[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 344 345 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:13

franssie

Save the albatross

Onder Technical staan wel mooie specs, twee nanosim én een eSim (max twee te gebruiken van de drie), protect, alle VPN meuk en een controller.
Zou perfect voor mijn Klik en Klaar site zijn, echter EUR 540 doet me nu twijfelen want mijn huidige opzet werkt ook prima (geen protect maar zit nog niet daarop).

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:44
franssie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Onder Technical staan wel mooie specs, twee nanosim én een eSim (max twee te gebruiken van de drie), protect, alle VPN meuk en een controller.
Zou perfect voor mijn Klik en Klaar site zijn, echter EUR 540 doet me nu twijfelen want mijn huidige opzet werkt ook prima (geen protect maar zit nog niet daarop).
Vergeet het extra SD-kaartje niet, want het interne 64GB kaartje zit met een paar camera's snel vol :P

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-03 19:25
franssie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Ik heb hem besteld voor de camping, heb nu een losse 5g modem en een switch, kan dat mooi in een ding. :)

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:50
Travel router sinds 13.10 weer voorradig

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:09

jdwrist

En het antwoord is koekje

Ik ben bezig om gebruik te gaan maken van mijn unifi netwerk.

Mijn setup:
Cloud Gateway Max
Flex 8 2.5 Gb PoE
3 X U7 InWall (op iedere verdieping 1) voor de wifi

Als ik het goed lees / begrijp moet ik in de internet settings de onderstaande instellingen invoeren
VLAN ID op 6
IPv4 Connection PPoE
Gebruiker Inter
Password Internet

De UCG MAX staat op dit moment nog met de wan kabel in het KPN modem. Als ik bovenstaande gegevens invoer krijg ik daarna geen connectie meer met mijn UCG MAX? Is dit vanwege dat de wan nog via de KPN modem verloopt? Hier kom ik nog niet helemaal uit nl.

Als ik de UCG MAX direct op de glasvezelfkastje wil aansluiten moet ik als ik het goed begrijp is de handeling dan dat ik deze stroomloos maak. Vervolgens de utp kabel van het glasvezelkastje in de UCG MAX dan stroom weer aanzetten en rustig afwachten.

Live youre Life and Enjoy every Day

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
jdwrist schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:37:
Ik ben bezig om gebruik te gaan maken van mijn unifi netwerk.

Mijn setup:
Cloud Gateway Max
Flex 8 2.5 Gb PoE
3 X U7 InWall (op iedere verdieping 1) voor de wifi

Als ik het goed lees / begrijp moet ik in de internet settings de onderstaande instellingen invoeren
VLAN ID op 6
IPv4 Connection PPoE
Gebruiker Inter
Password Internet
Dat zou kunnen, is afhankelijk van de provider.
De UCG MAX staat op dit moment nog met de wan kabel in het KPN modem. Als ik bovenstaande gegevens invoer krijg ik daarna geen connectie meer met mijn UCG MAX? Is dit vanwege dat de wan nog via de KPN modem verloopt? Hier kom ik nog niet helemaal uit nl.
Ja, want het KPN modem levert nu gewoon netwerk met DHCP aan je Unifi router, zonder VLAN.
Als ik de UCG MAX direct op de glasvezelfkastje wil aansluiten moet ik als ik het goed begrijp is de handeling dan dat ik deze stroomloos maak. Vervolgens de utp kabel van het glasvezelkastje in de UCG MAX dan stroom weer aanzetten en rustig afwachten.
Dat klinkt logisch en zo heb ik het ook gedaan (andere provider, ander vlan, maar principe is gelijk).

• franssie

franssie

Save the albatross

@jdwrist ja dat gaat moeten werken. Kan even een paar minuten duren.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jdwrist

jdwrist

franssie schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:13:
ASS-Ware schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Dat zou kunnen, is afhankelijk van de provider.

[...]

Ja, want het KPN modem levert nu gewoon netwerk met DHCP aan je Unifi router, zonder VLAN.

[...]

Dat klinkt logisch en zo heb ik het ook gedaan (andere provider, ander vlan, maar principe is gelijk).
Dank alvast voor de bevestiging dat de gedachtegang correct is :-)

Nu stap 2 KPN TV over het unifi netwerk zonder schokken of vastlopers krijgen. Op dit moment is KPN TV box via de WiFi gekoppeld aan het netwerk (via de U7 InWalls) .
Ik lees dat IGMP aangezet moet worden en dat ik KPN TV (het zwarte kastje) connectie moet laten maken met VLAN 4? Waar ik VLAN 4 moet initialiseren ben ik nog niet helemaal uit (unif is nieuwe materie voor mij)

Moet dit in de internet omgeving en hier een "2de" netwerk opzetten naast het eerste wat alsl VLAN 6 is geconfigureerd?

En hoe maak ik dan vervolgens met uitsluiten de KPN TV+ connectie hiermee gezien hij de wifi staat?

• franssie

franssie

Save the albatross

@jdwrist in het gele vak staat een link naar het IPTV topic

• jdwrist

jdwrist

franssie schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:13:
Hoe lang zou dat (denk jij) moeten duren?

Ik heb ONT uitgezet kabel in de UCG MAX en na een minuut weer aangezet.
Na meerdere minuten blijft het data lampje oranje branden ipv groen.

Moet ik de KPN parameters voor het uitzetten van de ONT in de UCG MAX zetten of na het aansluiten en aanzetten?

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor of na zou niet moeten uitmaken, misschien de max ook een power cyclus geven?

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik wil een aantal U7 Outdoor's aanschaffen voor montage aan de muur. De Pro wordt met een montageplaat geleverd welke kantelbaar is voor montage / richting naar de juiste hoek. Bij De U7 is deze niet meegeleverd. Iemand suggesties wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

• ASS-Ware
  • Nu online
Bulldog schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:49:
Ik wil een aantal U7 Outdoor's aanschaffen voor montage aan de muur. De Pro wordt met een montageplaat geleverd welke kantelbaar is voor montage / richting naar de juiste hoek. Bij De U7 is deze niet meegeleverd. Iemand suggesties wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken?
Is richten nodig?

• jdwrist

jdwrist

Er gaat toch iets niet helemaal goed want krijg de UCG MAX voorlopig nog niet van de KPN modem af

Wat heb ik inmiddels geprobeerd.

Uitvoering 1:

De ONT
de UCG MAX heb ik een en reset gegeven zodat ik hem opnieuw kon installeren en vervolgens ook van het stroom afgehaald,
UTP van ONT in UCG MAX gedaan
ONT weer aangezet
UCG MAX aangezet
In de app zie ik een “nieuwe” UCG MAX welke ik als nieuw te installeren selecteer
Vervolgens geen informatie van de ONT welke provider etc en na een tijd de Foutmelding kan geen verbinding maken

Uitvoering 2:

ONT van het stroom afgehaald.
De UCG MAX de volgende parameters meegeveven
VLAN 6
IPv4 Connection PPoE
Username en Password internet/internet
UCG MAX op het ONT aangesloten
ONT weer aangezet …… Na ruim 15 minuten nog steeds geen internet

In beide uitvoeringen geeft de ONT een oranje lampje op Data. Zodra ik hem aan de BOX 12 aansluit word deze weer groen.
Kan iemand mij hier in verder helpen wat ik verkeerd doe of over het hoofd zie

NB
Ik heb de datasheet van de Nokia ONT XS-010X-Q even opgezocht en inmiddels duidelijk waar de oranje kleur voor staat:
DATA Yellow solid 2.5 Gbps linkup mode.
DATA Yellow flashing Data activity on 2.5 Gbps

Aangezien ik een lagere snelheid in mijn abo heb (1Gb) zou ik de wanpoort van de UCG MAX dan op 1Gb moeten vastzetten?

[ Voor 14% gewijzigd door jdwrist op 29-03-2026 13:08 . Reden: bijkomende info ]

• ASS-Ware
  • Nu online
jdwrist schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:17:
Er gaat toch iets niet helemaal goed want krijg de UCG MAX voorlopig nog niet van de KPN modem af

Wat heb ik inmiddels geprobeerd.

Uitvoering 1:

De ONT
de UCG MAX heb ik een en reset gegeven zodat ik hem opnieuw kon installeren en vervolgens ook van het stroom afgehaald,
UTP van ONT in UCG MAX gedaan
ONT weer aangezet
UCG MAX aangezet
In de app zie ik een “nieuwe” UCG MAX welke ik als nieuw te installeren selecteer
Vervolgens geen informatie van de ONT welke provider etc en na een tijd de Foutmelding kan geen verbinding maken

Uitvoering 2:

ONT van het stroom afgehaald.
De UCG MAX de volgende parameters meegeveven
VLAN 6
IPv4 Connection PPoE
Username en Password internet/internet
UCG MAX op het ONT aangesloten
ONT weer aangezet …… Na ruim 15 minuten nog steeds geen internet

In beide uitvoeringen geeft de ONT een oranje lampje op Data. Zodra ik hem aan de BOX 12 aansluit word deze weer groen.
Kan iemand mij hier in verder helpen wat ik verkeerd doe of over het hoofd zie

NB
Ik heb de datasheet van de Nokia ONT XS-010X-Q even opgezocht en inmiddels duidelijk waar de oranje kleur voor staat:
DATA Yellow solid 2.5 Gbps linkup mode.
DATA Yellow flashing Data activity on 2.5 Gbps

Aangezien ik een lagere snelheid in mijn abo heb (1Gb) zou ik de wanpoort van de UCG MAX dan op 1Gb moeten vastzetten?
Misschien zijn die gegevens niet goed voor jouw provider of misschien duurt het even voor jouw provider jouw router accepteert.
Laat hem eens een uur ofzo aan staan, wellicht duurt het een tijdje.
Ik zet snelheden op netwerkkaarten nooit vast.

• jdwrist

jdwrist

ASS-Ware schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:30:
[...]

Misschien zijn die gegevens niet goed voor jouw provider of misschien duurt het even voor jouw provider jouw router accepteert.
Laat hem eens een uur ofzo aan staan, wellicht duurt het een tijdje.
Ik zet snelheden op netwerkkaarten nooit vast.
Wat ik op internet tegenkom voor de KPN instellingen is
VLAN ID op 6 zetten
IPv4 Connection op PPoE
User internet (of vul iets in)
Password internet (of vul iets in)

Vanaf de ONT gaat er een cat 6 kabel (de rode die je bij KPN geleverd krijgt) de wanpoort van de UCG MAX in

Ik zie dan ook niet meer wat verkeerd doe.

• franssie

franssie

Save the albatross

@jdwrist enige wat ik nog kan bedenken is dat je misschien iets gewijzigd hebt in de DHCP instellingen toen je 'm nog in je LAN had hangen?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jdwrist schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:07:
Ik zie dan ook niet meer wat verkeerd doe.
Heb je in de servicetool van KPN gekeken wat voor aansluiting je hebt? Misschien moet die eerst omgezet voordat je een eigen router kan gebruiken.

Ik zit zelf op GoF met een Cloud Gateway Ultra direct op de ONT (wel een andere) en dat ging prima.

Eventueel kan je nog via SSH inloggen op de router en in /var/log/wan*.log kijken of je meer info kan vinden waarom het misgaat.

[ Voor 31% gewijzigd door blackd op 29-03-2026 14:47 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• jdwrist

jdwrist

franssie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:40:
@jdwrist enige wat ik nog kan bedenken is dat je misschien iets gewijzigd hebt in de DHCP instellingen toen je 'm nog in je LAN had hangen?
Ipv4 Configuratie staat op PPPoE (wat volgens de instellingen moet)

Ik zit me nu wel te bedenken dat ik niets met IPv6 configuratie heb gedaan. Die staat volgens de te wijzigen instellingen wel op DHCPv6
Moet dit ook of is dit niet perse nodig?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@jdwrist niet perse nodig, eerst kijken waarom je verbinding niet werkt, daarna pas IPv6 goed instellen (vereist ook nog wat instellingen aan je LAN kant onder 'Networks').

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb even in mijn instellingen gekeken (wel een Express 6 dus ander model) en ik heb IPv6 ook (nog) uitstaan omdat ik van een provider kwam die dat niet ondersteunde, en ik er eigenlijk ook nog geen nood aan had blijkbaar.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@jdwrist IPv6 hier ook uit eigenlijk.

Maar je ziet in Controller wel dat de WAN actief wordt als je de ONT aan zet?

Provider koppelt op zich alleen de ONT, dus wisselen van router erachter zou gewoon instant op moeten komen. Ik had al een netwerk draaien en nadat de KPN monteur alles aangesloten had heb ik hem uitgezwaaid, kabel over geprikt en gaan.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zeker. Plaatsing is in het een warehouse van 13m hoog tussen de stellingrijen in. Montage ga ik doen op ongeveer 5 meter. Wil deze accespoints met een downtilt van 15-20 graden plaatsen, dit omdat het gangpad ruim 30 meter is. Zoner richten zou hij teveel naar voren stralen ipv midden / einde gangpad. Of zie jij dit anders? Ik hoor / lees graag jouw ervaringen / advies.

• jdwrist

jdwrist

Septillion schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:15:
@jdwrist IPv6 hier ook uit eigenlijk.

Maar je ziet in Controller wel dat de WAN actief wordt als je de ONT aan zet?

Provider koppelt op zich alleen de ONT, dus wisselen van router erachter zou gewoon instant op moeten komen. Ik had al een netwerk draaien en nadat de KPN monteur alles aangesloten had heb ik hem uitgezwaaid, kabel over geprikt en gaan.
De WAN aansluiting knippert er lustig op los

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@jdwrist Maar je ziet hem in Unifi Controller ook actief onder Settings => Internet naast je ingestelde interface?

• ASS-Ware
  • Nu online
Bulldog schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Zeker. Plaatsing is in het een warehouse van 13m hoog tussen de stellingrijen in. Montage ga ik doen op ongeveer 5 meter. Wil deze accespoints met een downtilt van 15-20 graden plaatsen, dit omdat het gangpad ruim 30 meter is. Zoner richten zou hij teveel naar voren stralen ipv midden / einde gangpad. Of zie jij dit anders? Ik hoor / lees graag jouw ervaringen / advies.
Ik heb geen warehouse, maar gewoon een huis.
1 ligt op de vliering, 1 hang scheef in de meterkast en 1 onder de overkapping van de garage.
Werkt allemaal prima.

• jdwrist

jdwrist

blackd schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:45:
[...]

Heb je in de servicetool van KPN gekeken wat voor aansluiting je hebt? Misschien moet die eerst omgezet voordat je een eigen router kan gebruiken.

Ik zit zelf op GoF met een Cloud Gateway Ultra direct op de ONT (wel een andere) en dat ging prima.

Eventueel kan je nog via SSH inloggen op de router en in /var/log/wan*.log kijken of je meer info kan vinden waarom het misgaat.
Dit is wat de servicetool aangeeft
Je aansluitingstype
XGSPON

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen
KPN Box V12 F5359

Je huidige glasvezelaansluitpunt (FTU)
FTU_TK01

Eigen of een KPN glasvezel ONT
KPN ONT

Dit zou volgens mij dus geen probleem moeten opleveren om hem direct op de UCG MAX aan te kunnen sluiten (dmv utp aan ont op ucg uiteraard)

Pagina: 1 ... 344 345 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.