[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 353 354 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:44
Renkie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:51:
Er zijn meerdere "Ervaringen & Discussie" topics qua Ubiquiti, dus ik weet niet helemaal of deze vraag hier hoort.

Maar eerder deze week was er wederom een security patch om dingen te fixen met een hoge CVSS score. nieuws: Ubiquiti verhelpt 21 kritieke lekken in UniFi OS en -apps - update

En: https://community.ui.com/releases/Security-Advisory-Bulletin-067/fc4a3488-7c43-4628-8bab-f715e96dbfc9

Nu probeer ik even vast te snellen in welke situatie je nu exact kwetsbaar bent. Uiteraard wil je dit direct patchen, maar bij de omschrijving staat dit:

"A malicious actor with access to the network could exploit"

- Dan hebben we het over een lokale WiFi/LAN gebruiker volgens mij.
- Hoe zit het met iemand die toegang heeft op het gastennetwerk?
- Hoe zit het met situaties waar je remote management aan hebt staan via UI.com? Ben je dan voor de hele wereld kwetsbaar?

Heeft iemand al ergens gevonden hoe dit nu exact zit en misbruikt kan worden? Ik heb "gewoon" een thuissituatie waar ik een Unifi cloud gateway fiber direct aan de KPN ONT heb hangen.
1 van de eerste regels bij aanmaken van firewall rules in een Unifi omgeving, en vast niet alleen Unifi, is incoming poorten 80, 443 en 22 op de gateway blokkeren vanaf alle subnetten, behalve voor de adressen of subnetten die daar echt gebruik van moeten maken.

• ASS-Ware
martin484 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:42:
Hi allemaal, kan iemand mij vertellen wat de juiste manier van installeren is van een Gateway Fiber? Ik heb momenteel nog de USG 3-p draaien maar zojuist de Fiber ontvangen.

Ik heb inmiddels een backup gemaakt maar weet even niet waar te beginnen...
Zoals eerder beschreven, enne, meer dan eens hier, eerst de wan poort van de fiber aansluiten aan de lan kant en laten updaten.
Dan backup maken van de oude router.
Daarna de oude router vervangen door de nieuwe en de backup restoren op de fiber.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Is het niet zo dat de 3P en de nieuwere generaties verschillende controllers gebruiken?
Ik heb er in de afgelopen jaren genoeg problemen mee gelezen van mensen die dachten 'even' de backup terug te zetten.

Heb zelf er voor gekozen om helemaal opnieuw te beginnen, maar ik doe verder geen spannende dingen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:53
ASS-Ware schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:52:
[...]

1 van de eerste regels bij aanmaken van firewall rules in een Unifi omgeving, en vast niet alleen Unifi, is incoming poorten 80, 443 en 22 op de gateway blokkeren vanaf alle subnetten, behalve voor de adressen of subnetten die daar echt gebruik van moeten maken.
Dat idee snap ik. Maar wanneer je de optie aan zet tbv remote management en bij deze lekken ook misbruik via die route plaats kan vinden zal dat weinig nut hebben. Want volgens mij kun je aan de ui.com kant dat niet beperken.

Ja, optie uit en via VPN er naar toe kan natuurlijk.

Uiteraard helpen die FW regels. Maar ik vind de vraag op welke manier die security issues misbruikt kunnen worden (en hoe je dus misbruik kunt voorkomen) best interessant, maar ik lijk tot nu toe daar heel weinig over te kunnen vinden.
Renkie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Dat idee snap ik. Maar wanneer je de optie aan zet tbv remote management en bij deze lekken ook misbruik via die route plaats kan vinden zal dat weinig nut hebben. Want volgens mij kun je aan de ui.com kant dat niet beperken.

Ja, optie uit en via VPN er naar toe kan natuurlijk.

Uiteraard helpen die FW regels. Maar ik vind de vraag op welke manier die security issues misbruikt kunnen worden (en hoe je dus misbruik kunt voorkomen) best interessant, maar ik lijk tot nu toe daar heel weinig over te kunnen vinden.
Als je remote management via UI aan hebt staan zal die nog steeds niet bereikbaar zijn over het WAN zoals die over het LAN bereikbaar is.

Dus dat die "over het netwerk vatbaar is" zal niet betekenen dat die ook over het WAN vatbaar is als remote managent aan staat. Of het zou mij zeer verbazen als het zo is.

Kans is vele, vele, vele malen groter dat het apparaat een verbinding met de servers van UI opzet en de servers van UI als proxy dienst doen. Dus jij stuurt verzoek naar UI en stuurt het over een tunnel/... naar het apparaat. En niet "poort 443 staat open voor inkomend verkeer".

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 23:25
Gunner schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:29:
Is het niet zo dat de 3P en de nieuwere generaties verschillende controllers gebruiken?
Ik heb er in de afgelopen jaren genoeg problemen mee gelezen van mensen die dachten 'even' de backup terug te zetten.

Heb zelf er voor gekozen om helemaal opnieuw te beginnen, maar ik doe verder geen spannende dingen.
Dit ervaar ik nu ook :-(

Ik heb nu alle AC's gereset en ga opnieuw beginnen. Ik had toch al het idee een keer om mijn WIFI wachtwoord te gaan wijzigen (waardoor je dus veel apparaten opnieuw moet verbinden) dus ik ga ook met een schone lei beginnen. Het is toch slecht weer ;-)

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

• martin484
Het enige waar ik nu tegenaan loop, onder mijn account zijn nu 2 Sites zichtbaar. één nieuwe van de Cloud Gateway Fiber en de oude. Nu wil ik eigenlijk die oude verwijderen maar kan nergens vinden waar dat moet. Deze oude lijkt ook online te zijn maar alle apparaten heb ik er verwijderd. Iemand een idee?

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:00
martin484 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Ik heb nu alle AC's gereset en ga opnieuw beginnen. Ik had toch al het idee een keer om mijn WIFI wachtwoord te gaan wijzigen (waardoor je dus veel apparaten opnieuw moet verbinden) dus ik ga ook met een schone lei beginnen. Het is toch slecht weer ;-)
Ai, dat had ik dan weer niet verwacht. Ik heb mijn post maar even aangepast. Sorry voor het extra werk :-( . Maar klinkt alsof je het niet heeeeul erg gaat vinden om alles opnieuw in te stellen :+ .

• martin484
Alpha89 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Ai, dat had ik dan weer niet verwacht. Ik heb mijn post maar even aangepast. Sorry voor het extra werk :-( . Maar klinkt alsof je het niet heeeeul erg gaat vinden om alles opnieuw in te stellen :+ .
Geen probleem! Ik denk ook meer dat het aan mij ligt hoor ;-)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

[ Voor 50% gewijzigd door Greatsword op 28-08-2026 16:34 ]

• ASS-Ware
Gunner schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:29:

Ik heb simpelweg een backup gemaakt van de controller, die ouderwetse stick van toen, en gerestored op de UCG Ultra.
Bij een klant idem.

• ASS-Ware
[...]

Tippie van mij, maak meerdere passwords op 1 SSID en gebruik 1 wachtwoord per device of groepen van devices.
Mocht er een ww uitlekken, dan hoeft je maar 1 device of groep van devices aan te passsen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tja… Is dat nou echt de upgrade waar we op zaten te wachten?
Een snellere CPU, powerbank, 4G/5G sim, etc. zou ik interessanter vinden. Range is nou nooit echt een issue geweest voor mij.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-08 20:00
fsfikke schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:45:
[...]

Een snellere CPU, powerbank, 4G/5G sim, etc. zou ik interessanter vinden. Range is nou nooit echt een issue geweest voor mij.
Range is een drama, in een hotelkamer prima, op de camping nie zo best, als referentie wij hadden hem mee, de UTR lag bij het voorste raam (dichtste bij het wifi punt van de camping) en echt op een paar meter afstand (buiten de caravan) was het signaal al drama...

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
[...]

Eens, maar zal waarschijnlijk toch weer snel uitverkocht zijn.

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-08 16:27
[...]

Je moet een controller migratie uitvoeren omdat je van een CloudKey naar een controller in je nieuwe apparaat gaat. Daar zijn zat video's van bijvoorbeeld:
YouTube: Seamless Migration from Cloud Key to UDM Pro

YouTube: Upgrading to UniFi Dream Machine Pro from Cloud Key Gen 2+ and UniFi Security Gateway (USG)

YouTube: Upgrading my Home Network to a UniFi Dream Machine Pro (UDM-Pro) - My Experience

Ik heb het een anderhalf jaar geleden ook gedaan.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 15:49

duderuud

Sliden is koel

LightStar schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:49:
[...]

Range is een drama, in een hotelkamer prima, op de camping nie zo best, als referentie wij hadden hem mee, de UTR lag bij het voorste raam (dichtste bij het wifi punt van de camping) en echt op een paar meter afstand (buiten de caravan) was het signaal al drama...
Kan iedereen met een standaard UTR gratis of voor gereduceerd tarief omruilen naar de nieuwe versie?

Zou ik een goede actie vinden. Want dit is gewoon een revisie 2 die ze gelijk uit hadden moeten brengen imo.

Motor-Forum.nl

duderuud schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:27:
[...]

Kan iedereen met een standaard UTR gratis of voor gereduceerd tarief omruilen naar de nieuwe versie?

Zou ik een goede actie vinden. Want dit is gewoon een revisie 2 die ze gelijk uit hadden moeten brengen imo.
Wat denk je zelf? ;)

Ze brachten ook de UXG Lite kort na de UCG Ultra uit. En de UCG Max volgde weer niet veel later. En ook de U6 en U6 LR zat maar een paar weken (ik meen geen eens een maand) tussen.

En dan verwacht je een apparaat dat al maanden uit is te kunnen ruilen omdat er een vernieuwd model uit is?

Als je het wilt "ruilen" zul je de oude zelf hier in V&A, of op Marktplaats, of..., moeten zetten.

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:07
Gewoon wachten op de versie met sim/e-sim die zal toch ook nog wel komen (hoop ik)

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:23
Ik heb een 4TB ssd in mijn Unifi Fiber zitten om de camera beelden op te slaan. Eigenlijk dik overkill omdat ik alleen opneem als er gebeld wordt.

Ik heb ook nog een NAS met harde schijven van WD Red met not heel veel ruimte beschikbaar. Zou ik de beelden ook daar kunnen opslaan? Of gaan de schijven dan nooit op slaapstand?

Vraag het omdat Ik een bod heh gehad van 750 euro op die 4TB ssd WD red. Dat is bij lange na niet wat ik ervoor betaald heb natuurlijk. Nieuw kost hij zelfs 1000+ euro.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:49
outlandos schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:18:
Ik heb een 4TB ssd in mijn Unifi Fiber zitten om de camera beelden op te slaan. Eigenlijk dik overkill omdat ik alleen opneem als er gebeld wordt.

Ik heb ook nog een NAS met harde schijven van WD Red met not heel veel ruimte beschikbaar. Zou ik de beelden ook daar kunnen opslaan? Of gaan de schijven dan nooit op slaapstand?

Vraag het omdat Ik een bod heh gehad van 750 euro op die 4TB ssd WD red. Dat is bij lange na niet wat ik ervoor betaald heb natuurlijk. Nieuw kost hij zelfs 1000+ euro.
Volgens mij kan Protect niet op externe media schrijven. Maar stel je vraag eens in [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:45
Iemand die toevallig weet welke schroefjes er in een US-16-150W moet? Oud beestje, heb de brackets nog wel maar de schroefjes niet meer. Hij is ergens anders op locatie dus kan nu niet checken zelf.

Ik denk M3 maar lengte maakt ook uit.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:49
Shinji schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:42:
Iemand die toevallig weet welke schroefjes er in een US-16-150W moet? Oud beestje, heb de brackets nog wel maar de schroefjes niet meer. Hij is ergens anders op locatie dus kan nu niet checken zelf.

Ik denk M3 maar lengte maakt ook uit.
Je boelt deze:
Us-16-150w bracket screws?

M4 6mm dus 😁

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:45
Thanks, ik had de manual doorzocht maar daar stond niks in.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

[...]

Had ook gehoopt dat er 4g/5g in zou komen en dan evt wel stukje dikker (accu) om dat te kunnen behappen en externe antenne-optie ofzo. Ben niet tevreden met mijn UTR (range is echt meh) en die gaat dus toch maar de deur uit zonder een 'betere' van ubiquiti als vervanger. Hopelijk komt er nog een pro-modelletje over x tijd, anders maar eens rondkijken bij gl.inet o.i.d. voor de volgende vakantie. Gelukkig heb ik nog ff ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:57
Ik heb heel af een toe dat een client niet het vaste toegewezen IP adres krijgt. Heel vervelend als je op basis van IP adres moet connecten zoals bij deze camera. Daarnaast krijgt deze ook camera nu ook een IP adres uit het LAN segment (192.X) terwijl die op IoT segment staat ingesteld (10.X)

Snap er niets van, is dit een bekende bug?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEuR4EHCmlPFvuKu7ZBgovoC9Wk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k6xVJR0zlqrX2YcEIYgXRp6F.png?f=user_large

• ASS-Ware
Vaevictis_ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:57:
Ik heb heel af een toe dat een client niet het vaste toegewezen IP adres krijgt. Heel vervelend als je op basis van IP adres moet connecten zoals bij deze camera. Daarnaast krijgt deze ook camera nu ook een IP adres uit het LAN segment (192.X) terwijl die op IoT segment staat ingesteld (10.X)

Snap er niets van, is dit een bekende bug?

[Afbeelding]
Hoe heb je het vlan ingesteld, in de camera of op de switchpoort?
Pagina: 1 ... 353 354 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.