Marc3l schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:56:
@
DevWouter het zal wel kloppen, ben geen expert. Maar als iemand met Corona in het ziekenhuis lag kwam er geen arts / verpleger zonder bescherming naar een patiënt maar in een verpleeghuis kon je dus wel zonder bescherming binnen 1,5 komen met Corona, is dit niet heel raar?
Heb je ook de reactie gezien wat begint zo rond 07:00? Vind dat juist heel goed van Nieuwsuur, dat doorvragen.
Nieuwsuur is geen goed journalistiek programma. Nou ja, ze zijn het beter roddel programma

Maar goed, zo'n straffe stelling moet ik natuurlijk wel onderbouwen.
Laten we beginnen met hoe het programma in elkaar zit. Het is vaak 30~60 seconden interview, waarna de verteller aan de gebruiker zijn interpretatie geeft. Het is opvallend hoe weinig vragen de interviewers stelt zonder dat er geknipt wordt. Dat is niet respectvol voor de geïnterviewde, maar in sommige gevallen is het nodig. Gezien de lengte van de interview vind ik het knippen zeer merkwaardig.
Zonder context kan een antwoord meerdere betekenissen hebben, daarom is knippen in een interview gevaarlijk voor de betrouwbaarheid
De vragen van 07:00 tot ongeveer 08:00 lijken op het eerste gezicht goeie vragen, maar de eerste is een meervoudige vraag en de tweede is een leidende vraag.
En de derde vraag is eigenlijk "waarom wil je mijn stomme vragen niet beantwoorden."
Ik zie hier geen reden om op in te gaan, want de dame van Actiz herkent de valkuil en moet een journalist uitleggen hoe ze haar vak moet doen. Ze is zichtbaar verbaasd dat ze dat moet uitleggen.
Daarna zijn er paar "interviews" maar in werkelijkheid zijn het niks meer dan soundbytes zodat er later twijfel is over deze dame van Actiz. Die twijfel hebben ze blijkbaar nodig. In een goeie bui zou ik ze anekdotisch willen noemen.
Dan komt er na 09:00 het argument over schijnveiligheid. Maar let op: De verteller plaatst eerst het zaadje dat er fout gehandeld is (ik kom hier later op terug). En om 09:45 krijgen we de mevrouw van Actiz weer in beeld.
Ze begint met een uitleg wat schijnveiligheid is. Vervolgens weer jump cut, dan vijf soundbytes van drie tegenstanders en dan komt de vraag waar op ze antwoord: "Het RIVM heeft duidelijk aangegeven dat er geen aanwijzingen zijn dat het bijdrage levert en dan is het natuurlijk het afwegen van de voor de nadelen als we niet weten of het een duidelijke bijdrage levert. Maar we weten wel dat een potentieel gevaar in zich heeft.
Ja, het is eigenlijk het idee [om het] dan maar niet te doen"
Maar de vraag (volgens de clip) was "Weet u
ook op welke wetenschappelijke studie het gebaseerd is die schijnveiligheid?". Klinkt de opbouw van haar argument als een antwoord op die vraag?
Het woordje "ook" geeft ons hier de duidelijk hint, dat er vraag of stelling er voor was. Wat als de interviewer hier de volgende vraag had gesteld: "Weet u waarom het RIVM dit gekozen heeft?" en dan pas "Weet u
ook...". Dan is het antwoord op zich logisch, maar dat past niet bij de twijfel die de verteller probeert te creëren.
Nu zijn mensen vergeetachtig dus we weten niet meer wat de verteller heeft gezegd, maar emotioneel weten we wel dat het RIVM als onbetrouwbaar werd afgeschilderd. De tekst die de verteller oplas was dat "Actiz en het RIVM komt later met een ander argument". Maar, wacht even... haar antwoord verwijst naar de richtlijnen van het RIVM. Dus het is niet het argument Actiz, maar die van de RIVM en zelfs dan is het een interpretatie van haar.
En lees je tussen de regels door dan geeft ze een verklaring van het argument van toen en niet nu.
Vervolgens komt de verteller weer in beeld om aan te geven dat er geen wetenschappelijk studie is, maar we zien weer niet wat de exacte vraag is. En dat is los van suggestieve verslaggeving waardoor we nieten weten waarop de dame van Actiz antwoord heeft gegeven.
Dus dit "onderzoeksverhaal", zoals zij het noemen, is eerder een "verhaal" dan "onderzoek".
offtopic:
Mocht je trouwens nog twijfelen over de kwaliteit van Nieuwsuur, dan wil je ook herinneren dat zij Rian van Rijbroek uitgenodigd hadden in de studio. Normaal controleer je de achtergrond van zo iemand door in je netwerk vragen te stellen zodat je niet een gek een podium geeft. Dat zij op TV kwam betekent een gebrekkig netwerk (een doodzonde voor elke journalist) of dat je er geen nodig hebt (maar dan ben je een opinie of amusementen programma).
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel