418O2 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:29:
Ik was er helemaal klaar mee en hebt een bestelling geplaatst bij Ubi.
Dream router 7 en Switch Flex mini voor voor in het huis, een Lite 8 PoE en U7 Pro accesspoint voor achter in het huis (wired backbone). Dream router is nu in de BF met een kleine korting, helpt toch weer iets. Kom van een Asus AC88 en AC68 (of zoiets), wifi 5 met matige roamin/mesh.
Hopelijk krijg ik het een beetje soepel aangesloten op kpn glas
Aansluiten is niet veel moeite als je het originele glas-ethernet omzetpunt gebruikt.
Inloggen op router/gateway en VLAN 6 op je WAN instellen met PPPOE en een username/password (mag alles zijn behalve leeg maar ik gebruik altijd internet/internet omdat dat het ooit eens ergens was).
Zo heb ik nu YouFone internet - het KPN modem zit nog verzegeld in de doos. Duurde even 5 minuten voordat het internet wakker was, zal aan KPN zijde gelegen hebben.
edit: ik heb geen TV en telefonie, maar daar is dacht ik ook wel een topic over.
edit 2: Even ingelogd op unifi web cloud, {Settings] > [internet] > [Primary WAN1] >
VLAN ID aanzetten en 6 invullen
IPV4 configuration PPPoE en username en wachtwoord invullen.
Zonder internet werkt dat niet zo (duh) maar moet je lokaal inloggen op de gateway, wat je bij installatie toch al gaat doen en zoals ik het mij herinner zijn dat exact dezelfde stappen (ben nu niet op die site).
[
Voor 20% gewijzigd door
franssie op 26-11-2025 16:54
]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar