ninjazx9r98 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:49:
[...]
Zover bekend bij jou neem ik aan? Je kan het in ieder geval niet over de WHO en dergelijke hebben aangezien die hoesten, kuchen, niezen, zingen maar ook praten noemen.
Ik zag je eerder een gezonde populatie noemen met een schatting van 85%. Het is al vaak voorbij gekomen maar 6 miljoen mensen in Nederland krijgen een uitnodiging voor de griepprik en hebben daarmee het label verhoogd risico voor covid-19.
Die 85% mag dus omlaag naar laten we zeggen 66% en dan moet je ook nog rekening houden met eventuele partners en (thuiswonende)kinderen. Gewoon daily life voor partners en kinderen?
Dan zijn er ook nog kwetsbaren in verpleeghuizen en dergelijke, mag personeel ook gewoon verder met daily life? Bezoek voor het verpleeghuis, ook gewoon daily life?
Je bent niet de eerste die komt met dit soort ideeën maar zodra het richting de praktische kant gaat wordt het over het algemeen oorverdovend stil.
Ik zeg ook e.d. ten eerste het orgaan WHO is op veel punten zeer matig, dus je daar blind op staren heeft niet (altijd) nut. Ik heb zelf medisch onderzoek gedaan naar Malaria waarbij we eigenlijk al heel lang strijden het beleid van de WHO te veranderen, vet veel onderzoek en resultaten, tot nu toe nog geen gehoor. --> Sorry als ik niet een te hoge dunk heb van de WHO die ook China prees om hun geweldige aanpak bij covid

vervolgens hun zakjes goed vullen met hun centjes. Maar goed dat is een discussie voor een andere keer (al als je het interessant vindt, google er gerust even op!). Mijn punt hiermee was, er blijft veel onzekerheid, je kan praten op de lijst zetten, maar je hebt veel onderzoekers die elkaar tegen spreken. Het persoon die claimt alles te weten over deze situatie, is bij voorbaat een dikke leugenaar. Want niks is nu zeker, tuurlijk met gezond verstand en geschiedenis en onderzoek kom je een heel eind, maar nooit zomaar klakkeloos aannemen.
Misschien moet je dan even terug lezen, ik heb namelijk allang de praktische kant beschreven waarbij je de maatregelen toepast bij de risico populatie --> lees even terug zodat ik niet alles hoef te herhalen

!
6 Miljoen mensen, ok dat is meer dan ik had verwacht, echter moet je ook bedenken dat dat ook gezonde mensen zijn die een job hebben waarbij ze in aanraking komen met veel bronnen. Zo mag ik ook elk jaar een griepprik halen, maar zeker niet omdat ik zelf kwetsbaar ben. (maar het zullen er nog steeds behoorlijk wat blijven, ergens schrikbarend, andere kant met de medische zorg van vandaag de dag ook wel weer logisch, mensen die normaal allang overleden zouden zijn kunnen nu prima leven met medische middelen).
Ik weet niet helemaal wat je probeert te zeggen? Ik ben 31, ik heb zeker nog wat jaren voor me ja

maar wat heeft dat ermee te maken? Ik heb idd al vaker gezegd dat ik zelf totaal niet tot de risico populatie behoor dat ik me voor mijn persoonlijke gezondheid zeker geen zorgen maak. Echter mijn ouders zijn beide 70, dus dat is dan weer net wat anders.
Percentages zullen we in de komende jaren zien.
Maar even een citaat uit het nature stuk wat wouter aanhaalt:
In a June paper, he and his team analysed clinical details for 125 people in the United Kingdom with COVID-19 who had neurological or psychiatric effects. Of these, 62% had experienced damage to the brain’s blood supply, such as strokes and haemorrhages, and 31% had altered mental states, such as confusion or prolonged unconsciousness — sometimes accompanied by encephalitis, the swelling of brain tissue. Ten people who had altered mental states developed psychosis.
Veel van dit soort artikelen gaan over behoorlijke niche groepen en mensen die dus daadwerkelijk met heftige symptomen zijn opgenomen. Dat een ziekte als deze flink tot uiting komt en dan littekens achter laat, is niet geheel onlogisch. De vraag is wat dit doet in de long term +/- 5 a 10 jaar. Dat zullen we zeker nog niet weten. Echter wat je niet moet vergeten is het lezen over dit soort dingen geeft je snel een bias dat heel veel mensen hele heftige klachten overhouden, maar je moet niet vergeten dat het overgrote deel nergens last van heeft gehad en zeker ook niet blijvend last zal hebben.
Je hebt gelijk --> we komen in een gevaarlijk terrein. Eentje die ik echter wel wat jaartjes heb bewandelt ;)! Maar juist door dat te doen, weet ik hoe weinig ik weet, nouja ik, we, alle onderzoekers. Want het is zo mega complex, daar wordt je soms niet goed van. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je bijna depressief kan worden van de complexiteit van modeleren binnen dit veld + soms letterlijk 12 tot 14 pagina's puur aan een enkele formule.
bij punt 3, je bron bevestigt mijn statement --> meerdere varianten van sars --> met dus verschillende symptomen en dus opnieuw infectie. Waarbij de andere variant een common cold is, maar juist de common cold is een complex staaltje van de natuur --> die heeft namelijk antigenic variation en kan dus steeds imuunsystemen omzeilen.
Je moet ook niet vergeten dat veel kranten dit stukje belichten maar niet begrijpen hoe het werkt met een threshold voordat je lichaam genoeg memory cells heeft gemaakt. Nog een keer kort het voorbeeld --> Ik kan in theorie al positief getest zijn, echter heb ik zelf nooit klachten gehad. Dan ben ik niet per definitie imuun, want mijn lichaam heeft eigenlijk geen echte reactie hoeven maken op het virus --> niet genoeg memory cells, dus ik kan "opnieuw" besmet raken en misschien een 2de keer wel symptomen hebben. Nu is het echter zo dat als ik wel echt symptomen heb gehad, dat dan een herbesmetting met covid 19 echt astronomisch klein is (ik wil niet zeggen 0, want wie weet wat er nog gaat gebeuren met eventuele mutaties of weet ik veel, maar het zal er niet veel van afwijken, mits mijn lichaam een goede immune response heeft gehad.)
Op punt 1.
Je hebt gelijk hoor, buiten controle zou je het hebben over meerdere miljoenen doden.
https://www.nature.com/articles/s41577-020-00451-5 Maar we zijn al voorbij dat punt. Daarbij is er nog wel een groot verschil tussen totaal zonder regulatie en regulatie zoals ik dat voorstel. Het ene zegt namelijk free for all, het andere zegt bescherm je zwakkere door ze uit de roulatie te halen. Dat is nergens gebeurd, waarom ? Ik denk omdat het een geval discriminatie zou aanwakkeren en dat is nogal een stuk waar veel huiverig voor zijn. Wat ik ook goed begrijp. (al zou ik dan dus persoonlijk het advies geven en dat wel leggen bij de persoon zelf in kwestie, met wel een schriftelijke bevestiging dat bij een hoge druk op de IC dat zij achteraan de rij aansluiten als het door eigen risico is gebeurd. Maar dat zal ook niet de meest populaire opinie zijn

.)
Punt 4.
Er zijn zeker gevallen --> maar dit komt steeds weer terug op co-morbiditeit. Als jij al iets hebt, neem astma, dan kan je goed leven, maar dan kan Covid heel harde klappen geven. Ja dit is bekend, maar er zijn maar heel weinig gevallen waar het echt om een helemaal gezond persoon gaat die opeens hele erge verschijnselen heeft. Ze zijn er wel, maar uitzondering bevestigt de regel. We snappen allemaal hoe dat statistisch werkt toch?
Punt 5.
Ja en daar zijn wij het niet over eens haha! Ik denk namelijk dat nu stevig ingrijpen heel erg zonde zou zijn. Je moet een soepel beleid hebben waarbij je de vrijheid bij mensen zelf legt maar wel alles eraan doet om het te hanteren. Ik denk namelijk dat je vanzelf een scheiding krijgt die eigenlijk heel gezond is. Namelijk type X en Y --> Type X is zoals ik, die denkt, laat maar komen ik heb nergens last van --> maar ik let wel op m'n ouders en oma'tjes en andere kwetsbare in mijn omgeving.
Type Y --> Is veel strenger, ik vermeid het op alle manieren --> houdt zich heel braaf aan de regels.
Wat je krijgt is dat een groep veel sneller het virus onder elkaar verspreidt --> ook sneller hersteld
Andere groep blijft veilig en ontwijkt groep X --> die blijven onbesmet. (wel heel kort door de bocht natuurlijk

)
Zo krijg je dus maar een partiele druk op het zorgsysteem, een beetje wat nu het geval is.
Tuurlijk snap ik je wel dat je zegt, ja met dit kom je in zo'n grijs gebied --> waardoor je waarschijnlijk teveel mensen krijgt die gaan denken, ja doei, dan ik ook niet.
Maar daarom vind ik eigenlijk dat de regering het op dit moment nog zo gek niet speelt, ze lijken strenger, maar handhaven weinig. Je ziet aan vele dat ze het wel serieus nemen en vooral aan de jongere populatie dat ze er lak aan hebben. Maar dat is juist een goede stap naar wel die herd immunity

!
Trouwens even gelijk een disclaimer de artikelen die wij nu lezen en ook die aankaart, zijn allemaal maar druppels op de gloeiende plaat he, er is ondertussen zoveel te lezen dat je elke statement wel aardig kan onderbouwen met een paar artikelen, maar de consensus lijkt soms nog ver te zoeken. En ik heb zeker geen goede meta-analyse gezien waarbij ik echt denk kijk nu beginnen we ergens te komen, maar ik heb ook zeker nog niet goed genoeg gegraven
[
Voor 102% gewijzigd door
Jasper 99 op 19-10-2020 20:38
]