Virtuozzo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:11:
[...]
Dit, daar zit helaas nog een extra probleem van sociale psychologie bij, met name bij mensen met achtergrond hogere en technische opleiding. Een zelf versterkend effect van preselectie van informatie. Anders gezegd, juist vanuit meer ontwikkelde "kritische" blik scheppen mensen onbewust een bredere valstrik.
Mensen, het blijft een eigenaardige diersoort die blind is voor eigen aard en zelden of nooit bereid is om in een spiegel te kijken.
Ow daar heb je zeker gelijk, wordt ook mooi beschreven in slow and fast thinking, tuurlijk hebben mensen een bias. Ook in dit boek komt mooi naar voren hoe op de universiteiten dat proces vaak nog fout gaat en mensen te snel op gevoel afgaan. Dit is bijna evolutionair bepaald, snel schakelen betekend overleven, dus je kan vaak beter op bias afgaan dan alles doordenken.
Wat jij benoemd is cherry picking, maar ergens mag je misschien wel verwachten dat meeste mensen met een fuctie op de universiteit dat stadion gepasseerd zijn. Ik hoop dat je niet denkt dat ik jaren onderzoek met een bias heb gedaan om maar te benadrukken dat je alles onbehandeld moet laten?
Juist de tegenstrijdigheden zijn interessant in het gebied van onderzoek. Maar laten we wel weten dat als je bijvoorbeeld klimaatonderzoek doet, de consensus vaak is dat 98% van de wetenschappers zegt dat er klimaatproblemen zijn en maar 2% die zeggen van niet (en die vaak sponsored by shell etc.)
Even snel google kareltje:
Karel G. van Wolferen is een Nederlands journalist en schrijver. Van 1997 tot 2006 was hij professor Vergelijkende Politieke en Economisch Instituties aan de Universiteit van Amsterdam.
Dus laten we wel wezen, hij mag hoogleraar zijn, maar heeft geen enkele biologische of pandemische kennis. Hij heeft een sterke mening, maar was vooreerst dus journalist en schrijven, hmm laat ik nou net gezegd hebben wat ik daar vaak van denk. Vooral veel copy paste en lezen, maar weinig zelf nadenken.
Wil niet zeggen dat hij in zijn functie als hoogleraar niet geschikt was natuurlijk, misschien heeft hij een betere blik op economisch relaas. Maar eerlijk ik heb natuurlijk dat krantje niet doorgelezen dus weet ook niet wat hij allemaal zegt, de koppen zien er voor mij wat te heftig uit. En klimaatverandering ontkennen zit je voor mij al snel in een bepaald hoekje.
Een samenleving is natuurlijk een samenleving omdat het een grote groep mensen zijn die samen in een gebied leven en zich aan regels houden. Dus ik ben het eens dat het gaat om een verband waar je een economische en sociale stabiliteit hebt.
Wat ik dus bijzonder vindt aan de eerste lockdown, is dat je die eigenlijk met een moker inslaat in een keer. Want je creëert een maatschappij waar ongelijkheden nog groter worden. De rijken niet snel door zulke geintjes, de arme though, die krijgen echte klappen. Vooral in Amerika zie je dit principe, wij hebben nog een super mooi sociaal stelsel. Maar stel je voor dat je in Amerika leeft en iemand verteld je dat je niet meer mag werken want ja lockdown... dus zit je daar met je 4 kinderen en geen vangnet. Good luck!
Ik werk zelf in het onderwijs op dit moment, wat je daar ziet is ook behoorlijk pijnlijk, kids met een migratie achtergrond blijven meer achter, want die hebben vaak minder middelen en privacy dan kinderen van rijkere komaf.
Anyway, niemand heeft natuurlijk de antwoorden, maar je zou zeggen dat we van de laatste lockdown wel wat geleerd hebben. Ik vond het destijds eerlijk gezegd "idioot". Vooral vanuit psychologisch perspectief en dus ook gelijk gekoppeld aan een gezondheidsperspectief, want power of the mind ain't a joke.
Nieuwe regels, vind ik eigenlijk helemaal niet zo gek, het raakt mij persoonlijk niet, kan nog rustig sporten en alles mag nog. Alcohol drink ik niet tot nauwelijks, lang in kroegen hangen ook niet. Maar ik zag wel een bijzonder grafiekje bij NOS (waar ik wel sceptisch over ben hoor

) Maar daar hadden een voorspelling en berekening waar de meeste besmettingen plaats vinden. Horeca stond eigenlijk heel erg laag. Ik vind het dan wel lullig voor horeca en cultuur om nu weer de klappen te moeten vangen. Want dat zie ik hier nog niet eens echt genoemd, voor cultuur is dit helemaal een killer en als we niet terug willen naar de middeleeuwen, dan zou ik iets meer waarde hechten aan wat die cultuur voor ons betekend

!
NeutraleTeun schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 07:31:
Dus, collega positief getest. Zit ongeveer een week thuis en is nu klachtenvrij.
Hij mag dus weer komen werken, maar nu is zijn vrouw ook positief getest.
Ik dacht als een gezinslid klachten heeft, of positief is, dat iedereen x-dagen thuis moet blijven.
Maar geldt dat niet als je al eens positief bent geweest?
Regels zijn er wel naar dat je thuis moet blijven, realiteit is anders, als jij positief getest bent, hersteld bent en uit de "sluimer periode" bent en dus niet meer zelf kan overdragen. Moet je juist weer lekker bezig gaan. Want de kans dat je dan nog andere mensen kan besmetten is praktisch 0.
[
Voor 9% gewijzigd door
Jasper 99 op 15-10-2020 09:31
]