Coronavirus Slowchat #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 118 Laatste
Acties:
  • 486.525 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die reacties in de chat ook :X

Ah, vandaag wordt 1140 nieuwe besmettingen gemeld.

[ Voor 47% gewijzigd door MikeyMan op 09-09-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosche
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 21:24
zo toxic pfffffffff :r maar gelukkig zie ik die chat niet.

Waar werken die besmette mensen? Kan je dat ergens zien?

[ Voor 34% gewijzigd door goosche op 09-09-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
Lethalis schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:09:
[...]

Dat is een risico. Wellicht kan ik nog voorstellen dat we elkaar afwisselen, maar communicatie is een hekel punt en zodra mensen thuiszitten gaat dat er vrij snel aan.

Thuiswerken is prima als je met een opdracht naar huis wordt gestuurd. Ga X maken. Los probleem Y op.

Maar daar gaat een proces aan vooraf dat lastig op afstand werkt. Tijdens de lock down bleef dan ook een deel van het werk liggen en dat is jammer.
Niet bij ons. Gaat allemaal prima. Het is niet zo dat ik alleen maar opdrachtjes zit uit te voeren. Het proces daarvoor doen we ook remote.

Klinkt alsof de organisatie niet kan of wil veranderen (of daar gewoon de noodzaak niet van in ziet, "Corona valt wel mee, overdreven allemaal, het is maar een griepje").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Kalentum schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:39:
[...]
Klinkt alsof de organisatie niet kan of wil veranderen (of daar gewoon de noodzaak niet van in ziet, "Corona valt wel mee, overdreven allemaal, het is maar een griepje").
Met het team dat er zit, is het wat lastiger om alles remote te gaan doen. Dat staat los van Corona en heeft meer met de omstandigheden te maken.

Ik heb bijvoorbeeld ook een collega die aangeeft niet thuis te kunnen werken. Hij heeft 4 kinderen en geen enkele plek voor zichzelf. Tsja, die is ook tijdens de lock down naar kantoor gekomen (toen werkte ik nog wél thuis).

Andere collega geeft aan dat hij absoluut niet wil videobellen en 100x liever naar de zaak komt omdat hij het sociale contact mist.

Enzovoorts.

Die discussies voerden we al voor Corona :) Want ik vind thuiswerken op zich best fijn soms, maar ik ben wel enigszins in de minderheid als ik naar het team kijk.

De meningen over Corona zijn verdeeld overigens. De meesten weten niet zo goed wat ze ervan moeten vinden. Het is een beetje 50/50. Sommigen boeit het inderdaad niet meer, anderen zijn bezorgd maar gaan niet thuis zitten ervoor.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Volvotips.com

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:36
Korte vraag, kan er wel een apart topic aan wijden maar dit is een heel simpele

Ik heb 2 collega's en een stageloper die ziek thuis zitten en in afwachting van test of testresultaten zijn. Ik zit gewoon op kantoor (thuiswerken is prima mogelijk), bedrijfspolicy is 'kom naar kantoor, tenzij je ziek bent/klachten hebt etc.'. Behalve die kromme regel worden hier imo voldoende maatregelen genomen.

Als die 3 mensen negatief testen, moeten ze dan eerst x aantal uur symptoom vrij zijn of mogen ze direct weer aan het werk met het risico mij aan te steken?

Want als ik dan ook verkouden wordt, moet ik ook laten testen. Zeker nu we de herfst in gaan en iedereen wel eens verkouden wordt gaan we daar nooit voldoende test capaciteit voor hebben. Als mijn collega's negatief testen en ze komen weer op het werk en ik wordt ziek, is dat haast zeker een verkoudheid. Ik denk dat ik dan gewoon thuis ga werken, ik ga me pas laten testen als ik specifieke corona klachten heb, voor wat hoesten en een snotneus lijkt me dat niet nodig?

Ik snap dat er beroepen zijn die niet vanuit huis uitgeoefend kunnen worden en iedereen die hooguit verkouden is kun je moeilijk tot maart thuis laten zitten, dat trekt de economie ook gewoon niet. Dus testen en als negatief is dan door werken, maar daar is niet voldoende capaciteit voor (wachttijd voor mijn collega's was nu al 4 dagen).

EDIT: Ok, misschien had dit toch wel in een eigen topic gekunt :P :9

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@FastFred vziw is het bij negatieve test ook thuis blijven tot minimaal 24 uur klachtenvrij.

• FastFred
  • Laatst online: 22:36
@MikeyMan dat dacht ik ook, maar GGD Noord-Oost Gelderland zegt dat je na negatieve uitslag gewoon weer hetzelfde mag als voorheen, tenzij iemand in je huishouden positief getest heeft. Als de klachten erger worden moet je opnieuw laten testen.

Dat zal wel lekker druk worden bij de testcentra de komende weken/maanden.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 10-09-2020 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Bij verkoudheidsklachten zou ik thuis blijven alleen al om andere niet verkouden te maken. Het scheelt gewoon enorm als we dat ook beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 01:39
FastFred schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:14:
@MikeyMan dat dacht ik ook, maar GGD Noord-Oost Gelderland zegt dat je na negatieve uitslag gewoon weer hetzelfde mag als voorheen, tenzij iemand in je huishouden positief getest heeft. Als de klachten erger worden moet je opnieuw laten testen.
"hetzelfde als voorheen"

De regel is toch dat je met klachten zoveel mogelijk thuis blijft? Dus dan klopt het wel. Thuis blijven tot klachtenvrij (24u)

en wat @TrailBlazer ook zegt. De testlocaties zijn al overvol. Als we dan collega's ook nog eens gewone verkoudheid gaan geven (en die dus ook gaan testen, want je kan niet garanderen dat het van jou komt)....

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 10-09-2020 10:18 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

We hebben wel een probleem met z'n allen.

Gister uit voorzorg naar huis gegaan van het werk met verkoudheidsklachten, die inmiddels verergerd zijn. Collega's willen graag dat ik me laat testen. prima.

coronatest.nl kan ik niets plannen op mijn postcode of die van m'n werk en als je belt krijg je gelijk een 'te druk' bandje..... :X

wellicht is het ergens overdreven om te testen bij neusverkoudheid maar toch kan je geen overheidsreclame/pamphlet lezen waar je met die klachten toch gevraagd wordt om te testen.

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 10-09-2020 10:26 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:28
Gunner schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:22:

Gister uit voorzorg naar huis gegaan van het werk met verkoudheidsklachten, die inmiddels verergerd zijn. Collega's willen graag dat ik me laat testen. prima.

coronatest.nl kan ik niets plannen op mijn postcode of die van m'n werk en als je belt krijg je gelijk een 'te druk' bandje..... :X

wellicht is het ergens overdreven om te testen bij neusverkoudheid maar toch kan je geen overheidsreclame/pamphlet lezen waar je met die klachten toch gevraagd wordt om te testen.
Hier hetzelfde, wat een ruksysteem zo. Je moet je bij klachten laten testen, maar het maken van een afspraak is al niet eens fatsoenlijk mogelijk en als ik een afspraak heb is dat minimaal 3 kwartier rijden voor mij.

[ Voor 4% gewijzigd door IceM op 10-09-2020 10:29 ]

...

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Gunner schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:22:

Als je belt kom je er vast niet doorheen nee. Wat voor melding krijg je als je probeert in te plannen op je postcode?

Fijn die teststraten, de resultaten zijn al dubieus en dan zijn ze nog eens overbelast ook.
En dan nog: Volwassenen worden 2-5 keer per jaar verkouden, kinderen wel 6-10 keer per jaar.

Bron: https://www.kno.nl/patienten-informatie/neus/verkoudheid/

We gaan totaal de verkeerde kant op en richting massa hysterie. Het feit dat ik nu een schrik reactie krijg als een van mijn 3 kinderen een keertje niest of hoest is gewoon niet normaal. (Ze gaan gewoon naar school met een snotneus, met koorts vind ik het een ander verhaal maar dan zou ik ze sowieso al thuis houden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vlassie1980 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:31:
[...]

Als je belt kom je er vast niet doorheen nee. Wat voor melding krijg je als je probeert in te plannen op je postcode?
Ik heb eerst geprobeerd online aan te melden, dan krijg ik
Wij hebben geen testplaats gevonden waar jij je nu kan laten testen."
Dit terwijl ik weet dat er bijna op steenworp afstand een teststraat zit maar die zal wel overbelast zijn.

Daarna vragen ze je dus om te bellen waarna je het bandje krijgt dat het te druk is en dat je het later moet proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceM
Vlassie1980 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:31:
[...]

Fijn die teststraten, de resultaten zijn al dubieus en dan zijn ze nog eens overbelast ook.
En dan nog: Volwassenen worden 2-5 keer per jaar verkouden, kinderen wel 6-10 keer per jaar.

Bron: https://www.kno.nl/patienten-informatie/neus/verkoudheid/

We gaan totaal de verkeerde kant op en richting massa hysterie. Het feit dat ik nu een schrik reactie krijg als een van mijn 3 kinderen een keertje niest of hoest is gewoon niet normaal. (Ze gaan gewoon naar school met een snotneus, met koorts vind ik het een ander verhaal maar dan zou ik ze sowieso al thuis houden)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MDr0R1U.png

Ik heb ook andere postcodes geprobeerd, helaas, overal dezelfde melding.

...

• IceM
Nou, na 7x bellen en 20 minuten in de wacht: t/m zondag vol 8)7. Als ik dan nog klachten heb bel ik wel opnieuw, ga er vanuit dat het dan wel over is.

...

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
IceM schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:14:
Nou, na 7x bellen en 20 minuten in de wacht: t/m zondag vol 8)7. Als ik dan nog klachten heb bel ik wel opnieuw, ga er vanuit dat het dan wel over is.
Ik zou die afspraak gewoon maken. Als je wacht en nog steeds klachten hebt is de rij wellicht vol tot de zondag daarna, dan ben je nog meer tijd kwijt.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

IceM schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:14:
Ik kom nog steeds niet verder dan het bandje dat het te druk is.

• Lethalis
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:32:
[...]

Ik kom nog steeds niet verder dan het bandje dat het te druk is.
Mja het staat inmiddels ook op de NOS.

Een coronatest krijgen is inmiddels bijna onmogelijk
Een afspraak maken voor een GGD-coronatest is nu voor veel Nederlanders niet meer mogelijk. "Er is nu nergens structureel plek", zegt de koepelorganisaties van GGD's over de ruim 100 testlocaties waar mensen zich met coronaklachten kunnen laten testen.

Op slechts 4 van de 100 testlocaties was nog ruim voldoende plek. 10 locaties hadden vanmorgen nog wel plek, maar waren bijna vol, waardoor de kans groot is dat mensen er nu ook niet meer terechtkunnen.

Volgens de GGD is het nog nooit eerder zo druk geweest. "We denken dat dat komt doordat er simpelweg heel veel mensen met klachten zijn die zich nu willen testen", zegt een GGD-woordvoerder. Dat er te weinig tests beschikbaar zijn voor iedereen met klachten, komt volgens de GGD doordat het ministerie van Volksgezondheid te weinig labcapaciteit inkoopt.

Gisteren waren de GGD-testlijnen al meerdere keren overbelast. Ook via coronatest.nl was het toen voor velen onmogelijk om nog een test te krijgen. Vandaag is het dus nog drukker.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lethalis schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:39:
[...]

Mja het staat inmiddels ook op de NOS.
't is me uiteindelijk gelukt voor komende zondag..... kan morgen even bellen of er een gaatje is lokaal, anders moet ik terecht 20KM o.i.d in de regio. op zich acceptabel maar toch jammer omdat de teststraat echt heel dichtbij voor me is.

tot de uitslag moet je thuis blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 10-09-2020 13:03 ]

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Ik neem aan dat het Ministerie van Volksgezondheid alles op alles doet om die testcapaciteit in de laboratora op orde te krijgen? Het enige wat ik De Jonge heb horen zeggen is dat er dan gekeken moet worden naar wie voorrang moet krijgen om te testen, al weet ik niet zeker of dat het enige is wat hij gezegd heeft.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
Soccer98 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:09:
Ik neem aan dat het Ministerie van Volksgezondheid alles op alles doet om die testcapaciteit in de laboratora op orde te krijgen? Het enige wat ik De Jonge heb horen zeggen is dat er dan gekeken moet worden naar wie voorrang moet krijgen om te testen, al weet ik niet zeker of dat het enige is wat hij gezegd heeft.
Tja, het rare is dat laboratoria al aangeven dat ze makkelijk meer capaciteit kunnen maken mits de regering er maar meer van inkoopt. Dus dat voorrang geven/krijgen is leuk, maar als je simpelweg meer capaciteit regelt is dat helemaal niet nodig. Zeker met het komende griepseizoen weet je nu al dat de benodigde capaciteit alleen maar meer zal worden.

[removed]

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

MazeWing

The plot thickens...

En dit probleem wordt nog groter en groter als dadelijk praktisch heel Nederland hun “jaarlijkse” verkoudheid heeft.

Mijn vriendin heeft ook verkoudheidsklachten klachten en werkt in het onderwijs en wil zich laten testen. In een straal van 75KM de komende 72 uur geen plek... |:(

Hopelijk gaat de overheid snel ingrijpen of aanpassingen doen (enkel testen bij verkoudheid icm verhoging/koorts) en 1 prio-straat (per locatie) voor cruciale beroepen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MazeWing schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:57:
[...] of aanpassingen doen (enkel testen bij verkoudheid icm verhoging/koorts) en 1 prik-straat (per locatie) voor cruciale beroepen.
Dat zou een enorm zwaktebod zijn. Zoals de post boven je aangeeft, lijkt het een min of meer kunstmatige schaarste.

Alle aanpassingen, anders dan het vergroten van de capaciteit, leiden tot minder doelmatige testen.
Alleen testen bij koorts bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je meer dan de helft van de besmetten niet eens mag testen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Proton_ schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:50:
[...]

Dat zou een enorm zwaktebod zijn. Zoals de post boven je aangeeft, lijkt het een min of meer kunstmatige schaarste.

Alle aanpassingen, anders dan het vergroten van de capaciteit, leiden tot minder doelmatige testen.
Alleen testen bij koorts bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je meer dan de helft van de besmetten niet eens mag testen.
Prik-straat moest uiteraard prio-straat zijn.

Hoe dan ook is het een zeer slechte zaak dat mensen in cruciale beroepen nu heel lang moeten wachten omdat iedereen, zelfs de mensen die werkeloos thuis zitten en nauwelijks met mensen in aanraking komen (om maar even een voorbeeld te noemen), nu kan testen met als gevolg lange wachtrijen.

Het is goed dat iedereen getest wordt met er moet echt onderscheid gemaakt worden tussen de “normale/niet-cruciale beroepen” en “cruciale beroepen”. Waarbij iemand in een cruciale groep gewoon binnen 24 uur een uitslag moet hebben. OOK als dit betekend dat (bij gebrek aan test-capaciteit) iemand uit de eerste groep dan langer moet wachten!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
MazeWing schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:02:
[...]

Prik-straat moest uiteraard prio-straat zijn.

Hoe dan ook is het een zeer slechte zaak dat mensen in cruciale beroepen nu heel lang moeten wachten omdat iedereen, zelfs de mensen die werkeloos thuis zitten en nauwelijks met mensen in aanraking komen (om maar even een voorbeeld te noemen), nu kan testen met als gevolg lange wachtrijen.

Het is goed dat iedereen getest wordt met er moet echt onderscheid gemaakt worden tussen de “normale/niet-cruciale beroepen” en “cruciale beroepen”. Waarbij iemand in een cruciale groep gewoon binnen 24 uur een uitslag moet hebben. OOK als dit betekend dat (bij gebrek aan test-capaciteit) iemand uit de eerste groep dan langer moet wachten!
Mijn baas is het in ieder geval roerend met je eens. Feit is, dat als ik en nog een willekeurige collega symptomen krijgen en moeten wachten op een test en de uitslag in het tijdsbestek dat het nu duurt, de zaak dicht gaat. Dat is niet op te vangen op ons kdv. En dat betekent ongeveer 50 ouder(s)-paren hun kinderen thuis moeten houden, met alle gevolgen van dien voor hun werk. Één niesje en het butterfly-effect gaat los. En dan zijn wij nog een klein kdv.

Zie ook:

Branche peilt en waarschuwt: 'Sluiting dreigt voor veel kinderdagverblijven' - https://nos.nl/l/2347617

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

zacht schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:19:
[...]

Mijn baas is het in ieder geval roerend met je eens. Feit is, dat als ik en nog een willekeurige collega symptomen krijgen en moeten wachten op een test en de uitslag in het tijdsbestek dat het nu duurt, de zaak dicht gaat. Dat is niet op te vangen op ons kdv. En dat betekent ongeveer 50 ouder(s)-paren hun kinderen thuis moeten houden, met alle gevolgen van dien voor hun werk. Één niesje en het butterfly-effect gaat los. En dan zijn wij nog een klein kdv.

Zie ook:

Branche peilt en waarschuwt: 'Sluiting dreigt voor veel kinderdagverblijven' - https://nos.nl/l/2347617
Hoeveel mensen gaan "toch maar" gewoon werken omdat ze anders dagen thuis kunnen zitten, wachtend op de test en dan nog eens 24-48 uur wachten op de uitslag?

Of preventief een paar dagen thuis blijven totdat de ergste symptomen voorbij zijn. Met als gevolg dat er gewoon besmettingen "rondlopen" die voorkomen hadden kunnen worden als er sneller getest kon worden. Om dan nog maar te zwijgen over een eventueel contactonderzoek. Leuk onderzoek als men vervolgen dagen mag wachten alvorens getest te kunnen worden. Leuk als je dit je baas mag gaan vertellen...

Nee, de huidige koers is enorm destructief en kan in mijn optiek echt niet heel lang gehandhaaft blijven. Er moet een strenger pre-test beleid komen en prioritering welke beroepsgroepen als eerste getest mogen worden en te allen tijde binnen x-uur getest kunnen worden.
Stel je voor dat het huidige testbeleid ongewijzigd blijft en over een dikke maand 1/3 van de bevolking verkouden is. Moeten mensen dan maar allemaal preventief 10 dagen thuis blijven? Niet omdat het noodzakelijk is, maar omdat testen (lees: getest worden) langer dan 10 dagen duurt. En dan is er ook nog zoiets als incubatietijd.

Dit gaat vroeg of laat enorme gevolgen hebben voor praktisch elk bedrijf/instelling/etc. in dit land. Om de doodeenvoudige reden dat er onvoldoende personeel is, aangezien een groot deel "preventief" thuis zit... |:( 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

MazeWing schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:57:
En dit probleem wordt nog groter en groter als dadelijk praktisch heel Nederland hun “jaarlijkse” verkoudheid heeft.
Of nog erger: "Oh 4-5 dagen wachten? Of ver rijden? Ach laat maar!" En daarna gewoon alsnog boodschappen doen of weetikveelwat en bleek men toch corona te hebben. En zo geschiedde de tweede golf. :X

Volvotips.com

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 08:57
Bart-Willem schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:34:
[...]

Of nog erger: "Oh 4-5 dagen wachten? Of ver rijden? Ach laat maar!" En daarna gewoon alsnog boodschappen doen of weetikveelwat en bleek men toch corona te hebben. En zo geschiedde de tweede golf. :X
Hier in Twente is het eerste geval al bekend van iemand die bijna een maand moet wachten.
https://www.tubantia.nl/d...-hele-maand-vol~a1a60c6a/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

kneusteun schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:37:
[...]

Hier in Twente is het eerste geval al bekend van iemand die bijna een maand moet wachten.
https://www.tubantia.nl/d...-hele-maand-vol~a1a60c6a/
Onzin natuurlijk omdat ze helemaal niet zover vooruit plannen. Dit zou suggereren dat er mensen voor over een week een afspraak maken. Dat zou ik nooit doen ik moet toch in isolatie dan wacht ik wel tot die verkoudheid vanzelf over gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]

Yep, dit gaat gewoon gebeuren.

Daarom moeten er laagdrempelige testen komen die snel resultaat geven. Zonder een goede teststrategie kun je het simpelweg vergeten dat je dit virus in de hand houdt de komende herfst en winter.

Maar zelfs dan he... stel je wordt 5 keer verkouden ofzo. Als je heel braaf bent, laat je jezelf de eerste 2 keer nog testen en ga je thuis zitten wachten. Maar durf je het nog bij een 3e keer? Zeker als je werk doet, waarvoor je op locatie moet zijn?

Dan gaat het ook mis.

Ik zie zelf ook enorm op tegen de herfst en winter, want ik word dan aan de lopende band verkouden. Laat mij 1 keer buiten in de regen lopen en ik ben daarna 3 dagen aan het snotteren. Dat is voor mij normaal. Gaat wat worden dit seizoen.

En velen met mij. Waardoor ik al meerdere mensen hoor zeggen "zolang ik geen koorts heb of hoest, zal het wel".

Wat moet je ook anders? Letterlijk elke week een test gaan doen? Rest van het jaar binnen blijven zitten?

Ik heb er eerlijk gezegd geen vertrouwen in. Waarschijnlijk ben ikzelf dit jaar nog de lul ook. Vroeg of laat brengt iemand het naar me toe. Of het nou mijn kind is, of een collega, of zelfs een bezorger. We leven nou eenmaal niet in onze eigen bubbels.

PS
Ik ken ook mensen die hun kinderen al meerdere keren hebben laten testen. Elke keer was de test negatief en het kind is weer een paar trauma's rijker. Hoe lang blijven ze dit volhouden? Kinderen worden nou eenmaal vaak ziek.

PPS
Mooi horrorverhaal trouwens voor de mensen die zichzelf opsluiten: ik heb gehoord van 1 situatie waarvan mensen zich aan alle maatregelen hielden en vervolgens alsnog zo ongeveer de hele familie Corona had. Ook oma, waar ze alleen maar boodschappen voor de deur neerzetten en even op een paar meter afstand mee hebben gesproken.

Dus zelfs de bezorger die je maar heel even ziet, kan genoeg zijn. Kun je nog zo je best doen.

Ik heb het zelf overigens ook al meegemaakt dat een bezorger van de supermarkt snipverkouden de boodschappen kwam afleveren. Dat zijn van die momenten dat ik denk dat ik net zo goed weer ouderwets naar de winkel kan gaan. Staat er iig nog een plexiglas scherm tussen en is er wellicht meer sociale controle.

Want die bezorger zien ze daar natuurlijk ook niet lang. Hij haalt zijn kratten op en gaat op pad en gaat vervolgens vrolijk langs tig mensen.

Dit is uiteraard vooral een probleem bij de boodschappen afrekenen. Andere pakketbezorgers vinden de huidige situatie prima... die zwaaien even naar je, pleuren alles in de voortuin en peren hem. Scheelt weer tijd :D

[ Voor 36% gewijzigd door Lethalis op 11-09-2020 08:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 12:20

Rudios

Lost in space?

[...]

Komt geen 2de golf, zoals in maart/april krijgen we nooit meer.. Alles is nu anders in verlijking met toen. Daarbij - imho - waren er toen 100den superspread events in die tijd, denk aan carnaval, volle concertzalen, uitpuilende kroegen, volgepropte stadions etc etc. Dít was toen funest, dit hebben we de komende tijd niet meer, daarbij zijn de behandelingen beter en is men er sowieso veel meer van bewust.. Er zal best een piek komen, maar die zal behapbaar zijn en bij lange na niet de piek van april/maart benaderen, daar ben ik van overtuigd. Let wel, dat is gewoon hoe ik denk dat het gaat, ik ben geen viroloog of waarzegger, maar een vrij logische beredenering na alles wat we nu weten en wat er geschreven is. /hersenspinsel off :P

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Rudios schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:08:
[...]
Komt geen 2de golf, zoals in maart/april krijgen we nooit meer...
Uiteindelijk is de vraag wat de definitie daarvan is.

Een golf qua aantal IC opnames? Aantal doden? Aantal zieken? Of aantal besmettingen?

Zullen mensen die het eerder hebben gehad, opnieuw besmettelijk zijn als ze er opnieuw mee in aanraking komen? Vergroot dit niet misschien het aantal mensen met lichte klachten die je gaat missen en die straks het virus overal naartoe brengen waar het in eerste instantie niet is geweest?

Want als de antistoffen verdwijnen en je moet het van de T cel immuniteit hebben, is het dan niet zo dat mensen bij een tweede besmetting het simpelweg mild doormaken, maar niet direct opruimen?

Oftewel: Pietje lag in maart nog een week op bed en voelde zich zwaar beroerd, en iedereen kon van 10 meter afstand zien dat hij Corona had. Maar nu staat Pietje voor je neus, voelt zich prima. Hij heeft misschien een beetje keelpijn, of een snotneus. Maar ach, het is totaal anders dan toen hij Corona had hè. Dus dit zal wel wat anders zijn. Testen doet hij zich niet, voelt zich toch immuun.

En Pietje is na een paar dagen ook weer beter. Niks aan de hand. Maar hij heeft het virus wel door kunnen geven.

Uiteindelijk is dus de vraag: heeft iedereen het al gehad?

Ik denk van niet, dus kan er nog van alles gebeuren. Als de helft al een vorm van immuniteit had, en nu pakweg 15% het gekregen hebben, zelfs dan hou je nog 35% over die het kunnen krijgen. En als het virus blijft circuleren in de bevolking, komt het uiteindelijk bij iedereen.

Over een aantal jaar is het dan misschien een gewone verkoudheid die niet meer opvalt. Maar hij is overal.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 11-09-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Lethalis schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:25:
[...]

Oftewel: Pietje lag in maart nog een week op bed en voelde zich zwaar beroerd, en iedereen kon van 10 meter afstand zien dat hij Corona had. Maar nu staat Pietje voor je neus, voelt zich prima. Hij heeft misschien een beetje keelpijn, of een snotneus. Maar ach, het is totaal anders dan toen hij Corona had hè. Dus dit zal wel wat anders zijn. Testen doet hij zich niet, voelt zich toch immuun.

En Pietje is na een paar dagen ook weer beter. Niks aan de hand. Maar hij heeft het virus wel door kunnen geven.
Als Pietje niet hoest en niest zullen de besmettingen die hij veroorzaakt over het algemeen ook veel milder zijn. Potentieel nog steeds dodelijk voor hoog bejaarden maar daar is men nu veel voorzichtiger in. Het enorme verschil in opnames en sterfgevallen tussen toen en nu kan komen doordat je toen gewoon naar je werk, een bruiloft of carnaval ging als je had wat je dacht dat een griepje was.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Hoe is het trouwens met het paradepaardje van de Jonge: De Coronamelder app.

Daar hoor en lees je niks over, stille dood gestorven zeker :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:35:
[...]
Als Pietje niet hoest en niest zullen de besmettingen die hij veroorzaakt over het algemeen ook veel milder zijn. Potentieel nog steeds dodelijk voor hoog bejaarden maar daar is men nu veel voorzichtiger in. Het enorme verschil in opnames en sterfgevallen tussen toen en nu kan komen doordat je toen gewoon naar je werk, een bruiloft of carnaval ging als je had wat je dacht dat een griepje was.
Alleen worden mensen minder voorzichtig. Dat zie ik aan alles, ook aan mezelf hoor. Ik ben ook niet heilig.

Veel mensen gaan met verkoudheidsklachten gewoon op pad. Hoeveel mensen ik wel niet tegenkom buiten die hoesten, niezen of zelfs uitgebreid hun neus gaan lopen snuiten. Mensen zijn niet meer onder de indruk van dit virus.

Het is echt dag en nacht. Ik kom hier of op Twitter een hoop bezorgde mensen tegen, die allerlei bijzondere maatregelen nemen... tot en met apart gaan wonen, omdat hun kind naar school moet. Hele verhalen over containment.

Tot ik naar buiten loop en de echte wereld zie. Soms hoef ik niet eens naar buiten, want dan staat de glazenwasser al hoestend en proestend mijn ramen te zemen.

En dan kijk ik naar mijn eigen leven. Ik ga al maanden gewoon weer overal naartoe. Ga naar mijn werk, breng mijn kind naar school, ben bij de tandarts geweest, op vakantie gegaan, supermarkt, uit eten, etc. En dan ben ik nog 1 van de voorzichtigere mensen die ik ken.

Ik ben een angsthaas. Wat denk je dat de rest van Nederland doet? Die schudden elkaar gewoon demonstratief de hand, knuffelen elkaar en houden feestjes.

Voor sommigen voelt dat misschien als een parallelle wereld als ik dat hier schrijf, maar ik hoef er echt niet ver voor te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Lethalis schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 07:49:
[...]

Mooi horrorverhaal trouwens voor de mensen die zichzelf opsluiten: ik heb gehoord van 1 situatie waarvan mensen zich aan alle maatregelen hielden en vervolgens alsnog zo ongeveer de hele familie Corona had. Ook oma, waar ze alleen maar boodschappen voor de deur neerzetten en even op een paar meter afstand mee hebben gesproken.

Dus zelfs de bezorger die je maar heel even ziet, kan genoeg zijn. Kun je nog zo je best doen.
Dat is natuurlijk wat ze altijd zelf zeggen. Als je ernaast zou staan en ziet wat ze echt doen dan zie je vaak heel wat anders. Misschien iets wat ze zelf niet eens zien omdat het zo normaal voor hun is.

Dat doet me denken aan de medewerker die al meerdere virussen op haar computer had opgelopen. Lang geleden toen het mailen van exe’s en vbs’jes nog niet overal geblokkeerd was. Ik had haar uitgelegd waar die virussen vandaan kwamen en waarom ze die ongeopend weg moest gooien. Een week later was ze weer besmet omdat ze weer een exe geopend had. Haar verweer: “Maar ze zijn zo leuk (vaak waren het animaties) en ik heb het dit keer maar één keer gedaan. Dat kan toch wel?

Anyway, mensen verzinnen soms redenen waarom ze gewoon met hun oude gedrag verder kunnen gaan, terwijl ze tegelijkertijd zichzelf overtuigen dat ze zich aan alle regels houden. “Maar ik heb het maar één keer gedaan. Dat kan toch wel?”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 12:20

Rudios

Lost in space?

@lethalis, klopt wat je zegt. Echter zal dit niet voor een superspread van het virus zorgen. Door deze zaken wat je benoemd zal het gewoon - relatief - rustig gedeien onder het volk. Iedereen kan het krijgen, dat zal ook zo blijven, daar veranderd niks aan. Maar wat je zegt zal nooit voor een golf zorgen, zoals in maart.. Het virus wordt door alle maatregelen gewoon ‘uitgesmeerd’. Een besmet gezinnetje hier en daar, wat besmette studenten en een basisschool waar wat besmettingen zijn, Leo de slager die besmet is geraakt bij het kaarten, dat zal niet voor dat enorme vuur zorgen. In maart daarintegen zat iedereen op elkaar geplakt, enorme mensen massa’s zonder enig idee, dát zorgde voor de explosieve groei. Een maand lang heeft het virus onder de radar kei hard kunnen toeslaan. Zo’n situatie zal de met corona besmette Piet de glazenwasser niet meer aan bijdragen.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Lethalis schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:22:
Veel mensen gaan met verkoudheidsklachten gewoon op pad. Hoeveel mensen ik wel niet tegenkom buiten die hoesten, niezen of zelfs uitgebreid hun neus gaan lopen snuiten. Mensen zijn niet meer onder de indruk van dit virus.
Ik zie echt helemaal niemand 'met verkoudheidsklachten' op pad gaan. Ja, er moet wel eens iemand hoesten of niezen, maar dat zijn nog geen verkoudheidsklachten.

Als je even een keer hoest of moet niezen door een irritatie in de neus, daar is helemaal niks mis mee, zolang je dat niet bij anderen in hun gezicht doet.

Als je last hebt van keel of longen en continu loopt te hoesten, dat zijn verkoudheidsklachten. Of dus coronasymptomen. Hetzelfde geld voor niezen: even een keer niezen, dat betekent niks. Continu niezen en snotteren, terwijl je nog nasaler klinkt dan Rick de Leeuw: binnen blijven.

Volgens mij kent ieder weldenkend mens wel het verschil tussen gewoon een keer moeten niezen of hoesten en echte 'verkoudheidsklachten'. Dat laatste is nog niet op het niveau dat je je pre-corona zou ziek melden, maar het is dat niveau van 'volgens mij word ik verkouden...'.

Heb je dat soort klachten, dan blijf je binnen en laat je je testen.
Moet je even een keer hoesten of niezen? Snuit je neus, drink een kop thee en ga alsjeblieft niet de testcapaciteit verder overbelasten.

Het is echt allemaal niet zo moeilijk.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
dreamscape schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:09:
[...]
Volgens mij kent ieder weldenkend mens wel het verschil tussen gewoon een keer moeten niezen of hoesten en echte 'verkoudheidsklachten'. Dat laatste is nog niet op het niveau dat je je pre-corona zou ziek melden, maar het is dat niveau van 'volgens mij word ik verkouden...'.

Heb je dat soort klachten, dan blijf je binnen en laat je je testen.
Moet je even een keer hoesten of niezen? Snuit je neus, drink een kop thee en ga alsjeblieft niet de testcapaciteit verder overbelasten.

Het is echt allemaal niet zo moeilijk.
Dat staat haaks op het eerdere beleid dat mensen zich ook bij lichte klachten moeten testen en betekent dat je veel gevallen gaat missen.

"Het niveau waarop je je pre-Corona ziek zou melden" is nogal subjectief. Het is nog maar de vraag of je je voor Corona ziek zou melden als je niet zou weten dat het Corona is.

Kijk naar Boris Johnson. Die had normaal gesproken rustig een weekje doorgewerkt en iedereen besmet, voordat hij werd opgenomen. Of Bolsonaro? Die was misschien wel helemaal niet thuisgebleven met zijn klachten. Enzovoorts.

Meld jij je altijd ziek als je koorts hebt? Of neem je een paracetamolletje en ga je door? Pre-Corona?

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 11-09-2020 10:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik ben van mening dat we op moeten passen en dat we allemaal wel een beetje ons heldere verstand moeten gebruiken voordat we allemaal door gaan draaien.

Als ik 's ochtends naar buiten loop om de fietsen uit de schuur te halen en het is fris dan krijg ik vrij snel een loopneus. Af en toe nies ik een keer. Ik ken mezelf en weet dat dit gewoon normaal is.

Idem dito voor mijn kinderen die vaak met een snotneus lopen, die gaan gewoon naar school en gelukkig is de school ook nog redelijk coulant daarin. Als ze koorts hebben blijven ze uiteraard thuis.

Ik vind het gewoon erg dat mijn dochter van 11 opmerkt dat haar broertje van 6 even aan het niezen is. "Papa, hij niest dus dan mag hij niet school"
Dit soort waanzin moet echt stoppen. Dat kinderen zich bezwaard voelen omdat ze een loopneus of verkoudheid hebben terwijl dat gewoon normaal is, zeker bij kinderen.
Lethalis schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:27:
[...]

Meld jij je altijd ziek als je koorts hebt? Of neem je een paracetamolletje en ga je door? Pre-Corona?
Ik heb nooit koorts, laatste keer kan ik me echt niet herinneren haha. (Afkloppen)

[ Voor 15% gewijzigd door Vlassie1980 op 11-09-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:30:
Ik heb nooit koorts, laatste keer kan ik me echt niet herinneren haha. (Afkloppen)
Ik heb het gelukkig ook niet vaak, maar ik ken genoeg mensen die gewoon met koorts naar hun werk zouden gaan pre-Corona. Die slikken dan van alles, gaan gewoon door en melden zich echt voor niks ziek zo ongeveer.

Daarom vind ik het geen goede maatstaf :)

Al zou "koorts en / of hoesten" het wel veel makkelijker maken. Maar ja, dan mis je dus veel gevallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 11-09-2020 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:08
[b]Lethalis schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:27:[/b
Dat staat haaks op het eerdere beleid dat mensen zich ook bij lichte klachten moeten testen en betekent dat je veel gevallen gaat missen.

"Het niveau waarop je je pre-Corona ziek zou melden" is nogal subjectief. Het is nog maar de vraag of je je voor Corona ziek zou melden als je niet zou weten dat het Corona is.

Kijk naar Boris Johnson. Die had normaal gesproken rustig een weekje doorgewerkt en iedereen besmet, voordat hij werd opgenomen. Of Bolsonaro? Die was misschien wel helemaal niet thuisgebleven met zijn klachten. Enzovoorts.

Dat ligt eraan. Ik noem in de ochtend een keer hoesten of een keer niezen omdat het ergens stoffig is, niet 'milde klachten'. Die vallen bij mij onder 'geen klachten'. Een mens moet wel eens hoesten of niezen, dat is volkomen normaal.

Als je meer moet hoesten of niezen dan normaal, dan heb je 'verkoudheidsklachten'. En bij 'milde klachten' betekent dat dus: 'als je maar een klein beetje meer moet hoesten of niezen dan normaal'.

Vroeger zou je dan naar je werk gaan, want die lichte verkoudheid, dat kan niet zoveel kwaad. Dat doe je nu dus niet meer.

Overigens meld ik me ziek bij koorts. Het is echt al heel lang geleden dat ik koorts had, maar als ik zo ziek ben dat ik last krijg van koorts, dan ben ik gewoon ziek.

Het verschil tussen een enkele keer hoesten of niezen (wat iedereen wel eens heeft) en 'verkoudheidsklachten', dat is inderdaad een grijs gebied. Er is geen keiharde grens (in aantal keer hoesten per uur of zoiets). Met gewoon gezond verstand (vandaar dat het bij Johnson en Bolsonaro niet werkt :) ) kom je een heel eind.

Als je dat toch zwart-wit wilt benaderen, dan is dat je goed recht. Dan ga je niet naar buiten als je in de ochtend een keer moet hoesten. Maar misschien moet je dan net zo zwart-wit kijken naar het dringende advies om thuis te werken en net zo halsstarrig reageren als je baas zegt 'kom maar weer naar kantoor'. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:30:
Ik ben van mening dat we op moeten passen en dat we allemaal wel een beetje ons heldere verstand moeten gebruiken voordat we allemaal door gaan draaien.
Dat is ook zeker waar, maar dan moeten we de consequenties dus ook aanvaarden.

Je kunt niet aan de ene kant het als een A ziekte behandelen en allerlei beperkende maatregelen nemen alsof het Ebola is, maar aan de andere kant verwachten dat mensen hun heldere verstand gebruiken.

Dat rijmt niet met elkaar en leidt tot chaos.

Ergens moet je dan gaan kiezen als maatschappij. Het is of "een nare griep" en we doen weer redelijk normaal, of we gaan het volop proberen te bestrijden alsof ons leven ervan afhangt. Maar ja, dan moet je dus iedereen gaan testen. Ook met vage klachten.

Dat grote grijze gebied ertussen werkt niet.

Het geeft mij het gevoel alsof het vooral voor de bühne is allemaal. En dat leidt bij mensen ook tot nalatigheid... ze zijn het zat en dat begrijp ik ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:14
Lethalis schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:41:
[...]

Ik heb het gelukkig ook niet vaak, maar ik ken genoeg mensen die gewoon met koorts naar hun werk zouden gaan pre-Corona. Die slikken dan van alles, gaan gewoon door en melden zich echt voor niks ziek zo ongeveer.

Daarom vind ik het geen goede maatstaf :)

Al zou "koorts en / of hoesten" het wel veel makkelijker maken. Maar ja, dan mis je dus veel gevallen.
Wat is dan wel een goede maatstaf?
Ik snap werkelijk waar al maanden niet waarom mensen zo vreselijk moeilijk doen en kennelijk op zoek zijn naar volledig dichtgetimmerde definities die beschreven worden in documenten van tientallen of honderden pagina's.
Ik kan eigenlijk maar één ding verzinnen, velen zijn vooral op zoek naar excuses om niet na te hoeven denken of om vooral maar te kunnen roepen dat ze het in Den Haag niet snappen en helemaal fout doen.
Moeilijk doen om het moeilijk doen.
Zou je hoesten toevoegen dan is er weer iemand die zich verslikt in een dropje en gaat klagen dat hij dan meteen een test zou moeten inplannen want hij heeft gehoest, uitvluchten te over als je er naar op zoek bent.
Gisteren heeft de gemeente hier aan de overkant het gras gemaaid en enige tijd na het uitlaten van de honden had ik een loopneus en flink wat niesbuien. Dan is het toch vrij logisch dat dat niet direct een reden is om een test in te gaan plannen en in quarantaine te gaan?

Zo vaak gezeik in dit land over de hoeveelheid regeltjes en als we dan eens een keer wat meer vrijheid hebben en regeltjes toe kunnen en mogen passen met gebruik van het eigen gezonde verstand dan willen we ineens nog meer regels die ook nog eens volledig dichtgetimmerd zijn en geen enkele ruimte voor vrijheid open laten.

Het gaat ook helemaal niet om de "enkeling" die regeltjes met betrekking tot klachten verkeerd toepast waardoor je die mist, dat zul je altijd blijven houden maar het gaat over het grote geheel en de grote getallen.
Lethalis schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:51:
[...]

Dat is ook zeker waar, maar dan moeten we de consequenties dus ook aanvaarden.

Je kunt niet aan de ene kant het als een A ziekte behandelen en allerlei beperkende maatregelen nemen alsof het Ebola is, maar aan de andere kant verwachten dat mensen hun heldere verstand gebruiken.

We hebben het toch nog steeds over Nederland, welke chaos mis ik dan?
Gemiddeld genomen gaat het redelijk tot goed en hobbelen we langzaam maar zeker vooruit.
Ergens moet je dan gaan kiezen als maatschappij. Het is of "een nare griep" en we doen weer redelijk normaal, of we gaan het volop proberen te bestrijden alsof ons leven ervan afhangt. Maar ja, dan moet je dus iedereen gaan testen. Ook met vage klachten.

Dat grote grijze gebied ertussen werkt niet.

Het geeft mij het gevoel alsof het vooral voor de bühne is allemaal. En dat leidt bij mensen ook tot nalatigheid... ze zijn het zat en dat begrijp ik ook.
Wat mij betreft werkt dat grijze gebied juist hardstikke goed, ik zie die enorme chaos absoluut niet. Ja er gaat het en der wat fout, big deal maar gemiddeld genomen gaat het best goed.
Her en der trappen we op de rem, afentoe roepen we het volk wat toe en langzaamaan gaan we richting een vaccin.

PS
In verhouding doen we al redelijk normaal imho. De maatregelen zijn lastig/vervelend maar tegelijkertijd hebben we ook nog steeds heel wat vrijheid en is er best veel mogelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door ninjazx9r98 op 11-09-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:21:
[...]

Wat is dan wel een goede maatstaf?

Gisteren heeft de gemeente hier aan de overkant het gras gemaaid en enige tijd na het uitlaten van de honden had ik een loopneus en flink wat niesbuien. Dan is het toch vrij logisch dat dat niet direct een reden is om een test in te gaan plannen en in quarantaine te gaan?
Dat dus, maar de maatschappij is nu dus al dusdanig door aan het slaan dat een voorbijganger die dat niet weet je gelijk scheef aan gaat kijken en je zo snel mogelijk naar binnen wil zien gaan zodat je andere mensen niet besmet :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

Lethalis schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:51:
[...]

Dat is dus ook wat mij vooral dwars zit: Dat er niet consequent gewerkt wordt en dat er gewoon willekeurig beleid wel of niet wordt toegepast aan de hand van welke wind er waait.

Óf je geeft toe dat het een killer-virus is en je classificeert het als A ziekte, wat betekent ingrijpende maatregelen en consequente handhaving, of je geeft toe dat het niet zo is en dat er maar een beperkt risico is voor bepaalde groepen, en je neemt maatregelen om die groepen extra te beschermen, terwijl de rest van de wereld weer terug kan naar normaal toe. Als je verwacht dat mensen hun heldere verstand gebruiken, dan laat alle verplichtingen en boetes vallen en maak er niet meer van dan een dringend advies.

Nu is het een beetje een ziekte van Schrödinger: Het is óf wel een extreem gevaarlijk killer-virus óf niet, net afhankelijk van wie en welk moment er naar kijkt. En ik denk dat dat mensen dwars zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 11-09-2020 11:38 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ook leuk:

Geen corona, toch in quarantaine: mogelijk honderden fout-positieve uitslagen per week

Waarschijnlijk zit zo'n 16% onterecht thuis momenteel.

[ Voor 24% gewijzigd door Lethalis op 11-09-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dat betekent dus ook dat de cijfers van het RIVM 16% te hoog zijn vanaf het moment dat mensen zich zonder klachten konden laten testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:14:
[...]
Dat betekent dus ook dat de cijfers van het RIVM 16% te hoog zijn vanaf het moment dat mensen zich zonder klachten konden laten testen.
Het zou zelfs erger kunnen zijn, omdat toen tijdelijk de prevalentie lager was dan nu.

Naarmate weer meer mensen positief testen, heb je minder vals positieven, omdat het virus weer vaker voorkomt. Maar in de periode dat we op de 0.6% positief zaten, kan het zomaar zijn dat een veel groter aandeel daarvan vals positief was.

We zitten nu op de 2,8% en als je stelt dan de specificiteit 99,5% is (0,5% vals positief), dan kan zomaar 18% een verkeerde uitslag krijgen.

Toen we nog op de 0,6% zaten... tsja. Eigenlijk was het virus hier praktisch weg, totdat iedereen weer terug van de zomervakantie kwam.

[ Voor 43% gewijzigd door Lethalis op 11-09-2020 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:21:

Ik snap werkelijk waar al maanden niet waarom mensen zo vreselijk moeilijk doen en kennelijk op zoek zijn naar volledig dichtgetimmerde definities die beschreven worden in documenten van tientallen of honderden pagina's.
Omdat er op gehamerd wordt dat je ze 100% zonder enige nuance moet naleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yucon schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:29:
[...]

En vooral als een minister van Justitie die naleving met een behoorlijke korrel zout neemt, dan spreek je als overheid jezelf toch behoorlijk tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Cobb schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:36:
Is er al wat bekend over vitamine D mbt. Corona?
Jazeker. Er is nu eindelijk een RCT gedaan die die de overduidelijke correlatie bevestigd als causatie. In de random test zorgde fors toedienen van gemetaboliseerde vitamine D voor 96% minder IC-opnames.

Bronnen:
Vitamin D3 mixed with hydroxychloroquine shows promise in treating COVID-19: Study
Vitamin D supplements 'could keep Covid-19 patients out of intensive care'
Finally Confirmed! Vitamin D Nearly Abolishes ICU Risk in COVID-19

Overigens hoef je ook maar naar de sterftecijfers te kijken op dit moment. Er gaan nu al maanden minder mensen dood aan corona dan aan een simpele val. Naast andere besmette groepen is vitamine D daar een logische verklaring voor, ook omdat dit op het zuidelijke halfrond juist niet zo is. Check maar eens wat landen hier: https://ourworldindata.org/mortality-risk-covid

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

pedorus schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:27:
[...]

Jazeker. Er is nu eindelijk een RCT gedaan die die de overduidelijke correlatie bevestigd als causatie. In de random test zorgde fors toedienen van gemetaboliseerde vitamine D voor 96% minder IC-opnames.

Bronnen:
Vitamin D3 mixed with hydroxychloroquine shows promise in treating COVID-19: Study
Drie keer dezelfde studie linken maakt het niet drie keer zo betrouwbaar. En ze zeggen zelf al dat deze studie te klein was:
larger trials with groups properly matched will be required to show a definitive answer.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:08
pedorus schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:27:
[...]

Bronnen:

Overigens hoef je ook maar naar de sterftecijfers te kijken op dit moment. Er gaan nu al maanden minder mensen dood aan corona dan aan een simpele val. Naast andere besmette groepen is vitamine D daar een logische verklaring voor, ook omdat dit op het zuidelijke halfrond juist niet zo is. Check maar eens wat landen hier: https://ourworldindata.org/mortality-risk-covid
Vitamine D was ik alweer vergeten inderdaad. Ik vond het toen ook een logische verklaring. Stuurde mijn collega's ook regelmatig naar buiten. Dat zal nu helaas weer minder gaan worden. Een tip voor goede supplementen of kan je alles nemen waar vitamine D op staat?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 14:11
wodkabuikje schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:38:
[...]

Vitamine D was ik alweer vergeten inderdaad. Ik vond het toen ook een logische verklaring. Stuurde mijn collega's ook regelmatig naar buiten. Dat zal nu helaas weer minder gaan worden. Een tip voor goede supplementen of kan je alles nemen waar vitamine D op staat?
Gezonde dingen eten. Bijvoorbeeld vette vis zoals haring, zalm, makreel bevat veel vitamine D. Te veel vis is ook weer niet goed ivm vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vitamine D is wel weer iets dat bij elke ziekte als de heilige graal wordt gezien. Aangezien 90% van nl jaarlijks een "tekort" heeft kan je er altijd iets aan ophangen.

Je maakt het zelf aan als je genoeg buiten komt.. maar in de winter kan een paar pilletjes bijslikken geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:36:
[...]

Drie keer dezelfde studie linken maakt het niet drie keer zo betrouwbaar. En ze zeggen zelf al dat deze studie te klein was:

[...]
Vraag gerust een statisticus of een studie met als resultaat een p-waarde beginnend met 6 nullen "te klein" kan zijn. Spoiler: niet echt, maar er kunnen wel systematische fouten zijn. Daarvoor maakt het ook niet uit hoe groot de studie is.

Echter ik ben er vrij cynisch over of dit onderzoek snel door een andere groep zal worden opgepakt, dus we zullen het er mee moeten doen. Ik begrijp de ongeloof: Meer dan 83% minder IC-opnames, dat zou de hele crisis over IC-bedden natuurlijk te niet doen, met alle politieke en financiële gevolgen van dien.. Er is nu al een politicus nodig:
Afbeeldingslocatie: https://static.limburger.nl/Assets/Images_Upload/2020/09/01/c911f62e-ec59-11ea-ae14-ed26e4a3c84a_web_translate_-0.999989_-57.99994__scale_0.34375_0.34375__.jpg?maxheight=460&maxwidth=629&scale=both
[...]

Het wordt gelukkig mooi weer, dus dat kan nog steeds. Ik zit niet in de supplementen, maar ik heb een arts (Wikipedia: JoAnn E. Manson) aangehaald die 1000-2000 IU adviseerde, ik zou zelf de goedkoopste nemen die dat heeft als dat nodig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 13:15
Ik zat afgelopen week dit artikel te lezen: https://www.nationalgeogr...y-respond-to-vaccine-cvd/

Komt er in het kort op neer dat het erg lastig is om een vaccin te ontwikkelen wat goed aanslaat bij ouderen. Stel het vaccin gaat inderdaad zo uitpakken, wat is dan het praktisch nut nog van het vaccin? Het beschermt dan immers niet meer de kwetsbare groep ouderen.

Geenszins ben ik tegen vaccineren, maar ik heb gewoon mijn vraagtekens bij de hele gang van zaken. Persoonlijk zit ik ook al in twijfel of ik het vaccin wel of niet ga nemen, heb corona hoogstwaarschijnlijk al gehad, maar mocht toen niet getest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Edwin__ schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:52:
Ik zat afgelopen week dit artikel te lezen: https://www.nationalgeogr...y-respond-to-vaccine-cvd/

Komt er in het kort op neer dat het erg lastig is om een vaccin te ontwikkelen wat goed aanslaat bij ouderen. Stel het vaccin gaat inderdaad zo uitpakken, wat is dan het praktisch nut nog van het vaccin? Het beschermt dan immers niet meer de kwetsbare groep ouderen.

Geenszins ben ik tegen vaccineren, maar ik heb gewoon mijn vraagtekens bij de hele gang van zaken. Persoonlijk zit ik ook al in twijfel of ik het vaccin wel of niet ga nemen, heb corona hoogstwaarschijnlijk al gehad, maar mocht toen niet getest worden.
Dus omdat iets lastig is om werkend te krijgen voor ouderen moeten we maar stoppen met proberen een vaccin te zoeken en of vaccineren???

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:09:
[...]

Dus omdat iets lastig is om werkend te krijgen voor ouderen moeten we maar stoppen met proberen een vaccin te zoeken en of vaccineren???
Tja.. dat is vaak zo.. een immuunsysteem activeren dat ouder is, is lastiger. Het moderna vaccin lijkt dat wel goed te doen trouwens (niks gehoord van het oxford tbh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 13:15
YakuzA schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:09:
[...]

Dat probeer ik niet te zeggen. Ik bedoel dat er een kans aanwezig is dat het vaccin niet gaat bieden wat we ervan verwachten, en dus maar weinig (voor zover ik begrijp) gaat veranderen aan deze hele situatie.

De overheid en het RIVM geven de indruk dat het vaccin de oplossing is voor alle problemen, maar zoals in dat artikel te lezen valt is dat nog helemaal geen zekerheid. Ook las ik dat de effectiviteit van het vaccin (Moderna) in eerste instantie maar op 60% ligt, dus in hoeverre gaan we hier mee opschieten de komende tijd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
Stoney3K schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:14:

Relevant om hierbij het volgende draadje op Twitter uit te lichten. Ik verwacht dat er een rectificatie vanuit het NRC zal komen.

• pedorus
  • Niet online
DutchCommando schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 00:09:
[...]

[...]

Relevant om hierbij het volgende draadje op Twitter uit te lichten. Ik verwacht dat er een rectificatie vanuit het NRC zal komen.

[Twitter]
Die begrijpt zelf de bron van fouten kennelijk niet. Voor een false positive is veelal niet-reproducerend virus-rna nodig. In Nederland hebben waarschijnlijk miljoenen mensen het al gehad, dus daar kan dat makkelijk voorkomen. In Nieuw-Zeeland is die situatie heel anders. Dat soort voorbeelden met landen waar heel veel tests gebeuren slaan nergens op, omdat er daar weinig losse stukjes virus-rna zullen rondslingeren, terwijl dat in Nederland wel zo is. Pas in tweet 12 staat de waarheid waarom het ook prima nog veel erger kan zijn dan de NRC voorrekent. Je kunt prima knalpositief testen met dode stukjes virus-rna, maar dat maakt je nog niet ziek of besmettelijk. Wellicht kan het zelfs zonder extra weerstand te hebben opgebouwd, zul je krijgen dat mensen denken dat ze immuun zijn terwijl dit niet zo is.

Het is heel simpel: een pcr test toont virus-rna aan, ook al doe je 3 targets, maar dat kan ook 'dood' rna zijn. Heb je symptomen als koorts en/of reukverlies, dan heb je natuurlijk zeer waarschijnlijk COVID. Maar zonder al te veel symptomen is dit toch wat anders. En er zijn al zoveel sporters geweest die dit is overkomen dat je het niet als 0 kan zien. Zie:

https://www.bndestem.nl/s...e-oude-infectie~a603dad9/
https://www.dvhn.nl/extra...en-met-vuur-25962761.html

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 11:11
DutchCommando schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 00:09:
[...]

[...]

[Twitter]
Daarin reageert ook iemand van het CWZ ziekenhuis dat ze 45 cycles doen wat volgens het NY Times artikel veel te veel is. Daarin staat dat je volgens CDC boven 33 geen zinnig resultaat meer kan bereiken. Ze noemen daar een reductie van 40 cycles naar 35 43% minder positieve uitslagen zijn en bij reductie naar 30 cycles je 63% minder positieve uitslagen hebt. Wel is het gemiddelde 22 blijkbaar dus dat zit er nog wel binnen.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:51

codex

Geen OpenAI agent :)

[...]

Ik slik D3 van body fit shop, al jaren maar niet eens dagelijks. Mijn vitamine D varieert in de range van 85 tot 115 nmol/L(winter/zomer) , dus dat is meer dan genoeg.

Hoeft dus echt niet veel te kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door codex op 12-09-2020 07:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Yucon schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:29:
[...]

Bedankt voor de bevestiging van mijn opmerking. Mensen zien dus liever tientallen zo niet honderden pagina's met uitleg cq nuance zodat ze vervolgens weer kunnen zeggen dat het niet te volgen is omdat het allemaal zo ingewikkeld en ambtenarentaal is.

Stel dat jij de overheid was, hoe zou je het dan beter/anders doen bij het brengen van de regels als je daar nuance in mee wilt nemen met in het achterhoofd dat het ook nog begrijpelijk moet zijn voor een ieder die het leest/hoort?
U mag hier max 100 per uur maar als er minder dan X auto's op Y meter afstand van u zijn dan mag het ook 110 zijn. Bij schemer is het 98, bij laagstaande zon 94 maar bij volle zon is het 104. Voor combinaties van omstandigheden kunt u een en ander terug vinden in onderstaande tabel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchCommando
pedorus schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 00:58:
Die begrijpt zelf de bron van fouten kennelijk niet. Voor een false positive is veelal niet-reproducerend virus-rna nodig.
Hij snapt de bron van fouten zeker wel. Jij snapt de bron van fouten die beschreven worden niet en probeert het te gebruiken om weer de complotwappiedraad van "positief is niet besmettelijk" over te brengen. Gevaarlijke ideeën zijn dat.

Het NRC artikel redeneert vanuit één PCR target. Maar er worden er altijd 2 of meer gebruikt. Waarmee je het aantal fout-positieven flink reduceert. En ja, vanuit het oogpunt van een PCR test is iemand positief als het RNA aanwezig is. Daar zitten ook mensen bij die niet meer besmettelijk zijn. Maar doorgaans hebben die een veel hogere Ct waarde (en dus lagere viral load). Het RNA blijft ook niet eeuwig rondhangen. Dus het is echt niet zo dat we nu nog besmette mensen van maart/april eruit vissen. Immers, volgens die redenatie zou met bijv. 1 miljoen besmette Nederlanders 1 op de 17 tests positief moeten zijn.
jip_86 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 01:25:
Daarin reageert ook iemand van het CWZ ziekenhuis dat ze 45 cycles doen wat volgens het NY Times artikel veel te veel is. Daarin staat dat je volgens CDC boven 33 geen zinnig resultaat meer kan bereiken. Ze noemen daar een reductie van 40 cycles naar 35 43% minder positieve uitslagen zijn en bij reductie naar 30 cycles je 63% minder positieve uitslagen hebt. Wel is het gemiddelde 22 blijkbaar dus dat zit er nog wel binnen.

[Twitter]
Geen idee welk NY Times artikel je aanhaalt. Daar heb je namelijk niet naar gelinkt. De tweet bevat ook niet "45 cycles". Maar ik heb hem gevonden:

Oké. Prima toch? 45 cycles uitvoeren zegt helemaal niks over de cutoff point waarop een microbioloog iemand alszijnde besmet beschouwt. De viroloog kijkt namelijk naar de data van alle cycles. Niet alleen naar de data van de 45e cycle. Dezelfde man geeft ook aan dat de Ct waarde op dit moment significant lager ligt dan in maart/april. Dus we vangen op een eerder moment personen met meer viral load.

Ook nog belangrijk om te weten: verschillende typen apparatuur hebben verschillende hoeveelheden cycli nodig om tot een resultaat te komen.

• pedorus
  • Niet online
DutchCommando schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:54:
Hij snapt de bron van fouten zeker wel.
In dat geval stelt hij vragen waarvan hij het antwoord zou moeten weten. T/m hier:

Mijn antwoord: Heel simpel Bert, daar is veel minder 'dood' losslingerend virus-rna dat gedetecteerd kan worden. In Nederland is dat er wel heel veel, zie bijvoorbeeld ons rioolwater ten opzichte van die landen.
Gevaarlijke ideeën zijn dat.
Net alsof het niet gevaarlijk is om false positives te ontkennen, waardoor mensen onterecht denken dat ze immuun zijn. 84% die het wel daadwerkelijk heeft lijkt me geen gekke score voor een test vanwege de regel van Bayes.
Het NRC artikel redeneert vanuit één PCR target. Maar er worden er altijd 2 of meer gebruikt.
Ik heb het nog even nagelezen, maar het NRC artikel heeft het helemaal niet over de bron van de fouten. Dus inzoomen op alleen de fouten die PCR-testen zelf kan hebben slaat nergens op. De PCR-test toont virus-rna aan, niet alleen reproduceerbaar virus. Al doe je dezelfde test 100x, dan nog blijft dat systematische probleem bestaan. Dus ook dan kun je mensen ziek verklaren die niet ziek zijn. Zie ook When is Covid, Covid?.

Hoe vaak virus-rna ook op 'levend' virus duidt weten we niet, tenzij je met een bron daarover weet te komen. In principe zou je met behulp van viability tests daar een antwoord op kunnen proberen te geven, maar dat is een dure oplossing. De simpele oplossing is dat we ~10% false positives en ~20% false negatives accepteren.

Edit: een OMT-lid over dit NRC-artikel:

[ Voor 3% gewijzigd door pedorus op 12-09-2020 12:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
De mogelijkheid om je te laten testen is vrij rampzalig. Op 10km, 15km en 20km is er een teststraat. Maar na een avond en ochtend online proberen en telkens "geen testlocatie beschikbaar" krijgen maar gebeld.

Enige mogelijkheid over 3 dagen op 80km afstand... Really? Laat maar dan. Ik blijf gewoon thuis (werken) want als dan heb ik het al sinds dinsdag. Met een test zou ik dan wo/do de uitslag hebben. Tel er nog een paar dagen bij en mijn 2 weken quarantaine zijn al voorbij.

Betaalde tests zijn hier ook nergens te vinden.

Ik vraag me af hoe alles vol kan zitten als ik al 3 tot 4 uur nodig heb en probeer een afspraak te maken en er al 36u geen enkele mogelijkheid beschikbaar komt online. In de avond, ochtend en zelfs 's nachts geprobeerd.

Telefonisch was het drie kwartier auto redial (overbelast dus gewoon automatisch opnieuw laten bellen op mijn telefoon om de minuut) en vervolgens nog dik 30 minuten wachtstand.

[ Voor 26% gewijzigd door Phusebox op 12-09-2020 12:04 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:41

gws24

Thinking is hard!

Astra Zeneca heeft proef met het covid vaccin weer hervat
Clinical trials for the AstraZeneca Oxford coronavirus vaccine, AZD1222, have resumed in the UK following confirmation by the Medicines Health Regulatory Authority (MHRA) that it was safe to do so.

On 6 September, the standard review process triggered a voluntary pause to vaccination across all global trials to allow review of safety data by independent committees, and international regulators. The UK committee has concluded its investigations and recommended to the MHRA that trials in the UK are safe to resume.

AstraZeneca and the University of Oxford, as the trial sponsor, cannot disclose further medical information. All trial investigators and participants will be updated with the relevant information and this will be disclosed on global clinical registries, according to the clinical trial and regulatory standards.

AstraZeneca is committed to the safety of trial participants and the highest standards of conduct in clinical trials. The Company will continue to work with health authorities across the world and be guided as to when other clinical trials can resume to provide the vaccine broadly, equitably and at no profit during this pandemic.
bron: https://www.astrazeneca.c...ls-resumed-in-the-uk.html

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:38:
[...]

Bedankt voor de bevestiging van mijn opmerking. Mensen zien dus liever tientallen zo niet honderden pagina's met uitleg cq nuance zodat ze vervolgens weer kunnen zeggen dat het niet te volgen is omdat het allemaal zo ingewikkeld en ambtenarentaal is.

Stel dat jij de overheid was, hoe zou je het dan beter/anders doen bij het brengen van de regels als je daar nuance in mee wilt nemen met in het achterhoofd dat het ook nog begrijpelijk moet zijn voor een ieder die het leest/hoort?
U mag hier max 100 per uur maar als er minder dan X auto's op Y meter afstand van u zijn dan mag het ook 110 zijn. Bij schemer is het 98, bij laagstaande zon 94 maar bij volle zon is het 104. Voor combinaties van omstandigheden kunt u een en ander terug vinden in onderstaande tabel.
Bijzonder flauw, je insinueert dat ik vind dat die nuance in regels moet zitten en dat heb ik niet gezegd.

"Mensen, het gaat mis als we aan elkaar zitten, te dicht bij elkaar zitten of met te veel mensen in een ruimte zitten. Doe dat dus niet. En al helemaal niet als je je niet lekker voelt en het op een verkoudheid lijkt. Buiten kan het inderdaad wat losser, maar ook hier: overdrijf niet en pas op!"

Iets van die strekking. Want dat is eigenlijk gewoon waar het om draait.

• ninjazx9r98
Yucon schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:34:
[...]

Bijzonder flauw, je insinueert dat ik vind dat die nuance in regels moet zitten en dat heb ik niet gezegd.

"Mensen, het gaat mis als we aan elkaar zitten, te dicht bij elkaar zitten of met te veel mensen in een ruimte zitten. Doe dat dus niet. En al helemaal niet als je je niet lekker voelt en het op een verkoudheid lijkt. Buiten kan het inderdaad wat losser, maar ook hier: overdrijf niet en pas op!"

Iets van die strekking. Want dat is eigenlijk gewoon waar het om draait.
Dat betekent dus helemaal geen regels en klooi maar wat aan?
Je kunt immers geen regels hebben op basis van te dicht, te veel, niet lekker, lijkt een verkoudheid, wat losser en niet overdrijven.
Daar kun je toch niet mee aankomen als beleidsmakers?

Anderhalve meter is duidelijk en geen twijfel over mogelijk, te dicht is voor de één 75cm en voor de ander 2m. Voor de één is 10 mensen teveel in een ruimte, voor de ander 25. Regels hebben en die vervolgens uitdragen met jouw nuance gaat natuurlijk ook niet werken, dan kun je net zo goed helemaal geen regels hebben.

Je kunt het flauw vinden maar ik zie echt niet hoe je de huidige regels met dergelijke nuance kunt brengen zonder voor aap te staan of je moet ze helemaal weglaten en alleen maar dergelijke nuance uitdragen maar dan sta je imho nog veel meer voor aap en kun je net zou goed zeggen zoek het lekker uit met z'n allen en doe maar waar je zin in hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:05
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 23:54:
[...]

Anderhalve meter is duidelijk en geen twijfel over mogelijk, te dicht is voor de één 75cm en voor de ander 2m. Voor de één is 10 mensen teveel in een ruimte, voor de ander 25. Regels hebben en die vervolgens uitdragen met jouw nuance gaat natuurlijk ook niet werken, dan kun je net zo goed helemaal geen regels hebben.
Beleidsmakers hoeven / kunnen die nuance inderdaad niet maken.
Dat doet de praktijk echter wel. 1,50 is 1,50 behalve als dat niet past, of even niet snel genoeg gaat of om andere redenen afgeweken wordt. Zo gaan we in ieder geval in Nederland altijd met regels om.
Moet je als beleidsmaker nu laten weten dat je die nuance begrijpt en accepteert. Of moet je “regels zijn regels” roepen en de daarmee ontstane problemen negeren? Van mij mag het allebei, al heb ik een voorkeur voor het eerste. Maar “regels zijn regels” roepen en je er dan zelf niet aan houden is imho geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
blissard schreef op zondag 13 september 2020 @ 00:04:
[...]

Beleidsmakers hoeven / kunnen die nuance inderdaad niet maken.
Dat doet de praktijk echter wel. 1,50 is 1,50 behalve als dat niet past, of even niet snel genoeg gaat of om andere redenen afgeweken wordt. Zo gaan we in ieder geval in Nederland altijd met regels om.
Moet je als beleidsmaker nu laten weten dat je die nuance begrijpt en accepteert. Of moet je “regels zijn regels” roepen en de daarmee ontstane problemen negeren? Van mij mag het allebei, al heb ik een voorkeur voor het eerste. Maar “regels zijn regels” roepen en je er dan zelf niet aan houden is imho geen optie.
Zoals de hand die Rutte gaf aan van Dissel maanden terug?
Of zoals in de persconferentie van 1 september?
https://www.rijksoverheid...inister-de-jonge-1-9-2020
Wat de stabilisering van de cijfers laat zien, is dat Nederlanders zich nog altijd bewust zijn van de noodzaak om die anderhalve meter en de andere gedragsregels na te leven. Dat lukt misschien niet altijd 100%. We zijn allemaal niet heilig.
En volgens mij heb ik vaker iets van die strekking gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
ninjazx9r98 schreef op zondag 13 september 2020 @ 00:14:
[...]

Zoals de hand die Rutte gaf aan van Dissel maanden terug?
Of zoals in de persconferentie van 1 september?
https://www.rijksoverheid...inister-de-jonge-1-9-2020

[...]

En volgens mij heb ik vaker iets van die strekking gehoord.
Klopt. En al die andere dingen die alle mensen continue “verkeerd” doen. Al vind ik heilig dan weer een heel ongelukkig woord in deze. :)
Het is niet dat je heiliger wordt als je je beter aan regels houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een corona-uitbraak in de Zuid-Duitse plaats Garmisch-Partenkirchen is volgens de plaatselijke autoriteiten veroorzaakt door een 26-jarige vrouw die na haar vakantie in Griekenland op kroegentocht is gegaan. Dat melden diverse Duitse media. De vrouw, een Amerikaanse, had al klachten en was ook al getest, maar wachtte de uitslag van haar test niet thuis af.

De autoriteiten roepen iedereen die in een van de plaatselijke kroegen contact had met de vrouw op zich te melden voor een test. Op een locatie waar de vrouw werkt, werden 24 mensen positief getest. In totaal rapporteerde Garmisch-Partenkirchen zaterdag 37 positieve gevallen. Die zijn waarschijnlijk niet allemáál door de jonge vrouw aangestoken, stelt een woordvoerder van de lokale overheid.
Over asociale idioten gesproken, deze idioot kan als voorbeeld in het woordenboek....

Zou zo'n overduidelijk kwaadwillige figuur voor zoets niet strafrechterlijk vervolgd kunnen worden :X

"Als ik maar lol heb, who cares about other people"-figuren :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
wildhagen schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:30:
[...]

Zou zo'n overduidelijk kwaadwillige figuur voor zoets niet strafrechterlijk vervolgd kunnen worden :X
Strafrechtelijk is hier in Nederland denk ik wel mogelijk, maar ook lastig. De standaard procedure voor Quarantaine is volgens mij niet wettelijk bepaald, maar als een dringend advies. Dan zou het op basis van grove nalatigheid moeten zijn. Moet er moet dan denk ik wel eerst schade (als in zieken / doden) ontstaan.
Wellicht is civielrechtelijk makkelijker. Het zou (inal) denk ik mogelijk moeten zijn om schade op haar te verhalen. Dat kan ver gaan als er mensen daadwerkelijk ziek worden en wellicht zelfs overlijden. Zelfs als niemand klachten heeft, dan zou je haar aansprakelijk kunnen stellen voor gederfde inkomsten en ander leed gedurende de quarantaine (die je zelf dan in moet).

Wat betreft het morele aspect:
  • zou het minder erg zijn als ze in plaats van naar de kroeg, gewoon naar haar werk zou zijn gegaan?
  • is de kroeg, waar mogelijk regels m.b.t. 1,5m niet of onvoldoende zijn gehandhaafd, ook verantwoordelijk?
  • Als laatste, als blijkt dat ze wel keurig afstand heeft gehouden, dan zijn die afstandsregels blijkbaar onvoldoende. Is de (Duitse) RIVM dan medeverantwoordelijk?

[ Voor 22% gewijzigd door blissard op 13-09-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 17:50
Wat een ellende met de capaciteit van de GGD.

20 Augustus een test laten doen die negatief was omdat ik opeens koorts had en wat hoestte. Zie m’n eerdere post in dit topic.

Afgelopen week opeens weer koorts, nog meer slijm ophoesten. Omdat m’n vrouw en dochter ook nog lopen te kuchen maar laten gaan, tot ik dit weekend wel elke dag koorts had en veel nachtzweet. Vanmiddag bij de huisarts geweest en ik mag weer voor een test gaan just to be sure. Hij behandeld m’n klachten iig als een longontsteking.

Helaas onmogelijk om een afspraak te regelen bij de ggd. Telefonisch als online, je komt er niet tussen. Tot die tijd mogen we allemaal binnenblijven terwijl m’n vrouw alweer nergens meer last van. Lekker handig als je zo met z’n allen moet afwachten tot je überhaupt een afspraak krijgt, manman. Hopelijk slaat m’n amoxiciline kuur snel aan, want uit de waarde van de bloedtest bleek wel dat er een grote kans is dat het bacterieel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
De_Bastaard schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:31:
Wat een ellende met de capaciteit van de GGD.

20 Augustus een test laten doen die negatief was omdat ik opeens koorts had en wat hoestte. Zie m’n eerdere post in dit topic.

Afgelopen week opeens weer koorts, nog meer slijm ophoesten. Omdat m’n vrouw en dochter ook nog lopen te kuchen maar laten gaan, tot ik dit weekend wel elke dag koorts had en veel nachtzweet. Vanmiddag bij de huisarts geweest en ik mag weer voor een test gaan just to be sure. Hij behandeld m’n klachten iig als een longontsteking.

Helaas onmogelijk om een afspraak te regelen bij de ggd. Telefonisch als online, je komt er niet tussen. Tot die tijd mogen we allemaal binnenblijven terwijl m’n vrouw alweer nergens meer last van. Lekker handig als je zo met z’n allen moet afwachten tot je überhaupt een afspraak krijgt, manman. Hopelijk slaat m’n amoxiciline kuur snel aan, want uit de waarde van de bloedtest bleek wel dat er een grote kans is dat het bacterieel is.
en dit is precies de rede waarom ik heel veel hoor, als ik me niet test hoef ik en me vrouw en kinderen ook niet thuis te blijven.

Want zonder test en uitslag is er ook niks aan de hand :+, lekker bezig GGD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Het slaat echt nergens op. Nu scheelt het dat we wel thuis kunnen werken maar daar gaat iets niet helemaal lekker met die capaciteit. Hadden ze dit niet kunnen zien aankomen?

Hopelijk slaat die kuur snel aan en is die test niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Ik wacht intussen al 96 uur op mijn uitslag.... gaat lekker zo. Nog meer mensen die al dagen wachten? Online geeft aan dat uitslag niet bekend is, en telefoonlijnen zijn uiteraard bezet.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
Gelukkig woon ik in het buitenland en ga ik zometeen hier naar de huisarts van m’n dochter. Capaciteit hier is voor zover ik weet voldoende.

Slechte zaak van de ggd en overheid en dan moet het echte griepseizoen nog beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De_Bastaard schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:34:
Gelukkig woon ik in het buitenland en ga ik zometeen hier naar de huisarts van m’n dochter. Capaciteit hier is voor zover ik weet voldoende.

Slechte zaak van de ggd en overheid en dan moet het echte griepseizoen nog beginnen.
Welk griepseizoen? We houden ons toch aan allerlei maatregelen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:58
MikeyMan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:36:
[...]

Welk griepseizoen? We houden ons toch aan allerlei maatregelen ;)
Ik verwacht ook dat de wappies het "gebrek" aan griep-doden gaan aanhalen om het te linken aan een overlord dominante elite die ouderen elk jaar bewust doden. De maatregelen gelden niet alleen voor Corona, ook voor andere virussen, dus dit jaar zullen er waarschijnlijk minder griep-slachtoffers zijn, met de kanttekening dat voor griep juist jonge kinderen de motor zijn en laat die nu weer gezellig naar school gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Zo, bij de huisarts van m’n dochter geweest in Duitsland en werd direct daar getest :X. Binnen 2 dagen de uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

In Jinek werd gister door Hugo uitgelegd dat het RIVM had ingeschat dat de hoeveelheid mensen met symptomen veel lager zouden zijn dan zich nu aan de test straten meldt.

Typisch een misschatting van het aanbod. En hierdoor ook niet zo makkelijk op te schalen.
Ze zijn blijkbaar wel bezig met de grotere labs maar dat is zo te horen nog in onderhandeling.

Tja zolang er geen bosjes doden vallen en de ICs nog niet overlopen is de urgentie ook niet zo hoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchCommando
Barrycade schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:25:
Tja zolang er geen bosjes doden vallen en de ICs nog niet overlopen is de urgentie ook niet zo hoog.
Nee. Je moet juist veel testen en isoleren om te voorkomen dat je in die situatie terecht komt :). Dat niet kunnen doen heeft de meeste negatieve gevolgen voor de gezondheid van ons allemaal en voor de economische situatie, omdat het uiteindelijk zal leiden tot noodzaak over te gaan op forse lockdown-achtige maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:46
Mijn vrouw heeft astma, en belde gisterochtend de huisarts dat ze klachten heeft (Koorts, spierpijn, diarree en veel hoesten/benauwd). Ze mocht om 16:00 langskomen en kreeg direct bij de huisarts een Corona-test. Als het goed is krijgen we vandaag de uitslag.. De test ging overigens naar het ziekenhuis.

Hoe gaat dit eigenlijk in z'n werk? Zijn er andere labs waar testen worden nagekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:54
Royeboi schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:10:
Ik wacht intussen al 96 uur op mijn uitslag.... gaat lekker zo. Nog meer mensen die al dagen wachten? Online geeft aan dat uitslag niet bekend is, en telefoonlijnen zijn uiteraard bezet.
Al geprobeerd de GGD van de regio waar je getest bent direct te bellen? Ik heb ook dagen moeten wachten. Uiteindelijk dus ggd gebeld en die hadden de uitslag al. De coronalijn gebeuren belde pas veel later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Bioflap schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:43:
Mijn vrouw heeft astma, en belde gisterochtend de huisarts dat ze klachten heeft (Koorts, spierpijn, diarree en veel hoesten/benauwd). Ze mocht om 16:00 langskomen en kreeg direct bij de huisarts een Corona-test. Als het goed is krijgen we vandaag de uitslag.. De test ging overigens naar het ziekenhuis.

Hoe gaat dit eigenlijk in z'n werk? Zijn er andere labs waar testen worden nagekeken?
Ligt eraan waar je woont. In Zuid-Holland gaat bijna alles richting 1 locatie waar ze 24/7 alles analyseren. Of de tests van de huisarts ook naar dat lab gaan durf ik niet te zeggen, issue is vooral dat de labs waar met (mogelijk) SARS-Cov2 geïnfecteerd materiaal gewerkt mag worden onder strenge eisen staan (bio-safety level 3). Na isolatie mag het dan weer onder normale lab-omstandigheden verwerkt worden. Niet ieder ziekenhuis heeft zo'n lab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:50
Holk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:18:
[...]
issue is vooral dat de labs waar met (mogelijk) SARS-Cov2 geïnfecteerd materiaal gewerkt mag worden onder strenge eisen staan (bio-safety level 3).
Dacht dat SARS-Cov2 juist in BSL4 moest zijn nog?
Vooral omdat er (nog?) geen vaccinatie is.

Hmm.. ik zie dat SARS-Cov2 een BSL3 lab is.
Maar toch zou ik verwachten dat onder BSL4 gewerkt zou worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Ryur op 15-09-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ik sprak vanmiddag iemand van ons lab. Tijdens het koetjes en kalfjes deel van het overleg kwam het even ter sprake. Zijn conclusie was dat de waarheid in dat verhaal behoorlijk in het midden lag. Ja, kleine labs hebben iets te hard willen voorkomen dat een al langer lopende discussie via een crisis (never waste a good crisis) beslecht werd; dat had ook anders aangepakt kunnen worden. Tegelijk is het 'gereedstaan' van die grote labs ook een uitspraak van een belang achter zit, en lang niet altijd zo eenvoudig ligt als men doet voorkomen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Dracula schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:55:
[...]

Al geprobeerd de GGD van de regio waar je getest bent direct te bellen? Ik heb ook dagen moeten wachten. Uiteindelijk dus ggd gebeld en die hadden de uitslag al. De coronalijn gebeuren belde pas veel later.
GGD lokaal wist geen uitslag, maar ben vanmiddag inderdaad gebeld (positief).

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ryur schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:41:
[...]

Dacht dat SARS-Cov2 juist in BSL4 moest zijn nog?
Vooral omdat er (nog?) geen vaccinatie is.

Hmm.. ik zie dat SARS-Cov2 een BSL3 lab is.
Maar toch zou ik verwachten dat onder BSL4 gewerkt zou worden.
Nederland heeft niet eens BSL-4 labs (of hooguit 1 die in de buurt komt). Het is ook compleet onzinnig. Het virus is gewoon verspreid over de bevolking... waarom zou je op de test-locatie/ambulance gewoon met beschermde kleding gewerkt wordt... en dan een BSL-4 lab eisen. Ik dacht dat ze zelfs op bsl-2 labs ze tegenwoordig de testen mogen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Toevallig vandaag de lijst nog doorgelezen en betacoronavirussen - SARS is biosafety level 3. (Even ter verduidelijking, de lijst is ouder dan 2020, maar ze doelen ook op SARS-Cov1 en 2 valt daar ook onder) Waarom dit is, is vooral omdat het ziekteverloop dodelijk kan zijn. Een Ebola of Lassa is klasse 4, geen idee of en waar klasse 4 labs zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:00:
[...]

Nederland heeft niet eens BSL-4 labs (of hooguit 1 die in de buurt komt). Het is ook compleet onzinnig. Het virus is gewoon verspreid over de bevolking... waarom zou je op de test-locatie/ambulance gewoon met beschermde kleding gewerkt wordt... en dan een BSL-4 lab eisen. Ik dacht dat ze zelfs op bsl-2 labs ze tegenwoordig de testen mogen verwerken.
Als de swab in een lysis buffer zit mag je er op elk niveau van een standaard moleculair lab mee werken, maar zolang het infectieus kan zijn, zijn er restricties van kracht. Dus ik verwacht (weet dat niet zeker!) dat de swabs binnen komen en op een ML-III lab uit de container gehaald worden, in een epp gedaan worden samen met lysis buffer. Dan kan het hele zwikje naar het volgende, moleculaire, lab voor verdere stappen tm de PCR. Zal het navragen, ben nu zelf ook wel benieuwd. TBC

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:54
Gaat lekker, twee mensen thuis ziek maar afspraak maken ho maar.

Telefoonnummer direct m 08:00 overbelast en website ligt er uit.

Niet dat ik de illusie had dat er plek is.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 12:41
Ik ben ook gebeld door de GGD. Collega heeft corona, omdat ik langer dan 15 minuten met hem in aanraking ben geweest (grotendeels 1,5 m afstand maar af en toe moest ik iets uitleggen en kwam ik iets dichter) ook 10 dagen in quarantaine. Grappige is dat hij een week eerder op corona was getest en deze test was negatief dus ik dacht dat iets dichter bij komen geen kwaad kon. Weer een wijze les geleerd. :X

• De_Bastaard
Royeboi schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:50:
[...]

GGD lokaal wist geen uitslag, maar ben vanmiddag inderdaad gebeld (positief).
Beterschap! Hopelijk valt het mee!
Pagina: 1 ... 86 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
slowchat topic huisregels:
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt. Het is hier bovendien geen Huiskamer.
• Geen complottheorieën
• Geen speculaties. Als je iets beweert, doe dat met onderbouwing en bronvermelding.
• Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking.

GoT is niet de plek voor medisch advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?