Houd er wel rekening meet dat MPSK enkel werkt met WPA2 op Unifi. Dus als je 6Ghz ook wilt gebruiken, heb je pech. Nu kan je ook meerdere SSID's instellen met dezelfde naam en zo eromheen werken.
Zo heb ik zelf 3 SSID's ingesteld met zelfde naam en wachtwoord, de ene met de IoT optimizaties aan (2.4Ghz/WPA2 only), de tweede waar alleen 5Ghz actief is met WPA2/3, de derde met 6Ghz actief met WPA3 only. Zo gaan de apparaten die 5Ghz of meer aan kunnen nooit terug naar 2.4Ghz. De standaard Auto stand werkt ok, als je niet te oude apparaten hebt, dan gebruikt hij WPA2/3 Hybrid op 2.4/5Ghz en WPA3 op 6Ghz.
Beste manier is in mijn ogen om geen statische IP configuratie direct in de apparaten te zetten. Maar de DHCP van Unifi gebruiken en daarin DHCP adressen vastzetten. Alleen de Unifi apparaten zelf heb ik statisch ingesteld binnen Unifi Network.
Je kan per apparaat een DHCP reservering instellen en via
Virtual Network Override ook kiezen om ze in een ander VLAN te hangen, nog los van de MPSK. Dit wordt dan door de switches dynamisch gemapt, Let op dat dit niet op de Ultra/Flex series werkt. De oudere Lite/Standard/Pro wel en de nieuwere Pro Max en XG lineup wel.
Overigens heb ik zelf mijn netwerk niet gescheiden, maar heb ook bewust geen IoT van Chinese merken, recent ook de Roborock vervangen voor een Bosch Spotless Max en daarmee het laatste Chinese IoT uit mijn netwerk verwijderd.
[
Voor 19% gewijzigd door
BiG-GuY op 22-12-2025 15:33
]