[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 338 339 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:01
Spherix schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:18:
Hoi,

Hier een relatief nieuwe user op het Unifi spul. Enkele weken geleden heb ik hier een setup aangelegd met een Cloud Gateway Max en U7 lite.

Nu zie ik via de app plotseling dat een Tesla hier in de straat meermaals op ons wifi netwerk heeft gezeten en daar de nodige traffic heeft gehad. Ons accespoint heeft natuurlijk een complex wachtwoord, er is geen gasten netwerk of ssid zonder wachtwoord te vinden.

Ik heb de user geblockt, maar nu vraag ik me natuurlijk wel af, hoe kan dit, en hoe voorkom ik dit in de toekomst?

Edit: blijkt de laptop van m'n wederhelft te zijn. Fijn dat Unifi daar zomaar random labels en icoontjes aan hangt dus :-/
Wacht maar tot je ghost mac adressen ziet.
Ik heb er al heel veel in de lijst staan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ASS-Ware schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:45:
[...]

Wacht maar tot je ghost mac adressen ziet.
Ik heb er al heel veel in de lijst staan.
Maar gebruikten die bij jou ook GB aan data?
En dit is best wel een specifieke naam.
Ik vind het wel opmerkelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ASS-Ware
franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:48:
[...]

Maar gebruikten die bij jou ook GB aan data?
En dit is best wel een specifieke naam.
Ik vind het wel opmerkelijk.
Nee, 0 data, geen IP adres, maar soms wel 100 mac adressen er bij.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ASS-Ware schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:02:
[...]

Nee, 0 data, geen IP adres, maar soms wel 100 mac adressen er bij.
precies, maar ik was opzoek naar de screenshot waar wel echt GB data werd verstookt, heeft dat boefje gewoon de post aangepast met dat het toch de laptop van de vrouw was met wat vage naamgevng oid :+ 8)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:57
duvekot schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:37:
[...]

Daarvoor heb je firewall rules ... Dus kan je toegang blokkeren tot de console voor alle IPs uit de VLAN range voor de poorten die relevant zijn, maar wel dat je protect het wel blijft doen. En natuurlijk ook een goed wachtwoord op je console login zetten .. dus geen fiber/fiber als username/password :+
Ik heb eenzelfde probleem met een Cloud Gateway Fiber en een Unifi Doorbell Lite. Ik wil heel simpel dat alleen die deurbel iets kan op de ethernetpoort. Firewall regels maken is nieuw voor mij en ik krijg na een paar uur nog niet gevonden hoe ik die regels maak. Als ik in de router een firewall policy wil maken, krijg ik allemaal velden waar ik keuzes moet maken en ik heb ook geen idee hoe ik het enkel toepas op de ethernetpoort waar de deurbel zit. Is ergens een stap voor stap handleiding hiervoor te vinden? Ik vind namelijk nergens iets. Excuses voor als ik heel dom overkom.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RomeoOscarBravo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:08:
[...]

Ik heb eenzelfde probleem met een Cloud Gateway Fiber en een Unifi Doorbell Lite. Ik wil heel simpel dat alleen die deurbel iets kan op de ethernetpoort. Firewall regels maken is nieuw voor mij en ik krijg na een paar uur nog niet gevonden hoe ik die regels maak. Als ik in de router een firewall policy wil maken, krijg ik allemaal velden waar ik keuzes moet maken en ik heb ook geen idee hoe ik het enkel toepas op de ethernetpoort waar de deurbel zit. Is ergens een stap voor stap handleiding hiervoor te vinden? Ik vind namelijk nergens iets. Excuses voor als ik heel dom overkom.
Ik heb het nog niet geprobeerd maar deze post
peterpijpelink in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
lijkt behulpzaam - moet er zelf ook nog even induiken

• ASS-Ware
franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:06:
[...]

precies, maar ik was opzoek naar de screenshot waar wel echt GB data werd verstookt, heeft dat boefje gewoon de post aangepast met dat het toch de laptop van de vrouw was met wat vage naamgevng oid :+ 8)
Ik zei ook: Wacht maar

• RomeoOscarBravo
franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Ik heb het nog niet geprobeerd maar deze post
peterpijpelink in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
lijkt behulpzaam - moet er zelf ook nog even induiken
Bedankt voor je reactie, maar van die algemene filmpjes over firewall op Unifi hebben al mn halve avond gekost en ik ben geen steek verder. Daarom vraag ik nu naar een simpele stap voor stap handleiding om dit ene dingetje te regelen. Er moeten toch wel veel meer mensen zijn met deze ene wens? Ik snap ergens ook gewoon niet dat een dergelijk handleidinkje (voor mij) zo moeilijk vindbaar is.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RomeoOscarBravo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:19:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar van die algemene filmpjes over firewall op Unifi hebben al mn halve avond gekost en ik ben geen steek verder. Daarom vraag ik nu naar een simpele stap voor stap handleiding om dit ene dingetje te regelen. Er moeten toch wel veel meer mensen zijn met deze ene wens? Ik snap ergens ook gewoon niet dat een dergelijk handleidinkje (voor mij) zo moeilijk vindbaar is.
Waar ben je bang voor? Dat iemand je deurbel lostrekt, de MAC kloont en dan je netwerk op kan?
Dus wat wil je nu precies regelen?

• RomeoOscarBravo
franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:24:
[...]

Waar ben je bang voor? Dat iemand je deurbel lostrekt, de MAC kloont en dan je netwerk op kan?
Dus wat wil je nu precies regelen?
Op dit moment is het klonen van het MAC-adres niet eens nodig. Ik ben nog niet verder dan een aparte VLAN, omdat alles rond dat MAC-adres ook via firewall regels schijnt te moeten.

Wat ik wil heb ik in mijn eerste verzoek al gezet.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:18:
Ik heb m’n KPN modem vervangen door een UDM Pro. Ik ben gemigreerd van een UCKG2+. Internet werkt prima, met het script van Fabian werkt iTV ook. Alleen m’n Sonarr container (draait op m’n Synology NAS) geeft een foutmelding:

[...]

IPv6 staat uitgeschakeld. DNS stond op auto, maar ook met OpenDNS en Cloudflare servers werkt het niet. In dit topic vind ik zo geen oplossing. Iemand enig idee?

Ik merk nu dat TV om de 5 minuten blijft hangen, en na een tijdje vanzelf weer start..
Ff een update voor toekomstige lezers. M’n Synology bleek naast een fixed IP ook een handmatige DNS te hebben ingesteld. Dat uitgezet en dat loste het Sonarr probleem op.

Het TV-probleem, freeze na 5 minuten, bleek te zitten in het feit dat je niet alleen het Fabian TV-script moet draaien, maar alsnog het IGMP vinkje aan moet zetten.

Beide gefixt dus :)

Ik ben toch malle pietje niet!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:19:
[...]

Ga naar je switch, kies je poort, klik op configure, wijzig de port optie van 'active' naar 'restricted by MAC ID' En geef daar het Mac adres in dat je toegang wil geven op die poort.
(dit is via de app overigens)

• RomeoOscarBravo
Koekstra schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:33:
[...]

Ga naar je switch, kies je poort, klik op configure, wijzig de port optie van 'active' naar 'restricted by MAC ID' En geef daar het Mac adres in dat je toegang wil geven op die poort.
Ik heb geen switch, maar een Cloud Gateway Fiber. Bij die poort kan ik enkel kiezen tussen ' Active' en 'Disabled'.

Wel heb ik een ethernet port profile gemaakt, die ik restricted kon maken en het MAC-adres van de deurbel bij 'allowed' heb ingevuld. Dat profile heb ik op de betreffende poort van de Cloud Gateway Fiber gezet en toen heb ik mijn laptop erop verbonden, maar die deed het gewoon (met wifi uit uiteraard). Ik heb geen idee hoe dat kan.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@RomeoOscarBravo nogmaals, wat wil je afschermen danwel voorkomen .

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Iets anders, als ik de WifiMan app op windows gebruik, dan blijft deze hangen op " connecting"
Nu krijg ik wel een IP dat bij mijn andere site hoort dus een (deel van de) tunnel lijkt actief. maar het blijft op connecting staan. Meer mensen deze ervaring?

• RomeoOscarBravo
franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:50:
@RomeoOscarBravo nogmaals, wat wil je afschermen danwel voorkomen .
Ik wil vrij toegang tot mijn netwerk via een kabel buiten mijn huis voorkomen. Dat leek me al tamelijk evident.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RomeoOscarBravo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:03:
[...]

Ik wil vrij toegang tot mijn netwerk via een kabel buiten mijn huis voorkomen. Dat leek me al tamelijk evident.
evident is een deftige benaming voor domme aanname

Je hebt zat tips gehad, laat weten waar je tegenaan loopt.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
RomeoOscarBravo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:44:
[...]

Ik heb geen switch, maar een Cloud Gateway Fiber. Bij die poort kan ik enkel kiezen tussen ' Active' en 'Disabled'.

Wel heb ik een ethernet port profile gemaakt, die ik restricted kon maken en het MAC-adres van de deurbel bij 'allowed' heb ingevuld. Dat profile heb ik op de betreffende poort van de Cloud Gateway Fiber gezet en toen heb ik mijn laptop erop verbonden, maar die deed het gewoon (met wifi uit uiteraard). Ik heb geen idee hoe dat kan.
Oh, de CGF gaat dit waarschijnlijk niet doen als een switch dat doet. Een gateway/firewall is niet t zelfde, en doet verder niet veel op L2 (osi model). Ik denk dat je daarom een ander resultaat hebt dan ik testte op een switch.

Ik had even voorbij je CGF gelezen. Ik kan het ook niet reproduceren op mijn CGU, dus ik ben bang dat je een switch zal moeten toevoegen voor dese specifieke optie.

• RomeoOscarBravo
Koekstra schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:34:
[...]

Oh, de CGF gaat dit waarschijnlijk niet doen als een switch dat doet. Een gateway/firewall is niet t zelfde, en doet verder niet veel op L2 (osi model). Ik denk dat je daarom een ander resultaat hebt dan ik testte op een switch.

Ik had even voorbij je CGF gelezen. Ik kan het ook niet reproduceren op mijn CGU, dus ik ben bang dat je een switch zal moeten toevoegen voor dese specifieke optie.
Bedankt voor je hulp

<knip> die laatste sneer is nergens voor nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 15-01-2026 08:06 ]

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:13
Niet elke switch heeft deze optie. Kijk dus goed wat je evt aanschaft.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:10
franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:06:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad waar de laptop van mijn werk (op separaat vlan ) verkeer toegedicht kreeg van de chroombook van mijn dochter. Haar advertentie verkeer was voor mijn beleving van mijn werklaptop bijzonder verdacht. In de reporting/logging gaat het nog wel eens mis bij unifi.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:55
Koekstra schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:33:
[...]

Ik wil hetzelfde bereiken maar het leuke is dat om Access features te hebben ik er een access hub tussen moest stoppen. En dan kan ik op de switch wel die poort restricten op het mac adres van die hub, maar dat heeft weinig zin... dacht ik, zie edit.

Edit: Ik heb in mijn Switch de poort op restricted gezet en enkel mac adres van deurbel en de access hub als allowed gezet dat werkt, want als ik het mac adres van de deurbel weghaal gaat die offline.

[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 15-01-2026 09:13 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• ASS-Ware
RomeoOscarBravo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:03:
[...]

Maak een nieuw vlan en hang dat vlan aan de poort waar die kabel in gaat.
Zo moeilijk is het niet.

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:13
Spherix schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:18:
Hoi,

Hier een relatief nieuwe user op het Unifi spul. Enkele weken geleden heb ik hier een setup aangelegd met een Cloud Gateway Max en U7 lite.

Nu zie ik via de app plotseling dat een Tesla hier in de straat meermaals op ons wifi netwerk heeft gezeten en daar de nodige traffic heeft gehad. Ons accespoint heeft natuurlijk een complex wachtwoord, er is geen gasten netwerk of ssid zonder wachtwoord te vinden.

Ik heb de user geblockt, maar nu vraag ik me natuurlijk wel af, hoe kan dit, en hoe voorkom ik dit in de toekomst?

Edit: blijkt de laptop van m'n wederhelft te zijn. Fijn dat Unifi daar zomaar random labels en icoontjes aan hangt dus :-/
Om je netwerk dan nog wat beter in te richten kun je zelf de naam en ook de picture aanpassen.
Niet alles word nl juist weergegeven.
Controller- Client en dan pictogram.
En bij settings kun je een alias naam intikken.
Pagina: 1 ... 338 339 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.