[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 337 338 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

RobertMe schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Maar dat laatste geldt dus altijd. Dat is geen UTR probleem noch een "dezelfde SSID probleem".

Want als je een Gl.inet travel router hebt én een apart SSID gebruikt en dat aparte SSID instelt op je telefoon, tablet, laptop, Chromecast en weet ik wat je allemaal meeneemt op vakantie, en vervolgens dat apparaat thuis insteekt, wat denk je dat er dan gebeurt? Precies hetzelfde : ook dan zullen die apparaten potentieel (opnieuw) verbinden met die travel router omdat die een veel beter signaal heeft. En de enige oplossing daarvoor is dan weer het netwerk verwijderen / niet onthouden, of niet automatisch laten verbinden. Niet echt een oplossing dus omdat je op vakantie dan net zo goed weer alles moet instellen.
Nou dat ben ik niet helemaal eens\ met je
1) Bijna mijn hele huis hangt aan mijn thuis WiFI en kennen dus niet het travel SSID. Die gaan dus nooit over
2) Bij de paar mobiele apparaten (zeg 6) heb ik nog nooit gezien dat ze overgingen naar het travel SSID, en indien wel, soit. Die paar minuten dat het travel SSID aan staat om de firmware up te daten en een VPN configuratie te testen op de travel SSID (waarbij dus handmatig opzettelijk met dat tweede SSID verbonden wordt) heeft echt nog nooit problemen gegeven.
Zijn beide SSID's gelijk kan krijg je gewoon gedoe omdat:
1) apparatuur zal altijd proberen binnen hetzelfde SSID netwerk te blijven
2) Pas na enige tijd zonder dekking gaat het zoeken naar een ander netwerk (SSID).
3) bij hetzelfde SSID er plots wel een ander subnet en DHCP server, Gateway is - hoe fijn is dat :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:00

Mr-D.

interpunctie? no hero here

franssie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:26:
@Mr-D. een travelrouter is juist veel meer. In essentie is het (primair) een product dat je meeneemt op reis (duh) om een eigen WiFi-netwerk op te zetten in je verblijf, zodat je met een enkele toegangscode (bijvoorbeeld in sommige hotels en campings) al je apparatuur kan delen, Vaak is een stukje verbetering van de netwerkdekking mooi meegenomen. De travel router is dus een soort man-in-the-middle oplossing tussen twee draadloze netwerken.
Veel van die apparaatje kunnen ook een VPN/WireGuard cliënt draaien om zo van een VPN gebruik te kunnen maken voor alle apparaten. Dat VPN kan elke VPN boer zijn die je vertrouwt, of je eigen thuisnetwerk (mits die voldoende upload heeft, want de upload van je thuisnetwerk bepaald je max download op de client).
Anders zou je gewoon het VPN draaien vanaf je telefoons, laptops etc - zelfde effect.

Als Unifi het met teleport makkelijker maakt om in te stellen is dat alleen maar extra gemak.

[...]

Dit klopt 100%. Het enige is dat je eenmalig op de clienten user/pw van het reis SSID moet invoeren. En dat is wat ik doe.
Ik weet dat het meer is maar om het in jij en jannes taal uit te leggen leek mij dit de beste uitleg. Ik weet dat we op Twaekers zitten maar niemand hier heeft verstand van alles wat op dit forum word besproken. Alles wat ik weet jeb ik op Tweakers geleerd, ik heb dan ik mijn vakgebied geheel niets te maken met netwerken.

sneller usenet? tips en tricks

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:00

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:41:
[...]

Nou, het wordt toch echt neergezet als een product dat een verlengstuk van je netwerk is. In theorie heb je gelijk, maar Ubiquiti adverteert juist met het instellen van dezelfde Wi-Fi naam zoals thuis, zodat je onderweg direct verbonden bent met de Travel Router. En zo te lezen levert dat ook nog enkele praktische problemen op bij de mensen die 'm al binnen hebben.
Zie mijn post hierboven.

sneller usenet? tips en tricks

• TommyL0204
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:08
https://community.ui.com/...9f-4157-b0f9-c4d03cc305f5
Alweer de volgende update voor de UTR: 6.5.244

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:48
Mr-D. schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Ik weet dat het meer is maar om het in jij en jannes taal uit te leggen leek mij dit de beste uitleg. Ik weet dat we op Twaekers zitten maar niemand hier heeft verstand van alles wat op dit forum word besproken. Alles wat ik weet jeb ik op Tweakers geleerd, ik heb dan ik mijn vakgebied geheel niets te maken met netwerken.
Maar het is dus, met alle respect, dan geen goede uitleg.

Die UTR zet Ubiquiti in de markt als een apparaatje dat je onderweg meeneemt en voila, net alsof je vanuit huis verbinding maakt met zaken in je eigen netwerk en internet.

Het is dat hij uitverkocht is, anders had ik ‘m op basis van die propositie gekocht. Een MiFi of travel router van een ander merk had ik allang kunnen kopen, maar dat integreert dus niet met mijn thuisnetwerk op de manier dat Ubiquiti het nu doet voorkomen. Maar ja, wat ze beloven werkt dus nog niet optimaal. Niet zo gek dat daar dan wat klachten over zijn?

Have you tried turning it off and on again?

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:48
peak schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Ja ze adverteren het zo en ja voor een leek is het makkelijker dat de ssid met wachtwoord wordt gekopieerd naar je travel router zodat je apparaat direct verbind. Ja met de vpn is het een verlengstuk van je netwerk. Ook dat klopt.

Het probleem dat jij leest is dat mensen thuis er mee spelen en vergeten dat ze al thuis zijn. De router weet dit niet, die zet gewoon een vpn verbinding op. Stel je steekt geen netwerkkabel of connect met je netwerk maar hij staat wel aan, jouw pc kiest het sterkste signaal. Dus als jij je travel router thuis aanzet, maar geen internet op hebt aangesloten, dan heb jij op jouw pc/ipad/telefoon geen internet om de travel router geen internet heeft.

Puntje bij paaltje. Test travel router buitenshuis als je dezelfde ssid blijft gebruiken.
Eens, maar je wil 'm dus ook wel eens thuis aanzetten om het te configureren of van een update te voorzien. :9

Have you tried turning it off and on again?

• franssie

franssie

Save the albatross

UniFi Travel Router 6.5.244
458 views
5 replies
Created50 Minutes Ago
Activity1 Minute Ago
Improvements

Improved Teleport connection establishment.
Improved detection for various captive portal implementations.
Improved device boot time.
Display unique names for Teleport servers in the client list.
Added support for VPN Kill Switch. *
Added support for MAC address randomization when uplinking to WiFi. *
Added support for MAC address cloning. *
Ik ben benieuwd wat die verbeterde Teleport inhoudt.
Dat is wel het USP van dit product namelijk (en de vendor lock in)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:10
Phoolie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:13:
[...]
Dat is toch het slechtste verkoopargument van de eeuw? Als je een andere SSID neemt, moet je deze eenmalig verbinden en opslaan en daarna ben je ook altijd direct verbonden.

Neemt niet weg dat als ze er mee adverteren, dat het dan wel goed moet werken.
Met bijvoorbeeld een sonos is het super irritant om het netwerk aan te passen. Dus ik had wel de hoop dat ik inderdaad gewoon zelfde wifi en wifi wachtwoord kon gebruiken.

• franssie

franssie

Save the albatross

giantgiantus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:10:
[...]

Met bijvoorbeeld een sonos is het super irritant om het netwerk aan te passen. Dus ik had wel de hoop dat ik inderdaad gewoon zelfde wifi en wifi wachtwoord kon gebruiken.
Met een Chromecast is het ook erg vervelend om de wifi te verhuizen. In die gevallen hernoem ik wel het SSID van mijn Gl.Inet naar het huisnetwerk, maar eigenlijk neem ik die chromecast nooit mee.
En geluid op reis daar heb ik JBL boxjes voor die op BT werken ipv wifi, ben wel benieuwd hoe jij reist met een Sonos set zonder BT :P

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

giantgiantus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:10:
[...]

Maar dat kan ook gewoon. De UTR is in essentie, zoals eerder gemeld, een man-in-the-middle. Aan de ene kant configureer je een uplink naar internet (keuze uit bekabeld, wifi, of usb-tethering vanaf mobiel) met als toegevoegde waarde dat de utr de captive portal van de uplink kan afhandelen (en dat kan bijv een chromecast niet)
En aan de andere kant configureer je een ssid waarop je “op reis” met de utr verbindt. Dat kun je ofwel zelf instellen en dat dan al of niet hetzelfde als thuis noemen (met als beperking 1 wachtwoord, dus de use case van meerdere thuisnetwerken met hetzelfde ssid en verschillende wachtwoorden is niet ondersteund).
En als extra kun je, zodra de uplink actief is en je thuisnetwerk geschikt is, via Teleport letterlijk naar het huisnetwerk verbinden. In dat geval kies je 1 van de beschikbare ssid’s uit het thuisnetwerk en gaat de UTR die uitzenden, én kun je bij de apparaten in je thuisnetwerk *bijna alsof je thuis bent”.

Als alternatief voor Teleport kun je ook een “gewone” Wireguardverbinding opzetten, naar waar je maar wilt - dus ook thuis, mits je daar een wireguardserver hebt.

• franssie

franssie

Save the albatross

pipo76 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:49:
[...]
<>
Als alternatief voor Teleport kun je ook een “gewone” Wireguardverbinding opzetten, naar waar je maar wilt - dus ook thuis, mits je daar een wireguardserver hebt.
Ik neem aan (!) dat elke gateway die Teleport aanbiedt ook WireGuard en wellicht OpenVPN aan kan bieden als server?
Maar ook Omada routers en die zvan Microtik hebben tegenwoordig wel een WireGuard servertje aan boord.
Dus ik ben benieuwd wat nu eindelijk de toegevoegde waarde van teleport gaat zijn. Als die er is koop ik er ook wel eentje, maar voor nu werkelijk geen idee.

De WireGuard servers van mijn twee Unifi sites werken uitstekend op telefoons, laptops en Gl.Inet travel routers.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:31

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@franssie

Teleport is onderhuids gewoon Wireguard. Dus ja alle Unifi Gateways met Teleport kunnen ook Wireguard server los draaien.

Gallery V&A

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

franssie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:04:
[...]

Ik neem aan (!) dat elke gateway die Teleport aanbiedt ook WireGuard en wellicht OpenVPN aan kan bieden als server?
Maar ook Omada routers en die zvan Microtik hebben tegenwoordig wel een WireGuard servertje aan boord.
Dus ik ben benieuwd wat nu eindelijk de toegevoegde waarde van teleport gaat zijn. Als die er is koop ik er ook wel eentje, maar voor nu werkelijk geen idee.

De WireGuard servers van mijn twee Unifi sites werken uitstekend op telefoons, laptops en Gl.Inet travel routers.
Alle mussen zijn vogels, maar niet alle vogels zijn mussen.

Hoewel de UTR natuurlijk primair is gericht op mensen die goed in het unifi ecosystem zitten en over Teleportmogelijkheid beschikken, kun je hem dus ook zinvol gebruiken als je géén Teleportmogelijkheid hebt, maar wel een (andere) Wireguard oplossing,
(Tot ik de UTR ontving op 31-12 had ik ondanks mijn Unifi geen mogelijkheid tot Teleport, dat bleek te komen doordat ik de controller in een LXC container hostte, in plaats van een vm met UOS server)

• franssie

franssie

Save the albatross

@pipo76 duh
natuurlijk kan je 'm gebruiken zonder teleport omdat ie (sinds pas kort ook) ook plain vanilla WireGuard ondersteund.
Maar dan is de toegevoegde waarde ten opzichte van een Gl.Inet dus -1 ivp 0 :P

Betaal je het dubbele voor een schermpje en een toekomst van firmware updates om het ding te repareren - wat voor velen prima is.

Ik hou van design en gebruiksgemak. En betaal er ook voor als het werkt.

Ik gebruik al vrij lang Unifi in meerdere sites, maar dit ding is gewoon meer marketing dan dat het werkt, ga ik niet bij vrienden uitrollen zeg maar, en dat doe ik met Gl.Inet wel. Omdat dat wel werkt.

Dus eigenlijk, als je niet in het Unifi systeem zit heeft ie geen enkele toegevoegde waarde, nul nada niets 8)
maar betaal je wel twee maal de prijs.

edit3: tenzij ze dat teleport ding aan de praat krijgen, dan koop ik er dus eentje.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 09-01-2026 23:50 ]

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:17
Is het niet zo dat als je teleport gebruikt, je geen poorten open zet (ala tailscale) in tegenstelling tot als je zelf een wireguard draait? Verklein je daarmee niet je attack surface?

• franssie

franssie

Save the albatross

@revox862 Tailscale loopt ook gewoon over WireGuard. Google het maar eens samen :+

edit: en teleport dus ook.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 09-01-2026 23:57 ]

• revox862
franssie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:55:
@revox862 Tailscale loopt ook gewoon over WireGuard. Google het maar eens samen :+

edit: en teleport dus ook.
Correct. Daarvoor hoef je ook geen poorten open te zetten aangezien je via de infrastructuur van tailscale gaat en in het geval van teleport dus over die van ubiquity.

Overigens heb ik ook een UTR gekocht maar nog niet uitgepakt (wat overigens een trend is bij mij, maar dat terzijde).

[ Voor 27% gewijzigd door revox862 op 10-01-2026 00:08 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

revox862 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:58:
[...]

Correct en daarvoor hoef je ook geen poorten open te zetten aangezien je via de infrastructuur van tailscale gaat.
Dan snap ik je vraag niet. Er zal meestal een luisterende poort moeten zijn. Cloudfare biedt dacht ik wel een MIM VPN dienst aan waarbij je netwerk een tunnel naar hun open houdt waar je clients dus weer op hun servers zich aanmelden.
Maar hier houdt ook mijn netwerkkennis op...

• revox862
@franssie In het geval van teleport zet je geen poort open op je eigen gateway maar loopt, in ieder geval, de initiele verbinding via de infrastructuur van ubiquity.

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

franssie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:44:
@pipo76 duh
natuurlijk kan je 'm gebruiken zonder teleport omdat ie (sinds pas kort ook) ook plain vanilla WireGuard ondersteund.
Maar dan is de toegevoegde waarde ten opzichte van een Gl.Inet dus -1 ivp 0 :P

Betaal je het dubbele voor een schermpje en een toekomst van firmware updates om het ding te repareren - wat voor velen prima is.

Ik hou van design en gebruiksgemak. En betaal er ook voor als het werkt.

Ik gebruik al vrij lang Unifi in meerdere sites, maar dit ding is gewoon meer marketing dan dat het werkt, ga ik niet bij vrienden uitrollen zeg maar, en dat doe ik met Gl.Inet wel. Omdat dat wel werkt.

Dus eigenlijk, als je niet in het Unifi systeem zit heeft ie geen enkele toegevoegde waarde, nul nada niets 8)
maar betaal je wel twee maal de prijs.

edit3: tenzij ze dat teleport ding aan de praat krijgen, dan koop ik er dus eentje.
Teleport werkt, althans bij mij,in een korte test. Binnenkort weekje vakantie met het gezin, dat wordt de eerste echte travel-ervaring met de UTR. Welke issues loop jij tegenaan?

We zijn het eens dat de UTR nog echt niet volwassen is (maar als de firmware updates in dit tempo blijven komen gaat het misschien wel hard O-) ), en als ik al gl.inet spul zou hebben had ik hem zeker niet nu gekocht.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik moet zeggen, ik heb GL Inet-spul (jaja Chinees ik weet het) maar mijn Slate7 was een stuk duurder dan die UTR.

Als ik gewoon tante Sjaan zou zijn met een Ubiquiti netwerk (ik heb het net de deur uit gedaan) zou ik die UTR zeker wel overwegen. Een router die geen publiek IP heeft of niet met NAT voor internet beschikbaar gemaakt kan worden kan van binnenuit een VPN-tunneltje opzetten met een dienstverlener (Mikrotik biedt dit, Ubiquiti dus ook) en als je er dan bij wil verbind jij met die dienstverlener en deze knoopt die 2 tunneltjes aan elkaar. Als de crypto klopt zou die dienstverlener daarna niet bij je data moeten kunnen komen. Op zich prima, ik heb het ook ergens bij een klantje draaien, de MT implementatie werkt prima (obv WG).
Volgens mij werkt Ubiquiti Teleport exact zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 10-01-2026 00:41 ]

Pagina: 1 ... 337 338 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.