De afgelopen tijd ben ik wat aan het stoeien geweest om mijn wifi netwerk wat stabieler te krijgen met mijn UDR7 en U7 Pro. Mijn setup is aan de wat bijzondere kant namelijk. Mijn UDR7 staat in de hoek van mijn woonkamer op de eerste etage waar ook het KPN ONT zit. De U7 Pro hangt echter relatief centraal in de op de begane grond. Momenteel onder de trap. Dat is voor beide apparaten niet de meest ideale positie, maar het kon vooralsnog even niet anders.
Mijn telefoon (Xiaomi 15 Ultra) had er last van dat deze voornamelijk op de U7 Pro bleef plakken, ongeacht de zendsterkte van de UDR7. In sommige gevallen viel het toestel dan terug naar 2.4GHz met bijbehorende snelheid, maar zonder te roamen. En in andere gevallen was ik de complete wifi verbinding kortstondig kwijt . Ook bijzonder onhandig

...
In de instellingen van het wifi netwerk had ik al verschillende instellingen aangezet. MLO stond sowieso aan omdat anders mijn toestel nauwelijks naar 5GHz of 6GHz netwerken ging. Daarna onder andere BSS Transition, UAPSD en Fast Roaming aangezet, maar zonder noemenswaardige verbeteringen. En de minimum data rate had ik ook al handmatig omhoog geschroefd. Wederom zonder echt resultaat.
Daarop heb ik de zendsterkte omlaag gezet en ook gespeeld met minimum RSSI. De resultaten daarmee waren enorm wisselend. Als het bij mij aardig was, werkte het bijvoorbeeld op de iPhones in huis niet meer. Dat is dan ook geen echte oplossing. En daarnaast kwamen er door de minimum RSSI instelling vage edge-cases waar iemand dan net wel of net geen bereik had.
Een paar dagen geleden heb ik daarom een SSID aangemaakt met alleen 2.4GHz en 6GHz en dat lijkt wel de vruchten af te werpen. Nu roamt mijn toestel veel sneller en makkelijker naar de UDR7 in de woonkamer als ik daar ben. En de verdeling tussen AP's is nu 75/25 in plaats van 50/50 zoals eerder.
Eigenlijk moet ik de U7 Pro verhangen omdat deze nu niet helemaal goed hangt. En dat is denk ik wel de 'uiteindelijke' oplossing. Maar voor nu is dit een prima workaround

. Daarnaast heb ik toch overal in huis 6GHz.