Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 330 331 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:35
water_escape schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:43:
[...]
Over getwijfeld om de switch ook te vervangen. Maar dat is dan weer een duur grapje wat niet nodig is :).
Ik draai hier nog 3 "domme" Netgear GS108 switches die het nog steeds doen .. pas als die de geest geven ga ik wat vervangen.
De reset is wel een dingetje dan met de dode key1. Ook de settings, of staan die op dat sd kaartje.
Makkelijkste is om je netwerk gewoon weer helemaal van scratch op te bouwen op de UCG-Ultra. Het restore-en van een backup geeft vaak gedoe met verschillende versies en andere zaken.
Makkelijkste is de UCG-Ultra met de WAN aansluiting op je huidige Lan aan te sluiten en daarmee de eerste updates etc uit te voeren (met een laptop/computer op de LAN aansluiting) en als die helemaal up to date is pas in te gaan zetten voor je glasvezel WAN (en zorg dat je ff weet welke settings er nodig zijn voor je provider).
Daarna de APs resetten ( kan ook 1 voor 1) en die weer adopteren en je bent klaar.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04:51
In mijn netwerk heb ik op de ucg ultra meerdere vlans ingesteld. Op poort 1 een vlan met daarachter UniFi switch. Die doet alleen 1 vlan.
Kan ik dan op poort 4 ucg ultra vlan 2, 3 en 4 zetten. Of is het beter om dit ook via de eerste UniFi switch te laten gaan en dan per poort vlans toewijzen?
(Ik mis net een poort op mijn eerste switch ;) )

• duvekot
nafofella schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:11:
In mijn netwerk heb ik op de ucg ultra meerdere vlans ingesteld. Op poort 1 een vlan met daarachter UniFi switch. Die doet alleen 1 vlan.
Kan ik dan op poort 4 ucg ultra vlan 2, 3 en 4 zetten. Of is het beter om dit ook via de eerste UniFi switch te laten gaan en dan per poort vlans toewijzen?
Volgens wat ik begrepen had zijn de 4 poorten op de Ultra maar via 1 uplink naar de SoC ontsloten .. dus de grootste vraag is wat en hoeveel verkeer gaat er op die andere vlans lopen en gaat dat mogelijk tot meer verkeer op je Ultra zorgen. Maar als het verkeer minimaal is .. en ook niet heel veel verkeer weer terug naar bijvoorbeeld vlan1 moet .. maar direct naar internet gaat . Dan kan je oplossing wel werken. Ik ben sowieso voorstander om zo veel mogelijk lokaal verkeer weg te houden van je router en alleen maar internet verkeer er heen te brengen.
duvekot schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:27:
[...]

Volgens wat ik begrepen had zijn de 4 poorten op de Ultra maar via 1 uplink naar de SoC ontsloten .. dus de grootste vraag is wat en hoeveel verkeer gaat er op die andere vlans lopen en gaat dat mogelijk tot meer verkeer op je Ultra zorgen. Maar als het verkeer minimaal is .. en ook niet heel veel verkeer weer terug naar bijvoorbeeld vlan1 moet .. maar direct naar internet gaat . Dan kan je oplossing wel werken. Ik ben sowieso voorstander om zo veel mogelijk lokaal verkeer weg te houden van je router en alleen maar internet verkeer er heen te brengen.
Gezien het blijkbaar over meerdere VLANs gaat heeft het gebruik van een losse switch natuurlijk dezelfde beperking als de ingebouwde switch. Alle verkeer tussen de VLANs moet "via de SoC" gaan, of het dan bij de SoC komt over 1 switch, de ingebouwde, of over 2 switches, de ingebouwde en de "losse", maakt dan niet meer echt uit (tenzij je dus alsnog weer meerdere poorten van de UCG gaat gebruiken en je met verkeer over de ingebouwde poorten mogelijk daar een tweede bottleneck legt).

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:57
Ubiquiti raadt af om de switchpoorten op de router te gebruiken, maar het kan wel.
Los daarvan, als je op een poort alleen vlan 1 toestaat, dan kan de switch aan die poort alleen apparaten bedienen die in vlan 1 zitten.
Ik geef alle poorten waar Unifi spullen aan hangen alle vlans en wijs alleen vlans toe aan poorten waar apparaten aan hangen die ik aan een vlan wil toewijzen.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:11
Lijkt me belangrijk om de configuratie van VLAN's duidelijk te krijgen. Zoals je het nu opschrijft lijkt het als of je untagged verkeer naar een tagged VLAN vertaald waar de UCG Ultra de default gateway (en DHCP server) is op dat segment.
Het verschil tussen tagged VLAN's en untagged naar tagged vertaling is belangrijk om te snappen wat je wil bereiken en om te kunnen beoordelen of je dat ook gaat bereiken.
Voor zover ik weet hebben alle managed switches van unifi de mogelijkheid om untagged verkeer naar tagged te vertalen (en terug). binnen het VLAN (segment) zal het IP verkeer gewoon met elkaar kunnen praten, en als het met een ander segment (of het internet) wil praten dan moet er een (default) gateway zijn die dit verder afhandelt (routeert).
Waarschijnlijk is jouw UCG Ultra de default gateway voor alle VLAN's (tenzij je een hele specifieke configuratie hebt gebouwd) en zal al het verkeer van de verschillende VLAN's wat niet binnen het segment met andere apparaten wil praten, dan met de UCG Ultra communiceren om bij het internet te komen.
Als dit wat betreft verkeersvolume kan, dan is er geen probleem om meerdere VLAN's (max 4095?) via 1 fysieke verbinding naar de UCG Ultra te laten lopen.
De configuratie die je daarbij per poort, en per VLAN wil toestaan kan zijn:
A) untagged -> VLAN tagged
B) VLAN-tagged toegestaan
C) VLAN-tagged niet toegestaan

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:56
duvekot schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:53:
[...]

Ik draai hier nog 3 "domme" Netgear GS108 switches die het nog steeds doen .. pas als die de geest geven ga ik wat vervangen.

[...]

Makkelijkste is om je netwerk gewoon weer helemaal van scratch op te bouwen op de UCG-Ultra. Het restore-en van een backup geeft vaak gedoe met verschillende versies en andere zaken.
Makkelijkste is de UCG-Ultra met de WAN aansluiting op je huidige Lan aan te sluiten en daarmee de eerste updates etc uit te voeren (met een laptop/computer op de LAN aansluiting) en als die helemaal up to date is pas in te gaan zetten voor je glasvezel WAN (en zorg dat je ff weet welke settings er nodig zijn voor je provider).
Daarna de APs resetten ( kan ook 1 voor 1) en die weer adopteren en je bent klaar.
mm ik heb het idee dat die netgeat van mij de boosdoener is, heb het idee dat niet iedere poort nog POE geeft. En die misschien de voeding van de walltablet en de gen1 gesloopt heeft.

het is een 8/8 poort switch. Gewoon weer netgear kiezen? Of een vergelijkbare of iets grotere ubiquiti switch?

Water-Escape

• duvekot
water_escape schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:55:
[...]
mm ik heb het idee dat die netgeat van mij de boosdoener is, heb het idee dat niet iedere poort nog POE geeft. En die misschien de voeding van de walltablet en de gen1 gesloopt heeft.

het is een 8/8 poort switch. Gewoon weer netgear kiezen? Of een vergelijkbare of iets grotere ubiquiti switch?
Je had toch een "Tp link 16 port 8/8" switch?

Maar als die stuk is .. is vervangen door iets van UI natuurlijk logischer. Maar dan moet je ff nadenken hoeveel aansluiting je nodig hebt en hoeveel daarvan PoE nodig hebben .. of hebben je APs eigen inserters?

• nafofella
Ik zal dezer dagen eens in visio een overzicht maken.

Komt erop neer dat vanuit de hoofdlocatie met de inet aansluiting nog twee extra locaties hun eigen netwerk moeten hebben met eigen wifi.
In principe is het geen ramp als er 1 groot netwerk zou zijn maar ik wil het gewoon "mooi" maken met vlans, eigen wifi, gastwifi en snelheids limitering per vlan.

Ik gebruik allemaal unifi apparatuur inclusief nanostation ac5 loco'voor een locatie iets verder waar ik geen kabel kan graven.

• water_escape
duvekot schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:05:
[...]

Je had toch een "Tp link 16 port 8/8" switch?

Maar als die stuk is .. is vervangen door iets van UI natuurlijk logischer. Maar dan moet je ff nadenken hoeveel aansluiting je nodig hebt en hoeveel daarvan PoE nodig hebben .. of hebben je APs eigen inserters?
Ik zit nu op het randje qua POE. dus 8/8 zou weer werken idd.

Water-Escape

• duvekot
water_escape schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:06:
[...]
Ik zit nu op het randje qua POE. dus 8/8 zou weer werken idd.
Hoeveel PoE vermogen heb je nodig ..want dat bepaalt ook welke UniFi Switch er bij past.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:06
De afgelopen tijd ben ik wat aan het stoeien geweest om mijn wifi netwerk wat stabieler te krijgen met mijn UDR7 en U7 Pro. Mijn setup is aan de wat bijzondere kant namelijk. Mijn UDR7 staat in de hoek van mijn woonkamer op de eerste etage waar ook het KPN ONT zit. De U7 Pro hangt echter relatief centraal in de op de begane grond. Momenteel onder de trap. Dat is voor beide apparaten niet de meest ideale positie, maar het kon vooralsnog even niet anders.

Mijn telefoon (Xiaomi 15 Ultra) had er last van dat deze voornamelijk op de U7 Pro bleef plakken, ongeacht de zendsterkte van de UDR7. In sommige gevallen viel het toestel dan terug naar 2.4GHz met bijbehorende snelheid, maar zonder te roamen. En in andere gevallen was ik de complete wifi verbinding kortstondig kwijt . Ook bijzonder onhandig :|...

In de instellingen van het wifi netwerk had ik al verschillende instellingen aangezet. MLO stond sowieso aan omdat anders mijn toestel nauwelijks naar 5GHz of 6GHz netwerken ging. Daarna onder andere BSS Transition, UAPSD en Fast Roaming aangezet, maar zonder noemenswaardige verbeteringen. En de minimum data rate had ik ook al handmatig omhoog geschroefd. Wederom zonder echt resultaat.

Daarop heb ik de zendsterkte omlaag gezet en ook gespeeld met minimum RSSI. De resultaten daarmee waren enorm wisselend. Als het bij mij aardig was, werkte het bijvoorbeeld op de iPhones in huis niet meer. Dat is dan ook geen echte oplossing. En daarnaast kwamen er door de minimum RSSI instelling vage edge-cases waar iemand dan net wel of net geen bereik had.

Een paar dagen geleden heb ik daarom een SSID aangemaakt met alleen 2.4GHz en 6GHz en dat lijkt wel de vruchten af te werpen. Nu roamt mijn toestel veel sneller en makkelijker naar de UDR7 in de woonkamer als ik daar ben. En de verdeling tussen AP's is nu 75/25 in plaats van 50/50 zoals eerder.

Eigenlijk moet ik de U7 Pro verhangen omdat deze nu niet helemaal goed hangt. En dat is denk ik wel de 'uiteindelijke' oplossing. Maar voor nu is dit een prima workaround :). Daarnaast heb ik toch overal in huis 6GHz.

• water_escape
duvekot schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:27:
[...]

Hoeveel PoE vermogen heb je nodig ..want dat bepaalt ook welke UniFi Switch er bij past.
camera's PoE: 802.3af, 36 V to 57 V, 0.18 A to 0.11 A, max. 6.5 W
AP's : ook 6.5 w?

4 camera's komen hieraan en 4 ap's .
1x tablet 5v poe voeding

Cloud gateway Ultra heeft een POE, dus de switch moet >8 hebben.
is dat zo simpel als 8x6.5w = 52w + tablet ?

Water-Escape

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:42
water_escape schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:03:
[...]

camera's PoE: 802.3af, 36 V to 57 V, 0.18 A to 0.11 A, max. 6.5 W
AP's : ook 6.5 w?

4 camera's komen hieraan en 4 ap's .
1x tablet 5v poe voeding

Cloud gateway Ultra heeft een POE, dus de switch moet >8 hebben.
is dat zo simpel als 8x6.5w = 52w + tablet ?
UCG Ultra heeft geen poe poort.

• water_escape
Sorry dat was een typo. dat moet idd Geen zijn :)

Water-Escape

• TommyL0204
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:26
4.4.*. is nu stable en wordt gefaseerd uitgerold voor diverse gateways en dream machines. Wij merken in ons bedrijf wat instabiliteit met ipsec vpn en dat zou in deze versie opgelost zijn (+ nog veel meer fixes)

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:04
Ben ook benieuwd of iemand met hw offloading en meerdere vlan’s nog issues heeft met deze versie, als ik de community discussions zo lees, lijkt het allemaal ok te zijn met deze versie.

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:06
Heb al tijdje geen gateway of switch geupdate omdat ik veel te veel issues lees. Maar zal toch weer een keer moeten updaten 😌😝

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:04

Valkyre

Kitesurf FTW!

Soms snap ik echt niks van de unifi firewall regels ik kom vanaf een opnsense systeem en heb de UCG fiber nu een half jaar draaien.
nu heb ik een aparte infra zone gemaakt omdat ik mijn normale LAN verkeer wil scheiden van 'de kroonjuwelen' :P

ik heb eigenlijk 2 vragen:
1. als ik naar insights ga heb ik niet het idee dat ik 'intern' vlan verkeer kan filteren enkel verkeer van en naar internet. moet ik dan echt met SSH gaan inloggen om een tail op te zetten of het verkeer gedropt word of niet?
2. ik begrijp niet in de onderste 2 screenshots waarom dezelfde regel niet werkt wanneer ik enkel mijn vlan naar de andere zone verplaats.

De originele situatie waarbij ik van mijn hotspot zone -> internal ga deze regel werkt prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pD68Y_APquvg4SDFvXazU-mCPBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qd9uBGXfdClpBXuZfb8aRH2V.png?f=fotoalbum_large

Wanneer ik dan het infra vlan naar de infra zone verplaats met dezelfde regel dan werkt mijn RDP verbinding niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYh8YMZhkiBtsn8CMCI5jYZoU0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTR0vcMIdEdw805j1BJIMtFn.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:22
Weet iemand of het met de nieuwe object opties in unifi mogelijk is om ook dingen te blokkeren naar zones toe?

Ik ben het één en ander aan het instellen via object (wat voor mij fijner werkt dan firewall regels instellen). Echter zie ik nergens een optie om voor bepaalde Vlans de toegang te blokkeren naar de gateway zone. Dit kan wel in de firewall settings zelf..

Overigens was ik ook benieuwd waarom je perse per object het "internet" in moet stellen. Want als ik 1x een regel instel voor laten we zeggen het IoT netwerk, dan zou het voor een volgend object niet logisch zijn om het weer in te stellen. Of worden er sowieso geen dubbele regels aangemaakt dan?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• ASS-Ware
Valkyre schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:36:
Soms snap ik echt niks van de unifi firewall regels ik kom vanaf een opnsense systeem en heb de UCG fiber nu een half jaar draaien.
nu heb ik een aparte infra zone gemaakt omdat ik mijn normale LAN verkeer wil scheiden van 'de kroonjuwelen' :P

ik heb eigenlijk 2 vragen:
1. als ik naar insights ga heb ik niet het idee dat ik 'intern' vlan verkeer kan filteren enkel verkeer van en naar internet. moet ik dan echt met SSH gaan inloggen om een tail op te zetten of het verkeer gedropt word of niet?
2. ik begrijp niet in de onderste 2 screenshots waarom dezelfde regel niet werkt wanneer ik enkel mijn vlan naar de andere zone verplaats.

De originele situatie waarbij ik van mijn hotspot zone -> internal ga deze regel werkt prima.
[Afbeelding]

Wanneer ik dan het infra vlan naar de infra zone verplaats met dezelfde regel dan werkt mijn RDP verbinding niet.
[Afbeelding]
Probeer eens alleen target port 3389 op te geven en source port any.
Je weet immers niet wat de source port is.

Heb je "Auto Allow Return Traffic" ook aan staan?
ASS-Ware schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:22:
[...]

Exact!
Valkyre schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:36:
Soms snap ik echt niks van TCP de unifi firewall regels ik kom vanaf een opnsense systeem en heb de UCG fiber nu een half jaar draaien.
:+

Een source port is altijd dynamisch gekozen door het OS wat de sessie opzet. Dit had ook mis gegaan bij OPNsense.
Wachten... schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:53:
Weet iemand of het met de nieuwe object opties in unifi mogelijk is om ook dingen te blokkeren naar zones toe?

Ik ben het één en ander aan het instellen via object (wat voor mij fijner werkt dan firewall regels instellen). Echter zie ik nergens een optie om voor bepaalde Vlans de toegang te blokkeren naar de gateway zone. Dit kan wel in de firewall settings zelf..

Overigens was ik ook benieuwd waarom je perse per object het "internet" in moet stellen. Want als ik 1x een regel instel voor laten we zeggen het IoT netwerk, dan zou het voor een volgend object niet logisch zijn om het weer in te stellen. Of worden er sowieso geen dubbele regels aangemaakt dan?
Ik denk dat een screenshot zou helpen om te begrijpen wat je geconfigureerd hebt.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:22
@stormfly ik zal straks een screenshot sturen...

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:04

Valkyre

Kitesurf FTW!

ASS-Ware schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:22:
[...]

okee wat suf (ik dan!) dit was hem inderdaad!
stormfly schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:52:
[...]

Exact!

[...]

:+

Een source port is altijd dynamisch gekozen door het OS wat de sessie opzet. Dit had ook mis gegaan bij OPNsense.
ja deze heb ik verdiend! :+

iRacing Profiel

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:04
Geupgrade naar 4.4.7 op m’n UCG-F en tot nu toe geen issues, wat ik wel met de voorgaande updates naar 4.3.* had wat blijkbaar door inter-vlan’s en hardware offloading te maken had.

Voor een ieder die dus deze issues had op voorgaande versies … dat zou nu zonder issues goed moeten gaan

• nafofella
Ik heb even iets raars.
Op een unifi switch heb ik een poort vlan 2 toegewezen als native/default network.
de rest block all.

vanaf die poort loopt er een kabel naar een andere unifi switch. alles staat default.
er zou dus alleen maar vlan2 mogen binnekomen toch?
Ik heb de switch gereset dus de alle poe acces points starten opnieuw en de poorten.
alle devices krijgen keurig in ip van vlan 2.

Alleen de solaredge omvormer en youles p1 meter die met een lan kabel zijn aangesloten krijgen het default vlan netwerk.

of op locatie die youless en solaredge ff van het stroom en weer aanzetten?
Ik zou toch niet de afzonderlijke poorten op native vlan2 moeten zetten omdat dat al op de uplink is gebeurd?

[ Voor 5% gewijzigd door nafofella op 14-11-2025 12:12 ]

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:41
Dat zou ik eerst even doen ja. Heb zoiets ook gehad en een herstart werkte toen.

• Beer070
nafofella schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:53:
Ik heb even iets raars.
Op een unifi switch heb ik een poort vlan 2 toegewezen als native/default network.
de rest block all.

vanaf die poort loopt er een kabel naar een andere unifi switch. alles staat default.
er zou dus alleen maar vlan2 mogen binnekomen toch?
Ik heb de switch gereset dus de alle poe acces points starten opnieuw en de poorten.
alle devices krijgen keurig in ip van vlan 2.

Alleen de solaredge omvormer en youles p1 meter die met een lan kabel zijn aangesloten krijgen het default vlan netwerk.

Ik zou toch niet de afzonderlijke poorten op native vlan2 moeten zetten omdat dat al op de uplink is gebeurd?
"...er zou dus alleen maar vlan2 mogen binnekomen toch?..." -> Nee.
Voor zover ik de uitleg over de configuratie snap wordt het default (VLAN0) verkeer op die geconfigureerde poort omgezet naar VLAN2. Dit betekent dat al het verkeer dat de achterliggende switch via untagged stuurt naar VLAN2 wordt geretagged. Als je het goed hebt gedaan wordt het ander verkeer (als VLAN1+VLAN3-VLAN-N getagged) door deze poort dan geblokt. Dit is op ethernet niveau, dus als de ip-adressen niet kloppen voor de default gateway dan gaat er van alles stuk.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:17
Ik heb een USW-8 PoE maar krijg sinds een tijdje alleen een 100Mbit uplink naar de Switch 24 PoE. Ook mijn laptop heeft opeens 100Mbit heb voor de zekerheid een reset uitgevoerd opnieuw geadopteerd maar blijft op 100Mbit met auto negotiation. Als ik forceer op 1Gbit dan krijg ik geen verbinding.

Nu moet ik de wall socket nog eens doormeten maar aan de kabels ligt het niet die zijn tenminste cat-5e. Lengte zal 20m zijn tussen switches.

Herkend iemand deze problemen of waar moet ik het zoeken?

• Beer070
Vaevictis_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:37:
Ik heb een USW-8 PoE maar krijg sinds een tijdje alleen een 100Mbit uplink naar de Switch 24 PoE. Ook mijn laptop heeft opeens 100Mbit heb voor de zekerheid een reset uitgevoerd opnieuw geadopteerd maar blijft op 100Mbit met auto negotiation. Als ik forceer op 1Gbit dan krijg ik geen verbinding.

Nu moet ik de wall socket nog eens doormeten maar aan de kabels ligt het niet die zijn tenminste cat-5e. Lengte zal 20m zijn tussen switches.

grote kans dat een van je aders geen goed contact maakt. 100mbit draait op 4 aders, gbit vereist 8 aders.

• ASS-Ware
Vaevictis_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:37:

Waarom ligt het niet aan de kabels als deze Cat 5e zijn?
Er kan nog steeds wat mis mee zijn.
Ik had ooit een 10 meter kabel die ik geregeld uitrolde om te gebruiken en daarna weer oprolde om hem weer weg te leggen, daar zijn ze niet voor gemaakt, in korte tijd haalde die ook de Gbit niet meer.
Te krappe bochten, er op staan, dat soort zaken sloopt een kabel ook.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-11 16:03
ASS-Ware schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:52:
[...]

Heel herkenbaar, na onze verbouwing even tijdelijk een kabel van de meterkast door de woning laten lopen, die doet ondertussen ook nog maar 100 mbit

• Vaevictis_
[...]

Ik had ooit een 10 meter kabel die ik geregeld uitrolde om te gebruiken en daarna weer oprolde om hem weer weg te leggen, daar zijn ze niet voor gemaakt, in korte tijd haalde die ook de Gbit niet meer.
Ik heb een nieuwe SFTP cat 6 UTP kabel aangesloten op switch poort 7 en krijg dan gigabit. Als ik deze op switch poort 2 aansluit krijg ik 100Mbit. Switch is gereset dus kan daar niet aan liggen. Ik ben lost. ;(

Ik heb nu wel ook de uplink met gigabit werkend gekregen was ook een patch kabel naar patch paneel welke blijkbaar niet helemaal lekker was. Maar die poort 2 blijft vaag. Ik laat het nu maar zo. _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Vaevictis_ op 14-11-2025 16:05 ]

[...]

Het soort kabel maakt natuurlijk ook uit. Patch / stranded / ... kabel zou in principe gewoon moeten kunnen. Ik heb hier ook een 10m kabel liggen die ik zo nu en dan gebruik (afrol en weer oprol) en dat zou gewoon prima moeten kunnen. Installatie- / solid / ...kabel is juist niet bedoeld om continu op en af te rollen etc en die kan er zeker door sneuvelen.

Ik zal maar niet schrijven dat ik jaren terug eens stekkers aan een solid kabel heb gezet (zeer zeker solid, want ik had per ongeluk stekkers voor stranded en die deden het dus echt niet), van een metertje of 30. En ook die wordt zo nu en dan gebruikt en ook die werkt nog steeds prima. Maar ook in dit geval, ga ik die niet in strakke hoeken drukken of zo.

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajFp1_HoOi5BZdqEdSyR8GMKBXw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pVNryyxPjGO9rRzlnBDzSVXd.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij uitleggen waarom de density van mijn Office AP niet goed is? Ik heb de channel al aangepast (letterlijk gewisseld met de 5gz channel van Zolder) maar het heeft 0 effect gehad.

• nafofella
Vaevictis_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:59:
[...]

Ik heb een nieuwe SFTP cat 6 UTP kabel aangesloten op switch poort 7 en krijg dan gigabit. Als ik deze op switch poort 2 aansluit krijg ik 100Mbit. Switch is gereset dus kan daar niet aan liggen. Ik ben lost. ;(

Ik heb nu wel ook de uplink met gigabit werkend gekregen was ook een patch kabel naar patch paneel welke blijkbaar niet helemaal lekker was. Maar die poort 2 blijft vaag. Ik laat het nu maar zo. _/-\o_
kan in port twee geen "vuil" zitten?

Ff met een wattenstaafje erin of zo'n rubber gum tandvlees stoker of ff schoonkrabben met een naald of de pin weer omhoogtrekken met een naald?

of 1 of meerdere pinnen beschadigd?
of oxidatie op een van de pinnen?

[ Voor 10% gewijzigd door nafofella op 14-11-2025 16:42 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:20

franssie

Save the albatross

@outlandos ik negeer dat altijd. Zo heb ik een Ultra achter in mijn tuin waar bijna nooit iets aan connect, die is dus slecht volgens Unifi - maar als ik daar zit te werken oid, dan is dat niet relevant, want dat ding werkt gewoon. Waarschijnlijk zit jij niet 24/7 in je kantoor en wordt de rest wel vaker gebruikt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Vaevictis_
RobertMe schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:25:
[...]

Het soort kabel maakt natuurlijk ook uit. Patch / stranded / ... kabel zou in principe gewoon moeten kunnen. Ik heb hier ook een 10m kabel liggen die ik zo nu en dan gebruik (afrol en weer oprol) en dat zou gewoon prima moeten kunnen. Installatie- / solid / ...kabel is juist niet bedoeld om continu op en af te rollen etc en die kan er zeker door sneuvelen.

Ik zal maar niet schrijven dat ik jaren terug eens stekkers aan een solid kabel heb gezet (zeer zeker solid, want ik had per ongeluk stekkers voor stranded en die deden het dus echt niet), van een metertje of 30. En ook die wordt zo nu en dan gebruikt en ook die werkt nog steeds prima. Maar ook in dit geval, ga ik die niet in strakke hoeken drukken of zo.
Het vervelende is dus dat het ergens in de keten fout gaat of op meerdere plekken. Maar de kabels die ik nu heb gebruikt zijn wel van betere kwaliteit solid CAT 6, SFTP met ground. Enfin het is opgelost alleen die poort 2 (PoE) is wel vreemd.
outlandos schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:31:
[Afbeelding]

Kan iemand mij uitleggen waarom de density van mijn Office AP niet goed is? Ik heb de channel al aangepast (letterlijk gewisseld met de 5gz channel van Zolder) maar het heeft 0 effect gehad.
Naar mijn idee gaat dit over dat je te weinig APs hebt / APs te ver van elkaar. Dat ze monitoren wat de signaal kwaliteit is als je roamed. Als je vervolgens zelf geen problemen hebt gewoon lekker zo laten.
Wat @franssie dus ook aangeeft. AP achter in de tuin betekent dat je richting het huis een slechter bereik hebt door de afstand naar het buiten AP en de binnen AP(s) zullen niet makkelijk tot buiten komen. Vervolgens roam je dus steeds heel laat (als signaal al slecht is) en gaat de controller "klagen". Maar als je nooit op dat punt (veel) internet / geen problemen ondervindt is er dus geen enkele reden om er iets aan te doen.

• Beer070
Vaevictis_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:59:
[...]

Als je een kabel meter hebt, probeer dan eens te kijken of alle aders stabiel verbinding hebben als je de kant bij die poort 2 switch een beetje in bochten wringt. In mijn ervaring maakt een van de aders slecht contact en komt die los als je een specifieke bocht maakt.

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:41
@outlandos zijn je access points bedraad? Ik heb drie bedraadde AP’s en de sterkte die wordt aangegeven is volgens mij de slechtste sterkte met een client van dat AP. Kijk eens naar de clients van dat AP welke client dat is en kijk eens of die naar een ander AP gezet kan worden.

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:54
Relesi schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:10:
@outlandos zijn je access points bedraad? Ik heb drie bedraadde AP’s en de sterkte die wordt aangegeven is volgens mij de slechtste sterkte met een client van dat AP. Kijk eens naar de clients van dat AP welke client dat is en kijk eens of die naar een ander AP gezet kan worden.
Ja ze zijn allemaal bedraad.

Ik had inderdaad een iPad die op 77 dBm stond, maar die heb ik nu helemaal uitgezet maar de AP geeft nog steeds oranje Destiny aan :?
outlandos schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:06:
[...]

Ja ze zijn allemaal bedraad.

Ik had inderdaad een iPad die op 77 dBm stond, maar die heb ik nu helemaal uitgezet maar de AP geeft nog steeds oranje Destiny aan :?
Wat al aangegeven is die meting is niet echt betrouwbaar, mijn tuin AP is ook minder dan de AP's in mijn woning terwijl de dekking overal uitmuntend is. Bij de tuin loop je uit range als je boodschappen gaat doen, en triggert de logic wellicht een slecht bereik. Volgens mij is het een logic waarin roaming handovers worden vergeleken met het moment dat er geen handover meer mogelijk is en het radio signaal zakt.

Je Office is waarschijnlijk het AP wat het verste weg is van je clients, het is commercieel bedacht dat je nu een extra AP gaat bestellen :+

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:06
Toch nog even een klein updateje van mijn post van afgelopen week. Alhoewel het weer eens een paar dagen goed ging, had ik het ei van Columbus toch niet gevonden :|.

Mijn Xiaomi 15 Ultra bleef toch wat roaming problemen houden waarbij regelmatig de verbinding terugviel naar 5G. In de Wifi instellingen van de telefoon zag ik dat "Schakelen tussen netwerken" en "Gebruik mobiele data om de snelheid te boosten" aanstonden. Die laatste optie weet ik dat ik die heb aangezet. Dan wordt het 5G netwerk gebruikt als er geen internet via de wifi verbinding gebruikt kan worden. Maar die eerste optie was nieuw. Er is ook recent een systeemupdate geweest, dus wellicht dat die functie toen (per abuis) is aangezet.

Ik heb deze functies allebei uitgezet en ook minimum RSSI uitgezet op de AP's. Sindsdien gaat het (zoals verwacht) weer een stuk beter. Echter blijf ik heel af en toe nog steeds terugvallen naar 5G. Ook blijft mijn telefoon enorm plakken op de U7 Pro, terwijl de UDR7 veel dichter bij staat en een veel betere verbinding adverteert.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 16:55
Ik ben voor een klant bezig om een klein terrein met lichtmasten te voorzien van camera's.
Nu hebben ze geen infra anders dan spanning naar de lichtmaster.

nu denk ik aan de NS-5AC alleen wat ik nergens terug kan vinden is of deze PtMP ondersteunen. In de beste setup kan ik er 1 aan een pand plaatsen en deze heeft 2 masten in "zicht".
Wat ik ook nergens terug kan vinden is dat ze PoE (at) gevoed kunnen worden, en de 2e poort ook PoE out heeft, maar welk vermogen hier beschikbaar is, geen idee. Zowel de site, handleiding (quickguide) als datasheet geven hier geen uitsluitsel over.

Is er iemand die ervaring met deze dingen?

• PeterDeTweaker
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:21:
[...]

Standaard, als je Zone Based Firewall aan hebt staan, kunnen de vlans niet bij elkaar.
Standaard, als je Zone Based Firewall uit hebt staan, kunnen de vlans wel bij elkaar.
Van deze standaard afwijken betekent firewall rules aanmaken.
Ok, ik heb de zone based firewalls uitgeschakeld.
- Vervolgens Default Security Posture op Allow All gezet.
- Daarna VLAN11 verwijderd en opnieuw aangemaakt.
Helaas kan ik nog steeds niet van VLAN1 (Default network) naar VLAN11.

Wat kan ik nog meer doen om inter-VLAN verkeer mogelijk te maken?

Configuratie:
UCG Ultra naar Zyxel managed switch
Zyxel switch via trunk naar andere Zyxel managed switch
Daarop zijn een laptop (VLAN1) en een NAS (VLAN11) aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door PeterDeTweaker op 19-11-2025 15:21 . Reden: configuratie toegevoegd ]

• ASS-Ware
PeterDeTweaker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:17:
[...]

Ok, ik heb de zone based firewalls uitgeschakeld.
- Vervolgens Default Security Posture op Allow All gezet.
- Daarna VLAN11 verwijderd en opnieuw aangemaakt.
Helaas kan ik nog steeds niet van VLAN1 (Default network) naar VLAN11.

Wat kan ik nog meer doen om inter-VLAN verkeer mogelijk te maken?
Zonebased firewall weer aanzetten, alle geconverteerde rules weghalen en een allow rule aanmaken van vlan 1 naar vlan 11.

• PeterDeTweaker
  • Niet online
ASS-Ware schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:19:
[...]

Zonebased firewall weer aanzetten, alle geconverteerde rules weghalen en een allow rule aanmaken van vlan 1 naar vlan 11.
Meteen gedaan.
Er zijn geen geconverteerde rules denk ik. Alle rules hebben een slotje en kan ik niet verwijderen.
Ik heb Create Policy gedaan, maar daar kon ik geen toestemming geven voor een VLAN, dus heb ik de ip ranges ingevoerd.
Helaas zonder succes.

• ASS-Ware
PeterDeTweaker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:34:
[...]

Meteen gedaan.
Er zijn geen geconverteerde rules denk ik. Alle rules hebben een slotje en kan ik niet verwijderen.
Ik heb Create Policy gedaan, maar daar kon ik geen toestemming geven voor een VLAN, dus heb ik de ip ranges ingevoerd.
Helaas zonder succes.
Create Policy
Geef een naam

Source zone:
Selecteer de zone waarin Vlan 1 zit
Klik op Network
Selecteer Network
Port Any
Action Allow
Enable Auto Allow Retrun Traffic

Destination zone:
Selecteer de zone waarin Vlan 11 zit
Klik op Network
Selecteer Network

Add Policy

• duvekot
rdfeij schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:51:
Ik ben voor een klant bezig om een klein terrein met lichtmasten te voorzien van camera's.
Nu hebben ze geen infra anders dan spanning naar de lichtmaster.

nu denk ik aan de NS-5AC alleen wat ik nergens terug kan vinden is of deze PtMP ondersteunen. In de beste setup kan ik er 1 aan een pand plaatsen en deze heeft 2 masten in "zicht".
Wat ik ook nergens terug kan vinden is dat ze PoE (at) gevoed kunnen worden, en de 2e poort ook PoE out heeft, maar welk vermogen hier beschikbaar is, geen idee. Zowel de site, handleiding (quickguide) als datasheet geven hier geen uitsluitsel over.

Is er iemand die ervaring met deze dingen?
Waar ga je die NS-5AC mee verbinden?

En uit de specs:
ItemWaarde
Power methodPoE alternative A (pairs 1, 2+; 3, 6 return)
Passive PoE 2-pair (4, 5+; 7, 8 return)
Power supply24V, 0.5A gigabit PoE adapter (Included)
Supported voltage range44–54V DC
22–27V DC
Dus het lijkt er op dat ze dus at ondersteunen met die alternatief A (wat logisch is bij gigabit Ethernet)

En dan zal de tweede poort ook wel volgens die standaard van stroom voorzien worden . Dus moet je in voeding dan minimaal het zelfde aankunnen als twee apparaten vermoed ik

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
outlandos schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:31:
[Afbeelding]

Je zult even een laagje dieper moeten kijken welke device dit getal omlaag (nouja, "omhoog") trekt. Is er misschien een device die verder van de AP af staat maar geforceerd moet verbinden met deze?

• PeterDeTweaker
  • Niet online
ASS-Ware schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:50:
[...]

Create Policy
Geef een naam

Source zone:
Selecteer de zone waarin Vlan 1 zit
Klik op Network
Selecteer Network
Port Any
Action Allow
Enable Auto Allow Retrun Traffic

Destination zone:
Selecteer de zone waarin Vlan 11 zit
Klik op Network
Selecteer Network

Add Policy
Dank voor de duidelijke uitleg.
Nu kreeg ik idd wel de VLANS te zien.
Het werkt helaas nog niet.

Ik ga de UCG helemaal resetten naar de fabrieksinstellingen en begin opnieuw. Misschien heb ik eerder iets gedaan waardoor het nu niet werkt.

Nog wel een vraag: Je schreef dat als Zones uit staat alle VLANS elkaar moeten zien. Dus als ik na de reset de twee VLANS opnieuw maak, zouden ze elkaar meteen moeten zien? InterVLANverkeer is dan dus mogelijk bedoel ik.

• ASS-Ware
PeterDeTweaker schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:10:
[...]

Dank voor de duidelijke uitleg.
Nu kreeg ik idd wel de VLANS te zien.
Het werkt helaas nog niet.

Ik ga de UCG helemaal resetten naar de fabrieksinstellingen en begin opnieuw. Misschien heb ik eerder iets gedaan waardoor het nu niet werkt.

Nog wel een vraag: Je schreef dat als Zones uit staat alle VLANS elkaar moeten zien. Dus als ik na de reset de twee VLANS opnieuw maak, zouden ze elkaar meteen moeten zien? InterVLANverkeer is dan dus mogelijk bedoel ik.
Moet je niet willen, gewoon zone based firewall gebruiken, dat heeft veel voordelen.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19

NBK

Weercam-Avatar

Ik probeer mij UDM Pro met Zaram module (SchenkICT) aangemeld te krijgen op het Delta glasvezel netwerk. Mijn provider is Odido en die zien mijn Zaram module wel online komen maar meer kunnen hun niet zien.
Op de Odido forums loop ik vast in de t-mobile verwijzingen die niet meer werken.
Ik lees op diverse andere forums dat je via Discord contact op moet nemen met Delta maar de daar vermelde links werken niet meer.
Verder meld iedereen doodleuk dat het werkt maar bijna niemand meld hoe ze het hebben opgelost.
Wat is de huidige Discord link? Moet ik daadwerkelijk iets doen met de NTU, 802.1Q, 802.1P, encapsulation en andere dingen die ik voorbij zie komen maar in de Unifi omgeving niet kan instellen of zou die Zaram dit af moeten handelen?
Edit:
Zit nu op mijn mobiel te zoeken naar oplossingen maar dat is ook niet echt bruikbaar. En omdat mijn internet eruit ligt loop ik vast op 2FA of password recover mails die niet meer aankomen op mijn mailserver...

[ Voor 12% gewijzigd door NBK op 19-11-2025 16:34 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 16:55
duvekot schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:56:
[...]

Waar ga je die NS-5AC mee verbinden?

En uit de specs:

[...]

Dus het lijkt er op dat ze dus at ondersteunen met die alternatief A (wat logisch is bij gigabit Ethernet)

En dan zal de tweede poort ook wel volgens die standaard van stroom voorzien worden . Dus moet je in voeding dan minimaal het zelfde aankunnen als twee apparaten vermoed ik
ik waardeer je reactie, maar je uit nu dezelfde twijfels als ik heb.
De NS-5AC zal gebruikt worden om per lichtmast een camera naar een centraal punt te krijgen.
NBK schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:30:
Ik probeer mij UDM Pro met Zaram module (SchenkICT) aangemeld te krijgen op het Delta glasvezel netwerk. Mijn provider is Odido en die zien mijn Zaram module wel online komen maar meer kunnen hun niet zien.
Op de Odido forums loop ik vast in de t-mobile verwijzingen die niet meer werken.
Ik lees op diverse andere forums dat je via Discord contact op moet nemen met Delta maar de daar vermelde links werken niet meer.
Verder meld iedereen doodleuk dat het werkt maar bijna niemand meld hoe ze het hebben opgelost.
Wellicht je vraag ook even een deurtje verder stellen: [Delta Fiber Netwerk (DFN)] Ervaringen & Discussie ?

Gebruikt Odido trouwens niet ook een VLAN aan de WAN kant? Ik meen 300? Heb je dat gedaan? Anders zal het sowieso niet werken, dan zal die (mogelijk) wel werken maar zit je vervolgens in het "luchtledige" te werken.

• Beer070
NBK schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:30:
Wat is de huidige Discord link? Moet ik daadwerkelijk iets doen met de NTU, 802.1Q, 802.1P, encapsulation en andere dingen die ik voorbij zie komen maar in de Unifi omgeving niet kan instellen of zou die Zaram dit af moeten handelen?
Edit:
Zit nu op mijn mobiel te zoeken naar oplossingen maar dat is ook niet echt bruikbaar. En omdat mijn internet eruit ligt loop ik vast op 2FA of password recover mails die niet meer aankomen op mijn mailserver...
Eerste dingetje vanuit old fashioned google bij Delta VLAN:
"...
Delta.nl
https://www.delta.nl › klantenservice
·
De volgende VLAN's worden gebruikt in het netwerk van DELTA. VLAN 100 Internet; VLAN 101 TV; VLAN 102 Voice; Heb je een zakelijke verbinding? Probeer dan VLAN ...
"...

Ik zou eerst VLAN 100 proberen... (in plaats van Odido 300, of KPN VLAN 6).

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Beer070 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:53:
[...]

Eerste dingetje vanuit old fashioned google bij Delta VLAN:
"...
Delta.nl
https://www.delta.nl › klantenservice
·
De volgende VLAN's worden gebruikt in het netwerk van DELTA. VLAN 100 Internet; VLAN 101 TV; VLAN 102 Voice; Heb je een zakelijke verbinding? Probeer dan VLAN ...
"...

Ik zou eerst VLAN 100 proberen... (in plaats van Odido 300, of KPN VLAN 6).
Na nog een keer bellen met Odido zijn we er eindelijk uit wat er mis was. Odido draait standaard op VLAN300 maar met de Zaram moest ik de VLAN dus op 801 zetten. Misschien dat ze een VLAN hebben ingericht voor mensen die gebruik maken van een eigen ONT? Odido draait bij Delta blijkbaar op VLAN 801 en de Odido ONT maakt daar VLAN300 van zodat iedereen zijn router gewoon op 300 in kan stellen, ongeacht het netwerk.
Blijft wel apart dat de medewerkers van de (eerstelijns) technische support bij Odido geen idee hebben wat een VLAN is 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door NBK op 19-11-2025 18:55 ]

• duvekot
rdfeij schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:32:
[...]
ik waardeer je reactie, maar je uit nu dezelfde twijfels als ik heb.
De NS-5AC zal gebruikt worden om per lichtmast een camera naar een centraal punt te krijgen.
volgens mij niet .. er staat naar mijn mening dat deze de PoE AT standaard ondersteund (dus niet de bijgeleverde injector gebruiken) . en je moet zorgen dat de camera dan ook de AT standaard ondersteund (Wat meestal bij UI wel het geval is). Zie ook deze pagina: https://dl.ui.com/qsg/NS-5AC/NS-5AC_EN.html
Secondary
10/100/1000 Ethernet port used for bridging and supports software-configurable PoE passthrough.
Dus moet je PoE AT voeding voldoende vermogen hebben om beide apparaten te kunnen ondersteunen omdat het vermogen doorgegeven wordt .. dus de NS-5AC snoept er max 9 watt vanaf .. dus afhankelijk van je camera weet je hoeveel vermogen je PoE AT voeding moet hebben.

over PtMP met 3 van deze is idd een beetje onduidelijk ... ze kunnen sowieso als PtMP clients werken .. maar of je er ook eentje kan inzetten als centraal punt dat is idd niet duidelijk en afhankelijk van de AirOS setup die er ook bij komt kijken.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:30
NBK schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:08:
[...]

Na nog een keer bellen met Odido zijn we er eindelijk uit wat er mis was. Odido draait standaard op VLAN300 maar met de Zaram moest ik de VLAN dus op 801 zetten. Misschien dat ze een VLAN hebben ingericht voor mensen die gebruik maken van een eigen ONT? Odido draait bij Delta blijkbaar op VLAN 801 en de Odido ONT maakt daar VLAN300 van zodat iedereen zijn router gewoon op 300 in kan stellen, ongeacht het netwerk.
Blijft wel apart dat de medewerkers van de (eerstelijns) technische support bij Odido geen idee hebben wat een VLAN is 8)7
Bij het net instellen kan het inderdaad voorkomen dat je VLAN 801 tijdelijk moet instellen, maar als alles goed is (en ik heb dit al op meerder plaatsen gedaan) word dit vanzelf wel weer 300. Ik moest op de meeste plekken dit alsnog terug naar 300 zetten na een tijdje.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

tcviper schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:40:
[...]
Bij het net instellen kan het inderdaad voorkomen dat je VLAN 801 tijdelijk moet instellen, maar als alles goed is (en ik heb dit al op meerder plaatsen gedaan) word dit vanzelf wel weer 300. Ik moest op de meeste plekken dit alsnog terug naar 300 zetten na een tijdje.
Dat klinkt niet heel handig. Dat zou betekenen dat op elk willekeurig moment het internet hier weer uit kan vallen 🙄
(Het is niet dat ik dagelijks thuis ben om dat dan weer om te zetten)

[ Voor 6% gewijzigd door NBK op 19-11-2025 21:59 ]

Pagina: 1 ... 330 331 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.