Toevallig vrijdagavond eventjes 2 supermarkten bezocht, wel tegen sluitingstijd dus ik hoopte dat het rustig was. De Lidl in Huizen, nota bene naast hun hoofdkantoor, had op dat tijdstip (20.30) geen papier om karretjes schoon te maken, gelukkig wel een voetbediend handpompje dus daar mijn handen gewassen en een paar vlotsen over dat karretje gegooid en gewoon met muntjes. Binnen was het vrij rustig maar toch liep de helft van het publiek onaangenaam dicht langs mij heen, duidelijk schijt aan alles, ook stellen en een halve familie in die winkel, voordat ik de auto inging gelukkig nog ff m'n handen kunnen wassen.
Daarna naar de Jumbo in Hilversum, die is tot 2200 open. Daar bergen mandjes en kneiterdruk op dat tijdstip, ik was de enige die zijn mandje schoonmaakte en van de handenwasfaciliteiten gebruik maakte. De rest wandelde met groepjes vrienden gewoon door alsof het 2019 was, echt 0 verschil met vorig jaar. Gelukkig snel weer weg kunnen gaan en daar zien ze mij dus de komende maanden niet meer.
Vond dat echt een tegenvaller, waarschijnlijk heeft de bedrijfsleiding daar al maanden geleden de handdoek in de ring gegooid om het publiek aan te spreken op de coronamaatregelen.
Maarja ik vind het ook een nogal gemakzuchtige keuze van de overheid om zelf laks te zijn en de handhaving dan maar over te laten aan de ondernemers terwijl ze zelf ook niet consequent zijn in het naleven van de maatregelen.
Zet je daar een BOA neer die 1 dag gaat turven wat er allemaal mis is dan is de dreiging van sluiting genoeg om ervoor te zorgen dat de boel wel nageleefd gaat worden, sterker nog, wanneer je als voorbeeld een supermarkt 1 dag dichtgooit gaat dat als een lopend vuurtje en gaat de rest zich supersnel wel aan de regels houden daar ben ik van overtuigd.
Mij stoort vooral het gebrek aan consequenties voor diegenen die doelbewust de boel negeren. Zo geef je als overheid het signaal af dat je het zelf ook niet serieus neemt en een vrijbrief om nogal "creatief" met de regels om te gaan. Je kan nou eenmaal niet de bevolking verantwoordelijk houden terwijl je er zelf ook helemaal niks van bakt omdat je bang bent om te gaan handhaven.
NL = laks, laks, laks en dan achtelijk harde maatregelen (op papier dan) om vervolgens toe te geven aan gedram en vooral de lieve vrede bewaren.
Dit gaat nog heel erg lang duren op deze poldermanier vrees ik.