[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 329 330 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• PeterDeTweaker
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Beer070 schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:16:
[...]

Ik weet uit ervaring dat er ergens in de netwerk settings op die netwerken een vinkje is voor isolatie. Als je dat aan hebt staan dan werken alle andere firewall rules sowieso niet meer. Bijzonder frustrerend.
Wat ik me kan herinneren moet je de netwerken in de router allemaal toevoegen, de router is daar op ieder subnet het gateway adres, en de isolation regels moet je dan separaat toevoegen. Hoewel ik me nu bedenk dat het in de zone aanpak nu weer iets anders is. Te vroeg op zondagochtend…
Dank voor je vroege reactie :D
Het vinkje voor netwerk isolatie had ik gezien en is niet aangevinkt.

Die gateway adressen ga ik controleren. Nu heeft elk subnet een gateway op een adres van dat subnet, maar misschien moet het juist het vaste ip adres van de UCG zijn, dus een adres van het subnet waar de UCG in staat.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Olaf van der Spek schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:38:
[...]

Kunnen ze ook op hoge en lage kasten liggen / staan? Aan het plafond is soms wat lastig. Of is iets anders dan een schotel dan beter.
Ja, dat moet ook gewoon werken. Alleen opletten dat het stralingspstroon niet naar de platte kant gaat, die normaal naar het plafond wijst. Dus als hij hoog zit, alsnog met de bolle kant naar beneden richten, als hij laag ligt omgekeerd dus.

Let wel, afhankelijk van op watvoor materiaal hij ligt, hoeveel je signaal verzwakt, je hebt immers een directe interferentie bron tegen je AP aan dan. De meeste meubels zijn tegenwoordig geen hardhout meer, dus komt vaak nog wel prima signaal doorheen. Als het wel hardhout is, moet je het echt testen of er nog genoeg signaal doorheen komt. Staal wordt sowieso lastig, maar verwacht niet dat velen volledig stalen meubels gebruiken :+.

Gallery V&A

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:42
BiG-GuY schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:45:
[...]

Ja, dat moet ook gewoon werken. Alleen opletten dat het stralingspstroon niet naar de platte kant gaat, die normaal naar het plafond wijst. Dus als hij hoog zit, alsnog met de bolle kant naar beneden richten, als hij laag ligt omgekeerd dus.
Onze AC LR ligt al jaren gewoon met de platte kant naar beneden boven op de boekenkast hier in huis . En ook bij mijn zoon ligt die gewoon met de platte kant boven op een keukenkast ..
En wij merken niet dat het bereik of snelheid langzamer zou zijn ...
Het voordeel van ergens hoog is al zo veel beter.
@Olaf van der Spek dus gewoon proberen.

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:49

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

We hebben thuis weer internet via glasvezel van KPN. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een pppoe verbinding te krijgen met de box v14.

Ik gebruikt VLANID: 6. username/password kpn/kpn werkt niet internet@kpn/internet ook niet. In de modem van KPN zelf staat een ppp gebruikersnaam en ppp wachtwoord. Ook met deze werkt een pppoe verbinding niet. Iemand een idee wat ik fout doe?

Als ik DHCP aanvink, komt er wel een connectie?

Battle.net || Strava

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

retlaw schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:27:
We hebben thuis weer internet via glasvezel van KPN. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een pppoe verbinding te krijgen met de box v14.

Ik gebruikt VLANID: 6. username/password kpn/kpn werkt niet internet@kpn/internet ook niet. In de modem van KPN zelf staat een ppp gebruikersnaam en ppp wachtwoord. Ook met deze werkt een pppoe verbinding niet. Iemand een idee wat ik fout doe?

Als ik DHCP aanvink, komt er wel een connectie?
Box v14 even terug naar fabriek dan moeten de settings gewoon goedkomen lijkt mij.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
PeterDeTweaker schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:44:
[...]

Dank voor je vroege reactie :D
Het vinkje voor netwerk isolatie had ik gezien en is niet aangevinkt.

Die gateway adressen ga ik controleren. Nu heeft elk subnet een gateway op een adres van dat subnet, maar misschien moet het juist het vaste ip adres van de UCG zijn, dus een adres van het subnet waar de UCG in staat.
Hier een screenshot zoals ik het vlan voor mijn Hue nu heb staan. Er zijn nog extra regels op de hue zone om verkeer verder te beperken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fyuw-P6g1-G1efTdBoJ_qnsZ5vU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6QmHfZGIrAR8PikyV0EynXE9.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk helpt dit.

• Beer070
  • Nu online
duvekot schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:06:
[...]

[Afbeelding]
Het staat er wel .. maar wel kleiner dan de ex BTW prijs .. dus kan verwarrend zijn.

En in de shopping cart staat het zonder BTW per artikel . En dan onderaan "in eens" de totale prijs inclusief BTW.

Het argument van UI zal vast zijn dat ze voornamelijk zich concentreren op de zakelijke markt en niet de consumenten markt. Maar het had beter gekund vind ik.
Mee eens.
Ik raak hier altijd van in verwarring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJMOoaA-8Copmmdeas14qnXzNL4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7o8vQdsFJ9Evy5VroCqlfJp5.png?f=fotoalbum_large
Op mobiel is het voor mij al helemaal onduidelijk. Op een groot scherm gaat het nog wel.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-11 21:57
PeterDeTweaker schreef op zondag 2 november 2025 @ 06:46:
Het lukt me niet om op mijn UCG ultra intervlan verkeer werkend te krijgen.

Verkeer van de ene VLAN naar de andere gast niet. Ik zie in veel topics dat het wel zou moeten werken, maar dan icm een Ubiquiti switch.

Nu heb ik mijn UCG aangesloten op een managed switch van Zyxel, maar dat zou toch ook moeten werken.

Kan het zijn dat ik een instelling op de UCG heb gemist?
Standaard, als je Zone Based Firewall aan hebt staan, kunnen de vlans niet bij elkaar.
Standaard, als je Zone Based Firewall uit hebt staan, kunnen de vlans wel bij elkaar.
Van deze standaard afwijken betekent firewall rules aanmaken.

• ASS-Ware
Nu heeft elk subnet een gateway op een adres van dat subnet, maar misschien moet het juist het vaste ip adres van de UCG zijn, dus een adres van het subnet waar de UCG in staat.
Nee, dat kan helemaal niet.
De gateway MOET altijd in het eigen subnet zitten, want die heb je juist nodig om naar een ander subnet te connecten.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
duvekot schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:05:
[...]

Onze AC LR ligt al jaren gewoon met de platte kant naar beneden boven op de boekenkast hier in huis . En ook bij mijn zoon ligt die gewoon met de platte kant boven op een keukenkast ..
En wij merken niet dat het bereik of snelheid langzamer zou zijn ...
Het voordeel van ergens hoog is al zo veel beter.
@Olaf van der Spek dus gewoon proberen.
Moet je nagaan hoe veel beter het nog kan zijn....

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
ASS-Ware schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:21:
[...]

Standaard, als je Zone Based Firewall aan hebt staan, kunnen de vlans niet bij elkaar.
Toch alleen in het geval dat de verschillende VLAN’s in verschillende zones zitten?

• ASS-Ware
Miersel schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:24:
[...]

Toch alleen in het geval dat de verschillende VLAN’s in verschillende zones zitten?
Nope, niets kan bij elkaar tenzij je dat regelt met firewall rules.

[ Voor 5% gewijzigd door ASS-Ware op 02-11-2025 13:37 ]

• PeterDeTweaker
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:37:
[...]

Nope, niets kan bij elkaar tenzij je dat regelt met firewall rules.
Dit lijkt me wel de veilige methode.
Alles blokkeren en alleen open zetten wat nodig is.
Ik heb de verschillende VLANS wel op allow gezet, dus het zou wel moeten werken.
Toch eens proberen als ik het uit zet.

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Wellicht geeft dit nog een oplossing @PeterDeTweaker ?

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Miersel schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:56:
[...]

Wellicht geeft dit nog een oplossing @PeterDeTweaker ?
Bedankt, ik ga de tutorial bekijken. d:)b

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:03
Het leek me een te klein onderwerp/beperkte vraag om een eigen topic te maken, vandaar hier. Ik vind op het internet tegenstrijdige adviezen namelijk.

Huidige situatie:
Ziggo modem - > UCG Ultra -> Switch 24 PoE -> Switch Ultra 60w -> USW Flex. De UNVR zit aangesloten op de Switch 24 PoE.

Aan de Switch ultra in de schuur hangen 3 camera's en een AP. Na het installeren van een extra camera heb ik er voor gekozen om een USW-Flex aan de andere kant van de schuur te hangen en daar 2 camera's op aan te sluiten. Nu heb ik dus 3 switches achter de UCG zitten.

Ik ben van plan om nog 2 camera's op het terrein te hangen, maar dat is op zo'n 20 en 60 meter van de schuur. Het leek me zonde om daar 2 kabels voor te gebruiken, dus mijn idee was om een USW-Flex in de carport te hangen en daar dan 1 camera op aan te sluiten die ook in de carport komt en vervolgens een 40 meter kabel vanaf de carport naar het andere camerapunt aan te leggen.

Probleem is dat we dan 4 switches achter elkaar hebben, waarvan de USW-Flex alleen met PoE gevoed kan worden.

Opties:
a. Mijn plan doorvoeren en dus 4 switches achter elkaar hangen maar de USW-Flex vervangen door een switch die zijn voeding haalt uit een stopcontact en de USW-Flex in de carport hangen

b. Als ik alles aansluit op de Switch Ultra heb ik nog 1 poort over, vanaf die switch een nog langere kabel naar de carport leggen en daar de USW-Flex ophangen. Nadeel is dat er ook nog 2 kabels van de Ultra naar de 2 camera's moeten die nu door de USW-Flex gevoed worden en de kabel die naar de carport gaat ook helemaal door de schuur moet.

c. iets anders?

Optie a is relatief makkelijk maar ik kan nergens vinden of 4 switches achter elkaar issues op gaat leveren. Er komen G5 Turret camera's aan te hangen die alleen 100Mbps praten dus er gaat geen dikke load over de lijnen tussen de switches.

• Beer070
  • Nu online
rscheper schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:46:
Het leek me een te klein onderwerp/beperkte vraag om een eigen topic te maken, vandaar hier. Ik vind op het internet tegenstrijdige adviezen namelijk.

Huidige situatie:
Ziggo modem - > UCG Ultra -> Switch 24 PoE -> Switch Ultra 60w -> USW Flex. De UNVR zit aangesloten op de Switch 24 PoE.

Aan de Switch ultra in de schuur hangen 3 camera's en een AP. Na het installeren van een extra camera heb ik er voor gekozen om een USW-Flex aan de andere kant van de schuur te hangen en daar 2 camera's op aan te sluiten. Nu heb ik dus 3 switches achter de UCG zitten.

Ik ben van plan om nog 2 camera's op het terrein te hangen, maar dat is op zo'n 20 en 60 meter van de schuur. Het leek me zonde om daar 2 kabels voor te gebruiken, dus mijn idee was om een USW-Flex in de carport te hangen en daar dan 1 camera op aan te sluiten die ook in de carport komt en vervolgens een 40 meter kabel vanaf de carport naar het andere camerapunt aan te leggen.

Probleem is dat we dan 4 switches achter elkaar hebben, waarvan de USW-Flex alleen met PoE gevoed kan worden.

Opties:
a. Mijn plan doorvoeren en dus 4 switches achter elkaar hangen maar de USW-Flex vervangen door een switch die zijn voeding haalt uit een stopcontact en de USW-Flex in de carport hangen

b. Als ik alles aansluit op de Switch Ultra heb ik nog 1 poort over, vanaf die switch een nog langere kabel naar de carport leggen en daar de USW-Flex ophangen. Nadeel is dat er ook nog 2 kabels van de Ultra naar de 2 camera's moeten die nu door de USW-Flex gevoed worden en de kabel die naar de carport gaat ook helemaal door de schuur moet.

c. iets anders?

Optie a is relatief makkelijk maar ik kan nergens vinden of 4 switches achter elkaar issues op gaat leveren. Er komen G5 Turret camera's aan te hangen die alleen 100Mbps praten dus er gaat geen dikke load over de lijnen tussen de switches.
Als je alleen camera's op die 4e switch hebt lijkt het mij geen probleem. is niet echt een enorm volume en latency speelt geen serieuze rol.
Als je daar wil gamen en absoluut de laagste ping wil halen is 4 switches misschien minder handig, zeker met iedere keer 50m+ kabel ertussen.
Je kunt je afvragen hoe betrouwbaar de stroomvoorziening op die andere locaties is. De meeste switches kunnen ook met een eigen adapter gevoed worden, maar het is me nu even niet duidelijk of je overal stroom hebt.
Ik zou lekker met plan A gaan, maar als je toch een kabel gaat leggen zou ik er wel gelijk 2 leggen, en de tweede nog niet aansluiten. Als plan A niet werkt hoef je die 50 meter niet opnieuw af te lopen om te plaatsen :)

• rscheper
Beer070 schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:12:
[...]

Als je alleen camera's op die 4e switch hebt lijkt het mij geen probleem. is niet echt een enorm volume en latency speelt geen serieuze rol.
Als je daar wil gamen en absoluut de laagste ping wil halen is 4 switches misschien minder handig, zeker met iedere keer 50m+ kabel ertussen.
Je kunt je afvragen hoe betrouwbaar de stroomvoorziening op die andere locaties is. De meeste switches kunnen ook met een eigen adapter gevoed worden, maar het is me nu even niet duidelijk of je overal stroom hebt.
Ik zou lekker met plan A gaan, maar als je toch een kabel gaat leggen zou ik er wel gelijk 2 leggen, en de tweede nog niet aansluiten. Als plan A niet werkt hoef je die 50 meter niet opnieuw af te lopen om te plaatsen :)
Ik heb op die plek in de schuur gekozen voor een USW-Flex omdat daar geen stopcontact is, maar daar is relatief simpel eentje te realiseren. Overigens gaat er ook een stroomkabel mee richting de carport en naar het verste punt. Ik wilde de USW-Flex in de carport omdat deze geschikt is voor outdoor.

En dat van de 2e kabel had ik nog niet over nagedacht, goed idee.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:38
Ik ben voor mijn werk een aantal Unifi Gateway Max aan het koppelen aan een UDM Pro.
Momenteel zijn al deze sites gekoppeld aan de cloud unifi site manager (als ik het zo goed zeg)
Maar ik krijg geen enkele site geopend. Ook die van mij persoonlijk thuis. Zowel via bedraad internet als via 5g.

Is dit iets wat er vaak/ regelmatig uitligt? (als het er uberhaupt uitligt)

• rscheper
Hennie-M schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:28:
Ik ben voor mijn werk een aantal Unifi Gateway Max aan het koppelen aan een UDM Pro.
Momenteel zijn al deze sites gekoppeld aan de cloud unifi site manager (als ik het zo goed zeg)
Maar ik krijg geen enkele site geopend. Ook die van mij persoonlijk thuis. Zowel via bedraad internet als via 5g.

Ik kan je er inhoudelijk niet bij helpen, maar unifi.ui.com werkt hier gewoon prima en ik heb nog geen down-periode gezien. Je ziet de sites dus wel staan op unifi.ui.com?

• Beer070
  • Nu online
rscheper schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:16:
[...]

Ik heb op die plek in de schuur gekozen voor een USW-Flex omdat daar geen stopcontact is, maar daar is relatief simpel eentje te realiseren. Overigens gaat er ook een stroomkabel mee richting de carport en naar het verste punt. Ik wilde de USW-Flex in de carport omdat deze geschikt is voor outdoor.

En dat van de 2e kabel had ik nog niet over nagedacht, goed idee.
kabel kost een paar euro. kabel leggen ben je zomaar een middag mee bezig. Ik leg nu overal dubbel cat6 of cat7, omdat ik onder de grond, achter muren en in de tuin geen zin heb om terug te komen :)

• Hennie-M
rscheper schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:47:
[...]

Ik kan je er inhoudelijk niet bij helpen, maar unifi.ui.com werkt hier gewoon prima en ik heb nog geen down-periode gezien. Je ziet de sites dus wel staan op unifi.ui.com?
Het probleem is ook zeker niet dat ik niet op de site van unifi kom.
Maar als ik een Site wil selecteren en de Control Plane wil bereiken krijg ik de melding dat het langer duurt dan verwacht en uiteindelijk een timeout. Want ik zie de sites zeker staan.
En dat heb ik op alle 4 de locaties. En met de Unifi App via 5g kom ik ook op geen enkele router of device.

• GieltjE
  • Nu online

GieltjE

Niks te zien...

Hennie-M schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:11:
[...]

Het probleem is ook zeker niet dat ik niet op de site van unifi kom.
Maar als ik een Site wil selecteren en de Control Plane wil bereiken krijg ik de melding dat het langer duurt dan verwacht en uiteindelijk een timeout. Want ik zie de sites zeker staan.
En dat heb ik op alle 4 de locaties. En met de Unifi App via 5g kom ik ook op geen enkele router of device.
Had vorige week eenzelfde issue, was toen enkel via verbindingen die IPv6 hadden, IPv6 uit en alles ging weer prima (niet ok, maar weinig keuze).

Hell / 0

• ASS-Ware
rscheper schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:46:

Huidige situatie:

Opties:

c. iets anders?

Ubiquiti raadt aan om maar 1 poort van de router te gebruiken, daar een switch aan te hangen en daar de rest op aan te sluiten.
Just my 2 cents.

• rscheper
ASS-Ware schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:38:
[...]

Ubiquiti raadt aan om maar 1 poort van de router te gebruiken, daar een switch aan te hangen en daar de rest op aan te sluiten.
Just my 2 cents.
Dat is ook wat ik heb: Op de UCG zit de Switch 24 PoE en uiteraard de kabel vanaf het modem. De overige poorten staan op disabled en worden ook niet gebruikt.

• Beer070
  • Nu online
[...]

Just my 2 cents.
raden ze dat voor de UDM SE ook aan? Zou een beetje zonde zijn van al die POE poorten.

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:41
ASS-Ware schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:38:Ubiquiti raadt aan om maar 1 poort van de router te gebruiken, daar een switch aan te hangen en daar de rest op aan te sluiten.
Just my 2 cents.
Ik ben helemaal voor het motto: "let a router route, let a switch switch and let a server serve". Maar dat betekent dat ieder VLAN een eigen poort op de router/UCG zou moeten krijgen and dat DHCP en DNS ergens anders draaien (om maar niet over camerabewaking en firewalling te beginnen). Maar dat is niet de filosofie die Ubiquiti volgt in de designs van hun producten. :)

• ASS-Ware
rscheper schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:43:
[...]

Dat is ook wat ik heb: Op de UCG zit de Switch 24 PoE en uiteraard de kabel vanaf het modem. De overige poorten staan op disabled en worden ook niet gebruikt.
Ik reageerde op punt b. "Als ik alles aansluit op de Switch Ultra heb ik nog 1 poort over,".
Dat raadt Ubiquiti af.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
[...]

Just my 2 cents.
Maar waarom? Het is waarschijnlijk de ideale setup, maar niet per se een issue als je het iets anders doet. zeker voor devices waar performance minder een issue is.

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-11-2025 14:40 ]

• rscheper
ASS-Ware schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:09:
[...]

Ik reageerde op punt b. "Als ik alles aansluit op de Switch Ultra heb ik nog 1 poort over,".
Dat raadt Ubiquiti af.
Ik heb het daar over de Switch Ultra, niet de UCG. Ik neem aan dat ik een switch wel vol mag gooien met kabels ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door rscheper op 03-11-2025 14:43 ]

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:23

djbarney

XBL: DeejayBarney

MarkyB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:06:
[...]
1.4.13 is de laatste versie zover ik kan zien? Heb jij andere bronnen?
ondertussen is de 1.4.18 ook official geworden: https://community.ui.com/...2c-4017-90fc-2aad77add754
Beer070 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:44:
[...]

raden ze dat voor de UDM SE ook aan? Zou een beetje zonde zijn van al die POE poorten.
Dat lijkt me bij die sowieso niet onverstandig doordat de ingebouwde switch ook maar een 1Gbit/s link mst de SoC heeft. Meerdere apparaten samen kunnen dus nog steeds niet meer dan 1Gbit/s routeren. Terwijl als je een switch via de SFP+ poorten verbind..., dat uiteraard wel kan.

Die poorten op de UDM SE zou ik dus alleen gebruiken voor spul met een laag netwerkverbruik (camera's dus bv). En niet voor bv de APs of andere switches aan te hangen.

• ASS-Ware
Beer070 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:44:
[...]

Lees hier maar:
https://help.ui.com/hc/en...itigate-Network-Loops-STP

Quote:
Avoid overutilizing the built-in switch ports on your UniFi Gateway. Instead, use one UniFi switch as the core switch, connecting all other devices to it. This approach uses STP for added resiliency. Gateway switch ports do not support STP.

• ASS-Ware
rscheper schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:43:
[...]

Ik heb het daar over de Switch Ultra, niet de UCG. Ik neem aan dat ik een switch wel vol mag gooien met kabels ;-)
Oops, my bad, verkeerd gelezen. 8)7

• ASS-Ware
mediumdry schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:53:
[...]

Ik ben helemaal voor het motto: "let a router route, let a switch switch and let a server serve". Maar dat betekent dat ieder VLAN een eigen poort op de router/UCG zou moeten krijgen and dat DHCP en DNS ergens anders draaien (om maar niet over camerabewaking en firewalling te beginnen). Maar dat is niet de filosofie die Ubiquiti volgt in de designs van hun producten. :)
Doe ik ook, DHCP en DNS draaien bij mij op een aparte server en de IOT VLANs gebruiken 1.1.1.1 en 1.0.0.1 voor DNS.

• ASS-Ware
Olaf van der Spek schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:39:
[...]

Maar waarom? Het is waarschijnlijk de ideale setup, maar niet per se een issue als je het iets anders doet. zeker voor devices waar performance minder een issue is.
Ze geven zelf als reden "Gateway switch ports do not support STP.".

• Beer070
  • Nu online
ASS-Ware schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:05:
[...]

Ze geven zelf als reden "Gateway switch ports do not support STP.".
Voor switch <-> switch setup is stp wel handig. Maar voor dedicated end devices maakt stp niks uit. De kans op impact als je een fout maakt is wel hoger.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Beer070 schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:55:
[...]

Voor switch <-> switch setup is stp wel handig. Maar voor dedicated end devices maakt stp niks uit. De kans op impact als je een fout maakt is wel hoger.
Als de andere switches wel STP ondersteunen, maakt het dan eigenlijk uit dat de router het niet ondersteund (tenzij je een lus direct op de router hebt)?

• ASS-Ware
RobertMe schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:54:
[...]

Heb je ook een aparte firewall? Dus een losse firewall en een losse gateway.
You got me there.
Nee, firewall en router in 1.
Beer070 schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:55:
[...]

Tsja. Totdat op een bedrijf ineens iemand 2 UTP kabels van een telefoon naar de muur trekt. Dan zit je als programmeur(s) ineens een paar uur te puzzelen waarom het hele netwerk plat ligt (terwijl de "IT manager", ook een programmeur, maar ook dat soort zaken doet, verlof heeft). True story. Telefoons hadden 2x UTP zodat je kon doorlussen van "muur" naar telefoon naar PC. Vervolgens had iemand (zonder IT affiliatie) aan het eind van de dag "ineens" 2 kabels in de muur geprikt, terwijl die tweede niet eens aangesloten hoefde te zijn. En lag 's morgens dus het hele netwerk plat.

• Beer070
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:06:
[...]

Tsja. Totdat op een bedrijf ineens iemand 2 UTP kabels van een telefoon naar de muur trekt. Dan zit je als programmeur(s) ineens een paar uur te puzzelen waarom het hele netwerk plat ligt (terwijl de "IT manager", ook een programmeur, maar ook dat soort zaken doet, verlof heeft). True story. Telefoons hadden 2x UTP zodat je kon doorlussen van "muur" naar telefoon naar PC. Vervolgens had iemand (zonder IT affiliatie) aan het eind van de dag "ineens" 2 kabels in de muur geprikt, terwijl die tweede niet eens aangesloten hoefde te zijn. En lag 's morgens dus het hele netwerk plat.
Dat doe ik thuis regelmatig… BOFH voor de kinderen

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 21:52
Hennie-M schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:28:

Een UDM is niet multi site. Dus daar gaat iets niet goed. Je hebt bv een cloud key nodig.

• Hennie-M
Tonne schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:45:
[...]

Een UDM is niet multi site. Dus daar gaat iets niet goed. Je hebt bv een cloud key nodig.
Omdat het via de App op mijn telefoon niet werkte en op meerdere laptops had ik niet een basis troubleshooting stap gedaan... |:(
Met Chrome werkt het namelijk wel maar met Firefox niet.

Maar deze opmerking van jou snap ik niet helemaal... Ik heb op 1 account in unifi.ui.com meerdere gateways waaronder 2 UDM pro's en ik kan hier kiezen om een Hub-Spoke topology op te zetten.
Maar we gaan gewoon lekker verder beunen :) en anders nemen we de betaalde cloudversie. Waarschijnlijk later ook Enterprise identity. We gaan volledig het eco-systeem in...

• Tonne
Hennie-M schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:04:
[...]

Welke gebruik je precies? UCG of UXG?

Ik begrijp als je het over ‘koppelen’ hebt dat je de gateway aan een site koppelt. En dat je een UXG bedoelt. Maar misschien bedoel je wat anders.

• Hennie-M
Tonne schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:17:
[...]

Welke gebruik je precies? UCG of UXG?

Ik begrijp als je het over ‘koppelen’ hebt dat je de gateway aan een site koppelt. En dat je een UXG bedoelt. Maar misschien bedoel je wat anders.
momenteel een UCG Ultra (spoke) achter nat naar een UDM Pro (Hub) die rechtstreeks aan het internet hangt.
Als dit goed werkt komen er veel UCG Ultra's bij.

• Tonne
Hennie-M schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:43:
[...]

momenteel een UCG Ultra (spoke) achter nat naar een UDM Pro (Hub) die rechtstreeks aan het internet hangt.
Als dit goed werkt komen er veel UCG Ultra's bij.
Dit regel je normaal met vlans toch? Ik heb niet helemaal een idee wat je probeert te bereiken.

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 22:36
Hebben jullie eigenlijk "igmp snooping" aan of uit staan? Ik kijk geen lineaire tv maar stream wel veel.
outlandos schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:28:
Hebben jullie eigenlijk "igmp snooping" aan of uit staan? Ik kijk geen lineaire tv maar stream wel veel.
IGMP snooping heeft alleen invloed op IGMP verkeer. En IGMP heeft betrekking op multicast. Als je streamt (Netflix/...) is dat "gewoon" singlecast en gebrukt het dus geen IGMP. En AFAIK is KPN de enige die multicast / IGMP gebruikt voor het TV verhaal? En zelfs dan kan het singlecast werken (als multicast niet werkt).

• Beer070
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:36:
[...]

IGMP snooping heeft alleen invloed op IGMP verkeer. En IGMP heeft betrekking op multicast. Als je streamt (Netflix/...) is dat "gewoon" singlecast en gebrukt het dus geen IGMP. En AFAIK is KPN de enige die multicast / IGMP gebruikt voor het TV verhaal? En zelfs dan kan het singlecast werken (als multicast niet werkt).
Ik dacht dat KPN sinds de introductie van nieuwe routers is afgestapt van separaat tv vlan en multicast tv. Allemaal net als Netflix en NLZIET tcp streams toch?
Beer070 schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:41:
[...]

Ik dacht dat KPN sinds de introductie van nieuwe routers is afgestapt van separaat tv vlan en multicast tv. Allemaal net als Netflix en NLZIET tcp streams toch?
Ik heb geen idee. Heb geen KPN en volg het niet. Kan dus best dat mijn info outdated is. Laatste dat ik mij kan herinneren is wat ik schreef: beide kan, maar de "voorkeur" ligt bij multicast, maar er is ook een unicast fallback.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:32
Beer070 schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:41:
[...]

Multicast wordt nog steeds gebruikt en heeft een bitrate van ca 14Mbit. Daarnaast is er een fallback naar Unicast. Je kunt echter ook forceren op Unicast

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mijn laatste reactie in dit topic was alweer van 3 jaar geleden town de UDM Pro SE aangesloten was. Na een aantal uitbreidingen was het tijd om alles netjes in een patchkast onder te brengen.

De kosten waren uiteindelijk nog redelijk meegevallen. Zeker als je het vergelijkt met rack onderdelen van Ubiquiti.

De patchkast is op MP gevonden. De panels zijn gespoten met kleur die een gebruiker op Reddit heeft gebruikt: Motip Engine Spray Aluminium.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVvdxoWgxaAR-7TmWA5Med3bABQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpK1UXatH3u8FahdqJ7bsEmx.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende apparatuur heb ik in de patchkast staan:

- UDM Pro SE
- USW Pro 48 POE
- Intel NUC (Home Assistant)
- Klein Wifi router voor als internet uitvalt
- Ugreen NASync DXP8800 Plus

Buiten de patchkast zijn nog het volgende aangesloten:

- 2 x USW Flex mini
- 1 x U6 Pro
- 4 x AC Pro
- 1 x AC Mesh
- 6 x Unifi camera
- 2 x IP camera

Alles draait al jaren stabiel.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Beer070
  • Nu online
kiddyl schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:26:
Mijn laatste reactie in dit topic was alweer van 3 jaar geleden town de UDM Pro SE aangesloten was. Na een aantal uitbreidingen was het tijd om alles netjes in een patchkast onder te brengen.

De kosten waren uiteindelijk nog redelijk meegevallen. Zeker als je het vergelijkt met rack onderdelen van Ubiquiti.

De patchkast is op MP gevonden. De panels zijn gespoten met kleur die een gebruiker op Reddit heeft gebruikt: Motip Engine Spray Aluminium.

[Afbeelding]

De volgende apparatuur heb ik in de patchkast staan:

- UDM Pro SE
- USW Pro 48 POE
- Intel NUC (Home Assistant)
- Klein Wifi router voor als internet uitvalt
- Ugreen NASync DXP8800 Plus

Buiten de patchkast zijn nog het volgende aangesloten:

- 2 x USW Flex mini
- 1 x U6 Pro
- 4 x AC Pro
- 1 x AC Mesh
- 6 x Unifi camera
- 2 x IP camera

Alles draait al jaren stabiel.
Super netjes en mooi!!! Als ik later groot ben en klaar met aanpassingen dan wil ik het ook zo!

• Hennie-M
Tonne schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:07:
[...]

Dit regel je normaal met vlans toch? Ik heb niet helemaal een idee wat je probeert te bereiken.
Ik heb 20 locaties over heel nederland die ik allemaal wil laten verbinden met hetzelfde serverpark.(waar de UDM Pro staat) Dit is duidelijk geen thuis oplossing. Want inderdaad, je gaat geen Hub-Spoke toepassen in je huis.

• duvekot
Hennie-M schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:50:
[...]

Ik heb 20 locaties over heel nederland die ik allemaal wil laten verbinden met hetzelfde serverpark.(waar de UDM Pro staat) Dit is duidelijk geen thuis oplossing. Want inderdaad, je gaat geen Hub-Spoke toepassen in je huis.
En wil je dan al het "intra site" verkeer altijd door de centrale locatie laten lopen? Is het noodzakelijk dat de verschillende locaties ook bij elkaar kunnen komen?

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Beer070 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:22:
Super netjes en mooi!!! Als ik later groot ben en klaar met aanpassingen dan wil ik het ook zo!
Ik wilde zowat letterlijk hetzelfde typen :P ter illustratie: mijn UDM SE staat op een oud houten tafeltje dat ik ergens op zolder opdook en prima onder mijn 2e bureau past, AP ligt op het bureau :+ Heb ook wat kleiner extra spul (switches, test mini-pc's, NAS-apparaten) dus een mooi rack staat nog wel op de verlanglijst.

Side note: de lichtjes op de UDM SE zijn categorie netvliesprikkelend, gelukkig had ik nog van die maskerende stickers liggen maar wacht nog steeds op een software-optie om ze te kunnen regelen qua felheid en nee ben niet de enige die zo'n optie wenst ;) Dus een donkere deur in 't rack is wel handig :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Hennie-M
duvekot schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:00:
[...]

En wil je dan al het "intra site" verkeer altijd door de centrale locatie laten lopen? Is het noodzakelijk dat de verschillende locaties ook bij elkaar kunnen komen?
Er komt geen lokale breakout voor onze eigen clients. Het gastenverkeer en andere bedrijven in onze panden gaan wel via de lokale ISP naar het internet.
Onze eigen clients hebben een 'full tunnel' naar het datacenter. Ook het internet verkeer gaat via het datacenter. Daar staat een Fortigatecluster met webfiltering en het segementeren van alle servers en applicaties.
De Spokes hoeven niet bij elkaar te kunnen. En dat is 1 vinkje en niet het grote probleem. Als ik tijd heb zal ik wel een keer een tekening delen ;) )

• Tonne
Hennie-M schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:50:
[...]

Je praat over ‘achter de UDM Pro’. Ik begreep daaruit dat het over 1 locatie ging. Maar zo is het helder. Ik vind dat je uitleg telkens voor meerdere interpretaties vatbaar is. Daardoor heb ik moeite te begrijpen wat je bedoelt. Is het nu inmiddels gelukt?

• Beer070
  • Nu online
2Dutch schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:39:
[...]

Ik wilde zowat letterlijk hetzelfde typen :P teer illustratie: mijn UDM SE staat op een oud houten tafeltje dat ik ergens op zolder opdook en prima onder mijn 2e bureau past, AP ligt op het bureau :+ Heb ook wat kleiner extra spul (switches, test mini-pc's, NAS-apparaten) dus een mooi rack staat nog wel op de verlanglijst.

Side note: de lichtjes op de UDM SE zijn categorie netvliesprikkelend, gelukkig had ik nog van die maskerende stickers liggen maar wacht nog steeds op een software-optie om ze te kunnen regelen qua felheid en nee ben niet de enige die zo'n optie wenst ;) Dus een donkere deur in 't rack is wel handig :P
Grappig...
volgens mij kan ik de helderheid nu op de XG switch wel aanpassen. ik zal later nog eens kijken...
Overigens is mijn knutselbureau minstens net zo druk. Heb een hele serie aan relais en schakelingen geprobeerd om een dakgootpomp met regenwater sensor te bouwen. uiteindelijk maar een gekocht...
Beer070 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:34:
[...]

Grappig...
volgens mij kan ik de helderheid nu op de XG switch wel aanpassen.
Etherlighting? Dat zit er natuurlijk een volledige RGB LED in met alle toeters en bellen incl software aansturing. Terwijl het traditionele ledje, zoals op elke router / switch / PC / RJ45 poort zit alleen aan/uit is en het mij niks zou verbazen als die gewoon door de netwerkadapter / switch chip / ... wordt aangestuurd en dus niet "softwarematig (door het OS)"

• Beer070
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:42:
[...]

Etherlighting? Dat zit er natuurlijk een volledige RGB LED in met alle toeters en bellen incl software aansturing. Terwijl het traditionele ledje, zoals op elke router / switch / PC / RJ45 poort zit alleen aan/uit is en het mij niks zou verbazen als die gewoon door de netwerkadapter / switch chip / ... wordt aangestuurd en dus niet "softwarematig (door het OS)"
yup.. toeters en bellen maar dan met licht. in de categorie volkomen zinloos maar toch leuk voor jonge kinderen. :)

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

RobertMe schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:42:
[...]

Bedoelde het inderdaad met uit vs aan, instelbaar zal het niet worden met witte leds idd :P Die functie zat jaren geleden al op mijn Asus-router, en ook nieuwere routers hadden die optie (Netgear zo uit mijn hoofd).

Maar ja dat heeft ook weer als nadeel dat je niet direct ziet of iets verbonden is op het apparaat zelf. Ach, heb nog de nodige stickertjes liggen en zoals ik al zei: anders maar een donker raampje ervoor :+ Viel me gewoon op dat die leds echt goed fel/koud wit zijn op de UDM SE, de flex switches doen het met warm oranje en groen (en minimale blauwe powerled) een stuk minder irritant. Maar tis een 'me problem' (o.a. de nodige lichtgevoeligheid actief) want de meeste mensen zetten het ding compleet uit het zicht dus who cares, hehe.

Toch stiekem wel kek dat etherlighting, sure gimmicky maar compleet nutteloos is het zeker niet :) Kerstboom hele jaar door ;)

[ Voor 23% gewijzigd door 2Dutch op 04-11-2025 15:58 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:07
Misschien een stomme vraag. Al zeg ik zelf regelmatig dat domme vragen niet bestaan maar domme antwoorden wel.

Ik wil in de Unifi Cloud Gateway Ultra een tweede VPN client toevoegen. Ik krijg alleen deze melding en kom er zelf niet achter hoe ik toch een tweede VPN verbinding kan toevoegen.
Unable to apply the changes. The IP/subnet overlaps with 10.2.0.2/32 defined on Proton - Nederland - Ad Blocking. Please try a different combination.
Wat ik concreet zou willen. 1 VPN verbinding met een server in Nederland. En een verbinding met een server in Zwitserland. Mijn broertje woont in Zwitserland dus het is voor sommige services handig als zij denken dat wij ook in Zwitserland zijn. :+

• duvekot
Hoogheid schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:11:
Misschien een stomme vraag. Al zeg ik zelf regelmatig dat domme vragen niet bestaan maar domme antwoorden wel.

Ik wil in de Unifi Cloud Gateway Ultra een tweede VPN client toevoegen. Ik krijg alleen deze melding en kom er zelf niet achter hoe ik toch een tweede VPN verbinding kan toevoegen.

[...]

Wat ik concreet zou willen. 1 VPN verbinding met een server in Nederland. En een verbinding met een server in Zwitserland. Mijn broertje woont in Zwitserland dus het is voor sommige services handig als zij denken dat wij ook in Zwitserland zijn. :+
Welke details (zonder user/wachtwoord natuurlijk) heb je gebruikt bij de eerste VPN en nu bij de tweede VPN?

En zitten daar details tussen die gelijk zijn?

• Hoogheid
duvekot schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:14:
[...]

Welke details (zonder user/wachtwoord natuurlijk) heb je gebruikt bij de eerste VPN en nu bij de tweede VPN?

En zitten daar details tussen die gelijk zijn?
De overeenkomst is het Tunnel IP adres. Dit is 10.2.0.2 in beide. Maar ik heb geen idee wat ik als alternatief kan instellen.

• duvekot
Hoogheid schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:16:
[...]

De overeenkomst is het Tunnel IP adres. Dit is 10.2.0.2 in beide. Maar ik heb geen idee wat ik als alternatief kan instellen.
Wat zegt de Proton documentatie daar over? (Want volgens mij gebruik je Proton toch?)

Edit:
En hoe wil je gaan zorgen dat bepaalde sites via de ene dan wel de andere VPN hun verbinding gaat opzetten? Of wissel je dan zelf in de configuratie van de router welke actief is?

[ Voor 22% gewijzigd door duvekot op 05-11-2025 08:21 . Reden: Extra vraag ]

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Hoogheid schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:16:
[...]

Maak daar bij de tweede eens 10.2.0.3 van (bijvoorbeeld). Ik heb drie proton VPN clients en als tunnel adres heb ik die voor opvolgende verbindingen +1 gedaan. Eens even kijken of ik nog ergens een bron kan achterhalen (ik heb het OPNsense ingesteld, maar dat zou verder weinig verschil mogen maken).

• Hoogheid
Het is gelukt door het config bestand te downloaden en in kladblok het IP adres aan te passen!
Echter is dit niet voldoende om een dienst te laten geloven dat ik in Zwitserland ben. Helaas lijkt het er op dat we nu toch echt Netflix niet meer kunnen delen met mijn broertje uit Zwitserland.

• duvekot
Hoogheid schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:37:
Het is gelukt door het config bestand te downloaden en in kladblok het IP adres aan te passen!
Echter is dit niet voldoende om een dienst te laten geloven dat ik in Zwitserland ben. Helaas lijkt het er op dat we nu toch echt Netflix niet meer kunnen delen met mijn broertje uit Zwitserland.
Ze je "ad block Nederland" VPN eens uit .. en kijk dan eens wat je IP adres/IP locatie is.
maar dit zit vast op het randje van wat toegestaan is hier op Tweakers vermoed ik

• Beer070
  • Nu online
Hoogheid schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:37:
Ah... de Netflix bypass zoektocht.
Zelfs in Nederland delen met een aansluiting 3 straten verderop werkt al niet meer.
Wat je daarvoor moet doen is allebei op exact het zelfde ip-adres zitten, en de rest van je laptop/device configuratie dat ook te laten geloven. Als je op een telefoon of iPad zit wordt de gps locatie ook meegenomen, en als het wifi een keer gescand is door een van die google Maps autootjes dan weet google dat je stiekem toch ergens anders zit.
Het is waarschijnlijk goedkoper/efficiënter gewoon een tweede Netflix account te nemen, en dan alleen op 1 device kijken. (en dat is precies wat ze bij Netflix willen bereiken)

• DforceNL
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:17
Het wordt tijd voor mij om in huis de HD In-walls te vervangen. Woonkamer en de 1ste verdieping is het makkelijk en vervang ik ze beide voor U7 Pro wall. Omdat ik daar op die plaatsen verder geen extra netwerkpoorten nodig heb.

Op zolder is het een wat lastiger vraagstuk voor mijzelf. Ik heb nu een HD In-wall achter mijn bureaulade zitten zoals op onderstaande afbeelding te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Z6q0J3Ld/IMG-2304.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VWTXmLJ1/IMG-2305.jpg

Bureau is pas veel later in die hoek gekomen dus vandaar de plaatsing erachter. Wifi signaal is op zich goed maar wordt uiteraard wel wat minder op deze manier. Nu twijfel ik tussen twee scenario's:

Scenario 1:
U7 In-wall weer achter het bureau en een Flex Mini 2.5G gekoppeld
of
Scenario 2:
Flex Mini 2.5G plaatsen bij het bureau en een U7 Pro wall ergens boven het bureau plaatsen.

Ben even benieuwd waar ik nu echt beter aan doe.

• duvekot
DforceNL schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:35:
Het wordt tijd voor mij om in huis de HD In-walls te vervangen. Woonkamer en de 1ste verdieping is het makkelijk en vervang ik ze beide voor U7 Pro wall. Omdat ik daar op die plaatsen verder geen extra netwerkpoorten nodig heb.

Op zolder is het een wat lastiger vraagstuk voor mijzelf. Ik heb nu een HD In-wall achter mijn bureaulade zitten zoals op onderstaande afbeelding te zien is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bureau is pas veel later in die hoek gekomen dus vandaar de plaatsing erachter. Wifi signaal is op zich goed maar wordt uiteraard wel wat minder op deze manier. Nu twijfel ik tussen twee scenario's:

Scenario 1:
of
Scenario 2:
Flex Mini 2.5G plaatsen bij het bureau en een U7 Pro wall ergens boven het bureau plaatsen.

Ik zou altijd voor Scenario 2 gaan met een switch op het bureau ...kan je altijd nog wat andere zaken inpluggen. En voor een AP zou ik kijken naar een "normale" en die ergens op een hoge plek neerleggen. Dat hoeft zeker niet alsnog een "InWall" te zijn .. als die maar voldoet aan je snelheids eisen voor die ruimte (want wat mis je nu aan de huidige AP?)

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:23
DforceNL schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Scenario 1:
of
Scenario 2:

Heb je al overwogen om een Express 7 inte zetten als AP? Dan heb je wifi zeven en een extra 2,5g poort voor een flex mini.

Want je komt echt snelheid tekort met bekabeld internet en Wifi via de HD inwall bij je bureau?

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:40
Beer070 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:50:
[...]

Ah... de Netflix bypass zoektocht.
Zelfs in Nederland delen met een aansluiting 3 straten verderop werkt al niet meer.
Wat je daarvoor moet doen is allebei op exact het zelfde ip-adres zitten, en de rest van je laptop/device configuratie dat ook te laten geloven. Als je op een telefoon of iPad zit wordt de gps locatie ook meegenomen, en als het wifi een keer gescand is door een van die google Maps autootjes dan weet google dat je stiekem toch ergens anders zit.
Het is waarschijnlijk goedkoper/efficiënter gewoon een tweede Netflix account te nemen, en dan alleen op 1 device kijken. (en dat is precies wat ze bij Netflix willen bereiken)
Moet zeggen dat mijn oplossing met een s2s VPN nog steeds werkt met NEtflix.... kan nog altijd met 2 gebruikers kijken ;)

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• Beer070
  • Nu online
MAdD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:10:
[...]

Moet zeggen dat mijn oplossing met een s2s VPN nog steeds werkt met NEtflix.... kan nog altijd met 2 gebruikers kijken ;)
wij kijken op meerdere apple-tv's en die begint sinds 2 weken te stuiteren op netflix. Het is het account van mijn dochter die ook op zichzelf woont en af en toe op bezoek komt.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:04
MAdD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:10:
[...]

Ik was ook al aan zoiets aan denken.
De tv's in een apart vlan en deze dan via sitemagic met elkaar laten verbinden?

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Beer070 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:13:
[...]
wij kijken op meerdere apple-tv's en die begint sinds 2 weken te stuiteren op netflix. Het is het account van mijn dochter die ook op zichzelf woont en af en toe op bezoek komt.
Ze hebben sinds kort dat ATV's ook worden meegenomen in de controles..... dat was eerder niet het geval.

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:57
Wellicht niet het juiste topic;

Ik kan via het werk eventueel een aantal u6-lite en/of een aantal u6-LR overnemen en eventueel een cloud key plus G2.

Op dit moment gebruik ik een TP link M4 Deco voor thuis icm Ziggo 500 (wordt binnenkort Odido 400).
Ik heb een normaal ruitjeshuis, 2 verdiepingen, 30 jaar oud, met betonnen vloeren en dubbel glas.

Ik lees dat de U6-LR vaak niet zo goed presteren in een huisomgeving, maar beter in een grote ruimte.

Wat zou de beste keuze zijn, de U6 lite of U6-LR ?

• Beer070
  • Nu online
Noppesnada schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:34:
Wellicht niet het juiste topic;

Ik kan via het werk eventueel een aantal u6-lite en/of een aantal u6-LR overnemen en eventueel een cloud key plus G2.

Op dit moment gebruik ik een TP link M4 Deco voor thuis icm Ziggo 500 (wordt binnenkort Odido 400).
Ik heb een normaal ruitjeshuis, 2 verdiepingen, 30 jaar oud, met betonnen vloeren en dubbel glas.

Ik lees dat de U6-LR vaak niet zo goed presteren in een huisomgeving, maar beter in een grote ruimte.

Wat zou de beste keuze zijn, de U6 lite of U6-LR ?
meerdere U6 lite zou mijn voorkeur hebben, gebruiken weinig stroom en binnen een kamer werken ze nog steeds uitstekend.

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:40
nafofella schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:30:
[...]

Ik was ook al aan zoiets aan denken.
De tv's in een apart vlan en deze dan via sitemagic met elkaar laten verbinden?
ik doe het als volgt
  • Synology met 2 NIC's
  • UDM Pro
De synology maakt een openvpn verbinding naar de UDM Pro.
Op de Synology draait DHCP server op de 2de NIC waarin het DNS addres van mijn Pi-hole staat (UDM Pro netwerk)
2de NIC is verbonden met TV/MediaBox en al het verkeer loopt dus via de UDM Pro, waardoor NetFlix maar 1 IP ziet ;)

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• DforceNL
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:17
Jasper1975 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:54:
[...]

Heb je al overwogen om een Express 7 inte zetten als AP? Dan heb je wifi zeven en een extra 2,5g poort voor een flex mini.

Want je komt echt snelheid tekort met bekabeld internet en Wifi via de HD inwall bij je bureau?
Nee bij die constructie heb ik nog niet stil gestaan ad alleen gekeken naar de verschillende switches. De HD in-wall die er nu zit is met bekabeld internet ok. Alleen wifi schiet zo nu en dan tekort.
Pagina: 1 ... 329 330 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.