[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 335 336 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Mr-D. schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:44:
[...]

Waarom weet ik niet maar ik MOET dan hebben :)
Ziet er handig uit, bedankt voor het delen.
Vooral die combinatie met de draadloze G4 en G6 camera’s lijken me echt ideaal. Super handig om in je hotel of AirBnB (i.c.m een powerbank) even wat camera’s plaatsen.

Ook ken ik veel mensen die op hun kantoor een hele Ubiquiti installatie hebben maar thuis gewoon een simpele verbinding hebben van hun internetprovider, ook hier dus in 1x heel veel potentie en Camera’s die dus rechtstreeks opnemen naar hun UDM Pro op kantoor.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:24
Greatsword schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:09:
[...]

[...]

Vooral die combinatie met de draadloze G4 en G6 camera’s lijken me echt ideaal. Super handig om in je hotel of AirBnB (i.c.m een powerbank) even wat camera’s plaatsen.

Ook ken ik veel mensen die op hun kantoor een hele Ubiquiti installatie hebben maar thuis gewoon een simpele verbinding hebben van hun internetprovider, ook hier dus in 1x heel veel potentie en Camera’s die dus rechtstreeks opnemen naar hun UDM Pro op kantoor.
Waarom zou je in je hotel een camera willen? Neem aan dat hotels het ook verbieden om het schoonmaakpersoneel te filmen. Creepy idee dat mensen alles willen filmen.

[ Voor 3% gewijzigd door giantgiantus op 24-12-2025 11:46 ]

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:39
Ekfad schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:49:
[...]

Als je even zoekt op het Telenet forum dan vind je wel wat je precies moet doen voor de IPv6 configuratie.
Is niet zo veel werk.

Als je de modem in bridge plaatst kan je in principe gewoon aansluiten (doorlussen vanaf je modem).

Ik weet niet waarvoor je jouw toestel ervoor gebruikte maar starten van een cleane setup lijkt mij aangewezen.
Zopas de Dream router 7 zonder problemen kunnen aansluiten.

Enkel ipv6 is nog niet geactiveerd. Maar alles werkt eigenlijk naar behoren nu. Waarom zou ik dan die ipv6 willen inschakelen?

edit: IPv6 ingesteld zonder goed te weten waarom :-D

Nog een klein probleempje tegengekomen met de Hue bridge: direct in de Dream router geplugd bleek die constant te verbinden en verbinding te verliezen. In een switch ingeplugd blijkt het geen probleem te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Drossie op 24-12-2025 14:33 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

giantgiantus schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:44:
[...]

Waarom zou je in je hotel een camera willen? Neem aan dat hotels het ook verbieden om het schoonmaakpersoneel te filmen. Creepy idee dat mensen alles willen filmen.
Dat is idd een goede manier om uit je hotel geknikkerd te worden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-12-2025
Leuk spul hoor maar imho ook enorme gemiste kans er geen 4G/5G modem in te proppen met (e)SIM slot. Dan had het echt instant buy geweest, zelf met een dubbeling in prijs. Nu ben je er toch op vele locaties weer van afhankelijk of je enigszins fatsoenlijke publieke WiFi hebt, óf moet je je mobiele device er aanhangen voor tethering.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:22
The_Admin schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:59:
[...]
Leuk spul hoor maar imho ook enorme gemiste kans er geen 4G/5G modem in te proppen met (e)SIM slot. Dan had het echt instant buy geweest, zelf met een dubbeling in prijs. Nu ben je er toch op vele locaties weer van afhankelijk of je enigszins fatsoenlijke publieke WiFi hebt, óf moet je je mobiele device er aanhangen voor tethering.
Nu kunnen ze over een half jaar de "UniFi Travel Router 5G" aankondigen ... En in de tussentijd wel een aantal van deze verkopen en de eerste grote bugs er uit halen. Ik ben benieuwd wanneer iemand als eerste er eentje open maakt om te kijken wat er in zit.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

The_Admin schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:59:
[...]

Is wel een leuk ding inderdaad, maar ten opzichte van mijn gl-iNet Opal travel routertje voegt het schermpje weinig toe. En die Opal zet ook prima een wireguard VPN op naar mijn Unifi netwerk thuis, misschien iets meer moeite om eenmaling in te stellen dan met teleport maar soit.
5G e-sim is wel nice overigens, al gebruik ik dan meesstal mijn telefoon als hotspot (en ik heb een backup telefoon die hiervoor meegaat op vakantie).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:59
franssie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:20:
[...]

Is wel een leuk ding inderdaad, maar ten opzichte van mijn gl-iNet Opal travel routertje voegt het schermpje weinig toe. En die Opal zet ook prima een wireguard VPN op naar mijn Unifi netwerk thuis, misschien iets meer moeite om eenmaling in te stellen dan met teleport maar soit.
5G e-sim is wel nice overigens, al gebruik ik dan meesstal mijn telefoon als hotspot (en ik heb een backup telefoon die hiervoor meegaat op vakantie).
Mijn travel router is recent gesneuveld en ik reis ook niet zo veel meer, dus niet direct nodig. Ik wacht op een 5g eSIM model met een fatsoenlijke accu. Moet eigenlijk wel 10-12 uur door kunnen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmh heb nu de ucg-fiber een 2 dagen in dienst en het eerste grote probleem komt al op :(
de gateway reageert 1%:
- dashboard werkt
- devices werkt
- de rest blijft maar in laad modus

edit: na een nieuwe verbinding naar de ucg reageert niets meer :F

Hoe ik weet dat er iets scheelde: mijn ping ging van 24ms naar 200ms en ineens begon de muziek te stotteren.

Edit: dan maar de spanning eraf en er terug op.

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 25-12-2025 15:49 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:34
We zitten met het gezin een paar dagen in een huisje wat van alles is voorzien.
Elk huisje heeft zijn eigen Wifi netwerk maar.. op de 1e verdieping is het echt drama, gewoon geen bereik in beide kanten van het huis, niet op laptop en ook niet op telefoon(s).
Dus ik ben eens op onderzoek uitgegaan en kwam er zo achter dat ze Ubiquiti gebruiken. Alleen is er 1 probleem; de installateur heeft de switch en 1 AP in de meterkast van de b.g.g. geplaatst.
Echt zo zonde, want de (dure) apparatuur verdient een betere plaatsing imo.
Dus gebeld, maar helaas, feestdagen enzo, maar ze zouden het doorgeven. Niemand gezien. Gaf ook aan dat ik zelf wel de boel kon fixen maar dat liever in overleg wilde doen met hen en ze dan van advies zou kunnen voorzien, omdat ik vermoed dat ze meerdere klachten krijgen hierover.

In de meterkast is een Ubi 8ports PoE switch geplaatst en hierop zijn alle televisies via koper voorzien van internet en streaming diensten. Tot zover top. Maar het AP hangt dus in de meterkast.. echter zag ik ook een gepatchte port in de switch die niet actief is. Wat onderzoek leverde op dat ze op de 1e verdieping een WOL hebben voorbereid en ja hoor, deze is op de switch op die (niet actieve) port gepatched.

Ik heb nu het AP (een U6P) verhuisd van de meterkast en aangesloten op die vrije WoL op de 1e verdieping et voila.. prima dekking op de 1e verdieping en ook nog goed bereik op de b.g.g. Ik heb zelf nog geen ervaring met Ubiquiti AP's, maar hoe kan het dat in een houten huisje het bereik naar boven toe zo belabberd is? Is het sowieso niet slimmer om in dit geval het AP hoger te plaatsen en níet in de meterkast? En waarom is een netwerk toko niet zelf in staat om de beste plaatsing uit te vogelen?

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:03
Volgens mij geef je zelf al antwoord op al je vragen. :P

Dit staat geheel los van Ubiquiti, simpelweg luiheid bij plaatsing.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
Vraag mij echt af in hoeverre er bij nieuwbouw en renovatie rekening gehouden word met het realiseren van een goed stabiel netwerk.

Heb soms echt het idee dat een cat kabel richting de woonkamer/tv al voldoende geacht word.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:11
@Lord_Dain Is dit huisje jullie eigendom? Want anders is het apart om zaken te wijzigen die andermans eigendom zijn. Niet dat ik je ongelijk geef mbt bepaalde netwerk design keuzes in huizen.

[ Voor 73% gewijzigd door TheKerremenke op 26-12-2025 21:23 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

nafofella schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:57:
Vraag mij echt af in hoeverre er bij nieuwbouw en renovatie rekening gehouden word met het realiseren van een goed stabiel netwerk.

Heb soms echt het idee dat een cat kabel richting de woonkamer/tv al voldoende geacht word.
Rekening houden door...? Iets als een aannemer / elektricien / ...? Of door de "opdrachtgever"? En in dat laatste geval dan weer onderscheid tussen projectbouw etc of de (toekomstige) bewoner?

V.w.b. projectbouwer, aannemer, elektricien, ... is het natuurlijk gewoon "uurtje factuurtje". De elektricien gaat niet gratis een loze leiding trekken en "bouwer" (bij projectbouw) zit natuurlijk ook niet op die extra kosten te wachten. En de toekomstige bewoner die er mogelijk nog invloed op kan uitoefenen... ziet prijzen waar die zich van schrikt en zal het dan vaak niet laten doen en denken "1 aansluiting in de woonkamer is ook wel voldoende".

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:08
Lord_Dain schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:59:
We zitten met het gezin een paar dagen in een huisje wat van alles is voorzien.
Elk huisje heeft zijn eigen Wifi netwerk maar.. op de 1e verdieping is het echt drama, gewoon geen bereik in beide kanten van het huis, niet op laptop en ook niet op telefoon(s).
Dus ik ben eens op onderzoek uitgegaan en kwam er zo achter dat ze Ubiquiti gebruiken. Alleen is er 1 probleem; de installateur heeft de switch en 1 AP in de meterkast van de b.g.g. geplaatst.
Echt zo zonde, want de (dure) apparatuur verdient een betere plaatsing imo.
Dus gebeld, maar helaas, feestdagen enzo, maar ze zouden het doorgeven. Niemand gezien. Gaf ook aan dat ik zelf wel de boel kon fixen maar dat liever in overleg wilde doen met hen en ze dan van advies zou kunnen voorzien, omdat ik vermoed dat ze meerdere klachten krijgen hierover.

In de meterkast is een Ubi 8ports PoE switch geplaatst en hierop zijn alle televisies via koper voorzien van internet en streaming diensten. Tot zover top. Maar het AP hangt dus in de meterkast.. echter zag ik ook een gepatchte port in de switch die niet actief is. Wat onderzoek leverde op dat ze op de 1e verdieping een WOL hebben voorbereid en ja hoor, deze is op de switch op die (niet actieve) port gepatched.

Ik heb nu het AP (een U6P) verhuisd van de meterkast en aangesloten op die vrije WoL op de 1e verdieping et voila.. prima dekking op de 1e verdieping en ook nog goed bereik op de b.g.g. Ik heb zelf nog geen ervaring met Ubiquiti AP's, maar hoe kan het dat in een houten huisje het bereik naar boven toe zo belabberd is? Is het sowieso niet slimmer om in dit geval het AP hoger te plaatsen en níet in de meterkast? En waarom is een netwerk toko niet zelf in staat om de beste plaatsing uit te vogelen?
WoL betekent Wake on Lan. Ik neem aan dat je PoE bedoelt. Ofwel Power over Ethernet?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik gok een wcd.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:09
nafofella schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:57:

Mijn ervaring is dat indien je de opdrachtgever ben alles mogelijk is.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Lord_Dain
Tonne schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:08:
[...]

WoL betekent Wake on Lan. Ik neem aan dat je PoE bedoelt. Ofwel Power over Ethernet?
Sorry, bedoel walloutlet, bij ons op het werk noemen we dat altijd WOL's :) weet eigenlijk niet meer hoe dat is gekomen, maar wcd is een stuk duidelijker inderdaad.

Ze hebben dus wel een 5 tal kabels naar ruimtes getrokken waaronder 1 naar de 1e verdieping.

In deze huisjes is de b.g.g. slaapkamers en badkamers, en 1e verdieping huiskamer, keuken, terras etc.

Het enige AP hangt dus op de b.g.g. in de meterkast aan de hal, en boven waar mensen leven, eten, tv kijken etc. is amper tot geen bereik met de normale opstelling. Dan denk ik; moet ik nou echt als gast gaan adviseren hoe het beter kan?? Het IT bedrijf wat de diensten levert is blijkbaar een best grote lokale IT club..
TheKerremenke schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:21:
@Lord_Dain Is dit huisje jullie eigendom? Want anders is het apart om zaken te wijzigen die andermans eigendom zijn. Niet dat ik je ongelijk geef mbt bepaalde netwerk design keuzes in huizen.
Nope, het is een park, en ik snap wat je zegt en er goed over nagedacht. De lelijke oplossing was om de wcd op de 1e verdieping op mijn laptop aan te sluiten en via mijn laptop mobile hotspot aan te zetten, dan had de 1e verdieping bereik, maar weer extra vervuiling op banden met weer een extra SSID. En het is ook onhandig, dus toch maar (met de gedachte dat de externe club pas maandag iets kan doen en wij dan al gaan) het AP verplaatst en een 10 meter lange kabel gebruikt om hem centraal te plaatsen op de 1e verdieping. Ik hang het netjes weer terug zondagavond.

[ Voor 67% gewijzigd door Lord_Dain op 26-12-2025 22:50 ]

• duvekot
Lord_Dain schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:32:
Ik hang het netjes weer terug zondagavond.
Hang er ook een papiertje bij voor de volgende bezoeker .. met de duidelijke instructies dat ze hem ook boven kunnen aansluiten >:)

• Lord_Dain
duvekot schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:00:
[...]

Hang er ook een papiertje bij voor de volgende bezoeker .. met de duidelijke instructies dat ze hem ook boven kunnen aansluiten >:)
_/-\o_ Dat is idd een geweldig idee. Ik ga het sowieso melden bij het park zelf, gratis advies...

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:34
(jarig!)
Ik neem altijd mijn reisrouter mee, gelijk alles via VPN naar huis en DNS filter. Daarmee heb ik ook een groter bereik en een sterker wifi signaal.
Ik heb zelf een GL-MT3000 van GL-inet maar er is tegenwoordig ook:
nieuws: Ubiquiti brengt Travel Router uit die via thuisnetwerk verbindt voor ...

[ Voor 55% gewijzigd door Goof2000 op 27-12-2025 21:15 ]

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:18
Het is vandaag de 29e. De UniFi Travel Router zou vanaf de 29e te bestellen zijn. Op de productpagina is dit helaas nog niet mogelijk: https://eu.store.ui.com/e...cial-devices/products/utr

Iemand een vermoeden wanneer dit wel mogelijk zal zijn?

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:35

zeroday

There is no alternative!

Iemand een idee? Ik heb een U7 Lite
En als ik daar een Chromecast op wil verbinden dan werkt dat met moeite. Je ziet binnen het Unifi netwerk ook de chromecast verbonden .. maar dat is dan ook het enie .. want de Chromecast vind het daarna wel welletjes en zegt doei .. ik ben onvindbaar in het netwerk ..

zet ik hem vast op de U6+ dan geen enkel probleem, gewoon werkende chromecast.

Dus de work-around heb ik, maar dat vinkje van het vastzetten op een AP zou ik graag uit zetten ;-)

There are no secrets, only information you do not yet have

• TommyL0204
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:57
Andere wpa ingesteld? Wpa3 of wpa2/3 mixed mode?

• Greatsword
  • Niet online
Hoogheid schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:04:
Het is vandaag de 29e. De UniFi Travel Router zou vanaf de 29e te bestellen zijn. Op de productpagina is dit helaas nog niet mogelijk: https://eu.store.ui.com/e...cial-devices/products/utr

Iemand een vermoeden wanneer dit wel mogelijk zal zijn?
Ik zit sinds vannacht al te kijken/refreshen. Hopelijk wordt het geen December 2029 ;)

• tagican
  • Registratie: December 2012
zeroday schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:19:
Iemand een idee? Ik heb een U7 Lite
En als ik daar een Chromecast op wil verbinden dan werkt dat met moeite. Je ziet binnen het Unifi netwerk ook de chromecast verbonden .. maar dat is dan ook het enie .. want de Chromecast vind het daarna wel welletjes en zegt doei .. ik ben onvindbaar in het netwerk ..

zet ik hem vast op de U6+ dan geen enkel probleem, gewoon werkende chromecast.

Dus de work-around heb ik, maar dat vinkje van het vastzetten op een AP zou ik graag uit zetten ;-)
Ik heb volgens mij dit zelfde probleem ervaren met een U7 In-Wall. Bij mij was het opgelost nadat ik de channels had laten optimalizeren.

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:05
Greatsword schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:07:
[...]

Ik zit sinds vannacht al te kijken/refreshen. Hopelijk wordt het geen December 2029 ;)
Je kan de travel router bestellen

• Hoogheid
Greatsword schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:07:
[...]

De UniFi Travel Router staat online en is te bestellen!
De verwachtte bezorgdatum is 31 december.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

tagican schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:23:
[...]

Ik heb volgens mij dit zelfde probleem ervaren met een U7 In-Wall. Bij mij was het opgelost nadat ik de channels had laten optimalizeren.
Mmm .. dat kan ik altijd doen... maar apart.. want dat had ik bij het instellen van de U7 lite eigenlijk al gedaan. Kanalen staan ook op automatisch etc.. We gaan het proberen.

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:46
zeroday schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:54:
[...]

Mmm .. dat kan ik altijd doen... maar apart.. want dat had ik bij het instellen van de U7 lite eigenlijk al gedaan. Kanalen staan ook op automatisch etc.. We gaan het proberen.
Gaan bij het optimizen je kanalen niet in de in de DFS range nestelen ?

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Hier de travel router ook besteld! Ben benieuwd!

Hij gaat een Cudy AX3000 vervangen, dus als iemand die nog wil overnemen, mag ie straks weg!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:24
Uitverkocht... Hopelijk komt er snel een tweede batch aan.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Recent heb ik eea aangepast in huis en zijn er wat apparaten bijgekomen en loop ik tegen een klein dingetje aan. De Flex mini bij de tv in de woonkamer is vol. Daar hangen nu de Xbox, Nintendo Switch, Sonos speaker en Apple TV aan, met de upload naar de UDM Pro Max 16 PoE is dat dus vol en kan de AV Receiver niet op LAN.

Anderzijds heeft mijn zoontje een TV met Xbox op zijn kamer gekregen en de Xbox hangt nu bedraad aan de LAN outlet op zijn kamer, daar wil ik dus de Flex mini naar doorschuiven om ook de TV op aan te sluiten.

Maar dan: welke switch in de woonkamer? Ik dacht eerder al aan een upgrade Flex mini 2.5G, maar dat lost natuurlijk niks op qua aantal poorten sinds daar nu een extra apparaat bij is gekomen. En volgens mij is PoE doorgeven geen optie natuurlijk, dus zonder PoE injector kan ik niet simpelweg 2x een Flex mini (2.5G) achter elkaar verbinden. Een 8-poorts switch die idealiter PoE gevoed is zou dan volgens mij de Ultra zijn, maar die moet PoE++ gevoed worden.

Op mijn USW Pro max 16 PoE heb ik al 3 PoE++ poort in gebruik voor mijn U7 Pro AP's, dus in feite zou dat moeten kunnen. Maar is dit ook de handigste en qua kosten meest effectieve oplossing? Want het is wel nog altijd 'maar' 1 Gbps. Ik zou toch het liefst een 2.5 Gbps uplink willen in dat geval, maar die zijn echt duur bij UniFi.

Zo is er de Flex 2.5G die een 10 Gbps uplink heeft en 8x 2.5 Gbps poorten, ik zou dus eigenlijk eenje willen die net een stapje lager zit, dus een 2.5 Gbps uplink en of 2.5 Gbps of 1 Gbps poorten. Maar volgens mij bestaat die niet toch?

• Hoogheid
Statusupdate: UniFi Travel Router uitverkocht!

[ Voor 22% gewijzigd door Hoogheid op 29-12-2025 18:20 ]

• duvekot
MooDyBLueS schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:06:
Zo is er de Flex 2.5G die een 10 Gbps uplink heeft en 8x 2.5 Gbps poorten, ik zou dus eigenlijk eenje willen die net een stapje lager zit, dus een 2.5 Gbps uplink en of 2.5 Gbps of 1 Gbps poorten. Maar volgens mij bestaat die niet toch?
uitvoering: Ubiquiti Unifi Ultra

USW-Ultra (42W)
A compact, Layer 2, 8-port GbE PoE switch with versatile mounting options.

Note. PoE input is supported for switch operation, with PoE+/PoE++ input or AC power required for PoE output.

• Beer070
Ik heb ze alle twee. De flex met 10gbit uplink heeft POE+++ nodig om POE++ te kunnen leveren (voor mij een reden om de XG POE core switch te kopen die (bleek achteraf) asociaal veel basis stroom gebruikt. 70 watt idle zonder POE loads

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks, alleen is deze ook niet 2.5 Gbps uplink voor zover ik zie. Wel interessant dat PoE uitgaand mogelijk is met DC voeding, maar dat heb ik niet nodig in de woonkamer.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:22
Een compleet random vraag, in verband met ompatchen van mijn Delta verbinding heb ik tijdelijk even Odido 4G voor Thuis aan de Cloud Gateway Max gehangen voor failover wan (want ja, kids enzo)..

Nu werkt Delta weer (WAN1) en heb ik die van Odido eruit getrokken, maar kan via de GUI nu WAN2 niet verwijderen (deze ziet hij nu als preconfigured).

Google geeftalleen oude hits terug, is er ergens een ssh command, of een andere optie om WAN2 eruit te slopen?
Of zie ik een setting over het hoofd?

• duvekot
MooDyBLueS schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:59:
[...]

Thanks, alleen is deze ook niet 2.5 Gbps uplink voor zover ik zie. Wel interessant dat PoE uitgaand mogelijk is met DC voeding, maar dat heb ik niet nodig in de woonkamer.
Ik zat ook verder te kijken maar met een 60W voeding die er dan ook nog bij moet zit je al weer een stuk dichterbij de prijs van de Flex 2.5G. En die is weer meer toekomst vast (en er zit een voeding standaard in de prijs inbegrepen). Ik zou dus nu ook voor de Flex 2.5G gaan.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
duvekot schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:11:
[...]

Ik zat ook verder te kijken maar met een 60W voeding die er dan ook nog bij moet zit je al weer een stuk dichterbij de prijs van de Flex 2.5G. En die is weer meer toekomst vast (en er zit een voeding standaard in de prijs inbegrepen). Ik zou dus nu ook voor de Flex 2.5G gaan.
De USW-Flex-2.5G-8-PoE zit geen voeding bij. De USW-Flex-2.5G-8 wel, maar die is met een USB-C te voeden net als de USW-Flex-2.5G-5 . Ze ondersteunen ook allemaal PoE-in voor voeding.

Gallery V&A

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik probeer een U6+ te updaten maar hij failed direct vanuit de controller vanwege een incorrecte netwerkconfiguratie. AP staat inderdaad wel op een statisch IP maar met correcte settings.

SSH'en naar het device laat gewoon netwerkconnectiviteit zien,inclusief resolven van DNS.

Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
U6-Plus-BZ.6.7.17# ping 1.1.1.1
PING 1.1.1.1 (1.1.1.1): 56 data bytes
64 bytes from 1.1.1.1: seq=0 ttl=59 time=6.782 ms
64 bytes from 1.1.1.1: seq=1 ttl=59 time=6.447 ms
64 bytes from 1.1.1.1: seq=2 ttl=59 time=6.866 ms
64 bytes from 1.1.1.1: seq=3 ttl=59 time=6.552 ms
64 bytes from 1.1.1.1: seq=4 ttl=59 time=6.637 ms
^C
--- 1.1.1.1 ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 6.447/6.656/6.866 ms
U6-Plus-BZ.6.7.17# ping unifi.com
PING unifi.com (159.89.231.123): 56 data bytes
64 bytes from 159.89.231.123: seq=0 ttl=50 time=81.996 ms
64 bytes from 159.89.231.123: seq=1 ttl=50 time=81.070 ms
64 bytes from 159.89.231.123: seq=2 ttl=50 time=81.282 ms
^C
--- unifi.com ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 81.070/81.449/81.996 ms
U6-Plus-BZ.6.7.17#

Een AC-Lite heb ik op dezelfde manier geconfigureerd en update gewoon prima. Via een YT video kwam ik op caching van de update op de controller, maar dat maakte niet veel uit.

Apart, manual upgrade faalt ook om een vreemde reden;
U6-Plus-BZ.6.7.17# upgrade https://dl.ui.com/unifi/f....31+15618.250916.2118.bin
Downloading firmware from 'https://dl.ui.com/unifi/firmware/UAPL6/6.7.31.15618/BZ.MT7981_6.7.31+15618.250916.2118.bin'.

syswrapper[2350]: Upgrade Firmware Downloading:
syswrapper[2350]: Download ...OK
syswrapper[2350]: Upgrade Firmware Check:
syswrapper[2350]: open(/dev/mmcblk0) failed: No such file or directory
syswrapper[2350]: open(/dev/mmcblk0p1) failed: No such file or directory
syswrapper[2350]: open(/dev/mmcblk0p2) failed: No such file or directory
syswrapper[2350]: open(/dev/mmcblk0p3) failed: No such file or directory
syswrapper[2350]: open(/dev/mmcblk0p4) failed: No such file or directory
syswrapper[2350]: open(/dev/mmcblk0p5) failed: No such file or directory
syswrapper[2350]: open(/dev/mmcblk0p6) failed: No such file or directory
syswrapper[2350]: open(/dev/mmcblk0p7) failed: No such file or directory
syswrapper[2350]: open(/dev/mmcblk0p8) failed: No such file or directory
syswrapper[2350]: open(/dev/mmcblk0p9) failed: No such file or directory
syswrapper[2350]: open(/dev/mmcblk0p10) failed: No such file or directory
syswrapper[2350]: FW Image partition "bl2"(2) ends at address, 0x00490000 outside the flash memory map. Valid range is 0x00000000-0x00400000.
Couldn't open image file: /tmp/fwupdate.bin!
Invalid firmware. Exit status for firmware check = 65024.
Heb mijn vragen bij of die link wel goed is.

Aahh er lijkt wel een issue te zijn met deze FW als ik de comments zo lees;

UniFi Access Point for U6-LR, U6-Lite, U6+ & more 6.7.31

Er zou een fix kunnen zijn via een rescue script.

[ Voor 46% gewijzigd door Gunner op 30-12-2025 10:29 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MooDyBLueS
  • Niet online
BiG-GuY schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:39:
[...]

De USW-Flex-2.5G-8-PoE zit geen voeding bij. De USW-Flex-2.5G-8 wel, maar die is met een USB-C te voeden net als de USW-Flex-2.5G-5 . Ze ondersteunen ook allemaal PoE-in voor voeding.
Ik zoek dus:
- PoE-in voor voeding (idealiter)
- 2.5 Gbps uplink
- 7/8x 1 of 2.5 Gbps
- compact formaat
- enigszins betaalbaar

De opties die ik kan bedenken zijn:

2x USW Flex mini 2.5G
- eerste PoE-in gevoed door mijn USW Pro Max 16 PoE
- tweede USB-C gevoed, met nieuw te kopen stekkerdoos met USB-C voor in mijn tv-meubel
Kosten: 2x €49 + €20-25 stekkerdoos = € 120
Nadeel: 2 switches, 1 niet PoE gevoed, van de eigenlijk 8 poorten blijven er 7 over door de doorvoer die nodig is

Switch Ultra voor € 93
Nadeel: slechts 1 Gbps, ook de uplink, DC adapter los te kopen (€30)
Voordeel: slechts 1 switch, PoE-in te voeden, zeer compact, eventueel PoE-uit (met DC adapter)

Flex 2.5G voor € 145
Nadeel: best duur, geen PoE-uit mogelijk dat model bestaat wel maar is €200+
Voordeel: dekt alles behalve de prijs, zelfs 10 Gbps uplink, adapter meegeleverd maar PoE-in mogelijk, compact

Alles bij elkaar zou ik natuurlijk de laatste optie willen maar in mijn hoofd kan ik die prijs niet verantwoorden voor een woonkamer switch.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
MooDyBLueS schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:17:
[...]

Ik zoek dus:
- PoE-in voor voeding (idealiter)
- 2.5 Gbps uplink
- 7/8x 1 of 2.5 Gbps
- compact formaat
- enigszins betaalbaar

De opties die ik kan bedenken zijn:

2x USW Flex mini 2.5G
- eerste PoE-in gevoed door mijn USW Pro Max 16 PoE
- tweede USB-C gevoed, met nieuw te kopen stekkerdoos met USB-C voor in mijn tv-meubel
Kosten: 2x €49 + €20-25 stekkerdoos = € 120
Nadeel: 2 switches, 1 niet PoE gevoed, van de eigenlijk 8 poorten blijven er 7 over door de doorvoer die nodig is

Switch Ultra voor € 93
Nadeel: slechts 1 Gbps, ook de uplink, DC adapter los te kopen (€30)
Voordeel: slechts 1 switch, PoE-in te voeden, zeer compact, eventueel PoE-uit (met DC adapter)

Flex 2.5G voor € 145
Nadeel: best duur, geen PoE-uit mogelijk dat model bestaat wel maar is €200+
Voordeel: dekt alles behalve de prijs, zelfs 10 Gbps uplink, adapter meegeleverd maar PoE-in mogelijk, compact

Alles bij elkaar zou ik natuurlijk de laatste optie willen maar in mijn hoofd kan ik die prijs niet verantwoorden voor een woonkamer switch.
Heb je voor de switch in je woonkamer echt 2,5 gbit nodig?
De keren dat je dat vol zou kunnen trekken is als je een game of update download.

je kunt ook nog kijken op marktplaats of je iets vind.
Ik zou dus zelf voor dit doel geen 2,5 gbit of hoger aanschaffen.
Word wat anders als er een vaste pc of nas achter zit.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@MooDyBLueS

Heb zelf gewoon 3x de USW-Flex-2.5G-8-PoE waarvan de eerste in de meterkast met de zwaardere 210W voeding en de andere twee zonder voeding via PoE++ gevoed. Zo is mijn hele huis gedekt door 1 UPS in de meterkast waar de hoofdswitch zit. En op de 2e en 3e switch zit ook een U7-Pro per verdieping en dat werkt helemaal prima.

Houd er ook rekening mee dat de meeste media apparaten nog steeds 100Mbps zijn, dus in hoeverre 2.5Gbps nuttig is voor puur media apparaten, is een tweede. Maar wilde wel overal dezelfde functionaliteiten hebben qua switch.

Gallery V&A

• Beer070
BiG-GuY schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:55:
@MooDyBLueS

Heb zelf gewoon 3x de USW-Flex-2.5G-8-PoE waarvan de eerste in de meterkast met de zwaardere 210W voeding en de andere twee zonder voeding via PoE++ gevoed. Zo is mijn hele huis gedekt door 1 UPS in de meterkast waar de hoofdswitch zit. En op de 2e en 3e switch zit ook een U7-Pro per verdieping en dat werkt helemaal prima.

Houd er ook rekening mee dat de meeste media apparaten nog steeds 100Mbps zijn, dus in hoeverre 2.5Gbps nuttig is voor puur media apparaten, is een tweede. Maar wilde wel overal dezelfde functionaliteiten hebben qua switch.
Ik zit op hetzelfde pad, maar dan met de 10gbit uplink variant. Moet er nog 2 vervangen en dan kan ik in ieder geval de komende 15 jaar weer vooruit. Hoewel ik zag dat de Nvidia DXG Spark 400gbit QSFP CX7 interfaces ondersteunt, maar het nut daarvan buiten virtuele clusters is me nog niet duidelijk. (Overigens wel gaaf om voor 16k euro 4 petaflops en 512gb ram te kunnen kopen in een virtual cluster wat op je bureau past :) )

• duvekot
Beer070 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:09:
[...]
Ik zit op hetzelfde pad, maar dan met de 10gbit uplink variant. Moet er nog 2 vervangen en dan kan ik in ieder geval de komende 15 jaar weer vooruit. Hoewel ik zag dat de Nvidia DXG Spark 400gbit QSFP CX7 interfaces ondersteunt, maar het nut daarvan buiten virtuele clusters is me nog niet duidelijk. (Overigens wel gaaf om voor 16k euro 4 petaflops en 512gb ram te kunnen kopen in een virtual cluster wat op je bureau past :) )
offtopic:
die400gbit ga je nooit halen .. The NVIDIA GB10 ConnectX-7 200GbE Networking is Really Different en die 4 petaflops ga je ook in de praktijk nooit halen :
[quote]
NVIDIA's marketing said the GB10 "offers a petaflop of AI computing performance"—a thousand teraflops! This thing can't even hit one...

But in the fine print, NVIDIA says it's a petaflop at FP4 precision. HPL tests FP64, aka double precision, which is more used in scientific computing. A FLOP is not always a FLOP, and even the 'petaflop' claim seems disputed, at least if I'm reading John Carmack's tweets correctly.
[/quote]
afkomstig van : Jeff Geerling - Dell's version of the DGX Spark fixes pain points

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:11
BiG-GuY schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:39:
[...]

Als je het aandurft vind je ook nog wel een ultra switch op MP of V&A van een mede tweaker die wil upgraden naar 2.5. De vraag is inderdaad of meer als 1 Gb noodzakelijk is. Maar die vraag kun je enkel zelf beantwoorden.

Hier gaat er een keer een upgrade naar 2.5 plaats vinden. Maar dan moet er meer vervangen worden… de ultra blijft dan als backup voor bij de tv/etc.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:26
Als ik een switch zou moeten kopen voor spulletjes rondom de televisie dan is 1Gbit toch meer dan genoeg? Kwam er laatst achter dat mijn Samsung TV uit 2023 ook nog lekker ´Fast Ethernet' heeft (100Mbit).

Ik zou alleen voor 2,5Gbit kiezen bij de switch die de access points en ander Unifi-spul aanstuurt.

Have you tried turning it off and on again?

Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:17:
Als ik een switch zou moeten kopen voor spulletjes rondom de televisie dan is 1Gbit toch meer dan genoeg? Kwam er laatst achter dat mijn Samsung TV uit 2023 ook nog lekker ´Fast Ethernet' heeft (100Mbit).

Ik zou alleen voor 2,5Gbit kiezen bij de switch die de access points en ander Unifi-spul aanstuurt.
100Mbit/s is voor TVs dan ook voldoende. Netflix, als voorbeeld, geeft aan dat je 25Mbit/s internet nodig hebt voor 4K met alle toeters en bellen.

Alleen de bitrate van blurays kan theoretisch boven de 100Mbit/s liggen (binnen de bluray standaard). Maar via legale routes is er geen streamer die zo'n hoge bitrate heeft.

Dan kom je effectief dus nog alleen uit bij "updates downloaden" waarbij een hogere snelheid daadwerkelijk effect kan hebben. En dat zal bij TVs ook wel meevallen. Een update van een TV zal hopelijk geen gigabytes groot zijn. En hetzelfde voor mediaspelers en dergelijke. Blijft over de consoles waarop je dus spellen hebt van tientallen of honderden GBs. Daarbij kan een hogere snelheid wel echt een (groot) verschil maken.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Gunner schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:12:
Ik probeer een U6+ te updaten maar hij failed direct vanuit de controller vanwege een incorrecte netwerkconfiguratie. AP staat inderdaad wel op een statisch IP maar met correcte settings.

SSH'en naar het device laat gewoon netwerkconnectiviteit zien,inclusief resolven van DNS.

Iemand een idee?

[Er zou een fix kunnen zijn via een rescue script.
Correct .. dat heb ik een aantal maanden geleden (september) gehad met 2 U6+ AP's ..
Via support kreeg ik een link .. die hetzelfde is als hierboven .. daarmee kon ik ze fixen (beide devices ware wel in een andere staat, dit was degene die wat vreemde responses gaf dan de eerste)

curl -fs
https://dl.xx.com/firmwares/xxxxx/U6Rescue.sh | sh
umount: can't unmount /dev/mmcblk0p10: No such file or directory
cut: /sys/kernel/debug/mmc0/mmc0:0001/ext_csd: No such file or directory Recovered
1050
Downloading firmware from
'https://dl.ui.com/unifi/firmware/UAPL6/xxxxx/BZ.MT7981_6.7.23+15610.250707.1401.bin'.

syswrapper[7369]: Upgrade Firmware Downloading:
syswrapper[7369]: Download ...OK
syswrapper[7369]: Upgrade Firmware Check:
syswrapper[7369]: Check ...OK
Scheduling firmware upgrade...
Waiting for upgrade to start...
Connection to 10.1.1.13 closed by remote host.
Connection to 10.1.1.13 closed.

En na een paar rminuten was mijn 6.7.17 naar 6.7.23 geupgraded en had ik geen issue meer.

[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 30-12-2025 19:21 ]

• Beer070
duvekot schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:28:
[...]
offtopic:
die400gbit ga je nooit halen .. The NVIDIA GB10 ConnectX-7 200GbE Networking is Really Different en die 4 petaflops ga je ook in de praktijk nooit halen :
[quote]
NVIDIA's marketing said the GB10 "offers a petaflop of AI computing performance"—a thousand teraflops! This thing can't even hit one...

But in the fine print, NVIDIA says it's a petaflop at FP4 precision. HPL tests FP64, aka double precision, which is more used in scientific computing. A FLOP is not always a FLOP, and even the 'petaflop' claim seems disputed, at least if I'm reading John Carmack's tweets correctly.
[/quote]
afkomstig van : Jeff Geerling - Dell's version of the DGX Spark fixes pain points
Voor ML en inference is FP4 voldoende. een jaar of 15 geleden betaalde je voor dit soort rekenkracht nog meerdere miljoenen. En 400gbit was in 2005 richting al het verkeer van heel Nederland… nu zit het in een beetje gpu 8)7

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:04:
[...]

....

Dan kom je effectief dus nog alleen uit bij "updates downloaden" waarbij een hogere snelheid daadwerkelijk effect kan hebben. En dat zal bij TVs ook wel meevallen. Een update van een TV zal hopelijk geen gigabytes groot zijn. En hetzelfde voor mediaspelers en dergelijke. Blijft over de consoles waarop je dus spellen hebt van tientallen of honderden GBs. Daarbij kan een hogere snelheid wel echt een (groot) verschil maken.
En mocht er behoefte zijn aan hogere snelheid voor de TV (voor die ene film met een bitrate > 100 Mb), dan kun je in sommige gevallen een USB gigabit ethernet adaptertje aan de TV hangen. Dat heb ik hier ook gedaan met een Sony XR-55A90J en haal daarmee snelheden van rond de 700 Mb.
Masimo schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:12:
[...]

En mocht er behoefte zijn aan hogere snelheid voor de TV (voor die ene film met een bitrate > 100 Mb), dan kun je in sommige gevallen een USB gigabit ethernet adaptertje aan de TV hangen. Dat heb ik hier ook gedaan met een Sony XR-55A90J en haal daarmee snelheden van rond de 700 Mb.
Of wifi gebruiken :Y) Ook daarmee haal je bij mijn weten normaliter wel 100Mbit/s+ op de meeste TVs.

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:25

ja3

Ik ben sinds gister overgestapt van Odido naar Freedom internet. Met name vanwege de ipv6 ondersteuning. Inmiddels is alles online maar het lukt mij niet om ipv6 stabiel werkende te krijgen met macOS (ethernet kabel). Na ongeveer 10 minuten verbonden te zijn klapt de ipv6 default route er steeds uit (via netstat -nr -f inet6) en moet ik de netwerk adapter aan/uitzetten (of kabel). Het is wel op te lossen door alleen Wifi te gebruiken dus ik sluit eigenlijk uit dat het iets met de provider te maken heeft maar eerder iets met macOS of ubiquiti.

Wat ik heb geprobeerd:
- Andere ethernet adapter.
- Andere kabels.
- DHCPv6 en SLAAC

Betrokken Hardware:
- Freedom UTP
-> Dream Machine SE Wan
-> USW-Flex-XG switch
-> Macbook dock/Ethernet adapter
-> Macbook Pro Tahoe 26.2.

Buiten tweakers vind ik hier wel wat berichten over maar eigenlijk niks wat helpt (en ook geen grote getalen aan gebruikers):
https://www.reddit.com/r/...nifi_cloud_gateway_macos/
https://community.ui.com/...b9-48a2-95c9-84ee06ca9571

Iemand toevallig nog een idee?
ja3 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:29:
Ik ben sinds gister overgestapt van Odido naar Freedom internet. Met name vanwege de ipv6 ondersteuning. Inmiddels is alles online maar het lukt mij niet om ipv6 stabiel werkende te krijgen met macOS (ethernet kabel). Na ongeveer 10 minuten verbonden te zijn klapt de ipv6 default route er steeds uit (via netstat -nr -f inet6) en moet ik de netwerk adapter aan/uitzetten (of kabel). Het is wel op te lossen door alleen Wifi te gebruiken dus ik sluit eigenlijk uit dat het iets met de provider te maken heeft maar eerder iets met macOS of ubiquiti.

Wat ik heb geprobeerd:
- Andere ethernet adapter.
- Andere kabels.
- DHCPv6 en SLAAC

Betrokken Hardware:
- Freedom UTP
-> Dream Machine SE Wan
-> USW-Flex-XG switch
-> Macbook dock/Ethernet adapter
-> Macbook Pro Tahoe 26.2.

Buiten tweakers vind ik hier wel wat berichten over maar eigenlijk niks wat helpt (en ook geen grote getalen aan gebruikers):
https://www.reddit.com/r/...nifi_cloud_gateway_macos/
https://community.ui.com/...b9-48a2-95c9-84ee06ca9571

Iemand toevallig nog een idee?
Verdwijnt hij of heb je nog een router actief waarvan je niet weet dat hij draait en wijzigt de default route? Je kan proberen om de UniFi RAs met Prio high te versturen.

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:25

ja3

stormfly schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:09:
[...]

Verdwijnt hij of heb je nog een router actief waarvan je niet weet dat hij draait en wijzigt de default route? Je kan proberen om de UniFi RAs met Prio high te versturen.
Mijn Macbook zit op Wifi en op Ethernet verbonden. Wat ik dan zie gebeuren (los van dat ipv6 verbindingen verbreken) is dat de default ipv6 route op de ethernet poort verdwijnt. En gezien de ethernet interface prioriteit heeft over Wifi is er dan geen ipv6 verkeer meer mogelijk naar de buitenwereld. Voor zover ik weet zijn er geen andere netwerk routers in het netwerk. Alhoewel sommigen zeggen dat thread border routers effect kunnen hebben omdat deze ook RA's versturen dus dat is wat ik ook nog wil testen om die uit te schakelen.
ja3 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:06:
[...]

Mijn Macbook zit op Wifi en op Ethernet verbonden. Wat ik dan zie gebeuren (los van dat ipv6 verbindingen verbreken) is dat de default ipv6 route op de ethernet poort verdwijnt. En gezien de ethernet interface prioriteit heeft over Wifi is er dan geen ipv6 verkeer meer mogelijk naar de buitenwereld. Voor zover ik weet zijn er geen andere netwerk routers in het netwerk. Alhoewel sommigen zeggen dat thread border routers effect kunnen hebben omdat deze ook RA's versturen dus dat is wat ik ook nog wil testen om die uit te schakelen.
Vandaar ook mijn tip met de high prio voor UniFi, daarmee overrule je de andere advertisements.

Zou fijn zijn als je een voor en na cli output kan delen, dat maakt het wat technischer.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Heb de travel router binnen ..
mooi klein ding maarrrrrrr

ik krijg echt mijn Bind to Site niet aan de praat .. mijn cloudkey wordt gezien maar er staat bij 'Unavailable'

en ja mijn Unifi App werkt gewoon ik zie al mijn AP's netwerk, configuraties etc..

Tsja.. heb ik weer l;)

[ Voor 17% gewijzigd door zeroday op 31-12-2025 11:18 ]

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:46
zeroday schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:18:

ik krijg echt mijn Bind to Site niet aan de praat .. mijn cloudkey wordt gezien maar er staat bij 'Unavailable'

en ja mijn Unifi App werkt gewoon ik zie al mijn AP's netwerk, configuraties etc..

Tsja.. heb ik weer l;)
In een review van de travel router werd aangegeven dat een cloud gateway noodzakelijk zou zijn om het werkend te krijgen. Ben zelf nog verkennende binnen het unifi-systeem dus geen idee of je hier iets aan hebt.

• tozzke
  • Laatst online: 00:12

tozzke

aka tozzert

Tsja.. heb ik weer l;)
Heb je wel een Unifi gateway?

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

tozzke schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:36:
[...]
Heb je wel een Unifi gateway?
UXG Lite
Cloudkey 2 plus
Dat zou niet voldoende zijn?
Uhmmm ..(best aannemelijk .. )

AI van unifi vind dit wat een gateway is ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWlbdwCZm3nA86JSwZYi801OcoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gLusbgiu3XXE1tymnV7d0ZwS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door zeroday op 31-12-2025 12:10 ]

• tozzke
  • Laatst online: 00:12

tozzke

aka tozzert

zeroday schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:55:
[...]

UXG Lite
Cloudkey 2 plus
Dat zou niet voldoende zijn?
Uhmmm ..(best aannemelijk .. )

AI van unifi vind dit wat een gateway is ..

[Afbeelding]
Dan zou je zeggen dat het zou moeten werken ja...
Geen idee of het een vereiste is (voor Teleport voor zover ik weet wel)... maar staat 'Remote access' aan zodat je jouw site kunt bereiken via https://unifi.ui.com/ ?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

zeroday schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:20:
[...]

Correct .. dat heb ik een aantal maanden geleden (september) gehad met 2 U6+ AP's ..
Net even die rescue fix gebruikt. Zou ik hem gebricked hebben had ik nog wel een tweede actief ergens, maar het ging probleemloos.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

tozzke schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:26:
[...]

Dan zou je zeggen dat het zou moeten werken ja...
Geen idee of het een vereiste is (voor Teleport voor zover ik weet wel)... maar staat 'Remote access' aan zodat je jouw site kunt bereiken via https://unifi.ui.com/ ?
Zeker .. dat zijn van die dingen die je als eerste bekijkt. Dat draait normaal. Ik werk zelfs met de testflight versie van de app.
Maar kom wel meer vreemde dingen nog tegen ..
het device geeft een 4 cijferige code, als je de eerste keer het apparaat gevonden hebt in bijv. de unifi app dan wordt er dus om een 'code cq. wachtwoord' gevraagd. Echter die code die je invoert die werkt niet ..
je voert het in, je krijgt een foutmelding dat die code niet goed is en je ziet op het scherm een nieuwe code verschijnen. Mooi.. Na 10 verschillende codes ingegeven te hebben iets anders geprobeerd: in de app kon je ook een ssh wachtwoord opgeven. Geef ik die in .. dan mag ik erin .. ???? (maar niet met ssh)
ok .. en ik kan hem nu ook via de app factory resetten en herstarten .. (maar herstarten doet ie niet .. LOL)

Er zal vast nog wel een firmware upgrade komen ;)

er zit zowieso een verschil in de release versie van de app en de testflight versie .. zie ik en dus denk ik dat wellicht daar wel de culprit in zit.

[ Voor 5% gewijzigd door zeroday op 31-12-2025 13:06 ]

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

Tsja.. heb ik weer l;)
Ik zit vooralsnog ook in jouw boot :-(
Ik heb een UXG Max + selfhosted (proxmox LXC container) network controller.
Zojuist heb ik remote access aangezet (nu kan ik idd via unifi.ui.com mijn site beheren) en voor de zekerheid ook "Remote discovery" aangezet. Tot nu toe zonder succes.

Enige wat ik nog kan bedenken: mijn controller draait nog op Network v9.5.21, terwijl v10.0.21 uit is. Maar helaas is mijn LXC container nog niet te updaten (een apt update in de console zegt braaf 'All packages are up to date'.

Iemand nog andere suggesties die ik kan proberen?

• Greatsword
  • Niet online
De Travel Router is hier zojuist binnen gekomen, de doos had alleen wel een stuk kleiner mogen zijn ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMCl3Tesc7efrgUE0V1I6Ub-eaA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPReQyiKtu671zQRsNYH6nIE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yh12N-4oKo835sE_fQzMu7v26uE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmEiQdVjAFQtUQ254vpJhBjX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBEgvj7jOFoGg4FPaJUm1_9KlxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcwMqq2ZRo84IrVOXI7jwli9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv3VZIjfQAqtzUJIgXbZBmh0-nI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPOVXsFyRiM43PUAC0qTdsKG.jpg?f=fotoalbum_tile

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Greatsword schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:05:
De Travel Router is hier zojuist binnen gekomen, de doos had alleen wel een stuk kleiner mogen zijn ;)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
bij mij zat er nog papier in ;)

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:59

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Ik heb de Travel router ook binnen maar ik denk dat deze weer retour gaat.

met de Samsung S24 ultra krijg ik de router niet aan de gang wordt niet gevonden, net even een oude Iphone SE opgestart en app geupdated, bam meteen gevonden, hotspot aangemaakt alszijnde externe WiFi, logt netjes in maar Teleport werkt niet, Teleport op de samsung aangezet meteen verbinding.
UDM zit op de officiele versie van 4.4.6 en 10.0.162.

Kreeg wel meteen mijn eigen WiFi inlog te zien.
daarna probeerde ik weer verbinding te maken maar dan met een hotspot, maar hij bleef maar proberen om de oude WiFi punt te vinden en bood niet de nieuwe aan, moest eerst met de oude WiFi verbinden om de nieuwe tot stand te brengen.

Toch verder geklooit, blijkt dat ik de Unifi Beta App had op de telefoon, die verwijderd Trevel Router een factory reset gedaan en het werkte meteen inclusief teleport :)

Overmorgen 2 dagen aar een hotel kan ik daar verder testen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Mr-D. op 31-12-2025 21:24 ]

sneller usenet? tips en tricks

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

pipo76 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:54:
[...]

Enige wat ik nog kan bedenken: mijn controller draait nog op Network v9.5.21, terwijl v10.0.21 uit is. Maar helaas is mijn LXC container nog niet te updaten (een apt update in de console zegt braaf 'All packages are up to date'.

Iemand nog andere suggesties die ik kan proberen?
Hmm, een nieuw aanknopingspunt, maar nog geen oplossing: volgens https://help.ui.com/hc/en...niFi-Gateway-Teleport-VPN zou er bij de VPN verbindingen ook een tabblad Teleport moeten zijn. Die heb ik niet.

Het lijkt erop dat dat komt doordat mijn UXG Max niet wordt beheerd door een "op Unifi OS draaiend device". Dat klopt, want ik draai Unifi Network self hosted in een LXC container. Iemand toevallig ervaring om dit op te lossen (selfhosted in Unifi OS)?

• Hoogheid
Gisteren de Travel Router ontvangen. Mooi apparaat, werkt ook redelijk intuitief. Echter krijg ik het niet voor elkaar om lokale apparaten (op mijn thuis netwerk) te vinden door apparaten die verbonden zijn via de Travel Router.
Concreet: Als ik onze tablet verbind met de Travel Router kan ik de netwerkschijf niet vinden en benaderen. Het viel mij op dat de apparaten binnen mijn netwerk 192.168.1.XX gebruiken en de apparaten verbonden met de Travel Router via Teleport 192.168.2.XX gebruiken als IP-adres. Voor zover ik begrijp zitten deze dus op een ander subnet.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik toch verbinding kan maken met lokale apparaten? Heel hartelijk bedankt alvast! _/-\o_

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hoogheid schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:12:
<>

Kan iemand mij uitleggen hoe ik toch verbinding kan maken met lokale apparaten? Heel hartelijk bedankt alvast! _/-\o_
Het heeft te maken met deze regel in je client regel van de conf voor zover ik weet, bij wireguard dan
AllowedIPs = 0.0.0.0/0

Ik ben daar ook nog mee aan het zooien, maar bij een andere heb ik daar een stuk 192.168.x.x in meegenomen en dat leek meer te doen.
Testen is alleen lastig op twee lokaties voor mij omdat ik sos achter NAT zit en dus fysiek bij de router en /of het modem moet

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Koekstra
  • Niet online
Vanmorgen even zitten prutsen en eigenlijk werkte de travel router uit de doos prima! *O*

Maargoed, thuis is toch niet 't zelfde als tijdens het travelen, dus dacht neem 'm ff mee naar m'n ouders als praktijktest. Nou dat valt ff tegen want hij vind wifi netwerken als bron vanuit de hele straat, behalve het netwerk van mijn ouders.

Vanalles geprobeerd, maar hij kan gewoon niet met hun default ziggo netwerk verbinden omdat die niet verschijnt.. M'n telefoon kan dit wel gewoon, dus wellicht moet er nog even wat worden glad gestreken met een update oid.. :?

Anyhow, Dit zal worden vervolgd :)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Koekstra al via hidden SSID geprobeerd? Misschien he je dat ooit eens ingesteld :P

• Koekstra
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:44:
@Koekstra al via hidden SSID geprobeerd? Misschien he je dat ooit eens ingesteld :P
Nee hij is niet hidden, maar heb uiteraard ook handmatig geprobeerd het netwerk toe te voegen :9

• Hoogheid
franssie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:36:
[...]

Het heeft te maken met deze regel in je client regel van de conf voor zover ik weet, bij wireguard dan
AllowedIPs = 0.0.0.0/0

Ik ben daar ook nog mee aan het zooien, maar bij een andere heb ik daar een stuk 192.168.x.x in meegenomen en dat leek meer te doen.
Testen is alleen lastig op twee lokaties voor mij omdat ik sos achter NAT zit en dus fysiek bij de router en /of het modem moet
Bedankt voor je reactie! Misschien is er nog iemand anders op het forum die dit probleem heeft weten op te lossen! Zou geweldig zijn want het is een van de grote redenen geweest om de Travel Router aan te schaffen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Koekstra schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Nee hij is niet hidden, maar heb uiteraard ook handmatig geprobeerd het netwerk toe te voegen :9
WPA quircks - te kort wachtwoord, of iets anders geks wat nieuwere apparaten niet accepteren bij de eerste maal (!) aanmelden, kan van alles zijn helaas. WPS knopje proberen als de Unifi Travel dat accepteert?

• Koekstra
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:06:
[...]

WPA quircks - te kort wachtwoord, of iets anders geks wat nieuwere apparaten niet accepteren bij de eerste maal (!) aanmelden, kan van alles zijn helaas. WPS knopje proberen als de Unifi Travel dat accepteert?
Nee hij vind gewoon het netwerk niet. Dus in de lijst met uplink wifi's vind ik er 10, maar niet de juiste. En het is gewoon een huis tuin en keuken ziggo WiFi router. Maargoed. Ik ga er nu even niks aan prutsen op nieuwjaarsdag :9

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ziggo router op illegale kanalen of de travelrouter op de verkeerde landinstelling waardoor ie dat denkt?

Pagina: 1 ... 335 336 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.