Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je tagt over het algemeen een poort omdat het apparaat er achter geen vlan tag mee kan geven of omdat je wilt dat op dit poort enkel het verkeer van dat VLAN te zien is.timovd schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:58:
Wat is de gedachte (van Ubiquiti of L2/L3 networking) achter het volgende?
UDR --> USW (Pro Max PoE) -(PoE++)-> U6 (Enterprise) IW - port 1: PoE passthrough naar PoE camera.
Camera heeft fixed IP address en VLAN override, maar als ik de camera inprik op port 1 van de In Wall, krijg ik geen verbinding. Daarvoor moet ik port 1 taggen op het desbetreffende VLAN. Waarom kan dat niet op client device niveau in Unifi, maar moet dat op poort niveau?
Op de USW heb ik de desbetreffende (PoE++-)poort "Tagged VLAN Management" op "Allow all" staan.
Ook een power cycle knop zit er niet op de In Wall. De work-around is: PoE off en PoE Passthrought weer inschakelen.
Ik heb de PoE camera nu wel werkend, maar ik begrijp het ontwerp niet.
Als je apparaat wel een tag mee kan geven, kun je op een poort meere vlans toevoegen (of alle). Ik heb bijvoorbeeld een fysieke server met een poort waar ik meerdere virtuele servers op heb draaien in verschillende VLANs. Je zou dus kunnen kijken of je camera ondersteuning heeft voor VLAN tagging.
VLANS leven overigens op layer 2, die tag wordt op het frame gezet.
//Thapous
Bij mij staat de poort waar het AP aan hangt op Default (1) / Allow all, en dat geldt voor al mijn Unifi switches, AP's en router.timovd schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:25:
@ASS-Ware
Dit (PoE++-)poortje staat op
Operation: Switching
Port Mode: Infrastructure
Native VLAN / Network: [NAAM_VLAN1]
Tagged VLAN Management: Allow All
Camera verwacht een IP via DHCP, dus daar niets ingesteld.
In Client Devices, kun je voor een client een VLAN override doen. Ik heb een apart VLAN voor cameras (niet naar buiten, alleen een paar poortjes open naar de host die ze nodig heeft voor streaming (en port 123 voor de tijd))
Op de NAS die aan een AP hangt heb ik een VLAN en IP adres ingesteld.
Andere apparaten die direct gekoppeld zijn met de USW, krijgen een VLAN mee op deviceniveau, niet aan de hand van de poort.Thapous schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:30:
[...]
...
Als je apparaat wel een tag mee kan geven, kun je op een poort meere vlans toevoegen (of alle)...
Op de het desbetreffende poortje op de USW staat:
Tagged VLAN Management: Allow All
Dat zou toch voldoende moeten zijn. Maar wellicht is een IW geen volwaardige switch?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik heb daarvoor dit apparaatje besteldDennusB schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:11:
Ik heb sinds een paar weken een Unifi Device Bridge (https://eu.store.ui.com/eu/en/products/udb) hangen in de schuur en dat werkt top, er hangt 1 Unifi PoE camera aan, maar ik zou er graag een 2e Unifi PoE camera aan hangen. Iemand enig idee of ik dat PoE signaal kan splitten? Of moet er een powered Unifi switch bij dan?
MT-VIKI 48V POE Ethernet Splitter...
die zorgt er bij mij voor dat het POE signaal van mijn Unifi switch op een slaapkamer gesplit wordt naar een G3 camera en een Accesspoint
Werkt als een tierelier ..
There are no secrets, only information you do not yet have
Wat is het PoE verbruik van die tweede camera? Want de UDB kan maar max 15W aan vermogen uitsturen . Op een (waarschijnlijk .. want staat nergens) passive PoE uitgang.DennusB schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:11:
Ik heb sinds een paar weken een Unifi Device Bridge (https://eu.store.ui.com/eu/en/products/udb) hangen in de schuur en dat werkt top, er hangt 1 Unifi PoE camera aan, maar ik zou er graag een 2e Unifi PoE camera aan hangen. Iemand enig idee of ik dat PoE signaal kan splitten? Of moet er een powered Unifi switch bij dan?
En die splitter die voorgesteld was .. die gaat er niet "in eens" extra vermogen aan toevoegen tenzij je daar dus een extra voeding aan toevoegt. Dus heb je voldoende stroom punten beschikbaar?
mijn PoE poort die deze 2 apparaten 'serviced' geeft 10W aan wat deze 2 apparaten verbruikt. Ik heb er geen extra voeding aan hangen.duvekot schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:38:
[...]
Wat is het PoE verbruik van die tweede camera? Want de UDB kan maar max 15W aan vermogen uitsturen . Op een (waarschijnlijk .. want staat nergens) passive PoE uitgang.
En die splitter die voorgesteld was .. die gaat er niet "in eens" extra vermogen aan toevoegen tenzij je daar dus een extra voeding aan toevoegt. Dus heb je voldoende stroom punten beschikbaar?
Als ik naar mijn Webcam kijk die eraan hangt dan vraagt ie niet meer dan max 5W ..
dan hou je nog 10 over ..
Je kan er altijd nog weer een andere PoE tussen hangen, maar ik was / ben tevreden met die splitter. Soms moet je dingen proberen. Ik heb gekeken wat die poort kon leveren en 2 dingen opgeteld. Lukt dat? Ja. ok uitproberen. Werkt dat. goedkope oplossing gevonden.
There are no secrets, only information you do not yet have
Prima .. dan is dat dus ook duidelijk ...👍... Als je benodigde PoE onder de 15W blijft werkt die splitter dus op deze manier.zeroday schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:11:
[...]
mijn PoE poort die deze 2 apparaten 'serviced' geeft 10W aan wat deze 2 apparaten verbruikt. Ik heb er geen extra voeding aan hangen.
Als ik naar mijn Webcam kijk die eraan hangt dan vraagt ie niet meer dan max 5W ..
dan hou je nog 10 over ..
Je kan er altijd nog weer een andere PoE tussen hangen, maar ik was / ben tevreden met die splitter. Soms moet je dingen proberen. Ik heb gekeken wat die poort kon leveren en 2 dingen opgeteld. Lukt dat? Ja. ok uitproberen. Werkt dat. goedkope oplossing gevonden.
Zoiets zoek ik ook nog want we willen op 1 plek nog een camera buiten ophangen waar geen ethernet kabel licht, ik vraag me of als ik deze box gebruik https://eu.store.ui.com/eu/en/category/switching-utility/products/uacc-flex-utility-pro of dit zonder issue's buiten te gebruiken is (het signaal hoeft maar 5 meter dus dat is niet heel ver).DennusB schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:11:
Gaat om KPN AON Glasvezelverbinding 1G/1G. (PPPOE VLAN6)
De volledige uploadsnelheid wordt niet behaald als ik de glasvezel rechtstreeks aansluit via deze SFP module in poort 7 van de UCG-Fiber. Als ik de echter de NT van KPN gebruik en deze aansluit op een RJ45 poort (WAN Poort 5 van de UCG-Fiber) dan haal ik wel de volledige download/uploadsnelheid.
De situaties zijn allen getest met speedtest-cli en iperf3 om mijn vaste computer.
Zie onderstaande de snelheid in combinatie met de SFP poort 7 op de UCG-Fiber:
Zie onderstaande de snelheid in combinatie met de NT van KPN en RJ45 WAN poort op de UCG-Fiber:
Onderstaande is van toepassing:
- SFP Poort 7 geforceerd op 1Gbps FDX.
- QoS rules uitgeschakleld.
- Smart Queues uitgeschakeld.
- IDS/IPS inschakelen/uitschakelen geen verschil.
- Ipv6 inschakelen/uitschakelen geen verschil.
- Flow control is uitgeschakeld.
Mijn computer is aangesloten op een 2.5G poort op deze switch via een CAT6A kabel.
Mijn computer heeft ook een 2.5G netwerkadapter.
Als ik echter de snelheid van mijn netwerkadapter op mijn pc op 1G zet dan stijgt de uploadsnelheid wel in combinatie met KPN rechtstreeks via de SFP module op de UCG-Fiber. Echter heeft mijn U7 Pro XG die ook op 2.5 draait en de achterliggende wifi client dus ook last van de trage upload. Ik snap er dus helemaal niks meer van. Is dit een bottleneck van de SFP poort in combinatie met PPPOE? Ik had met Odido namelijk nooit ergens last van. Iemand enig idee?
[ Voor 5% gewijzigd door qwasd op 19-08-2026 02:18 ]
Je geeft aan dat de snelheid stijgt als je de LAN port fixed op 1Gbps zet, hoeveel stijgt hij dan tot 940Mbps?
Je kan nog uitsluiten of het aan de hardware offloading engine ligt. Als je, vanuit de foutieve situatie, HW-offloading uitschakelt zijn je snelheden dan normaal?
Vaag...
Misschien MTU settings nog even checken?qwasd schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 01:46:
Ik heb iets vreemds sinds mijn overstap van Odido naar KPN met mijn UCG-Fiber.
De volledige uploadsnelheid wordt niet behaald als ik de glasvezel rechtstreeks aansluit via deze SFP module in poort 7 van de UCG-Fiber. Als ik de echter de NT van KPN gebruik en deze aansluit op een RJ45 poort (WAN Poort 5 van de UCG-Fiber) dan haal ik wel de volledige download/uploadsnelheid.
De situaties zijn allen getest met speedtest-cli en iperf3 om mijn vaste computer.
[Afbeelding]
Zie onderstaande de snelheid in combinatie met de NT van KPN en RJ45 WAN poort op de UCG-Fiber:
[Afbeelding]
Onderstaande is van toepassing:UCG-Fiber gaat via (10G DAC Poort 6) naar mijn USW-Pro-Max-16-PoE (10G DAC Poort 17)
Mijn computer is aangesloten op een 2.5G poort op deze switch via een CAT6A kabel.
Als ik echter de snelheid van mijn netwerkadapter op mijn pc op 1G zet dan stijgt de uploadsnelheid wel in combinatie met KPN rechtstreeks via de SFP module op de UCG-Fiber. Echter heeft mijn U7 Pro XG die ook op 2.5 draait en de achterliggende wifi client dus ook last van de trage upload. Ik snap er dus helemaal niks meer van. Is dit een bottleneck van de SFP poort in combinatie met PPPOE? Ik had met Odido namelijk nooit ergens last van. Iemand enig idee?
Ik zie voldoende handleidingen (zoals deze en bovenstaande) maar ik zie nergens een fotootje.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Denk dat je meer kans maakt door te zoeken/vragen in [KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 of een van de eerdere delen.Impossibl3 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:21:
Niet helemaal het goede topic. Maar heeft iemand een fotootje van hoe dat er uit ziet aan de KPN kant als je geen gebruik wil maken van de RJ45 aansluiting dus bij het glasvezel aansluit punt. Daar steek je een SFP(+) adapter in en dan met glas en een SFP(+) adapter naar de router.
Ik zie voldoende handleidingen (zoals deze en bovenstaande) maar ik zie nergens een fotootje.
MSS Clamping staat op Auto en ik maak gebruik van de nieuwe functie voor MTU1500.BioHazard schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:13:
[...]
Misschien MTU settings nog even checken?
Ook al geprobeerd met deze functie uitgevinkt maar alles werkt immers ook via Poort 5 en NT van KPN. Het lijkt puur een probleem met de SFP poort 7 op de UCG-Fiber en zonder NT van KPN.
@jaro431 lijkt een UCG-Fiber probleem want een Gateway Max heeft dit probleem (en waarschijnlijk UDM Pro) ook niet las ik. Zag onderstaande ook voorbij komen:
[ Voor 21% gewijzigd door qwasd op 19-08-2026 13:57 ]
Klopt het is een UGC-Fiber probleem. Daarom schreef ik al dat er een grote kans is dat het zich oplost als je HW offloading uitschakelt. Er gaat iets mis met sommige SFPs in de witte series van UI. Ik had zelf met XGS-PON slechte upload met Zaram en perfect met de ONU van FS.com. Het is een beetje schieten met hagel. Ergens zit een mismatch in SFP firmware met de UCG-Fiber met een ander merk SFP werkt het misschien beter.qwasd schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:53:
[...]
MSS Clamping staat op Auto en ik maak gebruik van de nieuwe functie voor MTU1500.
[Afbeelding]
Ook al geprobeerd met deze functie uitgevinkt maar alles werkt immers ook via Poort 5 en NT van KPN. Het lijkt puur een probleem met de SFP poort 7 op de UCG-Fiber en zonder NT van KPN.
@jaro431 lijkt een UCG-Fiber probleem want een Gateway Max heeft dit probleem (en waarschijnlijk UDM Pro) ook niet las ik. Zag onderstaande ook voorbij komen:
[Afbeelding]
Ben benieuwd met HW offloading off?
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 19-08-2026 14:03 ]
Ah dat is duidelijk dan. Mooi dat je in ieder geval weet waar het aan ligt. Hopelijk snel een fix.qwasd schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:53:
[...]
MSS Clamping staat op Auto en ik maak gebruik van de nieuwe functie voor MTU1500.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
HW Offloading eens uitgeschakeld. Snelheid schiet nu inderdaad omhoog:stormfly schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:02:
[...]
Klopt het is een UGC-Fiber probleem. Daarom schreef ik al dat er een grote kans is dat het zich oplost als je HW offloading uitschakelt. Er gaat iets mis met sommige SFPs in de witte series van UI. Ik had zelf met XGS-PON slechte upload met Zaram en perfect met de ONU van FS.com. Het is een beetje schieten met hagel. Ergens zit een mismatch in SFP firmware met de UCG-Fiber met een ander merk SFP werkt het misschien beter.
Ben benieuwd met HW offloading off?
https://www.speedtest.net/result/c/53111729-f507-419e-9c7e-faa32686e72f
Ik weet niet of het gaat helpen maar ik heb deze sfp module maar eens besteld om te testen.
Al deze feiten maken het wel een sterke post op het ui.com forum. Ik zou die SFP even testen en dan een goed leesbare totaalpost maken en ui-team even taggen voor R&D aandacht.qwasd schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:11:
[...]
HW Offloading eens uitgeschakeld. Snelheid schiet nu inderdaad omhoog:
https://www.speedtest.net/result/c/53111729-f507-419e-9c7e-faa32686e72f
Ik weet niet of het gaat helpen maar ik heb deze sfp module maar eens besteld om te testen.
Het heeft te maken met de hw offloading chip/firmware en bepaalde SFPs.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, bij mij hebben ze geweigerd. ondanks dat ik ze heb gewezen op onderstaande topics.Gunner schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:32:
@gastje01 Heb je nog succes gehad met een RMA bij ubi?
Bij de U6+ van mij blijft de witte led branden en het device laat zich niet resetten, na een korte google tocht een aantal forum posts hierover gevonden.
https://community.ui.com/questions/U6-Wont-upgrade/41e6d946-ba55-4c4b-afee-95627c05f865
https://community.ui.com/questions/U6-Stuck-on-solid-white-light/af985c04-7b4a-425c-a89f-51a09e209244?reply=1
https://forum.openwrt.org/t/seeking-help-with-bricked-unifi-u6-boot-process-bootloader/240896/19
https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/1r35r77/u6_suddenly_bricked_after_a_power_cycle_many/
Deze U6+ heeft een aluminium behuizing en dus ook een goede warmte afdracht, ik heb de u7 Light (vergelijkbare specs) bekeken en deze is volledig van plastic waardoor het waarschijnlijk veel warmer wordt in de behuizing slecht voor condensators E.D dus ik ben nu opzoek naar wat anders alhoewel het nu met 1 enkele U6+ redelijk gaat.
Kan het ook zijn dat je tegen de limiet zit van de module (https://www.fs.com/nl/products/37930.html)zit?en dat je een sfp+ module moet hebben?qwasd schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 01:46:
Ik heb iets vreemds sinds mijn overstap van Odido naar KPN met mijn UCG-Fiber.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onderstaande is van toepassing:UCG-Fiber gaat via (10G DAC Poort 6) naar mijn USW-Pro-Max-16-PoE (10G DAC Poort 17)
Deze module werkt prima in andere apparaten met internet van KPN maar bijvoorbeeld ook Freedom. Uiteraard wel met AON. Deze module is ook vaak aangeraden in de topics hier op tweakers van beide providers en zou voldoen aan de specs van KPN. En waarom zou een SFP+ module nodig zijn als de verbinding ook maar 1Gbps up/down is. Ik heb in ieder geval een andere module besteld om te proberen en die komt vandaag binnen. Wordt vervolgd...boomer21 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:56:
[...]
Kan het ook zijn dat je tegen de limiet zit van de module (https://www.fs.com/nl/products/37930.html)zit?en dat je een sfp+ module moet hebben?
EDIT: De Draytek SFP module binnengekregen en helaas hetzelfde probleem in combinatie met de UCG-Fiber.
[ Voor 8% gewijzigd door qwasd op 20-08-2026 16:07 ]
Met een rescue script wat ik daar op een van die pagina's vond kan je hem denk ik wel herstellen.tuxie6 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:08:
[...]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, bij mij hebben ze geweigerd. ondanks dat ik ze heb gewezen op onderstaande topics.
Bij de U6+ van mij blijft de witte led branden en het device laat zich niet resetten, na een korte google tocht een aantal forum posts hierover gevonden.
https://community.ui.com/questions/U6-Wont-upgrade/41e6d946-ba55-4c4b-afee-95627c05f865
https://community.ui.com/questions/U6-Stuck-on-solid-white-light/af985c04-7b4a-425c-a89f-51a09e209244?reply=1
https://forum.openwrt.org/t/seeking-help-with-bricked-unifi-u6-boot-process-bootloader/240896/19
https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/1r35r77/u6_suddenly_bricked_after_a_power_cycle_many/
Deze U6+ heeft een aluminium behuizing en dus ook een goede warmte afdracht, ik heb de u7 Light (vergelijkbare specs) bekeken en deze is volledig van plastic waardoor het waarschijnlijk veel warmer wordt in de behuizing slecht voor condensators E.D dus ik ben nu opzoek naar wat anders alhoewel het nu met 1 enkele U6+ redelijk gaat.
Ervanuitgaande dat je er bij kan met SSH;
1
| syswrapper.sh restore-default & set-default & |
1
| curl -fs https://dl.ui.com/firmwares/uap/jw/U6Rescue.sh | sh |
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
SSH werkt niet omdat de bootloader niet eens volledig laad (witte led)
De scripts heb ik geprobeerd, eerst via ethernet en later via rs232, het is een defecte emmc (flash) chip. of de bolgridjes vertonen soldeerproblemen.
Zodra je de flash aanspreekt krijg je errors terug.
Zolang je alles via usb->rs232 in ram laad werkt de accespoint normaal voor weken.
Helaas is hij na powercycle alles kwijt en moet je alles opnieuw via rs232 weer inladen.
De oplossing is een nieuwe flashchip plaatsen, dan werkt de AP weer als nieuw.
Andere module heeft dus helaas niks geholpen @stormflyqwasd schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:54:
[...]
Deze module werkt prima in andere apparaten met internet van KPN maar bijvoorbeeld ook Freedom. Uiteraard wel met AON. Deze module is ook vaak aangeraden in de topics hier op tweakers van beide providers en zou voldoen aan de specs van KPN. En waarom zou een SFP+ module nodig zijn als de verbinding ook maar 1Gbps up/down is. Ik heb in ieder geval een andere module besteld om te proberen en die komt vandaag binnen. Wordt vervolgd...
EDIT: De Draytek SFP module binnengekregen en helaas hetzelfde probleem in combinatie met de UCG-Fiber.
Het enige wat helpt is hardware offloading uitschakelen maar ik weet dus niet wat daar de voor/nadelen van zijn.
Ook heb ik geprobeerd flow control in te schakelen. Dan schiet mijn upload ook weer omhoog zoals het hoort maar de upload latency gaat dan van een paar ms naar bijna 200ms dus dat lijkt me ook niet goed.
Als ik met KPN glas met SFP (AON) MTU op 1500 zet krijg ik dat internetverkeer niet meer goed werkt en heel langzaam wordt. Met auto gaat het prima. Snap niet waarom KPN niet eens van PPPoE afstapt nergens meer voor nodig maar zal wel kostbaar zijn om te veranderen.qwasd schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:53:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je Intrusion Protection of Content filtering aanstaan? Bij mijn UDM-SE zorgde dit er i.c.m. KPN voor dat mij upload volledig inzakte. Kwam niet boven de 600Mbps uit. Toen ik het uitzette was het probleem verhopen.qwasd schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 02:08:
[...]
Andere module heeft dus helaas niks geholpen @stormfly
Het enige wat helpt is hardware offloading uitschakelen maar ik weet dus niet wat daar de voor/nadelen van zijn.
Ook heb ik geprobeerd flow control in te schakelen. Dan schiet mijn upload ook weer omhoog zoals het hoort maar de upload latency gaat dan van een paar ms naar bijna 200ms dus dat lijkt me ook niet goed.
Komt uiteraard door de combinatie PPPoE, maar daar zit je bij KPN helaas aan vast.
Er is sindskort een nieuw vinkje "use 1500 mtu" in Unifi.=Vaevictis_ schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:16:
[...]
Als ik met KPN glas met SFP (AON) MTU op 1500 zet krijg ik dat internetverkeer niet meer goed werkt en heel langzaam wordt. Met auto gaat het prima. Snap niet waarom KPN niet eens van PPPoE afstapt nergens meer voor nodig maar zal wel kostbaar zijn om te veranderen.
Deze staat ingeschakeld.
:strip_exif()/f/image/JNK22xIRvGhpYGdCoDjYrGzz.png?f=user_large)
MSS Clamping staat op Auto.
[ Voor 3% gewijzigd door qwasd op 21-08-2026 10:21 ]
IDS/IPS uitschakelen maakt geen verschil.dôh schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:01:
[...]
Heb je Intrusion Protection of Content filtering aanstaan? Bij mijn UDM-SE zorgde dit er i.c.m. KPN voor dat mij upload volledig inzakte. Kwam niet boven de 600Mbps uit. Toen ik het uitzette was het probleem verhopen.
Komt uiteraard door de combinatie PPPoE, maar daar zit je bij KPN helaas aan vast.
Klopt die heb ik ook geprobeerd maar dramatische resultaten. Gaat het bij jou dan wel goed?qwasd schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:20:
[...]
Er is sindskort een nieuw vinkje "use 1500 mtu" in Unifi.=
Deze staat ingeschakeld.
[Afbeelding]
MSS Clamping staat op Auto.
Op poort 7 met sfp module heb ik problemen. Als ik gebruik maak van een NT van KPN en bijvoorbeeld poort 5 (rj45) op de UCG-Fiber dan heb ik nergens last van.Vaevictis_ schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:47:
[...]
Klopt die heb ik ook geprobeerd maar dramatische resultaten. Gaat het bij jou dan wel goed?
Fijn dat je het getest hebt, ik zou zeker een topic openen op community.ui.com met een supportfile attached. Elke report kan helpen dit te fixen, heb hebt een goed technisch onderzoek gedaan.qwasd schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 02:08:
[...]
Andere module heeft dus helaas niks geholpen @stormfly
De A73 CPU is behoorlijk krachtig en kan 1Gbps met PPPoE goed verwerken over de CPU, volgens mij ligt de CPU max rond 1700-2200Mbps. Als je daarboven een abonnement kiest, bijvoorbeeld bij een KPN 4/4Gbps abonnement dan heb je hardware offloading nodig.
Ik heb ervoor gekozen om geen eigen SFP meer te gebruiken en de ONT (XGS-PON) van KPN via UTP aan de UCG-Fiber te koppelen. Zover mij bekend werk je dan om het door jou benoemde probleem heen. Kan je ook makkelijk de groene lampjes op de ONT aflezen als er een fibercut zou zijn ;-)
Flowcontrol is een signalering welke tegen de verzendende partij roept "rustig aan, ho ho". Als je dat uitzet dan druk je de hele verbinding vol waardoor je latency oploopt. Alleen waarneembaar op de absolute piek en minder in dagelijks gebruik zoals browsing/streaming. Ik zou zelf ervoor kiezen om hardware offloading aan te hebben, als je er met flowcontrol omheen kunt werken.
Een bug report zou ik zeker doen, als je mij/hier nog even het topic deelt dan lees ik graag mee.
Precies wat ik net schrijf ;-) geheheqwasd schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:25:
[...]
Op poort 7 met sfp module heb ik problemen. Als ik gebruik maak van een NT van KPN en bijvoorbeeld poort 5 (rj45) op de UCG-Fiber dan heb ik nergens last van.
Jeps daar heb ik wel eens mee getest, en het werkt ;-)dôh schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:30:
Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van een eSim in de 5G modems van Unifi? Ik heb sinds kort een U5G Backup en zou een eSim willen gebruiken.
Het was inderdaad niets anders dan de QR code van de provider scannen en gaan. Mooi, ik heb nu een extra Simpel abbonement voor de backup van de backup.stormfly schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:43:
[...]
Jeps daar heb ik wel eens mee getest, en het werkt ;-)
Hoe scan je de QR code? Niet met de 5g modem zelf neem ik aan. Met je gsm kan, maar dan wordt die toch toegevoegd aan die gsm. Niet aan je UniFi.dôh schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:25:
[...]
Het was inderdaad niets anders dan de QR code van de provider scannen en gaan. Mooi, ik heb nu een extra Simpel abbonement voor de backup van de backup.
Voor nu heb ik een fysieke simkaart geregeld voor de 5g Backup. Maar misschien handig om te weten voor de toekomst.
[ Voor 12% gewijzigd door TheKerremenke op 21-08-2026 13:37 ]
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/internet-solutions/products/u5gTheKerremenke schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:36:
[...]
Hoe scan je de QR code? Niet met de 5g modem zelf neem ik aan. Met je gsm kan, maar dan wordt die toch toegevoegd aan die gsm. Niet aan je UniFi.
Voor nu heb ik een fysieke simkaart geregeld voor de 5g Backup. Maar misschien handig om te weten voor de toekomst.
Hier staan de methodes en hoe toe te voegen
Heb jij een 4gb abbo? Hoeveel haal je daarmee met de ucg-fiber? Ik kom niet verder dan 3.3 / 1.6 Mbps (in de test op de ucg-fiber) op port 5 met hw offloading en de 1500 mtu settingstormfly schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:42:
[...]
Als je daarboven een abonnement kiest, bijvoorbeeld bij een KPN 4/4Gbps abonnement dan heb je hardware offloading nodig.
Ik heb ervoor gekozen om geen eigen SFP meer te gebruiken en de ONT (XGS-PON) van KPN via UTP aan de UCG-Fiber te koppelen.
Ik heb een SFP module van FS (SFP-GE-BX) in poort 10 op een UDM Pro. Werkt probleemloos met AON. Ik zie het al deze SFP module ondersteund max. frame size van 1500 bytes.qwasd schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:25:
[...]
Op poort 7 met sfp module heb ik problemen. Als ik gebruik maak van een NT van KPN en bijvoorbeeld poort 5 (rj45) op de UCG-Fiber dan heb ik nergens last van.
Soms is het zo eenvoudig. Stom dat ik dat nog niet gevonden had.LightStar schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:38:
[...]
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/internet-solutions/products/u5g
Hier staan de methodes en hoe toe te voegen
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
De CPU in de UCG Max is de beperkende factor. https://community.ui.com/questions/UCG-max-slow-VPN-speeds/9ff5cbab-8c95-4775-8df5-937cec591396DonRoger schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 00:24:
Hallo! Ik gebruik een vpn client (wireguard) op mijn Gateway Ultra, maar deze gaat niet sneller dan 150 tot 200Mbps. Ik had eerst een 400Mbps verbinding van Odido, maar heb deze naar 1Gbps geüpgraded omdat ik in de veronderstelling was dat de verbinding via de VPN dan ook wel sneller zou worden; niet dus. Zelfs met 1Gbps blijft het op maximaal 200Mbps hangen en zit het vaak rond de 150Mbps. Ik heb IDS/IPS uitgeschakeld en MSS Clamping op 1380 gezet, maar dat mocht niet baten. Ik weet niet wat ik nog meer kan proberen, weten jullie misschien nog iets?
De UCG fiber heeft een krachtigere CPU. Die redt de 1.2 Gbps.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.