Er is niet echt een 1 fits all setup. Heb je wifi doctor al eens bekeken?dotcom87 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:34:
Heeft er iemand een goede guide/tutorial over het optimaliseren van de AP settings (channels, transmit power,...)?
In 99% van de situaties werkt “auto” meer dan prima….. en anders is het geen rocketscience. Zoek een kanaal waar je zo min mogelijk last hebt van anderen en als je geen concrete problemen hebt blijf er dan af :-).dotcom87 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:34:
Heeft er iemand een goede guide/tutorial over het optimaliseren van de AP settings (channels, transmit power,...)?
Unifi's Advanced Wi-Fi Settings explaineddotcom87 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:34:
Goede wijn is nog geen bier.
Iemand al ervaring met de Unifi 5G Backup?
ik zie op de website staan: Compact PoE-powered 5G RedCap antenna system with versatile mounting that plugs into any UniFi PoE port to provide automatic internet backup.
hoeft deze dan niet in een WAN2 poort van een Cloudkey / DreamMachine te zitten? Want die WAN poorten zijn niet PoE ..
want ik vraag me af hoe eea geregeld wordt als Internet uitvalt.
ik zie op de website staan: Compact PoE-powered 5G RedCap antenna system with versatile mounting that plugs into any UniFi PoE port to provide automatic internet backup.
hoeft deze dan niet in een WAN2 poort van een Cloudkey / DreamMachine te zitten? Want die WAN poorten zijn niet PoE ..
There are no secrets, only information you do not yet have
Je hoeft 'm inderdaad niet specifiek op een WAN poort aan te sluiten. Ik heb 'm zelfs via een switch aangesloten in de woonkamer en dat werkt prima. Daar hoefde ik niks speciaals voor te doen. Bij mij kwam er een virtuele WAN3 poort bij te staan en werd het ding automagisch ingesteld als failover. Dat lijkt allemaal prima te werken, die ene keer dat het bij mij tot nu toe is gebeurd.
Let er wel op dat de 5G Backup in Nederland tot nu toe enkel 4G ondersteund, omdat we nog geen 5G 'standalone' netwerken hebben hier. Voor mijn doel is het meer dan genoeg, maar dat kan voor andere mensen uiteraard anders liggen.
Let er wel op dat de 5G Backup in Nederland tot nu toe enkel 4G ondersteund, omdat we nog geen 5G 'standalone' netwerken hebben hier. Voor mijn doel is het meer dan genoeg, maar dat kan voor andere mensen uiteraard anders liggen.
ik heb m met een kpn data sim op een 2e wan poort van mijn dream machine pro se aangesloten, en gezien ziggo hier niet altijd even stabiel wil zijn, goede ervaringen met de automatische failover. ik heb in teams calls, discord calls etc gezeten toen ziggo met het modem aan t stoeien was, en zonder een frame te missen gewoon door gewerkt op de 4g verbinding. zodra de primary weer terug kwam, schakelde hij ook op dezelfde manier automatisch weer terug.zeroday schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:14:
Iemand al ervaring met de Unifi 5G Backup?
een aandachtspunt zoals EDIT ook benoemt: de maximale snelheid hier in NL is niet geweldig via 4g, maar ik beschouw het als "veel beter dan niets". verder natuurlijk zorgen dat je even nadenkt over welke apparatuur wel/niet over die backup verbinding mag, voor mij hoeft mijn netflix stream niet perse over die 4g verbinding bijvoorbeeld, zodat ik niet meteen gigabytes ga zitten opstoken. gelukkig makkelijk instelbaar via de policy engine. Daarnaast is er ook de automatic speed test, wellicht ook zonde om die constant aan te laten staan voor de 5g backup, en ook die kan uitgeschakeld worden. instructies hiervoor staan een paar posts terug
Dank . dan kan ik hem met gerust hard gaan gebruiken..EDIT schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:41:
Je hoeft 'm inderdaad niet specifiek op een WAN poort aan te sluiten. Ik heb 'm zelfs via een switch aangesloten in de woonkamer en dat werkt prima. Daar hoefde ik niks speciaals voor te doen. Bij mij kwam er een virtuele WAN3 poort bij te staan en werd het ding automagisch ingesteld als failover. Dat lijkt allemaal prima te werken, die ene keer dat het bij mij tot nu toe is gebeurd.
echter de meterkast is een erg slechte plek ..
Voor mij geldt dat ie als backup kan gelden als we hier even niets online hebben. Dan blijft er hier wat meer werken dan zonder internet verbinding
Ik heb nog altijd wel wat issues dat als er geen WAN is dat dan intern ook weinig werkt.
dus ik heb locale dns maar ondanks dat .. kan ik mijn locale lan op mijn eigen interne domeinen niet lekker blijven benaderen ..
maar goed dat is een ander topic. Thanks !
ik heb een Always connected data e-Sim met 5GB genomen ..djbarney schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:48:
[...]
ik heb m met een kpn data sim op een 2e wan poort van mijn dream machine pro se
topDaarnaast is er ook de automatic speed test, wellicht ook zonde om die constant aan te laten staan voor de 5g backup, en ook die kan uitgeschakeld worden. instructies hiervoor staan een paar posts terug
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.