DevWouter schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:51:
[...]
Als de hele wereld 4 weken in quarantaine gaat dan bestaat het virus ook niet meer onder de mens. Bestaande slachtoffers zullen dan hersteld zijn of dood. Het is sneller, goedkoper, veiliger en zekerder dan elk vaccin. Helaas dusdanig onpraktisch dat het op het randje van onuitvoerbaar is.
[...]
Als ik jouw tekst hier letterlijk neem (iets wat we nooit moeten doen bij online communicatie) dan schrijf je dat dodelijke slachtoffers wel gedragsverandering te weeg brengt, terwijl in een eerdere post je aangaf dat handhaving met hetzelfde doel niet houdbaar is. Tussen die uitspraken is nogal een erg groot verschil.
offtopic:
Voor de goeie orden: Je zegt niet dat we dit moeten doen of dat je denkt dat het één acceptabel is en het andere niet. Maar zou ik een kwade bui zijn dan had ik het wel zo geframed (en hopelijk geeft een moderator mij dan een ban).
[...]
Niet "overtreffen is", maar "overtroffen heeft". Voltooid verleden tijd. En dat in een zeer korte tijd en op basis van incomplete tellingen. En het griepseizoen moet nog beginnen.
[...]
Als er een virus zoals COVID-19 weer voorbij komt dan is de kans inderdaad groot, maar een virus zoals COVID-19 komt gelukkig niet vaak voor. Maar zou het weer voorkomen, dan zijn er weer dezelfde middelen nodig als nu. Het goeie nieuws is wel dat deze globale pandemie relatief goed gedocumenteerd wordt in verhouding tot andere.
[...]
Elk persoon die het virus verspreidt en daarmee een ander infecteert verhoogt het risico dat iemand zijn ouder, vriend, kennis of kind verliest, dat een bedrijf failliet gaat en dat het vaccin vertraagd wordt. Het virus laten verspreiden onder de "gezonde populatie" is dan ook een zeer slecht idee. Tot dat er een vaccin is moet R zo dicht mogelijk naar de 0 en dat is alleen maar om dat de R op 0 praktisch onuitvoerbaar is.
In utopie zou je de hele wereld braaf in lockdown kunnen houden 4 weken en zo het in een keer uitroeien, natuurlijk is de kans dat dit gebeurd 0, daar zit dan ook gelijk de clutch, de solidariteit, maar ook de praktische aard van dit is ver te zoeken. Het kan gewoon niet (hoe graag ik ook of andere het ook zouden willen, als ik nu kan kiezen maand lang allemaal volop erin en daarna klaar, dan zou ik het zo doen).
Dus komt je terug naar het eerste punt, er zullen altijd weer infecties zijn, ook met een R onder 1, in theorie is dat trouwens een simpele als er een R onder 1 is, gaat een virus weg, is een simpele rekensom. Het maakt niet uit of hij dicht bij zit bij 0 of niet, het is namelijk dit: 1 mens infecteert minder dan 1 ander mens --> exponentieel verband met een groeifactor onder 1 --> dooft redelijk snel uit. Helaas blijkt in praktijk daar nog wel eens wat fout te gaan en is het niet zo 1 dimensionaal. Omdat er kleine "bursts" kunnen zijn waar de R heel hoog ligt opeens.
Het vergelijk met polio maak ik om juist te benadrukken dat een goed vaccin een virus echt kan stoppen. Maar eerlijk, ik zou geen vaccin nemen ook al komt het op de markt. Geen reden voor mij om dat te doen. Plus je hebt nu niet de tijd om de eventuele nadelen goed in kaart te brengen, normaal onderzoeken ze dat zo'n 10 jaar. (maar wel voor risico groep mensen natuurlijk een kans op veiligheid).
Het laatste wat je zegt klopt niet, want het staat haaks op groepsimmuniteit. Juist de gezonde mensen die genezen zijn, zijn de menselijke barrière waarom jouw omaatje straks weer veilig naar buiten kan. Want met een grote verspreiding krijg je uiteindelijk een grote immuniteit en dan neemt je R daadwerkelijk af en stopt het verhaal. Uiteindelijk is het verhaal dan ook veel simpeler. Iedereen die zich gezond genoeg voelt en weet dat hij niet onder de risico groep valt kan gewoon zijn ding blijven doen. Iedereen die dat niet is, zal zelf strengere maatregelen moeten volgen.
Dan heb je het over:
Geen contact met eventuele bronnen --> gezonde populatie
Goed gebruik mondkapjes --> medische maskers, met goede instructies --> hoe gebruik je dat zonder jezelf te infecteren.
Betere medische zorg als er toch wat mis gaat en eventueel meer lokale zorg als het kleinschaliger blijft bij deze groep.
Sterkere financiële ondersteuning.
Al deze punten zouden haalbaar zijn, als je de gezonde populatie --> +/- 85% (gok ik zo misschien ligt het lager). zijn werk zou laten doen, namelijk daily life, corona verspreiden en weer opknappen. Maar dan een schild zijn, want de kans op her-infectie is nihil als je genoeg memory cells hebt gemaakt.
Op dat punt heeft een vriend van mij eens als grap eens maandelijkse corona parties geopperd, eerlijk niet eens zo'n gek idee als je dat goed gecontroleerd doet. Je zou zo namelijk ook etappes van golven kunnen creëren maar wel binnen eigen controle. Zo weet je dat de druk op de ziekenhuizen e.d. dan wat hoger zou zijn maar kan je het misschien wel naar je hand zetten met wat simpel rekenwerk.
Kijk alles van dit valt en staat gewoon bij het simpele feit dat, de nadelen van wat we nu doen, waarschijnlijk nog veel zwaarder wegen dan alle "voordelen" van het indammen van het virus. We hebben geen idee wat dit doet met de mentale gezondheid van onze hele populatie, laat staan wat het doet voor kinderen die nog aan het ontwikkelen zijn. Ik werk in het onderwijs, de achterstanden die je nu al ziet, zijn echt pijnlijk. Vooral bij kinderen met een migratie achtergrond, die hebben namelijk niet de luxe dat ze lekker thuis in een mooie villa kunnen zitten en alles op hun hyper moderne kamertje kunnen volgen op afstand.