[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 351 352 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Blokker_1999 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:46:
Ik twijfel er niet aan dat er wel wat in te stellen valt, maar als ik dan merk dat ik niet eens een simpel overzicht kon krijgen van DHCP reserveringen en gewoon niet de optie heb om handmatig reserveringen er in te zetten voordat de controller het apparaat ziet, dan denk ik direct dat ik zelf meer controle over de kern van mijn netwerk wel waardeer.

Iemand beschreef het ergens als: zolang je binnen de mogelijkheden van Unifi blijft en er alles in kunt configureren wat je nodig hebt is het een zeer mooi platform. Van zodra je buiten de lijntjes wil kleuren die Ubiquiti heeft afgebakend, dan wordt het al snel een ander verhaal.

En ik begrijp ergens wel wat Ubiquiti met zijn Unifi lijn aan producten probeert te doen. Het is mooie hardware die goed in elkaar zit met een gebruiksvriendelijk platform erbij dat voor heel veel gevallen meer dan voldoende mogelijkheden biedt. En het is echt niet mijn bedoeling om dat oneer aan te doen.
Je kan in de webinterface toch gewoon “add client” aanklikken? Afgezien dat ik zelf ook MikroTik als router in mijn unifi setup draai omdat ik de unifi ui echt een draak van een interface vind kan er echt heel veel. Export met csv file en ook import van dhcp static records. MikroTik is via cli vrijwel hetzelfde als via de gui wat een groot voordeel is, maar 2 uitersten? Nou nee.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Iemand hier ervaring met (vast wel) de guest portal op een UCG (Ultra)? Ik heb een gasten vlan gemaakt, had hem eerst in een aparte zone gezet maar nu in de hotspot zone staan. Maar de portal redirect naar 192.168.1.1:8880.

Nu een DNS entry gemaakt die naar gateway van het betreffende vlan verwijst en in portal config redirect naar die dns entry gedaan. Dat laatste lijkt te werken in elk geval. Hij probeert nu te verbinden op dnsentry:8880. Heb policy gemaakt voor 8880 van hotspot naar gateway. Vanaf hotspot naar external sta ik DNS toe zodat die hem moet kunnen resolven. Ik heb in pre authorization de DNS server gezet (9.9.9.9) die ik ook uitdeel in de DHCP settings van het vlan.

Maar hij kan de portal niet laden. Ik kon hem wel resolven dus de policy naar internet lijkt goed te gaan in elk geval.

[ Voor 14% gewijzigd door Shinji op 21-07-2026 20:12 ]

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 00:03
Waarom gebruik je niet de standaard optie voor een guest netwerk? Die werkt prima met de standaard settings.

• Shinji
  • Nu online
Minimalist1 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:15:
Waarom gebruik je niet de standaard optie voor een guest netwerk? Die werkt prima met de standaard settings.
Ik wil vlan 1 niet gebruiken, security best practice. Dus lijkt me dat wat ik wil juist redelijk standaard is?

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 00:03
Wat heeft dat met de standaard guest intellingen van een Unifi vlan te maken?

• Shinji
  • Nu online
Minimalist1 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:35:
Wat heeft dat met de standaard guest intellingen van een Unifi vlan te maken?
Wat aan wat ik doe is niet standaard...?

Effectief volg ik dit:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/23948850278295-Best-Practices-Guest-WiFi

Alleen de portal werkt hier niet mee blijkbaar, althans, niet zonder aanvullende instellingen.

En deze: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115000166827-UniFi-Hotspots-and-Captive-Portals

Alleen die laatste stap (insights -> Hotspot) kan ik niet vinden, ik denk dat ze de landing page knop bedoelen onder client devices. Maar goed, het veranderd in elk geval niks aan de werking (of het gebrek daar aan).

[ Voor 67% gewijzigd door Shinji op 21-07-2026 21:01 ]

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-07 16:55

pinda powerrr

Slow down...

Shinji schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:10:
Iemand hier ervaring met (vast wel) de guest portal op een UCG (Ultra)? Ik heb een gasten vlan gemaakt, had hem eerst in een aparte zone gezet maar nu in de hotspot zone staan. Maar de portal redirect naar 192.168.1.1:8880.

Nu een DNS entry gemaakt die naar gateway van het betreffende vlan verwijst en in portal config redirect naar die dns entry gedaan. Dat laatste lijkt te werken in elk geval. Hij probeert nu te verbinden op dnsentry:8880. Heb policy gemaakt voor 8880 van hotspot naar gateway. Vanaf hotspot naar external sta ik DNS toe zodat die hem moet kunnen resolven. Ik heb in pre authorization de DNS server gezet (9.9.9.9) die ik ook uitdeel in de DHCP settings van het vlan.

Maar hij kan de portal niet laden. Ik kon hem wel resolven dus de policy naar internet lijkt goed te gaan in elk geval.
Ik heb voor een klein hotel waar ik werkte, het netwerk ook ingericht (allemaal low budget, dus ondergetekende deed dit er gewoon bij als niet IT-er).

De hotspot werkt eigenlijk out of the box prima. Maar zodra je dingen wil gaan doen zoals jij wil, of zoals ik wilde, via het domein van het hotel, dan gaat het ongelooflijk moeilijk. De handleidingen zijn er niet, of incompleet. Het moet allemaal kunnen, maar zeker niet op de "kant en klare" manier zoals Unifi het voor doet komen.

Uiteindelijk heb ik het maar gelaten zoals het is. Guest netwerk VLAN en de portal op het gewone ip adres.

NB: vond het wel leuk om erbij te doen, maar op een gegeven moment werd het echt te hoog gegrepen voor mij. Certificaten etc die niet werkten, koppeling met domein. De basis staat als een huis, maar dit ging me te ver. Wel heel wat uurtjes in de baas zijn tijd op Tweakers en Reddit rondgehangen :+

Waiting on the world to change

• Shinji
  • Nu online
Ik snap alleen nog niet wat @Minimalist1 afwijkend vond aan wat ik probeer te doen. Want blijkbaar is dat niet het afwijken van het "Default" vlan.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:46
Wat is het nut van het portal? Waarom niet gewoon een wifi ssid en een wachtwoord van het guest netwerk delen? Dan bereik je toch eigenlijk hetzelfde?

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 21-07-2026 22:29 ]

• Shinji
  • Nu online
jongetje schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:29:
Wat is het nut van het portal? Waarom niet gewoon een wifi ssid en een wachtwoord van het guest netwerk delen? Dan bereik je toch eigenlijk hetzelfde?
Voorwaarden accepteren, legal dingetje, en branding voor een mooi plaatje. Dus nee, je bereikt niet hetzelfde. Of het juridisch wat waard is geen idee. Het is geen thuis setup overigens. Voor thuis is een wachtwoord uiteraard prima.

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

jongetje schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:29:
Met de portal kun je ook de gasten direct naar je website leiden, zodra ze connectie hebben. Dus ook aardig wat marketing mogelijkheden.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53

franssie

Save the albatross

Ik heb het nooit zelf ingezet, maar dacht dat Omada wel een behoorlijk goede portal had/heeft met ticketing etc.
Maar we drijven een beetje af.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:46
pinda powerrr schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 00:04:
[...]

Met de portal kun je ook de gasten direct naar je website leiden, zodra ze connectie hebben. Dus ook aardig wat marketing mogelijkheden.
Dat is toch alleen de eerste keer om op ok te drukken met teksten die niemand leest omdat ze snel verbinding willen hebben? Tenminste, zo zie ik het gebruikt worden. En daarna krijg je dat portal niet meer als je eenmaal verbinding hebt.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is een drempel voor de wifi, exact 0 bezoekers ooit had het bekijken van een portal als doel. Complete bs om te denken aan marketingmogelijkheden. Iedereen gaat voor de wifi, het enige dat je doet is tussendoor spammen en frictie toevoegen. Dus als een portal al nodig is, stay classy en hou het minimaal.

{signature}

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

jongetje schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 06:54:
[...]

Dat is toch alleen de eerste keer om op ok te drukken met teksten die niemand leest omdat ze snel verbinding willen hebben? Tenminste, zo zie ik het gebruikt worden. En daarna krijg je dat portal niet meer als je eenmaal verbinding hebt.
Standaard staat de lease tijd op 24 uur, dus daarna zijn ze automatisch uit je netwerk.

In hoeverre het juridisch standhoud als iemand de voorwaarden accepteert, dat weet ik niet. Maar better safe than sorry.
Voutloos schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:24:
Het is een drempel voor de wifi, exact 0 bezoekers ooit had het bekijken van een portal als doel. Complete bs om te denken aan marketingmogelijkheden. Iedereen gaat voor de wifi, het enige dat je doet is tussendoor spammen en frictie toevoegen. Dus als een portal al nodig is, stay classy en hou het minimaal.
Jeetje, wat een agressie :F
Het is wel degelijk een mogelijkheid voor marketing doeleinden. De website die je instelt kan je zelf bepalen. Dus misschien heb je een pagina die alleen voor gasten is, met extra informatie etc.
Marketing is ook oneindig je merk laten zien, zodat het in je achterhoofd blijft hangen ;)

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:02
Maar bij gebruik van de portal kan toch iedereen op je wifi komen?
Dat zou ik niet graag willen hoor.
ASS-Ware schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:53:
Maar bij gebruik van de portal kan toch iedereen op je wifi komen?
Dat zou ik niet graag willen hoor.
Volgens mij kun je de portal ook gebruiken met vouchers. Dan moet je als beheerder dus eerst een voucher genereren en die aan de gebruiker geven.

Voordeel daarbij is dan weer dat vouchers beperkt geldig zijn. Dus na bv 24 uur moet die gebruiker opnieuw "inloggen" (/nieuwe voucher invullen).

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07 21:22

DUX

blijft ook nu voor Oranje

RobertMe schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:58:
[...]

Volgens mij kun je de portal ook gebruiken met vouchers. Dan moet je als beheerder dus eerst een voucher genereren en die aan de gebruiker geven.

Voordeel daarbij is dan weer dat vouchers beperkt geldig zijn. Dus na bv 24 uur moet die gebruiker opnieuw "inloggen" (/nieuwe voucher invullen).
Je kunt zelfs een verbinding leggen met een betaalportal opdat men bij inloggen zelf een code kan genereren na selectie van gewenste verbindingsduur en succesvolle betaling. Leuk voor thuis ;) Betalingsmogelijkheden zijn wel wat US-centrisch, maar Paypal is een optie.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Shinji
  • Nu online
Ik had het netwerk omgezet naar hotspot nadat ik het gemaakt had, blijkbaar werden de default policies niet toegevoegd. Na hem opnieuw aangemaakt te hebben zijn die er wel ineens en werkt de portal ook, welliswaar nog steeds op vlan 1 maar hij werkt nu in elk geval.

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-07 21:09
Firmware 1.4.3 is uit voor de UniFi 5G Backup.

En wat schetst mijn verbazing. De U5G hangt weer op 99% vast. Vanacht vrolijk begonnen aan zijn update maar weer niet afgemaakt. Dus ik heb (weer) zojuist via de Recovery procedure meteen 1.4.3 erop gezet. Aangezien dit in de release notes van 1.4.3 staat: "Improved firmware update resiliency". Hoop ik dat het de laatste keer was.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:28
Vandaag toch overstag gegaan en de Cloud Gateway Fiber aangeschaft. Komende weken eens kijken of ik daarmee mijn pfSense bakje kan uitfaseren. Ook van de originele Cloud Key die ik nog heb ga ik dan afscheid nemen, de config kan ook op de UCG.

Tussen de nieuwe UCG en mijn oude PoE-switch ga ik eerst maar even twee geaggregeerde ethernet kabeltjes leggen, maar idee is later een simpele fiber kabel. Langetermijnstrategie is die switch misschien ook vervangen, omdat de SFP maar 1G is.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:59:
Tussen de nieuwe UCG en mijn oude PoE-switch ga ik eerst maar even twee geaggregeerde ethernet kabeltjes leggen
Bedoel je dan de UCG-Fiber? Die kan geen aggregation, die heb je alleen op USW (op flex na) en EF/UDM (alleen op de interne switch).

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:28
DukeBox schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:29:
Bedoel je dan de UCG-Fiber? Die kan geen aggregation, die heb je alleen op USW (op flex na) en EF/UDM (alleen op de interne switch).
Die bedoelde ik inderdaad, maar dan houdt het op. Te zijner tijd koop ik nog wel eens een switch aggregation. Voorlopig voldoet de 1G nog wel even.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Het viel mij net op dat ik een melding kreeg dat mijn verbinding via Delta meerdere malen 'down' zou zijn geweest in de afgelopen 24 uur, maar als ik dan kijk, dan lijkt het systeem ook de dagelijkse korte onderbreking van de DHCP lease van mijn Odido 5G backup mee te tellen en gaat het dus over het aantal onderbrekingen in totaal en niet alleen die bij Delta. Klopt dat inderdaad (en klopt de melding dus niet) of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m97eXUhueRKOCmplMRqiTTVX3CY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75px1sr4yRVc1EtpRQxeFXQO.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 351 352 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.