zit je op de 2.4 zijn er geen problemen. Vandaar de vervanging naar 2x nanoHD (1 hangt nog niet, eerst de andere maar eens 100% krijgen).

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44
BlackWhizz schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:03:
[...]

Heb jij een speciaal IoT/smarthome apparatuur netwerk?

AC LR heeft 2,4 en 5ghz gewoon aan staan. Maar de 5ghz kant kun je niet meer mee verbinden. Timeouts etc. Zit je op de 2.4 zijn er geen problemen. Vandaar de vervanging naar 2x nanoHD (1 hangt nog niet, eerst de andere maar eens 100% krijgen).
Nee heb er nog geen ander VLAN aan hangen, wel een ander SSID
Hier heb ik alleen 2.4Ghz op aan staan.
Op het andere SSID staat 2.4Ghz / 5Ghz en 6Ghz aan

Check dit en help mee!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:08
gitaarwerk schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:20:
[...]

Sinds vandaag glasvezel met 1GB up/down. Dat is lekker. Echter, mijn huidige USG-Pro 4 trekt het niet echt met alle security features aan door de wat veroudere hardware. Ik zat te kijken naar de nieuwe gateway. Helaas welke jij zegt nu is uitverkocht.

De Cloud Gateway heeft dan wel weer de cloud key ingebakken, maar dan zit ik met een losse cloudkey gen2+ weer :9.
Heb je ook behoefte aan hogere internet snelheid in de komende 3 jaar?
Wil je je interne netwerk upgraden naar iets sneller dan 1Gbit?
Gebruik je UniFi Protect?

Dat zijn eigenlijk de basis vragen op basis waarvan je kan kijken welke gateway geschikt is voor een upgrade.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:02

Vliegvlug

Flight Simple

ronaldvs schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:16:
[...]

Als je naar Settings --> Control Plane --> Console gaat dan kan je Remote Access aanzetten. Dit werkt bij mij in Network 10.0.156
Dit is uiteindelijk toch gelukt, bleek niet in de Network app te zitten maar in de OS Settings:
Ubiquiti Cloud Gateway Ultra - activeer SSH toegang

Kwam dit plaatje op de UI community website tegen: SSH into Cloud Gateway Ultra.
Waarna ik me afvroeg waarom ik niet zoveel opties had, waaronder dus de Console Settings.

Bleek dat ik wel met een Admin account was aangemeld op mijn UGC maar niet met het Owner account, en alleen met die laatste krijg je die extra instellingen te zien!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04:05
ASS-Ware schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:31:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar houd wel de STP priority in de gaten.
https://help.ui.com/hc/en...itigate-Network-Loops-STP
Dat heb ik overal al goed ingesteld.
Netwerk is ook stabiel maar vrijdag en zaterdag pas echt ff stress testen in alle 3 huisjes.
Overal de tv boxen aan en vol streamen.

zou zoiets al wat zijn of betere variant nemen?
https://netwerkkabel.eu/p...hoq6GKylo6O0aAs4SEALw_wcB

• duvekot
nafofella schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:10:
[...]

Dat heb ik overal al goed ingesteld.
Netwerk is ook stabiel maar vrijdag en zaterdag pas echt ff stress testen in alle 3 huisjes.
Overal de tv boxen aan en vol streamen.

zou zoiets al wat zijn of betere variant nemen?
https://netwerkkabel.eu/p...hoq6GKylo6O0aAs4SEALw_wcB
Wat zou de toegevoegde waarde zijn ten opzichte van wat je nu al gebruikt? Je netwerk doet het toch?

En als je wil "stress testen" dan zal ik willen voorstellen om te kijken naar iperf3 en daarmee een berg verkeer genereren over je netwerk, nanobeam en je router. Dan weet je pas echt of er überhaupt een bottleneck ergens zit. En dan natuurlijk het liefst met meerdere clients die over je verbindingen lopen om alles goed onder druk te zetten.

• JBVisual
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-11 12:23
Beste mede tweakers,

ik ben redelijk nieuw met Unifi spul, maar omdat het huidige netwerk (KPN Box14, superwifi2 en wat 10gbps switches) gewoon niet de prestaties bied die ik verwacht bij een 4gbps up/down verbinding ga ik upgraden naar Unifi.

De Modem heb ik zojuist al binnen gekregen:
Unifi Cloud gateway Fiber

Deze wil ik graag via een 10G Direct Attach Cable koppelen aan:
Pro XG 8 PoE

Nu rest mij alleen nog de vraag, welke AP's zijn nu echt aan te raden. ik twijfel namelijk ontzettend tussen de:
1. U7 Pro
2. U7 Pro Max (tov nr.1 meer antennes + Spectral Radio scanner)
3. U7 Pro XGS (tov nr,2 een 10gbps poort)

Wat zou jullie advies in deze zijn?
Ik heb thuis overal al CAT8 kabels liggen, dus de bekabeling zou het probleem niet zijn.

Wat zouden jullie adviezen zijn hierin?

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:35
JBVisual schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:45:
ik ben redelijk nieuw met Unifi spul, maar omdat het huidige netwerk (KPN Box14, superwifi2 en wat 10gbps switches) gewoon niet de prestaties bied die ik verwacht bij een 4gbps up/down verbinding ga ik upgraden naar Unifi.
Als je niet aangeeft wat het probleem nu is dan ga je natuurlijk ook geen zinvol advies krijgen......
Je huidige spullen zouden gewoon prima moeten werken.
JBVisual schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:45:
Nu rest mij alleen nog de vraag, welke AP's zijn nu echt aan te raden. ik twijfel namelijk ontzettend tussen de:
1. U7 Pro
2. U7 Pro Max (tov nr.1 meer antennes + Spectral Radio scanner)
3. U7 Pro XGS (tov nr,2 een 10gbps poort)

Wat zou jullie advies in deze zijn?
Waren de Pro en Pro Max niet vrij snel opgevolgd door de XG(S)? In combinatie met maar een paar euro verschil. Dan zou ik dus sowieso voor de nieuwere gaan.
Ik heb thuis overal al CAT8 kabels liggen, dus de bekabeling zou het probleem niet zijn.
De bekabeling wellicht niet, maar stekkers? RJ45 is volgens mij helemaal niet geschikt voor dit soort kabels.
En het is sowieso totale overkill. Cat6 haalt al 10Gbit/s tot 50 meter. Cat6a gaat vervolgens tot 100 meter. En alles daarboven, zowel in snelheid als in afstand, ben je waarschijnlijk stukken beter af met glasvezel.

• JBVisual
TweakGP schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:51:
[...]

Als je niet aangeeft wat het probleem nu is dan ga je natuurlijk ook geen zinvol advies krijgen......
Je huidige spullen zouden gewoon prima moeten werken.
De snelheid is soms zonder duidelijke reden plots erg traag, of de melding dat ik verbonden ben met wifi, maar geen internet connectie heb. Ik heb het idee dat unifi wat stabieler werkt allemaal.

• JBVisual
RobertMe schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:58:
[...]

Waren de Pro en Pro Max niet vrij snel opgevolgd door de XG(S)? In combinatie met maar een paar euro verschil. Dan zou ik dus sowieso voor de nieuwere gaan.

[...]

De bekabeling wellicht niet, maar stekkers? RJ45 is volgens mij helemaal niet geschikt voor dit soort kabels.
En het is sowieso totale overkill. Cat6 haalt al 10Gbit/s tot 50 meter. Cat6a gaat vervolgens tot 100 meter. En alles daarboven, zowel in snelheid als in afstand, ben je waarschijnlijk stukken beter af met glasvezel.
Ooit een rol CAT8 van 250m kunnen kopen voor dezelfde prijs als CAT6 mij had gekost, en inderdaad was het best een uitdaging om de kabel in een CAT8 RJ45 plug te krijgen. (die overigens wel een stuk duurder zijn)

De opmerking of de Pro en de Pro max niet opgevolgd zijn door de XGS weet ik niet direct, ik dacht dat de XGS meer zakelijk gericht was.
De review van tweakers gaat helaas over de XG, en niet de XGS (zie review: UniFi U7 Pro XG Accesspoint - Beter in volle zalen dan lege kamers)

De XG is op de 10gbps poort na meer te vergelijken met de Pro (non max) en de XGS is qua hardware te vergelijken met de Pro MAX.
De XGS zou dus op papier de 10gbps uplink beter kunnen benutten, maar ik kan helaas weinig hierover terugvinden.

Vandaar dat ik mij hier probeer te oriënteren.
Zijn zaken als "Spectral Radio scanner" voor thuissituaties überhaupt een toegevoegde waarde? (rijtjeshuis, ik zie ongeveer 7 andere netwerken vanuit mijn woonkamer van buren en achterburen)

• duvekot
JBVisual schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:29:
[...]

Ooit een rol CAT8 van 250m kunnen kopen voor dezelfde prijs als CAT6 mij had gekost, en inderdaad was het best een uitdaging om de kabel in een CAT8 RJ45 plug te krijgen. (die overigens wel een stuk duurder zijn)
Waarom zou je aan een CAT8 kabel überhaupt een RJ45 plug willen maken? Die kabel zit hopelijk op een goede CAT8 waardige inbouw/opbouw doos ergens in/op een muur . Of op een patch paneel?

En dan "gewone" Ethernet kabels vanuit daar naar het apparaat toe?

En wat andere ook al zeggen .. welke andere apparaten heb je al in huis (merk/type/variant etc). Zonder details kunnen we niet Dat de UCG-Fiber een mooie router is zal ik niet ontkennen ... maar zonder details kunnen we lastig kijken waar eea mis zou gaan. Maar persoonlijk zou ik niet raar staan kijken dat het toch je kabels zijn. Een hoger getal is niet altijd beter... En Cat8 was voornamelijk gemaakt voor korte afstanden met zeer hoge snelheden in datacenters ...

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:35
JBVisual schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:18:
[...]
De snelheid is soms zonder duidelijke reden plots erg traag, of de melding dat ik verbonden ben met wifi, maar geen internet connectie heb. Ik heb het idee dat unifi wat stabieler werkt allemaal.
Dat is natuurlijk veel te vaag om zinvol te zijn....... om alleen op basis daarvan de indruk te hebben dat het straks beter wordt is wat bijzonder. KPN modem en wifipunten zijn gewoon prima voor huis-tuin-keuken gebruik.

Inderdaad kans is groter dat het je kabels/aansluitingen zijn dan wat anders.
JBVisual schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:29:
De opmerking of de Pro en de Pro max niet opgevolgd zijn door de XGS weet ik niet direct, ik dacht dat de XGS meer zakelijk gericht was.
De review van tweakers gaat helaas over de XG, en niet de XGS (zie review: UniFi U7 Pro XG Accesspoint - Beter in volle zalen dan lege kamers)

De XG is op de 10gbps poort na meer te vergelijken met de Pro (non max) en de XGS is qua hardware te vergelijken met de Pro MAX.
De XGS zou dus op papier de 10gbps uplink beter kunnen benutten, maar ik kan helaas weinig hierover terugvinden.
Dit is dus wat ik bedoelde. Waarom zou je de Pro kopen als de Pro XG de directe opvolger is voor een paar euro meer, of de Pro Max als de Pro XGS de directe opvolger is voor een paar euro meer.

Of je beter de XG of de XGS kunt kopen doe ik geen uitspraken over. Ik heb zelf nog lekker een AC Lite en AC LR sn geen directe behoefte om te upgraden.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

duvekot schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 00:27:
[...]

Heb je ook behoefte aan hogere internet snelheid in de komende 3 jaar?
Wil je je interne netwerk upgraden naar iets sneller dan 1Gbit?
Gebruik je UniFi Protect?

Dat zijn eigenlijk de basis vragen op basis waarvan je kan kijken welke gateway geschikt is voor een upgrade.
2 gescheiden LAN netwerken, (IOT nog een apart ding). Intern is het nu 1GBIT, maar dat wil ik voor sommige wel upgraden. Niet per se direct nu. Unifi protect gebruik ik niet.

Op sich zou de Gateway Max ook prima kunnen. Maar idee is wel om VPN erop te draaien en nog wat andere dingen waar ik nu met de USG Pro 4 niet boven 500kbit kom :Y)

Ik heb geen zin in een premium momenteel uit te geven.
TweakGP schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:06:
[...]

Dat is natuurlijk veel te vaag om zinvol te zijn....... om alleen op basis daarvan de indruk te hebben dat het straks beter wordt is wat bijzonder. KPN modem en wifipunten zijn gewoon prima voor huis-tuin-keuken gebruik.

Inderdaad kans is groter dat het je kabels/aansluitingen zijn dan wat anders.
Deze issues hier ook (nog niet opgelost overigens). De kans is vrij groot dat mijn wifi slecht is door matig gemaakte netwerk kabels. Cat6 SFTP ging er niet doorheen normaal, dus denk dat de kabels hier beschadigd zijn, en daarbij zijn de connectoren ook pittig. De meeste passen niet, en enkel de industriele versies van 18euro per stuk werken. Zonde geld geweest. Ik heb weer cat 5e gepakt, moet opnieuw de kabels trekken nog.

[ Voor 34% gewijzigd door gitaarwerk op 25-11-2025 17:38 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:40
gitaarwerk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:02:
[...]

2 gescheiden LAN netwerken, (IOT nog een apart ding). Intern is het nu 1GBIT, maar dat wil ik voor sommige wel upgraden. Niet per se direct nu. Unifi protect gebruik ik niet.

Op sich zou de Gateway Max ook prima kunnen. Maar idee is wel om VPN erop te draaien en nog wat andere dingen waar ik nu met de USG Pro 4 niet boven 500kbit kom :Y)

Ik heb geen zin in een premium momenteel uit te geven.

[...]

Deze issues hier ook (nog niet opgelost overigens). De kans is vrij groot dat mijn wifi slecht is door matig gemaakte netwerk kabels. Cat6 SFTP ging er niet doorheen normaal, dus denk dat de kabels hier beschadigd zijn, en daarbij zijn de connectoren ook pittig. De meeste passen niet, en enkel de industriele versies van 18euro per stuk werken. Zonde geld geweest. Ik heb weer cat 5e gepakt, moet opnieuw de kabels trekken nog.
Herkenbaar. Hier cat7 sftp en een ware hel om alle 30 aansluitingen stabiel in de dozen als keystones te krijgen. 3/4 doet het nu stabiel op 10gbit, en ik heb de moed een beetje opgegeven om de rest weer opnieuw aan te sluiten.

• BlackWhizz
DaMoUsYs schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 00:17:
[...]

Nee heb er nog geen ander VLAN aan hangen, wel een ander SSID
Hier heb ik alleen 2.4Ghz op aan staan.
Op het andere SSID staat 2.4Ghz / 5Ghz en 6Ghz aan
Inmiddels een extra SSID (geen ander Vlan) voor IoT apparatuur. Inclusief de speciale IoT setting aan. Nu heb ik mijn IoT apparatuur naar een ander AP gezet (de NanoHD zendt dit SSID niet uit). En alles werkt weer...

Het lijkt dus echt ESP8266 + NanoHD te zijn die geen vrienden willen worden. Nog tips?

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
BlackWhizz schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:13:
[...]

Inmiddels een extra SSID (geen ander Vlan) voor IoT apparatuur. Inclusief de speciale IoT setting aan. Nu heb ik mijn IoT apparatuur naar een ander AP gezet (de NanoHD zendt dit SSID niet uit). En alles werkt weer...

Het lijkt dus echt ESP8266 + NanoHD te zijn die geen vrienden willen worden. Nog tips?
Ik heb van het weekend ook liggen rommelen met een ESP8266 die met geen mogelijkheid wilden verbinden met mijn AC lite. Dit bleek uiteindelijk aan het gebruikte WiFi kanaal te liggen (11 @ 20Mhz, dus ook niks geks). Nadat ik het WiFi kanaal veranderd had, verbond de ESP meteen...
tjanssen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:05:
[...]

Ik heb van het weekend ook liggen rommelen met een ESP8266 die met geen mogelijkheid wilden verbinden met mijn AC lite. Dit bleek uiteindelijk aan het gebruikte WiFi kanaal te liggen (11 @ 20Mhz, dus ook niks geks). Nadat ik het WiFi kanaal veranderd had, verbond de ESP meteen...
Ik heb een AC LR en een AC Lite, resp op kanaal 1 en 11, en al jaren een aantal ESPs in gebruik (zowel ESP8266 als ESP32) en nog nooit problemen gehad. (En waar nodig reconnecten ze prima met het andere AP).

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:45:
[...]

Ik heb een AC LR en een AC Lite, resp op kanaal 1 en 11, en al jaren een aantal ESPs in gebruik (zowel ESP8266 als ESP32) en nog nooit problemen gehad. (En waar nodig reconnecten ze prima met het andere AP).
Ik ook, was er ook verbaasd over. Ik had dat specifieke AP eerst op kanaal 6 zitten, maar die heb ik verzet vanwege interferentie op mijn Zigbee (kanaal 25). De AC Lite naar kanaal 11 gezet, maar mijn OpenTherm Gateway wilde met geen mogelijkheid verbinden op dat kanaal. Als test de Lite naar kanaal 1 gezet, en de OTGW verbond instant. Wellicht iets in de firmware van de OTGW, I don't know...

• BlackWhizz
Lekker dan... en dat noemen ze een upgrade. AC LR dan maar verplaatsen en de NanoHD uit het gebied waar IoT apparatuur loopt -_-

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Beer070 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:49:
[...]

Herkenbaar. Hier cat7 sftp en een ware hel om alle 30 aansluitingen stabiel in de dozen als keystones te krijgen. 3/4 doet het nu stabiel op 10gbit, en ik heb de moed een beetje opgegeven om de rest weer opnieuw aan te sluiten.
Haha, ja... ik had er 4... vond ik al erg genoeg. Ik had nog even opgezocht met welke pluggen het ging.. .zijn deze van Telegartner. Fijne is dat ze wel reusable zijn. Maar ook heel groot. Gaan amper in de APs van Unifi..
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/419014_BB_00_FB/image.jpg?x=1000&y=1000&format=jpg&ex=1000&ey=1000&align=center

Betreft issue met ESP8XXX... volgens mij zijn dat de de fancy settings die je uit moet zetten. Denk aan jumbo frames, fast roaming, mesh... ik weet niet exact welke het zijn, maar op den duur ga je gewoon met een shotgun alle opties uitzetten, en dan werkt er ergens wel iets. Maar dan merk je dat ook wel in de devices met betere connectivity. Ook Sonos Play1 (eerste generatie) is een beetje iffy. TVs en Chromecast en multicast is ook een beetje irritant... maar daar ga ik maar gewoon een kabel insteken (als ik de moed heb om nieuwe kabels te trekken en wat oude telefoonstekkers te vervangen. Neig erna om die draad overal eruit te trekken, en gewoon UTP in plaats van te leggen. Doosjes van Jung LS990 zijn alleen beetje duur)

Betreft NanoHD... Mijj werd die aangeraden door mijn oud collega's die cloud beheerders waren... maar denk dat de NanoHD mooie specs heeft, maar praktisch gezien er teveel problemen mee zijn. Als ik ze ga vervangen worden het gewoon lites, en dan maar Wifi7 over 2.5G. Maar voorlopig niet belangrijk...

[ Voor 9% gewijzigd door gitaarwerk op 26-11-2025 12:36 ]

@gitaarwerk, de NanoHD heb ik er 2 van bij familie gehangen. De plaatsing is (uberhaupt) iffy (had anders gemoeten of een derde er bij). Maar die werken al bijna 7 jaar prima.
Waarbij er dit jaar 2 Athom LED controllers zijn geplaatst, ik meen dat daar een ESP8266 in zit, anders een ESP32. En ook die werken (alhoewel beetje iffy, ze staan in sync, dat via UDP loopt, en dat gaat niet altijd goed. Maar ze verbinden wel en blijven ook langdurig verbonden).

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

gitaarwerk schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:35:
[...]

Haha, ja... ik had er 4... vond ik al erg genoeg. Ik had nog even opgezocht met welke pluggen het ging.. .zijn deze van Telegartner. Fijne is dat ze wel reusable zijn. Maar ook heel groot. Gaan amper in de APs van Unifi..
[Afbeelding]
Ik heb dit probleem opgelost door er een Keystone aan het uiteinde van de kabel op te zetten ipv zo’n grote plug en dan het laatste stukje naar mijn in-wall AP met een 25cm flexibel netwerkkabeltje aan te sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61jeT20DTVL._AC_SX679_.jpg
Paste precies in de inbouwdoos in de muur. :)
Vliegvlug schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:28:
[...]

Ik heb dit probleem opgelost door er een Keystone aan het uiteinde van de kabel op te zetten ipv zo’n grote plug en dan het laatste stukje naar mijn in-wall AP met een 25cm flexibel netwerkkabeltje aan te sluiten:
[Afbeelding]
Paste precies in de inbouwdoos in de muur. :)
Maar dat flexibele kabeltje is maar cat6. Dus wat heeft het dan voor nut om de rest in cat7 of zelfs cat8 uit te voeren? Kun je net zo goed cat6 of cat6a door de muur trekken, en dan kun je ook normale(re) stekkers gebruiken waardoor deze workaround niet nodig is.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobertMe schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:50:
[...]

Maar dat flexibele kabeltje is maar cat6. Dus wat heeft het dan voor nut om de rest in cat7 of zelfs cat8 uit te voeren? Kun je net zo goed cat6 of cat6a door de muur trekken, en dan kun je ook normale(re) stekkers gebruiken waardoor deze workaround niet nodig is.
Is maar een voorbeeld, zijn ook vast in catXYZ te krijgen. ;)
Probleem bij mij was dat ik die grote toolless RJ45 connector niet bij mijn in-walls kon gebruiken omdat de kabel de bocht dan niet kon maken in de inbouwdoos zonder dat de kabel dan een haakse hoek maakte wat zeker niet bevordelijk is.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:52
Ik was er helemaal klaar mee en hebt een bestelling geplaatst bij Ubi.

Dream router 7 en Switch Flex mini voor voor in het huis, een Lite 8 PoE en U7 Pro accesspoint voor achter in het huis (wired backbone). Dream router is nu in de BF met een kleine korting, helpt toch weer iets. Kom van een Asus AC88 en AC68 (of zoiets), wifi 5 met matige roamin/mesh.

Hopelijk krijg ik het een beetje soepel aangesloten op kpn glas

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 26-11-2025 16:30 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:29

franssie

Save the albatross

418O2 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:29:
Ik was er helemaal klaar mee en hebt een bestelling geplaatst bij Ubi.

Dream router 7 en Switch Flex mini voor voor in het huis, een Lite 8 PoE en U7 Pro accesspoint voor achter in het huis (wired backbone). Dream router is nu in de BF met een kleine korting, helpt toch weer iets. Kom van een Asus AC88 en AC68 (of zoiets), wifi 5 met matige roamin/mesh.

Hopelijk krijg ik het een beetje soepel aangesloten op kpn glas
Aansluiten is niet veel moeite als je het originele glas-ethernet omzetpunt gebruikt.
Inloggen op router/gateway en VLAN 6 op je WAN instellen met PPPOE en een username/password (mag alles zijn behalve leeg maar ik gebruik altijd internet/internet omdat dat het ooit eens ergens was).

Zo heb ik nu YouFone internet - het KPN modem zit nog verzegeld in de doos. Duurde even 5 minuten voordat het internet wakker was, zal aan KPN zijde gelegen hebben.

edit: ik heb geen TV en telefonie, maar daar is dacht ik ook wel een topic over.

edit 2: Even ingelogd op unifi web cloud, {Settings] > [internet] > [Primary WAN1] >
VLAN ID aanzetten en 6 invullen
IPV4 configuration PPPoE en username en wachtwoord invullen.

Zonder internet werkt dat niet zo (duh) maar moet je lokaal inloggen op de gateway, wat je bij installatie toch al gaat doen en zoals ik het mij herinner zijn dat exact dezelfde stappen (ben nu niet op die site).

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 26-11-2025 16:54 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• 418O2
franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:40:
[...]

Aansluiten is niet veel moeite als je het originele glas-ethernet omzetpunt gebruikt.
Inloggen op router/gateway en VLAN 6 op je WAN instellen met PPPOE en een username/password (mag alles zijn behalve leeg maar ik gebruik altijd internet/internet omdat dat het ooit eens ergens was).

Zo heb ik nu YouFone internet - het KPN modem zit nog verzegeld in de doos. Duurde even 5 minuten voordat het internet wakker was, zal aan KPN zijde gelegen hebben.

edit: ik heb geen TV en telefonie, maar daar is dacht ik ook wel een topic over.
Ik heb een mediabox en geen telefonie, dus dat komt vast wel goed

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:43
PeterDeTweaker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:10:
[...]

Dank voor de duidelijke uitleg.
Nu kreeg ik idd wel de VLANS te zien.
Het werkt helaas nog niet.

Ik ga de UCG helemaal resetten naar de fabrieksinstellingen en begin opnieuw. Misschien heb ik eerder iets gedaan waardoor het nu niet werkt.

Nog wel een vraag: Je schreef dat als Zones uit staat alle VLANS elkaar moeten zien. Dus als ik na de reset de twee VLANS opnieuw maak, zouden ze elkaar meteen moeten zien? InterVLANverkeer is dan dus mogelijk bedoel ik.
Hoe is het hiermee afgelopen?

• Jensw19
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:46
Lekker blind een Dream Router 7 gekocht, na vanalles gelezen te hebben over een of andere VLAN300 die ik moet instellen om de router van Odido te vervangen die crasht volledig bij het tussen-PC's versturen van grote GBs aan bestanden..
Buiten dat, en de functies die ik zag rondom een hele mooie interface..
Zijn er instellingen waar ik het meest rekening moet houden om alles goed en veilig te laten werken? Zo ver ik het eigenlijk begrijp is het meeste na de VLAN300 plug en play..

[ Voor 18% gewijzigd door Jensw19 op 26-11-2025 21:04 ]

• 418O2
Jensw19 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:49:
Lekker blind een Dream Router 7 gekocht, na vanalles gelezen te hebben over een of andere VLAN300 die ik moet instellen om de router van Odido te vervangen (ding crasht constant met mn NAS als ik bestanden probeer tussen PC en dat apparaat te sturen, lijkt gewoon te veel druk op de router van hun te liggen die t niet aan kan)
Buiten dat, en de functies die ik zag rondom een hele mooie interface, zijn er instellingen waar ik het meest rekening moet houden om alles goed en veilig te laten werken? Zo ver ik het eigenlijk begrijp is het meeste na de VLAN300 plug en play..
Ben uitgeput na het lezen van je post.

Maar heb je de post van @franssie net hierboven gelezen?

• Jensw19
418O2 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:59:
[...]

Ben uitgeput na het lezen van je post.

Maar heb je de post van @franssie net hierboven gelezen?
Ja, ik zie alleen de VLAN wederom in de post zoals ik al eerder las over eigen routers instellen :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Jensw19 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:05:
[...]

Ja, ik zie alleen de VLAN wederom in de post zoals ik al eerder las over eigen routers instellen :)
Ik heb geen ervaring met Odido, maar het zou uit kunnen maken of het via ODF of KPN glas gaat. Wat heb je thuis?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Jensw19
franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:30:
[...]

Ik heb geen ervaring met Odido, maar het zou uit kunnen maken of het via ODF of KPN glas gaat. Wat heb je thuis?
Ik heb Glas, lijkt mij niet dat er wat anders moet verder, maar heb dan ook nooit eerder een andere router gehad die niet van een ISP is, ik hoop vooral goed voorbereid te zijn met bijv, security instellingen die mogelijk anders moeten..

Vervelendste is met al het lezen op het internet dat er elk jaar en maand wel weer iemand was die t net ff anders moest doen, vandaar dat ik hier mijn vraag stelde

• franssie

franssie

Save the albatross

Jensw19 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:34:
[...]

Ik heb Glas, lijkt mij niet dat er wat anders moet verder, maar heb dan ook nooit eerder een andere router gehad die niet van een ISP is, ik hoop vooral goed voorbereid te zijn met bijv, security instellingen die mogelijk anders moeten..

Vervelendste is met al het lezen op het internet dat er elk jaar en maand wel weer iemand was die t net ff anders moest doen, vandaar dat ik hier mijn vraag stelde
Dan eerst het modem/gateway van je provider gebruiken, daar de instellingen van leren en gaandeweg overstappen. Je hebt dus meerdere soorten glas providers, ik zou dan even eerst ervaring opdoen voordat je gelijk je eigen modem gaat gebruiken, met alle respect verder, vaak is stap voor stap beter.

• Jensw19
franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:42:
[...]

Dan eerst het modem/gateway van je provider gebruiken, daar de instellingen van leren en gaandeweg overstappen. Je hebt dus meerdere soorten glas providers, ik zou dan even eerst ervaring opdoen voordat je gelijk je eigen modem gaat gebruiken, met alle respect verder, vaak is stap voor stap beter.
Goede nieuws is ik heb al een jaar de router van odido gebruikt, echter "de instellingen leren" vind ik lastig gaan, de UI is traag, weinig valt er in te stellen, Van wat ik nodig heb kon ik een deel van instellen. Dan ben ik wel benieuwd hoe ik ervaring kan opdoen, vooral omdat het naar mijn idee een locked-down systeem is (zoals die van Ziggo), het is zo ver ik het zie weinig meer dan een apparaat met wat knopjes en veldjes.. VLAN300 klinkt dan ook nieuw, kan er niks van vinden op de Zyxel van odido, dat valt niet te leren op hun router ben ik bang.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:43
Jensw19 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:49:
Lekker blind een Dream Router 7 gekocht, na vanalles gelezen te hebben over een of andere VLAN300 die ik moet instellen om de router van Odido te vervangen die crasht volledig bij het tussen-PC's versturen van grote GBs aan bestanden..
Buiten dat, en de functies die ik zag rondom een hele mooie interface..
Zijn er instellingen waar ik het meest rekening moet houden om alles goed en veilig te laten werken? Zo ver ik het eigenlijk begrijp is het meeste na de VLAN300 plug en play..
Yup vlan 300 en DHCP.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:05

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:40:
[...]

TV is heel simpel met het script van Fabianishere.
https://github.com/fabianishere/udm-iptv

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Pagina: 1 ... 331 332 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.