Nou dat ben ik niet helemaal eens\ met jeRobertMe schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:18:
[...]
Maar dat laatste geldt dus altijd. Dat is geen UTR probleem noch een "dezelfde SSID probleem".
Want als je een Gl.inet travel router hebt én een apart SSID gebruikt en dat aparte SSID instelt op je telefoon, tablet, laptop, Chromecast en weet ik wat je allemaal meeneemt op vakantie, en vervolgens dat apparaat thuis insteekt, wat denk je dat er dan gebeurt? Precies hetzelfde : ook dan zullen die apparaten potentieel (opnieuw) verbinden met die travel router omdat die een veel beter signaal heeft. En de enige oplossing daarvoor is dan weer het netwerk verwijderen / niet onthouden, of niet automatisch laten verbinden. Niet echt een oplossing dus omdat je op vakantie dan net zo goed weer alles moet instellen.
1) Bijna mijn hele huis hangt aan mijn thuis WiFI en kennen dus niet het travel SSID. Die gaan dus nooit over
2) Bij de paar mobiele apparaten (zeg 6) heb ik nog nooit gezien dat ze overgingen naar het travel SSID, en indien wel, soit. Die paar minuten dat het travel SSID aan staat om de firmware up te daten en een VPN configuratie te testen op de travel SSID (waarbij dus handmatig opzettelijk met dat tweede SSID verbonden wordt) heeft echt nog nooit problemen gegeven.
Zijn beide SSID's gelijk kan krijg je gewoon gedoe omdat:
1) apparatuur zal altijd proberen binnen hetzelfde SSID netwerk te blijven
2) Pas na enige tijd zonder dekking gaat het zoeken naar een ander netwerk (SSID).
3) bij hetzelfde SSID er plots wel een ander subnet en DHCP server, Gateway is - hoe fijn is dat
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar