[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 337 338 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RobertMe schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Maar dat laatste geldt dus altijd. Dat is geen UTR probleem noch een "dezelfde SSID probleem".

Want als je een Gl.inet travel router hebt én een apart SSID gebruikt en dat aparte SSID instelt op je telefoon, tablet, laptop, Chromecast en weet ik wat je allemaal meeneemt op vakantie, en vervolgens dat apparaat thuis insteekt, wat denk je dat er dan gebeurt? Precies hetzelfde : ook dan zullen die apparaten potentieel (opnieuw) verbinden met die travel router omdat die een veel beter signaal heeft. En de enige oplossing daarvoor is dan weer het netwerk verwijderen / niet onthouden, of niet automatisch laten verbinden. Niet echt een oplossing dus omdat je op vakantie dan net zo goed weer alles moet instellen.
Nou dat ben ik niet helemaal eens\ met je
1) Bijna mijn hele huis hangt aan mijn thuis WiFI en kennen dus niet het travel SSID. Die gaan dus nooit over
2) Bij de paar mobiele apparaten (zeg 6) heb ik nog nooit gezien dat ze overgingen naar het travel SSID, en indien wel, soit. Die paar minuten dat het travel SSID aan staat om de firmware up te daten en een VPN configuratie te testen op de travel SSID (waarbij dus handmatig opzettelijk met dat tweede SSID verbonden wordt) heeft echt nog nooit problemen gegeven.
Zijn beide SSID's gelijk kan krijg je gewoon gedoe omdat:
1) apparatuur zal altijd proberen binnen hetzelfde SSID netwerk te blijven
2) Pas na enige tijd zonder dekking gaat het zoeken naar een ander netwerk (SSID).
3) bij hetzelfde SSID er plots wel een ander subnet en DHCP server, Gateway is - hoe fijn is dat :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:09

Mr-D.

interpunctie? no hero here

franssie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:26:
@Mr-D. een travelrouter is juist veel meer. In essentie is het (primair) een product dat je meeneemt op reis (duh) om een eigen WiFi-netwerk op te zetten in je verblijf, zodat je met een enkele toegangscode (bijvoorbeeld in sommige hotels en campings) al je apparatuur kan delen, Vaak is een stukje verbetering van de netwerkdekking mooi meegenomen. De travel router is dus een soort man-in-the-middle oplossing tussen twee draadloze netwerken.
Veel van die apparaatje kunnen ook een VPN/WireGuard cliënt draaien om zo van een VPN gebruik te kunnen maken voor alle apparaten. Dat VPN kan elke VPN boer zijn die je vertrouwt, of je eigen thuisnetwerk (mits die voldoende upload heeft, want de upload van je thuisnetwerk bepaald je max download op de client).
Anders zou je gewoon het VPN draaien vanaf je telefoons, laptops etc - zelfde effect.

Als Unifi het met teleport makkelijker maakt om in te stellen is dat alleen maar extra gemak.

[...]

Dit klopt 100%. Het enige is dat je eenmalig op de clienten user/pw van het reis SSID moet invoeren. En dat is wat ik doe.
Ik weet dat het meer is maar om het in jij en jannes taal uit te leggen leek mij dit de beste uitleg. Ik weet dat we op Twaekers zitten maar niemand hier heeft verstand van alles wat op dit forum word besproken. Alles wat ik weet jeb ik op Tweakers geleerd, ik heb dan ik mijn vakgebied geheel niets te maken met netwerken.

sneller usenet? tips en tricks

• Mr-D.

Mr-D.

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:41:
[...]

Nou, het wordt toch echt neergezet als een product dat een verlengstuk van je netwerk is. In theorie heb je gelijk, maar Ubiquiti adverteert juist met het instellen van dezelfde Wi-Fi naam zoals thuis, zodat je onderweg direct verbonden bent met de Travel Router. En zo te lezen levert dat ook nog enkele praktische problemen op bij de mensen die 'm al binnen hebben.
Zie mijn post hierboven.

• TommyL0204
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:49
https://community.ui.com/...9f-4157-b0f9-c4d03cc305f5
Alweer de volgende update voor de UTR: 6.5.244

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:18
Mr-D. schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Ik weet dat het meer is maar om het in jij en jannes taal uit te leggen leek mij dit de beste uitleg. Ik weet dat we op Twaekers zitten maar niemand hier heeft verstand van alles wat op dit forum word besproken. Alles wat ik weet jeb ik op Tweakers geleerd, ik heb dan ik mijn vakgebied geheel niets te maken met netwerken.
Maar het is dus, met alle respect, dan geen goede uitleg.

Die UTR zet Ubiquiti in de markt als een apparaatje dat je onderweg meeneemt en voila, net alsof je vanuit huis verbinding maakt met zaken in je eigen netwerk en internet.

Het is dat hij uitverkocht is, anders had ik ‘m op basis van die propositie gekocht. Een MiFi of travel router van een ander merk had ik allang kunnen kopen, maar dat integreert dus niet met mijn thuisnetwerk op de manier dat Ubiquiti het nu doet voorkomen. Maar ja, wat ze beloven werkt dus nog niet optimaal. Niet zo gek dat daar dan wat klachten over zijn?

Have you tried turning it off and on again?

• Gr4mpyC3t
peak schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Ja ze adverteren het zo en ja voor een leek is het makkelijker dat de ssid met wachtwoord wordt gekopieerd naar je travel router zodat je apparaat direct verbind. Ja met de vpn is het een verlengstuk van je netwerk. Ook dat klopt.

Het probleem dat jij leest is dat mensen thuis er mee spelen en vergeten dat ze al thuis zijn. De router weet dit niet, die zet gewoon een vpn verbinding op. Stel je steekt geen netwerkkabel of connect met je netwerk maar hij staat wel aan, jouw pc kiest het sterkste signaal. Dus als jij je travel router thuis aanzet, maar geen internet op hebt aangesloten, dan heb jij op jouw pc/ipad/telefoon geen internet om de travel router geen internet heeft.

Puntje bij paaltje. Test travel router buitenshuis als je dezelfde ssid blijft gebruiken.
Eens, maar je wil 'm dus ook wel eens thuis aanzetten om het te configureren of van een update te voorzien. :9

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

UniFi Travel Router 6.5.244
458 views
5 replies
Created50 Minutes Ago
Activity1 Minute Ago
Improvements

Improved Teleport connection establishment.
Improved detection for various captive portal implementations.
Improved device boot time.
Display unique names for Teleport servers in the client list.
Added support for VPN Kill Switch. *
Added support for MAC address randomization when uplinking to WiFi. *
Added support for MAC address cloning. *
Ik ben benieuwd wat die verbeterde Teleport inhoudt.
Dat is wel het USP van dit product namelijk (en de vendor lock in)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:47
Phoolie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:13:
[...]
Dat is toch het slechtste verkoopargument van de eeuw? Als je een andere SSID neemt, moet je deze eenmalig verbinden en opslaan en daarna ben je ook altijd direct verbonden.

Neemt niet weg dat als ze er mee adverteren, dat het dan wel goed moet werken.
Met bijvoorbeeld een sonos is het super irritant om het netwerk aan te passen. Dus ik had wel de hoop dat ik inderdaad gewoon zelfde wifi en wifi wachtwoord kon gebruiken.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

giantgiantus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:10:
[...]

Met bijvoorbeeld een sonos is het super irritant om het netwerk aan te passen. Dus ik had wel de hoop dat ik inderdaad gewoon zelfde wifi en wifi wachtwoord kon gebruiken.
Met een Chromecast is het ook erg vervelend om de wifi te verhuizen. In die gevallen hernoem ik wel het SSID van mijn Gl.Inet naar het huisnetwerk, maar eigenlijk neem ik die chromecast nooit mee.
En geluid op reis daar heb ik JBL boxjes voor die op BT werken ipv wifi, ben wel benieuwd hoe jij reist met een Sonos set zonder BT :P

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

giantgiantus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:10:
[...]

Maar dat kan ook gewoon. De UTR is in essentie, zoals eerder gemeld, een man-in-the-middle. Aan de ene kant configureer je een uplink naar internet (keuze uit bekabeld, wifi, of usb-tethering vanaf mobiel) met als toegevoegde waarde dat de utr de captive portal van de uplink kan afhandelen (en dat kan bijv een chromecast niet)
En aan de andere kant configureer je een ssid waarop je “op reis” met de utr verbindt. Dat kun je ofwel zelf instellen en dat dan al of niet hetzelfde als thuis noemen (met als beperking 1 wachtwoord, dus de use case van meerdere thuisnetwerken met hetzelfde ssid en verschillende wachtwoorden is niet ondersteund).
En als extra kun je, zodra de uplink actief is en je thuisnetwerk geschikt is, via Teleport letterlijk naar het huisnetwerk verbinden. In dat geval kies je 1 van de beschikbare ssid’s uit het thuisnetwerk en gaat de UTR die uitzenden, én kun je bij de apparaten in je thuisnetwerk *bijna alsof je thuis bent”.

Als alternatief voor Teleport kun je ook een “gewone” Wireguardverbinding opzetten, naar waar je maar wilt - dus ook thuis, mits je daar een wireguardserver hebt.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

pipo76 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:49:
[...]
<>
Als alternatief voor Teleport kun je ook een “gewone” Wireguardverbinding opzetten, naar waar je maar wilt - dus ook thuis, mits je daar een wireguardserver hebt.
Ik neem aan (!) dat elke gateway die Teleport aanbiedt ook WireGuard en wellicht OpenVPN aan kan bieden als server?
Maar ook Omada routers en die zvan Microtik hebben tegenwoordig wel een WireGuard servertje aan boord.
Dus ik ben benieuwd wat nu eindelijk de toegevoegde waarde van teleport gaat zijn. Als die er is koop ik er ook wel eentje, maar voor nu werkelijk geen idee.

De WireGuard servers van mijn twee Unifi sites werken uitstekend op telefoons, laptops en Gl.Inet travel routers.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:01

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@franssie

Teleport is onderhuids gewoon Wireguard. Dus ja alle Unifi Gateways met Teleport kunnen ook Wireguard server los draaien.

Gallery V&A

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

franssie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:04:
[...]

Ik neem aan (!) dat elke gateway die Teleport aanbiedt ook WireGuard en wellicht OpenVPN aan kan bieden als server?
Maar ook Omada routers en die zvan Microtik hebben tegenwoordig wel een WireGuard servertje aan boord.
Dus ik ben benieuwd wat nu eindelijk de toegevoegde waarde van teleport gaat zijn. Als die er is koop ik er ook wel eentje, maar voor nu werkelijk geen idee.

De WireGuard servers van mijn twee Unifi sites werken uitstekend op telefoons, laptops en Gl.Inet travel routers.
Alle mussen zijn vogels, maar niet alle vogels zijn mussen.

Hoewel de UTR natuurlijk primair is gericht op mensen die goed in het unifi ecosystem zitten en over Teleportmogelijkheid beschikken, kun je hem dus ook zinvol gebruiken als je géén Teleportmogelijkheid hebt, maar wel een (andere) Wireguard oplossing,
(Tot ik de UTR ontving op 31-12 had ik ondanks mijn Unifi geen mogelijkheid tot Teleport, dat bleek te komen doordat ik de controller in een LXC container hostte, in plaats van een vm met UOS server)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@pipo76 duh
natuurlijk kan je 'm gebruiken zonder teleport omdat ie (sinds pas kort ook) ook plain vanilla WireGuard ondersteund.
Maar dan is de toegevoegde waarde ten opzichte van een Gl.Inet dus -1 ivp 0 :P

Betaal je het dubbele voor een schermpje en een toekomst van firmware updates om het ding te repareren - wat voor velen prima is.

Ik hou van design en gebruiksgemak. En betaal er ook voor als het werkt.

Ik gebruik al vrij lang Unifi in meerdere sites, maar dit ding is gewoon meer marketing dan dat het werkt, ga ik niet bij vrienden uitrollen zeg maar, en dat doe ik met Gl.Inet wel. Omdat dat wel werkt.

Dus eigenlijk, als je niet in het Unifi systeem zit heeft ie geen enkele toegevoegde waarde, nul nada niets 8)
maar betaal je wel twee maal de prijs.

edit3: tenzij ze dat teleport ding aan de praat krijgen, dan koop ik er dus eentje.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 09-01-2026 23:50 ]

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-01 23:07
Is het niet zo dat als je teleport gebruikt, je geen poorten open zet (ala tailscale) in tegenstelling tot als je zelf een wireguard draait? Verklein je daarmee niet je attack surface?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@revox862 Tailscale loopt ook gewoon over WireGuard. Google het maar eens samen :+

edit: en teleport dus ook.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 09-01-2026 23:57 ]

• revox862
franssie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:55:
@revox862 Tailscale loopt ook gewoon over WireGuard. Google het maar eens samen :+

edit: en teleport dus ook.
Correct. Daarvoor hoef je ook geen poorten open te zetten aangezien je via de infrastructuur van tailscale gaat en in het geval van teleport dus over die van ubiquity.

Overigens heb ik ook een UTR gekocht maar nog niet uitgepakt (wat overigens een trend is bij mij, maar dat terzijde).

[ Voor 27% gewijzigd door revox862 op 10-01-2026 00:08 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

revox862 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:58:
[...]

Correct en daarvoor hoef je ook geen poorten open te zetten aangezien je via de infrastructuur van tailscale gaat.
Dan snap ik je vraag niet. Er zal meestal een luisterende poort moeten zijn. Cloudfare biedt dacht ik wel een MIM VPN dienst aan waarbij je netwerk een tunnel naar hun open houdt waar je clients dus weer op hun servers zich aanmelden.
Maar hier houdt ook mijn netwerkkennis op...

• revox862
@franssie In het geval van teleport zet je geen poort open op je eigen gateway maar loopt, in ieder geval, de initiele verbinding via de infrastructuur van ubiquity.

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

franssie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:44:
@pipo76 duh
natuurlijk kan je 'm gebruiken zonder teleport omdat ie (sinds pas kort ook) ook plain vanilla WireGuard ondersteund.
Maar dan is de toegevoegde waarde ten opzichte van een Gl.Inet dus -1 ivp 0 :P

Betaal je het dubbele voor een schermpje en een toekomst van firmware updates om het ding te repareren - wat voor velen prima is.

Ik hou van design en gebruiksgemak. En betaal er ook voor als het werkt.

Ik gebruik al vrij lang Unifi in meerdere sites, maar dit ding is gewoon meer marketing dan dat het werkt, ga ik niet bij vrienden uitrollen zeg maar, en dat doe ik met Gl.Inet wel. Omdat dat wel werkt.

Dus eigenlijk, als je niet in het Unifi systeem zit heeft ie geen enkele toegevoegde waarde, nul nada niets 8)
maar betaal je wel twee maal de prijs.

edit3: tenzij ze dat teleport ding aan de praat krijgen, dan koop ik er dus eentje.
Teleport werkt, althans bij mij,in een korte test. Binnenkort weekje vakantie met het gezin, dat wordt de eerste echte travel-ervaring met de UTR. Welke issues loop jij tegenaan?

We zijn het eens dat de UTR nog echt niet volwassen is (maar als de firmware updates in dit tempo blijven komen gaat het misschien wel hard O-) ), en als ik al gl.inet spul zou hebben had ik hem zeker niet nu gekocht.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik moet zeggen, ik heb GL Inet-spul (jaja Chinees ik weet het) maar mijn Slate7 was een stuk duurder dan die UTR.

Als ik gewoon tante Sjaan zou zijn met een Ubiquiti netwerk (ik heb het net de deur uit gedaan) zou ik die UTR zeker wel overwegen. Een router die geen publiek IP heeft of niet met NAT voor internet beschikbaar gemaakt kan worden kan van binnenuit een VPN-tunneltje opzetten met een dienstverlener (Mikrotik biedt dit, Ubiquiti dus ook) en als je er dan bij wil verbind jij met die dienstverlener en deze knoopt die 2 tunneltjes aan elkaar. Als de crypto klopt zou die dienstverlener daarna niet bij je data moeten kunnen komen. Op zich prima, ik heb het ook ergens bij een klantje draaien, de MT implementatie werkt prima (obv WG).
Volgens mij werkt Ubiquiti Teleport exact zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 10-01-2026 00:41 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:56
franssie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 00:04:
[...]

Dan snap ik je vraag niet. Er zal meestal een luisterende poort moeten zijn. Cloudfare biedt dacht ik wel een MIM VPN dienst aan waarbij je netwerk een tunnel naar hun open houdt waar je clients dus weer op hun servers zich aanmelden.
Tailscale gebruikt NAT traversal ook wel bekend als Hole punching :)

Dat is een truukje waardoor er geen poort opengezet hoeft te worden maar verkeer wel direct je netwerk in kan.

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 10-01-2026 07:59 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:24
franssie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 00:04:
[...]
Down the Rabbit Hole 🐇 🕳️:
How NAT traversal works
Een artikel uit 2020 van Tailscale, maar de beschreven technieken zijn generiek. Zeer leerzaam en uitgebreid. Er zou eigenlijk een update van moeten komen met de status in 2026.

TL;DR samenvatting: als je een verbinding met "iets" op internet kan maken dan zijn er heel veel verschillende manieren om via die route te kunnen communiceren met een andere apparaat dat ook met internet kan communiceren, zelfs als er NAT en andere ingewikkelde zaken "in de weg staan" van directe communicatie. En in een boel gevallen zal dat uiteindelijk toch gewoon "rechtstreeks" zijn tussen de apparaten.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:23
Ik heb met veel plezier de laatste 100 posts over UTR gelezen en het lijkt me heel leuk speelgoed voor als ik veel op reis zou zijn. Ik vroeg me af hoe relevant het is als je al de unifi identity vpn op al je mobiele apparaten gebruikt.
Ik neem op vakantie meestal geen spullen mee die hier niet mee om kunnen gaan. Enige uitzondering zou mijn werklaptop kunnen zijn waar ik geen unifi vpn op mag installeren en waarmee ik vanuit het buitenland de vpn ook niet op kom, maareh… “werk laptop op vakantie????” Zou mijn vrouw zeggen…

• Mr-D.

Mr-D.

Beer070 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:21:
Ik heb met veel plezier de laatste 100 posts over UTR gelezen en het lijkt me heel leuk speelgoed voor als ik veel op reis zou zijn. Ik vroeg me af hoe relevant het is als je al de unifi identity vpn op al je mobiele apparaten gebruikt.
Ik neem op vakantie meestal geen spullen mee die hier niet mee om kunnen gaan. Enige uitzondering zou mijn werklaptop kunnen zijn waar ik geen unifi vpn op mag installeren en waarmee ik vanuit het buitenland de vpn ook niet op kom, maareh… “werk laptop op vakantie????” Zou mijn vrouw zeggen…
Ik neem mijn werklaptop ook mee maar ik boot hem van een externe ssd waardoor ik ook gewoon mijn eigen laptop bij me heb, en indien echt nodig kan ik hem ook gewoon booten als standaard, komt wel soms voor dat je de Bitlocker recoverykey nodig hebt, misschien van tevoren even opvragen.
Normaal gesproken had ik hiervoor altijd mijn Fritzbox bij mij om de dingen te doen die nu eventueel mijn UTR zou kunnen gaan doen.
Maar ik ga wel altijd met mijn auto op vakantie.

• Beer070
Mr-D. schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Ik neem mijn werklaptop ook mee maar ik boot hem van een externe ssd waardoor ik ook gewoon mijn eigen laptop bij me heb, en indien echt nodig kan ik hem ook gewoon booten als standaard, komt wel soms voor dat je de Bitlocker recoverykey nodig hebt, misschien van tevoren even opvragen.
Normaal gesproken had ik hiervoor altijd mijn Fritzbox bij mij om de dingen te doen die nu eventueel mijn UTR zou kunnen gaan doen.
Maar ik ga wel altijd met mijn auto op vakantie.
Ik bedoelde te zeggen dat een werk laptop meenemen op vakantie niet bevordelijk is voor de WAF.
Dit wordt in mijn situatie vaak ondervangen met volledige dagen in musea rondlopen en meerdaagse trips de rimboe in (zonder dekking) met de 2x per uur opmerking: “zie je wel dat je hier niks aan je werk laptop hebt!!!”
Mijn vraag was meer wat UTR toevoegt ten opzichte van de one identity VPN die standaard op de meeste devices al geleverd wordt. (Uitzondering is Apple TV, waar ik proton VPN voor heb)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Beer070 als je maar een of twee clients meeneemt is een lokale von ook prima, al zijn er soms mensen bang dat niet alles via het vpn verloopt op een mobiele telefoon.
Je mist dan wel het delen van de wifi en de mogelijke verbetering van de dekking,c wat ik de voordelen van een travel router vind. Ik gebruik de vpn functie bijna nooit.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Beer070 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:37:
Mijn vraag was meer wat UTR toevoegt ten opzichte van de one identity VPN die standaard op de meeste devices al geleverd wordt. (Uitzondering is Apple TV, waar ik proton VPN voor heb)
Je hoeft Wifi maar één keer in te stellen in plaats van op elk device, je hebt geen last als je maar een laag aantal devices mag aanmelden en als er ethernet beschikbaar is, heb je waarschijnlijk een snellere Wifi verbinding.
Oudere Chromecasts ondersteunen geen VPN (AFAIK) en je Chromecast is niet bereikbaar voor het hele hotel.

[ Voor 9% gewijzigd door Olaf van der Spek op 10-01-2026 11:49 ]

• Beer070
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Je hoeft Wifi maar één keer in te stellen in plaats van op elk device, je hebt geen last als je maar een laag aantal devices mag aanmelden en als er ethernet beschikbaar is, heb je waarschijnlijk een snellere Wifi verbinding.
Oudere Chromecasts ondersteunen geen VPN (AFAIK) en je Chromecast is niet bereikbaar voor het hele hotel.
Goede punten en zeker belangrijk als die beperkingen er zijn, ook als de wifi vanwege roaming kosten de enige zinnige optie is.
Wij reizen vooral binnen Europa en dan is de 75gb bundel meestal voldoende. Met name in zuidelijke landen en Zwitserland is mijn ervaring dat 5g beter presteert dan hotel wifi. (In Duitsland net weer niet trouwens).
Allen, dank voor de feedback!!!

• Gr4mpyC3t
Beer070 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:22:
[...]

Goede punten en zeker belangrijk als die beperkingen er zijn, ook als de wifi vanwege roaming kosten de enige zinnige optie is.
Wij reizen vooral binnen Europa en dan is de 75gb bundel meestal voldoende. Met name in zuidelijke landen en Zwitserland is mijn ervaring dat 5g beter presteert dan hotel wifi. (In Duitsland net weer niet trouwens).
Allen, dank voor de feedback!!!
Volgens mij valt er ook nog wel iets te ‘omzeilen’ met die Wi-Fi punten waar je moet betalen voor toegang. Meestal mag slechts één apparaat verbonden zijn, dat kan dan mooi die Travel Router zijn. >:)

• Beer070
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Volgens mij valt er ook nog wel iets te ‘omzeilen’ met die Wi-Fi punten waar je moet betalen voor toegang. Meestal mag slechts één apparaat verbonden zijn, dat kan dan mooi die Travel Router zijn. >:)
Ja snap ik. Om eerlijk te zijn gebruik ik de wifi niet in de meeste landen en hotels/campings waar wij zitten. Teveel frustratie door verschil met thuis. Als ik dat wel zou doen dan zou een UTR nr 1 op de paklijst staan.

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:58
Misschien mag er geen antwoord gegeven worden op mijn vraag maar ik wie weet mag het wel.
Op ons thuis netwerk gebruik ik de adblocker vooral voor video's. Als ik de UTR met teleport heb gekoppeld aan ons thuis netwerk krijg ik op verbonden apparaten alsnog advertenties te zien. Nu begreep ik dat ik dan de DNS van thuis moet laten gebruiken. Klopt dit? En weet iemand hoe ik dit doe? Ik kan hier op internet weinig zinnigs over vinden.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DNS van thuis instellen op de DHCP pagina van de UTR, alleen hebben je clients dan geen internet als teleport vakantie heeft genomen.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:34
jadjong schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:40:
DNS van thuis instellen op de DHCP pagina van de UTR, alleen hebben je clients dan geen internet als teleport vakantie heeft genomen.
Wel als de UTR een VPN heeft met thuis toch?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ASS-Ware schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:14:
[...]

Wel als de UTR een VPN heeft met thuis toch?
Ik ben bang dat @jadjong met vakantie nemen bedoelt als je thuisnetwerk eruit ligt. Maar soit, is wel vaker vaag in de duiding dat jong :P.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die uitdrukking was in de context van een travel-router misschien niet heel handig. :F

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

jadjong schreef op zondag 11 januari 2026 @ 00:21:
Die uitdrukking was in de context van een travel-router misschien niet heel handig. :F
Ik kon de grap wel waarderen :P

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb in mijn netwerk een Ubiquiti Flex Mini 2.5G aangesloten met het doel om een deel van het netwerk naar 2.5G te gaan upgraden. Het plan is om deze Ubiquiti Flex Mini 2.5 (voorlopig) unmanaged te gebruiken. (Volgens diverse bronnen zou dat moeten kunnen).
Alleen hapert alles nu enorm op mijn pc. Webpagina's hebben tientallen seconden vertraging, speedtest hapert en haalt vaak niet eens de maximale 400mbit van mijn internetaansluiting. Wanneer ik de ubiquiti lostrek en de oude (1G) netgear prosafe GS108E switch erin hang, werkt alles gelijk weer als een zonnetje.

Mijn netwerk bestaat uit een Ziggo Connectbox met daaraan een Netgear prosafe GS108E switch (1G) waaraan o.a. een Synology diskstation (2.5G) en bekabeling naar alle kamers is aangesloten. Op zolder staat hiermee verbonden een tweede Netgear prosafe GS108E switch (1G) waarop diverse apparaten zijn aangesloten, waaronder mijn pc (2.5G), een minecraftserver (1G), een (backup-)diskstation (1G) en een accesspoint (1G).
Ik heb in die twee managed netgear switches overigens niets ingesteld, ook geen VLANs o.i.d. Momenteel gebruik ik het managed gedeelte van de Netgear eigenlijk alleen om de status van de poorten te kunnen zien.
Wanneer ik dus de switch op zolder vervang door de ubiquiti, ontstaan de problemen.

De tweede flex mini 2.5 is onderweg om beneden aan te sluiten, zodat ik mijn Diskstation beneden vanaf mijn pc via 2.5Gbit kan benaderen. Maar dan moet ik wel van dat haperen afkomen. Waar moet ik beginnen? Ik hoop dat iemand hier iets bekends leest en mij wijst op iets dat ik nog niet wist over deze switch, wat hopelijk dan ook de oplossing is. ;)

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Korte vraag: we hebben in huis twee Unifi AC-Lite's en één Unifi AC-LR.

We kregen onlangs een gratis upgrade van KPN: van 200 Mbps naar 500 Mbps. Op de iPhone 17 Pro haal ik nu 440 Mbps, maar op de MacBook Air M4 kom ik niet hoger dan 250 Mbps. Ik zou simpel denken dat ze toch hetzelfde moeten kunnen halen.

Nu weet ik dat die routers best oud zijn en zijn geld wel hebben opgebracht, ik zou dus naar een Unifi U6+ of Unifi U7 Lite kunnen gaan, maar verder werken de huidige nog prima.

Maar ik zou er graag achterkomen waarom macOS (blijkbaar) die snelheid niet kan halen en iOS wel?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

THE_BASE schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:51:

We kregen onlangs een gratis upgrade van KPN: van 200 Mbps naar 500 Mbps. Op de iPhone 17 Pro haal ik nu 440 Mbps, maar op de MacBook Air M4 kom ik niet hoger dan 250 Mbps. Ik zou simpel denken dat ze toch hetzelfde moeten kunnen halen.

Nu weet ik dat die routers best oud zijn en zijn geld wel hebben opgebracht, ik zou dus naar een Unifi U6+ of Unifi U7 Lite kunnen gaan, maar verder werken de huidige nog prima.

Maar ik zou er graag achterkomen waarom macOS (blijkbaar) die snelheid niet kan halen en iOS wel?
Verschil in aantal antennes? Dat de Air er 1 heeft en de iPhone 2? (De AC Lite / LR hebben volgens mij max 3 antennes dus 2 vs 4 kan het niet zijn).

Kun je ook gewoon in de client properties zien. Onderhandelde snelheid, gebruikte band, antennes (1x1, 2x2 etc). Daaruit zal lijkt mij vrij snel een verschil blijken.

Edit:
Het zal sowieso wel 1 vs 2 antennes zijn. Zelf zie ik dat tussen een OnePlus 3 met 1 antenne en een Pixel 6a met 2 antennes. De OP3 blijft in een internet speedtest steken op ~200Mbit/s terwijl de Pixel 6a wel de 400 van de internetverbinding haalt.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 11-01-2026 13:07 ]

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

Ik had dit ook op mijn MacBook Air M4 als ik op een SSID zat met mixed 2.4Ghz en 5Ghz, een extra SSID aangemaakt met enkel 5Ghz en ik had mijn maximale snelheid.

• THE_BASE
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Verschil in aantal antennes? Dat de Air er 1 heeft en de iPhone 2? (De AC Lite / LR hebben volgens mij max 3 antennes dus 2 vs 4 kan het niet zijn).

Kun je ook gewoon in de client properties zien. Onderhandelde snelheid, gebruikte band, antennes (1x1, 2x2 etc). Daaruit zal lijkt mij vrij snel een verschil blijken.

Edit:
Het zal sowieso wel 1 vs 2 antennes zijn. Zelf zie ik dat tussen een OnePlus 3 met 1 antenne en een Pixel 6a met 2 antennes. De OP3 blijft in een internet speedtest steken op ~200Mbit/s terwijl de Pixel 6a wel de 400 van de internetverbinding haalt.
Oké, dan kan het dat zijn. In de Unifi app zie ik bij de MacBook Air dat er 2x2 staat, net als bij de overige apparaten die ik test. Bij een Nest Audio staat 1x1, dus die info lijkt wel te kloppen.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• THE_BASE
  • Niet online
RigolleM schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Ik had dit ook op mijn MacBook Air M4 als ik op een SSID zat met mixed 2.4Ghz en 5Ghz, een extra SSID aangemaakt met enkel 5Ghz en ik had mijn maximale snelheid.
Had ik al getest, maar ga er nog eens een poging aan wagen. Thanks ook!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 17:34
Ik heb sinds elke weken een issue met het netwerk/internet.
Het lijkt erop dat mijn connectie dropped, bijvoorbeeld op de iPhone ontvang ik geen berichten, tot ik het van de wifi haal en opeens komt alles binnen.
Mijn zoontje krijgt met de PS5 de melding, dat het internet niet toereikend genoeg is om Cloud games te spelen.

Situatie > Ziggo modem / Router staat in Bridge > Vigor Router 2926 > U6 Long-Range

Wij hebben Ziggo 1Gb downloaden en 100 Mbps upload.
Test via speedtest laat het volgende zien:
- Download 549 Mbps
- Upload 88 Mbps

Issue met 2.4Ghz en 5Ghz wifi, de Playstation staat 2 meter van de U6 Long-Range en is verbonden met 5Ghz.
Alle Firmware is up-to-date verder.
Alle lijkt hetzelfde issue te hebben, dat ze proberen data op te halen maar het niet lukt.

Iemand enige idee?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Jieve Test eerst eens bedraad aan je router? En van daaruit verder testen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom laat de grafiek de APs op de kanalen 36 en 60 niet zien hier?
En de signal sterkte kolom is neem ik aan van 2,4 GHz, is er geen optie om ook 5 GHz te laten zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvlFej7CCan1pOEIki4u6OvZJ4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eHMG042Fq6jw5wtlDvmJt8P5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Olaf van der Spek op 11-01-2026 13:22 ]

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 17:34
franssie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:17:
@Jieve Test eerst eens bedraad aan je router? En van daaruit verder testen.
LAN lijkt geen issue te hebben.
192.168.1.1 via wifi benaderen lukt ook niet meer zie ik, net alles opnieuw een reboot gegeven.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:34

Wellicht heb je er niets aan, maar wat kan jou het schelen wat je voor snelheid haalt op wifi?
Ik haal bedraad 1Gbit en over wifi veel minder, maar het boeit me niet.
Wat snel moet, doe ik op een PC die bedraad is aangesloten of op een VM die draait op een bedraad aangesloten VMware server.
Ik geef meer om stabiliteit.
Just my 2 cents.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:24
BounceMeister schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:46:
Ik heb in mijn netwerk een Ubiquiti Flex Mini 2.5G aangesloten met het doel om een deel van het netwerk naar 2.5G te gaan upgraden. Het plan is om deze Ubiquiti Flex Mini 2.5 (voorlopig) unmanaged te gebruiken. (Volgens diverse bronnen zou dat moeten kunnen).
Alleen hapert alles nu enorm op mijn pc. Webpagina's hebben tientallen seconden vertraging, speedtest hapert en haalt vaak niet eens de maximale 400mbit van mijn internetaansluiting. Wanneer ik de ubiquiti lostrek en de oude (1G) netgear prosafe GS108E switch erin hang, werkt alles gelijk weer als een zonnetje.

Mijn netwerk bestaat uit een Ziggo Connectbox met daaraan een Netgear prosafe GS108E switch (1G) waaraan o.a. een Synology diskstation (2.5G) en bekabeling naar alle kamers is aangesloten. Op zolder staat hiermee verbonden een tweede Netgear prosafe GS108E switch (1G) waarop diverse apparaten zijn aangesloten, waaronder mijn pc (2.5G), een minecraftserver (1G), een (backup-)diskstation (1G) en een accesspoint (1G).
Ik heb in die twee managed netgear switches overigens niets ingesteld, ook geen VLANs o.i.d. Momenteel gebruik ik het managed gedeelte van de Netgear eigenlijk alleen om de status van de poorten te kunnen zien.
Wanneer ik dus de switch op zolder vervang door de ubiquiti, ontstaan de problemen.

De tweede flex mini 2.5 is onderweg om beneden aan te sluiten, zodat ik mijn Diskstation beneden vanaf mijn pc via 2.5Gbit kan benaderen. Maar dan moet ik wel van dat haperen afkomen. Waar moet ik beginnen? Ik hoop dat iemand hier iets bekends leest en mij wijst op iets dat ik nog niet wist over deze switch, wat hopelijk dan ook de oplossing is. ;)
Probeer eerst eens zonder wat dan ook verder op de 2.5G switch aangesloten alleen de verbinding tussen je PC en de switch? Gaat die op 2.5Gbit staan volgens je PC?

Sluit dan je nieuwe switch eens aan op de poort waar je PC op zat op de oude switch? Wat gebeurt er dan?

Draai dan eens de boel om .. de kabel van beneden.. Stop die ik de 2.5Gbit switch en dan alleen je PC. Wat gebeurt er dan?

Wat als je beetje voor beetje de andere kabels omprikt?

Echt even stap voor stap met steeds maar 1 verandering kijken wat er gebeurt.

Op je PC heb je geen andere verbindings mogelijkheden? Geen WiFi die aanstaat toevallig?

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:57
BounceMeister schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:46:

Ik vermoed dat de Flex mini pas goed functioneert (managed of unmanaged) na adoptie in de Unifi netwerk controller. Dat ding verknoeit zijn resources nu waarschijnlijk wachtend op die adoptie.

De Unifi netwerkcontroller kun je ook op je PC installeren voor af en toe gebruik. Dan is het een kwestie van één keer alles instellen, en dan verder geen omkijken naar. Voor de Flex mini is alleen adoptie al voldoende voor regulier gebruik.
Andere optie is adoptie via de Unifi app op je telefoon.

• THE_BASE
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Wellicht heb je er niets aan, maar wat kan jou het schelen wat je voor snelheid haalt op wifi?
Ik haal bedraad 1Gbit en over wifi veel minder, maar het boeit me niet.
Wat snel moet, doe ik op een PC die bedraad is aangesloten of op een VM die draait op een bedraad aangesloten VMware server.
Ik geef meer om stabiliteit.
Just my 2 cents.
Heb ik zeker wel iets aan, was alleen benieuwd waardoor het komt dat ik geen 500 Mbps haal op wifi. Daar snap ik gedeeltelijk wat van, maar waarom dan op de iPhones 450 Mbps en op de MacBook Air, recent apparaat, de helft. Dat gaat m'n petje dan te boven. Maar verder is 100 Mbps natuurlijk ook prima.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:57
THE_BASE schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:57:
[...]

Heb ik zeker wel iets aan, was alleen benieuwd waardoor het komt dat ik geen 500 Mbps haal op wifi. Daar snap ik gedeeltelijk wat van, maar waarom dan op de iPhones 450 Mbps en op de MacBook Air, recent apparaat, de helft. Dat gaat m'n petje dan te boven. Maar verder is 100 Mbps natuurlijk ook prima.
Ik vermoed dat het aan de 'backward compatibility' ligt. Je AP's zijn Wifi-ac, terwijl de Air en iPhone respectievelijk Wifi-ax en Wifi-be ondersteunen. Die laatste heeft, in mijn ervaring, een betere compatibiliteit met oudere wifi standaarden en haalt daarmee hogere snelheden.

• laurens0619
THE_BASE schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:57:
[...]

Dat is inderdaad vreemd. Gaat het om de air m4 in je signature? Die zou dan makkelijk meer moeten kunnen inderdaad.

Ik heb ook de macbook m4 en die haalt netjes 450mbit met mijn Deco m4. Waarom is dat relevant? Nou de deco M4 heeft dezelfde chipset als de unifi ac lite (Qualcomm Atheros QCA9563)

Welke snelheid zie je staan als je met option op het wifi icoontje klikt"? Daar zou je bv het getal 866 zien voor deze snelheden

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2026 18:12 ]

• THE_BASE
  • Niet online
laurens0619 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:06:
[...]

Dat is inderdaad vreemd. Gaat het om de air m4 in je signature? Die zou dan makkelijk meer moeten kunnen inderdaad.

Ik heb ook de macbook m4 en die haalt netjes 450mbit met mijn Deco m4. Waarom is dat relevant? Nou de deco M4 heeft dezelfde chipset als de unifi ac lite (Qualcomm Atheros QCA9563)

Welke snelheid zie je staan als je met option op het wifi icoontje klikt"? Daar zou je bv het getal 866 zien voor deze snelheden
Nu staat er 526 en haal weer wat minder, eerder stond er inderdaad 866 en haalde ineens 470 Mbps. Hoe kan dat zo wisselen dan? Is me ook nog nooit opgevallen.

• laurens0619
THE_BASE schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:15:
[...]

Nu staat er 526 en haal weer wat minder, eerder stond er inderdaad 866 en haalde ineens 470 Mbps. Hoe kan dat zo wisselen dan? Is me ook nog nooit opgevallen.
Meestal haal je iets meer dan de helft van wat daar staat (wel jammer dat macos de Tx laat zien terwijl we het over Rx hebben)
Misschien soort power saving mode van de macbook ofzo?

Ik zie hem hier ook continue wisselen tussen 170mbit en 1361 op mn experiabox dus lijkt niet echt AP afhankelijk te zijn.
Echter als ik een iperf start dan blijft die op 1361 staan met netto 750-850mbit doorvoer

Test je het bekabeld op de voeding? Heb je iets van power saving mode aanstaan?
Macbook air m4 heeft verbluffende accu duur dus daar zal vast wel iets op gebeuren

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2026 18:26 ]

• THE_BASE
  • Niet online
laurens0619 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:24:
[...]

Meestal haal je iets meer dan de helft van wat daar staat (wel jammer dat macos de Tx laat zien terwijl we het over Rx hebben)
Misschien soort power saving mode van de macbook ofzo?

Ik zie hem hier ook continue wisselen tussen 170mbit en 1361 op mn experiabox dus lijkt niet echt AP afhankelijk te zijn.
Echter als ik een iperf start dan blijft die op 1361 staan met netto 750-850mbit doorvoer

Test je het bekabeld op de voeding? Heb je iets van power saving mode aanstaan?
Macbook air m4 heeft verbluffende accu duur dus daar zal vast wel iets op gebeuren
Op Apple TV haal ik netjes 500/500, dus bekabeld niets aan de hand.

Net weer een test en haal 480/.505. Het zal wel fluctueren, tx staat nu op 702. Interessante materie, zal toch iets met macOS zijn of zo.

• laurens0619
THE_BASE schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:37:
[...]

Op Apple TV haal ik netjes 500/500, dus bekabeld niets aan de hand.

Net weer een test en haal 480/.505. Het zal wel fluctueren, tx staat nu op 702. Interessante materie, zal toch iets met macOS zijn of zo.
sorry met bekabeld bedoelde ik de macbook op de netspanning :)
Op de net spanning zijn er vaak wat minder energy saver opties actief.

Maar denk dat de client gewoon in power save mode op de wifi gaat.
Vroegah in de controller zag je dan een groen blaadje bij de client, geen idee of dat er nog in zit

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-01 20:53
OxyDrokz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:42:
[...]

Dat is precies wat ik zocht. Op deze resolutie had ik nog geen plaatjes gevonden.
54V volgens hun eigen specs, met een range van 44-57V.
En op jouw afbeelding is dus het teken voor center positive te zien [-]--(0--[+]
Dan ben ik er uit!
Werkt prima met een 52V / 2.7A = 140W voeding met 5.5/2.1mm barrel plug :twk
Ik heb alleen nu niet het juiste POE budget. In de setings tab van de USW-Ultra kun je aanvinken welke PSU je gebruikt, maar dat is dus de 60 of 210W.
Ik weet bijna zeker dat ik een tijd terug op mijn zoektocht naar de haalbaarheid van een 3rd party voeding een post heb gezien van iemand die doormiddel van SSH of iets dergelijks een console command had gebruikt om het budget handmatig in te schieten.
Heeft iemand een idee?

[ Voor 0% gewijzigd door OxyDrokz op 11-01-2026 20:53 . Reden: typo ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Masimo schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:19:
[...]

Ik vermoed dat de Flex mini pas goed functioneert (managed of unmanaged) na adoptie in de Unifi netwerk controller. Dat ding verknoeit zijn resources nu waarschijnlijk wachtend op die adoptie.

De Unifi netwerkcontroller kun je ook op je PC installeren voor af en toe gebruik. Dan is het een kwestie van één keer alles instellen, en dan verder geen omkijken naar. Voor de Flex mini is alleen adoptie al voldoende voor regulier gebruik.
Andere optie is adoptie via de Unifi app op je telefoon.
Hij lijkt het nu te doen.
Met de app op Android zag ik wel de switch maar kreeg ik geen updatemogelijkheid, dus een lange tijd bezig geweest om Unify OS Server op windows geïnstalleerd te krijgen. Na veel troubleshooten bleek dat virtualisatie uit stond in de bios. Dan krijg je allemaal vage problemen bij het opstarten van Unify. Uiteindelijk de switch kunnen updaten en de kabels een voor een aangesloten. Nu heb ik geen vertraging meer. Dat ga ik met de tweede Flex Mini (als die binnen is) ook zo doen en dan kijken of ze het zonder Unify goed blijven doen.

@duvekot De PC gaf wel een link speed van 2500 Mbps aan, dus dat herkende hij wel. Ik vermoed dat initialiseren, updaten of gerommel met de kabels de oplossing was, dat heb ik niet 100% kunnen vaststellen.

[ Voor 8% gewijzigd door BounceMeister op 11-01-2026 23:31 ]

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:05
Wij hebben sinds kort KPN internet + telefoon. Nu heb ik de Experiabox vervangen door een Unifi router en Internet werkt zoals het moet.
Nu vroeg ik me af of iemand hier wel eens de Experiabox met de WAN kant achter een Unifi Router heeft gehangen, zodat deze nog gebruikt kan worden om de telefoon op aan te sluiten ?
Wat ik lees is dat ik de SIP gegevens kan uitlezen, maar op de telefoon die wordt aangesloten kunnen geen SIP gegevens worden ingevoerd.
Pagina: 1 ... 337 338 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.